Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 10 grudnia 2025 19:26
  • Data zakończenia: 10 grudnia 2025 19:34

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas kolizji samochód został uderzony w tylną część nadwozia. Aby sporządzić kosztorys naprawy, w pierwszej kolejności konieczne jest zaplanowanie

A. sprawdzenie zawieszenia
B. diagnostykę silnika
C. diagnostykę systemów elektronicznych
D. pomiary deformacji nadwozia
Prawidłowa odpowiedź, czyli pomiary deformacji nadwozia, są kluczowym krokiem w procesie kosztorysowania naprawy pojazdu po kolizji. W przypadku uderzenia w tylny zderzak, istotne jest zbadanie, w jaki sposób deformacja wpłynęła na strukturę nadwozia, ponieważ niewłaściwe pomiary mogą prowadzić do błędnych ustaleń dotyczących zakresu napraw. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, kluczowym elementem jest zapewnienie jakości poprzez dokładność i rzetelność pomiarów. Pomiary te powinny obejmować analizę geometrii nadwozia przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak ramy pomiarowe i lasery, aby określić, czy pojazd wymaga prostowania, wymiany elementów strukturalnych czy naprawy. Przykładowo, w przypadku wykrycia znacznych odchyleń od normy, może być konieczne skorzystanie z usług specjalistycznych warsztatów zajmujących się naprawą strukturalną, co pozwala na przywrócenie bezpieczeństwa pojazdu oraz jego właściwości jezdnych. Właściwe przeprowadzenie tych pomiarów jest nie tylko kluczowe z punktu widzenia jakości naprawy, ale również ma wpływ na późniejsze użytkowanie pojazdu oraz jego wartość rynkową.

Pytanie 2

Podczas wymiany klocków hamulcowych zleconej przez klienta, mechanik odkrył uszkodzony elastyczny przewód hamulcowy. W związku z tym powinien

A. poinformować klienta o potrzebie rozszerzenia zlecenia
B. spróbować naprawić przewód wykorzystując metodę klejenia
C. zrealizować zlecenie, nie podejmując żadnych dodatkowych działań
D. wymienić przewód elastyczny, zastępując go bardziej wytrzymałym metalowym
W sytuacji, gdy mechanik podczas wymiany klocków hamulcowych zauważył pęknięty elastyczny przewód hamulcowy, powinien powiadomić klienta o konieczności rozszerzenia zlecenia. Elastyczne przewody hamulcowe są kluczowymi elementami systemu hamulcowego, które zapewniają właściwe działanie układu. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata ciśnienia w układzie hamulcowym, co w rezultacie może doprowadzić do awarii hamulców. Standardy branżowe, takie jak te ustalone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers) czy ISO (International Organization for Standardization), podkreślają konieczność regularnych kontroli oraz wymiany uszkodzonych komponentów, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Warto zauważyć, że informowanie klienta o dodatkowych naprawach jest nie tylko etyczne, ale także profesjonalne, ponieważ pomagamy w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym. Dbanie o bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego mechanika, a podejmowanie decyzji zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi jest kluczowe.

Pytanie 3

Serwis samochodowy nabył z hurtowni 260 litrów oleju silnikowego oraz 50 sztuk filtrów oleju. Do wymiany oleju w jednym silniku wymagane jest 5 litrów oleju. Ile wymian można przeprowadzić dzięki zakupionym olejowi i filtrom?

A. 48
B. 55
C. 52
D. 50
Podczas rozwiązywania tego zadania, wiele osób może skupić się tylko na ilości oleju silnikowego, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, obliczenie wymian na podstawie samej ilości oleju daje nam 52 wymiany, ale to podejście nie uwzględnia kluczowego elementu, jakim są filtry oleju. Używanie więcej oleju, niż mamy dostępnych filtrów, jest błędem, ponieważ wymiana oleju zawsze powinna być przeprowadzona z nowym filtrem, zgodnie z normami branżowymi dotyczącymi konserwacji silników. Dobre praktyki wskazują, że bez względu na ilość oleju, ograniczenie stanowią filtry. Ponadto, skupienie się jedynie na jednym zasobie może prowadzić do nieefektywności i zwiększonego ryzyka uszkodzenia silnika, co jest z kolei sprzeczne z zasadami zrównoważonego zarządzania zasobami w serwisach motoryzacyjnych. Dlatego istotne jest podejście holistyczne, uwzględniające wszystkie elementy potrzebne do przeprowadzenia usługi, co pozwala uniknąć nieporozumień i zapewnia wysoką jakość świadczonych usług.

Pytanie 4

Jaką decyzję powinna podjąć osoba nadzorująca mechanika pracującego pod podnośnikiem nożycowym, jeśli zauważyła, że zapadki zabezpieczające po jednej stronie nie zadziałały?

A. Informować pracownika Urzędu Dozoru Technicznego
B. Nakazać mechanikowi niezwłoczne opuszczenie miejsca pod podnośnikiem
C. Natychmiast wezwać serwis do podnośnika
D. Zlecić zabezpieczenie podnośnika przy użyciu podstawek
W sytuacji, gdy mechanik pracuje pod uniesionym podnośnikiem nożycowym, a zapadki zabezpieczające nie zadziałały po jednej stronie, najważniejszym krokiem jest natychmiastowe polecenie mechanikowi usunięcia się spod podnośnika. Bezpieczeństwo pracy jest kluczowym priorytetem, a w przypadku wykrycia awarii systemu zabezpieczeń, ryzyko wypadku znacząco wzrasta. Osoba nadzorująca powinna być świadoma, że uniesiony podnośnik, który nie jest prawidłowo zabezpieczony, staje się potencjalnym zagrożeniem. Przykłady dobrych praktyk w branży obejmują przeprowadzenie regularnych inspekcji oraz konserwacji sprzętu, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek. Zgodnie z normami BHP, wszelkie awarie powinny być natychmiast zgłaszane oraz dokumentowane, a odpowiednie osoby powinny podejmować działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Dzięki temu można uniknąć tragicznych w skutkach wypadków oraz zwiększyć bezpieczeństwo pracy w miejscu, gdzie używany jest ciężki sprzęt.

Pytanie 5

Jaką minimalną głębokość bieżnika powinny mieć opony samochodu osobowego?

A. 2,1 mm
B. 1,5 mm
C. 3,5 mm
D. 1,6 mm
Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika opon dla pojazdów osobowych wynosi 1,6 mm. Jest to standard określony w przepisach prawnych wielu krajów, w tym w Polsce, który ma na celu zapewnienie odpowiedniej przyczepności opon do nawierzchni drogi. Opony z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm są w stanie skutecznie odprowadzać wodę, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i poprawia stabilność pojazdu w trudnych warunkach pogodowych. Przykładowo, w czasie deszczu, opony z minimalną głębokością bieżnika są mniej narażone na poślizg, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie głębokości bieżnika, aby upewnić się, że opony nie osiągnęły granicy zużycia, co z kolei wpływa na efektywność hamowania oraz komfort jazdy. Użytkownicy powinni pamiętać, że w niektórych sytuacjach, na przykład przy intensywnym użytkowaniu pojazdu lub w trudnych warunkach, zaleca się wymianę opon nawet przed osiągnięciem minimalnej głębokości ze względów bezpieczeństwa.

Pytanie 6

W pojeździe osobowym właściwe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić

A. od 13,8 do 14,5 V
B. dokładnie 12 V
C. od 12,4 do 13,5 V
D. od 12 do 13 V
Napięcie ładowania alternatora w samochodzie personalnym powinno oscylować w okolicach 13,8 do 14,5 V. To są istotne wartości, które zapewniają, że elektryka w aucie działa jak należy. Jeśli napięcie jest niższe, to może to świadczyć o problemach z alternatorem, jak na przykład uszkodzone uzwojenia czy diody prostownicze, co może skutkować tym, że akumulator się nie ładował. A jak napięcie będzie za wysokie, to możemy uszkodzić elektronikę w aucie lub sam akumulator, co wiąże się z wydatkami na naprawę. Z moich obserwacji wynika, że mechanicy podczas diagnozowania usterek używają multimetru do sprawdzenia napięcia na akumulatorze, gdy silnik chodzi. Jak wszystko jest w normie, to znaczy, że alternator działa poprawnie. Te parametry są opisane w dokumentach producentów aut i różnych standardach branżowych, więc naprawdę warto je znać, żeby pojazd długo i bezproblemowo jeździł.

Pytanie 7

Który z poniższych elementów jest kluczowy dla prawidłowego działania systemu chłodzenia silnika?

A. Sprężarka klimatyzacji
B. Tłumik
C. Termostat
D. Alternator
Termostat to jeden z kluczowych elementów w systemie chłodzenia silnika. Jego główną funkcją jest regulacja przepływu płynu chłodzącego w układzie, co pozwala utrzymać optymalną temperaturę pracy silnika. Gdy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybsze nagrzanie się jednostki napędowej do temperatury roboczej. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, termostat otwiera się, umożliwiając przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy, gdzie następuje jej schłodzenie. Dzięki temu procesowi, silnik jest chroniony przed przegrzaniem, a jednocześnie utrzymuje ekonomiczną i efektywną pracę. W nowoczesnych pojazdach często stosuje się termostaty elektroniczne, które jeszcze precyzyjniej kontrolują temperaturę pracy silnika. Właściwe działanie termostatu jest kluczowe dla zapewnienia długowieczności silnika oraz utrzymania jego parametrów zgodnych z fabrycznymi specyfikacjami.

Pytanie 8

Kto jest uprawniony do przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdu?

A. pracownik obsługi klienta w warsztacie samochodowym
B. właściciel pojazdu
C. uprawniony diagnosta
D. mechanik samochodowy
Uprawniony diagnosta jest osobą, która posiada specjalistyczne kwalifikacje oraz certyfikaty wymagane do przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa, diagnostyka pojazdów musi być wykonywana przez osoby, które ukończyły odpowiednie kursy i egzamin na diagnostę. Diagnosta ocenia stan techniczny pojazdu w kontekście jego bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Przykładowo, podczas badania sprawdzane są układy hamulcowe, oświetlenie, zawieszenie oraz emisje spalin. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, diagnosta ma obowiązek zarekomendować konieczne naprawy. Tylko uprawnieni diagności są w stanie wystawić ważne zaświadczenie, które jest niezbędne do rejestracji pojazdu czy jego dalszego użytkowania. W praktyce, dobry diagnosta nie tylko wykonuje badania, ale również doradza właścicielom pojazdów w zakresie ich utrzymania i poprawy stanu technicznego, co wpływa na bezpieczeństwo na drogach i zmniejsza ryzyko wypadków.

Pytanie 9

Czynniki serwisu, które wpływają na zdolność i czas realizacji usługi, to

A. zaplecze magazynowe
B. zdolność usługowa serwisu
C. zasoby finansowe
D. zaplecze techniczne
Zdolność usługowa serwisu odnosi się do całokształtu zasobów, które są niezbędne do efektywnego świadczenia usług. Obejmuje ona zarówno dostępność personelu, jak i umiejętności, które są kluczowe do realizacji zadań w określonym czasie. Przykładowo, w przypadku serwisu samochodowego, zdolność usługowa obejmuje liczbę wykwalifikowanych mechaników oraz ich doświadczenie w naprawach, co w bezpośredni sposób wpływa na czas oczekiwania na usługę. Dobrze zorganizowane serwisy regularnie oceniają swoją zdolność usługową w celu identyfikacji obszarów do poprawy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania jakością, takimi jak ISO 9001. Dodatkowo, w kontekście doskonalenia zdolności usługowej, warto zainwestować w szkolenia dla pracowników oraz w nowoczesne narzędzia technologiczne, co pozwala na zwiększenie efektywności i skrócenie czasu realizacji usług.

Pytanie 10

Podstawowe dokumenty dotyczące przychodu towarów w magazynie to

A. Wz
B. Rw
C. Mm
D. Pz
Dokument Pz, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, to coś, co naprawdę jest potrzebne w zarządzaniu magazynem. Dzięki niemu możemy zapisywać, jakie towary przychodzą do nas z zewnątrz, na przykład od dostawców. To nie tylko pozwala nam na śledzenie zapasów, ale również pomaga spełniać wymagania prawne i rachunkowe. Przykład? No to wyobraź sobie, że firma zamawia nowe produkty. Po ich przyjeździe do magazynu, ktoś musi wypisać dokument Pz, gdzie wpisuje wszystkie szczegóły, jak rodzaj towaru, ilość i datę przyjęcia. Dzięki temu łatwiej jest planować dalsze działania z dystrybucją i mieć pewność, że wszystko się zgadza. Tak naprawdę, właściwe użycie dokumentu Pz to podstawa dobrego zarządzania magazynem i jest to kluczowe w systemach ERP, które łączą różne procesy w firmie.

Pytanie 11

Na podstawie dostarczonych danych oblicz czas potrzebny na wymianę wszystkich tarcz hamulcowych oraz przednich zacisków hamulcowych w pojeździe.

Czas naprawy

Zacisk hamulca
Wymiana lewego przedniego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana prawego przedniego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana lewego tylnego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana prawego tylnego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych (1,4 godziny)
Wymiana obu tylnych zacisków hamulcowych (1,6 godziny)
Wymiana wszystkich zacisków hamulcowych (2,5 godziny)
Tarcza hamulca
Wymiana lewej przedniej tarczy hamulcowej (0,6 godziny)
Wymiana prawej przedniej tarczy hamulcowej (0,6 godziny)
Wymiana obu przednich tarcz hamulcowych (0,9 godziny)
Wymiana lewej tylnej tarczy hamulcowej (1,1 godziny)
Wymiana prawej tylnej tarczy hamulcowej (1,1 godziny)
Wymiana obu tylnych tarcz hamulcowych (1,5godziny)
Wymiana wszystkich tarcz hamulcowych (2,4 godziny)

A. 2,4 godziny
B. 3,8 godziny
C. 1,6 godziny
D. 2,5 godziny
Czas wymiany wszystkich tarcz hamulcowych oraz przednich zacisków hamulcowych wynosi 3,8 godziny. Obliczenia można zacząć od zsumowania czasu wymiany wszystkich zacisków oraz tarcz. Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych zajmuje 1,4 godziny, a wymiana wszystkich tarcz hamulcowych zajmuje 2,4 godziny. Suma tych czasów wynosi 1,4 godziny + 2,4 godziny = 3,8 godziny. W praktyce, znajomość czasu wymiany poszczególnych komponentów hamulcowych jest niezbędna dla mechaników i serwisów, aby odpowiednio planować czas wykonywania usług oraz wyceny. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, czas wymiany może się różnić w zależności od modelu pojazdu, stanu technicznego oraz używanych komponentów. Dlatego mechanicy powinni zawsze uwzględniać dodatkowy czas na ewentualne problemy podczas demontażu lub montażu hamulców, co może wpłynąć na całkowity czas naprawy.

Pytanie 12

Które z wymienionych skrótów odnosi się do systemu wspomagania hamowania (zwiększenie siły hamowania)?

A. ESP
B. ABS
C. ASR
D. BAS
ESP (Electronic Stability Program) to system, który monitoruje i stabilizuje tor jazdy pojazdu, zapobiegając poślizgom. Jego zasadniczym celem jest utrzymanie pojazdu na zadanej ścieżce, co osiąga się poprzez automatyczne hamowanie poszczególnych kół, gdy wykryje on utratę przyczepności. Chociaż ESP ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa, jego funkcja nie polega na wzmacnianiu siły hamowania, lecz na stabilizacji pojazdu w trudnych warunkach. ASR (Anti-Slip Regulation) to system zapobiegający poślizgowi kół napędowych poprzez ograniczenie mocy silnika lub hamowanie kół, gdy wykryje on utratę przyczepności, co również nie ma związku z asystowaniem w hamowaniu. ABS (Anti-lock Braking System) to system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala kierowcy na zachowanie kontroli nad pojazdem. Podczas gdy ABS znacząco poprawia bezpieczeństwo hamowania, nie wzmacnia on siły hamowania, lecz raczej zapobiega jego utracie w wyniku zablokowania kół. Zrozumienie różnicy między tymi systemami jest kluczowe, ponieważ prowadzi do często popełnianych błędów w interpretacji ich funkcji. Wybierając pojazd, warto zwracać uwagę na to, jakie systemy bezpieczeństwa są w nim zainstalowane, oraz jak każdy z tych systemów wpływa na ogólne bezpieczeństwo jazdy. Właściwe zrozumienie tych technologii może znacząco wpłynąć na świadome podejmowanie decyzji podczas zakupu samochodu oraz użytkowania go w codziennym życiu.

Pytanie 13

Oblicz koszt wykonanego przeglądu okresowego pojazdu z silnikiem ZI na podstawie danych zawartych w tabeli. Koszt roboczogodziny wynosi 75 zł.

L.p.Nazwa czynnościCzas wykonania [h]
1Wymiana filtra powietrza0,25
2Wymiana filtra paliwa0,25
3Wymiana filtra przeciwpyłowego0,25
4Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju1,25
A. 300,00 zł
B. 200,00 zł
C. 75,00 zł
D. 150,00 zł
Poprawna odpowiedź to 150,00 zł, co wynika z precyzyjnego wyliczenia kosztu przeglądu okresowego pojazdu z silnikiem ZI. Aby prawidłowo obliczyć całkowity koszt, kluczowe jest zsumowanie czasu poświęconego na różne czynności serwisowe. W tym przypadku łączny czas wyniósł 2,00 godziny. Mnożąc ten czas przez stawkę roboczogodziny, która wynosi 75 zł, otrzymujemy 150,00 zł (2,00 h * 75 zł/h = 150,00 zł). Tego typu kalkulacje są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów robocizny jest niezbędne do prawidłowego budżetowania usług serwisowych. Umożliwia to nie tylko efektywne zarządzanie finansami warsztatu, ale również transparentność wobec klienta, co jest jedną z podstawowych zasad dobrych praktyk w branży. Rekomenduje się również dokumentowanie wykonanych czynności oraz czasu ich realizacji, co pozwala na lepszą kontrolę kosztów oraz optymalizację procesów serwisowych.

Pytanie 14

Jakie jest dozwolone natężenie przyciemnienia dla szyb przednich oraz bocznych przednich?

A. 20%
B. 30%
C. 50%
D. 40%
Dopuszczalny stopień przyciemnienia szyb przednich oraz przednich bocznych wynosi 30%. Jest to zgodne z przepisami prawa, które mają na celu zapewnienie odpowiedniej widoczności i bezpieczeństwa na drodze. Przyciemnienie szyb wpływa na ilość światła, które dostaje się do wnętrza pojazdu, a nadmierne przyciemnienie może ograniczać widoczność kierowcy, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wybór odpowiednich folii przyciemniających, które powinny spełniać wymogi prawne, a jednocześnie zapewnić komfort wizualny. W przypadku kontroli drogowej, policja może zweryfikować stopień przyciemnienia, dlatego ważne jest, aby kierowcy byli świadomi przepisów i stosowali się do nich. Warto również dodać, że inne szyby w pojeździe mogą mieć inne ograniczenia dotyczące przyciemnienia, co należy uwzględnić podczas ich modyfikacji. Przestrzegając ustalonych norm, dbamy o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 15

W pojeździe przeprowadzono wymianę oleju. Aby zresetować inspekcję olejową, należy wykorzystać

A. amperomierz
B. omomierz
C. diagnoskop samochodowy
D. oscyloskop
Omomierz, amperomierz i oscyloskop to przyrządy pomiarowe, ale niestety nie nadają się do skasowania inspekcji olejowej w samochodach. Omomierz mierzy opór elektryczny, a to nie ma nic wspólnego z diagnozowaniem silnika, po prostu nie da rady. Amperomierz mierzy natężenie prądu, ale też nie pomoże w resetowaniu wskaźników inspekcji olejowej, bo to nie jego rola. Oscyloskop to narzędzie, które ma zastosowanie w bardziej zaawansowanej diagnostyce, ale nie do prostych operacji jak reset inspekcji. Często ludzie myślą, że jakiekolwiek urządzenie pomiarowe wystarczy, żeby zrobić coś, co wymaga konkretnego narzędzia, jak diagnoskop. On nie tylko umożliwia skasowanie inspekcji, ale także pokazuje, jakie błędy są w systemach auta, monitoruje parametry silnika i dużo więcej. Wybieranie złych narzędzi może prowadzić do problemów z autem, a tego lepiej unikać.

Pytanie 16

Podczas jazdy testowej po wymianie opon pracownik zauważył drgania w układzie kierowniczym. W związku z tym, najpierw powinien

A. zamienić miejscami koła i wykonać ponowną próbę drogową
B. wymienić opony na nowe
C. usunąć wszystkie odważniki z koła
D. przeprowadzić wyważanie kół
Wymiana opon na nowe nie zawsze załatwi sprawę, zwłaszcza jeśli po wymianie coś się trzęsie w układzie kierowniczym. Nawet nowe opony mogą być źle zamontowane, a jeśli tak, to drgania zostaną. Warto pamiętać, że najlepiej wymieniać opony w parze albo na wszystkich osiach, żeby nie było problemów, bo stan opon i wyważenie są naprawdę ważne. Gdyby zdjąć odważniki z koła, to problemy tylko by się powiększyły, a koło stałoby się jeszcze bardziej niewyważone, co jest oczywiście niebezpieczne. Samo zamienianie miejscami kół czasem trochu pomaga, ale to nie rozwiązuje problemu wyważenia, które ma kluczowe znaczenie. Jak coś się trzęsie, trzeba najpierw ustalić, co jest nie tak, a wyważanie kół to zawsze pierwsza rzecz, jaką powinno się zrobić. Dlatego warto podchodzić do tematu z głową i nie działać na chybił trafił, tylko wziąć pod uwagę odpowiednie procedury.

Pytanie 17

Firma kurierska zleciła regulację luzów zaworowych w pięciu pojazdach wyposażonych w silniki 4-cylindrowe 8-zaworowe. Silniki mają jedną pokrywę zaworów. Posługując się danymi z tabeli oblicz całkowity czas wykonania zlecenia.

Nazwa operacjiCzas [min]
Wymiana świecy5
Demontaż pokrywy zaworów10
Regulacja luzu zaworów 1 cylindra(*)5*
Montaż pokrywy zaworów10
Wymiana filtra powietrza8
(*) – podany czas dotyczy wyłącznie regulacji luzu zaworowego
A. 160 minut.
B. 200 minut.
C. 180 minut.
D. 120 minut.
Zrozumienie czasu potrzebnego na regulację luzów zaworowych w silnikach 4-cylindrowych, jak w przypadku przedstawionego pytania, wymaga precyzyjnego podejścia do obliczeń. Wiele osób może mylnie oszacować czas, sądząc, że regulacja dla jednego cylindra może być tożsama z czasem dla całego silnika. Typowym błędem jest przyjęcie, że regulacja zaworów w silnikach wielocylindrowych można wykonać w czasie, który jest po prostu proporcjonalny do liczby cylindrów. Czas regulacji nie zawsze rośnie liniowo, ponieważ w praktyce wiele czynników wpływa na ten proces, takich jak dostępność narzędzi, umiejętności mechanika oraz konstrukcja silnika. Inny częsty błąd to nieuznanie potrzeby uwzględnienia czasu na demontaż i montaż pokrywy zaworów, co w pełni wpływa na całkowity czas wykonywania zlecenia. Osoby, które wybierają np. 160 minut lub 120 minut, mogą nie doceniać złożoności procesu i etapu przygotowania do regulacji. Właściwe podejście do takich obliczeń jest kluczowe, ponieważ pozwala na lepsze przewidywanie czasu pracy i zarządzanie oczekiwaniami klientów, co jest podstawową umiejętnością w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 18

Jakie urządzenie wchodzące w skład Stacji Kontroli Pojazdów wymaga regularnej kalibracji?

A. przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w oponach pojazdu
B. przyrząd do pomiaru opóźnienia w hamowaniu
C. urządzenie do wymuszenia szarpnięć na kołach
D. czytnik diagnostyczny do układów OBD II/EOBD
Przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu jest kluczowym urządzeniem w Stacji Kontroli Pojazdów, które wymaga regularnej kalibracji, aby zapewnić jego dokładność i wiarygodność. Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, efektywności paliwowej oraz trwałości opon. Kalibracja tego przyrządu powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta oraz normami branżowymi, co pozwala na uzyskanie precyzyjnych wyników pomiarów. W praktyce, nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a także do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak utrata przyczepności czy przedwczesne zużycie opon. Dlatego regularne sprawdzanie i kalibracja tego urządzenia są niezbędne, aby zapewnić wykonanie rzetelnej kontroli technicznej pojazdów, co jest potwierdzone w dokumentach i normach takich jak ISO 17020, dotyczących wymagań dla organów przeprowadzających inspekcje. Dbałość o właściwą kalibrację przyrządów pomiarowych to nie tylko wymóg formalny, ale również praktyka, która wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Pytanie 19

Jakim urządzeniem bada się lepkość oleju przekładniowego?

A. wiskozymetr kapilarny
B. wakuometr
C. manometr mieszkowy
D. manometr cieczowy
Manometr cieczowy, wakuometr i manometr mieszkowy to narzędzia, które często mylone są w kontekście pomiaru lepkości oleju przekładniowego. Manometr cieczowy używa się do pomiaru ciśnienia cieczy, działa na zasadzie hydrostatyki. Ale nie da się nim ocenić lepkości, bo po prostu nie pokazuje oporu cieczy przy przepływie. Z kolei wakuometr to urządzenie do mierzenia niskich ciśnień, tak więc też nie ma nic wspólnego z lepkością. Zwykle stosuje się go w pomiarach próżni, a nie do sprawdzania właściwości smarnych cieczy. Manometr mieszkowy działa na zasadzie odkształcania się mieszków pod wpływem ciśnienia, ale znowu, to nie dostarcza nam informacji o lepkości. Często ludzie mylą lepkość z ciśnieniem, co prowadzi do błędów w doborze narzędzi pomiarowych. Lepkość opisuje to, jak ciężko jest płynowi się poruszać, a ciśnienie to siła, jaka działa na jednostkę powierzchni. Zrozumienie tych różnic to klucz do dobrego pomiaru i oceny płynów w przemyśle czy motoryzacji. Dlatego tak ważne jest, żeby używać właściwych narzędzi, jak wiskozymetr kapilarny, które są stworzone do konkretnych pomiarów.

Pytanie 20

Oblicz koszt zakupu narzędzi wymienionych w tabeli.

L.P.NazwaIlośćj.m.Cena brutto [zł]
1Suwmiarka metalowa zwykła L150 0,02 mm2szt.16,99
2Grubościomierz zegarowy 0,1 mm mini1szt.23,99
3Mikrometr 0-25 mm2szt.24,99
4Suwmiarka elektroniczna plastikowa L1502szt.32,99
5Mikrometr 25-50 mm2szt.44,99
6Suwmiarka zegarowa metalowa L1502szt.49,89
7Głębokościomierz 0-200 mm/100 mm1szt.59,00
8Podstawa do mikrometra1szt.69,00
9Zestaw pomiarowy: czujnik + statyw1szt.89,00
10Kątomierz 0-3201szt.108,00
11Kątomierz 0-3601szt.118,00
12Średnicówka 18-35 x 0,01 mm1szt.124,00
13Średnicówka 50-160 x 0,01 mm1szt.118,99
A. 879,83 zł
B. 1 073,67 zł
C. 980,68 zł
D. 1 049,68 zł
Dobra robota, poprawna odpowiedź to 1 049,68 zł. Z tego, co widzę, Twoje obliczenia kosztów narzędzi powinny opierać się na tym, że każdy z kosztów trzeba by pomnożyć przez ilość, którą masz. To ważne, żeby wszystko dokładnie policzyć, bo nawet mały błąd może sporo namieszać. Na przykład, jeśli narzędzie A kosztuje 200 zł i bierzesz 3 sztuki, to wiadomo, że za nie płacisz 600 zł (200 zł razy 3). Tego typu dokładne podejście bardzo się sprawdza, jeśli chcesz trzymać w ryzach swój budżet. Takie liczenie to klucz do lepszego planowania finansowego i unikania niespodzianek przy zakupach.

Pytanie 21

Po przeprowadzeniu naprawy układu hamulcowego w samochodzie osobowym, zmierzono siły hamowania kół na tej samej osi. Maksymalna różnica sił hamowania pomiędzy kołami powinno być zgodna z przepisami i nie może przekraczać

A. 35%
B. 20%
C. 25%
D. 30%
No, wybór 25%, 20% albo 35% jako maksymalnej różnicy w siłach hamowania to chyba nie do końca przemyślana sprawa. Te wartości są stanowczo za niskie, bo nie uwzględniają tego, jak działają hamulce w trudnych momentach. Takie różnice mogą prowadzić do poważnych problemów na drodze. Z kolei 35% wydaje mi się za dużo, bo może to wpłynąć na bezpieczeństwo, a przy takiej różnicy jedno z kół może nie działać tak, jak powinno. Wiedza o tym, jak działają hamulce i jakie są normy, jest ważna dla każdego, kto zajmuje się autami. Z mojego doświadczenia, warto wiedzieć, co oznaczają te różnice, bo to ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego dobrze jest przyswoić sobie te przepisy i normy.

Pytanie 22

Jaką funkcję pełni katalizator w układzie wydechowym współczesnego pojazdu?

A. Chłodzi spaliny przed ich wydostaniem się na zewnątrz
B. Redukuje emisję szkodliwych substancji
C. Poprawia efektywność turbodoładowania
D. Zwiększa ciśnienie w cylindrach
Katalizator to kluczowy element układu wydechowego współczesnych pojazdów, którego główną funkcją jest redukcja emisji szkodliwych substancji. Działa na zasadzie przyspieszania reakcji chemicznych, które zamieniają szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu, tlenek węgla czy węglowodory, w mniej szkodliwe substancje, np. azot, dwutlenek węgla i wodę. Katalizator, będący częścią systemu kontroli emisji spalin, jest niezbędny do spełnienia rygorystycznych norm emisji, takich jak Euro 6 w Europie czy Tier 3 w USA. W praktyce oznacza to, że bez sprawnego katalizatora pojazd nie spełniałby wymagań środowiskowych, co mogłoby skutkować wyższymi opłatami lub nawet zakazem użytkowania w niektórych miastach. Dzięki katalizatorom pojazdy mogą być bardziej przyjazne dla środowiska, co jest istotne w kontekście globalnych wysiłków na rzecz redukcji zanieczyszczeń i walki ze zmianami klimatycznymi. Dodatkowo, prawidłowo działający katalizator może również wpływać na poprawę efektywności spalania paliwa, co przekłada się na mniejsze zużycie i niższe koszty eksploatacji.

Pytanie 23

Po prawidłowo przeprowadzonej naprawie systemu hamulcowego różnica wartości zmierzonych sił hamowania kół z obu stron osi pojazdu nie powinna przekraczać, według przepisów, wartości

A. 40%
B. 35%
C. 25%
D. 30%
Wybór wartości 35%, 25% lub 40% jako dopuszczalnej różnicy w siłach hamowania jest błędny i wykazuje brak zrozumienia dla wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy jasno określają, że różnica w siłach hamowania nie powinna przekraczać 30%, co jest związane z fundamentalnymi zasadami dynamiki pojazdów. Przy większej różnicy, na przykład 35%, może wystąpić ryzyko, że pojazd nie będzie stabilny podczas hamowania, co może prowadzić do poślizgu lub utraty kontroli nad pojazdem. Z kolei 40% stanowi znaczne odstępstwo od normy, co w praktyce może skutkować poważnymi konsekwencjami podczas nagłego hamowania. Odpowiedzi 25% i 30% mogą wydawać się bliskie, lecz 25% nadal jest zbyt liberalnym podejściem, które nie zapewnia wystarczającego marginesu bezpieczeństwa. Pojazdy są projektowane z myślą o równomiernym rozkładzie sił hamowania, co jest kluczowe dla ich właściwego zachowania na drodze. Zrozumienie tych zasad jest istotne, aby unikać typowych błędów myślowych, takich jak bagatelizowanie różnicy sił hamowania lub niewłaściwe interpretowanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby mechanicy i kierowcy byli świadomi tych norm, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 24

Prawidłowo przygotowany dokument dotyczący obrotu materiałowego nie musi zawierać

A. nazwa materiału
B. liczby wydanego materiału
C. daty wystawienia dokumentu
D. danych osobowych kuriera realizującego dostawę
Dokument obrotu materiałowego, taki jak dowód dostawy, powinien zawierać kluczowe informacje, które umożliwiają prawidłowe śledzenie i zarządzanie materiałami. W kontekście tej odpowiedzi, dane osobowe kuriera realizującego dostawę nie są obligatoryjne, ponieważ głównym celem dokumentu jest rejestracja przepływu towarów, a nie identyfikacja osób. W praktyce, kluczowe elementy, jak data wystawienia, ilość wydanego materiału oraz nazwa materiału, są istotne dla kontroli zapasów oraz audytów. Przykładowo, w przypadku reklamacji lub weryfikacji stanu magazynowego, wiedza o ilości i rodzaju wydanego materiału jest niezbędna. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie standardów takich jak ISO 9001, które nakładają obowiązek dokumentacji procesów i minimalizacji ryzyka błędów w obrocie materiałami.

Pytanie 25

Klient informuje, że podczas prowadzenia pojazdu z zablokowanym przednim napędem w wąskim zakręcie słychać regularne stuki w lewej przedniej części samochodu. Poszukiwanie usterki powinno się zacząć od

A. demontażu przekładni głównej
B. sprawdzenia stanu osłon i luzów w przegubach zewnętrznych kół
C. zweryfikowania, czy poziom oleju silnikowego jest odpowiedni
D. wymiany oleju w skrzyni biegów
Sprawdzenie stanu osłon i luzów w przegubach zewnętrznych kół jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z układem napędowym, szczególnie w przypadku zgłaszanych stuków podczas jazdy w ciasnych zakrętach. Przeguby zewnętrzne są elementami, które umożliwiają przeniesienie napędu z przekładni na koła, a ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów. Regularne stuki mogą być oznaką uszkodzenia osłon przegubów, co skutkuje ich zanieczyszczeniem oraz degradacją smarów. W przypadku stwierdzenia luzów w przegubach zewnętrznych, może być konieczna ich wymiana, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Kontrola tych elementów powinna być częścią rutynowych przeglądów pojazdu, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz sprawność układu napędowego. Przykładowo, jeśli podczas jazdy w zakręcie dochodzi do stukań, a przeguby są zużyte, może to prowadzić do uszkodzenia innych komponentów pojazdu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami naprawy. Dlatego ważne jest, aby diagnostyka była dokładna i obejmowała wszystkie istotne aspekty.

Pytanie 26

Planowanie operacji magazynowych nie obejmuje

A. kontroli kosztów stałych usług (prąd, woda)
B. selekcji dostawców
C. oceny wydatków związanych z działalnością magazynową
D. ustalenia ilości zamawianych komponentów
Weryfikacja kosztów stałych serwisu, takich jak prąd czy woda, nie jest elementem planowania działalności magazynowej, ponieważ te aspekty dotyczą ogólnych kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa, a nie specyficznych działań związanych z zarządzaniem zapasami. Planowanie magazynowe koncentruje się przede wszystkim na efektywnym zarządzaniu stanami magazynowymi, co obejmuje określenie liczby kupowanych części, wybór źródeł zakupu oraz analizę kosztów działalności magazynowej. Na przykład, w firmach zajmujących się logistyką, planowanie może obejmować określenie optymalnych poziomów zapasów, które minimalizują koszty przechowywania, a jednocześnie zapewniają dostępność produktów. Praktyki takie jak Just-in-Time (JIT) również podkreślają znaczenie optymalizacji stanów magazynowych oraz zintegrowanej współpracy z dostawcami, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej. W związku z tym, kosztów eksploatacyjnych związanych z mediami, jak prąd czy woda, nie należy włączać do procedur planowania magazynowego, co potwierdzają standardy branżowe, takie jak ISO 9001, które skupiają się na zarządzaniu jakością procesów biznesowych.

Pytanie 27

Jakim przyrządem dokonuje się pomiaru napięcia w układzie elektrycznym samochodu osobowego?

A. woltomierza o zakresie pomiarowym do 6 V
B. amperomierza o zakresie pomiarowym do 6 A
C. woltomierza o zakresie pomiarowym do 20 V
D. amperomierza o zakresie pomiarowym do 20 A
Wybór niewłaściwego narzędzia do pomiaru napięcia w instalacjach elektrycznych, takiego jak amperomierz, prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Amperomierz jest urządzeniem przeznaczonym do pomiaru natężenia prądu elektrycznego w obwodzie, co oznacza, że przy jego podłączeniu do obwodu woltowego, do którego nie jest przystosowany, powoduje zwarcie. Takie podejście jest nie tylko niebezpieczne, ale również może prowadzić do uszkodzenia przyrządu oraz obwodu. Innym problemem jest zastosowanie woltomierza o zbyt niskim zakresie pomiarowym, w tym przypadku 6 V, co nie jest adekwatne do standardowych napięć samochodowych. Pomiar napięcia akumulatora lub alternatora, które wynoszą typowo 12 V i 14-15 V, wymaga narzędzia o odpowiednim zakresie, co oznacza, że pomiar przy użyciu woltomierza o zakresie do 6 V może skutkować nieprawidłowymi odczytami, a nawet uszkodzeniem woltomierza. W sytuacji, gdy użytkownik wybiera amperomierz o zakresie 6 A, nie jest on przeznaczony do pomiarów napięcia, co potwierdza, że niezbędna jest znajomość specyfiki narzędzi pomiarowych. Aby zrozumieć te błędne koncepcje, kluczowe jest zapoznanie się z zasadami działania przyrządów pomiarowych oraz ich przeznaczeniem, co jest niezbędne w praktyce inżynieryjnej oraz diagnostyce elektrycznej pojazdów.

Pytanie 28

Jakie informacje zawiera karta pojazdu?

A. data przeglądu gwarancyjnego
B. informacje dotyczące zmian parametrów technicznych pojazdu
C. wszystkie szczegóły techniczne pojazdu
D. dane o przeprowadzonych przeglądach okresowych
Odpowiedzi, które nie są zgodne z rzeczywistością, wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące zawartości karty pojazdu. Na przykład, wiele osób może myśleć, że karta pojazdu zawiera termin przeglądu gwarancyjnego. Jednakże, to nie jest jej funkcja. Termin przeglądu gwarancyjnego jest zazwyczaj określany przez producenta pojazdu i należy go szukać w dokumentacji dostarczonej przez producenta, a nie w karcie pojazdu. Kolejnym błędnym założeniem jest przekonanie, że karta pojazdu zawiera informacje o przeprowadzonych przeglądach okresowych. Chociaż przeglądy techniczne są istotne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie, ich dokumentacja jest realizowana w innych formularzach, takich jak książka serwisowa, a nie w karcie pojazdu. Ponadto, mylenie karty pojazdu z dokumentacją techniczną, taką jak dane dotyczące norm emisji spalin czy szczegółowe parametry techniczne, również prowadzi do błędnych wniosków. Karta pojazdu koncentruje się głównie na danych identyfikacyjnych oraz istotnych zmianach w konstrukcji i parametrach technicznych. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z tych dokumentów pełni swoją rolę w systemie zarządzania pojazdami i posiada odmienny cel, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 29

Jaką pomoc prawną lub techniczną uzyska kierowca w przypadku wypadku lub awarii pojazdu w ramach ubezpieczenia?

A. Assistance
B. OC
C. NNW
D. AC
Odpowiedź "Assistance" jest prawidłowa, ponieważ usługa ta obejmuje pomoc prawną oraz techniczną w przypadku wypadku lub awarii pojazdu. Assistance to typ ubezpieczenia, który zapewnia kierowcy i pasażerom szereg usług, takich jak pomoc drogowa, holowanie pojazdu, a także organizację transportu zastępczego, co jest szczególnie istotne w sytuacjach awaryjnych. Przykładowo, jeśli kierowca ulegnie wypadkowi na autostradzie, usługa assistance może zapewnić nie tylko pomoc w naprawie na miejscu, ale także transport do najbliższego warsztatu lub hotelu. Assistance staje się również kluczowe w przypadku awarii mechanicznej, gdzie szybka reakcja i dostęp do fachowców mogą znacząco zminimalizować niedogodności związane z unieruchomieniem pojazdu. Ubezpieczenia tego rodzaju są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają, aby kierowcy posiadali odpowiednie zabezpieczenia na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.

Pytanie 30

Co należy zrobić, gdy podczas wymiany świecy żarowej nastąpiło jej pęknięcie, a część grzewcza została złamana i utknęła w głowicy?

A. Należy wykręcić pozostałą część świecy, używając dedykowanych narzędzi
B. Należy podłączyć przewody zasilające do pozostałej części grzewczej
C. Należy wymienić głowicę, ponieważ urwaną świecę nie da się naprawić
D. Należy połączyć świecę w jedną całość, używając metody zgrzewania doczołowego
Wykręcenie pozostałej części świecy żarowej za pomocą specjalnych narzędzi jest prawidłowym podejściem w przypadku pęknięcia świecy. Tego rodzaju sytuacja jest stosunkowo powszechna, szczególnie w starszych pojazdach, gdzie osadzenie świec może być korodowane lub zanieczyszczone. Specjalne narzędzia, takie jak wykrętak do świec, pozwalają na precyzyjne usunięcie fragmentu świecy bez uszkadzania gwintów w głowicy cylindrów. Użycie odpowiednich narzędzi jest zgodne z dobrą praktyką i standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie precyzji i minimalizacji ryzyka dodatkowych uszkodzeń. Należy również pamiętać, że w przypadku trudności, takich jak zbyt mocno osadzone elementy, warto zasięgnąć opinii specjalisty lub skorzystać z serwisu, aby uniknąć dalszych komplikacji. Wymiana świec powinna zawsze odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność działania silnika.

Pytanie 31

W badanym pojeździe zauważono głośną pracę podczas naciskania pedału sprzęgła. Najbardziej prawdopodobną przyczyną tej awarii może być

A. zużyte lub uszkodzone łożysko wyciskowe
B. blokowanie się mechanizmu wyłączającego
C. zgięty wałek sprzęgła
D. zwichrowanie tarczy sprzęgłowej
Zużyte lub uszkodzone łożysko wyciskowe sprzęgła jest najczęstszą przyczyną hałaśliwej pracy podczas wciskania pedału sprzęgła. Łożysko wyciskowe ma za zadanie umożliwić płynne oddzielanie tarczy sprzęgła od koła zamachowego, co jest niezbędne do zmiany biegów. Gdy łożysko jest zużyte, występują problemy z jego funkcjonowaniem, co prowadzi do nieprawidłowego działania sprzęgła, hałasów, a także potencjalnie do dalszych uszkodzeń innych elementów układu napędowego. W przypadku wystąpienia takich objawów, zaleca się przeprowadzenie szczegółowej diagnostyki, w tym pomiaru luzów w układzie oraz sprawdzenie stanu łożyska. Dobre praktyki branżowe wymagają regularnych przeglądów, które pozwalają na wczesne wykrycie problemów z układem sprzęgłowym. Wymiana zużytego łożyska wyciskowego powinna być przeprowadzana z zachowaniem należytej staranności, aby uniknąć powtórnego wystąpienia tego problemu, a także z uwzględnieniem specyfikacji producenta, co zapewnia bezpieczeństwo i trwałość eksploatacji. Przykładem może być stosowanie części zamiennych o wysokiej jakości oraz stosowanie odpowiednich narzędzi podczas wymiany.

Pytanie 32

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25 500 km10 tys. km15 tys. km0W-30
A. 35 500 km
B. 40 500 km
C. 37 500 km
D. 36 500 km
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 35 500 km. Aby obliczyć, kiedy należy wykonać kolejną wymianę oleju, należy dodać do aktualnego przebiegu pojazdu, który wynosi 25 500 km, zalecany interwał wymiany oleju, wynoszący 10 000 km. W rezultacie otrzymujemy 35 500 km. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania optymalnej wydajności silnika i przedłużenia jego żywotności. Wiele producentów zaleca wymianę oleju co 10 000 km, ale warto zawsze sprawdzić konkretne zalecenia dla danego modelu pojazdu. Zastosowanie odpowiednich olejów silnikowych oraz przestrzeganie interwałów wymiany nie tylko zwiększa efektywność pracy silnika, ale także może obniżyć koszty eksploatacji poprzez zapobieganie poważnym awariom. Pamiętaj, że czysty olej zapewnia lepsze smarowanie, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji spalin. Warto również regularnie kontrolować poziom oleju oraz jego stan, aby zidentyfikować ewentualne problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 33

W ASO diagnozę alternatora w pojeździe przeprowadza pracownik na stanowisku

A. lakiernika samochodowego
B. elektromechanika samochodowego
C. blacharza samochodowego
D. mechanika samochodowego
Odpowiedź "elektromechanika samochodowego" jest prawidłowa, ponieważ to właśnie ten specjalista zajmuje się diagnostyką, naprawą i konserwacją urządzeń elektrycznych oraz elektronicznych w pojazdach. Alternator jest jednym z kluczowych elementów systemu elektrycznego samochodu, odpowiedzialnym za ładowanie akumulatora oraz zasilanie układów elektrycznych podczas pracy silnika. Elektromechanik samochodowy dysponuje wiedzą z zakresu zarówno mechaniki, jak i elektroniki, co jest niezbędne do skutecznej diagnostyki i naprawy alternatora. Przykładowo, przy diagnozowaniu problemów z ładowaniem akumulatora, elektromechanik może zastosować tester do pomiaru napięcia wyjściowego alternatora oraz sprawdzić stan diod prostowniczych. W przypadku usterek, takich jak uszkodzone szczotki czy wirnik, elektromechanik potrafi wymienić te komponenty, co przywraca prawidłowe działanie alternatora. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez ISO czy SAE, podkreślają znaczenie kwalifikacji elektromechaników w zapewnieniu bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów.

Pytanie 34

Klient, który oddaje swój pojazd do naprawy w serwisie, nie może być zobowiązany do zostawienia

A. dowodu rejestracyjnego
B. sterownika autoalarmu
C. dowodu zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu
D. wszystkich zapasowych kluczyków
Pozostawianie dowodu zawarcia ubezpieczenia OC, dowodu rejestracyjnego lub sterownika autoalarmu w serwisie jest praktyką, która wydaje się uzasadniona, jednak wyklucza kluczowy aspekt bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Klient ma prawo do ochrony swoich danych osobowych, a pozostawienie dowodu ubezpieczenia OC może narazić go na ryzyko nadużyć, zwłaszcza jeśli dokument ten zawiera wrażliwe informacje, takie jak imię i nazwisko oraz dane kontaktowe. Podobnie, dowód rejestracyjny, który jest publicznym dokumentem potwierdzającym własność pojazdu, może być użyty do nieuprawnionego działania. W przypadku sterownika autoalarmu, choć jego pozostawienie wydaje się mało ryzykowne, serwis nie powinien być odpowiedzialny za jego ewentualne uszkodzenia lub niewłaściwe użycie. Klienci często nadchodzą w nieznane, a obawa przed kradzieżą lub uszkodzeniem sprzętu w trakcie naprawy staje się kluczowym zagadnieniem. Ważne jest, aby klienci byli świadomi swoich praw i aby serwisy przestrzegały standardów ochrony danych osobowych, co do zasady powinno obejmować minimalizowanie ilości pozostawianych dokumentów i przedmiotów. W związku z tym, zachęca się do pozostawiania tylko niezbędnych przedmiotów, które są zgodne z praktykami bezpieczeństwa oraz nie narażają klienta na ewentualne straty.

Pytanie 35

W warsztacie stwierdzono, że nierówna praca 4-cylindrowego silnika jest spowodowana uszkodzoną cewką zapłonową 2 cylindra. Właściciel w ramach naprawy pojazdu zlecił również wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz koszt naprawy.

Części i materiałyCena[zł/szt.]
Świeca zapłonowa27,00
Cewka zapłonowa48,00
Robocizna100 zł/h
Pracochłonność czynności[rbh]
Diagnostyka układu zapłonowego0,2
Wymiana świecy zapłonowej0,1
Wymiana cewki zapłonowej0,08
Pomiar ciśnienia sprężania0,8
A. 170,00 zł
B. 135,00 zł
C. 304,00 zł
D. 156,00 zł
Dobra roboty! Kwota, którą podałeś, czyli 156,00 zł, to wynik dokładnych obliczeń dotyczących kosztów części i pracy związanej z naprawą silnika. Najpierw zliczyliśmy koszt cewki zapłonowej – to 48,00 zł. Potem do tego dodaliśmy koszty robocizny, które wyliczamy na podstawie godzinowej stawki. Diagnostyka układu zapłonowego zajęła 0,2 roboczogodziny, co przy stawce 100 zł za godzinę daje nam 20,00 zł. Wymiana cewki to kolejne 0,08 rbh, czyli 8,00 zł, a pomiar ciśnienia sprężania kosztuje 0,8 rbh, co daje 80,00 zł. Jak to wszystko zliczymy, to suma za robociznę wynosi 108,00 zł. Zestawiając te wydatki z kosztami części, mamy całkowity koszt naprawy na poziomie 156,00 zł. Tego typu podejście do obliczeń jest mega ważne w motoryzacji, bo pozwala lepiej planować wydatki i budżet warsztatu. W końcu dla klientów istotne jest, żeby wiedzieli, za co płacą i ile to będzie kosztować.

Pytanie 36

Na wydajność przerobową serwisu wpływają

A. liczba stanowisk obsługowo-naprawczych.
B. położenie geograficzne.
C. średnie miesięczne zużycie energii elektrycznej.
D. promocja w lokalnych mediach.
Liczba stanowisk obsługowo-naprawczych ma kluczowe znaczenie dla zdolności przerobowej serwisu. Im więcej stanowisk jest dostępnych, tym większa jest możliwość obsługi większej liczby klientów w krótszym czasie. To bezpośrednio wpływa na efektywność operacyjną i zdolność zaspokojenia popytu. Na przykład, w serwisach motoryzacyjnych, więcej stanowisk oznacza możliwość równoczesnej obsługi wielu pojazdów, co przekłada się na szybsze czasy realizacji usług i zwiększa satysfakcję klientów. Ponadto, w kontekście standardów branżowych, takich jak ISO 9001, efektywność operacyjna jest kluczowym wskaźnikiem jakości usług. Praktyki te pomagają również w optymalizacji procesów oraz lepszym zarządzaniu zasobami, co w dłuższej perspektywie prowadzi do poprawy rentowności serwisu. Właściwe zarządzanie stanowiskami pracy, w tym ich liczba, jest zatem fundamentalnym elementem strategii operacyjnej, która może przyczynić się do długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa.

Pytanie 37

Na jaki maksymalny czas można podjąć decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu?

A. 6 miesięcy
B. 18 miesięcy
C. 24 miesięcy
D. 12 miesięcy
Decyzja o tym, żeby na 24 miesiące wycofać pojazd z ruchu, jest całkiem zgodna z prawem. Z tego, co wiem, ustawa o ruchu drogowym dopuszcza takie rozwiązanie, kiedy auto wymaga dłuższej naprawy lub modernizacji. To szczególnie ma sens w przypadku aut zabytkowych albo tych, które jeździ się rzadko, jak sportowe. Różni właściciele mogą w ten sposób uniknąć dodatkowych kosztów na ubezpieczenie i utrzymanie, bo przecież po co płacić, jak auto stoi. Dwa lata to sporo czasu, żeby dobrze zaplanować wszystkie naprawy i ewentualne zmiany, co jest na pewno lepsze niż chaotyczne działania. Przed podjęciem decyzji o wycofaniu warto pogadać z kimś, kto zna się na rzeczy, żeby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z wymaganiami prawnymi i technicznymi. To zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, więc nie ma co ryzykować.

Pytanie 38

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Komenda Wojewódzka Policji
B. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
C. Inspekcja Transportu Drogowego
D. Minister Transportu
Wydział Komunikacji w Urzędzie Miejskim odpowiada za rejestrację pojazdów oraz wydawanie nowych numerów VIN, zwłaszcza gdy oryginalny numer jest niewidoczny przez rdzę albo inne uszkodzenia. Cała ta procedura jest dokładnie opisana w polskim prawie, które mówi, kto za co odpowiada w kontekście rejestracji aut. W praktyce, żeby dostać nowy numer VIN, osoba musi złożyć odpowiedni wniosek w Wydziale Komunikacji i pokazać dokumenty, które potwierdzą tożsamość i sytuację prawną pojazdu. Zazwyczaj trzeba też załączyć ekspertyzę techniczną, która potwierdza, że stary numer VIN jest nieczytelny. Jak dla mnie, to bardzo dobre podejście, bo wszystko jest przejrzyste i zgodne z prawem, przez co zmniejsza się ryzyko nadużyć. Dodatkowo, Wydział Komunikacji może współpracować z innymi instytucjami, jak Policja czy Inspekcja Transportu Drogowego, żeby zapewnić, że wszystko jest w porządku.

Pytanie 39

Mechanik zajmujący się naprawą pojazdu powinien informować o problemach technicznych

A. działowi kadr.
B. pracownikowi księgowości.
C. swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
D. osobie odpowiedzialnej za magazyn.
Zgłaszanie problemów technicznych bezpośredniemu przełożonemu jest kluczowym elementem procesu zarządzania jakością w warsztatach samochodowych. Przełożony ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności pracy zespołu, a także może podjąć decyzje dotyczące dalszych działań, takich jak przydzielenie dodatkowych zasobów czy skierowanie sprawy do działu inżynieryjnego. Na przykład, jeśli mechanik zauważy poważny problem techniczny, którego nie da się usunąć w ramach aktualnych zasobów, powinien to zgłosić przełożonemu, aby ten mógł ocenić sytuację i podjąć odpowiednie kroki. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej sugerują, że każdy pracownik powinien być świadomy, kto jest jego bezpośrednim zwierzchnikiem, aby móc szybko i skutecznie zgłaszać wszelkie problemy. Ponadto, właściwa komunikacja między mechanikiem a przełożonym przyczynia się do minimalizacji przestojów w pracy, co jest niezbędne w kontekście efektywności operacyjnej warsztatu.

Pytanie 40

Warsztat zajmujący się naprawą i serwisowaniem pojazdów z układem klimatyzacyjnym ma obowiązek zgłaszać zużycie czynnika chłodniczego do

A. Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa
B. Instytutu Chemii Przemysłowej
C. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
D. Urzędu Miar
Wybór nieprawidłowych instytucji w kontekście raportowania zużycia czynnika chłodniczego wskazuje na niepełne zrozumienie regulacji dotyczących ochrony środowiska oraz zarządzania substancjami chemicznymi. Państwowa Inspekcja Sanitarna koncentruje się głównie na zdrowiu publicznym i bezpieczeństwie, jednak nie zajmuje się bezpośrednio kwestiami związanymi z substancjami chłodniczymi w pojazdach. Urząd Miar natomiast odpowiada za metrologię i standardy pomiarowe, co nie jest związane z raportowaniem zużycia czynników chłodniczych. Instytut Chemii Przemysłowej jest jedyną instytucją, która specjalizuje się w tej dziedzinie, a jego rolą jest monitorowanie i regulacja stosowania substancji chemicznych, w tym czynników chłodniczych. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) zajmuje się przede wszystkim gazem i jego dystrybucją, co również nie ma bezpośredniego związku z klimatyzacją w pojazdach. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest zrozumienie regulacji jako zadań wykonywanych przez różne instytucje, które mogą nie mieć kompetencji w danym obszarze. Niezrozumienie specyfiki działań ICP oraz ich roli w monitorowaniu substancji chemicznych prowadzi do mylnych wniosków. Prawidłowe podejście do raportowania oraz regulacji jest kluczowe dla ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego, a także dla zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.