Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 08:52
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:21

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do standardowych działań, które zaliczają się do codziennej obsługi i weryfikacji stanu technicznego pojazdu drogowego nie należy

A. sprawdzenie stanu opon
B. kontrola czystości szyb oraz działania wycieraczek
C. sprawdzenie funkcjonowania oświetlenia zewnętrznego i wnętrza
D. wymiana płynu skrzyni biegów
Wymiana płynu skrzyni biegów nie jest typową czynnością zaliczaną do codziennej obsługi i kontroli stanu technicznego środka transportu drogowego. Codzienna obsługa pojazdu koncentruje się na elementach, które powinny być monitorowane regularnie, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność jazdy. Wymiana płynu skrzyni biegów jest operacją, która zazwyczaj odbywa się w określonych interwałach czasowych lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów, zgodnie z zaleceniami producenta. Na przykład, w przypadku wielu pojazdów, płyn skrzyni biegów powinien być wymieniany co 60-100 tysięcy kilometrów lub co 2-4 lata, w zależności od rodzaju płynu i warunków eksploatacji. Codzienna obsługa obejmuje natomiast takie czynności jak sprawdzenie ciśnienia w oponach, kontrola poziomu oleju silnikowego, a także upewnienie się, że wszystkie światła pojazdu działają prawidłowo. Takie działania są kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym oraz minimalizacji ryzyka awarii podczas użytkowania.

Pytanie 2

Koszt za jedną godzinę zatrudnienia operatora wózka wynosi 15,00 zł netto. Koszt jednej roboczogodziny pracy wózka widłowego to 25,00 zł netto. Oblicz, jaką wartość osiągną koszty netto związane z zatrudnieniem pracownika oraz eksploatacją wózka widłowego, gdy czas ich równoległej pracy trwa 9 godzin?

A. 360,00 zł
B. 40,00 zł
C. 135,00 zł
D. 225,00 zł
Poprawna odpowiedź to 360,00 zł, ponieważ koszt zatrudnienia operatora wózka oraz koszt pracy wózka widłowego muszą być obliczone oddzielnie, a następnie zsumowane. Operator wózka pracuje przez 9 godzin, a jego stawka za godzinę wynosi 15,00 zł netto. Zatem koszt zatrudnienia operatora wynosi 15,00 zł x 9 godzin = 135,00 zł. Następnie należy obliczyć koszt pracy wózka widłowego, który za jedną roboczogodzinę kosztuje 25,00 zł. Dla 9 godzin pracy wózka widłowego koszt wynosi 25,00 zł x 9 godzin = 225,00 zł. Łącząc oba koszty, otrzymujemy 135,00 zł (koszt operatora) + 225,00 zł (koszt pracy wózka) = 360,00 zł. W branży logistycznej i magazynowej, zrozumienie kosztów operacyjnych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami oraz optymalizacji wydatków. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być planowanie budżetu na sezonowe wzrosty aktywności w magazynie, gdzie operatorzy i wózki widłowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu efektywności operacyjnej.

Pytanie 3

Podstawowym celem prowadzenia rozmów handlowych jest

A. zrozumienie konkurencji
B. wsparcie konkurencji
C. uzyskanie porozumienia między stronami
D. obrażenie drugiego negocjatora
Wybór odpowiedzi, który sugeruje pomoc konkurencji, jest mylny, ponieważ negocjacje handlowe mają na celu zaspokojenie interesów stron uczestniczących w danym procesie, a nie wspieranie konkurencji. W rzeczywistości, skuteczne negocjacje obejmują dążenie do uzyskania najlepszych warunków w danej transakcji, co może oznaczać, że interesy własnej firmy są priorytetem. Ponadto, odpowiedź wskazująca na poznanie konkurencji, choć może być aspektem strategii ogólnej, nie stanowi głównego celu negocjacji samych w sobie. Negocjacje są przede wszystkim procesem osiągania porozumienia, a nie analizą konkurencji. Co więcej, podejście polegające na obrażeniu negocjatora jest sprzeczne z podstawowymi zasadami etyki w biznesie. Takie zachowanie prowadzi do konfliktów i psuje relacje, co jest niewłaściwe w kontekście profesjonalnych negocjacji. Kluczowe jest zrozumienie, że efektywne negocjacje opierają się na zaufaniu, komunikacji i dążeniu do wspólnego celu, a nie na tworzeniu antagonizmu czy rywalizacji. W praktyce warto stosować techniki win-win, które koncentrują się na osiąganiu rezultatów korzystnych dla obu stron, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji i długofalowej współpracy.

Pytanie 4

Wagon kieszeniowy wykorzystywany jest do transportu naczep w systemie

A. bimodalnym
B. pionowym
C. na barana
D. ruchomej drogi
Wagon kieszeniowy, znany również jako wagon do przewozu naczep, jest kluczowym elementem w systemie transportu "na barana". W tym systemie naczepy są przewożone na odpowiednio przystosowanych wagonach, co pozwala na efektywne wykorzystanie zarówno transportu kolejowego, jak i drogowego. Taka metoda transportu zapewnia znaczne oszczędności czasowe i kosztowe, eliminując potrzebę przeładunku towarów. Dodatkowo, umożliwia to przewóz towarów o dużych gabarytach, które w tradycyjnym transporcie mogłyby napotkać trudności. Przykładem zastosowania wagonów kieszeniowych są połączenia intermodalne, gdzie transport naczep jest zintegrowany w jedną logistyczną całość, co zwiększa efektywność łańcucha dostaw. Zastosowanie tego rozwiązania jest zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, które promują zrównoważony rozwój oraz optymalizację procesów transportowych. Warto również zauważyć, że taki system transportowy przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2, co jest istotnym aspektem w kontekście ekologii i odpowiedzialności społecznej branży transportowej.

Pytanie 5

Progresywna taryfa przewozowa (zł/km) wskazuje, że cena jednostkowa

A. pozostaje taka sama na całej trasie przewozu
B. rośnie w miarę wydłużania się odległości
C. maleje w miarę wydłużania się odległości
D. różni się w zależności od poszczególnych stref odległości
Propozycje zmniejszenia ceny jednostkowej w miarę wzrostu odległości są błędne, ponieważ nie uwzględniają rzeczywistych dynamik kosztów w branży transportowej. Stawki za przewozy ustalane są na podstawie różnych czynników, w tym kosztów paliwa, wynagrodzenia pracowników oraz utrzymania floty. Zmniejszająca się cena jednostkowa sugerowałaby, że przewoźnicy mogą zredukować swoje koszty w miarę zwiększania odległości, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Dla wielu przewoźników większe dystanse wiążą się z wyższymi wydatkami operacyjnymi, co powoduje, że stawki muszą być odpowiednio wyższe. Oferowanie tej samej stawki na całej trasie, chociaż może wydawać się uczciwe, nie odzwierciedla wzrastających wydatków na dłuższe kursy. To podejście może prowadzić do niedofinansowania usług transportowych oraz ograniczenia jakości oferowanych usług. Z kolei różne stawki dla poszczególnych stref odległości mogą być mylone z tym, co nazywamy strefami cenowymi, jednak również nie oddaje to zasady progresywności, która zakłada wzrost ceny jednostkowej w miarę wydłużania się trasy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie kontekstu i mechanizmów rynkowych, które wpływają na ustalanie cen w branży transportowej.

Pytanie 6

Rodzaj środka transportowego, który odbiera ładunek z miejsca załadunku i następnie przewozi go do kilku punktów, wykonuje zadanie transportowe w modelu

A. wahadłowego
B. obwodowego
C. sztafetowego
D. promienistego
Model transportu obwodowego polega na dostarczaniu towarów z jednego punktu załadunku do kilku punktów odbioru, co jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. W tym modelu pojazdy nie wracają do punktu załadunku po dostarczeniu ładunku, ale kontynuują trasę, co zwiększa efektywność operacyjną. Przykładem może być dystrybucja towarów w miastach, gdzie dostawca odbiera towar z centralnego magazynu i rozwozi go do różnych punktów sprzedaży detalicznej. W praktyce, model ten wykorzystuje różnorodne środki transportu, w tym samochody dostawcze, furgonetki czy ciężarówki. Dobrą praktyką jest optymalizacja tras, co może być wspierane przez nowoczesne systemy zarządzania transportem (TMS), które analizują dane dotyczące ruchu i umożliwiają efektywne planowanie tras, co przekłada się na zmniejszenie kosztów transportu oraz poprawę terminowości dostaw.

Pytanie 7

Na rysunku został przedstawiony fragment umowy

§ 1
1. Zleceniodawca zleca, a Spedytor w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa
zobowiązuje się wykonać na rzecz Zleceniodawcy usługę spedycyjną związaną z
przewozem ......................................................................................................................
(określenie przesyłki) z ......................................................................................................................
(określenie miejsca, z którego ma być przewożona przesyłka) do ......................................................................................................................
(określenie miejsca, do którego ma być przewożona przesyłka) 2. Usługa spedycyjna obejmuje: przygotowanie przesyłki do przewozu (w tym
zważenie, policzenie, opakowanie), dokonanie wyboru przewoźnika i zawarcie z nim
umowy przewozu, dostarczenie przesyłki do miejsca nadania, sporządzenie
dokumentów przewozowych, ubezpieczenie przesyłki, odbiór przesyłki i wydanie jej
adresatowi oraz ......................................................................................................................
(ewentualne dodatkowe czynności) 3. Adresatem przesyłki jest ......................................................................................................................
A. przechowania.
B. sprzedaży.
C. spedycji.
D. przewozu.
Odpowiedź dotycząca spedycji jest poprawna, ponieważ umowa spedycyjna definiuje relację pomiędzy Zleceniodawcą a Spedytorem, w której Spedytor podejmuje się organizacji przewozu towarów. W praktyce, umowa spedycyjna obejmuje szereg kluczowych elementów, takich jak przygotowanie przesyłki do transportu, wybór odpowiedniego przewoźnika, a także zapewnienie ubezpieczenia towaru. Warto zwrócić uwagę, że spedycja to usługa, która nie tylko obejmuje samo przewożenie towaru, ale także szereg czynności przygotowawczych i formalnych, takich jak sporządzanie dokumentów przewozowych oraz nadzór nad transportem. Standardy w branży spedycyjnej, takie jak INCOTERMS, wyraźnie określają obowiązki i prawa stron, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i minimalizowania ryzyka. Warto również zauważyć, że właściwe zrozumienie umowy spedycyjnej jest niezbędne dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz zabezpieczenia interesów obu stron w procesie transportowym.

Pytanie 8

W tabeli przedstawiono koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo w ciągu roku obrachunkowego. Jaki udział procentowy ujętych kosztów transportowo-spedycyjnych, przeznaczony jest na wynagrodzenia?

Rodzaj ponoszonych kosztówWartość w tys. zł
Wynagrodzenia spedytorów160
Wynagrodzenia kierowców190
Amortyzacja środków transportu150
A. 32%
B. 60%
C. 70%
D. 38%
Wybierając inne procenty, jak 38%, 32% lub 60%, możesz nie do końca rozumieć, jak to wygląda z kosztami w firmach transportowych. Wielu ludzi myśli, że wydatki na wynagrodzenia są mniejsze niż w rzeczywistości. Często zapominają o dodatkowych kosztach, jak składki ubezpieczeniowe czy inne benefity, które zwiększają całkowite wydatki na pracowników. Również, jeśli pomylisz się przy sumowaniu kosztów transportowych, to możesz dojść do złych wniosków. Dlatego warto zawsze mieć na uwadze, jak wynagrodzenia są powiązane z innymi kosztami. W logistyce, gdzie trzeba oszczędzać, ważne jest, żeby mieć pełny obraz wydatków. Zbieranie danych i ich rzetelna analiza to klucz do unikania błędów w strategii firmy.

Pytanie 9

Koszt jednostkowy tonokilometra (K) stanowi wskaźnik oceny efektywności procesu transportowego i jest opisany za pomocą wzoru

A. K = liczba ton : liczba tonokilometrów
B. K = liczba tonokilometrów : wydatki na transport
C. K = wydatki na transport : liczba przesyłek
D. K = wydatki na transport : liczba tonokilometrów
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi na temat kosztu jednostkowego tonokilometra wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące podstawowych pojęć związanych z transportem. W przypadku K = liczba tonokilometrów : koszty transportu, widoczny jest błąd w logice, ponieważ tego typu relacja nie ma sensu w kontekście oceny efektywności transportu. Ustalanie kosztu jednostkowego powinno polegać na dzieleniu kosztów transportu przez liczbę tonokilometrów, a nie odwrotnie. Takie podejście prowadzi do mylnego wrażenia, że większa liczba tonokilometrów automatycznie obniża koszty, co w rzeczywistości może być nieprawdziwe. Podobnie, odpowiedź K = koszty transportu : liczba przesyłek zakłada, że liczba przesyłek wpływa na koszt jednostkowy, co jest mylące, gdyż koszt jednostkowy tonokilometra nie zależy bezpośrednio od liczby przesyłek, ale od całkowitych kosztów i odległości transportu. Z kolei K = liczba ton : liczba tonokilometrów wprowadza w błąd, ponieważ stosunek ten nie odnosi się do kosztów, a raczej do jednostek ładunku, co również nie jest odpowiednie w kontekście analizy kosztów transportu. Takie błędne rozumienia mogą wynikać z braku wiedzy na temat struktury kosztów w logistyce oraz niewłaściwego zastosowania terminologii. Aby poprawnie ocenić efektywność procesu transportowego, należy skupić się na odpowiednich wskaźnikach, takich jak koszt jednostkowy tonokilometra, co pozwoli na realną analizę i podejmowanie słusznych decyzji w logistyce.

Pytanie 10

Odpowiedzialność za skompletowanie oraz wydanie koniecznych dokumentów związanych z usługą przewozu drogowego na zlecenie spoczywa na

A. funkcjonariuszu policji
B. funkcjonariuszu Inspekcji Transportu Drogowego
C. przewoźniku
D. generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Przewoźnik to w skrócie ten, kto odpowiada za przewóz rzeczy, czyli nie tylko transportuje towary, ale też dba o wszystkie papiery, które są z tym związane. Mówiąc prościej, musi przygotować ważne dokumenty, takie jak list przewozowy czy fakturę, które są niezbędne do formalności przy przewozie drogowym. Co ciekawe, zgodnie z prawem transportowym, przewoźnik ma kilka norm i standardów do spełnienia, żeby wszystko było zgodne z przepisami i bezpieczne. Na przykład, przy międzynarodowym przewozie towarów musi też zwrócić uwagę na przepisy celne, co pokazuje, jak ważny jest w całym procesie transportowym. Te rzeczy są dokładnie opisane w różnych konwencjach, jak CMR, które mówią o międzynarodowym przewozie towarów i jasno wskazują, co do kogo należy.

Pytanie 11

Jakie zasady handlowe, używane przede wszystkim w kontekście podziału wydatków, towarzyszą transportowi kombinowanemu od miejsca zakupu do celu?

A. FIATA
B. CEMT
C. Incoterms
D. Combiterms
Combiterms to zdefiniowany zestaw reguł handlowych, które są szczególnie istotne w kontekście transportu kombinowanego. Głównym celem tych reguł jest precyzyjne określenie podziału kosztów oraz ryzyk pomiędzy sprzedającym a kupującym. Reguły te odzwierciedlają współczesne praktyki w logistyce, gdzie towary często przemieszczają się różnymi środkami transportu, takimi jak ciężarówki, statki i pociągi. Przykładem zastosowania Combiterms może być sytuacja, w której producent w Europie wysyła swoje towary do klienta w Azji. Zastosowanie tych reguł pozwala na jasne określenie, kto ponosi koszty transportu, ubezpieczenia oraz ryzyka w trakcie transportu. Combiterms łączą w sobie elementy tradycyjnych reguł Incoterms, ale są dostosowane do specyfiki transportu multimodalnego. Wiedza na temat tych reguł jest kluczowa dla profesjonalistów w zakresie logistyki i łańcucha dostaw, umożliwiając im skuteczne zarządzanie kosztami oraz ryzykiem.

Pytanie 12

Jakie urządzenie służy do mechanizacji procesów załadunkowych w trybie ciągłym?

A. przenośnik rolkowy
B. wciągarka
C. wózek widłowy
D. suwnica
Przenośnik rolkowy jest urządzeniem mechanizacyjnym, które służy do transportu materiałów w sposób ciągły. Jego budowa opiera się na szeregu rolek, które umożliwiają przesuwanie ładunków, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych i produkcyjnych. Przenośniki rolkowe sprawdzają się w magazynach, liniach montażowych oraz w zakładach produkcyjnych, gdzie wymagany jest szybki i efektywny transport towarów. Dzięki swojej konstrukcji przenośniki te mogą transportować różnorodne materiały, od opakowań po elementy produkcyjne. W branży produkcyjnej i logistycznej, ich zastosowanie przyczynia się do redukcji kosztów pracy oraz minimalizacji czasu przestojów. Przenośniki rolkowe są zgodne z normami bezpieczeństwa, co czyni je odpowiednim wyborem w kontekście ergonomii pracy, zmniejszając ryzyko urazów związanych z ręcznym transportem. Ponadto, łatwość w integracji z innymi systemami automatyki przemysłowej czyni je kluczowym elementem nowoczesnych linii produkcyjnych.

Pytanie 13

Jaką kwotę VAT należy zapłacić za transport 20 t ładunku na dystansie 250 km, jeśli stawka netto za przewóz wynosi 0,40 zł/tkm, a usługa podlega 23% VAT?

A. 2 000,00 zł
B. 460,00 zł
C. 2 460,00 zł
D. 1 540,00 zł
Błędy w odpowiedziach mogą się brać z różnych rzeczy, na przykład z pomyłek w obliczeniach albo nie do końca zrozumianych zasad przeliczania wartości netto na VAT. Często ludzie zapominają o tym, że najpierw trzeba policzyć wartość netto usługi transportowej, a potem dopiero VAT, co może prowadzić do zbyt dużych albo za małych kwot VAT. Jak ktoś obliczy VAT bez wcześniejszego wyliczenia wartości netto, to może wyjść naprawdę spory błąd. No i często myli się stawki VAT, bo przy usługach transportowych w Polsce powinno się używać 23%. W transporcie VAT jest mega ważny w obliczeniach kosztów. Jak się go źle interpretuje, to można trafić w nieładne problemy z rentownością. Jeszcze jednym błędem jest mylenie jednostek miary, co oczywiście prowadzi do niepoprawnych wyników. Dlatego warto się dobrze przeszkolić w obliczeniach VAT i znać stawki oraz zasady, żeby wszystko było zgodne z przepisami i żeby dobrze zarządzać kosztami transportu.

Pytanie 14

Firma transportowa nabyła specjalistyczną naczepę chłodniczą oraz ciągnik za kwotę 420 000,00 zł. Określ, przez ile lat firma będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stosując metodę liniową, jeżeli roczna stawka amortyzacji zakupionego sprzętu wynosi 25%.

A. 15 lat
B. 3 lata
C. 4 lata
D. 20 lat
Odpowiedź 4 lata jest prawidłowa, ponieważ przy zastosowaniu metody liniowej oblicza się okres amortyzacji na podstawie wartości początkowej i rocznej stopy amortyzacji. W przypadku nabycia naczepy chłodnia i ciągnika o łącznej wartości 420 000 zł oraz rocznej stopy amortyzacji wynoszącej 25%, roczna kwota odpisu amortyzacyjnego wynosi 105 000 zł (420 000 zł x 25%). Aby obliczyć liczbę lat, przez które będziemy dokonywać odpisów, dzielimy wartość początkową przez kwotę rocznego odpisu: 420 000 zł / 105 000 zł = 4 lata. W praktyce, amortyzacja liniowa jest szeroko stosowaną metodą w branży transportowej, gdzie inwestycje w sprzęt są znaczne, a ich użytkowanie rozciąga się na wiele lat. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa prawidłowo planowały budżet oraz przewidywały koszty związane z wymianą sprzętu, co pomoże w długoterminowej strategii finansowej oraz zarządzaniu aktywami.

Pytanie 15

Czarter, nota bukingowa oraz manifest ładunkowy to przykłady dokumentów powiązanych z transportem.

A. drogowym
B. morskim
C. lotniczym
D. kolejowym
Czarter, nota bukingowa i manifest ładunkowy to mega ważne dokumenty w transporcie morskim. Czarter to taka umowa, w której armator wynajmuje statek do przewozu towarów. Znam to z praktyki, bo takie rozwiązanie jest super przy przewozie dużych ładunków. Nota bukingowa, czyli po prostu potwierdzenie rezerwacji, dokumentuje, że mamy zarezerwowaną przestrzeń na statku – to kluczowe dla całej logistyki i planowania transportu. Manifest ładunkowy to szczegółowy dokument, który zawiera wszystkie informacje o ładunkach na pokładzie statku. Bez niego służby celne miałyby niezły kłopot, a operacje w porcie mogłyby być mniej efektywne. W praktyce najczęściej używa się tych dokumentów przy transporcie surowców, takich jak węgiel czy rudy metali. Czarter statku to zdecydowanie najefektywniejszy sposób przewozu dużych ilości towarów. Dobrze jest pamiętać, że żeby wszystko się zgadzało z międzynarodowymi regulacjami, trzeba stosować te dokumenty, np. zgodnie z Konwencją o przewozie towarów morzem (Hague-Visby Rules).

Pytanie 16

Jak daleko, w kilometrach, jest w stanie bez przerwy jechać kierowca ciężkiego pojazdu, jeśli prędkość jazdy wynosi 80 km/h?

A. 720 km
B. 360 km
C. 405 km
D. 270 km
Odpowiedź 360 km jest prawidłowa, gdyż kierowca pojazdu wysokotonażowego może prowadzić pojazd bez przerwy przez maksymalnie 9 godzin, zgodnie z przepisami regulującymi czas pracy kierowców. Przy prędkości 80 km/h, w ciągu 9 godzin pokona on 720 km. Jednak w rzeczywistości, biorąc pod uwagę codzienne ograniczenia, takie jak przerwy na odpoczynek, czas pracy nie powinien przekraczać 9 godzin w ciągu doby. Dlatego też, stosując praktyczne podejście, jeżeli kierowca pokonałby 360 km, będzie mógł utrzymać odpowiednie normy odpoczynku i nie przekroczyć maksymalnego czasu pracy. W praktyce, w transporcie drogowym należy przestrzegać nie tylko przepisów prawa, ale również zasad bezpieczeństwa, co wymaga planowania tras z uwzględnieniem odpowiednich przerw na odpoczynek. Transport wysokotonażowy wiąże się z dużą odpowiedzialnością, dlatego zrozumienie i stosowanie norm dotyczących czasu pracy jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 17

Jakim symbolem oznaczana jest jednostka pracy związana z przewozem ładunków?

A. pkm
B. h
C. tkm
D. km
Wybierając pkm, km albo h, niestety nie trafiłeś w odpowiednią jednostkę miary pracy przewozowej. pkm, czyli pasażerkokilometr, dotyczy transportu pasażerskiego, a nie towarowego, więc to nie to. km to tylko miara odległości, a nie bierze pod uwagę masy towaru, więc też nie pasuje do tego pytania. h, skrót od godziny, to w ogóle miara czasu, co w tym kontekście nie ma sensu. Wydaje mi się, że mogłeś pomylić jednostki, nie zauważając różnicy między transportem towarów a przewozem osób. Kluczowe to zrozumienie, że mówimy o masie ładunku i dystansie, a to najlepiej opisuje tkm.

Pytanie 18

Jaką minimalną liczbę pojemników IBC w systemie bag in box o objętości 1 000 l i maksymalnej ładowności 1 000 kg trzeba użyć do transportu 15 000 l soku owocowego o gęstości 1,08 kg/l?

A. 15 szt.
B. 16 szt.
C. 17 szt.
D. 18 szt.
Błędne odpowiedzi, jakie się pojawiły, mogą wynikać z tego, że nie do końca rozumiesz, jak działa proces obliczeń. Na przykład, wybierając 15 pojemników, zapomniałeś o pełnej masie soku, która wynosi 16 200 kg. Liczenie tylko objętości nie wystarczy, musisz brać pod uwagę wagę. Odpowiedzi wskazujące na 16 lub 18 pojemników mogą być efektem złych obliczeń lub niewielkiego zrozumienia, że zawsze zaokrąglamy w górę, bo nie przewozimy części pojemników. Różne błędy mogą też wynikać z uproszczenia zadania lub pominięcia ważnych rzeczy, jak, na przykład, gęstość czy ładowność. W praktyce, takie niedopatrzenia mogą sprawić, że transport stanie się droższy lub mniej sprawny, dlatego tak ważna jest dbałość o szczegóły w obliczeniach.

Pytanie 19

Model dystrybucji oparty na przeładunku kompletacyjnym, który obejmuje przywożenie towarów do magazynu przeładunkowego, ich natychmiastowe przepakowanie oraz wysyłkę dalej bez długotrwałego przechowywania, nazywa się

A. car to car
B. just in time
C. door to door
D. cross-docking
Cross-docking to naprawdę fajny system dystrybucji, który pozwala na szybkie przenoszenie towarów bez trzymania ich zbyt długo w magazynie. Główny zamysł jest taki, żeby zwiększyć efektywność całego łańcucha dostaw. Jak to działa? No, towary przyjeżdżają do magazynu przeładunkowego, tam są szybko przepakowywane i wysyłane dalej. To może znacznie skrócić czas dostawy. Na przykład w branży spożywczej, gdzie świeżość jest mega ważna, cross-docking super pomaga w szybkim przesyłaniu produktów od producentów do sklepu, co zmniejsza straty związane z przeterminowaniem. Dobrze zorganizowana przestrzeń robocza w magazynie to klucz. Użycie technologii, jak automatyzacja czy skanowanie kodów, też mocno ułatwia życie i poprawia śledzenie przesyłek. Generalnie, cross-docking może obniżyć koszty operacyjne i sprawić, że klienci będą bardziej zadowoleni, bo dostawy będą szybsze.

Pytanie 20

W tabeli przedstawiono zebrane przez przedsiębiorstwo informacje dotyczące wykonywanych zleceń. Ile wynosi jego współczynnik terminowości realizacji zleceń?

Zlecenie (numer)Uzgodniony termin realizacji zleceniaRzeczywisty termin wykonania zlecenia
103.06.202003.06.2020
210.06.202010.06.2020
312.06.202013.06.2020
413.06.202014.06.2020
515.06.202015.06.2020
A. 0,40
B. 1,00
C. 0,60
D. 0,67
Wybór odpowiedzi 0,60 jako współczynnika terminowości realizacji zleceń jest poprawny. Współczynnik ten oblicza się jako stosunek liczby zleceń wykonanych terminowo do całkowitej liczby zleceń. W tym przypadku, z 5 zleceń, 3 zostały zrealizowane na czas. Zatem obliczenie przebiega następująco: 3 zlecenia terminowe / 5 zleceń ogółem = 0,60. Znajomość współczynnika terminowości jest istotna w zarządzaniu projektami oraz w logistyce, gdyż pozwala ocenić efektywność i niezawodność procesu operacyjnego. Wysoki wskaźnik terminowości wskazuje na dobre praktyki w zarządzaniu czasem, co jest kluczowe dla utrzymania zadowolenia klientów oraz konkurencyjności na rynku. Przykładowo, w branży usługowej, gdzie czas realizacji zlecenia wpływa na satysfakcję klienta, monitorowanie tego wskaźnika może prowadzić do identyfikacji obszarów wymagających poprawy oraz optymalizacji procesów operacyjnych. Dobrą praktyką jest regularne analizowanie tego współczynnika w celu wprowadzenia niezbędnych usprawnień oraz zapewnienia wysokiej jakości usług.

Pytanie 21

W technologii lo-lo dotyczącej załadunku kontenerów na statkach kontenerowych konieczne jest użycie

A. suwnic nabrzeżowych
B. suwnic kolejowych
C. wozów podsiębiernych
D. suwnic placowych
Suwnice nabrzeżowe to naprawdę ważny element, gdy mówimy o ładunkach kontenerów na statkach. Dzięki nim można łatwo i bezpiecznie przeładowywać kontenery z łodzi na ląd i odwrotnie. Działają blisko nabrzeża, co pozwala na podnoszenie kontenerów prosto z pokładu statku. Te maszyny mają różne mechanizmy i systemy sterujące, co sprawia, że obsługują kontenery różnych rozmiarów. To czyni je bardzo uniwersalnymi w portach. Trzeba pamiętać, że używanie tych suwnic wymaga przestrzegania procedur BHP i regularnych przeglądów technicznych - to klucz do bezpieczeństwa. Na przykład, zobacz jak to wygląda w portach takich jak Rotterdam czy Szanghaj, gdzie codziennie przeładowuje się ogromne ilości kontenerów.

Pytanie 22

Jak wygląda właściwa sekwencja wymiany dokumentów oraz działań między zleceniodawcą a zleceniobiorcą?

A. Zapytanie o ofertę —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
B. Zamówienie —> zapytanie o ofertę —> oferta —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
C. Oferta —> zapytanie o ofertę —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
D. Realizacja usługi —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> zapytanie o ofertę
Prawidłowa kolejność wymiany dokumentów pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą zaczyna się od zapytania o ofertę. Zleceniodawca, poszukując dostawcy usług lub produktów, najpierw kieruje zapytanie do potencjalnych zleceniobiorców, aby uzyskać szczegółowe informacje dotyczące oferowanych usług i cen. Następnie, na podstawie otrzymanych zapytań, zleceniobiorca przygotowuje ofertę, która jest przedstawiana zleceniodawcy. Po zaakceptowaniu oferty, zleceniodawca składa zamówienie, które formalizuje chęć zakupu usługi. Kiedy zleceniobiorca przyjmuje zamówienie, wysyła potwierdzenie, co jest kluczowe dla obu stron, aby mieć jasność co do warunków realizacji. Ostatecznie następuje realizacja usługi, co potwierdza wykonanie umowy. Taka sekwencja działań jest nie tylko zgodna z dobrymi praktykami biznesowymi, ale również wspiera transparentność i efektywność współpracy. Przykładem mogą być procesy zakupu w firmach produkcyjnych, gdzie każde z tych działań musi być dobrze udokumentowane, aby zapewnić prawidłowy przebieg realizacji zamówienia.

Pytanie 23

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz maszyn w czternastu kontenerach ISO 1C z Szczecina (Polska) do Góteborga (Szwecja). Do jakich firm transportowych powinna wysłać zapytanie o ofertę w celu realizacji przewozu, jeżeli czas nie jest kluczowy w wyborze przewoźnika, a niska cena ma zasadnicze znaczenie?

A. Morskich
B. Kolejowych
C. Drogowych
D. Lotniczych
Odpowiedź "Morskich" jest prawidłowa, ponieważ transport morski jest najczęściej wybieraną metodą przewozu dużych ładunków, takich jak maszyny, w kontenerach ISO. W przypadku przewozu międzynarodowego, zwłaszcza na trasie Szczecin - Góteborg, transport morski jest bardziej opłacalny i efektywny z uwagi na niskie koszty frachtu w porównaniu do innych metod transportu. Przykładowo, armatorzy oferujący kontenery ISO 1C mają rozwiniętą sieć połączeń oraz infrastrukturę, co umożliwia efektywne zarządzanie przewozem. Dodatkowo, czas nie ma istotnego znaczenia w tym przypadku, co sprawia, że transport morski, który zazwyczaj trwa dłużej niż lotniczy czy drogowy, jest akceptowalny. Warto wspomnieć, że zgodnie z normami ISO oraz regulacjami IMO, transport morski zapewnia również wysoki poziom bezpieczeństwa dla ładunków przewożonych w kontenerach. W praktyce, wybierając firmy spedycyjne specjalizujące się w transporcie morskim, można skorzystać z ich doświadczenia w zakresie dokumentacji, odpraw celnych i zarządzania łańcuchem dostaw, co jest kluczowe w międzynarodowej logistyce.

Pytanie 24

Jakie wskaźniki są wykorzystywane do oceny sytuacji finansowej firmy transportowej?

A. wielkości magazynowanych przesyłek
B. płynności finansowej
C. rotacji pracowników
D. wykorzystania powierzchni ładunkowej
Ocena kondycji finansowej firmy transportowej wymaga zrozumienia, że nie każdy wskaźnik jest odpowiedni do tego celu. Rotacja pracowników, chociaż istotna dla zarządzania zasobami ludzkimi, nie dostarcza informacji o płynności finansowej. Wysoka rotacja może wskazywać na problemy w firmie, lecz nie odnosi się bezpośrednio do jej zdolności do regulowania bieżących zobowiązań. Z kolei wskaźnik wykorzystania powierzchni ładunkowej, choć ważny dla efektywności operacyjnej, dotyczy zarządzania zasobami transportowymi, a nie finansów. Wysokie wykorzystanie przestrzeni ładunkowej może zwiększyć przychody, ale nie jest miarą zdolności do płacenia długów. Podobnie, wielkość magazynowanych przesyłek może świadczyć o efektywności logistyki, jednak nie ujawnia płynności firmy. Te podejścia często prowadzą do błędnych wniosków, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów finansowych. Prawidłowe zrozumienie wskaźników finansowych, w tym płynności, jest podstawą skutecznego zarządzania finansami w branży transportowej.

Pytanie 25

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym zespół pojazdów, który tworzy pojazd silnikowy połączony z naczepą, to

A. samochód ciężarowy
B. ciągnik siodłowy
C. pojazd specjalny
D. pojazd członowy
Odpowiedź 'pojazd członowy' jest jak najbardziej na miejscu. Wynika to z ustawy Prawo o ruchu drogowym, która jasno mówi, że zespół pojazdów, czyli pojazd silnikowy i naczepa, to właśnie pojazd członowy. W praktyce, taka kombinacja pozwala na efektywne i oszczędne przewożenie różnorodnych ładunków. Fajnie, bo można lepiej zarządzać przestrzenią i manewrować na drogach, co jest ważne, szczególnie w logistyce. W branży transportowej pojazdy członowe są na porządku dziennym, a ich budowa musi uwzględniać zasady bezpieczeństwa. Na przykład, ciągnik siodłowy, który pasuje do różnych naczep, daje przewoźnikom sporo możliwości. No i nie można zapominać, że takie pojazdy muszą spełniać konkretne normy techniczne i środowiskowe, żeby móc jeździć po drogach.

Pytanie 26

Jaką kwotę podatku VAT należy obliczyć za usługę transportu ładunku na trasie 230 km, gdy cena za kilometr netto wynosi 3,10 zł, a usługa podlega 23% stawce podatku VAT?

A. 163,99 zł
B. 876,99 zł
C. 57,04 zł
D. 549,01 zł
Wiele osób myli się w obliczeniach VAT, co może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Na przykład, mogą założyć, że VAT oblicza się na podstawie całkowitej wartości usługi, nie uwzględniając wartości netto. Często nieprawidłowe odpowiedzi wynikają z błędnej interpretacji stawki VAT lub pomieszania wartości netto i brutto. W przypadku tej konkretnej usługi, niektórzy mogą przyjąć, że kwota 713 zł (wartość netto) jest równocześnie wartością brutto, co jest błędem. Liczenie VAT powinno zawsze opierać się na wartości netto, a nie na brutto. Ponadto, pomijając obliczenia krok po kroku, można w łatwy sposób popełnić błąd, co może prowadzić do zawyżonej lub zaniżonej kwoty podatku. Przykładowo, obliczenie 57,04 zł jako VAT mogło wynikać z błędnego przyjęcia stawki VAT lub niepoprawnego pomnożenia wartości netto. Obliczenie 876,99 zł mogło być efektem pomyłki w dodaniu wartości brutto i netto, co również prowadzi do błędnych wniosków. Dlatego kluczowe jest dokładne sprawdzanie obliczeń oraz znajomość aktualnych przepisów dotyczących VAT, aby unikać nieporozumień i błędów w praktyce biznesowej.

Pytanie 27

Przedsiębiorstwo spedycyjne ZET, które jest stałym zleceniodawcą u przewoźnika 1 i 4, planuje dokonać wyboru nowego przewoźnika w celu realizacji zlecenia o wartości 4 500 zł brutto. Na podstawie przedstawionych ofert wskaż przewoźnika, który oferuje najtańszą realizację zlecenia.

Oferty przewoźników
Przewoźnik 1Przewoźnik 2Przewoźnik 3Przewoźnik 4
Firma stosuje 10% rabatu na zlecenia o wartości powyżej 4 000 zł brutto i dodatkowe 5% od obrotów miesięczny na zlecenia dla stałych zleceniodawców.Firma stosuje 20% rabatu na wszystkie zlecenia o wartości powyżej 1 000 zł bruttoFirma stosuje 10% rabatu na wszystkie zlecenia o wartości powyżej 1 000 zł bruttoFirma stosuje 12% rabatu dla stałych zleceniodawców.
A. Przewoźnik 2
B. Przewoźnik 3
C. Przewoźnik 1
D. Przewoźnik 4
Wybór Przewoźnika 2 jako najtańszego dostawcy jest uzasadniony poprzez analizę przedstawionych ofert. Przewoźnik 2 oferuje rabat w wysokości 20% na zlecenie o wartości 4500 zł brutto, co skutkuje końcową ceną na poziomie 3600 zł. Taki rabat nie tylko obniża koszty, ale również pokazuje elastyczność przewoźnika w negocjacjach, co jest kluczowe w branży spedycyjnej. W praktyce, wybór przewoźnika z najlepszą ofertą cenową jest zgodny z zasadą optymalizacji kosztów, co jest istotne dla przedsiębiorstw dążących do maksymalizacji rentowności. Dobrą praktyką jest także regularne porównywanie ofert przewoźników oraz analiza ich rabatów i dodatkowych usług, takich jak ubezpieczenie towaru czy terminy dostaw. Wybierając przewoźnika, warto również brać pod uwagę jego reputację oraz jakość świadczonych usług, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do oszczędności i lepszej obsługi klienta.

Pytanie 28

W czwartym kwartale 2019 roku firma zrealizowała 360 przewozów. W tym okresie wykonano zgodnie z zamówieniem: w październiku 120 przewozów, w listopadzie 100 przewozów, a w grudniu 80 przewozów. Pozostałe przewozy nie zostały zrealizowane zgodnie z zamówieniem (np. z powodu opóźnień). Jakie procentowe wskaźniki niezawodności dostaw zostały osiągnięte w czwartym kwartale 2019 roku?

A. Około 83%
B. Około 22%
C. Około 28%
D. Około 33%
W przypadku analizy niezawodności realizacji dostaw kluczowe jest zrozumienie, jakie dane są potrzebne do poprawnego obliczenia tego wskaźnika. Błędy w obliczeniach często wynikają z nieprawidłowego zrozumienia całkowitej liczby dostaw lub zamieszania w liczbie zrealizowanych przewozów. Przykładowo, jeśli ktoś uwzględnia tylko przewozy z jednego miesiąca zamiast całego kwartału, prowadzi to do zawyżenia lub zaniżenia wartości niezawodności. Ponadto, niektórzy mogą nieprawidłowo interpretować pojęcie „zgodności ze zleceniem”, uważając, że wystarczy dostarczyć towar, niezależnie od terminu. W logistyce, terminowość jest równie ważna jak sama realizacja dostawy, a wskaźnik niezawodności powinien to odzwierciedlać. Różnice w podejściu do pomiaru tej niezawodności mogą prowadzić do znacznych rozbieżności w wynikach, co z kolei wpływa na strategię zarządzania i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie. Właściwe zrozumienie i obliczenie niezawodności są kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych oraz poprawy jakości usług, dlatego warto stosować się do standardów branżowych, takich jak normy ISO, które zalecają systematyczne podejście do monitorowania wydajności i jakości w logistyce.

Pytanie 29

Pozostawienie reklamacji bez odpowiedzi po upływie 30 dni od dnia przyjęcia pisma dotyczącego tej sprawy skutkuje

§ 5. 1. Reklamację składa się w formie pisemnej.
§ 6. 1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.
§ 10. Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
A. wszczęciem postępowania sądowego w sprawie zgłoszonej reklamacji.
B. uznaniem reklamacji.
C. odrzuceniem reklamacji.
D. wezwaniem reklamującego do ponownego zgłoszenia reklamacji w formie pisemnej.
Uznanie reklamacji po upływie 30 dni od daty jej złożenia jest zgodne z § 10 Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa, które określa zasady postępowania reklamacyjnego. W przypadku, gdy przewoźnik nie udzieli odpowiedzi na reklamację w tym terminie, reklamacja zostaje uznana za zasadną bez konieczności dalszego postępowania. Taka regulacja ma na celu ochronę konsumentów i zapewnienie, że ich prawa nie będą lekceważone. W praktyce oznacza to, że jeśli klient zgłosi reklamację dotyczącą usługi transportowej, a przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni, klient może być pewien, że jego roszczenie zostanie automatycznie uwzględnione. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie ochrony konsumentów, które promują transparentność i odpowiedzialność w relacjach między przewoźnikami a ich klientami. Należy więc dbać o terminowe odpowiadanie na reklamacje, aby uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych roszczeń ze strony klientów.

Pytanie 30

Elastyczność systemu transportowego to zestawienie

A. liczby obsługiwanych tras w stosunku do ilości przewożonych ładunków
B. liczby przewiezionych ładunków z kosztami paliwa związanymi z realizacją transportów
C. liczby zrealizowanych wymagań w odniesieniu do wszystkich wymagań postawionych przez klienta
D. liczby odbytych przejazdów w porównaniu do liczby przewiezionych ładunków
Proponowane odpowiedzi, które nie wskazują na relację między spełnieniem wymagań klientów a elastycznością systemu transportowego, opierają się na niepełnym zrozumieniu istoty tego pojęcia. Przykładowo, porównywanie ilości przewiezionych ładunków z kosztami paliw nie uwzględnia zmienności potrzeb klientów i ich wpływu na procesy transportowe. Koszty eksploatacyjne są ważnym aspektem, ale nie definiują elastyczności, która koncentruje się na zdolności do reakcji na potrzeby rynkowe. Kolejnym błędnym podejściem jest analiza ilości wykonanych przejazdów w stosunku do ilości przewiezionych ładunków, co sugeruje bardziej statystyczne spojrzenie na wydajność. Tego typu analiza nie bierze pod uwagę dynamiki rynku i różnorodności wymagań klientów, a tym samym pomija istotę elastyczności. Ostatnia odpowiedź dotycząca ilości obsługiwanych tras w odniesieniu do ilości przewożonych ładunków również jest niewłaściwa, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do elastyczności w kontekście zarządzania oczekiwaniami klientów. Elastyczność systemu transportowego powinna być rozumiana jako zdolność dostosowywania się do zmieniających się warunków, co jest kluczowe w dzisiejszym, szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Warto zwrócić uwagę, że elastyczne systemy transportowe są w stanie lepiej reagować na zmiany w zapotrzebowaniu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 31

Jaki akt normatywny określa zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych?

A. Umowa CMR
B. Kodeks cywilny
C. Prawo o ruchu drogowym
D. Umowa AETR
Kodeks cywilny, jako akt prawny, reguluje kwestie związane z prawem cywilnym, w tym umowy, odpowiedzialność cywilną oraz inne stosunki prawne między obywatelami. Nie zawiera on jednak przepisów dotyczących ruchu drogowego, co prowadzi do błędnych wniosków. Umowa AETR dotyczy międzynarodowego transportu drogowego i odnosi się do czasu pracy kierowców oraz warunków przewozu towarów, co również nie ma bezpośredniego związku z dopuszczeniem pojazdu do ruchu na drogach publicznych. Umowa CMR, która reguluje międzynarodowy transport towarów, również nie odnosi się do zasad rejestracji czy dopuszczenia pojazdów do ruchu. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest pomylenie regulacji związanych z transportem z przepisami drogowymi. Dobrą praktyką jest zrozumienie, że każdy akt prawny ma swoje konkretne zakresy oraz tematyki; zatem, wykorzystanie niewłaściwych dokumentów prowadzi do braku zgodności z obowiązującymi normami i potencjalnych problemów prawnych. Właściwe podejście do tematu wymaga znajomości i stosowania odpowiednich regulacji dotyczących ruchu drogowego w codziennej praktyce transportowej.

Pytanie 32

Która z firm transportowych przedstawia najkorzystniejsze warunki przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km wraz z ich załadunkiem do środka transportu?

Informacje dotyczące stawek oferowanych przez firmy transportowe
KryteriaFirma transportowa IFirma transportowa IIFirma transportowa IIIFirma transportowa IV
Cena przewozu1,20 zł/km1,50 zł/km1,30 zł/km2,00 zł/km
Koszt załadunku jednej pjł na środek transportu10 zł8 zł9 zł5 zł
A. Firma transportowa I
B. Firma transportowa IV
C. Firma transportowa III
D. Firma transportowa II
Firma transportowa III została wybrana jako najkorzystniejsza opcja przewozu, ponieważ oferuje najniższy całkowity koszt transportu 33 palet na dystansie 230 km, który wynosi 596 zł. W branży transportowej kluczowe jest nie tylko minimalizowanie kosztów, ale także efektywność operacyjna. Wybór odpowiedniej firmy transportowej powinien być oparty na analizie kosztów, jakości usług oraz terminowości dostaw. Przykładowo, jeśli firma transportowa III charakteryzuje się także wysoką niezawodnością oraz korzystnymi warunkami załadunku, może stać się preferowanym partnerem w dłuższym okresie. Dobrą praktyką w logistyce jest wykonanie analizy kosztów całkowitych (TCO), która bierze pod uwagę nie tylko bezpośrednie koszty transportu, ale także koszty ukryte, takie jak czas załadunku, opóźnienia w dostawach czy uszkodzenia ładunku. Takie podejście pomaga w dokonaniu świadomego wyboru, który zaspokoi potrzeby klienta oraz przyniesie korzyści finansowe w perspektywie długoterminowej.

Pytanie 33


*W przypadku rozłożenia płatności na raty, stawka wzrasta o 10% Ile wyniesie składka ubezpieczenia, jeżeli przedsiębiorca posiada 10 pojazdów i ubezpiecza je wszystkie, płacąc jednorazowo całą składkę roczną?

Składka roczna
Ubezpieczenie pierwszego pojazdu500 zł*
Ubezpieczenie każdego następnego pojazdu - jeśli firma ubezpiecza od 2 do 10 pojazdów250 zł*
Ubezpieczenie każdego następnego pojazdu - jeśli firma ubezpiecza powyżej 11 pojazdów200 zł*
A. 750 zł
B. 2 750 zł
C. 3 150 zł
D. 2 500 zł
Poprawna odpowiedź to 2750 zł, co wynika z właściwego obliczenia składki ubezpieczeniowej dla 10 pojazdów. Składka roczna za pierwszy pojazd wynosi 500 zł, natomiast za każdy z kolejnych dziewięciu pojazdów, w ramach ochrony ubezpieczeniowej, stawka wynosi 250 zł. Łącząc te wartości, otrzymujemy 500 zł + (9 x 250 zł) = 2750 zł. To podejście jest zgodne z praktykami ubezpieczeniowymi, które często oferują zniżki przy ubezpieczaniu większej liczby pojazdów. Warto zauważyć, że w praktyce, firmy ubezpieczeniowe mogą stosować różne modele taryfowe, które uzależniają wysokość składki od liczby ubezpieczanych pojazdów, co w tym przypadku zostało uwzględnione. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe dla przedsiębiorców, którzy mają flotę pojazdów, ponieważ odpowiednie dobieranie ubezpieczeń może znacząco wpłynąć na ich koszty operacyjne.

Pytanie 34

Międzynarodowa konwencja COTIF, która została podpisana 9 maja 1980 roku, szczegółowo reguluje przewóz towarów drogą

A. kolejową
B. wodną śródlądową
C. samochodową
D. morską
Międzynarodowa konwencja COTIF (Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami, z 1980 roku) reguluje kwestie związane z przewozem towarów transportem kolejowym, co czyni ją kluczowym dokumentem prawnym w tej dziedzinie. COTIF obejmuje szereg zasad i standardów dotyczących odpowiedzialności przewoźników, dokumentacji przewozowej oraz warunków umowy przewozu. Na przykład, przewoźnik kolejowy jest zobowiązany do dostarczenia towaru w ustalonym czasie i z należytą starannością, co jest wyrazem wysokich standardów jakości w transporcie kolejowym. Konwencja wprowadza również zasady związane z reklamacjami i odszkodowaniami, co jest niezwykle ważne dla wszystkich uczestników rynku transportowego. W praktyce, znajomość COTIF jest niezbędna dla przewoźników, spedytorów i importerów, aby móc efektywnie zarządzać procesami logistycznymi oraz minimalizować ryzyko prawne związane z przewozem towarów koleją.

Pytanie 35

Kto jest adresatem zawiadomienia o wysyłce ładunku (awizo)?

A. od kierowcy do spedytora
B. od kierowcy do nadawcy
C. od dostawcy do odbiorcy
D. od odbiorcy do dostawcy
Zawiadomienie o wysyłce ładunku, znane również jako awizo, jest kluczowym dokumentem w procesie transportu towarów. Jest to informacja przekazywana przez dostawcę do odbiorcy, która zawiera szczegółowe dane dotyczące wysyłki, takie jak rodzaj towaru, ilość, termin dostawy oraz szczegóły dotyczące transportu. Taki dokument jest niezwykle istotny, ponieważ umożliwia odbiorcy przygotowanie się do przyjęcia przesyłki, w tym organizację przestrzeni magazynowej oraz planowanie odbioru. W praktyce, awizo pozwala na efektywniejszą koordynację procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Na przykład, w branży e-commerce, dostawcy często przesyłają awiza do odbiorców, aby zapewnić, że klienci są świadomi nadchodzącej dostawy i mogą odpowiednio zareagować. Standardy dotyczące dokumentacji transportowej, takie jak Incoterms, również wskazują na konieczność jasnej komunikacji informacji o przesyłkach, co podkreśla znaczenie awizo w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Podróż z ładunkiem z Bydgoszczy do Torunia na dystansie 50 km trwa 1 godzinę. Jaka jest prędkość eksploatacyjna pojazdu, jeśli czas czynności ładunkowych wynosi 0,5 godziny, a powrót do bazy w Bydgoszczy zajmuje 1 godzinę?

A. 50 km/godz
B. 33 km/godz
C. 40 km/godz
D. 66 km/godz
Aby obliczyć prędkość eksploatacyjną pojazdu, należy wziąć pod uwagę całkowity czas, który kierowca spędza na wykonywaniu obowiązków związanych z transportem. W opisanym przypadku przejazd z Bydgoszczy do Torunia zajmuje 1 godzinę, a czas czynności ładunkowych wynosi 0,5 godziny. Podróż powrotna do bazy trwa również 1 godzinę. Zatem całkowity czas realizacji zlecenia wynosi: 1 godzina (przejazd do Torunia) + 0,5 godziny (czynności ładunkowe) + 1 godzina (powrót do Bydgoszczy) = 2,5 godziny. Odległość pokonana w tym czasie wynosi 50 km (w jedną stronę), co daje łącznie 100 km (przejazd w obie strony). Prędkość eksploatacyjna oblicza się, dzieląc całkowitą odległość przez całkowity czas: 100 km / 2,5 godziny = 40 km/godz. Taka prędkość eksploatacyjna jest istotna dla planowania tras, zarządzania czasem pracy kierowców oraz optymalizacji kosztów transportu. W praktyce, znajomość tego wskaźnika pozwala na skuteczniejsze kalkulowanie stawek transportowych oraz przewidywanie możliwości realizacji zleceń.

Pytanie 37

Podmioty zajmujące się handlem towarami z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej zobowiązane są do przesyłania informacji o przeprowadzonych przez siebie transakcjach w formie deklaracji

A. RICO
B. VIATOLL
C. RID
D. INTRASTAT
Wybierając odpowiedzi RID, RICO czy VIATOLL, można wprowadzić się w błąd co do charakteru obowiązków związanych z obrotem towarowym w Unii Europejskiej. RID, czyli Regulamin dotyczący międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, odnosi się do przepisów dotyczących transportu, a nie do raportowania obrotów towarowych. Z kolei RICO jest skrótem, który nie ma związku z deklaracjami statystycznymi, a jego zastosowanie jest ograniczone do innych dziedzin administracyjnych. VIATOLL to system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg w Polsce, również nie związany z deklaracjami handlowymi. Tego rodzaju pomyłki wynikają z niepełnego zrozumienia różnicy pomiędzy obowiązkami statystycznymi a regulacjami transportowymi. Warto zrozumieć, że INTRASTAT jest narzędziem służącym do analizy danych statystycznych, co jest istotne dla gospodarek państw członkowskich, podczas gdy inne wymienione opcje dotyczą różnych aspektów regulacji transportowych i poboru opłat. Kluczowe jest zatem zapoznanie się z odpowiednimi zasadami i przepisami, aby prawidłowo klasyfikować obowiązki związane z handlem wewnętrznym w UE.

Pytanie 38

Jak wiele ładunków o wadze 25 kg można umieścić na palecie EUR, która waży 20 kg, tak aby całkowita masa brutto pjł nie przekraczała 400 kg?

A. 14 sztuk
B. 17 sztuk
C. 16 sztuk
D. 15 sztuk
Aby obliczyć, ile ładunków po 25 kg można zmieścić na palecie EUR, której masa to 20 kg, musimy pamiętać o całkowitej masie, która nie może przekroczyć 400 kg. Więc robimy to tak: 400 kg minus 20 kg, czyli zostaje nam 380 kg na same ładunki. Potem dzielimy 380 kg przez 25 kg, co daje nam 15,2. No to zaokrąglamy to do 15, bo nie da się mieć ułamkowego ładunku. W praktyce te obliczenia są super ważne w logistyce, bo dobrze zaplanowany ładunek wpływa na transport i bezpieczeństwo w trakcie załadunku. Używając takich standardów jak paleta EUR, trzymamy się norm europejskich, co zdecydowanie ułatwia zarządzanie towarami w transporcie.

Pytanie 39

Przepisy LATA - DGR dotyczące transportu lotniczego określają zasady przewozu

A. towarów niebezpiecznych
B. towarów łatwo psujących się
C. owoców
D. żywych zwierząt
Odpowiedzi dotyczące owoców, towarów szybko psujących się oraz żywych zwierząt są niepoprawne, ponieważ nie wpisują się w zakres regulacji LATA - DGR, które koncentrują się na materiałach niebezpiecznych. Owoce oraz towary szybko psujące się są klasyfikowane jako towary perishable, które mają swoje własne regulacje dotyczące transportu, ale nie są uznawane za materiały niebezpieczne. Transport owoców wymaga przestrzegania standardów dotyczących temperatury i warunków przechowywania, jednak te zasady nie mają nic wspólnego z regulacjami DGR. Żywe zwierzęta również są objęte innymi przepisami, takim jak Międzynarodowe przepisy o przewozie zwierząt (IATA Live Animals Regulations), które koncentrują się na dobrostanie zwierząt w transporcie, a nie na ich klasyfikacji jako materiały niebezpieczne. Błędne podejście do klasyfikacji tych towarów wynika często z mylnego przekonania, że każdy transport wymaga inwestycji w skomplikowane regulacje. Zrozumienie różnic w regulacjach dotyczących różnych kategorii ładunków jest kluczowe, aby uniknąć nieprawidłowości i zapewnić bezpieczeństwo transportu. Współczesne wyzwania w logistyce wymagają precyzyjnego podejścia do różnych typów towarów, co podkreśla znaczenie znajomości odpowiednich przepisów w branży logistycznej.

Pytanie 40

W przestrzeniach pustych, które mogą pojawić się w wyniku sztauowania jednostek ładunkowych o różnych kształtach i wymiarach, należy je wypełnić, aby zagwarantować

A. maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej
B. odpowiednie oparcie i stabilność ładunku
C. oddzielenie poszczególnych jednostek ładunkowych od siebie
D. przyspieszenie działań związanych z załadunkiem i rozładunkiem
Wypełnienie pustych przestrzeni w ładunku jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego oparcia i stabilności ładunku, co jest fundamentalnym aspektem w logistyce i transporcie. Gdy ładunek jest odpowiednio zabezpieczony, zmniejsza się ryzyko przesuwania się jednostek w czasie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń zarówno ładunku, jak i pojazdu. Przykładowo, w transporcie morskim, wypełnienie pustych przestrzeni specjalnymi materiałami, takimi jak maty ochronne czy poduszki powietrzne, zapewnia stabilność kontenerów i minimalizuje ryzyko ich przewrócenia. Takie praktyki są zgodne z międzynarodowymi normami, takimi jak SOLAS (Safety of Life at Sea), które nakładają na operatorów obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia ładunku. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również regularne szkolenie personelu w zakresie technik pakowania i zabezpieczania ładunków, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność operacji transportowych.