Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 14:41
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 14:51

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. WAV
B. AVI
C. MIDI
D. MP3
Format AVI, czyli Audio Video Interleave, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych formatów kontenerowych. Powstał on w 1992 roku dzięki Microsoftowi i od tego czasu stał się takim standardem w świecie multimediów. Co w nim fajnego? To, że można w nim przechowywać zarówno obraz, jak i dźwięk, a do tego wspiera różne kodeki. Można w nim więc zapisywać filmy w świetnej jakości, w różnych formatach. Zobacz, większość filmów, które oglądamy na komputerach czy smartfonach, jest właśnie w tym formacie. To chyba dlatego AVI jest tak powszechnie stosowane w profesjonalnej produkcji wideo oraz w archiwizacji materiałów. Dodatkowo, jeśli chcesz coś edytować, to AVI daje dużo możliwości, co sprawia, że jest często wybierany przez filmowców i montażystów.

Pytanie 2

Kiedy zaznaczenie zostanie utworzone w programie Adobe Photoshop, jak można kontynuować pracę?

A. na wybranej warstwie, w każdym miejscu na obrazie
B. tylko w obrębie istniejącego zaznaczenia
C. poza obszarem zaznaczenia
D. na dowolnej warstwie, w każdym miejscu na obrazie
Zaznaczenie "tylko w obszarze istniejącego zaznaczenia" to dobra odpowiedź. W Photoshopie właśnie to zaznaczenie określa, gdzie możemy robić zmiany. Jak używasz narzędzi, takich jak pędzel czy klon, to działają one tylko w obszarze, który zaznaczyłeś. Dzięki temu edytowanie jest precyzyjne. Na przykład, jeśli chcesz poprawić kolor w konkretnym fragmencie obrazu, to zaznaczasz ten obszar i stosujesz odpowiednie narzędzie. Dzięki temu unikniesz przypadkowego zmieniania innych kawałków obrazu. To jest szczególnie przydatne podczas retuszu zdjęć, gdzie ważne jest, żeby skupić się na detalach, na przykład usuwaniu niedoskonałości skóry czy zmianie kolorystyki elementów tła. W branży graficznej każdy korzysta z zaznaczeń, a to sprawia, że praca staje się bardziej zorganizowana i wydajna.

Pytanie 3

Narzędzia w programie Adobe Photoshop, które pozwalają na tworzenie zaznaczenia na podstawie podobieństwa kolorów oraz jasności pomiędzy pikselami, to

A. różdżka i zakres koloru
B. ścieżki i lasso magnetyczne
C. lasso wielokątne i punktowy pędzel korygujący
D. magiczna gumka i smużenie
Różdżka i zakres koloru to narzędzia w Adobe Photoshop, które skutecznie wykorzystują zasadę podobieństwa barwy i jasności w procesie zaznaczania. Narzędzie różdżka automatycznie zaznacza obszary obrazu na podstawie koloru, co czyni je idealnym do szybkiego wybierania jednorodnych tła lub obiektów. Użytkownik może dostosować tolerancję, co pozwala na bardziej precyzyjne zaznaczenie, zwłaszcza w przypadkach, gdzie kolory są bliskie siebie. Z kolei opcja zakres koloru umożliwia zaznaczanie na podstawie większego zestawu kolorów, co jest szczególnie przydatne, gdy mamy do czynienia z gradientami lub złożonymi kolorami. Oba narzędzia są niezwykle przydatne w branży graficznej, gdzie precyzja zaznaczenia ma kluczowe znaczenie, na przykład podczas edycji zdjęć, projektowania grafiki i tworzenia efektów specjalnych. Efektywne stosowanie tych narzędzi pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz uzyskanie profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 4

W jakiej przestrzeni kolorów przechowuje się grafikę bitową w trybie kolorowym?

A. RGB
B. CMYK
C. PCS
D. CIE LAB
Odpowiedź RGB jest poprawna, ponieważ jest to przestrzeń barw, która jest najbardziej powszechnie stosowana do przechowywania i wyświetlania grafik bitowych w trybie kolorowym. RGB, czyli Red, Green, Blue, to model kolorów addytywnych, w którym kolory są tworzone poprzez łączenie światła w trzech podstawowych barwach. W praktyce, każdy piksel w grafice bitowej reprezentowany jest jako kombinacja tych trzech kolorów, co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy odcieni. Przykładowo, w grafice komputerowej i web designie, kolory są często definiowane za pomocą wartości RGB, co zapewnia spójność i precyzję w reprodukcji kolorów na różnych urządzeniach. Dobre praktyki w pracy z kolorami w grafice komputerowej zalecają korzystanie z modeli RGB dla wyświetlania kolorów na ekranie, gdyż to właśnie ten model najlepiej odwzorowuje sposób, w jaki nasze oczy postrzegają kolory w naturalnym świecie. W kontekście druku, RGB jest często konwertowane na model CMYK, aby dostosować kolory do specyfiki drukowanych materiałów.

Pytanie 5

Jakie formaty pozwalają na zapis obiektu z zachowaniem przezroczystości tła?

A. PNG, TIFF, PDF, GIF
B. JPEG, PDF, EPS, DOC
C. BMP, JPEG, PNG, GIF
D. SVG, WMF, DOC, TIFF
Odpowiedź 'PNG, TIFF, PDF, GIF' jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty obsługują przezroczystość tła, co oznacza, że pozwalają na zachowanie elementów grafiki bez tła, co jest szczególnie istotne w projektach graficznych. Format PNG (Portable Network Graphics) jest szeroko stosowany w internecie, ponieważ obsługuje zarówno przezroczystość, jak i kompresję bezstratną, co czyni go idealnym wyborem dla obrazów z logotypami czy grafikami wymagającymi precyzyjnych krawędzi. TIFF (Tagged Image File Format) jest często wykorzystywany w profesjonalnej fotografii i druku, a jego zdolność do obsługi przezroczystości czynią go praktycznym formatem dla archiwizacji obrazów. PDF (Portable Document Format) jest używany do tworzenia dokumentów, w których istotne jest zachowanie układu i jakości, a przezroczystość jest ważnym elementem w projektowaniu graficznym. GIF (Graphics Interchange Format) również obsługuje przezroczystość, choć w ograniczonym zakresie, co sprawia, że jest popularny w prostych animacjach i grafikach internetowych. Wybór odpowiedniego formatu jest kluczowy w kontekście optymalizacji plików do różnych zastosowań, co wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe.

Pytanie 6

Wskaż deklaracje kodu CSS, które wyświetlą obraz "kolo.png" w sposób przedstawiony na rysunku "obraz na ekranie".

Ilustracja do pytania
A. background-image: url(kolo.png); background-repeat : repeat;
B. background-image: src="kolo.png" alt="nagłówek" height="50" width="50" repeat;
C. background-image: url(kolo.png); background-repeat : repeat-x;
D. background-image: kolo.png; background-repeat : repeat-x;
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć kilka powszechnych nieporozumień dotyczących składni CSS oraz sposobu wyświetlania obrazów jako tła. Przede wszystkim, w pierwszej z nieprawidłowych opcji zastosowano składnię 'background-image: kolo.png;', która nie zawiera wymaganej funkcji 'url()'. Bez niej przeglądarki nie będą w stanie poprawnie zinterpretować ścieżki do pliku graficznego, co skutkuje brakiem wyświetlania obrazu. Inna odpowiedź wskazuje na 'background-image: url(kolo.png); background-repeat: repeat;', co również jest błędne, ponieważ ta deklaracja spowoduje powtarzanie tła zarówno w poziomie, jak i w pionie, co nie odpowiada wymaganiom wizualnym przedstawionym w pytaniu. Dodatkowo, ostatnia niepoprawna odpowiedź wykorzystuje składnię HTML ('src', 'alt', 'height', 'width'), co jest całkowicie nieadekwatne w kontekście CSS. Te pomyłki wynikają często z nieporozumienia między HTML a CSS, gdzie każda technologia ma swoje własne zasady i konwencje. Kluczowe jest zrozumienie, że CSS służy do stylizacji elementów HTML, a nie do ich definiowania w sposób charakterystyczny dla HTML. Znajomość składni i konwencji stosowanych w CSS ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego stosowania stylów i uzyskiwania pożądanych efektów wizualnych na stronach internetowych.

Pytanie 7

Który odcień koloru odpowiada zapisowi #00FF00?

A. Czarny.
B. Czerwony.
C. Biały.
D. Zielony.
Kod koloru #00FF00 to zapis szesnastkowy (hexadecimalny), który jest szeroko wykorzystywany w webdevelopmencie i grafice komputerowej. Składa się z trzech par znaków odpowiadających wartościom składowych RGB: czerwonej (R), zielonej (G) i niebieskiej (B). W tym przypadku pierwsze dwie cyfry (00) oznaczają brak czerwieni, kolejne dwie (FF) to maksymalna intensywność zieleni, a ostatnie dwie (00) to brak niebieskiego. Tak więc #00FF00 to czysta zieleń, bez domieszki innych barw. Te wartości są zgodne ze standardami CSS oraz HTML, dlatego bardzo często spotkasz ten kolor np. podczas stylowania przycisków, elementów interfejsu albo tworząc grafiki do stron internetowych. W praktyce, jeżeli chcesz wyróżnić coś na stronie mocnym, jasnym zielonym kolorem, ten kod sprawdzi się idealnie. Co ciekawe, w palecie kolorów RGB wszystkie odcienie powstają przez mieszanie tych trzech podstawowych kolorów, a właśnie #00FF00 to tzw. pure green. Moim zdaniem fajnie czasem poeksperymentować z kodami hex, bo pozwala to lepiej zrozumieć jak działa kolor w świecie komputerów. No i jeszcze taka ciekawostka – ten sam zapis #00FF00 pojawia się w systemie ANSI do opisu kolorów terminala (zielony tekst), więc w sumie można go zobaczyć w wielu miejscach, nie tylko w przeglądarce. Dobrze znać te podstawy, bo potem łatwiej odnaleźć się przy bardziej zaawansowanych tematach grafiki cyfrowej.

Pytanie 8

Kadrowanie obrazu stanowi proces

A. korekcji kolorów obrazu
B. zmiany formatu pliku
C. eliminacji linii
D. wyodrębniania obiektu
Patrząc na błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich wynika z mylenia podstawowych terminów związanych z obróbką grafiki. Korekcja barwna to w sumie coś innego - chodzi o dostosowywanie kolorów i tonalności, żeby zdjęcie wyglądało lepiej. Ale to nie to samo co kadrowanie, które zajmuje się kompozycją. Usuwanie linii to trochę temat retuszu, czyli eliminacja zbędnych elementów, ale znowu, to nie jest to samo co kadrowanie, które koncentruje się na wyborze, a nie usuwaniu. Co do konwertowania plików, to jest ważne w zarządzaniu danymi, ale nie ma to nic wspólnego z tym, co to znaczy kadrować. Wreszcie, zaznaczanie obiektów to też termin, który można stosować w grafice komputerowej, tyle że nie oddaje on całkowicie sensu kadrowania. Widać więc, że typowe błędy w myśleniu to mylenie różnych procesów i brak zrozumienia, że kadrowanie to coś więcej - jest kluczowe dla ogólnego efektu wizualnego.

Pytanie 9

Jakie urządzenie umożliwia zyskanie materiałów cyfrowych w formacie wideo?

A. Tablet graficzny
B. Skaner optyczny
C. Kolorymetr
D. Aparat bezlusterkowy
Aparat bezlusterkowy to urządzenie, które umożliwia rejestrowanie materiałów wideo oraz zdjęć. W przeciwieństwie do tradycyjnych aparatów lustrzanych, aparaty bezlusterkowe nie mają lustra odbijającego, co czyni je bardziej kompaktowymi i lżejszymi, co jest istotne dla mobilności. Aparaty te często oferują zaawansowane funkcje, takie jak nagrywanie w wysokiej rozdzielczości (np. 4K), co jest niezbędne w produkcji filmowej oraz tworzeniu treści wideo. Dzięki wymiennym obiektywom, użytkownicy mają możliwość dostosowania sprzętu do różnych warunków oświetleniowych i typów scen, co zwiększa wszechstronność takich urządzeń. Warto wspomnieć, że aparaty te są zgodne z wieloma standardami branżowymi, takimi jak HDMI, co umożliwia ich podłączenie do zewnętrznych monitorów czy systemów do montażu wideo. W kontekście dobrych praktyk w tworzeniu materiałów wideo, istotne jest również korzystanie z odpowiednich akcesoriów, takich jak statywy czy stabilizatory, które mogą poprawić jakość nagrywanego obrazu. Wykorzystanie aparatu bezlusterkowego w produkcji wideo staje się standardem, zwłaszcza w branży cyfrowej, gdzie jakość obrazu ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 10

Aby poprawnie skatalogować dane na płycie CD, należy wziąć pod uwagę jej maksymalną pojemność, która wynosi

A. 700 MB
B. 470 MB
C. 4,7 GB
D. 9,4 GB
Odpowiedź 700 MB jest poprawna, ponieważ standardowa płyta CD-ROM ma pojemność wynoszącą właśnie 700 MB. Płyty te są używane powszechnie do przechowywania różnych typów danych, takich jak pliki audio, wideo oraz dokumenty. Warto dodać, że istnieją różne typy płyt CD, jak CD-R, które pozwalają na jednorazowe nagranie danych, oraz CD-RW, które umożliwiają wielokrotne zapisywanie i kasowanie danych. Dobre praktyki w archiwizacji danych na nośnikach optycznych obejmują używanie odpowiednich oprogramowań do nagrywania, które są zgodne ze standardami ISO 9660. Przykładem użycia CD w praktyce może być tworzenie kopii zapasowych dokumentów lub dystrybucja oprogramowania, co sprawia, że znajomość pojemności płyt jest kluczowa w procesie planowania i organizacji danych.

Pytanie 11

Elementy wyrazu, takie jak kluczowe słowa, nagłówki oraz wskazówki, używane w projektach multimedialnych, mają na celu

A. prowadzenie po układzie projektu
B. wyróżnienie najważniejszych informacji
C. zademonstrowanie struktury treści oraz organizacji komunikatu
D. zaprezentowanie potencjalnych interakcji
Środki wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki czy wskazówki, mają kluczowe znaczenie w kontekście projektów multimedialnych, ponieważ pozwalają na zaakcentowanie najważniejszych informacji. W praktyce oznacza to, że odpowiednio dobrane elementy wizualne i tekstowe mogą prowadzić odbiorcę do najbardziej istotnych treści, co jest szczególnie ważne w dobie nadmiaru informacji. Na przykład, w prezentacjach multimedialnych nagłówki i podtytuły wyróżniają kluczowe zagadnienia, co ułatwia ich zapamiętywanie oraz zrozumienie. Zgodnie z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), ważne jest, aby struktura treści była przejrzysta i logiczna, co sprzyja akcentowaniu istotnych informacji, a tym samym poprawia dostępność dla różnych grup odbiorców. W kontekście e-learningu, użycie wyróżnionych słów kluczowych może także znacznie zwiększyć efektywność przyswajania wiedzy oraz umożliwić lepsze nawigowanie po kursach online.

Pytanie 12

Format dźwiękowynie stanowi formatu

A. MP3
B. EPS
C. MIDI
D. WAW
EPS (Encapsulated PostScript) to format, który jest primarily używany do przechowywania grafiki wektorowej oraz tekstu, a nie do zapisywania danych dźwiękowych. Jako format graficzny, EPS ma zastosowanie w druku i grafice komputerowej, umożliwiając przy tym łatwe importowanie i edytowanie w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Jego główną zaletą jest możliwość zachowania wysokiej jakości obrazu niezależnie od rozmiaru, co czyni go idealnym do profesjonalnych zastosowań graficznych. W praktyce EPS może być używany do tworzenia logotypów, plakatów czy ilustracji, które następnie są wykorzystywane w druku. W kontekście dźwięku, istotne jest, że istnieją inne formaty, takie jak MP3 lub WAV, które są zaprojektowane specjalnie do kompresji i przechowywania dźwięku. Zrozumienie różnic między tymi formatami pozwala na efektywne zarządzanie zasobami multimedialnymi w projektach kreatywnych oraz ich odpowiednie wykorzystanie w różnych kontekstach mediów.

Pytanie 13

Adobe Premiere to oprogramowanie do edycji plików

A. audio
B. grafiki 3D
C. audio i wideo
D. wideo
Adobe Premiere Pro to profesjonalny program do edycji multimediów, który umożliwia pracę zarówno z dźwiękiem, jak i obrazem wideo. Program ten jest szeroko stosowany w branży filmowej, telewizyjnej oraz w produkcji wideo w internecie. Dzięki jego funkcjom, takim jak zaawansowane narzędzia do montażu, korekcji kolorów, efektów wizualnych oraz obsługi różnych formatów plików, użytkownicy mogą tworzyć złożone projekty. Na przykład, w produkcji filmowej często wykorzystuje się Premiere do synchronizacji dźwięku z obrazem, dodawania ścieżek dźwiękowych oraz efektów dźwiękowych, co jest kluczowe dla uzyskania profesjonalnego efektu końcowego. Dodatkowo, integracja z innymi produktami Adobe, takimi jak After Effects czy Audition, pozwala na jeszcze większą elastyczność i możliwości kreatywne, co czyni Premiere jednym z liderów w swojej dziedzinie. Współczesne standardy branżowe kładą duży nacisk na umiejętność pracy z różnymi rodzajami mediów, a Premiere jest narzędziem, które wspiera tę umiejętność.

Pytanie 14

Jaką rozdzielczość należy zastosować do wydruku zdjęcia w formacie A4?

A. 72 dpi
B. 150 dpi
C. 96 dpi
D. 300 dpi
Odpowiedź 300 dpi (punktów na cal) jest prawidłowa, ponieważ jest to standardowa rozdzielczość wykorzystywana do druku zdjęć w formacie A4, która zapewnia wysoką jakość wydruku. Przy tej rozdzielczości zdjęcia są wystarczająco szczegółowe, aby zachować ostrość i klarowność detali, co jest szczególnie istotne w przypadku fotografii artystycznej i profesjonalnych wydruków. Na przykład, w druku fotograficznym czy wydrukach reklamowych, 300 dpi to minimalna wartość, która umożliwia uzyskanie zadowalających efektów wizualnych. W praktyce, stosowanie tej rozdzielczości pozwala uniknąć efektu pikselizacji, co jest kluczowe w przypadku dużych formatów druku. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami branżowymi, rozdzielczość 300 dpi jest uznawana za optymalną dla druków, które mają być oglądane z bliska. Na przykład, jeśli planujesz wydrukować zdjęcie na wysokiej jakości papierze fotograficznym, 300 dpi zagwarantuje, że kolory i detale będą odwzorowane z maksymalną precyzją.

Pytanie 15

Adobe Flash nie tworzy animacji dla elementów

A. www
B. grafiki
C. klipu filmowego
D. dźwięku
Wybór klipu filmowego, grafiki czy dźwięku jako elementów, które Adobe Flash animuje, jest zrozumiały, ale nie uwzględnia pełnego kontekstu użycia technologii Flash w przemyśle internetowym. Klipy filmowe, czyli osadzone filmy w formacie Flash, rzeczywiście mogą być animowane, ale nie są to obiekty internetowe, jak strony www czy ich elementy. Podobnie jest z grafiką, która może być częścią animacji stworzonych przy użyciu Flash, jednak nie jest to podejście preferowane w kontekście tworzenia nowoczesnych stron internetowych. Dźwięk również może być użyty w animacjach Flash, ale znowu, nie odnosi się to do animowania elementów www. Problematyczne jest także to, że technologia Flash została wycofana na rzecz bardziej uniwersalnych i bezpieczniejszych standardów, takich jak HTML5, które obsługują zarówno multimedia, jak i animacje bez konieczności korzystania z pluginów czy zewnętrznych narzędzi. Z tego powodu, mylenie tych elementów z animacjami www może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat przyszłości technologii webowych oraz ich implementacji. Warto zatem zrozumieć, że współczesny rozwój technologii internetowych skłania się ku rozwiązaniom, które są bardziej zgodne z otwartymi standardami, co zwiększa dostępność i kompatybilność w przemyśle webowym.

Pytanie 16

Jakie programy pozwalają na tworzenie i edytowanie grafiki rastrowej?

A. Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP
B. WinRAR, Audacity, Paint
C. Corel Painter, CorelDRAW, Inkscape
D. Windows Movie Maker, Pinnacle Studio, Adobe Acrobat
Odpowiedź 'Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są dedykowane do tworzenia i edytowania grafiki rastrowej. Adobe Photoshop to jeden z najpopularniejszych programów graficznych, szeroko stosowany w branży kreatywnej do edycji zdjęć, grafiki cyfrowej i projektowania. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, korzystając z warstw, filtrów i narzędzi selekcji. Adobe Lightroom koncentruje się na obróbce zdjęć i zarządzaniu dużymi kolekcjami obrazów, umożliwiając m.in. korekcję kolorów i tonacji. GIMP, z kolei, jest otwartym oprogramowaniem, które oferuje funkcjonalności porównywalne do Photoshopa, a jego elastyczność i rozszerzalność przyciągają wielu użytkowników. Używając tych programów, profesjonaliści i amatorzy mogą realizować różnorodne projekty graficzne, od prostych retuszów, po skomplikowane kompozycje graficzne, co podkreśla ich znaczenie w standardach branżowych dotyczących obróbki obrazów.

Pytanie 17

Opcja "grupuj w grafice wektorowej" sprawia, że parametry obiektów składowych pozostają

A. wypełnienie, natomiast grubość linii ulega zmianie
B. grubość linii, podczas gdy wypełnienie się zmienia
C. swoje parametry wypełnienia i grubości linii
D. zmiennością wypełnienia i grubości linii
Wybór opcji, która stwierdza, że "grubość linii, a zmienia się wypełnienie" jest błędny, ponieważ nie odzwierciedla rzeczywistego działania funkcji grupowania w grafice wektorowej. Grupowanie obiektów nie powoduje, że tylko jeden parametr jest zachowywany, a drugi zmieniany; zamiast tego, oba atrybuty – grubość linii oraz wypełnienie – są integralnymi elementami obiektów, które zachowują swoje wartości w trakcie grupowania. Inna niepoprawna koncepcja sugeruje, że "zmienność grubości linii i wypełnienia" implikuje, że po zgrupowaniu parametry te mogą się zmieniać, co jest mylnym założeniem. Funkcja grupowania w grafice wektorowej została zaprojektowana w celu zachowania integralności obiektów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście projektowania, gdyż pozwala na zachowanie stylistyki oraz funkcjonalności rysunków. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, obejmują nieprzemyślane założenie, że grupowanie działa podobnie jak inne operacje edycyjne, które mogą zmieniać atrybuty obiektów. Zrozumienie, jak funkcjonuje grupowanie w kontekście parametrów obiektów, jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania narzędzi graficznych w praktyce projektowej.

Pytanie 18

Jakie oprogramowanie pozwala na zaawansowaną edycję cyfrowych obrazów w celu ich wykorzystania w projekcie multimedialnym?

A. Adobe Flash oraz Excel
B. Adobe Photoshop oraz GIMP
C. Adobe InDesign oraz Word
D. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
Odpowiedź "Adobe Photoshop i GIMP" jest prawidłowa, ponieważ oba te programy są szeroko uznawane za standardy w dziedzinie zaawansowanej obróbki obrazu cyfrowego. Adobe Photoshop to profesjonalne narzędzie dostarczające użytkownikom kompleksowy zestaw funkcji do edycji zdjęć, grafiki oraz projektowania wizualnego. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, takie jak retusz, warstwowanie, oraz szeroką gamę efektów wizualnych. GIMP (GNU Image Manipulation Program) jest równie silnym narzędziem, które jest darmowe i open-source, a jego możliwości są porównywalne z Photoshopem. Użytkownicy mogą korzystać z obu programów do tworzenia grafiki, która następnie może być wykorzystana w projektach multimedialnych, takich jak prezentacje, strony internetowe czy materiały promocyjne. Przy stosowaniu tych aplikacji, ważne jest przestrzeganie dobrych praktyk branżowych, takich jak optymalizacja obrazów do użytku w sieci, co przekłada się na szybsze ładowanie stron i lepszą jakość wizualną. Ponadto, znajomość narzędzi takich jak maski warstwowe, filtry czy krzywe kolorów staje się kluczowa w dążeniu do tworzenia profesjonalnych projektów multimedialnych.

Pytanie 19

Który z parametrów definiuje ilość pikseli w poziomie oraz pionie w cyfrowym obrazie?

A. Kompresja
B. Przepustowość
C. Przepływność
D. Rozdzielczość
Rozdzielczość obrazu to po prostu liczba pikseli, które tworzą obraz cyfrowy, zarówno w poziomie, jak i w pionie. To jest bardzo ważne, bo im wyższa rozdzielczość, tym więcej szczegółów widać w obrazie, co od razu przekłada się na jego jakość. Na przykład, jeżeli masz obraz 1920x1080 pikseli (czyli Full HD), to znaczy, że w poziomie jest 1920 pikseli, a w pionie 1080, co razem daje ponad 2 miliony pikseli. W praktyce, rozdzielczość ma duże znaczenie w takich dziedzinach jak fotografia cyfrowa. Wyższa rozdzielczość to większe możliwości w edytowaniu zdjęć i drukowaniu. W branży filmowej czy grach komputerowych rozdzielczość też jest mega ważna, bo wpływa na to, jak realistyczne i ciekawe są efekty wizualne. Ostatnio coraz częściej słyszy się o rozdzielczościach 4K (to 3840x2160) i 8K (7680x4320) w telewizorach i monitorach, więc warto zwracać na to uwagę.

Pytanie 20

Pełne nasycenie trzech podstawowych kolorów w systemie RGB (255, 255, 255) prowadzi do uzyskania koloru

A. biały
B. niebieski
C. czarny
D. czerwony
Pełne nasycenie trzech barw podstawowych w modelu RGB, które reprezentowane jest przez wartości (255, 255, 255), odpowiada kolorowi białemu. W modelu RGB, który jest powszechnie stosowany w technologii wyświetlania, takich jak monitory i telewizory, kolory są tworzone poprzez mieszanie trzech podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Kiedy wszystkie te kolory są ustawione na maksymalne wartości (255), światło emitowane przez ekran tworzy wrażenie bieli. W zastosowaniach praktycznych, na przykład w projektowaniu stron internetowych, biała barwa jest często wykorzystywana jako tło, ponieważ zapewnia wysoki kontrast dla tekstu i innych elementów wizualnych. W kontekście standardów, warto zaznaczyć, że w systemie sRGB, który jest najczęściej używany w Internecie, wartości RGB od 0 do 255 są uznawane za normę, co sprawia, że zrozumienie tego modelu jest kluczowe dla każdego projektanta graficznego lub developera stron WWW. Dlatego przyswojenie sobie koncepcji pełnego nasycenia kolorów w RGB jest fundamentalne w pracy z kolorami w cyfrowych mediach.

Pytanie 21

Wskaż obowiązek spoczywający na właścicielu strony internetowej, który zamierza wykorzystać na stronie zdjęcia oznaczone zamieszczonymi symbolami licencji creative commons.

Ilustracja do pytania
A. Wyłącznie uznania autorstwa.
B. Użycia komercyjnego, na tych samych warunkach.
C. Użycia w celach niekomercyjnych.
D. Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.
Prawidłowa odpowiedź wynika z zasad licencji Creative Commons oznaczonych symbolami BY (uznanie autorstwa) oraz SA (na tych samych warunkach). Kiedy właściciel strony internetowej zamierza wykorzystać zdjęcia z taką licencją, musi nie tylko podać autora (np. w opisie zdjęcia, stopce strony, albo metadanych), ale też – i to jest istotne – jeśli modyfikuje, edytuje albo tworzy na podstawie tego zdjęcia coś nowego (np. kolaż, przeróbkę), efekt tej pracy również udostępnia na identycznej licencji, czyli „na tych samych warunkach”. Oznacza to, że inni użytkownicy mają potem takie same prawa do dalszego wykorzystywania tego utworu. To bardzo chroni otwarty obieg twórczości, bo uniemożliwia „zamknięcie” przerobionych wersji – zawsze muszą być dostępne na takich samych zasadach, jak oryginał. Spotykałem się z sytuacjami, gdzie to przeoczenie prowadziło do konfliktów, bo ktoś zmienił zdjęcie, ale nie udostępnił swojej wersji dalej w duchu CC-SA i był problem. Moim zdaniem warto dodać, że ta zasada promuje otwarty dostęp i wspólne budowanie zasobów. W praktyce trzeba przy każdym wykorzystaniu wskazać twórcę (np. „fot. Jan Kowalski, CC BY-SA 4.0”) i, jeśli zdjęcie zostało zmodyfikowane, dopisać: „na podstawie: ...”. Dla osób prowadzących strony firmowe czy blogi to standardowa, bardzo dobra praktyka – w sieci liczy się transparentność. Bez takiego oznaczenia można narazić się na roszczenia prawne, a tego raczej nikt nie chce.

Pytanie 22

Która ilustracja wykonana w programie PowerPoint przedstawia kształt z dodanymi efektami cienia zewnętrznego, skosu oraz obrotu 3D?

A. Ilustracja 4
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 1
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 2
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 3
Ilustracja do odpowiedzi D
Odpowiedź numer 4 jest zdecydowanie poprawna, bo właśnie ta ilustracja najlepiej pokazuje połączenie efektów cienia zewnętrznego, skosu oraz obrotu 3D dostępnych w PowerPoint. Widać tu prostokąt z niebieskim wypełnieniem, którego krawędzie mają wyraźnie nałożony efekt skosu, co nadaje mu wypukły, przestrzenny charakter. Do tego cień pod obiektem jest przesunięty i rozmyty – typowy przykład cienia zewnętrznego, który zwiększa realizm i wizualnie unosi kształt nad tłem. Najważniejsze: całość jest ustawiona pod kątem, co świadczy o zastosowaniu funkcji obrotu 3D, a nie tylko zwykłej perspektywy 2D. Takie zestawienie efektów jest bardzo praktyczne przy tworzeniu prezentacji, kiedy trzeba wyróżnić jakiś element lub nadać mu profesjonalny, nowoczesny wygląd. Moim zdaniem, używanie tych narzędzi zgodnie z dobrymi praktykami Microsoftu idzie w parze z dbałością o czytelność i estetykę slajdów. W rzeczywistości takie kombinacje są polecane w branży graficznej, przykładowo przy projektowaniu przycisków, plansz czy infografik. Z mojego doświadczenia wynika, że większość użytkowników PowerPointa nie korzysta z tych efektów jednocześnie, a szkoda, bo potrafią znacznie podnieść atrakcyjność wizualną prezentacji. Przemyślane łączenie cienia, skosu i 3D daje naprawdę ciekawy efekt przestrzenności, który trudno osiągnąć samym płaskim kształtem.

Pytanie 23

Montaż kilku fotografii w celu uzyskania obrazu cyfrowego o maksymalnym zakresie rozpiętości pomiędzy najciemniejszymi i najjaśniejszymi tonami wykonuje się w programie Adobe Photoshop z wykorzystaniem polecenia

A. plik/automatyzuj/scal do HDR Pro.
B. obraz/dopasowania/mieszanie kanałów.
C. obraz/dopasowania/wariacje.
D. plik/automatyzuj/photomerge.
Polecenie „pliki/automatyzuj/scal do HDR Pro” w Adobe Photoshop to obecnie najbardziej profesjonalna metoda na złożenie kilku ujęć o różnych ekspozycjach w jeden obraz o bardzo szerokim zakresie tonalnym, czyli HDR (High Dynamic Range). Co ciekawe, to narzędzie pozwala nie tylko automatycznie połączyć zdjęcia, ale daje też sporo opcji manualnej edycji – można wyregulować intensywność tonów, ustalić punkt czerni i bieli, a nawet usunąć artefakty powstałe na styku różnych ekspozycji. W branży fotograficznej takie podejście to standard, zwłaszcza przy wnętrzach, krajobrazach czy fotografii architektury, gdzie różnice między najjaśniejszymi i najciemniejszymi partiami bywają nie do ogarnięcia w jednym RAW-ie. Z mojego doświadczenia najlepiej przygotować zdjęcia już na etapie fotografowania, korzystając ze statywu i fotografując te same kadry z różnymi czasami naświetlania – wtedy łączenie ekspozycji w HDR Pro daje naprawdę gładkie przejścia i nie traci się detali w światłach i cieniach. Trzeba pamiętać też, że HDR to nie tylko efekt wizualny, ale też praktyczna technika pomagająca uzyskać zdjęcia zgodne ze standardami branżowymi, np. do druku wysokiej jakości albo prezentacji na nowoczesnych monitorach o dużej rozpiętości tonalnej. Sam Photoshop przez lata rozwijał to narzędzie, więc „scal do HDR Pro” daje obecnie naprawdę szerokie możliwości i jest polecany przez większość zawodowych fotografów i retuszerów. Warto znać tę funkcję, bo to jedna z podstaw współczesnej cyfrowej obróbki zdjęć.

Pytanie 24

Zapisanie pliku w określonym formacie pozwala na uzyskanie dodatkowych danych, takich jak ekspozycja zdjęcia, ogniskowa oraz czułość

A. JPEG
B. EXIF
C. TIFF
D. RAW
Odpowiedź EXIF jest prawidłowa, ponieważ format ten odnosi się do metadanych dodawanych do plików graficznych, które zawierają istotne informacje o zdjęciu, takie jak czas naświetlania, ustawienia ekspozycji, ogniskowa, a także czułość ISO. EXIF, czyli Exchangeable Image File Format, jest standardem stosowanym w fotografii cyfrowej, który umożliwia przechowywanie danych technicznych dotyczących obrazu bezpośrednio w pliku graficznym, co jest szczególnie przydatne podczas edycji zdjęć czy archiwizacji. Przykładowo, fotografowie często korzystają z tych informacji do analizy swoich technik oraz do optymalizacji przyszłych sesji zdjęciowych. W praktyce, większość aparatów cyfrowych i smartfonów automatycznie zapisuje metadane w formacie EXIF, co pozwala na łatwe przeglądanie i zarządzanie zdjęciami w oprogramowaniu graficznym. Warto zwrócić uwagę, że metadane EXIF mogą również zawierać dane lokalizacji, co jest szczególnie pomocne w kontekście fotografii podróżniczej. W związku z tym, zrozumienie i umiejętność odczytywania danych EXIF jest niezbędne dla każdego profesjonalnego fotografa.

Pytanie 25

Jakiego skrótu należy użyć, aby wybrać wszystkie obiekty na danym slajdzie?

A. CTRL + Z
B. CTRL + C
C. CTRL + V
D. CTRL + A
Skrót CTRL + A to taki standardowy myk, który można znaleźć w wielu programach, w tym tych do robienia prezentacji. Dzięki niemu można szybko zaznaczyć wszystkie obiekty na slajdzie, co jest naprawdę przydatne, kiedy trzeba ogarnąć tekst, obrazki czy wykresy. Na przykład, jeżeli chcesz zmienić kolor czcionki albo wywalić wszystkie elementy, CTRL + A pozwoli ci na szybkie zaznaczenie wszystkiego, co znacznie przyspiesza robotę. W branży, umiejętność posługiwania się skrótami klawiszowymi jest mega ważna, bo to ułatwia pracę i pozwala na lepsze zarządzanie różnymi zadaniami. Ci, którzy znają te skróty, są w stanie robić rzeczy szybciej, co ma spore znaczenie w pracy zawodowej.

Pytanie 26

W celu wykonania korekty tonalnej obrazu cyfrowego w programie do obróbki grafiki rastrowej należy skorzystać z poleceń

A. poziomy i ekspozycja.
B. mieszanie kanałów i zastąp kolor.
C. próg i odwróć.
D. mapa gradientu i kolor selektywny.
Korekta tonalna to jedna z podstawowych operacji w edycji zdjęć cyfrowych. W praktyce chodzi o modyfikowanie rozkładu jasności i kontrastu w obrazie, żeby wydobyć szczegóły zarówno ze świateł, jak i z cieni. Polecenia „poziomy” oraz „ekspozycja” są niemal podstawowym narzędziem każdego grafika czy fotografa pracującego z obrazami rastrowymi. Poziomy pozwalają na precyzyjne ustawienie punktów czerni, bieli oraz środka tonalnego, co przekłada się bezpośrednio na jakość finalnego obrazu – można poprawić zbyt ciemne zdjęcia, odzyskać szczegóły w jasnych obszarach, czy nawet naprawić zdjęcia z nieprawidłową ekspozycją. Z mojej praktyki wynika, że nawet jedno subtelne przesunięcie suwaka w poziomach potrafi uratować zdjęcie z pozoru nie do odratowania. Ekspozycja natomiast pozwala na globalne rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu, co często stosuje się jako pierwszy krok przed dalszą obróbką. W branży uważa się korektę poziomów i ekspozycji za fundament profesjonalnej postprodukcji – to standard, szczególnie w programach takich jak Adobe Photoshop czy GIMP. Często fachowcy najpierw dokonują korekty tonalnej, a dopiero potem przechodzą np. do pracy z kolorami czy retuszu. Moim zdaniem, warto też pamiętać, że dobrze zrobiona korekta tonalna sprawia, że obraz wygląda bardziej naturalnie i profesjonalnie. Nawet jeśli korzystasz z presetów czy filtrów, to dobrze ustawione poziomy i ekspozycja są podstawą, której nie zastąpią żadne automatyczne narzędzia.

Pytanie 27

Jaką funkcję pełni program OCR?

A. stworzenie edytowalnego pliku tekstowego
B. eliminacja szumów w zeskanowanym materiale
C. zwiększenie rozdzielczości skanowanego dokumentu
D. redukowanie rozmiaru pliku ze zeskanowanym materiałem
Program OCR, czyli optyczne rozpoznawanie znaków, jest technologią umożliwiającą przekształcenie zeskanowanych dokumentów oraz obrazów tekstu w edytowalne formaty tekstowe. Kluczowym aspektem działania OCR jest analiza struktury tekstu, co pozwala na identyfikację liter, cyfr i symboli. Dzięki temu użytkownicy mogą tworzyć dokumenty, które można skutecznie edytować, przeszukiwać i archiwizować, co znacznie ułatwia pracę w biurze czy podczas codziennych zadań. Przykładowo, firma może zeskanować faktury i przy użyciu technologii OCR przekształcić je w formaty, które można edytować w edytorach tekstu. Oprócz tego, systemy OCR są integralnym elementem procesów zarządzania dokumentami, wspierając organizacje w automatyzacji obiegu dokumentów oraz redukcji kosztów związanych z obiegiem papierowym. W branży IT standardy, takie jak ISO 19005-1, które dotyczą archiwizacji dokumentów elektronicznych, podkreślają ważność zastosowania technologii OCR w kontekście efektywnego zarządzania informacjami.

Pytanie 28

Który z wymienionych formatów wideo jest najczęściej używany do przesyłania strumieniowego?

A. MKV
B. MP4
C. AVI
D. MOV
MP4 to jeden z najpopularniejszych formatów plików wideo, szczególnie w kontekście przesyłania strumieniowego. Jego popularność wynika z doskonałej równowagi między jakością a wielkością pliku. MP4, czyli MPEG-4 Part 14, jest formatem kontenera multimedialnego, który może przechowywać wideo, audio oraz napisy, co czyni go wszechstronnym narzędziem do dystrybucji treści multimedialnych. Co więcej, MP4 jest kompatybilny z większością urządzeń i platform, w tym z popularnymi przeglądarkami internetowymi i urządzeniami mobilnymi, co dodatkowo zwiększa jego zastosowanie w strumieniowaniu. Warto również dodać, że MP4 obsługuje kompresję danych wideo za pomocą kodeka H.264, co jest obecnie standardem w branży. Ten kodek pozwala na wysoką jakość obrazu przy stosunkowo niskiej przepustowości, co jest kluczowe w kontekście przesyłania strumieniowego. Dzięki temu, MP4 jest preferowanym wyborem dla dostawców treści internetowych, takich jak YouTube czy Netflix. W praktyce, wybierając format MP4 dla strumieniowania, zapewniamy zarówno szeroką dostępność, jak i efektywność transmisji danych, co jest krytyczne w dobie rosnącego zapotrzebowania na treści multimedialne online.

Pytanie 29

W filmowej prezentacji zasada dotycząca rozwoju i zakończenia narracji polega na tym, że pierwsza scena ukazuje się w

A. półzbliżeniu, następne w detalu i kolejne w planie ogólnym
B. półzbliżeniu, następne w planie ogólnym, kolejne w detalu i planie ogólnym
C. detalu, następne w półzbliżeniu, kolejne w planie ogólnym
D. planie ogólnym, kolejne w półzbliżeniu, następne w detalu, półzbliżeniu i planie ogólnym
Odpowiedź, która wskazuje na rozwój akcji w planie ogólnym, a następnie w półzbliżeniu i detalu, jest zgodna z klasycznymi zasadami budowy narracji filmowej. Plan ogólny wprowadza widza w kontekst przestrzenny i sytuacyjny, pokazując szerszy obraz otoczenia oraz relacje między postaciami a ich otoczeniem. Taki początek jest istotny, ponieważ pozwala na zbudowanie fundamentu dla dalszej narracji. Następnie zastosowanie półzbliżenia przybliża postaci, umożliwiając widzom lepsze zrozumienie emocji oraz intencji bohaterów. Wprowadzenie detalu, który eksponuje konkretne elementy, takie jak mimika, gesty czy istotne rekwizyty, wzbogaca narrację i podkreśla kluczowe momenty w akcji. Te techniki są szeroko stosowane w branży filmowej i są zgodne z zasadami montażu, które podkreślają znaczenie płynności i logiczności przejść między różnymi planami, co jest fundamentalne dla utrzymania zainteresowania widza. Tak zbudowana narracja, zgodnie z zasadami sztuki filmowej, sprzyja efektywnemu opowiadaniu historii.

Pytanie 30

Zgodnie z zasadą tworzenia animacji poklatkowej w programie Adobe Photoshop każdej kluczowej klatce animacji należy przyporządkować przynajmniej jedną

A. warstwę.
B. grupę warstw.
C. maskę przycinającą.
D. ścieżkę roboczą.
W animacji poklatkowej w programie Adobe Photoshop każda kluczowa klatka reprezentuje istotny moment w ruchu obiektów. Przypisanie co najmniej jednej warstwy do każdej kluczowej klatki jest kluczowe, ponieważ warstwy pozwalają na niezależne manipulowanie różnymi elementami animacji, co przekłada się na większą kontrolę nad finalnym efektem. Warstwy mogą zawierać różne elementy graficzne, takie jak obrazy, kształty czy tekst, które można edytować w dowolnym momencie. Na przykład, przy tworzeniu animacji postaci, każda klatka może mieć inną pozycję i wyraz twarzy, co można osiągnąć poprzez modyfikację odpowiednich warstw. Dobrą praktyką jest również korzystanie z grup warstw, aby uporządkować elementy i ułatwić ich zarządzanie. W praktyce, jeśli tworzysz animację, która wymaga wiele kluczowych klatek, użycie warstw zapewnia elastyczność w edytowaniu i renderowaniu końcowego projektu, co jest zgodne z najlepszymi standardami przemysłowymi w zakresie animacji i edycji graficznej.

Pytanie 31

Jakie narzędzie wykorzystuje się do modyfikacji wypełnienia w postaci gradientu kolorów?

A. Pióro
B. Kroplomierz
C. Gradient
D. Wiadro z farbą
Gradient to narzędzie, które umożliwia tworzenie przejść tonalnych, co jest kluczowym elementem w grafice komputerowej i projektowaniu wizualnym. Dzięki gradientowi można uzyskać płynne przejścia między różnymi kolorami, co nadaje projektom głębię i dynamikę. Użycie gradientu jest szczególnie istotne w przypadku tworzenia tła, przycisków oraz innych elementów interfejsu użytkownika, gdzie estetyka i czytelność są kluczowe. Przykładowo, w programach graficznych takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, narzędzie to pozwala na zastosowanie różnych typów gradientów, takich jak liniowy, radialny czy kątowy, co daje projektantom swobodę w eksperymentowaniu z kolorami. W praktyce, dobrze dobrany gradient może przyciągać wzrok, podkreślać istotne elementy wizualne, a także poprawiać hierarchię informacji na stronie. Zastosowanie gradientów zgodnie z zasadami teorii koloru i ich zestawień pozwala na tworzenie harmonijnych kompozycji, które są zgodne ze standardami branżowymi, takimi jak WCAG, co wpływa na dostępność i użyteczność projektów.

Pytanie 32

Tworzenie animacji obiektowej odbywa się w aplikacji

A. Corel Draw
B. Corel Photo-Paint
C. Adobe Illustrator
D. Adobe Flash
Adobe Flash to program, który był szeroko stosowany do tworzenia animacji obiektowych, dzięki swojej zdolności do animowania grafiki wektorowej oraz interakcji z użytkownikami. Flash pozwalał na tworzenie animacji klatkowych i obiektowych, co oznacza, że użytkownik mógł animować obiekty w czasie rzeczywistym, stosując różne techniki, takie jak tweening. Dodatkowo, Flash obsługiwał język programowania ActionScript, co umożliwiało programistom dodawanie interakcji i logiki do animacji. Przykładem zastosowania Adobe Flash mogą być animacje na stronach internetowych, reklamy, a także gry przeglądarkowe, które korzystały z zaawansowanych efektów wizualnych. Mimo że technologia Flash została wycofana, jej wpływ na rozwój interaktywnych treści multimedialnych jest niezaprzeczalny. Standardy animacji obiektowej w Flash były przez długi czas wzorem, na którym opierały się inne technologie, takie jak HTML5 i CSS3.

Pytanie 33

Cechami obiektów w grafice wektorowej są:

A. możliwość skalowania bez utraty jakości, skomplikowana konwersja do grafiki rastrowej
B. powiększanie z utratą jakości, szybka i łatwa konwersja do grafiki rastrowej
C. możliwość skalowania bez utraty jakości, szybka i łatwa konwersja do grafiki rastrowej
D. powiększanie z utratą jakości, skomplikowana konwersja do grafiki rastrowej
Właściwości grafiki wektorowej są kluczowe dla wielu zastosowań w projektowaniu i tworzeniu wizualizacji. Odpowiedź wskazująca na możliwość skalowania bez utraty jakości jest prawidłowa, ponieważ grafika wektorowa oparta jest na matematycznych równaniach i wektorach, co pozwala na dowolne zmiany rozmiaru bez degradacji obrazu. Przykładem zastosowania tej właściwości jest tworzenie logo, które musi wyglądać dobrze w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Dodatkowo, szybka i prosta konwersja do grafiki rastrowej sprawia, że wektory można łatwo przygotować do użycia w mediach internetowych czy drukowanych, gdzie często wymagana jest inna forma obrazu. Standardy takie jak SVG (Scalable Vector Graphics) są powszechnie stosowane do tworzenia interaktywnych i responsywnych grafik w sieci, co również potwierdza znaczenie tej cechy w dzisiejszym projektowaniu. Należy pamiętać, że grafika wektorowa jest szczególnie przydatna w przypadku ilustracji, typografii i prostych grafik, których detale są niezbędne w różnych kontekstach.

Pytanie 34

Który znacznik HTML umożliwia wyróżnienie konkretnego tekstu za pomocą podświetlenia na stronie www?

A. <sub>
B. <mark>
C. <small>
D. <ins>
Znacznik <mark> w HTML jest używany do wyróżniania tekstu poprzez jego podświetlenie, co ułatwia zwrócenie uwagi na ważne informacje. Standard W3C definiuje ten znacznik jako element semantyczny, który wskazuje, że dany fragment tekstu jest istotny w kontekście treści. Użycie <mark> jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy chcemy wyróżnić fragmenty tekstu w artykułach, dokumentach lub na stronach internetowych, gdzie kluczowe informacje powinny być łatwo dostrzegalne przez użytkowników. Przykładowo, w aplikacjach edukacyjnych, gdzie uczniowie przeszukują teksty w celu znalezienia informacji, zastosowanie tego znacznika może pomóc im w szybszym dotarciu do istotnych fragmentów. Dobrą praktyką jest również stylizowanie elementu <mark> poprzez CSS, co pozwala na dostosowanie koloru tła i tekstu, aby pasowały do ogólnej estetyki strony. Ponadto, użycie <mark> wspiera dostępność, ponieważ czytniki ekranu mogą interpretować ten znacznik jako wyróżniony tekst, co ułatwia zrozumienie treści osobom z niepełnosprawnościami wzrokowymi.

Pytanie 35

Jeśli na stronie internetowej, gdzie umieszczone są prezentacje multimedialne, widnieje zapis Wszelkie prawa zastrzeżone, to co to oznacza?

A. informacje zawarte na stronie nie mogą być wykorzystywane bez zgody twórcy
B. prezentacje mogą być udostępnione jedynie po zarejestrowaniu się
C. informacje umieszczone na stronie mogą być wykorzystywane bez zgody twórcy
D. prezentacje są chronione hasłem
Oznaczenie <i>Wszelkie prawa zastrzeżone</i> na stronie internetowej sygnalizuje, że autorzy lub właściciele treści zastrzegają sobie pełne prawa do wykorzystania, reprodukcji oraz dystrybucji zamieszczonych informacji. Oznacza to, że osoby trzecie nie mogą wykorzystywać tych materiałów bez uzyskania wcześniejszej zgody autora. Przykładowo, jeśli ktoś chciałby skorzystać z prezentacji zamieszczonej na takiej stronie w celach edukacyjnych lub komercyjnych, musi najpierw skontaktować się z właścicielem praw autorskich i uzyskać odpowiednie pozwolenie. Tego typu zabezpieczenia są zgodne z międzynarodowymi standardami prawnymi, w tym z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W praktyce oznacza to, że naruszenie tych praw może prowadzić do konsekwencji prawnych, w tym roszczeń odszkodowawczych. W związku z tym, warto zawsze zwracać uwagę na informacje prawne zamieszczone na stronach internetowych, aby uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych problemów prawnych związanych z niewłaściwym wykorzystaniem treści.

Pytanie 36

W programie Adobe Flash, jednostką wyrażającą wskaźnik prędkości odtwarzania klatek filmu jest

A. Kl/t
B. Kl/ms
C. Kl/s
D. Kl/ts
Poprawna odpowiedź to Kl/s, co oznacza 'klatki na sekundę'. W kontekście programów do animacji i gier, takich jak Adobe Flash, prędkość wyświetlania klatek jest kluczowym parametrem, który wpływa na płynność animacji. Standardowa prędkość dla animacji wynosi zazwyczaj 24 kl/s lub 30 kl/s, co odpowiada typowym rozdzielczości filmowym. Użycie jednostki Kl/s pozwala na jednoznaczne zrozumienie, ile klatek (obrazów) jest wyświetlanych w ciągu jednej sekundy, co z kolei ma bezpośredni wpływ na jakość i odbiór wizualny projektu. Utrzymanie odpowiedniego współczynnika klatek jest istotne, aby uniknąć efektu 'przerywania' animacji, co może negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkownika. Dobrą praktyką w branży jest testowanie animacji na różnych urządzeniach, aby zapewnić, że wyświetlanie klatek jest wystarczająco płynne w różnych warunkach technicznych.

Pytanie 37

Który skrót klawiaturowy stosuje się do zaznaczenia wszystkich obiektów znajdujących się w polu obszaru roboczego programu do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Ctrl+V
B. Ctrl +G
C. Ctrl +A
D. Ctrl +C
Ctrl+A to absolutna podstawa pracy w różnych aplikacjach graficznych, nie tylko tych do grafiki wektorowej. Skrót ten pochodzi od słów 'Control' oraz 'All', czyli dosłownie – zaznacz wszystko. Z mojego doświadczenia wynika, że niezależnie czy pracujesz w Adobe Illustratorze, Corelu, czy nawet w prostych edytorach tekstu, ten sam skrót działa identycznie – wybiera wszystkie elementy na obszarze roboczym. To ogromna wygoda, szczególnie kiedy masz do edycji wiele obiektów naraz i nie chcesz tracić czasu na ręczne zaznaczanie każdego z osobna. W branży graficznej jest to taki must-have, bo przyspiesza workflow, pozwala łatwo grupować, przesuwać czy usuwać całe kompozycje. Warto też wiedzieć, że niektóre programy pozwalają na modyfikowanie tego skrótu, ale domyślnie Ctrl+A jest po prostu uniwersalny. Co ciekawe, skrót ten stosuje się nie tylko do elementów graficznych – równie dobrze zaznacza warstwy, ścieżki czy grupy, w zależności od kontekstu programu. Takie drobiazgi naprawdę robią różnicę w pracy projektanta. Sam często korzystam z Ctrl+A przy czyszczeniu projektu lub kiedy chcę szybko wyeksportować wszystko na raz – bardzo praktyczne rozwiązanie. Takie skróty zdecydowanie wpisują się w dobre praktyki branżowe i są czymś, czego każdy grafik powinien nauczyć się niemal na pamięć.

Pytanie 38

Aby usunąć część ścieżki dźwiękowej w pliku MP3 w aplikacji Audacity, co należy zmienić?

A. bez zaznaczania, na wszystkich kanałach
B. jedynie w zaznaczonym obszarze
C. bez zaznaczania, w każdym miejscu utworu
D. tylko w jednym kanale
Odpowiedź, że należy dokonać zmiany tylko na zaznaczonym fragmencie, jest poprawna, ponieważ w programie Audacity operacje edycyjne są koncentrowane na wybranym obszarze ścieżki dźwiękowej. Oznacza to, że użytkownik musi najpierw zaznaczyć fragment dźwięku, który chce usunąć lub edytować. Taki sposób edycji jest standardem w większości programów do edycji dźwięku, ponieważ pozwala na precyzyjną kontrolę nad tym, które części utworu są modyfikowane. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której użytkownik nagrał podcast, jednak w trakcie nagrania wystąpił niepożądany hałas w pewnym fragmencie. Zaznaczając ten fragment, można go szybko usunąć bez wpływu na pozostałe części nagrania, co jest kluczowe w produkcji audio. Warto również dodać, że takie podejście minimalizuje ryzyko przypadkowego usunięcia lub zmiany innych elementów utworu, co jest istotne z perspektywy profesjonalnej produkcji dźwięku, zgodnie z dobrymi praktykami edycyjnymi.

Pytanie 39

Programem, który nie służy do projektowania stron internetowych jest

A. Adobe Photoshop.
B. Microsoft Expression Web.
C. Pajączek.
D. HotDog.
Pajączek, HotDog oraz Microsoft Expression Web to programy, które są odpowiedzialne za tworzenie i edytowanie stron internetowych. Ich funkcjonalności obejmują wsparcie dla języków takich jak HTML, CSS oraz JavaScript, co pozwala na bezpośrednie manipulowanie kodem strony i dostosowywanie jej struktury do potrzeb użytkowników. Wybierając te narzędzia, można edytować kod, a także korzystać z funkcji podglądu w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w procesie projektowania. Typowym błędem myślowym jest mylenie programów graficznych z narzędziami do kodowania. Narzędzia takie jak Photoshop są doskonałe do tworzenia wizualnych elementów, ale nie oferują funkcji potrzebnych do programowania strony internetowej. Warto pamiętać, że skuteczne tworzenie stron internetowych wymaga znacznie więcej niż tylko umiejętności graficznych; wymaga również zrozumienia technologii webowych oraz zasad tworzenia dostępnych, responsywnych i funkcjonalnych stron. Programy do tworzenia stron internetowych powinny wspierać cały proces, od pisania kodu, przez testowanie, aż po publikację, co czyni je bardziej odpowiednimi niż oprogramowanie graficzne.

Pytanie 40

Aby zminimalizować odblaski z lśniących powierzchni, warto podczas robienia zdjęć użyć filtru

A. szarego
B. połówkowego
C. polaryzacyjnego
D. UV
Filtr polaryzacyjny jest niezbędnym narzędziem w fotografii, szczególnie w sytuacjach, gdy chcemy zredukować odblaski z błyszczących powierzchni, takich jak woda, szkło czy metal. Działa na zasadzie filtrowania światła spolaryzowanego, co pozwala na eliminację niechcianych refleksów, a także na zwiększenie nasycenia kolorów i kontrastu zdjęć. Przykładowo, fotografując krajobrazy nad wodą, filtr polaryzacyjny nie tylko potrafi usunąć odbicia słońca z powierzchni wody, ale także uwydatnia głębię koloru nieba. W praktyce, korzystając z filtra polaryzacyjnego, należy pamiętać o jego właściwej orientacji. Aby uzyskać optymalne rezultaty, warto obracać filtr w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dostosowując jego ustawienia do kąta padania światła. W branży fotograficznej filtr ten jest standardowym elementem wyposażenia, polecanym przez profesjonalistów, co świadczy o jego skuteczności i uniwersalności w różnych warunkach oświetleniowych.