Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 14:25
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 14:56

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Najprościej pomiar zbieżności połówkowej przeprowadza się

A. z wykorzystaniem projektorów zamocowanych do wszystkich kół
B. przy użyciu rozpędzarki do kół
C. gdy samochód przejeżdża przez płytę pomiarową w Stacji Kontroli Pojazdów
D. za pomocą projektorów instalowanych na kołach po jednej stronie pojazdu
Pomiar zbieżności połówkowej z użyciem rozpędzarki do kół to nie jest najlepszy pomysł. Rozpędzarka jest głównie do diagnostyki opon, a nie do precyzyjnego ustawienia zbieżności. Może to prowadzić do błędnych wyników, bo nie daje informacji o kącie nachylenia kół w stosunku do osi. Poza tym, takie podejście nie zapewnia odpowiednich warunków do pomiaru, co jest kluczowe. Metody z projektorami mocowanymi do kół też nie działają za dobrze, można się nabrać na różne parametry kół, co wprowadza błędy. Dodatkowo, projektory z jednej strony mogą wprowadzać chaos, bo nie biorą pod uwagę rzeczywistego ustawienia kół. Tego typu metody nie dają pełnego obrazu geometrii, co może skutkować złymi rekomendacjami. Warto pamiętać, że lepiej postawić na płytę pomiarową, bo to według branżowych standardów daje najlepsze wyniki.

Pytanie 2

Podczas przeglądu okresowego pojazdu samochodowego z silnikiem ZS wykonano czynności ujęte w tabeli. Jaki był koszt wykonania tej usługi, bez materiałów, jeżeli cena roboczogodziny w zakładzie wynosi 80 zł brutto.

Lp.CzynnośćCzas wykonania
w godzinach
1.Wymiana przegubu kulowego napędowego z osłoną gumową1,6
2.Wymiana 1 szt. końcówki drążka kierowniczego0,5
A. 200 zł
B. 168 zł
C. 146 zł
D. 186 zł
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi wynikają z błędnych obliczeń lub nieporozumień dotyczących zasad kalkulacji kosztów robocizny. W przypadku podanych opcji, można zauważyć, że odpowiedzi takie jak 186 zł, 146 zł czy 200 zł nie uwzględniają prawidłowego czasu pracy oraz stawki. Na przykład, przyjmując błędne założenie co do czasu potrzebnego na wykonanie usługi, można dojść do niepoprawnych wniosków, takich jak 186 zł, co mogłoby sugerować uwzględnienie zbyt dużej liczby roboczogodzin lub niepoprawną stawkę. Odpowiedzi, które sugerują 146 zł lub 200 zł, mogą wynikać z dodania lub odjęcia niewłaściwych wartości, co prowadzi do nieporozumień w zakresie kalkulacji. Kluczowym błędem jest nieprzestrzeganie standardów obliczeń, które opierają się na prostych zasadach matematycznych. Dobrą praktyką jest zawsze weryfikować każdą wartość, zanim zostanie wprowadzona do końcowego obliczenia, co pozwala uniknąć typowych błędów myślowych. Poprawne obliczenie kosztów robocizny jest istotne nie tylko dla właścicieli zakładów, ale również dla klientów, którzy pragną zrozumieć, za co płacą. Dlatego warto zwracać uwagę na dokładność i rzetelność przy tworzeniu wycen usług.

Pytanie 3

Użycie zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku skutkuje pokryciem izolatora świecy zapłonowej osadem w odcieniu

A. brunatnym
B. białoszarym
C. czarnym
D. błękitnym
Błękitny, białoszary i brunatny nalot na izolatorze świecy zapłonowej wskazują na inne problemy, które nie są bezpośrednio związane z zbyt bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną. Błękitny nalot zazwyczaj jest oznaką spalania oleju silnikowego, co może być wynikiem uszkodzenia pierścieni tłokowych, nieszczelności uszczelniaczy zaworowych lub innych problemów z silnikiem. Tego typu sytuacja prowadzi do przedostawania się oleju do komory spalania, co skutkuje niepożądanym zjawiskiem i negatywnie wpływa na wydajność silnika oraz może prowadzić do jego szybszego zużycia. Białoszary nalot wskazuje na przegrzanie silnika lub zbyt ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną, co skutkuje zbyt wysoką temperaturą w komorze spalania. W takich przypadkach może dochodzić do uszkodzenia elementów silnika oraz zmniejszenia jego wydajności. Brunatny nalot może być wynikiem niewłaściwego spalania paliwa lub obecności zanieczyszczeń w paliwie, co również nie jest związane z proporcjami mieszanki. Właściwa analiza nalotu na świecy zapłonowej jest kluczowa w diagnostyce silników spalinowych. Każdy z tych kolorów osadu wymaga innego podejścia do diagnostyki i naprawy, co podkreśla znaczenie dokładnych obserwacji oraz znajomości zasad działania silnika.

Pytanie 4

Silnik z zapłonem iskrowym, w którym olej silnikowy przedostaje się przez nieszczelności do komory spalania, generuje z rury wydechowej dym o odcieniu

A. czarnym
B. białym
C. niebieskim
D. czerwonym
Czarne, białe oraz czerwone dymy w spalinach silnika są często mylone z niebieskim dymem, jednak każde z tych zjawisk jest wynikiem różnych procesów zachodzących w silniku. Czarne dymienie wskazuje na nadmiar paliwa w stosunku do powietrza, co może być wynikiem nieprawidłowego działania układu wtryskowego lub filtrów powietrza. W przypadku silników z zapłonem iskrowym, nadmiar paliwa prowadzi do niepełnego spalania, co z kolei powoduje wydobywanie się czarnego dymu. Białe dymienie natomiast zazwyczaj jest oznaką tego, że do komory spalania dostaje się woda lub płyn chłodzący, co jest objawem poważniejszych uszkodzeń, takich jak uszczelka pod głowicą lub pęknięcie głowicy. Czerwony dym jest rzadziej spotykanym zjawiskiem i może być sygnalizowany przez obecność substancji chemicznych, takich jak oleje silnikowe z dodatkiem barwników, co jest zjawiskiem nieprawidłowym. Te błędne interpretacje prowadzą do niewłaściwych diagnoz oraz mogą opóźnić niezbędne naprawy silnika, co w konsekwencji może prowadzić do poważniejszych problemów technicznych oraz zwiększenia kosztów napraw.

Pytanie 5

Czarne zabarwienie spalin w silniku ZS może wskazywać

A. na przenikanie płynu chłodzącego do komory spalania
B. na uszkodzenie cewki zapłonowej
C. na poważnie zanieczyszczony filtr powietrza
D. na zbyt ubogą mieszankę
Czarne zabarwienie spalin może być mylnie interpretowane w kontekście uszkodzenia cewki zapłonowej. Owszem, uszkodzenie cewki może prowadzić do nieprawidłowego zapłonu paliwa, jednak ten problem objawia się głównie poprzez nierówną pracę silnika, spadek mocy oraz wzrost zużycia paliwa, a niekoniecznie poprzez czarne spaliny. Z kolei przenikanie płynu chłodzącego do komory spalania wiąże się z innymi objawami, takimi jak białe zabarwienie spalin czy obecność cieczy w oleju silnikowym. Zbyt uboga mieszanka paliwowa z kolei powoduje poszarzenie spalin i zwiększenie emisji tlenków azotu, co również jest sprzeczne z czarnymi spalinami. Użytkownicy często mylą objawy i nie zdają sobie sprawy, że czarne zabarwienie spalin w rzeczywistości wskazuje na nadmiar paliwa w mieszance lub problemy z filtracją powietrza, a nie na awarie układu zapłonowego czy nieszczelności w układzie chłodzenia. W kontekście diagnostyki silnika, kluczowym jest zrozumienie, że każdy rodzaj zabarwienia spalin mówi coś innego, co może mieć kluczowe znaczenie dla skutecznej naprawy i optymalizacji pracy silnika. Dlatego warto zwracać uwagę na te aspekty i stosować właściwe procedury diagnostyczne, aby unikać nieporozumień i nieprawidłowych interpretacji objawów.

Pytanie 6

Jakiego woltomierza o odpowiednim zakresie pomiarowym należy użyć do pomiaru spadku napięcia podczas rozruchu akumulatora?

A. 2 V AC
B. 20 V DC
C. 20 V AC
D. 2 V DC
Odpowiedź 20 V DC to trafny wybór. Kiedy mierzysz spadek napięcia na akumulatorze, który działa w trybie stałoprądowym, to woltomierz musi być przystosowany do napięcia stałego (DC). Wartość 20 V powinna być wystarczająca do uchwycenia typowych spadków napięcia, które mogą wystąpić podczas uruchamiania silnika. W praktyce, warto zmierzyć napięcie przed uruchomieniem i w trakcie rozruchu, żeby upewnić się, że akumulator działa jak należy. Jeśli wskazania spadają poniżej 12 V, to raczej coś jest nie tak. W branży mamy standardy, jak SAE J537, które podkreślają, jak ważne jest monitorowanie napięcia akumulatora, żeby zapobiegać różnym awariom w systemach elektrycznych pojazdu. Z kolei prawidłowe pomiary to klucz do diagnostyki i planowania konserwacji akumulatorów – bez tego ciężko będzie utrzymać efektywność zasilania.

Pytanie 7

Elementy nazywane "tulejami mokrymi" są instalowane w

A. układzie smarowania silnika
B. bloku silnika
C. sprzęgle dwustopniowym
D. skrzyni biegów
Tuleje mokre, znane również jako tuleje cylindrowe, to elementy montowane w bloku silnika, które mają kluczowe znaczenie dla efektywnego działania jednostki napędowej. Ich główną funkcją jest zapewnienie miejsca dla tłoka oraz optymalizacja procesu smarowania. Tuleje mokre są osadzone w bloku silnika w taki sposób, że współpracują z płynem chłodzącym, co pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy silnika. Przykładem zastosowania tulei mokrej może być silnik spalinowy, w którym olej silnikowy krąży wokół tulei, minimalizując tarcie oraz zużycie. Niektóre nowoczesne silniki stosują standardy, takie jak SAE J300, które określają właściwości olejów silnikowych i ich kompatybilność z różnymi materiałami, w tym z tulejami mokrymi. W ramach dobrych praktyk branżowych, regularna kontrola stanu tulei oraz ich smarowania jest niezbędna dla zapewnienia długowieczności silnika oraz jego optymalnej wydajności.

Pytanie 8

Częścią systemu hamulcowego nie jest

A. korektor siły hamowania
B. wysprzęglik
C. hamulec awaryjny
D. modulator ABS
Wysprzęglik to taki element, który nie ma nic wspólnego z układem hamulcowym. Jego głównym zadaniem jest rozłączanie silnika od skrzyni biegów, co jest super ważne w autach z manualną skrzynią. Zamiast tego, jeśli chodzi o hamulce, mamy do czynienia z hamulcami tarczowymi, bębnowymi, a także z systemami wspomagającymi, jak ABS, które zapobiegają blokowaniu kół. Wysprzęglik, jako część sprzęgła, w ogóle nie wpływa na hamowanie. Ale, żeby było jasne, jego działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy, bo pozwala kierowcy na precyzyjne włączanie biegów, co zwiększa kontrolę nad autem. Zrozumienie tej różnicy jest naprawdę ważne, bo przy diagnozowaniu i konserwacji pojazdów to może robić różnicę.

Pytanie 9

Aby czterosuwowy silnik zrealizował pełny cykl pracy (cztery suwy), wał korbowy musi wykonać obrót

A. o 180°
B. o 720°
C. o 360°
D. o 540°
Wybór innej odpowiedzi to trochę błąd w rozumieniu działania silnika czterosuwowego. Jak wybierasz "o 360°", to sugerujesz, że jeden obrót wału wystarczy na zakończenie całego cyklu, co jest nieprawidłowe. Pamiętaj, że jeden obrót to tylko dwa suwki, a nie cztery. Tak naprawdę po jednym obrocie silnik przechodzi tylko przez ssanie i sprężanie. Powinieneś wiedzieć, że to zrozumienie ma kluczowe znaczenie, bo mylące wyobrażenie o działaniu silnika może skutkować problemami podczas montażu czy diagnostyki. Nawet odpowiedź "o 540°" jest w tym kontekście myląca, bo w tym przypadku żaden z suwów się nie kończy. Widzisz, często ludzie mylą ilość obrotów z ilością suwów, przez co wyciągają złe wnioski. A jak weźmiesz obrót o 180°, to też jest to niezdrowe myślenie, bo to tylko fragment cyklu i nic się tam nie kończy. Podsumowując, zrozumienie pełnego cyklu czterosuwowego jest naprawdę ważne, żeby silnik działał sprawnie i żebyś mógł go dobrze konserwować.

Pytanie 10

Zgięty wahacz w pojeździe należy

A. wzmocnić dodatkowym elementem
B. wyprostować w wysokiej temperaturze
C. wymienić na nowy
D. wyprostować w niskiej temperaturze
Wymiana zgiętego wahacza na nowy jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem w przypadku uszkodzenia tego kluczowego elementu zawieszenia pojazdu. Wahacz odpowiada za stabilność oraz komfort jazdy, a jego deformacja może prowadzić do poważnych problemów z geometrą zawieszenia, co wpływa na bezpieczeństwo pojazdu. W praktyce, wahacze wykonane są z materiałów takich jak stal lub aluminium, które po zgięciu mogą stracić swoje właściwości mechaniczne. Nawet jeśli wahacz wydaje się być wyprostowany, w jego strukturze mogą pozostać mikropęknięcia, które z czasem mogą prowadzić do dalszych uszkodzeń. Wymiana wahacza na nowy zapewnia pełną niezawodność oraz zgodność z normami producenta, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu zawieszenia. Dodatkowo, nowe wahacze są projektowane z uwzględnieniem najnowszych standardów i technologii, co może przyczynić się do poprawy osiągów pojazdu oraz jego trwałości. W sytuacji wystąpienia zgięcia wahacza zawsze należy zwrócić uwagę na jego wymianę, a nie na naprawę, aby zachować maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 11

Gdzie znajduje się wytłoczony numer identyfikacyjny VIN w pojeździe?

A. z prawej strony, na elemencie konstrukcyjnym nadwozia
B. w każdym miejscu ramy pojazdu
C. w każdym miejscu nadwozia samochodu
D. z lewej strony, w tylnej części nadwozia
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi dotyczących lokalizacji numeru VIN pojazdu, istnieje kilka aspektów, które warto omówić. Podanie informacji, że VIN znajduje się po lewej stronie w tylnej części nadwozia, jest mylące, ponieważ standardowe umiejscowienie tego numeru nie jest zgodne z praktykami branżowymi. Zazwyczaj numery identyfikacyjne są wyraźnie wytłoczone w obszarze, który jest łatwy do zlokalizowania, a nie w przypadkowej części pojazdu. Ponadto twierdzenie, że VIN może być umieszczony w dowolnym miejscu ramy pojazdu lub nadwozia jest wprowadzeniem w błąd, ponieważ takie podejście mogłoby prowadzić do trudności w identyfikacji pojazdu. W branży motoryzacyjnej, zgodnie z regulacjami, każde auto musi mieć VIN w ściśle określonym miejscu, aby zapewnić spójność i ułatwić jego wykrywanie przez służby porządkowe. Zastosowanie VIN w nieodpowiednich lokalizacjach mogłoby również prowadzić do problemów prawnych przy rejestracji czy sprzedaży pojazdów. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że lokalizacja VIN nie ma znaczenia, podczas gdy w rzeczywistości jest to kluczowy element identyfikacji i ochrony pojazdu. Dlatego tak ważne jest, aby znać i rozumieć standardowe praktyki dotyczące umiejscowienia numeru VIN w kontekście bezpieczeństwa i zgodności.

Pytanie 12

Pomiar zużycia gładzi cylindrów wykonuje się przy użyciu

A. mikrometru
B. głębokomościomierza
C. średnicówki czujnikowej
D. suwmiarki modułowej
Użycie średnicówki czujnikowej do pomiaru zużycia gładzi cylindrów jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia uzyskanie wysokiej precyzji i dokładności pomiarów. Średnicówki czujnikowe, zwane także czujnikami średnicy lub czujnikami cylindrycznymi, są narzędziami pomiarowymi, które pozwalają na bezpośrednie mierzenie średnic otworów, wałów czy cylindrów. Dzięki zastosowaniu mechanizmu pomiarowego z odczytem cyfrowym lub analogowym, średnicówki te oferują dokładność do 0,001 mm. Praktycznym zastosowaniem średnicówki czujnikowej jest kontrola wymiarów w procesie produkcji silników, gdzie zachowanie odpowiednich tolerancji wymiarowych jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania. W branży motoryzacyjnej standardy takie jak ISO 2768 określają wymagania dotyczące tolerancji wymiarowych, dlatego wykorzystanie średnicówki czujnikowej jest zgodne z tymi normami. Dodatkowo, pomiar za pomocą tego narzędzia może być wspomagany przez systemy komputerowe, co pozwala na łatwe archiwizowanie i analizowanie danych pomiarowych.

Pytanie 13

Jakiego rodzaju parametr opisuje zapis 100A (Amper)?

A. Napięcia prądu
B. Temperatury cieczy
C. Natężenia prądu
D. Lepkości cieczy
Odpowiedź 'Natężenia prądu' jest poprawna, ponieważ zapis 100A odnosi się bezpośrednio do wartości natężenia prądu elektrycznego, które mierzone jest w amperach (A). Natężenie prądu definiuje ilość ładunku elektrycznego przepływającego przez punkt w obwodzie w jednostce czasu. W praktyce, zrozumienie natężenia prądu jest kluczowe w wielu zastosowaniach inżynieryjnych i elektronicznych, np. przy projektowaniu obwodów elektrycznych, w których należy zapewnić, aby przekroje przewodów były odpowiednie do przewodzenia określonego natężenia prądu bez ryzyka przegrzania. Standardy takie jak IEC 60228 dotyczące przewodów elektrycznych zawierają szczegółowe wytyczne dotyczące doboru przekrojów przewodów w zależności od natężenia prądu. Warto również zauważyć, że w systemach zasilania, takich jak instalacje domowe czy przemysłowe, natężenie prądu ma kluczowe znaczenie dla obliczania mocy elektrycznej, co jest niezbędne do prawidłowego doboru urządzeń oraz zabezpieczeń elektrycznych.

Pytanie 14

Jaką jednostką wyrażamy moment obrotowy silnika?

A. kW
B. KM
C. N
D. Nm
Kiedy mówimy o jednostkach miary związanych z silnikami, warto zauważyć, że kW (kilowaty) są jednostką mocy, a nie momentu obrotowego. Moc to iloczyn momentu obrotowego i prędkości kątowej, co oznacza, że chociaż kW są istotne w kontekście wydajności silnika, nie można ich używać do bezpośredniego pomiaru momentu obrotowego. Często zdarza się, że osoby nieznające się na podstawowych zasadach fizyki mogą mylić te dwa pojęcia, co prowadzi do błędnych interpretacji dotyczących wydajności pojazdu. Z kolei KM (konie mechaniczne) to także jednostka mocy, a nie momentu obrotowego. Użytkownicy mogą sądzić, że większa moc konieczna jest do osiągnięcia większego momentu obrotowego, co nie jest prawdą. Tego rodzaju błędne założenia mogą prowadzić do nieporozumień w ocenie parametrów technicznych silników. Ostatnia odpowiedź, N (niutony), jest miarą siły, a moment obrotowy jest funkcją siły i odległości od osi obrotu. Dlatego też, choć niutony mogą odgrywać rolę w obliczeniach związanych z momentem obrotowym, nie są jednostką, która mogłaby być używana do jego bezpośredniego pomiaru. Często spotykane mylne interpretacje w tematyce silników mogą wynikać z braku podstawowej wiedzy technicznej, co skutkuje przekłamaniami w ocenie ich wydajności.

Pytanie 15

Nieprawidłowe rozpylenie paliwa wtryskiwanego, przejawiające się zwiększoną ilością sadzy w spalinach ponad dopuszczalne wartości, nie może być spowodowane

A. nieszczelnością głowicy.
B. nieszczelnością rozpylacza.
C. zużyciem otworów wylotowych rozpylacza.
D. zbyt niskim ciśnieniem wtrysku.
Nieszczelność w rozpylaczu, zużyte otwory wylotowe i niskie ciśnienie wtrysku to rzeczy, które mogą mocno wpłynąć na to, jak dobrze paliwo się rozpyla. Jak rozpylacz jest nieszczelny, to paliwo wtryskuje się źle i silnik działa nieregularnie. Kiedy paliwo jest źle rozprowadzone, mogą się pojawić duże krople, które nie spalają się tak, jak powinny, a to zwiększa emisję cząstek stałych, w tym sadzy. Zużyte otwory w rozpylaczu zaburzają strumień paliwa, co znowu ma wpływ na to, jak dobrze zachodzi spalanie. A niskie ciśnienie wtrysku to kolejny problem, bo przez to atomizacja paliwa nie zachodzi prawidłowo, co znów zwiększa ryzyko powstawania sadzy. Myślenie, że nieszczelności głowicy mogą być za to odpowiedzialne, to spory błąd, bo głowica nie wpływa na wtrysk. Więc żeby zmniejszyć emisję sadzy, ważne jest, żeby na bieżąco serwisować układy wtryskowe, sprawdzając stan rozpylaczy i ciśnienie, jak radzą producenci.

Pytanie 16

Który z wymienionych składników nie wchodzi w skład układu przeniesienia napędu?

A. Sprzęgło
B. Przekładnia główna
C. Koło talerzowe
D. Wałek rozrządu
Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą elementów układu przeniesienia napędu. Koło talerzowe to kluczowy komponent w mechanizmach przekładni automatycznej, który odpowiada za przekazywanie momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Z kolei przekładnia główna, jako element przenoszący napęd na osie pojazdu, jest niezbędna do zmiany kierunku i rozdziału mocy na koła. Sprzęgło odgrywa rolę w połączeniu i rozłączeniu silnika z skrzynią biegów, co umożliwia operatorowi płynne zmiany przełożeń bez szarpania. Często błędne wnioski dotyczące roli tych elementów wynikają z mylnego utożsamienia ich z innymi komponentami w silniku, co prowadzi do nieporozumień. Warto zwrócić uwagę, że układ przeniesienia napędu obejmuje elementy, które są zaangażowane bezpośrednio w transfer mocy, podczas gdy wałek rozrządu nie ma z tym nic wspólnego. Zrozumienie różnic między tymi elementami jest kluczowe w diagnostyce oraz doborze odpowiednich części zamiennych podczas napraw i konserwacji pojazdów, zgodnie z normami i standardami branżowymi.

Pytanie 17

Zasilanie silnika z nadmiernie bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną skutkuje pokryciem izolatora świecy zapłonowej osadem o kolorze

A. brunatnym
B. białoszarym
C. błękitnym
D. czarnym
Zasilanie silnika zbyt bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną prowadzi do powstawania charakterystycznego osadu na izolatorze świecy zapłonowej, który przyjmuje kolor czarny. Taki stan rzeczy wynika z niepełnego spalania paliwa, co prowadzi do wzrostu ilości węgla i innych zanieczyszczeń. Gdy silnik nie otrzymuje odpowiedniej proporcji powietrza w stosunku do paliwa, efektywność spalania maleje, a nadmiar paliwa ulega rozkładowi, tworząc osad. Osad czarny na świecy zapłonowej może wskazywać na problemy z silnikiem, takie jak nieszczelności w układzie dolotowym, zanieczyszczone filtry powietrza lub zły stan wtryskiwaczy. W praktyce, aby poprawić efektywność pracy silnika, zaleca się regularne monitorowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz stosowanie odpowiednich procedur diagnostycznych, takich jak analiza spalin czy inspekcja układów wtryskowych, zgodnie z normami Euro i wytycznymi producentów pojazdów.

Pytanie 18

Koszt jednego zaworu do silnika samochodu osobowego wynosi 25 zł. Jaką kwotę będzie trzeba wydać na wymianę kompletu zaworów w silniku z oznaczeniem 1.8 16V?

A. 200 zł
B. 300 zł
C. 400 zł
D. 100 zł
Koszt wymiany kompletu zaworów w silniku o oznaczeniu 1.8 16V wyniesie 400 zł, ponieważ w tym silniku znajduje się 16 zaworów (8 na cylinder w silniku z 4 cylindrami). Przy cenie jednego zaworu wynoszącej 25 zł, całkowity koszt wymiany można obliczyć mnożąc liczbę zaworów przez ich cenę. Zatem: 16 zaworów x 25 zł = 400 zł. Tego typu kalkulacje są istotne w przypadku serwisowania pojazdów, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów naprawy jest kluczowe dla zarządzania budżetem. Zrozumienie kosztów części zamiennych oraz robocizny wpływa na decyzje związane z konserwacją i naprawą pojazdów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Właściciele pojazdów powinni być świadomi, że regularne serwisowanie i wymiana zużytych części, takich jak zawory, może znacząco wpłynąć na wydajność silnika i jego długowieczność.

Pytanie 19

Jakie elementy można naprawić stosując metodę lutowania?

A. uszkodzoną końcówkę drążka kierowniczego
B. nieszczelną chłodnicę
C. zużyte łożysko ślizgowe wału korbowego
D. pęknięty wał napędowy
Lutowanie to super metoda, jeśli chodzi o naprawę nieszczelnych chłodnic. Dzięki temu można skutecznie połączyć różne elementy metalowe, bo materiał lutowniczy się topi i załatwia sprawę. Chłodnice zazwyczaj są z aluminium albo miedzi, więc lutowanie naprawdę daje radę w naprawie wycieków płynu chłodzącego. Z mojego doświadczenia ważne jest, żeby najpierw dokładnie oczyścić uszkodzone miejsce, a potem nałożyć topnik. To zapewnia lepsze trzymanie się lutowia. Potem całość musi się podgrzać, co topi materiał i łączy elementy. Dobrze zrobione lutowanie jest trwałe i wytrzymuje wysokie ciśnienie oraz temperaturę, co jest mega istotne w układach chłodzenia w samochodach. Warto mieć na uwadze, że są standardy, jak ISO 14731, które wskazują, jak ogarniać lutowanie, by mieć pewność, że połączenia są na najwyższym poziomie. Regularne kontrolowanie nieszczelności chłodnic też nie zaszkodzi – lepiej zapobiegać problemom niż je potem łatać.

Pytanie 20

Układ hamulcowy należy odpowietrzyć

A. w tym samym kierunku co wskazówki zegara
B. w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara
C. rozpoczynając od koła najbliższego pompie hamulcowej
D. rozpoczynając od koła najdalszego od pompy hamulcowej
Odpowietrzanie układu hamulcowego w sposób przeciwny do kierunku wskazówek zegara oraz od najbliższego koła do pompy hamulcowej prowadzi do poważnych błędów w procesie. Przede wszystkim, metoda odpowietrzania zaczynająca się od najbliższego koła nie jest zgodna z zasadami hydrauliki. Powietrze, które gromadzi się w systemie, zazwyczaj znajduje się w najdalszych częściach układu, a rozpoczęcie odpowietrzania od najbliższego koła ryzykuje pozostawieniem nieusuniętego powietrza, co skutkuje nieprawidłowym działaniem układu hamulcowego. Z kolei metoda odpowietrzania w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara nie ma uzasadnienia technicznego, gdyż nie wpływa na usuwanie powietrza z układu w sposób efektywny. Zamiast tego, skutkuje to jedynie chaotycznym wprowadzaniem powietrza w inne miejsca układu, co zwiększa ryzyko wystąpienia sytuacji niebezpiecznych podczas jazdy. W praktyce, wiele warsztatów samochodowych stosuje metody oparte na najlepszych praktykach, które potwierdzają, że efektywne odpowietrzanie zaczynające się od najdalszego koła jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej wydajności hamulców. Ignorując te zasady, można łatwo doprowadzić do sytuacji, w której układ hamulcowy będzie działał niewłaściwie, co w efekcie stwarza zagrożenie na drodze.

Pytanie 21

Honowanie to zabieg wykańczający, który stosuje się w procesie naprawy

A. czopów wału korbowego
B. gniazd zaworów
C. powierzchni krzywek wału rozrządu
D. tulei cylindrowych
Honowanie to precyzyjna obróbka wykańczająca, która ma na celu uzyskanie powierzchni o bardzo wysokiej jakości, szczególnie w przypadku tulei cylindrowych. Proces ten polega na usuwaniu niewielkich ilości materiału, co pozwala na poprawę wymiarów, kształtu oraz chropowatości powierzchni. W przypadku tulei cylindrowych honowanie jest kluczowe, ponieważ zapewnia odpowiednią geometrię, co jest niezbędne dla prawidłowego działania silnika. Przykładem zastosowania honowania może być przygotowanie tulei cylindrowych silnika spalinowego, gdzie precyzyjne dopasowanie do tłoków ma kluczowe znaczenie dla efektywności pracy silnika oraz jego żywotności. Dobrze przeprowadzone honowanie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie emisji spalin oraz zwiększenie mocy silnika. W branży motoryzacyjnej honowanie jest standardem, który pozwala na uzyskanie wysokiej jakości komponentów, co przekłada się na lepsze osiągi i niezawodność pojazdów.

Pytanie 22

Na etykiecie znamionowej pojazdu brakuje informacji o

A. numerze świadectwa homologacji
B. wymiarach zewnętrznych pojazdu
C. dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu
D. numerze identyfikacyjnym VIN
Wszystkie wymienione elementy na tabliczce znamionowej są istotne z punktu widzenia identyfikacji i klasyfikacji pojazdu. Niezrozumienie tych informacji może prowadzić do poważnych problemów, zarówno na etapie zakupu pojazdu, jak i w kontekście jego późniejszej eksploatacji. Numer identyfikacyjny VIN jest kluczowy, ponieważ pozwala na jednoznaczną identyfikację pojazdu w bazach danych, co jest szczególnie ważne w kontekście kradzieży czy wypadków. Brak znajomości tego numeru może uniemożliwić pełne zweryfikowanie historii samochodu, co naraża nabywców na potencjalne oszustwa. Podobnie, numer świadectwa homologacji jest niezbędny do stwierdzenia, że pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa i emisji spalin. Wymagania w tym zakresie są regulowane przez przepisy krajowe i międzynarodowe, a ich ignorowanie może skutkować niezgodnością pojazdu z przepisami drogowymi, co wiąże się z ryzykiem kar administracyjnych. Z kolei wymiary zewnętrzne pojazdu mają wpływ na zdolność do poruszania się w różnych warunkach drogowych oraz na zdolność do parkowania. Konsekwencje niewłaściwego zrozumienia tych danych mogą prowadzić do wypadków oraz nieefektywnego wykorzystania pojazdu. Dlatego tak istotne jest zapoznanie się z informacjami zawartymi na tabliczce znamionowej, aby uniknąć podejmowania decyzji w oparciu o niepełne lub błędne dane.

Pytanie 23

Zbieżność kół przednich mierzona jest poprzez określenie różnicy

A. kątów nachylenia kół jezdnych na osi napędowej
B. pomiędzy rozstawem kół po lewej i prawej stronie
C. odległości między obrzeżami obręczy kół przednią a tylną osią
D. przesunięcia kół tylnych w stosunku do kół przednich
Pojęcia związane z pomiarem zbieżności kół są często mylone, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat diagnostyki układów jezdnych. Odpowiedzi dotyczące różnicy między rozstawem kół z lewej i prawej strony oraz kątów pochylenia kół jezdnych osi napędzanej nie odnoszą się bezpośrednio do zbieżności, która koncentruje się na relacji między przednim a tylnym obrzeżem kół w osi pojazdu. Różnice w rozstawie kół mogą wpłynąć na statykę pojazdu, ale nie są one miarą zbieżności, która ma na celu ocenę równoległości kół przednich. Z kolei kąt pochylenia kół jezdnych odnosi się do innego aspektu geometrii zawieszenia, który ma wpływ na zachowanie pojazdu w zakrętach, ale nie jest bezpośrednio związany z zbieżnością. Ponadto, przesunięcie kół tylnych w stosunku do kół przednich jest innym zagadnieniem, które dotyczy ogólnej geometrii pojazdu, ale nie jest elementem pomiaru zbieżności kół przednich. W odpowiedzi, która sugeruje pomiar odległości między obrzeżami obręczy kół, znajduje się klucz do poprawnej diagnostyki, ponieważ to właśnie te odległości decydują o prawidłowej zbieżności kół przednich, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 24

Aby zmierzyć napięcie ładowania akumulatora w instalacji elektrycznej samochodu z alternatorem, konieczne jest skorzystanie z woltomierza o zakresie pomiarowym przynajmniej

A. 2 V
B. 20 V
C. 9 V
D. 6 V
Wybór nieodpowiedniego zakresu pomiarowego woltomierza do pomiaru napięcia ładowania akumulatora w pojazdach może prowadzić do poważnych błędów pomiarowych oraz uszkodzenia sprzętu. Odpowiedzi sugerujące zakresy 2 V, 6 V, czy 9 V są niewystarczające, ponieważ nie uwzględniają rzeczywistych warunków operacyjnych pojazdów. W instalacjach elektrycznych samochodów napięcia mogą przekraczać 14 V, a w przypadku awarii alternatora mogą osiągnąć nawet wartości rzędu 15-16 V lub wyższe. Użycie woltomierza o zakresie 2 V, 6 V czy 9 V naraża użytkownika na ryzyko uszkodzenia przyrządu, co jest powszechnym błędem myślowym wynikającym z niedostatecznej wiedzy na temat zmienności napięcia w układach ładowania. Dodatkowo, pomiar w takich zakresach nie zapewni dokładnych wyników, co może skutkować błędną diagnozą stanu akumulatora oraz układu elektrycznego. W przypadku pojazdów z alternatorem ważne jest, aby używać narzędzi pomiarowych, które są zgodne z obowiązującymi normami. W branży motoryzacyjnej, zgodnie z normami IEC, należy stosować urządzenia, które są w stanie bezpiecznie obsługiwać napięcia do 20 V, aby zapewnić nie tylko dokładność, ale także bezpieczeństwo. Dlatego kluczowe jest, aby przy wyborze woltomierza uwzględnić rzeczywiste wymogi pomiarowe w zależności od specyfiki danego pojazdu.

Pytanie 25

Na rysunku przedstawiono pomiar bicia

Ilustracja do pytania
A. osiowego piasty koła.
B. promieniowego piasty koła.
C. osiowego tarczy hamulcowej.
D. promieniowego tarczy hamulcowej.
Poprawna odpowiedź dotyczy pomiaru bicia promieniowego piasty koła, co jest kluczowym aspektem w diagnostyce i ocenie stanu układu jezdnego pojazdu. Ustawienie zegara pomiarowego w ten sposób, aby mierzył on odchyłki w kierunku promieniowym, pozwala na dokładne określenie, czy piasta koła obraca się w sposób prawidłowy. W praktyce, zbyt duże odchylenia mogą prowadzić do nieprawidłowego zużycia łożysk, drgań oraz hałasu, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001 dotyczących systemów zarządzania jakością, precyzyjność pomiarów mechanicznych odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej jakości produktów i usług. Dlatego też, właściwe ustawienie narzędzi pomiarowych oraz ich interpretacja mają fundamentalne znaczenie dla utrzymania standardów jakości i wydajności pojazdów. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna konserwacja pojazdów oraz kontrola stanu układów jezdnych, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności eksploatacji.

Pytanie 26

Podczas testu po naprawie pojazdu zauważono samoczynny wzrost poziomu oleju w układzie smarowania silnika. Co może być przyczyną tej sytuacji?

A. uszkodzenie pompy olejowej
B. nadmierne zabrudzenie filtra oleju
C. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
D. zużycie czopów wału korbowego
Jak się okazuje, uszkodzenie uszczelki pod głowicą to dość poważna sprawa, bo może prowadzić do niebezpiecznego wzrostu poziomu oleju w silniku. Kiedy ta uszczelka nie działa, płyny chłodzące czy olej mogą przedostać się tam, gdzie nie powinny – do komory spalania albo do układu smarowania. Jak olej dostaje się do układu chłodzenia, to robi się nieciekawie, bo może to być sygnał, że coś jest nie tak, i trzeba być ostrożnym. Z mojej perspektywy, jeśli widzisz, że poziom oleju nagle rośnie, szczególnie po jakiejś naprawie, to warto to zbadać. Jeśli chodzi o silniki, to regularne kontrole uszczelki pod głowicą są kluczowe. No i nie zapominaj o przeglądach technicznych oraz monitorowaniu poziomu oleju – to naprawdę może pomóc wychwycić problemy zanim przerodzą się w większe kłopoty.

Pytanie 27

Jakim przyrządem pomiarowym powinno się zastąpić badany czujnik ciśnienia oleju, aby potwierdzić jego prawidłowość działania?

A. Refraktometrem
B. Pirometrem
C. Manometrem
D. Barometrem
Refraktometr, barometr i pirometr to przyrządy, które nie są przeznaczone do pomiaru ciśnienia oleju, co czyni je niewłaściwym wyborem w kontekście weryfikacji działania czujnika ciśnienia oleju. Refraktometr służy do pomiaru współczynnika załamania światła, co pozwala określić stężenie rozpuszczonych substancji w cieczy, ale nie ma zastosowania w pomiarze ciśnienia. Barometr mierzy ciśnienie atmosferyczne, a nie ciśnienie cieczy lub gazów w zamkniętym układzie, takim jak układ olejowy w silniku. Pirometr, z drugiej strony, jest urządzeniem do pomiaru temperatury, a nie ciśnienia. Użycie niewłaściwego przyrządu do pomiaru ciśnienia może prowadzić do błędnych interpretacji wyników, co jest niebezpieczne w zastosowaniach przemysłowych i motoryzacyjnych. Niezrozumienie funkcji różnych przyrządów pomiarowych i ich zastosowań w odpowiednich kontekstach jest typowym błędem. Kluczowe jest, aby przy pomiarach ciśnienia korzystać z manometrów, które są specjalnie zaprojektowane do tej funkcji, co zapewnia zarówno dokładność, jak i bezpieczeństwo operacyjne w różnych zastosowaniach technicznych.

Pytanie 28

Czym jest prąd elektryczny?

A. swobodny ruch ładunków ujemnych
B. ukierunkowany przepływ ładunków neutralnych
C. uporządkowany ruch ładunków elektrycznych
D. chaotyczny ruch ładunków elementarnych
W kontekście prądu elektrycznego, błędne koncepcje często opierają się na nieporozumieniach związanych z charakterystyką ładunków oraz ich ruchu. Przykład pierwszej odpowiedzi, mówiący o swobodnym przepływie ładunków ujemnych, jest mylący, ponieważ prąd elektryczny obejmuje ruch zarówno ładunków dodatnich, jak i ujemnych, jednak to w praktyce ładunki ujemne (elektrony) stanowią główny element tego ruchu w przewodnikach. Stwierdzenie o ukierunkowanym przepływie ładunków obojętnych zdaje się ignorować fundamentalną zasadę, że ładunki obojętne nie uczestniczą w przewodnictwie elektrycznym, ponieważ nie przenoszą ładunku elektrycznego. Ruch ładunków elementarnych, opisany w jednej z odpowiedzi, sugeruje przypadkowość, co jest sprzeczne z definicją prądu elektrycznego jako zjawiska uporządkowanego. Tego typu błędy mogą wynikać z niezrozumienia podstawowych zasad fizyki, takich jak różnica między ładunkiem elektrycznym a ruchem ładunków. W praktyce znajomość tych zasad jest kluczowa dla prawidłowego projektowania i analizy układów elektrycznych, co jest niezbędne w kontekście przestrzegania norm i standardów takich jak IEC 60529, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności w systemach elektrycznych.

Pytanie 29

Gdy kontrolka ABS (Anty Bloking System) na desce rozdzielczej pojazdu jest włączona podczas jazdy, nie oznacza to

A. o blokadzie kół
B. o uszkodzeniu czujnika prędkości kół
C. o wycieku płynu z pompy hamulcowej
D. o zużyciu tarczy hamulcowej
Kontrolka ABS, czyli Anty Bloking System, zazwyczaj włącza się, gdy coś jest nie tak z układem hamulcowym, co może być niebezpieczne. Twoja odpowiedź o zużyciu tarczy hamulcowej jest jak najbardziej trafna, bo to zużycie samo w sobie nie wpływa na działanie ABS. Oczywiście, zużyte tarcze mogą wydłużyć drogę hamowania, ale nie są bezpośrednio odpowiedzialne za zablokowanie kół. System ABS działa tak, że monitoruje, jak szybko obracają się koła i zapobiega ich blokowaniu podczas nagłego hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Dobre praktyki to regularne przeglądanie i serwisowanie układu hamulcowego, żeby wszystko działało jak należy. To naprawdę może pomóc w uniknięciu niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Pytanie 30

Pojęcia takie jak: kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy odnoszą się do układu

A. jezdnego
B. hamulcowego
C. napędowego
D. kierowniczego
Rozważając inne układy, takie jak napędowy, jezdny czy hamulcowy, można zauważyć, że nie odnoszą się one bezpośrednio do pojęć związanych z kątem wyprzedzenia i pochylem osi sworznia zwrotnicy. Układ napędowy koncentruje się na przenoszeniu mocy z silnika na koła, co obejmuje takie elementy jak skrzynia biegów, wały napędowe i mechanizmy różnicowe. W kontekście układu jezdnego, który obejmuje zawieszenie i elementy wpływające na komfort jazdy, równie nieistotne są te kąty, ponieważ skupia się on głównie na absorpcji drgań i stabilizacji pojazdu. Podobnie, układ hamulcowy dotyczy procesu zatrzymywania pojazdu i jego efektywności, zatem nie uwzględnia aspektów związanych z kierowaniem pojazdem. Typowe błędy myślowe, prowadzące do mylnego przypisania tych kątów do innych układów, mogą wynikać z braku zrozumienia funkcji każdego z tych elementów. Użytkownicy nie dostrzegają, że kąt wyprzedzenia i kąt pochylenia to terminy specyficzne dla geometrii układu kierowniczego, co jest kluczowe dla zapewnienia precyzyjnego prowadzenia pojazdu oraz jego stabilności, zwłaszcza podczas manewrów.

Pytanie 31

Możliwość stwierdzenia zużycia zewnętrznego przegubu napędowego w napędzie przednim można ocenić na podstawie

A. odczuwalnej skłonności pojazdu do ściągania w jedną stronę
B. charakterystycznego terkotania podczas jazdy z skręconymi kołami
C. odczuwalnych wibracji przenoszonych na kierownicę
D. zwiększonych oporów toczenia kół z przodu
Odpowiedź dotycząca charakterystycznego terkotania przy jeździe ze skręconymi kołami jest prawidłowa, ponieważ zużycie zewnętrznego przegubu napędowego objawia się właśnie tym zjawiskiem. Gdy przegub jest uszkodzony lub zużyty, jego działanie staje się niestabilne, co prowadzi do występowania drgań i dźwięków, które są szczególnie wyraźne podczas skręcania. Terkotanie jest wynikiem niewłaściwego zazębienia elementów przegubu, co z kolei prowadzi do utraty płynności pracy. W praktyce, mechanicy często zalecają przeprowadzanie regularnych przeglądów układu napędowego, aby w porę zidentyfikować i naprawić ewentualne usterki. Ponadto, znajomość objawów zużycia przegubów jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz dla właściwego funkcjonowania układu kierowniczego i zawieszenia. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, szczególną uwagę należy zwracać na dźwięki wydobywające się z pojazdu, ponieważ mogą one być pierwszym sygnałem wskazującym na potrzebę interwencji serwisowej.

Pytanie 32

Z rejonu mostu napędowego dochodzi do uciążliwego hałasu, który wzrasta podczas pokonywania zakrętów. Który z poniższych elementów może być jego przyczyną?

A. Przekładnia główna
B. Półoś napędowa
C. Łożysko piasty koła
D. Mechanizm różnicowy
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem układu napędowego, którego główną funkcją jest umożliwienie różnicy prędkości obrotowej kół na osi podczas pokonywania zakrętów. Podczas jazdy w zakrętach, zewnętrzne koło pokonuje dłuższą drogę, co powoduje, że jego prędkość jest wyższa niż prędkość koła wewnętrznego. Jeśli mechanizm różnicowy nie funkcjonuje prawidłowo, może dochodzić do nadmiernego hałasu, który jest wynikiem niewłaściwego luzu lub uszkodzenia wewnętrznych zębatek. W praktyce, regularne sprawdzanie i konserwacja mechanizmu różnicowego, zgodnie z zaleceniami producenta, a także reagowanie na wszelkie niepokojące dźwięki, mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom oraz zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Dobrą praktyką jest również wykonywanie przeglądów stanu oleju w mechanizmie różnicowym, aby zapewnić odpowiednie smarowanie i uniknąć nadmiernego zużycia elementów.

Pytanie 33

Aby zmierzyć bicie boczne tarczy sprzęgła, należy zastosować

A. średnicówkę mikrometryczną.
B. diagnoskop.
C. mikrometr.
D. czujnik zegarowy.
Mikrometr, jako narzędzie pomiarowe, jest bardziej odpowiedni do pomiarów grubości lub średnic niż do analizy bicia bocznego tarczy sprzęgła. Używanie mikrometru w tym kontekście może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników, ponieważ nie jest on zaprojektowany do mierzenia odchyleń w ruchu obrotowym. Diagnoskop również nie jest dedykowany do pomiaru bicia bocznego, choć może dostarczać informacji o ogólnym stanie układu napędowego. Jego funkcjonalność ogranicza się do analizy danych elektronicznych, a nie mechanicznych. Średnicówka mikrometryczna, mimo że ma zastosowanie w pomiarach średnicy, nie nadaje się do mierzenia bicia, które wymaga dynamicznego pomiaru w czasie rzeczywistym. Użytkowanie tych narzędzi w kontekście pomiaru bicia bocznego może prowadzić do błędnych interpretacji oraz nieprawidłowych ustawień, co może skutkować poważnymi problemami w układzie przeniesienia napędu. Kluczowe jest, aby stosować odpowiednie instrumenty do określonego celu, dlatego czujnik zegarowy jest narzędziem z wyboru w przypadku pomiarów bicia, a nie inne, bardziej ogólne lub specjalistyczne przyrządy. Wybór niewłaściwego narzędzia wynika często z braku wiedzy lub doświadczenia w zakresie mechaniki, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w eksploatacji pojazdu.

Pytanie 34

Przedstawiony na rysunku przyrząd służy do demontażu

Ilustracja do pytania
A. filtra oleju.
B. koła łańcuchowego układu rozrządu.
C. pompy wtryskowej.
D. wkładu filtra paliwa.
Odpowiedź "filtra oleju" jest prawidłowa, gdyż przedstawiony na rysunku przyrząd to klucz do filtra oleju, który jest niezbędnym narzędziem w serwisie samochodowym. Klucz ten umożliwia łatwe i efektywne odkręcanie filtrów oleju, które często są przykręcone z dużą siłą, co utrudnia ich demontaż ręczny. Dzięki zastosowaniu łańcucha, klucz ten dostosowuje się do różnych rozmiarów filtrów, co czyni go uniwersalnym narzędziem. W praktyce, korzystanie z klucza do filtra oleju jest zalecane zgodnie z dobrymi praktykami w mechanice pojazdowej, ponieważ pozwala na uniknięcie uszkodzeń zarówno filtra, jak i jego osadzenia. Dodatkowo, regularna wymiana filtra oleju jest kluczowa dla utrzymania odpowiedniej jakości oleju silnikowego oraz sprawności silnika. Warto również pamiętać, że podczas demontażu filtra oleju, zaleca się stosowanie rękawic ochronnych, aby uniknąć kontaktu z olejem, który może być szkodliwy dla skóry.

Pytanie 35

Podczas naprawy systemu hamulcowego, mechanik zaobserwował, że jedna z okładzin na klocku hamulcowym jest uszkodzona. Jaką decyzję powinien podjąć mechanik w tej sytuacji?

A. uszkodzonego klocka hamulcowego na nowy
B. klocka hamulcowego na nowy o tej samej grubości okładziny
C. wszystkich klocków na danej osi samochodu
D. klocków hamulcowych na konkretnym kole pojazdu
Decyzja o wymianie klocków hamulcowych powinna być podejmowana z uwzględnieniem pełnej kondycji układu hamulcowego. Wybór wymiany tylko klocków hamulcowych na danym kole pojazdu jest nieoptymalny, ponieważ może prowadzić do niejednolitego działania hamulców. Różnice w grubości okładzin pomiędzy klockami na tej samej osi mogą spowodować, że jeden z klocków będzie pracował intensywniej niż drugi, co z kolei wpłynie na stabilność pojazdu podczas hamowania, a nawet może prowadzić do przeciążeń i przedwczesnego zużycia pozostałych elementów układu. Wymiana jedynie uszkodzonego klocka na używany o tej samej grubości również nie jest dobrym pomysłem. Używane klocki mogą nie spełniać norm bezpieczeństwa, a ich historia użytkowania jest nieznana, co zwiększa ryzyko awarii w krytycznej sytuacji. Warto również zauważyć, że stosowanie klocków o różnej grubości na jednej osi prowadzi do nierównomiernego zużycia tarcz hamulcowych, a to z kolei może skutkować koniecznością ich wcześniejszej wymiany. W związku z tym, zaleca się zawsze wymieniać klocki hamulcowe w komplecie na danej osi, co zapewnia jednorodność i bezpieczeństwo w działaniu układu hamulcowego, a także pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z naprawami w przyszłości. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz zaleceniami producentów pojazdów.

Pytanie 36

Do pomiaru ciśnienia w oponach samochodu osobowego należy używać

A. galwanometru
B. higrometru
C. wakuometru
D. manometru
Wakuometry, higrometry i galwanometry to urządzenia, które nie nadają się do mierzenia ciśnienia w oponach. Wakuometr jest do pomiaru podciśnienia, więc nie pasuje do opon, które potrzebują ciśnienia atmosferycznego. Użycie wakuometru w tym przypadku byłoby mylące, bo jego zakres nie odpowiada wartościom ciśnienia w oponach. Higrometr mierzy wilgotność powietrza, więc to również do niczego nie przyda się przy oponach. Galwanometr z kolei mierzy prąd elektryczny, a to już całkiem nie to, czego szukamy w kontekście ciśnienia opon. Jeśli wybierzemy złe urządzenie, to możemy mieć problem z ciśnieniem, co wpłynie na trwałość opon i bezpieczeństwo jazdy. Niestety, w praktyce często można spotkać kierowców, którzy używają niewłaściwych narzędzi i przez to mają błędne odczyty ciśnienia, co może prowadzić do niebezpieczeństwa na drodze. Dlatego naprawdę warto wiedzieć, jakich narzędzi używać, by czuć się pewniej za kierownicą.

Pytanie 37

Z wykorzystaniem popularnego czujnika zegarowego możliwe jest przeprowadzenie pomiaru z precyzją do

A. 0,1 mm
B. 0,01 mm
C. 0,001 mm
D. 0,0001 mm
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że czujnik zegarowy może dokonywać pomiarów z dokładnością do 0,001 mm, 0,0001 mm lub 0,1 mm, wynika często z nieporozumienia dotyczącego specyfikacji technicznych tych urządzeń. Czujniki zegarowe w standardowych zastosowaniach najczęściej oferują dokładność rzędu 0,01 mm, co odpowiada ich konstrukcji oraz możliwościom pomiarowym. W rzeczywistości, czujniki o dokładności 0,001 mm lub 0,0001 mm, choć istnieją, są zazwyczaj bardziej skomplikowane i kosztowne, a ich stosowanie ma miejsce w specjalistycznych aplikacjach, takich jak mikroskopia czy pomiary w laboratoriach metrologicznych. Z kolei pomiar z dokładnością 0,1 mm jest zbyt mało precyzyjny dla większości zastosowań inżynieryjnych, gdzie wymagane są znacznie dokładniejsze rezultaty. Typowym błędem myślowym jest założenie, że im mniejsza wartość pomiarowa, tym lepszy pomiar. Ważne jest zrozumienie kontekstu, w jakim czujnik jest używany. Rekomendacje dotyczące pomiarów precyzyjnych powinny opierać się na realnych potrzebach aplikacji oraz standardach branżowych, co pozwala na dokonanie świadomego wyboru narzędzi pomiarowych. Świadomość zakresu dokładności czujników jest kluczowa dla skutecznego i efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi oraz zapewnienia jakości wytwarzanych produktów.

Pytanie 38

Równomierność funkcjonowania amortyzatorów w kołach jednej osi określa różnica wskaźnika EUSAMA. Maksymalna wartość tej różnicy nie powinna przekraczać

A. 20%
B. 10%
C. 25%
D. 30%
Wybór wartości 25%, 10% lub 30% jako granic dla różnicy wskaźnika EUSAMA jest nieprawidłowy ze względu na brak zgodności z ustalonymi normami branżowymi. Ustalenie granicy 25% może wynikać z mylnego założenia, że bardziej liberalne podejście do tolerancji jest akceptowalne. Jednakże, zbyt dużą różnicą wskaźnika można zasygnalizować problemy z równomiernością działania amortyzatorów, co przyczynia się do pogorszenia stabilności pojazdu. Z kolei odpowiedzi 10% i 30% wskazują na błędną interpretację danych. Przyjęcie 10% jako maksymalnej różnicy może być zbyt restrykcyjne, co w wielu przypadkach nie odpowiada rzeczywistości technicznej, a stosowanie tak rygorystycznych standardów może prowadzić do niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą sprawnych amortyzatorów. Odpowiedź 30% jest natomiast rażącą przesadą, sugerującą, że problemy z amortyzatorami są mniej istotne, co jest szkodliwe dla bezpieczeństwa. Kluczowe jest zrozumienie, że tolerancje w działaniu amortyzatorów powinny być oparte na standardach, które uwzględniają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy, co podkreśla znaczenie wskaźnika EUSAMA na poziomie 20%.

Pytanie 39

Zjawisko, w którym siła hamująca osłabia się, a następnie zanika w wyniku przegrzania, na przykład podczas długotrwałego hamowania, to

A. honowanie
B. przyczepność
C. fading
D. pochłanianie
Fading to proces, który zachodzi w układach hamulcowych, polegający na osłabieniu siły hamującej w wyniku ich przegrzania. W praktyce oznacza to, że podczas długotrwałego hamowania, na przykład w trakcie intensywnego zjazdu ze wzniesienia, materiały hamulcowe mogą osiągnąć temperatury, które prowadzą do zmiany ich właściwości. W przypadku hamulców tarczowych, nadmierne ciepło może powodować, że klocki hamulcowe tracą skuteczność, co jest szczególnie niebezpieczne w sytuacjach wymagających dużej precyzji i odpowiedzialności, jak np. na torze wyścigowym czy w transporcie publicznym. W branży motoryzacyjnej stosuje się różne materiały, takie jak węgiel lub ceramika, które mają lepsze właściwości cieplne, zmniejszając ryzyko fadingu. Praktyczne zrozumienie tego zjawiska jest kluczowe dla inżynierów projektujących systemy hamulcowe oraz dla kierowców, którzy muszą być świadomi ograniczeń swoich pojazdów, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.

Pytanie 40

Za dostarczenie paliwa do cylindra w silniku Diesla odpowiada

A. pompa wtryskowa
B. pompa paliwowa
C. gaźnik
D. wtryskiwacz
Wybór pompy paliwowej, pompy wtryskowej czy gaźnika jako odpowiedzi na to pytanie odzwierciedla typowe nieporozumienia dotyczące funkcji poszczególnych elementów układu zasilania silnika wysokoprężnego. Pompa paliwowa odpowiada za dostarczanie paliwa z zbiornika do silnika, jednak nie jest odpowiedzialna za jego wtrysk do cylindrów. Kontroluje jedynie ciśnienie i przepływ paliwa, co jest niezbędne, ale nie realizuje samego procesu wtrysku. Z kolei pompa wtryskowa, chociaż bliżej związana z procesem wtrysku, sama w sobie nie wtryskuje paliwa do cylindra, a jedynie przygotowuje je do tego, co wykonuje wtryskiwacz. Gaźnik, z kolei, jest komponentem przestarzałym w kontekście silników wysokoprężnych, gdyż stosowany jest głównie w silnikach benzynowych. Działa na innej zasadzie, polegając na mieszaniu powietrza z paliwem w odpowiednich proporcjach. To rozróżnienie między różnymi elementami układu zasilania jest kluczowe dla zrozumienia działania silników wysokoprężnych i ich efektywności. Użytkownicy często mylą te pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków i trudności w właściwej diagnozie problemów związanych z układem paliwowym.