Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 08:53
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:19

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jeżeli w trakcie transportu dojdzie do ujawnienia choroby, zranienia albo padnięcia transportowanego zwierzęcia, to zgodnie z załączonym fragmentem rozporządzenia przewoźnik powinien niezwłocznie

n n nn n n nn
Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków i sposobu transportu zwierząt
§ 36.n

1.W razie ujawnienia choroby, zranienia albo padnięcia transportowanego zwierzęcia, konwojent zwierząt niezwłocznie zawiadamia o tym przewoźnika.

n

2.Przewoźnik niezwłocznie zawiadamia lekarza weterynarii, którego siedziba znajduje się najbliżej miejsca, w którym zatrzymał się lub może zatrzymać się środek transportu.

n

3.Zwierzęta, które zachorują albo zostaną zranione podczas transportu, powinny otrzymać niezwłocznie pierwszą pomoc. Lekarz weterynarii podejmuje decyzję o poddaniu chorych zwierząt właściwemu leczeniu weterynaryjnemu albo ubojowi „z konieczności" w sposób, który nie spowoduje niepotrzebnego cierpienia zwierząt.

n

4.Lekarz weterynarii określa, zgodnie z odrębnymi przepisami, sposób postępowania ze zwierzętami padłymi w czasie transportu.

n
A. zawiadomić Inspekcję Transportu Drogowego.
B. wezwać weterynarza, który przygotowywał zwierzęta do transportu.
C. wezwać właściciela zwierząt.
D. zawiadomić najbliższego lekarza weterynarii.
Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, przewoźnik ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić najbliższego lekarza weterynarii w przypadku ujawnienia choroby, zranienia lub padnięcia zwierzęcia podczas transportu. W sytuacji kryzysowej, jaką jest nagłe pogorszenie stanu zdrowia transportowanego zwierzęcia, kluczowe jest szybkie działanie, aby zminimalizować cierpienie zwierzęcia oraz zapewnić mu odpowiednią pomoc. Zawiadomienie lekarza weterynarii, którego siedziba znajduje się najbliżej miejsca zdarzenia, pozwala na szybkie podjęcie działań ratunkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie transportu zwierząt. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której zwierzę wykazuje objawy choroby, co wymaga natychmiastowej interwencji medycznej. Dlatego znajomość procedur oraz odpowiednich kontaktów w takich sytuacjach jest kluczowa dla każdego przewoźnika. Ponadto, przestrzeganie tych zasad nie tylko wpływa na dobrostan zwierząt, ale również na zgodność z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 2

Dokument zawierający szczegóły dotyczące warunków realizacji transportu, cennik usług spedycyjnych oraz transportowych, a także informacje o posiadanych zasobach transportowych to

A. zamówienie
B. oferta handlowa
C. zapytanie o ofertę
D. zawiadomienie o wysyłce
Oferta handlowa jest dokumentem, który szczegółowo przedstawia warunki realizacji usługi transportowej i spedycyjnej, w tym ceny oraz dostępne możliwość transportu. W kontekście branży logistycznej, oferta handlowa jest kluczowym narzędziem komunikacyjnym między dostawcą usług a klientem. Zawiera informacje o specyfice usług, takich jak rodzaj transportu (np. drogowy, kolejowy), terminy realizacji, a także warunki płatności. Przykład praktyczny zastosowania oferty handlowej można znaleźć w sytuacji, gdy firma transportowa stara się pozyskać nowych klientów; prezentując swoją ofertę, może wyróżnić się na tle konkurencji, podkreślając np. swoje certyfikaty jakości i doświadczenie w branży. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, oferta handlowa powinna być przejrzysta, zrozumiała oraz dostosowana do potrzeb klienta, co może wpłynąć na jego decyzję o wyborze konkretnego usługodawcy.

Pytanie 3

Firma zajmująca się transportem otrzymała zlecenie na przewóz 20 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda ma masę brutto wynoszącą 700 kg. W związku z tym, najbardziej odpowiednim środkiem transportu, ze względu na jego ładowność, będzie tabor

A. niskotonażowy
B. wysokotonażowy
C. średniotonażowy
D. dostawczy
Wybór niskotonażowego taboru do przewozu 20 palet po 700 kg każda nie jest najlepszym pomysłem. Niskotonażowe pojazdy, mimo że sprawdzają się przy mniejszych ładunkach, w tym przypadku nie dadzą sobie rady ekonomicznie. Ich ograniczona ładowność zmusza do robienia większej ilości kursów, co oczywiście podnosi koszty i wydłuża czas dostawy. Z tego co pamiętam, niskotonażówki lepiej nadają się do miejskich dostaw lub małych przesyłek, gdzie szybkość i zwinność mają znaczenie. Odpowiedzi dotyczące taboru dostawczego czy średniotonażowego też są nietrafione, bo nie spełnią wymogów co do ładowności tego zlecenia. Tabor dostawczy zwykle jest dla mniejszych ładunków, więc w przypadku 20 palet kompletnie nie wykorzystałby swoich możliwości. Średniotonażowe ciężarówki są lepsze, ale nadal nie pomieszczą tego ładunku i wtedy znów mielibyśmy do czynienia z pustymi przebiegami. W końcu wybór pojazdów z mniejszą ładownością to nie tylko nieefektywność, ale może być wręcz szkodliwe dla finansów firmy.

Pytanie 4

Jaką maksymalną liczbę paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach 1 200 x 800 x 2 450 mm (dł. x szer. x wys.) można załadować do naczepy o wewnętrznych wymiarach 13 620 x 2 480 x 2 700 mm (dł. x szer. x wys.), jeśli pjł są ustawione dłuższym bokiem palety wzdłuż naczepy?

A. 36 pjł
B. 34 pjł
C. 22 pjł
D. 33 pjł
Odpowiedź 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest prawidłowa, ponieważ w naczepie o wymiarach wewnętrznych 13 620 mm długości i 2 480 mm szerokości można zmieścić łączną liczbę palet w układzie, który wynika z obliczeń przestrzeni. Każda paleta ma długość 1 200 mm, co pozwala na umieszczenie maksymalnie 11 palet wzdłuż długości naczepy (13 620 mm / 1 200 mm = 11,35, czyli 11 palet). Następnie, w szerokości 2 480 mm, biorąc pod uwagę szerokość palety 800 mm, można zmieścić 3 palety (2 480 mm / 800 mm = 3,1, czyli 3 palety). Łącząc oba wyniki, otrzymujemy 11 palet w długości i 3 w szerokości, co daje 11 x 3 = 33 pjł. Tego typu obliczenia są istotne w logistyce, gdzie optymalne wykorzystanie przestrzeni transportowej zwiększa efektywność i redukuje koszty transportu. W standardach branżowych, takich jak ISO 6780, podkreśla się znaczenie efektywności załadunku i wykorzystania przestrzeni w pojazdach transportowych, co czyni te obliczenia kluczowymi dla każdej operacji logistycznej.

Pytanie 5

Firma ma do załadunku 64 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) z użyciem wózka widłowego czołowego. Średnia długość jednego cyklu pracy wózka wynosi 1 minutę i 30 sekund. Równocześnie transportowane są 2 pjł. Jak długo minimalnie potrzebuje operator na załadunek wszystkich pjł?

A. 41 minut 36 sekund
B. 48 minut
C. 83 minut 12 sekund
D. 96 minut
Aby obliczyć czas potrzebny na załadunek 64 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy pomocy wózka widłowego, należy najpierw określić, ile cykli pracy wózek musi wykonać. Skoro w jednym cyklu wózek przenosi 2 pjł, to do załadunku 64 pjł operator musi wykonać 32 cykle (64 pjł / 2 pjł na cykl). Średni czas jednego cyklu wynosi 1 minutę i 30 sekund, co przekłada się na 90 sekund. Następnie mnożymy liczbę cykli przez czas jednego cyklu: 32 cykle * 90 sekund = 2880 sekund. Przeliczając sekundy na minuty, otrzymujemy 48 minut (2880 sekund / 60). W praktyce, znajomość efektywności operacyjnej i umiejętność optymalizacji procesów załadunkowych są kluczowe w logistyce. Umożliwia to nie tylko oszczędność czasu, ale również redukcję kosztów operacyjnych. W branży logistyki, zgodnie z zasadami Lean Management, dąży się do eliminacji marnotrawstwa, co w tym przypadku oznacza zwiększenie efektywności cykli załadunkowych.

Pytanie 6

Czas, w którym dwa środki transportowe kursujące tą samą trasą mijają się w wyznaczonym punkcie, umożliwia określenie

A. interwału ruchu na trasie
B. potoku ładunków
C. współczynnika wykorzystania czasu pracy na trasie
D. współczynnika gotowości technicznej pojazdu
Odpowiedź 'interwał ruchu na trasie' jest prawidłowa, ponieważ odstęp czasu pomiędzy przejazdami dwóch środków transportu przez ten sam punkt trasy jest kluczowym wskaźnikiem efektywności transportu. Interwał ruchu definiuje czas, w którym pojazdy kursują na danej trasie, co pozwala na planowanie i optymalizację rozkładów jazdy. Przykładowo, w transporcie publicznym, dobrze zdefiniowany interwał pozwala na minimalizację czasu oczekiwania pasażerów na przystankach, co z kolei zwiększa komfort użytkowników i może przyczynić się do wzrostu liczby pasażerów. Zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania transportem, analiza interwałów ruchu jest niezbędna do efektywnego zarządzania flotą oraz do podejmowania decyzji dotyczących harmonogramów i alokacji zasobów. Utrzymywanie odpowiednich interwałów jest również kluczowe dla zapewnienia regularności i niezawodności usług transportowych.

Pytanie 7

Czy hydrauliczna platforma załadunkowa o udźwigu 1t zamontowana na ciężarówce podlega obowiązkowej rejestracji w

A. Urzędzie Wojewódzkim
B. Inspekcji Transportu Drogowego
C. Urzędzie Dozoru Technicznego
D. Komendzie Miejskiej Policji
Słuchaj, Inspekcja Transportu Drogowego, Komenda Miejska Policji i Urząd Wojewódzki nie zajmują się rejestracją hydraulicznych platform załadunkowych. ITD głównie sprawdza stan techniczny pojazdów i przestrzeganie przepisów drogowych, a nie nadzoruje urządzeń technicznych takich jak platformy. Z kolei policja to bardziej bezpieczeństwo publiczne i egzekwowanie prawa, więc ich to też nie dotyczy. Urząd Wojewódzki ma swoje administracyjne zadania, ale rejestracja urządzeń technicznych to nie ich rola. Tak naprawdę, to te instytucje mogą mieć swoje specyficzne funkcje, ale nie zajmują się kontrolowaniem hydraulicznych platform załadunkowych, które muszą mieć specjalny nadzór. Ważne jest, by zrozumieć, że przepisy dotyczące rejestracji są związane z bezpieczeństwem użytkowników i operatorów – i tym zajmuje się tylko Urząd Dozoru Technicznego. Ignorowanie tych przepisów może prowadzić do groźnych skutków, na przykład wypadków, więc warto znać odpowiednie instytucje do nadzoru.

Pytanie 8

Jakiej dziedziny transportu dotyczy konwencja chicagowska?

A. Transportu lotniczego
B. Transportu drogowego
C. Transportu wodnego
D. Transportu kolejowego
Transport drogowy, kolejowy i wodny mają swoje odrębne regulacje i konwencje, które nie są związane z konwencją chicagowską. W przypadku transportu drogowego, kluczowym dokumentem jest Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 roku, która reguluje zasady poruszania się pojazdów na drogach. Z kolei dla transportu kolejowego istotne są międzynarodowe umowy, takie jak COTIF, które dotyczą międzynarodowego przewozu kolejowego. Transport wodny regulowany jest przez różne konwencje, m.in. przez konwencje IMO, które dotyczą bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego. Typowe błędy myślowe, prowadzące do niepoprawnych wniosków, wynikają z mylenia różnorodnych gałęzi transportu oraz ich regulacji. Należy pamiętać, że każda z gałęzi transportu ma swoje specyficzne wymagania i normy, które są niezależne od regulacji lotniczych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla poprawnego podejścia do zagadnień związanych z transportem i jego regulacjami. Właściwe rozróżnienie gałęzi transportu oraz związanych z nimi norm prawnych, pozwala na bardziej świadome uczestnictwo w branży i unikanie pomyłek, które mogą mieć poważne konsekwencje w praktyce.

Pytanie 9

Międzynarodowym dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy na przewóz ładunku pomiędzy nadawcą a przedsiębiorstwem kolejowym, jest list przewozowy

A. HAWB
B. CIM
C. MAWB
D. CMR
CIM, czyli Konwencja o międzynarodowym przewozie towarów koleją, reguluje zasady przewozu ładunków w transporcie kolejowym. List przewozowy CIM jest dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy przewozu między nadawcą a przedsiębiorstwem kolejowym. Zawiera kluczowe informacje, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, charakterystyka ładunku oraz warunki transportu. W praktyce, list przewozowy CIM pełni rolę dowodu dostarczenia towaru oraz jest niezbędny w przypadku reklamacji lub dochodzenia roszczeń. Znajomość tego dokumentu jest kluczowa dla wszystkich uczestników procesu logistycznego, w tym nadawców, spedytorów i przewoźników, a jego prawidłowe wypełnienie jest obowiązkowe w międzynarodowym przewozie kolejowym. Użycie listu przewozowego CIM zgodnie z obowiązującymi standardami przyspiesza proces odprawy celnej oraz ułatwia współpracę międzynarodową, co jest kluczowe w globalnym handlu.

Pytanie 10

Rozładunek 8 ciężarówek, w których załadowano po 32 paletowe jednostki ładunkowe, będzie przeprowadzany przy użyciu 4 wózków widłowych pracujących równocześnie. Każdy wózek rozładuje 1 pjł w czasie 20 sekund. Jak długo potrwa rozładunek wszystkich jednostek ładunkowych?

A. 85 minut 20 sekund
B. 21 minut 33 sekundy
C. 21 minut 20 sekund
D. 85 minut 33 sekundy
Prawidłowa odpowiedź to 21 minut 20 sekund, co wynika z dokładnych obliczeń dotyczących czasu potrzebnego na rozładunek paletowych jednostek ładunkowych. W opisie pytania mamy 8 samochodów, a każdy z nich przewozi 32 jednostki ładunkowe, co daje łącznie 256 jednostek (8 samochodów x 32 jednostki). Z czterema wózkami widłowymi pracującymi równocześnie, każdy rozładowuje 1 jednostkę co 20 sekund. Łączny czas potrzebny na rozładunek wszystkich jednostek można obliczyć, dzieląc 256 jednostek przez 4 wózki, co daje 64 jednostki na wózek. Następnie, 64 jednostki razy 20 sekund na jednostkę równają się 1280 sekund, co po przeliczeniu na minuty daje 21 minut 20 sekund. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie efektywność procesów rozładunkowych wpływa na czas dostaw oraz koszty operacyjne. Graficzne przedstawienie procesu oraz analiza wydajności wózków widłowych mogą przyczynić się do optymalizacji działań w magazynach i centrach dystrybucyjnych.

Pytanie 11

Do korzystnych czynników wpływających na rozwój rynku TSL można zaliczyć

A. korki na drogach
B. zamknięcie większości rynków zbytu
C. wysoki poziom rozbudowy infrastruktury
D. wielką liczbę konkurencyjnych przedsiębiorstw
Wysoki poziom rozbudowy infrastruktury jest kluczowym czynnikiem wspierającym rozwój rynku transportu, spedycji i logistyki (TSL). Odpowiednia infrastruktura, w tym drogi, mosty, porty i terminale, umożliwia efektywny przepływ towarów oraz redukuje koszty transportu. Przykładem może być rozwój autostrad, które skracają czas przewozu i zwiększają bezpieczeństwo transportu. Inwestycje w infrastrukturę, takie jak budowa centrów logistycznych w pobliżu głównych szlaków komunikacyjnych, sprzyjają wzrostowi konkurencyjności firm na rynku. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność ciągłego doskonalenia procesów, co w kontekście infrastruktury oznacza nie tylko jej rozwój, ale także modernizację istniejących obiektów. Dlatego infrastruktura jest fundamentem umożliwiającym rozwój rynku TSL oraz podnoszenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstw.

Pytanie 12

Dokument potwierdzający odebranie towaru przez spedytora w celu wysyłki oraz zobowiązujący do dostarczenia go na wskazany adres lub wydania go określonemu odbiorcy to

A. potwierdzenie dostawy
B. lista towarowa
C. zaświadczenie spedytorskie
D. formularz wysyłkowy
Wybór odpowiedzi, która nie jest zaświadczeniem spedytorskim, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego funkcji różnych dokumentów w procesie logistycznym. Instrukcja wysyłkowa to dokument, który zazwyczaj zawiera informacje dotyczące procedur wysyłki, ale nie stanowi potwierdzenia przyjęcia towaru przez spedytora. Może ona być używana jako wewnętrzne narzędzie zarządzania procesem, ale nie ma mocy prawnej, by zapewnić bezpieczeństwo transakcji. Specyfikacja towarowa, z drugiej strony, odnosi się do szczegółowych informacji technicznych na temat produktu, takich jak jego właściwości, ale znów nie jest dokumentem potwierdzającym przyjęcie towaru do transportu. Dowód dostawy jest dokumentem, który potwierdza, że towar został dostarczony do odbiorcy, a nie że spedytor przyjął go do transportu. Często mylenie tych pojęć wynika z braku zrozumienia ich roli w szerszym procesie logistycznym. Właściwe zrozumienie funkcji każdego z tych dokumentów jest niezbędne do efektywnego zarządzania procesami transportowymi i logistycznymi, co w dłuższym czasie przekłada się na efektywność całego łańcucha dostaw. Z uwagi na różnorodność dokumentacji związanej z transportem, kluczowe jest, aby każdy uczestnik procesu znał ich właściwe zastosowanie oraz znaczenie w kontekście obowiązujących przepisów prawa oraz standardów branżowych.

Pytanie 13

Jaki element dokumentu znajduje się po lewej stronie poniżej treści pisma zawierającego ofertę?

A. Załącznik
B. Sprawa
C. Numer pisma
D. Nagłówek
Odpowiedź 'Załącznik' jest poprawna, ponieważ w kontekście pisma przedstawiającego ofertę, element ten jest kluczowy dla uzupełnienia i wyjaśnienia przedstawionych informacji. W praktyce załącznik może zawierać dodatkowe dokumenty, takie jak szczegółowe specyfikacje, cenniki czy warunki umowy, które wspierają ofertę i dostarczają odbiorcy niezbędnych informacji do podjęcia decyzji. Zgodnie z normami branżowymi, załączniki powinny być jasno opisane i zorganizowane, aby umożliwić odbiorcy łatwe odnalezienie najważniejszych danych. Dobrą praktyką jest również numerowanie załączników oraz odniesienie się do nich w treści dokumentu, co zwiększa przejrzystość i ułatwia komunikację. W sytuacjach formalnych, takich jak oferty handlowe, właściwe przygotowanie dokumentacji, w tym załączników, wpływa na profesjonalny wizerunek firmy oraz jej zdolność do skutecznego przekonywania potencjalnych klientów. Warto również pamiętać, że załączniki powinny być dostarczane w formacie łatwym do odczytu, co zwiększa ich użyteczność.

Pytanie 14

Jak często przedsiębiorstwo dokonuje rozliczenia, aby sprostać obowiązkowi złożenia deklaracji VAT-7 w Urzędzie Skarbowym?

A. Co 14 dni
B. Raz w miesiącu
C. Co 90 dni
D. Raz w tygodniu
No, odpowiedź "Raz w miesiącu" to właściwy wybór. W polskim prawie podatkowym, przedsiębiorcy muszą składać deklaracje VAT-7 co miesiąc, chyba że wybiorą kwartalne rozliczenie, ale to jest rzadziej stosowane. Miesięczne składanie pozwala na lepsze śledzenie swoich zobowiązań podatkowych, a to jest ważne, żeby zawsze wiedzieć, na czym się stoi finansowo. Na przykład, jeśli firma dużo sprzedaje, wtedy lepiej jest na bieżąco robić te rozliczenia, a nie czekać na koniec kwartału. To pozwala też na szybkie odliczanie VAT-u, co może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej. Pamiętaj, że nieprzestrzeganie terminów może wiązać się z karami, więc lepiej mieć to pod kontrolą. Jak ktoś ma niskie obroty, to może wybrać kwartalnie, ale musi się zarejestrować. W każdym razie, wiedza o terminach i zasadach to klucz do sukcesu w prowadzeniu firmy.

Pytanie 15

Zgodnie z konwencją ADR odbywa się transport

A. ładunków ponadnormatywnych
B. zwierząt
C. paliw płynnych
D. warzyw
Odpowiedź dotycząca przewozu paliw płynnych jest prawidłowa, ponieważ konwencja ADR, czyli Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, reguluje szczegółowe zasady transportu substancji chemicznych, w tym paliw. Zgodnie z tą konwencją, paliwa płynne, takie jak benzyna czy olej napędowy, są klasyfikowane jako materiały niebezpieczne, co oznacza, że ich transport wiąże się z określonymi wymogami bezpieczeństwa. Przykładowo, pojazdy przewożące te substancje muszą być odpowiednio oznakowane, a kierowcy muszą odbyć specjalne szkolenie dotyczące obsługi towarów niebezpiecznych. Ponadto, stosowanie odpowiednich pojemników i zabezpieczeń, a także przestrzeganie przepisów dotyczących godzin pracy kierowców i warunków przewozu, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu. Zastosowanie ADR w praktyce przyczynia się do minimalizacji ryzyka wypadków oraz ochrony środowiska.

Pytanie 16

Formuły handlowe INCOTERMS 2010 takie jak FAS, FOB, CFR i CIF dotyczą wyłącznie transportu

A. drogowego
B. szynowego
C. wodnego
D. powietrznego
Formuły handlowe INCOTERMS 2010, takie jak FAS, FOB, CFR i CIF, są ściśle związane z transportem wodnym. Oznaczają one różne sposoby przenoszenia odpowiedzialności i kosztów pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Na przykład, w przypadku FOB (Free on Board), sprzedawca dostarcza towary na pokład statku, co oznacza, że ryzyko i koszty przechodzą na kupującego w momencie, gdy towary przekraczają burtę statku. Podobnie, w przypadku CFR (Cost and Freight), sprzedawca ponosi koszty transportu do portu docelowego, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek. CIF (Cost, Insurance and Freight) dodatkowo wymaga od sprzedawcy zapewnienia ubezpieczenia towarów w trakcie transportu. Zrozumienie tych terminów jest kluczowe w handlu międzynarodowym, ponieważ pozwala na dokładne określenie obowiązków i odpowiedzialności stron.

Pytanie 17

Dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy przewozu między przewoźnikiem a dostawcą towaru jest

A. list przewozowy
B. dokument wysyłkowy
C. dowód WZ
D. faktura
List przewozowy, znany również jako konosament lub dokument przewozowy, stanowi kluczowy element w procesie logistyki i transportu. Jest to dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu między przewoźnikiem a nadawcą towaru. List przewozowy zawiera istotne informacje, takie jak dane dotyczące osób i firm zaangażowanych w przewóz, szczegóły dotyczące towaru oraz warunki transportu. Jego znaczenie wynika z faktu, że pełni on funkcję dowodu w przypadku ewentualnych sporów, a także jest niezbędny do celów celnych czy ubezpieczeniowych. Przykładem zastosowania listu przewozowego może być transport towarów na dużą odległość, gdzie dokument ten jest wymagany przez organy kontrolne oraz ubezpieczycieli. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takim jak CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów), list przewozowy jest obowiązkowym dokumentem, co podkreśla jego fundamentalną rolę w branży transportowej.

Pytanie 18

Jarzma, klatki, metalowe kosze, pojernniki ażurowe oraz skrzynie o ażurowych ścianach zaliczają się do kategorii opakowań

A. ulegających naturalnemu procesowi biodegradacji
B. jednostkowych całkowicie zabezpieczających wyrób
C. transportowych częściowo zabezpieczających wyrób
D. przeznaczonych do jednorazowego wykorzystania
Wybór odpowiedzi dotyczącej jednorazowego użytku jest błędny, ponieważ jarzma, klatki, metalowe kosze i skrzynie ażurowe są projektowane jako opakowania wielokrotnego użytku, co oznacza, że ich konstrukcja oraz materiał powinny zapewniać długotrwałość i odporność na różne warunki transportowe. Stosowanie opakowań jednorazowych nie tylko generuje większe koszty, ale także prowadzi do zwiększenia odpadów, co jest sprzeczne z obecnymi trendami zrównoważonego rozwoju. Z kolei opakowania ulegające naturalnemu procesowi rozkładu, takie jak te wykonane z materiałów biodegradowalnych, nie są odpowiednie dla produktów wymagających ochrony w transporcie. Tego rodzaju materiały mogą nie zapewnić odpowiedniej wytrzymałości i bezpieczeństwa, co może prowadzić do uszkodzenia towarów. Odpowiedź mówiąca o jednostkowych opakowaniach całkowicie osłaniających wyrób jest również nieprawidłowa, ponieważ wymienione pojemniki są w rzeczywistości częściowo otwarte, co czyni je idealnymi do transportu produktów, które wymagają wentylacji. Kluczowe jest zrozumienie, że opakowania transportowe muszą być dostosowane do specyficznych potrzeb ładunków, co obejmuje ich ochronę przed czynnikami zewnętrznymi oraz zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania. W praktyce oznacza to konieczność starannego doboru materiałów i konstrukcji opakowań, aby spełniały one wymogi bezpieczeństwa oraz efektywności w procesach logistycznych.

Pytanie 19

Na podstawie zamieszczonego w tabeli cennika firmy transportowej oblicz całkowity koszt (netto) załadunku i przewozu 25 pjł na odległość 285 km.

Cennik firmy transportowej - netto
Za pierwsze 150 kmZa każdy następny kilometr ponad 150 km
Od 1 do 5 pij150,00 zł3,50 zł
Od 6 do 10 pij130,00 zł2,50 zł
Od 11 do 20 pij100,00 zł2,00 zł
Od 21 do 30 pij95,00 zł1,50 zł
Ponadto firma dolicza 1,50 zł za załadunek każdej pij
A. 335,00 zł
B. 202,00 zł
C. 297,00 zł
D. 430,00 zł
Koszt załadunku i przewozu 25 pjł na odległość 285 km wynosi 335,00 zł, co potwierdza poprawność Twojego obliczenia. W analizowanym przypadku, stawka za transport obejmowała dwa elementy: koszt za pierwsze 150 km oraz dodatkowy koszt za pozostałe 135 km. Zgodnie z cennikiem, koszt za pierwsze 150 km wynosi 95,00 zł, co jest standardowym podejściem w branży transportowej, gdzie wprowadza się opłaty za podstawowe dystanse. Następnie dla pozostałych kilometrów zastosowano stawkę 1,50 zł za każdy kilometr, co w przypadku 135 km daje dodatkowe 202,50 zł. Do całkowitych kosztów doliczono również opłatę za załadunek, wynoszącą 37,50 zł. Po zsumowaniu tych wartości 95,00 zł + 202,50 zł + 37,50 zł otrzymujemy całkowity koszt 335,00 zł. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w zarządzaniu kosztami transportu, a znajomość cenników i metod wyceny usługi pozwala na bardziej efektywne planowanie wydatków. Warto także zwrócić uwagę na to, jak prawidłowe obliczenia wpływają na konkurencyjność firmy transportowej.

Pytanie 20

Osoba wysyłająca towar nie jest odpowiedzialna za szkody wynikające z

A. nienależytego wykonania usług transportowych przez zleceniobiorcę
B. niewłaściwego zapakowania towaru
C. błędnego wypełnienia dokumentacji związanej z przekazaniem towaru
D. wadliwej jakości towaru
Nienależyte wykonanie czynności przewozowych przez zleceniobiorcę nie obciąża odpowiedzialnością nadawcy towaru, ponieważ zgodnie z zasadami prawa cywilnego oraz normami dotyczącymi transportu, odpowiedzialność za wykonanie umowy przewozu spoczywa na przewoźniku lub zleceniobiorcy. Przykładem może być sytuacja, w której towar jest dostarczany przez zewnętrzną firmę transportową, która nie przestrzega standardów dotyczących przewozu, co może prowadzić do uszkodzenia towaru. W takim przypadku nadawca nie może być pociągnięty do odpowiedzialności, ponieważ to nie on był odpowiedzialny za realizację usługi przewozowej. Ważne jest, aby umowy przewozowe były jasno sformułowane, a obowiązki stron zostały dokładnie określone. Dobrą praktyką jest także sporządzenie protokołów odbioru towarów oraz dokumentacji przewozowej, co może pomóc w przypadku ewentualnych sporów. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, przewoźnik odpowiada za szkody, które powstały podczas przewozu, chyba że wykaże, że szkoda nastąpiła wskutek okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności.

Pytanie 21

Termin franco magazyn nabywcy wskazuje, że

A. sprzedający dostarcza towar do magazynu wyznaczonego przez nabywcę
B. nabywca jest odpowiedzialny za transport ładunku od sprzedającego do magazynu nabywcy
C. sprzedający przekazuje towar do dyspozycji przewoźnika wyznaczonego przez nabywcę
D. nabywca odbiera towar z magazynu sprzedającego
Termin "franco magazyn kupującego" oznacza, że sprzedający odpowiedzialny jest za dostarczenie towaru do magazynu wskazanego przez kupującego. Tego rodzaju warunki dostawy są powszechnie stosowane w międzynarodowym handlu i regulowane przez zasady Incoterms. W praktyce oznacza to, że sprzedający pokrywa wszelkie koszty związane z transportem towaru, aż do momentu jego dostarczenia do określonego przez kupującego miejsca. Na przykład, w sytuacji, gdy kupujący zleca dostarczenie produktów do konkretnego magazynu lub sklepu, sprzedający musi zorganizować zarówno przewóz, jak i wszelkie formalności związane z transportem, a także ponieść związane z tym ryzyko. Z perspektywy zakupowej, wybór takiego terminu dostawy może być korzystny, ponieważ kupujący ma większą kontrolę nad miejscem odbioru towaru, co może ułatwić dalsze operacje logistyczne. W zastosowaniach praktycznych, dobrze zdefiniowane warunki dostawy, takie jak "franco magazyn kupującego", są kluczowe dla efektywności procesów logistycznych oraz minimalizacji kosztów i ryzyk.

Pytanie 22

Przedsiębiorstwo zajmujące się transportem stosuje narzut na zysk w wysokości 20% kosztów produkcji. Koszt jednostkowy wytworzenia ostatniej usługi transportowej wyniósł 1 420,00 zł, a usługa ta jest objęta 23% podatkiem VAT. Oblicz, jaka była wartość brutto zrealizowanej usługi?

A. 1 746,60 zł
B. 3 450,60 zł
C. 2 095,92 zł
D. 1 704,00 zł
Aby obliczyć wartość brutto usługi transportowej, należy najpierw ustalić wartość netto, a następnie dodać odpowiedni podatek VAT. Jednostkowy koszt wytworzenia usługi wynosi 1 420,00 zł. Firma stosuje narzut zysku w wysokości 20%, co oznacza, że wartość zysku wynosi 20% z 1 420,00 zł, co daje 284,00 zł. Wartość netto usługi to suma kosztu wytworzenia i zysku, czyli 1 420,00 zł + 284,00 zł = 1 704,00 zł. Następnie należy obliczyć wartość brutto, dodając podatek VAT, który wynosi 23% wartości netto. Obliczenie VAT: 1 704,00 zł * 0,23 = 391,92 zł. Zatem wartość brutto to 1 704,00 zł + 391,92 zł = 2 095,92 zł. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie obliczania cen usług, które uwzględniają zarówno koszty produkcji, jak i wymagane marże oraz podatki. W praktyce, znajomość tych zasad pozwala firmom na efektywne zarządzanie cenami i zapewnienie rentowności usług.

Pytanie 23

System teleinformatyczny, który pozwala na wymianę danych i informacji zawartych w rejestrach kart tachografu z krajowymi oraz zagranicznymi instytucjami i służbami, to

A. UMTS
B. TACHONET
C. GPS
D. DGPS
TACHONET to system teleinformatyczny zaprojektowany do wymiany danych pomiędzy krajowymi i zagranicznymi organami oraz instytucjami, który pozwala na efektywne zarządzanie informacjami dotyczącymi kart tachografów. Karty te są kluczowym elementem w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. System TACHONET jest zgodny z europejskimi standardami, co pozwala na interoperacyjność pomiędzy różnymi krajami. Dzięki TACHONET, organy kontrolne mogą szybko i łatwo uzyskiwać dostęp do zebranych danych, co zwiększa efektywność działań kontrolnych. Przykładowo, w przypadku inspekcji drogowej, dane z TACHONET umożliwiają szybką weryfikację historii jazdy danego pojazdu oraz pracującego w nim kierowcy, co wspiera egzekwowanie przepisów dotyczących czasu pracy. W kontekście rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa i efektywności transportu, TACHONET staje się niezbędnym narzędziem w dążeniu do poprawy jakości usług transportowych oraz ochrony praw kierowców.

Pytanie 24

W przypadku, gdy podczas weryfikacji stanu przesyłki zostanie odkryty naturalny ubytek części, polegający na obniżeniu ciężaru (wagi, masy), np. wskutek wyparowania wody, mamy do czynienia

A. z kradzieżą przesyłki
B. z ubytkiem przesyłki
C. z uszkodzeniem przesyłki
D. ze zniszczeniem przesyłki
Odpowiedź 'z ubytkiem przesyłki' jest prawidłowa, ponieważ naturalny brak części przesyłki, wynikający z wyparowania wody, nie jest wynikiem żadnego działania osób trzecich ani uszkodzenia, lecz procesem fizycznym. Ubytek przesyłki odnosi się do sytuacji, w której ilość towaru spada w wyniku naturalnych procesów, takich jak odparowanie, utlenianie czy inne zmiany fizykochemiczne. Przykładem takiego ubytku mogą być niektóre materiały, jak np. substancje higroskopijne, które w chłodnym i wilgotnym środowisku mogą tracić na masie z powodu absorpcji wody, a w suchym – poprzez parowanie. W logistyce oraz zarządzaniu zapasami kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy ubytkiem a innymi formami braków, co wpływa na zarządzanie ryzykiem oraz odpowiedzialność za przesyłki. Zgodnie z normami ISO 9001, organizacje powinny monitorować takie ubytki, aby wprowadzać odpowiednie środki zaradcze i kontrolować jakość dostaw. Zrozumienie tego zagadnienia jest istotne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i utrzymania standardów jakości.

Pytanie 25

Czas załadunku towaru na samochód wynosi 90 minut. Kierowca ma do przejechania 450 km. Pojazd przemieszcza się z przeciętną prędkością 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym wymaganym przepisami czasie. O której godzinie zakończy się transport, jeśli załadunek zacznie się o godzinie 6:00?

A. O godzinie 14:45
B. O godzinie 13:30
C. O godzinie 15:45
D. O godzinie 15:00
Odpowiedź, że to godzina 15:45, jest trafna. Wiedza o tym, jak ważne jest zrozumienie wszystkich kroków w transporcie, jest kluczowa. Jak zaczynamy załadunek o 6:00, to trwa on 90 minut, więc kończymy go o 7:30. Potem kierowca musi przejechać 450 km z prędkością 60 km/h. Można to łatwo policzyć, dzieląc odległość przez prędkość, czyli 450 km przez 60 km/h, co daje 7,5 godziny. Dodając te 7,5 godziny do 7:30, mamy 15:00. Ale przecież kierowca musi wziąć przerwę na odpoczynek, a to według przepisów 45 minut, więc dodajemy to do 15:00, co daje nam 15:45. To wszystko pokazuje, jak ważne jest dokładne planowanie, bo przestrzeganie przepisów oraz procedur jest kluczowe w transporcie.

Pytanie 26

Istotnym aspektem strategii marketingowej jest ustalenie właściwego momentu na wejście na rynek. Okoliczność, w której przedsiębiorstwo wprowadza dany produkt na rynek jako pierwsze, z narażeniem się na duże ryzyko oraz wysokie koszty reklamy, nosi nazwę wejście

A. jednoczesne
B. wtórne
C. późne
D. pionierskie
Wejście pionierskie na rynek odnosi się do sytuacji, gdy firma jako pierwsza wprowadza nowy produkt lub usługę. Działania te wiążą się z wysokim ryzykiem, ponieważ przedsiębiorstwo musi ponieść znaczące wydatki na badania, rozwój oraz promocję, aby zbudować świadomość marki i przyciągnąć klientów. Przykładem może być wprowadzenie smartfona przez firmę Apple w 2007 roku; był to przełomowy moment na rynku mobilnym, który zdefiniował nową kategorię produktów. Wejście pionierskie daje przewagę konkurencyjną, umożliwiając firmie zdobycie lojalności klientów i ustalenie własnych standardów w branży. Firmy muszą jednak dokładnie analizować rynek, aby ocenić, czy potencjalne zyski przewyższają ryzyko związane z tym rodzajem strategii. Warto również zaznaczyć, że pionierskie podejście może prowadzić do wyższych kosztów promocji oraz konieczności edukacji konsumentów, co jest kluczowe w branżach złożonych technologicznie.

Pytanie 27

Ile naczep potrzeba do transportu 198 pjł w jednej warstwie w naczepach o maksymalnej nośności 33 uformowanych pjł?

A. 3 naczepy
B. 4 naczepy
C. 6 naczep
D. 5 naczep
Aby obliczyć ilość naczep potrzebnych do przewozu 198 pjł w jednej warstwie, musimy podzielić całkowitą ilość pjł przez maksymalną ładowność jednej naczepy. W tym przypadku 198 pjł podzielone przez 33 pjł na naczepę daje nam około 6. W praktyce oznacza to, że potrzebujemy 6 naczep, aby skutecznie i zgodnie z normami przewieźć tę ilość. W transporcie drogowym kluczowe jest zapewnienie, że naczepy są odpowiednio załadowane, co nie tylko wpływa na bezpieczeństwo transportu, ale także na efektywność operacyjną. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zawsze warto zaokrąglić w górę, aby uniknąć przeciążenia naczepy i zapewnić odpowiednią przestrzeń na ewentualne manewry podczas załadunku oraz rozładunku. Dodatkowo, pamiętajmy, że zbyt mała ilość naczep może prowadzić do opóźnień w dostawach, a tym samym do nieefektywności operacyjnej.

Pytanie 28

Jaki dokument powinien wystawić sprzedawca, gdy na fakturze podał błędny numer NIP kupującego?

A. Faktura marża
B. Nota księgowa
C. Faktura korygująca
D. Nota korygująca
Wystawienie noty księgowej w przypadku błędnego numeru NIP nabywcy jest rozwiązaniem, które nie spełnia wymogów prawnych. Nota księgowa jest bowiem stosowana w kontekście rozliczeń między stronami w odniesieniu do błędów w rozliczeniach lub zmian w umowach, ale nie służy do korygowania błędów na fakturach. Jest to jedno z najczęstszych nieporozumień w praktyce, które może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych dla przedsiębiorców. Wybór faktury marża również nie jest odpowiedni, ponieważ ten dokument dotyczy transakcji, w których stosuje się szczególne zasady ustalania podstawy opodatkowania, a nie korekcji danych identyfikacyjnych. Z kolei wystawienie faktury korygującej w tej sytuacji jest także niewłaściwe, ponieważ faktura korygująca jest używana do zmiany wartości transakcji, a nie do prostowania błędów w NIP. Błędy te mogą prowadzić do nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych i mogą być podstawą do kar ze strony urzędów skarbowych. Dlatego tak istotne jest, aby przedsiębiorcy dokładnie przestrzegali procedur wystawiania dokumentów i stosowali noty korygujące, by zapewnić zgodność z przepisami prawa oraz zminimalizować ryzyko błędów.

Pytanie 29

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi ofert i sposobów ich składania, oferta złożona w formie elektronicznej wiąże składającego, jeżeli

Fragment Ustawy dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny

Art.66.§1. Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy.

§2.Jeżeli oferent nie oznaczył w ofercie terminu, w ciągu którego oczekiwać będzie odpowiedzi, oferta złożona w obecności drugiej strony albo za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość przestaje wiązać, gdy nie zostanie przyjęta niezwłocznie; złożona w inny sposób przestaje wiązać z upływem czasu, w którym składający ofertę mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia.

Art.661.§1. Oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie.

§2.Przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o:

1) czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy;

2) skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;

3) zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;

4) metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie;

5) językach, w których umowa może być zawarta;

6) kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.

A. druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie.
B. zostanie wysłana na skrzynkę elektroniczną drugiej strony.
C. zostaną przeprowadzone negocjacje po jej wysłaniu.
D. druga strona otrzymała wiadomość na skrzynkę elektroniczną, ale się z nią nie zapozna.
Poprawna odpowiedź jest zgodna z przepisami Kodeksu cywilnego, który stanowi, że oferta w formie elektronicznej staje się wiążąca w momencie, gdy druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. To potwierdzenie jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że odbiorca nie tylko otrzymał ofertę, ale także jest świadomy jej treści i intencji oferenta. W praktyce oznacza to, że w przypadku wysyłania ofert drogą elektroniczną, obie strony muszą zadbać o jasność komunikacji, co często obejmuje wykorzystanie funkcji potwierdzania odbioru w systemach pocztowych. W sytuacji, gdy druga strona nie potwierdzi otrzymania oferty, nie można uznać, że oferta jest wiążąca. To podkreśla znaczenie skutecznej komunikacji w obrocie prawnym i gospodarczym.

Pytanie 30

Jakie przepisy dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych drogą morską?

A. Regulamin RID
B. Umowa ADN
C. Umowa ADR
D. Kodeks IMDG
Kodeks IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) jest międzynarodowym dokumentem regulującym transport materiałów niebezpiecznych drogą morską. Kodeks ten został opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i stanowi podstawowe ramy prawne oraz wytyczne dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji przewożonych ładunków niebezpiecznych. Jego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie transportu morskiego, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zagrożeń dla zdrowia ludzi oraz środowiska. Przykładowo, Kodeks IMDG nakłada obowiązek stosowania specjalnych kontenerów do przewozu substancji toksycznych, co jest niezbędne do uniknięcia ich uwolnienia w przypadku uszkodzenia. Dodatkowo, kodeks ten wymaga odpowiedniego szkolenia personelu zajmującego się przewozem takich materiałów, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji. W praktyce, przestrzeganie przepisów Kodeksu IMDG jest niezbędne dla wszystkich armatorów, operatorów transportu i przewoźników, co podkreśla jego znaczenie w branży transportowej.

Pytanie 31

Do załadunku kontenerów na wagony kolejowe w obrębie bocznicy kolejowej wykorzystamy urządzenie do transportu wewnętrznego?

A. wózek unoszący
B. wóz kontenerowy podsiębierny
C. wóz kontenerowy wysięgnikowy
D. żuraw samochodowy
Wóz kontenerowy wysięgnikowy to naprawdę ciekawe urządzenie do przewożenia kontenerów. Został stworzony głównie do załadunku i rozładunku kontenerów na wagonach kolejowych, co czyni go super przydatnym na bocznicach. Dzięki tej konstrukcji, przenoszenie kontenerów idzie znacznie łatwiej i bezpieczniej, co jest mega istotne, bo operacje załadunkowe trzeba robić szybko i sprawnie. Wóz ten ma wysięgnik, który dosięga kontenerów na wózkach kolejowych, co pozwala na ich podnoszenie i przenoszenie. Moim zdaniem, używanie takiego sprzętu przyspiesza cały proces transportowy, a także zmniejsza ryzyko uszkodzeń ładunku i poprawia bezpieczeństwo w pracy. Organizacje zajmujące się logistyką, jak ISO, zalecają korzystanie z tego sprzętu, co pokazuje, że jest on naprawdę dobry i niezawodny w operacjach załadunkowych.

Pytanie 32

Według regulacji AETR, w każdym cyklu trzydziestogodzinnym, gdy w pojeździe znajduje się co najmniej dwóch kierowców, każdy z kierowców musi odbyć dzienny odpoczynek trwający minimum

A. osiem kolejnych godzin
B. pięć kolejnych godzin
C. sześć kolejnych godzin
D. dwanaście kolejnych godzin
Zgodnie z przepisami AETR, każdy kierowca w pojeździe obsługiwanym przez dwóch lub więcej kierowców musi skorzystać z co najmniej ośmiogodzinnego dziennego odpoczynku. Odpoczynek ten ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców, co jest kluczowe w branży transportowej. Przykłady zastosowania tego przepisu można znaleźć w codziennej praktyce kierowców, którzy pracują w systemie zmianowym. Osiem godzin odpoczynku powinno być zrealizowane w sposób nieprzerwany, co oznacza, że kierowcy muszą planować swoje trasy i czasy pracy z uwzględnieniem tego wymogu. Warto zauważyć, że przepisy AETR są zgodne z regulacjami Unii Europejskiej w zakresie czasu pracy, co podkreśla ich znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa w transporcie. Odpoczynek nie tylko poprawia koncentrację kierowcy, ale również wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne, co jest niezbędne do wykonywania obowiązków w tej wymagającej branży.

Pytanie 33

Jakiego typu marketingu używają sprzedawcy produktów i usług, gdy swoje działania mające na celu dotarcie do konkretnych grup odbiorców opierają na wykorzystaniu takich mediów, jak telewizja, radio czy Internet?

A. Sensorowy
B. Wielopoziomowy
C. Wirusowy
D. Cyfrowy
Odpowiedź 'cyfrowy' jest poprawna, ponieważ marketing cyfrowy odnosi się do wszelkich działań promocyjnych, które wykorzystują media elektroniczne, takie jak telewizja, radio, Internet oraz inne platformy cyfrowe. Główne cechy marketingu cyfrowego to możliwość precyzyjnego targetowania odbiorców oraz analiza wyników w czasie rzeczywistym. Przykłady zastosowań obejmują kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, reklamy display w sieci oraz marketing treści. Firmy mogą wykorzystać dane demograficzne, zachowania użytkowników i preferencje, aby skuteczniej docierać do swoich klientów. Dobre praktyki w marketingu cyfrowym obejmują segmentację rynku, personalizację komunikacji oraz ciągłe testowanie i optymalizację kampanii. Kluczowym elementem jest także integracja różnych kanałów komunikacji, co pozwala na spójne doświadczenie dla użytkowników. W dobie rosnącej konkurencji w internecie, skuteczne wykorzystanie marketingu cyfrowego stało się niezbędne dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Pytanie 34

Aby kierowca mógł wziąć udział w dokształcającym kursie początkowym dotyczącym przewozu materiałów niebezpiecznych ADR, musi mieć ukończone przynajmniej

A. 26 lat
B. 21 lat
C. 20 lat
D. 18 lat
Wiek 20 lat jest niewystarczający, aby sprostać wymaganiom stawianym kierowcom przewożącym materiały niebezpieczne. Osoby w tym wieku mogą nie posiadać jeszcze odpowiedniego doświadczenia życiowego, co jest niezbędne podczas zarządzania sytuacjami kryzysowymi związanymi z transportem substancji niebezpiecznych. W praktyce, młodsze osoby mogą nie być w stanie efektywnie podejmować decyzji w stresujących warunkach, co może prowadzić do potencjalnych zagrożeń. Odpowiedzi sugerujące wiek 18 lat oraz 26 lat również nie uwzględniają odpowiedniego kontekstu. Wiek 18 lat, mimo że jest legalnym wiekiem pełnoletności w wielu krajach, wiąże się z brakiem doświadczenia zawodowego i życiowego, które są kluczowe w tej branży. Natomiast wiek 26 lat może być interpretowany jako nadmiar, ponieważ 21 lat jest wystarczające, aby zapewnić niezbędne kwalifikacje do przewozu materiałów niebezpiecznych. Kluczowe jest, aby pamiętać, że regulacje ADR mają na celu minimalizację ryzyka i zapewnienie bezpieczeństwa, co jest bezpośrednio związane z wiekiem, doświadczeniem oraz odpowiednim przeszkoleniem kierowców. Niezrozumienie tych aspektów może prowadzić do fałszywych przekonań o minimalnych wymaganiach dotyczących wieku, co jest niezgodne z rzeczywistością branżową.

Pytanie 35

Kto w Polsce wydaje karnet TIR?

A. Inspekcja Transportu Drogowego
B. Instytut Transportu Drogowego
C. Rada ds. Transportu
D. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące instytucji odpowiedzialnych za wydawanie karnetów TIR w Polsce. Choć Inspekcja Transportu Drogowego odgrywa ważną rolę w monitorowaniu i kontrolowaniu transportu drogowego, nie jest instytucją uprawnioną do wydawania karnetów TIR. Ta instytucja zajmuje się zapewnieniem przestrzegania przepisów dotyczących transportu, ale nie jest odpowiedzialna za dokumentację celno-transportową. Instytut Transportu Drogowego, z kolei, skupia się na badaniach i rozwoju w obszarze transportu, a jego działalność nie obejmuje wydawania karnetów TIR. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) jest właściwą instytucją, ponieważ reprezentuje interesy przewoźników oraz organizuje wszelkie procedury związane z wydawaniem karnetów TIR, dzięki czemu zapewnia zgodność z międzynarodowymi standardami. Rada ds. Transportu, będąca ciałem doradczym, nie ma kompetencji do wydawania takich dokumentów, co pokazuje, jak istotne jest zrozumienie roli poszczególnych instytucji w systemie transportowym. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą wynikać z mylenia kompetencji lub funkcji poszczególnych organów administracji w Polsce, co podkreśla znaczenie znajomości struktury systemu transportu drogowego, aby właściwie orientować się w procedurach celnych i dokumentacyjnych.

Pytanie 36

Jaką ładowność ma samochodowy tabor dostawczy?

A. od 2 do 3,5 tony
B. od 3,6 do 6 ton
C. do 1,9 tony
D. od 6,1 do 8 ton
Oceny dotyczące ładowności samochodów dostawczych mogą prowadzić do nieporozumień, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z różnorodnymi kategoriami pojazdów. Odpowiedzi wskazujące na zakresy 6,1 do 8 ton, 2 do 3,5 tony oraz 3,6 do 6 ton bazują na błędnych założeniach dotyczących klasyfikacji pojazdów. W rzeczywistości, samochody dostawcze, które mieszczą się w przedziale 1,9 tony, to często małe vany i furgony, które są przeznaczone do transportu niewielkich ładunków. Przekroczenie dopuszczalnej ładowności może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, takich jak mandaty oraz zakazy eksploatacji pojazdu, co jest szczególnie istotne w kontekście przepisów ruchu drogowego. Ponadto, błędne oszacowanie ładowności może skutkować obniżeniem bezpieczeństwa przewozu, co jest niezgodne z dobrymi praktykami branżowymi. Niezrozumienie zasad klasyfikacji pojazdów dostawczych oraz ich ładowności może również prowadzić do nieefektywnego planowania logistyki, co z kolei wpływa na wyższe koszty transportu i niezadowolenie klientów. Dlatego istotne jest, aby mieć jasność co do specyfikacji technicznych pojazdów oraz przepisów dotyczących ich eksploatacji.

Pytanie 37

Wskaż akty prawne, które określają wymagania dotyczące pojazdów przeznaczonych do międzynarodowego transportu artykułów mrożonych i głęboko mrożonych?

A. ATP
B. AETR
C. ADR
D. ADN
Odpowiedź ATP (Układ o międzynarodowym przewozie drogowym towarów szybko psujących się) jest prawidłowa, ponieważ ATP reguluje wymogi określające standardy transportu artykułów mrożonych i głęboko mrożonych. Przepis ten zapewnia odpowiednie warunki przewozu, które są niezbędne do zachowania jakości tych produktów w trakcie transportu. Obejmuje on m.in. zasady dotyczące temperatury, czystości pojazdów oraz wymagania dotyczące izolacji termicznej. W praktyce, przestrzeganie norm ATP jest kluczowe dla firm zajmujących się dystrybucją produktów mrożonych, ponieważ naruszenie tych norm może prowadzić do utraty jakości towaru, co w rezultacie wiąże się z wysokimi kosztami i utratą zaufania klientów. Na przykład, transportując lody w temperaturze powyżej zalecanej, można doprowadzić do ich rozmrożenia, co negatywnie wpływa na konsystencję i smak produktu. Przepisy ATP są stosowane w wielu krajach, co ułatwia międzynarodowy handel produktami wymagającymi ściśle kontrolowanych warunków przewozu, a także zapewnia bezpieczeństwo konsumentów.

Pytanie 38

Jaki dokument pozwala na bezcłowy transport i odprawę celną towarów wywożonych tymczasowo na zagraniczne wystawy?

A. Karnet TIR
B. Karnet ATA
C. Konwencja IATA
D. Umowa AETR
Wybór innej odpowiedzi zamiast karnetu ATA może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji i zastosowania różnych dokumentów celnych. Konwencja IATA, na przykład, dotyczy międzynarodowego transportu lotniczego, ale nie reguluje kwestii bezcłowego przewozu towarów przewożonych tymczasowo na targi. Nie jest to dokument celny, więc nie ma zastosowania w kontekście odprawy towarów na wystawach. Z kolei karnet TIR jest przeznaczony do ułatwienia tranzytu międzynarodowego towarów, a nie ich tymczasowego wwozu na wydarzenia takie jak targi. Umożliwia przewóz towarów przez różne kraje bez konieczności odprawy celnej w każdym z nich, ale nie obejmuje sytuacji, w których towary są wywożone na wystawę. Umowa AETR dotyczy zasad transportu drogowego w międzynarodowym ruchu drogowym i nie ma związku z kwestią bezcłowego przewozu produktów na targi. Ten dokument reguluje kwestie związane z czasem pracy kierowców oraz normami bezpieczeństwa transportu. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie dokumenty celne są sobie równoważne i mogą być używane zamiennie, co prowadzi do nieporozumień. W rzeczywistości każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowanie, a ich niewłaściwe użycie może skutkować problemami podczas odprawy celnej.

Pytanie 39

W pojeździe o pojemności 88 m3 oraz maksymalnej ładowności 24 ton załadowano 64 beczki o wymiarach (śred. x wys.) 1 100 x 1 100 mm i masie brutto każdej z nich wynoszącej 225 kg. Jakie jest masowe wykorzystanie pojazdu?

A. 0,60
B. 0,40
C. 0,87
D. 0,97
Aby obliczyć masowy współczynnik wykorzystania pojazdu, należy najpierw ustalić całkowitą wagę załadunku oraz maksymalne dopuszczalne obciążenie. W tym przypadku załadowano 64 beczki, z których każda ma masę brutto 225 kg. Zatem całkowita masa ładunku wynosi 64 x 225 kg = 14 400 kg, co odpowiada 14,4 ton. Pojazd ma granicę ładowności wynoszącą 24 tony. Masowy współczynnik wykorzystania obliczamy jako stosunek masy ładunku do maksymalnej ładowności, co daje nam 14,4 tony / 24 tony = 0,60. Oznacza to, że pojazd wykorzystuje 60% swojej ładowności. W praktyce, osiągnięcie takiego wskaźnika jest kluczowe dla efektywności transportu, a także dla optymalizacji kosztów przewozu. W transporcie drogowym zaleca się, aby ten współczynnik wynosił co najmniej 0,65, jednak w zależności od specyfiki ładunku oraz wymagań klienta, wartość 0,60 jest akceptowalna.

Pytanie 40

Zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy o podatku od towarów i usług przedsiębiorca realizujący usługę przewozu 10 stycznia bieżącego roku jest zobowiązany do wystawienia faktury za jej wykonanie najpóźniej do dnia

Fragment ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 106i. 1.Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę (...)
A. 15 lutego bieżącego roku.
B. 25 lutego bieżącego roku.
C. 15 stycznia bieżącego roku.
D. 25 stycznia bieżącego roku.
Odpowiedź 15 lutego bieżącego roku jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, termin wystawienia faktury za usługi przewozu powinien przypadać na 15. dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługa została wykonana. W tym przypadku, usługa przewozu miała miejsce 10 stycznia, co oznacza, że termin na wystawienie faktury upływa 15 lutego. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy powinni planować swoje działania związane z fakturowaniem, aby nie przekroczyć ustawowych terminów, co mogłoby prowadzić do niepotrzebnych komplikacji podatkowych. Dobrą praktyką jest również monitorowanie terminów wystawiania faktur w systemach księgowych, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi normami prawnymi.