Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 10 grudnia 2025 10:19
  • Data zakończenia: 10 grudnia 2025 10:43

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na jakich znacznikach drukarskich wykonuje się pomiar kolorów przy pomocy spektrofotometru?

A. Paserach koloru
B. Punkturach formatowych
C. Znacznikach spadu
D. Pasku kontrolnym
Wybór paserów koloru jako miejsca pomiaru barwy spektrofotometrem jest nieprawidłowy, ponieważ pasery te są jedynie pomocniczymi znacznikami wykorzystywanymi do wizualnej oceny kolorów, a nie do dokładnych pomiarów. Rola paserów sprowadza się do wskazywania potencjalnych problemów z kolorem, natomiast nie są one standardowo używane do precyzyjnych analiz barw. Drugą nieodpowiednią odpowiedzią są punktury formatowe, które mają na celu oznaczanie obszaru druku, ale nie zawierają informacji kolorystycznych niezbędnych do pomiaru spektralnego. Punktury te mogą być wykorzystane przy ustalaniu rozmiaru i położenia druku, ale nie dostarczają wymaganych danych o barwie. Znaczniki spadu również nie są odpowiednie, ponieważ ich głównym zadaniem jest oznaczanie granic, na których materiał będzie przycięty, a nie analizy kolorystycznej. W przypadku pomiaru przez spektrofotometr, kluczowe jest korzystanie z paska kontrolnego, który dostarcza wyraźnych i precyzyjnych informacji o kolorach w kontekście standardów druku, zapewniając zgodność z wymaganiami branżowymi. Typowym błędem myślowym jest założenie, że inne znaczki mogą być stosowane jako zamienniki dla pasków kontrolnych, co prowadzi do nieprecyzyjnych pomiarów i problemów z jakością druku.

Pytanie 2

Aby uzyskać nadruk w kolorze zielonym w cyfrowych maszynach drukarskich laserowych, konieczne jest zastosowanie tonerów

A. zielononiebieskiego (C) i czarnego (K)
B. czarnego (K) i purpurowego (M)
C. purpurowego (M) i zielononiebieskiego (C)
D. zielononiebieskiego (C) i żółtego (Y)
Odpowiedź zielononiebieskiego (C) i żółtego (Y) jest poprawna, ponieważ w systemie druku CMYK, który jest standardem w drukowaniu kolorowym, zielony kolor uzyskuje się poprzez połączenie tonerów w kolorze zielononiebieskim i żółtym. Zielononiebieski toner (C) dostarcza niebieską składową, natomiast żółty toner (Y) dodaje żółtą składową, co wspólnie tworzy odcień zieleni. Przykładem zastosowania tej kombinacji jest drukowanie materiałów reklamowych, gdzie zielony kolor jest często używany do podkreślenia ekologicznych aspektów produktów. Warto także zauważyć, że drukowanie w systemie CMYK jest powszechnie stosowane w branży poligraficznej, ponieważ pozwala na precyzyjne odwzorowanie szerokiego spectrum kolorów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest również istotne podczas kalibracji urządzeń drukarskich, aby zapewnić, że kolory są wiernie odwzorowywane zgodnie z oczekiwaniami klientów oraz normami branżowymi.

Pytanie 3

Jaki typ zamówienia zostanie zrealizowany, gdy folia wylewana zostanie przygotowana do druku?

A. Oklejanie samochodu
B. Produkcja folderów
C. Wykonanie roll-up’a
D. Drukowanie fototapet
Folia wylewana, znana również jako folia PVC lub folia do aplikacji na powierzchnie krzywe, jest idealnym materiałem do oklejania samochodów. Jej elastyczność i zdolność do dopasowania się do konturów pojazdu sprawiają, że jest to doskonały wybór dla takich aplikacji. Folie wylewane charakteryzują się wysoką trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz możliwością uzyskania żywych kolorów i różnych faktur. W praktyce, oklejanie samochodów nie tylko poprawia estetykę pojazdu, ale także pełni funkcję reklamy, co jest szczególnie ważne dla firm. Dobrym przykładem są floty samochodowe, które wykorzystują tę metodę do zwiększenia widoczności marki. Standardy branżowe, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie wyboru odpowiednich materiałów oraz technik aplikacji, co przekłada się na długotrwałe efekty wizualne oraz ochronę powierzchni pojazdu przed uszkodzeniami.

Pytanie 4

Termin stosowany do określenia obróbki końcowej wydruków 3D to

A. 3D-press
B. 3D-treatment
C. Postprocessing
D. Prepress
Wybór odpowiedzi '3D-press' jest błędny, ponieważ termin ten nie odnosi się do obróbki wykończeniowej wydruków 3D. '3D-press' sugeruje proces druku 3D, który dotyczy wytwarzania obiektów warstwa po warstwie, bez uwzględnienia późniejszych działań mających na celu poprawę ich jakości. Z kolei '3D-treatment' może wprowadzać w błąd, sugerując, że obróbka 3D to jedynie proces leczenia lub modyfikacji, co nie oddaje pełnego zakresu działań postprocessingu. Takie myślenie może prowadzić do nieporozumień w kontekście praktycznego zastosowania technologii druku 3D. Z kolei termin 'Prepress' odnosi się do procesów przygotowawczych w poligrafii przed drukiem, co jest zupełnie inną dziedziną, niezwiązaną z technologią druku 3D. Traktowanie tych terminów jako synonimów dla postprocessingu jest błędne. Zrozumienie różnic między tymi pojęciami jest kluczowe dla prawidłowego stosowania technologii druku 3D oraz dla skutecznego zarządzania jakością procesów produkcyjnych.

Pytanie 5

Jakie oprogramowanie oraz narzędzie powinno być wykorzystane do weryfikacji poprawności wykonania pliku PDF zgodnego z normami drukarskimi?

A. Adobe Acrobat, podgląd wyjściowy
B. Adobe InDesign, edytor wątków
C. Corel Draw, widok sortowania stron
D. Impozycjoner, tasuj strony
Wybór niewłaściwych narzędzi do oceny pliku PDF może prowadzić do poważnych problemów w procesie druku. Na przykład, Corel Draw, mimo że jest potężnym programem graficznym, nie jest zoptymalizowany do pracy z plikami PDF pod kątem druku. Widok sortowania stron to funkcjonalność, która nie dostarcza użytkownikowi informacji o zgodności pliku z wymaganiami drukarskimi, ani nie pozwala na analizę kolorów czy rozdzielczości obrazu. Ponadto, Adobe InDesign, będący programem do składu tekstu i grafiki, również nie jest przeznaczony do oceny gotowych plików PDF. Edytor wątków w InDesignie nie ma zastosowania przy ocenie jakości czy poprawności PDF-ów, ponieważ jego głównym celem jest umożliwienie edytowania zawartości, a nie weryfikacji zgodności z normami. Impozycjoner, mimo że zajmuje się organizowaniem stron w odpowiedniej kolejności, nie zapewnia pełnej analizy PDF-ów w kontekście ich przygotowania do druku. Funkcja tasowania stron nie odnosi się do oceny jakości dokumentów, a raczej do przygotowania ich do druku w odpowiednich zestawach. Wybór odpowiednich narzędzi i metod oceny plików PDF jest kluczowy dla zapewnienia, że końcowy produkt odpowiada wymaganym normom i standardom waty. Dlatego warto korzystać z dedykowanych programów, takich jak Adobe Acrobat, które są bezpośrednio zaprojektowane do tego celu.

Pytanie 6

Aby zrealizować personalizowane zaproszenia na seminarium, klient powinien przekazać drukarni cyfrowej

A. folię do laminowania
B. umowę z organizatorem seminarium
C. hologramy
D. bazę danych
Aby wydrukować personalizowane zaproszenia na seminarium, kluczowym czynnikiem jest dostarczenie do drukarni cyfrowej odpowiedniej bazy danych. Baza danych stanowi zbiór informacji o uczestnikach, takich jak imiona, nazwiska, adresy i inne istotne szczegóły, które są niezbędne do przygotowania indywidualnych zaproszeń. W procesie druku cyfrowego wykorzystuje się techniki takie jak variable data printing (VDP), które pozwalają na automatyczne wstawianie osobistych danych do szablonów zaproszeń. Przykładem może być sytuacja, gdy zaproszenia są drukowane na podstawie listy gości, gdzie każdy uczestnik otrzymuje zaproszenie z własnym imieniem i nazwiskiem. Dobrą praktyką w branży jest dokładne przygotowanie bazy danych, aby uniknąć błędów w druku, a także zintegrowanie jej z systemami CRM, co usprawnia proces zarządzania danymi o klientach. Warto również zaznaczyć, że odpowiednia struktura bazy danych jest kluczowa dla efektywności produkcji, co potwierdzają standardy ISO w zakresie zarządzania jakością.

Pytanie 7

Jakie działania przygotowawcze są niezbędne przed rozpoczęciem procesu małoformatowego drukowania cyfrowego?

A. Weryfikacja plików graficznych, uruchomienie sterownika druku, kontrola stanu materiałów eksploatacyjnych i podłoża
B. Instalacja oprogramowania kontrolującego, uzupełnianie wyczerpanego tonera, klimatyzowanie papieru
C. Integrowanie serwera druku, przycinanie papieru do odpowiedniego formatu, nakładanie farby na konkretne bębny
D. Czyszczenie bębnów drukujących, skanowanie oryginałów, poziomowanie urządzenia
Weryfikacja plików graficznych, uruchomienie sterownika druku oraz kontrola stanu materiałów eksploatacyjnych i podłoża to kluczowe czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem procesu małoformatowego drukowania cyfrowego. Weryfikacja plików graficznych polega na sprawdzeniu ich zgodności z wymaganiami technicznymi drukarni, co obejmuje rozdzielczość, kolory, format pliku oraz układ. Dzięki temu unikamy problemów związanych z jakością druku. Uruchomienie sterownika druku jest niezbędne, aby system operacyjny mógł komunikować się z drukarką, co zapewnia poprawność i precyzję w realizacji zleceń. Kontrola stanu materiałów eksploatacyjnych, takich jak toner czy papier, jest konieczna dla zapewnienia ciągłości produkcji i unikania przestojów, które mogą wpłynąć na harmonogram realizacji zlecenia. Przykładowo, niewłaściwy stan tonera może prowadzić do nieostrego druku, a wadliwy papier do zacięć. Dobrą praktyką jest również prowadzenie ewidencji stanów magazynowych materiałów eksploatacyjnych, co pozwala na ich bieżące monitorowanie i planowanie zamówień.

Pytanie 8

Jakie formaty plików są najbardziej odpowiednie do druku?

A. JPG, PDF
B. MPG, PSD
C. MP3, PDF
D. CDR, AVI
Wybór JPG i PDF jest jak najbardziej na miejscu! Te formaty są super popularne w wydawnictwie i przy grafice, bo świetnie nadają się do druku. JPG to taki skompresowany format, idealny dla zdjęć i grafik, które nie muszą mieć przezroczystości. Jego fajna zaleta to mniejszy rozmiar pliku, więc łatwo go przesłać i przechować. PDF to z kolei format, który zrobił Adobe i trzyma układ dokumentu niezależnie od tego, gdzie go otwierasz. To dlatego tak często go używa się do przesyłania plików do druku – wspiera różnorodne elementy, jak teksty, obrazy czy grafiki wektorowe. Wydruki z PDF są zazwyczaj świetnej jakości, więc drukarnie go bardzo lubią, bo wszystko wygląda tak, jak powinno. Używając JPG i PDF w praktyce, zapewniasz sobie wysoką jakość wydruku i łatwość wymiany plików, co jest mega ważne w branży graficznej i marketingowej.

Pytanie 9

Specjalne papiery satynowe przeznaczone do drukowania cyfrowego podnoszą jakość wydruku i redukują zużycie

A. tonera
B. elementów chłodzenia
C. prądu
D. wałków utrwalających
Odpowiedzi takie jak prąd, elementy chłodzenia czy wałki utrwalające są nieprawidłowe, ponieważ nie dotyczą bezpośrednio głównego aspektu wpływu papierów satynowych na zużycie tonera. Prąd, jako zasób energetyczny, jest istotny w kontekście ogólnego funkcjonowania urządzeń drukujących, ale nie ma bezpośredniego związku z jakością nadruku czy zużyciem tonera. Z kolei elementy chłodzenia są stosowane w drukarkach w celu zapobiegania przegrzewaniu się komponentów, co nie ma wpływu na interakcję tonera z papierem. Wałki utrwalające, z drugiej strony, są kluczowe dla procesu utrwalania obrazu na papierze, ale ich efektywność nie jest bezpośrednio związana z rodzajem papieru, a raczej z technologią druku oraz ustawieniami urządzenia. Tego typu myślenie może prowadzić do błędnych wniosków, gdyż ignoruje się główny wpływ, jaki ma jakość papieru na proces drukowania. W rzeczywistości, aby osiągnąć optymalne rezultaty, istotne jest zastosowanie odpowiednich materiałów, które harmonizują z technologią druku oraz używanym tonerem.

Pytanie 10

Jaką rozdzielczość powinna mieć bitmapa o wymiarach 80 x 70 mm przeznaczona do drukowania cyfrowego w formacie nieprzekraczającym SRA3?

A. 72 dpi
B. 300 dpi
C. 900 dpi
D. 96 dpi
Rozdzielczość 300 dpi (punktów na cal) jest standardem w branży druku, szczególnie w przypadku materiałów, które mają być drukowane na papierze w formacie SRA3. Umożliwia to uzyskanie wysokiej jakości wydruków, co jest szczególnie istotne w przypadku grafiki, zdjęć oraz wszelkich materiałów promocyjnych. W przypadku bitmapy o wymiarach 80 x 70 mm, przy rozdzielczości 300 dpi, obraz ma 944 x 827 pikseli. Taka rozdzielczość zapewnia odpowiednią ilość szczegółów, co przekłada się na ostrość i jakość druku. W praktyce, korzystając z tej rozdzielczości, możemy być pewni, że wydruk będzie wyglądał profesjonalnie, a detale, takie jak tekst czy elementy graficzne, będą czytelne. Warto również pamiętać, że niższe rozdzielczości, takie jak 72 dpi czy 96 dpi, są odpowiednie jedynie do zastosowań internetowych, gdzie jakość nie jest tak kluczowa. Dlatego, w kontekście druku, stawianie na 300 dpi jest najlepszym wyborem, który odpowiada na wymagania branżowe i oczekiwania klientów.

Pytanie 11

Jakość wielokolorowego druku cyfrowego ustala się poprzez ocenę

A. gęstości optycznej apli
B. anizotropii zadrukowanej powierzchni papieru
C. drukowalności odbitki na stronie frontowej i tylnej wydruku
D. zgodności kolorów odbitki na stronie frontowej i tylnej wydruku
Analiza jakości druku wielobarwnego wymaga uwzględnienia wielu aspektów, jednak niektóre z proponowanych odpowiedzi niestety nie odzwierciedlają kluczowych wskaźników. Anizotropia zadrukowanego papieru odnosi się do różnic w właściwościach fizycznych materiału w różnych kierunkach. Choć może mieć wpływ na proces druku, nie jest bezpośrednim wskaźnikiem jakości samego wydruku. Z kolei drukowność odbitki na awersie i rewersie wydruku sugeruje, że ocenia się właściwości strony zadrukowanej i niezadrukowanej, co bardziej dotyczy typowych testów wydajnościowych, a nie oceny jakości druku. Pasowanie kolorów również jest istotne, ale nie jest jedynym ani najważniejszym wskaźnikiem w ocenie jakości druku. W praktyce, skupianie się na tych aspektach może prowadzić do pominięcia kluczowa analizy gęstości optycznej, która dostarcza obiektywnych danych o jakości i pozwala na precyzyjne porównanie różnych odbitek. Typowym błędem jest zatem przekonanie, że ocena jakości druku ogranicza się do analizy wyłącznie subiektywnych odczuć wizualnych, co może prowadzić do złych decyzji w procesie produkcyjnym oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 12

Jakiego rodzaju atramentu powinno się użyć do wydruków narażonych na długotrwałe działanie warunków atmosferycznych?

A. Solwentowy
B. Lateksowy
C. Barwnikowy
D. Pigmentowy
Wybór atramentu barwnikowego do druku na zewnątrz to kiepski pomysł. Te atramenty zazwyczaj są mniej odporne na słońce i wilgoć, a ich kolory mogą szybko blaknąć. Jak mówimy o atramentach lateksowych, to chociaż mają jakąś odporność, to nie dorastają do pięt solwentowym, zwłaszcza w dłuższym okresie ekspozycji. Lateksowe atramenty są jeszcze stosunkowo nowe i mimo że mają swoje plusy, jak mniejsza emisja szkodliwych związków, to nie zawsze wystarczą, gdy zależy nam na długotrwałej ochronie. Atramenty pigmentowe, chociaż lepsze pod względem trwałości kolorów niż barwnikowe, mają problem z odpornością na warunki zewnętrzne w porównaniu do solwentowych. Ich tekstura też często nie trzyma się dobrze przy kontakcie z wodą. Dlatego, wybierając atrament do druku na zewnątrz, ważne jest, by zrozumieć, że różne typy atramentów mają różne właściwości. Lepiej stawiać na solwentowe, bo są najbardziej odpowiednie do długiego użytku na dworze.

Pytanie 13

Metodą dostosowywania wydruków cyfrowych nie jest

A. opcja ponownego wykorzystania plików
B. wstawianie danych kontaktowych odbiorców
C. przydzielanie każdej odbitce unikalnego numeru seryjnego
D. różnicowanie wizualne odbitek
Omówienie błędnych odpowiedzi wymaga zrozumienia, jak personalizacja wydruków cyfrowych wpływa na efektywność komunikacji wizualnej. Mówiąc o zróżnicowaniu graficznym odbitek, warto zauważyć, że każdy projekt powinien być dostosowany do specyficznych wymagań klienta. Zróżnicowanie graficzne może obejmować modyfikacje w zakresie kolorystyki, układu elementów czy typografii, co pozwala na przyciągnięcie uwagi i zwiększenie zaangażowania odbiorcy. Takie podejście jest zgodne z zasadami designu i marketingu, które zalecają spersonalizowane podejście do klienta. W kontekście umieszczania danych adresowych odbiorców, jest to kluczowy element, który umożliwia bezpośrednie dotarcie do użytkowników, co jest szczególnie istotne w kampaniach bazujących na druku bezpośrednim, jak bezpośrednia poczta. Praktyka nadawania indywidualnego numeru seryjnego każdej odbitce również wspiera personalizację, ponieważ umożliwia śledzenie, a także tworzy wrażenie ekskluzywności. Często zdarza się, że osoby uczące się o druku cyfrowym mylą pojęcia związane z personalizacją oraz standardowymi procesami produkcyjnymi, co prowadzi do nieporozumień. Pamiętajmy, że kluczowym celem personalizacji jest stworzenie unikalnych doświadczeń dla odbiorców, co jest niemożliwe bez zastosowania właściwych technik wzbogacających wydruki. Każda z wymienionych praktyk ma na celu zwiększenie wartości dodanej dla użytkownika, co jest podstawą efektywnego marketingu i komunikacji wizualnej.

Pytanie 14

Przygotowując wydruki do transportu, powinno się przede wszystkim

A. przeciąć.
B. zrolować.
C. złożyć.
D. usztywnić.
Odpowiedź 'zrolować' jest jak najbardziej na miejscu. Gdy mówimy o transporcie wydruków, to właśnie rolowanie to jedna z najlepszych metod, żeby je zabezpieczyć. Rolowanie zmniejsza ryzyko zagnieceń i pęknięć, co na pewno jest ważne, gdy mówimy o jakości wydruków. Warto używać materiałów, które dobrze chronią, np. tektury czy tub specjalnych. W fotografii, gdzie często trzeba przewozić wydruki, rolowanie pomaga utrzymać kolory i detale w nienaruszonym stanie. Dobrze jest też pamiętać o standardach branżowych, jak ISO 12647, które opisują, jak dbać o jakość wydruków i ich transport. Rolowanie to więc nie tylko dobra praktyka, ale wręcz konieczność, żeby zminimalizować ryzyko uszkodzeń i strat.

Pytanie 15

Jaką maszynę najlepiej wykorzystać do wydruku 20 kalendarzy ściennych w formacie A3 z nadrukiem 4 + 0?

A. sitodrukową dwukolorową
B. offsetową jednokolorową
C. cyfrową czterokolorową
D. tampondrukową czterokolorową
Druk cyfrowy czterokolorowy to naprawdę dobry wybór, jeśli chodzi o drukowanie 20 kalendarzy ściennych w formacie A3 z nadrukiem 4 + 0. Dzięki tej metodzie można uzyskać świetną jakość obrazu i elastyczność w doborze kolorów. Kiedy mówimy o druku 4 + 0, mamy na myśli cztery kolory: cyan, magenta, yellow i black, które drukujemy na białym papierze – to, moim zdaniem, świetnie nadaje się do kolorowych kalendarzy. Zauważyłem też, że druk cyfrowy jest super wygodny, bo można łatwo personalizować każdy kalendarz, co jest mega przydatne przy małych nakładach, takich jak w tym przypadku. Jeszcze inna rzecz to to, że dzięki temu, że druk cyfrowy jest szybki, łatwiej zrealizować zamówienie na czas. Widać, że w branży poligraficznej druk cyfrowy staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza gdy chodzi o małe nakłady i szybkie terminy. A co ważne, dzięki tej technologii mniejsze są straty materiałowe i koszty przygotowania, co czyni produkcję bardziej ekologiczną.

Pytanie 16

Jakie materiały eksploatacyjne wykorzystuje się podczas drukowania na dużych cyfrowych maszynach drukarskich na banerach?

A. Tonery proszkowe
B. Atramenty solwentowe
C. Farby Pantone
D. Farby żywiczne
Atramenty solwentowe to materiały eksploatacyjne powszechnie stosowane w procesie drukowania na wielkoformatowych cyfrowych maszynach drukujących, zwłaszcza na podłożach banerowych. Charakteryzują się one wysoką odpornością na działanie warunków atmosferycznych, co czyni je idealnym wyborem do zewnętrznych aplikacji, takich jak reklamy czy oznakowania. Atramenty te są często wykorzystywane w produkcji banerów, billboardów i innych form reklamy wizualnej, które wymagają trwałości i intensywności kolorów. Ponadto, zastosowanie atramentów solwentowych pozwala na uzyskanie głębokich kolorów oraz dobrej jakości druku, co jest kluczowe w branży reklamy. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami branżowymi, użycie atramentów solwentowych w połączeniu z odpowiednim podłożem banerowym gwarantuje osiągnięcie optymalnych rezultatów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie druku cyfrowego. Dla profesjonalnych drukarń, wybór atramentów solwentowych jest zatem nie tylko standardem, ale również sposobem na zapewnienie wysokiej jakości usług.

Pytanie 17

Jakie kryterium powinno być brane pod uwagę przy impozycji użytków na arkuszu drukarskim?

A. Nakład
B. Gramaturę podłoża
C. Format podłoża
D. Ilość kolorów Pantone
Format podłoża jest kluczowym parametrem podczas impozycji użytków na arkuszu drukarskim, ponieważ wpływa na układ i maksymalne wykorzystanie powierzchni druku. Właściwe określenie formatu podłoża pozwala zoptymalizować proces produkcji, minimalizując straty materiału. Dla przykładu, przy drukowaniu broszur, dobrze zaplanowany format podłoża umożliwia umiejscowienie jak największej liczby jednostek, co przekłada się na oszczędność czasu i materiału. W branży drukarskiej stosuje się różne standardy formatu, takie jak A4, A3, czy B2, które są powszechnie akceptowane i ułatwiają współpracę między różnymi systemami drukarskimi. Dodatkowo, uwzględnienie formatu podłoża przy projektowaniu pozwala na właściwe dopasowanie elementów graficznych oraz tekstowych, co ma kluczowe znaczenie dla estetyki i funkcjonalności finalnego produktu. Dlatego zrozumienie wpływu formatu podłoża na cały proces druku jest niezbędne dla uzyskania wysokiej jakości i efektywności produkcji.

Pytanie 18

Podstawą druku elektrofotograficznego jest realizacja następujących kroków:

A. naświetlania, nanoszenia tonera, przenoszenia tonera na podłoże, utrwalania obrazu
B. przygotowania obrazu utajonego, wywoływania obrazu, wykonania proofa
C. koronowania podłoża, wymiany zasobników z tonerami, drukowania nakładu
D. krojenia podłoża, drukowania nakładu, obróbki introligatorskiej nakładu
Druk elektrofotograficzny, znany również jako druk laserowy, opiera się na czterech kluczowych procesach: naświetlaniu, nanoszeniu tonera, przenoszeniu tonera na podłoże oraz utrwalaniu obrazu. Proces rozpoczyna się od naświetlenia bębna światłoczułego laserem, który tworzy obraz utajony poprzez naładowanie odpowiednich obszarów. Następnie toner, który jest drobnym proszkiem, jest nanoszony na bęben, przyciągany do naładowanych obszarów. W kolejnym kroku toner zostaje przeniesiony na papier lub inne podłoże, co odbywa się za pomocą siły elektrostatycznej. Ostatnim etapem jest utrwalanie obrazu, które polega na zastosowaniu wysokiej temperatury i ciśnienia, co powoduje trwałe związanie tonera z podkładem. Druk elektrofotograficzny jest szeroko stosowany w biurach i drukarniach ze względu na szybkość, precyzję oraz możliwość uzyskania wysokiej jakości wydruków. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują regularne konserwacje urządzeń, stosowanie odpowiednich materiałów eksploatacyjnych oraz monitorowanie jakości wydruków.

Pytanie 19

Jaki system kolorów jest wykorzystywany w druku cyfrowym?

A. LAB
B. CMYK
C. RGB
D. HSB
System barw CMYK, który oznacza Cyan, Magenta, Yellow i Key (czarny), jest podstawowym modelem kolorów stosowanym w druku cyfrowym. Jego zasada opiera się na subtraktywnym mieszaniu kolorów, co oznacza, że kolory uzyskuje się poprzez odejmowanie światła odbitego od białej powierzchni papieru. W praktyce oznacza to, że cyfrowe pliki graficzne przygotowywane do druku muszą być konwertowane z RGB (który jest modelem adytywnym używanym w ekranach) na CMYK, aby uzyskać odpowiednie odwzorowanie kolorów na papierze. Drukowanie z użyciem CMYK zapewnia większą kontrolę nad ostatecznym wyglądem wydruku, zwłaszcza w przypadku wydruków komercyjnych, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów jest kluczowe. Standardy branżowe, takie jak ISO 12647, definiują specyfikacje dla procesu druku, które uwzględniają stosowanie modelu CMYK. To sprawia, że wiedza o tym systemie barw jest niezbędna dla grafików i specjalistów w dziedzinie druku.

Pytanie 20

Na początku, w przypadku braku cięcia ostatnich arkuszy w stosie podczas użycia krajarki jednonożowej, przy odpowiedniej sile krojenia oraz prawidłowym ustawieniu noża, należy zweryfikować

A. gramaturę podłoża
B. format krojonego stosu
C. zużycie listwy podnożowej
D. płaskość leżenia arkuszy
Pozostałe odpowiedzi są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów, które wpływają na proces krojenia. Sprawdzanie formatu krojonego stosu, choć istotne, nie jest pierwszym krokiem w przypadku zauważenia problemów z ostatnimi arkuszami. Format stosu powinien być dostosowany do specyfiki produkcji, jednak w kontekście problemów z krojeniem, jego kontrola nie rozwiązuje podstawowego problemu, jakim jest zużycie listwy. Z kolei gramatura podłoża, mimo że wpływa na ogólną jakość cięcia, zazwyczaj nie ma bezpośredniego wpływu na problemy związane z ostatnimi arkuszami w stosie. Ostatnia odpowiedź dotycząca płaskości leżenia arkuszy jest również istotna, jednak to nie ona jest pierwszym punktem kontroli w przypadku niedocięcia. Problemy z płaskością mogą prowadzić do trudności przy krojeniu, jednak ich zidentyfikowanie można zrealizować dopiero po sprawdzeniu listwy podnożowej. Kluczowym błędem myślowym jest zatem odniesienie się do innych aspektów technicznych przed zdiagnozowaniem stanu najważniejszego elementu, jakim jest lista podnożowa, co może prowadzić do nieefektywnego usuwania problemów i obniżenia jakości produkcji.

Pytanie 21

Jakiego rodzaju plików można użyć w bazie danych związanej z wydrukami spersonalizowanymi?

A. XLSX
B. MPEG
C. HTML
D. TIFF
Odpowiedzi MPEG, TIFF oraz HTML są nieodpowiednie w kontekście baz danych druków spersonalizowanych, a ich wybór może wynikać z nieporozumienia dotyczącego funkcji i zastosowania tych formatów. MPEG to format kompresji wideo, który nie jest przeznaczony do przechowywania danych strukturalnych, takich jak te używane w zarządzaniu zamówieniami czy klientami. Użycie MPEG w bazach danych druków spersonalizowanych byłoby nieefektywne, ponieważ ta technologia nie wspiera analizy ani organizacji danych, co jest kluczowe w tym obszarze. Z kolei TIFF to format graficzny, który jest stosowany do przechowywania obrazów w wysokiej jakości, ale nie nadaje się do zarządzania danymi tekstowymi czy liczbowymi. Używanie TIFF w kontekście baz danych klientów prowadziłoby do trudności w przeszukiwaniu i analizowaniu danych, co jest niezbędne w branży. HTML, mimo że jest językiem znaczników stosowanym do tworzenia stron internetowych, także nie spełnia wymagań jako format do przechowywania danych w bazie. HTML ma ograniczone możliwości w zakresie strukturalizacji i przechowywania danych analitycznych, co czyni go nieodpowiednim wyborem dla złożonych operacji związanych z personalizacją druku. Właściwe zrozumienie zastosowań różnych formatów plików jest kluczowe dla efektywnego zarządzania danymi oraz podejmowania właściwych decyzji technologicznych w branży druku spersonalizowanego.

Pytanie 22

Jakim formatem zapisuje się modele 3D przeznaczone do druku?

A. STL
B. PSD
C. OBJ
D. FDM
Wybór formatu OBJ, PSD lub FDM jako alternatywy dla STL w kontekście druku 3D pokazuje pewne nieporozumienia dotyczące specyfiki i zastosowania tych formatów. Format OBJ, choć jest popularny w grafice 3D i pozwala na zapis informacji o geometrii oraz teksturze, nie jest optymalny dla druku 3D, ponieważ często zawiera nadmiarowe dane i nie jest tak szeroko wspierany przez drukarki 3D jak STL. Przykładowo, podczas importu modelu OBJ do slicera, mogą wystąpić problemy z interpretacją materiałów i tekstur, co utrudnia proces druku. Z kolei format PSD jest przypisany do programów graficznych, takich jak Adobe Photoshop, i służy do przechowywania warstw grafiki rastrowej, co czyni go całkowicie nieprzydatnym w kontekście modeli 3D. Natomiast FDM to technologia druku 3D, a nie format pliku. Często myśli się, że sama technologia FDM wymaga specyficznych formatów plików, jednak jest to nieprawda; kluczowym aspektem jest format pliku, a nie technologia. Użycie tych błędnych odpowiedzi może prowadzić do zbędnych komplikacji i frustracji w procesie przygotowania modeli do druku, co podkreśla znaczenie zrozumienia działania różnych formatów plików oraz ich zastosowań w praktyce.

Pytanie 23

Jakim akronimem nazywa się komputerowe wspomaganie projektowania obiektu?

A. CAD
B. DWG
C. CAE
D. 3DD
Akronim CAD oznacza Computer-Aided Design, co w tłumaczeniu na język polski oznacza projektowanie wspomagane komputerowo. Jest to kluczowa technologia w wielu dziedzinach inżynierii, architektury oraz projektowania produktów. Umożliwia ona tworzenie precyzyjnych modeli 2D i 3D, co znacznie zwiększa efektywność oraz jakość projektów. Programy CAD pozwalają na symulację różnych scenariuszy oraz testowanie rozwiązań przed ich faktycznym wdrożeniem, co jest niezwykle istotne w procesie projektowania. Przykłady popularnych programów CAD to AutoCAD, SolidWorks oraz CATIA, które są szeroko stosowane w przemyśle, architekturze oraz produkcji. Warto także zaznaczyć, że stosowanie narzędzi CAD jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak standardy ISO, które zapewniają wysoką jakość projektów oraz ich zgodność z normami bezpieczeństwa. Dzięki CAD projektanci mogą efektywnie współpracować w zespołach, tworzyć dokumentację techniczną oraz wprowadzać zmiany w czasie rzeczywistym, co znacząco poprawia wydajność procesu projektowania.

Pytanie 24

Ploter drukujący na bazie rozpuszczalników zużywa 20 ml atramentu CMYK na 1 m2 druku. Jaką powierzchnię można pokryć czterema pojemnikami o pojemności 960 ml?

A. 240 m2
B. 96 m2
C. 480 m2
D. 192 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi często występują nieporozumienia związane z obliczaniem zużycia atramentu i powierzchni, którą można zadrukować. Wiele osób może nie uwzględniać, że całkowita pojemność zasobników jest kluczowa w obliczeniach. Na przykład, jeśli ktoś obliczy, że jeden zasobnik wystarcza na 240 m2, może to wynikać z mylnego założenia, że zużycie atramentu jest proporcjonalne do liczby zasobników, bez uwzględnienia ich pojemności. W rzeczywistości, aby uzyskać prawidłowy wynik, należy zawsze początkowo obliczyć łączną ilość atramentu dostępną w zasobnikach, co w tym przypadku daje 3840 ml. Następnie, dzieląc tę wartość przez ilość atramentu zużywanego na 1 m2, co wynosi 20 ml, uzyskujemy właściwą powierzchnię 192 m2. Często również pojawia się problem z założeniem, że każdy kolor atramentu (CMYK) działa niezależnie, co w druku solwentowym nie jest prawdą, ponieważ wszystkie kolory są używane jednocześnie. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że przy dokładnym obliczaniu zużycia atramentu do powierzchni, należy uwzględniać zarówno pojemność zasobników, jak i całkowite zużycie atramentu na zadruk, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży druku.

Pytanie 25

Jakie podłoże nadaje się do druku wizytówek?

A. Bibuła krepowana 45 g/m2
B. Papier offsetowy 100 g/m2
C. Karton powlekany 280 g/m2
D. Papier syntetyczny 80 g/m2
Papier offsetowy 100 g/m2 nie jest odpowiedni do druku wizytówek, ponieważ jego gramatura jest zbyt niska, co prowadzi do braku sztywności i trwałości. Wizytówki powinny być wystarczająco solidne, aby wytrzymać codzienne użytkowanie, a papier offsetowy, który jest często wykorzystywany do druku materiałów takich jak ulotki czy gazetki, nie spełnia tych wymagań. Jego delikatna struktura sprawia, że wizytówki mogą się łatwo zginać i łamać, co negatywnie wpływa na ich profesjonalny wygląd. Papier syntetyczny 80 g/m2, chociaż bardziej odporny na wodę i uszkodzenia mechaniczne, również nie jest optymalnym wyborem. Jego niska gramatura sprawia, że wizytówki mogą wyglądać na mniej solidne i nieprzyjemne w dotyku. Bibuła krepowana 45 g/m2 jest całkowicie niewłaściwym materiałem do druku wizytówek, ponieważ jest to papier o bardzo niskiej gramaturze, który nie nadaje się do profesjonalnej aplikacji. Bibuła krepowana ma tendencję do łatwego rozrywania i nie zapewnia odpowiedniej powierzchni do druku, co prowadzi do słabej jakości wydruku i nieczytelnych informacji. Klienci często poszukują wizytówek, które wywołują pozytywne wrażenie, a wybór niewłaściwego materiału może przyczynić się do negatywnego postrzegania marki. W kontekście branży poligraficznej istotne jest zrozumienie, że odpowiedni wybór podłoża ma kluczowe znaczenie dla jakości końcowego produktu.

Pytanie 26

Jakie metody stosuje się do ochrony wydrukowanych cyfrowo winiet kartonowych przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz wilgocią?

A. Laminując z obu stron
B. Zabezpieczając powierzchniowo
C. Kalandrując za pomocą szczotki
D. Klejąc jednostronnie
Dwustronne laminowanie jest metodą, która zapewnia najlepszą ochronę wydruków cyfrowych przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz wilgocią. Laminaty są cienkimi foliam, które są nakładane na powierzchnię wydruku z obu stron, co tworzy barierę, która chroni przed działaniem czynników zewnętrznych. Dzięki tej technice, kartonowe winiety zyskują większą odporność na zarysowania, rozdarcia oraz działanie wody, co jest niezwykle istotne w różnych warunkach atmosferycznych. Przykładem zastosowania dwustronnego laminowania mogą być winiety używane w transporcie, które narażone są na zmienne warunki pogodowe. Laminowanie nie tylko zwiększa trwałość wydruku, ale również poprawia jego estetykę, nadając mu bardziej profesjonalny wygląd. W przemyśle poligraficznym, stosowanie dwustronnego laminowania jest standardową praktyką, zwłaszcza w przypadku dokumentów, które muszą przetrwać dłużej w trudnych warunkach użytkowania.

Pytanie 27

Jaką wartość należy zmienić, aby stworzyć w technologii druku 3D prototyp o zachowanych kształtach i objętości, lecz o znacznie mniejszej masie?

A. Temperaturę drukowania
B. Gęstość wypełnienia wewnętrznego modelu
C. Gęstość materiału wsparcia
D. Wysokość pojedynczej warstwy
Wysokość pojedynczej warstwy jest czynnikiem, który wpływa na jakość wydruku oraz czas jego realizacji, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na masę wydruku 3D w kontekście zmiany objętości lub kształtu prototypu. Zwiększenie wysokości warstwy może przyspieszyć proces druku, ale nie zmienia ilości używanego materiału w sposób, który skutkowałby obniżeniem masy. Temperaturę drukowania można dostosować dla różnych materiałów, co wpłynie na przyczepność warstw oraz właściwości mechaniczne wydruku, lecz sama temperatura nie zmienia masy prototypu, gdyż nie wpływa bezpośrednio na gęstość materiału ani jego objętość. Gęstość materiału podporowego również nie jest kluczowym czynnikiem w kontekście zmiany masy głównego obiektu. Materiał podporowy jest używany do wsparcia bardziej skomplikowanych struktur podczas druku, ale jego gęstość nie ma wpływu na masę modelu, który ma być finalnie użyty. Typowe błędy myślowe związane z analizowaniem zależności między tymi czynnikami dotyczą pomylenia ich roli w procesie drukowania 3D. Użytkownicy mogą błędnie zakładać, że czynniki związane z jakością i szybkością druku mają większy wpływ na masę niż w rzeczywistości mają. Kluczowe jest zrozumienie, że masa wydruku jest głównie determinowana przez ilość użytego materiału, co w praktyce sprowadza się do gęstości wypełnienia, a nie innych parametrów.

Pytanie 28

Aby wydrukować pasek na kartach odczytywanych przez elektroniczne czytniki, należy zastosować farbę

A. offsetową
B. magnetyczną
C. wodną
D. sitodrukową
Farba magnetyczna jest kluczowym elementem w produkcji pasków magnetycznych stosowanych w kartach odczytywanych przez czytniki elektroniczne. Działa na zasadzie wytwarzania pola magnetycznego, które może być odczytywane przez odpowiednie urządzenia, co pozwala na szybką identyfikację i autoryzację. Typowym przykładem użycia farby magnetycznej są karty płatnicze, identyfikacyjne oraz bilety komunikacyjne. Farba ta jest stosunkowo odporna na działanie czynników zewnętrznych, co czyni ją idealnym materiałem do produkcji pasków, które muszą przetrwać intensywne użytkowanie. Zgodnie z normami ISO oraz standardami bezpieczeństwa, jakość farby magnetycznej ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że dane zapisane na pasku magnetycznym będą mogły być poprawnie odczytane i zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem. Ważne jest, aby proces produkcji kart odbywał się zgodnie z tymi standardami, co wpływa na ich trwałość i niezawodność.

Pytanie 29

Która z metod uszlachetniania dużych wydruków umożliwia zwiększenie ich odporności na działanie promieni UV oraz zarysowania?

A. Klimatyzowanie
B. Tłoczenie
C. Laminowanie
D. Złocenie
Laminowanie to proces, który polega na pokryciu wydruku specjalną folią, co znacząco zwiększa jego odporność na promieniowanie UV oraz mechaniczne uszkodzenia, takie jak zadrapania. Folie laminacyjne dostępne są w różnych wariantach, w tym matowych, błyszczących oraz teksturowanych, co pozwala na uzyskanie pożądanego efektu wizualnego i ochrony. Dzięki laminowaniu, wydruki stają się bardziej trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych oraz codzienne użytkowanie, co jest szczególnie istotne w kontekście materiałów ekspozycyjnych, takich jak banery, plakaty czy ulotki. W branży poligraficznej laminowanie jest uznawane za standardową praktykę, która wspiera długowieczność produktów oraz ich estetykę. Przykładowo, w zakresie reklamy zewnętrznej, wydruki laminowane mogą być stosowane w trudnych warunkach, co przekłada się na lepszą widoczność i zachowanie jakości grafiki przez dłuższy czas.

Pytanie 30

Na urządzeniach do druku wielkoformatowego nie da się zadrukować materiału w formie

A. kształtek PVC
B. folii samoprzylepnej
C. banneru odblaskowego
D. płótna canvas
Wybór płótna canvas, folii samoprzylepnej lub banneru odblaskowego jako odpowiedzi na pytanie o materiały do druku wielkoformatowego może prowadzić do nieporozumień dotyczących właściwości i zastosowania tych podłoży. Płótno canvas, znane ze swojej teksturowanej powierzchni, jest często stosowane w druku artystycznym, reklamowym oraz w wystroju wnętrz. Jego porowatość pozwala na doskonałe wchłanianie atramentu, co skutkuje wyraźnymi i żywymi kolorami. Folie samoprzylepne są wszechstronnie wykorzystywane w reklamie, ponieważ łatwo przylegają do różnych powierzchni i są dostępne w różnych wariantach, od matowych do błyszczących. Banner odblaskowy to idealne rozwiązanie do zastosowań zewnętrznych, ponieważ jego zdolność do odbicia światła sprawia, że jest widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy. Istotne jest zrozumienie, że wszystkie te podłoża są projektowane z myślą o zastosowaniach druku wielkoformatowego i charakteryzują się zdolnością do przyjmowania atramentu w sposób, który zapewnia wysoką jakość wydruku. Pomylenie ich z kształtkami PVC, które nie są przystosowane do standardowego druku wielkoformatowego, prowadzi do błędnych wniosków dotyczących ich zastosowania. Kształtki PVC, mając gładką i sztywną powierzchnię, wymagają specjalistycznych rozwiązań drukarskich, takich jak druk UV, co odróżnia je od bardziej elastycznych materiałów, które można swobodnie zadrukować tradycyjnymi metodami. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego wykorzystania technologii druku w praktyce.

Pytanie 31

Jakie oznaczenie wskazuje na jednostronne drukowanie w wielu kolorach?

A. 4+1
B. 1+0
C. 2+1
D. 4+0
Odpowiedź 4+0 oznacza drukowanie wielobarwne jednostronne, co jest standardową terminologią stosowaną w branży poligraficznej. Cyfry w tym oznaczeniu wskazują na liczbę kolorów używanych w druku oraz liczbę stron, na których zostanie wykonany druk. W tym przypadku '4' odnosi się do czterech kolorów w druku, co zazwyczaj oznacza paletę CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny), standardowo wykorzystywaną w procesie druku offsetowego. '0' oznacza, że drukowana jest tylko jedna strona materiału. Ta forma druku jest często stosowana w produkcji materiałów reklamowych, broszur, ulotek oraz wszelkich innych materiałów, gdzie estetyka i jakość koloru są kluczowe. W praktyce, zrozumienie tego oznaczenia jest niezbędne przy zamawianiu usług drukarskich, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wymagań dotyczących druku oraz przewidywanie kosztów produkcji. Dobrą praktyką jest zawsze upewnienie się, że zamówienie druku jest zgodne z tymi standardowymi oznaczeniami, co ułatwia komunikację z drukarnią oraz zapewnia wysoką jakość finalnego produktu.

Pytanie 32

Czym jest personalizacja druków?

A. tłoczenie lokalizacji konferencji
B. kaszerowanie papieru
C. wydrukowanie adresu nadawcy
D. wydrukowanie indywidualnych kodów QR
Kaszerowanie papieru, tłoczenie miejsca konferencji, oraz wydrukowanie adresu nadawcy to techniki, które nie są związane z personalizacją druków w kontekście specyficznych potrzeb odbiorców. Kaszerowanie papieru ma na celu nadanie dokumentom większej estetyki oraz trwałości przez łączenie dwóch warstw papieru, co jest bardziej związane z wykończeniem i prezentacją niż z personalizacją. Tłoczenie, z kolei, to proces, który polega na wytwarzaniu wypukłych lub wklęsłych wzorów na papierze, co również nie dostosowuje treści do odbiorcy. Wydrukowanie adresu nadawcy jest standardową praktyką w korespondencji, jednak nie jest formą personalizacji, gdyż nie zmienia treści dokumentu ani nie dostarcza unikalnych informacji dla danego odbiorcy. Zrozumienie, co stanowi personalizację, jest kluczowe w kontekście używania nowoczesnych narzędzi marketingowych. Często pojawiającym się błędem jest utożsamianie wszystkich technik druku z personalizacją, podczas gdy personalizacja koncentruje się na unikalnych elementach, które odpowiadają na potrzeby i preferencje poszczególnych odbiorców.

Pytanie 33

Przygotowując sprzęt do druku wielkoformatowego, należy zweryfikować

A. temperaturę oraz wilgotność papieru
B. błędy ortograficzne w projekcie
C. estetykę finalnego wydruku
D. poziom atramentów w zasobnikach
Sprawdzanie zawartości zasobników z atramentami przed rozpoczęciem pracy na wielkoformatowej maszynie drukarskiej jest niezwykle istotnym krokiem, który zapewnia płynność i jakość druku. W przypadku braku odpowiedniej ilości atramentu, maszyna może nie być w stanie wykonać zlecenia w całości, co prowadzi do opóźnień i dodatkowych kosztów. W profesjonalnych drukarniach standardową praktyką jest regularne monitorowanie poziomów atramentu, aby zminimalizować ryzyko awarii w trakcie druku. Ponadto, różne rodzaje atramentów mają różne właściwości, co wpływa na ostateczny efekt druku, jego trwałość oraz odporność na czynniki zewnętrzne. Dlatego zrozumienie, jakie atramenty są używane i ich odpowiednie napełnienie jest kluczowe dla uzyskania optymalnych rezultatów. Warto również stosować systemy monitorowania, które informują operatora o niskim poziomie atramentu, co pozwala na jego bieżące uzupełnianie i zapewnienie ciągłości produkcji.

Pytanie 34

Wskaż sposób drukowania, w którym używa się papieru z powłoką przyspieszającą wchłanianie tuszu?

A. Termosublimacji
B. Jonografii
C. Ink-jet
D. Elkografii
Wybór odpowiedzi związanej z elkografią jest nietrafiony, ponieważ ta metoda opiera się na procesie offsetowym, który nie wykorzystuje papieru powleczonego w taki sposób, aby wpływać na absorpcję farby. Elkografia polega na przekazywaniu obrazu z formy na papier przy użyciu matrycy, co zazwyczaj wiąże się z większymi nakładami i innym rodzajem przygotowania materiałów. Podobnie, jonografia to technika, która polega na wykorzystaniu energii elektrycznej do przewodzenia atramentu, ale również nie jest to proces, który korzysta z powlekanego papieru w celu optymalizacji absorpcji. Z kolei termosublimacja, choć znalazła swoje miejsce w druku na specjalnych podłożach, nie korzysta ze wspomnianego rodzaju papieru; w tym przypadku farba jest sublimowana i przenoszona na materiał, co różni się od klasycznego podejścia ink-jet. W ten sposób, wybór tych metod może prowadzić do błędnych wniosków na temat ich zastosowania w kontekście nowoczesnych technologii druku. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie techniki druku są wymienne i mogą korzystać z tych samych materiałów, co nie jest zgodne z rzeczywistością, ponieważ każda metoda ma swoje specyficzne wymagania i zastosowania. Kluczowe jest zrozumienie różnic technologicznych i ich wpływu na jakość końcowego produktu.

Pytanie 35

Jaką minimalną powierzchnię folii backlight należy przygotować na wydruk 50 reklamowych kasetonów o wymiarach 3 x 2 m?

A. 300 m2
B. 50 m2
C. 600 m2
D. 210 m2
Odpowiedź 300 m2 jest poprawna, ponieważ aby obliczyć minimalną powierzchnię folii backlight potrzebną do wydrukowania 50 kasetonów reklamowych o wymiarach 3 x 2 m, należy najpierw obliczyć powierzchnię jednego kasetonu. Powierzchnia jednego kasetonu wynosi 3 m * 2 m = 6 m2. Następnie, aby uzyskać łączną powierzchnię dla 50 kasetonów, mnożymy 6 m2 przez 50, co daje 300 m2. W praktyce, przy planowaniu produkcji kasetonów reklamowych należy zawsze uwzględnić mały zapas materiału, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia folii podczas cięcia czy montażu. Zastosowanie odpowiednich standardów produkcyjnych i jakościowych jest kluczowe dla uzyskania najlepszych efektów wizualnych i trwałości reklam. Warto zauważyć, że przy dużych projektach reklamowych, takich jak kasetony, istotne jest również uwzględnienie kosztów materiałów oraz czasu produkcji, co wpływa na ostateczną jakość i wydajność produkcji.

Pytanie 36

Który typ pliku gwarantuje najwyższą jakość obrazu przy drukowaniu dużych formatów?

A. DNG
B. TIFF
C. RAW
D. JPG
Format TIFF (Tagged Image File Format) jest uznawany za jeden z najlepszych formatów do przechowywania obrazów o wysokiej jakości, szczególnie w kontekście drukowania wielkoformatowego. Jego kluczową cechą jest zdolność do obsługi dużych ilości danych bez stratności, co oznacza, że zachowuje pełną jakość obrazu, a także szczegółowość i głębię kolorów. TIFF obsługuje różne modele kolorów, w tym RGB i CMYK, co jest istotne w druku, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów ma kluczowe znaczenie. Dodatkowo, format ten może zawierać w sobie informacje o warstwach, co może być przydatne w procesie edycji. Przykładem zastosowania TIFF jest drukowanie plakatów, gdzie jakość obrazu jest kluczowa dla osiągnięcia efektu wizualnego. Branżowe standardy, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie używania formatów bezstratnych do przygotowania materiałów do druku, aby uniknąć utraty jakości.

Pytanie 37

Aby ocenić poprawność uzyskanego formatu ulotek po procesie cięcia, należy użyć

A. przymiaru liniowego.
B. lupy poligraficznej.
C. mikrometru.
D. urządzenia do pomiaru twardości.
Przymiar liniowy jest narzędziem pomiarowym, które służy do dokładnego pomiaru długości oraz wymiarów obiektów. W kontekście oceny formatu ulotek po operacji krojenia, przymiar liniowy jest najodpowiedniejszym wyborem, ponieważ pozwala na precyzyjne zmierzenie długości i szerokości ulotki, co jest kluczowe dla zapewnienia, że finalny produkt spełnia określone normy i wymagania. Przykładowo, w branży poligraficznej używa się przymiarów liniowych do weryfikacji wymiarów druku, co pozwala na kontrolę jakości i zgodność z projektem graficznym. W standardach jakości, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie dokładności pomiarów w procesach produkcyjnych, a przymiar liniowy idealnie wpisuje się w te wymagania. Dodatkowo, korzystanie z przymiaru liniowego jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zapewnienia jakości w druku, gdzie każda odchyłka od normy może wpływać na estetykę i funkcjonalność ulotki. Dlatego też, przy ocenie prawidłowości formatu ulotek, przymiar liniowy jest kluczowym narzędziem umożliwiającym zapewnienie wysokiej jakości produktu końcowego.

Pytanie 38

Jaki typ zamówienia jest planowany do realizacji, jeśli przygotowano materiał do druku w formacie canvas?

A. Oklejenie pojazdu
B. Wykonanie roll-up'a
C. Druk reprodukcji obrazów
D. Drukowanie broszur reklamowych
Wybór błędnych opcji zamówienia może wynikać z niepełnego zrozumienia specyfiki materiałów oraz ich zastosowania. Oklejanie samochodu to technika, która wymaga użycia specjalnych folii samoprzylepnych, które są wytrzymałe na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Tego rodzaju folia nie jest dostosowana do druku na płótnie canvas, które jest materiałem przeznaczonym do reprodukcji obrazów. Z kolei wykonanie roll-up'a to zadanie polegające na druku na materiałach takich jak poliester czy papier, które są lekki i łatwe do przenoszenia, ale nie mają nic wspólnego z wysokiej jakości reprodukcjami na canvas. Drukowanie folderów reklamowych również nie jest odpowiednie, ponieważ wymaga innych rodzajów papierów oraz technik druku, które nie są związane z płótnem. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich niepoprawnych wyborów, jest nieprzywiązywanie wagi do specyfiki materiałów i ich przeznaczenia. Kluczowe jest rozróżnienie między różnymi technikami druku oraz materiałami, które są dostosowane do konkretnych zastosowań. Tylko poprzez znajomość tych aspektów można podejmować właściwe decyzje dotyczące realizacji zamówień w branży poligraficznej.

Pytanie 39

W jaki sposób należy złożyć kartkę A4, aby otrzymać składkę w formacie DL?

A. Dwukrotnie, wzdłuż krótkiego boku
B. Dwukrotnie, wzdłuż długiego boku
C. Trzykrotnie, wzdłuż długiego boku
D. Trzykrotnie, wzdłuż krótkiego boku
Propozycje, które zakładają składanie kartki A4 trzykrotnie lub dwukrotnie wzdłuż długiego boku, prowadzą do niepoprawnego uzyskania formatu DL. Składanie równolegle do długiego boku wprowadza nieodpowiednie wymiary, gdyż długość kartki A4 wynosi 297 mm, a po dwóch złożeniach nie jesteśmy w stanie uzyskać pożądanej długości 220 mm. W przypadku trzykrotnego składania, niezależnie od kierunku, uzyskane sekcje będą zbyt małe lub zbyt duże, aby odpowiadały standardowym wymiarom. Często pojawia się nieporozumienie dotyczące określenia 'długiego boku' i 'krótkiego boku', co prowadzi do błędnych założeń dotyczących metody składania. Warto zwrócić uwagę na to, że zrozumienie podstawowych zasad dotyczących formatów papieru i ich właściwego przygotowania jest kluczowe w pracy z dokumentami, zwłaszcza w kontekście profesjonalnych zastosowań, takich jak marketing czy komunikacja wizualna. Umiejętność poprawnego składania i dopasowywania papieru do potrzeb konkretnego projektu ma zasadnicze znaczenie dla efektywności działań w tych dziedzinach.

Pytanie 40

Jakie działania, w kolejności ich realizacji, są przeprowadzane podczas wykończenia broszury?

A. Szycie, krojenie, foliowanie
B. Krojenie, szycie, pakowanie, ekspedycja
C. Drukowanie, laminowanie, pakowanie
D. Złamywanie, szycie, krojenie
Odpowiedź "Złamywanie, szycie, krojenie" jest poprawna, ponieważ odzwierciedla właściwą kolejność czynności wykonywanych podczas obróbki wykończeniowej broszury. Złamywanie jest kluczowe, ponieważ pozwala na odpowiednie złożenie arkuszy papieru, co wpływa na estetykę i funkcjonalność finalnego produktu. Następnie, szycie zapewnia trwałość oraz stabilność broszury, umożliwiając jej otwieranie i przeglądanie bez uszkodzeń. Krojenie, jako ostatnia czynność, pozwala na uzyskanie precyzyjnych wymiarów finalnego produktu, co jest istotne dla profesjonalnego wykończenia. W praktyce, właściwa sekwencja tych kroków jest zgodna z najlepszymi standardami w branży poligraficznej, gdzie każdy etap ma swoje znaczenie i wpływa na jakość końcowego wyrobu. Warto również wspomnieć, że takie podejście jest kluczowe w kontekście zachowania spójności wizualnej oraz funkcjonalnej broszury, co w konsekwencji przyczynia się do zadowolenia klientów oraz pozytywnego wizerunku firmy.