Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 13 listopada 2025 13:33
  • Data zakończenia: 13 listopada 2025 13:56

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która stacja radiowa odnotowała najwyższy wzrost słuchalności w drugim kwartale 2022 roku?

Ilustracja do pytania
A. Stacja radiowa X
B. Stacja radiowa Y
C. Stacja radiowa Q
D. Stacja radiowa Z
Stacja radiowa Z odnotowuje największy przyrost słuchalności w drugim kwartale 2022 roku co jest widoczne na wykresie gdzie jej linia słuchalności rośnie najbardziej stromo. Zrozumienie dynamiki zmian słuchalności jest kluczowe w analizie rynku radiowego ponieważ pozwala przewidywać trendy i dostosowywać strategie marketingowe. Wzrost ten może być efektem skutecznych kampanii promocyjnych rebrandingu lub strategicznych zmian w ramówce. Praktyka pokazuje że monitorowanie takich wskaźników jest niezbędne dla menedżerów stacji radiowych by móc reagować na zmienne preferencje słuchaczy. Analizy takie są również cenne dla reklamodawców którzy muszą wiedzieć gdzie efektywnie lokować budżety marketingowe. Konsekwentne śledzenie i analiza danych słuchalności wspiera także procesy decyzyjne w kontekście inwestycji w content oraz technologię nadawczą co przekłada się na długoterminowy rozwój stacji radiowej.

Pytanie 2

Podczas negocjacji umowy na świadczenie usług reklamowych agencja decyduje się na rezygnację z części swoich wymagań, mając nadzieję, że jej kontrahenci postąpią podobnie. W tym przypadku agencja liczy na to, że zadziała zasada

A. dowodu słuszności
B. niedostępności
C. konsekwencji
D. wzajemności
Wybór odpowiedzi o niedostępności nie pasuje do przyczyn negocjacji, bo ta zasada mówi, że ludzie bardziej cenią rzeczy, które są rzadkie. W negocjacjach chodzi jednak o ustalenia między stronami, a nie o to, kto co ma. Reguła konsekwencji dotyczy tego, że ludzie chcą działać zgodnie z tym, co wcześniej powiedzieli, ale w negocjacjach liczy się bardziej dynamika interakcji. Tak samo, zasada dowodu słuszności odnosi się do przekonywania do jakichś idei, a nie do negocjacji. Wybór tych odpowiedzi może świadczyć o tym, że nie rozumiesz kluczowych zasad psychologii negocjacji. Fajnie by było lepiej poznać te tematy, żeby prowadzić rozmowy efektywniej i osiągać swoje cele w biznesie.

Pytanie 3

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, reklamy wszystkich leków, które zostały dopuszczone do obrotu w Polsce, muszą zawierać wskazania dotyczące stosowania oraz zalecenia do zapoznania się z ulotką informacyjną. Ile czasu w reklamie powinno być poświęcone na te informacje, aby wynosiło co najmniej

A. 2 sekundy
B. 4 sekundy
C. 1 sekundę
D. 3 sekundy
Wiedza na temat regulacji dotyczących reklamy produktów leczniczych jest kluczowa dla zrozumienia, jakie wymagania muszą spełniać producenti. Odpowiedzi, które podają czas krótszy niż 3 sekundy, mogą wydawać się logiczne, jednak są one niezgodne z obowiązującymi przepisami. Wiele osób może błędnie myśleć, że 1 lub 2 sekundy to wystarczający czas na przekazanie istotnych informacji. Tego typu myślenie jest niebezpieczne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistej percepcji konsumenta. Badania wykazują, że nasza zdolność do przetwarzania informacji przyspiesza w miarę upływu czasu, ale nie na tyle, aby w krótkim czasie zrozumieć skomplikowane komunikaty dotyczące produktu leczniczego. W przypadku produktów zdrowotnych, dostarczenie wystarczających informacji, takich jak wskazania do stosowania oraz zalecenie zapoznania się z ulotką, jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również moralnym obowiązkiem, który zwiększa bezpieczeństwo pacjentów. Firmy, które nie przestrzegają tych regulacji, narażają się na konsekwencje prawne i utratę reputacji. Dlatego istotne jest, aby każda reklama była dokładnie przemyślana pod kątem czasu trwania tych kluczowych informacji, co czyni 3 sekundy minimalnym wymogiem, aby zapewnić konsumentom czas na przetworzenie i zrozumienie tego, co jest im prezentowane.

Pytanie 4

Agencja marketingowa została poproszona o wykonanie plakatów o wymiarach 250 x 353 mm. W jakim formacie powinno się zamówić papier, aby uniknąć jego przycinania?

A. C0
B. C4
C. B4
D. A4
Odpowiedź B4 jest prawidłowa, ponieważ format B4 (250 x 353 mm) idealnie odpowiada wymogom zlecenia agencji reklamowej. Format B4 należy do serii formatów B, które są standardowo stosowane w przemyśle drukarskim i reklamowym. Jednym z kluczowych aspektów tego formatu jest to, że zapewnia on optymalne wykorzystanie arkuszy papieru, minimalizując odpady, co jest ważne zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i ekologicznej. W praktyce, jeśli agencja zamówi papier w formacie B4, uzyska plakat w wymaganym rozmiarze bez konieczności jego cięcia, co z kolei przekłada się na szybszy czas realizacji projektu i mniejsze koszty produkcji. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów ISO, formaty serii A, B i C mają swoje specyfikacje, które są szeroko stosowane w druku. Użycie formatu B4 jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia nie tylko wysoką jakość, ale również efektywność procesów produkcyjnych.

Pytanie 5

Jednym z zadań agencji reklamowej względem klienta jest dostarczenie mu storyboardu z przedstawioną ścieżką dźwiękową. W celu realizacji tego zadania opiekun klienta w agencji reklamowej powinien udostępnić klientowi

A. layout
B. storyboard
C. animatic
D. key Visual
Layout to graficzny projekt strony, który koncentruje się na układzie elementów wizualnych, tekstu i innych komponentów, ale nie zawiera schematu narracyjnego ani sekwencji zdarzeń typowej dla produkcji reklamowej. O ile layout jest ważny w kontekście projektowania graficznego, w kontekście reklamowym nie dostarcza niezbędnych informacji o przebiegu akcji, co czyni go niewłaściwym narzędziem do komunikacji z klientem w tej konkretnej sytuacji. Animatic, który jest animowaną wersją storyboardu, może być użyteczny do przedstawienia ruchu i dynamiki, ale nie jest to pełne narzędzie wizualizacji koncepcji, ponieważ może nie zawierać wszystkich szczegółów dotyczących dźwięku. Key Visual z kolei to główny element wizualny kampanii, który jest wyróżniany w materiałach promocyjnych, jednakże nie strukturyzuje on narracji ani nie przedstawia sekwencji ujęć, co jest kluczowe dla zrozumienia całej reklamy. Często błąd myślowy polega na pomieszaniu tych terminów i ich funkcji, co prowadzi do wybierania niewłaściwych narzędzi w procesie produkcyjnym. Właściwe zrozumienie roli storyboardu jest kluczowe w branży reklamy, by skutecznie realizować wizje klientów i uniknąć nieporozumień w komunikacji.

Pytanie 6

Który element logo przedstawiony na zamieszczonym rysunku oznaczono strzałką?

Ilustracja do pytania
A. Kaligraf.
B. Logotyp.
C. Tagline.
D. Sygnet.
Poprawna odpowiedź to "sygnet", ponieważ na przedstawionym rysunku strzałka wskazuje na graficzny element logo, który jest osobnym znakiem, często wykorzystywanym w identyfikacji wizualnej marki. Sygnet jest kluczowym komponentem, który może być stosowany samodzielnie, na przykład na produktach, wizytówkach czy w mediach społecznościowych. W praktyce, dobrze zaprojektowany sygnet wnosi wartość do całości identyfikacji wizualnej i jest często używany w sytuacjach, gdy pełne logo nie jest możliwe do zastosowania. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, sygnet powinien być prosty, rozpoznawalny oraz łatwy do zapamiętania, co czyni go efektywnym narzędziem marketingowym. Przykładem może być logo firmy Nike, gdzie charakterystyczny „łuk” jest rozpoznawany na całym świecie, niezależnie od kontekstu, w jakim się pojawia. Warto zwrócić uwagę, że skuteczna identyfikacja wizualna często opiera się na harmonijnym połączeniu sygnetu z logotypem i tagline'em, co zwiększa spójność komunikacji marki.

Pytanie 7

Agencja marketingowa otrzymała zadanie zbadania wyników oglądalności programów emitowanych przez stację telewizyjną na podstawie analiz CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej). Które z podanych źródeł danych zostaną zastosowane?

A. Wtórne, zewnętrzne
B. Pierwotne, wewnętrzne
C. Wtórne, wewnętrzne
D. Pierwotne, zewnętrzne
Wybór odpowiedzi sugerujących użycie źródeł pierwotnych lub wewnętrznych jest błędny, ponieważ nie uwzględnia kontekstu, w jakim agencja reklamowa pracuje. Źródła pierwotne oznaczają dane, które są zbierane przez badacza bezpośrednio, co w tym wypadku nie ma zastosowania, ponieważ agencja korzysta z wyników badań CBOS. Takie podejście mogłoby obejmować prowadzenie własnych badań ankietowych lub wywiadów, co jest nieefektywne w kontekście analizy już dostępnych danych. Dodatkowo, wybór źródeł wewnętrznych sugerowałby, że agencja posiada własne dane dotyczące oglądalności, co w tej sytuacji nie jest prawdą. Tego rodzaju błędne interpretacje mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego różnicy pomiędzy danymi zbieranymi przez organizację a danymi pozyskiwanymi od zewnętrznych źródeł. W praktyce, agencje reklamowe powinny zawsze dążyć do wykorzystania istniejących danych, co jest bardziej kosztowo efektywne i pozwala na uzyskanie wiarygodnych informacji w krótszym czasie. Podstawowe zasady badań rynku oraz analizy danych jednoznacznie wskazują na korzyści płynące z wykorzystywania wtórnych i zewnętrznych źródeł, co przyczynia się do lepszego podejmowania decyzji strategicznych.

Pytanie 8

Która forma promocji w postaci bloga umożliwia publikowanie filmów w porządku chronologicznym?

A. Vlog
B. Microblog
C. Interstitial
D. Photoblog
Vlog to forma bloga, która koncentruje się na publikacji treści wideo. Charakteryzuje się uporządkowaniem materiałów w sposób chronologiczny, co pozwala widzom na łatwe śledzenie najnowszych filmów. Vlogi są często wykorzystywane przez twórców internetowych do dzielenia się osobistymi doświadczeniami, relacjonowania wydarzeń czy prezentacji opinii na różne tematy. Przykładem mogą być vlogi podróżnicze, gdzie autorzy dokumentują swoje przygody w czasie rzeczywistym. Kluczowym aspektem vloga jest jego interaktywność – widzowie mogą komentować filmy, co sprzyja budowaniu społeczności wokół kanału. W kontekście standardów branżowych, tworzenie vlogów wymaga znajomości technik montażu wideo oraz umiejętności narracyjnych, co wpływa na jakość przekazu. Praktyka pokazuje, że vlogi często przyciągają większą uwagę dzięki angażującemu formatowi wizualnemu, co czyni je skutecznym narzędziem promocji osobistych marek czy produktów.

Pytanie 9

Który z podanych sposobów przekazywania informacji stanowi część efektywnej komunikacji ustnej?

A. Wypowiedź ustna
B. Ruchy rąk
C. Kontakt fizyczny
D. Wyraz twarzy
Wypowiedź ustna to coś, co jest mega ważne w komunikacji, bo pozwala na bezpośrednią wymianę myśli i emocji. Kiedy pracujesz w zespole, umiejętność jasnego wyrażania siebie jest kluczowa. Jak się nie dogadasz, to łatwo o nieporozumienia, a to może zepsuć całą atmosferę w pracy. Przykłady? Spotkania, prezentacje, rozmowy telefoniczne – tam wszędzie ta umiejętność się przydaje. I nie chodzi tylko o to, co mówisz, lecz też o to, jak to robisz – ton głosu, tempo mówienia, intonacja – mają ogromny wpływ na to, jak odbiorcy zrozumieją twoje słowa. Ważne jest też, żeby aktywnie słuchać innych i zadawać pytania. To naprawdę może ulepszyć współpracę w zespole. Jak ktoś regularnie ćwiczy mówienie w różnych sytuacjach, na przykład na warsztatach dotyczących wystąpień publicznych, to jego umiejętności komunikacyjne znacznie rosną.

Pytanie 10

Którego z przedstawionych wzorców należy użyć, aby zaprojektować ogłoszenie drobne typu "w kontrze"?

W kontrzeW kontrzeW kontrzeW kontrze
A.B.C.D.
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Wybór wzorca D jako odpowiedzi jest trafny, ponieważ spełnia kluczowe wymagania projektowania ogłoszeń drobnych w stylu "w kontrze". Ten typ wzorca charakteryzuje się wyraźnym odróżnieniem elementów graficznych od tła, co jest kluczowe dla uzyskania efektywnej komunikacji wizualnej. Wzorzec D, z czarnym tekstem na białym tle, zapewnia wysoki kontrast, co znacząco poprawia czytelność informacji. Zgodność z zasadami kontrastu i czytelności jest niezbędna, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz umożliwić mu szybkie przyswojenie treści. W praktyce, ogłoszenia powinny być zaprojektowane z myślą o tym, aby kluczowe informacje były natychmiast widoczne. Dodatkowo, kontrastujące kolory mogą być zastosowane do wyróżnienia ważnych elementów, takich jak nagłówki lub ceny, co przyciąga uwagę i ułatwia nawigację po ogłoszeniu. Wzorzec D nie tylko spełnia estetyczne wymogi, ale również stosuje się do dobrych praktyk projektowania, takich jak zasady dostosowania dla osób z wadami wzroku, co jest istotne w kontekście dostępności.

Pytanie 11

Co powinien uczynić sprzedawca, gdy podczas rozmowy sprzedażowej klient wyraża wątpliwości, które w praktyce nie mają wpływu na decyzję zakupową?

A. przyjąć.
B. pominąć.
C. uznać i zmienić temat.
D. odrzucić.
Odpowiedź 'zignorować' jest prawidłowa, ponieważ w sytuacjach, gdy klient zgłasza wątpliwości, które nie mają istotnego wpływu na jego decyzję zakupową, kluczowe jest, aby sprzedawca potrafił odróżnić rzeczywistą obawę od nieistotnych zastrzeżeń. Ignorowanie tych mniej ważnych wątpliwości pozwala skupić się na kluczowych aspektach oferty, które mogą realnie wpłynąć na decyzję klienta. W praktyce, sprzedawca może na przykład zauważyć, że klient martwi się o kolory dostępne w produkcie, mimo że to nie ma znaczenia dla jego rzeczywistych potrzeb. Zamiast wdawać się w niepotrzebne dyskusje, sprzedawca powinien spróbować skierować rozmowę na tematy bardziej istotne, takie jak korzyści, które produkt przyniesie klientowi. Takie podejście jest zgodne z metodami sprzedaży opartymi na wartościach, które kładą nacisk na skuteczne zarządzanie czasem i zasobami podczas interakcji z klientem. Umiejętność filtrowania wątpliwości ma również zastosowanie w kontekście budowania zaufania, gdyż pozwala klientowi poczuć, że sprzedawca rozumie jego potrzeby.

Pytanie 12

Agencja reklamowa, będąc na etapie wzrostu, obserwuje dynamiczny rozwój sprzedaży usług, zwiększające się zyski oraz rosnącą liczbę rywali. To wskazuje, że agencja nie powinna podejmować działań mających na celu

A. zmianę reklamy z budującej świadomość na kształtującą preferencje
B. zbieranie 'plonów' ze sprzedaży i wycofanie się z rynku
C. wprowadzanie nowych produktów i usług do oferty
D. ulepszanie jakości swoich produktów i usług
Wybór odpowiedzi dotyczącej zbierania "plonów" ze sprzedaży i wycofania się z rynku jest trafny, ponieważ w fazie wzrostu agencja reklamowa powinna koncentrować się na dalszym zwiększaniu swojej pozycji rynkowej i dbaniu o rozwój. Wycofanie się z rynku byłoby przeciwproduktywne w kontekście rosnącej sprzedaży i zysków. Standardy branżowe sugerują, że w czasie wzrostu przedsiębiorstwa powinny inwestować w nowe rozwiązania, dostosowywać swoje usługi do zmieniających się potrzeb klientów oraz rozwijać innowacyjne strategie marketingowe. Przykładem może być wprowadzenie nowych narzędzi analitycznych do kampanii reklamowych, co może zwiększyć efektywność działań oraz przyciągnąć nowych klientów. Rynki, które rosną, oferują wiele możliwości, a decyzja o rezygnacji z działalności w tym okresie mogłaby prowadzić do utraty potencjalnych zysków oraz pozycji konkurencyjnej.

Pytanie 13

W przedstawionym fragmencie rozmowy sprzedażowej sprzedawca zastosował

Klient: Nie jestem zainteresowany reklamą telewizyjną. Ostatnia kampania była bardzo droga i nie przyniosła oczekiwanego rezultatu.
Sprzedawca: Proszę poprawić mnie jeśli się mylę: interesują Pana tańsze sposoby dotarcia do klienta?
A. odzwierciedlenie.
B. klaryfikację.
C. parafrazę.
D. precyzowanie.
Odpowiedź "parafrazę" jest prawidłowa, ponieważ sprzedawca w rozmowie zastosował technikę przekazywania tej samej treści klienta, ale sformułowanej własnymi słowami. Parafraza jest kluczowym narzędziem w komunikacji, zwłaszcza w kontekście sprzedaży, ponieważ pomaga w potwierdzeniu zrozumienia potrzeb klienta oraz w budowaniu zaufania. Przykładowo, jeśli klient mówi: "Szukam produktu, który jest łatwy w obsłudze", sprzedawca może odpowiedzieć: "Rozumiem, że zależy Ci na produkcie, który jest intuicyjny i prosty w użyciu". Taki sposób komunikacji nie tylko pokazuje, że sprzedawca słucha, ale również umożliwia weryfikację informacji. Dobrą praktyką w sprzedaży jest umiejętność paraphrasowania, co stanowi podstawę aktywnego słuchania i efektywnej komunikacji. Parafraza może także zapobiegać nieporozumieniom, które mogą wynikać z nieprecyzyjnego przekazywania informacji. W związku z tym, stosowanie parafrazy w rozmowach sprzedażowych jest nie tylko zalecane, ale wręcz niezbędne w każdej strategii skutecznej komunikacji.

Pytanie 14

Klient zwrócił się do agencji reklamowej z prośbą o przeprowadzenie redesignu opakowania, czyli

A. zrealizowania testów użytkowników nowego opakowania
B. unowocześnienia wizerunku wcześniejszego opakowania
C. stworzenia wizualizacji nowego oraz poprzedniego opakowania
D. zaplanowania zupełnie innego opakowania
Wydaje mi się, że wybór wizualizacji starego i nowego opakowania może sugerować, że klient ma na myśli coś innego niż redesign. Chce zestawić te dwa projekty, a to nie do końca jest to, co oznacza redesign. Vizualizacje to narzędzie, a nie cel. Gdyby projektować zupełnie nowe opakowanie, to trochę jakby nie doceniać starego wizerunku produktu, co może sprawić, że klienci nie będą już kojarzyć marki. Zmiana opakowania powinna być przemyślana, żeby nie odstraszyć dotychczasowych klientów, którzy mogą cenić tradycyjne elementy. Zresztą, robienie testów z nowym opakowaniem jest ważne, ale to nie jest główny cel redesignu, tylko raczej część procesu wprowadzania nowości. W tych odpowiedziach jest problem z interpretacją zamówienia, bo zmiana postrzegania opakowania myli się z jego całkowitym zastąpieniem albo badaniami postaw klientów. Ważne jest, żeby redesign uwzględniał historię marki i żeby wszelkie zmiany były wprowadzane tak, żeby zachować spójność i ciągłość na rynku.

Pytanie 15

W media planie trzeba przygotować dokument w formie wizualnej, który zawiera daty emisji reklam, czyli

A. post-buy
B. flow chart
C. share of voice
D. cash flow
Odpowiedź 'flow chart' jest poprawna, ponieważ odnosi się do graficznej reprezentacji procesów, co idealnie pasuje do wymogów media planu. Flow chart, czyli diagram przepływu, jest narzędziem służącym do wizualizacji sekwencji działań oraz terminów emisji reklam, co pozwala na lepsze zrozumienie i zarządzanie kampanią reklamową. Przykładowo, taki diagram może przedstawiać kolejność i czas, w jakim poszczególne reklamy będą emitowane na różnych platformach, co jest kluczowe dla skutecznego budżetowania i planowania mediów. Dobrą praktyką jest tworzenie flow chartów w oparciu o standardy branżowe, takie jak BPMN (Business Process Model and Notation), co zapewnia ich uniwersalność i zrozumiałość dla wszystkich członków zespołu. Wykorzystując flow chart, marketerzy mogą również analizować potencjalne opóźnienia lub problemy w harmonogramie, co pozwala na szybką reakcję i optymalizację działań reklamowych.

Pytanie 16

Która z poniższych wypowiedzi wskazuje na zakończenie rozmowy sprzedażowej?

A. Jeżeli ta oferta Pana nie satysfakcjonuje, przygotujemy inną opcję
B. Dziękuję za odpowiedź na wszystkie zadane pytania
C. Zadzwoniłem, aby wyrazić wdzięczność za skorzystanie z naszej oferty
D. Gratuluję właściwego wyboru. Proszę o podanie jeszcze kilku informacji
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie spełniają kryteriów skutecznego domykania rozmowy sprzedażowej. W przypadku pierwszej wypowiedzi, 'Dziękuję za udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania', brak jest elementów, które sugerowałyby zakończenie transakcji. To zdanie raczej podkreśla aktywne słuchanie, ale nie prowadzi do finalizacji sprzedaży. Druga wypowiedź, 'Dzwonię, aby podziękować Państwu za skorzystanie z oferty', również nie implikuje, że rozmowa zmierza ku finalizacji. Choć podziękowanie jest ważne, nie prowadzi do domykania sprzedaży. W trzeciej opcji, 'Jeśli nie zadowala Pana ta oferta, to przygotujemy inny wariant', sprzedawca wprowadza niepewność i może wywołać wrażenie, że oferta nie jest wystarczająco dobra. To podejście jest sprzeczne z zasadami efektywnej sprzedaży, które zakładają, że sprzedawca powinien być pewny swojego produktu i umieć zaspokoić potrzeby klienta. Kluczowym błędem jest brak wyraźnej decyzji na rzecz finalizacji transakcji, co jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w sprzedaży. Aby skutecznie domykać sprzedaż, sprzedawca powinien wykazywać pewność siebie oraz jasno podsumowywać korzyści płynące z oferty, a także bezpośrednio prosić o dokonanie zakupu.

Pytanie 17

Negocjacje w trakcie sprzedażowej rozmowy są niezbędne, gdy

A. niektóre interesy stron są rozbieżne
B. żądania jednej ze stron są niezgodne z etyką
C. nie masz nic wartościowego do zaoferowania drugiej stronie
D. druga strona działa w niewłaściwy sposób
Wydaje się, że niektórzy mogą mylić potrzebę negocjacji z innymi sytuacjami, które nie wymagają zaawansowanej interakcji. Odpowiedzi sugerujące, że negocjacje są konieczne w przypadku złych intencji drugiej strony lub w obliczu nieetycznych żądań, mogą prowadzić do błędnych wniosków. W rzeczywistości, negocjacje nie są odpowiednią metodą, gdy jedna ze stron działa w złej wierze; w takiej sytuacji lepiej jest zakończyć rozmowy i poszukać innych możliwości. Ponadto, odpowiedzi związane z brakiem oferty mogą świadczyć o nieprawidłowym zrozumieniu samego procesu sprzedaży. W sprzedaży, nawet jeśli początkowo wydaje się, że nie mamy nic do zaoferowania, ważne jest, aby dostrzegać potencjał możliwości oraz przeanalizować, jakie wartości można przynieść drugiej stronie. Negocjacje powinny skupiać się na zaspokajaniu potrzeb obu stron, a nie na układach opartych na nieetycznych żądaniach czy braku oferty. Takie podejście może prowadzić do nieporozumień oraz zniszczyć relacje biznesowe, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zakresie sprzedaży i etyki biznesowej. Zrozumienie, kiedy i jak prowadzić negocjacje, jest kluczowe dla skutecznej komunikacji i długofalowego sukcesu w sprzedaży.

Pytanie 18

Na podstawie danych zamieszczonych w cenniku oblicz ile wyniesie wartość brutto zamówienia 50 sztuk kubków reklamowych o pojemności 250 ml, wykonanych z porcelany, na których z jednej strony zostanie nadrukowane logo firmy. Stawka podatku VAT wynosi 23%.

Rodzaj kubkaporcelanoweporcelitoweszklane półprzezroczyste
Nadrukjednostronny, dwustronnyjednostronny, dwustronnyjednostronny, dwustronny, wokół
Pojemność200 ml, 250 ml250 ml, 300 ml300 ml, 350 ml
Cena netto za szt.3,40 zł4,30 zł5,50 zł
A. 170,00 zł
B. 338,25 zł
C. 209,10 zł
D. 264,45 zł
To, co podałeś, to 209,10 zł, a obliczenia można przeprowadzić w dwóch prostych krokach. Na początku liczymy wartość netto zamówienia na 50 kubków. Jeśli jeden kubek kosztuje 3,40 zł, to całe zamówienie wynosi 50 razy 3,40 zł, co daje 170,00 zł. Później musimy dodać VAT, który wynosi 23%. Tak więc wartość brutto obliczamy jako 170,00 zł pomnożone przez 1,23, co daje nam 209,10 zł. Takie obliczenia są mega ważne w biznesie, bo trzeba umieć ustalać ceny i wystawiać faktury. Wiedza o tym, jak obliczać wartości netto i brutto oraz jak stosować różne stawki VAT, to absolutna podstawa, gdy chcesz prowadzić firmę. Wszyscy, którzy zajmują się finansami, powinni być w tym dobrzy, żeby unikać błędów przy rozliczeniach podatkowych. No i fajnie, jak umiesz korzystać z różnych narzędzi do kalkulacji, żeby mieć to wszystko pod kontrolą na co dzień.

Pytanie 19

Który dział w agencji reklamowej zajmuje się między innymi tworzeniem scenariuszy reklamowych, koncepcji ogłoszeń, ulotek oraz plakatów?

A. Produkcji
B. Koordynacji
C. Mediów
D. Kreatywnego
Pracownicy działu kreatywnego w agencji reklamowej są odpowiedzialni za tworzenie różnorodnych materiałów reklamowych, w tym scenariuszy spotów reklamowych, projektów ogłoszeń, ulotek oraz plakatów. Ich głównym zadaniem jest generowanie pomysłów i koncepcji, które przyciągną uwagę odbiorców i skutecznie przekażą zamierzony komunikat. Praktyczne przykłady działania działu kreatywnego obejmują opracowywanie kampanii reklamowych, w których kluczowe jest zrozumienie docelowej grupy odbiorców oraz trendów rynkowych. Współpraca w tym dziale często przebiega w zespołach złożonych z copywriterów, grafików i strategów marketingowych, co pozwala na uzyskanie synergii pomiędzy słowem a obrazem, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi. Dział kreatywny odgrywa zatem kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki i przyciąganiu klientów poprzez innowacyjne rozwiązania reklamowe.

Pytanie 20

Jakie materiały reklamowe POS, które mają być umieszczone na półce, powinny zostać uwzględnione w zamówieniu od klienta?

A. Hanger
B. Stand
C. Wobbler
D. Bilonownicę
Pomimo że inne odpowiedzi mogą wydawać się atrakcyjne, nie spełniają one funkcji, jaką oferuje wobbler w kontekście materiałów POS. Bilonownica, choć może być użyteczna w kontekście przechowywania pieniędzy, nie jest produktem reklamowym i nie przyciąga uwagi klientów w sposób, w jaki robi to wobbler. Hanger, czyli zawieszka, również nie jest odpowiednią formą reklamy na półce, ponieważ zwykle służy do wywieszania produktów, a nie do ich promowania w sposób dynamiczny. Stand, z kolei, to większa forma ekspozycji, często wykorzystywana w kampaniach, ale nie jest standardowym rozwiązaniem do umieszczania na półkach, które powinny być maksymalnie wykorzystane. Użytkownicy mogą mylić te produkty, myśląc, że każdy z nich może być stosowany w podobny sposób, jednak w praktyce każdy z nich ma inną funkcję i zastosowanie. Kluczowym błędem jest postrzeganie wszystkich produktów POS jako równoważnych, podczas gdy ich funkcjonalności są dostosowane do różnych typów promocji i strategii sprzedaży. W kontekście skutecznej reklamy na półkach, wobbler pozostaje najbardziej efektywnym wyborem ze względu na swoją zdolność do przyciągania uwagi i komunikacji z klientem.

Pytanie 21

Styl negocjacji, w którym stawia się na rozwiązanie korzystne dla obu stron, nazywa się stylem

A. dobrym-złym facetem
B. dominującym
C. dostosowującym się
D. integratywnym
Styl integratywny w negocjacjach skupia się na poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla obu stron, co prowadzi do sytuacji wygrana-wygrana. Kluczowym elementem tego podejścia jest aktywne słuchanie, zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań wszystkich zaangażowanych stron. Przykładem może być negocjacja umowy partnerskiej, w której obie strony dążą do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest długotrwała współpraca. W praktyce, w tym stylu często wykorzystuje się techniki takie jak burza mózgów, aby wygenerować różnorodne opcje, a następnie wspólnie ocenić ich zalety i wady. Styl integratywny jest szczególnie ceniony w kontekście budowania relacji i zaufania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu negocjacjami, szczególnie w obszarze biznesu, gdzie długofalowe relacje są kluczowe. Dodatkowo, podejście to sprzyja innowacyjności, ponieważ angażuje różne perspektywy i pomysły, co może prowadzić do kreatywnych rozwiązań problemów.

Pytanie 22

Które media i środki reklamy powinna zawierać oferta agencji reklamowej dla nowo otwartego sklepu osiedlowego, ogólnospożywczego?

A.B.C.D.
Reklama w telewizji ogólnopolskiejReklama w miejscu sprzedażyReklama w telewizji regionalnejProduct placement
Sponsoring filmówWłasna strona wwwSponsoring zawodów szkolnychBalony reklamowe
BillboardyOgłoszenie modułowe w prasie lokalnejReklama w czasopiśmie branżowymPlakaty
Reklama w miejscu sprzedażyUlotkiUdział w targach
A. A.
B. D.
C. C.
D. B.
Odpowiedź B. jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia lokalne formy reklamy, które są kluczowe dla nowo otwartego sklepu osiedlowego, ogólnospożywczego. Reklama w miejscu sprzedaży to jedna z najskuteczniejszych strategii, ponieważ przyciąga uwagę klientów, gdy już znajdują się w pobliżu produktu. Posiadanie własnej strony internetowej również jest istotne, ponieważ umożliwia to sklepowi dotarcie do szerszej grupy klientów, informując ich o dostępnych produktach, promocjach oraz godzinach otwarcia. Ulotki oraz ogłoszenia w prasie lokalnej skutecznie informują o ofercie i specjalnych wydarzeniach, co z kolei buduje świadomość marki w społeczności lokalnej. Te formy reklamy są zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, które sugerują, aby reklama była dostosowana do konkretnego rynku lokalnego, co zwiększa szansę na sukces w zdobywaniu klientów. Miejsca, w których klienci spędzają czas, powinny być docelowym punktem dla działań marketingowych, co jest szczególnie ważne dla małych przedsiębiorstw operujących w wąskich segmentach rynku.

Pytanie 23

Sprzedawca oferujący produkty i usługi reklamowe musi zdawać sobie sprawę, że zasady dotyczące umieszczania reklamy zewnętrznej w pobliżu pasa drogowego są określone przez prawo

A. budowlane
B. gospodarcze
C. handlowe
D. cywilne
Odpowiedź z budowlane to strzał w dziesiątkę! Regulacje dotyczące reklam w pasie drogowym rzeczywiście są zawarte w prawie budowlanym. Jak mówi ustawa, każdy obiekt budowlany, w tym reklamy, potrzebuje pozwolenia na budowę. To ważne, bo chodzi o bezpieczeństwo i to, żeby nasze miasto dobrze wyglądało. Weźmy na przykład billboardy – często trzeba mieć zgodę, żeby je postawić blisko drogi, i to wszystko reguluje lokalne planowanie przestrzenne. Fajnie jest też, jak sprzedawcy współpracują z organami administracyjnymi, dzięki czemu reklamy nie zasłaniają widoczności na drogach, a to wpływa na bezpieczeństwo ruchu. Warto znać te zasady, bo ułatwiają życie i pomagają unikać kłopotów prawnych. Swoją drogą, przydaje się to też przy prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych.

Pytanie 24

Jakie rozszerzenie pliku powinno zostać użyte dla nagrania dżingla reklamowego stworzonego dla klienta?

A. .mp3
B. .ppt
C. .cdr
D. .jpg
Plik z próbką nagranego dżingla reklamowego dla klienta powinien mieć rozszerzenie .mp3, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych formatów audio stosowanych w branży multimedialnej. Format MP3 (MPEG Audio Layer III) kompresuje dźwięk, co pozwala na znaczną redukcję rozmiaru pliku przy zachowaniu wysokiej jakości dźwięku, co jest kluczowe w przypadku dżingli, które muszą być łatwe do przesyłania i publikacji. Format ten jest szeroko wspierany przez większość platform i urządzeń, co czyni go idealnym do dystrybucji nagrań w internecie oraz do odtwarzania na różnych urządzeniach, takich jak smartfony, komputery czy systemy audio. Dodatkowo, MP3 umożliwia korzystanie z metadanych, co pozwala na dodawanie informacji o utworze, takich jak tytuł, wykonawca czy album, co jest przydatne w kontekście marketingowym. Korzystając z tego formatu, profesjonaliści w branży reklamowej mogą łatwo wysyłać próbki dżingli do klientów oraz publikować je w kampaniach reklamowych.

Pytanie 25

Przy opracowywaniu kampanii promującej młodzieżowe obuwie sportowe, jaki rodzaj reklamy powinno się wybrać?

A. radiową
B. kinową
C. targową
D. pocztową
Reklama w kinie naprawdę może świetnie sprawdzić się w promocji sportowego obuwia dla młodzieży. Daje szansę, żeby trafić do młodych ludzi w fajny i atrakcyjny sposób. Filmy i różne efekty wizualne przyciągają uwagę, a to w końcu chodzi o to, żeby produkt zapadł w pamięć. Fajnie też, że można dopasować kampanię do popularnych filmów, które młodzież chętnie ogląda. Na przykład, jeśli buty promuje się przy filmie akcji, to na pewno lepiej się to kojarzy z pozytywnymi emocjami związanymi z zabawą. Warto też spojrzeć na statystyki – okazuje się, że reklama w kinie może przyciągać więcej uwagi niż ta w telewizji czy radio. A jak jeszcze dołączy się do tego jakieś interaktywne akcje, jak konkursy związane z filmem, to można naprawdę zwiększyć rozpoznawalność marki. Więc, podsumowując, reklama kinowa nie tylko przyciąga wzrok, ale też buduje emocjonalne połączenie z młodymi odbiorcami, co jest mega istotne w marketingu dla nich.

Pytanie 26

Jaką cenę brutto należy wpisać do cennika, jeśli agencja reklamowa na cenę netto zakupu wynoszącą 130,00 zł nakłada 20% marżę oraz 23% stawkę VAT?

A. 187,20 zł
B. 191,88 zł
C. 159,90 zł
D. 156,00 zł
Aby obliczyć cenę brutto w kontekście agencji reklamowej, należy najpierw zastosować narzut do ceny netto, a następnie dodać podatek VAT. Cena netto wynosi 130,00 zł. Stosując narzut w wysokości 20%, obliczamy wartość narzutu: 130,00 zł * 20% = 26,00 zł. Następnie dodajemy tę wartość do ceny netto: 130,00 zł + 26,00 zł = 156,00 zł. Ta kwota jest ceną netto powiększoną o narzut. Kolejnym krokiem jest obliczenie podatku VAT, który wynosi 23% od tej nowej kwoty. Obliczamy VAT: 156,00 zł * 23% = 35,88 zł. Aby uzyskać cenę brutto, dodajemy VAT do ceny po narzucie: 156,00 zł + 35,88 zł = 191,88 zł. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie obliczania cen w branży reklamowej i handlowej. Warto pamiętać, że właściwe obliczenia są kluczowe dla utrzymania transparentności finansowej i zgodności z przepisami podatkowymi.

Pytanie 27

Reklama skierowana do konsumenta poruszającego się po mieście ma przede wszystkim charakter

A. alternatywny
B. outdoorowy
C. wirtualny
D. interaktywny
Reklama outdoorowa, znana również jako reklama zewnętrzna, odnosi się do form promocji, które są umieszczane w przestrzeni publicznej, aby przyciągnąć uwagę przechodniów oraz osób poruszających się po mieście. Jest to jedna z najbardziej efektywnych form komunikacji marketingowej, szczególnie w kontekście konsumentów aktywnych w miejskim otoczeniu. Przykłady reklamy outdoorowej obejmują billboardy, plakaty na przystankach autobusowych, reklamy na pojazdach komunikacji miejskiej oraz różnorodne formy reklamy w centrach handlowych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, skuteczna reklama outdoorowa powinna być wizualnie atrakcyjna, łatwa do zrozumienia i dostosowana do demografii lokalnych konsumentów. Reklamodawcy często korzystają z badań rynkowych, aby określić najlepsze lokalizacje oraz formaty reklamowe, które zwiększą widoczność i zaangażowanie odbiorców. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, reklama outdoorowa może być również interaktywna, co dodatkowo zwiększa jej skuteczność w dotarciu do konsumentów.

Pytanie 28

Stwierdzenie Żaden inny proszek nie usunie tych plam lepiej skierowane do konsumenta jest apelem o charakterze

A. emocjonalnym
B. moralnym
C. społecznym
D. racjonalnym
Chociaż odpowiedzi emocjonalne, społeczne i moralne mogą również odgrywać rolę w strategiach marketingowych, w przypadku omawianego komunikatu nie są one adekwatne. Apel emocjonalny mógłby koncentrować się na uczuciach związanych z czystością i komfortem, a nie na konkretnych faktach dotyczących skuteczności. Analogicznie, apel społeczny mógłby dotyczyć aspektów wspólnotowych, odwołując się do wartości, takich jak ekologia czy wspieranie lokalnych producentów, co nie jest istotą tej komunikacji. Apel moralny z kolei dotyczyłby kwestii etycznych związanych z użytkowaniem produktu lub wpływem na środowisko, co również nie ma miejsca w przypadku tego stwierdzenia. Typowym błędem myślowym, prowadzącym do wybrania niepoprawnych odpowiedzi, jest nadinterpretacja komunikatu, gdzie konsumenci mogą zbyt łatwo utożsamiać osobiste preferencje z argumentami marketingowymi, które opierają się na konkretnych dowodach. W praktyce, skuteczne kampanie marketingowe powinny skupiać się na klarownych, racjonalnych przesłankach, które pomogą konsumentom podjąć decyzje oparte na faktach, a nie na uczuciach czy społecznych oczekiwaniach.

Pytanie 29

W haśle "Pora na Polar" użyto

A. rymu
B. epitetu
C. aliteracji
D. metafory
Oba pozostałe środki stylistyczne, czyli metafora, rym i epitet, posiadają swoje unikalne cechy, które różnią się od aliteracji. Metafora to przenośnia, która polega na przeniesieniu znaczenia jednego słowa na inne, co w rezultacie tworzy nową jakość i skojarzenia. W przypadku sloganu "Pora na Polar" nie mamy do czynienia z przekształceniem znaczenia, lecz z prostym powtarzaniem dźwięków, co wyklucza obecność metafory. Rym natomiast to powtarzanie dźwięków w końcówkach wyrazów, co również nie ma miejsca w analizowanym sloganie, gdyż wyrazy "pora" i "polar" nie tworzą klasycznego rymu, ponieważ nie mają identycznych końcówek dźwiękowych. Z kolei epitet to określenie, które dodaje cechę do rzeczownika, ale w tym przypadku nie występuje żaden epitet, który by wzbogacał znaczenie "pory" czy "polaru". W związku z tym, w powszechnym użyciu, nieprawidłowe jest przypisanie tych środków stylistycznych do analizowanego sloganu. Często takie pomyłki wynikają z mylnego rozumienia pojęć literackich i stylistycznych, dlatego ważne jest, aby zrozumieć ich specyfikę i zastosowanie w praktyce reklamowej oraz literackiej.

Pytanie 30

Dostosowanie folii do zaokrąglonych konturów nadwozia oraz do przetłoczeń lub wytłoczeń oklejanego pojazdu, to cechy folii

A. kasetonowej
B. magnetycznej
C. One Way Vision
D. wylewanej
Folia wylewana jest materiałem, który charakteryzuje się doskonałą elastycznością, co pozwala na łatwe dostosowanie się do obłych kształtów karoserii oraz złożonych przetłoczeń czy wytłoczeń. Dzięki swojej strukturze, folia wylewana jest w stanie precyzyjnie przylegać do powierzchni, co jest szczególnie istotne w procesie oklejania samochodów. W praktyce, oznacza to, że można ją stosować do różnych typów pojazdów, od osobowych po dostawcze, zapewniając jednolity i estetyczny wygląd. Folie wylewane są także odporne na czynniki atmosferyczne, co przekłada się na ich długotrwałość oraz odporność na blaknięcie kolorów. W branży reklamowej i motoryzacyjnej standardem jest używanie folii wylewanych do realizacji zaawansowanych projektów oklejenia, co potwierdzają liczne certyfikaty jakości oraz rekomendacje producentów folii. Przykładem ich zastosowania mogą być reklamy mobilne, które przyciągają uwagę dzięki wyjątkowemu dopasowaniu do kształtu pojazdu, co zwiększa efektywność kampanii marketingowych.

Pytanie 31

Zleceniodawca, który podpisał umowę na przygotowanie reklamy w prasie, zaakceptował sugestie przedstawione w briefie kreatywnym. Następnym dokumentem, który odbierze, jest tzw. layout, zawierający

A. wizualną koncepcję graficznego układu reklamy w prasie
B. dokładny harmonogram publikacji reklam w prasie
C. układ modułów w reklamie prasowej
D. informację o tytułach prasowych, w których pojawi się reklama
Wybór odpowiedzi związanej z planem emisji reklam w prasie, tytułami prasowymi czy rozkładem modułów w reklamie prasowej, wskazuje na błędne zrozumienie etapu, na którym znajdują się prace nad reklamą. Emisja reklam dotyczy działań związanych z ogłoszeniem reklamy w konkretnych tytułach prasowych, co jest już fazą po akceptacji layoutu. Informacje o tytułach prasowych to decyzje podejmowane na podstawie strategii mediowej, a nie dotyczą samego projektu wizualnego. Rozkład modułów, czyli segmentów reklamy, może być częścią layoutu, ale nie jest jego samodzielnym dokumentem. Typowym błędem myślowym jest mylenie etapów tworzenia kampanii reklamowej; często zdarza się, że zrozumienie procesu twórczego jest niewystarczające, co prowadzi do wyboru odpowiedzi, które dotyczą działań wcześniejszych lub późniejszych niż sam proces projektowania wizualnego. W praktyce agencje reklamowe najpierw przygotowują layout, a następnie przechodzą do planowania emisji i wyboru tytułów, co ilustruje sekwencję działań w cyklu życia kampanii reklamowej.

Pytanie 32

Która kolejność etapów fragmentu rozmowy sprzedażowej jest prawidłowa?

A.B.C.D.
Prezentacja ofertyNegocjacjeOkreślenie potrzeb klientaNegocjacje
Określenie potrzeb klientaPrezentacja ofertyPrezentacja ofertyPodpisanie umowy
Podpisanie umowyOkreślenie potrzeb klientaNegocjacjePrezentacja oferty
NegocjacjePodpisanie umowyPodpisanie umowyOkreślenie potrzeb klienta
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór innej odpowiedzi niż C może prowadzić do poważnych błędów w podejściu do procesu sprzedażowego. Często zdarza się, że sprzedawcy nie dostrzegają znaczenia właściwej kolejności etapów rozmowy, co skutkuje chaotycznym i mniej efektywnym procesem sprzedaży. Na przykład, jeśli najpierw nastąpi prezentacja oferty przed określeniem potrzeb klienta, sprzedawca może zaprezentować rozwiązania, które w ogóle nie odpowiadają oczekiwaniom klienta. Taki błąd może prowadzić do frustracji i zniechęcenia potencjalnego nabywcy. Kolejnym typowym błędem jest rozpoczęcie negocjacji przed dokładnym zrozumieniem, jakie są potrzeby i preferencje klienta. Negocjacje powinny być oparte na informacji zwrotnej uzyskanej w trakcie wcześniejszych etapów, a ich prowadzenie w niewłaściwym momencie może znacząco osłabić pozycję sprzedawcy. Warto także zauważyć, że podpisanie umowy bez wcześniejszej budowy relacji i zrozumienia potrzeb klienta może prowadzić do renegocjacji warunków lub, co gorsze, do rezygnacji z dalszej współpracy na późniejszym etapie. Wiele firm stosuje metodologie, takie jak SPIN Selling czy Solution Selling, które kładą duży nacisk na kolejność działań w procesie sprzedaży. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do obniżenia efektywności działań sprzedażowych oraz utraty zaufania ze strony klientów.

Pytanie 33

Ustawa dotycząca walki z nieuczciwą konkurencją wymienia rodzaje reklam, które są zabronione. Zgodnie z tą ustawą nielegalna jest reklama

A. ukryta
B. defensywna
C. modułowa
D. agresywna
Reklama ukryta, zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jest niedozwolona, ponieważ wprowadza konsumentów w błąd co do źródła informacji o produkcie lub usłudze. Tego rodzaju reklama nie ujawnia, że jest to forma promocji, co może prowadzić do dezorientacji wśród odbiorców. Przykłady reklamy ukrytej to artykuły sponsorowane, które nie są wyraźnie oznaczone jako reklama, lub influencerzy, którzy promują produkty bez informowania swojej publiczności o współpracy z marką. W praktyce, przestrzeganie zasad przejrzystości w reklamie jest kluczowe dla utrzymania zaufania konsumentów oraz zgodności z regulacjami prawnymi. Dobre praktyki w marketingu zalecają, aby wszelkie formy promocji były jasno oznaczone, co pozwala na budowanie przejrzystych relacji z klientami i unikanie oskarżeń o manipulację. Ustawa wprowadza również mechanizmy ochrony konkurencji, co jest istotne dla uczciwego prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie 34

Tworząc ofertę handlową, która obejmuje materiały promocyjne z obszaru BTL, należy w dokumencie zawrzeć reklamę

A. w punkcie sprzedaży
B. radiową
C. internetową
D. telewizyjną
Wybór reklamy internetowej, telewizyjnej czy radiowej w kontekście przygotowania oferty BTL jest nieodpowiedni, ponieważ te formy reklamy należą do kategorii ATL (Above The Line), które koncentrują się na szerokim dotarciu do ogółu społeczeństwa poprzez masowe media. Reklama internetowa, pomimo jej rosnącej popularności i zasięgu, nie oddziałuje lokalnie w takim stopniu, jak działania BTL, które skupiają się na konkretnych punktach styku z konsumentem. Z kolei reklama telewizyjna i radiowa, choć efektywne w budowaniu rozpoznawalności marki, nie są skierowane lokalnie i mogą być mniej skuteczne w bezpośrednim wpływaniu na decyzje zakupowe w danym punkcie sprzedaży. Typowym błędem jest mylenie skali oddziaływania reklamy z jej efektywnością. Reklama BTL zakłada personalizację i bezpośredni kontakt z klientem, co jest kluczowe w procesie zakupowym. Warto również zauważyć, że reklama w punkcie sprzedaży często wiąże się z wykorzystaniem analizy danych i trendów zachowań zakupowych, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów. Właściwe zrozumienie różnic między strategią ATL a BTL jest istotne dla skutecznego planowania kampanii marketingowych, ponieważ każda z nich ma swoje unikalne cele i metody działania.

Pytanie 35

Firma zajmująca się wprowadzaniem na rynek sportowego obuwia, projektując kampanię reklamową, uwzględniła grupę odbiorców, którzy stawiają na zdrowy tryb życia. W tym przypadku zastosowano segmentację według kryterium

A. kulturowego
B. społecznego
C. behawioralnego
D. demograficznego
Wybór odpowiedzi demograficznego, kulturowego czy behawioralnego nie oddaje w pełni charakterystyki opisanego przypadku. Segmentacja demograficzna koncentruje się na cechach takich jak wiek, płeć, wykształcenie czy status społeczny. Choć te informacje mogą być użyteczne, nie ujmują kluczowego elementu, jakim są preferencje dotyczące stylu życia, które są istotne w kontekście zdrowia i aktywności fizycznej. Z kolei segmentacja kulturowa obejmuje wartości, normy i przekonania, które mogą mieć wpływ na wybory konsumentów, ale ponownie, nie odnosi się bezpośrednio do preferencji związanych z aktywnym stylem życia. Segmentacja behawioralna koncentruje się na zachowaniach konsumentów, takich jak ich nawyki zakupowe czy reakcje na promocje, co jest istotne, ale nie w pełni odzwierciedla wartości, które kierują konsumentami wybierającymi zdrowy styl życia. W rezultacie, koncentrując się na niewłaściwych aspektach segmentacji, można przeoczyć istotne elementy, które wpływają na skuteczność działań marketingowych i strategii komunikacji, co może prowadzić do nieefektywności kampanii oraz nieosiągania zamierzonych celów sprzedażowych.

Pytanie 36

Koszt zakupu netto długopisów reklamowych wynosi 3 000,00 zł. Marża wynosi 30% i jest obliczana metodą "od sta". Jaką kwotę brutto należy ustalić dla długopisów, gdy stawka VAT wynosi 23%?

A. 5 371,43 zł
B. 3 900,00 zł
C. 3 690,00 zł
D. 4 797,00 zł
Aby obliczyć cenę sprzedaży brutto długopisów reklamowych, należy najpierw ustalić cenę netto po uwzględnieniu marży. Cena zakupu netto wynosi 3 000,00 zł, a marża wynosi 30%. Marża jest liczona 'od sta', co oznacza, że należy pomnożyć cenę netto przez 30%. Wzór wygląda następująco: 3 000,00 zł * 30% = 900,00 zł. Następnie dodajemy marżę do ceny netto, co daje: 3 000,00 zł + 900,00 zł = 3 900,00 zł. Teraz musimy obliczyć cenę brutto, uwzględniając stawkę VAT równą 23%. Aby to zrobić, obliczamy VAT jako 23% z ceny sprzedaży netto: 3 900,00 zł * 23% = 897,00 zł. Całkowita cena sprzedaży brutto wynosi więc: 3 900,00 zł + 897,00 zł = 4 797,00 zł. To podejście jest zgodne z przyjętymi standardami rachunkowości oraz normami obliczania cen w handlu, które podkreślają znaczenie prawidłowego ustalania cen i uwzględniania podatków w wyliczeniach.

Pytanie 37

Co oznacza pojęcie corporate identity?

A. kreatywność marki
B. tożsamość marki
C. normy obsługi klienta
D. wizualna tożsamość firmy
Corporate identity to nie tylko kwestia estetyki, ale również strategii zarządzania marką. Odpowiedzi sugerujące, że corporate identity odnosi się do standardów obsługi klienta, innowacyjności marki czy tożsamości marki są mylące, ponieważ nie obejmują kluczowego aspektu wizualnego. Standardy obsługi klienta to zbiór zasad dotyczących interakcji z klientami, które są istotne dla budowania dobrego wizerunku, ale nie są bezpośrednio związane z tożsamością wizualną. Innowacyjność marki odnosi się do wprowadzania nowatorskich produktów i usług, które mogą poprawić postrzeganie marki, ale nie definiują jej wizualnej tożsamości. Z kolei tożsamość marki jest szerszym pojęciem, które obejmuje nie tylko aspekty wizualne, ale także wartości, misję oraz emocjonalne powiązania z konsumentami. Mylenie tożsamości wizualnej z tymi zagadnieniami może prowadzić do nieefektywnej komunikacji marki, gdzie wizualne elementy nie odzwierciedlają jej wartości oraz misji. Warto pamiętać, że spójna tożsamość wizualna wspiera wszystkie inne aspekty budowania marki, w tym obsługę klienta i innowacyjność, poprzez tworzenie wyraźnego i rozpoznawalnego obrazu firmy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że corporate identity w głównej mierze dotyczy właśnie wizualnych elementów, które wpływają na postrzeganie marki przez społeczność.

Pytanie 38

Od 2015 roku zauważalny jest ciągły wzrost wydatków na ścianki Pop Up. Oznacza to, że przedsiębiorstwa w trakcie kampanii reklamowej dużą wagę przywiązują do

A. banerów internetowych
B. reklamy mobilnej
C. reklamy radiowej
D. systemów wystawienniczych
Wybór odpowiedzi dotyczącej systemów wystawienniczych jest słuszny, ponieważ ścianki Pop Up są jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych kampanii reklamowych, które mają na celu efektywne przyciąganie uwagi klientów. Od 2015 roku rosnący udział wydatków na tego rodzaju materiały reklamowe wskazuje na ich znaczenie w strategiach marketingowych firm. Ścianki Pop Up charakteryzują się mobilnością, łatwością w montażu oraz możliwością personalizacji, co czyni je idealnym rozwiązaniem na różnego rodzaju wydarzenia, takie jak targi, konferencje czy promocje. Przykładowo, podczas targów branżowych, atrakcyjnie zaprojektowana ścianka Pop Up potrafi przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, co skutkuje zwiększeniem liczby kontaktów i potencjalnych sprzedaży. Warto również zauważyć, że stosowanie tych systemów wystawienniczych wpisuje się w zalecenia dobrych praktyk marketingowych, które kładą nacisk na bezpośrednią interakcję z klientem oraz budowanie wizerunku marki poprzez wizualizację i kreatywność.

Pytanie 39

Wybór różnych wariantów reklamy oraz udoskonalenie wybranego wariantu poprzez dodanie elementów istotnych dla odbiorcy to zadanie badań reklamowych typu

A. testy w trakcie kampanii telewizyjnej
B. testy podczas kampanii prasowej
C. posttesty
D. pretesty
Pretesty są naprawdę ważne, kiedy chodzi o badania reklamy. Dzięki nim możemy sprawdzić różne pomysły na reklamy, zanim w ogóle trafią na rynek. To trochę jak przymierzanie różnych ubrań przed wyjściem. No i wiadomo, że na początku można zaobserwować, co działa, a co nie. Na przykład, jeśli wymyślamy kampanię dla nowego produktu, to dobrze jest stworzyć kilka wersji reklamy i pokazać je grupie docelowej. Dzięki temu zobaczymy, która wersja najlepiej trafia do ludzi. Jest to świetny sposób na wprowadzenie poprawek jeszcze przed finalnym uruchomieniem kampanii, co na pewno zwiększa szanse na sukces. W branży mówi się, że testowanie reklam przed ich publikacją to klucz do sukcesu, co zresztą potwierdzają różne standardy, jak te od American Marketing Association. A do tego, odpowiednie przeprowadzenie pretestów pozwala zaoszczędzić, bo unikamy kosztownych błędów na dużą skalę.

Pytanie 40

Od 1 stycznia 2013 r. faktura nie musi zawierać określenia

A. kwoty podatku
B. nabywcy i sprzedawcy
C. oryginał i kopia
D. daty sprzedaży
Od 1 stycznia 2013 r. w polskim systemie prawnym wprowadzono zmiany dotyczące obowiązkowych elementów, które muszą być umieszczane na fakturach. W kontekście obowiązku umieszczania określenia "oryginał i kopia" na fakturze, warto zauważyć, że nie jest to już wymóg formalny. W praktyce oznacza to, że faktura może być wystawiona w formie elektronicznej, co pozwala na oszczędność czasu i zasobów, eliminując konieczność drukowania faktur w wielu egzemplarzach. Przykładowo, w przypadku sprzedaży towaru, sprzedawca może przesłać elektroniczną wersję faktury nabywcy, co jest zgodne z obowiązującymi regulacjami prawa. Praktyka ta wspiera także e-fakturę, która zyskuje na popularności w obiegu gospodarczym, co jest zgodne z trendami cyfryzacji. Warto również zaznaczyć, że przepisy dotyczące e-faktur wprowadzają nowe zasady, które umożliwiają przedsiębiorcom łatwiejsze prowadzenie dokumentacji podatkowej, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa danych.