Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 15 grudnia 2025 12:49
  • Data zakończenia: 15 grudnia 2025 13:00

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Klient, który złożył zamówienie na projekt i wykonanie reklamy na samochód dostawczy, zgłosił się do agencji z reklamacją. Uważa, że po tygodniu użytkowania kolory zbladły, a w niektórych miejscach folia się odkleiła. Jakie powinno być pierwsze działanie pracownika agencji w takiej sytuacji?

A. poinformować, że agencja nie jest producentem folii i nie ma możliwości przyjęcia reklamacji
B. potwierdzić wszystkie obiektywne dane przekazane przez klienta
C. zapewnić klienta o doskonałej jakości oferowanych produktów
D. stwierdzić, że to nie jest możliwe, ponieważ nie było wcześniej takich zgłoszeń
Potwierdzenie wszystkich obiektywnych informacji przytoczonych przez klienta jest kluczowe dla utrzymania dobrego wizerunku agencji oraz budowania zaufania w relacji z klientem. W kontekście obsługi klienta, aktywne słuchanie i uznanie zgłoszeń klienta to podstawowe zasady, które pozwalają na skuteczne zarządzanie reklamacjami. Przykładem może być sytuacja, w której agencja potwierdza, że kolory na folii reklamowej powinny utrzymywać swoją intensywność przez określony czas zgodnie z dokumentacją techniczną producenta. W takim przypadku, agencja ma obowiązek zrozumieć oraz przeanalizować zgłoszenie, by móc podjąć odpowiednie kroki, takie jak przeprowadzenie dalszej inspekcji lub konsultacja z dostawcą folii. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie takich reklamacji, co może pomóc w identyfikacji ewentualnych problemów z jakością materiałów lub procesów. Działania te są zgodne z normami obsługi klienta, które kładą nacisk na transparentność i odpowiedzialność w relacjach z klientami, co w dłuższej perspektywie zwiększa ich lojalność.

Pytanie 2

Jakie jest podstawowe zadanie emisji reklam w etapie nasycenia cyklu życia produktu?

A. wprowadzenie towaru na rynek
B. wyprzedaż towaru
C. pozycjonowanie towaru na rynku
D. przypomnienie o produkcie
W fazie nasycenia cyklu życia produktu, celem emisji reklam jest przede wszystkim przypomnienie o produkcie. W tym etapie, kiedy produkt jest już ustabilizowany na rynku, kluczowe jest, aby konsumenci pamiętali o jego istnieniu i korzyściach, jakie oferuje. Reklamy przypominające mogą skutecznie podtrzymywać zainteresowanie produktem, a tym samym zwiększać jego sprzedaż. Przykładem mogą być kampanie reklamowe znanych marek, które regularnie przypominają o swoich flagowych produktach, jak Coca-Cola czy Apple. Te reklamy nie tylko utrzymują rozpoznawalność, ale także budują lojalność klientów. Warto zauważyć, że skuteczna komunikacja w tym etapie powinna być dostosowana do oczekiwań i potrzeb konsumentów, co często realizowane jest poprzez personalizację przekazu. Dbanie o stałą obecność produktu w świadomości konsumentów jest zgodne z najlepszymi praktykami w marketingu, które podkreślają rolę długofalowego budowania relacji z klientem oraz utrzymania pozycji rynkowej poprzez ciągłe zaangażowanie.

Pytanie 3

Uczelnia powierzyła agencji reklamowej wykonanie nadruku na 600 długopisach krótkim hasłem promującym nowy kierunek kształcenia. Która technika druku będzie najbardziej adekwatna do tego zlecenia?

A. Druk offsetowy
B. Tampondruk
C. Fleksografia
D. Druk cyfrowy
Tampondruk to technika druku, która doskonale sprawdza się w przypadku małych partii produkcyjnych oraz drukowania na przedmiotach o nieregularnych kształtach, takich jak długopisy. Proces tampondruku polega na przenoszeniu tuszu z matrycy (płaskiej płyty) na tampon, a następnie z tampona na wybrany obiekt. Dzięki temu można uzyskać szczegółowe i wyraźne nadruki nawet na powierzchniach o skomplikowanej geometrii. W przypadku zamówienia na 600 sztuk długopisów, tampondruk jest optymalnym wyborem ze względu na koszty, szybkość realizacji oraz wysoką jakość nadruku. Jest on również elastyczny, co pozwala na łatwe zmiany w projekcie graficznym, co jest istotne w kontekście dynamicznych kampanii promocyjnych. Przykłady zastosowania tę techniki można znaleźć w branżach takich jak reklama, przemysł kosmetyczny czy elektroniczny, gdzie długopisy z logo lub hasłem stanowią popularny nośnik reklamowy.

Pytanie 4

Który typ reklamy jest najbardziej efektywny dla produktu w trzeciej fazie cyklu życia (fazie dojrzałości)?

A. Edukacyjna
B. Przypominająca
C. Obronna
D. Motywacyjna
Reklama przypominająca to sposób, który sprawdza się świetnie, gdy produkt jest już znany i wpakował się na rynek. W tej fazie chodzi głównie o to, żeby utrzymać klientów i sprawić, żeby byli lojalni. Wiadomo, że konkurencja jest spora, więc trzeba przypominać o tym, co oferujemy. Przykłady to kampanie remarketingowe, które dotrą do tych, co już znają produkt, albo reklamy w social media, które wyciągają na wierzch promocje czy nowości. Fajnie jest też, jeśli reklama jest spójna z tym, co już robiliśmy wcześniej. Marki jak Coca-Cola czy Apple często korzystają z reklamy przypominającej, żeby przypomnieć, dlaczego warto zostać przy ich produktach.

Pytanie 5

Wybór różnych wariantów reklamy oraz udoskonalenie wybranego wariantu poprzez dodanie elementów istotnych dla odbiorcy to zadanie badań reklamowych typu

A. pretesty
B. testy w trakcie kampanii telewizyjnej
C. posttesty
D. testy podczas kampanii prasowej
Pretesty są naprawdę ważne, kiedy chodzi o badania reklamy. Dzięki nim możemy sprawdzić różne pomysły na reklamy, zanim w ogóle trafią na rynek. To trochę jak przymierzanie różnych ubrań przed wyjściem. No i wiadomo, że na początku można zaobserwować, co działa, a co nie. Na przykład, jeśli wymyślamy kampanię dla nowego produktu, to dobrze jest stworzyć kilka wersji reklamy i pokazać je grupie docelowej. Dzięki temu zobaczymy, która wersja najlepiej trafia do ludzi. Jest to świetny sposób na wprowadzenie poprawek jeszcze przed finalnym uruchomieniem kampanii, co na pewno zwiększa szanse na sukces. W branży mówi się, że testowanie reklam przed ich publikacją to klucz do sukcesu, co zresztą potwierdzają różne standardy, jak te od American Marketing Association. A do tego, odpowiednie przeprowadzenie pretestów pozwala zaoszczędzić, bo unikamy kosztownych błędów na dużą skalę.

Pytanie 6

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. harmonogram wydawniczy.
B. harmonogram emisji spotu.
C. brief mediowy.
D. zlecenie na wykonanie usługi.
Harmonogram emisji spotu to naprawdę ważny dokument, gdy planujemy działania marketingowe, szczególnie w przypadku kampanii reklamowych. Na tym rysunku widać harmonogram z zaznaczonymi godzinami i dniami tygodnia, co wskazuje, że to plan dotyczący emisji spotów. W marketingu dobrze jest odpowiednio zaplanować emisję, bo dzięki temu możemy lepiej trafić do naszej grupy docelowej w najlepszym momencie. Na przykład, spoty puszczane w godzinach szczytu mogą dotrzeć do większej liczby osób niż te emitowane późno w nocy. Fajnie jest też korzystać z analiz oglądalności i badań rynku, żeby lepiej dopasować ten harmonogram. Pamiętaj, że skuteczna kampania reklamowa potrzebuje elastyczności, więc warto regularnie aktualizować harmonogram, żeby dostosować się do zmian na rynku oraz potrzeb konsumentów.

Pytanie 7

Agencja marketingowa otrzymała od swojego klienta, którym jest właściciel pizzerii Avanti, zlecenie na wydrukowanie 150 egzemplarzy menu w formacie A5 na papierze o gramaturze 170 g/m2. Agencja dysponuje tylko papierem o tej gramaturze w formacie A3. Ilu arkuszy papieru A3 będzie potrzebować agencja, aby zrealizować to zlecenie?

A. 19 szt.
B. 38 szt.
C. 37 szt.
D. 75 szt.
Żeby obliczyć, ile arkuszy papieru A3 będziesz potrzebować do wydrukowania 150 sztuk menu w formacie A5, na początku trzeba ustalić, ile A5 można wyciąć z jednego A3. A3 ma wymiary 297 mm na 420 mm, a A5 148 mm na 210 mm. Możemy uzyskać 4 arkusze A5 z jednego A3, bo przecież w poziomie zmieszczą się dwa, a w pionie też dwa. Jak więc chcemy przygotować 150 sztuk menu, to dzielimy 150 przez 4. Wynik to 37,5, więc potrzebujemy 38 arkuszy A3, bo nie da się przecież użyć ułamka arkusza. Pamiętaj, że w drukarni dobrze jest zawsze mieć jakiś zapas na błędy przy druku albo cięciu, a to może wpłynąć na to, ile materiału musimy zamówić. Takie obliczenia to norma w drukarstwie, bo efektywne wykorzystanie papieru jest naprawdę ważne.

Pytanie 8

Biuro podróży zamierza zastosować na ulotce antykwę linearną szeryfową (egipcjankę), czcionkę charakteryzującą się prostymi formami, wykorzystującymi prawidła geometrii. W którym z przedstawionych nagłówków użyto tej właśnie czcionki?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Wybór innego nagłówka zamiast B może wynikać z nieporozumienia dotyczącego cech antykwy linearnej szeryfowej. Wiele osób może mylnie utożsamiać inne czcionki, takie jak np. kroje szeryfowe lub bezszeryfowe, z egipcjanką, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Czcionki szeryfowe, które charakteryzują się bardziej klasycznymi, złożonymi formami i krzywiznami, nie pasują do opisanego stylu. Z drugiej strony, czcionki bezszeryfowe z kolei nie mają wyraźnych szeryfów, co czyni je mniej odpowiednimi w kontekście poszukiwania egipcjanki. Typowe błędy przy wyborze czcionki mogą wynikać z braku zrozumienia różnic w stylach typograficznych oraz ich zastosowań. Przykładowo, w projektowaniu graficznym czy materiałach promocyjnych, ważne jest, aby wybierać czcionki, które nie tylko estetycznie się prezentują, ale także spełniają funkcję informacyjną. Egipcjanka, dzięki swoim właściwościom, jest idealnym wyborem do nagłówków, ponieważ łączy w sobie nowoczesny wygląd z doskonałą czytelnością. Dlatego ważne jest, aby przy projektowaniu materiałów zwracać uwagę na charakterystykę czcionek i ich wpływ na odbiór komunikatu przez potencjalnych klientów.

Pytanie 9

Który moduł ogłoszeniowy pokazano na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Rozkładówkę.
B. Junior page.
C. Półwysep.
D. Szachownicę.
Odpowiedź "Junior page" jest poprawna, ponieważ w przedstawionym rysunku możemy zauważyć charakterystyczny układ modułu ogłoszeniowego, który zajmuje znaczną część dolnej części strony. Junior page to rodzaj modułu, który jest często stosowany w projektach związanych z publikacjami i reklamą, oferując duży obszar do prezentacji treści promocyjnych. Tego typu układ jest wykorzystywany w wielu standardach, takich jak Google AdSense, który podkreśla znaczenie efektywności wizualnej oraz czytelności. W praktyce, projektanci często implementują Junior page w celu zwiększenia widoczności ogłoszeń, co przekłada się na lepsze wskaźniki kliknięć. Ważnym aspektem jest również to, że moduły tego typu są często zintegrowane z systemami zarządzania treścią (CMS), co pozwala na dynamiczne aktualizowanie treści bez konieczności modyfikacji całej strony. Oprócz tego, Junior page, w przeciwieństwie do innych typów układów, takich jak szachownica czy półwysep, oferuje bardziej spójną prezentację podczas przeglądania na urządzeniach mobilnych oraz desktopowych.

Pytanie 10

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli określ, którą branżę cechuje największa dynamika wzrostu.

BranżaDynamika wzrostu
w %
Przemysł10,89
Budownictwo21,09
Rolnictwo34,06
Kultura i sztuka25,65
Ochrona zdrowia12,00
Finanse i ubezpieczenie36,79
Łączność20,04
Handel36,78
A. Finanse i ubezpieczenie.
B. Handel.
C. Kultura i sztuka.
D. Rolnictwo.
Branża "Finanse i ubezpieczenie" rzeczywiście wyróżnia się jako sektor o największej dynamice wzrostu, osiągając wskaźnik 36,79%. Taka wartość wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na usługi finansowe i ubezpieczeniowe, co może być efektem wielu czynników, takich jak rozwój technologii finansowych (FinTech), wzrost świadomości ubezpieczeniowej wśród społeczeństwa oraz zmiany regulacyjne sprzyjające innowacjom. Warto zauważyć, że takie statystyki są istotne nie tylko dla inwestorów, ale także dla specjalistów w dziedzinie zarządzania ryzykiem i strategii rozwoju. Na przykład, wiedza o dynamicznie rozwijających się branżach może być kluczowa przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, a także przy planowaniu kariery zawodowej. Standardy dobrej praktyki w branży finansowej, jak np. Kodeks Etyki Zawodowej, podkreślają znaczenie odpowiedzialności i przejrzystości działań, co dodatkowo wzmacnia pozycję sektora na rynku.

Pytanie 11

Strategia naśladowania może być bardziej opłacalna niż innowacje, ponieważ

A. naśladowca oferuje niższe ceny niż innowator, co pozwala na większą sprzedaż
B. naśladowanie zmniejsza koszty oraz ryzyko związane z badaniami i opracowywaniem nowych produktów
C. naśladowanie wypiera z rynku nowoczesne technologie, więc innowacje stają się zbędne
D. doskonalenie się poprzez własne błędy podczas kolejnych naśladowań przynosi nowe umiejętności
Strategia imitacji jest często bardziej zyskowna od innowacji, ponieważ wiąże się z mniejszymi kosztami i ryzykiem. Zamiast inwestować znaczne środki w badania i rozwój, firmy mogą analizować istniejące rozwiązania, które już zyskały akceptację rynku. To podejście pozwala na naukę z doświadczeń innych, eliminując wiele pomyłek, które mogłyby wystąpić podczas procesu innowacyjnego. Na przykład, w branży technologicznej firmy takie jak Samsung wielokrotnie udowodniły, że mogą szybko adaptować i usprawniać rozwiązania opracowane przez Apple. Dzięki temu są w stanie oferować podobne produkty po niższych kosztach, co przyciąga większą liczbę klientów. W praktyce, korzystanie z doświadczeń konkurencji zwiększa przewagę konkurencyjną, a także umożliwia firmom efektywne alokowanie zasobów. Kluczowym aspektem jest także umiejętność analizy i oceny trendów rynkowych, co pozwala na skuteczniejsze dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów, co jest standardem w wielu strategiach marketingowych.

Pytanie 12

Który z wymienionych programów komputerowych jest programem do tworzenia grafiki wektorowej, umożliwiający dowolne skalowanie bez utraty jakości?

A. ADOBE PHOTOSHOP
B. GIMP
C. COREL DRAW
D. LIGHTROOM
CorelDRAW to klasyka, jeśli chodzi o programy do grafiki wektorowej. Moim zdaniem każdy, kto nawet trochę interesuje się projektowaniem, na pewno chociaż słyszał o tym narzędziu. Jego największą zaletą jest właśnie praca na grafice wektorowej, czyli takiej, którą można powiększać albo zmniejszać właściwie do dowolnych rozmiarów, a ona ciągle pozostaje ostra jak brzytwa. To jest zupełnie coś innego niż grafika rastrowa, gdzie każdy piksel się rozciąga i rozmywa. Takie rozwiązanie jest standardem w branży przy projektowaniu logo, materiałów reklamowych, grafik na wielkie banery czy nawet opakowań – wszędzie tam, gdzie liczy się najwyższa jakość bez względu na wielkość wydruku. CorelDRAW od lat wykorzystywany jest przez studia DTP, drukarnie i grafików freelancerów. Jedną z dobrych praktyk, których warto się trzymać, jest zawsze tworzenie grafik logo czy ikon właśnie w programach wektorowych, bo wtedy można je bez problemu wyeksportować do formatu SVG, PDF czy EPS, a to są formaty praktycznie wymagane przy współpracy z drukarniami. Warto też zauważyć, że CorelDRAW oferuje sporo narzędzi ułatwiających pracę zespołową i przygotowanie plików do druku według standardów branżowych (np. obsługa profili kolorystycznych CMYK, różne tryby eksportu i podglądy wydruku). Z mojego doświadczenia – jeśli chcesz robić profesjonalną grafikę do druku albo na duże formaty, to CorelDRAW to naprawdę solidny wybór.

Pytanie 13

Na etapie postprodukcji podczas tworzenia reklamy radiowej realizowany jest

A. harmonogram prac
B. scenariusz reklamy
C. casting aktorów
D. montaż
Montaż jest kluczowym etapem postprodukcji reklamy radiowej. To proces, w którym różne nagrania, dźwięki i efekty są łączone w jedną spójną całość. W trakcie montażu realizatorzy skupiają się na odpowiednim rozmieszczeniu dźwięku, aby stworzyć płynny i atrakcyjny przekaz. Przykładowo, mogą dodawać efekty dźwiękowe, takie jak odgłosy tła, które zwiększają immersję słuchacza. Zastosowanie zasad montażu dźwięku, takich jak rytm, dynamika oraz harmonizacja, jest niezbędne, aby reklama była zarówno profesjonalna, jak i skuteczna. Dobre praktyki w branży sugerują, aby w montażu wykorzystywać różnorodne źródła dźwięku, co pozwala na tworzenie unikalnych kompozycji. Warto również zauważyć, że montaż dźwięku powinien być zgodny z zasadami akustyki, aby zapewnić optymalną jakość dźwięku, co w konsekwencji przekłada się na efektywność komunikacyjną reklamy.

Pytanie 14

Każdy aspekt działalności artystycznej o unikalnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek formie, bez względu na przeznaczenie i sposób wyrażenia, jest przedmiotem regulacji prawnej

A. podatkowego
B. pracy
C. spadkowego
D. autorskiego
Prawo autorskie to taka tarcza dla wszystkiego, co stworzyłeś i ma swój własny styl. Dotyczy to nie tylko książek czy muzyki, ale też programów komputerowych i nawet architektury. Co ciekawe, ta ochrona nie zależy od tego, jak fajne lub drogie jest twoje dzieło. Przykładowo, jeśli prowadzi się bloga albo wrzuca zdjęcia do sieci, to od razu są chronione przez prawo autorskie. Twórcy mają możliwość decydowania, jak ich dzieła są używane – mają prawo do ich kopiowania, sprzedawania czy pokazywania publicznie. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że ważne jest, aby każdy artysta wiedział, jakie ma prawa i obowiązki związane z ochroną swojej twórczości, bo to klucz do tego, by nie stracić kontroli nad własnymi dziełami.

Pytanie 15

Aby zbadać skuteczność mediów, stosuje się różne wskaźniki. Który z poniższych wskaźników powinien być użyty do oceny kosztu dotarcia danej reklamy do tysiąca gospodarstw domowych lub widzów?

A. GRP
B. CTP
C. CPP
D. OTS
CPP, czyli cost per point, odnosi się do kosztu zakupu punktu GRP (Gross Rating Point) i służy do oceny wydatków reklamowych w stosunku do osiągniętej skupionej widowni, a nie do liczby domostw czy widzów. Użycie CPP może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ skupia się głównie na kosztach związanych z punktami ratingowymi, a nie bezpośrednio na zasięgu reklamy. GRP jest wskaźnikiem sumującym zasięg i częstotliwość, co sprawia, że może być mylony z CTP, ale nie daje bezpośredniego obrazu kosztów komunikacji do konkretnej liczby widzów. OTS, czyli opportunity to see, definiuje liczbę potencjalnych ekspozycji reklamy, a nie efektywność kosztową. Problemy w ocenie efektywności kampanii mogą wynikać z mylenia tych wskaźników, co prowadzi do nieprecyzyjnych analiz i błędnych decyzji strategicznych. Właściwe zrozumienie różnic między nimi jest kluczowe dla efektywnego planowania budżetu reklamowego oraz oceny jego wpływu na docelową grupę odbiorców.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Klient, który krytycznie podchodzi do zamiarów sprzedawcy, wskazuje na jakość obsługi, sposób eksponowania produktów oraz wskazuje na niedociągnięcia w funkcjonowaniu placówki, jest określany mianem

A. szczegółowy
B. negujący
C. chaotyczny
D. osobisty
Odpowiedź "negujący" jest poprawna, ponieważ odnosi się do klienta, który wyraża swoje niezadowolenie w sposób krytyczny, zwracając uwagę na różne aspekty obsługi i prezentacji towaru. Tego typu klienci często mają wysokie oczekiwania i nie wahają się wskazać na niedociągnięcia. W praktyce, ich uwagi mogą być cenne dla sprzedawców, ponieważ dostarczają bezpośrednich informacji zwrotnych, które mogą pomóc w poprawie jakości usług i produktów. Ważne jest, by sprzedawcy umieli odpowiednio reagować na takie uwagi, traktując je jako możliwość nauki i rozwoju. Standardy obsługi klienta, takie jak te opracowane przez organizacje takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie konstruktywnej krytyki dla ciągłego doskonalenia procesów. Klient negujący może także pomóc w identyfikacji problemów systemowych, co z kolei może prowadzić do poprawy ogólnej satysfakcji klientów. Działania podejmowane przez sprzedawców w odpowiedzi na konstruktywną krytykę mogą obejmować szkolenia personelu, zmiany w organizacji sprzedaży lub nawet modyfikacje oferty produktów.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Rysunek przedstawia narzędzie promocji dodatkowej w formie

Ilustracja do pytania
A. prezentu rzeczowego.
B. obniżki ceny.
C. nagrody.
D. premii od zakupu.
Obniżka ceny często kojarzona jest z natychmiastową reakcją na konkurencję lub z potrzebą zwiększenia rotacji towarów. Mimo że może przyciągnąć klientów, nie zawsze przyczynia się do budowania długotrwałej relacji z nimi. Klienci mogą być skłonni kupować tylko w przypadku obniżek, co prowadzi do krótkoterminowego wzrostu sprzedaży, ale niekoniecznie do lojalności wobec marki. Nagrody, jako forma promocji, mogą być mylnie interpretowane jako dodatkowe korzyści przy zakupach, ale nie są to bezpośrednie premie. Nagrody często mają charakter losowy lub wymagają spełnienia dodatkowych warunków, co może zniechęcać klientów. Z kolei prezenty rzeczowe, chociaż atrakcyjne, mogą generować koszty, które nie zawsze są uzasadnione przez wzrost sprzedaży. Dobrze przemyślana strategia promocji powinna opierać się na zrozumieniu potrzeb klientów oraz długofalowych celach biznesowych. Ważne jest, aby podejście do promocji było spójne i oparte na analizie zachowań zakupowych, co pozwoli uniknąć typowych błędów, takich jak nadmierne poleganie na sezonowych wyprzedażach, które mogą prowadzić do erozji marży zysku oraz osłabienia postrzegania wartości marki przez konsumentów.

Pytanie 20

Grafik stworzył w programie do grafiki wektorowej projekt plakatu reklamowego. Jak powinien postąpić z tekstami, aby po wysłaniu projektu do drukarni nie wystąpiły problemy związane z ich wydrukowaniem oraz bezstratnym powiększaniem?

A. Zastosować digitalizację.
B. Zamienić na krzywe.
C. Wykonać morphing.
D. Poddać rasteryzacji.
Zamiana tekstu na krzywe (tzw. konwersja na krzywe lub zamiana na kontury) to podstawa przy przygotowywaniu plików do druku, zwłaszcza w grafice wektorowej. Po pierwsze – dzięki temu tekst staje się grafiką wektorową, a nie ciągiem znaków zależnym od konkretnej czcionki. W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego, czy drukarnia posiada zainstalowaną używaną przez Ciebie czcionkę, litery będą wyglądać dokładnie tak, jak je zaprojektowałeś. To zabezpieczenie przed niespodziankami typu zamiana fontu czy przesunięcia tekstu podczas otwierania pliku. Krzywe nie mają problemów ze skalowaniem – można je powiększać i pomniejszać bez utraty jakości, bo opisują one kształt liter matematycznie, na bazie punktów i krzywych Béziera. Moim zdaniem to absolutna podstawa workflow każdego grafika – w sumie żaden poważny plik do druku nie idzie bez tej operacji. Dobra praktyka mówi, że zamienia się tekst na krzywe tuż przed eksportem finalnej wersji, żeby móc jeszcze coś poprawić w treści, jeśli zajdzie potrzeba. Co więcej, taka procedura eliminuje ryzyko problemów z kompatybilnością w różnych programach czy wersjach oprogramowania. Nawet w Adobe Illustratorze czy Corelu komunikaty o braku fontów znikają właśnie po konwersji na krzywe. Z mojego doświadczenia wynika, że czasem klienci zapominają o tym kroku i potem są reklamacje – a wystarczyło zamienić tekst na krzywe i problem z głowy. W branży drukarskiej to już taki standard, że wręcz o tym nie dyskutujemy – po prostu trzeba to robić.

Pytanie 21

Jaki rodzaj apelu został przekazany odbiorcom na przedstawionej reklamie?

Ilustracja do pytania
A. Moralny.
B. Emocjonalny.
C. Racjonalny.
D. Społeczny.
Odpowiedź "Emocjonalny" jest poprawna, ponieważ reklama wykorzystuje techniki, które mają na celu wywołanie silnych uczuć u odbiorcy. Przedstawienie atrakcyjnej kobiety z flakonem perfum odwołuje się do estetyki oraz poczucia luksusu, co jest charakterystyczne dla reklam produktów kosmetycznych. Emocjonalne apely w reklamie mają na celu zbudowanie więzi między produktem a osobistymi pragnieniami konsumenta. Dobrą praktyką w marketingu jest wykorzystanie emocji jako narzędzia do wzmacniania brandingu, co prowadzi do większej identyfikacji marki z pozytywnymi uczuciami. Przykłady efektywnego wykorzystania apelu emocjonalnego można znaleźć w kampaniach, które łączą markę z określonymi wartościami, jak poczucie przynależności, radość czy spełnienie. Zrozumienie tego aspektu komunikacji marketingowej jest kluczowe dla skutecznych działań promocyjnych, które nie tylko sprzedają produkt, ale także budują długotrwałe relacje z klientami.

Pytanie 22

Wybierając medium z najmniejszym zakłóceniem uwagi do kampanii reklamowej, powinno się zdecydować na

A. kolorowe magazyny
B. radio
C. internet
D. telewizję
Wybór internetu jako medium reklamowego może wydawać się atrakcyjny ze względu na jego zasięg i interaktywność, jednak w praktyce staje się on przestrzenią o wysokim poziomie zakłócenia uwagi. Użytkownicy internetu są często bombardowani mnóstwem informacji i reklam, co utrudnia skupienie się na pojedynczym przekazie. Badania pokazują, że średni czas uwagi użytkowników w internecie jest krótki i często skaczą oni pomiędzy różnymi treściami, co skutkuje powierzchownym przetwarzaniem informacji. Telewizja, mimo że ma duży zasięg, również generuje wysoką konkurencję w walce o uwagę widza, z reklamami przerywanymi programami, co może prowadzić do frustracji i szybkiego zniechęcenia. Radio, choć może być skuteczne w dotarciu do odbiorców w czasie jazdy, jest medium o ograniczonej wizualizacji, co zmniejsza siłę oddziaływania reklamy. Kolorowe magazyny, w przeciwieństwie do tych mediów, oferują spokojne i przemyślane otoczenie dla reklam, co sprzyja ich lepszemu odbiorowi i zapamiętaniu. Często popełnianym błędem jest zakładanie, że medium o dużym zasięgu automatycznie prowadzi do większej efektywności kampanii, co nie zawsze jest prawdą. Kluczowe jest zrozumienie, jak różne formy reklamy wpływają na percepcję i zaangażowanie konsumentów, co powinno skłonić do wyboru odpowiednich kanałów komunikacji.

Pytanie 23

Przygotowując kampanię społeczną, należy mieć na uwadze, że nie może ona odnosić się do tematyki

A. promowania bezpośrednio lub pośrednio rywalizujących podmiotów
B. promocji kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury oraz tradycji
C. upowszechniania oraz ochrony wolności i praw człowieka
D. ekologii, ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego
Wybór odpowiedzi dotyczącej promowania bezpośrednio lub pośrednio podmiotów konkurencyjnych jako nieodpowiedni temat dla kampanii społecznej jest słuszny. Kampanie społeczne mają na celu poprawę stanu społecznego, zdrowia publicznego lub ochrony środowiska, a nie promowanie konkurencyjnych interesów, które mogą prowadzić do konfliktu i polaryzacji wśród odbiorców. W kontekście marketingu i PR, ważne jest, aby kampanie społeczne były zgodne z zasadami etyki, które ograniczają konflikty interesów. Dobrym przykładem może być kampania promująca zdrowy styl życia, która unika reklamowania produktów konkurencyjnych brandów zdrowotnych. W branży istnieją standardy, które podkreślają znaczenie przejrzystości i zaufania w komunikacji, co jest kluczowe w budowaniu trwałych relacji z odbiorcami. Przykłady dobrych praktyk obejmują unikanie sytuacji, które mogą być postrzegane jako nepotyzm, co może podważyć zaufanie do kampanii.

Pytanie 24

Dysonans po zakupie w zachowaniu konsumenta na rynku związanym z nabywaniem to

A. pozytywny stan emocjonalny spowodowany satysfakcją z zakupu
B. negatywny stan emocjonalny spowodowany niezadowoleniem z zakupu
C. neutralny stan emocjonalny wywołany dokonaniem zakupu
D. stan uświadomienia sobie potrzeb
Dysonans pozakupowy to taka nieprzyjemna emocjonalna huśtawka, która czasem się pojawia po zakupie. To wtedy zaczynamy wątpić, czy dobrze zrobiliśmy, wydając pieniądze. Widzisz, to jest ważny temat, bo może się zdarzyć, że czujemy się nieswojo, porównując nasz produkt z innymi, albo przez presję ze strony znajomych, którzy mogą mieć coś lepszego. Myślę, że marketerzy powinni się tym zająć, bo żeby klienci byli zadowoleni, powinni komunikować się z nimi jasno, może dawać jakieś programy lojalnościowe, czy dobrze obsługiwać ich po sprzedaży. Na przykład, fajnie jakby była możliwość zwrotu lub wymiany, to wtedy łatwiej znieść takie negatywne emocje. Czasem też dobrze zrobione reklamy mogą przypomnieć o pozytywach zakupów i pomóc w redukcji tych wątpliwości. Jak ktoś dobrze zarządza tym dysonansem, to klienci będą bardziej zadowoleni i lojalni wobec marki.

Pytanie 25

Usługę wykonania muralu należy zaliczyć do cennika reklamy.

A. telewizyjnej
B. radiowej
C. zewnętrznej
D. prasowej
Usługa wykonania muralu należy do kategorii reklamy zewnętrznej, co ma swoje uzasadnienie w jej charakterystyce. Mural to forma prezentacji graficznej, która jest umieszczana na zewnętrznych ścianach budynków, co czyni ją widoczną dla przechodniów i kierowców. Tego rodzaju reklama wykorzystuje dostępne przestrzenie miejskie do komunikacji marketingowej, przyciągając uwagę dużej liczby osób. Mury są często lokalizowane w strategicznych miejscach, co zwiększa ich efektywność. W kontekście standardów branżowych, reklama zewnętrzna opiera się na przyciąganiu uwagi potencjalnych klientów w miejscach, gdzie spędzają oni czas, co czyni mural skutecznym narzędziem budowania rozpoznawalności marki. W praktyce, wiele firm korzysta z możliwości tworzenia muralu jako części swojego planu marketingowego, aby wzbogacić przestrzeń miejską oraz przekazać istotne przesłania marketingowe. Dodatkowo, mural może stale pozostawać w danym miejscu przez dłuższy czas, co daje mu przewagę nad innymi formami reklamy, które są bardziej efemeryczne.

Pytanie 26

Termin odnoszący się do standardowej wartości dodanej do ceny produktu podczas ustalania kosztu produktu promocyjnego to

A. marżą
B. bonifikatą
C. dyskontem
D. rabatem
Marża to różnica, która powstaje między ceną, za którą sprzedajemy produkt, a kosztami, które ponosimy na jego wyprodukowanie. W praktyce, ustalając cenę na gadżet reklamowy, marża jest naprawdę ważna, bo pokazuje, ile możemy zarobić na każdym sprzedanym egzemplarzu. Dobrze jest policzyć marżę, biorąc pod uwagę zarówno koszty stałe, jak i zmienne, bo to pomoże nam lepiej zrozumieć, czy nasz produkt jest opłacalny. Na przykład, jeśli wyprodukowanie jakiegoś gadżetu kosztuje nas 10 zł, a chcemy, by marża wynosiła 50%, to ustalamy cenę na 15 zł. W marketingu marża ma też duże znaczenie, gdy analizujemy kampanie reklamowe i ich sukces, bo dzięki niej możemy ocenić, jaką wartość dodajemy klientowi. Znajomość marż w danym sektorze to klucz do lepszego planowania finansowego i podejmowania mądrych decyzji dotyczących nowych produktów.

Pytanie 27

W trakcie prezentacji sprzedawca odnosi się do zastrzeżeń klienta, przyjmując jego uwagi oraz jednocześnie je kwestionując przez przedstawienie zalet towaru. Jaką technikę odpierania zarzutów wykorzystuje w tej sytuacji sprzedawca?

A. Metodę "tak... ale"
B. Technikę odbijania piłeczki
C. Odkładanie odpowiedzi na później
D. Metodę odwoływania się do osób trzecich
Metoda "tak... ale" to technika sprzedażowa, która pozwala sprzedawcy na efektywne zarządzanie zarzutami klientów. Polega na tym, że sprzedawca najpierw uznaje obawy klienta, używając sformułowania "tak", a następnie przedstawia argumenty, które podkreślają zalety produktu, dodając "ale". Dzięki temu klient czuje się wysłuchany, co buduje zaufanie, a jednocześnie sprzedawca ma możliwość przedstawienia pozytywnych aspektów oferty. Przykładem może być sytuacja, gdy klient mówi: "Ten produkt jest drogi", na co sprzedawca odpowiada: "Tak, jest drogi, ale oferuje znacznie wyższą jakość i dłuższą żywotność niż tańsze alternatywy." Tego rodzaju podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w sprzedaży, umożliwiając nie tylko odpieranie zarzutów, ale także kształtowanie pozytywnego obrazu produktu. Używanie tej metody sprzyja dialogowi oraz pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta, co jest kluczowe w procesie sprzedażowym.

Pytanie 28

Czynnikiem ekonomicznym mającym wpływ na działalność agencji reklamowej jest

A. zmiana wartości życia
B. etyka reklamy
C. stopa podatkowa
D. faza rozwoju branży
Stopa podatkowa jest kluczowym czynnikiem ekonomicznym wpływającym na funkcjonowanie agencji reklamowej, ponieważ ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne i rentowność przedsiębiorstw. Wysoka stopa podatkowa może ograniczać zyski agencji, co z kolei wpływa na możliwość inwestowania w rozwój, innowacje czy marketing. Dla agencji reklamowej istotne jest również zrozumienie, jak zmiany w systemie podatkowym mogą wpłynąć na klientów, co w efekcie wpłynie na zlecenia i współpracę. Dla przykładu, agencje muszą być świadome, jak ulgi podatkowe lub zmiany w przepisach dotyczących reklamy mogą otwierać nowe możliwości lub ograniczać dotychczasowe podejścia do kampanii reklamowych. Dobre praktyki w branży reklamowej obejmują stałe monitorowanie zmian w przepisach podatkowych oraz dostosowywanie strategii biznesowych do aktualnej sytuacji rynkowej, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetami klientów i minimalizowanie ryzyk finansowych.

Pytanie 29

Agencja reklamowa zmniejszyła koszt stworzenia strategii reklamowej z kwoty 35 000,00 zł do 28 000,00 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 25%
B. 30%
C. 15%
D. 20%
Poprawna odpowiedź wynosi 20%, co można obliczyć poprzez zastosowanie wzoru na procentową zmianę wartości. Wartość początkowa wynosi 35 000 zł, a wartość po obniżeniu to 28 000 zł. Aby obliczyć procent, należy najpierw znaleźć różnicę między wartością początkową a nową: 35 000 zł - 28 000 zł = 7 000 zł. Następnie, aby obliczyć procent, należy podzielić tę różnicę przez wartość początkową i pomnożyć przez 100: (7 000 zł / 35 000 zł) * 100 = 20%. Tego typu obliczenia są niezwykle istotne w marketingu i zarządzaniu, ponieważ pozwalają firmom oceniać efektywność działań promocyjnych i podejmować decyzje o cenach. Zrozumienie, jak obliczać procentowe zmiany cen, jest kluczowe dla analizy rentowności i planowania budżetu w kontekście strategii reklamowych. Przykładem zastosowania może być ocena rabatów oferowanych klientom oraz analiza ich wpływu na przychody. Warto również zauważyć, że dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zmian cen oraz ich wpływu na postrzeganie wartości przez klientów.

Pytanie 30

Account Manager ma przedstawić klientowi wyniki pretestu reklamy. Który typ wykresu jest najbardziej odpowiedni do tego, aby pokazać procentową strukturę odpowiedzi w badanej grupie respondentów?

A. Punktowy.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Liniowy.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Radarowy.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Kołowy.
Ilustracja do odpowiedzi D
Wybór wykresu kołowego do prezentacji procentowej struktury odpowiedzi w badanej grupie respondentów to absolutnie standardowa praktyka – i to nie bez powodu. Moim zdaniem wykres kołowy najlepiej obrazuje, jak poszczególne kategorie rozkładają się względem całości. Prezentacja procentów w formie „kawałków tortu” pozwala szybko zorientować się, która odpowiedź była najpopularniejsza, a która marginalna – wystarczy rzut oka. Takie podejście jest szczególnie przydatne przy prezentacjach dla osób nietechnicznych: klienci, którzy nie są biegli w analizie danych, błyskawicznie łapią, o co chodzi. W branży reklamowej oraz w badaniach rynku stosowanie wykresów kołowych do danych procentowych jest już swego rodzaju standardem i to w zasadzie od dekad – potwierdzają to wytyczne chociażby ESOMAR. Oczywiście, wykres kołowy jest najbardziej czytelny wtedy, gdy mamy do czynienia z niewielką liczbą kategorii (np. do 5-6), bo w przeciwnym wypadku wszystko się zlewa i traci sens. Praktyka pokazuje jednak, że przy pretestach reklam bardzo rzadko tych kategorii jest więcej. Warto też pamiętać, że wykresy kołowe są łatwe do zrozumienia nawet dla osób, które nie mają na co dzień styczności z analizą danych. Nieraz przekonałem się, że nawet najtrudniejsze wyniki z ankiet stają się jasne dla klienta właśnie dzięki temu typowi wizualizacji.

Pytanie 31

Który z wymienionych elementów umożliwia bezpieczne przycięcie projektu do finalnego formatu, zapewniając, że obszar druku sięga samej krawędzi po obcięciu arkusza?

A. Wewnętrzny margines
B. Obszar druku
C. Spad
D. Obszar cięcia
Spad to taki dodatkowy obszar, który dodajesz do swojego projektu graficznego, żeby mieć pewność, że kolor lub obraz dobrze pokrywa całą powierzchnię po przycięciu. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której po przycięciu pojawią się białe krawędzie, a to raczej nie wygląda ładnie. Praktyka pokazuje, że spad powinien wynosić od 3 do 5 mm, ale różnie to bywa, w zależności od drukarni. Dodanie spadu sprawia, że projekty wyglądają bardziej profesjonalnie, nawet jak coś nie wyjdzie idealnie podczas cięcia. W branży graficznej i drukarskiej te zasady są naprawdę ważne, bo jak coś pójdzie źle, to może to kosztować sporo pieniędzy i popsuje wizerunek marki. Dlatego pamiętaj, żeby zawsze dodawać spad w projektach, bez względu na to, co tworzysz – wizytówki, plakaty, cokolwiek. Fajnie też porozmawiać z drukarnią zanim skończysz projekt, żeby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z ich wymaganiami.

Pytanie 32

Który z wniosków wyciągniętych na podstawie graficznej prezentacji wyników badania wydatków reklamowych jest prawdziwy?

Ilustracja do pytania
A. Jedynym medium, które zanotowało wzrost wydatków na reklamę jest Internet.
B. Najmniejszy relatywny spadek wydatków na reklamę zanotowało kino.
C. Wydatki na reklamę w Internecie są w obydwu latach mniejsze niż wydatki na reklamę w telewizji.
D. Udział wydatków na reklamę zewnętrzną uległ obniżeniu w stosunku do poprzedniego roku.
Analizując przedstawione odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych nieporozumień związanych z interpretacją danych graficznych. Zacznijmy od twierdzenia o najmniejszym relatywnym spadku wydatków na kino – to raczej mylące, bo choć udział kina pozostał na bardzo niskim poziomie (3,6% w 2019 i 3,8% w 2020), to sam udział jest znikomy, więc nawet drobna zmiana procentowa może być nieistotna w skali całego rynku reklamowego. Często popełnianym błędem jest ocenianie relatywnego spadku tylko na podstawie różnicy liczb, bez uwzględnienia proporcji czy kontekstu branżowego. Kolejne twierdzenie, że jedynym medium ze wzrostem jest Internet, też nie znajduje potwierdzenia – owszem, internet/mobile zanotował spory wzrost (z 15,2% do 27%), ale internet/desktop już spadł (z 18,9% do 14,7%). Prawidłowa interpretacja wymaga wyodrębnienia segmentów – nie można ich traktować jako całości. Ostatnie stwierdzenie o wydatkach na internet mniejszych niż na telewizję w obu latach też jest błędne, bo w roku 2020 internet/mobile sam osiągnął 27%, co jest blisko udziału telewizji (29,6%), a suma internetowych kanałów już przewyższa telewizję. Z mojego doświadczenia, takie błędy najczęściej wynikają z pobieżnego oglądania wykresów i nieuwzględniania zmian strukturalnych na rynku mediów. Warto zawsze analizować nie tylko pojedyncze liczby, ale i ich kontekst oraz zmiany trendów – to podstawa profesjonalnego podejścia do planowania i oceny skuteczności działań reklamowych.

Pytanie 33

Przepisy prawne dotyczące promowania wyrobów tytoniowych zezwalają na

A. emitowanie reklam wyrobów tytoniowych w telewizji
B. prezentowanie informacji o wyrobach tytoniowych w punktach sprzedaży
C. wsparcie działalności sportowej przez firmy tytoniowe
D. reklamowanie wyrobów tytoniowych w mediach drukowanych
Odpowiedź dotycząca umieszczania w punktach sprzedaży informacji o wyrobach tytoniowych jest prawidłowa, ponieważ przepisy prawa w wielu krajach, w tym w Polsce, zezwalają na prezentowanie informacji o produktach tytoniowych w miejscach ich sprzedaży, pod warunkiem, że nie mają one charakteru promocyjnego. Tego typu informacje mogą obejmować opisy produktów, ich ceny czy ostrzeżenia zdrowotne. Przykładem są plakaty informacyjne w sklepach, które mogą wskazywać na dostępność i rodzaje wyrobów tytoniowych, ale nie mogą zachęcać do ich zakupu ani wprowadzać w błąd co do ich właściwości. Dobrą praktyką w branży jest przestrzeganie zasad transparentności i odpowiedzialności społecznej, co w kontekście sprzedaży wyrobów tytoniowych oznacza dołożenie starań, aby konsumenci byli świadomi potencjalnych zagrożeń związanych z używaniem tych produktów. W ten sposób informacje w punktach sprzedaży przyczyniają się do edukacji konsumentów i wspierają przestrzeganie standardów zdrowotnych.

Pytanie 34

W audycji radiowej zawsze powinno się

A. podawać numery kontaktowe
B. przedstawiać nazwę reklamowanego towaru
C. wykorzystać piosenkę
D. stosować efekty dźwiękowe
W reklamie radiowej ważne jest, żeby wszystko było jasne dla ludzi. Jasne, można użyć muzyki czy efektów dźwiękowych, żeby przyciągnąć uwagę, ale to nie wszystko. Piosenki mogą być zapadające w pamięć, ale bez nazwy produktu to tak naprawdę nie działa na dłuższą metę. Nawet efekty specjalne nie są magicznym lekiem, bo czasem mogą rozpraszać i wcale nie pomagają zrozumieć, o co chodzi w reklamie. A podawanie numerów telefonów? To nie wystarczy, jeśli nie ma kontekstu – ludzie muszą wiedzieć, czemu mają dzwonić. Z perspektywy marketingowej niepodanie informacji o czym się reklamuje to wielki błąd. Może to tylko zniechęcić ludzi do zakupu i sprawić, że poczują się sfrustrowani. Najważniejsze w reklamie to dobrze komunikować się z odbiorcami, a kluczem jest zawsze jasne pokazanie nazwy produktu.

Pytanie 35

Kiedy zamiarem umowy zawartej pomiędzy agencją reklamową a firmą jest osiągnięcie rezultatu wskazanego w jej treści, przykładowo: stworzenie strony internetowej, mówimy o umowie

A. kontraktacji
B. o dzieło
C. agencyjnej
D. zlecenia
Umowa o dzieło jest szczególnym rodzajem umowy cywilnoprawnej, w której wykonawca zobowiązuje się do osiągnięcia określonego rezultatu, na przykład zaprojektowania witryny internetowej. W odróżnieniu od umowy zlecenia, która dotyczy świadczenia usług, umowa o dzieło koncentruje się na efekcie końcowym, który musi być konkretny i mierzalny. W praktyce, w przypadku agencji reklamowych, umowy o dzieło są powszechnie stosowane, szczególnie w projektach kreatywnych, gdzie zamawiający oczekuje konkretnego produktu, takiego jak aplikacja, strona internetowa czy kampania marketingowa. Umowa ta powinna zawierać szczegółowy opis dzieła, terminy realizacji oraz wynagrodzenie, co zapewnia jasność i bezpieczeństwo dla obu stron. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, wykonawca ponosi odpowiedzialność za jakość i terminowość wykonania dzieła, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej formy umowy w zakresie profesjonalnych usług kreatywnych.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Który zestaw odpowiedzi charakteryzuje budowę zamieszczonego logo?

Ilustracja do pytania
A. X: logotyp, Y: sygnet
B. X: sygnet, Y: tagline
C. X: sygnet, Y: logotyp
D. X: tagline, Y: logotyp
Odpowiedź "X: sygnet, Y: logotyp" jest prawidłowa, ponieważ rzeczywiście odzwierciedla rzeczywistą budowę zamieszczonego logo. Sygnet, oznaczony jako "X", jest graficznym symbolem, który często używany jest w identyfikacji wizualnej firm i organizacji. W tym przypadku, sygnet przedstawia stylizowane inicjały "CK", co jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu logo, gdzie sygnet powinien być łatwo rozpoznawalny i estetycznie zharmonizowany z logotypem. Logotyp, czyli tekstowa część logo, zawiera pełną nazwę organizacji, "CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA", co jest istotne dla budowania marki i zapewnienia jej rozpoznawalności. W kontekście projektowania identyfikacji wizualnej, kluczowe jest, aby te dwa elementy współgrały ze sobą, co w tym przypadku zostało osiągnięte. Takie połączenie sygnetu i logotypu spełnia standardy branżowe, a ich umiejscowienie w logo jest zgodne z zasadami kompozycji graficznej, co czyni go skutecznym narzędziem komunikacji wizualnej.

Pytanie 38

Jednym z demograficznych wskaźników opisujących grupę docelową jest

A. wiek
B. przywiązanie do marki
C. sposób spędzania czasu wolnego
D. zachowanie życiowe
Wiek to naprawdę ważny aspekt, kiedy myślimy o tym, do kogo kierujemy nasze produkty. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, czego oczekują różne pokolenia. Na przykład, dla nastolatków przydadzą się raczej trendy w modzie i elektronika, a dla starszych ludzi powinno się raczej postawić na zdrowie i rehabilitację. Analiza wieku to tak naprawdę podstawa, jeśli chodzi o segmentację rynku. Dzięki temu marki mogą lepiej dopasować swoje komunikaty do różnych grup. Trzeba również pamiętać, że preferencje mogą się zmieniać z czasem, dlatego wiek jest kluczowy, kiedy planujemy długoterminowe strategie dla naszych produktów i usług.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Zgodnie z nowoczesnym modelem, ostatnią fazą aspektu sprzedaży jest

A. ocena wartości klienta
B. potwierdzenie obsługi
C. wywołanie zainteresowania
D. zamknięcie obsługi
Zamknięcie obsługi jest kluczowym etapem w nowoczesnym modelu sprzedaży, który dotyczy finalizacji transakcji oraz zapewnienia, że klient jest w pełni zadowolony z dokonanego zakupu. Etap ten polega na potwierdzeniu, że wszystkie potrzeby i oczekiwania klienta zostały spełnione, a także na upewnieniu się, że nie ma żadnych wątpliwości dotyczących produktu lub usługi. Dobrą praktyką jest podsumowanie wszystkich istotnych informacji, które były omawiane w trakcie procesu sprzedaży, oraz dostarczenie dodatkowych informacji o serwisie posprzedażowym. Przykładowo, po sprzedaży sprzętu elektronicznego, sprzedawca może wyjaśnić klientowi jak skonfigurować urządzenie oraz jakie są opcje wsparcia technicznego. Zamknięcie obsługi nie kończy relacji z klientem; wręcz przeciwnie, to moment, w którym można zbudować długotrwałą lojalność, proponując dalsze wsparcie lub informując o przyszłych promocjach. Standardy jakości obsługi klienta, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie tego etapu jako sposobu na zwiększenie satysfakcji klientów oraz poprawę wyniku finansowego firmy.