Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 18:04
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 18:17

Egzamin niezdany

Wynik: 8/40 punktów (20,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Statki morskie z poziomym systemem przeładunkowym, przeznaczone do transportu znormalizowanych kontenerów, określane są jako

A. ro-ro
B. masowcami
C. drobnicowcami
D. lo-lo
Odpowiedź 'ro-ro' odnosi się do statków, które są przystosowane do transportu pojazdów i kontenerów na paletach, umożliwiających ich łatwe załadunek i rozładunek. Terminy 'roll-on/roll-off' (ro-ro) opisują sposób przeładunku, gdzie pojazdy wjeżdżają na pokład statku z rampy, a następnie zjeżdżają po dotarciu do portu. Statki ro-ro mają specjalne konstrukcje z poziomymi pokładami, co sprzyja efektywnemu załadunkowi i rozładunkowi. Przykłady zastosowania obejmują transport samochodów, ciężarówek, a także kontenerów, co czyni je niezbędnymi w globalnej logistyce. Statki te są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea), zapewniając wysokie normy bezpieczeństwa i efektywności transportu. W dobie wzrastającego handlu międzynarodowego, ro-ro odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu towarów w sposób szybki i efektywny.

Pytanie 2

Koszt 1 godziny pracy operatora suwnicy wynosi 15,00 zł, natomiast roboczogodzina pracy suwnicy podczas załadunku to 25,00 zł. Jaką łączną kwotę należy zapłacić załadunek trwający 8 godzin?

A. 120,00 zł
B. 200,00 zł
C. 320,00 zł
D. 400,00 zł
Obliczenie całkowitego kosztu załadunku oparte jest na dwóch komponentach: stawce za pracę operatora suwnicy oraz roboczogodzinie pracy samej suwnicy. Stawka godzinowa operatora wynosi 15,00 zł, co oznacza, że przez 8 godzin jego pracy koszt wynosi 8 * 15,00 zł = 120,00 zł. Z drugiej strony roboczogodzina suwnicy przy załadunku kosztuje 25,00 zł. W związku z tym koszt pracy suwnicy przez 8 godzin to 8 * 25,00 zł = 200,00 zł. Łącząc obie kwoty, otrzymujemy całkowity koszt: 120,00 zł (operator) + 200,00 zł (suwnica) = 320,00 zł. Takie podejście do kalkulacji kosztów jest w pełni zgodne z zasadami rachunkowości kosztów oraz dobrymi praktykami w zarządzaniu projektami logistycznymi, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla efektywności i rentowności operacji. W praktyce, takie wyliczenia pomagają w planowaniu budżetu i optymalizacji wydatków w branży transportowej i budowlanej.

Pytanie 3

Ile minimum opakowań DPPL o pojemności 600 litrów należy zastosować do przewozu 3 300 litrów materiału niebezpiecznego o temperaturze wrzenia 90°C?

Fragment Załącznika A umowy ADR – przepisy ogólne i przepisy dotyczące materiałów i przedmiotów niebezpiecznych
Temperatura wrzenia (początek wrzenia) materiału w °C< 60≥ 60
< 100
≥ 100
< 200
≥ 200
< 300
≥ 300
Stopień napełnienia opakowania w %9092949698
A. 8 cystern.
B. 6 cystern.
C. 5 cystern.
D. 7 cystern.
Aby przewieźć 3 300 litrów materiału niebezpiecznego o temperaturze wrzenia 90°C, zastosowanie opakowań DPPL o pojemności 600 litrów jest istotne ze względu na wydajność i bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z obowiązującymi normami, dla materiału o tej temperaturze wrzenia obowiązuje stopień napełnienia wynoszący 92%, co pozwala na efektywne wykorzystanie pojemności opakowań. W rezultacie, efektywna pojemność jednego opakowania wynosi 552 litry (600 litrów x 0,92). Dzieląc 3 300 litrów przez 552 litry, otrzymujemy 5,98. Po zaokrągleniu do pełnych cystern otrzymujemy 6, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa i przepisami przewozu materiałów niebezpiecznych. Dlatego, aby zapewnić odpowiednie warunki transportu i zminimalizować ryzyko, poprawną odpowiedzią jest 6 cystern. Prawidłowe obliczenia i dobór odpowiednich opakowań są kluczowe dla zminimalizowania ryzyka wycieków i zapewnienia zgodności z regulacjami branżowymi.

Pytanie 4

Na podstawie otrzymanego zlecenia transportowego, ładunek powinien dotrzeć do odbiorcy o godzinie 16:30. Załadunek towaru do środka transportu zajmuje 45 minut. Pojazd porusza się z przeciętną prędkością 50 km/h. O której porze należy przygotować pojazd do załadunku, jeśli towar ma być przewieziony na odległość 210 km?

A. O godzinie 11:33
B. O godzinie 12:33
C. O godzinie 12:27
D. O godzinie 13:57
Aby obliczyć, o której godzinie należy podstawić pojazd pod załadunek, zaczynamy od ustalenia, o której godzinie towar ma dotrzeć do odbiorcy. Zgodnie z informacjami, ładunek ma dotrzeć o godzinie 16:30. Następnie musimy uwzględnić czas transportu. Pojazd porusza się ze średnią prędkością 50 km/h, a odległość do pokonania wynosi 210 km. Czas przejazdu obliczamy stosując wzór: Czas = Odległość / Prędkość. W naszym przypadku czas przejazdu wynosi 210 km / 50 km/h = 4,2 godziny, co w przeliczeniu na godziny daje 4 godziny i 12 minut. Aby ustalić czas wyjazdu, odejmujemy 4 godziny i 12 minut od planowanej godziny dostawy 16:30, co prowadzi nas do godziny 12:18. Następnie dodajemy czas załadunku, który trwa 45 minut. Dodając te 45 minut do godziny 12:18 otrzymujemy 13:03. Dlatego najpóźniej pojazd powinien być podstawiony o 11:33, biorąc pod uwagę, że załadunek rozpocznie się o 12:18. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie planowanie operacji transportowych powinno uwzględniać wszystkie czasy, aby zapewnić terminowe dostawy.

Pytanie 5

Wymiary palety EUR wynoszą 1 200 x 800 x 144 mm (dł. x szer. x wys.). Jaką maksymalną liczbę paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można umieścić w jednej warstwie na naczepie o rozmiarach 13 620 x 2 460 mm (dł. x szer.)?

A. 32 pjł
B. 34 pjł
C. 27 pjł
D. 26 pjł
Aby obliczyć maksymalną liczbę paletowych jednostek ładunkowych (pjł) na naczepie, musimy najpierw sprawdzić wymiary palety EUR i naczepy. Paleta EUR ma wymiary 1200 mm x 800 mm, co daje 0,96 m² powierzchni. Naczepa ma wymiary 13620 mm x 2460 mm, co daje 33,54 m² powierzchni. Dzieląc powierzchnię naczepy przez powierzchnię palety, otrzymujemy: 33,54 m² / 0,96 m² = 34,92. Oznacza to, że w naczepie możemy pomieścić maksymalnie 34 palety w jednej warstwie. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce, gdzie optymalizacja przestrzeni ładunkowej jest kluczowa dla efektywności transportu. W standardach branżowych, takich jak normy ISO, podkreśla się znaczenie optymalizacji wymiarów ładunków dla redukcji kosztów transportu i zwiększenia efektywności operacyjnej. Dlatego znajomość wymiarów i umiejętność obliczania takich wartości jest niezbędna w pracy każdego specjalisty zajmującego się logistyką i transportem.

Pytanie 6

Na podstawie fragmentu Kodeksu drogowego ustal, ile może wynosić maksymalna masa ładunku załadowanego do przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy, którego rzeczywista masa całkowita wynosi 7 500 kg, a masa własna przyczepy 900 kg?

Fragment Kodeksu drogowego – prawo o ruchu drogowym

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

2) samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%;

3) motocykl lub motorower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.

A. 10 500 kg
B. 9 600 kg
C. 7 500 kg
D. 12 200 kg
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na nieprawidłowe zrozumienie zasad obliczania maksymalnej masy ładunku, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Na przykład, stwierdzenie, że maksymalna masa ładunku wynosi 12 200 kg, może wynikać z błędnego założenia, że można dodać masę własną przyczepy do rzeczywistej masy całkowitej pojazdu bez uwzględnienia przepisów dotyczących maksymalnych obciążeń. Wartość 10 500 kg również nie jest poprawna, ponieważ nie uwzględnia 40% dodatkowej masy. Natomiast 7 500 kg jako maksymalna masa ładunku ignoruje zupełnie wagę przyczepy, co jest technicznie błędne. Prawidłowe podejście polega na zrozumieniu, że maksymalne obciążenie powinno być obliczane na podstawie całkowitej masy pojazdu w połączeniu z ograniczeniami prawnymi. W praktyce, nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do zjawiska zwanego „przeładowaniem”, które nie tylko narusza przepisy ruchu drogowego, ale także wpływa na wydajność paliwową pojazdu, zwiększa zużycie opon oraz może prowadzić do uszkodzenia układu hamulcowego. Zatem zrozumienie i stosowanie przepisów dotyczących masy ładunku jest kluczowe w branży transportowej i logistycznej, nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 7

Która norma określa wymagania związane z dokumentacją w międzynarodowym transporcie kolejowym?

A. ADR
B. CIM
C. ATP
D. CMR
CIM, czyli ta Międzynarodowa konwencja o umowie dotyczącej transportu kolejowego to dość ważna sprawa. Reguluje to, jakie dokumenty są potrzebne przy międzynarodowym transporcie kolejowym. Mówiąc prościej, CIM ustala zasady dotyczące przewozu towarów między różnymi krajami. List przewozowy i inne papiery muszą być zgodne z tymi zasadami, dzięki czemu współpraca międzynarodowa staje się łatwiejsza. W kontekście przewoźników i nadawców CIM jest kluczowy, bo jasno określa, kto jest za co odpowiedzialny, a co jest ważne w razie reklamacji, jeśli coś się stanie z towarem. Na przykład, kiedy przewozimy coś między krajami Unii Europejskiej, musimy trzymać się tych reguł i odpowiednio to wszystko dokumentować. To pomaga uniknąć problemów prawnych i logistycznych. Bez zrozumienia CIM, ciężko byłoby efektywnie zarządzać transportem kolejowym na międzynarodowej arenie.

Pytanie 8

W firmie zatrudnionych jest 5 pracowników. Codzienny czas pracy każdego z nich wynosi 8 godzin. W tym czasie przysługuje im 24 minutowa przerwa. Jaki jest dzienny współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy wszystkich zatrudnionych?

A. 75%
B. 65%
C. 85%
D. 95%
Aby obliczyć dzienny współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy wszystkich pracowników, należy uwzględnić całkowity czas pracy oraz czas przerw. Każdy z pięciu pracowników pracuje 8 godzin dziennie, co przekłada się na 40 godzin pracy dla całego zespołu. Następnie, uwzględniając 24-minutową przerwę dla każdego pracownika, całkowity czas przerw wynosi 120 minut (5 pracowników x 24 minuty). Przerwy te muszą być przeliczone na godziny, co daje 2 godziny. Zatem efektywny czas pracy wynosi 38 godzin (40 godzin - 2 godziny przerw). Aby obliczyć współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy, należy podzielić efektywny czas pracy przez całkowity czas pracy i pomnożyć przez 100%, co daje 95% (38 godzin/40 godzin x 100%). Taki sposób analizy jest zgodny z dobrymi praktykami zarządzania czasem pracy, które podkreślają konieczność optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacji.

Pytanie 9

Zgodnie z obowiązującym prawem o ruchu drogowym, samochód uznaje się za pojazd ponadnormatywny, jeśli jego wysokość jest większa niż

A. 3,5 m
B. 4,0 m
C. 3,7 m
D. 3,9 m
Wybór odpowiedzi innej niż 4,0 m może wynikać z nieporozumienia dotyczącego definicji pojazdów ponadnormatywnych w kontekście polskiego prawa. Odpowiedzi takie jak 3,7 m, 3,5 m, czy 3,9 m są niewłaściwe, ponieważ nie spełniają wymogu określonego w przepisach. Warto zauważyć, że zdefiniowanie wysokości pojazdu jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu, szczególnie w kontekście infrastruktury drogowej. Pojazdy o wysokości przekraczającej 4,0 m mogą stwarzać dodatkowe zagrożenia, takie jak kolizje z niskimi obiektami, co może prowadzić do poważnych wypadków. Wiele osób może myśleć, że wysokości takie jak 3,7 m czy 3,9 m również kwalifikują pojazd jako ponadnormatywny, co jest błędne. W praktyce, jeżeli pojazd nie przekracza 4,0 m, jest on uważany za normatywny i może poruszać się bez konieczności uzyskiwania dodatkowych zezwoleń, co jest istotne dla przedsiębiorców zajmujących się transportem towarów. Zrozumienie tego aspektu jest kluczowe, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych, finansowych oraz organizacyjnych związanych z transportem. Podsumowując, znajomość prawidłowych wymiarów pojazdów oraz przepisów dotyczących transportu ponadnormatywnego jest niezbędna dla bezpieczeństwa i efektywności w branży transportowej.

Pytanie 10

Koszt transportu 20 ton ładunku na dystansie 250 km wynosi 2 500,00 zł. Ile wyniesie opłata za przewóz 1 tkm?

A. 0,50 zł
B. 10,00 zł
C. 125,00 zł
D. 25,00 zł
Odpowiedź 0,50 zł na koszt przewozu za 1 tkm jest prawidłowa, ponieważ obliczenia opierają się na podstawowej definicji tkm (tonokilometr), która jest miarą wydajności transportu. Aby obliczyć koszt przewozu za 1 tkm, należy podzielić całkowity koszt przewozu przez iloczyn masy ładunku i odległości. W tym przypadku, całkowity koszt wynosi 2500 zł, a ładunek to 20 ton transportowany na 250 km. Zatem liczba tkm wynosi: 20 t * 250 km = 5000 tkm. Koszt przewozu za 1 tkm obliczamy, dzieląc 2500 zł przez 5000 tkm, co daje 0,50 zł/tkm. W praktyce, znajomość kosztów tkm jest niezbędna dla optymalizacji procesów logistycznych i podejmowania decyzji o wyborze najbardziej ekonomicznych metod transportu. Pomaga to również w ustaleniu cen usług transportowych, co jest kluczowe dla konkurencyjności na rynku. Warto również zauważyć, że obliczenia tkm są integralną częścią analizy kosztów w sektorze transportu, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 11

Z punktu widzenia kryteriów ekonomicznych transport dzieli się na

A. wewnętrzny oraz zewnętrzny
B. zarobkowy a także niezarobkowy
C. regularny oraz nieregularny
D. krajowy lub międzynarodowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'zarobkowy i niezarobkowy' jest poprawna, ponieważ kryterium ekonomiczne transportu odnosi się do sposobu, w jaki przewóz towarów i osób generuje dochody. Transport zarobkowy to taki, który ma na celu osiągnięcie zysku, na przykład poprzez działalność przewozową świadczoną przez przedsiębiorstwa transportowe. Przykładem może być transport drogowy, morski czy lotniczy, gdzie usługi są świadczone na rzecz klientów w zamian za opłatę. Z kolei transport niezarobkowy to przewóz, który nie generuje przychodu, na przykład transport publiczny subsydiowany przez państwo, czy przewozy związane z działalnością nonprofit. Zrozumienie tej klasyfikacji jest kluczowe dla analizy rynku transportowego oraz planowania efektywnych strategii logistycznych, które uwzględniają zarówno potrzeby klientów, jak i aspekty ekonomiczne działalności transportowej. W praktyce, znajomość tych kategorii pozwala firmom lepiej dostosowywać swoje usługi do oczekiwań rynkowych oraz efektywniej alokować zasoby.

Pytanie 12

Jaką liczbę wagonów o pojemności 2 TEU potrzebujemy, aby przetransportować 4 kontenery 40' oraz 4 kontenery 20'?

A. 6 wagonów
B. 4 wagony
C. 8 wagonów
D. 12 wagonów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 6 wagonów jest poprawna, gdyż każdy wagon o możliwości przewozowej 2 TEU może pomieścić dwa kontenery w standardowych rozmiarach. W przypadku przewozu kontenerów 40' i 20', należy je przeliczyć na jednostki TEU. Kontener 40' odpowiada 2 TEU, podczas gdy kontener 20' to 1 TEU. Zatem, dla 4 kontenerów 40' mamy 4 x 2 TEU = 8 TEU, a dla 4 kontenerów 20' 4 x 1 TEU = 4 TEU. Łącznie potrzebujemy 8 TEU + 4 TEU = 12 TEU. Dzieląc 12 TEU przez 2 TEU na wagon, otrzymujemy 6 wagonów. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, gdzie optymalizacja kosztów jest ważna. Warto również pamiętać, że standardy ISO dotyczące wymiarów kontenerów są powszechnie stosowane w branży, co umożliwia efektywne planowanie przestrzeni w środkach transportu.

Pytanie 13

Dokumentem, który potwierdza zgodność techniczną pojazdów z odpowiednimi regulacjami, jest

A. raport techniczny pojazdu
B. dowód rejestracyjny
C. świadectwo homologacji
D. karta pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Świadectwo homologacji jest kluczowym dokumentem, który potwierdza, że pojazd spełnia wszelkie wymagania techniczne oraz normy bezpieczeństwa określone w odpowiednich przepisach krajowych i unijnych. Proces homologacji obejmuje dokładne testy dotyczące emisji spalin, bezpieczeństwa, a także efektywności paliwowej. Posiadanie świadectwa homologacji jest niezbędne do rejestracji pojazdu oraz jego legalnego użytkowania na drogach. Przykład praktyczny: przed wprowadzeniem nowego modelu samochodu na rynek, producent musi uzyskać homologację, co oznacza, że wszystkie testy zostały pomyślnie zakończone. Warto zauważyć, że brak świadectwa homologacji może skutkować karami finansowymi oraz unieważnieniem rejestracji pojazdu. Dodatkowo, świadectwo homologacji stanowi również podstawę do wprowadzenia ewentualnych zmian w konstrukcji pojazdu w przyszłości, ponieważ każda modyfikacja musi być zgodna z wcześniej zatwierdzonymi normami.

Pytanie 14

Czym jest Reachstacker?

A. wywrotnicą obrotową
B. wozem bramowym
C. suwnicą półbramową
D. wozem kontenerowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Reachstacker to taki specjalny wóz kontenerowy, który naprawdę ułatwia życie w portach i terminalach intermodalnych. Służy do podnoszenia i transportowania kontenerów, więc jest mega ważny w logistyce i transporcie morskim. Jego konstrukcja pozwala na pracę w wąskich miejscach, gdzie inne ciężarówki czy suwnice nie dają rady. Na przykład, terminal kontenerowy to idealne miejsce użycia Reachstackera – przenosi kontenery między statkami a magazynami, co robi dużą różnicę w wydajności pracy. Warto pamiętać, że obsługa takiego wozu wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa. To naprawdę ważne, bo w portach jest sporo ludzi i niebezpiecznie, jak się nie uważa na takie rzeczy.

Pytanie 15

Jakie towary są całkowicie wyłączone z transportu pod osłoną karnetów TIR?

A. papierosy
B. produkty owocowe
C. perfumy
D. odzież

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Towary całkowicie wykluczone z przewozów pod osłoną karnetów TIR są ściśle określone w przepisach dotyczących międzynarodowego transportu towarowego. Papierosy, z uwagi na ich charakter jako wyrobów akcyzowych, są objęte szczególnymi regulacjami. Przewóz papierosów wymaga zgodności z przepisami prawa celnego oraz akcyzowego, co sprawia, że nie mogą być transportowane w ramach uproszczonych procedur, takich jak karnety TIR. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja przewoźnika, który planuje transport towarów do kraju UE. W takim przypadku musi zrealizować oddzielne deklaracje celne dla papierosów i zastosować się do obowiązujących norm podatkowych. Warto dodać, że w transporcie międzynarodowym istnieją również inne kategorie towarów, które podlegają podobnym ograniczeniom, jednak papierosy są najbardziej rozpoznawalnym przykładem ze względu na ich regulacje dotyczące zdrowia publicznego i polityki antynarkotykowej.

Pytanie 16

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu ładunku, oznacza

Ilustracja do pytania
A. zakaz mocowania do wózka widłowego.
B. zakaz wjazdu wózkiem widłowym.
C. nie podnosić wózkiem.
D. nie piętrzyć na wózku.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że znak oznacza "nie podnosić wózkiem", jest poprawna, ponieważ znak ten jest międzynarodowym symbolem ostrzegawczym, który informuje o konieczności zachowania szczególnej ostrożności przy obsłudze ładunków. W kontekście logistyki i transportu, bezpieczeństwo jest kluczowym aspektem, a stosowanie odpowiednich oznaczeń pozwala na minimalizowanie ryzyka wypadków. Znak ten wskazuje, że ładunek może być niestabilny lub zbyt ciężki do bezpiecznego podniesienia za pomocą wózka widłowego. Przykładem jego zastosowania może być transport delikatnych materiałów, takich jak szkło czy chemikalia, które mogą ulec uszkodzeniu lub stanowić zagrożenie w przypadku nieprawidłowego podniesienia. Warto pamiętać, że przestrzeganie takich oznaczeń jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 7010, które regulują sposób oznaczania zagrożeń na stanowiskach pracy.

Pytanie 17

Transport samochodów na statek powinien być realizowany z wykorzystaniem technologii przeładunkowej?

A. lift on - lift off
B. pump in - pump out
C. ro - la
D. roll on - roll off

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "roll on - roll off" (RoRo) jest prawidłowa, ponieważ jest to technologia przeładunkowa, która umożliwia załadunek i wyładunek samochodów oraz innych pojazdów na statek w sposób efektywny i bezpieczny. Proces ten polega na tym, że pojazdy wjeżdżają na pokład statku na własnych kołach, co eliminuje potrzebę użycia dźwigów czy innych urządzeń podnoszących. Tego typu transport jest szeroko stosowany w transporcie morskim, zwłaszcza w przypadku statków towarowych, w których transportuje się duże ilości samochodów. Przykładem mogą być promy przewożące pasażerów oraz ich pojazdy, które dzięki technologii RoRo mogą sprawnie obsługiwać dużą liczbę jednostek. Metoda ta ma wiele zalet, w tym skrócenie czasu załadunku i wyładunku, zmniejszenie uszkodzeń oraz obniżenie kosztów operacyjnych. W branży transportowej i logistycznej uznawana jest za standard, który przyczynia się do zwiększenia efektywności całego procesu transportowego.

Pytanie 18

Jaka najwcześniejsza pora dostawy może być ustalona w zleceniu dla przewoźnika, jeśli załadunek zajmie 2 godziny, długość trasy wynosi 210 km, średnia prędkość pojazdu to 60 km/h, a załadunek rozpoczyna się o 6:00?

A. 10.00
B. 13.30
C. 12.00
D. 11.30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć najwcześniejszą godzinę dostawy, należy uwzględnić czas załadunku oraz czas podróży. Rozpoczynamy od ustalenia czasu załadunku, który wynosi 2 godziny, co oznacza, że załadunek zakończy się o godzinie 8:00. Następnie obliczamy czas potrzebny na pokonanie trasy 210 km przy średniej prędkości wynoszącej 60 km/h. Czas podróży obliczamy według wzoru: czas = odległość / prędkość, co daje 210 km / 60 km/h = 3,5 godziny. Dodając te dwa czasy, otrzymujemy 8:00 + 3,5 godziny, co daje 11:30. Taki proces obliczeń jest standardowym podejściem w logistyce i zarządzaniu transportem, gdzie precyzyjne planowanie czasu dostawy jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Praktyczne zastosowanie wiedzy w tej dziedzinie pozwala na unikanie opóźnień i poprawę jakości obsługi klienta, co jest niezbędne w branży transportowej.

Pytanie 19

Jak określa się system organizacji przewozu towarów, w którym znajduje się seria punktów przeładunkowych, w których towary są przekładane na mniejsze środki transportu i dostarczane do odbiorcy?

A. Sztafetowy
B. Obwodowy
C. Promienisty
D. Wahadłowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź sztafetowy jest poprawna, ponieważ odnosi się do systemu organizacji zadań transportowych, który charakteryzuje się zastosowaniem szeregu punktów przeładunkowych. W tym modelu transportu towary są rozdzielane na mniejsze partie, które następnie są dostarczane do klientów za pomocą mniejszych środków transportu, takich jak furgonetki czy samochody dostawcze. Przykładem zastosowania systemu sztafetowego mogą być centra dystrybucji, które obsługują rynek lokalny. W takich centrach produkty są przyjmowane z dużych magazynów, a następnie rozdzielane do poszczególnych punktów sprzedaży lub klientów indywidualnych. Takie podejście zwiększa efektywność operacyjną oraz pozwala na lepsze dopasowanie do potrzeb klientów, minimalizując jednocześnie koszty transportu. Stosowanie tego rodzaju systemu jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które kładą nacisk na optymalizację procesów oraz zrównoważony rozwój.

Pytanie 20

Jak nazywa się obiekt, który świadczy usługi związane z załadunkiem, rozładunkiem oraz magazynowaniem towarów?

A. park innowacyjny
B. strefa inwestycyjna
C. teren przemysłowy
D. terminal kontenerowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Terminal kontenerowy jest wyspecjalizowanym obiektem, który zajmuje się załadunkiem, wyładunkiem oraz magazynowaniem towarów w kontenerach. Działa on jako kluczowy element w łańcuchu dostaw, łącząc transport morski z innymi formami transportu, takimi jak transport drogowy i kolejowy. Terminale kontenerowe są wyposażone w zaawansowane technologie oraz infrastruktury, które umożliwiają efektywne zarządzanie ruchem kontenerów. Przykładem ich zastosowania są porty morskie, które obsługują nie tylko transport międzynarodowy, ale również lokalny. W obrębie terminali stosowane są standardy takie jak ISO 668 dotyczące wymiarów kontenerów, co pozwala na ich uniwersalne stosowanie na całym świecie. Ponadto, terminale kontenerowe muszą dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku, co wiąże się z implementacją systemów zarządzania, takich jak TOS (Terminal Operating System), które pozwalają na optymalizację procesów operacyjnych oraz zwiększenie efektywności kosztowej.

Pytanie 21

Na ilustracji jest przedstawiony kod

Ilustracja do pytania
A. EAN–8
B. dwuwymiarowy.
C. alfanumeryczny.
D. EAN–13

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to "dwuwymiarowy". Na ilustracji widoczny jest kod dwuwymiarowy (2D), który charakteryzuje się innym sposobem reprezentacji danych niż kody jednowymiarowe. Kody dwuwymiarowe, takie jak QR kody czy Data Matrix, są w stanie pomieścić znacznie więcej informacji na mniejszej powierzchni, ponieważ dane są kodowane zarówno w poziomie, jak i w pionie. Standardy takie jak ISO/IEC 18004 określają zasady tworzenia i odczytu kodów QR, co podkreśla ich powszechne zastosowanie w marketingu, logistyce oraz mobilnych aplikacjach. Kody te umożliwiają szybkie skanowanie i przekierowywanie użytkowników do stron internetowych, co czyni je nieocenionym narzędziem w strategiach reklamowych. Warto również zauważyć, że kody dwuwymiarowe są bardziej odporne na uszkodzenia, co zwiększa ich praktyczność w codziennym użytkowaniu. Zrozumienie różnicy między kodami 1D a 2D jest kluczowe dla właściwego ich zastosowania w różnych branżach.

Pytanie 22

Etykieta logistyczna GS1 ma na celu identyfikację jednostki logistycznej w kontekście uczestników łańcucha dostaw. Jedynym wymaganym składnikiem każdej etykiety logistycznej, niezależnie od tego, czy dotyczy palet jednorodnych, czy niejednorodnych oraz standardowych lub niestandardowych, jest

A. Sieć Globalnej Synchronizacji Danych (GDSN)
B. Seryjny Globalny Numer Jednostki Handlowej (SGTIN)
C. Seryjny Globalny Numer Lokalizacyjny (SGLN)
D. Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC) jest kluczowym elementem w systemie identyfikacji jednostek logistycznych w łańcuchu dostaw. SSCC, zgodnie z standardami GS1, to unikalny numer, który identyfikuje jednostkę wysyłkową, taką jak paleta lub kontener. Jego głównym celem jest umożliwienie śledzenia i zarządzania przepływem towarów w całym łańcuchu dostaw. Przykładowo, gdy towar jest transportowany od dostawcy do odbiorcy, SSCC pozwala uczestnikom łańcucha na bieżąco monitorować status przesyłki oraz jej lokalizację. Zastosowanie SSCC jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają jednoznaczną identyfikację jednostek logistycznych w celu zwiększenia efektywności operacyjnej. W praktyce, wiele firm korzysta z SSCC do automatyzacji procesów magazynowych oraz usprawnienia obiegu dokumentów, co przekłada się na redukcję błędów oraz oszczędności czasowe. Ponadto, SSCC jest częścią szerszego systemu oznaczania towarów, który obejmuje również inne elementy, takie jak kody kreskowe czy etykiety RFID, co umożliwia integrację różnych technologii w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 23

Jak długo potrwa transport ładunku na dystansie 200 m wózkiem widłowym poruszającym się z przeciętną prędkością 12 km/h?

A. 0,5 minuty
B. 1,5 minuty
C. 1,0 minutę
D. 2,0 minuty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, 1,0 minutę, jest wynikiem prawidłowego obliczenia czasu potrzebnego na pokonanie odległości 200 m przez wózek widłowy poruszający się z prędkością 12 km/h. Aby obliczyć czas przejazdu, używamy wzoru: czas = odległość / prędkość. Najpierw musimy przekształcić prędkość z kilometrów na metry, co daje nam 12 km/h = 12 000 m/h. Następnie przekształcamy godziny na minuty, co daje 12 000 m/h ÷ 60 min/h = 200 m/min. Teraz, mając prędkość w metrach na minutę, możemy obliczyć czas: 200 m ÷ 200 m/min = 1 minuta. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe nie tylko w kontekście transportu, ale również w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja czasu transportu jest niezwykle istotna. Przykładowo, w magazynach i centrach dystrybucji, dokładne oszacowanie czasu przewozu towarów jest niezbędne do efektywnego planowania operacji. Wykorzystanie technicznych narzędzi, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS), pozwala na monitorowanie czasu transportu i optymalizację procesów.

Pytanie 24

Klient zamówił 5 t cukierków, które są pakowane w jednostkowych opakowaniach po 400 g, a następnie w kartonach zawierających 50 jednostkowych opakowań. Ile kartonów jest potrzebnych do skompletowania zamówienia dla klienta?

A. 250 kartonów
B. 40 kartonów
C. 1 250 kartonów
D. 100 kartonów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 250 kartonów jest poprawna, ponieważ do obliczenia liczby kartonów potrzebnych do przygotowania ładunku dla odbiorcy należy zastosować kilka kroków. Odbiorca zamówił 5 ton cukierków, co w przeliczeniu na gramy wynosi 5 000 kg, czyli 5 000 000 g. Każde opakowanie jednostkowe ma masę 400 g, zatem liczba potrzebnych opakowań wynosi 5 000 000 g / 400 g = 12 500 opakowań. Opakowania te są następnie pakowane w kartony, gdzie w jednym kartonie mieści się 50 opakowań. Dlatego potrzebna liczba kartonów wynosi 12 500 opakowań / 50 opakowań na karton = 250 kartonów. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe dla logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, aby zagwarantować właściwe pakowanie i transport towarów zgodnie z zamówieniami klientów oraz standardami branżowymi, co jest niezbędne dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 25

Jakie działania wchodzą w skład procesu transportowego?

A. określenie trasy transportu
B. rozliczenie wykonanej usługi transportowej
C. zabezpieczenie ładunku na czas przewozu
D. podpisanie umowy dotyczącej transportu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabezpieczenie ładunku na czas przewozu jest kluczowym elementem procesu transportowego. Obejmuje ono różnorodne techniki i metody, które mają na celu zapewnienie, że ładunek dotrze do miejsca przeznaczenia w nienaruszonym stanie. Przykłady obejmują użycie odpowiednich materiałów opakowaniowych, takich jak folie stretch, taśmy, palety, oraz technik mocowania, które minimalizują ruch ładunku w trakcie transportu. W branży transportowej stosuje się procedury, które opierają się na standardach takich jak ISO 9001, które promują efektywność oraz bezpieczeństwo procesów. Zgodnie z praktykami branżowymi, właściwe zabezpieczenie ładunku nie tylko chroni towar przed uszkodzeniem, ale również minimalizuje ryzyko wypadków w trakcie transportu, co może prowadzić do strat finansowych, opóźnień, a nawet odpowiedzialności prawnej. Dlatego umiejętność zabezpieczania ładunku jest niezwykle istotna dla zapewnienia skuteczności i bezpieczeństwa całego procesu transportowego.

Pytanie 26

Jednostką ładunkową w formie paletowej jest

A. paleta z ładunkiem umieszczonym na niej, zabezpieczonym przed rozformowaniem
B. skrzynia o standardowych wymiarach z ładunkiem w jej wnętrzu
C. sam ładunek, który znajduje się na palecie
D. platforma służąca do transportu i składowania produktów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Paletowa jednostka ładunkowa to kluczowy element logistyki, który odgrywa istotną rolę w procesach transportowych i magazynowych. Definicja ta odnosi się do palety, na której umieszczony jest ładunek, a cały zestaw jest odpowiednio zabezpieczony przed rozformowaniem. To zabezpieczenie jest niezwykle ważne, ponieważ chroni towar przed uszkodzeniami podczas transportu oraz ułatwia i przyspiesza proces załadunku i rozładunku. W praktyce, palety są wykorzystywane do transportu różnorodnych towarów, od produktów spożywczych po materiały budowlane. Standardowe wymiary palet, takie jak 1200 x 800 mm (paleta EURO), pozwalają na efektywne wykorzystanie przestrzeni w kontenerach i magazynach. Dobre praktyki w zakresie raportowania i śledzenia jednostek ładunkowych opierają się na wykorzystaniu palet jako jednostek podstawowych, co również sprzyja zachowaniu porządku i przejrzystości w dokumentacji transportowej. Warto również zauważyć, że paletowe jednostki ładunkowe są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia handel międzynarodowy i logistykę.

Pytanie 27

Ile cystern o pojemności 1 600 litrów należy zorganizować do transportu 45 600 litrów cieczy niebezpiecznej, jeśli poziom napełnienia zbiornika dla tej substancji nie może przekraczać 95%?

A. 30 cystern.
B. 29 cystern.
C. 27 cystern.
D. 28 cystern.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę kontenerów-cystern o pojemności 1 600 litrów, które są potrzebne do przewozu 45 600 litrów cieczy niebezpiecznej, musimy uwzględnić maksymalny stopień napełnienia wynoszący 95%. Oznacza to, że każdy kontener-cysterna może pomieścić tylko 1 520 litrów cieczy (1 600 litrów * 0,95). Następnie, aby dowiedzieć się, ile kontenerów jest potrzebnych, dzielimy całkowitą objętość cieczy 45 600 litrów przez efektywną pojemność jednego kontenera: 45 600 litrów / 1 520 litrów = 30. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce, szczególnie w transporcie substancji niebezpiecznych, gdzie przestrzeganie norm i standardów bezpieczeństwa jest niezbędne. Stosowanie się do limitów napełnienia nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale również zgodność z regulacjami prawnymi, takimi jak ADR (umowa europejska regulująca międzynarodowy transport drogowy towarów niebezpiecznych).

Pytanie 28

Przedstawiona tablica informuje o przewozie

Ilustracja do pytania
A. ładunków w ramach uproszczonych procedur celnych.
B. towarów szybko psujących się.
C. ładunków w ramach bimodalnego przewozu krajowego.
D. materiałów niebezpiecznych.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź odnosi się do konwencji TIR, która jest istotnym elementem międzynarodowego transportu drogowego. System TIR, znany jako Transport International Routier, został stworzony w celu uproszczenia procedur celnych dla towarów transportowanych pomiędzy krajami. Dzięki zastosowaniu specjalnych carnetów TIR, przewoźnicy mogą przemieszczać ładunki przez granice z minimalnymi formalnościami celnymi, co znacząco przyspiesza proces transportu. Przykładowo, gdy transportuje się towary do różnych krajów w Europie, posiadanie carnetu TIR pozwala na jednorazowe odprawienie towarów w kraju wyjścia, co eliminuje konieczność przeprowadzania odpraw celnych w każdym z państw na trasie. Takie uproszczenie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, które dążą do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów. Wiedza na temat konwencji TIR jest niezbędna dla każdego profesjonalisty zajmującego się logistyką i transportem międzynarodowym, ponieważ pozwala na optymalizację procesów i lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw.

Pytanie 29

Zgodnie z INCOTERMS 2010, zasada handlowa FOB jest stosowana w transakcjach handlowych realizowanych przy użyciu środków transportu

A. kolejowego i śródlądowego
B. morskiego i lotniczego
C. drogowego
D. morskiego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formuła handlowa FOB (Free On Board) według INCOTERMS 2010 odnosi się do transakcji handlowych, w których dostawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów na pokład statku w porcie załadunku. Oznacza to, że ryzyko i koszty przenoszone są na nabywcę w momencie, gdy towar przekroczy burtę statku. Zastosowanie tej formuły ma miejsce wyłącznie w transporcie morskim, co wynika z jej charakterystyki, w której kluczowym elementem jest dostarczenie towaru do portu załadunku. W praktyce, dla firm zajmujących się importem lub eksportem, wybór FOB może być korzystny, ponieważ pozwala na lepszą kontrolę nad kosztami transportu oraz ryzykiem. Współczesne firmy logistyczne często stosują FOB w celu optymalizacji procesów transportowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Ponadto, ważne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w transakcję miały jasne zrozumienie warunków FOB, aby uniknąć nieporozumień dotyczących odpowiedzialności za transport.

Pytanie 30

Jaką maksymalną trasę w czasie 3 godzin i 30 minut przebył pojazd poruszający się z przeciętną prędkością 50 km/h?

A. 165 km
B. 105 km
C. 175 km
D. 150 km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć maksymalną odległość, jaką może pokonać samochód w 3 godziny i 30 minut przy prędkości średniej 50 km/h, potrzebujemy wzoru: droga = prędkość × czas. W tym wypadku, 3 godziny i 30 minut to 3,5 godziny. Więc robimy proste obliczenie: 50 km/h × 3,5 h = 175 km. Takie obliczenia są naprawdę ważne w wielu dziedzinach, na przykład w logistyce czy podczas planowania podróży. Gdy nie znamy dokładnej odległości, ciężko zaplanować czas dostawy czy trasę. Z mojego doświadczenia, kierowcy w transporcie często muszą wiedzieć, ile czasu spędzą na drodze, żeby wszystko dobrze zorganizować. Fajnie jest regularnie śledzić średnie prędkości pojazdów, bo to pozwala lepiej przewidywać czas przyjazdu. Takie umiejętności przeliczania czasu na godziny naprawdę przydają się w życiu codziennym, chociażby przy planowaniu wakacji czy dojazdów do pracy.

Pytanie 31

Przedsiębiorca złożył wniosek do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wydanie świadectwa zatrudnionemu kierowcy, niebędącemu obywatelem państwa UE. W drodze decyzji administracyjnej wydano świadectwo kierowcy ważne od 15.06.2020 r. Na podstawie fragmentu ustawy ustal, do kiedy będzie ważne świadectwo, jeżeli zostało wystawione na możliwie maksymalny okres czasu?

Fragment ustawy o transporcie drogowym
Rozdział 4a
Świadectwo kierowcy
Art. 32a. Do kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonującego międzynarodowy transport drogowy rzeczy, stosuje się przepisy Unii Europejskiej dotyczące świadectwa kierowcy.
Art. 32b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje, odmawia wydania, zmienia albo cofa świadectwo kierowcy.
2. Świadectwo kierowcy wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, posiadającego licencję wspólnotową, złożony na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego.
3. Świadectwo kierowcy wraz z wypisem ze świadectwa kierowcy wydaje się przedsiębiorcy na okres do 5 lat.
A. Do 15.06.2025 r.
B. Do 15.06.2024 r.
C. Do 31.12.2024 r.
D. Do 31.12.2025 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Do 15.06.2025 r." jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 32b ust. 3 ustawy o transporcie drogowym, świadectwo kierowcy wydawane jest na maksymalny okres 5 lat. W przypadku, gdy świadectwo zostało wydane na początku jego ważności, czyli 15.06.2020 r., dodając 5 lat do tej daty otrzymujemy datę 15.06.2025 r., co oznacza, że świadectwo będzie ważne do tego dnia. W praktyce oznacza to, że kierowca może legalnie wykonywać swoje obowiązki w zakresie transportu drogowego przez cały okres ważności tego dokumentu, co jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości pracy w branży. Warto zauważyć, że posiadanie aktualnego świadectwa jest istotnym elementem weryfikacji uprawnień zawodowych kierowców, co zabezpiecza zarówno pracodawców, jak i klientów przed niewłaściwym wykonywaniem transportu. Dodatkowo, znajomość przepisów prawnych związanych z zatrudnieniem kierowców jest istotna dla przedsiębiorców w celu zapewnienia zgodności z regulacjami i uniknięcia potencjalnych sankcji.

Pytanie 32

Międzynarodowe normy dotyczące identyfikacji ładunków wspierają działania

A. planowania produkcji
B. kompletowania dostaw w magazynie
C. wyceny wyrobów gotowych
D. kalkulacji kosztu jednostkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków, takie jak systemy kodów kreskowych i RFID, odgrywają kluczową rolę w efektywnym kompletowaniu dostaw w magazynie. Dzięki tym standardom, możliwe jest jednoznaczne oznaczanie towarów, co ułatwia ich lokalizację oraz kontrolę stanu zapasów. Przykładowo, w magazynach korzystających z automatyzacji, kody kreskowe pozwalają na szybkie skanowanie produktów, co znacznie przyspiesza proces zbierania zamówień. Zastosowanie standardów identyfikacji prowadzi do redukcji błędów ludzkich, ponieważ systemy informatyczne mogą automatycznie aktualizować stany magazynowe, eliminując konieczność manualnego wprowadzania danych. Warto również wspomnieć o standardzie GS1, który jest powszechnie stosowany w globalnym łańcuchu dostaw. Umożliwia on nie tylko identyfikację produktów, ale także ich śledzenie w całym procesie logistycznym, co jest niezbędne dla zapewnienia transparentności i efektywności operacji magazynowych.

Pytanie 33

Która formuła INCOTERMS 2010 zobowiązuje sprzedającego do zorganizowania transportu, pokrycia jego wydatków, dostarczenia towaru do miejsca docelowego, poniesienia ryzyka oraz przeprowadzenia odprawy celnej przy imporcie?

A. CPT (Carriage Paid To)
B. FAS (Free Alongside Ship)
C. DDP (Delivered Duty Paid)
D. FOB (Free on Board)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź DDP (Delivered Duty Paid) jest jak najbardziej trafna. Z definicji tej formuły INCOTERMS 2010 wynika, że sprzedający musi zorganizować transport towarów aż do miejsca, gdzie ma trafić. Co więcej, to on jest też odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z tym transportem. DDP to taka opcja, gdzie sprzedający bierze na siebie pełne ryzyko dostarczenia towaru do kupującego, włącznie z odprawą celną przy imporcie. Innymi słowy, wszystkie formalności związane z przywozem towarów leżą po jego stronie. Przykładem może być sytuacja, w której firma z Polski sprzedaje maszyny do Niemiec; sprzedający ma obowiązek zorganizować transport, opłacić cło i upewnić się, że towar dotrze do klienta „gotowy do użycia”. To podejście nie tylko ułatwia życie klientowi, ale też buduje zaufanie do sprzedającego, co jest istotne w międzynarodowym handlu.

Pytanie 34

Regulacje dotyczące tworzenia międzynarodowego listu przewozowego dla transportu samochodowego oraz wykaz informacji, które powinny być w nim zawarte, określa konwencja

A. CMR
B. ATP
C. ATA
D. CIM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów drogą (CMR) określa zasady sporządzania międzynarodowego samochodowego listu przewozowego. Dokument ten jest kluczowy dla transportu towarów, ponieważ reguluje prawa i obowiązki stron umowy przewozowej, w tym przewoźnika oraz nadawcy. W międzynarodowej praktyce transportowej, list przewozowy CMR służy jako dowód zawarcia umowy, potwierdzenie przyjęcia towaru do transportu oraz jako dokument przewozowy, który jest wymagany przy kontroli granicznej. W skład listu przewozowego wchodzą takie informacje jak dane nadawcy, odbiorcy, opis towaru oraz warunki przewozu. Przykładowo, w przypadku przewozu produktów spożywczych, szczegółowy opis towaru i jego warunków przechowywania może być kluczowy dla właściwego zarządzania transportem i zapewnienia zgodności z przepisami sanitarnymi. Oprócz tego, CMR wprowadza standardy, które wspierają legalność i bezpieczeństwo międzynarodowego transportu drogowego, co jest istotne w dobie globalizacji.

Pytanie 35

Firma wynajęła ładowarkę na 6 godzin. Faktura za wynajem wynosi 1476,00 zł brutto. Jaką cenę jednostkową netto za wynajem ładowarki na 1 godzinę należy obliczyć, biorąc pod uwagę 23% stawkę VAT?

A. 303,00 zł
B. 246,00 zł
C. 200,00 zł
D. 170,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem ładowarki na 1 godzinę, należy najpierw ustalić wartość netto faktury. Faktura za wynajem wynosi 1476,00 zł brutto, co oznacza, że zawiera podatek VAT w wysokości 23%. Aby znaleźć wartość netto, należy podzielić kwotę brutto przez 1,23 (1 + 0,23). Wartość netto wynosi zatem 1476,00 zł / 1,23 = 1200,00 zł. Następnie, aby obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem na 1 godzinę, dzielimy wartość netto przez liczbę godzin wynajmu, czyli 6. W ten sposób otrzymujemy 1200,00 zł / 6 = 200,00 zł za godzinę. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w branży wynajmu maszyn i urządzeń. Zrozumienie mechanizmów obliczania wartości netto i bruttto jest kluczowe dla wielu przedsiębiorstw, ponieważ pozwala na dokładne planowanie kosztów i efektywne zarządzanie budżetem. Wiedza ta ma zastosowanie nie tylko w wynajmie, ale także w analizie finansowej i podatkowej.

Pytanie 36

Nadawca wysłał do transportu 800 opakowań zbiorczych na paletach. Maksymalna ilość opakowań zbiorczych na jednej palecie wynosi 8. Oblicz minimalną liczbę naczep potrzebnych do przeprowadzenia transportu, jeśli jedna naczepa może pomieścić maksymalnie 20 paletowych jednostek ładunkowych?

A. 4 naczepy
B. 5 naczep
C. 3 naczepy
D. 2 naczepy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 800 opakowań zbiorczych, zaczynamy od ustalenia, ile palet potrzeba. Skoro na jednej palecie może znajdować się maksymalnie 8 opakowań zbiorczych, to dzielimy 800 przez 8. Otrzymujemy zatem 100 palet. Następnie, mając już liczbę palet, musimy obliczyć, ile naczep jest wymagane, skoro do jednej naczepy można załadować 20 palet. Dzieląc 100 palet przez 20, uzyskujemy 5 naczep. Taki sposób obliczania jest typowy w logistyce, gdzie kluczowe jest planowanie transportu z uwzględnieniem ograniczeń przestrzennych. Praktycznym zastosowaniem takiego podejścia jest optymalizacja kosztów transportu i magazynowania, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży. Używając metod planowania, takich jak modelowanie procesów logistycznych, można efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw, co pozwala na zwiększenie wydajności operacyjnej.

Pytanie 37

Z pełnej ładowności pojazdu o masie 20 ton, który dostarczył towar ważący 18 ton do klienta, a w drodze powrotnej nie miał żadnego ładunku, wykorzystanie było na poziomie

A. w 55%
B. w 45%
C. w 90%
D. w 10%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że całkowita ładowność pojazdu została wykorzystana w 45% jest prawidłowa, gdyż obliczenia można przeprowadzić w następujący sposób. Pojazd ma 20 ton całkowitej ładowności. Po dostarczeniu towaru o masie 18 ton, wykorzystanie tej ładowności można obliczyć jako stosunek przewożonej masy do całkowitej masy pojazdu. Zatem: (18 ton / 20 ton) * 100% = 90%. Jednak to odnosi się tylko do ładunku dostarczonego. W drodze powrotnej pojazd nie przewoził żadnego ładunku, co wpływa na obliczenie wykorzystania całkowitej ładowności w kontekście operacyjnym. Zatem, aby obliczyć wykorzystanie podczas całej podróży, należy uwzględnić zarówno dostarczony towar, jak i powrotną trasę. W rezultacie, całkowite wykorzystanie pojazdu w kontekście jego operacyjności wynosi 45%, co jest zgodne z praktykami w transporcie drogowym, gdzie kluczowe jest zrozumienie efektywności wykorzystania środków transportu oraz planowanie tras, by minimalizować puste przebiegi. Tego rodzaju analizy są istotne dla efektywności operacyjnej oraz optymalizacji kosztów w branży transportowej.

Pytanie 38

Aby przeprowadzić transport łatwo psujących się produktów spożywczych, konieczne jest zastosowanie przepisów zgodnych z konwencją

A. INTERBUS
B. ADR
C. ATP
D. CMR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Konwencja ATP (Aneks do Konwencji o międzynarodowym przewozie drogowym towarów, które wymagają szczególnego traktowania ze względu na ich szybko psującą się naturę) jest kluczowym dokumentem regulującym przewóz artykułów żywnościowych, które muszą być transportowane w ściśle określonych warunkach temperaturowych. Przepisy te gwarantują, że produkty, takie jak świeże owoce, warzywa, mięso czy nabiał, są transportowane w odpowiednich pojazdach zapewniających odpowiednią temperaturę. Przykładowo, przewóz mięsa wymaga, aby temperatura wewnątrz pojazdu nie przekraczała 4°C, co minimalizuje ryzyko rozwoju bakterii i zapewnia bezpieczeństwo żywności. Implementacja standardów ATP jest również istotna w kontekście ochrony zdrowia publicznego oraz zgodności z przepisami prawnymi. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania tych norm, co zwiększa jakość usług logistycznych, a także zapewnia, że produkty dotrą do odbiorcy w stanie świeżym i bezpiecznym do spożycia.

Pytanie 39

Zleceniodawca wskazał 12 kryteriów, które powinny być zrealizowane przy transporcie ładunku. Firma transportowa, która podjęła się realizacji zlecenia, nie spełniła 3 z tych kryteriów. W jakim procencie wymagania postawione przez klienta zostały zrealizowane?

A. 175%
B. 25%
C. 125%
D. 75%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć procent spełnionych wymagań, należy zastosować wzór: (liczba spełnionych wymagań / całkowita liczba wymagań) × 100%. W tym przypadku, nadawca określił 12 wymagań, a przedsiębiorstwo transportowe nie dotrzymało 3 z nich, co oznacza, że spełniono 9 wymagań. Wstawiając wartości do wzoru: (9 / 12) × 100% = 75%. Oznacza to, że 75% wymagań zostało spełnionych. Praktycznie, w branży transportowej oraz logistyce, spełnienie wymagań klienta jest kluczowe dla utrzymania dobrych relacji oraz reputacji firmy. Niekiedy może to wpływać na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, dlatego też regularne monitorowanie i ocenianie realizacji zleceń w zgodzie z wymaganiami klientów jest jednym z elementów zarządzania jakością. Organizacje transportowe powinny wdrażać procedury mające na celu ciągłe doskonalenie procesów, aby zminimalizować ryzyko niedotrzymania wymagań, co zazwyczaj skutkuje niezadowoleniem klientów.

Pytanie 40

Co oznacza skrót UTI?

A. Uniwersalny System Ładunkowy
B. Intermodalną Jednostkę Ładunkową
C. Multimodalną Jednostkę Przewozową
D. Intermodalny System Transportowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Skrót UTI to Intermodalna Jednostka Ładunkowa, co w logistyce i transporcie naprawdę ma znaczenie. Intermodalna Jednostka Ładunkowa to takie standardowe jednostki, jak na przykład kontenery, które możemy transportować różnymi środkami, jak samochód, pociąg czy statek, bez potrzeby ich przeładunku. Dzięki UTI, transport staje się bardziej efektywny, a koszty często mniejsze. Normy dotyczące UTI ustala Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), więc używanie tego terminu jest powszechne w branży. W praktyce, działa to na zasadzie 'jeden ładunek, wiele środków transportu' i to jest mega istotne w globalnym handlu. Na przykład, możemy transportować kontenery morskie, które potem mogą jechać pociągiem w głąb kraju, co znacznie przyspiesza dostawę i zmniejsza emisję gazów, w porównaniu do samego transportu drogowego. Moim zdaniem, to świetny sposób na poprawienie efektywności transportu.