Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 20:38
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 21:06

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

W przypadku całkowitego zniszczenia ubezpieczonego przedmiotu, a jeśli polisa zawierała zaniżoną wartość, zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania w wysokości

A. wartości zawartej w polisie
B. wartości zawartej w polisie pomniejszonej o koszty rzeczoznawcy
C. wartości rynkowej
D. połowy wartości wskazanej w polisie
W przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotu ubezpieczenia, według zasad obowiązujących w branży ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w wysokości wartości zawartej w polisie. Jest to zgodne z zasadą indemnity, która zakłada, że ubezpieczony nie może otrzymać więcej niż wartość przedmiotu ubezpieczenia. Przykładowo, jeśli polisa obejmowała wartość 100 000 zł, to w przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotu, zakład ubezpieczeń wypłaci właśnie tę kwotę. Warto pamiętać, że w przypadku zaniżonej wartości, ubezpieczony może mieć trudności w odbudowie mienia, jednak wypłata nastąpi na podstawie zadeklarowanej kwoty w polisie. Praktycznie, aby uniknąć problemów, zaleca się regularne aktualizowanie wartości ubezpieczanego mienia oraz korzystanie z usług rzeczoznawcy przy wycenie mienia, co pozwala na dokładniejsze określenie wartości przedmiotu ubezpieczenia.

Pytanie 3

Aby zrealizować transport ładunku koleją przez Rosję, Białoruś lub Ukrainę, konieczne jest zastosowanie umowy

A. RICO
B. COTIF
C. CIM
D. SMGS
Wybór odpowiedzi CIM, RICO lub COTIF wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące międzynarodowych umów transportowych. CIM (Convention Internationale concernant le transport des marchandises par chemin de fer) jest umową stosowaną głównie w krajach zachodnioeuropejskich, a nie w byłych republikach radzieckich, co sprawia, że nie jest odpowiednia dla przewozów przez Rosję, Białoruś czy Ukrainę. COTIF, z kolei, jest umową ogólną, która reguluje transport kolejowy w państwach członkowskich Organizacji Międzynarodowej Kolei Żelaznych, ale nie obejmuje bezpośrednio specyfiki transportu w krajach postradzieckich. RICO (Regulamin międzynarodowego przewozu towarów) nie jest uznawany w kontekście transportu kolejowego w regionie objętym pytaniem. Typowym błędem jest zatem utożsamianie tych umów z transportem w regionie, gdzie SMGS jest jedynym dokumentem dostosowanym do lokalnych warunków i przepisów. Dzięki znajomości SMGS, firmy mogą uniknąć komplikacji prawnych oraz operacyjnych, które mogą wystąpić w przypadku stosowania niewłaściwych regulacji.

Pytanie 4

Ceduła międzynarodowego listu przewozowego dla kolei jest adresowana do

A. nadającego przesyłkę
B. odbierającego przesyłkę
C. stacji docelowej
D. stacji nadawczej
Ceduła międzynarodowego kolejowego listu przewozowego to naprawdę ważny dokument, gdy mówimy o transporcie kolejowym. Jej głównym zadaniem jest przekazywanie informacji o przesyłce do miejsca, gdzie ma trafić. Znajdziesz tam dane o nadawcy, odbiorcy, co dokładnie transportujemy i jakie są warunki przewozu. To od stacji przeznaczenia zależy, żeby przesyłka dotarła do odbiorcy, więc musimy zadbać, żeby ceduła była poprawnie wypełniona. Jak wiesz, w przypadku przesyłek międzynarodowych, te ceduły muszą spełniać międzynarodowe standardy, takie jak COTIF, co pomaga w utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa w branży. Dzięki cedułom możemy też śledzić przesyłki i lepiej się dogadywać z różnymi operatorami transportowymi, co jest szczególnie ważne, gdy mamy do czynienia z bardziej skomplikowanymi łańcuchami dostaw.

Pytanie 5

Jaką formułę handlową należy zastosować, gdy sprzedawca pokrywa koszty transportu i dostarcza towar do miejsca wskazanego przez nabywcę?

A. franco
B. loco
C. fi-fo
D. li-fo
Odpowiedź 'franco' jest poprawna, ponieważ odnosi się do formuły handlowej, w której sprzedający ponosi koszty transportu oraz dostarcza towar do miejsca wskazanego przez kupującego. W praktyce oznacza to, że sprzedający jest odpowiedzialny za wszelkie wydatki związane z transportem, co często prowadzi do większego komfortu dla kupującego, który nie musi martwić się o dodatkowe opłaty związane z dostawą. Tego rodzaju umowa jest powszechnie stosowana w handlu międzynarodowym i krajowym, a jej zastosowanie może znacząco wpływać na relacje między stronami. Przykładem może być sytuacja, w której firma A sprzedaje produkty firmie B i ustala, że koszty transportu do siedziby firmy B pokryje firma A. W takim przypadku wszystkie ryzyka oraz koszty związane z transportem są przeniesione na sprzedającego, co jest korzystne dla kupującego. Znajomość terminologii takich jak 'franco', 'loco' czy 'fi-fo' jest kluczowa w negocjacjach i umowach handlowych, aby uniknąć nieporozumień i niejasności w procesie transakcyjnym.

Pytanie 6

Jaką przeciętną prędkość miał pociąg, który przejechał 525 km w ciągu 5 godzin?

A. 102 km/h
B. 100 km/h
C. 85 km/h
D. 105 km/h
Aby obliczyć średnią prędkość pociągu, należy skorzystać z wzoru: prędkość = odległość / czas. W tym przypadku odległość wynosi 525 km, a czas to 5 godzin. Zatem obliczamy średnią prędkość: 525 km / 5 h = 105 km/h. Taki wzór jest powszechnie stosowany w fizyce oraz inżynierii transportu, aby ocenić efektywność środków transportu. Zrozumienie obliczeń średniej prędkości jest kluczowe w logistyce i planowaniu transportu, gdzie precyzyjne przewidywanie czasów przejazdu ma istotne znaczenie dla optymalizacji procesów. Na przykład, w branży kolejowej, znajomość średnich prędkości pociągów pozwala na lepsze zarządzanie rozkładami jazdy, co z kolei wpływa na efektywność całego systemu transportowego. Wiedza na temat obliczeń średniej prędkości ma również zastosowanie w codziennym życiu, na przykład podczas wyboru najlepszego środka transportu na danej trasie.

Pytanie 7

Podmioty zajmujące się handlem towarami z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej zobowiązane są do przesyłania informacji o przeprowadzonych przez siebie transakcjach w formie deklaracji

A. INTRASTAT
B. RID
C. RICO
D. VIATOLL
Wybierając odpowiedzi RID, RICO czy VIATOLL, można wprowadzić się w błąd co do charakteru obowiązków związanych z obrotem towarowym w Unii Europejskiej. RID, czyli Regulamin dotyczący międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, odnosi się do przepisów dotyczących transportu, a nie do raportowania obrotów towarowych. Z kolei RICO jest skrótem, który nie ma związku z deklaracjami statystycznymi, a jego zastosowanie jest ograniczone do innych dziedzin administracyjnych. VIATOLL to system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg w Polsce, również nie związany z deklaracjami handlowymi. Tego rodzaju pomyłki wynikają z niepełnego zrozumienia różnicy pomiędzy obowiązkami statystycznymi a regulacjami transportowymi. Warto zrozumieć, że INTRASTAT jest narzędziem służącym do analizy danych statystycznych, co jest istotne dla gospodarek państw członkowskich, podczas gdy inne wymienione opcje dotyczą różnych aspektów regulacji transportowych i poboru opłat. Kluczowe jest zatem zapoznanie się z odpowiednimi zasadami i przepisami, aby prawidłowo klasyfikować obowiązki związane z handlem wewnętrznym w UE.

Pytanie 8

Jaką trasę przejedzie pojazd poruszający się z przeciętną prędkością 60 km/h w ciągu 2 godzin i 40 minut?

A. 180 km
B. 120 km
C. 160 km
D. 130 km
Aby obliczyć odległość pokonaną przez samochód, można zastosować wzór na prędkość, który brzmi: odległość = prędkość × czas. W tym przypadku średnia prędkość wynosi 60 km/h. Czas jazdy wynosi 2 godziny i 40 minut, co musimy najpierw przeliczyć na godziny. 40 minut to 2/3 godziny, czyli 0,67 godziny. Sumując, mamy 2 + 0,67 = 2,67 godziny. Teraz możemy obliczyć odległość: 60 km/h × 2,67 h = 160 km. Tego typu obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce oraz w zarządzaniu transportem, gdzie precyzyjne planowanie tras jest kluczowe dla efektywności i kosztów operacyjnych. Wiedza o przeliczaniu czasu na godziny oraz umiejętność stosowania wzorów matematycznych są niezbędne w wielu branżach, w tym w transporcie i dostawach. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest zrozumienie relacji między prędkością, czasem a odległością w codziennych sytuacjach transportowych.

Pytanie 9

Jakim skrótem określa się system nawigacji satelitarnej wykorzystywany przez firmy transportowe do śledzenia pojazdów?

A. SSCC
B. GLN
C. EDI
D. GPS
System nawigacji satelitarnej znany jako GPS (Global Positioning System) jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym przez firmy transportowe do monitorowania ruchu pojazdów oraz optymalizacji tras. GPS działa w oparciu o sieć satelitów, które emitują sygnały, umożliwiające określenie dokładnej lokalizacji odbiornika na ziemi. Dzięki temu, przedsiębiorstwa transportowe mogą na bieżąco śledzić położenie swoich pojazdów, co zwiększa efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo. Przykładowo, dzięki systemowi GPS firmy mogą automatycznie analizować czas przejazdu, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji dotyczących logistyki. Ponadto, zastosowanie GPS umożliwia integrację z innymi systemami informatycznymi, co sprzyja lepszemu zarządzaniu flotą oraz redukcji kosztów operacyjnych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wykorzystanie GPS w transporcie staje się standardem, co znacząco wpływa na poprawę jakości usług.

Pytanie 10

Dokumenty, z uwagi na możliwość dostępu do informacji w nich zawartych, klasyfikuje się na

A. prywatne, sądowe i urzędowe
B. pierwotne i wtórne
C. jawne, tajne i poufne
D. wewnętrzne i zewnętrzne
Dokumenty można klasyfikować według różnych kryteriów, jednym z najważniejszych jest ich dostępność dla osób trzecich. Klasyfikacja dokumentów na jawne, tajne i poufne odnosi się do poziomu ochrony informacji w nich zawartych. Dokumenty jawne są dostępne dla każdego, nie wymagają żadnych szczególnych uprawnień do wglądu, co czyni je istotnymi w kontekście przejrzystości działania instytucji publicznych. Przykładem mogą być akty prawne, dokumenty finansowe jednostek budżetowych czy publiczne rejestry. Dokumenty tajne zawierają informacje, których ujawnienie mogłoby narazić na szwank bezpieczeństwo państwa, np. w kontekście obronności lub polityki zagranicznej. Ostatnia kategoria, dokumenty poufne, dotyczy informacji, które mają znaczenie dla ochrony prywatności osób fizycznych lub działalności gospodarczej, np. dane osobowe klientów. Taka klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania informacją, w tym standardami ISO 27001, które podkreślają znaczenie ochrony informacji i zarządzania ryzykiem związanym z ich dostępnością.

Pytanie 11

Przedsiębiorstwo MIG zleciło spedytorowi zorganizowanie przewozu ładunku. Przewóz miał być zrealizowany 10 stycznia br. Na podstawie przedstawionego fragmentu OPWS określ, w jakiej formie i do kiedy zleceniodawca powinien złożyć reklamację do spedytora, który dostarczył do odbiorcy uszkodzony ładunek. Przedsiębiorstwo MIG o zaistniałej szkodzie dowiedziało się 11 stycznia bieżącego roku.

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Reklamacje
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień, co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.
A. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 16 stycznia br.
B. Reklamację należy złożyć na piśmie do 17 stycznia br.
C. Reklamację należy złożyć na piśmie do 25 stycznia br.
D. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 24 stycznia br.
W przypadku, gdy reklamacja jest składana telefonicznie, istnieje ryzyko braku formalnego dowodu zgłoszenia roszczenia. Odpowiedzi sugerujące zgłoszenie reklamacji telefonicznie nie biorą pod uwagę, że przepisy dotyczące reklamacji w transporcie wymagają formy pisemnej, aby skutecznie zgłosić szkodę. Ponadto, wiele osób popełnia błąd, myśląc, że reklamację można złożyć w dowolnym momencie po zaistnieniu szkody. W rzeczywistości, terminy na składanie reklamacji są ściśle określone i ich przekroczenie może prowadzić do utraty możliwości dochodzenia roszczeń. Zgłoszenie reklamacji po terminie, jak sugerują niektóre odpowiedzi, również nie jest zgodne z wymaganiami. Warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku uszkodzenia ładunku, kluczowym elementem jest nie tylko forma zgłoszenia, ale również dotrzymanie określonych terminów, co jest częścią standardów branżowych. Prawidłowe podejście do reklamacji wymaga znajomości przepisów oraz zasad, które pozwalają na obronę interesów zleceniodawcy w sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia towaru.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Przedstawiona na rysunku naczepa umożliwia załadunek tylko

Ilustracja do pytania
A. tylny i boczny.
B. boczny z poziomu "zero".
C. przez dok załadunkowy lub rampę.
D. tylny, boczny i górny.
Poprawna odpowiedź 'tylny, boczny i górny' jest zgodna z cechami naczepy przedstawionej na zdjęciu. Naczepy to kluczowy element w logistyce i transporcie, a ich projektowanie musi uwzględniać różne metody załadunku, aby zapewnić maksymalną efektywność operacyjną. Analizując naczepę, zauważamy, że posiada ona otwierane drzwi z tyłu, co umożliwia załadunek tylny. Boki naczepy są również przystosowane do załadunku – plandeki można odsłonić, co umożliwia dostęp z boku. Dodatkowo, możliwość załadunku z góry za pomocą ruchomego dachu podnosi wszechstronność naczepy, co jest szczególnie przydatne w przypadku towarów o dużych gabarytach. W praktyce, naczepy o takich funkcjach są preferowane w branży, ponieważ mogą obsługiwać różnorodne ładunki, co jest zgodne z zasadami efektywnej logistyki i transportu. Przykładem zastosowania jest przewóz materiałów budowlanych, gdzie elastyczność załadunku jest kluczowa dla zapewnienia terminowości dostaw.

Pytanie 14

W jaki sposób nazywa się dokument, który stanowi przyrzeczenie wydania koncesji i na podstawie którego przedsiębiorca, po spełnieniu w nim określonych warunków, ma możliwość rozpoczęcia działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji?

A. Czarter
B. Pełnomocnictwo
C. Promesa
D. Konosament
Czarter, pełnomocnictwo i konosament to różne pojęcia związane z działalnością gospodarczą, ale nie mają nic wspólnego z dokumentem, który obiecuje wydanie koncesji. Czarter głównie dotyczy wynajmu różnych środków transportu, co jest zupełnie inną sprawą. Pełnomocnictwo to upoważnienie jednej osoby do działania w imieniu drugiej, co także nie ma związku z koncesjami. A konosament to dokument dotyczący transportu towarów, więc też nie na temat. Wiele osób myli te dokumenty i ich funkcje, co prowadzi do błędnych odpowiedzi. Warto zrozumieć, że promesa ma swoją specyfikę i rolę, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy muszą się poruszać w gąszczu regulacji prawnych. Każdy z tych dokumentów ma inną funkcję, więc nie można ich stosować zamiennie z promesą przy ubieganiu się o koncesję.

Pytanie 15

Jakie jest zastosowanie worków sztauerskich?

A. do podnoszenia ładunku
B. do ochrony ładunku przed warunkami atmosferycznymi
C. do zabezpieczania i stabilizowania ładunku
D. do pakowania ładunku
Worki sztauerskie są naprawdę przydatne w transporcie i magazynowaniu. Ich głównym zadaniem jest upewnienie się, że ładunek jest dobrze zabezpieczony i stabilny podczas transportu. Dzięki swojej konstrukcji można je wypełnić w wolne miejsca między różnymi elementami ładunku, co zapobiega ich przemieszczaniu i zmniejsza ryzyko uszkodzeń. Jak dobrze wiesz, dobrze zaprojektowane worki sztauerskie są wykonane z materiałów odpornych na różne warunki, co sprawia, że działają efektywnie nawet przy długotrwałym przechowywaniu. Na przykład w transporcie morskim, gdzie ładunki często dostają niezłe wstrząsy, użycie takich worków pozwala utrzymać kontenery stabilnie, a to jest zgodne z wytycznymi IMO. Dodatkowo, w branży logistycznej, mądre użycie worków sztauerskich pomaga w optymalizacji przestrzeni ładunkowej oraz obniża koszty transportu, co wpasowuje się w ideę zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 16

Z usług jakiego przewoźnika powinno się skorzystać, aby najszybciej przetransportować ładunek z Warszawy do Nowego Jorku?

A. Drogowego
B. Kolejowego
C. Lotniczego
D. Morskiego
Odpowiedź lotniczego przewoźnika jest prawidłowa, ponieważ transport powietrzny jest najszybszym sposobem dostarczania ładunków na długie dystanse, w tym na trasach międzynarodowych, takich jak z Warszawy do Nowego Jorku. W praktyce, czas dostawy lotniczej może wynosić od kilku godzin do jednego dnia, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla pilnych przesyłek. Lotnictwo cargo wykorzystuje wyspecjalizowane samoloty towarowe oraz rejsy pasażerskie, które oferują możliwość przewozu ładunków. Dodatkowo, transport lotniczy jest często wspierany przez rozwiniętą sieć logistyczną, która umożliwia szybkie przetwarzanie i odprawę celną, co z kolei przyczynia się do skrócenia czasu realizacji zamówienia. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przy wyborze przewoźnika lotniczego warto zwrócić uwagę na certyfikaty IATA oraz doświadczenie w obsłudze przesyłek międzynarodowych, co zapewnia wysoką jakość usług i bezpieczeństwo przesyłki.

Pytanie 17

Przesyłki od różnych dostawców scalone w jeden ładunek, w celu zmniejszenia kosztów transportu, nazywane są przesyłkami

A. ekspresowymi
B. konsolidowanymi
C. błyskawicznymi
D. czarterowymi
Odpowiedzi "ekspresowymi", "czarterowymi" oraz "błyskawicznymi" nie są poprawne w kontekście opisanego zagadnienia. Przesyłki ekspresowe odnoszą się do usługi dostarczania przesyłek w bardzo krótkim czasie, niezależnie od ich pochodzenia. Ekspresowe dostarczanie nie koncentruje się na konsolidacji, a wręcz przeciwnie - ma na celu jak najszybsze dostarczenie przesyłek, co często wiąże się z wyższymi kosztami transportu. Z kolei przesyłki czarterowe dotyczą wynajmu całych jednostek transportowych, takich jak samoloty lub statki, do przewozu dużych ładunków lub konkretnych przesyłek, co również nie ma związku z konsolidacją, której celem jest łączenie mniejszych przesyłek. W przypadku przesyłek błyskawicznych, termin ten często używany jest w marketingu, aby podkreślić szybkość dostawy, nie odnosząc się do aspektu konsolidacji. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, polegają na myleniu pojęć związanych z szybkością i sposobem organizacji transportu z praktyką konsolidacji. Szczególnie niewłaściwe jest utożsamianie konsolidacji z szybkością dostarczania, co prowadzi do nieporozumień w zakresie logistyki i efektywności operacyjnej.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Wskaż typ konwencji, której regulacje są stosowane do transportu towarów łatwo psujących się, realizowanego przy użyciu transportu drogowego lub kolejowego?

A. RID
B. CMR
C. ATP
D. TIR
Konwencja ATP (Accord Transport International des Marchandises Périssables) reguluje przepisy dotyczące transportu towarów szybko psujących się, a jej celem jest zapewnienie odpowiednich warunków przewozu, które minimalizują ryzyko utraty jakości tych towarów. Przepisy ATP są stosowane w kontekście zarówno transportu drogowego, jak i kolejowego. Ważnym aspektem konwencji jest wymóg posiadania odpowiednich środków transportu, które są w stanie utrzymać określoną temperaturę w trakcie przewozu. Na przykład, w transporcie świeżych produktów spożywczych, takich jak owoce czy warzywa, nie tylko temperatura, ale także wilgotność mają kluczowe znaczenie. W praktyce przewoźnicy muszą wykazać się znajomością norm i standardów dotyczących utrzymania odpowiednich warunków, co może obejmować regularne kontrole sprzętu oraz zastosowanie odpowiednich technologii transportowych. Zrozumienie konwencji ATP jest niezbędne dla każdego, kto zajmuje się logistyką towarów szybko psujących się, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i jakość w trakcie transportu."

Pytanie 20

Zgodnie z zapisami formuła EXW norm INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego obowiązek

"Ex Works" means that the seller delivers when he places the goods at the disposal of the buyer at the seller's premises or at another named place. The seller does not need to load the goods on any collecting vehicle, nor does it need to clear the goods for export, where such clearance is applicable.
A. załadowania ładunku na główny środek transportu i dokonania odprawy celnej.
B. dostarczenia ładunku do portu morskiego wskazanego przez kupującego.
C. wydania ładunku w magazynie sprzedającego.
D. dostarczenia towaru na terminal w celu przeładunku na inne środki transportu.
Formuła EXW (Ex Works, z ang. z zakładu) w standardach Incoterms 2010 określa, że sprzedający ma obowiązek wydania towaru w swoim zakładzie, co oznacza, że odpowiedzialność za dalszy transport oraz wszystkie związane z nim koszty spoczywają na kupującym. W praktyce, gdy sprzedający wydaje towar w swoim magazynie, kupujący jest odpowiedzialny za jego załadunek, transport do miejsca docelowego oraz odprawę celną. Takie podejście jest często stosowane w transakcjach międzynarodowych, gdzie sprzedający chce ograniczyć swoje zobowiązania. Kluczowe w tej formule jest zrozumienie, że sprzedający nie ma obowiązku organizacji transportu ani ponoszenia kosztów związanych z przewozem. Umożliwia to kupującym elastyczność w wyborze dostawcy transportu i trasy, a także może prowadzić do zmniejszenia całkowitych kosztów logistycznych, jeśli kupujący dysponuje lepszymi warunkami transportu. Znajomość EXW jest niezbędna dla każdej osoby zajmującej się handlem międzynarodowym.

Pytanie 21

Zgodnie z zasadami AETR łączny czas prowadzenia pojazdu w każdym dwutygodniowym okresie nie może być dłuższy niż

A. 36 godzin
B. 56 godzin
C. 90 godzin
D. 24 godzin
Zgodnie z konwencją AETR, całkowity okres prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 90 godzin w każdym okresie dwutygodniowym. Oznacza to, że kierowca ma ograniczenie czasowe, które ma na celu zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Przykładowo, jeśli kierowca prowadzi pojazd przez 45 godzin w pierwszym tygodniu, to może pracować maksymalnie 45 godzin w drugim tygodniu, co daje łącznie 90 godzin. Zasady te są wprowadzone, aby unikać zmęczenia, które może prowadzić do wypadków. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży transportowej, organizacje powinny monitorować czas pracy kierowców, aby zapewnić zgodność z tymi wymaganiami, co jest również ważne dla utrzymania optymalnej efektywności operacyjnej. Warto również zauważyć, że konwencja AETR jest zgodna z regulacjami Unii Europejskiej w zakresie czasu pracy kierowców."

Pytanie 22

Jakie parametry są typowe dla środka transportu drogowego przekraczającego normy?

A. Wysokość pojazdu 4 m, dmc 38 t
B. Wysokość pojazdu 4,50 m, dmc 46 t
C. Szerokość pojazdu 2,55 m, wysokość 4 m
D. Szerokość pojazdu 2,50 m, wysokość 4 m
Wybierając odpowiedzi, które nie mieszczą się w określonych normach dla transportu drogowego, można wpaść w pułapki związane z błędnym zrozumieniem definicji transportu ponadnormatywnego. Na przykład, parametry typu wysokość 4 m i dmc 38 t nie są wystarczające, aby klasyfikować pojazd jako ponadnormatywny, ponieważ pozostają w granicach standardowych wymiarów. Również szerokość 2,50 m i wysokość 4 m są typowe dla standardowych pojazdów i nie wymagają specjalnych zezwoleń. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie normalnych wymiarów z wymiarami, które są uznawane za ponadnormatywne. To zrozumienie jest fundamentalne, ponieważ w transporcie drogowym każda nadwyżka wymiarów lub masy wiąże się nie tylko z koniecznością uzyskania zezwoleń, ale także z dodatkowymi obowiązkami wobec służb drogowych oraz innymi wymogami, takimi jak stosowanie specjalnych znaków ostrzegawczych czy organizacja eskorty. Właściwe zrozumienie tych norm jest kluczowe dla efektywnego i bezpiecznego planowania transportu oraz unikania potencjalnych kar za nieprzestrzeganie przepisów.

Pytanie 23

Który typ ubezpieczenia chroni przed stratami wynikającymi z przypadkowych zdarzeń dotyczących ilości i jakości towaru podczas jego załadunku, przeładunku, transportu oraz składowania?

A. Cargo
B. NW
C. Casco
D. OC
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych rodzajów ubezpieczeń. Ubezpieczenie Casco dotyczy głównie pojazdów mechanicznych, a nie ładunków. Obejmuje ono ochronę przed stratami związanymi z uszkodzeniem lub zniszczeniem pojazdu w wyniku wypadków, kradzieży czy działających nań sił zewnętrznych. To ubezpieczenie nie jest więc zastosowalne w kontekście strat ładunku podczas transportu. Ubezpieczenie NW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) zapewnia wypłatę odszkodowania w przypadku uszkodzenia ciała lub śmierci ubezpieczonego, co również nie ma związku z ochroną ładunków. Ubezpieczenie OC (Odpowiedzialności Cywilnej) chroni przed roszczeniami osób trzecich w związku z wyrządzoną szkodą, co jest istotne w kontekście odpowiedzialności przedsiębiorcy, ale nie obejmuje samego ładunku w trakcie transportu. Kluczowym błędem myślowym może być mylenie odpowiedzialności za ładunek z odpowiedzialnością za szkody wyrządzone osobom trzecim lub mienie, co może prowadzić do niewłaściwego doboru ubezpieczenia. Zrozumienie specyfiki każdego z tych rodzajów ubezpieczeń oraz ich zastosowania w praktyce jest niezbędne dla efektywnego zarządzania ryzykiem w działalności transportowej.

Pytanie 24

Firma zajmująca się spedycją i transportem otrzymała zlecenie na przewozy na dystansie 40 000 km. Koszty realizacji usługi oszacowano na 160 000 zł. Jaka powinna być jednostkowa stawka przewozowa netto, uwzględniając, że firma planuje zysk w wysokości 10%?

A. 5,60 zł/km
B. 4,20 zł/km
C. 4,40 zł/km
D. 5,00 zł/km
Obliczanie jednostkowej stawki przewozowej może być skomplikowane, a nieprawidłowe podejścia do tego zadania mogą prowadzić do błędnych wniosków. W przypadku, gdy kalkulacja nie uwzględnia zysku, jak w niektórych błędnych odpowiedziach, powstaje ryzyko, że firma nie będzie w stanie pokryć swoich kosztów operacyjnych. Inna powszechna pomyłka to obliczanie stawki na podstawie kosztów wytworzenia bez dodawania zysku, co prowadzi do zaniżonej stawki. Biorąc pod uwagę wyłącznie koszty 160 000 zł, jednostkowa stawka wyniosłaby 4,00 zł/km, co jest niewystarczające dla zrównoważonego rozwoju firmy. Kluczowym elementem w ustalaniu stawek przewozowych jest zrozumienie, że koszty muszą być pokryte w krótkim i długim okresie, a rentowność jest niezbędna do dalszego funkcjonowania. Ignorowanie zysku często prowadzi do tego, że przedsiębiorstwa transportowe mają problemy finansowe, co podkreśla znaczenie zintegrowanego podejścia do kalkulacji stawek. W branży transportowej należy pamiętać, że każda stawka powinna być ustalana z uwzględnieniem nie tylko kosztów, ale także strategii cenowej, aby zapewnić konkurencyjność i rentowność w wymogach rynkowych.

Pytanie 25

Zgłaszanie towarów do odprawy celnej stanowi rodzaj czynności

A. organizacyjnych procesu transportowego
B. wykonawczych procesu przewozowego
C. marketingowych procesu transportowego
D. handlowych procesu przewozowego
Zgłoszenie towarów do odprawy celnej jest kluczowym elementem organizacyjnym procesu transportowego. W kontekście logistyki, odprawa celna to formalność, która ma na celu zapewnienie zgodności towarów z przepisami prawnymi i regulacjami obowiązującymi w danym kraju. Proces ten jest ściśle związany z organizacją transportu, ponieważ wymaga współpracy różnych instytucji, takich jak agencje celne, firmy transportowe oraz importerzy i eksporterzy. Na przykład, przed wprowadzeniem towarów na rynek, przedsiębiorstwo musi złożyć odpowiednie dokumenty celne, które zawierają informacje o rodzaju towaru, jego wartości oraz przeznaczeniu. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują dokładne przygotowanie dokumentacji, aby uniknąć opóźnień oraz dodatkowych kosztów związanych z niewłaściwym zgłoszeniem. Właściwe zarządzanie procesem odprawy celnej może znacząco wpłynąć na efektywność całego łańcucha dostaw, dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorstwa miały jasno określone procedury i standardy działania, które zapewnią sprawną obsługę tego kluczowego etapu.

Pytanie 26

W jakiej części zostały spełnione wymagania stawiane przewoźnikowi przez klienta, dotyczące możliwości śledzenia ładunku i czasu dostawy?

0 oznacza wymagania niespełnione, 1 oznacza wymagania spełnione



możliwość śledzenia przewozuczas dostawy
poniedziałek01
wtorek11
środa00
czwartek10
piątek01
A. Możliwość śledzenia przewozu - 65%, czas dostawy - 40%
B. Możliwość śledzenia przewozu - 45%, czas dostawy - 80%
C. Możliwość śledzenia przewozu - 50%, czas dostawy - 75%
D. Możliwość śledzenia przewozu - 40%, czas dostawy - 60%
Wybranie odpowiedzi, która wskazuje na możliwość śledzenia przewozu na poziomie 40% oraz czasu dostawy na poziomie 60% jest zgodne z rzeczywistym stanem spełnienia wymagań przewoźnika. W celu analizy wymagań, ważne jest zrozumienie, że możliwość śledzenia ładunku i czasu dostawy są kluczowymi aspektami w logistyce i transporcie. W przedstawionym przypadku, 40% spełnienia wymagań w zakresie śledzenia oznacza, że w 2 na 5 dni klienci mogli śledzić swój towar, co jest standardem w branży, który pozwala na bieżąco monitorować status przesyłki. Z kolei czas dostawy na poziomie 60% oznacza, że w 3 na 5 dni przesyłka dotarła na czas, co stanowi akceptowalny wynik dla wielu firm. Dobre praktyki w sektorze transportowym sugerują, że przewoźnicy powinni dążyć do co najmniej 80% spełnienia tych wymagań, aby zapewnić wysoki poziom satysfakcji klientów oraz efektywność operacyjną.

Pytanie 27

Jak wysoki jest wskaźnik kosztów eksploatacyjnych floty transportowej (w zł/samochód), jeżeli 3 pojazdy wykonały w danym miesiącu łącznie 5 000 km, a średni koszt wynosi 12 zł za jeden przejechany kilometr?

A. 60 000 zł/samochód
B. 1 666 zł/samochód
C. 15 000 zł/samochód
D. 20 000 zł/samochód
Żeby obliczyć wskaźnik kosztochłonności floty, trzeba zwrócić uwagę na całkowity koszt eksploatacji pojazdów w stosunku do liczby aut w flocie. W naszym przypadku, mamy 3 samochody, które przejechały razem 5 000 km, a średni koszt za kilometr wynosi 12 zł. Więc całkiem prosto można wyliczyć, że całkowity koszt eksploatacji floty to 5 000 km razy 12 zł za km, co daje nam 60 000 zł. Jak chcemy uzyskać wskaźnik kosztochłonności na jeden samochód, wystarczy podzielić te 60 000 zł przez 3 auta, co wychodzi nam 20 000 zł na auto. Taki wskaźnik jest ważny dla firm transportowych, bo pozwala im na lepsze monitorowanie kosztów floty. Dzięki temu można lepiej planować budżet i zastanowić się, czy warto inwestować w nowe pojazdy albo modernizować te, które już mają. To pomaga też w poprawie rentowności, co w dłuższej perspektywie jest naprawdę kluczowe.

Pytanie 28

W tabeli zebrano informacje dotyczące oceny dostawców. Każdy dostawca, który otrzyma poniżej 300 pkt.
nie podlega dalszej procedurze oceny. Dostawcy, którzy otrzymali powyżej 300 pkt. zostają zakwalifikowani do grupy B, dostawy z oceną powyżej 350 pkt. uzyskują kwalifikację A. Który dostawca uzyskał kwalifikację A?

WskaźnikTerminowość
(liczba punktów)
Cena
(liczba punktów)
Elastyczność
(liczba punktów)
Bezpieczeństwo
(liczba punktów)
Dostawca 190508090
Dostawca 2909010075
Dostawca 375809085
Dostawca 460708580
A. Dostawca 3.
B. Dostawca 1.
C. Dostawca 2.
D. Dostawca 4.
Dostawca 2 uzyskał kwalifikację A, ponieważ jego wynik wynosił 355 punktów, co przekracza próg 350 punktów wymagany do tej kwalifikacji. W kontekście oceny dostawców, metodologia ta jest kluczowa dla zapewnienia, że tylko najlepsi dostawcy otrzymują najwyższe oceny i są klasyfikowani jako A. Grupa A reprezentuje dostawców o najwyższej jakości usług, co jest nie tylko korzystne dla zarządzania łańcuchem dostaw, ale także wpływa na strategiczne decyzje zakupowe. Na przykład, organizacje często stosują takie klasyfikacje przy wyborze partnerów do długoterminowej współpracy, co zapewnia, że ich dostawcy są w stanie sprostać wymaganiom jakościowym. Dodatkowo, stosowanie takich systemów oceny jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu jakością i dostawami, co może prowadzić do oszczędności kosztów oraz lepszej efektywności operacyjnej.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który organ wydaje zgodę kategorii IV na jednorazowe przemieszczenie pojazdu nienormatywnego po drogach krajowych w określonym czasie i po wyznaczonej trasie?

A. Wojewoda
B. Prezydent miasta
C. Inspektor transportu drogowego
D. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest organem odpowiedzialnym za zarządzanie siecią dróg krajowych w Polsce, co obejmuje również wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Kategoria IV odnosi się do pojazdów, które przekraczają określone normy, takie jak wymiary lub masa. Wydanie zezwolenia przez GDDKiA jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że przewóz odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przykładem zastosowania tego zezwolenia może być transport elementów konstrukcyjnych, takich jak wieże wiatrowe, które często przekraczają standardowe wymiary. Proces uzyskiwania zezwolenia wymaga dokładnego zaplanowania trasy, co ma na celu minimalizację ryzyka na drodze oraz zapewnienie, że trasa jest odpowiednia do przejazdu pojazdu nienormatywnego. Zgodnie z wytycznymi GDDKiA, każdy wniosek o wydanie zezwolenia powinien być szczegółowo udokumentowany, co przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Ile pojazdów transportowych o pojemności 18 palet typu EUR oraz maksymalnej ładowności 6 ton jest wymaganych do przetransportowania 20 000 kg towaru rozmieszczonego równomiernie na 40 paletach?

A. 2 pojazdy transportowe
B. 3 pojazdy transportowe
C. 1 pojazd transportowy
D. 4 pojazdy transportowe
Aby określić liczbę środków transportu potrzebnych do przewozu 20 000 kg ładunku, należy najpierw zrozumieć zdolność przewozową pojedynczego środka transportu. Każdy środek transportu ma zdolność przewozową wynoszącą 18 palet typu EUR i maksymalną ładowność 6 ton (6000 kg). Zatem, aby obliczyć, ile ładunku możemy przewieźć jednym środkiem transportu, możemy przyjąć, że ładunek jest równomiernie rozłożony na paletach. W przypadku 18 palet, maksymalny ładunek wynosi 6000 kg, co oznacza, że jeden środek transportu jest w stanie przewieźć 6000 kg. Aby obliczyć liczbę potrzebnych środków transportu, dzielimy łączną wagę ładunku przez ładowność jednego środka transportu: 20 000 kg ÷ 6000 kg = 3,33. Oznacza to, że potrzebujemy 4 środków transportu, ponieważ nie możemy mieć ułamkowej liczby środków transportu, a zatem musimy zaokrąglić w górę do najbliższej całkowitej liczby. Przykładowo, w branży transportowej często stosuje się tę metodę obliczeń, aby zapewnić efektywność logistyczną i zmniejszyć koszty przewozu, zwracając uwagę na maksymalne wykorzystanie zdolności przewozowych.

Pytanie 33

Przepisy ADR klasyfikują ładunki niebezpieczne w zależności od stopnia zagrożenia na

A. dwie grupy pakowania
B. cztery grupy pakowania
C. jedną grupę pakowania
D. trzy grupy pakowania
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest jak najbardziej trafna. Z przepisów ADR wynika, że ładunki niebezpieczne dzielą się na trzy grupy pakowania, a wszystko to opiera się na ryzyku, jakie niosą ze sobą te towary. Grupa I to te najbardziej niebezpieczne ładunki, grupa II to te, które są średnio ryzykowne, a grupa III dotyczy tych z najmniejszym ryzykiem. Każda z tych grup ma swoje zasady co do pakowania i etykietowania, żeby transport był jak najbezpieczniejszy. Przykładowo, ładunki z grupy I muszą być pakowane w mocniejsze opakowania, co jest naprawdę istotne, żeby zminimalizować ryzyko podczas przewozu. Wiedza o tych grupach jest super ważna dla każdego, kto pracuje w transporcie czy logistyce, bo pomaga dobrze zaplanować działania związane z niebezpiecznymi towarami oraz być zgodnym z międzynarodowymi normami.

Pytanie 34

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu nie może wystawać z przodu pojazdu, od przedniej płaszczyzny obrysu, na odległość większą niż

Prawo o ruchu drogowym
6.Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1)ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
2)ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
3)ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
7.Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
A. 5,00 m
B. 2,55 m
C. 3,00 m
D. 0,50 m
Zgadza się, ładunek wystający z przodu pojazdu nie może przekraczać 0,50 m od przedniej płaszczyzny obrysu. Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, celem takiego ograniczenia jest zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz minimalizacja ryzyka kolizji, zwłaszcza w obszarach zurbanizowanych. Praktyka ta jest istotna w kontekście przewozu różnorodnych ładunków, takich jak materiały budowlane czy transport sprzętu. W przypadku, gdy ładunek wystaje ponad określoną odległość, stwarza to zagrożenie dla innych uczestników ruchu oraz może prowadzić do uszkodzenia ładunku w wyniku niezamierzonych manewrów. Warto również pamiętać, że w przypadku przewozu ładunków o większych wymiarach, należy stosować się do dodatkowych regulacji, takich jak oznakowanie pojazdu specjalnymi znakami ostrzegawczymi, co umożliwia innym kierowcom lepsze przewidywanie zachowań transportu. Standardy te są zgodne z zaleceniami krajowych oraz międzynarodowych organizacji transportowych.

Pytanie 35

Jakiej informacji dostarcza zamieszczony znak?

Ilustracja do pytania
A. Opakowanie hermetyczne.
B. Produkty łatwo psujące się.
C. Przestrzegać zakresu temperatur.
D. Chronić przed nagrzaniem.
Zamieszczony znak sugeruje, że dotyczy produktów łatwo psujących się, co jest kluczowym aspektem w zarządzaniu jakością żywności. Produkty te, takie jak ryby, owoce czy warzywa, wymagają odpowiednich warunków przechowywania, aby uniknąć ich zepsucia. Przechowywanie ich w odpowiedniej temperaturze i wilgotności jest niezbędne, aby zapewnić ich świeżość i jakość. Zgodnie z normami HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point), które określają zasady dotyczące bezpieczeństwa żywności, produkty łatwo psujące się powinny być monitorowane pod kątem ich temperatury przechowywania. Przykładowo, ryby powinny być przechowywane w temperaturze nie wyższej niż 4°C, aby zminimalizować ryzyko rozwoju bakterii. Właściwe oznakowanie takich produktów jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także elementem dobrych praktyk handlowych, co wpływa na bezpieczeństwo konsumentów i jakość oferowanych artykułów spożywczych.

Pytanie 36

Przepisy umowy regulują czas pracy kierowców pojazdów towarowych realizujących transport międzynarodowy

A. CIM
B. AETR
C. CMR
D. FIATA
Odpowiedzi dotyczące FIATA, CMR i CIM poruszają różne aspekty transportu, ale nie mówią bezpośrednio o czasie pracy kierowców ciężarówek w międzynarodowych przewozach, co jest bardzo istotne. FIATA to organizacja, która zajmuje się promowaniem działalności spedycyjnej i standaryzacją, ale nie reguluje czasu pracy kierowców. CMR, czyli Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym towarów, dotyczy umowy przewozu i odpowiedzialności przewoźnika, a temat czasu pracy załogi traktuje zupełnie drugorzędnie. CIM jest związany z transportem kolejowym, więc w ogóle nie dotyczy przewozów drogowych. Często ludzie mylą różne regulacje transportowe z zasadami dotyczącymi czasu pracy kierowców. Każdy z tych dokumentów skupia się na innych rzeczach, a właśnie to wprowadza nieporozumienia w temacie czasu pracy. Żeby dobrze zarządzać czasem pracy kierowców, konieczne jest odniesienie się do AETR, bo tam jasno jest napisane, jakie zasady kierowcy muszą przestrzegać w międzynarodowym transporcie.

Pytanie 37

Kierowca ma prawo do regularnego codziennego czasu odpoczynku, który może podzielić na dwie części, przy czym pierwsza z nich musi trwać nieprzerwanie co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej

A. 8 godzin
B. 7 godzin
C. 9 godzin
D. 11 godzin
Błędne odpowiedzi wynikają z niepełnego zrozumienia przepisów dotyczących czasu odpoczynku kierowców zawodowych. Odpowiedzi wskazujące na 8, 11 czy 7 godzin są niepoprawne, ponieważ nie spełniają wymogów określonych w przepisach prawa. 8 godzin jako minimalny czas drugiej części odpoczynku jest niewystarczający, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, gdyż kierowca może być niedostatecznie wypoczęty. Z kolei 11 godzin jako wymagana długość odpoczynku jest także błędna, gdyż w przypadku dziennego okresu odpoczynku nie przewiduje się tak długiej drugiej części w kontekście regulacji. 7 godzin również nie odpowiada regulacjom prawnym, co może wprowadzać kierowców w błąd, gdyż sugeruje, że odpoczynek może być krótszy niż wymagane minimum. Takie nieporozumienia mogą wynikać z nieprzestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa oraz niewłaściwego zarządzania czasem pracy. Zrozumienie i przestrzeganie podstawowych zasad dotyczących odpoczynku jest kluczowe nie tylko dla zgodności z przepisami, ale również dla ogólnego bezpieczeństwa transportu. Dlatego istotne jest, aby wszyscy uczestnicy branży transportowej byli dobrze poinformowani o aktualnych regulacjach i ich praktycznym zastosowaniu.

Pytanie 38

Na czynniki mające wpływ na eksploatację samochodu składa się płynność jazdy, a więc

A. aktualne warunki klimatyczne
B. styl prowadzenia pojazdu
C. aktualne warunki na drogach
D. rodzaj eksploatacji pojazdu
Pojęcie płynności jazdy w kontekście eksploatacji pojazdu jest często mylone z innymi czynnikami, co prowadzi do nieporozumień. Na przykład, panujące warunki klimatyczne mogą wpływać na zachowanie pojazdu na drodze, ale to nie sposób prowadzenia pojazdu decyduje o płynności jazdy. Zmienne takie jak opady deszczu, śnieg czy temperatura mogą wpływać na przyczepność opon, co skutkuje koniecznością dostosowania stylu jazdy, ale nie są one bezpośrednim czynnikiem, który kształtuje płynność jazdy. Ponadto, warunki drogowe, takie jak stan nawierzchni czy obecność przeszkód, również wymagają od kierowców dostosowania zachowań, jednak to nie eliminuje potrzeby płynnego prowadzenia. Również charakter eksploatacji pojazdu, na przykład jego przeznaczenie do transportu towarów czy osobowe, definiuje sposób, w jaki pojazd jest używany, ale nie odnosi się bezpośrednio do płynności jazdy. W praktyce kierowcy mogą często zaniedbywać płynność jazdy na rzecz dostosowania się do warunków, co prowadzi do nieefektywności. Kluczowym błędem jest więc niedocenianie znaczenia technik prowadzenia, które powinny być traktowane jako fundament dla każdej jazdy, niezależnie od warunków zewnętrznych.

Pytanie 39

Współczynnik wykorzystania ładowności środka transportu, to relacja

A. nominalnej ładowności środka transportu do masy przewożonego ładunku
B. nominalnej objętości środka transportu do objętości ładunku, który jest przewożony
C. masy przewożonego ładunku do nominalnej ładowności środka transportu
D. objętości przewożonego ładunku w stosunku do nominalnej objętości środka transportu
Zrozumienie współczynnika wykorzystania ładowności pojazdu jest kluczowe dla każdej działalności transportowej. Warto jednak zauważyć, że błędne odpowiedzi wynikają z nieprecyzyjnego rozumienia definicji i zastosowań tych wskaźników. Odpowiedź sugerująca obliczanie według nominalnej objętości pojazdu do objętości przewożonego ładunku myli pojęcia związane z masą i objętością, co jest istotnym błędem. W kontekście transportu, objętość nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem, ponieważ w rzeczywistości często ograniczeniem są wagi ładunków, a nie tylko ich objętość. Kolejny błąd polega na próbie oszacowania współczynnika na podstawie nominalnej ładowności w porównaniu do ilości przewożonego ładunku. Taki stosunek nie uwzględnia jednak rzeczywistej wagi towarów, co może prowadzić do fałszywych wniosków o efektywności pojazdu. Ponadto, odnoszenie się do objętości ładunku w kontekście nominalnej objętości pojazdu nie jest praktyczne, gdyż różne materiały mogą mieć różne gęstości, co wpływa na ich wagę. Istnieje ryzyko, że takie podejście zniekształci rzeczywiste możliwości transportowe, przez co przedsiębiorstwa mogą niepotrzebnie obniżać efektywność swoich operacji. Właściwe zrozumienie współczynnika wykorzystania ładowności jest nie tylko kluczowe dla zarządzania flotą, ale również dla optymalizacji kosztów i poprawy jakości świadczonych usług transportowych.

Pytanie 40

Jakiego rodzaju wagon powinno się użyć do transportu zboża w workach?

A. Wagon otwarty
B. Wagon cysternowy
C. Wagon kryty
D. Wagon platforma
Wybór wagony krytego do przewozu zboża w workach jest kluczowy ze względu na właściwości fizyczne tego rodzaju ładunku. Wagon kryty zapewnia optymalne warunki transportu, chroniąc zboże przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak deszcz, śnieg czy nadmierna wilgotność, które mogłyby wpłynąć negatywnie na jakość zboża. Dodatkowo, ten rodzaj wagony chroni ładunek przed zanieczyszczeniem i kradzieżą, co jest istotnym aspektem w branży transportowej. Standardy transportu towarów, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie odpowiednich środków ochrony ładunków. Przykładem praktycznego zastosowania wagonów krytych może być transport zboża z pola do młyna, gdzie utrzymanie suchego i czystego stanu ładunku jest kluczowe dla dalszego przetwarzania. Warto również zauważyć, że wagony kryte są dostosowane do dużych ładunków, co czyni je efektywnym rozwiązaniem dla przewozu w branży rolniczej.