Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 22 grudnia 2025 11:35
  • Data zakończenia: 22 grudnia 2025 11:52

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jednostka budżetowa tylko cztery razy w roku sporządza sprawozdania

Rb-27SMiesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
Rb-28SMiesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetowych
Rb-NKwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych
Rb-ZKwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
A. RB-N i Rb-28S
B. Rb-27S i Rb-28S
C. Rb-N i Rb-Z
D. RB-Z i Rb-27S
Wybrana odpowiedź, czyli Rb-N i Rb-Z, jest prawidłowa z uwagi na to, że obie jednostki sprawozdawcze są sporządzane przez jednostki budżetowe na podstawie obowiązujących przepisów. Rb-N, będące kwartalnym sprawozdaniem o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, dostarcza istotnych informacji na temat płynności finansowej jednostki. Rb-Z, z kolei, jako kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań, stanowi kluczowy element zarządzania ryzykiem finansowym, umożliwiając jednostkom budżetowym monitorowanie zobowiązań oraz zarządzanie poręczeniami i gwarancjami. Sporządzanie tych sprawozdań cztery razy w roku zapewnia bieżącą kontrolę i analizę stanu finansowego jednostki, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Zastosowanie takiego procesu sprawozdawczego wspiera podejmowanie decyzji oparte na danych, co jest fundamentalne w kontekście odpowiedzialnego zarządzania budżetem.

Pytanie 2

Obroty debetowe na koncie wynoszą 7 000 zł, natomiast obroty kredytowe osiągają 3 000 zł. Jakie będzie saldo końcowe tego konta?

A. 4 000 zł saldo końcowe debetowe
B. 7 000 zł saldo końcowe kredytowe
C. 4 000 zł saldo końcowe kredytowe
D. 3 000 zł saldo końcowe debetowe
Saldo końcowe konta liczymy, odejmując obroty kredytowe od debetowych. W tym przypadku mamy obroty debetowe na poziomie 7000 zł i kredytowe 3000 zł. Czyli saldo końcowe wynosi 7000 zł minus 3000 zł, co daje nam 4000 zł. To saldo jest debetowe, co znaczy, że konto ma nadwyżkę debetową i jest dodatnie. W praktyce, jak robisz transakcje, które obciążają konto, to saldo wzrasta, a wpływy zmniejszają je. Warto ogarnąć, jak to wszystko działa, bo to ważna sprawa w zarządzaniu swoimi finansami, czy to osobistymi, czy firmowymi. No i pamiętaj, dobre zarządzanie tymi obrotami debetowymi i kredytowymi pozwala trzymać rękę na pulsie finansowego stanu konta oraz podejmować świadome decyzje związane z wydatkami i oszczędnościami. Takie obliczenia są szczególnie istotne, gdy ogarniasz budżet domowy albo masz małą firmę i musisz prowadzić księgowość.

Pytanie 3

Czynsze siedmiu lokali mieszkalnych przedstawiają się w następujący sposób: 290 zł, 320 zł, 240 zł, 280 zł, 320 zł, 340 zł, 240 zł. Jaka jest mediana tego zestawu wartości?

A. 280 zł
B. 320 zł
C. 290 zł
D. 340 zł
Mediana to wartość środkowa w uporządkowanym zbiorze danych. Aby obliczyć medianę wysokości czynszu w podanych mieszkaniach, najpierw musimy uporządkować te wartości w rosnącej kolejności: 240 zł, 240 zł, 280 zł, 290 zł, 320 zł, 320 zł, 340 zł. Mając siedem wartości, mediana będzie czwartą wartością w tym uporządkowanym zbiorze, czyli 290 zł. Ustalanie mediany jest szczególnie istotne w analizie statystycznej, ponieważ umożliwia lepsze zrozumienie centralnej tendencji w zbiorze danych, zwłaszcza gdy dane są rozproszone. W praktyce, mediana jest często stosowana w analizach wynagrodzeń, cen nieruchomości, czy innych danych finansowych, gdzie wartości mogą być znacznie rozbieżne. Wartości skrajne mogą znacznie zniekształcić średnią arytmetyczną, dlatego mediana stanowi lepszy wskaźnik, gdyż nie jest na nią podatna. Dlatego zrozumienie i umiejętność obliczania mediany jest kluczowe w różnych dziedzinach, takich jak ekonomia, socjologia czy nauki przyrodnicze.

Pytanie 4

Z której z wymienionych przyczyn uchylenie decyzji w wyniku wznowienia postępowania może nastąpić w ciągu 10 lat od dnia jej doręczenia?

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego
(....)
Art.145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1)dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2)decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3)decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27,
4)strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5)wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję,
6)decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7)zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art.100 § 2),
8)decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(....)
Art. 146. § 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1. pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło 10 lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 oraz art. 145a, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
(....)
A. Wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję.
B. Dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, były fałszywe.
C. Decyzja została wydana przez pracownika, który podlega wyłączeniu.
D. Strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu.
Podczas analizy pozostałych odpowiedzi warto zauważyć, że każda z nich opiera się na mylnych założeniach. Pierwsza odpowiedź, dotycząca ujawnienia nowych okoliczności faktycznych, jest nieprawidłowa, ponieważ w kontekście wznowienia postępowania nie wystarczą nowe okoliczności, ale muszą one dotyczyć dowodów, które wcześniej już funkcjonowały w sprawie. Druga opcja, sugerująca, że decyzja została wydana przez osobę podlegającą wyłączeniu, nie odnosi się bezpośrednio do zasad wznowienia postępowania określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Nawet jeśli decyzja jest nieważna, nie zawsze prowadzi to do wznowienia postępowania, gdyż istotne są konkretne przesłanki zawarte w przepisach. Trzecia odpowiedź, dotycząca braku udziału strony w postępowaniu, także jest błędna; w przypadku wznowienia chodzi o dowody, a nie o brak aktywności. Te odpowiedzi wprowadzają w błąd, ponieważ mogą sugerować, że inne czynniki mogą prowadzić do uchwały, podczas gdy kluczowym kryterium są fałszywe dowody. Kluczowe jest zrozumienie, że Kodeks postępowania administracyjnego koncentruje się na merytorycznej podstawie decyzji, a fałszywe dowody są jedyną przesłanką do wznowienia postępowania w ciągu 10 lat.

Pytanie 5

Pierwotną analizą dokumentów wpływających do jednostki organizacyjnej oraz ich podziałem pomiędzy poszczególne komórki organizacyjne zajmuje się

A. menedżer działu.
B. wydział ds. technicznych.
C. kancelaria.
D. szef jednostki.
Wybór kierownika jednostki jako osoby zajmującej się wstępną analizą treści pism oraz ich rozdziałem pomiędzy komórki organizacyjne opiera się na błędnym przekonaniu, że kierownik ma pełen przegląd wszystkich aspektów operacyjnych organizacji. Choć kierownik ma ogólną odpowiedzialność za funkcjonowanie jednostki, to nie zajmuje się codziennymi sprawami administracyjnymi i obiegiem dokumentów. Tego rodzaju zadania są zazwyczaj delegowane do specjalistycznych działów, takich jak kancelaria, która jest przeszkolona w zakresie obiegu informacji i dokumentów. Z kolei kierownik działu, mimo iż może mieć wiedzę na temat potrzeb swojego zespołu, nie posiada odpowiednich zasobów ani procedur do skutecznego zarządzania wszystkimi pismami, które wpływają do organizacji. Z kolei wydział ds. technicznych zajmuje się głównie aspektami technicznymi i nie ma kompetencji do klasyfikacji czy analizy dokumentów administracyjnych. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że osoby zajmujące się zarządzaniem na poziomie kierowniczym powinny być również odpowiedzialne za operacyjne aspekty obiegu dokumentów, co prowadzi do nieefektywności i chaosu w organizacji. Właściwe podejście do zarządzania dokumentacją wymaga wyodrębnienia zadań oraz przypisania ich do odpowiednich komórek, co zapewnia sprawniejszy proces i lepszą kontrolę nad informacjami.

Pytanie 6

Który z wymienionych wydatków w gminie można uznać za majątkowy?

A. Wydatek na pielęgnację zieleni
B. Wydatek na nabycie towarów i usług
C. Wydatek na oświetlenie ulic
D. Wydatek na budowę obwodnicy
Wydatek na budowę obwodnicy jest klasyfikowany jako wydatek majątkowy, ponieważ dotyczy inwestycji, która ma na celu zwiększenie wartości majątku gminy oraz poprawę infrastruktury komunikacyjnej. Wydatki majątkowe obejmują wydatki na nabycie lub budowę środków trwałych, takich jak drogi, mosty, budynki czy inne obiekty użyteczności publicznej. Budowa obwodnicy jest przykładem długoterminowej inwestycji, która przynosi korzyści w postaci zmniejszenia zatorów komunikacyjnych, poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz wpływu na rozwój lokalnej gospodarki. Dobre praktyki w zakresie planowania wydatków majątkowych sugerują, aby gminy regularnie weryfikowały potrzeby infrastrukturalne oraz podejmowały decyzje na podstawie analiz kosztów i korzyści. Inwestycje tego typu mają także znaczenie strategiczne, wpływając na atrakcyjność inwestycyjną regionu oraz jakość życia mieszkańców.

Pytanie 7

Normatywny akt prawny, przyjęty na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej zrealizowania, który stanowi źródło prawa powszechnie obowiązującego, to

A. rozporządzenie
B. instrukcja
C. pismo okólne
D. zarządzenie
Rozporządzenie jest aktem normatywnym, który jest wydawany na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie oraz w celu jej wykonania. Jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, rozporządzenia są kluczowe w polskim systemie prawnym, ponieważ pozwalają na uzupełnienie i uszczegółowienie przepisów ustawowych. Przykładami zastosowania rozporządzeń są akty wykonawcze wydawane przez różne organy administracji publicznej, takie jak przepisy dotyczące ochrony środowiska czy regulacje w zakresie transportu. W praktyce, rozporządzenia mogą określać szczegółowe zasady dotyczące stosowania przepisów ustawowych, co jest istotne dla zapewnienia ich skuteczności. Przykładem może być rozporządzenie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, które precyzuje wymagania dotyczące wyposażenia stanowisk pracy. Dobrą praktyką w zakresie tworzenia rozporządzeń jest również uwzględnianie konsultacji społecznych, co pozwala na lepsze dostosowanie przepisów do realnych potrzeb obywateli i przedsiębiorstw.

Pytanie 8

W której z wymienionych sytuacji postępowanie zawsze rozpoczyna się na prośbę strony lub jej przedstawiciela?

A. Cofnięcie koncesji na nadawanie programów radiowych w przypadku rażącego naruszenia przez nadawcę warunków przewidzianych w koncesji
B. Zmiana nazwiska
C. Wydanie decyzji o rozbiórce budynku postawionego bez niezbędnego pozwolenia na budowę
D. Nałożenie kary pieniężnej za łamanie przepisów o ochronie środowiska
Wszystkie wymienione odpowiedzi, z wyjątkiem zmiany nazwiska, odnoszą się do postępowań, które są wszczynane z urzędu lub na podstawie określonych przesłanek prawnych. W przypadku cofnięcia koncesji na nadawanie programów radiowych, postępowanie może być wszczęte z inicjatywy organu regulacyjnego w sytuacji poważnego naruszenia warunków koncesji. Podobnie, nakładanie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie środowiska jest działaniem prewencyjnym, które również może wynikać z monitorowania działalności przedsiębiorstw przez odpowiednie władze. W tych przypadkach, organy administracyjne mają obowiązek reagować na nieprawidłowości, co jest odzwierciedleniem ich roli w zapewnieniu przestrzegania prawa. Wydanie nakazu rozbiórki budynku wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę również nie jest postępowaniem, które można wszcząć na żądanie strony; to organ administracyjny ma obowiązek podjąć działania w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów budowlanych. W efekcie, mylenie tych sytuacji z procedurą zmiany nazwiska, która wyłącznie opiera się na woli zainteresowanej osoby, prowadzi do błędnych wniosków. Warto zrozumieć, że w postępowaniach administracyjnych są różne zasady, które regulują, kiedy i w jakich okolicznościach mogą być one wszczynane.

Pytanie 9

Organ prowadzący sprawę o wznowienie postępowania, w związku z pozyskaną informacją, że decyzja ostateczna wydana została w wyniku przestępstwa, w świetle powołanych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, odmawia uchylenia decyzji, jeżeli od dnia doręczenia stronie decyzji upłynęło

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art. 145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe;
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa;
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu
(…);
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu;
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję;
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (…);
8) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(…)
Art. 146. § 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło dziesięć lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 (…), jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
§ 2. Nie uchyla się decyzji także w przypadku, jeżeli w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej.
(…)
A. 5 lat.
B. 6 lat.
C. 10 lat.
D. 8 lat.
Odpowiedź 10 lat jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 146 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, uchwały o uchwałach wydanych w wyniku przestępstwa mogą być zaskarżane tylko w określonych ramach czasowych. W szczególności, jeżeli decyzja została wydana na skutek przestępstwa, termin na wznowienie postępowania wynosi 10 lat od dnia doręczenia decyzji. W praktyce oznacza to, że po upływie tego terminu, strona nie może skutecznie domagać się uchwały decyzji, co zabezpiecza stabilność obrotu prawnego oraz ochronę praw nabytych. Przykładem może być sytuacja, gdy decyzja administracyjna dotycząca pozwolenia na budowę została wydana w wyniku fałszywych dokumentów. Jeśli od dnia jej doręczenia minęło 10 lat, nawet odkrycie przestępstwa nie pozwala na jej uchwałę. Dobrze jest również znać inne przepisy dotyczące postępowania administracyjnego, aby w pełni zrozumieć ramy czasowe, które mogą mieć wpływ na różne decyzje administracyjne.

Pytanie 10

Strona została właściwie wezwana na rozprawę, która odbywa się w trakcie postępowania administracyjnego. Nieobecność strony nie była spowodowana żadną przeszkodą trudną do pokonania i nie wynikała z innej istotnej przyczyny. W takim przypadku nieobecność strony

A. nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia rozprawy
B. uniemożliwia odbycie rozprawy
C. prowadzi do konieczności odroczenia rozprawy
D. prowadzi do konieczności zawieszenia postępowania
Niektóre odpowiedzi opierają się na błędnych przekonaniach dotyczących prowadzenia postępowania administracyjnego. W przypadku, gdy strona nie stawia się na rozprawie, wiele osób może mylnie sądzić, że konieczne jest odroczenie rozprawy. Tego rodzaju myślenie opiera się na założeniu, że każda nieobecność strony musi skutkować przerwaniem postępowania, co jest niezgodne z przepisami. W rzeczywistości, jeśli nieobecność ta nie jest spowodowana przeszkodą istotną, organ może przeprowadzić rozprawę, co podkreśla znaczenie efektywności w postępowaniach administracyjnych. Również pomysł, że nieobecność strony uniemożliwia przeprowadzenie rozprawy, jest błędny, ponieważ nie ma przeszkód prawnych do kontynuowania postępowania, gdy strona jest nieobecna bez uzasadnionej przyczyny. Z kolei propozycja, że nieobecność strony może prowadzić do zawieszenia postępowania, również nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa administracyjnego, które przewidują szczególne okoliczności dla zawieszenia, a nie zwykłą nieobecność. Te nieporozumienia mogą prowadzić do opóźnień w postępowaniu oraz nieefektywności, które są sprzeczne z zasadą terminowości w administracji publicznej.

Pytanie 11

Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, jakie organy występują w spółce akcyjnej?

A. zarząd, walne zgromadzenie i rada nadzorcza
B. jedynie zarząd oraz walne zgromadzenie
C. zarząd, walne zgromadzenie, rada nadzorcza oraz komisja rewizyjna
D. zarząd, walne zgromadzenie oraz komisja rewizyjna
Wybór odpowiedzi, która ogranicza organy spółki akcyjnej tylko do zarządu i walnego zgromadzenia, trochę pomija ważną rolę rady nadzorczej. Rada nadzorcza to niezależny organ, który ma wpływ na kontrolę działań zarządu. Jej obecność jest istotna, bo pomaga upewnić się, że to, co robi zarząd, jest zgodne z interesami akcjonariuszy i przepisami prawnymi. Kolejną błędną koncepcją jest wprowadzenie komisji rewizyjnej, która może być w niektórych spółkach, ale nie jest obowiązkowa w spółce akcyjnej. Często myśli się, że nadzór ma być tylko w rękach komisji rewizyjnej, co z kolei pomija rolę rady nadzorczej, która ma szersze kompetencje. Typowym błędem jest też mylenie funkcji zarządu z nadzorczej, co może prowadzić do nieefektywnego podziału władzy i odpowiedzialności. Zrozumienie tej struktury jest kluczowe, żeby wszystko działało jak powinno i aby inwestorzy byli zabezpieczeni.

Pytanie 12

Który z poniższych organów samorządu terytorialnego pełni funkcję organu wykonawczego?

A. Zarząd powiatu
B. Rada gminy
C. Sejmik województwa
D. Rada powiatu
Rada gminy, Rada powiatu i Sejmik województwa to takie organy, które zajmują się uchwalaniem lokalnych przepisów. Każda z nich ma swoje zadania i nie wszystkie realizują je same. Rada gminy skupia się głównie na sprawach lokalnych, jak infrastruktura czy edukacja, ale nie robi tego na własną rękę. Rada powiatu ma już szerszy zakres działań, zajmuje się transportem czy zdrowiem publicznym. Sejmik województwa to z kolei sprawy na poziomie województwa, czyli coś bardziej ogólnego, jak zarządzanie regionalnym budżetem. Często myli się te różne funkcje, a to ważne, bo zarząd powiatu to ta ekipa, która realizuje politykę uchwaloną przez Radę, a nie same rady. Wiedza o tym jest kluczowa dla zrozumienia jak działa samorząd i jego wpływ na życie ludzi tu, w naszej społeczności.

Pytanie 13

W Wydziale Gospodarki Lokalowej trwa procedura dotycząca lokalu zajmowanego przez Marię Markowską, prowadzona przez byłego męża tej strony. Czy wniosek Marii Markowskiej o wyłączenie pracownika z udziału w tym postępowaniu jest zgodny z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego?

A. Nie, ponieważ małżeństwo zostało rozwiązane przez wyrok sądowy i byli małżonkowie nie mają już ze sobą nic wspólnego
B. Nie, ponieważ przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują takiej opcji
C. Tak, jednak musi udowodnić, że były małżonek nie będzie działał obiektywnie
D. Tak, ponieważ przyczyny wyłączenia obowiązują także po zakończeniu małżeństwa
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na kluczowe koncepcje związane z zasadami postępowania administracyjnego. Stwierdzenie, że takie żądanie nie jest zgodne z Kodeksem postępowania administracyjnego, opiera się na błędnym zrozumieniu jego przepisów. KPA nie tylko przewiduje możliwość wyłączenia pracowników organów administracyjnych, ale także podkreśla znaczenie obiektywizmu w postępowaniach. Argument, że małżeństwo zostało rozwiązane i nie ma już osobistego związku, jest zbyt uproszczony, ponieważ przeszłe relacje mogą wciąż wpływać na postrzeganie i decyzje osobiste. Dodatkowo, nieprawidłowe jest twierdzenie, że były małżonek nie może być obiektywny tylko na podstawie braku formalnego związku. Obiektywność jest subiektywną kwestią, a wszelkie okoliczności mogące wpływać na postrzeganie sytuacji powinny być brane pod uwagę. Należy również zauważyć, że KPA jest dokumentem, który nakłada obowiązek na organy administracyjne do działania zgodnie z zasadami współżycia społecznego i etyki zawodowej. Dlatego ważne jest, aby każda sytuacja, w której istnieją wątpliwości co do obiektywizmu osoby biorącej udział w postępowaniu, była starannie analizowana, a decyzje bazowały na wyważonym podejściu do sprawy. W praktyce, takie podejście zapewnia nie tylko sprawiedliwość, ale także zaufanie obywateli do instytucji publicznych.

Pytanie 14

Korespondencja oznaczona jako "tajna" jest dokumentowana

A. w protokole zdawczo-odbiorczym
B. w dzienniku podawczym
C. w dzienniku ewidencji korespondencji niejawnej
D. w ewidencji druków ścisłego zarachowania
Rejestracja korespondencji tajnej w dzienniku podawczym nie jest właściwą procedurą, ponieważ dziennik podawczy służy do ewidencjonowania przesyłek przychodzących i wychodzących, które niekoniecznie zawierają informacje niejawne. W przypadku korespondencji tajnej, wymagane są znacznie bardziej rygorystyczne procedury ochrony informacji. Alternatywnie, protokół zdawczo-odbiorczy, chociaż użyteczny przy przekazywaniu dokumentów, nie zastępuje formalnych wymogów ewidencyjnych dla korespondencji niejawnej. Protokół ten zazwyczaj dotyczy jednorazowych przekazów dokumentów, a nie stałej ewidencji, co czyni go niewłaściwym narzędziem w kontekście zarządzania informacją niejawna. Podobnie, ewidencja druków ścisłego zarachowania odnosi się do specyficznych dokumentów, takich jak blankiety, które muszą być traktowane z szczególną ostrożnością, ale nie obejmuje szerokiego pojęcia korespondencji tajnej. Typowe błędy myślowe w rozumieniu tego zagadnienia często polegają na mylonej interpretacji terminologii, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących rejestracji i ochrony informacji niejawnych. Kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy różnymi rodzajami dokumentacji i ich odpowiednich procedur ochrony, co jest fundamentalne dla skutecznego zarządzania informacjami w organizacjach.

Pytanie 15

Zgodnie z Kodeksem cywilnym, aby zrealizować zbycie lub dzierżawę przedsiębiorstwa bądź ustanowić na nim użytkowanie, konieczne jest dokonanie tego w formie

A. pisemnej pod rygorem nieważności
B. aktu notarialnego
C. pisemnej
D. pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi
Wybór formy aktu notarialnego do zbycia lub wydzierżawienia przedsiębiorstwa jest nieprawidłowy, ponieważ nie uwzględnia wymagań Kodeksu cywilnego, który jasno określa, że wymagane jest poświadczenie podpisów notarialnie, a nie sama forma aktu notarialnego. Akt notarialny jest dokumentem, który ma szczególną moc dowodową, jednak w kontekście zbycia przedsiębiorstwa kluczowe znaczenie ma forma pisemna z notarialnym poświadczeniem. Wybór jedynie pisemnej formy bez poświadczenia notarialnego może prowadzić do nieważności takiej umowy, co spowodowane jest brakiem wymaganej przez prawo formy. Wiele osób myśli, że wystarcza tylko spisanie umowy na papierze, jednak takie podejście nie chroni ich interesów tak, jak powinno. Ponadto, odpowiedź sugerująca jedynie formę pisemną ignoruje istotne aspekty ochrony prawnej obu stron transakcji, co jest kluczowe w przypadku zbycia aktywów. W praktyce, nieprawidłowe podejście do formy umowy może prowadzić do trudności w dochodzeniu swoich praw w sytuacjach konfliktowych oraz do problemów z rejestracją transakcji w odpowiednich rejestrach gospodarczych. Dlatego niezwykle ważne jest zrozumienie i przestrzeganie właściwych przepisów dotyczących formy umowy w kontekście zbycia lub wydzierżawienia przedsiębiorstwa.

Pytanie 16

Kiedy ustaje wspólność majątkowa z mocy prawa w sytuacji ustania lub unieważnienia małżeństwa?

A. Od dnia określonego przez jednego z małżonków
B. Od pierwszego stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku sądu
C. Od dnia wskazanego w orzeczeniu sądu, które ją znosi
D. Od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu
Odpowiedzi sugerujące, że wspólność majątkowa ustaje z dniem 1-go następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu lub z dniem 1-go stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku, opierają się na błędnym zrozumieniu przepisów dotyczących podziału majątku. W rzeczywistości, wspólność majątkowa nie kończy się automatycznie ani nie jest uzależniona od konkretnego terminu kalendarzowego, lecz od daty określonej w wyroku sądu. Ustalenie dnia zakończenia wspólności jest kluczowe, ponieważ od tego momentu małżonkowie nie są już współwłaścicielami nabytych w trakcie małżeństwa aktywów. Przyjęcie, że wspólność ustaje w miesiąc po ogłoszeniu wyroku, może prowadzić do nieporozumień w zakresie podziału majątku, a także do potencjalnych konfliktów prawnych, gdyż w tym czasie mogą wystąpić sytuacje, które wpływają na wartość wspólnego majątku. Ważne jest, aby małżonkowie zdawali sobie sprawę, że decyzje podejmowane po ogłoszeniu wyroku mogą znacząco wpłynąć na ich sytuację finansową. Znajomość właściwego terminu oraz związanych z nim obowiązków prawnych jest niezbędna w procesie rozwiązywania spraw majątkowych po zakończeniu małżeństwa.

Pytanie 17

Kredyt o wysokiej wartości, przyznawany jednocześnie przez co najmniej kilka instytucji bankowych jednej osobie korzystającej z pożyczki, określany jest jako kredyt

A. obligacyjny
B. hipoteczny
C. konsorcjalny
D. brokerski
Kredyt konsorcjalny to forma finansowania, w której większa suma pieniędzy jest udzielana pożyczkobiorcy przez grupę banków działających wspólnie. Taka struktura jest szczególnie przydatna w przypadku projektów wymagających znacznych inwestycji, takich jak budowa infrastruktury czy duże przedsięwzięcia gospodarcze, które często przekraczają możliwości finansowe jednego banku. Umożliwia to rozłożenie ryzyka kredytowego pomiędzy kilka instytucji, co jest korzystne zarówno dla banków, jak i dla pożyczkobiorców. W praktyce, kredyty konsorcjalne są często stosowane w transakcjach o dużej wartości, gdzie pojedynczy bank mógłby nie być w stanie pokryć całej kwoty. Przykładem może być finansowanie projektów energetycznych, gdzie różne banki łączą swoje zasoby, aby zrealizować wspólny cel. Takie podejście również pozwala na uzyskanie lepszych warunków dla pożyczkobiorców oraz zapewnia większą elastyczność w negocjacjach warunków finansowania.

Pytanie 18

W dniu 06.12.2021 r. przed organem administracyjnym została zawarta ugoda administracyjna. Strony uzyskały w dniu 08.12.2021 r. postanowienie zatwierdzające tę ugodę i nie złożyły zażalenia. W którym dniu zawarta ugoda administracyjna zaczęła obowiązywać?

A. 16.12.2021 r.
B. 06.12.2021 r.
C. 08.12.2021 r.
D. 15.12.2021 r.
Odpowiedzi 1, 2 i 4 wynikają z typowych nieporozumień dotyczących zasad obowiązujących w procedurze administracyjnej. Odpowiedź 15.12.2021 r. bazuje na mylnym założeniu, że ugoda stanie się wykonalna po upływie kilku dni od zatwierdzenia, jednak nie uwzględnia pełnego terminu do złożenia ewentualnego zażalenia. W rzeczywistości, jeżeli strony nie wnoszą zażalenia, ugoda może stać się wykonalna w krótszym czasie, a norma 7-dniowa jest kluczowym elementem do rozważenia. W przypadku odpowiedzi 08.12.2021 r. zakładana jest mylna interpretacja, że doręczenie postanowienia zbiegające się z chwilą zawarcia ugody czyni ją wykonalną, co jest sprzeczne z zasadą niezależności mocy obowiązującej ugody od jej zatwierdzenia. Odpowiedź 06.12.2021 r. błędnie sugeruje, że to dzień zawarcia ugody jest kluczowy dla jej wykonalności, co jest niewłaściwe w świetle przepisów prawa administracyjnego. Właściwe podejście wymaga analizy pełnego kontekstu oraz terminów wynikających z procedur administracyjnych, aby uniknąć błędów w interpretacji, co jest istotne dla efektywności działania organów administracyjnych oraz ochrony praw obywateli.

Pytanie 19

Prawo do rozpatrzenia odwołania przez organ wyższego szczebla wynika z jego kompetencji

A. delegacyjnej
B. terytorialnej
C. merytorycznej
D. instancyjnej
Wybór odpowiedzi rzeczowej, miejscowej lub delegacyjnej może wynikać z nieporozumienia dotyczącego roli i funkcji organów administracyjnych w systemie prawnym. Odpowiedź rzeczowa odnosi się do kompetencji organu w zakresie rozstrzygania spraw określonego rodzaju, co jest ważne, jednak nie jest bezpośrednio związane z kwestią odwołań. Natomiast właściwość miejscowa dotyczy geograficznego zakresu działania organów, co nie ma wpływu na możliwość zaskarżania decyzji. W przypadkach, gdy organ działa poza swoją właściwością miejscową, decyzje mogą być nieważne, ale to nie odnosi się do procedury odwołania. Odpowiedź delegacyjna dotyczy sytuacji, w której uprawnienia organu są przekazywane innym podmiotom, co również nie jest związane z naturalnym procesem odwoławczym w systemie instancyjnym. W praktyce, nieprawidłowe rozumienie tych pojęć prowadzi do błędnych wniosków o funkcjonowaniu administracji, gdzie zamiast dostrzegać hierarchię i instytucjonalne możliwości odwołania, użytkownik skupia się na innych aspektach. Kluczowe jest zrozumienie, że instancje administracyjne działają w ramach określonego porządku prawnego, który zapewnia stronom możliwość dochodzenia swoich praw poprzez instancyjność, co jest fundamentem demokratycznych systemów prawnych.

Pytanie 20

Zmarły pozostawił żonę i dwójkę dzieci, nie sporządzając za życia testamentu. Spadek po zmarłym, zgodnie z przedstawionym przepisem Kodeksu cywilnego, dziedziczą odpowiednio

Wyciąg z ustawy Kodeks cywilny
(…)
TYTUŁ II
Dziedziczenie ustawowe
Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych. Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna czwarta całości spadku.
§ 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.
(…)
A. małżonka w wysokości 1/3 spadku i dzieci po 1/3 części spadku.
B. małżonka w wysokości 1/4 spadku i dzieci w 3/4 części spadku.
C. małżonka w wysokości 2/3 spadku i dzieci po 1/6 części spadku.
D. małżonka w wysokości 1/2 spadku i dzieci po 1/4 części spadku.
Wybór odpowiedzi, w której małżonka dziedziczy 2/3 spadku, a dzieci po 1/6 część, jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, zgodnie z art. 931 § 1 Kodeksu cywilnego, w przypadku dziedziczenia ustawowego, spadek dzieli się na części równe pomiędzy małżonka oraz dzieci spadkodawcy. Przykładowo, jeżeli zmarły pozostawił małżonkę i dwoje dzieci, to całość spadku powinna być podzielona na trzy równe części, co oznacza, że małżonka dziedziczy 1/3, a każde z dzieci po 1/3. Wybór odpowiedzi dotyczącej małżonka w wysokości 1/2 spadku i dzieci po 1/4 części także jest nieprawidłowy, ponieważ taki podział nie odzwierciedla zasady równości, którą ma na celu Kodeks cywilny. Kolejną niepoprawną koncepcją jest przyjęcie, że małżonka dziedziczy 1/4 spadku, co jest sprzeczne z przepisami, które określają minimalny udział małżonka, który nie może być mniejszy niż jedna czwarta. Typowe błędy, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, polegają na nieznajomości zasad dziedziczenia ustawowego, co może skutkować błędnymi interpretacjami przepisów prawa. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe w kontekście planowania majątkowego oraz w rozwiązywaniu ewentualnych sporów spadkowych.

Pytanie 21

Który z poniższych dokumentów stanowi akt normatywny?

A. Umowa
B. Rozporządzenie
C. Postanowienie
D. Orzeczenie
Postanowienie, decyzja oraz ugoda to różne formy aktów prawnych, ale nie są one klasyfikowane jako akty normatywne. Postanowienia zazwyczaj odnoszą się do konkretnych spraw w toku postępowania administracyjnego lub sądowego i mają charakter jednostkowy, co oznacza, że dotyczą jedynie określonego przypadku. Przykładem może być postanowienie sądu o przyznaniu zabezpieczenia roszczenia. Decyzja, z kolei, to akt, który rozstrzyga o prawach i obowiązkach stron, również w sposób jednostkowy, jak na przykład decyzja administracyjna wydana przez organ władzy publicznej. Ugoda to natomiast forma porozumienia stron, która kończy spór, ale nie ma charakteru regulacyjnego w sensie normatywnym, ponieważ dotyczy jedynie konkretnego przypadku pomiędzy stronami. W związku z tym, klasyfikowanie tych aktów jako normatywnych prowadzi do nieporozumień. Aby poprawnie rozumieć różnice między aktami normatywnymi a jednostkowymi, warto zwrócić uwagę na ich zastosowanie w praktyce prawniczej oraz na konsekwencje prawne, jakie z nich wynikają. Dobrą praktyką jest również zwracanie uwagi na kontekst prawny, w jakim poszczególne akty są stosowane, co pozwala na lepsze zrozumienie ich funkcji w systemie prawnym.

Pytanie 22

Osoba, nazywana komplementariuszem, odpowiada za długi spółki bez jakichkolwiek ograniczeń, a także ma prawo i obowiązek zarządzania sprawami tej spółki, w jakiej formie?

A. jawnej
B. z ograniczoną odpowiedzialnością
C. akcyjnej
D. komandytowej
W spółkach akcyjnych, odpowiedzialność wspólników ogranicza się do wysokości wniesionych wkładów, co stanowi istotną różnicę w porównaniu do spółki komandytowej. Akcjonariusze nie są zaangażowani w bieżące zarządzanie firmą, co oznacza, że nie mają obowiązku prowadzenia spraw spółki, a ich rola skupia się głównie na inwestycjach finansowych. Istotnym błędem jest mylenie roli komplementariusza ze wspólnikami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie również występuje ograniczenie odpowiedzialności do wniesionego kapitału. W praktyce, w spółkach jawnych, wszyscy wspólnicy odpowiadają za zobowiązania całym swoim majątkiem, co wprowadza dodatkowe ryzyko. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi formami prawnymi i ich wpływem na odpowiedzialność oraz sposób zarządzania. Powszechny błąd to założenie, że każdy wspólnik ma pełne prawo do prowadzenia spraw spółki, co w rzeczywistości dotyczy jedynie komplementariusza w spółce komandytowej.

Pytanie 23

Organ administracji ma obowiązek poinformować o wszczęciu postępowania

A. organ nadrzędny
B. wszystkie strony postępowania oraz proponowanych świadków
C. wyłącznie strony, które nie wnosiły o wszczęcie postępowania
D. wszystkie osoby, które są stronami w sprawie
Rozważając inne odpowiedzi, warto zauważyć, że pominięcie obowiązku informacyjnego wobec wszystkich stron w postępowaniu może prowadzić do istotnych nieprawidłowości oraz naruszenia zasad ogólnego postępowania administracyjnego. Stwierdzenie, że organ administracji informuje tylko strony, które nie żądały wszczęcia postępowania, jest mylne, ponieważ każda strona, niezależnie od tego, czy sama zainicjowała postępowanie, powinna być informowana o jego rozpoczęciu, aby móc w pełni uczestniczyć w procesie. W przypadku zawiadamiania tylko wnioskowanych świadków, istnieje ryzyko naruszenia zasad równości stron oraz prawa do obrony. Ponadto, informowanie jedynie organu wyższego stopnia, bez powiadomienia wszystkich stron, może spowodować brak możliwości zgłaszania zastrzeżeń wobec decyzji, co stoi w sprzeczności z zasadami jawności i przejrzystości postępowania. Często pojawiają się błędne założenia dotyczące gradientu odpowiedzialności organu administracyjnego, co prowadzi do przekonania, że tylko niektóre osoby powinny być informowane. W rzeczywistości, każdy uczestnik postępowania ma prawo do informacji na temat jego przebiegu, co jest fundamentalnym elementem sprawiedliwości administracyjnej. Dlatego wszelkie nieprawidłowe podejścia mogą skutkować nie tylko naruszeniem przepisów, ale również obniżeniem zaufania do organów administracji publicznej.

Pytanie 24

W kontekście prawnym termin firma odnosi się do

A. znaku rozpoznawczego przedsiębiorcy
B. zbioru elementów materialnych przedsiębiorstwa
C. nazwa przedsiębiorcy
D. zbioru elementów niematerialnych przedsiębiorstwa
Wiele osób myli termin "firma" z innymi elementami, które nie do końca oddają jego istotę. Zespół elementów niematerialnych przedsiębiorstwa, taki jak know-how czy reputacja, choć ważny dla funkcjonowania firmy, nie stanowi o jej tożsamości prawnej. Właściwe zrozumienie tego pojęcia wymaga odróżnienia pomiędzy nazwą firmy a innymi zasobami, które mogą być częścią przedsiębiorstwa. Logo przedsiębiorcy to graficzny element identyfikacji wizualnej, który ma swoją wartość, lecz nie jest synonimem firmy w sensie prawnym. Co więcej, zespół elementów materialnych przedsiębiorstwa, jak maszyny czy biura, to również nie jest adekwatne podejście, ponieważ te składniki są bardziej związane z działalnością operacyjną firmy niż z jej formalną nazwą. Typowym błędem jest zakładanie, że firma to wszystko, co przedsiębiorstwo posiada, podczas gdy w rzeczywistości firma jako termin prawny odnosi się do nazwy, która reprezentuje podmiot na rynku. W związku z tym, zrozumienie różnicy między nazwą przedsiębiorcy a innymi komponentami przedsiębiorstwa jest kluczowe dla każdej osoby zainteresowanej działalnością gospodarczą oraz jej regulacjami prawnymi.

Pytanie 25

W ramach jakiego postępowania organ administracji publicznej oficjalnie potwierdza konkretne fakty lub stan prawny?

A. Postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń
B. Postępowania dotyczące nakładania kar pieniężnych
C. Postępowania związane z sporami o właściwość
D. Postępowania w kwestii skarg i wniosków
Postępowania w sprawach nakładania kar pieniężnych, sporów o właściwość oraz skarg i wniosków różnią się zasadniczo od postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń i nie mają na celu potwierdzenia określonych faktów czy stanu prawnego w sposób urzędowy. W przypadku nakładania kar pieniężnych, kluczowe jest orzeczenie o winie i odpowiedzialności, a proces ten skupia się na weryfikacji zachowań, które naruszają prawo, przez co jego głównym celem nie jest potwierdzenie stanu rzeczy, ale wymierzenie sankcji. Spory o właściwość dotyczą natomiast kwestii, które organ administracji ma prawo rozstrzygać w danej sprawie, co wiąże się z interpretacją przepisów prawnych, a nie z urzędowym potwierdzeniem faktów. Postępowania w sprawach skarg i wniosków są z kolei reakcją na działania organów administracyjnych i mają na celu zbadanie zasadności skarg obywateli, a nie dokumentowanie stanów prawnych. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że te inne procedury spełniają podobną rolę, jednak różnica w celach i metodach działania organów administracji publicznej jest fundamentalna. Zrozumienie specyfiki tych postępowań jest kluczowe dla właściwego korzystania z praw obywatelskich oraz dla efektywnej interakcji z administracją publiczną.

Pytanie 26

Pani Ewelina Cholewińska przesłała przez pocztę wniosek o oświetlenie ulicy. Jakie działanie powinno zostać podjęte przez organ administracyjny, jeśli w formularzu brakuje adresu wnioskodawczyni i nie ma możliwości jego ustalenia?

A. Umorzyć postępowanie administracyjne
B. Zawiesić postępowanie administracyjne
C. Pozostawić wniosek bez rozpatrzenia
D. Zwrócić wniosek wnioskodawczyni
Złożenie podania o oświetlenie ulicy przez Panią Ewelinę Cholewińską bez wskazania swojego adresu skutkuje tym, że organ administracji nie jest w stanie ustalić tożsamości wnioskodawczyni. W przypadku braku możliwości ustalenia danych osobowych wnioskodawcy, organ administracyjny stosuje przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, które nakładają na niego obowiązek pozostawienia podania bez rozpoznania. Taka decyzja jest zgodna z zasadą legalności oraz poszanowaniem prawa do rzetelnego postępowania administracyjnego. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której wnioskodawca nie jest w stanie wykazać swojego interesu prawnego w sprawie, co uniemożliwia organowi dalsze działania. Ważne jest, aby wnioski składane do organów administracji publicznej zawierały wszystkie wymagane informacje, co pozwala na właściwe rozpatrzenie sprawy oraz efektywne zarządzanie zasobami administracyjnymi.

Pytanie 27

Która instytucja ma wyłączne prawo do przygotowania projektu budżetu województwa?

A. Sejmik województwa
B. Zarząd województwa
C. Wojewoda
D. Marszałek województwa
Zarząd województwa jest organem wykonawczym, który posiada wyłączną kompetencję do opracowania projektu budżetu województwa. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, do zadań zarządu należy przygotowanie projektu budżetu oraz jego realizacja. To podejście wynika z praktyki decentralizacji władzy, gdzie zarząd ma na celu efektywne zarządzanie lokalnymi finansami. Przykładem może być proces tworzenia budżetu na konkretne zadania, takie jak modernizacja infrastruktury transportowej czy finansowanie programów zdrowotnych. Wzrastająca odpowiedzialność zarządów województw za lokalny rozwój sprawia, że ich rola w tym zakresie jest kluczowa. Praktyczne zastosowanie tej kompetencji przejawia się w uwzględnianiu potrzeb lokalnych społeczności w projekcie budżetu, co podkreśla znaczenie partycypacji obywatelskiej w procesach decyzyjnych. Warto również zaznaczyć, że zgodność z dobrymi praktykami budżetowymi, takimi jak transparentność i efektywność, jest niezbędna dla skutecznego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 28

Możliwość organu administracji publicznej do rozpatrywania i podejmowania decyzji w określonym typie spraw, zgodnie z przepisami regulującymi jego kompetencje, określa się mianem właściwości

A. miejscowej
B. terytorialnej
C. instancyjnej
D. rzeczowej
Właściwość organu administracji publicznej można określić na różne sposoby, jednak nie każda z tych koncepcji jest poprawna w kontekście pytania. Miejscowa właściwość odnosi się do granic geograficznych, w których dany organ może działać, co nie jest tym samym co właściwość rzeczowa. Oznacza to, że nawet jeśli organ ma odpowiednią lokalizację, niekoniecznie posiada kompetencje do rozstrzygania wszystkich spraw. Z kolei właściwość instancyjna dotyczy hierarchii organów – na przykład, organ wyższego rzędu rozpatruje odwołania od decyzji organu niższego rzędu, co również nie ma związku z tematyką sprawy, a jedynie z procedurą administracyjną. Wreszcie, właściwość terytorialna dotyczy obszaru, na który organ ma jurysdykcję, co również nie odnosi się do rodzaju spraw, które może rozstrzygać. Typowym błędem jest mylenie tych pojęć i zakładanie, że każda z właściwości jest wymienna, co prowadzi do nieporozumień w zakresie kompetencji organów. Aby skutecznie korzystać z administracji publicznej, istotne jest zrozumienie specyfiki każdej z tych właściwości oraz umiejętność ich rozróżniania w praktyce.

Pytanie 29

Organem wykonawczym gminy, której centralna siedziba znajduje się w miejscowości usytuowanej na obszarze tej gminy, jest

A. wójt
B. zarząd gminy
C. burmistrz
D. rada gminy
Burmistrz to taki gość, który zarządza gminą, a jego biuro jest w mieście, które jest częścią tej gminy. W polskim samorządzie burmistrz jest kluczową osobą, bo to on dba o sprawy lokalne i stara się realizować polityki, które są ważne dla mieszkańców. Ma naprawdę sporo do zrobienia – od budżetu po podejmowanie różnych decyzji administracyjnych, a także zarządzanie różnymi jednostkami organizacyjnymi gminy. Na przykład burmistrz może wprowadzać programy, które odpowiadają na potrzeby ludzi, jak poprawa dróg czy wsparcie dla lokalnych firm. Co ciekawe, burmistrza wybiera się w wyborach powszechnych, co pokazuje, jak ważny jest jego mandat demokratyczny. Wiedza o tym, co robi burmistrz, jest istotna, żeby aktywnie uczestniczyć w życiu gminy oraz współpracować z jej władzami.

Pytanie 30

Kazimierz Maliniak otrzymał od pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony. W trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia przysługuje mu czas wolny na poszukiwanie nowego zatrudnienia w wymiarze

A. 2 dni
B. 1 dnia
C. 1 tygodnia
D. 3 dni
Odpowiedzi wskazujące na 1 dzień, 2 dni lub 1 tydzień są niepoprawne, ponieważ opierają się na błędnym zrozumieniu przepisów prawa pracy. W przypadku umowy o pracę na czas nieokreślony, Kodeks pracy wyraźnie określa, że pracownik ma prawo do 2 dni roboczych zwolnienia na poszukiwanie pracy, jeżeli okres wypowiedzenia wynosi co najmniej trzy miesiące. Odpowiedź sugerująca 1 dzień ignoruje fakt, że ustawodawca dostrzega potrzebę wsparcia pracowników w okresie wypowiedzenia, dlatego przyznaje więcej niż jeden dzień. Przypadek wyboru 1 tygodnia jest również błędny, gdyż zamienia rzeczywiste przepisy prawne, co jest kluczowe dla prawidłowego zrozumienia swojej sytuacji zawodowej. Warto zauważyć, że błędem myślowym jest również nadinterpretowanie przysługujących dni, co może prowadzić do frustracji i nieporozumień w relacji z pracodawcą. Pracownicy powinni być świadomi swoich praw, a pracodawcy zobowiązani do ich przestrzegania, co sprzyja stabilności i prawidłowym relacjom w miejscu pracy. Rozumienie takich regulacji jest niezwykle istotne dla właściwego zarządzania karierą zawodową oraz dla ochrony własnych interesów w trudnych sytuacjach takich jak wypowiedzenie umowy.

Pytanie 31

Czym jest zjawisko inflacji?

A. obniżenie obciążeń podatkowych
B. zmniejszenie ogólnego poziomu cen w gospodarce
C. zwiększenie siły nabywczej pieniądza
D. wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce
Zrozumienie inflacji i związanych z nią zjawisk często prowadzi do błędów interpretacyjnych. Wskazanie spadku ogólnego poziomu cen w gospodarce jako inflacji jest fundamentalnym nieporozumieniem. Taki proces określa się mianem deflacji, która oznacza spadek cen, co może prowadzić do obniżenia siły nabywczej pieniądza, co jest odwrotnością inflacji. Twierdzenie, że inflacja prowadzi do wzrostu siły nabywczej pieniądza jest również błędne, ponieważ to właśnie przyrost cen powoduje, że za tę samą kwotę pieniędzy można nabyć mniej dóbr. Wzrost obciążeń podatkowych nie jest bezpośrednio związany z zjawiskiem inflacyjnym; zamiast tego może być skutkiem decyzji politycznych w odpowiedzi na inflacyjne presje. Ważne jest, aby zauważyć, że inflacja nie jest zjawiskiem negatywnym w każdej sytuacji. Umiarkowana inflacja może wskazywać na rozwój gospodarczy, podczas gdy jej nadmiar prowadzi do destabilizacji i kryzysów. Zrozumienie tych niuansów jest kluczowe dla analizy sytuacji gospodarczej oraz podejmowania decyzji finansowych.

Pytanie 32

Bank proponuje kredyt wakacyjny w wysokości 10 000 złotych, który ma być spłacany w 12 miesięcznych ratach po 940 złotych każda. Jaka jest roczna stopa procentowa?

A. 19,7%
B. 17,4%
C. 12,8%
D. 15,7%
Obliczona wartość 12,8% to nie jest przypadek. To wynik użycia właściwych wzorów przy obliczaniu rocznej stopy procentowej (RRSO) dla wakacyjnego kredytu. Mówiąc prościej, przy kredycie na 10 000 zł i ratach wynoszących 940 zł przez 12 miesięcy, spłacisz w sumie 11 280 zł. Różnica, czyli 1 280 zł to są właśnie koszty, które musisz ponieść. Tak naprawdę, Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania jest super ważna, bo pomaga porównać różne oferty kredytowe, biorąc pod uwagę nie tylko oprocentowanie, ale też wszelkie dodatkowe opłaty. Z mojego doświadczenia, im lepiej rozumiesz te wskaźniki, tym mądrej decyzje finansowe podejmujesz. Więc to dobrze, że 12,8% wyszło, bo daje ci dobry obraz kosztów kredytu i pozwala lepiej zerknąć na oferty na rynku.

Pytanie 33

W sytuacji, gdy potrzebne są informacje specjalistyczne, organ administracji publicznej może poprosić o wydanie opinii do

A. komendanta policji
B. organu wyższego stopnia
C. biegłego
D. prokuratora
Odpowiedź "biegłego" jest właściwa, ponieważ w kontekście postępowania administracyjnego organ administracji publicznej ma prawo zwrócić się o ekspertyzę lub opinię do specjalisty w danej dziedzinie, którym jest biegły. Biegli są osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, co czyni ich wiarygodnymi źródłami wiedzy w sprawach wymagających specjalistycznej analizy. Przykładami zastosowania opinii biegłego mogą być sprawy dotyczące wyceny nieruchomości, oceny stanu technicznego budynków czy kwestii zdrowotnych w przypadku sporów medycznych. W praktyce, organy administracyjne korzystają z opinii biegłych, aby zapewnić rzetelność swoich decyzji oraz unikać błędów w ocenie sytuacji, co jest zgodne z zasadami praworządności i dobrego zarządzania. W kontekście administracji publicznej, współpraca z biegłymi jest istotnym elementem procesu decyzyjnego, który przyczynia się do poprawy jakości podejmowanych decyzji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu.

Pytanie 34

Generalnie, odpowiedzialność właściciela psa za szkody, które ten pies spowodował, opiera się na zasadzie

A. ryzyka
B. winy w nadzorze
C. winy w wyborze
D. słuszności
Wybór odpowiedzi związanej z ryzykiem, słusznością czy winą w wyborze można uznać za błędny, ponieważ te koncepcje nie odnoszą się do rzeczywistej struktury prawnej odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psy. Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka zakłada, że osoba ponosi odpowiedzialność za działania, które mogą prowadzić do szkody, niezależnie od winy. W przypadku zwierząt, odpowiedzialność taka nie jest wystarczająco precyzyjna, ponieważ nie uwzględnia ona kluczowego elementu, jakim jest nadzór właściciela. Z kolei zasada słuszności, choć istotna w kontekście ogólnych zasad prawa cywilnego, nie odnosi się bezpośrednio do specyfiki odpowiedzialności za zwierzęta. Wina w wyborze dotyczy odpowiedzialności za wybór niewłaściwego przedstawiciela, co w przypadku psa nie ma zastosowania, gdyż nie można mówić o "wyborze" psa w kontekście wyrządzonych przez niego szkód. Typowy błąd myślowy polega więc na deprecjonowaniu roli nadzoru w odpowiedzialności właściciela psa, co jest kluczowe w analizie przypadków związanych z szkodami wyrządzonymi przez zwierzęta. Dbanie o odpowiednie warunki życia psa oraz jego nadzór to nie tylko obowiązek prawny, ale i moralny, który znacząco redukuje ryzyko wyrządzenia szkód.

Pytanie 35

Jaką rolę pełnią regionalne izby obrachunkowe?

A. rozstrzygają w drugiej instancji sprawy, które w pierwszej instancji należą do urzędów skarbowych
B. kontrolują działalność organów administracji rządowej, państwowych osób prawnych i różnych państwowych jednostek organizacyjnych
C. nadzorują urzędy skarbowe
D. sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządowych w zakresie finansów publicznych oraz zamówień publicznych
Regionalne izby obrachunkowe (RIO) pełnią kluczową rolę w systemie kontrolnym w Polsce, szczególnie w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego. Ich głównym zadaniem jest nadzorowanie działalności finansowej samorządów oraz monitorowanie procesów związanych z zamówieniami publicznymi. Działania RIO są zgodne z przepisami ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, które wskazują na konieczność zapewnienia transparentności i efektywności w zarządzaniu publicznymi środkami. Przykładem zastosowania tej funkcji może być przeprowadzanie audytów finansowych, które mają na celu ocenę zgodności wydatków z planami budżetowymi oraz analizę efektywności zrealizowanych inwestycji. RIO współpracuje z innymi instytucjami kontrolnymi, co pozwala na wymianę informacji i dobrych praktyk. Właściwe funkcjonowanie RIO przyczynia się do zwiększenia zaufania społecznego do instytucji publicznych, co jest niezbędne w kontekście budowy demokratycznego państwa prawa.

Pytanie 36

Jan Gruszka zamierza wynająć mieszkanie Adamowi Bochenkowi w zamian za regularny czynsz, przy czym Adam nie będzie miał prawa do czerpania korzyści z tego lokalu. W związku z tym postanowiono przygotować pisemną umowę. Adam Bochenek, jako uczestnik umowy, powinien być w niej określony jako

A. najemca.
B. użytkownik.
C. dzierżawca.
D. wynajmujący.
Odpowiedź "najemcą" jest poprawna, ponieważ w kontekście prawa cywilnego, najemca to osoba, która na podstawie umowy najmu korzysta z lokalu mieszkalnego w zamian za ustalony czynsz. Umowa najmu reguluje wzajemne prawa i obowiązki stron, co obejmuje zarówno przekazanie mieszkania przez wynajmującego, jak i obowiązek płacenia czynszu przez najemcę. W praktyce, najemcy mają prawo do korzystania z wynajmowanej nieruchomości, jednakże nie przysługuje im prawo do pobierania pożytków, co oznacza, że nie mogą czerpać korzyści finansowych z wynajmowanej przestrzeni. Przykładowo, w sytuacji wynajmu mieszkania bez możliwości podnajmu lub prowadzenia działalności gospodarczej, Adam Bochenek pełni rolę najemcy, a Jan Gruszka jako wynajmujący ma obowiązek dostarczyć lokal w stanie nadającym się do zamieszkania. Tego rodzaju umowy są powszechnie stosowane w praktyce rynkowej, a ich zawarcie powinno być starannie przemyślane, aby zabezpieczyć interesy obu stron.

Pytanie 37

Normatywny akt prawny wydany na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie w celu jej realizacji to

A. decyzja
B. zarządzenie
C. rozporządzenie
D. postanowienie
Postanowienie, zarządzenie, decyzja to różne formy aktów prawnych, które pełnią swoją unikalną rolę w systemie prawa, jednak nie można ich utożsamiać z rozporządzeniem. Postanowienie to akt wydawany przez organy administracji publicznej, który odnosi się zazwyczaj do indywidualnych spraw. Przykładowo, postanowienie sądu dotyczące zabezpieczenia dowodów w sprawie nie ma charakteru normatywnego, lecz odnosi się do konkretnego przypadku. Zarządzenie natomiast jest aktem wewnętrznym, który dotyczy organizacji pracy w danej instytucji, jak np. zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie regulaminu. Takie akty mają ograniczony zasięg i nie są wystarczające do realizacji ogólnych norm prawnych. Decyzja, z kolei, jest aktem administracyjnym, który rozstrzyga o prawach lub obowiązkach konkretnego podmiotu, ale nie ma na celu wykonania przepisów ustawy, co jest kluczowe w przypadku rozporządzenia. Rozporządzenia, w przeciwieństwie do tych aktów, mają charakter normatywny, co oznacza, że ustanawiają ogólne zasady obowiązujące w danej dziedzinie. Błędne utożsamianie tych terminów często wynika z mylnego przekonania, że każdy akt wydawany przez administrację ma charakter legislacyjny, co jest nieprawdziwe.

Pytanie 38

Janusz Ząbek, właściciel pojazdu, złożył w starostwie powiatowym wniosek o rejestrację swojego samochodu, lecz nie załączył niezbędnych dokumentów zgodnych z przepisami. W takiej sytuacji odpowiedni organ powinien wezwać go do uzupełnienia braków w określonym terminie, który nie może być krótszy niż siedem dni, z informacją, że ich brak spowoduje

A. pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia
B. zamknięcie postępowania
C. zwrócenie wniosku autorowi
D. wstrzymanie postępowania
Wybór opcji dotyczącej zawieszenia postępowania, zwrócenia wniosku wnioskodawcy czy umorzenia postępowania wynika z nieporozumień dotyczących procedur administracyjnych. Zawieszenie postępowania ma miejsce, gdy istnieją okoliczności, które uniemożliwiają jego dalsze prowadzenie, na przykład w przypadku ujawnienia niejasności w sprawie, które wymagają dodatkowego wyjaśnienia lub postępowania dowodowego. W przypadku braku wymaganych dokumentów nie mamy do czynienia z taką sytuacją, a organ ma obowiązek działać w sposób określony przepisami. Z kolei zwrócenie wniosku wnioskodawcy sugerowałoby, że organ odrzuca wniosek bez możliwości jego uzupełnienia, co nie jest zgodne z zasadami postępowania administracyjnego. Umorzenie postępowania z kolei następuje w sytuacjach, gdy nie ma podstaw do jego prowadzenia, co również nie ma miejsca w opisanej sytuacji. Takie błędne interpretacje mogą wynikać z nieznajomości szczegółowych regulacji prawnych dotyczących rejestracji pojazdów oraz administracyjnych procedur, które przewidują jasne kroki jakie należy podjąć w przypadku braków formalnych. Kluczowe jest zrozumienie, że organ administracyjny ma obowiązek dać wnioskodawcy szansę na uzupełnienie braków, co jest zgodne z zasadą współdziałania administracji z obywatelami oraz z zasadą dobrej administracji.

Pytanie 39

Moment nawiązania stosunku pracy przypada na

A. potwierdzenia przez pracodawcę ustalenia stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków, jeśli umowa o pracę nie została sporządzona w formie pisemnej
B. zapoznania pracownika z zakresem jego zadań
C. zawarcia umowy o pracę
D. zawarcia umowy zlecenia
Odpowiedź 'zawarcia umowy o pracę' jest poprawna, ponieważ nawiązanie stosunku pracy następuje z chwilą zawarcia umowy o pracę pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Umowa o pracę jest dokumentem, który określa prawa i obowiązki obu stron oraz warunki zatrudnienia. W momencie podpisania umowy następuje formalne nawiązanie stosunku pracy, co wiąże się z obowiązkiem pracodawcy do zapewnienia pracownikowi wynagrodzenia oraz warunków pracy zgodnych z przepisami prawa. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy pracodawca i pracownik ustalają szczegóły dotyczące wynagrodzenia, godzin pracy i obowiązków, a następnie spisują te ustalenia w formie umowy. Zgodnie z Kodeksem pracy, umowa o pracę powinna być spisana w formie pisemnej, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić jasność co do warunków zatrudnienia. Pracodawcy są również zobowiązani do przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych pracowników oraz zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy, co podkreśla znaczenie formalnego nawiązania stosunku pracy.

Pytanie 40

Przeniesienie własności przedmiotu określonego co do tożsamości w wyniku umowy sprzedaży odbywa się poprzez

A. przyjęcie przedmiotu
B. wydanie przedmiotu
C. sporządzenie umowy
D. zawarcie umowy
Zawarcie umowy sprzedaży jest kluczowym momentem w procesie przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa cywilnego, aby doszło do skutecznego przeniesienia własności, nie wystarczy jedynie fizyczne wydanie rzeczy, ale konieczne jest również, aby strony umowy wyraziły zgodę na przeniesienie praw własności. Zawarcie umowy staje się więc fundamentalnym krokiem, który formalizuje intencje obu stron. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której kupujący i sprzedający ustalają warunki sprzedaży, a następnie podpisują umowę, co skutkuje przekazaniem własności przedmiotu transakcji. Dobre praktyki w obrocie prawnym zalecają, aby umowy były sporządzane na piśmie, co nie tylko ułatwia późniejsze udowodnienie zawarcia umowy, ale również zwiększa bezpieczeństwo transakcji.