Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 21:58
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 22:14

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Olej napędowy "zimowy" jest stosowany w celu

A. zapobiega tworzeniu się kryształków lodu z wody w nim obecnej
B. zapobiega zablokowaniu filtra paliwa przez parafiny, które mogą się z niego wytrącać
C. eliminuje nadmierne dymienie silnika w niskich temperaturach
D. minimalizowania zużycia paliwa w warunkach niskiej temperatury
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczące ograniczenia nadmiernego dymienia silnika, przeciwdziałania powstawaniu kryształków lodu z wody w paliwie oraz ograniczenia zużycia paliwa w niskich temperaturach mogą prowadzić do nieporozumień. Ograniczenie dymienia silnika nie jest bezpośrednio związane z rodzajem oleju napędowego, a bardziej z jego jakością oraz stanem silnika. Silniki nowoczesne są projektowane tak, aby minimalizować emisję szkodliwych substancji, a nadmierne dymienie może być spowodowane innymi czynnikami, jak niewłaściwe ustawienia wtrysku paliwa czy zużycie silnika. Z kolei tworzenie kryształków lodu z wody w paliwie to zjawisko, które występuje w przypadku zanieczyszczonego lub wilgotnego paliwa, a olej zimowy nie jest bezpośrednim rozwiązaniem tego problemu. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie jakości paliwa oraz stosowanie filtrów, które eliminują wodę z układu paliwowego. Jeśli chodzi o zużycie paliwa w warunkach niskich temperatur, to olej napędowy nie ma bezpośredniego wpływu na efektywność spalania w zimie, lecz czynniki takie jak temperatura otoczenia, waga pojazdu oraz styl jazdy mają znacznie większe znaczenie. Rozpoznanie właściwych praktyk dotyczących użytkowania paliw w trudnych warunkach jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów.

Pytanie 2

Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz koszt związany z czynnościami przeglądowymi pojazdu.

L.p.Nazwa usługiKwota [zł]
1Kontrola zbieżności kół osi kierowlanej80,00*
2Kontrola szczelności układu wydechowego65,00
3Kontrola tłumienia amortyzatorów50,00
4Kontrola ustawienia świateł15,00
5Analiza spalin silnika85,00*
6Sprawdzenie luzów układu kierowniczego40,00
7Wymiana uszczelki podgłowicowej200,00*
8Naprawa alternatora80,00
* Uwaga: uwzględnij rabat w wysokości 10%.
A. 553,50 zł
B. 365,00 zł
C. 318,50 zł
D. 615,00 zł
Wybór incorrect_answer sugeruje, że koszt przeglądów technicznych został źle oszacowany, co może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i operacyjnych. Często zdarza się, że osoby przyjmują błędne założenia co do kosztów związanych z przeglądami, opierając się na nieaktualnych danych lub niepełnych informacjach. Na przykład, koszt 553,50 zł mógłby obejmować dodatkowe usługi, które nie były wymagane, a tym samym wprowadza w błąd co do rzeczywistych potrzeb związanych z przeglądem. Z kolei kwota 365,00 zł może wydawać się rozsądna w kontekście rynku, jednak nie uwzględnia wszystkich aspektów, które powinny wpływać na całkowity koszt. Typowym błędem myślowym jest nadmierne uogólnienie na temat kosztów przeglądów, co prowadzi do niedoszacowania lub przeszacowania. Ważne jest, aby dokładnie przeanalizować tabelę z kosztami, uwzględniając wszystkie elementy, takie jak stawki robocizny, ceny części zamiennych oraz ewentualne rabaty czy promocje. Dobrą praktyką jest również regularne śledzenie rynku i zbieranie informacji z różnych źródeł, co pozwoli na bardziej precyzyjne oceny finansowe. Utrzymując pojazd w dobrym stanie technicznym, można uniknąć nieprzewidzianych wydatków, co jest kluczowe w zarządzaniu kosztami eksploatacyjnymi.

Pytanie 3

Faktura VAT dotycząca zrealizowanej naprawy pojazdu powinna zawierać

A. spis użytych narzędzi specjalistycznych
B. spis zastosowanych materiałów
C. termin następnego przeglądu serwisowego
D. wskazania dotyczące dalszego użytkowania
Faktura VAT za wykonaną naprawę pojazdu powinna zawierać wykaz wykorzystanych materiałów, ponieważ jest to kluczowy element dokumentacji, który potwierdza zakres wykonanych prac oraz użyte komponenty. Wykaz ten nie tylko ułatwia identyfikację zużytych części, ale także stanowi podstawę do późniejszego dochodzenia możliwych roszczeń gwarancyjnych. Przykładowo, jeśli naprawa wymagała wymiany elementów, takich jak świece zapłonowe czy olej silnikowy, to ich dokumentacja na fakturze jest niezbędna dla zarówno klienta, jak i serwisu. Dodatkowo, zgodnie z polskim prawem, obowiązek szczegółowego opisywania materiałów na fakturze ma na celu zapewnienie przejrzystości transakcji oraz umożliwienie skutecznego rozliczania podatku VAT. W praktyce, wiele warsztatów stosuje standardy dokumentacji, które uwzględniają wykazy materiałów, a także ich numery katalogowe, co ułatwia zarządzanie zapasami oraz planowanie przyszłych napraw.

Pytanie 4

Kto jest odpowiedzialny za rozliczenie i wystawienie faktury VAT za usługę naprawy pojazdu w Autoryzowanej Stacji Obsługi?

A. przedstawiciel handlowy
B. mechanik
C. pracownik BOK
D. pracownik socjalny
Odpowiedzi wskazujące na pracownika socjalnego, mechanika czy pracownika BOK nie odpowiadają rzeczywistości roli, jaką odgrywają te osoby w kontekście wystawiania faktur VAT. Pracownik socjalny z reguły zajmuje się sprawami związanymi z pomocą społeczną, a jego kompetencje nie obejmują kwestii finansowych związanych z działalnością warsztatów samochodowych. Mechanik, mimo że jest kluczową postacią na etapie naprawy pojazdu, nie ma formalnych obowiązków związanych z dokumentacją finansową, taką jak wystawianie faktur. Jego rola koncentruje się na technicznej stronie naprawy, a nie na aspektach administracyjnych i finansowych. Pracownik BOK (Biura Obsługi Klienta) może zajmować się obsługą klienta i przyjmowaniem zgłoszeń, ale niekoniecznie ma uprawnienia do wystawiania faktur VAT, co często jest zarezerwowane dla pracowników z odpowiednią wiedzą księgową lub handlową. W praktyce, jeśli pracownik BOK miałby zajmować się fakturowaniem, powinien współpracować z przedstawicielem handlowym lub działem księgowości, aby zapewnić prawidłowość dokumentów finansowych. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują mylenie ról i odpowiedzialności w zespole, co jest powszechnym problemem w organizacjach, gdzie nie ma wyraźnego podziału ról i obowiązków.

Pytanie 5

Ilu pracowników powinien delegować kierownik warsztatu do przeprowadzenia wymiany płynu hamulcowego w pojeździe, nie korzystając z urządzenia podciśnieniowego do usuwania płynu hamulcowego?

A. 2 pracowników
B. 4 pracowników
C. 3 pracowników
D. 1 pracownika
Zadanie wymiany płynu hamulcowego w pojeździe bez użycia urządzenia podciśnieniowego wymaga zrozumienia kluczowych aspektów procedury oraz roli, jaką odgrywają pracownicy w tym procesie. Przydzielenie jednego pracownika do tego zadania byłoby niewystarczające, ponieważ wymaga to jednoczesnego działania, które nie może być skutecznie realizowane przez jedną osobę. Pojedynczy pracownik mógłby napotkać trudności w efektywnym odpowietrzeniu układu hamulcowego, co mogłoby prowadzić do pozostawienia powietrza w systemie, co z kolei wpływa na wydajność hamulców. Przydzielenie czterech lub trzech pracowników jest także nieoptymalne, ponieważ nadmiar rąk do pracy nie tylko nie przynosi korzyści, ale może wręcz prowadzić do chaosu i braku odpowiedniej koordynacji działań. Przemawiając za tym, warto zaznaczyć, że standardy branżowe jasno określają, iż zespół do wykonania takich prac powinien być dobrze zorganizowany. Typowym błędem myślowym jest założenie, że większa liczba pracowników równocześnie przyspieszy proces bez szkody dla jakości. W rzeczywistości, w kontekście wymiany płynu hamulcowego, najważniejsze jest skoncentrowanie się na precyzyjnych zadaniach, a nie na liczbie pracowników. Właściwe zrozumienie dynamiki pracy w zespole i zastosowanie odpowiedniej liczby pracowników prowadzi do lepszego efektywnia oraz bezpieczeństwa, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 6

Do niebezpiecznych odpadów motoryzacyjnych nie wlicza się

A. metalowych części karoserii
B. płynu hamulcowego
C. filtra oleju
D. oleju silnikowego
Metalowe części nadwozia to nie to, co powinno cię niepokoić w kontekście niebezpiecznych materiałów samochodowych. Generalnie, nie są one toksyczne i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ani dla środowiska, jeśli zostaną zutylizowane w odpowiedni sposób. W rzeczywistości, jak to często się robi, takie elementy jak blachy czy ramy można poddać recyklingowi. To z kolei pomaga zredukować odpady i oszczędza surowce naturalne. Weźmy na przykład stal i aluminium – te materiały są często odzyskiwane i ich użycie zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce oraz ogranicza emisję CO2. Więc dobrze jest wiedzieć, że odpowiednie zarządzanie metalowymi odpadami w przemyśle motoryzacyjnym jest naprawdę ważne dla ochrony środowiska oraz wspiera ideę gospodarki obiegu zamkniętego.

Pytanie 7

Obecność jednocześnie takich symptomów jak: zmniejszenie mocy silnika, stuki wewnętrzne silnika, nadmierne zużycie oleju w połączeniu z dymieniem są charakterystycznymi problemami systemu

A. wylotowego
B. rozrządu silnika
C. kadłuba i głowicy
D. korbowo-tłokowego silnika
Odpowiedź wskazująca na układ korbowo-tłokowy silnika jest prawidłowa, ponieważ wspomniane objawy są typowe dla problemów związanych z tym układem. Spadek mocy silnika może być spowodowany niewłaściwą pracą tłoków oraz korbowodów, które odpowiadają za przenoszenie energii z procesu spalania na ruch obrotowy wału korbowego. Stuki wewnętrzne mogą świadczyć o uszkodzeniu łożysk lub niewłaściwej geometrii układu korbowo-tłokowego, co prowadzi do niepoprawnej pracy silnika. Nadmierne zużycie oleju oraz dymienie wskazują na możliwe uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych, co jest bezpośrednio związane z układem korbowo-tłokowym. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki silnika, a ich identyfikacja może pomóc w uniknięciu poważniejszych uszkodzeń oraz kosztownych napraw. W praktyce mechanicy często wykonują testy kompresji oraz analizy spalin, które pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z tym układem, zgodnie z najlepszymi praktykami diagnostycznymi.

Pytanie 8

Jaką pomoc prawną lub techniczną uzyska kierowca w przypadku wypadku lub awarii pojazdu w ramach ubezpieczenia?

A. AC
B. NNW
C. OC
D. Assistance
Odpowiedzi "NNW", "AC" oraz "OC" są nieprawidłowe w kontekście pytania dotyczącego pomocy prawnej lub technicznej w razie wypadku lub awarii pojazdu. NNW, czyli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, jest przeznaczone na wypłatę odszkodowania osobom, które doznały uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku. Choć jest to ważny element ochrony, nie zapewnia wsparcia technicznego czy organizacyjnego w sytuacji awaryjnej. AC, czyli ubezpieczenie autocasco, zabezpiecza kierowcę przed stratami finansowymi wynikającymi z uszkodzenia lub kradzieży pojazdu, lecz również nie obejmuje pomocy w sytuacjach awaryjnych na drodze. OC, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, jest obowiązkowe i chroni przed roszczeniami osób trzecich w przypadku szkód wyrządzonych przez kierowcę, ale nie zapewnia wsparcia dla samego kierowcy ani jego pojazdu. Często kierowcy mylą te różne formy ubezpieczeń, co prowadzi do błędnych wniosków o ich funkcjonalności w kontekście pomocy na drodze. Właściwe zrozumienie różnic między tymi produktami ubezpieczeniowymi jest kluczowe dla odpowiedniego zabezpieczenia się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.

Pytanie 9

Jaką wartość dopuszczalnego luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla auta osobowego należy przyjąć?

A. 10°
B. 25°
C. 15°
D. 20°
Dopuszczalna wartość luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla samochodu osobowego wynosi 10°. Jest to krytyczny parametr wpływający na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zbyt duży luz może prowadzić do nieprecyzyjnego prowadzenia pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadków, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują regularne kontrole układu kierowniczego w warsztatach, a także uwzględnianie luzu kierownicy podczas diagnostyki zawieszenia. W ramach standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz zalecenia producentów samochodów, istnieją precyzyjne wytyczne dotyczące pomiaru i regulacji luzów w układzie kierowniczym, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania optymalnych parametrów pojazdu. Warto pamiętać, że regularne serwisowanie i monitorowanie luzu kierownicy jest elementem odpowiedzialnej eksploatacji samochodu, wpływającym na jego trwałość oraz bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 10

W ramach codziennej obsługi samochodu należy

A. przeprowadzić kontrolę stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia
B. sprawdzić jakość płynu hamulcowego
C. zwrócić uwagę, czy pod pojazdem nie występują ślady wycieków płynów eksploatacyjnych
D. sprawdzić poprawność ustawienia świateł
Zarówno kontrola jakości płynu hamulcowego, jak i stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia, mają znaczenie, jednak nie są one kluczowe w kontekście codziennej obsługi samochodu. Sprawdzanie jakości płynu hamulcowego jest istotne, lecz nie jest to czynność, którą należy przeprowadzać na co dzień. Zazwyczaj zaleca się to podczas regularnych przeglądów technicznych lub w przypadku zauważenia problemów z hamulcami. Z kolei kontrola stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia jest ważna, ale nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo jazdy w krótkim okresie. Takie kontrole powinny być wykonywane przynajmniej raz w roku lub po intensywnym użytkowaniu pojazdu w trudnych warunkach atmosferycznych. Z drugiej strony, kontrola ustawienia świateł, chociaż istotna dla bezpieczeństwa na drodze, również nie należy do standardowych procedur codziennej kontroli. Użytkownicy często mylą te zadania z codziennymi czynnościami, co prowadzi do zaniedbań istotnych aspektów, takich jak monitorowanie potencjalnych wycieków, które mogą wskazywać na poważniejsze problemy. Zrozumienie, które czynności są kluczowe dla codziennej eksploatacji pojazdu, pozwala na skuteczniejsze zarządzanie jego stanem technicznym i bezpieczeństwem.

Pytanie 11

Aby sporządzić kosztorys naprawy po wypadku, stosuje się oprogramowanie

A. Auto VIN
B. Audatex
C. AutoCad
D. Infoexpert
Audatex to zaawansowany system kosztorysowy, który jest szeroko stosowany w branży motoryzacyjnej do opracowywania kosztorysów napraw powypadkowych. Program ten umożliwia nie tylko dokładne oszacowanie kosztów naprawy pojazdów, ale także uwzględnia różne czynniki, takie jak rodzaj uszkodzeń, ceny części zamiennych, robociznę oraz standardy producentów. Dzięki integracji z bazami danych części samochodowych i stawki robocizny, Audatex pozwala na szybkie i dokładne tworzenie wycen, co jest niezwykle ważne w kontekście obsługi szkód komunikacyjnych. Przykładowo, w przypadku uszkodzenia karoserii pojazdu, korzystając z Audatex, można szybko zidentyfikować odpowiednie części zamienne oraz oszacować czas potrzebny na ich wymianę. Program jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, co czyni go standardowym narzędziem w warsztatach zajmujących się naprawami powypadkowymi i ubezpieczeniami, a jego stosowanie znacząco przyspiesza proces likwidacji szkód.

Pytanie 12

Podczas zleconej przez klienta wymiany klocków hamulcowych, mechanik zauważył, że elastyczny przewód hamulcowy jest pęknięty. W tej sytuacji powinien

A. wymienić przewód elastyczny na znacznie trwalszy metalowy
B. spróbować naprawić przewód przy użyciu kleju
C. dokończyć realizację zlecenia, nie wykonując żadnych dodatkowych działań
D. poinformować klienta o potrzebie wymiany przewodu elastycznego
Powiadomienie klienta o konieczności wymiany pękniętego elastycznego przewodu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Przewody hamulcowe są elementami odpowiedzialnymi za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego, które aktywuje hamulce. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym niewłaściwego działania hamulców, co może zagrażać zarówno życia kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku zauważenia pęknięcia, mechanik powinien niezwłocznie poinformować właściciela pojazdu o zaistniałej sytuacji oraz o konieczności wymiany przewodu. Dobrą praktyką jest również przedstawienie klientowi możliwości wymiany przewodu na elementy o wyższej jakości, które mogą zapewnić dłuższą trwałość i lepsze parametry użytkowe. Zgodnie z normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, każdy mechanik powinien dążyć do tego, aby klient był świadomy wszelkich zagrożeń związanych z użytkowaniem pojazdu, które mogą wystąpić w wyniku zaniedbań serwisowych.

Pytanie 13

Podczas naprawy pojazdu, konieczne jest korzystanie z informacji zawartych w instrukcji

A. reguł dotyczących gwarancji
B. naprawy samochodu
C. użytkowania pojazdu
D. prowadzenia pojazdu
Odpowiedź dotycząca naprawy samochodu jest właściwa, ponieważ instrukcje zawierają szczegółowe informacje oraz procedury dotyczące wykonania napraw. W dokumentacji producenta znajdują się dane dotyczące diagnostyki, wymaganych narzędzi, a także procedur krok po kroku do wykonania różnych napraw. Przykładowo, jeśli konieczne jest wymienienie układu hamulcowego, instrukcja może zawierać specyfikacje dotyczące momentów dokręcania, rodzajów używanych elementów oraz zalecanych procedur testowych po zakończeniu naprawy. Ponadto, posługiwanie się instrukcją pomaga w zachowaniu standardów jakości i bezpieczeństwa, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej. Dobre praktyki wskazują, że korzystanie z instrukcji producenta nie tylko przyspiesza proces naprawy, ale także minimalizuje ryzyko błędów, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak awarie czy zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.

Pytanie 14

Odstęp elektrod świec zapłonowych, dla silników montowanych w samochodzie do sierpnia 1996 r. powinien wynosić od 0,7 mm do 0,8 mm, zaś dla silników montowanych od września 1996 r. od 0,9 mm do 1,1 mm.
Na której świecy odstęp elektrod w samochodzie wyprodukowanym w styczniu 1998 r. nie jest prawidłowy?

ŚwiecaWynik pomiaru
[mm]
I.0,9
II.1,2
III.1,1
IV.1,0
A. II.
B. III.
C. I.
D. IV.
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumień dotyczących standardowych wartości odstępu elektrod świec zapłonowych. W przypadku pojazdów wyprodukowanych po wrześniu 1996 r. odstęp elektrod powinien wynosić od 0,9 mm do 1,1 mm. Gdyby jakakolwiek z pozostałych świec miała odstęp elektrod mieszczący się w tym zakresie, to byłoby to zgodne z wymogami technicznymi. Ważne jest, aby zrozumieć, że niewłaściwy odstęp elektrod, zwłaszcza zbyt niski, może prowadzić do problemów takich jak zbyt wczesne zapłony, co wpływa negatywnie na osiągi silnika oraz może prowadzić do przedwczesnego zużycia świec. Często popełnianym błędem jest również ignorowanie specyfikacji producenta dotyczących konkretnego modelu silnika, co prowadzi do stosowania niewłaściwych komponentów. Aby uniknąć tych problemów, należy zawsze konsultować się z dokumentacją serwisową lub instrukcją obsługi pojazdu, co stanowi kluczowy element utrzymania silnika w dobrym stanie technicznym. Znajomość odpowiednich wartości odstępu elektrod jest fundamentem dla właściwego działania silnika oraz jego efektywności, a nieprzestrzeganie tych norm może wiązać się z kosztownymi naprawami i obniżoną wydajnością paliwową.

Pytanie 15

Do materiałowego recyklingu można zakwalifikować

A. poddanie rozkładowi tworzywa sztucznego na prostsze substancje
B. odzysk części do ponownego wykorzystania
C. spalanie zużytych olejów w piecach przemysłowych
D. przetop w hucie metalowych elementów pojazdów
Wybór odpowiedzi dotyczący spalania zużytych olejów w piecach przemysłowych nie jest zgodny z definicją recyklingu materiałowego. Spalanie jest procesem, który prowadzi do przekształcenia materiału w energię, ale nie do odzyskiwania surowców. W kontekście recyklingu, celem jest ponowne wykorzystanie materiałów, co w przypadku spalania nie ma miejsca. Odpowiedź odnosząca się do odzysku części do ponownego użycia również nie może być uznana za recykling materiałowy, gdyż ma ona na celu jedynie ponowne zastosowanie istniejących komponentów, a nie ich przetwarzanie w celu uzyskania nowych materiałów, co jest istotą recyklingu. Podobnie, poddanie tworzywa sztucznego rozkładowi na substancje prostsze jest procesem degradacji, a nie recyklingu, gdyż nie prowadzi do odzyskania materiału w jego oryginalnej formie. W praktyce to podejście do recyklingu często prowadzi do nieporozumień związanych z różnicą między odzyskiem a recyklingiem, co może skutkować błędnymi decyzjami dotyczącymi zarządzania odpadami. Wiedza na temat tych właściwych procesów jest kluczowa dla efektywnego zarządzania surowcami w kontekście zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Pytanie 16

Co należy zrobić po wymianie klocków hamulcowych?

A. Sprawdzić skuteczność hamowania
B. Skontrolować ustawienie świateł
C. Wymienić płyn chłodniczy
D. Sprawdzić ciśnienie w oponach
Po wymianie klocków hamulcowych niezwykle ważne jest, aby sprawdzić skuteczność hamowania pojazdu. Jest to kluczowy krok w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Nowe klocki hamulcowe mogą wymagać tzw. 'docierania', czyli kilku lekkich hamowań, aby dopasować się do tarczy hamulcowej i osiągnąć optymalną wydajność. Jest to również czas na wykrycie ewentualnych problemów związanych z montażem, jak nieprawidłowe dopasowanie czy uszkodzenia części. Sprawdzenie skuteczności hamowania to nie tylko test w warunkach warsztatowych, ale także zaleca się wykonanie jazdy testowej na bezpiecznym odcinku drogi. Dobrze przeprowadzona kontrola pozwala na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości, takich jak wibracje, nierównomierne hamowanie czy nietypowe dźwięki. Normy branżowe i dobre praktyki zalecają wykonywanie takich testów po każdej zmianie elementów układu hamulcowego, co jest standardem w profesjonalnym serwisie samochodowym.

Pytanie 17

Po zdemontowaniu zużytych opon pojazdowych w warsztacie wulkanizacyjnym należy

A. przekazać je do firmy zajmującej się utylizacją oraz recyklingiem
B. zlecić je firmie budującej drogę, ponieważ po zmieleniu mogą być użyte do podbudowy nawierzchni
C. poddawać je pirolizie, a potem bieżnikować
D. przeprowadzić nad nimi proces rerafinacji
Odpowiedź, która mówi o oddaniu zużytych opon do firmy zajmującej się ich utylizacją, jest jak najbardziej na miejscu. W Polsce to strasznie ważne, bo zgodnie z przepisami o ochronie środowiska, nie można ich tak po prostu wyrzucać do zwykłych śmieci. Opony to nie byle co, traktuje się je jak odpady niebezpieczne. Firmy zajmujące się recyklingiem mają sprzęt i technologie, które pozwalają je przetworzyć w sposób bezpieczny dla środowiska. Najczęściej rozdrabniają te opony, a potem mogą wykorzystać materiał w różnych dziedzinach, jak chociażby budowa placów zabaw czy sportowych nawierzchni. Dobrze, że takie praktyki istnieją, bo to naprawdę ma sens i zmniejsza negatywny wpływ na naszą planetę. No i taka norma jak ISO 14001 podkreśla, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie odpadami, w tym oponami, co jest zgodne z aktualnymi standardami.

Pytanie 18

Do warsztatu został przywieziony samochód, który wykazuje drgania przekazywane na karoserię przy prędkości 100-120 km/h. Może to być spowodowane

A. zużyciem klocków hamulcowych
B. nadmiernym zużyciem bieżnika kół
C. zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu
D. niewyważeniem koła
Niewyważenie koła jest jednym z najczęstszych powodów drgań przenoszonych na nadwozie pojazdu w określonym zakresie prędkości, tak jak 100-120 km/h. Gdy koło jest niewyważone, jego masa nie jest równomiernie rozłożona, co prowadzi do wibracji. Te drgania są szczególnie odczuwalne przy wyższych prędkościach, ponieważ siły odśrodkowe stają się znaczące. Regularne wyważanie kół jest kluczowym elementem utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym, co również zwiększa komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Dobre praktyki branżowe zalecają, aby wyważać koła przy każdej wymianie opon oraz co najmniej raz na sezon, zwłaszcza przed rozpoczęciem okresu intensywnej eksploatacji. Ponadto, niewyważone koła mogą prowadzić do szybszego zużycia zawieszenia i elementów układu kierowniczego, co generuje dodatkowe koszty napraw. Warto również pamiętać, że nie tylko niewyważenie, ale także uszkodzenia opon mogą powodować podobne objawy, dlatego systematyczne przeglądy i kontrola stanu opon są istotne.

Pytanie 19

Dostawy elementów, które są niedostępne w krajowych magazynach producenta samochodów, odbywają się zazwyczaj

A. co trzy dni
B. do dwóch tygodni
C. w dniu składania zamówienia
D. w następnym dniu
Wybór czasów dostaw krótszych niż dwa tygodnie wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące standardów logistyki w branży motoryzacyjnej. Realizacja dostaw w dniu następnym czy w dniu zamówienia dla części zamiennych jest nierealistyczna, biorąc pod uwagę, że wiele z tych komponentów często wymaga transportu międzynarodowego oraz przejścia przez różne procedury celne. Nawet w przypadku lokalnych dostawców, czas potrzebny na skompletowanie zamówienia, pakowanie oraz organizację transportu nie umożliwia szybszej realizacji. Dodatkowo, oferta typu 'co 3 dni' również nie jest adekwatna, ponieważ standardowe praktyki logistyczne w branży zakładają, że korzystanie z centralnych magazynów oraz międzynarodowych dostawców wiąże się z dłuższymi czasami oczekiwania. Wielu producentów samochodów wdraża procedury, które pozwalają na optymalizację łańcucha dostaw, jednakże z uwagi na różnorodność potrzebnych komponentów, czas realizacji dostaw nie może być krótszy niż dwa tygodnie. W praktyce, zbyt optymistyczne założenia dotyczące czasu dostawy mogą prowadzić do niedoborów części potrzebnych do produkcji lub serwisowania, co w konsekwencji wpływa na reputację marki oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 20

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zbyt niskiego stanu oleju.
B. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
C. uszkodzenia pompy olejowej.
D. zużycia uszczelniaczy zaworów.
Uszczelniacze zaworowe to jeden z głównych powodów, dlaczego w silnikach może być nadmierne zużycie oleju. Dobrze działające uszczelniacze pomagają utrzymać olej w obrębie zaworów, co zapobiega jego przedostawaniu się do komory spalania. Kiedy uszczelniacze się zużywają, olej może w łatwy sposób trafiać do cylindrów, gdzie się spala, a to prowadzi do zwiększonego zużycia oleju. W praktyce widzimy to często w starszych silnikach, bo z wiekiem uszczelniacze tracą elastyczność i trudniej im trzymać olej. Warto też pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, mówią, że dobrze jest regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte części. Używanie olejów dobrej jakości też może pomóc w ograniczeniu zużycia uszczelniaczy. Jeśli zauważysz, że z rury wydechowej leci dużo dymu, to może być znak, że olej dostaje się do komory spalania. Wtedy dobrze byłoby zbadać stan uszczelniaczy, żeby nie pogarszać problemu z olejem.

Pytanie 21

Ocena elementów układu zawieszenia po wykonanej naprawie nie polega na

A. badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków
B. badaniu amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym
C. sprawdzaniu zachowania samochodu podczas testu drogowego
D. organoleptycznej ocenie luzów w układzie
Badanie amortyzatorów przy użyciu szarpaków rzeczywiście nie jest standardową metodą weryfikacji elementów układu zawieszenia po naprawie. W praktyce, weryfikacja powinna opierać się na bardziej dynamicznych i bezpośrednich metodach, takich jak próby drogowe, które pozwalają na ocenę zachowania pojazdu w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Testy drogowe są kluczowe, ponieważ umożliwiają ocenę pełnej interakcji między wszystkimi elementami zawieszenia, w tym ich wpływu na komfort jazdy i stabilność pojazdu. Dodatkowo, badania na stanowiskach wibracyjnych stanowią istotny element diagnostyki, ponieważ pozwalają na szczegółową analizę wydajności amortyzatorów. W kontekście standardów branżowych, zaleca się, aby wszelkie prace związane z układem zawieszenia były przeprowadzane zgodnie z wytycznymi producentów pojazdów oraz ogólnymi normami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 26262, które zapewniają bezpieczeństwo systemów elektronicznych w pojazdach. Wspomagając proces weryfikacji, technicy powinni także regularnie korzystać z organoleptycznej oceny luzów, co pozwala wykryć wszelkie nieprawidłowości, zanim staną się one poważnym zagrożeniem.

Pytanie 22

Po przeprowadzeniu naprawy układu hamulcowego w samochodzie osobowym, zmierzono siły hamowania kół na tej samej osi. Maksymalna różnica sił hamowania pomiędzy kołami powinno być zgodna z przepisami i nie może przekraczać

A. 25%
B. 20%
C. 30%
D. 35%
No, wybór 25%, 20% albo 35% jako maksymalnej różnicy w siłach hamowania to chyba nie do końca przemyślana sprawa. Te wartości są stanowczo za niskie, bo nie uwzględniają tego, jak działają hamulce w trudnych momentach. Takie różnice mogą prowadzić do poważnych problemów na drodze. Z kolei 35% wydaje mi się za dużo, bo może to wpłynąć na bezpieczeństwo, a przy takiej różnicy jedno z kół może nie działać tak, jak powinno. Wiedza o tym, jak działają hamulce i jakie są normy, jest ważna dla każdego, kto zajmuje się autami. Z mojego doświadczenia, warto wiedzieć, co oznaczają te różnice, bo to ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego dobrze jest przyswoić sobie te przepisy i normy.

Pytanie 23

Jaki jest cel stosowania filtra kabinowego?

A. Zwiększenie mocy pojazdu
B. Oczyszczanie powietrza w kabinie
C. Chłodzenie silnika
D. Zmniejszenie hałasu silnika
Filtr kabinowy, znany również jako filtr przeciwpyłkowy, jest integralnym elementem systemu klimatyzacji i wentylacji w pojazdach samochodowych. Jego podstawowym celem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do wnętrza kabiny samochodu, z różnego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki, spaliny oraz inne szkodliwe substancje. Dzięki temu pasażerowie mogą oddychać czystszym i zdrowszym powietrzem, co jest szczególnie ważne dla osób z alergiami lub problemami z układem oddechowym. Filtry kabinowe mogą być wykonane z różnych materiałów, w tym z węgla aktywnego, który dodatkowo pochłania nieprzyjemne zapachy i toksyczne gazy. Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla utrzymania jego efektywności i ochrony zdrowia pasażerów. W praktyce, zaleca się jego wymianę co około 15-30 tysięcy kilometrów lub raz do roku, w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. To prosty sposób na zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa w trakcie jazdy, a także na przedłużenie żywotności systemu klimatyzacji.

Pytanie 24

Przekazując swój pojazd do stacji demontażu, właściciel nie ma obowiązku przedstawienia

A. dowodu osobistego
B. zaświadczenia o demontażu pojazdu
C. tablic rejestracyjnych
D. dowodu rejestracyjnego
Odpowiedź, że właściciel pojazdu nie jest obowiązany okazać zaświadczenia o demontażu pojazdu, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, stacja demontażu pojazdów nie wymaga tego dokumentu przy przyjęciu pojazdu do demontażu. Zamiast tego, najważniejsze jest przedstawienie dowodu rejestracyjnego, który potwierdza, że pojazd jest zarejestrowany na danego właściciela oraz tablic rejestracyjnych, które są niezbędne do rejestracji pojazdu w systemie. W praktyce, gdy właściciel oddaje pojazd do demontażu, stacja powinna oni potwierdzić przyjęcie pojazdu w formie protokołu, który może być użyty w przyszłości do celów urzędowych. Dzięki temu, właściciel ma pewność, że jego obowiązki związane z posiadaniem pojazdu są spełnione, a stacja demontażu przestrzega wymogów prawnych. Warto zwrócić uwagę, że to zaświadczenie o demontażu pojazdu jest dokumentem, który jest wydawany po faktycznym dokonaniu demontażu, a nie przed jego rozpoczęciem. Dlatego nie jest wymagane w momencie oddania pojazdu.

Pytanie 25

Co należy zrobić z urządzeniami pirotechnicznymi pojazdu samochodowego po jego skasowaniu?

A. dezaktywować
B. sprasować, a potem przetopić
C. zutylizować w kwasie solnym
D. poddać recyklingowi energetycznemu
Sposób utylizacji urządzeń pirotechnicznych poprzez sprasowanie i przetopienie to coś, co nie jest zgodne z najlepszymi praktykami i normami w branży. Takie podejście nie bierze pod uwagę ryzyk związanych z materiałami wybuchowymi, które mogą być groźne podczas obróbki mechanicznej. Sprasowanie może prowadzić do niekontrolowanego uwolnienia energii, co może być groźne, bo przecież może dojść do eksplozji. Utylizacja w kwasie solnym? To również nie jest dobra opcja, bo nie eliminuje ryzykownych właściwości pirotechnicznych, a dodatkowo wprowadza szkodliwe substancje do środowiska. Z mojego doświadczenia, przetwarzanie chemiczne musi być prowadzone zgodnie z regulacjami, żeby chronić zdrowie ludzi i środowisko. Co do recyklingu energetycznego, to w niektórych sytuacjach może być ok, ale w przypadku urządzeń pirotechnicznych ważne jest, by najpierw je dezaktywować. Bezpieczne zarządzanie takimi materiałami wymaga przestrzegania ścisłych regulacji i procedur, żeby nie stwarzać zagrożeń dla ludzi i dla natury. Dlatego tak ważne jest, żeby osoby zajmujące się demontażem pojazdów były dobrze przeszkolone i zdawały sobie sprawę z ryzyk wynikających z niedbałego traktowania urządzeń pirotechnicznych.

Pytanie 26

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. napraw powypadkowych
B. biura wsparcia klienta
C. napraw mechanicznych
D. diagnosta
Naprawy mechaniczne to naprawdę ważny temat w branży motoryzacyjnej. Wbrew pozorom, obejmują one dużo więcej niż tylko zmieniające się opony. Mechanicy muszą mieć solidną wiedzę i umiejętności, żeby móc skutecznie diagnozować różne problemy i przeprowadzać naprawy zgodnie z najlepszymi praktykami. Wyobraź sobie, że mechanik zajmuje się naprawą hamulców, wymianą oleju albo naprawą silnika. To tylko kilka z wielu zadań, które mogą go spotkać. Dobrze jest również znać nowoczesne systemy diagnostyczne, które naprawdę przyspieszają cały proces szukania usterek. Żeby naprawy były wykonane na odpowiednim poziomie, muszą spełniać normy ISO i inne regulacje, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i trwałość. W końcu, dobrze zrobione naprawy to większa satysfakcja klientów i mniejsze ryzyko awarii w przyszłości.

Pytanie 27

Zamiana progu w pojeździe powinna być zrealizowana przez

A. elektromechanika
B. mechanika
C. lakiernika
D. blacharza
Wymiana progu w pojeździe to zadanie, które powinno być oddane w ręce blacharza. Ten fachowiec ma doświadczenie w pracy z blachą i strukturyzowaniem nadwozia, co jest naprawdę ważne dla bezpieczeństwa auta. Wiesz, wymiana progu to nie taka prosta sprawa, bo trzeba dopasować nowe części do tych starych. Blacharz używa różnych narzędzi do cięcia, formowania czy spawania blach, żeby wszystko pasowało jak należy. Przykładowo, jeśli próg jest zniszczony na skutek korozji albo wypadku, to blacharz oceni, co tam się stało, usunie to, co zepsute, i zamontuje nowy próg. Po tym wszystkim, aby wszystko wyglądało dobrze i było zabezpieczone przed korozją, dobrze jest też przeprowadzić prace lakiernicze. Oczywiście, nie można zapominać o przestrzeganiu norm bezpieczeństwa, żeby pojazd po naprawie był w dobrym stanie.

Pytanie 28

Uzyskany na ekranie diagnoskopu obraz jest przebiegiem sygnału emitowanego przez

Ilustracja do pytania
A. wtryskiwacz piezoelektryczny silnika ZS.
B. wtryskiwacz elektromagnetyczny silnika ZI.
C. czujnik położenia wału korbowego silnika.
D. MAP-sensor napięciowy.
Czujnik położenia wału korbowego silnika jest kluczowym elementem w systemie diagnostycznym pojazdów. Jego zadaniem jest generowanie sygnału, który odzwierciedla położenie wału korbowego, co jest niezbędne do synchronizacji pracy silnika. Dzięki temu, system zarządzania silnikiem może precyzyjnie kontrolować moment wtrysku paliwa oraz czas zapłonu, co bezpośrednio wpływa na efektywność spalania i emisję spalin. Zastosowanie czujników położenia wału korbowego jest zgodne z normami producentów silników oraz z wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska. Przykładowo, w silnikach nowej generacji, gdzie precyzyjna kontrola procesów spalania jest kluczowa, czujnik ten stanowi niezbędny element systemu diagnostycznego. W praktyce, diagnozowanie problemów z czujnikiem położenia wału korbowego jest istotne, ponieważ jego awaria może prowadzić do poważnych usterek silnika, a w skrajnych przypadkach do jego unieruchomienia.

Pytanie 29

Podczas serwisowania pojazdu użytkownik powinien zostawić

A. kluczyki od pojazdu oraz kartę pojazdu
B. tylko polisę ubezpieczenia OC
C. kluczyki od pojazdu, dowód rejestracyjny oraz polisę ubezpieczenia OC
D. jedynie dowód rejestracyjny
No super, że wybrałeś kluczyki, dowód rejestracyjny i dowód ubezpieczenia OC. Te rzeczy są naprawdę niezbędne, jeśli musisz naprawić auto w serwisie. Kluczyki to jakby „bilet wstępu” dla mechaników, bo bez nich nie wejdą do środka i nie sprawdzą, co się dzieje z pojazdem. Dowód rejestracyjny też jest mega ważny, bo pokazuje, do kogo należy auto i jakie ma dane. Natomiast dowód ubezpieczenia OC to podstawa, żeby mieć pewność, że auto jest ubezpieczone w razie jakichś nieszczęśliwych wypadków. Jakby coś się stało podczas naprawy, to ubezpieczenie OC chroni właściciela przed dodatkowymi kosztami. Generalnie, trzymając te dokumenty razem, wszystko idzie sprawniej i nie ma później problemów z identyfikacją auta i właściciela. Takie zasady są standardem w branży i to pomaga, żeby wszystko szło gładko.

Pytanie 30

Jakie urządzenie wchodzące w skład Stacji Kontroli Pojazdów wymaga regularnej kalibracji?

A. przyrząd do pomiaru opóźnienia w hamowaniu
B. czytnik diagnostyczny do układów OBD II/EOBD
C. przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w oponach pojazdu
D. urządzenie do wymuszenia szarpnięć na kołach
Przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu jest kluczowym urządzeniem w Stacji Kontroli Pojazdów, które wymaga regularnej kalibracji, aby zapewnić jego dokładność i wiarygodność. Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, efektywności paliwowej oraz trwałości opon. Kalibracja tego przyrządu powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta oraz normami branżowymi, co pozwala na uzyskanie precyzyjnych wyników pomiarów. W praktyce, nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a także do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak utrata przyczepności czy przedwczesne zużycie opon. Dlatego regularne sprawdzanie i kalibracja tego urządzenia są niezbędne, aby zapewnić wykonanie rzetelnej kontroli technicznej pojazdów, co jest potwierdzone w dokumentach i normach takich jak ISO 17020, dotyczących wymagań dla organów przeprowadzających inspekcje. Dbałość o właściwą kalibrację przyrządów pomiarowych to nie tylko wymóg formalny, ale również praktyka, która wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Pytanie 31

Analizując przyczynę zbyt wysokiego poziomu temperatury płynu chłodzącego w trakcie jazdy w optymalnych warunkach atmosferycznych, powinno się najpierw wykonać diagnostykę

A. czujnika uruchamiania wentylatora chłodnicy
B. zaworu parowo-powietrznego
C. termostatu
D. czujnika temperatury silnika
Termostat odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu temperaturą płynu chłodzącego w silniku. Jego podstawowym zadaniem jest regulacja przepływu płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą, co ma na celu utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika. Jeśli termostat jest uszkodzony, może pozostać w pozycji zamkniętej, co prowadzi do nagromadzenia ciepła w silniku i nadmiernego wzrostu temperatury płynu chłodzącego. W takich sytuacjach, nawet przy normalnych temperaturach zewnętrznych, silnik może się przegrzewać. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy podczas jazdy w warunkach miejskich, gdzie prędkość jest niska, a obciążenie silnika wysokie, uszkodzony termostat nie otworzy się, co skutkuje awarią silnika. Diagnostyka termostatu powinna obejmować sprawdzenie jego otwarcia w odpowiedniej temperaturze oraz wizualną inspekcję na obecność osadów lub uszkodzeń, co powinno być zgodne z procedurami zalecanymi przez producentów pojazdów. Dobre praktyki obejmują regularne serwisowanie układu chłodzenia, co pozwala na wczesne zauważenie problemów z termostatem.

Pytanie 32

Diagnostyka pokładowa pojazdu w normie OBD I polega na

A. zmierzeniu maksymalnej mocy silnika
B. pomiarze zbieżności kół przez urządzenie diagnostyczne
C. sprawdzaniu średniego zużycia paliwa przez silnik
D. odczytaniu kodu błędu z urządzenia w formie migania lampki kontrolnej
Zgadza się, dobra odpowiedź! Odczytanie kodu błędu z lampki kontrolnej to kluczowa rzecz w diagnostyce pokładowej OBD I. W sumie, to takie proste, ale bardzo przydatne, bo pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemów z emisją spalin. Standard OBD I, który pojawił się w latach 80., naprawdę pomógł mechanikom w rozwiązywaniu usterek, a kod błędu zapala się, gdy coś jest nie tak, na przykład z czujnikiem O2. Jak to się zapali, to można szybko odczytać błędy za pomocą prostego interfejsu diagnostycznego, co znacznie ułatwia naprawę. Moim zdaniem, znajomość tych kodów to podstawa dla każdego, kto zajmuje się samochodami, bo to przyspiesza pracę w warsztatach i pomaga przestrzegać norm ekologicznych.

Pytanie 33

Dokumentacja techniczna dotycząca naprawy pojazdu obejmuje

A. instrukcję do montażu oraz demontażu zespołów
B. rysunki konstrukcyjne części i zespołów
C. techniczne warunki przyjęcia pojazdu
D. rysunki montażowe podzespołów oraz zespołów
Instrukcja montażu i demontażu zespołów jest kluczowym elementem dokumentacji technologicznej naprawy pojazdu. Zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące kroków, jakie należy podjąć, aby właściwie zainstalować lub usunąć różne komponenty pojazdu. Prawidłowe wykonanie montażu jest niezbędne do zapewnienia ich właściwego funkcjonowania oraz bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. Przykładowo, podczas wymiany silnika konieczne jest dokładne przestrzeganie instrukcji montażu, aby uniknąć uszkodzeń skomplikowanych systemów, takich jak układ chłodzenia czy elektryka. W branży motoryzacyjnej standardy oraz dobre praktyki, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji technicznej w procesie naprawy. Oprócz tego, instrukcje te mogą zawierać informacje o wymaganym narzędziu oraz momentach dokręcania, co jest niezwykle istotne dla zachowania integralności pojazdu. Dobrze opracowana dokumentacja technologiczna nie tylko ułatwia pracę mechaników, ale także wpływa na jakość przeprowadzanych napraw oraz ich zgodność z wymogami producenta.

Pytanie 34

Funkcją świecy żarowej zainstalowanej w silniku jest

A. podgrzewanie wtryskiwacza w przypadku zamarznięcia paliwa
B. podgrzewanie paliwa dostarczanego do cylindra
C. zapalenie mieszanki powietrzno-paliwowej
D. podgrzanie powietrza w komorze spalania
Wybór odpowiedzi dotyczącej rozgrzewania wtryskiwacza po zamarznięciu paliwa wskazuje na nieporozumienie w zakresie funkcji świecy żarowej. Wtryskiwacz jest elementem układu wtryskowego, którego zadaniem jest dostarczanie paliwa do cylindra silnika, natomiast świeca żarowa nie ma żadnego wpływu na temperaturę ani działanie wtryskiwacza. Kiedy paliwo zamarza, jego płynność maleje, co może prowadzić do problemów z jego wtryskiem, ale to wymaga zupełnie innych rozwiązań, takich jak podgrzewacze paliwa. W kontekście podgrzewania paliwa dostarczanego do cylindra, również występuje błędne zrozumienie. Świeca żarowa nie podgrzewa paliwa, a jedynie powietrze w komorze spalania, co jest istotne dla procesu zapłonu. Z kolei zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej, choć jest kluczowe w procesie spalania, nie jest bezpośrednią funkcją świecy żarowej, lecz wynikiem podgrzania powietrza przez nią. Dlatego też, rozpoznanie roli świecy żarowej jako urządzenia podgrzewającego powietrze, a nie paliwo czy wtryskiwacz, jest fundamentalne dla zrozumienia funkcji silników wysokoprężnych. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do poważnych błędów w diagnostyce i naprawach silników, a tym samym wpłynąć na ich wydajność i bezpieczeństwo eksploatacji.

Pytanie 35

Czy podnośnik nożycowy wymaga przeprowadzenia kontroli?

A. Transportowemu Dozorowi Technicznemu
B. Urzędowi Dozoru Technicznego
C. Inspekcji Technicznej
D. Wydziałowi Kontroli Urzędu Miasta
Podnośnik nożycowy to urządzenie dźwignicowe, które jest stosowane w różnych branżach, w tym w budownictwie i logistyce, do podnoszenia i transportowania ciężkich ładunków na wysokości. Jego kontrola podlega Urzędowi Dozoru Technicznego (UDT), który odpowiada za nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce. UDT zapewnia, że podnośniki są odpowiednio zainstalowane, użytkowane oraz regularnie kontrolowane pod kątem bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania podnośników nożycowych jest ich użycie w magazynach, gdzie pozwalają na efektywne podnoszenie towarów na regały o dużej wysokości. Regularne przeglądy i kontrole tych urządzeń są kluczowe dla zapewnienia ich sprawności oraz bezpieczeństwa pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kontrole powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych usterek i zapobiega awariom, co może prowadzić do poważnych wypadków. Przestrzeganie norm technicznych oraz standardów bezpieczeństwa jest kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania urządzeniami dźwignicowymi.

Pytanie 36

Podczas przeglądu systemu hamulcowego stwierdzono nadmierne zużycie tarcz hamulcowych. Jakie działanie należy podjąć?

A. Zastosować mocniejsze klocki hamulcowe
B. Obrócić tarcze w celu wyrównania powierzchni
C. Dokręcić tarcze hamulcowe
D. Wymienić tarcze hamulcowe na nowe
W przypadku stwierdzenia nadmiernego zużycia tarcz hamulcowych, ich wymiana na nowe jest standardową i zalecaną praktyką. Tarcze hamulcowe odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu hamulcowego, a ich prawidłowe działanie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy. Zużyte tarcze mogą powodować wydłużenie drogi hamowania, drgania czy hałas podczas hamowania. Zgodnie z zaleceniami producentów, tarcze powinny być wymieniane, gdy ich grubość spadnie poniżej minimalnej wartości określonej przez producenta. Wymiana tarcz to także okazja do sprawdzenia innych elementów układu hamulcowego, takich jak klocki czy przewody hamulcowe, które mogą również wymagać uwagi. Wymiana tarcz na nowe zapewnia optymalną skuteczność hamowania i jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, przyczyniając się do dłuższej żywotności całego układu hamulcowego.

Pytanie 37

Podczas naprawy tulei cylindrów silników spalinowych, jaką metodą weryfikuje się precyzję wykonania naprawy?

A. średnicówki czujnikowej
B. suwmiarki modułowej
C. przymiaru kreskowego
D. mikrometru zewnętrznego
Średnicówka czujnikowa jest narzędziem pomiarowym, które pozwala na bardzo precyzyjne pomiary średnic otworów cylindrów. W procesie naprawy tulei cylindrów silników spalinowych kluczowe jest zapewnienie odpowiednich tolerancji oraz gładkości powierzchni, co ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy silnika i jego trwałość. Średnicówki czujnikowe, dzięki zastosowaniu czujników elektronicznych, oferują dokładność pomiaru rzędu mikrometrów, co czyni je idealnym narzędziem do tak precyzyjnych aplikacji. W praktyce, po nawierceniu lub honowaniu cylindrów, mechanic często używa średnicówki czujnikowej do sprawdzenia średnicy oraz ewentualnych odchyleń od wymiarów nominalnych. Użycie tego narzędzia jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co przekłada się na wysoką jakość wykonywanych napraw oraz optymalizację pracy silnika. Dodatkowo, regularne stosowanie średnicówki czujnikowej w kontroli jakości przyczynia się do długowieczności komponentów silnika.

Pytanie 38

Kiedy mechanik prowadzi rozmowę z klientem, dzwoni do niego telefon, na którym wyświetla się numer jego przełożonego. Co powinien wtedy zrobić mechanik?

A. koniecznie odebrać telefon
B. kontynuować rozmowę z klientem, ponieważ przełożony zadzwoni ponownie
C. oddzwonić do przełożonego po zakończeniu rozmowy z klientem
D. przerwać rozmowę z klientem, porozmawiać z przełożonym, a następnie wrócić do rozmowy z klientem
Odpowiedź, że mechanik powinien oddzwonić do przełożonego po skończonej rozmowie z klientem, jest zgodna z zasadami profesjonalizmu i efektywnego zarządzania czasem. W kontekście obsługi klienta, priorytetem jest zawsze zapewnienie wysokiej jakości interakcji z klientem. Przerwanie rozmowy w trakcie jej trwania może prowadzić do negatywnego doświadczenia klienta, co jest niezgodne z zasadami dobrych praktyk w branży usługowej. Przykładowo, w sytuacji, gdy klient omawia istotne problemy dotyczące naprawy, nagłe przerwanie rozmowy może wywołać frustrację i wrażenie braku szacunku. Z perspektywy zarządzania, ważne jest, aby oddzwonić do przełożonego, gdy rozmowa z klientem dobiegła końca. Taka praktyka nie tylko pozwala na pełne zaangażowanie w rozmowę z klientem, ale także zapewnia, że mechanik może w pełni skupić się na oczekiwaniach przełożonego bez rozpraszania uwagi. Efektywna obsługa klienta i zarządzanie komunikacją wewnętrzną to kluczowe elementy budowania długotrwałych relacji z klientami i efektywności zespołu.

Pytanie 39

Jaką łączną kwotę należy zapłacić za wymianę zestawu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, jeśli koszt wymiany jednej opony wynosi 10 zł, a przyznany rabat to 10% od całkowitej wartości usługi?

A. 500 zł
B. 450 zł
C. 1 800 zł
D. 2 000 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, najpierw należy ustalić koszt wymiany jednej opony, który wynosi 10 zł. W przypadku kompletu czterech opon, koszt ten wynosi 4 x 10 zł = 40 zł na pojazd. Przy 50 pojazdach całkowity koszt przed rabatem wynosi 50 x 40 zł = 2000 zł. Następnie należy uwzględnić rabat w wysokości 10%. Rabat ten obliczamy jako 10% z 2000 zł, co daje nam 200 zł. W związku z tym, całkowity koszt po zastosowaniu rabatu wynosi 2000 zł - 200 zł = 1800 zł. Obliczenia te są zgodne z ogólnymi zasadami kalkulacji kosztów usług w branży motoryzacyjnej, gdzie rabaty są standardową praktyką, a zrozumienie ich wpływu na końcową cenę jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w warsztatach samochodowych.

Pytanie 40

Podczas jakiego przeglądu należy sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów?

A. Podczas przeglądu okresowego
B. Podczas montażu radia
C. Podczas wymiany wycieraczek
D. Podczas wymiany kół
Sprawdzanie poziomu oleju w skrzyni biegów jest istotnym elementem przeglądu okresowego pojazdu. Przegląd okresowy to zaplanowane działania serwisowe, które mają na celu utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym i zapewnienie jego bezpiecznej eksploatacji. W trakcie takiego przeglądu, mechanicy dokładnie sprawdzają różne układy pojazdu, w tym także układ napędowy, do którego należy skrzynia biegów. Olej w skrzyni biegów odgrywa kluczową rolę w smarowaniu i chłodzeniu elementów przekładni, co jest niezbędne do jej prawidłowego działania. Niski poziom oleju może prowadzić do przegrzewania się skrzyni, zwiększonego zużycia elementów i w konsekwencji do jej awarii. Dlatego też, regularne sprawdzanie poziomu oleju w skrzyni biegów podczas przeglądów okresowych jest zgodne z dobrą praktyką serwisową oraz zaleceniami producentów samochodów. Warto pamiętać, że niektóre nowoczesne skrzynie biegów są projektowane jako bezobsługowe, co oznacza, że producent nie przewiduje wymiany oleju w normalnych warunkach eksploatacji, jednak nadal ważne jest monitorowanie jego poziomu i jakości podczas przeglądów.