Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 18 grudnia 2025 18:56
  • Data zakończenia: 18 grudnia 2025 19:47

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Rodzaj organizacji transportu wewnętrznego, w którym pojazd zawsze przemieszcza ładunek z miejsca A do miejsca B, a z miejsca B do miejsca A zawsze wraca bez ładunku, określany jest mianem systemu

A. obwodowym jednostajnie obciążonym
B. wahadłowym o 75% obciążeniu
C. obwodowym z malejącym potokiem
D. wahadłowym o 50% obciążeniu
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego różnorodności systemów transportu wewnętrznego oraz zasad ich działania. Na przykład, opcja 'obwodowym jednostajnie obciążonym' sugeruje, że ładunek jest przewożony w sposób stały, co nie odnosi się do sytuacji, gdy pojazd wraca bez ładunku. Taki system nie uwzględnia zmiany w obciążeniu w trakcie transportu, co jest kluczowe dla efektywności logistyki. Z kolei 'wahadłowym o 75% obciążeniu' wprowadza pojęcie wyższego poziomu obciążenia, które nie znajduje zastosowania w sytuacji opisanej w pytaniu, gdyż powrót bez ładunku automatycznie zmienia obliczenie obciążenia. Również 'obwodowym z malejącym potokiem' sugeruje, że liczba transportowanych ładunków stopniowo maleje, co jest konceptem związanym z dynamiką przepływów, ale nie odnosi się do regularnych tras i przewozów. Typowe błędy myślowe polegają na braku zrozumienia, jak obciążenie pojazdu wpływa na jego efektywność oraz na całkowity proces transportowy. Uczestnicy często mylą różne typy systemów organizacji transportu, nie dostrzegając fundamentalnych różnic między nimi. Aby poprawić zrozumienie, ważne jest, aby dokładnie analizować, jak różne modele obciążenia wpływają na logistykę oraz jakie mają zastosowanie w praktycznych scenariuszach przemysłowych.

Pytanie 2

Dokument przesyłany zagranicznemu eksporterowi w celu realizacji transportu towaru importowanego z zarządzaniem transportem nabywcy, zawierający informacje o towarze, koniecznych dokumentach, eksporcie oraz inne notatki dotyczące wysyłki, to

A. bordereau
B. routing order
C. instrukcja wysyłkowa
D. konosament FIATA
Bordereau, konosament FIATA oraz instrukcja wysyłkowa to dokumenty, które odgrywają istotne role w procesie transportu, ale nie spełniają tych samych funkcji co routing order. Bordereau to spis przesyłek, który zawiera informacje o zawartości paczek, ale nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących wysyłki towaru, co czyni go niewystarczającym do przekazania pełnych informacji wymaganych dla eksportera i przewoźnika. Konosament FIATA jest dokumentem potwierdzającym przyjęcie towaru przez przewoźnika i jest zazwyczaj używany w przypadku transportu drogowego, ale nie zawiera szczegółowych instrukcji wysyłkowych. Natomiast instrukcja wysyłkowa, mimo że dostarcza informacji dotyczących wysyłki, nie spełnia złożonych wymagań, które stawia routing order, gdyż jest bardziej ogólnym dokumentem nie specyfikującym szczegółów dotyczących transportu. W praktyce, wybór niewłaściwego dokumentu może prowadzić do pomyłek w procesie transportowym, co skutkuje opóźnieniami oraz dodatkowymi kosztami. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi dokumentami i ich odpowiednie zastosowanie w kontekście międzynarodowego transportu, aby zapewnić płynność operacji logistycznych.

Pytanie 3

Kiedy zleceniodawca opłaca rzeczywistą lub obliczoną wagę towaru, a nie wynajmuje całego środka transportu do przewozu, i jego rozmiar nie wpływa na koszt przewozu, to taki transport określa się mianem

A. kabotażowym
B. ponadgabarytowym
C. drobnicowym
D. całopojazdowym
Kabotaż to przewóz towarów na terenie danego kraju przez przewoźnika, który nie jest z tego kraju, co nie ma związku z płatnością za wagę towaru. W przypadku przewozu całopojazdowego zleceniodawca wynajmuje cały pojazd, co nie jest zgodne z definicją przewozu drobnicowego, gdzie płaci się za konkretną wagę towaru. Przewóz ponadgabarytowy dotyczy towarów, które przekraczają standardowe wymiary pojazdu, co również nie ma zastosowania w sytuacji, gdy towar jest drobnicowy. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie przewozu drobnicowego z przewozem większych ładunków czy całych pojazdów. W praktyce, zrozumienie różnicy między tymi rodzajami transportu jest kluczowe dla efektywności logistycznej oraz dla minimalizacji kosztów transportu. Bez znajomości specyfiki przewozu drobnicowego, przedsiębiorstwa mogą podejmować decyzje, które zwiększą ich wydatki i obniżą konkurencyjność na rynku. Odpowiednie planowanie i zastosowanie modelu drobnicowego może przynieść oszczędności oraz lepsze wykorzystanie zasobów transportowych.

Pytanie 4

Jakiego typu umowa jest uregulowana przepisami Kodeksu Cywilnego?

A. Kredytu
B. Przewozu
C. Faktoringu
D. Licencyjnej
Umowa przewozu to coś, co reguluje Kodeks Cywilny, zwłaszcza Księga III, Tytuł X. Zgodnie z artykułem 774, przewoźnik musi przewieźć rzeczy i je wydac', a nadawca z kolei płaci za przewóz. Można powiedzieć, że ta umowa jest istotna w różnych sytuacjach, jak na przykład przy organizacji transportu w handlu czy logistyce. Różne formy przewozu, jak transport drogowy, kolejowy czy lotniczy, również są objęte tymi przepisami, co czyni je naprawdę ważnymi dla całego rynku transportowego. No i warto zauważyć, że umowa przewozu różni się od innych umów, jak np. umowy kredytowe, które są regulowane innymi ustawami, jak ustawa o kredycie konsumenckim, czy umowy licencyjne wiążące się z prawem autorskim.

Pytanie 5

Firma spedycyjna, która ustala ceny za wykonanie konkretnych prac spedycyjnych, wykorzystuje

A. indywidualne negocjacje
B. prowizje spedytorskie
C. ryczałt spedycyjny
D. cennik czynnościowy
Cennik czynnościowy to narzędzie, które pozwala przedsiębiorstwom spedycyjnym na klarowne ustalenie cen za konkretne usługi spedycyjne. W przeciwieństwie do innych modeli cenowych, takich jak ryczałt czy negocjacje indywidualne, cennik czynnościowy oferuje przejrzystość i standaryzację, co jest kluczowe w branży logistycznej. Na przykład, jeśli firma zleca transport ładunku, cennik czynnościowy może określać osobne stawki za załadunek, transport oraz rozładunek, co pozwala na dokładne oszacowanie kosztów. Taki system sprzyja również porównywaniu ofert różnych przewoźników oraz ułatwia zarządzanie budżetem przez klientów. W wielu organizacjach używa się standardów branżowych, takich jak Incoterms, które w połączeniu z cennikami czynnościowymi, umożliwiają lepsze planowanie i przewidywanie kosztów związanych z transportem. Dobrze skonstruowany cennik czynnościowy może więc przyczynić się do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy satysfakcji klientów.

Pytanie 6

Jakim stylem negocjacji można określić dążenie do realizacji tylko swoich własnych interesów, nie dbając o potrzeby drugiej strony?

A. Dopasowania się
B. Unikania
C. Kompromisu
D. Dominacji
Styl negocjowania charakteryzujący się dominacją odnosi się do podejścia, w którym jedna strona stara się maksymalnie zaspokoić swoje interesy, często ignorując potrzeby drugiej strony. Tego rodzaju strategia jest zazwyczaj stosowana w sytuacjach, gdzie jedna strona ma przewagę, zarówno w kwestii zasobów, jak i wpływów. Przykładem może być sytuacja, w której firma negocjuje kontrakt z dostawcą i skupia się wyłącznie na uzyskaniu jak najniższej ceny, nie biorąc pod uwagę możliwości dostawcy do realizacji zamówienia. W dłuższej perspektywie, podejście to może prowadzić do pogorszenia relacji z partnerami biznesowymi i ich niezadowolenia, co w konsekwencji może wpłynąć na wyniki finansowe firmy. Dobre praktyki wskazują, że chociaż dominacja może przynieść krótkoterminowe zyski, ważne jest, aby w strategii negocjacyjnej uwzględniać interesy obu stron, co sprzyja długotrwałej współpracy.

Pytanie 7

Jaki będzie koszt netto transportu 1 tony ładunku przy użyciu pojazdu o nośności 24 ton, którego ładowność została wykorzystana w 45%, jeśli całkowity koszt przewozu wyniósł 1 080,00 zł netto?

A. 200,00 zł
B. 300,00 zł
C. 100,00 zł
D. 180,00 zł
Aby obliczyć koszt netto przewozu 1 tony ładunku, należy najpierw ustalić, ile wynosi całkowita ładowność pojazdu oraz ile z niej zostało wykorzystane. Pojazd o nośności 24 ton, przy 45% wykorzystaniu ładowności, transportuje 10,8 tony ładunku (24 tony * 0,45). Znając całkowity koszt przewozu, który wyniósł 1 080,00 zł netto, można obliczyć koszt transportu 1 tony. Dzielimy całkowity koszt przez ładowność, co daje: 1 080,00 zł / 10,8 tony = 100,00 zł za tonę. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w branży transportowej, gdzie precyzyjne wyliczenia kosztów wpływają na konkurencyjność ofert. Warto stosować takie analizy w codziennym zarządzaniu logistyką, aby optymalizować koszty i efektywność transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 8

W przypadku, gdy podczas weryfikacji stanu przesyłki zostanie odkryty naturalny ubytek części, polegający na obniżeniu ciężaru (wagi, masy), np. wskutek wyparowania wody, mamy do czynienia

A. ze zniszczeniem przesyłki
B. z ubytkiem przesyłki
C. z kradzieżą przesyłki
D. z uszkodzeniem przesyłki
Odpowiedź 'z ubytkiem przesyłki' jest prawidłowa, ponieważ naturalny brak części przesyłki, wynikający z wyparowania wody, nie jest wynikiem żadnego działania osób trzecich ani uszkodzenia, lecz procesem fizycznym. Ubytek przesyłki odnosi się do sytuacji, w której ilość towaru spada w wyniku naturalnych procesów, takich jak odparowanie, utlenianie czy inne zmiany fizykochemiczne. Przykładem takiego ubytku mogą być niektóre materiały, jak np. substancje higroskopijne, które w chłodnym i wilgotnym środowisku mogą tracić na masie z powodu absorpcji wody, a w suchym – poprzez parowanie. W logistyce oraz zarządzaniu zapasami kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy ubytkiem a innymi formami braków, co wpływa na zarządzanie ryzykiem oraz odpowiedzialność za przesyłki. Zgodnie z normami ISO 9001, organizacje powinny monitorować takie ubytki, aby wprowadzać odpowiednie środki zaradcze i kontrolować jakość dostaw. Zrozumienie tego zagadnienia jest istotne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i utrzymania standardów jakości.

Pytanie 9

Podczas planowania procesu transportowego oraz oceny, czy mamy do czynienia ze spedycją prostą czy złożoną (wiązaną), zwraca się uwagę na

A. miejsce realizacji usług spedycyjnych
B. rodzaj przesyłanych ładunków
C. liczbę kolejno wykorzystanych środków transportu
D. zakres świadczenia usług spedycyjnych
Podczas analizy procesu transportowego niektóre odpowiedzi mogą wydawać się logiczne, ale nie uwzględniają kluczowych różnic między spedycją prostą a złożoną. Zakres świadczenia usług spedycyjnych może odnosić się do różnorodności usług oferowanych przez spedytora, ale nie jest podstawowym kryterium do klasyfikacji spedycji. Z kolei miejsce wykonywania usług spedycyjnych, mimo że istotne dla logistyki, nie determinuje rodzaju spedycji. Może to prowadzić do mylnego przekonania, że lokalizacja wpływa na klasyfikację, podczas gdy to w rzeczywistości liczba środków transportu jest kluczowym czynnikiem. Rodzaj przesyłanych ładunków również ma znaczenie, ale nie jest wystarczającym kryterium do klasyfikacji spedycji. Przykładowo, ten sam rodzaj ładunku może być przewożony zarówno w ramach spedycji prostej, jak i złożonej, w zależności od zastosowanej metody transportu. Tego rodzaju błędne myślenie może prowadzić do niewłaściwego planowania procesów transportowych, co z kolei negatywnie wpływa na efektywność operacyjną i zwiększa ryzyko opóźnień oraz dodatkowych kosztów. Zrozumienie właściwych kryteriów klasyfikacji jest kluczowe dla właściwego zarządzania procesami logistycznymi.

Pytanie 10

Firma transportowa nabyła specjalistyczną naczepę chłodniczą oraz ciągnik za kwotę 420 000,00 zł. Określ, przez ile lat firma będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stosując metodę liniową, jeżeli roczna stawka amortyzacji zakupionego sprzętu wynosi 25%.

A. 15 lat
B. 3 lata
C. 4 lata
D. 20 lat
Odpowiedź 4 lata jest prawidłowa, ponieważ przy zastosowaniu metody liniowej oblicza się okres amortyzacji na podstawie wartości początkowej i rocznej stopy amortyzacji. W przypadku nabycia naczepy chłodnia i ciągnika o łącznej wartości 420 000 zł oraz rocznej stopy amortyzacji wynoszącej 25%, roczna kwota odpisu amortyzacyjnego wynosi 105 000 zł (420 000 zł x 25%). Aby obliczyć liczbę lat, przez które będziemy dokonywać odpisów, dzielimy wartość początkową przez kwotę rocznego odpisu: 420 000 zł / 105 000 zł = 4 lata. W praktyce, amortyzacja liniowa jest szeroko stosowaną metodą w branży transportowej, gdzie inwestycje w sprzęt są znaczne, a ich użytkowanie rozciąga się na wiele lat. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa prawidłowo planowały budżet oraz przewidywały koszty związane z wymianą sprzętu, co pomoże w długoterminowej strategii finansowej oraz zarządzaniu aktywami.

Pytanie 11

Jakiej techniki negocjacyjnej używa się, gdy decyzja jest podejmowana i realizowana bez wcześniejszego uzgodnienia z drugą stroną zasadności danego rozwiązania?

A. Ograniczonego pełnomocnictwa
B. Pustego portfela
C. Faktów dokonanych
D. Tysiąca wyjątków
Technika negocjacyjna znana jako 'fakty dokonane' polega na podejmowaniu decyzji i ich realizacji bez wcześniejszego uzgodnienia z drugą stroną, co sprawia, że ta strona ma niewielką możliwość reakcji czy negocjacji. W praktyce oznacza to, że jedna strona wprowadza zmiany lub wprowadza nowe zasady, które są już w mocy, co może zmusić drugą stronę do akceptacji sytuacji, która została już ustalona. Przykładem może być sytuacja, w której firma wprowadza nowe zasady pracy, informując pracowników o nich w dniu ich wprowadzenia, co pozostawia im jedynie do wyboru dostosowanie się do tych zasad lub rezygnację z pracy. Technika ta jest często stosowana w sytuacjach kryzysowych, gdzie szybkie działanie jest kluczowe, a negocjacje mogłyby opóźnić potrzebne decyzje. Warto jednak zauważyć, że stosowanie tej techniki może wpłynąć negatywnie na długotrwałe relacje z partnerami biznesowymi, dlatego powinna być stosowana ostrożnie, a w sytuacjach, gdzie inne metody negocjacyjne zawiodły. W kontekście standardów negocjacyjnych, 'fakty dokonane' mogą być postrzegane jako ryzykowne podejście, które powinno być stosowane z uwagą na możliwe konsekwencje.

Pytanie 12

Przedstawiony piktogram oznacza

Ilustracja do pytania
A. odpoczynek.
B. gotowość do jazdy.
C. inne prace.
D. jazdę.
Poprawna odpowiedź dotyczy oznaczenia, które jest powszechnie używane w kontekście prac budowlanych i naprawczych. Piktogram z przedstawionymi skrzyżowanymi młotkami stanowi międzynarodowy symbol oznaczający "inne prace". W praktyce, taki symbol jest wykorzystywany w placach budowy oraz w miejscach, gdzie prowadzone są różnego rodzaju prace naprawcze, co umożliwia pracownikom oraz przechodniom szybkie zrozumienie charakteru prowadzonych działań. Zgodnie ze standardami oznakowania, takie symbole powinny być widoczne i zrozumiałe, co przyczynia się do bezpieczeństwa w miejscu pracy. Użycie tego piktogramu przyczynia się do zminimalizowania ryzyka wypadków poprzez informowanie o prowadzonych pracach, co jest kluczowe w zarządzaniu bezpieczeństwem. Dlatego tak ważne jest, aby osoby pracujące w branży budowlanej oraz pokrewnych były świadome znaczenia takich oznaczeń oraz ich zastosowania w codziennej pracy.

Pytanie 13

Towar, który został zakupiony i posiada fakturę, wraca do dostawcy, który w tej sytuacji jest zobowiązany do wystawienia kontrahentowi

A. fakturę korygującą
B. paragon
C. duplikat faktury
D. dokument RW
Faktura korygująca jest dokumentem, który służy do zmiany warunków wcześniej wystawionej faktury. Jeżeli towar został zwrócony, nadawca ma obowiązek wystawić fakturę korygującą, aby zaktualizować dane dotyczące transakcji. W przypadku zwrotu towaru, faktura korygująca umożliwia zarówno zmniejszenie przychodu ze sprzedaży, jak i korektę podatku VAT, co jest kluczowe z punktu widzenia przepisów podatkowych. Warto zaznaczyć, że faktura korygująca powinna zawierać wszystkie istotne dane, takie jak numer faktury, której dotyczy, powód korekty oraz odpowiednie kwoty. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której klient zwraca wadliwy towar - w takim przypadku sprzedawca wystawia fakturę korygującą, a następnie wykazuje zmniejszenie przychodu w swoim księgowości. Przyznanie się do błędów oraz ich korekta są również zgodne z zasadą rzetelności w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, co stanowi standard w obszarze zarządzania finansami.

Pytanie 14

Zgodnie z kodeksem cywilnym spedytor

A. może osobiście przeprowadzić przewóz i dysponuje, w tym przypadku, prawami oraz obowiązkami przewoźnika
B. nie ma możliwości samodzielnego przeprowadzenia przewozu
C. może osobiście przeprowadzić przewóz i ma ograniczone uprawnienia przewoźnika
D. może samodzielnie przeprowadzić przewóz i nie dotyczą go pewne obowiązki przewoźnika
Odpowiedź ta jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 794 Kodeksu cywilnego, spedytor ma prawo do dokonania przewozu towaru, co oznacza, że w sytuacji, gdy podejmuje się przewozu, przysługiwać mu będą takie same prawa i obowiązki jak przewoźnikowi. W praktyce oznacza to, że spedytor, który samodzielnie przeprowadza transport, staje się odpowiedzialny za realizację umowy przewozu, musi przestrzegać przepisów prawa przewozowego oraz ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody powstałe w trakcie transportu. Przykładem może być sytuacja, gdy spedytor decyduje się na organizację transportu własnym środkiem transportu lub wynajmuje pojazd do przewozu towarów. Ważne jest, aby spedytor w takich przypadkach posiadał odpowiednie ubezpieczenie oraz znajomość regulacji dotyczących transportu, co stanowi standard w branży logistycznej. Zrozumienie roli spedytora oraz jego obowiązków w kontekście przewozu jest kluczowe w procesach logistycznych, a prawidłowe stosowanie przepisów może przyczynić się do efektywności i bezpieczeństwa transportu.

Pytanie 15

Jaką wagę obliczeniową należy przyjąć do określenia kosztu frachtu dla 12 przesyłek o wymiarach
0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, jeśli przelicznik 1m³ = 1 000 kg?

A. 3 840 kg
B. 2 688 kg
C. 6 720 kg
D. 3 360 kg
Aby obliczyć właściwą wagę obliczeniową dla przesyłek, należy najpierw obliczyć całkowitą objętość jednej przesyłki. Wymiary 0,7 m x 0,8 m x 0,4 m dają objętość 0,224 m³ (0,7 * 0,8 * 0,4). Następnie mnożymy tę objętość przez liczbę sztuk, co daje 2,688 m³ (0,224 m³ * 12). Zgodnie z przelicznikiem 1 m³ = 1 000 kg, otrzymujemy wagę obliczeniową równą 2,688 kg. W obszarze logistyki, szczególnie w transporcie morskim i lotniczym, kluczowe jest stosowanie właściwych metod obliczeń, aby określić fracht. Warto również zaznaczyć, że waga obliczeniowa jest istotna przy ustalaniu kosztów transportu, ponieważ może różnić się od wagi rzeczywistej. Przykładowo, przy transporcie towarów, które zajmują dużo miejsca, ale są relatywnie lekkie, waga obliczeniowa może być znacznie wyższa niż ich waga rzeczywista, co wpływa na koszty. Dlatego zrozumienie i umiejętność obliczania wagi obliczeniowej jest niezbędne dla efektywnego zarządzania kosztami w logistyce.

Pytanie 16

Ładunkiem zwielokrotnionym o objętości nieprzekraczającej 1m3 oraz maksymalnej masie brutto 1 000 kg, umieszczonym na palecie płaskiej lub skrzyniowej, jest

A. jednostka paletowa.
B. ładunek skonteneryzowany.
C. jednostka ładunkowa.
D. ładunek zapakowany.
Jednostka paletowa to taki termin, którego używamy w logistyce i transporcie, a chodzi o ładunek umieszczony na palecie. Ma to swoje wymiary i wagę, które muszą się zgadzać. Z tego, co pamiętam, wg norm ISO, jednostka paletowa nie powinna ważyć więcej niż 1000 kg i mieć objętości większej niż 1m³. Tego typu ładunki są super ważne, bo pozwalają lepiej wykorzystać przestrzeń w magazynie i ułatwiają prace przy załadunku, zwłaszcza z użyciem wózków widłowych. Można to zobaczyć na przykład, gdy dostarczają towary do supermarketu – różne produktyładują na paletach, co sprawia, że cały proces idzie sprawnie i jest bezpieczny. Generalnie stosowanie tych jednostek nie tylko optymalizuje łańcuch dostaw, ale też zwiększa wydajność operacyjną, co jest naprawdę kluczowe w tej branży.

Pytanie 17

Transport, który wymaga szczególnego oznakowania pojazdów, przeszkolenia kierowców oraz dostarczenia pisemnych instrukcji dla kierowcy, to rodzaj transportu

A. ładunków w kontenerach
B. materiałów niebezpiecznych
C. ładunków drobnicowych
D. żywych zwierząt
Transport materiałów niebezpiecznych jest szczególnym rodzajem przewozu, który wymaga nie tylko specjalnego oznakowania taboru, ale również certyfikowanego przeszkolenia kierowców oraz dostarczenia pisemnych instrukcji. Wynika to z faktu, że materiały niebezpieczne mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi oraz środowiska, dlatego ich przewóz jest ściśle regulowany przez przepisy krajowe i międzynarodowe, takie jak ADR (Umowa Europejska o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Towarów Niebezpiecznych). Przykładem zastosowania tych zasad jest transport substancji chemicznych, które muszą być oznaczone odpowiednimi symbolami ostrzegawczymi oraz przewożone w specjalnych kontenerach. Kierowcy muszą również znać procedury postępowania w przypadku awarii lub wypadku, co jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka. Posiadanie odpowiednich dokumentów oraz znajomość lokalnych przepisów dotyczących transportu materiałów niebezpiecznych jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i zgodności z prawem.

Pytanie 18

Oblicz czas potrzebny na załadunek 20 palet na środki transportu drogowego, jeśli czas załadunku jednej palety to:
- podjęcie na placu: 0,10 min,
- umieszczenie na pojeździe: 0,20 min,
- przejazd w jedną stronę: 0,50 min
UWAGA: Wózek znajduje się w strefie składowania palet i musi wrócić tam po zakończeniu procesu ładunkowego.

A. 25 min 30 sek
B. 26 min
C. 26 min 30 sek
D. 16 min
Patrząc na odpowiedzi, które wybrałeś, widać, że niektóre mogą być efektem nie do końca precyzyjnych obliczeń albo niezrozumienia całego procesu załadunku. Na przykład, jeśli wybrałeś czas załadunku krótszy niż 26 minut, to pewnie nie wziąłeś pod uwagę, jak ważny jest czas przejazdu wózka. To, że wózek musi jeździć tam i z powrotem, jest kluczowe, bo załadunek każdej palety to nie tylko czas przy palecie, ale też transport. Dodatkowo po załadunku wózek wraca na plac, co wydłuża czas całej operacji. Typowo, można popełnić błąd myślowy, zapominając uwzględnić cały cykl działania wózka, co skutkuje zaniżeniem czasów. W logistyce ważne jest, by brać pod uwagę wszystkie aspekty operacyjne, wliczając czas transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Kiedy planujesz i obliczasz czasy operacyjne, możesz efektywniej zarządzać swoimi zasobami i optymalizować procesy.

Pytanie 19

Osoba, która zajmuje się organizowaniem transportu ładunków na zlecenie podmiotu prawnego lub fizycznego i realizuje niezbędne działania dodatkowe, związane z charakterem zlecenia, to

A. załadowca
B. agent celny
C. przewoźnik
D. spedytor
Spedytor to osoba lub firma zajmująca się organizowaniem przewozu ładunków na zlecenie klientów, zarówno osób fizycznych, jak i prawnych. Do jego zadań należy nie tylko sam przewóz, ale również wykonywanie dodatkowych czynności, takich jak załatwianie formalności celnych, organizacja załadunku i rozładunku, a także dobór najbardziej optymalnych tras transportowych. Przykładowo, jeśli firma importująca towary z zagranicy zleca spedytorowi transport kontenera, spedytor będzie odpowiedzialny za zorganizowanie transportu morskim, przekroczenie granicy, a także załatwienie wszelkich formalności celnych. Zgodnie z normami branżowymi, spedytorzy powinni działać zgodnie z Międzynarodowymi Zasadami Spedycji oraz przestrzegać przepisów prawa dotyczących transportu towarów. Ich rola jest kluczowa w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw i zapewnieniu sprawnego przepływu towarów, co w praktyce przekłada się na obniżenie kosztów i czas dostawy.

Pytanie 20

Jakiego rodzaju ubezpieczenie dotyczy odpowiedzialność cywilna za skutki niewłaściwego zrealizowania umowy spedycji przez organizatora transportu?

A. CARGO
B. OC przewoźnika
C. OC spedytora
D. CARGO ICC
Odpowiedź "OC spedytora" jest prawidłowa, ponieważ dotyczy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, które obejmuje skutki niewłaściwego wykonania umowy spedycji przez organizatora przewozu. W praktyce, spedytorzy są odpowiedzialni za organizację transportu towarów, co często wiąże się z ryzykiem błędów w dokumentacji, opóźnień czy niewłaściwej obsługi ładunku. Ubezpieczenie OC spedytora chroni go przed roszczeniami wynikającymi z takich sytuacji, w tym odszkodowaniami na rzecz klientów, które mogą być skutkiem niewłaściwego wykonania jego obowiązków. Dla przykładu, jeśli spedytor zleca transport towaru niewłaściwemu przewoźnikowi lub nie dostarcza wymaganego dokumentu, może być pociągnięty do odpowiedzialności przez swojego klienta. W branży logistyki dobre praktyki wskazują na konieczność posiadania ubezpieczenia OC, aby zabezpieczyć się przed potencjalnymi stratami finansowymi oraz ochronić reputację firmy.

Pytanie 21

Jakim rodzajem podatku pośredniego jest w Polsce?

A. podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)
B. podatek leśny
C. podatek tonażowy
D. podatek od towarów i usług (VAT)
Podatek leśny jest obciążeniem należnym właścicielom lasów na rzecz gmin, ale nie można go zakwalifikować jako podatek pośredni. Jest to podatek, który ma zastosowanie do poszczególnych właścicieli lasów, a jego celem jest ochrona oraz zarządzanie zasobami leśnymi. Z kolei podatek tonażowy, który dotyczy jednostek pływających, jest również podatkiem dochodowym, a nie pośrednim, co oznacza, że obciąża właścicieli jednostek morskich w zależności od wielkości ich statków. Podobnie, podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) jest podatkiem bezpośrednim, który obciąża dochody osób fizycznych i jest pobierany na podstawie skali dochodów, a nie na podstawie obrotu towarami czy usługami. Powszechnym błędem jest mylenie podatków bezpośrednich z pośrednimi; kluczowa różnica polega na tym, że podatki pośrednie są zazwyczaj wliczane w cenę towarów i usług, co oznacza, że ich ciężar finansowy nie jest bezpośrednio przenoszony na podatnika, lecz na końcowego konsumenta. Niezrozumienie tej kwestii może prowadzić do nieporozumień w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz odpowiedzialności podatkowej.

Pytanie 22

Jednolity Dokument Administracyjny SAD stanowi wszechstronny formularz statystyczny, który pełni rolę

A. faktury pro forma
B. wniosku o wszczęcie postępowania celnego
C. dowodu przeprowadzenia analizy konkurencyjności usług
D. prognozy przychodów i wydatków
Jednolity Dokument Administracyjny SAD jest kluczowym elementem w obszarze procedur celnych, stosowanym w handlu międzynarodowym. Jego główną funkcją jest formalizacja wniosku o wszczęcie postępowania celnego, co umożliwia importerom i eksporterom zgłaszanie towarów do odprawy celnej. Dokument ten zapewnia zgodność z przepisami prawa celnego oraz umożliwia organom celnym skuteczne monitorowanie i kontrolowanie przepływu towarów przez granice. Na przykład, w przypadku importu towaru, przedsiębiorca musi wypełnić SAD, który zawiera szczegółowe informacje o towarach, ich wartości oraz kraju pochodzenia. Stosowanie jednolitego dokumentu pozwala na usprawnienie procesu odprawy celnej, minimalizując ryzyko błędów i opóźnień. Warto również zaznaczyć, że SAD jest zgodny z europejskimi standardami, co czyni go dokumentem uniwersalnym w obrocie międzynarodowym, wspierającym współpracę między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie obrotu towarami.

Pytanie 23

Spedytor, który prowadzi negocjacje dotyczące umowy, pragnąc utrzymać dobre relacje z zleceniodawcą oraz dążąc do uzyskania szybkiego i korzystnego rozwiązania problematycznej kwestii, zastosuje styl

A. polichroniczny
B. ekspresyjny
C. protransakcyjny
D. ceremonialny
Styl protransakcyjny to podejście, które koncentruje się na osiąganiu konkretnych, korzystnych rezultatów w negocjacjach, przy jednoczesnym utrzymywaniu dobrych relacji z partnerem biznesowym. W kontekście spedytora, który negocjuje warunki umowy, kluczowe jest dążenie do kompromisu, który zadowoli obie strony. Przykładem zastosowania stylu protransakcyjnego może być sytuacja, w której spedytor proponuje elastyczne terminy dostaw, aby zaspokoić potrzeby zleceniodawcy, jednocześnie negocjując korzystniejsze stawki przewozowe. Tego rodzaju podejście może prowadzić do długotrwałej współpracy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej. Warto również zauważyć, że skuteczne negocjacje protransakcyjne często opierają się na szerokiej wiedzy branżowej oraz umiejętności analizy potrzeb i oczekiwań obu stron. Dzięki temu można wprowadzić innowacyjne rozwiązania, które zminimalizują koszty i czas realizacji, co w efekcie przynosi korzyści zarówno spedytorowi, jak i zleceniodawcy.

Pytanie 24

Na trasie o długości 840 km przewóz jest realizowany przez dwuosobową ekipę, zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców. Pojazd porusza się z przeciętną prędkością eksploatacyjną wynoszącą 56 km/h. O której godzinie najpóźniej powinna rozpocząć pracę załoga, aby pojazd dotarł na odprawę celną o godzinie 20:45?

A. O godzinie 5:00
B. O godzinie 4:15
C. O godzinie 5:45
D. O godzinie 6:30
Odpowiedź o godzinie 5:45 jest prawidłowa, ponieważ umożliwia zrealizowanie trasy 840 km przy średniej prędkości eksploatacyjnej 56 km/h, co jest zgodne z normami przewozu towarów oraz przepisami regulującymi czas pracy kierowców. Obliczając czas przejazdu, używamy wzoru: czas = dystans / prędkość. Zatem czas podróży wynosi 840 km / 56 km/h = 15 godzin. Aby dotrzeć na odprawę celną o godzinie 20:45, załoga musi wyjechać o godzinie 20:45 - 15 godzin = 5:45. W praktyce jest to kluczowe, aby przestrzegać regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Dobrze zorganizowany harmonogram wyjazdów, uwzględniający odpowiednie przerwy oraz odpoczynek, jest istotnym elementem efektywności transportu. Przykładowo, zgodnie z unijnymi regulacjami, kierowcy muszą przestrzegać maksymalnych czasów jazdy oraz minimalnych czasów odpoczynku, co wpływa na optymalizację planowania tras. Dlatego wyjazd o 5:45 jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 25

TEU (twenty-foot equivalent unit) to jednostka ładunkowa odpowiadająca wymiarom kontenera

A. 45-stopowego
B. 30-stopowego
C. 20-stopowego
D. 40-stopowego
No to super, że zaznaczyłeś, że TEU to 20-stopowy kontener. To naprawdę ma sens, bo TEU to taka miara objętości w transporcie kontenerowym, która bezpośrednio odnosi się do tych standardowych kontenerów morskich. Generalnie, ten 20-stopowy kontener ma 6,1 metra, więc można powiedzieć, że to taki podstawa w logistyce morskiej. Dzięki użyciu jednostki TEU, można łatwiej robić różne obliczenia dotyczące transportu i składowania ładunków. Na przykład, gdy armatorzy planują transport towarów, to szybciej i łatwiej przeliczają różne kontenery na TEU, co bardzo pomaga w zarządzaniu miejscem na statkach. I to jest kluczowe, bo przy planowaniu portów też przydaje się wiedza o pojemności wyrażonej w TEU, żeby efektywnie przeładowywać towary. Warto pamiętać, że są też kontenery 40-stopowe, które odpowiadają 2 TEU, ale definicja TEU zawsze dotyczy tych 20-stopowych kontenerów.

Pytanie 26

Zbiór elementów, takich jak środki transportu, infrastruktura, ludzie oraz przepisy prawne, tworzy

A. system transportowy
B. plan transportowy
C. proces przewozowy
D. proces transportowy
System transportowy to skomplikowana sprawa i wcale nie jest taki prosty, jak się wydaje. W skład tego wszystkiego wchodzą różne środki transportu, jak auta, pociągi, statki czy samoloty, ale to nie wszystko. Podstawa to też infrastruktura, czyli te wszystkie drogi, mosty, tory kolejowe i porty, które pozwalają tym wszystkim działać. Ważna jest również rola ludzi, bo to oni są zarówno pasażerami, jak i osobami, które zarządzają całym tym systemem na co dzień. Przepisy prawne są tu istotne, bo regulują bezpieczeństwo transportu i dbają o odpowiednie zarządzanie ruchem oraz ochronę środowiska. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze podejście do zarządzania transportem to takie, które łączy różne środki, co pozwala na zrównoważony rozwój i ogranicza emisję CO2. Na przykład, w planowaniu miejskim integracja różnych form transportu może sprawić, że życie w miastach będzie o wiele lepsze i łatwiejsze dla mieszkańców.

Pytanie 27

W tabeli zebrano oferty firm przewozowych. Która z firm oferuje najkorzystniejszą stawkę za przewóz ładunku na odcinku 1 km?

Firma transportowaOdległość przewozowaOpłata ogólna za przewóz ładunku
A.850 km935 zł
B.600 km800 zł
C.400 km1 000 zł
D.1 200 km1 800 zł
A. C.
B. B.
C. D.
D. A.
Firma A oferuje najkorzystniejszą stawkę za przewóz ładunku na odcinku 1 km, co zostało ustalone na podstawie obliczeń polegających na podzieleniu ogólnej opłaty za przewóz przez odległość. W praktyce, taki sposób analizy stawek jest powszechnie stosowany w branży transportowej, gdyż pozwala na łatwe porównanie ofert różnych firm. Warto również zwrócić uwagę na inne czynniki, takie jak jakość usług, czas realizacji oraz dodatkowe opłaty, które mogą wpłynąć na całkowity koszt transportu. Zastosowanie analizy kosztów per kilometr jest standardem w logistyce, co pozwala menedżerom na podejmowanie lepszych decyzji zakupowych. Wiedza o tym, jak porównywać oferty przewozowe, jest niezbędna dla optymalizacji kosztów w łańcuchu dostaw. Wobec tego, firma A nie tylko oferuje najniższą stawkę, ale również staje się preferowanym partnerem w zakresie transportu, gdzie koszt ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 28

W skład funkcji wspierających w ośrodkach logistycznych wchodzi

A. przechowywanie
B. transport zewnętrzny
C. spedycja
D. zarządzanie zleceniami
Spedycja to kluczowa funkcja pomocnicza w centrach logistycznych, odpowiedzialna za organizację transportu towarów od nadawcy do odbiorcy. W praktyce, spedycja obejmuje szereg działań, takich jak wybór odpowiednich środków transportu, negocjowanie stawek, zarządzanie dokumentacją przewozową oraz obsługę klienta. Przykładowo, w branży e-commerce, spedycje pomagają w optymalizacji kosztów dostaw i czasu realizacji zamówień, co przekłada się na zadowolenie klientów. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością, podkreślają znaczenie efektywnej spedycji w zwiększaniu wydajności operacyjnej. Oprócz tego, spedycja często współpracuje z innymi funkcjami, takimi jak magazynowanie, co pozwala na lepsze planowanie i zarządzanie zapasami, a także z transportem zewnętrznym, co wpływa na całościową optymalizację łańcucha dostaw.

Pytanie 29

Jakie znaczenie ma potwierdzony przez przewoźnika list przewozowy w kontekście umowy przewozu ładunku koleją? Ile kopii listu przewozowego dostaje nadawca?

A. Trzy
B. Jeden
C. Cztery
D. Dwa
Odpowiedzi sugerujące, że nadawca otrzymuje dwa, trzy lub cztery egzemplarze listu przewozowego, są niezgodne z rzeczywistością prawną i praktykami w branży transportowej. W kontekście umowy przewozu ładunku, list przewozowy pełni rolę dokumentu przekazującego prawa do ładunku, a jego forma oraz ilość egzemplarzy powinny być dostosowane do obowiązujących przepisów. Często zdarza się, że mylenie liczby egzemplarzy wynika z niepełnego zrozumienia procedur przewozowych lub z zamieszania dotyczącego innych dokumentów, takich jak faktury czy specyfikacje przewozowe. W przypadku transportu drogowego, na przykład, często występuje wiele kopii dokumentu przewozowego, co może prowadzić do przekonania, że podobnie jest w transporcie kolejowym. Zrozumienie, że w przewozie kolejowym nadawca otrzymuje tylko jeden egzemplarz, jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień, które mogą wpływać na skuteczność operacji transportowych. Z perspektywy dobrych praktyk branżowych, istotne jest, aby wszystkie strony transakcji były świadome wymogów dotyczących dokumentacji przewozowej, a także by stosowały się do standardów ustanowionych przez organizacje transportowe i regulacje prawne.

Pytanie 30

Jaką formułę INCOTERMS 2020 należy wybrać, gdy ustalono, że sprzedawca udostępnia towar kupującemu w swoim magazynie, a od tego momentu kupujący bierze na siebie ryzyko i wszelkie koszty oraz obowiązki, w tym załadunek towaru na środek transportu oraz realizację formalności celnych w eksporcie?

A. EXW
B. FOB
C. CPT
D. DAT
Formuła EXW (Ex Works) w definicji INCOTERMS 2020 oznacza, że sprzedający udostępnia towar kupującemu w swoim zakładzie lub w innym określonym miejscu, co dokładnie odpowiada opisanej sytuacji. Sprzedający ma minimalne zobowiązania, a całość ryzyka oraz koszty związane z transportem, załadunkiem oraz formalnościami celnymi ponosi kupujący. Przykładem zastosowania EXW może być sytuacja, w której producent towarów wyprodukowanych w Polsce udostępnia swoje produkty w swoim magazynie, a kupujący z Niemiec jest odpowiedzialny za wszystkie dalsze kroki, od transportu do jego siedziby, po odprawę celną. W praktyce, korzystając z EXW, kupujący powinien być świadomy, że ma pełną kontrolę nad procesem logistycznym i musi przejąć odpowiedzialność za wszelkie formalności, co często wymaga zaawansowanej wiedzy o przepisach celnych i logistyce międzynarodowej.

Pytanie 31

Karnet TER używany do transportu na dłuższe odległości z uwzględnieniem tranzytu przez sześć granic to karnet

A. 20-woletowy
B. 4-woletowy
C. 14-woletowy
D. 8-woletowy
Karnet TER, znany też jako TIR Europejski, to coś, co jest mega ważne w transporcie międzynarodowym. Składa się z 14 wolet, co jest kluczowe, bo pozwala na spokojne przewożenie towarów przez wiele granic. Wiesz, przy transporcie na długie dystanse, jak z Europy do Azji przez Rosję, to te 14 wolet naprawdę robi robotę. Dzięki nim nie trzeba się martwić o dokumentację na każdej granicy, co znacząco przyspiesza sprawy. Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które chcą mieć wszystko pod kontrolą i uniknąć długiego czekania na granicach. Warto też pamiętać, że korzystając z karnetu TER, trzeba przestrzegać różnych przepisów międzynarodowych, co wpływa na bezpieczeństwo transportu. Moim zdaniem, to bardzo dobrze, bo daje pewność, że przewożone towary są legalne i wszystko jest w porządku.

Pytanie 32

Naturalne straty towarowe, które mają miejsce podczas przewozu, są rezultatem

A. pożaru
B. czynników biologicznych
C. kradzieży
D. niewłaściwie dobranym zabezpieczeniem
Naturalne ubytki towarowe, związane z transportem, mogą być spowodowane różnorodnymi czynnikami biologicznymi, takimi jak pleśń, bakterie czy szkodniki. Te czynniki mogą wpływać na jakość towarów, szczególnie w przypadku produktów spożywczych, roślinnych czy organicznych. W praktyce, towar poddany transportowi może ulegać degradacji lub uszkodzeniu w wyniku działania mikroorganizmów, co prowadzi do strat. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia naturalnych ubytków, ważne jest stosowanie odpowiednich metod przechowywania i transportu, takich jak kontrola temperatury, wilgotności, a także zabezpieczenia przed szkodnikami. W branży spożywczej zdefiniowane są standardy, jak np. HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), które pomagają w identyfikacji i kontroli zagrożeń biologicznych, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i jakości produktów. Ta wiedza jest istotna nie tylko z perspektywy logistyki, ale również zarządzania jakością w całym łańcuchu dostaw.

Pytanie 33

Jakie cechy wyróżniają negocjacje miękkie?

A. skupieniem się na osiągnięciu własnych zysków, kosztem drugiej strony
B. dążeniem do wspólnego znalezienia rozwiązań
C. intensywnym namawianiem drugiej strony do przyjęcia swojego punktu widzenia
D. opóźnianiem terminów rozmów
Negocjacje miękkie to podejście, które kładzie nacisk na współpracę i wypracowywanie rozwiązań korzystnych dla obu stron. Kluczowym celem tego typu negocjacji jest dążenie do porozumienia, które zaspokaja potrzeby wszystkich uczestników, a nie tylko jednej strony. Przykładem zastosowania negocjacji miękkich może być sytuacja, w której dwie firmy współpracują nad wspólnym projektem. Zamiast koncentrować się na maksymalizacji własnych zysków, obie strony analizują swoje potrzeby i dążą do wypracowania rozwiązania, które przyniesie korzyści zarówno im, jak i ich klientom. Tego typu podejście jest zgodne z zasadami etyki w negocjacjach, które zalecają uczciwość i przejrzystość, a także budowanie długotrwałych relacji. W kontekście standardów branżowych, negocjacje miękkie są często preferowane w sytuacjach, gdzie długofalowa współpraca i zaufanie są kluczowe, jak na przykład w negocjacjach między partnerami strategicznymi.

Pytanie 34

Jaki akt normatywny określa zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych?

A. Kodeks cywilny
B. Umowa CMR
C. Prawo o ruchu drogowym
D. Umowa AETR
Prawo o ruchu drogowym to akt prawny, który kompleksowo reguluje zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych w Polsce. Zawiera przepisy dotyczące wymogów technicznych, które muszą spełniać pojazdy, aby mogły być używane na drogach. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces rejestracji pojazdu, który wymaga przeprowadzenia badań technicznych oraz weryfikacji dokumentacji. Ponadto, Prawo o ruchu drogowym wskazuje na obowiązki właścicieli pojazdów, takie jak utrzymanie pojazdu w stanie odpowiadającym normom bezpieczeństwa. W kontekście standardów, przepisy te są zgodne z międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi transportu drogowego, co zapewnia jednolite podejście do kwestii bezpieczeństwa na drogach. Zrozumienie i przestrzeganie tych regulacji jest kluczowe nie tylko dla kierowców, ale również dla osób zarządzających infrastrukturą drogową oraz instytucjami kontrolnymi i nadzorczymi.

Pytanie 35

W konosamencie w sekcji "Consignee" powinno się wpisać

A. miejsce oraz kraj pochodzenia towaru
B. nazwę i adres wysyłającego towar
C. adres oraz podpis przewoźnika
D. nazwę oraz adres odbiorcy towaru
W konosamencie, w rubryce "Consignee", należy podać nazwę i adres odbiorcy ładunku, co jest kluczowe dla prawidłowego przebiegu procesu transportowego. Odbiorca to osoba lub firma, która ma odebrać przesyłkę po jej dostarczeniu. Właściwe wypełnienie tej sekcji jest istotne, aby uniknąć nieporozumień oraz opóźnień w dostawie. Na przykład, w przypadku przesyłek międzynarodowych, błędne dane odbiorcy mogą prowadzić do problemów celnych, a także mogą skutkować zwrotem paczki. Dobre praktyki sugerują, aby podać pełne dane, w tym nazwę, adres, kod pocztowy oraz numer telefonu odbiorcy. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takie jak Incoterms, precyzyjne określenie odbiorcy jest kluczowe dla odpowiedzialności za przesyłkę oraz kosztów związanych z jej transportem. Ponadto, znajomość i stosowanie tych zasad nie tylko ułatwia logistykę, ale także przyczynia się do budowania profesjonalnych relacji z partnerami biznesowymi.

Pytanie 36

Transport towarów przy użyciu pojazdu, który ma rejestrację zagraniczną lub należy do obcego przewoźnika, między lokalizacjami znajdującymi się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się

A. okazjonalne
B. intermodalne
C. kabotażowe
D. kombinowane
Odpowiedź 'kabotażowe' jest trafna, bo ten termin dotyczy przewozów, które robią zagraniczne pojazdy lub przewoźnicy na terenie Polski. W skrócie, chodzi o transport ładunków między różnymi miastami w kraju. Kabotaż jest istotny dla transportu w Unii Europejskiej, bo ułatwia liberalizację usług w tej dziedzinie. Na przykład, wyobraź sobie, że włoski przewoźnik bierze ładunek z Warszawy do Wrocławia, a potem przewozi coś z Wrocławia do Krakowa. Dzięki kabotażowi przewoźnicy mogą lepiej planować trasy i wykorzystać swoją flotę efektywnie, co zgadza się z europejskimi standardami konkurencji. No i nie zapominajmy, że kabotaż jest regulowany przez unijne przepisy, które ustalają, co można, a czego nie czasami, żeby chronić lokalnych przewoźników.

Pytanie 37

Numer seryjny jednostki wysyłkowej, który jest umieszczany na każdej jednostce transportowej i umożliwia ścisłe śledzenie przemieszczanych jednostek, oznaczany jest jako identyfikator

A. SSCC
B. EAN-8
C. UPC-A
D. CODE 39
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, jest standardem stosowanym w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, który umożliwia śledzenie jednostek transportowych na każdym etapie ich przemieszczania. Kod ten składa się z 18 cyfr, które zawierają informacje o pochodzeniu i historii jednostki transportowej. Dzięki SSCC możliwe jest przypisanie unikalnego identyfikatora do każdej przesyłki, co znacząco ułatwia zarządzanie jej ruchem oraz umożliwia automatyzację procesów logistycznych. Przykładowo, podczas transportu towarów SSCC pozwala na szybkie skanowanie i identyfikację paczek w magazynach, co przyspiesza procesy przyjęcia i wydania towaru. Dodatkowo, w przypadku problemów z przesyłką, SSCC umożliwia łatwe odnalezienie informacji o danej jednostce w systemach informatycznych. Standard SSCC jest zgodny z wytycznymi GS1, organizacji odpowiedzialnej za standaryzację kodów kreskowych i technologii identyfikacji w globalnej gospodarce.

Pytanie 38

Dokumentem jest formularz SAD

A. ubezpieczenia towaru krajowego
B. zawarcia umowy kupna lub sprzedaży towaru podlegającego badaniom fitosanitarnym
C. potwierdzenia dostarczenia ładunku z Polski do odbiorcy z siedzibą w państwie członkowskim UE
D. statystycznym w celu zgłoszenia do odprawy towarów z/do krajów nienależących do UE
Formularz SAD, czyli Specjalny Akt Dokumentacji, jest kluczowym dokumentem wykorzystywanym w odprawach celnych, szczególnie w kontekście importu i eksportu towarów z krajami nienależącymi do Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest zgłoszenie towarów do odprawy celnej, co jest niezbędne dla prawidłowego obiegu towarów i zapewnienia zgodności z przepisami prawa celnego. Przykładem jego zastosowania może być import towarów z Chin do Polski, gdzie formularz SAD jest wymagany do przedstawienia organom celnym w celu dokonania odprawy. Wypełnienie formularza SAD jest zgodne z europejskimi standardami, co zapewnia jednocześnie spójność i przejrzystość procesów celnych. Warto również wspomnieć, że właściwe zrozumienie i stosowanie formularza SAD przyczynia się do szybszej i skuteczniejszej odprawy towarów, co ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców zajmujących się handlem międzynarodowym.

Pytanie 39

Formuła handlowa FOB (Free On Board) jest używana w przypadku transakcji handlowych, które obejmują transport

A. drogowy
B. morski
C. kolejowy
D. lotniczy
Formuła handlowa FOB (Free On Board) odnosi się do sytuacji, w której sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar do momentu, gdy zostanie on załadunkowy na statek w porcie załadunku. Po przekroczeniu krawędzi burty statku, odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. Ta formuła jest szczególnie popularna w transporcie morskim, gdzie koszty i ryzyko związane z transportem są ściśle związane z miejscem załadunku i wyładunku. Przykładem zastosowania FOB może być sytuacja, w której firma importowa zleca zakup towarów w Chinach, a sprzedawca w Chinach organizuje transport do portu morskiego. Gdy towary zostaną załadowane na statek, odpowiedzialność za jakiekolwiek straty czy uszkodzenia przechodzi na kupującego. Takie podejście jest zgodne z Incoterms 2020, które definiują zasady odpowiedzialności za transport w handlu międzynarodowym, promując przejrzystość i odpowiedzialność stron w transakcjach handlowych.

Pytanie 40

Dokumentem pisemnym wystawionym przez bank, który zapewnia zabezpieczenie płatności dla sprzedawcy oraz jednocześnie gwarantuje nabywcy otrzymanie towaru, jest

A. akredytywa dokumentowa
B. polecenia pobrania
C. faktura
D. polecenia zapłaty
Akredytywa dokumentowa jest instrumentem finansowym, który stanowi pisemne zobowiązanie banku do dokonania płatności na rzecz sprzedającego, pod warunkiem spełnienia określonych warunków. Główną zaletą akredytywy jest to, że zapewnia bezpieczeństwo transakcji zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Sprzedający ma pewność, że otrzyma zapłatę, jeśli dostarczy towar zgodnie z umową, a kupujący ma gwarancję, że płatność zostanie zrealizowana tylko po dostarczeniu towaru spełniającego ustalone normy. Akredytywy są szczególnie popularne w międzynarodowym handlu, gdzie ryzyko niewykonania umowy jest znaczne. W praktyce stosuje się różne typy akredytyw, w tym akredytywy potwierdzone, nieodwołalne oraz udzielane przez banki lokalne lub zagraniczne. Zgodnie z normami ICC (Międzynarodowej Izby Handlowej), akredytywy powinny być dokładnie określone w dokumentacji, co minimalizuje ryzyko nieporozumień w trakcie realizacji transakcji.