Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 18 grudnia 2025 16:51
  • Data zakończenia: 18 grudnia 2025 17:41

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Źródłem przepisów Unii Europejskiej, mającym charakter wiążący w kontekście zamierzonego celu, odnoszącym się do każdego z państw członkowskich, do którego jest skierowane, pozostawiając jednocześnie krajowym władzom wybór dotyczący formy i metod, jest

A. dyrektywa
B. zalecenie
C. decyzja
D. rozporządzenie
Dyrektywa jest jednym z podstawowych instrumentów prawnych Unii Europejskiej, mającym na celu harmonizację przepisów w państwach członkowskich. W odróżnieniu od rozporządzenia, które ma bezpośrednie zastosowanie we wszystkich krajach UE, dyrektywa stawia przed państwami członkowskimi cel do osiągnięcia, pozostawiając im swobodę w wyborze środków i formy realizacji. Przykładem może być Dyrektywa o ochronie danych osobowych (RODO), która zwraca uwagę na zapewnienie wysokiego poziomu ochrony prywatności w całej UE, jednak konkretne przepisy dostosowuje każde państwo według swoich potrzeb legislacyjnych. Dzięki temu dyrektywy umożliwiają uwzględnienie różnic kulturowych i systemowych w poszczególnych krajach, co sprzyja efektywnemu wdrażaniu unijnego prawa. W praktyce oznacza to, że każda dyrektywa określa termin, w którym państwa członkowskie muszą implementować nowe przepisy, co z kolei wpływa na ich legislację krajową.

Pytanie 2

Zgodnie z przytoczonym przepisem strona postępowania może żądać, aby poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem zawierało również

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art.76a.
(…)
§ 2bUpoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia. Jeżeli dokument zawiera cechy szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia), należy stwierdzić to w poświadczeniu.
(…)
A. datę sporządzenia poświadczenia.
B. godzinę sporządzenia poświadczenia.
C. miejsce sporządzenia poświadczenia.
D. podpis upoważnionego pracownika.
Poprawna odpowiedź odnosi się do wymagań zawartych w Kodeksie postępowania administracyjnego, który jasno określa, że poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem powinno zawierać godzinę sporządzenia poświadczenia, jeśli strona tego zażąda. Przykładowo, w kontekście administracji publicznej, takie poświadczenie może być kluczowe w sytuacjach, gdzie czas ma znaczenie, na przykład w przypadku przedłożenia dokumentów w ramach postępowania administracyjnego, które są ściśle regulowane terminami. Dodatkowo, godzina sporządzenia poświadczenia może mieć wpływ na ewentualne kontrowersje związane z terminowością złożenia dokumentów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pozwala na lepsze zrozumienie, jak ważne jest dokumentowanie szczegółów związanych z poświadczeniem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania dokumentacją. Posiadanie pełnej i dokładnej dokumentacji może również wspierać transparentność oraz uczciwość w postępowaniach administracyjnych, co jest niezbędne dla utrzymania zaufania społecznego.

Pytanie 3

Wójt pełni funkcję organu

A. wykonawczym powiatu
B. stanowiącym gminy
C. wykonawczym gminy
D. stanowiącym powiatu
Wójt jest organem wykonawczym gminy, co oznacza, że odpowiada za realizację uchwał rady gminy oraz wykonanie zadań publicznych. W systemie samorządowym w Polsce wójt pełni kluczową rolę w zarządzaniu sprawami lokalnymi, podejmując decyzje w zakresie bieżącej administracji gminy, organizacji pracy urzędów oraz współpracy z innymi instytucjami. Na przykład, wójt ma uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych, co jest istotnym elementem jego kompetencji. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wójt działając na rzecz mieszkańców, może inicjować lokalne projekty inwestycyjne, takie jak budowa dróg czy modernizacja infrastruktury społecznej. Rola wójta jest zatem niezbędna dla efektywnego funkcjonowania gminy, a jego działania są kluczowe dla zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej oraz realizacji polityki rozwoju regionalnego.

Pytanie 4

W postępowaniu administracyjnym jako dowód należy uwzględnić

A. wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem
B. wszystko, co może pomóc w wyjaśnieniu sprawy
C. jedynie dokumenty, zeznania świadków, oględziny oraz ekspertyzy biegłych
D. wyłącznie dokumenty, zeznania świadków oraz oględziny
Ograniczenie dowodów wyłącznie do dokumentów, zeznań świadków i oględzin ignoruje podstawowe zasady postępowania administracyjnego, które opierają się na swobodnej ocenie dowodów. Zgłaszając jedynie te formy dowodów, można pominąć cenne informacje, które mogą znajdować się w innych źródłach, takich jak opinie biegłych, materiały audiowizualne, czy nawet ekspertyzy specjalistów. Ponadto, stwierdzenie, że dowody powinny być ograniczone tylko do tych wymienionych, może prowadzić do sytuacji, w której istotne okoliczności sprawy nie zostaną w ogóle uwzględnione. Niekiedy może się zdarzyć, że strona dysponuje dowodami, które mają dużą wartość dla rozstrzygania sprawy, ale nie są one klasyfikowane jako tradycyjne dokumenty lub zeznania. Również odpowiedzi sugerujące, że tylko określone formy dowodów są dopuszczalne, mogą prowadzić do naruszeń zasady równości stron. Takie podejście sprzyja niepełnemu zrozumieniu sprawy i może prowadzić do niewłaściwego rozstrzygania spraw administracyjnych. Ważne jest, aby wszelkie dowody, które mogą pomóc w wyjaśnieniu sprawy, były brane pod uwagę, a nie jedynie te, które są zgodne z wąskim zakresem interpretacyjnym. Pozwoli to na lepszą ochronę praw obywateli i skuteczniejsze działania administracji publicznej.

Pytanie 5

Aby przedsiębiorcy mogli prowadzić działalność gospodarczą w obszarze ochrony osób i mienia, muszą uzyskać

A. zgodę
B. koncesję
C. licencję
D. pozwolenie
Odpowiedź "koncesji" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przedsiębiorcy zajmujący się działalnością gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia muszą uzyskać koncesję wydawaną przez właściwy organ administracji publicznej. Koncesja ta jest dokumentem, który uprawnia do wykonywania działalności objętej szczegółowym regulowaniem, co oznacza, że sektor ochrony jest ściśle kontrolowany ze względu na wrażliwość i istotność zapewnienia bezpieczeństwa. Przykładem może być działalność firm ochroniarskich, które muszą spełniać określone normy dotyczące kwalifikacji pracowników, wyposażenia oraz procedur operacyjnych. W praktyce oznacza to, że koncesjonowanie przedsiębiorstw działających w tej branży ma na celu zarówno ochronę porządku publicznego, jak i zapewnienie wysokich standardów usług w zakresie ochrony osób i mienia. Dodatkowo, wprowadzenie koncesji pozwala na weryfikację dokumentacji oraz sprawozdań finansowych, co zwiększa transparentność i profesjonalizm branży ochrony.

Pytanie 6

Który dokument, zgodnie z przytoczonymi przepisami Instrukcji kcncelaryjnej powinien zostać przyporządkowany do sprawy i otrzymać znak sprawy?

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1. mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)
A. Zaproszenie na sesję rac; :
B. Lista obecności na szkoleniu bhp.
C. Skarga na przewlekłe załatwianie sprawy.
D. Karta urlopowa pracownika.
Tutaj rzeczywiście mówimy o skardze na przewlekłe załatwianie sprawy. Wiesz, dokumenty powinny być oznaczone zgodnie z instrukcją kancelaryjną, żeby nie było bałaganu. Skarga ta ma istotne znaczenie, bo formalnie uruchamia różne procedury administracyjne. Warto dodać, że składając taką skargę, musisz zarejestrować ją w odpowiednim systemie, bo to naprawdę ułatwia dalsze działania. Takie podejście daje pewność, że wszystko jest dobrze udokumentowane i rozpatrywane według zasad sprawiedliwości. Pamiętaj, że każdy dokument powinien być odpowiednio klasyfikowany, żeby nie zgubił się w papierach, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu dokumentacją.

Pytanie 7

W pierwszym kwartale 2012 roku zatrudnieni wytworzyli 150 000 szt. gotowych produktów. Przeciętna wydajność w 2011 roku wynosiła 160 000 szt. Wydajność pracowników w pierwszym kwartale 2012 roku w porównaniu do roku 2011 wynosi

A. 53,34 %
B. 93,75 %
C. 106,67%
D. 187,50%
Obliczając wydajność pracowników w pierwszym kwartale roku 2012 w porównaniu do roku 2011, przyjmujemy wydajność w roku 2011 jako 160 000 sztuk. W pierwszym kwartale 2012 roku wyprodukowano 150 000 sztuk. Aby obliczyć wydajność w procentach, należy podzielić produkcję z pierwszego kwartału 2012 roku przez wydajność z roku 2011 i pomnożyć przez 100. Zatem: (150 000 / 160 000) * 100 = 93,75%. To oznacza, że wydajność w pierwszym kwartale 2012 roku stanowi 93,75% wydajności z roku poprzedniego. Takie porównania są niezwykle ważne w zarządzaniu produkcją, ponieważ pozwalają na ocenę efektywności pracy zespołu oraz identyfikację obszarów do poprawy. W praktyce analiza takich danych może prowadzić do wdrożenia programów poprawy wydajności lub szkolenia dla pracowników. Warto również monitorować te wskaźniki na bieżąco, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu produkcją, gdzie kluczowe znaczenie ma ciągłe doskonalenie procesów.

Pytanie 8

W przypadku licytacji dotyczącej ruchomości, cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji to

A. 1/4 wartości oszacowanej ruchomości
B. 1/2 wartości oszacowanej ruchomości
C. równowartość wartości oszacowanej ruchomości
D. 3/4 wartości oszacowanej ruchomości
Odpowiedź wskazująca, że cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji wynosi 3/4 wartości szacunkowej ruchomości, jest prawidłowa. Zgodnie z polskim prawem egzekucyjnym, w przypadku licytacji ruchomości, cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji ustalana jest na poziomie 3/4 wartości szacunkowej. Wartość szacunkowa jest określana przez biegłego, który wykonuje oszacowanie majątku, a następnie w oparciu o tę wartość ustalana jest cena wywoławcza. Przykładowo, jeśli wartość szacunkowa ruchomości wynosi 10 000 zł, cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji wyniesie 7 500 zł. Taka zasada ma na celu zwiększenie szans na sprzedaż ruchomości w ramach egzekucji, a jednocześnie zabezpiecza interesy wierzyciela, ponieważ cena nie może być zaniżona poniżej określonej wartości. Praktyczne zastosowanie tego przepisu w licytacjach jest kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i uczciwości procesu egzekucyjnego.

Pytanie 9

W sytuacji niewypłacalności pracodawcy, po wydaniu przez sąd upadłościowy decyzji o ogłoszeniu upadłości, pracownicy mają prawo do złożenia roszczenia o wypłatę zaległych wynagrodzeń do

A. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
B. Funduszu Emerytur Pomostowych
C. Powiatowego Urzędu Pracy
D. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) jest instytucją, która ma na celu zapewnienie ochrony pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy. Zgodnie z przepisami prawa, po ogłoszeniu upadłości pracodawcy, pracownicy mogą wystąpić z roszczeniem o zwrot niewypłaconych wynagrodzeń właśnie do FGŚP. Fundusz ten zapewnia pracownikom zabezpieczenie w sytuacji, gdy pracodawca nie jest w stanie wypłacić wynagrodzeń za pracę wykonaną przed ogłoszeniem upadłości. W praktyce oznacza to, że pracownicy mogą liczyć na szybkie wypłaty z FGŚP, co jest kluczowe dla ich stabilności finansowej w trudnych sytuacjach. Dobrą praktyką jest, aby pracownicy przed złożeniem roszczenia zebrali wszystkie dokumenty potwierdzające zatrudnienie oraz niewypłacone wynagrodzenia, co przyspieszy proces rozpatrywania ich wniosków. Warto również zauważyć, że FGŚP obejmuje nie tylko wynagrodzenia, ale również inne świadczenia pracownicze, takie jak odprawy czy świadczenia z tytułu choroby. W związku z tym, w sytuacjach kryzysowych, Fundusz ten odgrywa kluczową rolę w ochronie praw pracowników.

Pytanie 10

Gdy w trakcie postępowania administracyjnego w mediacji biorą udział wyłącznie strony tego postępowania, to według regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego mediatorem może być

A. osoba fizyczna dysponująca pełną zdolnością do czynności prawnych oraz korzystająca z pełni praw publicznych
B. wyłącznie osoba znajdująca się na liście stałych mediatorów
C. jedynie adwokat bądź radca prawny
D. każda osoba fizyczna
Odpowiedź wskazująca, że mediatorem może być osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, jest zgodna z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Prawo mediacji w sprawach administracyjnych nie wymaga, aby mediator był prawnikiem, jednak kluczowe jest, aby miał pełną zdolność do czynności prawnych oraz pełnię praw publicznych. Taki stan prawny umożliwia mediatorowi działanie w sposób niezależny i obiektywny, co jest niezbędne do skutecznego prowadzenia mediacji. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce są sytuacje, w których strony sporu administracyjnego decydują się na mediację, aby skutecznie rozwiązać konflikt bez konieczności postępowania sądowego. Odpowiednia znajomość procedur oraz umiejętności mediacyjne mogą przyczynić się do zażegnania sporów w sposób szybki i efektywny, co sprzyja oszczędności czasu oraz kosztów związanych z postępowaniami administracyjnymi. Warto podkreślić, że mediatorzy w takich sprawach powinni wykazywać się nie tylko znajomością przepisów, ale również umiejętnościami interpersonalnymi oraz zdolnością do rozwiązywania konfliktów.

Pytanie 11

W jakiej postaci należy udzielić pełnomocnictwa do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości?

A. Aktu notarialnego
B. Pisemnej
C. Dokumentowej
D. Pisemnej pod rygorem nieważności
Pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości powinno być udzielone w formie aktu notarialnego, co jest zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Akt notarialny jest szczególnym dokumentem, który zapewnia nie tylko ważność prawna tych czynności, ale również stanowi dowód w postępowaniu sądowym. W przypadku nieruchomości, prawo nakłada obowiązek sporządzenia umowy w formie aktu notarialnego, aby zapewnić pełną ochronę interesów stron oraz zabezpieczyć transakcję przed ewentualnymi sporami. Przykładem zastosowania tego regulacyjnego wymogu może być sytuacja, w której osoba fizyczna powierza innemu pełnomocnictwo do sprzedaży swojej nieruchomości. Tylko sporządzenie aktu notarialnego zapewni, że transakcja zostanie zarejestrowana w odpowiednich księgach wieczystych oraz będzie miała moc prawną. Zgodność z tym standardem jest kluczowa dla zapewnienia przejrzystości i bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami, co jest istotnym elementem praktyki prawniczej w Polsce.

Pytanie 12

Która z podanych decyzji nie wymaga podania uzasadnienia?

A. Decyzja, która w całości uwzględnia żądania strony, nie dotyczy spornych interesów stron i nie została podjęta w wyniku odwołania
B. Decyzja, wobec której możliwe jest złożenie skargi do sądu administracyjnego
C. Decyzja podjęta na skutek odwołania
D. Decyzja, która rozstrzyga o sporach interesów stron
Decyzja, która uwzględnia w całości żądanie strony, a nie rozstrzyga spornych interesów stron i nie została wydana na skutek odwołania, nie wymaga uzasadnienia, ponieważ jest wynikiem pełnej akceptacji wniosku strony. Przykładem takiej sytuacji może być decyzja administracyjna wydana na podstawie pozytywnej weryfikacji wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, gdzie wszystkie wymagane dokumenty i opinie zostały dostarczone, a organ administracyjny nie miał żadnych wątpliwości co do spełnienia wymogów prawnych. W takich przypadkach, decyzja jest prostym stwierdzeniem faktu, że warunki zostały spełnione. Zgodnie z zasadami prawa administracyjnego, w sytuacji gdy decyzja w pełni uwzględnia żądanie wnioskodawcy, znika konieczność podawania szczegółowych uzasadnień, co przyspiesza proces decyzyjny i zmniejsza obciążenie administracyjne. Tego typu decyzje są szczególnie ważne w kontekście efektywności działania administracji publicznej, ponieważ umożliwiają szybsze załatwianie spraw, a także zwiększają satysfakcję obywateli z usług publicznych.

Pytanie 13

Według przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest

A. adwokat wykonujący zawód w kancelarii adwokackiej
B. samorządowy zakład budżetowy
C. nauczyciel zatrudniony na umowę o pracę
D. spółka cywilna
Odpowiedź \"adwokat wykonujący zawód w kancelarii adwokackiej\" jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą w sposób zorganizowany i ciągły. Adwokat, który świadczy usługi prawne w ramach kancelarii, spełnia te warunki, gdyż prowadzi działalność w celu osiągnięcia zysku oraz wykonuje swoje czynności na własny rachunek. Przykłady praktyczne zastosowania tej definicji można dostrzec w działalności adwokatów, którzy mogą zakładać własne kancelarie, współpracować z innymi prawnikami i świadczyć różne usługi prawne, co jest kluczowe dla zrozumienia ich statusu jako przedsiębiorców. Warto podkreślić, że adwokaci są zobowiązani do przestrzegania określonych zasad etyki zawodowej oraz regulacji prawnych, co czyni ich działalność szczególnie odpowiedzialną i regulowaną. Działalność adwokacka w ramach kancelarii wymaga także znajomości przepisów prawa dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, co wpisuje się w standardy i dobre praktyki w branży prawniczej."

Pytanie 14

Kiedy pracodawca przygotowuje świadectwo pracy, zobowiązany jest, na prośbę pracownika, umieścić w nim informację o

A. uzyskanych kwalifikacjach
B. sposobie zakończenia stosunku pracy
C. stanowisku zajmowanym przez pracownika
D. typie wykonywanej pracy
Odpowiedź dotycząca uzyskanych kwalifikacji jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik ma prawo żądać od pracodawcy umieszczenia w świadectwie pracy informacji o uzyskanych kwalifikacjach. Takie zapisy są ważne dla przyszłego zatrudnienia, gdyż stanowią formalne potwierdzenie umiejętności oraz kompetencji nabytych przez pracownika. W praktyce, przy składaniu aplikacji o pracę, przyszły pracodawca często zwraca uwagę na takie dokumenty, które potwierdzają doświadczenie oraz umiejętności kandydata. Warto również zauważyć, że świadectwo pracy powinno być zgodne z regulacjami prawnymi, co jest istotne z punktu widzenia ochrony praw pracowników. Pracodawcy powinni zatem dbać o to, aby świadectwa były odpowiednio sporządzane i zawierały wszystkie wymagane informacje, w tym dane o kwalifikacjach, aby wspierać rozwój kariery swoich pracowników oraz spełniać ustawowe wymogi.

Pytanie 15

Zasada legalności w postępowaniu administracyjnym oznacza, że

A. organ administracji publicznej ma prawo do stanowienia prawa, pod warunkiem że działa w granicach prawa
B. organy administracji publicznej mogą podejmować wszelkie działania, o ile nie są one zabronione lub uregulowane odmiennie przepisami prawa
C. czynności procesowe podejmowane przez organ administracji publicznej muszą być oparte na powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz zapobiegać naruszeniom prawa
D. działanie organu administracji jest zgodne z prawem tylko wtedy, gdy zostało podjęte bez podstawy prawnej do tego działania
W analizie błędnych odpowiedzi warto zauważyć, że pierwsza z nich wprowadza mylne przekonanie, iż działanie organu administracji może być zgodne z prawem bez podstawy prawnej, co jest sprzeczne z samą istotą zasady praworządności. Prawo administracyjne opiera się na założeniu, że każda decyzja musi być podparta obowiązującymi przepisami, aby uniknąć arbitralności. Druga niepoprawna koncepcja sugeruje, że organ może podejmować działania, chyba że są one zabronione, co jest nieprecyzyjne i może prowadzić do nadużyć. W rzeczywistości, działania administracji muszą być zawsze oparte na przepisach prawa, a nie tylko w sytuacjach, gdy są zabronione. Ostatnia błędna odpowiedź wskazuje na możliwość stanowienia prawa przez organy administracji, co jest niezgodne z rzeczywistością prawną. Organy administracji nie mają kompetencji do tworzenia prawa w sensie legislacyjnym; ich rolą jest stosowanie i egzekwowanie prawa, co jest kluczowe dla zachowania porządku prawnego. Te błędne koncepcje wynikają często z niepełnego zrozumienia ról i odpowiedzialności organów administracji, co prowadzi do poważnych konsekwencji w praktyce administracyjnej.

Pytanie 16

W jakim organie promulgacyjnym ujawniane są rozporządzenia ministra wydane na podstawie ustawy oraz w celu jej realizacji?

A. Dzienniku Ustaw RP
B. Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski"
C. Dzienniku urzędowym ministerstwa
D. Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Dziennik urzędowy ministerstwa to dokument, w którym publikowane są akty prawne dotyczące konkretnego ministerstwa, ale nie pełni on roli promulgacyjnej dla rozporządzeń wydanych przez ministra w celu wykonania ustawy. Publikacja w takim dzienniku może dotyczyć wewnętrznych regulacji danego ministerstwa, które nie mają mocy obowiązującej w szerszej skali, co może prowadzić do mylnych przekonań o ich znaczeniu. Z kolei Dziennik Urzędowy RP 'Monitor Polski' jest przeznaczony do publikacji aktów prawnych, takich jak uchwały czy ogłoszenia, które nie są bezpośrednio związane z ustawodawstwem ministerialnym. Dlatego nie mogą one zastąpić Dziennika Ustaw, który ma charakter ogólnoprawny. Odpowiedzi wskazujące na Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej także są mylące, ponieważ dotyczą one aktów prawnych na poziomie unijnym, a nie krajowym. W efekcie, osoby wybierające te odpowiedzi powinny zrozumieć, że nie zrozumiały kluczowej różnicy pomiędzy publikacją aktów normatywnych a ich właściwą promulgacją, co jest fundamentalne dla zrozumienia funkcjonowania systemu prawnego w Polsce.

Pytanie 17

Fałszem jest, że według Kodeksu postępowania administracyjnego

A. skargi i wnioski można kierować do organizacji i instytucji społecznych w związku z ich realizacją zadań z zakresu administracji publicznej
B. skargi i wnioski są obciążone opłatą skarbową
C. skargi i wnioski mogą być składane w interesie publicznym, prywatnym lub innej osoby za jej zgodą
D. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub niedostateczne wykonywanie obowiązków przez odpowiednie organy albo przez ich pracowników
W Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA) rzeczywiście nie ma wymogu, aby skargi i wnioski podlegały opłacie skarbowej. Zgodnie z przepisami KPA, skargi i wnioski mają na celu ochronę praw obywateli oraz kontrolę nad działalnością organów administracji publicznej. Przykładowo, obywatel może złożyć skargę na nieprawidłowe działanie urzędu, co ma na celu zapewnienie przejrzystości oraz efektywności w działaniach administracyjnych. Praktyka ta jest istotna, ponieważ umożliwia obywatelom aktywne uczestnictwo w procesach decyzyjnych oraz dąży do podnoszenia standardów działania administracji publicznej. Warto również podkreślić, że brak opłaty skarbowej pozwala na swobodny dostęp do mechanizmów ochrony prawnej, co jest zgodne z zasadą demokratycznego państwa prawnego oraz z europejskimi standardami ochrony praw człowieka, które promują dostępność systemu prawnego dla wszystkich obywateli.

Pytanie 18

W postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków, organ odpowiedzialny za załatwienie skargi zobowiązany jest do jej rozpatrzenia

A. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca
B. w ciągu dwóch miesięcy
C. w ciągu 15 dni
D. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 21 dni
Odpowiedź "bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca" jest jak najbardziej trafna. Z przepisami prawa administracyjnego naprawdę jest tak, że organ, który zajmuje się skargami, musi działać szybko i efektywnie. Ustawa o dostępie do informacji publicznej i Kodeks postępowania administracyjnego mówią, że skargi powinny być rozpatrywane w miesiąc. To ważne, żeby administracja działała sprawnie i żeby obywatele mieli pewność, że ich sprawy będą załatwiane na czas. Przykładowo, jeżeli ktoś złoży skargę na działania urzędnika, to urząd musi nie tylko to rozpatrzyć, ale także szybko poinformować skarżącego o decyzji. Dotrzymywanie tych terminów pozwala utrzymać zaufanie do instytucji publicznych, a także zapobiega zatorom, które mogłyby prowadzić do dalszych opóźnień w działaniach administracyjnych.

Pytanie 19

Jednostronnym oświadczeniem woli organu administracji publicznej, które kształtuje sytuację prawną ściśle określonego adresata w indywidualnej sprawie jest

A. umowa o pracę
B. kontrakt cywilnoprawny
C. ugoda administracyjna
D. decyzja administracyjna
Decyzja administracyjna jest kluczowym narzędziem w systemie prawa administracyjnego, które umożliwia organom administracji publicznej podejmowanie działań mających na celu regulację sytuacji prawnej określonych osób w indywidualnych sprawach. Prawidłowo wydana decyzja administracyjna jest jednostronnym oświadczeniem woli, które skutkuje powstaniem, zmianą lub ustaniem określonych praw i obowiązków dla adresata. Przykładem zastosowania decyzji administracyjnej może być przyznanie pozwolenia na budowę, które precyzyjnie określa warunki, na jakich inwestor może realizować swoje plany budowlane. Wydana decyzja musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami ogólnymi, takimi jak zasada legalizmu czy zasada ochrony zaufania obywateli. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, decyzja administracyjna powinna być uzasadniona i doręczona adresatowi, co zapewnia przejrzystość procesu i możliwość odwołania się w przypadku niezgody z jej treścią. W praktyce, decyzje administracyjne są niezbędne w wielu dziedzinach życia społecznego, w tym w ochronie środowiska, budownictwie, czy prawie pracy, co podkreśla ich znaczenie w organizacji życia publicznego.

Pytanie 20

W treści decyzji administracyjnej organ administracji powinien uwzględnić

A. wszystkie elementy wymagane przez k.p.a.
B. jedynie niektóre elementy spośród wymienionych w k.p.a.
C. tylko elementy uznane przez organ za konieczne do zamieszczenia w konkretnej decyzji
D. wyłącznie oznaczenie organu, datę wydania, oznaczenie strony, podstawę prawną, rozstrzygnięcie, uzasadnienie oraz podpis osoby uprawnionej do wydania decyzji
W decyzji administracyjnej organ administracji publicznej musi zawrzeć wszystkie elementy wymagane przez Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.), aby zapewnić jej ważność i zgodność z przepisami prawa. Zgodnie z art. 107 k.p.a., decyzja powinna zawierać m.in. oznaczenie organu, datę wydania, oznaczenie strony, podstawę prawną, rozstrzygnięcie oraz uzasadnienie. Każdy z tych elementów pełni istotną rolę, nie tylko dla transparentności działania organu, ale również dla ochrony praw stron postępowania. Przykładowo, uzasadnienie decyzji jest kluczowe, ponieważ pozwala stronom zrozumieć, na jakiej podstawie organ podjął określone stanowisko. Dobre praktyki w zakresie wydawania decyzji administracyjnych sugerują, że organ powinien dążyć do pełnej klarowności w każdym dokumencie oraz stosować się do wzorców wynikających z przepisów, co przyczynia się do zwiększenia zaufania publicznego do instytucji administracyjnych.

Pytanie 21

Wyrażenie decyzji o odmowie zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym jest ilustracją

A. aktu normatywnego
B. czynności materialno-technicznej
C. porozumienia komunalnego
D. aktu administracyjnego
Wydanie postanowienia o odmowie zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym rzeczywiście jest przykładem aktu administracyjnego. Akty administracyjne to decyzje podejmowane przez organy administracji publicznej w ramach ich kompetencji, które mają na celu regulowanie sytuacji prawnej konkretnych osób lub podmiotów. W tym przypadku organ administracyjny podejmuje decyzję, która odmawia zatwierdzenia ugody, co ma bezpośredni wpływ na sytuację prawną stron tej ugody. Przykładem mogą być decyzje wydawane przez organy samorządu terytorialnego, które wpływają na prawa mieszkańców, np. w zakresie planowania przestrzennego. W praktyce, takie postanowienia są regulowane przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, który określa zasady ich wydawania oraz procedury odwoławcze. Ponadto, akty te powinny być zgodne z zasadami proporcjonalności i niedyskryminacji, co stanowi ważny element dobrej administracji publicznej.

Pytanie 22

Osoba zatrudniona, której prawo do równego traktowania w pracy zostało naruszone, ma możliwość skontaktowania się z

A. powiatowym urzędem pracy
B. Państwową Inspekcją Pracy
C. Państwową Inspekcją Sanitarną
D. ministrem odpowiedzialnym za sprawy pracy
Powiatowy urząd pracy zajmuje się głównie sprawami związanymi z rekrutacją, pośrednictwem pracy oraz udzielaniem informacji o rynku pracy, a nie bezpośrednio ochroną praw równego traktowania w zatrudnieniu. Zgłoszenie sprawy do powiatowego urzędu pracy nie jest odpowiednią ścieżką w przypadku naruszenia praw dotyczących dyskryminacji, ponieważ ten organ nie ma kompetencji ani uprawnień do rozpatrywania takich spraw. Państwowa Inspekcja Sanitarna koncentruje się na kontrolowaniu warunków sanitarno-epidemiologicznych, co również nie ma związku z równością w zatrudnieniu. Natomiast zwrócenie się do ministra właściwego do spraw pracy mogłoby być skuteczne w przypadku ogólnych skarg dotyczących polityki zatrudnienia, ale nie jest to właściwy krok dla indywidualnego pracownika, który ma konkretne roszczenia dotyczące dyskryminacji. Często popełnianym błędem jest mylenie tych instytucji oraz ich kompetencji, co prowadzi do niewłaściwego kierowania skarg. Kluczowe jest zrozumienie, że PIP jest wyspecjalizowanym organem odpowiedzialnym za ochronę praw pracowniczych i przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji, co czyni ją jedynym właściwym miejscem do zgłaszania takich naruszeń.

Pytanie 23

Umowa, na podstawie której przedsiębiorca za ustaloną opłatą umożliwia innemu przedsiębiorcy korzystanie ze swojego znaku towarowego, to umowa

A. franchisingu
B. leasingu
C. faktoringu
D. forfaitingu
Odpowiedź 'franchisingu' jest prawidłowa, ponieważ umowa franchisingowa to zobowiązanie, w ramach którego jedna strona, zwana franczyzodawcą, udziela drugiej stronie, zwanej franczyzobiorcą, zezwolenia na używanie swojego znaku towarowego oraz know-how, w zamian za określoną opłatę. Przykładowo, sieci fast food, takie jak McDonald's, działają na zasadzie franchisingu, gdzie franczyzobiorcy płacą za możliwość korzystania z rozpoznawalnego znaku i sprawdzonego modelu biznesowego. W praktyce, umowa ta często obejmuje również szkolenia, wsparcie marketingowe oraz standardy operacyjne, co sprzyja osiąganiu wysokiej jakości usług. Dobrą praktyką w franchisingu jest przestrzeganie standardów brandingu, co zapewnia spójność wizerunku firmy. Franczyza jest szczególnie popularna w branżach, gdzie rozpoznawalność marki i sprawdzony model operacyjny odgrywają kluczową rolę w sukcesie przedsiębiorstwa.

Pytanie 24

Pracownik magistratu z nieuzasadnionych powodów nie zrealizował sprawy w ustawowo określonym czasie. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego jest on odpowiedzialny za

A. tylko odpowiedzialność materialną
B. tylko odpowiedzialność porządkową
C. odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną albo inną przewidzianą w przepisach prawa
D. tylko odpowiedzialność dyscyplinarną
Odpowiedzialność porządkowa oraz dyscyplinarna pracowników urzędów publicznych jest regulowana przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz inne odpowiednie akty prawne. W przypadku, gdy pracownik urzędu miasta nie dopełnił swoich obowiązków w ustawowo określonym terminie, może ponieść konsekwencje w postaci odpowiedzialności porządkowej, która dotyczy zachowań naruszających regulamin pracy lub wewnętrzne przepisy organizacyjne. Odpowiedzialność dyscyplinarna z kolei odnosi się do bardziej poważnych naruszeń, które mogą prowadzić do kar takich jak upomnienie, nagana czy nawet zwolnienie z pracy. Przykład praktyczny to sytuacja, gdy pracownik nie podejmuje działań w terminie w sprawie, która wpływa na prawa obywateli, co może być uznane za rażące niedbalstwo. W takiej sytuacji, zgodnie z zasadami administracji publicznej, pracodawca ma obowiązek podjęcia działań dyscyplinarnych, aby zapewnić odpowiednią jakość usług publicznych.

Pytanie 25

Podmiot, który nie zgadza się z postanowieniem Ministra Spraw Wewnętrznych odmawiającym jej wydania koncesji na prowadzenie działalności w zakresie usług ochrony osób i mienia, ma prawo

A. złożyć skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego
B. wnioskować o odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego
C. wnosić odwołanie do Prezesa Rady Ministrów
D. zwrócić się do Ministra Spraw Wewnętrznych z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy
Złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Ministra Spraw Wewnętrznych jest właściwym krokiem w przypadku niezadowolenia z decyzji administracyjnej dotyczącej koncesji na działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, strona ma prawo do żądania ponownego rozpatrzenia sprawy przez organ, który wydał decyzję, co umożliwia dostarczenie dodatkowych informacji lub argumentów, które mogły zostać pominięte w pierwotnym postępowaniu. Przykładem może być sytuacja, w której przedsiębiorca przedstawia dodatkowe dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów dla uzyskania koncesji, co może wpłynąć na pozytywne rozpatrzenie sprawy. W praktyce, takie wnioski są stosunkowo powszechne i powinny być pisane w formie uzasadnionego podania, w którym jasno przedstawione są powody, dla których strona uważa, że decyzja była niewłaściwa oraz jakie nowe okoliczności mogą być zasadne. To podejście jest zgodne z zasadą dążenia do rozstrzygania spraw na korzyść obywatela, co jest jednym z kluczowych elementów dobrego zarządzania w administracji publicznej.

Pytanie 26

Na postanowienie wydane przez organ egzekucyjny w kwestii umorzenia postępowania egzekucyjnego w administracji przysługuje zażalenie?

A. tylko wierzycielowi
B. zobowiązanemu oraz każdemu wierzycielowi
C. jedynie zobowiązanemu
D. zobowiązanemu oraz wierzycielowi, który nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym
W opinii, że zażalenie przysługuje tylko zobowiązanemu lub wyłącznie wierzycielowi, występuje istotne niedoprecyzowanie związane z podstawami prawnymi regulującymi procedury egzekucyjne w administracji. W rzeczywistości, zarówno dłużnik, jak i wierzyciel są stronami postępowania administracyjnego, a ich prawa do zaskarżenia decyzji mają fundamentalne znaczenie dla ochrony interesów wszystkich uczestników procesu. Ograniczenie możliwości wniesienia zażalenia jedynie do jednej z tych stron prowadzi do naruszenia zasad sprawiedliwości proceduralnej, co jest sprzeczne z ogólnymi zasadami prawa administracyjnego, które promują aktywne uczestnictwo wszystkich stron w postępowaniu. Ponadto, w przypadku, gdyby wierzycielowi przysługiwało prawo do zaskarżenia postanowienia, a organ egzekucyjny mógłby wydać decyzję o umorzeniu egzekucji, to dłużnik mógłby być narażony na nieuzasadnione straty. Typowym błędem myślowym jest uproszczenie kwestii prawnych i ograniczenie ich do roli jednej ze stron, co prowadzi do zrozumienia zjawiska w sposób jednostronny. Właściwe zrozumienie tych regulacji jest kluczowe dla skutecznego zarządzania postępowaniami egzekucyjnymi oraz dla zapewnienia, że każda strona ma odpowiednie możliwości obrony swoich interesów.

Pytanie 27

Jakie okresy zatrudnienia uwzględnia się w kontekście nabywania prawa do urlopu oraz jego wymiaru?

A. wyłącznie okresy wcześniejszego, nieprzerwanego zatrudnienia
B. okresy wcześniejszego zatrudnienia, niezależnie od przerw w pracy
C. okresy wcześniejszego zatrudnienia, pomijając te, które zakończyły się w wyniku dyscyplinarnego zwolnienia pracownika
D. czas trwania nauki w szkole podstawowej, zgodny z programem nauczania
Odpowiedź wskazująca na wliczanie wszystkich okresów poprzedniego zatrudnienia, niezależnie od przerw, jest poprawna i zgodna z przepisami prawa pracy. Zgodnie z Kodeksem pracy, okresy zatrudnienia wliczają się do wymiaru urlopu wypoczynkowego, co ma na celu zapewnienie sprawiedliwości oraz równości w dostępie do urlopu dla pracowników. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której pracownik zmienia pracę, a jego wcześniejsze zatrudnienie w różnych firmach przyczynia się do uzyskania dłuższego urlopu w nowym miejscu pracy. Daje to pracownikowi większą elastyczność oraz możliwość wypoczynku po dłuższym czasie pracy. Ważne jest również, aby pracownicy byli świadomi swoich praw w zakresie urlopu, co pozwala im na skuteczniejsze planowanie swojej kariery zawodowej oraz odpoczynku. Rekomenduje się regularne zgłębianie przepisów dotyczących prawa pracy oraz konsultację z działem kadr w celu uzyskania informacji na temat właściwego obliczania wymiaru urlopu.

Pytanie 28

Spadek otwiera się w momencie

A. złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku
B. śmierci spadkodawcy
C. wniesienia testamentu
D. napisania testamentu
Otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy, co jest fundamentalną zasadą prawa spadkowego. Według Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z momentem zgonu osoby, która pozostawia po sobie majątek. W praktyce oznacza to, że wszelkie aktywa oraz zobowiązania zmarłego stają się częścią spadku, który dziedziczą spadkobiercy. Przykładowo, jeśli osoba zmarła posiadała nieruchomość, to jej prawo własności przechodzi na spadkobierców w momencie śmierci, niezależnie od tego, czy testament został spisany, czy nie. Warto również zaznaczyć, że otwarcie spadku wiąże się z koniecznością dokonania różnych formalności, takich jak sporządzenie protokołu dziedziczenia czy ewentualne przeprowadzenie postępowania spadkowego. Dobrą praktyką jest także konsultacja z prawnikiem specjalizującym się w prawie spadkowym, aby odpowiednio zrozumieć prawa i obowiązki wynikające z dziedziczenia.

Pytanie 29

Krzesło w obszarze pracy przy komputerze powinno mieć podstawę

A. trójramienną bez kołków
B. pięcioramienną z kołkami
C. trójramienną z kołkami
D. pięcioramienną bez kołków
Krzesło przy komputerze powinno mieć pięcioramienną podstawę z kółkami. Dlaczego? Bo to daje stabilność i ułatwia poruszanie się. A jak siedzisz długo, to naprawdę jest ważne, żeby krzesło się nie przewracało przy każdym ruchu. Kółka sprawiają, że możesz łatwo przesunąć krzesło po podłodze, co w biurze jest mega ważne, bo przecież często trzeba się przemieszczać. Jak masz do czynienia z różnymi rzeczami, to to ułatwia życie. Ergonomia mówi, że takie krzesła są najlepsze – mają to w standardach, więc warto się tym kierować. Dobierając krzesło, myśl też o zdrowiu, bo dobry wybór może pomóc uniknąć bólu pleców po długim siedzeniu.

Pytanie 30

Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za realizację zadań jest urząd wojewódzki?

A. zarządowi województwa
B. sejmikowi województwa
C. marszałkowi województwa
D. wojewodzie
Urząd wojewódzki pełni kluczową rolę w polskiej administracji publicznej, będąc jednostką organizacyjną, która wykonuje zadania zlecone przez wojewodę. Wojewoda jest przedstawicielem rządu w terenie, odpowiadającym za realizację polityki rządowej oraz koordynację działań administracji rządowej w danym województwie. Przykłady zadań realizowanych przez urząd wojewódzki to nadzór nad organami samorządowymi, organizacja pomocy społecznej oraz działania związane z zarządzaniem kryzysowym. W praktyce oznacza to, że wojewoda może wydawać decyzje administracyjne, które mają bezpośredni wpływ na mieszkańców danego regionu. Dobrą praktyką w zarządzaniu jest współpraca urzędu wojewódzkiego z lokalnymi samorządami oraz innymi instytucjami, co pozwala na efektywne wykonywanie zadań i lepsze zaspokojenie potrzeb społecznych. Warto również znać znaczenie przepisów, takich jak Ustawa o samorządzie gminnym czy Ustawa o organizacji i funkcjonowaniu administracji rządowej, które regulują działania urzędów wojewódzkich.

Pytanie 31

W świetle przytoczonego przepisu, spór o właściwość między wojewodą lubuskim a naczelnikiem Urzędu Skarbowego nr 1 w Zielonej Górze rozstrzygnie

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art. 22. § 1.Spory o właściwość rozstrzygają:
1) między organami jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 2 – 4 – wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu – sąd administracyjny;
2) między kierownikami służb, inspekcji i straży administracji zespolonej tego samego powiatu, działających w imieniu własnym lub w imieniu starosty – starosta;
3) między organami administracji zespolonej w jednym województwie niewymienionymi w pkt 2 – wojewoda;
4) między organami jednostek samorządu terytorialnego w różnych województwach w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej – minister właściwy do spraw administracji publicznej;
5) (uchylony)
6) między wojewodami oraz organami administracji zespolonej w różnych województwach – minister właściwy do spraw administracji publicznej;
7) między wojewodą a organami administracji niezespolonej – minister właściwy do spraw administracji publicznej po porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad organem pozostającym w sporze z wojewodą;
8) między organami administracji publicznej innymi niż wymienione w pkt 1 – 4, 6 i 7 – wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu – minister właściwy do spraw administracji publicznej;
9) między organami administracji publicznej, gdy jednym z nich jest minister – Prezes Rady Ministrów
A. sąd administracyjny.
B. minister właściwy do spraw administracji publicznej po porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad organem pozostającym w sporze z wojewodą.
C. marszałek województwa.
D. wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu – minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Odpowiedź wskazująca na ministra właściwego do spraw administracji publicznej jako organu rozstrzygającego spór między wojewodą lubuskim a naczelnikiem Urzędu Skarbowego nr 1 w Zielonej Górze jest prawidłowa zgodnie z art. 22 § 1 pkt 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. Ten przepis jasno określa, że w przypadku sporów o właściwość między wojewodą a organem administracji niezespolonej, w tym przypadku naczelnikiem urzędu skarbowego, odpowiedzialność spoczywa na ministrze po konsultacji z organem nadzorującym. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja, gdzie wojewoda kwestionuje decyzje naczelnika urzędu skarbowego w zakresie podatków lokalnych – wówczas minister, działając w porozumieniu z organem nadzorującym, ma za zadanie zapewnienie zgodności działań obu organów z przepisami prawa. Takie podejście wpisuje się w zasady dobrego zarządzania publicznego, zapewniając efektywność rozstrzygania sporów administracyjnych oraz promując współpracę między różnymi szczeblami administracji.

Pytanie 32

Koszty wytwarzania, które nie mają związku z poziomem produkcji, to koszty

A. stałymi
B. krańcowymi
C. całkowitymi
D. zmiennymi
Koszty stałe to takie wydatki, które nie zmieniają się w zależności od wielkości produkcji. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy firma produkuje 100 czy 1000 jednostek produktu, koszty te pozostają na tym samym poziomie. Przykładami kosztów stałych mogą być czynsz za wynajem biura, wynagrodzenia pracowników administracyjnych oraz amortyzacja sprzętu. Znajomość kosztów stałych jest kluczowa dla analizy rentowności przedsiębiorstwa, ponieważ pozwala to na dokładne prognozowanie wydatków i planowanie budżetu. W praktyce wiele firm stosuje analizy kosztów stałych i zmiennych, aby zrozumieć, w jaki sposób zmiana poziomu produkcji wpłynie na ich rentowność. Dobrze zrozumiane koszty stałe pozwalają również na podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących cen, co jest ważne w kontekście konkurencyjności na rynku.

Pytanie 33

Jak księgowane są miesięczne odpisy amortyzacyjne środków trwałych?

A. Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt
B. Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt
C. Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct
D. Amortyzacja Dt; Umorzenie środków trwałych Ct
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi zawierają błędne założenia dotyczące księgowania amortyzacji. Kluczowym błędem w tych koncepcjach jest nieprawidłowe przypisanie kont, co prowadzi do zafałszowania danych finansowych. W przypadku odpowiedzi sugerujących zapis "Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt", następuje błędne przypisanie charakterystyki amortyzacji do konta kredytowego, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami księgowości, gdzie koszty są zawsze księgowane na debecie. Również zapis "Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct" błędnie umieszcza środkowe konto w kredycie, co narusza logikę bilansu, ponieważ środki trwałe powinny być księgowane jako aktywa, a nie na stronie kosztów. Ostatnia propozycja, "Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt", wskazuje na całkowite pomylenie ról kont, gdzie umorzenie nie jest kosztem operacyjnym, lecz zbieranym na koncie, które odzwierciedla wartość skumulowaną amortyzacji. Te nieprawidłowe koncepcje mogą prowadzić do istotnych błędów w raportowaniu finansowym, co może mieć poważne konsekwencje, w tym problemy z zgodnością z przepisami prawa oraz standardami rachunkowości. Zrozumienie właściwego księgowania kosztów amortyzacji jest kluczowe dla zachowania transparentności i rzetelności informacji finansowych.

Pytanie 34

Obywatel polski posiadający prawo do głosowania w wyborach do Sejmu oraz Senatu musi najpóźniej w dniu oddania głosu osiągnąć

A. 17 lat
B. 18 lat
C. 21 lat
D. 16 lat
Prawo wybierania, zwane także czynnym prawem wyborczym, w Polsce przysługuje obywatelom, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 18 lat. Oznacza to, że młodsze osoby, które nie osiągnęły tego wieku, nie mają prawa do udziału w głosowaniu w wyborach do Sejmu i Senatu. Ustanowienie takiego wieku wynika z szerszej zasady, która uznaje 18 lat jako moment osiągnięcia pełnoletności w Polsce, co wiąże się z nabyciem pełni praw obywatelskich. Przykładowo, młode osoby, które w dniu wyborów mają 17 lat i 364 dni, nie mogą głosować, mimo że za kilka dni osiągną pełnoletność. Z perspektywy praktycznej, wiedza o wieku, w którym można głosować, jest kluczowa dla organizacji edukacji wyborczej, mającej na celu zwiększenie zaangażowania młodzieży w życie polityczne kraju, co w przyszłości może przyczynić się do świadomego i aktywnego uczestnictwa w procesach demokratycznych.

Pytanie 35

Z danych zawartych w tabeli wynika, że najwyższe bezrobocie odnotowano

Okres
(rok, miesiąc)
Stopa bezrobocia
[%]
Stopa inflacji I [%]Podaż pieniądza
2007 0115,11,7-
2006 1214,91,4-
2006 0118,00,7204,5
2005 1217,60,7208,0
2005 0119,44,0173,1
2004 1219,04,4175,9
Źródło: GUS
A. w grudniu 2005 r.
B. w styczniu 2005 r.
C. w styczniu 2007 r.
D. w grudniu 2004 r.
Odpowiedź 'w styczniu 2005 r.' jest prawidłowa, ponieważ dane z tabeli jednoznacznie wskazują na najwyższy poziom bezrobocia w tym okresie, wynoszący 19.4%. Analizując zjawisko bezrobocia, istotne jest zrozumienie, jak zmiany w gospodarce wpływają na rynek pracy. W styczniu 2005 roku Polska zmagała się z transformacją gospodarczą i skutkami recesji, co miało znaczący wpływ na wzrost stopy bezrobocia. Ponadto, analiza danych dotyczących bezrobocia może być pomocna w planowaniu polityki zatrudnienia oraz podejmowaniu decyzji przez pracodawców. Warto również zauważyć, że monitorowanie stopnia bezrobocia jest kluczowym elementem oceny kondycji gospodarki, co jest zgodne z zaleceniami Unii Europejskiej w zakresie statystyki rynku pracy. Zrozumienie kontekstu ekonomicznego oraz okresowych fluktuacji w stopie bezrobocia jest niezbędne do formułowania efektywnych strategii zatrudnienia i polityki społecznej.

Pytanie 36

Burmistrz poprosił swoją sekretarkę o telefon do Biblioteki Miejskiej w celu zapowiedzenia swojej wizyty. Określ kierunek przepływu informacji wewnętrznej w tej sytuacji.

A. Pionowy w górę
B. Równoległy
C. Pionowy w dół
D. Poziomy
W opisanej sytuacji mamy do czynienia z przepływem informacji w kierunku pionowym w dół, co oznacza, że decyzja burmistrza, który jest osobą na wyższym szczeblu w hierarchii organizacyjnej, jest przekazywana do sekretarki, która pełni rolę osoby na niższym szczeblu. W tym przypadku sekretarka wykonuje zadanie, które zostało jej zlecone przez burmistrza, co jest typowym przykładem komunikacji pionowej w dół. W praktyce tego typu przepływ informacji jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania organizacji, ponieważ umożliwia skuteczne delegowanie zadań i podejmowanie decyzji, które są związane z codziennymi operacjami. Dobrze zorganizowany przepływ informacji zapewnia również, że wszyscy członkowie zespołu są świadomi swoich obowiązków i mogą efektywnie współpracować. W kontekście standardów zarządzania jakością, np. ISO 9001, skuteczna komunikacja pionowa jest niezbędnym elementem do osiągnięcia wysokiej efektywności procesów organizacyjnych.

Pytanie 37

Wyegzekwowanie z kont bankowych może stanowić metodę egzekucyjną w ramach administracyjnego egzekwowania obowiązku

A. zwrócenia rzeczy
B. rozbiórki obiektu
C. opóźnienia mieszkania
D. uiszczenia podatku
Zarówno wydanie rzeczy, opróżnienie lokalu mieszkalnego, jak i rozbiórka budynku są procedurami, które w kontekście administracyjnej egzekucji mogą być zrealizowane, jednak nie przy pomocy egzekucji z rachunków bankowych. Egzekucje te mają swoje specyficzne ramy prawne i są zdefiniowane w innych regulacjach. Wydanie rzeczy może dotyczyć sytuacji, w której jednostka administracyjna domaga się zwrotu mienia, które było wcześniej niewłaściwie posiadane, co wymaga zupełnie innego podejścia, zazwyczaj w postaci fizycznego wezwania do zwrotu. W przypadku opróżnienia lokalu mieszkalnego, proces ten jest bardziej skomplikowany, ponieważ wymaga uwzględnienia praw lokatorskich oraz procedur sądowych. Rozbiórka budynku również nie jest bezpośrednio związana z egzekucją finansową, lecz odnosi się do przepisów prawa budowlanego i może wymagać decyzji administracyjnej. Typowym błędem w myśleniu o egzekucji jest założenie, że każda forma przymusu, niezależnie od kontekstu, może być stosowana w każdej sytuacji, co jest dalekie od rzeczywistości prawnej. W praktyce egzekucje muszą być ściśle związane z rodzajem zobowiązania oraz odpowiednimi przepisami prawnymi, co wymaga od organów administracyjnych znajomości i zastosowania różnych procedur w zależności od sytuacji.

Pytanie 38

Starosta pełni funkcję przewodniczącego

A. komisji budżetowej rady powiatu
B. zarządu powiatu
C. rady powiatu
D. komisji rewizyjnej rady powiatu
Starosta pełni funkcję przewodniczącego zarządu powiatu, co jest zgodne z zapisami w polskim prawodawstwie, w tym w ustawie o samorządzie powiatowym. Zarząd powiatu, w którym starosta jest kluczową postacią, odpowiada za realizację uchwał rady powiatu i prowadzenie bieżących spraw powiatu. W praktyce oznacza to, że starosta koordynuje prace zarządu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Na przykład, w trakcie podejmowania decyzji dotyczących budżetu powiatu czy planowania inwestycji, starosta odgrywa fundamentalną rolę, organizując spotkania i kierując dyskusjami w zarządzie, co jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania administracji samorządowej. Dodatkowo, starosta często współpracuje z innymi jednostkami administracyjnymi oraz organizacjami społecznymi, co wymaga umiejętności negocjacyjnych i znajomości lokalnych uwarunkowań. W kontekście dobrych praktyk, przejrzystość działań zarządu, w tym starosty, jest istotna dla budowania zaufania społeczności lokalnej.

Pytanie 39

Roszczenie o zapłatę czynszu najmu, płatnego co miesiąc do 10 dnia miesiąca z góry, należnego za miesiąc kwiecień 2015 r., ulegnie przedawnieniu

Fragment ustawy z dnia 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121)
(…)
Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata.
( )
A. 10 marca 2025 roku.
B. 10 marca 2018 roku.
C. 10 kwietnia 2018 roku.
D. 10 kwietnia 2025 roku.
Podane odpowiedzi, które nie są poprawne, mogą wynikać z nieprecyzyjnego zrozumienia terminów przedawnienia oraz zasad dotyczących wymagalności roszczeń. Odpowiedź wskazująca na 10 marca 2018 roku sugeruje, że roszczenie przedawnia się na dwa miesiące przed wyznaczonym terminem płatności czynszu, co jest błędne. W rzeczywistości, przedawnienie nie opiera się na wcześniejszych datach związanych z płatnościami, lecz zaczyna biec od momentu, gdy roszczenie staje się wymagalne, czyli gdy najemca powinien uiścić czynsz. Ponadto, odpowiedzi sugerujące daty w roku 2025 są mylące, ponieważ pomijają istotny fakt, że czynsz za kwiecień 2015 roku staje się wymagalny dopiero po upływie dziesięciu lat, co prowadzi do błędnych wniosków. Przykładowo, dla odpowiedzi wskazujących na 10 kwietnia 2025 roku, może pojawić się mylne założenie, że to właśnie ten dzień stanowi punkt graniczny przedawnienia, co nie jest zgodne z przepisami regulującymi terminy przedawnienia. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że przedawnienie ma związek z datą wymagalności roszczenia, a nie z datami późniejszymi, co jest fundamentalne w praktyce wynajmu oraz w obrocie prawnym. Doskonalenie wiedzy w zakresie przepisów prawnych dotyczących czynszu najmu jest niezbędne dla skutecznego zarządzania umowami najmu oraz ochrony własnych interesów.

Pytanie 40

Urząd marszałkowski pełni rolę wsparcia dla

A. wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego
B. zarządu województwa
C. wojewody
D. rady województwa
Zarząd województwa jest kluczowym organem wykonawczym w strukturze samorządu wojewódzkiego, który odpowiada za realizację polityki regionalnej oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi województwa. Urząd marszałkowski, jako aparat pomocniczy zarządu województwa, wspiera go w wykonywaniu jego zadań, takich jak opracowywanie projektów uchwał, organizowanie i nadzorowanie działalności instytucji podległych. Przykładem może być koordynacja działań związanych z rozwojem infrastruktury transportowej oraz promocją regionu. Standardy dobrej administracji publicznej nakładają na urząd marszałkowski obowiązek efektywnego zarządzania zasobami oraz ścisłej współpracy z innymi instytucjami, co przyczynia się do efektywnego wdrażania strategii rozwoju regionalnego. Urząd marszałkowski jest również odpowiedzialny za zarządzanie funduszami unijnymi, co jest istotne w kontekście pozyskiwania środków na rozwój województwa. Działania te są zgodne z zasadami transparentności oraz odpowiedzialności publicznej.