Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 12:48
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 13:31

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma musi załadować 64 pjł przy użyciu wózka widłowego czołowego. Średni czas realizacji jednego cyklu pracy wózka wynosi 2,5 min. Liczba obsługiwanych równocześnie paletowych jednostek ładunkowych wynosi 1. Jak długo operator będzie potrzebował na załadunek wszystkich pjł?

A. 120 min
B. 64 min
C. 240 min
D. 160 min
Aby obliczyć czas potrzebny na załadunek wszystkich 64 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy pomocy wózka widłowego czołowego, musimy pomnożyć liczbę pjł przez średni czas jednego cyklu pracy wózka. Średni czas jednego cyklu wynosi 2,5 minuty. Zatem 64 pjł * 2,5 min = 160 minut. Taki proces obliczania czasu pracy jest kluczowy w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie efektywność operacji załadunkowych może znacząco wpłynąć na całkowity czas realizacji zamówień. W praktyce, stosowanie takich obliczeń pozwala na optymalizację procesów oraz lepsze planowanie zasobów, co może prowadzić do zwiększenia wydajności i redukcji kosztów operacyjnych. Warto również zauważyć, że w rzeczywistych warunkach mogą wystąpić dodatkowe czynniki, takie jak przerwy w pracy, zmiany operatorów czy problemy techniczne, które mogą wpływać na całkowity czas załadunku. Niemniej jednak, prawidłowe obliczenia stanowią podstawę dla skutecznych strategii zarządzania.

Pytanie 2

Automatyczne rozpoznawanie, wykorzystywane do rejestrowania oraz odczytywania danych za pomocą technologii radiowej, jest określane skrótem

A. MRP
B. ECR
C. RFID
D. WMS
RFID, czyli Radio Frequency Identification, to technologia automatycznej identyfikacji, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych pomiędzy tagiem a czytnikiem. Tag RFID zawiera chip i antenę, które umożliwiają komunikację z czytnikiem, co pozwala na szybki i efektywny zapis oraz odczyt informacji. Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w różnych branżach, od logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw po identyfikację zwierząt. Przykładem zastosowania RFID w logistyce może być śledzenie przesyłek w magazynach, gdzie tagi RFID umieszczone na paletach umożliwiają automatyczne skanowanie i aktualizację stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, standardy takie jak ISO/IEC 18000 regulują kwestie związane z RFID, co zapewnia interoperacyjność urządzeń i systemów. Dzięki zastosowaniu RFID można znacząco poprawić efektywność operacyjną, zredukować błędy ludzkie oraz zwiększyć przejrzystość procesów biznesowych.

Pytanie 3

Jaką objętość zajmie ładunek w naczepie, jeśli jedna warstwa mieści 18 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a ładunek składa się z dwóch warstw pjł, przy założeniu, że objętość jednej pjł wynosi 1,4 m3?

A. 25,2 m2
B. 25,2 m3
C. 50,4 m2
D. 50,4 m3
Prawidłowa odpowiedź to 50,4 m³, co można obliczyć, mnożąc ilość paletowych jednostek ładunkowych przez ich objętość oraz liczbę warstw. W tym przypadku mamy 18 pjł w jednej warstwie, załadowane są dwie warstwy, a objętość jednej pjł wynosi 1,4 m³. Obliczamy to w sposób następujący: 18 pjł * 2 warstwy * 1,4 m³ = 50,4 m³. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne w logistyce i transporcie, aby optymalizować wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i minimalizować koszty transportu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową jest kluczowym elementem w całym procesie logistycznym, pomagając w zwiększeniu efektywności operacyjnej oraz oszczędności kosztów. Ponadto, odpowiednie planowanie załadunku przyczynia się do zminimalizowania ryzyka uszkodzenia towarów poprzez ich prawidłowe rozmieszczenie w pojeździe.

Pytanie 4

Formuły handlowe INCOTERMS 2010 takie jak FAS, FOB, CFR i CIF dotyczą wyłącznie transportu

A. drogowego
B. powietrznego
C. wodnego
D. szynowego
Formuły handlowe INCOTERMS 2010, takie jak FAS, FOB, CFR i CIF, są ściśle związane z transportem wodnym. Oznaczają one różne sposoby przenoszenia odpowiedzialności i kosztów pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Na przykład, w przypadku FOB (Free on Board), sprzedawca dostarcza towary na pokład statku, co oznacza, że ryzyko i koszty przechodzą na kupującego w momencie, gdy towary przekraczają burtę statku. Podobnie, w przypadku CFR (Cost and Freight), sprzedawca ponosi koszty transportu do portu docelowego, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek. CIF (Cost, Insurance and Freight) dodatkowo wymaga od sprzedawcy zapewnienia ubezpieczenia towarów w trakcie transportu. Zrozumienie tych terminów jest kluczowe w handlu międzynarodowym, ponieważ pozwala na dokładne określenie obowiązków i odpowiedzialności stron.

Pytanie 5

Kontener refrigerated jest przeznaczony do transportu towarów

A. o dużych naciskach punktowych
B. sypkich luzem
C. płynnych luzem
D. w kontrolowanej temperaturze
Kontener chłodniczy, czyli ten refrigerated, to taki specjalny typ kontenera, który jest super ważny, gdy przewozimy coś, co musi być w odpowiedniej temperaturze. To jest kluczowe dla różnych produktów, takich jak jedzenie, leki czy niektóre chemikalia, bo jak będą w złych warunkach, to się popsują. Te kontenery mają systemy chłodzenia, które pozwalają na ustawienie optymalnej temperatury. Muszą też spełniać międzynarodowe normy transportowe, jak regulacje IMDG dla rzeczy niebezpiecznych. Dla przykładu, świeże owoce powinny być transportowane w temperaturze od 0 do 4 stopni, żeby były dobrej jakości. W logistyce kontenery chłodnicze są niezbędne, żeby zapewnić bezpieczeństwo i jakość produktów.

Pytanie 6

Pierwszym spośród sześciu kroków w opracowywaniu strategii reklamowej jest

A. badanie efektywności reklamy
B. ustalenie budżetu na reklamę
C. określenie celu reklamy
D. wybór nadawcy reklamy
Ustalenie celu reklamy jest kluczowym krokiem w tworzeniu skutecznej strategii reklamowej, ponieważ definiuje, co chcemy osiągnąć dzięki naszym działaniom marketingowym. Cele te mogą obejmować zwiększenie świadomości marki, generowanie leadów, zwiększenie sprzedaży czy poprawę wizerunku firmy. Przykładowo, jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży, strategia reklamowa powinna skoncentrować się na komunikatach i kanałach, które skutecznie dotrą do grupy docelowej, co może obejmować kampanie w mediach społecznościowych lub reklamy w wyszukiwarkach. Ustalenie celu pozwala również na późniejsze mierzenie skuteczności działań reklamowych, co jest istotnym elementem w optymalizacji strategii. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby cele były SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound), co daje nam jasne kryteria oceniania sukcesu kampanii.

Pytanie 7

Regulacje dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych koleją oznaczane są skrótem

A. ADR
B. CMR
C. IMDG
D. RID
RID, czyli Reguły międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych koleją, to zestaw przepisów regulujących transport ładunków niebezpiecznych na całym świecie. Te przepisy są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas przewozu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi oraz środowiska. Przykłady ładunków niebezpiecznych obejmują chemikalia, materiały radioaktywne czy substancje wybuchowe. RID określa wymagania dotyczące pakowania, oznakowania oraz dokumentacji, co pozwala na zminimalizowanie ryzyka podczas transportu. W praktyce, firmy zajmujące się przewozem towarów niebezpiecznych muszą mieć odpowiednio przeszkolony personel, a także stosować się do lokalnych i międzynarodowych przepisów, co wpływa na bezpieczeństwo operacji transportowych. Prawidłowe stosowanie RID jest również kluczowe w kontekście odpowiedzialności prawnej przewoźników, którzy muszą wykazać zgodność z tymi regulacjami, aby uniknąć sankcji i zminimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 8

Jak określa się sposób prowadzenia negocjacji, w którym każda strona zdobywa pewne profity, ale również ponosi określone straty, a wypracowane porozumienie nie spełnia w pełni wymagań ani potrzeb żadnego z negocjatorów, a jedynie gwarantuje utrzymanie dobrych relacji?

A. Kompromisu
B. Manipulacji
C. Dominacji
D. Unikania
Odpowiedź "kompromisu" odnosi się do stylu negocjacji, w którym obie strony dążą do osiągnięcia porozumienia, które przynosi korzyści, ale jednocześnie wiąże się z pewnymi stratami. W praktyce oznacza to, że każda ze stron musi zrezygnować z części swoich oczekiwań, co prowadzi do rozwiązania, które nie zaspokaja w pełni potrzeb żadnej ze stron. Kompromis jest istotnym podejściem w negocjacjach, gdyż umożliwia utrzymanie pozytywnych relacji między stronami, co jest kluczowe, zwłaszcza w kontekście długoterminowych interakcji biznesowych. Przykładem może być sytuacja, w której dwie firmy negocjują warunki dostawy. Obie strony mogą zgodzić się na obniżenie ceny, ale w zamian za dłuższy czas dostawy. Takie podejście sprzyja współpracy i budowaniu zaufania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie negocjacji. Warto również zaznaczyć, że kompromis nie zawsze musi oznaczać rezygnację z celów; w niektórych przypadkach może to być strategiczne posunięcie, które otwiera drogę do przyszłych korzystnych negocjacji.

Pytanie 9

W państwach członkowskich Unii Europejskiej istnieje obowiązek stosowania w transporcie chłodniczym urządzeń do pomiaru oraz rejestracji i systemów monitorowania

A. wilgotności
B. drgań
C. ciśnienia
D. temperatury
Poprawna odpowiedź to 'temperatury', ponieważ w transporcie chłodniczym kluczową rolę odgrywa utrzymanie odpowiedniej temperatury towarów, zwłaszcza tych wrażliwych na zmiany temperatury, takich jak żywność i leki. Wszelkie odchylenia od ustalonych parametrów mogą prowadzić do zepsucia się towaru, co wiąże się z dużymi stratami finansowymi oraz zagrożeniem dla zdrowia konsumentów. W Unii Europejskiej stosowanie rejestratorów temperatury jest zgodne z regulacjami, takimi jak rozporządzenie (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny żywności, które wymaga monitorowania warunków przechowywania i transportu produktów spożywczych. Praktyczne przykłady zastosowania obejmują stosowanie systemów monitorowania, które rejestrują dane w czasie rzeczywistym, a także umożliwiają alerty w przypadku przekroczenia dopuszczalnych zakresów temperatury. Dzięki tym systemom można zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo produktów, a także spełnić wymogi prawne.

Pytanie 10

Jaki będzie koszt netto transportu 1 tony ładunku przy użyciu pojazdu o nośności 24 ton, którego ładowność została wykorzystana w 45%, jeśli całkowity koszt przewozu wyniósł 1 080,00 zł netto?

A. 180,00 zł
B. 100,00 zł
C. 300,00 zł
D. 200,00 zł
Aby obliczyć koszt netto przewozu 1 tony ładunku, należy najpierw ustalić, ile wynosi całkowita ładowność pojazdu oraz ile z niej zostało wykorzystane. Pojazd o nośności 24 ton, przy 45% wykorzystaniu ładowności, transportuje 10,8 tony ładunku (24 tony * 0,45). Znając całkowity koszt przewozu, który wyniósł 1 080,00 zł netto, można obliczyć koszt transportu 1 tony. Dzielimy całkowity koszt przez ładowność, co daje: 1 080,00 zł / 10,8 tony = 100,00 zł za tonę. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w branży transportowej, gdzie precyzyjne wyliczenia kosztów wpływają na konkurencyjność ofert. Warto stosować takie analizy w codziennym zarządzaniu logistyką, aby optymalizować koszty i efektywność transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 11

Firma zajmująca się spedycją i transportem otrzymała zlecenie na przewozy na dystansie 40 000 km. Koszty realizacji usługi oszacowano na 160 000 zł. Jaka powinna być jednostkowa stawka przewozowa netto, uwzględniając, że firma planuje zysk w wysokości 10%?

A. 5,60 zł/km
B. 5,00 zł/km
C. 4,40 zł/km
D. 4,20 zł/km
Obliczanie jednostkowej stawki przewozowej może być skomplikowane, a nieprawidłowe podejścia do tego zadania mogą prowadzić do błędnych wniosków. W przypadku, gdy kalkulacja nie uwzględnia zysku, jak w niektórych błędnych odpowiedziach, powstaje ryzyko, że firma nie będzie w stanie pokryć swoich kosztów operacyjnych. Inna powszechna pomyłka to obliczanie stawki na podstawie kosztów wytworzenia bez dodawania zysku, co prowadzi do zaniżonej stawki. Biorąc pod uwagę wyłącznie koszty 160 000 zł, jednostkowa stawka wyniosłaby 4,00 zł/km, co jest niewystarczające dla zrównoważonego rozwoju firmy. Kluczowym elementem w ustalaniu stawek przewozowych jest zrozumienie, że koszty muszą być pokryte w krótkim i długim okresie, a rentowność jest niezbędna do dalszego funkcjonowania. Ignorowanie zysku często prowadzi do tego, że przedsiębiorstwa transportowe mają problemy finansowe, co podkreśla znaczenie zintegrowanego podejścia do kalkulacji stawek. W branży transportowej należy pamiętać, że każda stawka powinna być ustalana z uwzględnieniem nie tylko kosztów, ale także strategii cenowej, aby zapewnić konkurencyjność i rentowność w wymogach rynkowych.

Pytanie 12

Co oznacza zysk netto w kontekście działalności przedsiębiorstwa?

A. wzrost wartości kapitału, na przykład w wyniku wzrostu cen posiadanych akcji.
B. wartość uzyskana po odjęciu kosztów operacyjnych i podatków od marży uzyskanej ze sprzedaży towarów, uwzględniając rabaty.
C. różnica pomiędzy przychodami nadzwyczajnymi uzyskanymi ze sprzedaży a poniesionymi stratami.
D. taki, który nie obejmuje dochodów oraz wydatków związanych z rynkiem pieniężnym, podatku dochodowego, jak również sald zysków i strat nadzwyczajnych.
Analizując błędne odpowiedzi na to pytanie, można zauważyć kilka mylnych pojęć dotyczących zysku netto. Niektóre odpowiedzi myślą, że zysk netto związany jest ze wzrostem wartości kapitału lub różnicą między przychodami nadzwyczajnymi a stratami, co jest nieprecyzyjne. Zysk netto dotyczy raczej konkretnej działalności firmy, a nie zmienności na rynku, jak ceny akcji. Oczywiście, nie można go mylić z przychodami nadzwyczajnymi, bo to są jednorazowe zdarzenia i nie oddają codziennych operacji przedsiębiorstwa. Kolejną sprawą jest myślenie, że zysk netto to coś, co nie uwzględnia kosztów operacyjnych czy podatków – to nie jest prawda. Zysk netto obliczamy po odjęciu tych wszystkich kosztów, więc to podstawowy wskaźnik mówiący, jak firma naprawdę zarabia. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że zysk netto to miara rentowności działalności firmy, a nie jakieś sporadyczne wydarzenia na rynku.

Pytanie 13

W skład systemów kancelaryjnych wchodzi system

A. metryczny
B. dziennikowy
C. bezgotówkowy
D. księgowy
Odpowiedzi, które wskazują na systemy metryczne, księgowe i bezgotówkowe, nie są stosowne w kontekście systemów kancelaryjnych. System metryczny odnosi się głównie do jednostek miary i nie ma bezpośredniego związku z administracyjnym zarządzaniem dokumentacją. W kontekście kancelarii, istotne jest, aby skupić się na systemach, które wspierają rejestrację, archiwizację oraz obieg dokumentów. Kolejną nieodpowiednią odpowiedzią jest system księgowy, który koncentruje się na finansowych aspektach działalności, takich jak ewidencjonowanie transakcji finansowych, a nie na zarządzaniu dokumentacją administracyjną. Chociaż oba systemy mają swoje zastosowanie w szerokim kontekście działalności przedsiębiorstwa, system księgowy nie sprosta wymaganiom związanym z ewidencją dokumentów w kancelarii. Ostatnia odpowiedź, system bezgotówkowy, odnosi się do metod realizacji płatności i jest niezwiązana z tematyką kancelaryjną. Typowym błędem jest błędne utożsamienie tych terminów z obiegiem dokumentów, co prowadzi do mylnych wniosków. Ważne jest, aby zrozumieć, że systemy kancelaryjne koncentrują się na rejestracji oraz zarządzaniu dokumentami, co czyni system dziennikowy najbardziej odpowiednim rozwiązaniem w tym kontekście.

Pytanie 14

W której sekcji planu marketingowego zawarte są kluczowe mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz możliwości i zagrożenia dla działalności?

A. Celach strategicznych firmy
B. Streszczeniu planu
C. Analizie długoterminowej
D. Analizie SWOT
Analiza SWOT jest kluczowym elementem planu marketingowego, w którym wyróżnia się cztery podstawowe komponenty: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Ten rodzaj analizy pozwala firmom na zrozumienie ich pozycji na rynku, a także na ocenę zewnętrznych i wewnętrznych czynników, które mogą wpływać na działalność. Na przykład, mocne strony mogą obejmować unikalne zasoby, takie jak silna marka czy lojalna baza klientów, podczas gdy słabe strony mogą odnosić się do braku kompetencji w określonym obszarze lub ograniczonego dostępu do technologii. Szanse mogą obejmować nowe rynki lub zmiany w preferencjach konsumentów, natomiast zagrożenia mogą być związane z rosnącą konkurencją lub regulacjami rynkowymi. Zastosowanie analizy SWOT w praktyce umożliwia firmom lepsze planowanie strategiczne, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania i marketingu. Dzięki analizie SWOT organizacje mogą dostosować swoje strategie, aby wykorzystać mocne strony i szanse, jednocześnie minimalizując wpływ słabych stron i zagrożeń.

Pytanie 15

W czwartym kwartale 2019 roku firma zrealizowała 360 przewozów. W tym okresie wykonano zgodnie z zamówieniem: w październiku 120 przewozów, w listopadzie 100 przewozów, a w grudniu 80 przewozów. Pozostałe przewozy nie zostały zrealizowane zgodnie z zamówieniem (np. z powodu opóźnień). Jakie procentowe wskaźniki niezawodności dostaw zostały osiągnięte w czwartym kwartale 2019 roku?

A. Około 28%
B. Około 22%
C. Około 33%
D. Około 83%
W przypadku analizy niezawodności realizacji dostaw kluczowe jest zrozumienie, jakie dane są potrzebne do poprawnego obliczenia tego wskaźnika. Błędy w obliczeniach często wynikają z nieprawidłowego zrozumienia całkowitej liczby dostaw lub zamieszania w liczbie zrealizowanych przewozów. Przykładowo, jeśli ktoś uwzględnia tylko przewozy z jednego miesiąca zamiast całego kwartału, prowadzi to do zawyżenia lub zaniżenia wartości niezawodności. Ponadto, niektórzy mogą nieprawidłowo interpretować pojęcie „zgodności ze zleceniem”, uważając, że wystarczy dostarczyć towar, niezależnie od terminu. W logistyce, terminowość jest równie ważna jak sama realizacja dostawy, a wskaźnik niezawodności powinien to odzwierciedlać. Różnice w podejściu do pomiaru tej niezawodności mogą prowadzić do znacznych rozbieżności w wynikach, co z kolei wpływa na strategię zarządzania i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie. Właściwe zrozumienie i obliczenie niezawodności są kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych oraz poprawy jakości usług, dlatego warto stosować się do standardów branżowych, takich jak normy ISO, które zalecają systematyczne podejście do monitorowania wydajności i jakości w logistyce.

Pytanie 16

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r., minimalny regularny tydzień odpoczynku dla kierowcy zawodowego realizującego międzynarodowy przewóz drogowy wynosi przynajmniej

A. 59 godzin
B. 45 godzin
C. 55 godzin
D. 24 godziny
Wybór 24 godzin jako regularnego tygodniowego okresu odpoczynku jest błędny, gdyż nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006. Choć istnieją okoliczności, w których skrócenie odpoczynku do 24 godzin jest dozwolone, nie jest to standardowe rozwiązanie. Kierowcy muszą mieć zapewniony odpowiedni czas na regenerację, aby uniknąć zmęczenia, które może prowadzić nie tylko do ich osobistego zagrożenia, ale również zagraża bezpieczeństwu publicznemu. Odpoczynek na poziomie 55 godzin także nie jest odpowiedni, ponieważ jest to czas przewidziany na dodatkowy odpoczynek, a nie minimalny. Z kolei 59 godzin to jeszcze bardziej niewłaściwy wybór, ponieważ regulacje jasno określają, że taki okres odpoczynku nie jest wymagany i może być niemożliwy do osiągnięcia w obliczu codziennych ograniczeń czasowych w transporcie. Często dochodzi do przekroczenia norm czasu pracy, co prowadzi do naruszeń przepisów, a w konsekwencji do nałożenia kar na przewoźników. Należy pamiętać, że odpowiednie przestrzeganie zasad dotyczących odpoczynku jest kluczowe dla zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym kierowców, a także dla zapewnienia wysokiego standardu usług transportowych.

Pytanie 17

Materiały niebezpieczne klasy 7 powinny być transportowane w opakowaniach

A. klimatyzowanych
B. odpornych na ciśnienie wewnętrzne
C. wentylowanych i chłodzonych
D. szczelnych i hermetycznie zamykanych
Materiały niebezpieczne klasy 7, jak na przykład substancje chemiczne, muszą być przewożone w opakowaniach szczelnych i hermetycznie zamykanych, aby zminimalizować ryzyko wycieku, reakcji chemicznych czy uwolnienia niebezpiecznych oparów. Takie opakowania są zaprojektowane tak, aby były odporne na różne czynniki zewnętrzne oraz aby zapewnić bezpieczne przechowywanie i transport. Przykładowo, stosowanie szczelnych pojemników do przewozu substancji chemicznych zapobiega ich przypadkowemu uwolnieniu, co jest zgodne z wymogami standardów takich jak UN Recommendations on the Transport of Dangerous Goods. Dodatkowo, hermetyczne zamknięcie chroni przed wilgocią i zanieczyszczeniami, które mogą zmieniać właściwości materiałów niebezpiecznych. W praktyce, odpowiednie oznakowanie takich opakowań jest również kluczowe, aby osoby obsługujące transport mogły łatwo zidentyfikować zawartość oraz potencjalne zagrożenia. Zastosowanie takich zasad gwarantuje bezpieczeństwo osób oraz środowiska podczas transportu niebezpiecznych materiałów.

Pytanie 18

Jaką funkcję rynku usług transportowych aktywuje podmiot, gdy przeszukuje oferty transportowe w różnych kierunkach przewozu ładunków i automatycznie ocenia przydatność tych usług transportowych w rynku?

A. Realizacyjną
B. Informacyjną
C. Regulacyjną
D. Weryfikacyjną
Wybór odpowiedzi związanej z funkcją realizacyjną można uznać za niepoprawny, ponieważ funkcja ta odnosi się do samego wykonywania usług transportowych, a nie do ich analizy i oceny. Realizacja polega na transportowaniu towarów zgodnie z ustalonym planem i umowami, a nie na weryfikacji ofert czy ich użyteczności. Z kolei odpowiedź informacyjna może wydawać się kusząca, ponieważ rzeczywiście na rynku transportowym gromadzona jest wiedza i dane. Jednak informacja sama w sobie nie stanowi weryfikacji, a jedynie dostarcza kontekstu dla podejmowanych decyzji. Co więcej, odpowiedź regulacyjna odnosi się do aspektów prawnych i organizacyjnych, które wpływają na funkcjonowanie rynku transportowego, ale nie obejmuje procesu oceny ofert transportowych. W praktyce, niepoprawne zrozumienie tych funkcji może prowadzić do błędnych decyzji w zakresie wyboru przewoźników. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że weryfikacja jest procesem analitycznym, który powinien być wykonywany przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy usług transportowych. Ignorowanie tej funkcji może prowadzić do wyboru niewłaściwych ofert, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć negatywnie na efektywność operacyjną firmy oraz jej reputację na rynku.

Pytanie 19

Jaki typ ładunku przewozi pojazd, który działa w ramach umowy ATP?

A. Zwierzęta żywe
B. Produkcje spożywcze o krótkim okresie trwałości
C. Dzieła nowoczesnej sztuki
D. Substancje niebezpieczne
Odpowiedź 'Artykuły spożywcze szybko psujące się' jest poprawna, ponieważ umowa ATP (Umowa o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Artykułów Spożywczych) reguluje transport towarów, które wymagają szczególnych warunków przechowywania i przewozu. Artykuły te obejmują żywność, która jest podatna na psucie się, takie jak świeże owoce, warzywa, mięso czy produkty mleczne. Zgodnie z normami ATP, transport tych towarów musi odbywać się w odpowiednich pojazdach, które są przystosowane do utrzymania wymaganej temperatury i wilgotności, co minimalizuje ryzyko utraty jakości i bezpieczeństwa produktów. Na przykład, w przypadku transportu owoców, pojazdy muszą być chłodzone i regularnie monitorowane, aby zapewnić, że temperatura nie przekracza określonych limitów. Zastosowanie umowy ATP ma na celu ochronę konsumentów oraz zapewnienie, że artykuły spożywcze dotrą do odbiorcy w odpowiednim stanie, co jest kluczowe dla zdrowia publicznego oraz jakości dostaw.

Pytanie 20

Transport ładunków z miejsca wysyłki do miejsca przeznaczenia, który ma miejsce przez terytorium kilku państw członkowskich Unii Europejskiej, stanowi usługę transportu

A. kabotażowego
B. krajowego
C. wewnątrzwspólnotowego
D. transkontynentalnego
Wybór odpowiedzi 'transkontynentalnego' jest nieprawidłowy, ponieważ termin ten odnosi się do transportu towarów pomiędzy różnymi kontynentami, co nie ma zastosowania w przypadku przewozu w obrębie Unii Europejskiej. W transporcie transkontynentalnym występują różnorodne regulacje dotyczące celów, norm transportowych oraz procedur odpraw celnych, które nie dotyczą transportu wewnątrzwspólnotowego, gdzie towary przemieszczają się w ramach jednego rynku. Podobnie, odpowiedź 'kabotażowego' nie jest właściwa, ponieważ kabotaż dotyczy transportu wykonywanego na terytorium jednego państwa przez przewoźnika z innego kraju, co nie ma miejsca w przypadku transportu między państwami członkowskimi. Ostatecznie, odpowiedź 'krajowego' jest błędna, ponieważ transport krajowy odnosi się do przewozu towarów tylko w obrębie jednego państwa, a nie pomiędzy różnymi krajami Unii Europejskiej. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych odpowiedzi, to mylenie terminów związanych z różnymi rodzajami transportu oraz brak znajomości przepisów dotyczących swobodnego przepływu towarów w UE. Znajomość tych różnic jest kluczowa dla profesjonalistów w branży logistycznej, aby mogli prawidłowo klasyfikować i obsługiwać przesyłki międzynarodowe.

Pytanie 21

Która zasada INCOTERMS 2010 wymaga od sprzedającego największej ilości zobowiązań, a od kupującego jedynie wyładunku towaru w docelowym miejscu?

A. FCA
B. CIP
C. EXW
D. DDP
FCA (Free Carrier) to incoterms, który nie nakłada na sprzedającego tak szerokiego zakresu obowiązków. Sprzedający w FCA zapewnia transport towaru do wskazanego przewoźnika, ale odpowiedzialność za dalszy transport oraz formalności celne w kraju docelowym spoczywa na kupującym. To podejście często prowadzi do nieporozumień, ponieważ kupujący może nie być świadomy dodatkowych obowiązków, jakie na niego spoczywają. EXW (Ex Works) to kolejna formuła, w której sprzedający dostarcza towar gotowy do odbioru w swoim zakładzie, a cała odpowiedzialność za transport oraz formalności celne leży po stronie kupującego. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że EXW jest wygodną metodą, jednak w rzeczywistości oznacza to dużą odpowiedzialność dla kupującego, co czyni tę formułę mniej korzystną w porównaniu do DDP. CIP (Carriage and Insurance Paid to) również nie zapewnia tak pełnej ochrony kupującemu, jak DDP, gdyż sprzedający jest odpowiedzialny tylko za transport i ubezpieczenie do określonego miejsca, lecz nie obejmuje on formalności celnych w kraju przeznaczenia. Często błędem jest zakładanie, że FCA, EXW czy CIP oferują podobny poziom obsługi jak DDP, co może prowadzić do nieporozumień i dodatkowych kosztów dla kupującego, jeśli nie zostaną odpowiednio weryfikowane warunki umowy.

Pytanie 22

Jaką maksymalną ilość skrzyń o wymiarach zewnętrznych 1,8 x 1,6 x 1,5 m (dł. x szer. x wys.) można zainstalować w kontenerze o wymiarach wewnętrznych 13 556 x 2 345 x 2 498 mm (dł. x szer. x wys.)?

A. 8 szt.
B. 7 szt.
C. 9 szt.
D. 6 szt.
Odpowiedź 8 jest trafna, bo bierze pod uwagę wymiary skrzyń i kontenera. Żeby znaleźć maksymalną liczbę skrzyń, najpierw przeliczmy wymiary kontenera na metry: 13 556 mm to 13,556 m, 2 345 mm to 2,345 m, a 2 498 mm to 2,498 m. Wymiary skrzyń to 1,8 m długości, 1,6 m szerokości i 1,5 m wysokości. Obliczając, ile skrzyń się zmieści, musimy podzielić wymiary kontenera przez wymiary skrzyń. Wzdłuż długości kontenera: 13,556 m podzielone przez 1,8 m daje 7,53, czyli zmieści się 7 skrzyń. Wzdłuż szerokości to 2,345 m podzielone przez 1,6 m, co daje 1,47, więc zmieści się tylko 1 skrzynia. A wzdłuż wysokości: 2,498 m podzielone przez 1,5 m to 1,66, co też daje 1 skrzynię. Mnożąc te wartości, mamy 7 * 1 * 1, co daje 7 skrzyń. Ale jeśli skrzynie poukładamy w inny sposób, na przykład bardziej poziomo, to może dać się zmieścić 8 sztuk. To wszystko pokazuje, jak ważne jest, żeby nie tylko znać wymiary, ale też móc przemyśleć, jak najlepiej je poukładać. W logistyce to naprawdę istotne, bo dobre obliczenia przekładają się na koszty transportu i efektywność dostaw.

Pytanie 23

Dokument zawierający szczegóły dotyczące warunków realizacji transportu, cennik usług spedycyjnych oraz transportowych, a także informacje o posiadanych zasobach transportowych to

A. zapytanie o ofertę
B. oferta handlowa
C. zamówienie
D. zawiadomienie o wysyłce
Zamówienie nie jest dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje o warunkach realizacji przewozu ani o cenach za usługi spedycyjne. To raczej wewnętrzny dokument, wykorzystywany przez klienta, aby formalnie zgłosić potrzebę skorzystania z usług transportowych. Zawiadomienie o wysyłce, z kolei, to informacja przekazywana przez nadawcę do odbiorcy o tym, że towar został wysłany, zazwyczaj nie zawiera szczegółowych warunków dotyczących kosztów przewozu. Zapytanie o ofertę to dokument, w którym potencjalny klient prosi o przedstawienie warunków realizacji usług, ale nie spełnia ono kryteriów oferty handlowej, ponieważ ma na celu pozyskanie informacji, a nie złożenie propozycji. Typowym błędem myślowym przy wyborze niewłaściwej odpowiedzi jest mylenie funkcji poszczególnych dokumentów w procesie logistycznym; ważne jest zrozumienie, że oferta handlowa to swoisty przetarg na wykonanie usługi, w której jasno określane są wszystkie istotne warunki, co odróżnia ją od innych typów dokumentów związanych z transportem.

Pytanie 24

Ile palet typu EUR trzeba przygotować do ułożenia 720 worków z zbożem o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 800 x 400 x 100 mm, zakładając, że wysokość paletowej jednostki ładunkowej nie może być większa niż 800 mm?

A. 120 palet
B. 80 palet
C. 20 palet
D. 40 palet
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z błędnych kalkulacji i nieprawidłowego rozumienia wymagań dotyczących wysokości jednostki ładunkowej oraz standardowych wymiarów palet. Często pojawia się mylne założenie, że więcej palet automatycznie zwiększa efektywność transportu, co jest nieprawidłowe. Kluczowym aspektem w tym zadaniu jest przestrzeganie wymagań dotyczących wysokości ładunku, które nie mogą przekraczać 800 mm. Należy również zwrócić uwagę na to, że każda paleta ma ograniczoną pojemność, która zależy od wymiarów układanych towarów oraz ich wysokości. Przykładowo, odpowiedzi wskazujące na 20 lub 80 palet nie uwzględniają pełnych wymiarów worków ani efektywności ich układania. Prowadzi to do błędnego założenia, że zbyt mała lub zbyt duża liczba palet zapewnia odpowiednie rozmieszczenie towarów. Ważne jest również zrozumienie, że standardowe wymiary palet EUR determinują optymalne rozmieszczenie ładunku, co pozwala uniknąć strat przestrzeni i kosztów transportu. W praktyce, w logistyce, umiejętność zoptymalizowanego planowania przestrzeni magazynowej jest kluczowa dla minimalizacji kosztów i maksymalizacji efektywności operacyjnej.

Pytanie 25

Jak wysoki jest wskaźnik kosztów eksploatacyjnych floty transportowej (w zł/samochód), jeżeli 3 pojazdy wykonały w danym miesiącu łącznie 5 000 km, a średni koszt wynosi 12 zł za jeden przejechany kilometr?

A. 1 666 zł/samochód
B. 15 000 zł/samochód
C. 20 000 zł/samochód
D. 60 000 zł/samochód
Żeby obliczyć wskaźnik kosztochłonności floty, trzeba zwrócić uwagę na całkowity koszt eksploatacji pojazdów w stosunku do liczby aut w flocie. W naszym przypadku, mamy 3 samochody, które przejechały razem 5 000 km, a średni koszt za kilometr wynosi 12 zł. Więc całkiem prosto można wyliczyć, że całkowity koszt eksploatacji floty to 5 000 km razy 12 zł za km, co daje nam 60 000 zł. Jak chcemy uzyskać wskaźnik kosztochłonności na jeden samochód, wystarczy podzielić te 60 000 zł przez 3 auta, co wychodzi nam 20 000 zł na auto. Taki wskaźnik jest ważny dla firm transportowych, bo pozwala im na lepsze monitorowanie kosztów floty. Dzięki temu można lepiej planować budżet i zastanowić się, czy warto inwestować w nowe pojazdy albo modernizować te, które już mają. To pomaga też w poprawie rentowności, co w dłuższej perspektywie jest naprawdę kluczowe.

Pytanie 26

Twierdzenie, iż wartość sprzedaży usług spedycyjnych wzrośnie o 20% w nadchodzącym roku rozliczeniowym w porównaniu do sprzedaży w roku bieżącym, stanowi przykład prognozy

A. strategicznej
B. badawczej
C. jakościowej
D. ilościowej
Prognozy jakościowe, strategiczne i badawcze w kontekście przewidywania sprzedaży usług spedycyjnych nie oddają tego, co naprawdę ważne. Prognozy jakościowe polegają na opiniach ekspertów, co czyni je trochę mniej precyzyjnymi, bo opierają się na intuicji. To sprawia, że mogą być znaczne różnice w przewidywanych wynikach. Z kolei prognozy strategiczne to raczej długoterminowe plany, więc nie skupiają się na szybkich wzrostach sprzedaży. Wymagają one analizy wielu zmiennych, jak zmiany na rynku czy konkurencja, co wykracza poza proste prognozowanie wzrostu o 20%. A prognozy badawcze, to już całkiem inna bajka, bo zajmują się zrozumieniem trendów i zachowań klientów. Ich celem nie jest jednak przewidywanie przychodów bezpośrednio. Korzystanie z tych różnych typów prognoz może prowadzić do błędnych wniosków i złego planowania, a to z kolei nie sprzyja efektywnemu wykorzystaniu zasobów. Trzeba naprawdę zrozumieć te różnice między prognozami, bo ilościowe są bardziej konkretne i opierają się na twardych danych.

Pytanie 27

Jakim skrótem określa się umowę dotyczącą międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych oraz wymagań wobec środków transportu przeznaczonych do takich przewozów?

A. CMR
B. ADN
C. AGC
D. ATP
ATP, czyli Umowa o międzynarodowych przewozach artykułów spożywczych szybko psujących się, jest kluczowym dokumentem regulującym zasady transportu takich produktów w Europie. Celem ATP jest zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania i transportu, co ma na celu minimalizowanie ryzyka zepsucia się żywności. Przykłady zastosowania ATP obejmują transport świeżych owoców, warzyw, mięsa i nabiału, które wymagają szczególnych warunków temperaturowych. ATP definiuje wymagania dotyczące środków transportu, takich jak izolacja, chłodzenie i monitorowanie temperatury, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej. Ponadto, certyfikacja pojazdów używanych do przewozu artykułów spożywczych według norm ATP jest niezbędna, aby zapewnić, że transportowane towary dotrą do odbiorcy w odpowiednim stanie. Zrozumienie i stosowanie zasad ATP jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania łańcuchem dostaw, co ma wpływ na bezpieczeństwo żywności oraz ochronę zdrowia publicznego.

Pytanie 28

Dobrowolne wyrażenie woli związane z odpowiedzialnością producenta za towar oraz obejmujące jego obowiązki i prawa nabywcy to

A. rękojmia
B. rokowanie
C. gwarancja
D. reklamacja
Rękojmia, reklamacja i rokowanie to pojęcia, które często są mylone z gwarancją, choć każde z nich odnosi się do innych aspektów odpowiedzialności producenta oraz ochrony konsumenta. Rękojmia to ustawowy obowiązek sprzedawcy, który zapewnia konsumentowi ochronę w przypadku wad towaru niezależnie od woli producenta. Konsument ma prawo zgłosić reklamację w ciągu 2 lat od daty zakupu, w przypadku ujawnienia się wady. Rękojmia nie jest dobrowolnym oświadczeniem, lecz wynika z przepisów prawa cywilnego, a więc jej zakres nie zależy od producenta. Reklamacja z kolei to formalne zgłoszenie przez konsumenta faktu, iż produkt jest wadliwy lub niezgodny z umową, co oznacza, że konsument domaga się naprawy sytuacji, co nie zawsze wiąże się z obowiązkiem producenta do działania, jeżeli nie wynika to z jego gwarancji. Rokowanie odnosi się zaś do możliwości zawarcia umowy, a nie do odpowiedzialności za produkt, co czyni je całkowicie nieadekwatnym terminem w kontekście pytania. Te błędne rozumienia mogą prowadzić do nieporozumień, dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi terminami oraz ich zastosowanie w praktyce.

Pytanie 29

Na podstawie jakiego dokumentu wystawca zobowiązuje inną osobę do bezwarunkowego uiszczenia określonej kwoty w ustalonym miejscu i czasie na rzecz osoby trzeciej?

A. Czeku rozrachunkowego
B. Czeku imiennego
C. Weksla trasowanego
D. Weksla własnego
Weksle własne to dokumenty, które zawierają zobowiązanie wystawcy do zapłaty określonej kwoty we wskazanym terminie, jednak w przeciwieństwie do weksla trasowanego, nie wskazują osoby trzeciej, która miałaby otrzymać tę płatność. Weksle własne są zobowiązaniami bezpośrednio od wystawcy do odbiorcy, co wprowadza mniej elastyczności w obiegu finansowym, a także ogranicza możliwości dalszego obrotu tym instrumentem. Czek imienny, z drugiej strony, to dokument, który umożliwia posiadaczowi czeku pobranie określonej kwoty z konta wystawcy, jednak także nie zawiera mechanizmu zobowiązania do zapłaty na rzecz osoby trzeciej, co czyni go innym narzędziem finansowym, które jest bardziej ograniczone w zastosowaniach. Czek rozrachunkowy to forma płatności, która pozwala na realizację zobowiązań między bankami i instytucjami finansowymi, ale nie jest narzędziem, które wiąże się z bezwarunkowym zobowiązaniem do zapłaty kwoty na rzecz konkretnej osoby trzeciej. Właściwe zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe dla zarządzania instrumentami finansowymi w praktyce biznesowej. Typowym błędem jest zatem mylenie tych różnych instrumentów i ich funkcji, co może prowadzić do nieporozumień w transakcjach oraz niewłaściwego zarządzania płynnością finansową.

Pytanie 30

Jednostka ładunkowa w pakiecie może być stworzona z

A. beczek ustawionych na palecie, przymocowanych pasami
B. sypkiego ładunku w workach
C. rur przy użyciu klamer, jarzm i pasów
D. kartonów umieszczonych na palecie i owiniętych folią
Rury, wykorzystujące klamry, jarzma i pasy, stanowią przykład pakietowej jednostki ładunkowej, która umożliwia efektywne i bezpieczne transportowanie ciężkich lub długich elementów. W kontekście transportu i logistyki, zastosowanie klamer oraz jarzm pozwala na stabilne połączenie rur, co minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia podczas przewozu. Pasowanie ładunku jest zgodne z normami bezpieczeństwa, które podkreślają znaczenie odpowiedniego zabezpieczenia towarów, aby uniknąć ich przemieszczenia w trakcie transportu. Przykładem zastosowania tego typu pakietów mogą być dostawy rur stosowanych w budownictwie, gdzie ich transport wymaga specjalnych technik zabezpieczających. W praktyce, połączenie rur w jednostki ładunkowe ułatwia zarówno ich załadunek, jak i rozładunek, a także przyczynia się do bardziej efektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej w środkach transportu. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również regularne szkolenia dla pracowników w zakresie właściwego technik zabezpieczania ładunków, co znacząco poprawia bezpieczeństwo operacji logistycznych.

Pytanie 31

Niezbędnym elementem oferty handlowej, którego brakuje w przedstawionym przykładzie, jest

Szanowni Państwo,

w tym miesiącu, oferujemy Państwu usługi przewozowe krajowe i zagraniczne. Zamówienia realizujemy szybko i solidnie własnym taborem, którego charakterystykę przedstawiamy w załączniku pisma. Faktury płatne przelewem w ciągu 7 dni od daty wystawienia.

A. termin ważności oferty.
B. sposób i termin płatności.
C. opis świadczonych usług.
D. cena lub sposób jej ustalenia.
Poprawna odpowiedź odnosi się do kluczowego elementu oferty handlowej, jakim jest cena lub sposób jej ustalenia. W kontekście sprzedaży, cena stanowi fundamentalny aspekt, który wpływa na decyzję zakupową potencjalnego klienta. Bez jasnej informacji o kosztach usługi, klient nie jest w stanie ocenić, czy oferta jest dla niego atrakcyjna. Zgodnie z zasadami dobrych praktyk w marketingu oraz sprzedaży, każda oferta powinna zawierać przejrzyste informacje dotyczące cen, aby umożliwić klientowi szybkie podjęcie decyzji. Przykładem może być sytuacja, w której klient porównuje różne oferty; bez wskazania ceny, oferta traci na wartości i konkurencyjności. W praktyce, pominięcie ceny może prowadzić do frustracji klientów oraz do nieefektywności sprzedażowej, ponieważ może zniechęcić ich do dalszych rozmów. Dlatego też, merytoryczna obecność ceny w ofercie handlowej nie tylko wspiera transparentność, ale także buduje zaufanie i profesjonalny wizerunek firmy.

Pytanie 32

Transport niebezpiecznych materiałów koleją odbywa się zgodnie z regulacjami

A. ADR
B. ATA
C. HAWB
D. RID
RID, czyli Regulamin dotyczący międzynarodowego transportu kolejowego towarów niebezpiecznych, jest kluczowym dokumentem regulującym przewóz materiałów niebezpiecznych transportem kolejowym. Zawiera on szczegółowe przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania i dokumentacji towarów niebezpiecznych. W praktyce oznacza to, że każdy przewoźnik kolejowy musi przestrzegać wytycznych zawartych w RID, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno transportu, jak i osób oraz mienia w jego otoczeniu. Na przykład, przewożenie substancji chemicznych, które są klasyfikowane jako niebezpieczne, wymaga użycia specjalnych wagonów przystosowanych do transportu tego typu ładunków oraz posiadania odpowiednich certyfikatów i dokumentów transportowych, które muszą być dostępne podczas kontroli. Dodatkowo, przedsiębiorstwa zajmujące się transportem kolejowym powinny regularnie szkolić swoich pracowników w zakresie przepisów RID oraz przeprowadzać audyty wewnętrzne, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi normami.

Pytanie 33

Zgodnie z koncepcją marketingową 4P, różnorakie działania realizowane w firmie wpływają na jej otoczenie. W świetle tej zasady, inicjatywy związane z poprawą jakości świadczonych usług spedycyjnych oraz ich innowacyjnością będą częścią

A. promocji
B. produktu
C. ceny
D. dystrybucji
W kontekście marketingowej koncepcji 4P, ważne jest zrozumienie, że każdy z jej elementów pełni inną rolę w strategii marketingowej. Promocja odnosi się do działań mających na celu komunikację wartości produktu lub usługi do potencjalnych klientów. Zatem, koncentrowanie się wyłącznie na promocji, bez uwzględnienia jakości samego produktu, może prowadzić do niewłaściwych wniosków. Skupienie się na dystrybucji z kolei koncentruje się na tym, jak produkt dostarczany jest do klienta, co nie odnosi się bezpośrednio do jakości oferowanych usług. W przypadku ceny, chociaż jest to kluczowy element strategii marketingowej, to jednak podnoszenie jakości usług spedycyjnych nie jest związane bezpośrednio z jej ustalaniem. Wiele osób może mylić rolę różnych elementów mixu marketingowego, co prowadzi do błędnych założeń, że zmiany w promocji lub dystrybucji mogą zastąpić konieczność innowacji w samym produkcie. Tego rodzaju myślenie ogranicza zdolność firmy do wprowadzenia rzeczywistych zmian, które mogą poprawić jakość usług i zaspokoić oczekiwania klientów na dynamicznym rynku.

Pytanie 34

Jakie działanie na podstawie przedstawionego fragmentu przepisów, może podjąć zleceniodawca w przypadku wystąpienia przeszkód w wykonaniu umowy przewozu z winy przewoźnika?

Fragment Ustawy dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny

Art.782. Wysyłający powinien dać przewoźnikowi wszelkie dokumenty potrzebne ze względu na przepisy celne, podatkowe i administracyjne.

Art.783. Jeżeli rozpoczęcie lub dokonanie przewozu dozna czasowej przeszkody wskutek okoliczności dotyczącej przewoźnika, wysyłający może od umowy odstąpić, powinien jednak dać przewoźnikowi odpowiednie wynagrodzenie za dokonaną część przewozu w granicach tego, co na kosztach przewozu oszczędził. Nie wyłącza to roszczenia o naprawienie szkody, jeżeli przeszkoda była następstwem okoliczności, za które przewoźnik ponosi odpowiedzialność.

Art.784. Przewoźnik powinien zawiadomić niezwłocznie odbiorcę o nadejściu przesyłki do miejsca przeznaczenia.

A. Odstąpić od umowy bez zapłaty wynagrodzenia i scedować prawo do dysponowania przesyłką na przewoźnika.
B. Żądać zwrotu całej zaliczki, którą wypłacił przewoźnikowi.
C. Odstąpić od umowy płacąc wynagrodzenie za dokonaną część przewozu.
D. Nakazać dostarczenie przesyłki w czasie ustalonym w umowie.
Analizując niepoprawne podejścia, warto zauważyć, że pierwsza z propozycji, mówiąca o odstąpieniu od umowy bez zapłaty wynagrodzenia oraz scedowaniu prawa do dysponowania przesyłką na przewoźnika, jest sprzeczna z zasadami obowiązującymi w prawie cywilnym. Zleceniodawca nie ma prawa unikać zapłaty za zrealizowaną część usługi, co jest fundamentalnym elementem każdego kontraktu. Kolejna odpowiedź, sugerująca nakazanie przewoźnikowi dostarczenia przesyłki w ustalonym czasie, ignoruje fakt, że w przypadku wystąpienia przeszkód z winy przewoźnika, jego obowiązki mogą być unieważnione, a zleceniodawca nie ma podstaw do wydawania takich poleceń. Dodatkowo, żądanie zwrotu całej zaliczki od przewoźnika jest również niezgodne z przepisami prawa, gdyż przewoźnik mógł zrealizować część usługi, za którą ma prawo do wynagrodzenia. Takie myślenie prowadzi do typowych błędów interpretacyjnych, gdzie zleceniodawcy mogą sądzić, że mogą całkowicie uniknąć kosztów, co jest niezgodne z zasadami współpracy w branży transportowej. Właściwe podejście wymaga zrozumienia, że każda umowa przewozu opiera się na wzajemnych zobowiązaniach i respektowaniu praw obu stron.

Pytanie 35

Właściciel fabrycznie nowego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrował pojazd po raz pierwszy w dniu 5 stycznia 2014 r. Pierwsze okresowe badanie techniczne przeprowadził w dniu 4 stycznia 2017 r. Po ilu latach od dnia pierwszej rejestracji będzie zobowiązany przeprowadzić drugie badanie techniczne tego pojazdu?

n n n nn n nnn n n n nnn
Fragment ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 wraz ze zmianami
Art.81.n

6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki „SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.

n

7. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej oraz motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.

n
A. Przed upływem 2 lat.
B. Przed upływem 3 lat.
C. Przed upływem 5 lat.
D. Przed upływem 6 lat.
Odpowiedź "Przed upływem 5 lat" jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 81 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wymagają drugiego okresowego badania technicznego przed upływem 5 lat od dnia ich pierwszej rejestracji. Pojazd zarejestrowany 5 stycznia 2014 r. musi mieć drugie badanie techniczne przeprowadzone przed 5 stycznia 2019 r. Co istotne, pierwsze badanie techniczne, które miało miejsce 4 stycznia 2017 r., jest kluczowe dla ustalenia, że pojazd był monitorowany zgodnie z przepisami. W praktyce, regularne badania techniczne są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz dla zgodności z obowiązującymi normami prawnymi. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieterminowe przeprowadzenie badań technicznych może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym mandatem czy problemami ubezpieczeniowymi. Przestrzeganie terminów badań technicznych to nie tylko kwestia prawa, ale także odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 36

Jakie jest dążenie osoby stosującej twardy styl negocjacji?

A. zwycięstwo
B. nawiązanie nowych relacji biznesowych
C. zgoda
D. rozsądny rezultat osiągnięty w sposób przyjazny
Styl negocjacji określany jako twardy opiera się na dążeniu do osiągnięcia maksymalnych korzyści dla własnej strony, co często przekłada się na podejście konkurencyjne. W takim kontekście zwycięstwo oznacza nie tylko osiągnięcie lepszych warunków umowy, ale także umiejętność przeforsowania własnych interesów w sposób zdecydowany. W praktyce, osoby stosujące twardy styl negocjacji mogą korzystać z technik takich jak wywieranie presji, manifestowanie siły, a także umiejętne zarządzanie informacjami, aby uzyskać przewagę. W świecie biznesu, gdzie rywalizacja jest powszechna, takie podejście może być skuteczne, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy stawka jest wysoka, a czas jest ograniczony. Oprócz technik twardego negocjowania, warto również znać i stosować zasady etyki negocjacyjnej, które mogą wpływać na postrzeganie oraz długoterminowe relacje z partnerami biznesowymi.

Pytanie 37

Która zasada Incoterms 2020 wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności ze sprzedawcy na nabywcę w magazynie sprzedawcy lub w innym punkcie, w którym następuje odbiór towaru?

A. CFR (Cost And Freight)
B. FOB (Free On Board)
C. DDP (Delivered Duty Paid)
D. EXW (Ex Works)
Formuła EXW (Ex Works) to taka podstawowa zasada w świecie Incoterms. Kiedy sprzedający daje towar w swoim miejscu, to już od razu ryzyko przechodzi na kupującego, jak tylko towar jest gotowy do odbioru. W praktyce, to znaczy, że wszystkie wydatki związane z transportem, ryzykiem i formalnościami celnymi są teraz na barkach kupującego. Wyobraź sobie, że firma A sprzedaje maszyny firmie B. Od momentu, gdy te maszyny są gotowe do odebrania w firmie A, to już firmie B przysługuje cała odpowiedzialność za transport i wszelkie inne rzeczy. Dlatego, moim zdaniem, kupujący powinien być dobrze obeznany w międzynarodowym transporcie, żeby ogarnąć wszystkie sprawy związane z dostawą. Zdecydowanie warto, żeby wcześniej dokładnie ogarnął przepisy dotyczące importu, bo inaczej mogą być jakieś problemy.

Pytanie 38

Spedytor dokonuje analizy czasu pracy 14 pojazdów realizujących zlecenia transportowe dla kluczowego zleceniodawcy. Jeśli wskaźnik wykorzystania taboru wynosi 280 wozodni, a całkowity czas pracy pojazdów to 2800 h, to średni dobowy czas pracy jednego pojazdu wynosi

A. 10 h
B. 1,4 h
C. 14 h
D. 0,7 h
Podczas analizy dostępnych odpowiedzi, warto zauważyć, że koncepcje dotyczące średniego czas pracy pojazdów są często mylone z całkowitym czasem pracy lub czasem pracy przypadającym na pojazdy. Na przykład, odpowiedzi sugerujące czasy pracy 1,4 h, 14 h, czy 0,7 h mogą wynikać z błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia wskaźnika pracy taboru. Odpowiedź 1,4 h mogłaby sugerować, że użytkownik pomieszał jednostki miary lub nie uwzględnił odpowiedniej liczby dni pracy. Z kolei odpowiedź 14 h jest niepoprawna, ponieważ sugeruje całkowity czas pracy, a nie czas pracy przypadający na pojedynczy pojazd. Odpowiedź 0,7 h mogłaby wynikać z nieprawidłowego podziału, który pomija kluczowe elementy obliczeń. W rzeczywistości, aby wydobyć precyzyjne dane dotyczące wydajności floty, należy wziąć pod uwagę zarówno całkowity czas pracy, jak i liczby wozo-dni, aby uzyskać rzetelne wyniki, które są niezbędne do skutecznego zarządzania operacjami transportowymi. W praktyce, dokładne zrozumienie i obliczenia średniego dobowego czasu pracy pojazdów są niezbędne do podejmowania strategicznych decyzji, optymalizacji pracy floty i zarządzania zasobami ludzkimi.

Pytanie 39

Korzystając z danych w tabeli wskaż przedsiębiorstwo, któremu należy zlecić załadunek i transport 33 pjł na trasie Warszawa - Kraków (odległość przewozu 295 km), tak aby koszt przewozu był najniższy.

TransSpeedTimoDoor to door
załadunek2,50 zł/szt.3,00 zł/szt.3,50 zł/szt.2,00 zł/szt.
transport19,00 zł/szt18,00 zł/szt17,00 zł/szt21,00 zł/szt
A. Door to door.
B. Trans.
C. Timo.
D. Speed.
Wybór firmy Timo jest słuszny, ponieważ po przeprowadzeniu analizy kosztów przewozu dla wszystkich dostępnych opcji, okazało się, że Timo oferuje najniższy koszt, wynoszący 676,50 zł. Wybór najtańszego przewoźnika jest kluczowy w logistyce, szczególnie w kontekście zarządzania kosztami i efektywnością transportu. Na przykład, przy zlecaniu przewozów na trasach długodystansowych, takich jak Warszawa - Kraków, warto opracować szczegółowy kosztorys, uwzględniający nie tylko ceny transportu, ale także wszelkie dodatkowe opłaty, takie jak ubezpieczenie ładunku czy koszty załadunku. W branży transportowej standardem jest porównywanie ofert przynajmniej trzech różnych przewoźników, aby mieć pewność, że wybrana opcja jest najbardziej korzystna. Takie praktyki pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji i minimalizują ryzyko nieprzewidzianych wydatków podczas realizacji zlecenia.

Pytanie 40

Jaką maksymalną liczbę ładunków o wymiarach: długość 1,2 m, szerokość 0,8 m, wysokość 0,3 m można ustawić w pionie w skrzyni ładunkowej o wymiarach: długość 1,2 m, szerokość 1,9 m, wysokość 2,3 m?

A. 16 sztuk
B. 7 sztuk
C. 14 sztuk
D. 8 sztuk
Wybór błędnej odpowiedzi na to pytanie może wynikać z kilku nieporozumień i złych założeń. Zaczynając, niektórzy mogą błędnie oceniać wysokość, która w rzeczywistości pozwala na załadunek większej liczby ładunków, niż sugerowałyby ich intuicyjne obliczenia. W przypadku podania liczby 8 sztuk, można sądzić, że opierano się na niepełnym zrozumieniu dostępnej przestrzeni w osi wysokości. Ponadto, przy odpowiedzi 7 sztuk, można by zignorować fakt, że w skrzyni ładunkowej można wykorzystać również inne wymiary, co prowadzi do niewłaściwego podziału przestrzeni. Z kolei wskazanie liczby 16 sztuk opiera się na błędnym założeniu, że można by zmieścić ładunek w sposób, który nie uwzględnia realnych wymiarów ładunku oraz jego orientacji w stosunku do skrzyni. To sugeruje, że do obliczeń nie wzięto pod uwagę podstawowych zasad geometrycznych. W branży transportowej, precyzyjne obliczenia i analizy mają kluczowe znaczenie, dlatego błędne podejście do wymiarów i ich zaokrągleń może prowadzić do niedoszacowania lub przeszacowania pojemności, co w praktyce generuje problemy logistyczne. Właściwe podejście wymaga znajomości zasad pakowania oraz umiejętności obliczania objętości, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przestrzenią ładunkową. W związku z tym, aby uniknąć takich sytuacji, istotne jest stosowanie matematyki i logiki w procesach załadunku oraz przestrzeganie branżowych standardów dotyczących planowania przestrzeni transportowej.