Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
  • Data rozpoczęcia: 10 listopada 2025 23:42
  • Data zakończenia: 10 listopada 2025 23:59

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które ze stoisk, pokazanych na rysunku stwarza najwięcej ograniczeń ekspozycyjnych i jest najmniejatrakcyjne do zaaranżowania przestrzeni?

Ilustracja do pytania
A. Nr 3
B. Nr 2
C. Nr 1
D. Nr 4
Wybierając stoisko nr 3 jako najmniej atrakcyjne, trafiliśmy w sedno problemu. Stoisko to znajduje się w środku bloku stoiska i ma ograniczony dostęp zewsząd, co znacznie utrudnia jego zauważenie i dostęp dla odwiedzających. W praktyce oznacza to mniejszą ekspozycję i ograniczone możliwości zaaranżowania przestrzeni. W branży targowej kluczowy jest łatwy dostęp i widoczność, a stoisko z ograniczonymi możliwościami wejścia może przyciągnąć mniej klientów. Ważne jest, aby projektować przestrzeń wystawienniczą tak, żeby maksymalizować przepływ odwiedzających i umożliwiać łatwy dostęp do oferowanych produktów czy usług. Stoisko z tak ograniczonym dostępem może być postrzegane jako mniej interesujące, co ostatecznie wpływa na efektywność całej prezentacji. Z mojego doświadczenia, inwestycja w bardziej widoczną lokalizację zazwyczaj się opłaca, gdyż zwiększa szanse na nawiązanie wartościowych kontaktów biznesowych.

Pytanie 2

Jaką minimalną ilość tkaniny należy zamówić, aby można było wykonać 20 banerów oczkowanych o wymiarach 1×2 m, przy założeniu, że w hurtowni dostępna jest tylko tkanina o szerokości 1,20 m, a straty wynikające ze stosowanej technologii produkcji sięgają 10% materiału? Nie dopuszcza się sklejania kawałków tkaniny w większą całość.

Ilustracja do pytania
A. 22 m
B. 44 m
C. 20 m
D. 40 m
Przy analizie, ile tkaniny potrzebujemy na 20 banerów, istotne jest skupienie się na dostępnych wymiarach tkaniny i technicznych ograniczeniach produkcji. Częstym błędem jest nieuwzględnienie dostępnej szerokości materiału oraz strat związanych z produkcją. Jeśli myślimy, że wystarczy zamówić dokładnie tyle materiału, ile wynoszą teoretyczne wymiary banerów - jesteśmy w błędzie. W przypadku gdy tkanina ma szerokość 1,2 m, a każdy baner wymaga kawałka o długości 2 m, rzeczywiste zużycie materiału jest większe niż 2 m² na baner. Przy dodaniu 10% strat produkcyjnych, całkowite zapotrzebowanie na materiał wzrasta. Pominięcie tych aspektów prowadzi do błędnego założenia, że wystarczy mniejsza ilość tkaniny, jak np. 20 m lub 22 m, co nie uwzględnia dodatkowego materiału na straty. Nawet 40 m tkaniny nie uwzględnia wszystkich strat i dodatkowego zapotrzebowania wynikającego z szerokości dostępnego materiału. Zrozumienie i uwzględnienie takich czynników są kluczowe w praktycznym zarządzaniu materiałami w produkcji. Tylko przemyślane planowanie pozwala na efektywne wykorzystanie surowców i uniknięcie opóźnień w realizacji projektów.

Pytanie 3

Którą funkcję należy zastosować, aby w bazie danych o klientach sporządzonej w arkuszu kalkulacyjnym, wyszukać oraz wyświetlić kontrahentów wyłącznie z województwa podkarpackiego?

A. Grupowanie
B. Kompilacja
C. Sortowanie
D. Filtrowanie
Filtrowanie to jedna z najważniejszych funkcji, z której korzystamy, gdy musimy wyselekcjonować określone dane spośród dużej ilości informacji. W kontekście arkuszy kalkulacyjnych, takich jak Excel, filtrowanie pozwala szybko i efektywnie wyodrębnić interesujące nas rekordy, np. klientów z konkretnego województwa, jak podkarpackie. Jest to szczególnie przydatne, kiedy mamy do czynienia z dużymi bazami danych, gdzie ręczne przeszukiwanie byłoby zbyt czasochłonne i podatne na błędy. Filtrowanie umożliwia również tworzenie bardziej złożonych kryteriów wyszukiwania, łącząc różne warunki, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania danymi. Dzięki temu można nie tylko uzyskać potrzebne informacje, ale także przygotować dane do dalszej analizy. Na przykład, można szybko wyodrębnić dane klientów, aby potem śledzić ich zamówienia czy analizować statystyki sprzedaży. Z mojego doświadczenia, filtrowanie jest narzędziem, które powinien znać każdy, kto pracuje z danymi, gdyż pozwala to na efektywne zarządzanie i optymalizację pracy.

Pytanie 4

Smycz reklamowa Liczba Cena jednostkowa brutto Typ A do 100 szt. 10,00 zł powyżej 100 szt. 8,50 zł Typ B do 100 szt. 9,00 zł powyżej 100 szt. 6,50 zł Typ C do 100 szt. 8,50 zł powyżej 100 szt. 6,00 zł Ile zapłaci klient za zakup 120 szt. smyczy reklamowych typu B?

A. 1 020,00 zł
B. 1 080,00 zł
C. 720,00 zł
D. 780,00 zł
W przypadku odpowiedzi, które nie są poprawne, można zauważyć wspólne błędy w sposobie myślenia. Jeśli ktoś wybrał kwotę 720,00 zł, mógł pomyśleć, że cena jednostkowa dla 120 sztuk to 6,00 zł, co jest błędnym założeniem, bo ta cena dotyczy smyczy typu C. To typowy błąd wynikający z ignorowania szczegółów dostarczonych w tabeli. Wybór 1 020,00 zł mógł wynikać z błędnego zastosowania ceny jednostkowej 8,50 zł dla smyczy typu B poniżej 100 sztuk. Tymczasem przy zakupie 120 sztuk obowiązuje niższa cena. To pokazuje, jak ważne jest dokładne czytanie informacji i zrozumienie, jakie progi cenowe mają zastosowanie w danym przypadku. Natomiast wybór 1 080,00 zł sugeruje, że ktoś mógł wziąć pod uwagę błędną cenę jednostkową 9,00 zł, która również nie ma zastosowania przy ilości powyżej 100 sztuk. Wszystkie te błędy wynikają z nieuwagi i nieumiejętności prawidłowego rozumienia danych. W praktyce biznesowej, takie niedokładności mogą prowadzić do znacznych strat finansowych, dlatego warto zawsze dokładnie analizować dostępne informacje przed podjęciem decyzji.

Pytanie 5

W planowaniu strategicznym przekazu reklamowego powinno się

A. stworzyć spójną kolorystykę wszystkich środków reklamowych
B. zróżnicować hasła reklamowe dla przekazania wielu treści w zależności od mediów
C. dążyć do maksymalnego skrócenia trwania kampanii reklamowej, aby zaoszczędzić pieniądze
D. zróżnicować kolorystykę przekazu, aby klient odbierał pozytywnie reklamowany produkt
W strategii przekazu reklamowego istnieją pewne fundamentalne zasady, które pomagają uniknąć błędów. Pierwszym nieporozumieniem jest przekonanie, że zróżnicowanie haseł reklamowych w różnych mediach jest korzystne. Oczywiście, różne media mają swoje specyfiki, ale kluczowe jest zachowanie spójności komunikacyjnej. Zmienianie haseł może prowadzić do rozmycia przekazu i zamieszania wśród odbiorców. Z mojego doświadczenia, lepiej jest dostosować jedno hasło do różnych formatów, niż tworzyć całkowicie nowe dla każdego medium. Kolejny błąd to zróżnicowanie kolorystyki z myślą, że różnorodność przyciągnie uwagę. Choć może to być prawdą w krótkim terminie, długoterminowo takie podejście osłabia rozpoznawalność marki. Spójność wizualna jest kluczem do budowania silnej marki. Ostatnia koncepcja, czyli maksymalne skracanie kampanii reklamowej, jest błędna z punktu widzenia strategicznego planowania. Oczywiście, budżet jest ważny, ale zbyt krótkie kampanie mogą nie osiągnąć zamierzonych efektów. Reklama potrzebuje czasu, by dotrzeć do odbiorców i zbudować odpowiednią świadomość marki. Typowym błędem myślowym jest tutaj myślenie tylko o kosztach, a nie o długoterminowych korzyściach. Warto pamiętać, że planowanie strategiczne to nie tylko oszczędność, ale przede wszystkim efektywność i skuteczność działania.

Pytanie 6

Realizując zamówienie na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5, należy zastosować

A. fleksografię
B. druk cyfrowy
C. tampondruk
D. druk offsetowy
Druk offsetowy to jedna z najpopularniejszych technik stosowanych w produkcji dużych nakładów materiałów drukowanych, takich jak ulotki, broszury czy gazety. Jej główną zaletą jest możliwość uzyskania wysokiej jakości przy niskich kosztach jednostkowych przy dużych nakładach. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu płyt offsetowych i odpowiednich maszyn drukarskich, które pozwalają na szybką i efektywną produkcję. W praktyce, offset jest idealny dla nakładów rzędu dziesiątek tysięcy egzemplarzy, co czyni go doskonałym wyborem dla zamówienia na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5. Przykładowo, wiele dużych drukarni oferuje właśnie tę technikę ze względu na jej efektywność kosztową i jakość. Ważne jest również, że druk offsetowy zapewnia spójność kolorystyczną i precyzję detali, co jest niezwykle istotne w przypadku materiałów reklamowych, gdzie każdy detal się liczy. W branży drukarskiej offset jest uważany za standard dla produkcji masowej, a jego wybór często sugerowany jest przez samych specjalistów w zależności od specyfikacji zamówienia. Z mojego doświadczenia, przy tak dużych zamówieniach zawsze warto polegać na sprawdzonych rozwiązaniach, które gwarantują jakość i oszczędność.

Pytanie 7

Zamieszczony przykład prasowej reklamy drukowanej to

Ilustracja do pytania
A. banderola
B. ulotka
C. ogłoszenie drobne
D. plakat
To jest właśnie przykład ogłoszenia drobnego. Ogłoszenia drobne to krótkie informacje, które często pojawiają się w gazetach, czasopismach czy na portalach internetowych. Są zazwyczaj używane do przekazywania prostych komunikatów dotyczących np. pracy, wynajmu mieszkania czy sprzedaży rzeczy. Ogłoszenie drobne ma na celu dotarcie do konkretnej grupy odbiorców i jest zrozumiałe na pierwszy rzut oka. Standardowo zawiera kontakt do ogłoszeniodawcy i krótką, zwięzłą treść. Często takie ogłoszenia są tanie i szybkie do zamieszczenia, co czyni je popularnym wyborem dla osób prywatnych i małych firm. W kontekście praktycznym, ogłoszenia drobne są idealne dla szybkiej komunikacji z lokalną społecznością. Z mojego doświadczenia wynika, że są one wyjątkowo skuteczne, gdy chcemy szybko znaleźć pracownika na stanowisko, które nie wymaga rozbudowanego procesu rekrutacji, jak w tym przypadku – brukarz. Ogłoszenie to nie zajmuje dużo miejsca i jest łatwe do zauważenia, co czyni je efektywnym narzędziem marketingowym w lokalnych mediach.

Pytanie 8

Które z narzędzi promocji-mix zastosowała firma w akcji promocyjnej "Kup dowolne słodycze za min.20,00 zł i odbierz kubek gratis"?

A. Reklamę informacyjną
B. Sprzedaż osobistą
C. Promocję sprzedaży
D. Public relations
Promocja sprzedaży to jedna z kluczowych technik w marketingu, której celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez oferowanie dodatkowych korzyści. W przykładzie, który analizujemy, firma wykorzystuje klasyczną strategię promocji sprzedaży, oferując darmowy kubek przy zakupie słodyczy o określonej wartości. To podejście ma na celu nie tylko przyciągnięcie uwagi klientów, ale także zwiększenie ich zaangażowania. Standardy marketingowe podkreślają, że tego typu promocje są skuteczne w krótkim okresie, pomagając w szybkim zwiększeniu obrotów. Praktyczna strona tego rozwiązania pokazuje, że takie akcje mogą również budować lojalność klienta, jeśli są dobrze zaplanowane i wdrożone. Warto zauważyć, że promocje sprzedaży są często stosowane w połączeniu z innymi elementami marketingu-mix, aby zmaksymalizować ich efekt. Przy okazji, zawsze warto mieć na uwadze, że nadmierne korzystanie z tej techniki może prowadzić do deprecjacji marki, jeśli klienci zaczną postrzegać produkty jako mniej wartościowe bez dodatkowych bonusów.

Pytanie 9

Przedstawiony na ilustracji slogan reklamowy został utworzony przy użyciu

Ilustracja do pytania
A. wersalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
B. kapitalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
C. kapitalików, kroju pisma: dwuelementowego bezszeryfowego
D. majuskuł, kroju pisma: pisanki dwuelementowej
Wersaliki są pełnymi wielkimi literami, co odróżnia je od kapitalików, które są mniejsze i bardziej subtelne. W tym pytaniu rozważano kroje pisma zarówno szeryfowe, jak i bezszeryfowe. Krój pisma dwuelementowy bezszeryfowy odnosi się do liter pozbawionych dodatkowych ozdobników na końcach, co nadaje im nowoczesny i minimalistyczny wygląd. W przeciwieństwie do szeryfowego pisma, bezszeryfowe często jest używane w mediach cyfrowych ze względu na jego prostotę i czytelność na ekranach. Jednak w kontekście ilustracji, mamy do czynienia z szeryfami, co wyklucza bezszeryfowe opcje. Odpowiedź dotycząca majuskuł i pisanki dwuelementowej jest błędna, ponieważ majuskuły to pojęcie odnoszące się do wielkich liter w ogólności, a pisanka to bardzo specyficzny rodzaj kroju pisma, charakteryzujący się połączeniami między literami, przypominający pismo ręczne. Wybór odpowiedniego kroju pisma jest kluczowy w projektowaniu, ponieważ wpływa na estetykę oraz funkcjonalność projektu. Zrozumienie różnic między tymi typami pozwala projektantom na efektywne przekazywanie zamierzonych emocji i informacji. Częstym błędem jest nieświadomość różnic i wybór kroju pisma, który nie pasuje do kontekstu, co może prowadzić do nieczytelności lub niewłaściwego odbioru treści. Dlatego warto zwracać uwagę na te subtelności, aby tworzyć spójne i profesjonalne projekty.

Pytanie 10

W celu wykonania przedstawionej fotografii przy zastosowaniu obiektywu zmiennoogniskowego 18-55 mm odpowiednią wartością przysłony będzie

Ilustracja do pytania
A. f/2
B. f/22
C. f/11
D. f/16
W przypadku zastosowania obiektywu zmiennoogniskowego 18-55 mm i chęci uzyskania efektu silnego rozmycia tła, wybór przysłony o szerokim otworze, czyli f/2, jest zdecydowanie najwłaściwszy. Dzięki tak niskiej wartości przysłony uzyskujesz bardzo małą głębię ostrości – to właśnie ten parametr powoduje, że główny motyw zdjęcia jest ostry, a tło zamienia się w przyjemną, miękką plamę barw. To podejście jest standardowo wykorzystywane w fotografii portretowej, produktowej czy artystycznej, gdzie liczy się mocne odcięcie głównego tematu od otoczenia. Z mojego doświadczenia wynika, że szeroko otwarta przysłona pozwala nie tylko na uzyskanie lepszych efektów bokeh, ale także umożliwia fotografowanie przy słabym oświetleniu bez konieczności podbijania ISO. Jedyną rzeczą, na którą trzeba uważać, jest precyzyjne ustawienie ostrości – przy f/2 margines błędu bywa naprawdę minimalny. Niektóre obiektywy kitowe 18-55 mm nie mają niestety f/2, często zaczynają się od f/3.5, ale pytanie zakłada hipotetyczną możliwość. Pamiętaj, że wybór jak najniższej wartości f to podstawa, jeśli chcesz uzyskać zdjęcia takie jak to przedstawione na fotografii.

Pytanie 11

Materiał filmowy przedstawia wykonanie retuszu fotografii portretowej z wykorzystaniem

A. maski warstwy
B. kanałów
C. narzędzia korygującego
D. filtrów
Analizując inne podejścia do retuszu fotografii portretowej, często napotykamy na błędne przekonania dotyczące użycia maski warstwy, kanałów czy filtrów jako głównych narzędzi w tym celu. Maska warstwy, choć niezwykle użyteczna w wielu aspektach edycji, służy głównie do nieniszczącego edytowania zdjęć poprzez ukrywanie lub odsłanianie części warstwy, na której pracujemy. Nie jest jednak przeznaczona bezpośrednio do retuszu skóry czy usuwania niedoskonałości. Kanały natomiast, są bardziej zaawansowanym narzędziem, które pozwala na manipulację kolorami i tonami. Mogą być pomocne przy poprawianiu balansu bieli czy kontrastu, ale ich bezpośrednie zastosowanie do retuszu twarzy jest ograniczone. Filtry z kolei oferują szeroką gamę efektów artystycznych, które mogą zmieniać wygląd fotografii w bardziej kreatywny sposób. Jednak nie są one dedykowane do precyzyjnych korekt, jakich wymaga retusz portretów. Często spotykanym błędem jest przekonanie, że te narzędzia mogą zastąpić manualny retusz, co prowadzi do zbyt sztucznych efektów. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze rezultaty w retuszu portretowym osiąga się poprzez połączenie różnych technik, ale fundamentem zawsze powinny być narzędzia korygujące, które oferują największą kontrolę nad każdym detalem zdjęcia.

Pytanie 12

W trakcie pracy zespołu pracowników działu kreatywnego jeden z nich nieustannie komentuje pomysły pozostałych słowami "To się nie uda". Jego postawa jest przykładem zachowania

A. asertywnego
B. mobilizującego
C. destrukcyjnego
D. pasywnego
Zachowanie jednego z członków zespołu, który nieustannie komentuje pomysły słowami 'To się nie uda', to klasyczny przykład zachowania destrukcyjnego. Tego typu postawa może bardzo negatywnie wpływać na morale zespołu i ogólną atmosferę pracy. Moim zdaniem, ważne jest, żeby takie zachowania identyfikować i rozumieć ich negatywny wpływ. Destrukcyjne komentarze często wynikają z poczucia niepewności, braku wiary we własne umiejętności lub chęci dominacji w grupie. W praktyce, destrukcyjne podejście może prowadzić do zahamowania kreatywności i innowacyjności, które są kluczowe w każdym dziale kreatywnym. Dobre praktyki branżowe sugerują, że lider zespołu powinien szybko reagować na takie zachowania, promując otwartość i konstruktywną krytykę. Ważne jest także, by wprowadzać zasady, które zachęcają do dzielenia się pomysłami w sposób konstruktywny i wspierający. Warto zorganizować warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej, aby poprawić dynamikę zespołu. To nie tylko poprawia samopoczucie pracowników, ale także prowadzi do lepszych wyników projektów, bardziej innowacyjnych pomysłów oraz zwiększonej efektywności zespołu. Z mojego doświadczenia wynika, że otwarta i empatyczna komunikacja jest kluczem do sukcesu w środowisku pracy.

Pytanie 13

Na której ilustracji przedstawiono slogan reklamowy zapisany pismem dwuelementowym szeryfowym?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 3
C. Na ilustracji 4
D. Na ilustracji 2
Wybór pozostałych ilustracji wskazuje na niepoprawne rozpoznanie pisma szeryfowego. Pismo bezszeryfowe, widoczne na ilustracjach 2 i 4, nie posiada tych charakterystycznych linii na końcach liter. Często używa się go w tekstach internetowych i cyfrowych ze względu na jego czystą, nowoczesną formę, która dobrze prezentuje się na ekranach komputerów i urządzeń mobilnych. Podczas projektowania graficznego, rozróżnienie między pismem szeryfowym a bezszeryfowym jest kluczowe, ponieważ wpływa na czytelność i przekaz emocjonalny treści. Z kolei ilustracja 3, mimo że wydaje się mieć bardziej dekoracyjny krój, nie spełnia kryteriów pisma dwuelementowego szeryfowego. Często można popełnić błąd, sądząc, że bardziej ozdobne litery to automatycznie szeryfy, lecz tak nie jest. Warto zrozumieć, że szeryfy to nie tylko estetyka, ale funkcjonalność, co jest kluczowe w druku i dłuższych tekstach. Jeżeli pracujemy nad projektami graficznymi, znajomość zarówno teoretyczna, jak i praktyczna różnych typów pisma jest podstawą do tworzenia skutecznych i estetycznych projektów. Interpretacja typografii wymaga czasu i praktyki, ale jest niezbędna dla każdego, kto chce tworzyć czytelne i atrakcyjne wizualnie treści.

Pytanie 14

Którą technikę należy zastosować w celu wykonania nadruku na kubku o nieregularnym kształcie z wykorzystaniem gumowego stempla?

A. Tampondruku
B. Druku offsetowego
C. Druku cyfrowego
D. Rotograwiury
Wybierając technikę do nadruku na kubku o nieregularnym kształcie, ważne jest zrozumienie, dlaczego niektóre z popularnych metod mogą nie być odpowiednie. Rotograwiura, mimo że doskonale sprawdza się przy długich seriach druków o wysokiej jakości, wymaga płaskiej powierzchni i nie jest elastyczna w zastosowaniu do nierównych kształtów. Jest to technika stosowana głównie w drukarnictwie opakowaniowym, gdzie równomierność powierzchni jest kluczowa. Druk cyfrowy, z kolei, choć niezwykle wszechstronny i rozwijający się dynamicznie, ma swoje ograniczenia w przypadku zadruku na trójwymiarowych obiektach. Wymaga specjalnych urządzeń i tuszów, co może być kosztowne i czasochłonne, szczególnie przy mniejszych nakładach. Natomiast druk offsetowy, król masowej produkcji na płaskich powierzchniach, nie jest przystosowany do pracy z nieregularnymi kształtami. Opiera się na transferze farby z płyty na płaski obiekt przez gumowy cylinder, co czyni go nieadekwatnym do zadań wymagających elastyczności w zadruku. Częstym błędem jest myślenie, że każda z tych technik poradzi sobie z każdym zadaniem, co może prowadzić do nieoptymalnych wyborów technologicznych. Dobrze zrozumieć ograniczenia i specyfikę każdej metody, by uniknąć rozczarowań i dodatkowych kosztów.

Pytanie 15

W niektórych scenach filmu fabularnego pojawiają się jako rekwizyty naczynia kuchenne z logo marki, na które celowo kamera robi zbliżenie. Jest to działanie nazywane

A. autopromocją
B. lokowaniem produktu
C. podcastem
D. audycją sponsorowaną
Lokowanie produktu to strategia marketingowa, która polega na umieszczeniu logotypu, nazwy lub samego produktu w materiałach filmowych, tak aby były one widoczne dla widza. To zjawisko jest często stosowane w produkcjach filmowych, serialach telewizyjnych, a nawet grach komputerowych. Kluczowe jest tutaj naturalne wkomponowanie produktu w fabułę, co sprawia, że odbiorcy nie odbierają tego jako nachalnej reklamy. Praktycznym przykładem może być film, w którym bohaterowie piją napój gazowany z widocznym logotypem znanej marki, co z jednej strony wpisuje się w realia, a z drugiej stanowi subtelną reklamę. Lokowanie produktu jest zgodne z przepisami dotyczącymi reklam, pod warunkiem, że nie wprowadza odbiorcy w błąd co do funkcji produktu lub jego właściwości. Branża reklamowa uznaje takie działania za efektywne, gdyż pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców w sposób mniej ingerujący w ich doświadczenia wizualne. Moim zdaniem, dobrze wykonane lokowanie produktu potrafi być sztuką, która wymaga wyczucia i precyzyjnego planowania.

Pytanie 16

Do zadań działu kreatywnego w agencji reklamowej należy

A. analiza kosztów kampanii reklamowej
B. zakup czasu antenowego w telewizji
C. tworzenie scenariuszy radiowych na potrzeby kampanii reklamowej
D. wykonywanie badań skuteczności reklamy
Tworzenie scenariuszy radiowych na potrzeby kampanii reklamowej to kluczowe zadanie w dziale kreatywnym agencji reklamowej. Dział kreatywny jest sercem każdej kampanii, ponieważ odpowiada za tworzenie koncepcji i treści, które przyciągną uwagę odbiorców. W praktyce scenariusze radiowe są ważnym elementem strategii reklamowej, ponieważ muszą być zarówno interesujące, jak i skuteczne w przekazywaniu kluczowych informacji. Wymaga to zrozumienia specyfiki medium radiowego, umiejętności tworzenia angażujących dialogów i dźwięków, które przyciągną uwagę odbiorców. Standardy branżowe w tym zakresie obejmują kreatywność, oryginalność oraz umiejętność dostosowania przekazu do określonej grupy docelowej. Dodatkowo, scenarzyści muszą współpracować z działem produkcji, aby zapewnić, że ostateczny produkt będzie zarówno skuteczny, jak i zgodny z założeniami kreatywnymi. W mojej opinii, umiejętność pisania scenariuszy to sztuka, która wymaga nie tylko talentu, ale i doświadczenia oraz znajomości trendów w branży reklamowej. Doskonałe scenariusze mogą znacznie zwiększyć skuteczność kampanii, co widać po licznych przykładach z praktyki rynkowej.

Pytanie 17

Którą strategię marketingową powinna zarekomendować agencja reklamowa przedsiębiorstwu, którewspółpracuje wyłącznie z jednym klientem?

A. Marketingu niezróżnicowanego
B. Marketingu zróżnicowanego
C. Marketingu masowego
D. Marketingu zindywidualizowanego
Marketing zindywidualizowany jest jak skrojony na miarę garnitur - idealnie dopasowany do potrzeb konkretnego klienta. Kiedy firma współpracuje tylko z jednym klientem, kluczowe jest zrozumienie jego specyficznych wymagań i dostosowanie oferty tak, aby maksymalnie zaspokoić jego oczekiwania. Taka strategia pozwala na budowanie długotrwałych relacji biznesowych, które często owocują stałymi zleceniami i lojalnością klienta. Przykładem zastosowania tej metody może być indywidualne podejście do tworzenia kampanii reklamowej dla dużej korporacji, gdzie każdy szczegół jest konsultowany, a rozwiązania są unikalne. W praktyce to oznacza dostosowywanie komunikatów marketingowych, ofert, a nawet całych strategii do jednego, konkretnego odbiorcy. Branżowe standardy mówią, że personalizacja jest kluczem do efektywnego marketingu w takich relacjach B2B. W świecie biznesu, gdzie zaufanie i trwałe relacje mają ogromną wartość, zindywidualizowany marketing jest nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością. Z mojego doświadczenia wynika, że klienci, którzy czują się docenieni i słuchani, chętniej wracają i polecają firmę innym.

Pytanie 18

Który dokument zawiera opis konstrukcji oraz zasady prawidłowego używania grafiki przedstawionej na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Media plan
B. Flowchart
C. Brief mediowy
D. Księga znaku
Dokument, który nazywamy księgą znaku, to nic innego jak swoisty przewodnik po identyfikacji wizualnej firmy. Zawiera wszystkie niezbędne zasady dotyczące użycia logotypu - jego konstrukcji, kolorystyki, proporcji, a także dozwolonych i niedozwolonych modyfikacji. To narzędzie niezwykle praktyczne, zwłaszcza dla grafików i działów marketingu, bo zapewnia spójność marki w każdym medium. Wyobraź sobie, że ktoś nagle zmieni kolor lub kształt loga - chaos gotowy! Księga znaku temu zapobiega, dając jasne wytyczne. Dobre praktyki branżowe mówią, że każda firma, niezależnie od wielkości, powinna mieć taki dokument. Warto pomyśleć o niej jako o instrukcji obsługi dla logo. Jeśli masz w rękach księgę znaku, wiesz dokładnie, jak logo ma wyglądać na wizytówkach, plakatach czy nawet na wielkim bilboardzie. Moim zdaniem, to podstawa profesjonalnego podejścia do zarządzania marką.

Pytanie 19

Któremu pracownikowi agencji reklamy należy powierzyć opracowanie hasła reklamowego dla klienta?

A. Account managerowi
B. Copywriterowi
C. Grafikowi
D. Księgowemu
Copywriter to specjalista, który zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych, a więc także haseł reklamowych. Jest to osoba z odpowiednim wyczuciem języka, kreatywnością oraz umiejętnością przekazania wartości marki w zwięzłej formie. Tworzenie haseł reklamowych wymaga nie tylko znajomości języka, ale również umiejętności zrozumienia grupy docelowej oraz celów marketingowych klienta. Dlatego właśnie copywriter jest najlepszym wyborem do tego zadania. W branży reklamowej ważne jest, aby hasło reklamowe było nie tylko chwytliwe, ale także spójne z wizerunkiem marki oraz jej wartościami. Copywriterzy często współpracują z grafikami nad kampaniami reklamowymi, co pozwala na stworzenie spójnego przekazu wizualno-tekstowego. Moim zdaniem, kluczowe jest też zrozumienie psychologii konsumenta, co umożliwia tworzenie przekazów, które trafiają do odbiorcy na emocjonalnym poziomie. Warto zauważyć, że copywriting to nie tylko branża kreatywna, ale również bardzo strategiczna. Dobre hasło reklamowe potrafi przyciągnąć uwagę, wywołać zamierzony efekt oraz zapisać się w pamięci odbiorców, co jest przecież celem każdej kampanii reklamowej.

Pytanie 20

W którym przekazie reklamowym zastosowano argument racjonalny?

A. Z miłości do natury
B. Zainwestuj w ekologię dla przyszłych pokoleń
C. Tańsza energia – większe oszczędności!
D. I Ty też możesz oddychać czystym powietrzem!
Wybierając odpowiedź „Tańsza energia – większe oszczędności!”, wskazałeś na przekaz reklamowy, który bazuje na racjonalnym argumencie. Argumenty racjonalne w reklamie odwołują się do logicznego myślenia konsumentów, a nie emocji. W tym przypadku mamy do czynienia z korzyścią finansową, co jest jednym z kluczowych elementów argumentacji racjonalnej. Osoby podejmujące decyzje zakupowe często kierują się właśnie możliwością oszczędności, co czyni ten przekaz bardzo efektywnym. W branży marketingowej, kiedy chcesz przyciągnąć klientów poszukujących konkretnej wartości, takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami. Przykłady: reklamy produktów oszczędzających energię, promocje z kalkulacją oszczędności w długim okresie. To podejście jest także zgodne z trendami zrównoważonego rozwoju, gdzie racjonalne argumenty o korzyściach finansowych łączą się z odpowiedzialnością ekologiczną. Więc nie tylko trafiasz w potrzeby konsumenckie, ale też wspierasz świadome podejście do środowiska. Z mojego doświadczenia wynika, że przekazy oparte na konkretach, takich jak oszczędności, budują większe zaufanie klientów niż te opierające się na samych emocjach.

Pytanie 21

Na której ilustracji przedstawiono akcydens?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 2
B. Na ilustracji 4
C. Na ilustracji 1
D. Na ilustracji 3
Zrozumienie, czym jest akcydens, jest kluczowe dla odróżnienia go od innych typów druku. Ilustracja 2 przedstawia książkę, która jest przykładem publikacji ciągłej, nie akcydensu. Książki są drukowane w dużych nakładach i ich celem jest głównie przekazanie treści literackiej lub naukowej, co odróżnia je od akcydensów, które mają charakter użytkowy. Ilustracja 3 pokazuje samochód z nadrukiem reklamowym. Chociaż reklama również wykorzystuje techniki druku, to nie klasyfikuje się jej jako akcydens, ponieważ jej głównym celem jest promocja, a nie spełnianie funkcji użytkowych takich jak formularze czy faktury. Ilustracja 4 to szyld restauracyjny, który ma na celu przyciągnięcie uwagi i identyfikację wizualną miejsca. Szyldy i reklamy zewnętrzne są częścią strategii marketingowej, która różni się od druków akcydensowych, które są codziennymi narzędziami biurowymi lub biznesowymi. Typowe błędy myślowe polegają na zbyt szerokim rozumieniu pojęcia druku i nieprecyzyjnym przypisywaniu go do różnych kategorii bez zrozumienia ich specyfiki. Dlatego ważne jest, żeby znać różnice i specyficzne zastosowania każdego rodzaju druku.

Pytanie 22

Którego z wymienionych narzędzi należy użyć, aby uzyskać kształty zawieszek przedstawione na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Rakli
B. Kalandra
C. Falcerki
D. Wykrojnika
Wykrojnik to narzędzie, które jest niezbędne w procesie wycinania precyzyjnych i powtarzalnych kształtów z różnych materiałów, takich jak papier, karton, czy tworzywa sztuczne. Stosowany jest głównie w przemyśle poligraficznym, introligatorskim oraz w produkcji opakowań. Dzięki wykrojnikowi można uzyskać złożone kształty, które byłyby trudne do osiągnięcia innymi metodami, co ma kluczowe znaczenie w masowej produkcji. Na ilustracji widać zawieszki, które mają specyficzne i powtarzalne kształty, idealne do wycięcia za pomocą wykrojnika. W praktyce, wykrojniki są projektowane indywidualnie dla danego zamówienia, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb i projektów. Stosowanie wykrojników jest zgodne z branżowymi standardami, które kładą nacisk na precyzję i efektywność produkcji. Warto wiedzieć, że wykrojnik jest częścią bardziej złożonego systemu produkcyjnego, w którym liczy się nie tylko sam kształt, ale i jego funkcjonalność. Moim zdaniem, posiadanie umiejętności korzystania z wykrojników jest niezwykle przydatne w pracy w branży produkcyjnej, zwiększając jednocześnie jakość finalnego produktu.

Pytanie 23

Któremu pracownikowi agencji reklamy należy powierzyć opracowanie hasła reklamowego dla klienta?

A. Account managerowi
B. Grafikowi
C. Copywriterowi
D. Księgowemu
Wybór odpowiedniej osoby do stworzenia hasła reklamowego jest kluczowy dla skuteczności kampanii, dlatego powierzanie tego zadania grafikowi, księgowemu czy account managerowi mija się z celem. Grafik, choć posiada świetne umiejętności wizualne, skupia się głównie na aspektach projektowych, takich jak układ graficzny, kolorystyka czy typografia. Jego zadaniem jest wspieranie warstwy wizualnej kampanii, a nie tworzenie treści. Księgowy, choć odgrywa istotną rolę w finansowym zarządzaniu firmą, nie ma kompetencji w zakresie kreatywnego pisania i tworzenia przekazów reklamowych. To stanowisko skupia się na rachunkowości i kontroli finansowej, zupełnie niezwiązanej z procesem kreatywnym. Account manager, z kolei, pełni rolę łącznika między klientem a zespołem agencji. Jego zadaniem jest zarządzanie projektami i dbanie o to, by klient był zadowolony z wyników pracy agencji. Chociaż account managerzy muszą dobrze rozumieć potrzeby klienta, ich główną rolą jest organizacja pracy, a nie tworzenie treści. Typowym błędem bywa zakładanie, że każda osoba w agencji reklamowej jest wszechstronna. W rzeczywistości każda z ról jest wyspecjalizowana i skupia się na określonym aspekcie realizacji kampanii. Dlatego to copywriter jest odpowiednim kandydatem do stworzenia hasła reklamowego, gdyż jego umiejętności i doświadczenie w tej dziedzinie są nieocenione.

Pytanie 24

Na której ilustracji przestawiono wzorzec, którego należy użyć, aby zaprojektować ogłoszenie drobne typu "w kontrze"?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 2
C. Na ilustracji 3
D. Na ilustracji 4
Projektowanie ogłoszeń drobnych typu 'w kontrze' koncentruje się na maksymalnym wykorzystaniu kontrastu dla poprawy czytelności i wyróżnienia treści. Kluczowym błędem w interpretacji ilustracji 1-3 jest niedostateczne zrozumienie wpływu kontrastu kolorów na odbiór wizualny. Na przykład, ilustracja 1 z błękitnym tłem i czarnym tekstem nie zapewnia wystarczającej różnicy jasności, co może utrudniać odczytanie treści w różnych warunkach oświetleniowych. To samo dotyczy ilustracji 2, gdzie czerwone tło, choć intensywne, może wprowadzać w błąd, przekierowując uwagę odbiorcy na sam kolor, a nie na treść. Ilustracja 3 z szarym tłem nie tworzy wystarczająco dynamicznego kontrastu z czarnym tekstem, co sprawia, że jest mniej skuteczna w przyciąganiu uwagi. Typowym błędem myślowym w projektowaniu jest niedocenianie wpływu kontrastu na czytelność i pamięć wizualną. Użycie kolorów, które nie tworzą wystarczającej różnicy wizualnej, prowadzi do mniejszej skuteczności komunikacyjnej ogłoszenia. Dlatego w projektowaniu reklam i ogłoszeń typu 'w kontrze' zaleca się stosowanie maksymalnego kontrastu, co nie tylko zwiększa czytelność, ale również umożliwia skuteczniejsze przekazywanie informacji w krótkim czasie. To potwierdza zasada, że ogłoszenie powinno być nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim funkcjonalne i skuteczne w przekazie.

Pytanie 25

Który materiał powinna zastosować agencja reklamowa, aby po zawieszeniu reklamy wielkoformatowej na budynku zapewnić jak największą ilość światła docierającego do pomieszczeń znajdujących się bezpośrednio za reklamą i zminimalizować skutki działania wiatru?

A. Papier termotransferowy
B. Płótno Canvas
C. Folię sublimacyjną
D. Siatkę mesh
Wybór materiału do reklamy wielkoformatowej to nie jest prosta sprawa. Rozważając opcję płótna Canvas, warto zauważyć, że materiał ten jest często wykorzystywany w sztuce, ale nie jest przeznaczony do użytku zewnętrznego. Nie przepuszcza światła, co prowadzi do znacznego zaciemnienia pomieszczeń za nim. Dodatkowo, jego struktura nie pozwala na przepływ powietrza, co czyni go podatnym na działanie wiatru. Folię sublimacyjną stosuje się głównie do nadruków na powierzchniach tekstylnych i gadżetach, ale nie spełnia ona wymagań wytrzymałościowych dla reklam zewnętrznych. Jej zastosowanie w takim kontekście mogłoby prowadzić do szybkiego uszkodzenia i nieefektywności reklamy. Natomiast papier termotransferowy, choć świetnie nadaje się do przenoszenia grafiki na tkaniny czy inne powierzchnie, absolutnie nie nadaje się do użytku na zewnątrz. Jest to rozwiązanie tymczasowe i nieodporne na warunki atmosferyczne. Wybór niewłaściwego materiału często wynika z mylnego założenia, że wszystkie materiały służą do tego samego rodzaju aplikacji. W rzeczywistości, każdy z nich ma swoje specyficzne przeznaczenie, a ich użycie poza kontekstem może prowadzić do niewłaściwych wyników i strat finansowych. Kluczowe jest, by zawsze dostosowywać materiał do konkretnego zastosowania, rozważając wszystkie czynniki, takie jak przepuszczalność światła, odporność na wiatr oraz trwałość.

Pytanie 26

Do celów psychograficznych reklamy nie zalicza się celów związanych z

A. nabywcą
B. produktem
C. przedsiębiorstwem
D. kosztami
Analizując pytanie dotyczące celów psychograficznych w reklamie, warto zwrócić uwagę na różnice między psychografią a innymi aspektami marketingu. Psychografia skupia się na głębszym zrozumieniu konsumentów, ich stylu życia, wartości oraz preferencji, co jest kluczowe w tworzeniu przekazu marketingowego dostosowanego do konkretnych grup docelowych. Kiedy mówimy o nabywcach, psychografia stara się zrozumieć, jakie emocje i motywy kierują ich decyzjami zakupowymi, co jest istotne w kontekście personalizacji komunikacji. Produkt jest analizowany pod kątem jego miejsca w życiu konsumenta, czyli jakie potrzeby i wartości zaspokaja. Natomiast przedsiębiorstwo, z punktu widzenia psychografii, analizuje, jak jest postrzegane przez klientów i jakie emocje wzbudza. Typowym błędem jest mylenie celów psychograficznych z elementami finansowymi, takimi jak koszty. Psychografia nie zajmuje się bezpośrednio aspektami finansowymi – tym zajmują się inne działy, takie jak kontroling finansowy czy budżetowanie. Koszty dotyczą planowania i zarządzania finansowego, a nie psychologicznych aspektów konsumentów. Moim zdaniem, zrozumienie tych różnic jest kluczem do skutecznego prowadzenia kampanii marketingowych. Warto unikać uproszczeń, które mogą prowadzić do nieporozumień i mylnych wniosków, wpływających negatywnie na efektywność strategii reklamowej.

Pytanie 27

Zapis 4+4 w przygotowaniu projektu ulotki oznacza

A. druk kolorowy, przy czym jedna strona ma być czarno-biała
B. druk jednostronnie kolorowy
C. druk dwustronnie kolorowy
D. druk obustronny, przy czym tylko jedna strona ma być w pełnej kolorystyce
Zrozumienie zapisu 4+4 wymaga znajomości podstawowych zasad druku poligraficznego. Niektórzy mogą mylnie interpretować ten zapis jako druk jednostronny lub częściowy. W przypadku odpowiedzi sugerującej jednostronny druk kolorowy, należy pamiętać, że w zapisie 4+4 każda cyfra przed znakiem '+' odnosi się do jednej strony arkusza, co oznacza pełną kolorystykę po obu stronach. Druk jednostronny kolorowy oznaczalibyśmy jako 4+0, gdzie tylko jedna strona używa pełnej palety kolorów, a druga pozostaje pusta lub nie jest drukowana. Odpowiedź wskazująca na czarno-białą stronę w połączeniu z kolorową również nie jest poprawna. Taki scenariusz opisuje zapis 4+1, gdzie jedna strona jest w pełnym kolorze, a druga używa tylko czerni. Druk obustronny z tylko jedną stroną w pełnej kolorystyce to 4+1 lub 4+0. W praktyce, mylne zrozumienie tych oznaczeń może prowadzić do błędnego zamówienia materiałów drukowanych i niepotrzebnych kosztów. Dlatego znajomość oznaczeń jak 4+4 jest kluczowa w pracy z drukarniami i przy projektowaniu materiałów reklamowych. Niewłaściwe zrozumienie tych podstaw może wynikać z braku doświadczenia lub nieznajomości żargonu branżowego, co jest całkiem naturalne na początku, ale z czasem warto się z nim oswoić.

Pytanie 28

Przygotowana reklama w wersji elektronicznej została przekazana klientowi do akceptacji jako plik z rozszerzeniem MP3. Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta?

A. Animacja komputerowa
B. Spot telewizyjny
C. Spot radiowy
D. Plakat wielkoformatowy
Plik MP3 to format audio, który jest szeroko stosowany do przechowywania i dystrybucji muzyki oraz nagrań dźwiękowych. Kiedy mówimy o reklamach, MP3 jest najczęściej używane do spotów radiowych, ponieważ radio opiera się wyłącznie na przekazie audio, bez wsparcia wizualnego. Spot radiowy to forma reklamy, która musi być przekonująca tylko za pomocą dźwięku, więc użycie formatu MP3 jest tu w pełni uzasadnione. Przygotowanie reklamy w formacie MP3 pozwala na łatwą edycję, miksowanie oraz przesyłanie plików przez internet do różnych stacji radiowych. W branży reklamowej jest to standardowa praktyka, zwłaszcza gdy chodzi o szybkie wprowadzanie zmian czy dostosowanie spotu do różnych stacji i ich wymagań technicznych. Pliki MP3 są również kompaktowe, co ułatwia ich przechowywanie i przesyłanie. Moim zdaniem, z praktycznego punktu widzenia, stosowanie MP3 w produkcji spotów radiowych nie tylko przyspiesza proces twórczy, ale również umożliwia subtelne dostosowywanie tonacji i jakości dźwięku do specyfiki audytorium. To pokazuje, jak technologia audio rewolucjonizuje działania marketingowe, zwiększając ich zasięg i skuteczność.

Pytanie 29

Którą formę reklamy zgodnie z przedstawioną grafiką pracownik działu kreatywnego powinien zaproponować producentowi słodyczy, aby dobrze budowała świadomość marki w grupie młodych ludzi lubiących gry, chętnie korzystających z rozrywki i pozytywnie nastawionych do życia?

Ilustracja do pytania
A. Spotler
B. Interstitial
C. Teaser
D. Advergaming
Advergaming to bardzo skuteczna forma reklamy, szczególnie w przypadku młodych ludzi, którzy są miłośnikami gier. Polega na tworzeniu gier, które zawierają elementy promujące daną markę lub produkt. Tego typu reklama jest nieinwazyjna i często postrzegana jako część rozrywki, co zwiększa zaangażowanie użytkowników. Przykładem mogą być gry mobilne, w których gracz zdobywa punkty poprzez interakcję z wirtualnymi produktami marki. Moim zdaniem, to świetny sposób na budowanie świadomości marki, ponieważ gracze spędzają w takich grach sporo czasu, co pozwala na długotrwałą ekspozycję na markę. Dobrym przykładem są gry promujące nowe filmy, gdzie użytkownicy mogą zanurzyć się w świecie filmu i jednocześnie zapoznać się z produktami sponsorującymi. W branży uważa się, że advergaming angażuje emocjonalnie, co prowadzi do pozytywnej relacji z marką. Dodatkowo, gry te często są dzielone wśród znajomych, co zwiększa ich zasięg. Z mojego doświadczenia, młodzi ludzie są bardziej otwarci na takie subtelne formy reklamy niż na tradycyjne spoty reklamowe.

Pytanie 30

Pracownik działu kreatywnego uległ w drodze do pracy wypadkowi i w związku tym zdarzeniem przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 40 dni. W tym czasie pracownikowi przysługuje

A. zasiłek chorobowy
B. renta socjalna
C. urlop wypoczynkowy
D. comiesięczne odszkodowanie
Wybrałeś dobrze! Zasiłek chorobowy to świadczenie, które przysługuje pracownikowi w sytuacji, gdy jest niezdolny do pracy z powodu choroby lub wypadku, również tego, który wydarzył się w drodze do pracy. To ważny aspekt zabezpieczenia społecznego. Jeśli pracownik jest ubezpieczony, ma prawo do otrzymania zasiłku chorobowego po takiej sytuacji. W Polsce, zasiłek chorobowy finansowany jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) po upływie 33 dni niezdolności do pracy w danym roku kalendarzowym, jeśli pracodawca zatrudnia powyżej 20 pracowników. Przed tym okresem wynagrodzenie chorobowe wypłaca pracodawca. Ten mechanizm zapewnia, że mimo niezdolności do pracy, pracownik nie pozostanie bez środków do życia. Warto zaznaczyć, że wysokość zasiłku chorobowego wynosi 80% podstawy wymiaru wynagrodzenia, choć w przypadku pobytu w szpitalu może być to 70%. Wypadki w drodze do pracy są traktowane na równi z tymi, które zdarzają się w pracy, co podkreśla wagę ochrony pracowników w każdej sytuacji zawodowej. Co ciekawe, w kontekście międzynarodowym takie uregulowania są zgodne z europejskimi standardami zabezpieczenia społecznego. Można powiedzieć, że to system, który dba o nasze bezpieczeństwo finansowe w trudnych chwilach.

Pytanie 31

W celu zaprojektowania do druku offsetowego dwudziestostronicowego folderu reklamowego łączącego w sobie tekst i grafikę należy wykorzystać program

A. Gimp
B. Adobe InDesign
C. OpenOffice
D. Adobe Audition
Wybór odpowiedniego oprogramowania do projektowania materiałów drukowanych jest kluczowy, dlatego warto zrozumieć, dlaczego niektóre programy nie są odpowiednie do tego celu. Gimp to świetne narzędzie do edycji grafiki rastrowej, ale nie jest dostosowane do tworzenia rozbudowanych projektów, takich jak wielostronicowe foldery reklamowe. Brak funkcji typograficznych i zarządzania układem stron sprawia, że jest mało efektywny w projektowaniu kompleksowych materiałów drukowanych. Z kolei OpenOffice to pakiet biurowy, który oferuje podstawowe narzędzia edytorskie, ale jego możliwości graficzne są ograniczone w porównaniu z dedykowanymi programami do DTP (Desktop Publishing). OpenOffice nie obsługuje zaawansowanej kontroli nad kolorami czy zarządzania warstwami, co w druku offsetowym jest podstawą. Adobe Audition to z kolei zupełnie inna kategoria – to narzędzie do edycji dźwięku, więc nie posiada funkcji związanych z grafiką czy typografią. Często błędne przekonanie, że każdy program Adobe nadaje się do grafiki, prowadzi do takich niepoprawnych wyborów. Kluczem do poprawnego wyboru jest zrozumienie, że specyfika każdego projektu wymaga odpowiednich narzędzi, a w druku liczy się precyzja i profesjonalne funkcje, które oferuje tylko dedykowane oprogramowanie jak InDesign.

Pytanie 32

Z którego z wymienionych nośników reklamy powinien skorzystać producent luksusowych jachtów, jeżeli jego grupą docelową mają być osoby o ponadprzeciętnych dochodach?

A. Ogłoszenie modułowe w jednym z ogólnopolskich tabloidów
B. Insert w miesięczniku gospodarczym skierowanym do inwestorów
C. Ogłoszenie drobne w jednej z regionalnych gazet w Polsce
D. Spot reklamowy w regionalnej, komercyjnej stacji radiowej
Wybór odpowiedniego nośnika reklamy jest kluczowy dla skutecznego dotarcia do grupy docelowej, szczególnie gdy mówimy o produktach luksusowych. Spot reklamowy w regionalnej, komercyjnej stacji radiowej może trafiać do szerokiej publiczności, ale niekoniecznie do osób o wysokich dochodach zainteresowanych luksusowymi jachtami. Regionalne stacje radiowe zazwyczaj celują w masowe rynki, co nie jest zgodne z celowaniem w niszę luksusową. Podobnie, ogłoszenie drobne w jednej z regionalnych gazet w Polsce będzie miało niską efektywność w dotarciu do zamożnych klientów. Gazety regionalne mają zazwyczaj szeroki, lecz mało zróżnicowany target, a ogłoszenia drobne są często ignorowane przez czytelników szukających prestiżu i jakości. Ogłoszenie modułowe w jednym z ogólnopolskich tabloidów również nie spełnia swojego zadania. Tabloidy przyciągają uwagę szerokiego grona, ale nie są kojarzone z luksusem i ekskluzywnością, co może osłabić wizerunek luksusowego produktu. W przypadku reklamowania dóbr o wysokiej wartości, jak luksusowe jachty, kluczowe jest skupienie się na mediach i kanałach, które są kojarzone z ekskluzywnością i prestiżem, co pozwala na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej i budowanie silnej pozycji marki na rynku. W branży mówi się o personalizacji i segmentacji jako podstawach skutecznej komunikacji marketingowej, co jest szczególnie ważne przy promocji produktów skierowanych do wąskiej i specyficznej grupy odbiorców.

Pytanie 33

Agencja reklamowa opracowała dla klienta cennik banerów reklamowych. Oblicz brakującą cenę brutto.

Ilustracja do pytania
A. 13,20 zł
B. 10,23 zł
C. 11,23 zł
D. 12,30 zł
Cena brutto to cena netto powiększona o podatek VAT. W tym przypadku cena netto wynosi 10,00 zł za 1 m², a stawka VAT to 23%. Aby obliczyć cenę brutto, należy pomnożyć cenę netto przez 1,23 (czyli dodać 23% do ceny netto). Obliczenie wygląda następująco: 10,00 zł * 1,23 = 12,30 zł. Tak więc cena brutto za 1 m² wynosi 12,30 zł. To podejście jest standardem w branży, zapewniającym przejrzystość i zgodność z przepisami podatkowymi. W praktyce, wiedza ta przydaje się każdemu, kto zajmuje się sprzedażą czy zakupem towarów i usług, gdyż pozwala na prawidłowe kalkulacje cenowe i unikanie niespodzianek związanych z kwestiami podatkowymi. Dobrze jest zawsze pamiętać, że VAT jest podatkiem dodawanym do ceny netto, a jego wysokość jest określana przepisami prawa, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców rozliczających się z urzędem skarbowym.

Pytanie 34

Którą technikę należy zastosować w celu wykonania nadruku na kubku o nieregularnym kształciez wykorzystaniem gumowego stempla?

A. Tampondruku
B. Druku cyfrowego
C. Druku offsetowego
D. Rotograwiury
Tampondruk to technika, która świetnie sprawdza się w przypadku nadruków na nieregularnych powierzchniach. Dzięki zastosowaniu miękkiego, elastycznego tamponu, który jest w stanie idealnie dopasować się do rozmaitych kształtów, nadruk jest precyzyjny i dokładny. W przypadku kubków, które mogą mieć różne kształty i wypukłości, tampondruk naprawdę robi robotę. Technika ta jest często stosowana w branży reklamowej do personalizacji przedmiotów. Standardy w tampondruku nakazują stosowanie odpowiednich farb, które nie tylko zapewniają trwałość nadruku, ale też są bezpieczne dla użytkowników, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku produktów mających kontakt z żywnością. W branży przyjęło się, że tampondruk jest jedną z najbardziej wszechstronnych metod druku ze względu na możliwość pracy z różnymi materiałami, takimi jak ceramika, szkło, czy metal. Kluczowym aspektem jest tutaj także możliwość druku w trudnodostępnych miejscach, co w przypadku innych technik mogłoby być problematyczne. Moim zdaniem, warto również zwrócić uwagę na to, że tampondruk pozwala na osiągnięcie wysokiej jakości detali, co jest jego dodatkowym plusem.

Pytanie 35

Reklama w którym medium przyniesie najlepsze rezultaty firmie odzieżowej, która chce pozyskać nowych nabywców na terenie całej Europy: ludzi młodych, energicznych, zapracowanych, ceniących sobie wygodę?

A. Outdoor
B. Radio
C. Internet
D. Prasa
Internet obecnie stanowi jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, szczególnie jeśli chodzi o docieranie do młodych, aktywnych i zapracowanych konsumentów. W przypadku firmy odzieżowej, która chce zdobyć nowych klientów w całej Europie, reklama internetowa jest najskuteczniejsza. Przede wszystkim, media społecznościowe, takie jak Instagram czy TikTok, są idealne do prezentacji modowych trendów i nowości, ponieważ użytkownicy tych platform często szukają inspiracji stylowych i nowinek modowych. Ponadto, kampanie reklamowe w Internecie mogą być dokładnie targetowane pod kątem demograficznym i behawioralnym, co pozwala dotrzeć do konkretnej grupy docelowej – młodych ludzi ceniących wygodę. Internet oferuje także możliwość szybkiego mierzenia efektywności kampanii poprzez narzędzia analityczne, co pozwala na bieżąco optymalizować działania marketingowe. Co więcej, w dobie rozwijającego się e-commerce, obecność marki w sieci jest nie tylko standardem, ale wręcz koniecznością, aby skutecznie konkurować na rynku. Kampanie SEO, influencer marketing czy reklamy w wyszukiwarkach to tylko niektóre z możliwości, które oferuje to medium. Warto również wspomnieć o dynamicznych reklamach Google, które potrafią dostosować przekaz do indywidualnych preferencji użytkownika, co znacząco zwiększa szanse na zakup.

Pytanie 36

Na ilustracji przedstawiono projekt wykonany w oparciu o

Ilustracja do pytania
A. regułę barw dopełniających
B. zasadę Pareto
C. regułę trójpodziału
D. zasadę złotego podziału
Reguła trójpodziału to popularna technika stosowana w fotografii i malarstwie, która jednak różni się od zasady złotego podziału. Opiera się na dzieleniu obrazu na trzy równe części w pionie i poziomie, co tworzy dziewięć równych prostokątów. Umieszczanie kluczowych elementów wzdłuż tych linii lub na ich przecięciach pomaga w uzyskaniu zrównoważonej kompozycji, jednak nie zapewnia takiego samego efektu harmonii jak złoty podział. Reguła barw dopełniających, z kolei, odnosi się do użycia kolorów, które znajdują się naprzeciwko siebie na kole barw. Ta koncepcja dotyczy bardziej teorii koloru i jest kluczowa w tworzeniu kontrastów i dynamiki w projektach wizualnych, ale nie ma związku z układem przestrzennym elementów. Zasada Pareto, znana również jako zasada 80/20, to koncepcja z dziedziny zarządzania i ekonomii, która mówi, że 80% efektów pochodzi z 20% przyczyn. Ta zasada jest przydatna w analizie efektywności, ale nie dotyczy projektowania wizualnego. Często pojawia się mylne przekonanie, że wszystkie te koncepcje są wymienne lub blisko powiązane, ale w rzeczywistości dotyczą różnych aspektów projektowania i zarządzania, które wymagają odrębnego podejścia i zrozumienia.

Pytanie 37

Na której ilustracji przedstawiono urządzenie służące do wycinania liter przestrzennych w materiałach typu styropian lub styrodur?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 3
C. Na ilustracji 4
D. Na ilustracji 2
Często spotykanym błędem przy identyfikacji maszyn do wycinania liter przestrzennych jest mylenie ich z innymi narzędziami, które również mogą mieć związek z obróbką materiałów, ale służą do zupełnie innych celów. Na przykład, ludzie często myślą, że każda maszyna z ostrzami może pełnić tę funkcję, jednak w rzeczywistości tylko frezarki CNC są w stanie poradzić sobie z wymaganiami precyzji i skomplikowanych kształtów. Innym popularnym błędnym przekonaniem jest sądzenie, że narzędzia ręczne, takie jak piły czy nożyce, dadzą taki sam efekt. W rzeczywistości, użycie manualnych narzędzi do cięcia styropianu czy styroduru może prowadzić do nierówności krawędzi i nieestetycznych wykończeń. W branży często podkreśla się również wagę automatyzacji procesu produkcji, co pozwala na znaczne przyspieszenie pracy i redukcję kosztów. Źle dobrane narzędzie nie tylko nie spełni swojego zadania, ale może także uszkodzić materiał, co w przypadku produkcji masowej jest nieakceptowalne. Ważne jest, aby zrozumieć, że wybór odpowiedniego narzędzia jest kluczowy i powinien być oparty na znajomości specyfikacji technicznych i zastosowań różnych typów maszyn. Tylko wtedy możemy osiągnąć zamierzone efekty i uniknąć kosztownych błędów.

Pytanie 38

Który rodzaj działań promocyjnych zastosowała firma, jeśli sprzedaż wzrosła dzięki zastosowaniu narzędzia "dwa w cenie jednego"?

A. Public relations
B. Sprzedaż osobistą
C. Reklamę
D. Promocję sprzedaży
Promocja sprzedaży, jaką jest "dwa w cenie jednego", to klasyczny przykład strategii zwiększania sprzedaży poprzez zaoferowanie klientom czegoś ekstra. Ten rodzaj promocji ma na celu nie tylko zwiększenie liczby jednostek sprzedanych produktów, ale także poprawę wizerunku firmy jako oferującej korzystne oferty. Często stosowany w branży detalicznej, zwłaszcza w okresach wyprzedaży lub promocyjnych wydarzeń, takich jak Black Friday. Zastosowanie takiego narzędzia jest zgodne z dobrymi praktykami, które skupiają się na bezpośrednim korzyści dla klienta, co z kolei zwiększa lojalność i częstotliwość zakupów. Działania te wpisują się w szerszy kontekst działań marketingowych, które mają na celu przyciągnięcie nowych klientów i zatrzymanie obecnych. Warto pamiętać, że choć tego typu akcje mogą obniżyć marżę na jednostkę, często prowadzą do zwiększenia całkowitego obrotu, co jest celem wielu przedsiębiorstw działających na konkurencyjnych rynkach. Właściwe zaplanowanie i realizacja takich promocji mogą przynieść firmie znaczne korzyści, szczególnie w długim okresie czasu, kiedy to konsumenci zaczynają postrzegać markę jako bardziej atrakcyjną i odpowiadającą ich potrzebom.

Pytanie 39

Który z wymienionych programów komputerowych będzie najbardziej pomocny w ulepszeniu fotografii, tak jak pokazano na załączonej ilustracji? Program do

Ilustracja do pytania
A. składu tekstu
B. edycji baz danych
C. grafiki rastrowej
D. grafiki wektorowej
Programy do grafiki rastrowej, takie jak Photoshop, są niezastąpione w edycji zdjęć, ponieważ operują bezpośrednio na pikselach. To oznacza, że możesz precyzyjnie modyfikować każdy detal obrazu, co jest kluczowe podczas retuszu fotografii, jak usuwanie niedoskonałości skóry czy korekta koloru. Właśnie dlatego te programy są standardem w branży fotografii. Dobrym przykładem jest narzędzie klonowania, które pozwala na kopiowanie fragmentów obrazu i nakładanie ich na inne miejsca, co jest niezwykle przydatne przy usuwaniu niepożądanych elementów. Dodatkowo, edytory rastrowe oferują zaawansowane możliwości pracy na warstwach, co daje ogromną elastyczność i pozwala na eksperymentowanie bez niszczenia oryginalnego zdjęcia. Najlepsi profesjonaliści korzystają z tych narzędzi również do tworzenia efektów specjalnych dzięki różnym filtrom i ustawieniom. Choć grafika rastrowa wymaga większej mocy obliczeniowej, jej zalety są nieocenione w kontekście edycji zdjęcia. Dlatego właśnie jest to najbardziej efektywne rozwiązanie w przypadku pracy z fotografią.

Pytanie 40

Nowo powstała sieć prywatnych placówek medycznych chce umieścić swoje reklamy na bocznej powierzchni blacharskiej i szybach strony bezdrzwiowej krótkich autobusów miejskich. Który z wymienionych nośników powinien zostać wykorzystany w kampanii?

A. Bus standard
B. Back
C. Busboard
D. Dual busboard
Wybór 'Busboard' jako nośnika reklamy to doskonała decyzja, szczególnie gdy mowa o kampaniach reklamowych na autobusach miejskich. Dlaczego? Busboard to forma reklamy, która jest umieszczona na dużych powierzchniach autobusów, takich jak boki pojazdów. Właśnie tam, gdzie każdy przechodzień czy kierowca ma szansę ją dostrzec. To praktyczne rozwiązanie, bo boki autobusów oferują dużą przestrzeń do prezentacji kreatywnej grafiki oraz istotnych informacji o marce. Wzrok przechodniów naturalnie kieruje się na boki pojazdów, kiedy autobus przejeżdża obok nich w ruchu miejskim. Z mojego doświadczenia, busboardy są jednym z najskuteczniejszych narzędzi, jeśli chodzi o dotarcie do szerokiego grona odbiorców w zatłoczonych miastach. W branży reklamowej panuje przekonanie, że reklama zewnętrzna na autobusach to jedna z najbardziej efektywnych form reklamy mobilnej. Standardowe dobre praktyki sugerują, że warto inwestować w takie nośniki, jeśli celem kampanii jest zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki w przestrzeni miejskiej. Dzięki swojej wielkości i lokalizacji, busboardy są zauważalne z dala, co czyni je doskonałym wyborem dla firm, które chcą zaznaczyć swoją obecność w świadomości lokalnych społeczności.