Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:07
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:31

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pisemnym dokumentem wydanym załadowcy przez armatora (lub jego przedstawiciela), który potwierdza, że wskazany w tym dokumencie towar zostanie przyjęty na konkretny statek do określonego portu oraz ustalonej stawce frachtowej, jest

A. manifest ładunkowy
B. nota bukingowa
C. lista ładunkowa
D. zlecenie spedycyjne
Nota bukingowa to kluczowy dokument w procesie transportu morsko-ładunkowego, który potwierdza, że armator lub jego przedstawiciel przyjął towar do przewozu na określonym statku. Dokument ten zawiera istotne informacje, takie jak dane dotyczące towaru, port załadunku, port przeznaczenia oraz stawkę frachtową. Przykładowo, w praktyce operacyjnej nota bukingowa jest niezbędna przy organizacji transportów towarów, ponieważ stanowi potwierdzenie rezerwacji przestrzeni ładunkowej na statku. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, jej posiadanie jest kluczowe dla właściwego zarządzania logistyką i zapewnienia ciągłości dostaw. Daje to także gwarancję, że towar będzie dostarczony zgodnie z ustalonym harmonogramem. Ponadto, nota bukingowa jest często używana jako podstawa do wystawienia kolejnych dokumentów, takich jak konosament, co podkreśla jej znaczenie w całym łańcuchu dostaw.

Pytanie 2

Na podstawie fragmentu "Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych" określ, w jakiej formie i jakim terminie powinno być złożone roszczenie zleceniodawcy w stosunku do spedytora w związku z uszkodzeniem przesyłki podczas przewozu.

REKLAMACJE
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.
24.3. Procedura reklamacyjna związana z wykonywaniem przez spedytora funkcji przewoźnika umownego uregulowana jest odrębnymi przepisami.
A. Ustnie w terminie 14 dni.
B. Na piśmie w terminie 6 dni.
C. Ustnie w terminie 8 dni.
D. Na piśmie w terminie 12 dni.
Odpowiedź "Na piśmie w terminie 6 dni" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z § 24.1 Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych, roszczenie zleceniodawcy w stosunku do spedytora w przypadku uszkodzenia przesyłki musi być złożone na piśmie w terminie 6 dni. Ważne jest, aby zleceniodawcy byli świadomi, że terminy te są ściśle określone, aby zapewnić skuteczną komunikację i umożliwić szybkie reagowanie na sytuacje związane z uszkodzeniem przesyłek. Przykładowo, jeśli zleceniodawca zauważy uszkodzenie przesyłki po dostawie, powinien niezwłocznie przygotować odpowiednie pismo reklamacyjne, w którym dokładnie opisze zaistniałą sytuację. Warto również dołączyć dokumentację fotograficzną oraz inne dowody, które mogą pomóc w procesie reklamacyjnym. Tego rodzaju praktyki są zgodne z najlepszymi standardami branżowymi, które kładą duży nacisk na dokumentację i terminowość zgłoszeń reklamacyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania ryzykiem w transportach.

Pytanie 3

Jakiego rodzaju kontener należy zastosować do transportu przesyłek o wymiarach przekraczających obrys kontenera?

A. Open Top
B. Fiat Rack
C. Dry Freight
D. High Cube Dry
Open Top to kontener, który również może wywoływać pewne mylne wrażenie, że nadaje się do przewozu przesyłek ponadgabarytowych. Jego otwarta konstrukcja umożliwia załadunek dużych przedmiotów, jednak nie jest on idealnym rozwiązaniem w przypadku ładunków, które wykraczają poza jego wymiary. Przesyłki ponadgabarytowe wymagają nie tylko odpowiednich wymiarów, ale również odpowiednich zabezpieczeń, które Open Top nie zawsze może zapewnić. High Cube Dry to kontener o większej wysokości, ale również ma swoje ograniczenia w kontekście transportu ponadgabarytowego. Jego przeznaczenie obejmuje standardowe ładunki, a nie te, które przekraczają obrys kontenera. Dry Freight to kontener dedykowany do transportu suchych towarów, ale tak samo jak pozostałe wymienione typy kontenerów, nie jest przeznaczony do przewozu przesyłek o nietypowych lub nadwymiarowych wymiarach. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do błędnych wyborów kontenerów, to założenie, że każdy kontener o otwartej konstrukcji nadaje się do przewozu dużych ładunków. W logistyce bardzo istotne jest rozróżnianie poszczególnych typów kontenerów i zrozumienie ich specyfikacji, aby uniknąć problemów związanych z transportem i zapewnić bezpieczeństwo przewożonych towarów.

Pytanie 4

Zespół elementów transportowych, infrastruktury oraz ludzi, a także zasad i norm odpowiedzialnych za przewóz osób oraz towarów z miejsc wyjściowych, przez ewentualne punkty przeładunkowe, do miejsc docelowych, to

A. system transportowy
B. proces spedycyjny
C. proces transportowy
D. łańcuch logistyczny
Poprawna odpowiedź to 'system transportowy', który definiuje złożony zestaw elementów, które współpracują w celu efektywnego przemieszczania osób i ładunków. System transportowy obejmuje nie tylko środki transportu, takie jak samochody, samoloty czy statki, ale również infrastrukturę, czyli drogi, lotniska oraz porty, a także ludzi, którzy zarządzają i operują tymi zasobami. Dodatkowo, zasady i reguły, takie jak przepisy drogowe, normy bezpieczeństwa oraz procedury logistyczne, są kluczowe dla funkcjonowania systemu. Na przykład, w logistyce miejsko-krajowej zastosowanie różnych form transportu (multimodalnego) pozwala na optymalizację kosztów transportowych oraz czasów dostaw. Zastosowanie technologii, jak systemy zarządzania transportem (TMS), pomaga w planowaniu tras, monitorowaniu przesyłek i zarządzaniu flotą, co podkreśla znaczenie zintegrowanego podejścia do transportu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, efektywność systemu transportowego wpływa na cały łańcuch dostaw, co czyni go kluczowym elementem w działalności gospodarczej.

Pytanie 5

Jaki typ ładunku przewozi pojazd, który działa w ramach umowy ATP?

A. Produkcje spożywcze o krótkim okresie trwałości
B. Substancje niebezpieczne
C. Dzieła nowoczesnej sztuki
D. Zwierzęta żywe
Odpowiedź 'Artykuły spożywcze szybko psujące się' jest poprawna, ponieważ umowa ATP (Umowa o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Artykułów Spożywczych) reguluje transport towarów, które wymagają szczególnych warunków przechowywania i przewozu. Artykuły te obejmują żywność, która jest podatna na psucie się, takie jak świeże owoce, warzywa, mięso czy produkty mleczne. Zgodnie z normami ATP, transport tych towarów musi odbywać się w odpowiednich pojazdach, które są przystosowane do utrzymania wymaganej temperatury i wilgotności, co minimalizuje ryzyko utraty jakości i bezpieczeństwa produktów. Na przykład, w przypadku transportu owoców, pojazdy muszą być chłodzone i regularnie monitorowane, aby zapewnić, że temperatura nie przekracza określonych limitów. Zastosowanie umowy ATP ma na celu ochronę konsumentów oraz zapewnienie, że artykuły spożywcze dotrą do odbiorcy w odpowiednim stanie, co jest kluczowe dla zdrowia publicznego oraz jakości dostaw.

Pytanie 6

Na statek jest przygotowanych 30 kontenerów oraz 10 skrzyń. Statek powinien wypłynąć o godzinie 15:00, a odprawa formalna (dokumentowa) po zakończeniu załadunku trwa 20 minut. O której najpóźniej statek powinien być gotowy do rozpoczęcia załadunku, jeżeli czas załadunku jednego kontenera wynosi 3 minuty, a skrzyni 10 minut?

A. 11:00
B. 12:00
C. 11:30
D. 10:30
Aby obliczyć, o której godzinie najpóźniej statek musi być gotowy do rozpoczęcia załadunku, należy uwzględnić całkowity czas załadunku kontenerów oraz skrzyń. Czas załadunku jednego kontenera wynosi 3 minuty, a mamy ich 30, co daje łącznie 90 minut. Czas załadunku jednej skrzyni wynosi 10 minut, a mamy ich 10, co daje łącznie 100 minut. Suma czasu załadunku to 90 minut + 100 minut = 190 minut, co odpowiada 3 godzinom i 10 minutom. Statek musi być gotowy do wypłynięcia o godzinie 15:00, więc musimy obliczyć, o której godzinie musi zakończyć załadunek. Od godziny 15:00 odejmujemy 20 minut na odprawę formalną, co daje godzinę 14:40. Następnie od 14:40 odejmujemy 3 godziny i 10 minut załadunku, co daje godzinę 11:30. Ta godzina to najpóźniejszy czas, o którym statek musi być gotowy do rozpoczęcia załadunku. Dzięki tej analizie można zauważyć, jak ważne jest planowanie operacji logistycznych i przestrzeganie harmonogramów, co jest kluczowe dla efektywności transportu morskiego.

Pytanie 7

Ustawa reguluje wymagania kwalifikacyjne, które powinien spełniać kierowca zajmujący się zarobkowymi przewozami drogowymi, a także zasady przyznawania licencji na wykonywanie transportu drogowego?

A. o transporcie drogowym
B. o czasie pracy kierowców
C. prawo o ruchu drogowym
D. prawo przewozowe
Ustawa o transporcie drogowym reguluje kluczowe aspekty dotyczące wykonywania zarobkowych przewozów drogowych, w tym wymagania kwalifikacyjne dla kierowców. Wymagania te obejmują m.in. odpowiednie kwalifikacje zawodowe, które są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu. Przykładem może być konieczność posiadania odpowiednich certyfikatów, takich jak Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej, które potwierdzają umiejętności kierowcy w zakresie przewozów drogowych. Ponadto, ustawa precyzuje zasady dotyczące wydawania licencji na wykonywanie transportu, co jest kluczowe dla regulacji wolnego rynku transportowego. Licencje te są niezbędne dla działalności przewoźników i powinny być uzyskiwane zgodnie z określonymi procedurami administracyjnymi, co zapewnia, że tylko spełniający odpowiednie normy przedsiębiorcy mogą świadczyć usługi transportowe. W kontekście dobrych praktyk branżowych, efektywne zarządzanie licencjami oraz dbałość o kwalifikacje kierowców znacząco wpływa na jakość świadczonych usług oraz bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Pytanie 8

Czas załadunku jednej palety na samochód ciężarowy przy użyciu wózka widłowego wynosi 2 minuty. Przygotowano 31 palet do załadunku. Jaki będzie łączny czas załadunku, jeśli po 30 minutach do pracy dołączy drugi wózek widłowy?

A. 50 minut
B. 46 minut
C. 62 minuty
D. 0 minut
Aby obliczyć całkowity czas załadunku palet na samochód ciężarowy, należy najpierw uwzględnić czas potrzebny na załadunek pierwszych 30 palet. Czas załadunku jednej palety wynosi 2 minuty, więc załadunek 30 palet zajmie 30 * 2 = 60 minut. Po 30 minutach pracy, dodano drugi wózek widłowy, co oznacza, że kolejne palety będą ładowane równolegle. Pozostała paleta po 30 minutach wymaga jeszcze 2 minut na załadunek, ale w tym czasie obie wózki widłowe pracują jednocześnie. W ten sposób ostatnia paleta zostanie załadowana w ciągu 2 minut, dzieląc ten czas przez dwa, co daje 1 minutę. Zatem całkowity czas załadunku wynosi 60 minut (pierwsze 30 palet) + 1 minuta (ostatnia paleta) = 61 minut. Należy jednak uwzględnić, że na załadunek pierwszych 30 palet zużyto już 30 minut. Dlatego końcowy czas załadunku wszystkich 31 palet wynosi 30 minut + 16 minut = 46 minut, co jest zgodne z najlepszymi praktykami optymalizacji czasu w logistyce.

Pytanie 9

Gdzie w planie marketingowym przedstawione są kluczowe mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz możliwości i ryzyka związane z jego działalnością?

A. Analizie SWOT
B. Celach strategicznych przedsiębiorstwa
C. Streszczeniu planu
D. Analizie długoterminowej
Analiza SWOT to kluczowy element planu marketingowego, który służy do identyfikacji i oceny najważniejszych silnych i słabych stron przedsiębiorstwa, jak również szans i zagrożeń, które mogą wpłynąć na jego działalność. Silne strony to atuty, które firma może wykorzystać, takie jak unikalne kompetencje, mocna marka czy innowacyjne produkty. Słabe strony natomiast to obszary wymagające poprawy, które mogą ograniczać efektywność działań firmy, na przykład niski poziom obsługi klienta czy ograniczone zasoby finansowe. Szanse to zewnętrzne czynniki, które mogą sprzyjać rozwojowi przedsiębiorstwa, takie jak zmiany w trendach rynkowych czy nowe technologie. Zagrożenia obejmują ryzyka, które mogą negatywnie wpłynąć na działalność, takie jak rosnąca konkurencja czy zmiany regulacyjne. Przykładowo, firma zajmująca się sprzedażą odzieży może w analizie SWOT zidentyfikować swoją silną stronę jako dobrze rozpoznawalną markę, a zagrożeniem jako intensyfikację konkurencji ze strony sklepów internetowych. Narzędzie to jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu strategicznym i jest powszechnie stosowane w różnych branżach.

Pytanie 10

Na europalecie ważącej 20 kg umieszczono 42 zgrzewki mąki. Każda zgrzewka zawiera 15 opakowań po 1 kg. Jaka jest całkowita masa ładunku w pojeździe, w którym załadowano 33 paletowe jednostki ładunkowe z mąką?

A. 21 450 kg
B. 20 790 kg
C. 19 800 kg
D. 11 286 kg
Aby obliczyć masę ładunku w pojeździe, należy najpierw ustalić całkowitą masę towaru na jednej europalecie. Na europalecie o masie 20 kg umieszczono 42 zgrzewki mąki, z których każda zawiera 15 jednokilogramowych opakowań. Zatem masa mąki na jednej palecie wynosi: 42 zgrzewki * 15 kg = 630 kg. Całkowita masa jednej palety z mąką wynosi zatem: 20 kg (masa palety) + 630 kg (masa mąki) = 650 kg. W pojeździe załadowano 33 paletowe jednostki ładunkowe, co daje całkowitą masę ładunku równą: 33 palety * 650 kg = 21 450 kg. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, gdzie precyzyjne ustalenie masy ładunku pozwala na efektywne zarządzanie transportem, a także zgodność z normami bezpieczeństwa i przepisami transportowymi, które wymagają odpowiedniego rozkładu masy w pojeździe.

Pytanie 11

Oblicz czas potrzebny na załadunek 20 palet na środki transportu drogowego, jeśli czas załadunku jednej palety to:
- podjęcie na placu: 0,10 min,
- umieszczenie na pojeździe: 0,20 min,
- przejazd w jedną stronę: 0,50 min
UWAGA: Wózek znajduje się w strefie składowania palet i musi wrócić tam po zakończeniu procesu ładunkowego.

A. 26 min
B. 16 min
C. 26 min 30 sek
D. 25 min 30 sek
Aby policzyć, ile czasu zajmie załadunek 20 palet, trzeba pomyśleć o każdym etapie tego procesu. Czas na podjęcie jednej palety to 0,10 min, potem na odłożenie jej na środek transportu potrzebujemy 0,20 min, a na przejazd w jedną stronę używamy 0,50 min. I nie zapominajmy, że musimy też dodać czas, który zajmie powrót wózka do miejsca składowania. Więc dla 20 palet czas załadunku wyjdzie: (0,10 min + 0,20 min + 0,50 min) * 20 + 0,50 min (powrót wózka) = 26 min. W praktyce, zrozumienie tych czasów jest super ważne, gdy myślimy o logistyce, bo dzięki temu lepiej planujemy transport i zarządzamy zasobami. Moim zdaniem, dobrze jest też znać metody lean management, bo pomagają one w eliminacji marnotrawstwa i zwiększają efektywność naszych działań.

Pytanie 12

Jakiego rodzaju wagon powinno się użyć do transportu zboża w workach?

A. Wagon platforma
B. Wagon cysternowy
C. Wagon otwarty
D. Wagon kryty
Wybór wagony krytego do przewozu zboża w workach jest kluczowy ze względu na właściwości fizyczne tego rodzaju ładunku. Wagon kryty zapewnia optymalne warunki transportu, chroniąc zboże przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak deszcz, śnieg czy nadmierna wilgotność, które mogłyby wpłynąć negatywnie na jakość zboża. Dodatkowo, ten rodzaj wagony chroni ładunek przed zanieczyszczeniem i kradzieżą, co jest istotnym aspektem w branży transportowej. Standardy transportu towarów, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie odpowiednich środków ochrony ładunków. Przykładem praktycznego zastosowania wagonów krytych może być transport zboża z pola do młyna, gdzie utrzymanie suchego i czystego stanu ładunku jest kluczowe dla dalszego przetwarzania. Warto również zauważyć, że wagony kryte są dostosowane do dużych ładunków, co czyni je efektywnym rozwiązaniem dla przewozu w branży rolniczej.

Pytanie 13

Progresywna taryfa przewozowa (zł/km) wskazuje, że cena jednostkowa

A. rośnie w miarę wydłużania się odległości
B. maleje w miarę wydłużania się odległości
C. pozostaje taka sama na całej trasie przewozu
D. różni się w zależności od poszczególnych stref odległości
Propozycje zmniejszenia ceny jednostkowej w miarę wzrostu odległości są błędne, ponieważ nie uwzględniają rzeczywistych dynamik kosztów w branży transportowej. Stawki za przewozy ustalane są na podstawie różnych czynników, w tym kosztów paliwa, wynagrodzenia pracowników oraz utrzymania floty. Zmniejszająca się cena jednostkowa sugerowałaby, że przewoźnicy mogą zredukować swoje koszty w miarę zwiększania odległości, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Dla wielu przewoźników większe dystanse wiążą się z wyższymi wydatkami operacyjnymi, co powoduje, że stawki muszą być odpowiednio wyższe. Oferowanie tej samej stawki na całej trasie, chociaż może wydawać się uczciwe, nie odzwierciedla wzrastających wydatków na dłuższe kursy. To podejście może prowadzić do niedofinansowania usług transportowych oraz ograniczenia jakości oferowanych usług. Z kolei różne stawki dla poszczególnych stref odległości mogą być mylone z tym, co nazywamy strefami cenowymi, jednak również nie oddaje to zasady progresywności, która zakłada wzrost ceny jednostkowej w miarę wydłużania się trasy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie kontekstu i mechanizmów rynkowych, które wpływają na ustalanie cen w branży transportowej.

Pytanie 14

Według postanowień Umowy AETR maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia wynosi

A. 45 h
B. 52 h
C. 56 h
D. 48 h
Odpowiedź 56 h jest zgodna z przepisami zawartymi w Umowie AETR, która reguluje czas pracy kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym. Zgodnie z tymi przepisami, maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia wynosi 56 godzin. Przepisy te są kluczowe, ponieważ mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach poprzez ograniczenie zmęczenia kierowców. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni planować swoją pracę tak, aby nie przekraczać tego limitu, jednocześnie uwzględniając czas odpoczynku. Przykładowo, jeśli kierowca pracuje przez 5 dni w tygodniu, maksymalnie może prowadzić pojazd średnio do 11 godzin dziennie, co pozwala na zachowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa. Warto również zauważyć, że zgodne z regulacjami planowanie pracy i odpoczynku jest nie tylko kwestią prawną, ale także etyczną, wpływającą na zdrowie kierowców oraz bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

Pytanie 15

Pozostawienie reklamacji bez odpowiedzi po upływie 30 dni od dnia przyjęcia pisma dotyczącego tej sprawy skutkuje

§ 5. 1. Reklamację składa się w formie pisemnej.
§ 6. 1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.
§ 10. Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
A. uznaniem reklamacji.
B. odrzuceniem reklamacji.
C. wezwaniem reklamującego do ponownego zgłoszenia reklamacji w formie pisemnej.
D. wszczęciem postępowania sądowego w sprawie zgłoszonej reklamacji.
Nieudzielenie odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni nie prowadzi do jej odrzucenia. W rzeczywistości, takie podejście byłoby sprzeczne z przepisami prawa, które zapewniają konsumentom ochronę w takich sytuacjach. Odrzucenie reklamacji w przypadku braku odpowiedzi mogłoby zaszkodzić zaufaniu klientów do usług przewoźnika oraz doprowadzić do naruszenia zasad uczciwego obrotu. Z punktu widzenia standardów branżowych, istotne jest, aby przewoźnicy podejmowali działania w celu terminowego rozpatrywania reklamacji, co nie tylko chroni interesy klientów, ale także wspiera reputację firmy. Ponadto, wezwanie reklamującego do ponownego zgłoszenia reklamacji w formie pisemnej jest niepraktyczne i niezgodne z obowiązującymi przepisami. Klient, który złożył reklamację, nie powinien być obciążany obowiązkiem ponownego zgłaszania sprawy, zwłaszcza że pierwotne zgłoszenie powinno zostać rozpatrzone w wyznaczonym terminie. Wszczęcie postępowania sądowego w sytuacji, gdy przewoźnik nie odpowiedział w wymaganym czasie, także nie stanowi standardowej procedury, a raczej byłoby to działanie eskalacyjne, które powinno być stosowane tylko w przypadku rzeczywistych sporów, które nie zostały rozwiązane na drodze polubownej. W związku z tym, istotne jest, aby zarówno przewoźnicy, jak i klienci byli świadomi przepisów dotyczących reklamacji oraz ich znaczenia w praktyce biznesowej.

Pytanie 16

W przypadku, gdy podczas weryfikacji stanu przesyłki zostanie odkryty naturalny ubytek części, polegający na obniżeniu ciężaru (wagi, masy), np. wskutek wyparowania wody, mamy do czynienia

A. z uszkodzeniem przesyłki
B. ze zniszczeniem przesyłki
C. z ubytkiem przesyłki
D. z kradzieżą przesyłki
Odpowiedź 'z ubytkiem przesyłki' jest prawidłowa, ponieważ naturalny brak części przesyłki, wynikający z wyparowania wody, nie jest wynikiem żadnego działania osób trzecich ani uszkodzenia, lecz procesem fizycznym. Ubytek przesyłki odnosi się do sytuacji, w której ilość towaru spada w wyniku naturalnych procesów, takich jak odparowanie, utlenianie czy inne zmiany fizykochemiczne. Przykładem takiego ubytku mogą być niektóre materiały, jak np. substancje higroskopijne, które w chłodnym i wilgotnym środowisku mogą tracić na masie z powodu absorpcji wody, a w suchym – poprzez parowanie. W logistyce oraz zarządzaniu zapasami kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy ubytkiem a innymi formami braków, co wpływa na zarządzanie ryzykiem oraz odpowiedzialność za przesyłki. Zgodnie z normami ISO 9001, organizacje powinny monitorować takie ubytki, aby wprowadzać odpowiednie środki zaradcze i kontrolować jakość dostaw. Zrozumienie tego zagadnienia jest istotne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i utrzymania standardów jakości.

Pytanie 17

Jakie działanie, poza czynnościami związanymi z powołaniem podmiotu gospodarczego i jego rejestracją, powinno zostać wykonane?

A. Zgłoszenie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym
B. Poinformowanie ZUS o przewidywanej liczbie klientów w nadchodzących 12 miesiącach
C. Powiadomienie Krajowego Rejestru Sądowego o szacowanej liczbie kontrahentów
D. Uzyskanie zgody Państwowej Inspekcji Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej
Zgłoszenie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym jest kluczowym krokiem, który należy podjąć po zarejestrowaniu podmiotu gospodarczego. To formalność, która umożliwia nadanie przedsiębiorcy statusu podatnika oraz określenie formy opodatkowania. W Polsce, każda osoba, która zamierza prowadzić działalność gospodarczą, musi złożyć formularz CEIDG-1 w odpowiednim urzędzie skarbowym. Przykładowo, przedsiębiorca może wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, ryczałtem czy kartą podatkową, co ma istotny wpływ na przyszłe zobowiązania podatkowe. Warto również zaznaczyć, że zgłoszenie w urzędzie skarbowym jest nie tylko obowiązkowe, ale także pozwala na korzystanie z ulg podatkowych czy refundacji, co może być korzystne dla rozwoju firmy. Przekazanie tych informacji do urzędów jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz budowania jego zaufania wśród klientów oraz kontrahentów.

Pytanie 18

W państwach członkowskich Unii Europejskiej istnieje obowiązek stosowania w transporcie chłodniczym urządzeń do pomiaru oraz rejestracji i systemów monitorowania

A. temperatury
B. wilgotności
C. drgań
D. ciśnienia
Poprawna odpowiedź to 'temperatury', ponieważ w transporcie chłodniczym kluczową rolę odgrywa utrzymanie odpowiedniej temperatury towarów, zwłaszcza tych wrażliwych na zmiany temperatury, takich jak żywność i leki. Wszelkie odchylenia od ustalonych parametrów mogą prowadzić do zepsucia się towaru, co wiąże się z dużymi stratami finansowymi oraz zagrożeniem dla zdrowia konsumentów. W Unii Europejskiej stosowanie rejestratorów temperatury jest zgodne z regulacjami, takimi jak rozporządzenie (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny żywności, które wymaga monitorowania warunków przechowywania i transportu produktów spożywczych. Praktyczne przykłady zastosowania obejmują stosowanie systemów monitorowania, które rejestrują dane w czasie rzeczywistym, a także umożliwiają alerty w przypadku przekroczenia dopuszczalnych zakresów temperatury. Dzięki tym systemom można zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo produktów, a także spełnić wymogi prawne.

Pytanie 19

Pierwszym spośród sześciu kroków w opracowywaniu strategii reklamowej jest

A. badanie efektywności reklamy
B. ustalenie budżetu na reklamę
C. określenie celu reklamy
D. wybór nadawcy reklamy
Ustalenie celu reklamy jest kluczowym krokiem w tworzeniu skutecznej strategii reklamowej, ponieważ definiuje, co chcemy osiągnąć dzięki naszym działaniom marketingowym. Cele te mogą obejmować zwiększenie świadomości marki, generowanie leadów, zwiększenie sprzedaży czy poprawę wizerunku firmy. Przykładowo, jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży, strategia reklamowa powinna skoncentrować się na komunikatach i kanałach, które skutecznie dotrą do grupy docelowej, co może obejmować kampanie w mediach społecznościowych lub reklamy w wyszukiwarkach. Ustalenie celu pozwala również na późniejsze mierzenie skuteczności działań reklamowych, co jest istotnym elementem w optymalizacji strategii. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby cele były SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound), co daje nam jasne kryteria oceniania sukcesu kampanii.

Pytanie 20

Opakowanie służące do ochrony materiałów niebezpiecznych, klasyfikowanych w pierwszej grupie pakowania, oznaczone jest literą

A. X
B. Y
C. Z
D. W
Odpowiedź X jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Międzynarodowymi Przepisami Transportu Towarów Niebezpiecznych (IMDG) oraz innymi międzynarodowymi regulacjami, opakowania przeznaczone do transportu materiałów niebezpiecznych klasyfikowane są na podstawie ich zdolności do zabezpieczania zawartości przed wyciekami i uszkodzeniami. Klasa X oznacza opakowania, które są przeznaczone do najcięższych materiałów niebezpiecznych, wymagających szczególnej ochrony. Przykładem mogą być materiały wybuchowe, toksyczne lub radioaktywne, które muszą być przewożone w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo. Stosowanie odpowiednich oznaczeń zapewnia zgodność z normami i pozwala na szybką identyfikację zagrożeń przez służby transportowe oraz osoby zajmujące się załadunkiem i rozładunkiem. W praktyce, właściwe oznakowanie opakowań pozwala na minimalizację ryzyka wypadków i incydentów, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.

Pytanie 21

Formuły Incoterms 2010 są klasyfikowane na

A. cztery kategorie oznaczone literami A, F, C oraz D
B. cztery kategorie oznaczone literami E, F, C oraz D
C. dwie kategorie oznaczone loco oraz franco
D. trzy kategorie oznaczone literami A, F oraz C
Wielu uczestników rynku myli klasyfikację formuł Incoterms, co może prowadzić do nieporozumień oraz problemów w zakresie realizacji transakcji handlowych. Odpowiedzi wskazujące na podział na dwie grupy loco i franco są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają rzeczywistej struktury Incoterms 2010. Termin 'loco' oznacza 'na miejscu', co w praktyce odnosi się do warunków, które nie są zawarte w oficjalnej klasyfikacji Incoterms. Z kolei 'franco' jest terminem, który może być używany w kontekście zasad F, ale nie stanowi pełnej grupy w podziale Incoterms. Zastosowanie takich terminów może wprowadzać w błąd zarówno sprzedawców, jak i kupujących, co prowadzi do niewłaściwego określenia odpowiedzialności za koszty transportu i ryzyka. Ponadto koncepcje trzy grupy oznaczone literami A, F i C są także błędne, ponieważ pomijają kluczową grupę E i nie uwzględniają pełnego zestawu zasad, które powinny być znane każdemu profesjonalistowi zajmującemu się handlem międzynarodowym. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieznajomość pełnego zakresu Incoterms może skutkować dodatkowymi kosztami, opóźnieniami oraz problemami prawnymi, które mogą wpłynąć na reputację firmy i jej relacje z partnerami handlowymi.

Pytanie 22

Jakie stawki podatku VAT na towary i usługi obowiązują w Polsce od 2011 roku?

A. 23%, 18%, 6%, 3%
B. 23%, 15%, 7%, 3%
C. 23%, 8%, 5%, 0%
D. 23%, 19%, 3%, 0%
Odpowiedź 4, która wskazuje stawki VAT na poziomie 23%, 8%, 5% oraz 0%, jest poprawna i odzwierciedla aktualny stan prawny w Polsce od 2011 roku. Podstawowa stawka VAT wynosząca 23% dotyczy większości towarów i usług. Stawka 8% ma zastosowanie do wybranych usług oraz niektórych towarów, takich jak żywność i niektóre usługi budowlane. Stawka 5% stosowana jest na wybrane kategorie towarów, w tym niektóre produkty spożywcze. Z kolei stawka 0% dotyczy eksportu towarów oraz niektórych usług, co umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie działalności na rynkach zagranicznych bez obciążenia VAT-em. Znajomość stawek VAT jest kluczowa dla przedsiębiorców oraz księgowych, gdyż wpływa na prawidłowe obliczanie podatku należnego oraz odliczalnego. Przykładem zastosowania wiedzy o stawkach VAT jest proces fakturowania, w którym przedsiębiorcy muszą stosować odpowiednie stawki przy sprzedaży swoich towarów i usług, co ma wpływ na ich płynność finansową oraz obowiązki podatkowe.

Pytanie 23

Do kontenera o zdolności ładunkowej 24 t i pojemności 67,7 m3 załadowano 11 jednostek ładunkowych paletowych (jłp) o masie 1 000 kg/jłp oraz objętości 4,2 m3/jłp. Jaki jest współczynnik wykorzystania pojemności tego kontenera, zaokrąglając do dwóch miejsc po przecinku?

A. 0,97
B. 1,68
C. 0,68
D. 1,46
Aby obliczyć współczynnik wykorzystania pojemności kontenera, musimy najpierw obliczyć całkowitą objętość ładunku. Mamy 11 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda ma objętość 4,2 m³. Zatem całkowita objętość ładunku wynosi 11 * 4,2 m³ = 46,2 m³. Następnie, aby znaleźć współczynnik wykorzystania pojemności kontenera, dzielimy całkowitą objętość ładunku przez pojemność kontenera. Zatem współczynnik wynosi 46,2 m³ / 67,7 m³ = 0,68. Takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce i transportach, ponieważ pozwalają na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co jest kluczowe dla zwiększenia efektywności transportu i obniżenia kosztów. Dobre praktyki w branży transportowej zalecają regularne monitorowanie współczynnika wykorzystania pojemności, aby uniknąć niedoborów lub nadmiarów przestrzeni ładunkowej. W przypadku optymalizacji ładunku, uwzględnienie zarówno wagi, jak i objętości jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu oraz zgodności z przepisami prawa transportowego.

Pytanie 24

Dokąd należy sięgnąć po informacje dotyczące rodzaju ładunku, zagrożeń, które mogą wystąpić, oraz procedur ratunkowych w sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu?

A. wykaz transportowanych towarów
B. dokumentacja pisemna dla kierowcy
C. umowa spedycyjna
D. CMR
Instrukcja pisemna dla kierowcy jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje na temat rodzaju ładunku, zagrożeń, jakie on stwarza, oraz procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych, w tym zagrożenia życia lub zdrowia. W praktyce, takie dokumenty są niezbędne, aby kierowcy mogli szybko zidentyfikować potencjalne zagrożenia związane z przewożonym towarem, co jest szczególnie istotne w kontekście transportu materiałów niebezpiecznych, takich jak chemikalia czy substancje łatwopalne. Instrukcja powinna być zgodna z przepisami prawa, jak np. ADR (Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych), które wymagają, aby transportujący mieli dostęp do takich informacji. W przypadku wystąpienia incydentu, posiadanie odpowiednich instrukcji może znacząco zwiększyć szanse na skuteczne działania ratownicze oraz minimalizację szkód. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy byli dobrze przeszkoleni w zakresie interpretacji tych dokumentów oraz wiedzieli, jak postępować w razie nieprzewidzianych sytuacji.

Pytanie 25

Regulacje dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych koleją oznaczane są skrótem

A. CMR
B. IMDG
C. RID
D. ADR
RID, czyli Reguły międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych koleją, to zestaw przepisów regulujących transport ładunków niebezpiecznych na całym świecie. Te przepisy są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas przewozu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi oraz środowiska. Przykłady ładunków niebezpiecznych obejmują chemikalia, materiały radioaktywne czy substancje wybuchowe. RID określa wymagania dotyczące pakowania, oznakowania oraz dokumentacji, co pozwala na zminimalizowanie ryzyka podczas transportu. W praktyce, firmy zajmujące się przewozem towarów niebezpiecznych muszą mieć odpowiednio przeszkolony personel, a także stosować się do lokalnych i międzynarodowych przepisów, co wpływa na bezpieczeństwo operacji transportowych. Prawidłowe stosowanie RID jest również kluczowe w kontekście odpowiedzialności prawnej przewoźników, którzy muszą wykazać zgodność z tymi regulacjami, aby uniknąć sankcji i zminimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 26

Routing order to dokument, który jest wysyłany do zagranicznego eksportera w celu dostarczenia towaru importowanego, przy pełnej odpowiedzialności transportowej kupującego od momentu wydania towaru z magazynu sprzedawcy. Jakie zasady to określają?

A. EXW
B. DDP
C. DAP
D. CPT
Odpowiedź EXW (Ex Works) jest poprawna, ponieważ zgodnie z tą formułą handlową, sprzedający udostępnia towar w swoim magazynie lub w innym ustalonym miejscu, a kupujący ponosi pełne ryzyko oraz wszystkie koszty związane z transportem towaru od momentu wydania go przez sprzedającego. Kupujący jest odpowiedzialny za organizację transportu, odprawę celną oraz wszelkie inne formalności związane z importem. Przykładowo, w przypadku zakupu maszyn produkcyjnych z zagranicy, gdy sprzedający przekazuje maszyny w swoim zakładzie, kupujący musi zorganizować transport, co oznacza, że od momentu odbioru towaru w miejscu wskazanym przez sprzedającego, to kupujący ponosi odpowiedzialność za wszelkie ryzyka, takie jak uszkodzenie towaru czy opóźnienia w transporcie. Zastosowanie formuły EXW jest powszechne w transakcjach międzynarodowych, gdzie kupujący ma doświadczenie w logistyce i może zorganizować transport w korzystny sposób, co jest zgodne z dobrymi praktykami w handlu międzynarodowym.

Pytanie 27

Ile wyniesie opłata za przewóz ładunku dwoma samochodami, jeśli każdy z nich przewozi ładunek na odległość 670 km?

ODLEGŁOŚĆSTAWKA PRZEWOZOWA
Do 120 km500,00 zł
121 – 320 kmstawka jak do 120 km + 3,70 za każdy kolejny km
321 – 530 kmstawka jak do 120 km + 3,50 za każdy kolejny km
531 – 780 kmstawka jak do 120 km + 3,30 za każdy kolejny km
Powyżej 781 kmstawka jak do 120 km + 3,10 za każdy kolejny km
A. 4 630,00 zł
B. 4 410,00 zł
C. 4 422,00 zł
D. 4 850,00 zł
Poprawna odpowiedź to 4 630,00 zł, co można obliczyć poprzez pomnożenie opłaty za przewóz jednego samochodu przez dwa. Zgodnie z obowiązującymi stawkami przewozowymi, opłata za transport na odległość 670 km wynosi 2315 zł za jeden pojazd. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne w logistyce i przewozach, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej. W branży transportowej, znajomość stawek oraz umiejętność ich właściwego zastosowania pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz negocjacje z klientami. Dodatkowo, takie umiejętności są istotne w kontekście dostosowywania ofert do potrzeb rynku, co może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności firmy. Zachęcam do zapoznania się z tabelą stawek przewozowych, aby lepiej zrozumieć, jak różne odległości wpływają na koszty transportu.

Pytanie 28

Fizyczne przenoszenie ładunków w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się jako transport

A. daleki
B. wewnętrzny
C. ciągły
D. zewnętrzny
Transport wewnętrzny to kluczowy proces w ramach przedsiębiorstw, który dotyczy fizycznego przemieszczania towarów i materiałów między różnymi działami oraz lokalizacjami w obrębie jednej organizacji. Proces ten może obejmować zarówno transport pomiędzy halami produkcyjnymi, jak i do magazynów czy stref załadunku. W praktyce, transport wewnętrzny jest niezbędny do zapewnienia płynności produkcji i efektywności operacyjnej. Przykłady zastosowania to wykorzystanie wózków widłowych, przenośników taśmowych, czy systemów automatycznego transportu. Wydajna organizacja transportu wewnętrznego przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych oraz skrócenia czasu realizacji zamówień. Dobre praktyki w zakresie transportu wewnętrznego obejmują optymalizację tras transportowych, minimalizację przestojów oraz regularne przeglądy i konserwację sprzętu transportowego, co zgodne jest z normami ISO 9001 dotyczących zarządzania jakością.

Pytanie 29

Transport wykonywany co najmniej przy użyciu dwóch środków transportu tej samej branży definiuje się jako proces transportowy

A. łamanym
B. multimodalnym
C. bimodalnym
D. kombinowanym
Odpowiedź "łamanym" jest poprawna, ponieważ odnosi się do zjawiska transportowego, które angażuje co najmniej dwa środki transportu w ramach tej samej gałęzi, co jest kluczowe dla efektywności logistyki. Transport łamany często wykorzystuje różne formy transportu, takie jak kolej i samochód, co pozwala na optymalizację kosztów oraz skrócenie czasu dostawy. Przykładem zastosowania transportu łamanego mogą być usługi kurierskie, które łączą transport lotniczy z drogowym do szybkiej dostawy paczek. W standardach branżowych, takich jak Incoterms, transport łamany jest zdefiniowany w kontekście odpowiedzialności za różne etapy dostawy, co pomaga w zarządzaniu ryzykiem. Praktyczne zrozumienie tej koncepcji pozwala na efektywniejsze planowanie i zarządzanie łańcuchem dostaw, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu.

Pytanie 30

Czynności ładunkowe, zgodnie z ustawą o prawie przewozowym, należą do obowiązków

Art. 38. 1. Nadawca składa przewoźnikowi na przesyłkę towarową list przewozowy, a jeżeli przy danym rodzaju przewozu jest to powszechnie przyjęte, w inny sposób dostarcza informacji niezbędnych do prawidłowego wykonania przewozu.

Art. 42. 1. Przewoźnik może odmówić przyjęcia do przewozu rzeczy, których stan jest wadliwy lub opakowanie niedostateczne albo niemających wymaganego opakowania.

2. Przewoźnik może uzależnić przyjęcie do przewozu rzeczy, których opakowanie nie odpowiada warunkom określonym w art. 41 lub ze śladami uszkodzenia, od zamieszczenia przez nadawcę w liście przewozowym odpowiedniego oświadczenia o stanie przesyłki.

Art. 43. 1. 25) Jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy.

2. 26) Nadawca, odbiorca lub inny podmiot wykonujący czynności ładunkowe jest obowiązany wykonać je w sposób zapewniający przewóz przesyłki towarowej zgodnie z przepisami ruchu drogowego i przepisami o drogach publicznych, a w szczególności niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przekroczenia dopuszczalnej masy pojazdów lub przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi.

A. spedytora.
B. kierowcy.
C. przewoźnika.
D. nadawcy.
Odpowiedź "nadawcy" jest trafna, bo według prawa przewozowego to nadawca odpowiada za wszelkie czynności związane z ładunkiem. W artykule 38 ust. 1 i artykule 43 ust. 1 pkt 25 mowa o tym, że nadawca ma do wykonania przygotowanie towaru do transportu, czyli załadunek i takie tam. W praktyce oznacza to, że trzeba przykładowo zadbać o to, żeby towar był dobrze zapakowany, miał odpowiednie oznaczenia i był zabezpieczony przed uszkodzeniem podczas podróży. Jeśli nadawca zleca to komuś innemu, to powinien to jasno określić w umowie, żeby nie było nieporozumień. Na przykład, jeżeli w umowie jest napisane, że załadunek robi spedytor, to nadawca musi to wyraźnie napisać. Odpowiedzialność za czynności ładunkowe jest naprawdę ważna, bo złe przygotowanie towaru może prowadzić do uszkodzeń czy dodatkowych kosztów dla wszystkich zaangażowanych w transport.

Pytanie 31

Która z formuł INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru na pokład statku, zawarcia umowy przewozu drogą morską oraz pokrycia kosztów związanych z transportem do miejsca przeznaczenia, podczas gdy kupujący ma obowiązek przejęcia odpowiedzialności za przesyłkę od chwili, gdy znajdzie się ona na statku?

A. FCA
B. CFR
C. CIP
D. DAP
Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z tą formułą INCOTERMS 2010, sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na statek oraz za pokrycie kosztów transportu do portu przeznaczenia. Sprzedający zobowiązany jest także do zawarcia umowy przewozu, co oznacza, że organizuje transport morski oraz ponosi związane z tym koszty. Od momentu, gdy towar zostaje załadowany na statek, ryzyko przenosi się na kupującego. Oznacza to, że kupujący przejmuje odpowiedzialność za ewentualne straty lub uszkodzenia towaru w trakcie transportu. Przykładem zastosowania CFR jest sytuacja, w której firma importująca zamawia maszyny przemysłowe z zagranicy i sprzedający umieszcza je na statku, a następnie organizuje transport do portu docelowego, natomiast kupujący jest odpowiedzialny za wszelkie kwestie związane z odbiorem towaru oraz jego dalszym transportem do miejsca docelowego. Tego rodzaju zrozumienie warunków dostawy jest kluczowe w międzynarodowym handlu, aby uniknąć potencjalnych konfliktów i nieporozumień.

Pytanie 32

Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. dotyczącą czasu pracy kierowców, do czasu pracy kierowcy zalicza się

A. przerwę w pracy trwającą 15 minut, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin
B. nieusprawiedliwione postoje w trakcie prowadzenia pojazdu
C. czas dyżuru, który nie był dłuższy niż 45 minut i w trakcie którego kierowca nie wykonywał pracy
D. dobowy nieprzerwany odpoczynek
Odpowiedzi, które nie są zgodne z przepisami ustawy, mogą prowadzić do znacznych nieporozumień dotyczących zasad czasu pracy kierowców. Przykładowo, stwierdzenie, że nieusprawiedliwione postoje w czasie prowadzenia pojazdu są wliczane do czasu pracy, jest błędne. Tego typu postoje, niezwiązane z wykonywaniem zadań zawodowych, są traktowane jako naruszenie zasad pracy i nie mogą być zaliczane do czasu pracy, co prowadzi do mylnych wniosków na temat rzeczywistego czasu pracy kierowcy. Ponadto, dobowy nieprzerwany odpoczynek nie jest uważany za czas pracy, lecz jest to czas, w którym kierowca powinien odpoczywać, co jest fundamentalne dla regeneracji sił i zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wreszcie, czas dyżuru, który nie trwał dłużej niż 45 minut i podczas którego kierowca nie wykonywał pracy, również nie jest czasem pracy. Ignorowanie tych przepisów prowadzi do ryzykownych sytuacji, w których kierowcy mogą być zmuszeni do długotrwałego prowadzenia pojazdu w zmęczeniu, co jest niebezpieczne zarówno dla nich, jak i dla innych uczestników ruchu. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drogach oraz przestrzegania regulacji prawnych w branży transportowej.

Pytanie 33

Na palecie typu EURO ułożono cztery warstwy zgrzewek z butelkami. Butelki są pakowane w zgrzewki po sześć sztuk. Wymiary zgrzewki wynoszą 400 x 200 mm. Ile butelek znajduje się w jednostce ładunkowej na palecie?

A. 280 sztuk
B. 288 sztuk
C. 260 sztuk
D. 240 sztuk
Poprawna odpowiedź wynosi 288 sztuk. Aby obliczyć liczbę butelek na palecie EURO, należy najpierw określić, ile zgrzewek znajduje się na jednej warstwie palety. Wymiary zgrzewki wynoszą 400 x 200 mm, co daje powierzchnię 0,08 m². Standardowa paleta EURO ma wymiary 1200 x 800 mm, co daje całkowitą powierzchnię 0,96 m². Dzieląc powierzchnię palety przez powierzchnię zgrzewki, otrzymujemy 12 zgrzewek na jednej warstwie (0,96 m² / 0,08 m² = 12). Ponieważ na palecie ułożono 4 warstwy zgrzewek, całkowita liczba zgrzewek wynosi 12 x 4 = 48. Każda zgrzewka zawiera 6 butelek, więc całkowita liczba butelek na palecie wynosi 48 x 6 = 288. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywne wykorzystanie przestrzeni jest kluczowe.

Pytanie 34

Tymczasowy eksport krajowych towarów poza polski obszar celny, mający na celu poddanie ich procesom przetwarzania oraz wprowadzenie do obrotu produktów uzyskanych w wyniku tych działań, z całkowitym lub częściowym zwolnieniem od cła, jest procedurą

A. systemu zawieszeń
B. uszlachetniania czynnego
C. uszlachetniania biernego
D. wywozu zarobkowego
Uszlachetnianie czynne, system zawieszeń oraz wywóz zarobkowy to pojęcia, które często są mylone z procedurą uszlachetniania biernego, jednak różnią się one zasadniczo w zakresie działania oraz celów. Uszlachetnianie czynne polega na wwozie towarów z kraju, które następnie są poddawane obróbce, a po ukończeniu procesów produkcyjnych, gotowe wyroby mogą być eksportowane, jednak wymaga to uiszczenia odpowiednich opłat celnych. W przypadku systemu zawieszeń mamy do czynienia z innymi regulacjami, które dotyczą czasowego zwolnienia z obowiązków celnych, ale niekoniecznie wiążą się z obróbką towarów poza granicami kraju. Z kolei wywóz zarobkowy zazwyczaj odnosi się do działalności związanej z eksportem usług lub towarów w celu osiągnięcia zysku, co nie jest bezpośrednio związane z procedurą obróbki towarów. Typowym błędem jest nieodróżnianie tych procedur i mylenie ich, co prowadzi do nieprawidłowego zrozumienia, jakie korzyści i obowiązki wiążą się z każdą z nich. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych procedur ma swoje specyficzne zastosowania i wymogi, co musi być brane pod uwagę w kontekście strategii gospodarczej przedsiębiorstwa oraz zgodności z przepisami prawa celnego.

Pytanie 35

Na podstawie jakich norm zostanie przeprowadzony transport 80 000 litrów paliwa koleją z Gdańska do Berlina?

A. RPW
B. RIC
C. RIV
D. RID
Odpowiedzi RIV, RIC oraz RPW nie są odpowiednie w kontekście transportu paliwa, ponieważ dotyczą innych aspektów transportu kolejowego. RIV (Regulamin Międzynarodowego Przewozu Towarów Wewnętrznych) reguluje zasady dotyczące przewozu towarów, ale nie odnosi się bezpośrednio do kwestii bezpieczeństwa transportu substancji niebezpiecznych. W praktyce oznacza to, że nie może być stosowany do przewozu ładunków takich jak paliwa, które mają szczególne wymagania bezpieczeństwa. Z kolei RIC (Regulamin Międzynarodowego Przewozu Kolejowego) dotyczy ogólnych zasad transportu kolejowego, ale także nie koncentruje się na specyfice substancji niebezpiecznych. RPW (Regulamin Przewozu Towarów) obejmuje inne regulacje, ale nie odnosi się do specyficznych przepisów dotyczących materiałów niebezpiecznych. W związku z tym, wybierając jedną z tych odpowiedzi, można łatwo dojść do błędnych wniosków, ponieważ nie uwzględniają one kluczowych aspektów związanych z bezpieczeństwem i regulacjami prawnymi, które muszą być przestrzegane podczas transportu paliw. Warto zawsze kierować się odpowiednimi przepisami dotyczącymi transportu niebezpiecznych towarów, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.

Pytanie 36

Na rysunku został przedstawiony fragment umowy

§ 1
1. Zleceniodawca zleca, a Spedytor w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa
zobowiązuje się wykonać na rzecz Zleceniodawcy usługę spedycyjną związaną z
przewozem ......................................................................................................................
(określenie przesyłki) z ......................................................................................................................
(określenie miejsca, z którego ma być przewożona przesyłka) do ......................................................................................................................
(określenie miejsca, do którego ma być przewożona przesyłka) 2. Usługa spedycyjna obejmuje: przygotowanie przesyłki do przewozu (w tym
zważenie, policzenie, opakowanie), dokonanie wyboru przewoźnika i zawarcie z nim
umowy przewozu, dostarczenie przesyłki do miejsca nadania, sporządzenie
dokumentów przewozowych, ubezpieczenie przesyłki, odbiór przesyłki i wydanie jej
adresatowi oraz ......................................................................................................................
(ewentualne dodatkowe czynności) 3. Adresatem przesyłki jest ......................................................................................................................
A. spedycji.
B. sprzedaży.
C. przechowania.
D. przewozu.
Niepoprawne odpowiedzi odnoszą się do różnych typów umów, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są właściwe w kontekście przedstawionego fragmentu umowy. Umowa sprzedaży dotyczy transakcji, w której sprzedawca przekazuje towar, a kupujący płaci za niego. Chociaż sprzedaż może obejmować przewóz towarów, sama umowa sprzedaży nie organizuje transportu ani nie obejmuje takich czynności jak wybór przewoźnika czy ubezpieczenie. Głównym celem umowy sprzedaży jest przekazanie własności towaru, co różni się od zadań Spedytora. Umowa przewozu skupia się na samym przewozie towarów, jednak nie obejmuje szerszego zakresu działań, które są wymagane w procesie spedycyjnym. Z kolei umowa przechowania dotyczy przechowywania towarów, co również nie jest zgodne z przedstawionymi w umowie usługami spedycyjnymi. Istotnym błędem myślowym jest mylenie tych różnych form umowy, co prowadzi do nieporozumień w zakresie odpowiedzialności i obowiązków stron. Kluczowe jest zrozumienie, że spedycja łączy w sobie kilka aspektów transportu i logistyki, a sama umowa spedycyjna definiuje zakres odpowiedzialności Spedytora w kontekście kompleksowej obsługi logistycznej.

Pytanie 37

Jeżeli w trakcie transportu dojdzie do ujawnienia choroby, zranienia albo padnięcia transportowanego zwierzęcia, to zgodnie z załączonym fragmentem rozporządzenia przewoźnik powinien niezwłocznie

n n nn n n nn
Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków i sposobu transportu zwierząt
§ 36.n

1.W razie ujawnienia choroby, zranienia albo padnięcia transportowanego zwierzęcia, konwojent zwierząt niezwłocznie zawiadamia o tym przewoźnika.

n

2.Przewoźnik niezwłocznie zawiadamia lekarza weterynarii, którego siedziba znajduje się najbliżej miejsca, w którym zatrzymał się lub może zatrzymać się środek transportu.

n

3.Zwierzęta, które zachorują albo zostaną zranione podczas transportu, powinny otrzymać niezwłocznie pierwszą pomoc. Lekarz weterynarii podejmuje decyzję o poddaniu chorych zwierząt właściwemu leczeniu weterynaryjnemu albo ubojowi „z konieczności" w sposób, który nie spowoduje niepotrzebnego cierpienia zwierząt.

n

4.Lekarz weterynarii określa, zgodnie z odrębnymi przepisami, sposób postępowania ze zwierzętami padłymi w czasie transportu.

n
A. zawiadomić najbliższego lekarza weterynarii.
B. zawiadomić Inspekcję Transportu Drogowego.
C. wezwać weterynarza, który przygotowywał zwierzęta do transportu.
D. wezwać właściciela zwierząt.
Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, przewoźnik ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić najbliższego lekarza weterynarii w przypadku ujawnienia choroby, zranienia lub padnięcia zwierzęcia podczas transportu. W sytuacji kryzysowej, jaką jest nagłe pogorszenie stanu zdrowia transportowanego zwierzęcia, kluczowe jest szybkie działanie, aby zminimalizować cierpienie zwierzęcia oraz zapewnić mu odpowiednią pomoc. Zawiadomienie lekarza weterynarii, którego siedziba znajduje się najbliżej miejsca zdarzenia, pozwala na szybkie podjęcie działań ratunkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie transportu zwierząt. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której zwierzę wykazuje objawy choroby, co wymaga natychmiastowej interwencji medycznej. Dlatego znajomość procedur oraz odpowiednich kontaktów w takich sytuacjach jest kluczowa dla każdego przewoźnika. Ponadto, przestrzeganie tych zasad nie tylko wpływa na dobrostan zwierząt, ale również na zgodność z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 38

Ile jednostek ładunku o wymiarach: długość 5,00 m, szerokość 1,80 m, wysokość 1,55 m oraz masie 9 000 kg można przetransportować środkiem transportu drogowego o wymiarach: długość 13,00 m, szerokość 2,40 m, wysokość 2,60 m i ładowności 16 ton?

A. 3 jednostki
B. 1 jednostkę
C. 4 jednostki
D. 2 jednostki
Odpowiedź, że można przewieźć 1 sztukę ładunku jest poprawna z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze, aby określić, ile sztuk ładunku można załadować do środka transportu, należy wziąć pod uwagę zarówno wymiary ładunku, jak i dostępne wymiary przestrzeni ładunkowej pojazdu, a także masę ładunku w porównaniu do ładowności. Wymiary ładunku wynoszą 5,00 m x 1,80 m x 1,55 m, co daje objętość 14,01 m³. Z kolei wymiary przestrzeni ładunkowej pojazdu wynoszą 13,00 m x 2,40 m x 2,60 m, co daje objętość 80,76 m³. Zatem pod względem objętości przestrzeń jest wystarczająca na więcej niż jedną sztukę ładunku. Jednak kluczowym ograniczeniem jest masa. Ładowność pojazdu wynosi 16 ton, co oznacza, że może on przewieźć 16 000 kg. Jedna sztuka ładunku waży 9 000 kg, co oznacza, że po załadunku jednej sztuki pozostaje tylko 7 000 kg dostępnej ładowności, co nie pozwala na przewóz kolejnej sztuki ładunku, ponieważ ta również waży 9 000 kg. Dlatego prawidłowa odpowiedź to 1 sztuka, co jest zgodne z zasadami transportu drogowego, które uwzględniają zarówno wymiary, jak i masę przewożonego ładunku.

Pytanie 39

Ile maksymalnie opakowań o wymiarach 250 mm × 400 mm można umieścić na jednej warstwie palety EUR o wymiarach 1,2 × 0,8 × 0,144 m (dł. × szer. × wys.)?

A. 8 opakowań
B. 7 opakowań
C. 6 opakowań
D. 9 opakowań
W przypadku odpowiedzi sugerujących, że na palecie zmieści się 6, 7 lub 8 kartonów, kluczowe jest zrozumienie, jak obliczamy liczbę jednostek ładunkowych, które możemy umieścić na określonej powierzchni. Często osoby odpowiadające na te pytania mogą błędnie oceniać wymiary palety lub kartonów, nie uwzględniając ich wzajemnych proporcji. Przykładowo, mogą pomylić orientację kartonów, próbując zmieścić je w nieodpowiedniej konfiguracji, co skutkuje nieefektywnym wykorzystaniem dostępnej przestrzeni. Warto również zauważyć, że niektóre odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego rozumienia obliczeń powierzchni, gdzie można by nie uwzględnić rzeczywistej powierzchni palety — jej wymiarów w metrach kwadratowych versus centymetrach kwadratowych. Takie pomyłki wskazują na konieczność dokładniejszego przeliczenia i przemyślenia, ile naprawdę jednostek mieści się w danej przestrzeni. Doświadczeni logistyk potrafią optymalnie ułożyć różne wymiary towarów na palecie, co jest kluczowe dla efektywności zarówno w magazynowaniu, jak i transporcie. W efekcie, błędne odpowiedzi często wynikają z niedostatecznej analizy wymiarów oraz kontekstu praktycznego zastosowania wiedzy w logistyce.

Pytanie 40

Ile czasu zajmie kierowcy ciężarówki przejechanie 720 km przy średniej prędkości 60 km/h, biorąc pod uwagę 11 godzin odpoczynku oraz minimalne czasy przerw zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców?

A. 30 h
B. 24 h
C. 23 h 45 min
D. 23 h 15 min
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 23 h 15 min czy 30 h, wynika z nieporozumień dotyczących zasad obliczania czasu pracy kierowców oraz regulacji dotyczących odpoczynku. Odpowiedź 23 h 15 min może sugerować, że nie uwzględniono pełnego czasu odpoczynku, co jest kluczowe w kontekście przepisów o czasie pracy kierowców. W rzeczywistości, kierowcy są zobowiązani do przestrzegania określonych czasów odpoczynku oraz przerw w trasie, co oznacza, że ich rzeczywisty czas pracy może być dłuższy niż czas przejazdu obliczony na podstawie prędkości. Z kolei odpowiedź 30 h wskazuje na całkowite zignorowanie zarówno czasu jazdy, jak i odpoczynku, co jest technicznie niemożliwe w rzeczywistych warunkach transportowych. Przeciążenie kierowcy może prowadzić do naruszeń przepisów prawa, a także do zwiększenia ryzyka wypadków, co podkreśla znaczenie zrozumienia zasad dotyczących pracy kierowców. Właściwe podejście do planowania czasu pracy i odpoczynku pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz efektywności operacyjnej, co jest istotne dla każdej firmy transportowej. Zatem, brak uwzględnienia pełnych wymagań prawnych prowadzi do błędnych założeń i nieefektywnego zarządzania czasem pracy kierowców.