Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 10:03
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 10:15

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co należy sprawdzić i ewentualnie wymienić, gdy w pojeździe podczas startu występują zauważalne wibracje silnika oraz drgania?

A. tarcze sprzęgła z dociskiem
B. amortyzatory
C. opony
D. tarcze hamulcowe
Odpowiedź dotycząca tarczy sprzęgła z dociskiem jest prawidłowa, ponieważ drgania silnika oraz wibracje podczas ruszania z miejsca mogą być spowodowane niewłaściwym działaniem sprzęgła. Tarcza sprzęgła i docisk są kluczowymi komponentami w układzie przeniesienia napędu, a ich uszkodzenie może prowadzić do nieefektywnego połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. W przypadku, gdy tarcza jest zużyta lub uszkodzona, może dochodzić do poślizgu, co objawia się widocznymi wibracjami. Zastosowanie sprzęgła o wysokiej jakości oraz regularne kontrole stanu technicznego są zgodne z dobrymi praktykami w motoryzacji. Zaleca się, aby mechanicy regularnie sprawdzali stan sprzęgła, zwłaszcza w pojazdach intensywnie eksploatowanych, by uniknąć poważniejszych uszkodzeń. Wymiana tarczy sprzęgła jest złożonym procesem, który powinien być przeprowadzony przez wykwalifikowanego specjalistę, aby zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 2

Użycie zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku skutkuje pokryciem izolatora świecy zapłonowej osadem w odcieniu

A. białoszarym
B. błękitnym
C. czarnym
D. brunatnym
Stosowanie zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej do zasilania silnika objawia się pokryciem izolatora świecy zapłonowej nalotem w kolorze czarnym. Taki nalot jest wynikiem nadmiaru paliwa, które nie spala się w komorze spalania, co prowadzi do osadzania się niespalonego węgla na świecy. W praktyce, czarny nalot może wskazywać również na złą regulację gaźnika lub złą jakość paliwa. W przypadku silników z zapłonem iskrowym, dobrym praktyką jest regularne kontrolowanie stanu świec zapłonowych, co może pomóc w diagnozowaniu problemów z mieszanką paliwowo-powietrzną. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), zalecają regularne serwisowanie układu zasilania, co obejmuje kontrolę mieszanki paliwowej. Warto również wspomnieć, że czarny nalot może wpływać na efektywność pracy silnika, prowadząc do zwiększonego zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.

Pytanie 3

Metaliczny dźwięk pochodzący z górnej części silnika może świadczyć

A. o zbyt dużym luzie zaworów
B. o wyeksploatowaniu łańcucha rozrządu
C. o luzach w łożyskach wału korbowego
D. o uszkodzeniu pierścieni tłokowych
Zrozumienie problemów związanych z dźwiękami silnika jest kluczowe dla prawidłowej diagnostyki i konserwacji. W przypadku stwierdzenia regularnych metalicznych stuków, wiele osób może mylnie zidentyfikować źródło problemu. Wybór zużycia łańcucha rozrządu jako przyczyny może wynikać z faktu, że nieprawidłowe napięcie łańcucha może prowadzić do głośniejszej pracy silnika, jednak objawy związane z uszkodzeniem łańcucha rozrządu są zazwyczaj bardziej złożone i obejmują także problemy z synchronizacją pracy silnika. Natomiast luz łożysk wału korbowego, choć również może generować nieprzyjemne dźwięki, zazwyczaj manifestuje się one w inny sposób, z charakterystycznymi wibracjami i głośniejszymi odgłosami przy obciążeniu silnika. Z kolei uszkodzenie pierścieni tłokowych prowadzi do wycieków oleju, spadku kompresji i nieprawidłowego spalania, co niekoniecznie objawia się metalicznym stukiem w górnej części silnika. Przykładowo, objawy mogą być bardziej związane z utratą mocy oraz dymieniem z wydechu. Diagnosticzne pomylenie tych problemów może prowadzić do nieefektywnej naprawy, dlatego ważne jest, aby w procesie diagnostyki stosować odpowiednie metody, takie jak pomiar luzów zaworowych czy analiza dźwięków silnika przy użyciu odpowiednich narzędzi. Starannie przeprowadzona diagnoza i znajomość potencjalnych źródeł problemów to klucz do uniknięcia kosztownych napraw i przywrócenia silnika do prawidłowego stanu.

Pytanie 4

Po prawidłowej realizacji naprawy związanej z wymianą czujnika prędkości obrotowej koła?

A. należy dziesięciokrotnie uruchomić silnik w celu przeprowadzenia samodiagnozy układu ABS
B. konieczne jest ponowne przeprowadzenie diagnostyki układu oraz usunięcie kodów błędów
C. należy odłączyć klemę masową akumulatora na 15 sekund
D. kontrolka ABS wyłączy się automatycznie po osiągnięciu odpowiedniej prędkości jazdy
Odłączenie klem masowej akumulatora na 15 sekund w celu resetu układów elektronicznych mogłoby rzeczywiście wpływać na stan niektórych systemów w pojeździe, jednak nie jest to standardowe podejście do układów ABS po wymianie czujnika prędkości obrotowej. Tego typu działanie nie zmienia faktu, że kontrolka ABS może pozostać aktywna, a system niekoniecznie przeprowadzi pełną samodiagnozę. W przypadku układów ABS, które są zaawansowane technologicznie, ważne jest, aby po wymianie czujnika przeprowadzić odpowiednie testy diagnostyczne zamiast liczyć na reset systemu przez odłączenie zasilania. Ponadto, samodzielne uruchamianie silnika dziesięciokrotnie w celu „samodiagnozy” nie jest uzasadnione, ponieważ system ABS dokonuje oceny i diagnostyki w trakcie normalnej pracy pojazdu. Co więcej, ponowna diagnostyka układu oraz usunięcie ewentualnych kodów błędów powinny być nieodłącznie związane z każdą interwencją w układach elektronicznych pojazdu. Dlatego ważne jest, aby mechanicy stosowali się do najlepszych praktyk i standardów diagnostycznych, aby uniknąć błędnych wniosków oraz zapewnić pełną funkcjonalność systemów bezpieczeństwa w pojazdach.

Pytanie 5

Głównym celem smaru używanego w piastach kół tylnych jest przede wszystkim

A. zmniejszenie współczynnika tarcia
B. odprowadzanie nadmiaru ciepła
C. utrzymanie w dobrym stanie elementów piasty
D. uzupełnienie wolnych przestrzeni
Smar w piastach kół tylnych pełni różne funkcje, lecz nie każda z nich jest kluczowa w kontekście optymalizacji działania układu. Konserwacja elementów piasty, o której mowa w jednej z odpowiedzi, odnosi się do utrzymania ich w dobrym stanie, jednak sama konserwacja nie jest głównym celem smaru. W rzeczywistości, chociaż smar może wspierać konserwację poprzez redukcję zużycia, jego najważniejszą rolą jest obniżenie współczynnika tarcia. Można również mylić funkcję smaru jako mechanizmu odprowadzającego ciepło. Oczywiście, smar może mieć pewny wpływ na temperaturę pracy, ale jego podstawowe zadanie nie polega na aktywnym odprowadzaniu ciepła. Zamiast tego, ciepło powstaje głównie w wyniku tarcia, które smar ma za zadanie ograniczyć. Ponadto, wypełnianie pustych przestrzeni w piastach jest drugorzędne. Smar może w pewnym stopniu wypełniać te przestrzenie, jednak jego kluczową funkcją jest zmniejszenie tarcia, co jest konieczne dla zapewnienia efektywności działania układów mechanicznych. Typowe błędy myślowe w tym kontekście polegają na nieprawidłowym postrzeganiu roli smaru. Użytkownicy często koncentrują się na jego ochronnych właściwościach, ignorując fundamentalną rolę w optymalizacji ruchu mechanicznego. Właściwe zrozumienie funkcji smaru jest niezbędne dla prawidłowej diagnostyki i utrzymania układów napędowych.

Pytanie 6

W temperaturze 21°C zmierzono rezystancję wtryskiwacza elektromagnetycznego i uzyskano wynik 1,6 Ω. Jeśli prawidłowa rezystancja tego elementu w zakresie temperatury (20±5)°C wynosi (1,2+0,4) Ω, to analizowany wtryskiwacz charakteryzuje się

A. za niską temperaturą
B. za wysoką temperaturą
C. prawidłową rezystancją
D. za wysoką rezystancją
W analizowanym pytaniu, pojawiają się nieporozumienia dotyczące zależności między rezystancją a temperaturą. Niektórzy mogą sądzić, że zadana temperatura 21°C wpływa na rezystancję elementu, prowadząc do wniosku, że wynik 1,6 Ω jest za wysoki. W rzeczywistości, rezystancja elementów elektrycznych zazwyczaj wzrasta w miarę wzrostu temperatury, co oznacza, że podwyższona wartość rezystancji w wyższej temperaturze niekoniecznie wskazuje na błąd. Dodatkowo, niektórzy mogą błędnie zakładać, że powinni uwzględniać jedynie dolną granicę tolerancji rezystancji, co jest niewłaściwe. Prawidłowe podejście wymaga oceny całego zakresu wartości akceptowalnych, a tym samym 1,6 Ω jest w pełni zgodne z wymaganiami. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że przy ocenie rezystancji należy kierować się określonymi normami, takimi jak ISO 7637, które określają tolerancje dla komponentów elektronicznych. Dobrą praktyką jest także znajomość właściwości materiałów używanych w wtryskiwaczach, które mogą wpływać na ich działanie w różnych warunkach. Nieprawidłowe rozumienie tych zasad może prowadzić do fałszywych diagnoz i niepotrzebnych kosztów w naprawach.

Pytanie 7

Podczas wymiany wahacza poprzecznego wykonanego z lekkich stopów z nadmiernym luzem w przegubie kulistym, możliwe jest zastosowanie

A. zamiennika spełniającego normy producenta
B. wyłącznie elementu z logo producenta
C. tańszego stalowego zamiennika
D. części powypadkowej
Wymieniając wahacz poprzeczny, naprawdę ważne jest, żeby użyć zamiennika, który spełnia normy producenta. Wahacz to kluczowa część zawieszenia, ma wpływ na to, jak się jeździ i jak stabilny jest samochód. Gdy musisz wymienić część, najlepiej postawić na zamienniki, które są zgodne z tym, co mówi producent. Jeśli zamiennik jest z dobrych materiałów, które są wytrzymałe na różne warunki, to można liczyć na to, że wszystko będzie działać jak należy. Z tego co zauważyłem, dobrze jest też, jak takie zamienniki mają jakieś certyfikaty jakości, bo wtedy można mieć pewność, że są solidne. Generalnie, stosując odpowiednie części, nie tylko poprawiasz bezpieczeństwo jazdy, ale i zmniejszasz ryzyko kolejnych awarii, co w końcu przynosi oszczędności i większy komfort w korzystaniu z auta.

Pytanie 8

Aluminiową chłodnicę z nieszczelnością należy

A. naprawić wykorzystując lutowanie twarde
B. naprawić przy użyciu spawania
C. naprawić przy pomocy klejenia
D. wymienić na nową
Wymiana nieszczelnej aluminiowej chłodnicy na nową jest najbardziej zalecaną opcją ze względu na kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim, chłodnice aluminiowe są często stosowane w różnych aplikacjach, w tym w motoryzacji i chłodnictwie przemysłowym, ze względu na ich doskonałe właściwości przewodzenia ciepła oraz lekkość. W przypadku nieszczelności, mogą występować mikropęknięcia lub uszkodzenia, które mogą wpłynąć na ich efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji. Naprawa poprzez lutowanie lub spawanie może wydawać się kusząca, jednak w praktyce często prowadzi to do kompromisów w wytrzymałości materiału oraz ryzyka ponownego uszkodzenia. Dodatkowo, standardy jakości w wielu branżach, takie jak ISO 9001, zachęcają do wymiany uszkodzonych elementów, co zapewnia długoterminową niezawodność i bezpieczeństwo. Dlatego inwestycja w nową chłodnicę jest z perspektywy technicznej i ekonomicznej bardziej uzasadniona, a także zapewnia zgodność z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.

Pytanie 9

Jakie jest zadanie cewki zapłonowej?

A. produkcja wysokiego natężenia prądu
B. generowanie iskry zapłonowej
C. wytwarzanie wysokiego napięcia
D. ochrona przed przepięciem
Nieprawidłowe formułowanie odpowiedzi prowadzi do nieporozumień dotyczących działania cewki zapłonowej. Może pojawić się mylne przekonanie, że cewka zapłonowa wytwarza jedynie iskry zapłonowe. W rzeczywistości iskra jest efektem końcowym procesu indukcji napięcia, a nie bezpośrednim zadaniem cewki. Istotne jest rozróżnienie między pojęciem wysokiego napięcia a wysokiego natężenia prądu, które są często mylone. Cewka zapłonowa generuje wysokie napięcie, a nie wysokie natężenie prądu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu zapłonowego. Ponadto, cewka nie pełni funkcji zabezpieczających przed przepięciem, gdyż jej głównym celem jest dostarczenie energii do zapłonu, a nie ochrona systemu przed nadmiarowym napięciem. Właściwe zrozumienie zasad działania cewki zapłonowej jest kluczowe dla diagnostyki i naprawy układów zapłonowych, co w praktyce oznacza, że technicy muszą umieć rozpoznać, jak i dlaczego cewka wytwarza wysokie napięcie oraz jakie są implikacje dla pracy silnika. Ignorowanie tych faktów może prowadzić do błędnych diagnoz i niewłaściwych napraw, co w konsekwencji wpływa na wydajność i żywotność silnika.

Pytanie 10

Jakim narzędziem dokonuje się oceny luzu zamka pierścienia zgarniającego na tłoku?

A. z wykorzystaniem mikrometra
B. za pomocą szczelinomierza
C. przy użyciu płytek wzorcowych
D. przy pomocy suwmiarki
Szczelinomierz to narzędzie pomiarowe, które idealnie nadaje się do sprawdzania luzu zamka pierścienia zgarniającego na tłoku. Umożliwia on precyzyjne pomiary szczelin o różnych wymiarach, co jest kluczowe w kontekście zapewnienia odpowiedniej pracy mechanizmów. Luz zamka jest istotnym parametrem, który wpływa na efektywność działania tłoków w silnikach spalinowych oraz innych układach hydraulicznych. W praktyce, stosując szczelinomierz, można szybko i dokładnie ocenić, czy luz jest zgodny z wymaganiami producenta. Warto również zwrócić uwagę na to, że w przypadku zbyt dużego luzu może dochodzić do nieszczelności, co w konsekwencji prowadzi do obniżonej wydajności urządzenia oraz przyspieszonego zużycia elementów. Dlatego regularne pomiary przy użyciu szczelinomierza są zalecane jako część procedur konserwacyjnych. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie wyników pomiarów w celu monitorowania stanu technicznego urządzeń.

Pytanie 11

Wskaźnik TWI określa minimalną głębokość bieżnika dla opon wielosezonowych, która wynosi

A. 3,0 mm
B. 1,6 mm
C. 1,0 mm
D. 4,6 mm
Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) to istotny parametr dotyczący głębokości bieżnika opon, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Minimalna głębokość bieżnika wynosząca 1,6 mm dla opon wielosezonowych jest zgodna z europejskimi standardami, które zostały ustalone w celu zapewnienia odpowiedniej przyczepności pojazdu na różnych nawierzchniach. Opony z bieżnikiem głębszym od 1,6 mm zapewniają lepszą hydroplaningową wydajność, co jest szczególnie istotne podczas jazdy w deszczu. Przykład praktyczny: gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej tego wskaźnika, opona nie tylko traci swoje właściwości trakcyjne, ale może także wpływać na wydajność paliwową oraz komfort jazdy. Warto również pamiętać, że regularne sprawdzanie głębokości bieżnika oraz utrzymanie jej na wymaganym poziomie jest częścią dobrych praktyk zarządzania flotą pojazdów, co może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów.

Pytanie 12

Aby ocenić stan techniczny systemu smarowania silnika, na początku należy

A. przeprowadzić pomiar ciśnienia w systemie smarowania
B. zweryfikować czystość filtrów olejowych
C. sprawdzić poziom oleju w silniku
D. ocenić stan pompy olejowej
Sprawdzenie poziomu oleju w silniku jest pierwszym i kluczowym krokiem w ocenie stanu technicznego układu smarowania. Olej silnikowy pełni fundamentalną rolę w smarowaniu ruchomych części silnika, co ma bezpośredni wpływ na jego wydajność i żywotność. Niedobór oleju może prowadzić do intensywnego zużycia elementów silnika, przegrzewania się, a w skrajnych przypadkach do jego uszkodzenia. Praktyka wykazuje, że regularne kontrolowanie poziomu oleju jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz standardami branżowymi. W przypadku stwierdzenia niskiego poziomu oleju, zaleca się jego uzupełnienie lub wymianę, aby zapewnić optymalne smarowanie. Dodatkowo, monitorowanie koloru i konsystencji oleju może dostarczyć informacji o jego stanie, a także o ewentualnych problemach, takich jak zanieczyszczenia czy degradacja. Znajomość tych praktyk pozwala na wczesne wykrywanie usterek i podejmowanie działań prewencyjnych, co znacząco podnosi bezpieczeństwo i niezawodność eksploatacji silnika.

Pytanie 13

Po wykonaniu naprawy tłumika końcowego, trzeba przeprowadzić kontrolę pojazdu przy użyciu

A. miernika uniwersalnego
B. refraktometru
C. sonometru
D. testera diagnostycznego
Sonometr to instrument, który służy do pomiaru poziomu hałasu, a jego zastosowanie w kontroli tłumika końcowego pojazdu jest niezwykle istotne. Po naprawie tłumika, który ma na celu redukcję hałasu emitowanego przez silnik, ważne jest, aby upewnić się, że jego działanie jest zgodne z normami akustycznymi. W wielu krajach istnieją przepisy dotyczące dopuszczalnych poziomów hałasu emitowanego przez pojazdy, dlatego pomiar za pomocą sonometru jest kluczowy. Przykładowo, w Europie normy te są określane przez dyrektywy unijne, które regulują poziomy hałasu w pojazdach silnikowych. Używając sonometru, mechanik może określić, czy poziom hałasu mieści się w zalecanych granicach, co jest niezbędne dla zgodności z przepisami oraz dla komfortu użytkowników dróg. Przeprowadzone pomiary mogą również pomóc w identyfikacji niewłaściwych napraw, które mogą prowadzić do nadmiernego hałasu, co w konsekwencji może wpłynąć na dalsze działanie pojazdu oraz jego trwałość.

Pytanie 14

Termostat aktywuje przepływ płynu chłodzącego do dużego obiegu

A. gdy temperatura płynu chłodzącego jest wysoka
B. tuż po uruchomieniu silnika
C. po uruchomieniu ogrzewania wnętrza
D. gdy temperatura płynu chłodzącego jest niska
Termostat pełni kluczową rolę w zarządzaniu obiegiem cieczy chłodzącej w silniku. Otwiera przelot cieczy chłodzącej do dużego obiegu, gdy temperatura cieczy osiąga odpowiedni, wysoki poziom. Wysoka temperatura jest wskaźnikiem, że silnik osiągnął optymalną temperaturę pracy, co zapobiega jego przegrzewaniu. Dzięki temu, gdy temperatura cieczy chłodzącej wzrasta, termostat pozwala na cyrkulację cieczy przez chłodnicę, co skutkuje efektywnym odprowadzaniem ciepła. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest samochód osobowy, w którym termostat otwiera się przy około 90-95°C, co jest zgodne z normami branżowymi dla większości silników spalinowych. Umożliwia to utrzymanie temperatury roboczej silnika na stałym poziomie, co jest istotne dla jego wydajności i żywotności. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się diagnostyką i naprawą systemów chłodzenia w pojazdach.

Pytanie 15

W trakcie pracy w warsztacie powłoki ochronne, stosowane na powierzchni elementów karoserii pojazdu, uzyskuje się poprzez

A. natryskiwanie
B. platerowanie
C. metalizowanie ogniowe
D. fosforanowanie
Platerowanie, fosforanowanie i metalizowanie ogniowe to różne techniki, które nie są bezpośrednio związane z optymalnym zastosowaniem powłok antykorozyjnych na elementach nadwozia pojazdów. Platerowanie polega na nakładaniu cienkowarstwowych powłok metalowych na podłoże, co może nie zapewniać odpowiedniej ochrony przed korozją w dłuższym okresie. Ta metoda jest stosunkowo kosztowna i nie zawsze gwarantuje równomierne pokrycie, co jest kluczowe w kontekście ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. Fosforanowanie, z drugiej strony, jest procesem chemicznym, który tworzy na powierzchni metalowej cienką warstwę fosforanów. Choć ta technika może poprawić przyczepność powłok malarskich, to sama w sobie nie jest wystarczająca jako samodzielna forma ochrony przed korozją, szczególnie w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Metalizowanie ogniowe, które polega na pokrywaniu elementów metalowych stopionym metalem, również ma swoje ograniczenia, ponieważ może prowadzić do nierównomiernego pokrycia oraz problemów z przyczepnością. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że te metody oferują podobny poziom ochrony jak natryskiwanie, co jest nieprecyzyjne. W rzeczywistości, natryskiwanie pozwala na uzyskanie znacznie lepszej jakości powłok, co jest kluczowe dla długotrwałej ochrony przed korozją i zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów.

Pytanie 16

Rozpoczynając naprawę samochodu, technik serwisowy powinien najpierw

A. włączyć hamulec ręczny i podłożyć kliny pod koła
B. przygotować fakturę za wykonane usługi
C. zajmować miejsce na stanowisku naprawczym
D. osłonić wnętrze pojazdu pokrowcami ochronnymi
Zabezpieczenie wnętrza pojazdu pokrowcami ochronnymi jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek naprawy. To działanie ma na celu ochronę tapicerki oraz innych elementów wnętrza przed zanieczyszczeniami, uszkodzeniami oraz przetarciami, które mogą wystąpić w trakcie pracy. Przykładowo, podczas naprawy silnika lub podzespołów, użycie narzędzi, smarów czy płynów eksploatacyjnych może prowadzić do nieprzyjemnych plam. W przemyśle motoryzacyjnym standardem jest stosowanie pokrowców ochronnych, co zapobiega nie tylko zniszczeniom materialnym, ale również zwiększa ogólną estetykę i wartość pojazdu. Dobre praktyki wskazują, że przed przystąpieniem do prac mechanicznych, warto również odpowiednio przygotować miejsce pracy, co pozwala na zachowanie porządku oraz zwiększa bezpieczeństwo. Prawidłowe zabezpieczenie wnętrza wpływa na wrażenie klienta oraz może przyczynić się do jego większego zadowolenia z usług serwisowych.

Pytanie 17

Metoda ochrony przed korozją, która polega na nawalcowaniu na element cienkiej warstwy blachy z metalu odpornego na korozję, to

A. napawanie
B. galwanizacja
C. platerowanie
D. metalizacja
Galwanizacja, metalizacja i napawanie to techniki, które często są mylone z platerowaniem, ale każda z nich działa na trochę innej zasadzie. Galwanizacja to pokrywanie powierzchni metalowej cienką warstwą metalu poprzez proces elektrochemiczny. Tylko, że to nie zawsze daje takie same właściwości ochronne jak platerowanie. Metalizacja to nanoszenie metalowych powłok, na przykład przez natrysk cieplny, co też ma swoje różnice w porównaniu do platerowania. A napawanie to łączenie metali przez spawanie, więc tu też nie chodzi o ochronę przed korozją. Często pojawiają się błędy myślowe, bo niektórzy mogą myśleć, że wszystkie te metody dają podobne efekty, a tak naprawdę różnią się one znacząco. Warto wiedzieć, że są odpowiednie normy, jak ISO/TS 16949, które określają, jakie powinny być standardy jakości w różnych branżach.

Pytanie 18

Na rysunku przedstawiono zestaw narzędzi przeznaczony do

Ilustracja do pytania
A. wymiany szczęk hamulcowych.
B. demontażu zaworów w głowicy silnika.
C. zarabiania końcówek przewodów hamulcowych.
D. blokowania wałka rozrządu i wału korbowego przy wymianie paska zębatego.
Zestaw narzędzi przedstawiony na zdjęciu jest przeznaczony do demontażu zaworów w głowicy silnika, co jest kluczowym procesem w wielu naprawach silników spalinowych. Te specjalistyczne klucze, znane również jako klucze do sprężyn zaworowych, umożliwiają bezpieczne ściśnięcie sprężyn zaworowych, co jest niezbędne do ich demontażu. Technika ta jest powszechnie stosowana w warsztatach samochodowych, gdzie precyzyjne usunięcie i ponowna instalacja zaworów jest wymagane w przypadku remontów silników lub wymiany uszczelki pod głowicą. W kontekście praktycznym, narzędzia te pozwalają na szybkie wykonanie operacji, minimalizując ryzyko uszkodzenia elementów silnika. Warto pamiętać, że stosowanie odpowiednich narzędzi jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi oraz standardami bezpieczeństwa, co zapewnia zarówno efektywność, jak i bezpieczeństwo pracy mechanika. Dodatkowo, znajomość tych narzędzi może pomóc w prawidłowym diagnozowaniu problemów związanych z układem zaworowym, co jest niezbędne do właściwego utrzymania silnika w dobrym stanie.

Pytanie 19

Przyczyną "strzelania" silnika do układu wydechowego nie jest

A. nieszczelność zaworu wydechowego
B. brak zapłonu w jednym z cylindrów
C. zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna
D. zapieczone wtryskiwacze paliwowe
Zapieczenie wtryskiwaczy nie jest tym, co zazwyczaj powoduje strzelanie silnika w tłumik. Z mojego doświadczenia w motoryzacji, to zjawisko najczęściej bierze się z problemów w układzie zapłonowym lub wydechowym. Strzelanie w tłumik, czy jak niektórzy mówią, detonacja, zdarza się, gdy niespalone paliwo dostaje się do systemu wydechowego i tam się zapala, bo są odpowiednie warunki - na przykład wysoka temperatura. Wtryskiwacze w sumie powinny dostarczać paliwo do cylindrów, ale jak są zapieczone, to mogą powodować inne problemy z silnikiem, a niekoniecznie bezpośrednio strzelanie w tłumik. Żeby nie mieć takich kłopotów, dobrze jest regularnie sprawdzać wtryskiwacze i je czyścić. Przydałoby się też używać dodatków do paliwa, żeby jakoś temu zapieczeniu zapobiegać, co przekłada się na dłuższą żywotność silnika.

Pytanie 20

Hałas, który występuje wyłącznie podczas zmiany biegów w skrzyni biegów manualnej, jest wynikiem uszkodzenia

A. przegubów
B. synchronizatorów
C. łożysk kół jezdnych
D. satelitów
Przeguby, łożyska kół jezdnych i satelity mają różne role w układzie napędowym, ale w sumie nie odpowiadają za hałas przy zmianie biegów w manualnych skrzyniach. No bo przeguby, zwłaszcza w układach napędowych, przenoszą moment obrotowy między częściami i jak coś z nimi jest nie tak, to zwykle objawia się to drganiami albo wyciekami smaru. Łożyska kół jezdnych trzymają koła pojazdu, a jak są uszkodzone, to faktycznie mogą hałasować, ale nie tak bezpośrednio przy zmianie biegów. Satelity, które są częścią układów różnicowych, też nie mają wpływu na skrzynię biegów i ich problemy mają inne objawy, na przykład hałas podczas skręcania. Więc ważne, żeby dobrze wiedzieć, co każdy element robi w układzie napędowym, żeby uniknąć błędnych diagnoz i kosztownych napraw.

Pytanie 21

Podczas przeglądu układu zawieszenia, co należy sprawdzić, aby ocenić stan amortyzatorów?

A. Szczelność i wycieki oleju
B. Kolor płynu chłodzącego
C. Napięcie pasków klinowych
D. Stan przewodów elektrycznych
Sprawdzanie szczelności i wycieków oleju w amortyzatorach jest kluczowe, ponieważ te komponenty zawierają ciecz hydrauliczną, która tłumi drgania. Jeśli amortyzator jest nieszczelny, ciecz może wyciekać, co prowadzi do utraty jego efektywności. To może skutkować gorszym tłumieniem nierówności drogi, co wpływa na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Nieszczelność amortyzatora może prowadzić do niestabilności pojazdu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów lub jazdy po nierównościach. W praktyce, kontrola amortyzatorów jest standardową procedurą podczas przeglądów technicznych pojazdów, a wykrycie wycieków oleju jest sygnałem do ich wymiany. Prawidłowo działające amortyzatory są niezbędne dla zachowania optymalnej przyczepności kół, co ma bezpośrednie przełożenie na drogę hamowania oraz ogólną kontrolę nad pojazdem. Dobrym zwyczajem jest regularne monitorowanie stanu amortyzatorów, nie czekając na pierwsze objawy zużycia, co może zapobiec poważniejszym problemom z zawieszeniem.

Pytanie 22

W pojeździe należy dokonać wymiany płynu hamulcowego

A. przy wymianie kompletu naprawczego zacisków hamulcowych
B. w przypadku wymiany części ruchomych systemu hamulcowego
C. po upływie 5 lat eksploatacji
D. gdy jego zawartość wody przekroczy 4%
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na to, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany, gdy jego zawodnienie przekroczy wartość 4%. Zawodnienie płynu hamulcowego to proces, w którym woda dostaje się do płynu, co negatywnie wpływa na jego właściwości. Płyn hamulcowy powinien mieć odpowiednią lepkość i temperaturę wrzenia, aby zapewnić skuteczne hamowanie. Zbyt duża ilość wody w płynie hamulcowym może prowadzić do osłabienia działania hamulców, a także do korozji elementów układu hamulcowego. Dlatego zaleca się regularne sprawdzanie poziomu zawodnienia płynu oraz jego wymianę w przypadku przekroczenia wspomnianej wartości. W praktyce, wielu producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego co dwa lata, niezależnie od poziomu zawodnienia, aby zagwarantować maksymalną skuteczność i bezpieczeństwo. Przykładowo, w samochodach sportowych, które są narażone na intensywne użytkowanie, wymiana płynu hamulcowego co roku jest dobrą praktyką, aby uniknąć ryzyka przegrzania układu hamulcowego. Regularna wymiana płynu hamulcowego zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 4925, jest kluczowa dla zachowania sprawności układu hamulcowego.

Pytanie 23

Oparzenia spowodowane gorącymi elementami oraz cieczami mogą wystąpić w trakcie

A. sprawdzania komponentów silnika
B. zajmowania się działającym silnikiem
C. instalacji części synchronizatorów
D. pielęgnacji karoserii
Odpowiedź "obsługi pracującego silnika" jest prawidłowa, ponieważ oparzenia gorącymi częściami i płynami najczęściej zdarzają się w trakcie pracy silnika, gdy jego elementy osiągają wysokie temperatury. W takich sytuacjach, szczególnie przy kontaktach z elementami układu chłodzenia, układem wydechowym czy innymi gorącymi komponentami, ryzyko oparzeń jest znacznie zwiększone. Przykładem może być wymiana oleju silnikowego, podczas której silnik musi być rozgrzany do pracy, a kontakt z gorącym olejem lub innymi cieczami może prowadzić do poważnych oparzeń. Zgodnie z normami BHP w przemyśle motoryzacyjnym, pracownicy powinni nosić odpowiednie środki ochrony osobistej, takie jak rękawice odporne na wysoką temperaturę oraz odzież ochronną, aby minimalizować ryzyko urazów. Weryfikacja procedur bezpieczeństwa oraz odpowiednie szkolenia z zakresu obsługi silników przyczyniają się do zmniejszenia liczby wypadków związanych z oparzeniami.

Pytanie 24

Common rail to system zasilania silnika o zapłonie

A. iskrowym
B. iskrowym z wtryskiem wielopunktowym
C. samoczynnym
D. iskrowym z wtryskiem jednopunktowym
Wybór odpowiedzi związanych z zapłonem iskrowym jest błędny, ponieważ system common rail jest ściśle związany z silnikami z zapłonem samoczynnym. W silnikach iskrowych, paliwo jest mieszane z powietrzem, a następnie zapalane przez iskrę generowaną przez świecę zapłonową, co jest zupełnie innym procesem niż w przypadku silników diesla. Odpowiedź dotycząca wtrysku jednopunktowego jest również nieprawidłowa, ponieważ ten typ wtrysku nie jest stosowany w silnikach diesla. Wtrysk jednopunktowy to technologia, która była popularna w silnikach z zapłonem iskrowym, ale nie ma zastosowania w systemach common rail, które bazują na wtrysku wielopunktowym. Ostatecznie, silniki iskrowe z wtryskiem wielopunktowym także nie są odpowiednie dla tej technologii zasilania. W tych silnikach z reguły stosuje się wtrysk wielopunktowy, aby poprawić efektywność spalania, jednak zasada działania pozostaje inna niż w przypadku silników diesla. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich pomyłek wynikają z braku zrozumienia podstawowych różnic między silnikami diesla a silnikami benzynowymi oraz ich odpowiednich technologii zasilania.

Pytanie 25

Opony, które nie są wyposażone w wskaźnik informujący o granicznym zużyciu, powinny mieć głębokość bieżnika nie mniejszą niż

A. 2,4mm
B. 0,6mm
C. 1,6mm
D. 2,0 mm
Odpowiedź 1,6 mm jest poprawna, ponieważ jest to minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opon letnich i całorocznych według Dyrektywy Unii Europejskiej 2003/37/WE oraz przepisów wielu krajów. Głębszy bieżnik zapewnia lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Opony z bieżnikiem o głębokości co najmniej 1,6 mm spełniają wymogi dotyczące bezpieczeństwa i efektywności paliwowej. W praktyce, opony z taką głębokością powinny być regularnie kontrolowane, szczególnie przed sezonem deszczowym, aby upewnić się, że ich właściwości jezdne nie są osłabione. Ponadto, należy pamiętać, że w warunkach zimowych zaleca się głębokość bieżnika co najmniej 4 mm, aby zapewnić odpowiednią przyczepność na śniegu i lodzie. Zastosowanie opon z niewystarczającą głębokością bieżnika może prowadzić do poślizgów i innych niebezpiecznych sytuacji na drodze, dlatego wymogi dotyczące głębokości bieżnika są kluczowe dla ochrony kierowców i pasażerów.

Pytanie 26

Wartości sił hamowania kół na jednej osi pojazdu nie mogą różnić się o więcej niż 30%, przyjmując 100% jako standard

A. zmierzoną siłę niższą
B. zmierzoną siłę wyższą
C. siłę określoną przez producenta
D. suma zmierzonych sił
Analizując inne odpowiedzi, należy podkreślić, że pomiar siły hamowania powinien koncentrować się na parametrach dotyczących równomiernego rozkładu sił. Odpowiedź odnosząca się do zmierzonej siły mniejszej jest błędna, ponieważ w przypadku, gdy jedna z sił jest niższa, to oznacza, że hamowanie nie działa w sposób optymalny. Taka nierównomierność może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, w tym do poślizgu lub trudności w manewrowaniu. Suma zmierzonych sił nie jest właściwą miarą, ponieważ nie pozwala na ocenę, jak poszczególne koła działają w stosunku do siebie. Ważniejsze jest, aby zrozumieć, że każdy z komponentów hamulcowych powinien funkcjonować w harmonii. Ostatnia opcja, wskazująca na siłę podaną przez producenta, jest myląca, gdyż producenci często podają wartości teoretyczne, które mogą nie odpowiadać rzeczywistym warunkom użytkowania. W praktyce, wsłuchując się w odpowiednie normy i standardy, możemy zrozumieć, że rzeczywiste pomiary są kluczowe do oceny efektywności systemu hamulcowego, a ich analiza powinna opierać się na wytycznych narzucających konkretne marginesy tolerancji.

Pytanie 27

Aby zdjąć końcówkę drążka kierowniczego z ramienia zwrotnicy, jakie narzędzie powinno się zastosować?

A. zestawu szczypiec uniwersalnych
B. klucza samozaciskowego
C. ściągacza sworzni kulowych
D. prasy warsztatowej
Ściągacz sworzni kulowych to narzędzie zaprojektowane specjalnie do demontażu sworzni kulowych, które łączą różne elementy układu zawieszenia pojazdu, w tym końcówki drążków kierowniczych. Użycie ściągacza w tym kontekście jest nie tylko zalecane, ale i standardem w praktyce warsztatowej. Narzędzie to działa poprzez równomierne rozłożenie siły na sworzeń kulowy, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia jego struktury oraz otaczających go elementów, takich jak zwrotnice. W przypadku usunięcia końcówki drążka kierowniczego, ściągacz pozwala na precyzyjne usunięcie bez konieczności stosowania nadmiernej siły, co jest kluczowe dla zachowania integralności układu kierowniczego. Dobrą praktyką jest również wcześniejsze nasmarowanie sworznia, co ułatwia jego demontaż. W warsztatach samochodowych często korzysta się z ściągaczy różnych typów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, zapewniając bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Pytanie 28

W skład systemu kierowniczego nie zalicza się

A. drążek reakcyjny
B. końcówka drążka kierowniczego
C. przekładnia ślimakowa
D. drążek kierowniczy
Drążek reakcyjny jest komponentem, który nie należy do układu kierowniczego. W skrócie, układ kierowniczy pojazdu składa się z elementów odpowiedzialnych za kontrolowanie kierunku jazdy, co obejmuje drążek kierowniczy, końcówkę drążka kierowniczego oraz przekładnię ślimakową. Drążek reakcyjny jest stosowany w systemach hydraulicznych, a jego funkcja polega na przenoszeniu sił reakcyjnych, co nie jest konieczne do bezpośredniego działania układu kierowniczego. Zastosowanie drążków kierowniczych oraz ich końcówek jest kluczowe dla zapewnienia precyzyjnego manewrowania pojazdem, co jest regulowane przez normy takie jak ISO 26262 dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego. W praktyce, właściwe zrozumienie funkcji poszczególnych elementów układu kierowniczego pozwala na efektywniejsze projektowanie oraz serwisowanie pojazdów, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 29

Mechanik podczas weryfikacji układu napędowego samochodu powinien zwrócić szczególną uwagę na:

A. Poziom płynu do spryskiwaczy
B. Kondycję wycieraczek przednich
C. Jakość dźwięku z głośników
D. Stan przegubów homokinetycznych
Podczas weryfikacji układu napędowego samochodu, szczególną uwagę należy zwrócić na stan przegubów homokinetycznych. Przeguby te mają kluczowe znaczenie w przenoszeniu napędu z wału napędowego do kół, umożliwiając jednocześnie ruchy zawieszenia i skręcanie kół. Ich prawidłowe działanie zapewnia płynne i efektywne przekazywanie mocy, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Uszkodzone przeguby mogą prowadzić do wibracji, hałasów oraz trudności w prowadzeniu pojazdu. Dlatego regularna kontrola ich stanu, w tym osłon przegubów, które chronią przed zanieczyszczeniami i utratą smaru, jest jedną z podstawowych czynności podczas diagnostyki układu napędowego. Profesjonalni mechanicy wykorzystują różne metody, takie jak testy drogowe czy inspekcje wizualne, aby ocenić kondycję przegubów. Dbanie o te elementy zgodnie z zaleceniami producentów i najlepszymi praktykami branżowymi to klucz do długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.

Pytanie 30

Który z komponentów mechanizmu tłokowo-korbowego silnika samochodowego odpowiada za przekazywanie sił z tłoka na korbowód?

A. Sworzeń tłokowy
B. Pierścień tłokowy
C. Stopa korbowodu
D. Główka korbowodu
Sworzeń tłokowy jest kluczowym elementem mechanizmu tłokowo-korbowego, który odpowiedzialny jest za przenoszenie sił generowanych przez tłok na korbowód. Działa on jako łącznik między tłokiem a korbowodem, umożliwiając przekazywanie ruchu posuwistego tłoka na ruch obrotowy korbowodu. W praktyce, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna ulega spaleniu, generuje znaczne ciśnienie, które działa na tłok, powodując jego ruch w dół cylindra. Ten ruch posuwisty jest następnie przenoszony przez sworzeń tłokowy, co skutkuje obrotem korbowodu. Prawidłowe działanie sworzenia tłokowego ma kluczowe znaczenie dla efektywności silnika, jego mocy i żywotności. Właściwa konstrukcja oraz montaż sworzenia tłokowego są zgodne z normami branżowymi i dobrymi praktykami, co wpływa na niezawodność całego układu. Zastosowanie odpowiednich materiałów oraz technik obróbczych zwiększa trwałość tego elementu, co jest istotne w kontekście współczesnych silników spalinowych, gdzie zwiększone obciążenia i prędkości robocze stanowią duże wyzwanie.

Pytanie 31

W klasyfikacji olejów American Petroleum Institute /API/ olej oznaczony symbolem GL to olej

A. do silników o ZI
B. do silników o ZS
C. przekładniowy
D. hydrauliczny
Symbol GL w klasyfikacji olejów American Petroleum Institute (API) odnosi się do olejów przekładniowych, które są zaprojektowane do smarowania różnych typów układów przeniesienia napędu. Oleje te charakteryzują się odpowiednimi właściwościami, takimi jak odporność na utlenianie, stabilność termiczna oraz właściwości przeciwzużyciowe. Zastosowanie olejów GL jest powszechne w pojazdach mechanicznych, w tym w skrzyniach biegów, dyferencjałach i innych komponentach, gdzie niezbędne jest zapewnienie skutecznej ochrony przed zużyciem i korozją. W praktyce, oleje przekładniowe muszą spełniać określone normy, które zapewniają ich wydajność w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Na przykład, olej klasy GL-5 jest odpowiedni do smarowania skrzyń biegów w pojazdach osobowych i ciężarowych, a jego formulacja zapewnia dodatkową ochronę przed pittingiem, co jest istotne w kontekście obciążeń mechanicznych, jakie mogą występować w tych układach. Użycie odpowiedniego oleju przekładniowego jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układów przeniesienia napędu, co wpływa na trwałość i efektywność pojazdu.

Pytanie 32

Przy oddawaniu pojazdu do naprawy w Autoryzowanym Serwisie Obsługi należy przygotować

A. harmonogram prac naprawczych
B. fakturę VAT
C. zlecenie serwisowe
D. zamówienie magazynowe
Zlecenie serwisowe jest kluczowym dokumentem w procesie obsługi samochodu w autoryzowanym serwisie. To właśnie na nim zapisuje się szczegółowe informacje dotyczące przyjęcia pojazdu, takie jak dane właściciela, dane pojazdu, opis zgłaszanych usterek oraz zakres planowanych prac. Wypełnienie zlecenia serwisowego pozwala na prawidłowe zorganizowanie procesu naprawy i zapewnia, że wszystkie etapy są zgodne z wymaganiami zgodnymi z procedurami stosowanymi w autoryzowanych serwisach. Ponadto, zlecenie serwisowe stanowi podstawę do późniejszego wystawienia faktury oraz gwarantuje, że wszystkie usługi wykonane w serwisie są zgodne z zaleceniami producenta. W praktyce, każdy autoryzowany serwis ma swoje specyficzne formularze, które są dostosowane do wymogów producenta pojazdu, co jest standardem w branży. Dobrą praktyką jest również archiwizowanie takich zleceń, co może być pomocne w przypadku reklamacji lub późniejszych usterek. W ten sposób zlecenie serwisowe pełni rolę nie tylko informacyjną, ale i prawną, zabezpieczając interesy zarówno serwisu, jak i klienta.

Pytanie 33

Jaki jest łączny koszt wymiany łożyska w kole pojazdu, jeśli cena łożyska wynosi 100 zł, a czas pracy to 1 godzina 12 minut przy stawce za roboczogodzinę równiej 160 zł?

A. 292 zł
B. 192 zł
C. 132 zł
D. 260 zł
Całkowity koszt wymiany łożyska koła samochodu wynosi 292 zł, co można obliczyć, sumując koszt zakupu łożyska oraz koszt pracy mechanika. Cena łożyska wynosi 100 zł. Czas potrzebny na naprawę to 1 godzina 12 minut, co przekłada się na 1,2 godziny (1 godzina + 12 minut / 60 minut). Przy stawce za roboczogodzinę wynoszącej 160 zł, koszt robocizny wyniesie 1,2 godziny * 160 zł = 192 zł. Zatem, całkowity koszt to 100 zł (łożysko) + 192 zł (robocizna) = 292 zł. Wymiana łożysk kołowych jest kluczową czynnością w utrzymaniu sprawności pojazdu, a dokładne obliczenie kosztów pozwala na lepsze zarządzanie budżetem na naprawy. W praktyce, mechanicy powinni uwzględniać zarówno ceny części, jak i stawki robocizny, aby dostarczyć klientom pełen obraz kosztów związanych z serwisem. Dobre praktyki w branży obejmują także informowanie klientów o przewidywanych kosztach przed przystąpieniem do pracy, co zwiększa przejrzystość i zaufanie.

Pytanie 34

Do jakiego pomiaru używamy lampy stroboskopowej?

A. kąta wyprzedzenia zapłonu
B. podciśnienia w cylindrze
C. czasu wtrysku paliwa
D. natężenia oświetlenia
Lampy stroboskopowe są narzędziem diagnostycznym, które, choć bardzo użyteczne, nie mają zastosowania w pomiarze podciśnienia w cylindrze. Podciśnienie odnosi się do różnicy ciśnień, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania silników, zwłaszcza tych z układem dolotowym. Pomiary podciśnienia wykonuje się za pomocą manometrów, które są precyzyjnymi urządzeniami do pomiaru ciśnienia gazów. Zastosowanie lampy stroboskopowej w tym kontekście byłoby błędne, ponieważ jej funkcja polega na wyzwalaniu błysków światła w odpowiedzi na ruch obrotowy silnika, a nie na pomiarze ciśnienia. Pojęcia związane z czasem wtrysku paliwa również nie są związane z lampą stroboskopową. Czas wtrysku paliwa określa, kiedy wtryskiwacz wtryskuje paliwo do cylindra, a dokładne pomiary tego parametru można uzyskać jedynie poprzez analizę sygnałów elektrycznych z ECU silnika oraz przy użyciu oscyloskopów. Wreszcie, natężenie oświetlenia, które jest mierzone w luksach, nie ma nic wspólnego z funkcją lampy stroboskopowej. Lampy te nie są zaprojektowane do pomiaru oświetlenia, lecz do synchronizacji z obrotami silnika. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, obejmują mylenie różnych rodzajów pomiarów i narzędzi diagnostycznych, co podkreśla znaczenie zrozumienia podstawowych zasad działania silników oraz odpowiednich metod diagnostycznych stosowanych w praktyce inżynieryjnej.

Pytanie 35

Sonda Lambda dokonuje pomiaru ilości

A. tlenu
B. sadzy
C. węgla
D. azotu
Odpowiedzi wskazujące na pomiar innych substancji, takich jak sadza, azot czy węgiel, są nieprawidłowe i wynikają z nieporozumienia dotyczącego funkcji sondy Lambda. Sonda nie jest zaprojektowana do detekcji sadzy, która jest produktem niepełnego spalania i nie odzwierciedla bezpośrednio efektywności procesu spalania. Azot, będący głównym składnikiem powietrza, nie wpływa na kontrolę spalania, ponieważ jego stężenie pozostaje względnie stałe. W kontekście procesów spalinowych, pomiar azotu nie dostarcza użytecznych informacji o jakości spalania paliwa. Co do węgla, sonda Lambda nie mierzy bezpośrednio stężenia węgla, lecz jego obecność można ocenić pośrednio za pomocą analizy stężenia tlenków węgla w spalinach. Właściwe podejście do analizy spalin polega na zrozumieniu, że sonda Lambda koncentruje się na monitorowaniu ilości tlenu jako kluczowego wskaźnika efektywności spalania. W ten sposób, niepoprawne odpowiedzi wskazują na typowe błędy myślowe, takie jak mylenie różnych aspektów chemicznych procesów spalania, co prowadzi do niewłaściwych wniosków na temat funkcji i zastosowania sondy Lambda w systemach zarządzania silnikiem.

Pytanie 36

Układ, który napełnia się płynem eksploatacyjnym oznaczonym jako R 134a, to

A. wspomagania
B. chłodzący
C. hamulcowy
D. klimatyzacji
Odpowiedzi związane z wspomaganiem, hamulcami oraz układem chłodzącym są błędne, ponieważ każda z tych funkcji wymaga zastosowania innych płynów eksploatacyjnych. Wspomaganie, na przykład, często korzysta z płynów hydraulicznych, które różnią się znacząco w składzie chemicznym od czynników chłodniczych. Płyny te mają za zadanie umożliwić łatwiejsze manewrowanie pojazdem, a ich głównym składnikiem są substancje o właściwościach smarnych i niskiej lepkości, co nie ma związku z chłodzeniem. Z kolei układ hamulcowy korzysta z płynów hamulcowych, które muszą charakteryzować się wysoką temperaturą wrzenia oraz odpornością na wilgoć, aby zapewnić skuteczność hamowania. Zastosowanie R 134a w tym kontekście mogłoby prowadzić do poważnych awarii. Natomiast układ chłodzenia silnika wykorzystuje płyn chłodniczy, który ma za zadanie regulować temperaturę pracy silnika, zapobiegając jego przegrzaniu. Płyn chłodniczy jest mieszanką wody i substancji chemicznych, które obniżają temperaturę zamarzania oraz podnoszą temperaturę wrzenia, co jest krytyczne dla efektywności układu. Każdy z tych płynów ma specyficzne wymagania dotyczące właściwości fizykochemicznych oraz zastosowania, dlatego ważne jest, aby dobrze zrozumieć ich rolę oraz nie stosować zamiennie substancji o różnych funkcjach.

Pytanie 37

Podaj właściwą sekwencję działań diagnostycznych przeprowadzanych podczas regularnego przeglądu technicznego pojazdu osobowego.

A. Ustawienie świateł, ustawienie ciśnienia w oponach, weryfikacja hamulców, weryfikacja amortyzatorów
B. Weryfikacja amortyzatorów, weryfikacja hamulców, ustawienie świateł, ustawienie ciśnienia w oponach
C. Weryfikacja hamulców, weryfikacja amortyzatorów, ustawienie ciśnienia w oponach, ustawienie świateł
D. Ustawienie ciśnienia w oponach, ustawienie świateł, weryfikacja amortyzatorów, weryfikacja hamulców
Wskaźnik numer 3 pokazuje, jak powinno się przeprowadzać badanie techniczne samochodu. Na początek warto zająć się ciśnieniem w oponach, bo to naprawdę ma znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy i zużycia paliwa. Kiedy opony mają złe ciśnienie, to mogą się szybciej zużywać i łatwiej o niebezpieczne sytuacje na drodze. Potem trzeba ogarnąć regulację świateł, bo dobre oświetlenie jest kluczowe, żeby inni kierowcy wiedzieli, co zamierzamy zrobić. Sprawdzanie amortyzatorów to kolejny ważny krok, bo to wpływa na komfort i stabilność podczas jazdy. No i na koniec – hamulce, bo skuteczność hamowania to podstawa bezpieczeństwa. Jeśli będziemy to wszystko robić w takiej kolejności, to zgodnie z obowiązującymi normami i dobrymi praktykami w motoryzacji, będziemy na dobrej drodze do bezpiecznej jazdy.

Pytanie 38

Gdy zauważysz zbyt niską temperaturę pracy silnika (cieczy chłodzącej), w pierwszej kolejności powinieneś skontrolować

A. działanie wentylatora
B. sprawność termostatu
C. temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej
D. funkcjonowanie pompy cieczy
Działanie termostatu jest kluczowym elementem zarządzania temperaturą silnika. Termostat reguluje przepływ cieczy chłodzącej w obiegu, co pozwala na szybkie osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej silnika. Gdy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybkie nagrzanie się jednostki napędowej. W momencie, gdy temperatura osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera się, umożliwiając przejście cieczy chłodzącej przez chłodnicę. Dzięki temu silnik nie przegrzewa się, a temperatura pozostaje w zalecanym zakresie. Przykładowo, w standardowych silnikach spalinowych temperatura pracy powinna wynosić od 80 do 100 stopni Celsjusza. Niewłaściwe działanie termostatu, tj. jego zablokowanie w pozycji otwartej lub zamkniętej, może prowadzić do zbyt niskiej lub zbyt wysokiej temperatury silnika, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami. W praktyce, każda diagnostyka powinna zaczynać się od weryfikacji działania termostatu, co jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi.

Pytanie 39

Na rysunku przedstawiono wał korbowy czterosuwowego, czterocylindrowego silnika spalinowego. Który opis jest zgodny z budową przedstawionego wału?

Ilustracja do pytania
A. Koło zamachowe jest zamocowane na tym wale korbowym za pomocą wielowypustu.
B. Wszystkie otwory w tym wale korbowym zostały wykonane w celu jego wyrównoważenia.
C. Wszystkie czopy łożysk znajdują się w jednej osi.
D. Kolejność zapłonów w tym silniku to 1-3-4-2.
Wszystkie inne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące budowy i funkcji wału korbowego oraz jego komponentów. Zawężenie czopów łożysk do jednej osi jest mylne, ponieważ w rzeczywistości czopy te są rozstawione w taki sposób, aby zminimalizować drgania i zapewnić stabilność silnika. Pomocne jest zrozumienie, że odpowiednie umiejscowienie czopów łożyskowych wpływa na dynamikę silnika oraz na jego żywotność, a ich projektowanie wymaga zaawansowanej analizy inżynieryjnej. Kolejnym mylnym założeniem jest przekonanie, że otwory w wale korbowym służą wyłącznie do wyrównoważania. W rzeczywistości otwory te pełnią kluczowe funkcje w zakresie smarowania i odprowadzania ciepła, co jest niezbędne dla prawidłowego działania silnika. Koło zamachowe, które może być mocowane na wiele sposobów, nie zawsze korzysta z wielowypustu. Wiele konstrukcji wykorzystuje inne mechanizmy mocujące, co podkreśla różnorodność podejść inżynieryjnych w projektowaniu silników. Ostatecznie, zrozumienie tych podstawowych koncepcji jest kluczowe dla właściwego rozwiązywania problemów oraz dla efektywnego projektowania i serwisowania silników spalinowych.

Pytanie 40

Tempomat to system, który pozwala na utrzymanie stałej prędkości pojazdu. Który element pełni rolę jego części roboczej?

A. Siłownik sprzęgła
B. Modulator hydrauliczny
C. Pompa hamulcowa
D. Nastawnik przepustnicy
Pompa hamulcowa nie jest częścią tempomatu. Jej zadanie to generowanie ciśnienia w układzie hamulcowym, co w ogóle nie pomaga w utrzymaniu stałej prędkości. Siłownik sprzęgła też nie ma tu nic do rzeczy, bo on rozłącza napęd przy zmianie biegów, a nie działa w kontekście tempomatu. Modulator hydrauliczny również nie ma związku z utrzymywaniem prędkości, bo reguluje tylko ciśnienie w hydraulice, najczęściej w systemach ABS. Ważne jest, żeby zrozumieć, że tempomat działa na zasadzie automatycznej regulacji przepustnicy, a inne systemy nie mają znaczenia. Wiele osób myli te elementy, co może prowadzić do nieporozumień. Tempomat wymaga współpracy z silnikiem i układem napędowym, więc pozostałe komponenty są w tym przypadku nieprzydatne.