Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:09
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:37

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Osobą odpowiedzialną za zakup mediów w firmie reklamowej jest

A. Production Manager
B. Broadcast Producer
C. Media Buyer
D. Traffic Executive
Media Buyer to taka osoba, która działa jak pośrednik w świecie reklamy. Jej główne zadanie to kupowanie miejsca na reklamy, zarówno w telewizji, radiu, prasie, jak i w Internecie. Często musi dobrze znać grupy docelowe i ustalać, ile pieniędzy można wydać na kampanię, żeby wszystko było w porządku. Analizuje, jakie media będą najlepiej działały dla klienta, a potem korzysta z różnych narzędzi, żeby sprawdzić, jak kampania idzie. Dobry Media Buyer powinien też być na bieżąco z najnowszymi trendami w reklamie oraz umieć dobrze negocjować, żeby zyskać jak najwięcej za jak najmniej. Wiadomo, że jego rolą jest zapewnienie, by klient miał to, czego naprawdę potrzebuje, ale też żeby wydatki były dobrze uporządkowane, zgodnie z tym, co w branży może zadziałać najlepiej.

Pytanie 2

Agencja reklamowa ma przeprowadzić kampanię reklamową, skierowaną do klientów ogólnopolskiego biura podróży, zamierzających spędzić urlop za granicą. Na podstawie załączonych wyników badań marketingowych określ, jaki procent ankietowanych będzie stanowiło odbiorców tej reklamy.

Ilustracja do pytania
A. 10%
B. 16%
C. 28%
D. 30%
Odpowiedź 28% jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla dane zawarte w badaniach marketingowych dotyczących planów urlopowych ankietowanych. Wykres kołowy wskazuje, że 16% respondentów planuje wakacje w Europie Zachodniej, 10% poza Polską, a 2% w krajach azjatyckich. Zsumowanie tych wartości daje 28%, co oznacza, że ten odsetek stanowi grupę docelową dla kampanii reklamowej biura podróży. W kontekście praktycznym, agencje reklamowe powinny wykorzystywać dane rynkowe do precyzyjnego definiowania grupy docelowej, co pozwala na lepsze dopasowanie treści reklamy do oczekiwań klientów. Dobrą praktyką jest także monitorowanie zmian w preferencjach klientów, aby na bieżąco aktualizować strategie marketingowe. Warto pamiętać, że dokładność danych statystycznych jest kluczowa dla sukcesu kampanii reklamowych, dlatego korzystanie z rzetelnych badań i analiz jest fundamentem efektywnej komunikacji marketingowej.

Pytanie 3

Producent kawy chce zakupić w gazecie reklamę wielkości 4 modułów ogłoszeniowych i emitować ją w każdy wtorek i sobotę. Początek emisji zaplanowano na wtorek. Ile tygodni (poniedziałek-niedziela) emitowana będzie reklama, jeśli przeznaczono na nią kwotę 6 000,00 zł?

Dzień tygodniaCena 1 modułu ogłoszeniowego
poniedziałek-piątek40,00 zł
sobota60,00 zł
A. 60
B. 10
C. 90
D. 15
W przypadku nieprawidłowych odpowiedzi, głównym problemem jest niewłaściwe zrozumienie mechanizmu obliczania kosztów emisji reklamy. Często zdarza się, że użytkownicy nie uwzględniają faktu, iż reklama jest emitowana w określonych dniach tygodnia, co wpływa na całkowity koszt kampanii. Niektórzy mogą pomyśleć, że całkowity budżet powinien być dzielony przez 4 (liczba tygodni w miesiącu) lub 30 (liczba dni w miesiącu), co prowadzi do błędnych wniosków. Inny typowy błąd to pomijanie faktu, że koszt emisji w ciągu tygodnia to suma kosztów obu emisji, co może prowadzić do znacznego zaniżenia lub zawyżenia obliczeń. Ważne jest, aby przy planowaniu kampanii reklamowych dokładnie znać zarówno koszty jednostkowe, jak i częstotliwość emisji, co umożliwia precyzyjne oszacowanie czasu trwania kampanii. Zrozumienie tych podstawowych zasad jest kluczowe w zarządzaniu budżetem marketingowym oraz efektywności kampanii. Warto również pamiętać, że w praktyce marketingowej kluczowe jest nie tylko wyliczenie kosztów, ale także ich optymalizacja, co pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów i osiągnięcie lepszych wyników biznesowych.

Pytanie 4

Na podstawie wyników badania respondentów zamieszczonych w tabeli określ metodę badawczą, którą zastosowano w celu zbadania skutków oddziaływania reklamy proszku do prania Perełka na zachowanie nabywcy.

Cele stawiane reklamiePytaniaOdpowiedzi potwierdzająceOcena skuteczności celu
Dotarcie przekazu do odbiorcyCzy pamięta Pani reklamę proszku do prania Perełka?84%Bardzo duża
Zapamiętanie przekazu przez odbiorcęCzy pamięta Pani jej treść?75%Duża
Pobudzanie do chęci posiadania produktuCzy reklama podoba się Pani?48%Średnia
Pobudzanie do zakupuCzy Pani zdaniem reklama zachęca do zakupu?37%Mała
A. Posttest
B. Test B2B
C. Copy test
D. Pretest
Posttest to metoda wykorzystywana najczęściej wtedy, gdy chcemy ocenić efekty działań reklamowych już po ich emisji. W praktyce oznacza to, że badanie przeprowadza się wśród osób, które już miały styczność z konkretną reklamą, tak jak tutaj – ankietowani zostali zapytani o pamięć reklamy, jej treść oraz o ocenę wpływu na ich decyzje zakupowe. To właśnie wyróżnia posttesty od innych metod – pozwalają one w realnych warunkach sprawdzić, czy reklama faktycznie dotarła do odbiorców i czy spełniła swoje zadania komunikacyjne. Z mojego doświadczenia wynika, że posttesty są nieocenione np. przy optymalizacji kolejnych kampanii albo gdy chcemy porównać skuteczność różnych formatów. Standardowe wskaźniki w posttestach to m.in. stopień zapamiętania, rozpoznawalność marki oraz wpływ na intencje zakupowe, co dokładnie widać w tej tabeli. Firmy badawcze posługują się właśnie takimi wskaźnikami, bo pozwalają one od razu wyciągnąć praktyczne wnioski – widzisz, co zadziałało, co nie i dlaczego. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, bo nie tylko pokazuje efekty, ale też daje konkretną bazę do dalszych działań marketingowych. Zresztą, moim zdaniem, bez rzetelnego posttestu trudno mówić o profesjonalnej ocenie skuteczności reklamy.

Pytanie 5

Zarząd agencji wprowadził od nowego sezonu jednolite ubrania dla wszystkich pracowników firmy. Jakie działania podjęto w tym zakresie?

A. publicity
B. physical evidence
C. mecanatu
D. product placement
Wybór innych odpowiedzi na to pytanie wskazuje na nieporozumienie dotyczące ról, jakie różne elementy marketingu odgrywają w budowaniu wizerunku firmy. Mecanatu, jako termin związany z mechanizmami działania organizacji, nie odnosi się bezpośrednio do działań związanych z prezentowaniem marki czy obsługi klienta. Gdybyśmy analizowali ten termin, zauważylibyśmy, że jest on bardziej związany z zarządzaniem wewnętrznymi procesami niż z marketingiem zewnętrznym. Publicity, czyli działania związane z promocją oraz tworzeniem reputacji, również nie są odpowiednie w kontekście jednolitych strojów. Choć publicity ma na celu zwiększenie widoczności marki, dotyczy głównie informacji przekazywanych przez media i nie skupia się na materialnych aspektach wizerunku. Z kolei product placement to strategia polegająca na umieszczaniu produktów lub usług w mediach, co również nie ma związku z uniformami pracowników. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wyborów często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych elementów marketingu. Physical evidence jest kluczowym komponentem, który wpływa na doświadczenia klientów i ich postrzeganie marki, dlatego zrozumienie tej koncepcji jest niezbędne w praktyce marketingowej.

Pytanie 6

Klient usług reklamowych przedstawił agencji reklamowej zamówienie, które zawierało cel, zakres działań, przewidziany budżet oraz przybliżony termin wykonania usługi. Zastosowanie tego dokumentu pozwoliło pracownikowi agencji reklamowej na uzyskanie informacji istotnych w trakcie opracowywania kampanii reklamowej. Czym jest ten dokument?

A. wycena
B. kosztorys
C. brief
D. harmonogram
Brief to kluczowy dokument w procesie tworzenia kampanii reklamowej, który zawiera istotne informacje dotyczące celów, zakresu prac, budżetu oraz terminu realizacji. Jest to narzędzie, które służy jako punkt odniesienia dla agencji reklamowej oraz klienta, a jego odpowiednie przygotowanie jest niezbędne dla skutecznego zaplanowania działań marketingowych. W briefie określa się również grupę docelową, przekaz reklamowy oraz preferencje dotyczące stylu i tonu komunikacji. Przykładowo, dobrze skonstruowany brief umożliwia agencji szybsze i bardziej efektywne generowanie pomysłów kreatywnych, co w konsekwencji przekłada się na lepszą jakość kampanii. W branży reklamowej standardem jest korzystanie z briefu jako fundamentu współpracy z klientem, co pozwala na precyzyjne dostosowanie działań do jego potrzeb. Warto dodać, że brief powinien być dokumentem żywym, który może ulegać modyfikacjom w trakcie trwania projektu, aby lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby i oczekiwania.

Pytanie 7

Oblicz całkowity koszt emisji 15-sekundowego spotu reklamowego, jeżeli wydatki na produkcję 10 sekund wynoszą
10 000,00 zł, a stawka VAT to 23%.

A. 15 000,00 zł
B. 10 000,00 zł
C. 12 300,00 zł
D. 18 450,00 zł
Aby obliczyć cenę brutto emisji 15-sekundowego spotu reklamowego, najpierw ustalamy koszt produkcji. Koszt produkcji 10 sekund wynosi 10 000,00 zł, co oznacza, że koszt produkcji jednej sekundy wynosi 1 000,00 zł. Zatem koszt produkcji 15-sekundowego spotu wynosi 15 000,00 zł (1 000,00 zł x 15 sek). Następnie dodajemy podatek VAT, który wynosi 23% od wartości netto. W obliczeniach musimy obliczyć wartość VAT: 15 000,00 zł x 0,23 = 3 450,00 zł. Całkowity koszt brutto to suma wartości netto oraz VAT: 15 000,00 zł + 3 450,00 zł = 18 450,00 zł. Przy obliczeniach dotyczących produkcji i emisji reklam ważne jest, aby uwzględnić podatek VAT, który jest standardowo doliczany do kosztów usług w branży reklamowej. Prawidłowe obliczenia są kluczowe dla określenia rzeczywistych wydatków oraz dla budżetowania kampanii reklamowych.

Pytanie 8

Na podstawie danych dotyczących oglądalności bloku reklamowego w poszczególnych stacjach telewizyjnych według grup docelowych określ, która ze stacji powinna zostać wybrana do reklamy napoju witaminowego, skierowanego do osób w wieku 20÷30 lat.

Ilustracja do pytania
A. TV1
B. TV2
C. TV4
D. TV3
Wybór stacji TV2 jako najlepszego medium do reklamy napoju witaminowego dla osób w wieku 20-30 lat jest uzasadniony na podstawie analizy danych dotyczących oglądalności. Stacja ta wykazuje najwyższą oglądalność w grupie wiekowej 25-34 lata, co częściowo pokrywa się z naszą docelową grupą odbiorców. W marketingu kluczowe jest, aby reklama dotarła do osób najbardziej zainteresowanych naszym produktem, a dane demograficzne umożliwiają skuteczne dotarcie do tej grupy. Przykład: jeżeli reklama napoju witaminowego będzie emitowana w czasie oglądalności programu popularnego wśród osób w wieku 25-34 lata, istnieje większa szansa na nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami. Warto również zauważyć, że zgodnie z najlepszymi praktykami w marketingu, segmentacja rynku oraz dostosowanie komunikacji do konkretnej grupy wiekowej zwiększa efektywność kampanii reklamowych, co w tym przypadku znajduje potwierdzenie w danych oglądalności.

Pytanie 9

Które z poniższych materiałów stanowi wtórne źródło danych marketingowych?

A. Wywiad bezpośredni
B. Film z obserwacji jednostki poddanej badaniu
C. Rocznik statystyczny GUS
D. Ankieta
Rocznik statystyczny GUS jest klasycznym przykładem wtórnego źródła informacji marketingowych, ponieważ gromadzi i prezentuje dane, które zostały zebrane i opracowane przez inne instytucje w przeszłości. Takie źródła są niezwykle cenne w badaniach rynkowych, ponieważ pozwalają na analizę trendów, zachowań konsumentów oraz innych istotnych aspektów rynku bez konieczności ponownego zbierania tych samych danych. Używając roczników statystycznych, marketerzy mogą podejmować decyzje oparte na obiektywnych danych, co zwiększa trafność ich strategii marketingowych. Przykładowo, analizując dane demograficzne z GUS, firmy mogą lepiej dostosować swoją ofertę do potrzeb lokalnych rynków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie segmentacji rynku. Warto również zauważyć, że korzystanie z wtórnych źródeł informacji może znacznie obniżyć koszty badań oraz zaoszczędzić czas, który można przeznaczyć na bardziej zaawansowane analizy i interpretacje danych.

Pytanie 10

W prezentacji dotyczącej oferty sprzedaży uwzględniono cykl życia produktu. W której z jego faz występuje zmiana na komunikację skoncentrowaną na preferencjach i lojalności?

A. Faza wzrostu
B. Faza spadku
C. Faza dojrzałości
D. Faza wprowadzenia
Wprowadzenie do cyklu życia produktu to etap, w którym produkt jest nowy na rynku i skupić się należy głównie na generowaniu świadomości oraz edukacji konsumentów o korzyściach płynących z jego zakupu. W tym okresie dominują działania promocyjne w celu przyciągnięcia uwagi, a lojalność klientów nie jest jeszcze ugruntowana, ponieważ klienci często są na etapie poszukiwania informacji o nowościach. Faza spadku z kolei charakteryzuje się malejącą sprzedażą, co przyczynia się do ograniczenia inwestycji w komunikację oraz starań o lojalność, gdyż konsumenci mogą szybko odwracać się od produktu na rzecz nowych alternatyw. W fazie dojrzałości, choć zyski mogą być stabilne, rynek jest zazwyczaj nasycony, co prowadzi do intensyfikacji konkurencji; w tym czasie firmy starają się raczej utrzymać rynek, niż aktywnie budować lojalność. Dlatego w każdym z tych okresów działania są zgoła odmienne, a skupienie się na komunikacji lojalnościowej w niewłaściwej fazie może prowadzić do marnotrawienia zasobów i niewłaściwego kierowania strategii marketingowej. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie, które działania są najbardziej efektywne w danym etapie cyklu życia produktu, aby uniknąć błędów związanych z niewłaściwym alokowaniem budżetu czy nieadekwatnym doborze narzędzi marketingowych.

Pytanie 11

Które medium powinna wybrać firma bukmacherska, której zależy na tym, aby jej przekaz mógł być szybko zmieniany i był łatwy w edycji?

A. Telewizję.
B. Kino.
C. Internet.
D. Prasę.
Internet to obecnie najbardziej elastyczne medium, jeśli chodzi o przekaz reklamowy i komunikacyjny, szczególnie dla firm, które chcą mieć możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się warunki rynkowe. Moim zdaniem kluczową zaletą internetu jest właśnie łatwość edytowania treści – można zmienić reklamę, baner, ogłoszenie czy nawet całą kampanię praktycznie w czasie rzeczywistym, nie angażując przy tym dużych kosztów czy skomplikowanej logistyki. Duża część narzędzi online pozwala na bieżąco analizować skuteczność przekazu, co też jest olbrzymią przewagą nad mediami tradycyjnymi. Standardem branżowym stało się korzystanie z systemów zarządzania treścią (CMS) oraz platform reklamowych, takich jak Google Ads czy Facebook Ads Manager, gdzie każda zmiana ustawień, grafiki, tekstu następuje natychmiastowo i jest widoczna dla odbiorcy. Przykładowo, jeśli firma bukmacherska chce szybko zaktualizować kursy czy promocje, to robi to jednym kliknięciem, a użytkownicy widzą zmiany w kilka sekund. Nawet jeśli porównamy to z prasą czy telewizją, to tam cykl produkcyjny i czas emisji są zdecydowanie dłuższe i ograniczone np. harmonogramem drukarni czy ramówką. Podsumowując, dla branży bukmacherskiej – i nie tylko – internet jest po prostu najbardziej praktycznym i nowoczesnym wyborem na szybkie i elastyczne działania marketingowe.

Pytanie 12

Koszt zakupu netto długopisów promocyjnych wynosi 3 000,00 zł. Marża to 30% i jest obliczana metodą "od sta". Jaka będzie cena sprzedaży brutto długopisów, jeśli stawka VAT to 23%?

A. 3 900,00 zł
B. 4 797,00 zł
C. 5 371,43 zł
D. 3 690,00 zł
Aby obliczyć cenę sprzedaży brutto długopisów reklamowych, najpierw należy ustalić cenę sprzedaży netto. Cena zakupu netto wynosi 3 000,00 zł, a marża wynosi 30%, co oznacza, że należy dodać 30% do ceny zakupu. Obliczamy marżę: 3 000,00 zł * 30% = 900,00 zł. Następnie dodajemy tę wartość do ceny zakupu: 3 000,00 zł + 900,00 zł = 3 900,00 zł. To jest cena sprzedaży netto. Aby uzyskać cenę sprzedaży brutto, musimy doliczyć podatek VAT. W Polsce standardowa stawka VAT wynosi 23%. Obliczamy kwotę VAT: 3 900,00 zł * 23% = 897,00 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do ceny netto: 3 900,00 zł + 897,00 zł = 4 797,00 zł. W praktyce, znajomość zasad obliczania marży oraz uwzględnianie podatku VAT jest kluczowa w zarządzaniu cenami produktów, co pozwala na prawidłowe określenie cen sprzedaży i osiąganie rentowności. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być wycena innych produktów, gdzie również należy uwzględnić marżę oraz VAT.

Pytanie 13

Mały zakład krawiecki funkcjonuje w dużym kompleksie mieszkaniowym, gdzie znajduje się jeszcze jedna firma krawiecka będąca konkurencją. W tej sytuacji przedsiębiorstwo powinno przede wszystkim stosować

A. ulotki reklamowe
B. spoty radiowe
C. billboardy
D. reklamę internetową
Ulotki reklamowe są skutecznym narzędziem promocji dla małych zakładów krawieckich, zwłaszcza w lokalnych społecznościach. Ich nieskomplikowany format pozwala na szybkie dotarcie do mieszkańców osiedla, co jest kluczowe w kontekście bliskiej konkurencji. Ulotki można rozdać w najbliższej okolicy, na przykład pod blokami, co sprawia, że oferta staje się bezpośrednio dostępna dla potencjalnych klientów. Dobrą praktyką jest zaprojektowanie ulotki w sposób wyróżniający się wizualnie oraz informacyjnie, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Warto także umieścić w ulotkach informacje dotyczące specjalnych promocji oraz unikalnych usług, które odróżniają zakład od konkurencji. Ulotki mogą również zawierać kody rabatowe, co zachęca do natychmiastowego skorzystania z oferty. W związku z tym, wykorzystanie ulotek reklamowych wpisuje się w przede wszystkim lokalny marketing, co jest zgodne z rekomendacjami branżowymi dotyczącymi promocji małych i średnich przedsiębiorstw.

Pytanie 14

Agencja reklamowa, badając zebrane dane oraz opracowane koncepcje, które mają na celu zaspokojenie maksymalnej liczby oczekiwań i potrzeb klienta, a także uwzględnienie zdolności finansowych kupującego, realizuje proces

A. przygotowania oferty
B. zamknięcia sprzedaży
C. naniesienia poprawek ofertowych
D. przygotowania listu motywacyjnego
Odpowiedź 'przygotowania oferty' jest prawidłowa, ponieważ agencja reklamowa w swoim działaniu musi najpierw zrozumieć potrzeby i oczekiwania klienta, aby stworzyć ofertę, która najlepiej odpowiada na te wymagania. Proces przygotowania oferty obejmuje zbieranie informacji o kliencie i rynku, analizę konkurencji oraz opracowanie strategii, która zaspokoi oczekiwania klienta, ale również będzie zgodna z możliwościami finansowymi. Przykładem może być stworzenie kampanii reklamowej, która na podstawie analizy danych demograficznych i preferencji klientów zakłada różne kanały komunikacji, takie jak media społecznościowe, reklama internetowa czy tradycyjne media, co pozwala na maksymalne dotarcie do grupy docelowej. Dobierając odpowiednie narzędzia i metody komunikacji, agencje stosują zasady marketingu mix, co zapewnia nie tylko efektywność działań, ale również optymalizację kosztów. Warto również zauważyć, że dobrze przygotowana oferta jest kluczem do sukcesu w procesie sprzedażowym, ponieważ przyciąga uwagę klientów i buduje zaufanie.

Pytanie 15

W pierwszej połowie 2019 roku klub fitness miał przeciętne miesięczne obroty wynoszące 120 000,00 zł. W lipcu zrealizowano kampanię reklamową w lokalnych mediach, która kosztowała 12 000,00 zł. W sierpniu zauważono zwiększone zainteresowanie klientów oraz wzrost miesięcznych przychodów ze sprzedaży do 180 000,00 zł. Jaką wartość ma wskaźnik rentowności przeprowadzonej kampanii reklamowej?

A. 1,5
B. 10
C. 5
D. 15
Wskaźnik rentowności kampanii reklamowej oblicza się, dzieląc zysk uzyskany dzięki kampanii przez jej koszt. Po przeprowadzeniu kampanii w lipcu, miesięczne przychody wzrosły z 120 000 zł do 180 000 zł, co oznacza wzrost przychodów o 60 000 zł. Koszt kampanii wyniósł 12 000 zł, więc zysk z kampanii można obliczyć jako 60 000 zł - 12 000 zł = 48 000 zł. Wskaźnik rentowności wynosi więc 48 000 zł / 12 000 zł = 4. Może to być także interpretowane jako stosunek zysku do kosztu, co w przypadku tej kampanii daje 5:1. Oznacza to, że na każdy wydany złoty na reklamę, klub fitness zarobił 5 zł. Taki wskaźnik jest niezwykle korzystny i sugeruje, że kampania była efektywna. W takich przypadkach warto kontynuować oraz rozwijać działania marketingowe, ponieważ przyczyniają się one do wzrostu obrotów i zysków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie marketingu i zarządzania firmą.

Pytanie 16

Firma Fonika umieszczając swój znak graficzny na odzieży sportowej zawodnika wykorzystała

A. product placement
B. sponsoring emblematowy
C. sponsoring imienny
D. mecenat
W kontekście sponsoringu, mecenat, product placement oraz sponsoring imienny to różne formy wsparcia wydarzeń czy osób, które nie są jednak odpowiednie w omawianym przypadku. Mecenat odnosi się do wsparcia artystów, twórców lub projektów kulturalnych, gdzie głównym celem jest promowanie sztuki, a nie konkretnego logo czy marki na odzieży. To podejście nie wiąże się z bezpośrednim umieszczaniem logo na strojach sportowych, co eliminuje je w kontekście omawianej sytuacji. Product placement, z kolei, dotyczy umieszczania produktów w filmach, programach telewizyjnych czy innych mediach w sposób, który ma na celu reklamy i zwiększenie ich widoczności. Chociaż może to dotyczyć również sportu, nie odnosi się bezpośrednio do umieszczania logotypów na odzieży sportowców, co wyklucza tę odpowiedź. Sponsoring imienny to forma wsparcia, gdzie sponsor bierze odpowiedzialność za konkretnego sportowca lub zespół, a jego nazwisko jest używane w kontekście wydarzenia, co również nie odpowiada na pytanie o logotyp na koszulce. Typowe błędy myślowe dotyczące tych form sponsoringu często wynikają z mylenia ich celów oraz metod promocji. Kluczowe jest zrozumienie, że różne formy sponsoringu mają swoje specyficzne aspekty i nie każda metoda będzie odpowiednia w każdej sytuacji.

Pytanie 17

Dokument, który określa media, środki oraz nośniki wybrane do kampanii reklamowej, zawierający informacje o dacie i miejscu emisji, kosztach oraz założeniach kampanii, to

A. media plan
B. brief marketingowy
C. brief reklamowy
D. budżet kampanii
Media plan to kluczowy dokument w procesie planowania kampanii reklamowej, zawierający szczegółowe informacje na temat wybranych mediów, środków i nośników, a także harmonogramu ich emisji oraz związanych z tym kosztów. Jego celem jest optymalne rozłożenie budżetu reklamowego tak, aby osiągnąć maksymalny zasięg i efektywność kampanii. Przykładowo, agencje reklamowe często korzystają z mediów planów, aby określić, gdzie i kiedy publikować reklamy, a także jakie formaty wybrać, aby dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Dobrze przygotowany media plan opiera się na analizie rynku, badaniach dotyczących zachowań konsumentów oraz trendów w danym sektorze. Uwzględnia standardy branżowe, takie jak Nielsen, które pomagają w ocenie skuteczności poszczególnych mediów. W praktyce, media plan jest niezbędny dla każdej kampanii, ponieważ pozwala na ścisłe monitorowanie wyników i dostosowywanie działań w czasie rzeczywistym w celu maksymalizacji ROI (zwrotu z inwestycji).

Pytanie 18

Reklama to forma promocji politycznej, która najczęściej występuje, a jej głównym celem jest

A. tworzenie przezroczystości działań polityków
B. ukazywanie problemu korupcji w instytucjach publicznych
C. kształtowanie wizerunku polityków
D. zwiększenie walki z wykluczeniem społecznym
Reklama wyborcza odgrywa kluczową rolę w budowaniu wizerunku polityków, co jest fundamentalnym elementem ich kampanii. Celem tych działań jest nie tylko zaprezentowanie kandydatów, ale także kształtowanie percepcji publicznej na ich temat. Skuteczna kampania wyborcza wykorzystuje różnorodne narzędzia, takie jak spoty telewizyjne, reklamy internetowe, a także obecność w mediach społecznościowych. Przykładem może być kampania Baracka Obamy w 2008 roku, która zrewolucjonizowała podejście do marketingu politycznego poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych. Budowanie wizerunku polityka to również proces zarządzania jego reputacją, który obejmuje działania PR, takie jak organizowanie wydarzeń publicznych, wystąpienia medialne oraz reagowanie na kryzysy. Współczesne standardy w reklamie wyborczej podkreślają znaczenie autentyczności oraz transparentności, co jest niezbędne do zbudowania zaufania społecznego.

Pytanie 19

Fragment którego dokumentu został przedstawiony w ramce?

TerminZadanie
01-12 stycznia 201X r.Przeprowadzenie castingu do spotu reklamowego.
Do 21 stycznia 201X r.Ostateczny wybór aktorów.
01-14 lutego 201X r.Dni zdjęciowe.
15-28 lutego 201X r.Montaż.
01 marca 201X r.Prezentacja ostatecznej wersji spotu.
A. Harmonogramu przygotowania reklamy.
B. Mediaplanu.
C. Briefu marketingowego.
D. Briefu kreatywnego.
To jest właśnie klasyczny przykład harmonogramu przygotowania reklamy. Widoczna jest tutaj rozpiska zadań z przypisanymi terminami realizacji, co jest absolutnie podstawowym narzędziem w planowaniu produkcji spotów reklamowych. Harmonogramy tego typu tworzy się po to, żeby cały zespół dokładnie wiedział, kiedy ma być casting, kiedy zdjęcia, kiedy montaż i prezentacja finalnej wersji – bez tego bardzo łatwo o chaos czy przeciągnięcie terminów. Z mojego doświadczenia wynika, że taki dokument nie tylko porządkuje pracę, ale też pozwala na realistyczne ocenienie, czy założony czas na produkcję jest w ogóle wykonalny. W branży reklamowej dobre praktyki podkreślają, żeby harmonogram był szczegółowy, a jednocześnie elastyczny – czasem coś może się przesunąć, więc trzeba zostawić margines bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że harmonogram to nie to samo co plan emisji (czyli mediaplan), bo dotyczy wyłącznie samego procesu przygotowania materiału reklamowego, bez odniesień do kanałów, budżetów czy grupy docelowej. Taki dokument jest też często wymagany przez klienta, żeby na bieżąco śledzić postępy i mieć kontrolę nad produkcją. Takie narzędzie po prostu ułatwia życie i pozwala uniknąć nieporozumień w zespole i z klientem.

Pytanie 20

Jakiego typu konkurencję obserwujemy, gdy na rynku działa wiele firm z małym udziałem, które nie mają znaczącego wpływu na ustalanie cen rynkowych?

A. Konkurencją monopolistyczną
B. Monopolem
C. Oligopolem
D. Konkurencją doskonałą
W przypadku oligopolu, na rynku znajduje się niewielka liczba dużych przedsiębiorstw, które mają znaczący wpływ na ceny i mogą podejmować decyzje strategiczne, które będą miały wpływ na resztę rynku. Oligopol często prowadzi do sytuacji, w której firmy współpracują ze sobą, tworząc kartel, co jest sprzeczne z zasadami konkurencji. Monopol z kolei występuje, gdy na rynku działa tylko jedno przedsiębiorstwo, które kontroluje całkowitą podaż danego produktu lub usługi, przez co ma pełną swobodę w ustalaniu cen. Konkurencja monopolistyczna łączy cechy konkurencji doskonałej i monopolu, w której wiele firm oferuje produkty różniące się od siebie, co pozwala im na pewien wpływ na ceny. Te modele konkurencji opierają się na zniekształceniach rynkowych, które prowadzą do mniej efektywnej alokacji zasobów oraz ograniczenia innowacji. W praktyce, błędem jest mylenie tych terminów, ponieważ prowadzi to do niewłaściwych wniosków na temat funkcjonowania rynku. Zrozumienie różnic między tymi modelami jest kluczowe dla skutecznego podejmowania decyzji w zakresie polityki gospodarczej oraz strategii biznesowych.

Pytanie 21

Która z poniższych czynności powinna być zrealizowana w pierwszej kolejności przy tworzeniu baz danych?

A. Zaprojektowanie algorytmu wyszukiwania i filtrowania danych
B. Określenie precyzyjnego celu, do którego będzie służyć baza danych
C. Podpisanie umowy z pracownikiem agencji na stworzenie bazy
D. Opracowanie systemu szybkiego wyszukiwania
Podejście polegające na rozpoczęciu projektowania bazy danych od stworzenia algorytmu wyszukiwania i filtrowania danych jest błędne, ponieważ nie uwzględnia ono kluczowego etapu, jakim jest zrozumienie celu i potrzeb, jakie ta baza ma zaspokajać. Bez tego zrozumienia, algorytmy mogą być nieadekwatne lub nieefektywne, co prowadzi do problemów w późniejszym etapie, gdy okaże się, że zebrane dane są niewłaściwe lub niekompletne. Również projektowanie systemów szybkiego wyszukiwania wymaga wiedzy o strukturze danych oraz ich typach, których dostarczenie zależy od wcześniejszego określenia celów bazy. Podobnie, podpisanie umowy z pracownikiem agencji na opracowanie bazy bez przemyślenia jej celów grozi tym, że wykonawca nie będzie w stanie dostarczyć rozwiązania zgodnego z wymaganiami lub oczekiwaniami klienta, co prowadzi do strat czasowych i finansowych. W praktyce, wiele projektów nie odnosi sukcesu, ponieważ nie uwzględnia etapu analizy potrzeb. Właściwe podejście to właśnie praca nad zdefiniowaniem celu, co staje się fundamentem dla wszystkich późniejszych działań projektowych.

Pytanie 22

W badaniach rynku, które mają na celu zbadanie zmian w zachowaniach konsumentów w czasie, powinna być wykorzystana metoda

A. projekcyjna
B. heurystyczna
C. introspekcyjna
D. panelowa
Wybór metodologii badawczej powinien opierać się na zrozumieniu celu badania oraz specyfiki analizowanego zjawiska. W kontekście analizy zmian zachowań konsumentów, metody projekcyjne, introspekcyjne oraz heurystyczne nie spełniają wymagań stawianych przez potrzeby badawcze. Metoda projekcyjna, choć przydatna w niektórych kontekstach, skupia się na uzyskiwaniu informacji poprzez techniki, które pozwalają respondentom ukryć swoje prawdziwe odczucia, co może prowadzić do zniekształconych danych. Natomiast metoda introspekcyjna polega na wewnętrznej refleksji respondentów nad ich zachowaniami, co w praktyce utrudnia uzyskanie obiektywnych wyników oraz nie pozwala na śledzenie zmieniających się tendencji w czasie. Heurystyki zaś, chociaż mogą dostarczać szybkich odpowiedzi w badaniach, opierają się na uproszczeniach i mogą prowadzić do błędnych wniosków, co czyni je niewłaściwymi dla długoterminowej analizy. Zrozumienie dynamiki zachowań konsumentów wymaga solidnych i powtarzalnych danych, jakie oferuje metoda panelowa, co często jest ignorowane w przypadku innych technik. Używanie nieodpowiednich metod może prowadzić do mylnych interpretacji danych i nieefektywnych działań marketingowych, dlatego tak istotne jest stosowanie wiarygodnych narzędzi analitycznych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 23

Do elementów marketingu mix 4P należy:

A. produkt, cena, promocja, dystrybucja
B. cena, rabat, produkt, dystrybucja
C. dystrybucja, public relations, cena, produkt
D. produkt, promocja, reklama, dystrybucja
Wybór odpowiedzi, która zawiera dystrybucję, public relations, cenę i produkt, jest błędny, ponieważ nie uwzględnia podstawowych elementów modelu marketingu mix 4P. Dystrybucja i public relations są rzeczywiście ważnymi komponentami strategii marketingowej, jednak w kontekście klasycznego modelu 4P, public relations nie jest jednym z czterech kluczowych elementów. Zamiast tego, promocja jest niezbędna do komunikacji wartości produktu i przyciągnięcia klientów. Odpowiedź zawierająca rabat, cenę, produkt i dystrybucję również jest mylna, gdyż rabat jest jedynie narzędziem stosowanym w promocji, a nie oddzielnym elementem marketingu mix. Pominięcie promocji w tym przypadku pokazuje brak zrozumienia, jak marketing mix działa w praktyce. Kluczowym błędem myślowym jest tutaj utożsamianie rabatu z ceną, co może prowadzić do niewłaściwego planowania strategii sprzedażowej. Właściwe podejście do marketingu wymaga, aby wszystkie cztery elementy 4P były harmonijnie ze sobą związane, co pozwala na stworzenie spójnej strategii dostosowanej do potrzeb rynku i oczekiwań konsumentów. Zrozumienie różnicy między promocją a public relations, a także roli rabatów w strategii cenowej, jest niezbędne dla skutecznego planowania działań marketingowych.

Pytanie 24

Jaką analizę należy zastosować przy doborze mediów do kampanii?

A. SWOT
B. PEST
C. SPACE
D. PESTLE
Podczas analizy sytuacji marketingowej i doboru odpowiednich mediów, niektóre koncepcje mogą wprowadzać w błąd. Metoda PEST, skupiająca się na analizie zewnętrznych czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych, może być użyteczna, ale nie dostarcza pełnego obrazu wewnętrznych zasobów firmy oraz jej pozycji rynkowej, które są kluczowe przy wyborze mediów. PESTLE rozszerza analizę PEST o czynniki prawne i środowiskowe; chociaż daje szerszy kontekst, nadal nie uwzględnia strategicznych aspektów organizacji, które są fundamentalne przy doborze konkretnego kanału komunikacji. Z kolei analiza SPACE koncentruje się na strategicznej pozycji firmy i jej zdolności do działania, ale nie dostarcza konkretnych wytycznych dotyczących mediów. Użycie tych metod w miejsce analizy SWOT może prowadzić do błędnych decyzji, ponieważ nie uwzględniają one wewnętrznych atutów i słabości, które mają kluczowe znaczenie dla skutecznego dotarcia do grupy docelowej. W rezultacie, przy podejmowaniu decyzji o mediach, istnieje ryzyko zignorowania istotnych aspektów, takich jak unikalne wartości marki, które mogą znacząco wpłynąć na efektywność kampanii.

Pytanie 25

Jaką część wydatków na reklamę Firma Produkcyjna KALIPSO przeznaczyła w roku 2016 na reklamę multimedialną?

Ilustracja do pytania
A. 50%
B. 59%
C. 9%
D. 20%
Odpowiedź 50% jest poprawna, ponieważ dokładnie oddaje udział wydatków przeznaczonych na reklamę multimedialną przez Firmę Produkcyjną KALIPSO w roku 2016. Analizując przedstawiony wykres kołowy, można zauważyć, że wydatki te są podzielone na różne kanały komunikacji: reklama w Internecie stanowi 30% całkowitych wydatków, a telewizja 20%. Suma tych wartości wynosi 50%, co oznacza, że połowa budżetu na reklamę została przeznaczona na nowoczesne formy promocji, które są szczególnie efektywne w dotarciu do szerokiego grona odbiorców. Reklama multimedialna charakteryzuje się interaktywnością oraz możliwością precyzyjnego targetowania, co jest zgodne z obowiązującymi trendami w marketingu. Firmy powinny dostosowywać swoje strategie reklamowe do zmieniających się potrzeb konsumentów, a inwestycja w reklamę multimedialną, jak pokazuje przykład KALIPSO, jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży. Tego typu działania mogą przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności marki oraz poprawy wyników sprzedażowych w dłuższej perspektywie.

Pytanie 26

Firma OMEGA specjalizuje się w produkcji oraz sprzedaży lizaków owocowych dla dzieci. W celach promocyjnych firma wykorzystuje postać wesołego ufoludka. Jaką formę reklamy telewizyjnej powinna wybrać, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej?

A. Animację
B. Scenę z życia
C. Reklamę dzieloną
D. Dwureklamówkę
Animacja jest najskuteczniejszą formą reklamy telewizyjnej dla firmy OMEGA, zajmującej się produkcją lizaków owocowych dla dzieci. Przede wszystkim, animacja ma zdolność przyciągania uwagi młodszych odbiorców dzięki swoim kolorowym, dynamicznym i zabawnym elementom wizualnym. Dzieci są naturalnie zainteresowane postaciami animowanymi, co sprawia, że mogą lepiej zapamiętać markę i jej produkty. Ufoludek wykorzystany w reklamie może stać się rozpoznawalną postacią, a jego przygody mogą być nie tylko zabawne, ale także edukacyjne. Warto zauważyć, że w branży reklamowej animacja często stosowana jest do przedstawiania produktów w sposób atrakcyjny i niekonwencjonalny, co sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Przykładem może być reklama, w której postać ufoludka opowiada o różnych smakach lizaków, co nie tylko wzbudza ciekawość dzieci, ale również zachęca do ich spróbowania. W dzisiejszych czasach, kiedy dzieci są otoczone bodźcami wizualnymi, animacja może być kluczowym narzędziem w dotarciu do grupy docelowej, co potwierdzają liczne badania dotyczące skuteczności reklam skierowanych do dzieci.

Pytanie 27

Najczęściej stosowaną metodą określania budżetu reklamowego przez firmy z długim stażem na rynku, które mają stabilną sprzedaż, jest metoda

A. wszystko, co firma jest w stanie sfinansować
B. zadaniowa
C. obliczania budżetu reklamowego w oparciu o poziom konkurencji
D. obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy
Metoda obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy jest uznawana za jedną z najbardziej stabilnych i zrozumiałych dla przedsiębiorstw, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu i mają ustabilizowaną sprzedaż. Tego rodzaju podejście opiera się na rzeczywistych wynikach finansowych firmy, co pozwala na elastyczne dostosowanie wydatków na reklamę w odniesieniu do przychodów. Przykładowo, jeśli firma wygenerowała 1 milion złotych obrotu i zdecyduje, że 5% tych przychodów przeznaczy na reklamę, jej budżet reklamowy wyniesie 50 tysięcy złotych. Taka metoda jest zgodna z praktykami branżowymi, gdzie wiele przedsiębiorstw stosuje procentowy udział przychodów w celu sfinansowania działań marketingowych. Dodatkowo, pozwala to na łatwe przewidywanie przyszłych wydatków na kampanie reklamowe, co jest kluczowe dla planowania budżetu rocznego. Co więcej, budżetowanie w oparciu o procent obrotów pomaga w zachowaniu równowagi pomiędzy zyskiem a wydatkami na promocję, co jest istotne dla długoterminowego rozwoju firmy.

Pytanie 28

W miejscowości, w której mieszka 300 osób, 50 kobiet obejrzało reklamę telewizyjną kawy, a w grupie docelowej znajduje się 180 kobiet. Jaki jest zasięg tej reklamy?

A. 23,5%
B. 16,7%
C. 27,8%
D. 38,5%
Zasięg reklamy telewizyjnej obliczamy, dzieląc liczbę osób, które zobaczyły reklamę, przez całkowitą liczbę osób w grupie docelowej, a następnie mnożąc przez 100, aby uzyskać wynik w procentach. W tym przypadku mamy 50 kobiet, które obejrzały reklamę, z grupy 180 kobiet wchodzących w skład grupy docelowej. Zastosowane równanie wygląda zatem następująco: (50 / 180) * 100 = 27,78%. Zasięg reklamy wynosi więc 27,8%. Zrozumienie zasięgu jest kluczowe dla marketerów, ponieważ pozwala na ocenę efektywności kampanii reklamowych oraz ich wpływu na potencjalnych konsumentów. Prawidłowe obliczenie zasięgu pozwala na dostosowanie strategii marketingowej, co może obejmować zmianę formatu reklamy, wybór innych kanałów komunikacji lub nawet modyfikację grupy docelowej. Dzięki tym informacjom marketerzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje, zwiększając skuteczność kampanii.

Pytanie 29

Przy tworzeniu komunikatu reklamowego należy mieć na uwadze, że promuje się korzyści, a nie sam produkt lub usługę, ponieważ

A. techniczne parametry lub standardy formalne oferty są najważniejsze dla klienta
B. cechy produktu lub usługi są zależne od kosztów ich produkcji
C. klient koncentruje się na technologii zastosowanej do wyprodukowania produktu lub usługi
D. klient zazwyczaj kupuje wizję produktu oraz korzyści związane z jego zakupem
Odpowiedź, że klient zazwyczaj kupuje wyobrażenie o produkcie i korzyści związane z jego nabyciem, jest trafna, ponieważ skuteczny przekaz reklamowy skupia się na emocjach i wartościach, jakie produkt może dostarczyć. Klienci często nie są zainteresowani tylko samym produktem, ale tym, jakie korzyści on przyniesie w ich życiu, jak poprawi ich komfort, jakość życia czy wizerunek. Przykładem może być reklama samochodu, która nie tylko przedstawia jego techniczne właściwości, ale również ukazuje styl życia, który można z nim prowadzić. Zgodnie z teorią marketingu relacyjnego, kluczowe jest budowanie więzi z klientem poprzez zrozumienie jego potrzeb i aspiracji. Dobrze skonstruowana kampania reklamowa powinna zatem wykorzystywać storytelling, aby przedstawić produkt w kontekście emocjonalnym, co zwiększa szansę na zakup. Przykłady skutecznych kampanii pokazują, że marki, które potrafią zbudować silne emocjonalne powiązanie z klientem, osiągają lepsze wyniki sprzedażowe i lojalność.

Pytanie 30

Agencja reklamowa chce umieścić plakaty w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej. Który środek reklamy powinna wybrać?

A. Billboard.
B. Freeboard.
C. Diapazon.
D. Citylight.
Citylight to zdecydowanie najtrafniejszy wybór, jeśli chodzi o reklamę w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej. To właśnie te podświetlane witryny reklamowe są projektowane specjalnie do montażu w takich miejscach, żeby przyciągać wzrok zarówno pasażerów, jak i przechodniów – niezależnie od pory dnia. Moim zdaniem dużym plusem citylightów jest to, że są one zwykle umieszczane na wysokości wzroku, więc trudno je przeoczyć. Dodatkowo, podświetlenie sprawia, że plakat jest czytelny nawet po zmroku, co bardzo podnosi efektywność reklamy. W praktyce ogromna liczba firm, które chcą mieć swoją reklamę blisko potencjalnych klientów korzystających z komunikacji miejskiej, wybiera właśnie ten format. Citylighty są też standaryzowane pod kątem wymiarów (najczęściej 120x180 cm), co ułatwia produkcję i wymianę kreacji reklamowych. Z doświadczenia mogę dodać, że agencje reklamowe chwalą sobie citylighty za stosunkowo niskie koszty ekspozycji i szeroki zasięg przy intensywnym ruchu miejskim. Warto pamiętać, że to rozwiązanie jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i standardami outdooru – citylighty należą do tzw. mebli miejskich, czyli infrastruktury reklamowej zintegrowanej z przestrzenią publiczną.

Pytanie 31

Klient biura reklamy, który jest zainteresowany reklamą w postaci prezentacji wyświetlanej na ekranie przy kasie w kinie, powinien zdecydować się na

A. mobile
B. infotix
C. totem
D. banner
Infotix to super forma reklamy, która naprawdę świetnie się sprawdza w takich miejscach jak kina. Dzięki niemu możemy pokazywać różne treści na monitorach w czasie rzeczywistym, co jest mega ważne, bo można szybko dostosować reklamy do aktualnych wydarzeń czy promocji. Klienci agencji reklamowej mogą dzięki temu lepiej przyciągnąć widzów, używając ciekawych animacji i multimediów. W praktyce, infotix świetnie nadaje się do pokazywania zapowiedzi filmowych, promocji biletów czy ofert sponsorów. Warto zauważyć, że takie podejście do reklamy w kinie jest zgodne z nowoczesnymi trendami, które kładą duży nacisk na interakcję i angażowanie widzów. Wybór infotix na kasie w kinie to naprawdę trafny ruch, bo zwiększa zainteresowanie i widoczność oferowanych usług czy produktów.

Pytanie 32

Tworząc kampanię reklamową, nie uwzględnia się informacji o

A. osiągniętej efektywności kampanii
B. odbiorcach
C. przyjętym budżecie reklamowym
D. założonych celach
Podczas planowania kampanii reklamowej kluczowe jest zrozumienie, że istnieje szereg informacji, które powinny być brane pod uwagę na etapie przygotowań. Właściwe zdefiniowanie celów kampanii jest niezbędne, aby określić kierunek działań marketingowych. Cele powinny być SMART (specyficzne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i z określonym terminem), co zapewnia, że kampania jest skupiona i ma jasne wskaźniki sukcesu. Odbiorcy również odgrywają fundamentalną rolę w planowaniu; wiedza o tym, kim są, jakie mają potrzeby i preferencje, pozwala na skuteczniejsze dostosowanie komunikacji oraz przekazu marketingowego. Ponadto ustalenie przyjętego budżetu reklamowego jest kluczowe, ponieważ określa zakres działań oraz narzędzi, które mogą być wykorzystane w kampanii. Bez odpowiedniego budżetu, nawet najlepiej zaplanowane kampanie mogą skończyć się niepowodzeniem, gdyż nie będą mogły dotrzeć do zamierzonych odbiorców. Dlatego ignorowanie tych elementów w procesie planowania może prowadzić do nieefektywności kampanii i marnotrawstwa zasobów. Ważne jest, aby każda kampania była starannie przemyślana, a wszystkie kluczowe aspekty były uwzględnione na etapie przygotowań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży marketingowej.

Pytanie 33

Z jakiego powodu wykorzystuje się techniki projekcyjne?

A. aby zbadać motywacje i preferencje klientów
B. do oceny efektywności reklamy
C. w celu poznania zdania ekspertów
D. do analizy poziomu przychodów ze sprzedaży
Wybór odpowiedzi dotyczących badania skuteczności reklamy, poznania opinii specjalistów oraz analizy wielkości przychodów ze sprzedaży nie jest zgodny z funkcją technik projekcyjnych. Badanie skuteczności reklamy zwykle opiera się na metodach analitycznych, takich jak pomiar reakcji konsumentów na konkretne kampanie reklamowe, co z reguły nie wymaga głębszej analizy psychologicznej. Opinie specjalistów są w większości oparte na ich doświadczeniach i wiedzy eksperckiej, a nie na projekcjach psychologicznych, co również nie jest celem technik projekcyjnych. Natomiast analiza przychodów ze sprzedaży koncentruje się na danych liczbowych i finansowych, co stanowi zupełnie odmienny obszar badań. Wybierając te odpowiedzi, można być narażonym na pułapki myślowe, takie jak mylenie narzędzi badawczych z ich celami. Techniki projekcyjne są bowiem specyficznie zaprojektowane do odkrywania ukrytych motywacji, a nie do pomiarów efektywności czy analiz danych sprzedażowych. W praktyce, kluczowe jest zrozumienie, że różne badania służą różnym celom, a ich wybór powinien być zgodny z określonymi potrzebami badawczymi.

Pytanie 34

Na podstawie zamieszczonego wykresu określ, ile osób widziało reklamę szamponu przy założeniu, że badaniami objęto grupę 1000 respondentów.

Ilustracja do pytania
A. 120 osób.
B. 75 osób.
C. 300 osób.
D. 105 osób.
Odpowiedź 120 osób jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla analizę danych przedstawionych na wykresie. Wykres pokazuje, że 30% z 1000 respondentów miało kontakt z reklamą kosmetyków marki ATOS, co daje 300 osób. Następnie, z tej grupy, 40% widziało reklamę szamponu, co wynosi 120 osób. W analizach rynku istotne jest umiejętne interpretowanie danych oraz wyciąganie wniosków na podstawie statystyk. Takie podejście nie tylko pozwala na dokładne oszacowanie zasięgów kampanii reklamowych, ale także na podejmowanie świadomych decyzji marketingowych. Warto zauważyć, że w praktyce, umiejętność analizy danych jest kluczowa w strategii marketingowej, gdyż umożliwia dostosowanie działań do potrzeb konsumentów oraz optymalizację budżetu reklamowego. Kandydaci na stanowiska w marketingu powinni znać zasady analizy danych, co pomoże im w przyszłych projektach.

Pytanie 35

Zleceniodawca, który podpisał umowę na przygotowanie reklamy w prasie, zaakceptował sugestie przedstawione w briefie kreatywnym. Następnym dokumentem, który odbierze, jest tzw. layout, zawierający

A. dokładny harmonogram publikacji reklam w prasie
B. układ modułów w reklamie prasowej
C. wizualną koncepcję graficznego układu reklamy w prasie
D. informację o tytułach prasowych, w których pojawi się reklama
Layout to kluczowy element procesu przygotowania reklamy prasowej, który dostarcza wizualną koncepcję układu graficznego. To właśnie w layoutcie projektanci i kreatywni mogą zobaczyć, jak będą wyglądać elementy reklamy, takie jak tekst, obrazy, logotypy i inne grafiki. Layout odzwierciedla nie tylko estetykę, ale także funkcjonalność reklamy, co jest zgodne z zasadami projektowania graficznego. Przykładem praktycznego zastosowania layoutu jest jego wykorzystanie do uzyskania akceptacji od klienta, który może ocenić, czy wizja kreatywna odpowiada jego oczekiwaniom. Standardy branżowe, takie jak zasady kompozycji i kontrastu, są kluczowe w tym procesie, aby zapewnić skuteczność reklamy. Właściwie zaprojektowany layout nie tylko przyciąga wzrok, ale również prowadzi widza przez komunikat, co przekłada się na lepsze wyniki kampanii reklamowych.

Pytanie 36

Największe możliwości sprzedażowe znajdują się w gorących punktach, które to są

A. obszary słabiej oświetlone
B. początkowe i końcowe sekcje regałów
C. dolne regały
D. narożne miejsca w sklepach
Początki i końcówki regałów stanowią kluczowe miejsca w przestrzeni handlowej, które przyciągają uwagę klientów w sposób naturalny. Badania wykazują, że klienci zazwyczaj kierują swoje spojrzenia na te obszary w pierwszej kolejności, co czyni je idealnymi do umieszczania produktów, które chcemy szczególnie wyeksponować. Dobrą praktyką jest umieszczanie w tych miejscach towarów promocyjnych lub nowości, co może znacząco zwiększyć sprzedaż. Przykład zastosowania to umieszczenie bestsellerów lub produktów sezonowych w początkowych i końcowych częściach regałów, co zachęca klientów do ich zakupu. Zgodnie z zasadami merchandisingu, efektywne zarządzanie przestrzenią sprzedażową i wykorzystanie gorących punktów, takich jak początki i końcówki regałów, powinno być integralną częścią strategii marketingowej sklepu. Tego typu podejście nie tylko zwiększa widoczność produktów, ale także wpływa na decyzje zakupowe klientów, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku handlowym.

Pytanie 37

Który pracownik agencji reklamowej typu full service odpowiada za zakup przestrzeni reklamowej w mediach?

A. Media Director
B. Media Buyer
C. Media Planner
D. Media Supervisor
Media Buyer to kluczowa rola w agencji reklamowej odpowiedzialna za zakup przestrzeni reklamowej w różnych mediach, takich jak telewizja, radio, prasa i media internetowe. Osoba na tym stanowisku negocjuje ceny i warunki zakupu reklam, co jest kluczowe dla efektywności kampanii reklamowej. Media Buyer analizuje także dane dotyczące zasięgu mediów oraz ROI (zwrot z inwestycji) poszczególnych działań reklamowych, aby maksymalizować efektywność budżetu. W praktyce, Media Buyer ścisłe współpracuje z zespołem kreatywnym oraz Media Plannerem, aby ustalić, jakie media będą najefektywniejsze w dotarciu do docelowej grupy odbiorców. Przykładowo, podczas kampanii reklamowej dla nowego produktu, Media Buyer może dostosować harmonogram emisji reklam, aby maksymalnie wykorzystać okresy wzmożonego zainteresowania, co jest standardową praktyką w branży reklamowej. Dobre praktyki w zakresie zakupów mediów obejmują również bieżące monitorowanie wyników kampanii oraz elastyczne dostosowywanie strategii w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe.

Pytanie 38

Według nowoczesnego modelu ostatnim etapem aspektu sprzedaży jest

A. wzbudzenie zainteresowania.
B. zamknięcie obsługi.
C. potwierdzenie obsługi.
D. ocena wartości klienta.
Patrząc na pozostałe odpowiedzi, widać wyraźnie kilka częstych nieporozumień dotyczących etapów nowoczesnego procesu sprzedażowego. Bardzo często można się spotkać z myleniem potwierdzenia obsługi z faktycznym zamknięciem – to jednak tylko jeden z elementów całego procesu, zazwyczaj traktowany jako formalność lub wstęp do dalszego etapu, a nie jego zakończenie. Samo potwierdzenie nie gwarantuje, że klient jest faktycznie usatysfakcjonowany i że zostały spełnione wszystkie branżowe standardy dotyczące obsługi posprzedażowej. Ocena wartości klienta to natomiast element zarządzania relacjami, występujący zwykle znacznie wcześniej – pozwala określić potencjał klienta i dobrać strategię sprzedaży, ale nie ma charakteru finalizującego. Z mojego doświadczenia wynika, że wiele osób błędnie klasyfikuje ocenę wartości klienta jako końcowy etap, być może dlatego, że w metodykach sprzedażowych dużo się o tym mówi. Natomiast wzbudzenie zainteresowania jest typowym etapem początkowym, związanym z prospectingiem i pierwszym kontaktem – to klasyczne wejście w lejek sprzedażowy i nie ma nic wspólnego z zamykaniem procesu. Najczęstszy błąd myślowy w tych przypadkach to utożsamianie pojedynczych czynności z kompleksowym zamknięciem całości obsługi, które według dobrych praktyk handlowych obejmuje szereg działań połączonych ze sobą dla zapewnienia pełnej satysfakcji klienta. W branżowych modelach, jak choćby AIDA czy SPIN, łatwo zauważyć, że zamknięcie obsługi to nie tylko akceptacja przez klienta, ale też domknięcie wszystkich formalności, opieka posprzedażowa i przygotowanie gruntu pod ewentualną dalszą współpracę. To właśnie ta całościowość odróżnia nowoczesne podejście od bardziej tradycyjnych, rozczłonkowanych modeli sprzedażowych.

Pytanie 39

W jakim programie telewizyjnym warto umieścić reklamę środka do pielęgnacji skóry, aby trafić do kobiet poszukujących programów oferujących opinie i porady ekspertów?

Ilustracja do pytania
A. Pora dla Ciebie
B. Zrób sobie chwilę przerwy
C. Kobieta o brzasku
D. Kobieta o wczesnym poranku
Wybór nieskutecznego programu do umieszczenia reklamy środka do pielęgnacji skóry może wynikać z błędnego zrozumienia profilu widowni. Programy takie jak Czas dla Ciebie czy Kobieta o świcie, choć mogą być oglądane przez kobiety, nie oferują istotnego elementu, jakim jest ekspercka opinia na temat pielęgnacji skóry. Współczesna publiczność jest coraz bardziej świadoma i oczekuje od mediów wartościowych i merytorycznych treści, które mogą wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Reklamodawcy, którzy nie dostosowują swoich strategii reklamowych do specyfiki programu i jego widowni, ryzykują mniejszą skuteczność swoich działań promocyjnych. Docelowi odbiorcy, poszukujący porad eksperckich, mogą zignorować reklamy, które nie są bezpośrednio powiązane z treściami, które ich interesują. Dlatego też jednym z kluczowych wyzwań w marketingu jest precyzyjny dobór kanałów komunikacyjnych zgodnych z oczekiwaniami i potrzebami odbiorców. Stosowanie takich praktyk minimalizuje ryzyko utraty inwestycji w kampanie reklamowe, poprawiając jednocześnie wizerunek marki.

Pytanie 40

Firma wprowadza na rynek nowy towar. W reklamie tego towaru ukazane zostaną jego najistotniejsze atuty. Metoda prezentacji reklamy zastosowana przez firmę to

A. zalecenie
B. demonstracja
C. fantazja
D. animacja
Odpowiedź 'demonstracja' jest właściwa, ponieważ w reklamie chodzi o pokazanie produktu w akcji, co pozwala na zwrócenie uwagi na jego kluczowe zalety i funkcjonalności. Technika demonstracji jest powszechnie stosowana w marketingu, ponieważ umożliwia odbiorcom zrozumienie, jak produkt działa i jakie korzyści przynosi. Przykładem mogą być reklamy elektronicznych gadżetów, gdzie prezentowane są ich różne funkcje oraz sposób użycia, co zwiększa zaufanie potencjalnych klientów. Zastosowanie tej techniki jest zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, które wskazują, że wizualizacja produktu w kontekście jego użycia może skutecznie wpływać na decyzje zakupowe. Badania pokazują, że klienci są bardziej skłonni do zakupu produktów, które były im przedstawione w sposób praktyczny i zrozumiały, co czyni demonstrację jednym z kluczowych elementów skutecznych kampanii reklamowych.