Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 20 listopada 2025 00:45
  • Data zakończenia: 20 listopada 2025 01:14

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Za datę rozpoczęcia postępowania administracyjnego na prośbę strony uznaje się dzień

A. doręczenia decyzji administracyjnej
B. w którym dokonano pierwszej czynności urzędowej
C. w którym powiadomiono wszystkie strony o sprawie
D. doręczenia żądania strony organowi administracji publicznej
Wybór innych odpowiedzi często wynika z nieporozumienia dotyczącego momentu wszczęcia postępowania administracyjnego. Na przykład, doręczenie decyzji administracyjnej nie może stanowić momentu wszczęcia postępowania, ponieważ decyzja jest wynikiem zakończonego postępowania, a nie jego rozpoczęcia. W praktyce, jeżeli organ administracji publicznej najpierw doręczy decyzję, oznacza to, że proces został już zakończony, co jest sprzeczne z logiką i zasadami prowadzenia postępowania. Podobnie, powiadomienie wszystkich stron o sprawie, choć ważne dla transparentności i równego traktowania, również następuje po rozpoczęciu postępowania, a więc nie może być uznane za jego moment. Często można spotkać się z błędnym założeniem, że dokonanie pierwszej czynności urzędowej oznacza wszczęcie postępowania – jednakże, czynności urzędowe mogą być podejmowane na różnych etapach postępowania, a nie tylko na początku. Wyjaśnienie tych różnic jest kluczowe dla zrozumienia właściwego przebiegu postępowania administracyjnego oraz dla uniknięcia błędnych interpretacji przepisów, co może prowadzić do problemów w praktyce administracyjnej.

Pytanie 2

Janusz Ząbek, właściciel pojazdu, złożył w starostwie powiatowym wniosek o rejestrację swojego samochodu, lecz nie załączył niezbędnych dokumentów zgodnych z przepisami. W takiej sytuacji odpowiedni organ powinien wezwać go do uzupełnienia braków w określonym terminie, który nie może być krótszy niż siedem dni, z informacją, że ich brak spowoduje

A. wstrzymanie postępowania
B. pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia
C. zwrócenie wniosku autorowi
D. zamknięcie postępowania
Wybór opcji dotyczącej zawieszenia postępowania, zwrócenia wniosku wnioskodawcy czy umorzenia postępowania wynika z nieporozumień dotyczących procedur administracyjnych. Zawieszenie postępowania ma miejsce, gdy istnieją okoliczności, które uniemożliwiają jego dalsze prowadzenie, na przykład w przypadku ujawnienia niejasności w sprawie, które wymagają dodatkowego wyjaśnienia lub postępowania dowodowego. W przypadku braku wymaganych dokumentów nie mamy do czynienia z taką sytuacją, a organ ma obowiązek działać w sposób określony przepisami. Z kolei zwrócenie wniosku wnioskodawcy sugerowałoby, że organ odrzuca wniosek bez możliwości jego uzupełnienia, co nie jest zgodne z zasadami postępowania administracyjnego. Umorzenie postępowania z kolei następuje w sytuacjach, gdy nie ma podstaw do jego prowadzenia, co również nie ma miejsca w opisanej sytuacji. Takie błędne interpretacje mogą wynikać z nieznajomości szczegółowych regulacji prawnych dotyczących rejestracji pojazdów oraz administracyjnych procedur, które przewidują jasne kroki jakie należy podjąć w przypadku braków formalnych. Kluczowe jest zrozumienie, że organ administracyjny ma obowiązek dać wnioskodawcy szansę na uzupełnienie braków, co jest zgodne z zasadą współdziałania administracji z obywatelami oraz z zasadą dobrej administracji.

Pytanie 3

Który dokument, zgodnie z przytoczonymi przepisami Instrukcji kcncelaryjnej powinien zostać przyporządkowany do sprawy i otrzymać znak sprawy?

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1. mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)
A. Karta urlopowa pracownika.
B. Zaproszenie na sesję rac; :
C. Skarga na przewlekłe załatwianie sprawy.
D. Lista obecności na szkoleniu bhp.
Tutaj rzeczywiście mówimy o skardze na przewlekłe załatwianie sprawy. Wiesz, dokumenty powinny być oznaczone zgodnie z instrukcją kancelaryjną, żeby nie było bałaganu. Skarga ta ma istotne znaczenie, bo formalnie uruchamia różne procedury administracyjne. Warto dodać, że składając taką skargę, musisz zarejestrować ją w odpowiednim systemie, bo to naprawdę ułatwia dalsze działania. Takie podejście daje pewność, że wszystko jest dobrze udokumentowane i rozpatrywane według zasad sprawiedliwości. Pamiętaj, że każdy dokument powinien być odpowiednio klasyfikowany, żeby nie zgubił się w papierach, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu dokumentacją.

Pytanie 4

Organ skarbowy zawsze uznaje za nieważną decyzję ostateczną, która

A. zawiera wyraźne błędy
B. została podjęta bez podstawy prawnej
C. nie posiada uzasadnienia
D. jest całkowicie napisana ręcznie
Decyzja ostateczna, która została wydana bez podstawy prawnej, jest nieważna ze względu na fundamentalne zasady prawa administracyjnego. Zgodnie z tymi zasadami, każda decyzja administracyjna musi opierać się na obowiązujących przepisach prawnych. Brak podstawy prawnej oznacza, że organ podatkowy nie miał uprawnień do podjęcia decyzji w danej sprawie. W praktyce, takie decyzje mogą prowadzić do naruszenia praw podatników, co jest sprzeczne z zasadą ochrony zaufania obywateli do organów administracyjnych. Przykładem może być sytuacja, gdy organ podatkowy nałożyłby sankcje na podatnika bez wyraźnego uregulowania w przepisach, które by to pozwalały. W takich przypadkach, podatnik ma prawo do odwołania się od takiej decyzji, a organ podatkowy zobowiązany jest do jej unieważnienia. Zgodnie z najlepszymi praktykami, organy podatkowe powinny zawsze przestrzegać zasad praworządności, co oznacza, że decyzje muszą być podejmowane na podstawie pełnej i klarownej podstawy prawnej.

Pytanie 5

Konto "Materiały" klasyfikowane jest jako konto

A. niebilansowym
B. rozliczeniowym
C. bilansowym
D. wynikowym
Konto 'Materiały' jest kontem bilansowym, co oznacza, że odzwierciedla wartość posiadanych zasobów w danym momencie. Konta bilansowe są kluczowe w rachunkowości, ponieważ pozwalają na monitorowanie stanu majątku firmy oraz jej zobowiązań. W przypadku konta 'Materiały' jego saldo wskazuje ilość oraz wartość materiałów, które firma posiada w danym okresie. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją. Materiały stanowią zasoby niezbędne do wytworzenia wyrobów, a ich wartość jest kluczowa dla oceny efektywności zarządzania zapasami. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR), konto to powinno być aktualizowane na bieżąco, aby dokładnie odzwierciedlać zmiany w stanie zapasów. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują regularne inwentaryzacje oraz analizę kosztów, co wspiera proces podejmowania decyzji oraz planowania finansowego.

Pytanie 6

Która z podanych umów klasyfikowana jest jako umowa jednostronnie zobowiązująca?

A. Zlecenia
B. Sprzedaży
C. Darowizny
D. Najmu
Umowa darowizny jest jednym z przykładów umowy jednostronnie zobowiązującej, co oznacza, że zobowiązanie powstaje tylko po stronie darczyńcy. W momencie, gdy darczyńca decyduje się na przekazanie określonego majątku (np. pieniędzy, nieruchomości) na rzecz obdarowanego, nie wymaga to żadnych dodatkowych zobowiązań ze strony obdarowanego. Przykładem może być sytuacja, gdy rodzic przekazuje swojemu dziecku mieszkanie. Dziecko nie ma obowiązku zwrotu ani żadnych innych świadczeń w zamian za darowiznę. Z perspektywy praktycznej, umowa darowizny jest często stosowana w życiu codziennym i w kontekście planowania majątku, np. w testamencie, gdzie darowizna może być uregulowana dla określonych spadkobierców. Warto również zaznaczyć, że darowizny mogą mieć różne formy, w tym również darowizny na cele charytatywne, co podkreśla ich elastyczność. W kontekście prawa cywilnego, umowa darowizny jest regulowana przez Kodeks cywilny, co stanowi solidny fundament dla jej zastosowania i ochrony interesów stron.

Pytanie 7

Organ władzy publicznej orzeka o nieważności decyzji, gdy

A. dowody, na podstawie których ustalono kluczowe dla sprawy fakty, okazały się nieprawdziwe
B. decyzja została wydana przez pracownika, który powinien być wyłączony
C. decyzja została podjęta w wyniku czynu zabronionego
D. decyzja została podjęta z rażącym naruszeniem przepisów
Odpowiedź, że decyzja wydana została z rażącym naruszeniem prawa, jest prawidłowa, ponieważ stanowi kluczowy fundament w procesie stwierdzania nieważności decyzji administracyjnych. Rażące naruszenie prawa oznacza, że decyzja została podjęta z oczywistym błędem prawnym, który wpływa na jej zasadność i legalność. Przykładem może być sytuacja, w której organ administracyjny nie uwzględnił obowiązujących norm prawnych przy wydawaniu decyzji, co skutkuje naruszeniem przepisów prawa. W praktyce, takie przypadki mogą dotyczyć nieprawidłowego stosowania przepisów prawa administracyjnego lub proceduralnego, co podważa zaufanie do instytucji publicznych. W myśl dobrych praktyk, decyzje administracyjne powinny być wydawane zgodnie z zasadą legalności, co oznacza, że każda decyzja musi być oparta na właściwych podstawach prawnych oraz winna być poprzedzona dokładną analizą stanu faktycznego. Kwestia rażącego naruszenia prawa jest także istotna w kontekście ochrony praw jednostki, ponieważ każdy obywatel ma prawo do sprawiedliwego postępowania administracyjnego.

Pytanie 8

Umowa pożyczki została zawarta 02.01.2019 r. Pożyczkobiorca zobowiązał się do jej zwrotu w ciągu tygodnia. Ostatnim dniem, w którym pożyczka powinna być zwrócona, jest

Kalendarz styczeń 2019
PN7142128
WT18152229
ŚR29162330
CZW310172431
PT4111825
SO5121926
N6132027
A. 7 stycznia 2019 r.
B. 9 stycznia 2019 r.
C. 8 stycznia 2019 r.
D. 10 stycznia 2019 r.
Wybierając 8, 7 czy 10 stycznia 2019 r., widać, że doszło do nieporozumienia w liczeniu terminów w umowach pożyczkowych. Często myśli się, że termin zwrotu pożyczki zaczyna się od daty zawarcia umowy jako pierwszego dnia. Na przykład, jeśli ktoś wybierze 8 stycznia, może myśleć, że to koniec tygodnia, ale tak naprawdę tydzień liczy się od pierwszego dnia, a to jest 2 stycznia, więc wychodzi, że 8 to za wcześnie. 7 stycznia też nie uwzględnia pełnego tygodnia, co nie jest zgodne z zasadami. Z kolei 10 stycznia to już za późno i nie zgadza się z warunkami umowy. Dlatego warto przy takich pytaniach zwracać uwagę na szczegóły, żeby nie było później nieporozumień. Rozumienie zasad obliczania terminów jest istotne, bo ma realny wpływ na zarządzanie finansami.

Pytanie 9

Jaki skrót odnosi się do elektronicznej platformy, która umożliwia realizację spraw związanych z administracją publiczną przez Internet?

A. BIP
B. CEIDG
C. ePUAP
D. EZD
ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, to naprawdę ważny element naszego polskiego systemu e-administracji. Dzięki niemu mamy możliwość załatwiania różnych spraw urzędowych online, co jest mega wygodne. Możemy składać wnioski, deklaracje i inne dokumenty bez konieczności biegania po urzędach, a to zdecydowanie przyspiesza wszystkie procesy. Co ciekawe, ta platforma jest zgodna z unijnymi standardami, co pozwala jej dobrze współpracować z innymi systemami e-administracji w Europie. Na przykład, jeśli potrzebujesz załatwić coś z dowodem osobistym albo chcesz ubiegać się o dotację, to ePUAP będzie jak znalazł. Warto też wspomnieć, że można tam korzystać z podpisu elektronicznego, co dodaje pewności przesyłanym dokumentom. Dzięki ePUAP każdy z nas może załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, a to jest szczególnie ważne, zwłaszcza teraz, gdy wszystko coraz bardziej idzie w stronę cyfryzacji. Uważam, że wprowadzenie takiej platformy to krok w dobrą stronę, bo poprawia transparentność i efektywność działania urzędów.

Pytanie 10

Tabela zawiera zestawienie liczby wniosków, które wpłynęły w ciągu jednego miesiąca do poszczególnych wydziałów Urzędu Miasta. W którym wydziale znalazła się dominanta złożonych wniosków?

Wydział Urzędu MiastaLiczba wniosków
Wydział geodezji150
Wydział ochrony środowiska i rolnictwa75
Wydział komunikacji215
Wydział architektury40
Razem480
A. Wydział architektury.
B. Wydział komunikacji.
C. Wydział geodezji.
D. Wydział ochrony środowiska i rolnictwa.
Wydział komunikacji został wskazany jako dział z największą liczbą złożonych wniosków, co czyni go miejscem z dominantą wniosków. Dominanta jest to wartość, która występuje najczęściej w zbiorze danych. W kontekście zarządzania wnioskami, identyfikacja dominującego wydziału jest kluczowa dla efektywności procesów administracyjnych. Wydział komunikacji, zajmujący się sprawami związanymi z transportem, infrastrukturą i ruchem drogowym, często obsługuje wiele wniosków od obywateli, co może być odzwierciedleniem wzrastającego zainteresowania kwestiami związanymi z mobilnością miejską. Przykładowo, złożone wnioski mogą dotyczyć wydawania pozwoleń na budowę, organizacji ruchu czy też instalacji nowych przystanków. Dąży się do optymalizacji pracy wydziałów poprzez wyciąganie wniosków z takich danych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania danymi publicznymi.

Pytanie 11

W procesie administracyjnym prawo do odmowy składania zeznań w roli świadka nie przysługuje

A. byłej żonie
B. teściowej
C. adoptowanemu dziecku
D. konkubentowi strony
Odmowa zeznań w charakterze świadka w postępowaniu administracyjnym jest regulowana przepisami prawa, które precyzują, jakie osoby mają prawo do anonimowości lub nieprzekazywania informacji związanych z postępowaniem. W przypadku odpowiedzi wskazujących na adoptowane dziecko, byłą żonę czy teściową, warto zauważyć, że te relacje są uznawane za bliskie i w wielu sytuacjach mogą uprawniać do odmowy zeznań. Dzieci adoptowane, na równi z biologicznymi, mają prawo do ochrony prywatności w relacji z rodzicami, co oznacza, że nie mogą być zobowiązane do składania zeznań przeciwko tym, którzy je wychowują. Byłe żony, a także teściowe, mogą również korzystać z tej ochrony, szczególnie jeśli zeznania mogłyby zaszkodzić ich relacjom z byłymi członkami rodziny. W praktyce, te powiązania rodzinne są traktowane poważnie i nie można ich lekceważyć. Kluczowym błędem w myśleniu jest zatem zakładanie, że wszystkie osoby, które są blisko związane z jedną ze stron, mogą być zobowiązane do zeznania. Każda sytuacja wymaga indywidualnej analizy, a prawo chroni relacje, które mogą być delikatne i wrażliwe. Wspierając takie rozumienie, trzeba również pamiętać, że sądy administracyjne często podejmują decyzje na podstawie kontekstu relacji między stronami, co wpływa na możliwość odmowy zeznań.

Pytanie 12

Adam Kowalewski postanowił zawrzeć związek małżeński z Barbarą Skutniewską - matką jego byłej żony. W świetle przytoczonych przepisów Adam Kowalewski

Wyciąg z Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego

(…)

Art. 14 § 1. Nie mogą zawrzeć ze sobą małżeństwa krewni w linii prostej, rodzeństwo ani powinowaci w linii prostej. Jednakże z ważnych powodów sąd może zezwolić na zawarcie małżeństwa między powinowatymi.

§ 2. Unieważnienia małżeństwa z powodu pokrewieństwa między małżonkami może żądać każdy, kto ma w tym interes prawny.

§ 3. Unieważnienia małżeństwa z powodu powinowactwa między małżonkami może żądać każdy z małżonków.

(…)

Art. 618 § 1. Z małżeństwa wynika powinowactwo między małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka. Trwa ono mimo ustania małżeństwa.

§ 2. Linię i stopień powinowactwa określa się według linii i stopnia pokrewieństwa.

(…)

A. zawsze może zawrzeć małżeństwo z matką byłej żony.
B. nigdy nie może zawrzeć małżeństwa z matką byłej żony.
C. może zawrzeć małżeństwo z matką byłej żony, gdy uzyska zgodę byłej żony.
D. może zawrzeć małżeństwo z matką byłej żony, gdy z ważnych powodów zezwoli na to sąd.
Fajnie, że zaznaczyłeś odpowiedź mówiącą o tym, że Adam Kowalewski może wziąć ślub z matką byłej żony, jeśli sąd uzna, że to ma sens. Prawo rzeczywiście mówi, że małżeństwa między powinowatymi w linii prostej są generalnie zabronione, a to oznacza rodziców i dzieci. Ale sąd ma taką możliwość, żeby dać zgodę, gdy są ważne powody. To mogą być na przykład sytuacje, gdzie Adam i Barbara mają dzieci razem, a ich relacja jest stabilna i dobra dla rodziny. Więc, jeżeli Adam chce się ożenić, musi wystąpić do sądu, który sprawdzi sytuację i podejmie decyzję. To pokazuje, jak ważne są przepisy prawne w takich sprawach, bo nie wszystko jest czarne-białe.

Pytanie 13

Jakie zagrożenie dla zdrowia może wystąpić podczas pracy przy komputerze?

A. choroby stawów nadgarstka
B. pogorszenie wzroku
C. deformacja kręgosłupa
D. porażenie prądem elektrycznym
Wybór odpowiedzi dotyczących pogorszenia wzroku, skrzywienia kręgosłupa i chorób stawu nadgarstka, chociaż to ważne tematy, nie odnosi się bezpośrednio do zagrożeń życia związanych z korzystaniem z komputerów. Jasne, że pogorszenie wzroku przez długotrwałe patrzenie w monitor to powszechny problem, ale rzadko jest to sytuacja, która zagraża życiu. Skrzywienie kręgosłupa, które często wynika z niewłaściwej postawy przy siedzeniu, może prowadzić do bólu, ale też nie jest bezpośrednim zagrożeniem dla życia. A choroby stawu nadgarstka, jak zespół cieśni nadgarstka, to poważna sprawa, ale to nie nagłe zagrożenie, raczej chroniczne problemy, które biorą się z kiepskiej ergonomii w pracy. Ważne jest, żeby zauważyć różnicę między zagrożeniem życia a zagrożeniem zdrowotnym; niektóre problemy zdrowotne są groźne, ale nie muszą prowadzić do natychmiastowego ryzyka utraty życia. Dlatego warto przestrzegać zasad ergonomii i dbać o zdrowie, ale też wiedzieć, co naprawdę może być groźne przy pracy z komputerem.

Pytanie 14

Rada Gminy Dzierżoniów podjęła uchwałę w sprawie objęcia opieką zwierząt bezdomnych oraz przeciwdziałania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dzierżoniów w 2018 roku. Jakie działania organu administracji miały miejsce w tej sytuacji?

A. Ustanowienie aktu normatywnego
B. Sporządzenie aktu administracyjnego
C. Zawarcie porozumienia administracyjnego
D. Czynność materialno-techniczna
Wybierając odpowiedzi, które nie dotyczą stanowienia aktu normatywnego, można mieć wrażenie, że nie do końca rozumiesz podstawowe pojęcia związane z działaniem administracji publicznej. Czynność materialno-techniczna dotyczy raczej rzeczy, które są operacyjne i nie zmieniają prawa, jak na przykład zbieranie danych czy różne fizyczne czynności. Zawarcie porozumienia administracyjnego to coś innego, bo to negocjacje między organami, co w przypadku uchwały Rady Gminy nie zachodzi, bo uchwała to jednostronny akt normatywny. Sporządzanie aktu administracyjnego bardziej dotyczy decyzji, które mają konkretne skutki, a uchwała to dokument ogólny. Często ludzie mylą uchwałę z innymi działaniami administracji, co prowadzi do pomyłek. Ważne jest, żeby zrozumieć, że akty normatywne są fundamentem regulacji wpływających na życie społeczne, a ich uchwalenie wymaga zrozumienia zasad prawnych i umiejętności legislacyjnych, które są kluczowe do dobrego zarządzania sprawami publicznymi.

Pytanie 15

Przesłanką do wyłączenia pracownika organu administracji publicznej od udziału w postępowaniu administracyjnym nie jest okoliczność, że postępowanie dotyczy

A. w której był przedstawicielem strony
B. krewnych i powinowatych pracownika trzeciego stopnia
C. osoby związanej z pracownikiem z tytułu kurateli
D. w której był świadkiem
Odpowiedź "krewnych i powinowatych pracownika trzeciego stopnia" jest prawidłowa, ponieważ przepisy prawa administracyjnego, w tym ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, precyzują okoliczności wyłączające pracownika organu administracji publicznej od udziału w postępowaniu administracyjnym. Przesłanki te dotyczą bezpośrednich interesów pracownika, a nie jego dalszych krewnych. W praktyce oznacza to, że obecność osób z kręgów dalszych, jak krewni w trzecim stopniu, nie stwarza wystarczającego ryzyka stronniczości. Przykładowo, pracownik administracji publicznej może uczestniczyć w postępowaniu, które dotyczy jego kuzyna, o ile nie istnieje bezpośredni interes w sprawie. To podejście jest zgodne z zasadą obiektywizmu w administracji, która ma na celu zapewnienie sprawiedliwości i bezstronności w podejmowaniu decyzji. Również, w ramach dobrych praktyk, organizacje publiczne powinny implementować procedury, które umożliwiają pracownikom zgłaszanie potencjalnych konfliktów interesów, co pozwala uniknąć sytuacji, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi organu oraz zaufaniu publicznemu.

Pytanie 16

Karol Malinowski, właściciel samochodu, złożył wniosek o rejestrację swojego pojazdu w starostwie powiatowym, jednak nie dołączył wymaganych przez prawo dokumentów. W związku z tym organ powinien wezwać go do uzupełnienia braków w określonym terminie, który nie może być krótszy niż siedem dni, z informacją, że brak ich uzupełnienia spowoduje

A. zwrócenie wniosku wnioskodawcy
B. pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia
C. zawieszenie postępowania
D. umorzenie postępowania
Właściwą odpowiedzią jest pozostawienie wniosku bez rozpoznania, co wynika z przepisów prawa administracyjnego. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, w przypadku, gdy wnioskodawca nie dołączył wymaganych dokumentów do wniosku, organ administracji publicznej ma obowiązek wezwać go do uzupełnienia braków. Jeżeli wnioskodawca nie usunie tych braków w wyznaczonym terminie, organ pozostawia wniosek bez rozpoznania. Taki proces zapewnia przestrzeganie zasad rzetelności postępowania administracyjnego oraz umożliwia organowi skuteczne zarządzanie sprawami, które są mu przedkładane. Przykładowo, w sytuacji, gdy osoba składająca wniosek o rejestrację pojazdu nie dołączy dowodu zakupu, organ przypomina, jak ważne jest dostarczenie pełnej dokumentacji, aby móc prawidłowo przeprowadzić proces rejestracji. Umożliwia to również ochronę praw innych uczestników postępowania oraz zapewnia, że decyzje podejmowane przez organy są oparte na pełnych i rzetelnych informacjach.

Pytanie 17

Jakie kompetencje przysługują Prezydentowi RP?

A. Ochrona wolności i praw człowieka gwarantowanych w Konstytucji
B. Sprawowanie kontroli nad działalnością sądów powszechnych oraz wojskowych
C. Wyrażanie zgody na rezygnację z obywatelstwa polskiego
D. Nadzorowanie działalności organów administracji rządowej
Osoby, które wybierają inne odpowiedzi, mogą mylić kompetencje Prezydenta z uprawnieniami innych organów państwowych. Na przykład, kontrola działalności organów administracji rządowej leży w gestii takich instytucji jak Najwyższa Izba Kontroli, która zajmuje się oceną legalności i celowości działań organów administracji. Podobnie, sprawowanie nadzoru nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych należy do Ministra Sprawiedliwości oraz Krajowej Rady Sądownictwa, a nie do Prezydenta. Ponadto, chociaż Prezydent ma obowiązek stać na straży wolności i praw człowieka, to odpowiedzialność ta jest wspólna dla wszystkich władz i instytucji w Polsce, co sprawia, że ta odpowiedź nie odnosi się bezpośrednio do jego kompetencji. Błędem myślowym jest przypisywanie Prezydentowi zadań związanych z kontrolą i nadzorem, które są wyraźnie zdefiniowane w innych częściach systemu władzy. Takie nieścisłości mogą prowadzić do nieprawidłowego rozumienia struktury władzy w Polsce oraz jej funkcjonowania, co jest kluczowe dla oceny kompetencji poszczególnych organów w kontekście ich odpowiedzialności za działania władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej.

Pytanie 18

Jakie z wymienionych czynności należy do zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

A. Prowadzenie dochodzeń dotyczących przestępstw skarbowych
B. Wymierzanie i pobieranie składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
C. Rejestrowanie osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy
D. Zarządzanie krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON
Wymierzanie i pobieranie składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest jednym z kluczowych zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Fundusz ten ma na celu zabezpieczenie pracowników w przypadku niewypłacalności ich pracodawców, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony praw pracowniczych. ZUS jest odpowiedzialny za ścisłe monitorowanie i egzekwowanie obowiązków związanych z opłacaniem składek na ten fundusz, co obejmuje zarówno kontrolę płatności, jak i doradztwo dla pracodawców. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której firma ogłasza upadłość, a jej pracownicy mogą ubiegać się o wypłatę gwarantowanych świadczeń. Prawidłowe funkcjonowanie tego systemu opiera się na ścisłej współpracy między ZUS a pracodawcami oraz na przejrzystości w raportowaniu składek, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie ubezpieczeń społecznych.

Pytanie 19

Kim jest wojewoda?

A. organem administracyjnym rządu w danym województwie.
B. przełożonym wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast.
C. przełożonym starostów.
D. organem wykonawczym województwa jako jednostki samorządu lokalnego.
Wojewoda to taka ważna figura w administracji, ale na poziomie województwa. To znaczy, że negocjuje i pilnuje, żeby to, co rząd postanowił, działało też w terenie. Ma do ogarnięcia sporo rzeczy, jak nadzorowanie samorządów lokalnych czy reprezentowanie rządu. Przykładowo, może wydawać decyzje, które mają wpływ na rozwój infrastruktury czy ochranianie środowiska. W sytuacjach kryzysowych, jak jakieś poważne klęski żywiołowe, to on jest tym, który koordynuje działania. Fajnie działa, bo współpracuje z innymi instytucjami, żeby wszystko szło jak po maśle i żeby działało zgodnie z prawem. No i warto pamiętać, że wojewoda to nie samorządowiec, jak wójt czy burmistrz, tylko przedstawiciel rządu, więc ma inne zadania. Cała ta decentralizacja władzy pozwala lepiej dostosować to, co robi rząd, do lokalnych potrzeb.

Pytanie 20

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracodawca może nałożyć na pracownika następującą karę porządkową:

A. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
B. kara pieniężna
C. obniżenie wynagrodzenia
D. przeniesienie na inne stanowisko
Zerwanie umowy o pracę bez wypowiedzenia, przeniesienie na inne stanowisko czy obniżenie pensji nie są uznawane za kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy. Wiesz, pracodawca może rozwiązać umowę w trybie dyscyplinarnym, ale to nie to samo, co kara porządkowa – to bardziej ekstremalna reakcja na poważne przewinienia. Przeniesienie na inne stanowisko czy zmniejszenie wynagrodzenia to działania związane z zarządzaniem pracownikami, a nie kary. Często ludzie mylą te kategorie. Kara porządkowa ma na celu poprawę zachowania, a nie zmianę warunków pracy. Więc przeniesienie na inne stanowisko nie może być traktowane jako kara, bo to nie jest bezpośrednia odpowiedź na jakieś przewinienie. Obniżenie pensji też nie pasuje do tej kategorii, bo to dotyczy zasad wynagradzania, a nie dyscypliny. Dobrze jest pamiętać, że każda reakcja pracodawcy musi być zgodna z prawem, a kary powinny być stosowane według jasnych zasad.

Pytanie 21

Z analizy zapisów w tabeli wynika, że wydatki poniesione na opłacenie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zaliczane są do paragrafu

Fragment klasyfikacji budżetowej
Dział 852 Rozdział 85218
ParagrafNazwa paragrafu zgodna z klasyfikacją budżetowąPlanowana kwota na rok
4010Wynagrodzenia osobowe pracowników248 836
4040Dodatkowe wynagrodzenia roczne16 643
4110Składki na ubezpieczenia społeczne47 946
4120Składki na Fundusz Pracy6 504
4170Wynagrodzenia bezosobowe3 600
Razem wydatki osobowe323 529
A. 4120
B. 4110
C. 4010
D. 4040
Odpowiedź 4110 jest poprawna, ponieważ odnosi się do składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które są klasyfikowane według przepisów dotyczących budżetowania. Zgodnie z obowiązującymi standardami rachunkowości publicznej, składki te są zaliczane do paragrafu 4110, co wynika z ich przeznaczenia. Przykładowo, każda jednostka sektora finansów publicznych, która dokonuje obliczeń związanych z wynagrodzeniami, powinna uwzględniać te składki w swoim budżecie, aby prawidłowo rozliczyć się z organami podatkowymi. Warto zwrócić uwagę, że paragraf 4110 odnosi się do „Składek na ubezpieczenia społeczne”, co stanowi element niezbędny do zapewnienia pracownikom przyszłych świadczeń emerytalnych i rentowych. Prawidłowe klasyfikowanie wydatków jest kluczowe nie tylko dla celów sprawozdawczości finansowej, ale także dla zarządzania finansami w jednostkach publicznych, co podkreśla znaczenie znajomości klasyfikacji budżetowej.

Pytanie 22

Jeżeli wartość obrotów debetowych na koncie księgowym wynosi 1900 zł, a obroty kredytowe osiągają 500 zł, to jakie jest saldo końcowe?

A. 1 400 zł
B. 1 900 zł
C. 500 zł
D. 2 400 zł
Saldo końcowe na koncie księgowym ustalamy, odejmując obroty kredytowe od debetowych. W tym przypadku mamy 1900 zł po stronie debetowej i 500 zł po stronie kredytowej. Więc robimy prostą matematyczną operację: 1900 zł minus 500 zł to 1400 zł. Czyli saldo końcowe to 1400 zł. To jest ważna zasada w rachunkowości, żeby każda transakcja była dobrze zarejestrowana z obu stron - debetowej i kredytowej. W realnym świecie, szczególnie w dużych firmach, takie obliczenia mają znaczenie, bo pomagają utrzymać dobrą płynność finansową i podejmować lepsze decyzje o inwestycjach czy podziale zasobów. Poza tym, regularne sprawdzanie sald kont pomaga wyłapać jakieś błędy, co jest kluczowe dla jasności finansowej.

Pytanie 23

Kartki dokumentu nieelektronicznego, który został sporządzony w formie pisma i otrzymał klauzulę ściśle tajne, powinny być oznaczone symbolem

A. 0
B. Z
C. 00
D. Pf
Wybór odpowiedzi innych niż "00" wskazuje na brak zrozumienia zasad klasyfikacji informacji niejawnych oraz ich oznaczania. Oznaczenie "0" jest niewłaściwe, ponieważ nie spełnia wymogów regulacyjnych dotyczących ochrony najważniejszych informacji. Symbol "0" może sugerować niską klasę tajności, co jest sprzeczne z intencją ochrony dokumentu niejawnego. Z kolei oznaczenie "Z" odnosi się do innych kategorii klasyfikacji, takich jak dokumenty wewnętrzne, które nie mają tak wysokiego stopnia tajności. Użytkownicy mogą w ten sposób mylić klasyfikację z innymi rodzajami oznaczeń, co może prowadzić do nieprawidłowego traktowania dokumentów i potencjalnych wycieków informacji. Odpowiedź "Pf" również jest nieodpowiednia, gdyż nie odnosi się do klasyfikacji tajności. Użytkownicy mogą mieć tendencję do myślenia, że różne oznaczenia mają podobne znaczenie, mimo że w rzeczywistości każde z nich odnosi się do innego poziomu bezpieczeństwa. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że poprawna klasyfikacja i oznaczanie dokumentów niejawnych jest fundamentem w zapewnieniu ich ochrony, zgodnie z normami obowiązującymi w instytucjach publicznych. Wszelkie nieprawidłowości w zakresie oznaczania mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do naruszenia przepisów prawa dotyczących ochrony informacji.

Pytanie 24

Termin przedawnienia roszczeń związanych ze stosunkiem pracy wynosi

A. 2 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
B. 5 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
C. 10 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
D. 3 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
Zarówno 5-letni, jak i 10-letni okres przedawnienia są niewłaściwe w kontekście roszczeń ze stosunku pracy, co może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Wybierając 5 lat, można zostać wprowadzonym w błąd przez inne rodzaje roszczeń cywilnych, które rzeczywiście przedawniają się po takim czasie. Przykładowo, roszczenia związane z umowami cywilnoprawnymi, takie jak umowy o dzieło czy umowy zlecenia, mogą podlegać dłuższemu okresowi przedawnienia, co wprowadza zamieszanie wśród osób nieobeznanych z przepisami. Z kolei 10-letni okres przedawnienia jest stosowany w przypadku roszczeń dotyczących posiadania nieruchomości, co również może mylić. Ważne jest, aby zrozumieć, że przedawnienie ma na celu nie tylko ochronę dłużnika przed niekończącymi się roszczeniami, ale także zachęcanie wierzycieli do szybkiego działania. Niezrozumienie specyfikacji różnych terminów przedawnienia może prowadzić do sytuacji, w której pracownik nie zdobędzie zasłużonej rekompensaty lub wynagrodzenia, po prostu dlatego, że nie był świadomy odpowiednich przepisów. Umiejętność rozróżnienia rodzajów roszczeń oraz terminów przedawnienia jest kluczowa dla każdego, kto chce skutecznie dochodzić swoich praw w ramach prawa pracy.

Pytanie 25

Spadek otwiera się w momencie

A. złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku
B. napisania testamentu
C. śmierci spadkodawcy
D. wniesienia testamentu
Otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy, co jest fundamentalną zasadą prawa spadkowego. Według Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z momentem zgonu osoby, która pozostawia po sobie majątek. W praktyce oznacza to, że wszelkie aktywa oraz zobowiązania zmarłego stają się częścią spadku, który dziedziczą spadkobiercy. Przykładowo, jeśli osoba zmarła posiadała nieruchomość, to jej prawo własności przechodzi na spadkobierców w momencie śmierci, niezależnie od tego, czy testament został spisany, czy nie. Warto również zaznaczyć, że otwarcie spadku wiąże się z koniecznością dokonania różnych formalności, takich jak sporządzenie protokołu dziedziczenia czy ewentualne przeprowadzenie postępowania spadkowego. Dobrą praktyką jest także konsultacja z prawnikiem specjalizującym się w prawie spadkowym, aby odpowiednio zrozumieć prawa i obowiązki wynikające z dziedziczenia.

Pytanie 26

Przedsiębiorca nabył piec do pieczenia chleba na podstawie umowy sprzedaży, która jest umową

A. użyczenia
B. dwustronnie zobowiązującą
C. nieodpłatną
D. jednostronnie zobowiązującą
Umowa sprzedaży, na podstawie której przedsiębiorca zakupił piec do wypieku chleba, jest klasyfikowana jako umowa dwustronnie zobowiązująca, ponieważ generuje obowiązki zarówno dla sprzedawcy, jak i kupującego. Sprzedawca zobowiązuje się do dostarczenia towaru, natomiast kupujący zobowiązuje się do zapłaty ustalonej kwoty. Przykładem zastosowania tej umowy może być sytuacja, w której piekarz nabywa piec od producenta. Po zapłacie za piec, producent jest zobowiązany do jego dostarczenia i zapewnienia, że produkt spełnia określone normy jakościowe. W praktyce, umowy sprzedaży są regulowane przez Kodeks cywilny, który szczegółowo określa prawa i obowiązki obu stron. Znajomość tych zasad jest kluczowa w prowadzeniu działalności gospodarczej, gdyż niewłaściwe zrozumienie umowy może prowadzić do sporów prawnych oraz strat finansowych. W kontekście branży piekarskiej, umowy sprzedaży są fundamentem relacji z dostawcami sprzętu oraz surowców, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej zakładów piekarniczych.

Pytanie 27

Składki na ubezpieczenie są w pełni finansowane przez pracodawców z ich własnych funduszy?

A. emerytalne
B. chorobowe
C. wypadkowe
D. rentowe
Składki na ubezpieczenie wypadkowe są w całości finansowane przez pracodawców, co oznacza, że to oni ponoszą odpowiedzialność za ich opłacanie. Ubezpieczenie to ma na celu ochronę pracowników przed skutkami wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Pracodawca, jako płatnik składek, musi odprowadzać odpowiednie kwoty na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Praktyczne zastosowanie tego ubezpieczenia można zaobserwować w sytuacjach, gdy pracownik dozna urazu podczas wykonywania obowiązków służbowych. Ubezpieczenie wypadkowe zapewnia finansową pomoc, obejmując świadczenia, takie jak zasiłek chorobowy czy rentę w przypadku trwałej niezdolności do pracy. Warto zauważyć, że w obliczu rosnącej liczby wypadków w miejscu pracy, pracodawcy powinni szczególnie dbać o przestrzeganie przepisów BHP, co z kolei może wpłynąć na wysokość składek wypadkowych. Dostosowywanie działań do standardów branżowych i wprowadzenie procedur prewencyjnych może znacząco zredukować ryzyko wypadków.

Pytanie 28

Czym jest vacatio legis?

A. modyfikacja aktualnego aktu normatywnego
B. brak regulacji prawnej
C. unieważnienie aktu normatywnego
D. czas pomiędzy publikacją a rozpoczęciem obowiązywania aktu normatywnego
Vacatio legis to taka prawna kwestia, która mówi o czasie, jaki mamy między ogłoszeniem nowego prawa a momentem, w którym ono zaczyna działać. To ważny element, bo daje nam, obywatelom, szansę na zapoznanie się z tym, co się zmienia i dostosowanie do nowości. Na przykład, kiedy nowa ustawa pojawia się w Dzienniku Ustaw, może wchodzić w życie dopiero po 14 dniach. Dzięki temu zarówno administracja, jak i my, ludzie, mamy trochę czasu, żeby się przygotować do nowych przepisów. Jak dla mnie, vacatio legis pomaga ograniczyć prawny bałagan i daje wszystkim stronom szansę na adaptację. Dobrze wiedzieć, że ten okres może różnić się w zależności od tego, o jakim akcie mówimy, a czasami może być nawet skrócony, jeśli coś pilnego się wydarzy. W praktyce, im lepiej dostosujemy długość vacatio legis, tym łatwiej nam będzie przestrzegać nowego prawa i bardziej będziemy świadomi, co się wokół nas dzieje.

Pytanie 29

Jeśli wniosek o rozpoczęcie postępowania nie został złożony w formie elektronicznej, to datą rozpoczęcia postępowania jest

A. dzień nadania dokumentu z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania w punkcie pocztowym
B. data dokumentu z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania
C. dzień osobistego pojawienia się osoby składającej wniosek w urzędzie administracji publicznej
D. dzień dostarczenia wniosku do organu administracji publicznej
Odpowiedź, że datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej, jest prawidłowa z punktu widzenia przepisów prawa administracyjnego. Zgodnie z ogólną zasadą, momentem wszczęcia postępowania jest moment, w którym organ administracji publicznej otrzymuje żądanie, co wiąże się z jego obowiązkiem podjęcia działań w tej sprawie. Praktycznie oznacza to, że wszystkie czynności podejmowane przez organ administracji, zaczynają się od momentu formalnego doręczenia wniosku. Dobrym przykładem są sprawy dotyczące wydawania pozwoleń, gdzie opóźnienia w doręczeniu dokumentów mogą prowadzić do wydłużenia czasu oczekiwania na decyzję. Dobrą praktyką jest monitorowanie statusu doręczeń, co pozwala na ścisłe zarządzanie terminami oraz na bieżąco informowanie klientów o stanie ich sprawy. W związku z tym, kluczowe znaczenie ma nie tylko wiedza o formalnym momencie wszczęcia postępowania, ale także umiejętność zarządzania procesem administracyjnym w kontekście jego terminowości i efektywności.

Pytanie 30

Zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy odpis skrócony aktu małżeństwa nie zawiera informacji dotyczącej

Wyciąg z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego
(…)
Art. 48
(…)
3. Odpis skrócony aktu małżeństwa zawiera:
1)nazwiska i imiona oraz nazwiska rodowe małżonków, daty i miejsca ich urodzenia;
2)datę i miejsce zawarcia małżeństwa;
3)nazwiska rodowe i imiona rodziców osób, które zawarły małżeństwo;
4)nazwisko lub nazwiska małżonków, które będą nosić po zawarciu małżeństwa;
5)nazwisko małżonków, jeżeli jest inne niż w pkt 4;
6)nazwisko dzieci zrodzonych z tego małżeństwa;
7)adnotację o ustaniu małżeństwa, jego unieważnieniu, ustaleniu nieistnienia małżeństwa, separacji, zniesieniu separacji, oznaczenie sądu, sygnaturę akt sprawy, datę uprawomocnienia się orzeczenia oraz oznaczenie aktu zgonu.
A. miejsca zamieszkania małżonków.
B. nazwiska dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
C. nazwisk i imion oraz nazwisk rodowych małżonków.
D. daty i miejsca zawarcia małżeństwa.
Twoja odpowiedź na to pytanie jest trafna. Odpis skrócony aktu małżeństwa rzeczywiście nie zawiera miejsca zamieszkania małżonków. Zgodnie z przepisami prawnymi, w takim dokumencie znajdziemy tylko najważniejsze informacje, jak imiona i nazwiska małżonków, ich daty urodzenia oraz datę i miejsce zawarcia małżeństwa. Moim zdaniem, to dość ciekawe, że pomijane są szczegóły dotyczące miejsca zamieszkania, ale to wszystko jest zgodne z zasadą minimalizacji danych. To znaczy, że chodzi o ochronę prywatności. W praktyce, jeśli potrzebujemy takich informacji, można je znaleźć w innych dokumentach, takich jak akty urodzenia dzieci czy umowy. Pamiętaj, że odpis skrócony ma na celu przedstawienie tylko kluczowych danych, co ułatwia pracę urzędów. Zaufanie do instytucji publicznych w dużej mierze opiera się na tym, jak dokładne i rzetelne są te dokumenty.

Pytanie 31

Mierniki, które nie są stosowane w badaniach rozproszenia, to

A. odchylenie standardowe
B. odchylenie przeciętne
C. współczynnik natężenia
D. obszar zmienności
Współczynnik natężenia nie jest miarą stosowaną w analizie rozproszenia, co czyni tę odpowiedź poprawną. Analiza rozproszenia skupia się na pomiarze zmienności danych oraz ich rozkładu, co jest kluczowe dla zrozumienia dynamiki zestawów danych w badaniach statystycznych. Typowe miary stosowane w tej analizie to odchylenie standardowe, odchylenie przeciętne oraz obszar zmienności, które dostarczają informacji o tym, jak bardzo dane są rozproszone wokół średniej. Przykładowo, w badaniach naukowych odchylenie standardowe jest kluczowe w analizach statystycznych, pomagając w interpretacji wyników eksperymentów. W praktyce, analizy rozproszenia są istotne w wielu dziedzinach, takich jak ekonomia, biostatystyka czy inżynieria, gdzie zrozumienie zmienności danych pozwala na podejmowanie lepszych decyzji na podstawie analizy statystycznej. Znajomość różnicy między miarami rozproszenia a innymi wskaźnikami, takimi jak współczynnik natężenia, jest kluczowa w profesjonalnym przetwarzaniu danych.

Pytanie 32

Według zacytowanego przepisu, akt normatywny o charakterze wewnętrznym wydawany przez ministra, określający zasady realizacji zadań przez pracowników jednostek organizacyjnych jemu podporządkowanych, to

Wyciąg z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
(...)

Art.93. 1. Uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu te akty.

(...)
A. zarządzenie.
B. dyrektywa.
C. rozporządzenie.
D. uchwała.
Wybór dyrektywy, uchwały lub rozporządzenia jako odpowiedzi na postawione pytanie może wynikać z nieprecyzyjnego rozumienia różnic między tymi aktami a zarządzeniem. Dyrektywa, pomimo że jest aktem normatywnym, ma charakter ogólny i jest stosowana głównie w kontekście regulacji unijnych, gdzie zobowiązuje państwa członkowskie do dostosowania swojego prawa krajowego do norm unijnych. Nie odnosi się ona bezpośrednio do wewnętrznych regulacji organizacji podporządkowanych ministrowi. Uchwała to z kolei akt podejmowany przez organy kolegialne, który odnosi się do podejmowania decyzji w ramach danej instytucji, jednak nie ma charakteru normatywnego w odniesieniu do wszystkich pracowników. Rozporządzenie, choć również jest aktem normatywnym, jest wydawane przez organy rządowe i wprowadza normy prawne, które mają zastosowanie w szerszym zakresie, często obejmującym całe społeczeństwo lub różne sektory gospodarki. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych odpowiedzi mogą wynikać z mylenia kompetencji organów wydających te akty z ich charakterem prawnym oraz zakładaniem, że wszystkie akty normatywne mają podobny zasięg, co nie jest zgodne z rzeczywistością prawną. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w prawidłowym interpretowaniu przepisów i stosowaniu ich w praktyce.

Pytanie 33

Składnikami normy prawnej są:

A. hipoteza, dyspozycja, sankcja
B. tiret, dyspozycja, sankcja
C. artykuł, hipoteza, sankcja
D. paragraf, hipoteza, sankcja
Wiesz, zrozumienie struktury normy prawnej to nie jest prosta sprawa. Hipoteza, dyspozycja i sankcja to te kluczowe elementy, ale wiele osób myli je ze sobą. Przykładem może być sytuacja, gdy ktoś myśli, że normą prawną są paragrafy, hipotezy i tak dalej. To trochę mylące, bo paragrafy to tylko sposób zapisu, a nie same elementy norm. Co do tiret, to też to nie jest coś, co wpisuje się w normę prawną, raczej jest to forma techniczna. Artykuły też nie są elementami norm, mimo że są ważne w aktach prawnych. Musisz pamiętać, że normy dotyczą zachowań ludzi w określonych sytuacjach, co właśnie wynikają z hipotezy, dyspozycji i sankcji. Uważaj na takie błędy w myśleniu, bo łatwo pomylić formę z treścią normy, co prowadzi do niejasności i złych interpretacji przepisów.

Pytanie 34

25.04.2023 r. strona otrzymała decyzję administracyjną wydaną przez organ administracji w dniu 20.04.2023 r. Strona zrzekła się prawa do wniesienia odwołania i w dniu 02.05.2023 r. wysłała pismo w tej sprawie, które zostało doręczone organowi administracji w dniu 07.05.2023 r. W oparciu o przytoczony przepis ustal, kiedy decyzja stała się ostateczna i prawomocna.

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art.127a § 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
(…)
A. W dniu 20.04.2023 r.
B. W dniu 02.05.2023 r.
C. W dniu 07.05.2023 r.
D. W dniu 25.04.2023 r.
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ decyzja administracyjna staje się ostateczna i prawomocna w momencie, gdy organ administracji publicznej otrzyma oświadczenie strony o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania. Zgodnie z art. 127a § 1 i § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, strona, która decyduje się na zrzeczenie się tego prawa, ma możliwość dokonania tego w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania. W omawianym przypadku, zrzeczenie się prawa nastąpiło w dniu 02.05.2023 r., jednakże kluczowym momentem jest doręczenie tego oświadczenia organowi. Dopiero w dniu 07.05.2023 r. organ administracji potwierdził otrzymanie tego oświadczenia, co oznacza, że decyzja nabrała mocy prawnej. W praktyce, taki mechanizm pozwala na szybsze zakończenie spraw administracyjnych i unikanie długotrwałych postępowań odwoławczych, co jest zgodne z zasadą szybkości postępowania administracyjnego w Polsce.

Pytanie 35

Zgodnie z przytoczonym przepisem na wniosek wójta podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie

Wyciąg z Ustawy o samorządzie gminnym
(…)
Art. 18. 1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
1)uchwalanie statutu gminy;
2)ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
3)powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek wójta;
4)uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu;
(…)
5)uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
6)uchwalanie programów gospodarczych;
6a)przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
7)ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;
8)podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;
(…)
A. powołania skarbnika gminy.
B. przyjęcia programu rozwoju.
C. podatków i opłat.
D. budżetu gminy.
Wybór odpowiedzi sugerujących inne zagadnienia, takie jak podatki i opłaty, budżet gminy czy program rozwoju, bazuje na pewnych nieporozumieniach dotyczących zakresu kompetencji rady gminy. Rada gminy rzeczywiście podejmuje decyzje w tych obszarach, ale w kontekście pytania kluczowe jest zrozumienie, że powołanie skarbnika gminy ma swoje unikalne miejsce w przepisach prawa. W przypadku podatków i opłat, gmina może ustalać zasady ich poboru, ale to nie jest przedmiotem uchwały dotyczącej powołania skarbnika. Również, podczas gdy budżet gminy jako całość jest przedmiotem uchwały, sama decyzja o powołaniu skarbnika jest niezależna od tych bardziej ogólnych kwestii finansowych. Co więcej, program rozwoju, chociaż ważny dla rozwoju gminy, również nie podlega bezpośrednio uchwałom związanym z przygotowaniem i odwołaniem skarbnika, co potwierdza specyfika regulacji prawnych. Typowym błędem myślowym w takich przypadkach jest zakładanie, że wszystkie decyzje rady gminy dotyczące finansów są ze sobą powiązane w sposób ogólny, podczas gdy każdy aspekt ma swoje odrębne procedury i regulacje, które należy stosować zgodnie z przepisami prawa. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania w strukturach samorządowych.

Pytanie 36

Przychody z podatku akcyzowego, którym objęte są towary energetyczne, stanowią źródło zysków dla budżetu

A. państwa
B. województwa
C. gminy
D. powiatu
Wpływy z podatku akcyzowego, które dotyczą wyrobów energetycznych, są kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Akcyza jest podatkiem pośrednim, który ma na celu obciążenie konsumpcji towarów, uznawanych za szkodliwe lub luksusowe, do których należy energia elektryczna, gaz, olej opałowy czy inne paliwa. Dochody z tego podatku są wykorzystywane na różne cele publiczne, w tym na finansowanie infrastruktury energetycznej, programów ochrony środowiska oraz polityki energetycznej. Przykładem zastosowania tych wpływów może być inwestowanie w odnawialne źródła energii oraz poprawa efektywności energetycznej w gospodarstwach domowych. Takie podejście jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju oraz polityką Unii Europejskiej, która promuje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Zrozumienie roli wpływów z podatku akcyzowego jest niezwykle istotne dla analizy finansowania sektora publicznego oraz realizacji krajowych strategii energetycznych.

Pytanie 37

Na podstawie przytoczonego przepisu wskaż, która z wymienionych informacji powinna być wpisywana do spisu spraw prowadzonego w urzędzie dla każdej sprawy rejestrowanej.

Wyciąg z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r.
w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji
w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 53. 1. Spis spraw prowadzony w systemie tradycyjnym zawiera następujące dane:
1) odnoszące się do całego spisu:
a) oznaczenie roku, w którym zostały założone sprawy znajdujące się w spisie,
b) oznaczenie komórki organizacyjnej,
c) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
d) hasło klasyfikacyjne z wykazu akt;
2) odnoszące się do każdej sprawy w spisie:
a) liczbę porządkową,
b) tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy,
c) nazwę podmiotu, od którego sprawa wpłynęła, jeżeli nie jest to sprawa własna,
d) znak pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
e) datę pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
f) datę wszczęcia sprawy,
g) datę ostatecznego załatwienia sprawy,
h) uwagi zawierające oznaczenie prowadzącego sprawę oraz ewentualnie informacje dotyczące sposobu załatwienia sprawy.
(…)
A. Tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy.
B. Symbol klasyfikacyjny z wykazu akt.
C. Oznaczenie komórki organizacyjnej.
D. Oznaczenie roku, w którym zostały złożone sprawy znajdujące się w spisie.
Chociaż niektóre z wymienionych opcji mogą wydawać się istotne, to jednak żadne z tych podejść nie spełniają kryteriów ustalonych w przepisach dotyczących prowadzenia spisu spraw. Symbol klasyfikacyjny z wykazu akt jest użyteczny w kontekście klasyfikacji dokumentów, ale nie jest on odpowiedni do zwięzłego opisu treści sprawy. W rzeczywistości, obejmuje on dodatkowe informacje, które nie są konieczne, kiedy chodzi o szybkie odnalezienie konkretnej sprawy na podstawie jej tytułu. Oznaczenie komórki organizacyjnej, choć ważne dla identyfikacji odpowiednich działów w urzędzie, również nie odzwierciedla treści sprawy i nie wspiera efektywnej archiwizacji. Z kolei oznaczenie roku, w którym sprawy zostały złożone, może być pomocne, ale nie jest kluczowym elementem, który umożliwia natychmiastowe zrozumienie kontekstu sprawy. W praktyce, często błędnie zakłada się, że wszystkie te elementy są równie istotne, co prowadzi do rozmycia odpowiedzialności za dokumentację oraz spowolnienia procesu zarządzania sprawami. Kluczowym błędem myślowym jest przekonanie, że szczegółowe informacje, takie jak oznaczenia czy symbole, mogą zastąpić zwięzły i zrozumiały tytuł, co w dłuższej perspektywie obniża efektywność działania urzędów.

Pytanie 38

Do obowiązków wójta należy

A. zatrudnianie oraz zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych
B. prowadzenie rejestru organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych
C. udzielanie koncesji na emisję programów telewizyjnych
D. prowadzenie rejestru podmiotów działających jako agencje zatrudnienia
Odpowiedź dotycząca zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych jest prawidłowa, ponieważ wójt, jako organ wykonawczy gminy, ma kompetencje do podejmowania decyzji w zakresie zarządzania personelem w jednostkach organizacyjnych gminy. Przykładem zastosowania tej kompetencji może być wybór dyrektora szkoły, gdzie wójt ma obowiązek przeprowadzenia procedury zatrudnienia zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Wójt powinien kierować się kryteriami kompetencji, doświadczenia oraz potrzebami gminy, co jest zgodne z zasadami zatrudniania w sektorze publicznym. W praktyce, wójt współpracuje z innymi organami gminy i może angażować się w procesie rekrutacyjnym, tym samym wpływając na jakość zarządzania lokalnymi instytucjami. Również w przypadku zwalniania, wójt musi przestrzegać zapisów zawartych w regulaminach i przepisach prawa pracy, co jest istotne dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania jednostek organizacyjnych oraz ochrony praw pracowników.

Pytanie 39

Obroty debetowe na koncie "Kasa" wynoszą 5 000 zł, natomiast obroty kredytowe to 2 000 zł. Jakie jest saldo końcowe tego konta, co oznacza, że w kasie

A. brakuje 3 000 zł
B. pozostało 5 000 zł
C. pozostało 3 000 zł
D. brakuje 2 000 zł
Poprawna odpowiedź to 3 000 zł, ponieważ saldo konta "Kasa" oblicza się, odejmując obroty kredytowe od obrotów debetowych. Obroty debetowe wynoszą 5 000 zł, co oznacza, że ta kwota została wpłacona do kasy. Z kolei obroty kredytowe wynoszą 2 000 zł, co wskazuje na wypłatę tej sumy z kasy. Aby obliczyć saldo, wykonujemy następujące działanie: 5 000 zł (obroty debetowe) - 2 000 zł (obroty kredytowe) = 3 000 zł. W praktyce oznacza to, że w kasie pozostało 3 000 zł, co jest kluczowe dla zarządzania finansami firmy. Wiedza na temat obliczania sald konta jest istotna w kontekście rachunkowości, ponieważ pozwala na bieżące monitorowanie stanu finansowego przedsiębiorstwa i podejmowanie odpowiednich decyzji. Prawidłowe zarządzanie kasą jest fundamentem zdrowych finansów, a także odzwierciedleniem efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa.

Pytanie 40

Zakończenie postępowania administracyjnego odbywa się w formie

A. ugód.
B. postanowienia.
C. decyzji.
D. zarządzenia.
Umorzenie postępowania administracyjnego następuje w formie decyzji, co jest zgodne z regulacjami zawartymi w Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA). Decyzja ta stanowi formalny akt organu administracji publicznej, który kończy postępowanie w określonej sprawie. W praktyce oznacza to, że organ wydaje decyzję, w której informuje strony postępowania o zakończeniu sprawy i przyczynie umorzenia, co jest kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i rzetelności działania administracji. Przykładem takiego umorzenia może być sytuacja, gdy strona zrezygnowała z dalszego prowadzenia sprawy, co powoduje konieczność jej zakończenia w formie decyzji. Dobre praktyki w zakresie umorzenia postępowania sugerują, aby decyzje te były szczegółowo uzasadnione, co pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz ewentualnych skarg na działalność organu. Taki sposób umorzenia podkreśla również znaczenie ochrony praw obywateli oraz transparentności procedur administracyjnych.