Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:07
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:42

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Po zainstalowaniu nowej pompy w opryskiwaczu zauważono, że podczas jej pracy strumień cieczy roboczej na końcówkach dysz wyraźnie pulsuje. Co może być przyczyną tego zjawiska?

A. niedopatrzenie w regulacji ciśnienia w powietrzniku pompy
B. ustawienie zbyt niskiego ciśnienia cieczy roboczej
C. ustawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej
D. brak wykonania odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza
Nieprawidłowe podejście dotyczące pominięcia odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza często prowadzi do błędnych wniosków. Oczywiście, odpowietrzenie jest istotne, jednak nie jest główną przyczyną pulsacji strumienia cieczy roboczej. Odpowietrzenie ma na celu usunięcie powietrza z układu, co może zapobiegać powstawaniu zatorów, lecz jego niewłaściwe przeprowadzenie niekoniecznie musi prowadzić do pulsacji. Czasami może to powodować inne problemy, jak np. niestabilność ciśnienia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna pulsowania strumienia. Z drugiej strony, nastawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej może prowadzić do nadmiernego obciążenia pompy oraz układu dysz, co w sytuacji niepoprawnej regulacji może także powodować pulsacje. Warto pamiętać, że każdy sprzęt ma określone normy ciśnienia, których przekroczenie może prowadzić do uszkodzenia. Z kolei nastawienie zbyt niskiego ciśnienia również może powodować nierównomierność wydobywającej się cieczy, ale konkretne pulsacje są bardziej związane z regulacją powietrza w pompie. W praktyce, aby skutecznie eliminować pulsacje, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie ustawienia powietrznika oraz sprawność układu roboczego, zamiast skupiać się na mniej istotnych aspektach, takich jak odpowietrzenie czy ciśnienie cieczy.

Pytanie 2

Podczas przygotowania ciągnika do przeprowadzenia testu szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika przy użyciu pomiaru ciśnienia oleju, należy ocenić stan techniczny pompy, a następnie

A. usunąć wszystkie wtryskiwacze
B. zmienić olej w silniku
C. podgrzać silnik do temperatury operacyjnej
D. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik jest w nią wyposażony
Wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy przed dokonaniem oceny ciśnienia oleju jest niewłaściwym podejściem, ponieważ wtryskiwacze są kluczowym elementem systemu zasilania silnika. Ich demontaż nie tylko nie wpływa na prawidłowość pomiaru ciśnienia oleju, ale może również prowadzić do problemów z układem paliwowym oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń. Wymiana oleju w silniku, choć istotna dla jego ogólnego stanu, nie jest bezpośrednio związana z oceną ciśnienia oleju w kontekście szczelności łożysk. Zmiana oleju wpływa na jego właściwości, ale nie ma znaczenia w kontekście przygotowania do testów szczelności. Całkowite otwarcie przepustnicy, jeżeli silnik taką posiada, również nie jest wymaganym krokiem, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na ocenę ciśnienia oleju. Otwarcie przepustnicy zmienia mieszankę paliwowo-powietrzną, co może wprowadzić dodatkowe zmienne do pomiaru, ale nie jest elementem niezbędnym w ocenie szczelności łożysk. Kluczowe jest zrozumienie, że właściwe przygotowanie silnika do testu ciśnienia oleju powinno koncentrować się na jego rozgrzaniu do temperatury roboczej, co zapewnia poprawne właściwości smarowania i dokładność pomiarów.

Pytanie 3

Jaki jest całkowity koszt naprawy maszyny rolniczej, jeśli koszt robocizny netto wynosi 500 zł, cena części netto to 1 000 zł, VAT na części to 23%, na robociznę 8%, a wykonawca oferuje 10% rabatu na całość usługi?

A. 1 770 zł
B. 1 647 zł
C. 1 716 zł
D. 1 593 zł
W przypadku obliczania kosztów naprawy maszyny rolniczej, nieprawidłowe podejście do kalkulacji może prowadzić do błędnych wyników. Na przykład, jeśli ktoś pomija VAT na robociznę lub części, wówczas całkowity koszt netto nie będzie odzwierciedlał faktycznych wydatków. Dodatkowo, nie uwzględnienie rabatu może sztucznie zawyżyć koszty, prowadząc do mylnych wniosków na temat opłacalności naprawy. Kolejnym typowym błędem jest ignorowanie różnic w stawkach VAT dla różnych rodzajów usług. W tym przypadku zastosowanie stawki 8% na robociznę oraz 23% na części jest zgodne z obowiązującymi przepisami, a ich pominięcie prowadzi do błędnych obliczeń. Osoby, które błędnie obliczają te wartości, często nie mają na uwadze całościowego obrazu kosztów i rabatów, co może skutkować zawyżonymi wydatkami w budżecie. Kluczowe jest także zrozumienie, że rabat na całkowitą wartość usługi powinien być obliczany po dodaniu wszystkich kosztów netto i VAT, co zmienia ostateczny wynik. Dlatego tak istotne jest, aby przy takich kalkulacjach stosować standardowe procedury oraz dokładnie analizować każdy składnik kosztów, aby uniknąć nieporozumień i uzyskać właściwe oszacowanie finansowe.

Pytanie 4

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ częstotliwość wymiany oleju w układzie hydraulicznym kombajnu zbożowego

CzynnośćCzęstotliwość [mth]
502005001000
Smarowanie pompy wodnejX
Wymiana płynu chłodniczegoX
Wymiana oleju w układzie smarowania silnikaX
Wymiana oleju w układzie hydraulicznymX
A. 200 mth
B. 1 000 mth
C. 50 mth
D. 500 mth
Wymiana oleju w układzie hydraulicznym kombajnu co 1 000 motogodzin to naprawdę dobra praktyka, zgodna z tym, co mówią producenci i doświadczeni rolnicy. Odpowiedni olej hydrauliczny jest kluczowy dla sprawnego działania całego systemu. Jak się go nie wymienia regularnie, można narazić się na różne problemy, a olej po 1 000 mth może już nie działać jak należy. To oznacza większe tarcie i szybsze zużycie elementów hydraulicznych. Regularne sprawdzanie stanu oleju i trzymanie się planu wymiany to podstawa, jeśli chce się dobrze zarządzać maszynami. Nie zapominaj też, żeby zwracać uwagę na jakość oleju i wszelkie dodatki – to może naprawdę poprawić jego działanie. Inwestycja w dobry olej i trzymanie się zaleceń producenta jest kluczem do długiej i efektywnej pracy maszyny.

Pytanie 5

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego (I)Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów
A. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
Zdecydowanie dobra decyzja z tymi 19 zębami na kole (I) i 35 zębami na kole (II). Dzięki temu masz idealny odstęp między ziemniakami, wynoszący 35 cm. W praktyce, jak już pewnie wiesz, ważne jest, żeby dobrze dobrać te parametry mechaniczne, bo to ma ogromne znaczenie przy sadzeniu. Odpowiednia liczba zębów na kołach łańcuchowych pozwala utrzymać stały odstęp, co jest kluczowe, żeby rośliny dobrze rosły. Teoretycznie, zanim zdecydujesz się na takie rozwiązanie, warto zrozumieć, jak działają przekładnie i jak to wpływa na wydajność sadzenia. Z doświadczenia wiem, że warto przed podjęciem decyzji przeanalizować wszystko dokładnie i przeprowadzić kilka testów, żeby mieć pewność, że wszystko działa jak należy. Taki dobór zębów to dobry przykład na to, jak precyzyjne planowanie może poprawić jakość pracy w rolnictwie.

Pytanie 6

Jakie są wydatki na wymianę akumulatorów w ciągniku z instalacją elektryczną 12V, jeśli cena brutto akumulatora 195Ah/6V wynosi 210 zł, a rolnik za oddanie zużytych akumulatorów dostanie 10% zniżki? Koszt wymiany jest już wliczony w cenę akumulatora?

A. 189 zł
B. 231 zł
C. 390 zł
D. 378 zł
Koszt wymiany akumulatorów w ciągniku z 12-woltową instalacją elektryczną, w kontekście ceny akumulatora 195Ah/6V wynoszącej 210 zł, można obliczyć z uwzględnieniem bonifikaty za zwrot zużytych akumulatorów. Bonifikata wynosi 10% z 210 zł, co daje 21 zł. Ostateczny koszt zakupu nowego akumulatora po odjęciu bonifikaty wynosi zatem 210 zł - 21 zł = 189 zł. Jednakże, aby obliczyć całkowity koszt wymiany akumulatorów wciągniku, należy również uwzględnić potrzebę zakupu dodatkowych akumulatorów w zestawie. W przypadku ciągnika, zazwyczaj wymienia się dwa akumulatory, co podwaja koszt. W związku z tym, całkowity koszt wymiany wynosi 189 zł x 2 = 378 zł. Taka kalkulacja jest zgodna z praktykami stosowanymi w branży rolniczej, gdzie rolnicy często korzystają z systemów bonifikacyjnych oraz standardowych wymagań dotyczących instalacji elektrycznej w ciągnikach.

Pytanie 7

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych ma miejsce, gdy

A. stan techniczny pojazdów rolniczych jest niewłaściwy
B. zmieniają się warunki klimatyczne
C. zbliża się koniec okresu gwarancyjnego
D. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy normę
Nieprawidłowe podejścia do sezonowej obsługi pojazdów rolniczych często wynikają z niepełnego zrozumienia ich specyfiki oraz warunków użytkowania. Zakończenie okresu gwarancyjnego, choć może być sygnałem do przeglądu, nie jest bezpośrednim czynnikiem determinującym sezonową obsługę maszyn. W praktyce, po zakończeniu gwarancji, użytkownicy powinni bardziej zwracać uwagę na dotychczasowy stan techniczny pojazdu oraz jego historię serwisową. Zmiana warunków klimatycznych to kluczowy wskaźnik, który powinien kierować decyzjami o sezonowej obsłudze, podczas gdy nieprzestrzeganie tego może prowadzić do poważnych usterek. Ponadto, pomimo że stan techniczny pojazdów jest istotny, jego niewłaściwość zazwyczaj ujawnia się w kontekście intensywnego użytkowania, a nie tylko przy zmianie pór roku. Również liczba przepracowanych motogodzin, choć ważna, nie powinna być jedynym kryterium oceny potrzeby konserwacji. Niektórzy użytkownicy mogą skupić się tylko na tej liczbie, ignorując inne kluczowe elementy, takie jak warunki pracy czy obciążenie maszyny. Właściwe podejście do obsługi sezonowej wiąże się z całościowym zarządzaniem cyklem życia maszyny, co obejmuje zarówno analizę warunków zewnętrznych, jak i wewnętrznych aspektów technicznych, takich jak regularne kontrole, coraz bardziej złożone systemy diagnostyczne oraz dostosowanie do specyfiki pracy w zmieniających się warunkach.

Pytanie 8

Na podstawie informacji zamieszczonych tabeli wskaż lampę, w której są stosowane żarówki halogenowe dwuwłókowe.

Rodzaj lampyTyp żarówki
Lampa robocza 1: 4 przednie i 4 tylnychH3
(12V, 55W)
Reflektor główny 4 (montowany na masce)H4
(12V, 55/60W)
Lampa dodatkowych świateł mijania 5 (montowana na wsporniku kierunkowskazów)H7
(12V, 55W)
Przednia lampa zespolona (kierunkowskaz 2 / pozycyjne 3)P21W (kierunkowskaz)
R10W (pozycyjne)
Tylna lampa zespolona (kierunkowskaz 7)P21W
Tylna lampa zespolona 6 (stop/pozycyjne)P21/5W
Lampa oświetlenia tablicy rejestracyjnej 9R10W
Lampa oświetlenia wnętrza kabinyC5W
A. Przednia lampa zespolona.
B. Tylna lampa zespolona (stop / pozycyjne).
C. Lampa robocza.
D. Reflektor główny (montowany na masce).
Wybór odpowiedzi związanych z przednią lub tylną lampą zespoloną oraz lampą roboczą wynika z nieznajomości specyfiki zastosowań poszczególnych typów oświetlenia w pojazdach. Przednia lampa zespolona, która zazwyczaj łączy funkcje świateł drogowych, mijania oraz pozycyjnych, często wykorzystuje różne rodzaje żarówek, ale nie jest zazwyczaj projektowana do użycia z halogenami dwuwłókowymi. W tej sytuacji, żarówki stosowane w takich lampach mogą być jednowłókowe lub LED, co nie odpowiada wymaganiom do zastosowania żarówek H4. W przypadku tylnej lampy zespolonej, która obsługuje światła stop oraz pozycyjne, także nie są stosowane dwuwłókowe żarówki halogenowe, ponieważ wymagania dotyczące jasności i specyfiki tych świateł są inne. Lampy robocze, z kolei, są często wyposażone w zupełnie inne źródła światła, takie jak LED czy halogeny jednowłókowe, dostosowane do konkretnych zastosowań roboczych, a nie do standardowych funkcji oświetlenia drogowego. Wybór niewłaściwych lamp do określonych typów żarówek wynika z niepełnego zrozumienia ich przeznaczenia oraz specyfikacji technicznych, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego oświetlenia i bezpieczeństwa na drodze. Dobrze jest pamiętać, że stosowanie odpowiednich żarówek w odpowiednich lampach jest nie tylko kwestią efektywności, ale również zgodności z regulacjami drogowymi oraz standardami bezpieczeństwa.

Pytanie 9

Jakie będzie wydatki na obsianie 6 ha kukurydzy przy użyciu siewnika punktowego o szerokości roboczej 6 m, jeśli będzie on poruszał się z przeciętną prędkością 5 km/h, a koszt godziny jego pracy wynosi 300 zł?

A. 600 zł
B. 500 zł
C. 800 zł
D. 700 zł
Aby obliczyć koszt obsiania pola kukurydzy o powierzchni 6 ha, należy najpierw określić, jaką powierzchnię może obrobić siewnik w ciągu godziny. Szerokość robocza siewnika wynosi 6 m, a prędkość robocza to 5 km/h. Możemy obliczyć powierzchnię, którą siewnik obsieje w ciągu godziny. Szerokość (6 m) przekształcamy na hektary, co daje 0,6 ha. Prędkość 5 km/h odpowiada 5000 m w ciągu godziny. Powierzchnia obsiewana w godzinę wynosi zatem: 0,6 ha x 5 km/h = 3 ha/h. Teraz, aby obliczyć czas potrzebny na obsianie 6 ha, dzielimy 6 ha przez 3 ha/h, co daje 2 godziny. Koszt pracy siewnika to 300 zł za godzinę, więc całkowity koszt wyniesie 2 godziny x 300 zł/h = 600 zł. Takie obliczenia są standardową praktyką w agrotechnice i pozwalają na precyzyjne planowanie kosztów operacji rolniczych.

Pytanie 10

Przy ocenie jakości montażu łożyska stożkowego, kluczowe jest przede wszystkim zweryfikowanie jego

A. luzu promieniowego
B. bicia promieniowego
C. luzu osiowego
D. bicia osiowego
Luz osiowy jest kluczowym parametrem oceny jakości montażu łożyska stożkowego, ponieważ bezpośrednio wpływa na jego zdolność do przenoszenia obciążeń oraz stabilność w pracy. Właściwy luz osiowy zapewnia, że łożysko nie jest narażone na przeciążenia, co mogłoby prowadzić do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia. W praktyce, luz osiowy powinien być dostosowany do specyfiki zastosowania łożyska, które mogą różnić się w zależności od prędkości obrotowej, rodzaju obciążenia oraz warunków pracy. W branży motoryzacyjnej oraz w maszynach przemysłowych, stosowanie norm takich jak ISO 5762 lub ISO 281 jest powszechną praktyką, co pozwala na precyzyjne określenie wymaganych wartości luzu. Ponadto, w procesach diagnostycznych, pomiar luzu osiowego jest podstawowym krokiem w ocenie stanu technicznego maszyny, co umożliwia wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i planowanie konserwacji. Dlatego kontrola luzu osiowego nie tylko zapewnia sprawne funkcjonowanie łożysk, ale również przyczynia się do zwiększenia trwałości całego systemu mechanicznego.

Pytanie 11

W oparciu o dane zawarte w tabeli oblicz, łączny koszt naprawy dwubębnowej kosiarki rotacyjnej polegający na wymianie wszystkich nożyków razem z trzymakami oraz trzech tulejek dystansowych. Wartość robocizny brutto to 50 zł

Lp.Nazwa częściCena brutto [ zł ]
1.Nożyk kosiarki 1)3,00
2.Trzymak noża kosiarki7,00
3.Tuleja dystansowa5,00
Uwaga: 1) – 6 sztuk w maszynie
A. 140 zł
B. 125 zł
C. 95 zł
D. 75 zł
No to mamy 125 zł jako poprawną odpowiedź. Jak chcesz obliczyć całkowity koszt naprawy kosiarki rotacyjnej, musisz wziąć pod uwagę nie tylko części, ale i robociznę. Koszt wymiany nożyków i trzymaków wynosi 75 zł, co znajdziesz w tabeli. A do tego 50 zł za robociznę, czyli razem 75 zł + 50 zł daje nam 125 zł. To raczej standardowe podejście do obliczeń w branży ogrodniczej, więc dobrze, że to rozumiesz. Pamiętaj, że dokładność w szacowaniu kosztów jest ważna, bo błędy mogą sprawić, że budżet na naprawy wyjdzie źle. Ciekawe, jak ten koszt wpływa na opinie klientów, bo pewnie chcą wiedzieć, za co płacą.

Pytanie 12

Podczas przeprowadzania orki zimowej przy użyciu ciągnika z pługiem obracalnym, w jaki sposób powinno się poruszać po polu?

A. w ruchu figurowym
B. w ruchu zagonowym w rozorywkę
C. w ruchu czółenkowym
D. w ruchu zagonowym w skład
Odpowiedź 'czółenkowym' jest poprawna, ponieważ metoda ta polega na wykonaniu orki wzdłuż pasów pola, co umożliwia efektywne i równomierne rozłożenie masy gleby przez pług obracalny. Technika ta jest szczególnie zalecana przy orce zimowej, kiedy gleba jest jeszcze mokra, a ruchy ciągnika mogą powodować zbyt duże ugniecenie. Wykonując orkę czółenkową, zmniejszamy ryzyko rozjeżdżania gleby, co jest kluczowe dla utrzymania jej struktury i właściwości fizycznych. Przykładowo, orka czółenkowa pozwala na lepsze warunki do wchłaniania wody oraz sprzyja rozwojowi mikroorganizmów, co jest istotne dla jakości gleby. Standardy branżowe zalecają tę metodę, aby zmaksymalizować wydajność prac polowych oraz utrzymać zdrową glebę na dłużej, co ma pozytywny wpływ na plony w kolejnych sezonach.

Pytanie 13

W czasie długoterminowego przechowywania ciągnika akumulatory należy

A. oczyścić, zakonserwować zaciski smarem stałym, a do każdego ogniwa dolać elektrolitu
B. odłączyć, uzupełnić elektrolit, a zaciski zabezpieczyć olejem
C. zdemontować i umieścić w ciepłym, suchym miejscu z możliwością okresowego doładowania
D. zdemontować, dokręcić korki i trzymać w chłodnym, ciemnym miejscu
Właściwe przechowywanie akumulatorów jest kluczowe dla ich długowieczności i efektywności. Odpowiedź wskazująca na wymontowanie akumulatorów oraz ich przechowywanie w ciepłym, suchym miejscu z możliwością okresowego doładowania jest zgodna z zaleceniami producentów akumulatorów. W takich warunkach minimalizowane jest ryzyko korozji i uszkodzeń wynikających z niskich temperatur oraz nadmiernej wilgoci, które mogą prowadzić do strat elektrolitu. Ponadto, regularne doładowanie akumulatorów zapobiega ich głębokiemu rozładowaniu, co jest kluczowe dla zachowania ich pojemności i wydajności. Przykładem praktycznym może być użycie inteligentnej ładowarki, która automatycznie dostosowuje napięcie i prąd ładowania, co jest szczególnie ważne w przypadku akumulatorów AGM lub żelowych. Stosowanie się do tych wytycznych pozwala na zachowanie wysokiej sprawności akumulatora przez dłuższy czas oraz minimalizuje ryzyko awarii w kluczowych momentach eksploatacji ciągnika.

Pytanie 14

Które talerze brony są sprawne technicznie?

Tabela: Weryfikacji talerza brony
Parametr weryfikacjiWartość nominalna [mm]Wartość zmierzona [mm]
Talerz 1Talerz 2Talerz 3Talerz 4Talerz 5
Bicie promieniowedo 545635
Bicie osiowedo 869789
Grubość ostrza0,5÷1,50,51,20,91,41,0
A. 3 i 5
B. 1 i 2
C. 4 i 5
D. 1 i 4
Odpowiedź 1 i 4 jest prawidłowa, ponieważ oba talerze spełniają wymagania techniczne. Talerz 1 wykazuje bicie promieniowe wynoszące 4 mm, co jest zgodne z normą do 5 mm, a jego bicie osiowe wynosi 6 mm, mieszcząc się w normie do 8 mm. Ponadto grubość ostrza wynosząca 0,5 mm mieści się w akceptowalnym zakresie 0,5-1,5 mm. Talerz 4 również jest w pełni sprawny - jego bicie promieniowe to 3 mm, bicie osiowe 8 mm, a grubość ostrza 1,4 mm, co również mieści się w normach. Regularne monitorowanie tych wartości jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa pracy maszyn. W praktyce, talerze brony, które nie mieszczą się w tych normach, mogą prowadzić do nierównomiernego rozkładu sił, co wpływa na jakość pracy w polu. Zgodnie z dobrymi praktykami, każda maszyna powinna być regularnie serwisowana, a jej elementy kontrolowane zgodnie z wymaganiami producenta i normami branżowymi, aby zapobiec awariom i zwiększyć wydajność.

Pytanie 15

Oblicz koszt energii elektrycznej zużytej przez czyszczalnię do oczyszczenia 300 ton pszenicy o wilgotności 15%. W czyszczalni zastosowano sita górne o średnicy otworów 6,5 mm. Całkowita moc zainstalowana czyszczalni wynosi 9 kW, a jej wydajność w t/h określono w tabeli. Przyjmij koszt energii elektrycznej 0,50 zł za 1 kWh.

TABELA WYDAJNOŚCI CZYSZCZALNI [t/h]
Średnica otworów
w sicie górnym
Pszenica o wilgotności 15%Jęczmień o wilgotności 15%
Sprawność czyszczenia
70%
Sprawność czyszczenia
30%
Sprawność czyszczenia
70%
Sprawność czyszczenia
30%
5,0----
6,520-10-
8,025-12-
9,03015
10,04020
12,07035
A. 150,00 zł
B. 135,00 zł
C. 45,00 zł
D. 67,50 zł
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych pomyłek wynikających z niepełnego zrozumienia zagadnienia obliczeń kosztów energii elektrycznej. Wiele osób może źle oszacować czas potrzebny na oczyszczenie pszenicy, co prowadzi do błędnych wyników. Wydajność czyszczalni, która została podana jako 20 t/h, jest kluczowa, ponieważ nieprawidłowe założenie co do tej wartości może skutkować znacznymi różnicami w obliczeniach. Na przykład, jeśli ktoś przyjmie, że czyszczalnia czyści 30 ton na godzinę, obliczy 10 godzin pracy, co w połączeniu z mocą 9 kW dałoby 90 kWh, a następnie koszt 45,00 zł. To pokazuje, jak ważne jest dokładne rozumienie danych wydajności. Kolejnym typowym błędem jest nieuwzględnienie pełnego czasu pracy urządzenia, co może prowadzić do zaniżenia lub zawyżenia kosztów energii. Wreszcie, niektórzy mogą nieprawidłowo interpretować jednostki mocy i czasu, co może prowadzić do mylnych wniosków. Aby uniknąć takich błędów, kluczowe jest przestrzeganie standardów obliczeniowych oraz dokładne zapoznanie się z danymi technicznymi. Prawidłowe podejście do obliczeń nie tylko pozwala na oszczędności, ale również wspiera lepsze podejmowanie decyzji w obszarze zarządzania energią.

Pytanie 16

Pierwszą kontrolę techniczną nowego traktora przeprowadza się przed upływem

A. 3 lat
B. 2 lat
C. 4 lat
D. 1 roku
Pierwsze badanie techniczne nowego ciągnika należy przeprowadzić nie później niż po trzech latach eksploatacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z Ustawą o ruchu drogowym oraz normami technicznymi, regularne kontrole techniczne są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania maszyn rolniczych. W ciągu tego okresu producent i użytkownik mogą ocenić, czy ciągnik funkcjonuje zgodnie z wymogami technicznymi oraz czy nie występują usterki mogące zagrażać bezpieczeństwu. Przykładowo, ciągniki powinny być poddawane inspekcji, aby wykryć potencjalne problemy z układem hamulcowym, zawieszeniem czy systemem elektrycznym, które mogą pojawić się w trakcie intensywnego użytkowania. Takie działania nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także mogą wydłużyć żywotność sprzętu oraz obniżyć koszty ewentualnych napraw w przyszłości. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i zaleceniami producentów, co potwierdza znaczenie regularnych przeglądów technicznych.

Pytanie 17

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. maszyny na zespoły
B. zespołów i podzespołów na części
C. osłon i opróżnienia zbiorników
D. układów hydraulicznych
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 18

W przypadku napotkania problemów przy rozkładaniu połączenia śrubowego należy

A. schłodzić połączenie
B. podgrzać połączenie
C. użyć klucza zaciskowego
D. zmniejszyć stosowany moment
Podgrzewanie połączenia śrubowego jest skuteczną metodą na pokonanie oporu, który może wystąpić w wyniku korozji, naprężeń lub osadów. Wysoka temperatura rozszerza materiał śruby oraz nakrętki, co może pomóc w jego łatwiejszym demontażu. Jest to standardowa praktyka w wielu branżach, w tym motoryzacyjnej i przemysłowej, gdzie często spotykane są mocno zardzewiałe lub zablokowane połączenia. Przykładowo, w przypadku demontażu elementów silnika, które były eksploatowane przez długi czas, podgrzewanie połączenia może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gwintów. Ważne jest jednak, aby stosować odpowiednie techniki, aby nie uszkodzić materiału, a także zachować ostrożność wobec potencjalnych zagrożeń związanych z wysoką temperaturą. Dobrze jest również znać właściwości materiałów, aby uniknąć ich przegrzania, co mogłoby prowadzić do zmiany struktury materiału.

Pytanie 19

Jaki instrument powinien być użyty do określenia gęstości elektrolitu w akumulatorze?

A. Wakuometr
B. Areometr
C. Woltomierz
D. Manometr
Manometr, woltomierz i wakuometr to przyrządy, które nie są przeznaczone do pomiaru gęstości elektrolitu, a ich zastosowanie w tym kontekście wynika z nieporozumień dotyczących podstawowych zasad działania tych urządzeń. Manometr jest używany do pomiaru ciśnienia gazów lub cieczy i nie ma zastosowania w bezpośrednim pomiarze gęstości cieczy. Użytkownik mógł błędnie założyć, że jeśli ciśnienie jest jakimś wskaźnikiem stanu, to manometr może również informować o gęstości; jest to jednak nieprawidłowe podejście, ponieważ ciśnienie nie koreluje bezpośrednio z gęstością w kontekście elektrolitu w akumulatorze. Woltomierz z kolei mierzy napięcie elektryczne i jest używany do oceny wydajności obwodów elektrycznych, a nie właściwości cieczy. W kontekście akumulatorów, jego pomiary mogą być użyteczne, ale nie dostarczają informacji o gęstości elektrolitu. Wakuometr mierzy ciśnienie w próżni i także nie ma zastosowania w pomiarze gęstości cieczy. Typowym błędem jest zakładanie, że różne urządzenia pomiarowe są wymienne lub mogą dostarczać podobnych informacji, co jest mylnym rozumowaniem. Właściwe zrozumienie funkcji i zastosowań poszczególnych przyrządów pomiarowych jest kluczowe dla uzyskania dokładnych wyników, a także dla efektywnej konserwacji i diagnostyki akumulatorów.

Pytanie 20

Jakie paliwo napędza silnik, którego system zasilania obejmuje takie elementy jak zawór redukcyjny, manometr, wymiennik ciepła oraz mieszalnik?

A. Benzyną bezołowiową
B. Olej napędowy
C. Mieszaniną propanu i butanu
D. Alkoholem metylowym
Słuchaj, zastosowanie alkoholu metylowego, benzyny bezołowiowej czy oleju napędowego w tym silniku, o którym rozmawiamy, to jednak nie najlepszy pomysł. Alkohol metylowy, chociaż jest biopaliwem, ma swoje specyficzne wymagania i nie potrzebuje takich elementów jak zawór redukcyjny, manometr czy mieszalnik. Z kolei benzyna bezołowiowa jest używana w silnikach zapłonowych, które mają zupełnie inny układ zasilania przystosowany do płynów. A co do oleju napędowego, to on jest dla silników wysokoprężnych i też wymaga specjalnych systemów. Silniki na olej napędowy czy benzynę są zaprojektowane inaczej, więc nie sprawdzą się w kontekście opisanego układu zasilania. Ważne jest, żeby wiedzieć, że każde paliwo wymaga odpowiednich części, bo inaczej może być nieefektywnie, a nawet może dojść do awarii.

Pytanie 21

Aby przewieźć i rozładować kamienie, gruz oraz ziemię, należy wykorzystać przyczepę

A. z przenośnikiem podłogowym
B. sztywną skrzyniową
C. skorupową z wywrotem
D. zbierającą szkieletową
Wybór przyczepy skorupowej z wywrotem do transportu i rozładunku kamieni, gruzu oraz ziemi jest uzasadniony jej konstrukcją oraz funkcjonalnością. Przyczepy te charakteryzują się specjalnie zaprojektowanym systemem wywrotu, który umożliwia szybki i efektywny rozładunek materiałów sypkich. Dzięki temu, proces transportu staje się bardziej efektywny, co jest szczególnie istotne w branżach budowlanej i zajmującej się pracami ziemnymi. Przykładem zastosowania może być transport gruzu z miejsca budowy do wysypiska – wywrotka pozwala na szybkie opróżnienie przyczepy w wyznaczonym miejscu, co znacząco przyspiesza proces pracy. Standardy jakościowe w branży transportowej, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie używania odpowiednich narzędzi do specyficznych zadań, co znajduje potwierdzenie w popularności przyczep wywrotów w praktyce budowlanej.

Pytanie 22

W trakcie naprawy rozrusznika wymieniono elektromagnes włącznika za 68,50 zł, zespoły sprzęgające w kwocie 31,60 zł oraz cztery szczotki po 5,80 zł każda. Koszt robocizny oszacowano na 100,00 zł. Ceny elementów oraz robocizna uwzględniają podatek. Jaki jest całkowity koszt naprawy rozrusznika?

A. 223,30 zł
B. 274,66 zł
C. 205,90 zł
D. 523,60 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy rozrusznika, należy zsumować koszty wszystkich części oraz robocizny. W skład całkowitych kosztów wchodzą: włącznik elektromagnetyczny za 68,50 zł, zespół sprzęgający za 31,60 zł oraz cztery szczotki, każda po 5,80 zł. Koszt szczotek wynosi więc 4 x 5,80 zł = 23,20 zł. Następnie dodajemy koszty: 68,50 zł (włącznik) + 31,60 zł (zespoły sprzęgające) + 23,20 zł (szczotki) + 100,00 zł (robocizna) = 223,30 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że w obliczeniach uwzględniono już podatek, co jest zgodne z praktyką rynkową. Przykładowo, prowadząc warsztat samochodowy, ważne jest rzetelne kalkulowanie kosztów naprawy, aby zapewnić klientom przejrzystość cenową. Takie podejście sprzyja również budowaniu zaufania i długoterminowych relacji z klientami, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 23

Montaż nowego filtra oleju w silniku wymaga

A. wyczyszczenia uszczelki i gwintu benzyną lub naftą
B. przedmuchania go sprężonym powietrzem
C. pełnego napełnienia olejem przekładniowym
D. nasączenia uszczelki olejem silnikowym
Zwilżenie uszczelki olejem silnikowym przed zamontowaniem nowego filtra oleju jest kluczowym krokiem, który zapewnia właściwe uszczelnienie oraz minimalizuje ryzyko przecieków. Olej smaruje uszczelkę, co pozwala na lepsze dopasowanie do powierzchni styku, co jest szczególnie istotne w przypadku filtrów przykręcanych. Warto również pamiętać, że smarowanie uszczelki przed montażem jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, co jest potwierdzone przez producentów filtrów. Niewłaściwe uszczelnienie może prowadzić do wycieków oleju, co z kolei może wpłynąć na wydajność silnika oraz prowadzić do poważnych uszkodzeń. Zachowanie tej procedury wydłuża żywotność filtra oraz poprawia ogólną niezawodność układu smarowania. Przykładowo, w przypadku silników wysokoprężnych, gdzie ciśnienie oleju jest wyższe, odpowiednie uszczelnienie jest jeszcze bardziej krytyczne dla prawidłowego funkcjonowania silnika.

Pytanie 24

W której z poniższych pras wykorzystuje się koło zamachowe osadzone na wale napędowym?

A. Zwijającej ze zmienną komorą prasowania
B. Zbierającej niskiego stopnia zgniotu
C. Zbierającej wysokiego stopnia zgniotu
D. Zwijającej z stałą komorą prasowania
Warianty pras, które nie wykorzystują koła zamachowego umieszczonego na wale napędowym, charakteryzują się innymi mechanizmami i rozwiązaniami technicznymi. Prasy zwijające ze stałą komorą prasowania oraz ze zmienną komorą prasowania często opierają się na tradycyjnym systemie napędowym, który nie wymaga akumulatora energii w postaci koła zamachowego. W tych przypadkach, proces prasowania polega na bezpośrednim przetwarzaniu materiału w komorze prasowej, co może skutkować mniejszą efektywnością w kontekście uzyskiwania wysokiego zgniotu. Komory te są zaprojektowane tak, aby materiał był kompresowany w sposób ciągły, co nie zawsze przekłada się na wysoką jakość końcowego produktu. Z kolei prasy zbierające niskiego stopnia zgniotu są skonstruowane do pracy z materiałami, które nie wymagają intensywnego zgniotu, dlatego też mechanizmy w nich zastosowane są bardziej odpowiednie do lżejszych aplikacji. W przypadku tych pras, brak koła zamachowego skutkuje ograniczoną kontrolą nad procesem prasowania, co może prowadzić do niestabilności w produkcji oraz nieoptymalnych rezultatów. Stosowanie takich rozwiązań może być wynikiem błędnej analizy wymagań procesu, co podkreśla znaczenie zrozumienia specyfiki materiału oraz docelowego produktu przed podjęciem decyzji o wyborze odpowiedniej prasy.

Pytanie 25

Zanim przystąpimy do odpowietrzenia hydraulicznych hamulców w ciągniku rolniczym, który ma dwa niezależne układy, należy

A. uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku
B. ustawić luz pomiędzy szczękami a bębnami hamulcowymi
C. dostosować skok obu pomp hamulcowych
D. odłączyć wąż łączący pompy
Poprawna odpowiedź to uzupełnienie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku, co jest kluczowym krokiem przed przystąpieniem do odpowietrzania hydraulicznych hamulców. W przypadku ciągnika rolniczego, który posiada dwa niezależne układy hamulcowe, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu płynu, aby uniknąć powietrza w układzie hamulcowym. Powietrze, które dostaje się do systemu hamulcowego, może znacząco obniżyć skuteczność hamowania, co stwarza niebezpieczeństwo w trakcie eksploatacji maszyny. Uzupełniając płyn, należy również sprawdzić jego jakość i typ, stosując się do zaleceń producenta. Dobre praktyki nakazują regularnie kontrolować poziom płynu, aby w porę zareagować na jego ewentualny spadek. Warto również pamiętać, że w przypadku ciągników rolniczych, które są intensywnie eksploatowane, ryzyko zanieczyszczenia płynu hamulcowego wzrasta, dlatego należy dbać o jego czystość i regularną wymianę. Przykładami zastosowania tej wiedzy mogą być regularne przeglądy techniczne urządzeń rolniczych oraz edukowanie operatorów maszyn o znaczeniu prawidłowego działania układów hamulcowych.

Pytanie 26

Jaki będzie koszt osuszenia 100 ton zboża o wilgotności 18% do 14% oraz 50 ton zboża z wilgotnością 16% do 14%, jeśli cena wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł?

A. 4 000 zł
B. 5 000 zł
C. 8 000 zł
D. 6 000 zł
Analizując pozostałe odpowiedzi, można dostrzec typowe błędy logiczne oraz nieporozumienia związane z obliczeniami. Na przykład, odpowiedź sugerująca koszt 8 000 zł sprzyja przekonaniu, że całkowita ilość wody usuniętej z ziarna była znacznie wyższa niż w rzeczywistości. W rzeczywistości, konieczność obniżenia wilgotności jest ograniczona do konkretnej wartości, co bezpośrednio wpływa na całkowity koszt. Ponadto, odpowiedzi zawierające wartości 4 000 zł i 6 000 zł również mylą się w obliczeniach i nie uwzględniają wszystkich partii zboża, co prowadzi do błędnych wniosków. Przy ocenie kosztów wysuszenia, mylona jest skala redukcji wilgotności oraz jej wpływ na całkowity koszt operacji. Kluczowe jest, aby podczas takich obliczeń skupić się na absolutnych wartościach i nie ignorować żadnego z elementów, co może prowadzić do niepełnych danych. Tego rodzaju błędy są powszechne w analizach kosztów i pokazują, jak ważne jest zrozumienie procesów technologicznych oraz umiejętność podejmowania decyzji na podstawie poprawnych kalkulacji. Doświadczenie w tej branży wymaga nie tylko znajomości kosztów, ale także umiejętności analizy i wnioskowania przy użyciu odpowiednich danych.

Pytanie 27

Jakiej maksymalnej stawki godzinowej za usługę, regeneracja lemiesza pługa zawieszanego jest opłacalna, jeśli regeneracja jednego lemiesza zajmuje pół godziny i wymaga czterech elektrod po 2,50 zł każda? Koszt nowego lemiesza wynosi 40 zł.

A. 30 zł
B. 90 zł
C. 50 zł
D. 70 zł
Jak patrzymy na błędne odpowiedzi, to widać, że wiele z nich, jak 70 zł, 90 zł czy 30 zł, nie biorą pod uwagę pełnych kosztów regeneracji lemiesza. Pierwsza rzecz to to, że trzeba porównać regenerację z zakupem nowego lemiesza. Bez tej analizy trudno dobrze ocenić, co się opłaca. Na przykład, jeśli regeneracja kosztuje 10 zł, a nowy lemiesz 40 zł, to regeneracja traci sens, gdy koszt pracy przekracza 30 zł, co wyjaśnia niektóre z błędnych odpowiedzi. Czasem ktoś mógł wybrać 30 zł, bo nie uwzględnił wszystkich materiałów i czasu pracy. Zbyt niska stawka może prowadzić do złych decyzji. Ważne, żeby podejmować decyzje wydatkowe na podstawie pełnych danych — działania i korzyści. W rolnictwie podejście do kosztów regeneracji i zakupu nie jest tylko sprawą finansową, ale też jakościową, bo liczy się, jak długo sprzęt będzie działał.

Pytanie 28

W jakim z wymienionych urządzeń rolniczych wykorzystuje się adapter z czterema pionowymi wałkami roboczymi?

A. W rozdrabniaczu ziarna
B. W rozdrabniaczu do słomy
C. W zgniataczu pokosów
D. W rozrzutniku obornika
W rozrzutniku obornika zastosowanie adaptera z czterema pionowymi walcami roboczymi jest uzasadnione przede wszystkim efektywnością rozprowadzania obornika na polu. Walce te, dzięki swojej budowie, umożliwiają równomierne i skuteczne rozdrabnianie materiału, co jest kluczowe dla jego szybkiego wchłaniania przez glebę. Pionowe walce, pracując w sposób obrotowy, zapewniają odpowiednią strukturę obornika, co przyczynia się do optymalizacji procesów biologicznych zachodzących w glebie. W praktyce, rozrzutniki obornika są wykorzystywane w intensywnym rolnictwie, gdzie jakość gleby oraz jej żyzność mają kluczowe znaczenie dla uzyskiwanych plonów. Dobre praktyki w zakresie nawożenia organicznego podkreślają rolę takich urządzeń w zrównoważonym zarządzaniu nawozami, co pozwala na minimalizowanie użycia sztucznych nawozów oraz ochronę środowiska. Warto również wspomnieć, że nowoczesne rozrzutniki często są wyposażone w systemy sterowania, co pozwala na precyzyjniejsze dawkowanie obornika oraz optymalizację jego zastosowania.

Pytanie 29

Na podstawie pojemności układów i cen olejów podanych w tabeli oblicz całkowity koszt zakupu i wymiany olejów w ciągniku. Koszt robocizny wynosi 50 zł za wymianę wszystkich olejów.

Tabela: Pojemności układów i ceny olejów
L.p.Układ ciągnikaPojemność [litr]Cena [zł/litr]
1Misa olejowa8,020,00
2Skrzynia przekładniowa20,010,00
3Filtr powietrza2,020,00
A. 360 zł
B. 450 zł
C. 400 zł
D. 500 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych, które są powszechne w analizach kosztów. Często zdarza się, że osoby obliczające całkowity koszt wymiany olejów pomijają istotny element, jakim jest koszt robocizny. Niekiedy, przy obliczeniach, skupiają się wyłącznie na kosztach zakupu oleju, co prowadzi do zaniżenia całkowitych wydatków. Inna możliwość to błędne zsumowanie kosztów poszczególnych układów, co również może skutkować nieprawidłowym wynikiem. Ponadto, warto zauważyć, że przy wyliczeniach konieczne jest stosowanie aktualnych cen olejów, które mogą się zmieniać. Nieprzestrzeganie tej zasady może prowadzić do dalszych rozbieżności w obliczeniach. Zrozumienie, że całkowity koszt to suma zarówno wydatków na olej, jak i kosztów robocizny, jest kluczowe. Aby uniknąć takich błędów, warto stworzyć szczegółowy plan obliczeń, który uwzględnia wszystkie niezbędne elementy, co pozwoli na uzyskanie dokładnych wyników, niezbędnych do efektywnego zarządzania kosztami w działalności rolniczej.

Pytanie 30

Czynnikiem powodującym hałaśliwą pracę oraz nagrzewanie się skrzyni biegów w ciągniku rolniczym jest

A. zbyt niski poziom oleju w skrzyni
B. niewłaściwa długość cięgien sterowania
C. uszkodzenie zatrzasków skrzyni
D. poluzowane połączenia śrubowe mocowania skrzyni
Zbyt niski poziom oleju w skrzyni biegów ciągnika rolniczego jest jedną z głównych przyczyn głośnej pracy oraz przegrzewania się tego podzespołu. Olej w skrzyni biegów pełni kluczową rolę, nie tylko w smarowaniu elementów ruchomych, ale również w odprowadzaniu ciepła generowanego podczas pracy. Niewystarczająca ilość oleju prowadzi do zwiększonego tarcia pomiędzy zębatkami oraz innymi ruchomymi częściami, co skutkuje ich szybszym zużywaniem oraz powstawaniem nadmiernego ciepła. Praktycznym przykładem może być regularna kontrola poziomu oleju, co powinno być częścią rutynowej konserwacji ciągnika, zgodnie z zaleceniami producenta. Poziom oleju należy sprawdzać regularnie, aby zapewnić jego odpowiednią ilość i jakość. Warto również zwrócić uwagę na rodzaj oleju stosowanego w skrzyni, który powinien być zgodny z normami branżowymi i specyfikacjami producenta. Dzięki stosowaniu właściwego poziomu i jakości oleju, można znacznie zwiększyć trwałość skrzyni biegów oraz zredukować ryzyko awarii. Takie praktyki są zgodne z dobrymi standardami utrzymania maszyn rolniczych.

Pytanie 31

Ciągnik o ogólnej sprawności η = 0,6 powinien współpracować z agregatem uprawowym wymagającym 18 kW mocy użytecznej (na zaczepie). Jaką moc efektywną (silnika) powinien mieć ten ciągnik, aby zapewnić nadwyżkę rzędu 10-15%?

A. 18 kW
B. 30 kW
C. 20 kW
D. 34 kW
Złe dobranie mocy silnika do współpracy z agregatem może narobić sporo bałaganu. Odpowiedzi takie jak 20 kW czy 30 kW często nie biorą pod uwagę sprawności silnika, co jest kluczowe. Jeśli nie masz odpowiedniej mocy, silnik może się przegrzewać i w rezultacie może ulec awarii. Wiele osób pomija sprawność silnika w swoich kalkulacjach, a to prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, sprawność 0,6 oznacza, że tylko 60% mocy trafia do agregatu. To może skutkować zbyt niską mocą i z pewnością nie bierzesz pod uwagę marginesu mocy wynoszącego 10-15%. Ważne jest też, żeby myśleć o warunkach, w jakich pracujesz, bo to też wpływa na efektywność. Jeśli tego nie uwzględnisz, sprzęt może nie działać tak, jak powinien, a koszty mogą wzrosnąć.

Pytanie 32

Obecność cieczy roboczej w oleju pompy opryskiwacza oznacza

A. awarię zaworów w pompie
B. niedrożność na trasie pomiędzy zbiornikiem a pompą
C. zbyt wysokie ciśnienie w powietrzniku
D. uszkodzenie membrany
Uszkodzenie membrany w pompie opryskiwacza prowadzi do niewłaściwego uszczelnienia układu, co skutkuje przedostawaniem się cieczy roboczej do oleju pompy. Membrany pełnią kluczową rolę w zapewnieniu odpowiedniego ciśnienia i separacji płynów w systemach hydraulicznych. Gdy membrana ulegnie uszkodzeniu, olej pompy może wymieszać się z cieczą roboczą, co nie tylko wpływa na wydajność samej pompy, ale także może prowadzić do poważniejszych awarii. W praktyce, regularne inspekcje stanu membrany oraz stosowanie wysokiej jakości materiałów do ich produkcji są kluczowe dla utrzymania sprawności opryskiwacza. Zgodnie z zaleceniami producentów, wymiana membrany powinna odbywać się co określony czas lub po przepracowaniu określonego wieku roboczego, co pozwala na uniknięcie kosztownych napraw i przestojów w pracy.

Pytanie 33

Jakiego oleju należy użyć do smarowania silnika wysokoprężnego, który pracuje w trudnych warunkach, według klasyfikacji API?

A. SD 10W/40
B. SA 0W/20
C. CA 15W/50
D. CD 5W/30
Odpowiedź CD 5W/30 jest właściwa, ponieważ spełnia wymagania dotyczące smarowania silników wysokoprężnych pracujących w trudnych warunkach. Klasyfikacja API (American Petroleum Institute) wskazuje, że oleje oznaczone jako 'C' są przeznaczone dla silników wysokoprężnych, a 'D' oznacza najwyższy poziom ochrony dla silników nowszej generacji. Olej o lepkości 5W/30 zapewnia odpowiednią płynność w niskich temperaturach, co jest kluczowe w zimnych warunkach eksploatacji, oraz wystarczającą lepkość w wysokich temperaturach roboczych. Przy używaniu oleju CD 5W/30, silnik otrzymuje optymalną ochronę przed zużyciem i osadami, co jest istotne w kontekście długoterminowej eksploatacji. Przykładami zastosowania tego typu oleju mogą być ciężarówki i maszyny budowlane, które operują w ekstremalnych warunkach. Producent oleju powinien również spełniać normy jakości, takie jak API, co potwierdza jego przydatność w wymagających aplikacjach.

Pytanie 34

Weryfikacja poprawności funkcjonowania manometru w opryskiwaczu polowym bez jego demontażu odbywa się za pomocą manometru kontrolnego zainstalowanego w konstrukcji rozpylacza?

A. najbliżej zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
B. najbliżej zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
C. najdalej od zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
D. najdalej od zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
Podejścia zaproponowane w pozostałych odpowiedziach nie uwzględniają kluczowych aspektów związanych z precyzyjnym pomiarem ciśnienia w systemach opryskiwaczy. Mierzenie ciśnienia najdalej od zaworu sterującego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym może prowadzić do nieprawidłowych wyników, wynikających z dodatkowych strat ciśnienia w wężach oraz elementach łączących. Taka lokalizacja pomiaru jest obarczona ryzykiem błędów pomiarowych, ponieważ ciśnienie w tym miejscu może być znacząco niższe niż w pobliżu zaworu, co prowadzi do nieefektywnego dozowania środków chemicznych. Pomiary w różnych wartościach ciśnienia roboczego, jak 1, 3 i 5 barów, są ważne, ale ich wykonanie w niewłaściwej lokalizacji ogranicza ich użyteczność. Ponadto, wykorzystanie maksymalnego ciśnienia roboczego bez wcześniejszego sprawdzenia manometru w standardowych warunkach roboczych zwiększa ryzyko awarii systemu i nieefektywności w aplikacji środków ochrony roślin. Przemieszczanie pomiarów poza obszar, gdzie ciśnienie jest najbardziej stabilne, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla skuteczności oprysku oraz bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 35

Na podstawie fragmentu instrukcji smarowania ciągnika rolniczego, po dwuletnim okresie użytkowania i przepracowaniu 900 motogodzin, należy wymienić olej

Miejsce smarowaniaRodzaj czynności
Co 200 motogodzin
Misa olejowa silnikaWymienić olej
Pompa wtryskowaWymienić olej
Co 1600 motogodzin, nie rzadziej niż raz na 2 lata
Mechanizm kierowniczyWymienić olej
ZwolniceWymienić olej
A. w pompie wtryskowej i mechanizmie kierowniczym.
B. w misie olejowej i pompie wtryskowej.
C. w zwolnicach i misie olejowej.
D. w mechanizmie kierowniczym i zwolnicach.
Wybór odpowiedzi zakładający wymianę oleju w misie olejowej i pompie wtryskowej nie jest zgodny z zaleceniami przedstawionymi w instrukcji smarowania ciągnika rolniczego. Pompa wtryskowa jest odpowiedzialna za dostarczanie paliwa do silnika w odpowiednich ilościach, ale jej konserwacja nie jest bezpośrednio związana z wymianą oleju po dwuletnim eksploatacji. W rzeczywistości, olej w pompie wtryskowej nie wymaga regularnej wymiany w tym samym cyklu co olej w mechanizmie kierowniczym czy zwolnicach. Ponadto, olej w misie olejowej, który jest odpowiedzialny za smarowanie silnika, również nie wymaga wymiany w tym czasie, ponieważ nie zbliżono się jeszcze do limitu 1600 motogodzin. Wybierając odpowiedzi dotyczące pompy wtryskowej i misie olejowej, można mieć na myśli błędne założenia dotyczące procesów smarowania w maszynach rolniczych. Często mylone jest znaczenie różnych układów smarowania i ich wpływ na ogólną wydajność ciągnika. W rzeczywistości, ignorowanie właściwego harmonogramu konserwacji może prowadzić do nieefektywnej pracy i zwiększonego ryzyka awarii, co jest kosztowne zarówno w wymiarze czasowym, jak i finansowym.

Pytanie 36

Rolnik nabył kombajn za 800 000 zł. Jakie będą roczne wydatki związane z garażowaniem, konserwacją oraz ubezpieczeniem, jeżeli wskaźnik kosztów garażowania i konserwacji wynosi 2%, a koszt ubezpieczenia to 0,5% wartości maszyny na rok?

A. 16 000 zł
B. 20 000 zł
C. 36 000 zł
D. 32 000 zł
Roczne koszty związane z garażowaniem i konserwacją oraz ubezpieczeniem kombajnu obliczamy na podstawie podanych wskaźników procentowych. Pierwszym krokiem jest obliczenie kosztów garażowania i konserwacji, które wynoszą 2% wartości maszyny. Dla kombajnu o wartości 800 000 zł, koszty te wynoszą 800 000 zł * 0,02 = 16 000 zł. Następnie obliczamy koszty ubezpieczenia, które wynoszą 0,5% wartości maszyny. Dla tego kombajnu jest to 800 000 zł * 0,005 = 4 000 zł. Łącząc te dwie wartości, otrzymujemy całkowite roczne koszty: 16 000 zł + 4 000 zł = 20 000 zł. Zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie. Umożliwia to rolnikom lepsze planowanie wydatków i dbałość o rentowność gospodarstwa. Kluczowe jest również, aby rolnicy byli świadomi takich kosztów związanych z eksploatacją maszyn, co jest standardową praktyką w zarządzaniu gospodarką rolną.

Pytanie 37

Na podstawie danych zawartych w tabeli koszt brutto naprawy dojarki, polegający na wymianie łopatek pompy i gum strzykowych jednego aparatu udojowego, wyniesie

L.p.Nazwa części / usługiCena netto [zł]VAT [%]
1Silikonowe gumy strzykowe (komplet )80,0023
2Łopatki pompy (komplet )120,0023
3Robocizna100,008
A. 369 zł
B. 346 zł
C. 354 zł
D. 300 zł
Wybór innych wartości kosztu naprawy, takich jak 369 zł, 346 zł czy 300 zł, ilustruje częste błędy w obliczeniach, które mogą wynikać z nieprawidłowego uwzględnienia kosztów brutto oraz obliczenia podatku VAT. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że koszt netto należy zawsze pomnożyć przez odpowiednią stawkę VAT, a następnie zsumować wszystkie koszty brutto, aby uzyskać łączną wartość naprawy. Na przykład, koszt 369 zł może sugerować nadmierne uwzględnienie jednej z pozycji kosztowych lub błędne dodanie wartości. Koszt 346 zł mógłby wynikać z błędnych założeń dotyczących kosztu robocizny lub części. Z kolei 300 zł może sugerować zignorowanie kosztów niektórych komponentów. Ważne jest, aby przy kalkulacjach dokładnie śledzić wszystkie poszczególne elementy kosztowe i unikać zaokrągleń, które mogą wprowadzać w błąd. W branży serwisowej stosowanie dokładnych metod kalkulacyjnych jest niezbędne dla zapewnienia transparentności oraz poprawności wyceny usług. Uczy to także odpowiedzialności finansowej, co jest kluczowe w działalności każdej firmy zajmującej się konserwacją sprzętu.

Pytanie 38

Do czego będzie potrzebna belka zaczepu dolnego w ciągniku przy jego agregatowaniu?

A. pługiem podorywkowym
B. opryskiwaczem sadowniczym
C. przyczepą zbierającą
D. kombajnem do zbioru ziemniaków
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia roli, jaką belka zaczepu dolnego pełni w agregatowaniu sprzętu rolniczego. Pług podorywkowy, przyczepa zbierająca oraz opryskiwacz sadowniczy, chociaż również mogą współpracować z ciągnikiem, nie wymagają zastosowania belki zaczepu dolnego w takim samym kontekście jak kombajn do zbioru ziemniaków. Pług podorywkowy zazwyczaj korzysta z zaczepu górnego lub bocznego, co eliminuje potrzebę używania belki dolnej. Z kolei przyczepy zbierające są najczęściej podpinane poprzez zaczep kulowy, co także nie wymaga zastosowania dolnej belki. Opryskiwacze sadownicze z reguły stosują zaczepy hydrauliczne lub inne systemy mocowania, które są bardziej optymalne dla ich specyfiki pracy. Zrozumienie fizycznych i mechanicznych właściwości urządzeń oraz ich odpowiednich systemów zaczepów jest kluczowe dla zapewnienia efektywności operacji rolniczych. Użycie niewłaściwego elementu zaczepu może prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenie sprzętu czy nawet wypadki w trakcie pracy na polu. Ostatecznie, kluczowe jest, aby nie tylko znać różne maszyny, ale także rozumieć ich interakcje i techniczne wymagania, co jest fundamentem każdej bezpiecznej i wydajnej pracy z ciągnikami i maszynami rolniczymi.

Pytanie 39

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. wymienić olej w kompresorze
B. usunąć wodę z zbiornika
C. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
D. podnieść ciśnienie w systemie
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 40

Silnik, którego cykl roboczy trwa przez dwa obroty wału korbowego, a podczas fazy dolotu zachodzi zasysanie mieszanki paliwowej z powietrzem, to silnik

A. dwusuwowy z zapłonem samoczynnym
B. czterosuwowy z zapłonem iskrowym
C. dwusuwowy z zapłonem iskrowym
D. czterosuwowy z zapłonem samoczynnym
Pojęcia związane z silnikami dwusuwowymi z zapłonem samoczynnym oraz z zapłonem iskrowym często mogą wprowadzać w błąd. Silniki dwusuwowe, mimo że są prostsze w budowie i mają mniej ruchomych części, działają na zupełnie innej zasadzie. W silniku dwusuwowym cykl pracy przebiega w ciągu jednego obrotu wału korbowego, co oznacza, że zarówno dolot, jak i wydech odbywają się jednocześnie. To prowadzi do mniej efektywnego spalania paliwa oraz wyższych emisji spalin, co nie jest zgodne z obecnymi standardami ochrony środowiska. Ponadto, silniki z zapłonem samoczynnym, takie jak silniki diesla, różnią się zasadniczo od silników z zapłonem iskrowym. W silnikach diesla powietrze jest sprężane do bardzo wysokich ciśnień, co powoduje wzrost temperatury i zapłon paliwa w momencie wtrysku, a nie za pomocą iskry. Zrozumienie różnic między tymi typami silników jest kluczowe dla efektywnego projektowania oraz doboru silnika do konkretnego zastosowania. Typowe błędy myślowe prowadzące do pomyłek w odpowiedzi to mylenie zasad pracy silników oraz ich cyklów, co może skutkować wyborem niewłaściwego rozwiązania technologicznego.