Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 11:23
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 11:48

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie podłoże nadaje się do druku wizytówek?

A. Papier syntetyczny 80 g/m2
B. Papier offsetowy 100 g/m2
C. Karton powlekany 280 g/m2
D. Bibuła krepowana 45 g/m2
Karton powlekany 280 g/m2 jest najlepszym wyborem do druku wizytówek z kilku powodów. Przede wszystkim jego gramatura zapewnia odpowiednią sztywność i trwałość, co sprawia, że wizytówki są odporne na zagięcia i uszkodzenia. Karton powlekany charakteryzuje się gładką powierzchnią, co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości druku cyfrowego lub offsetowego. Dzięki temu kolory są żywe, a detale wyraźne, co jest kluczowe dla efektywnej prezentacji wizytówki. Ponadto, karton powlekany można łatwo laminować lub pokrywać foliami, co dodatkowo zwiększa jego odporność na czynniki zewnętrzne, takie jak wilgoć czy zarysowania. W branży poligraficznej standardy jakości są istotne, a wybór odpowiedniego podłoża wpływa na wrażenie, jakie wywiera wizytówka na potencjalnych klientach. Warto pamiętać, że wizytówka jest często pierwszym punktem kontaktu z klientem, dlatego jej jakość ma znaczenie. Dlatego karton powlekany 280 g/m2 jest najczęściej rekomendowanym podłożem do druku wizytówek.

Pytanie 2

Aby wykonać wkłady do oprawy zeszytowej, należy przeprowadzić następujące operacje technologiczne wykończeniowe:

A. impozycja użytków, nadkrawanie arkuszy, zszywanie nićmi oprawy
B. lakierowanie okładki, bigowanie okładki, złamywanie arkuszy, klejenie wkładu z okładką
C. złamywanie arkuszy, zszywanie drutem, okrawanie oprawy
D. bigowanie arkuszy, prasowanie arkuszy, frezowanie grzbietu wkładu, klejenie wkładu i okładki
Dobra robota! Wybrałeś poprawną odpowiedź, bo te kroki, które wymieniłeś, to naprawdę kluczowe elementy produkcji wkładów oprawy zeszytowej. Złamywanie arkuszy to taki moment, kiedy gięty papier ułatwia dalsze składanie, a zszywanie drutem sprawia, że wszystko trzyma się razem. To ważne, żeby zeszyt był solidny i długo służył. W przemyśle to standard – zwłaszcza przy produkcji zeszytów i broszur. A to okrawanie oprawy? No to też jest ważne, bo ładnie przycina krawędzie, dzięki czemu wszystko wygląda schludnie. Jak to wszystko się połączy, to wychodzi wysokiej jakości produkt, który klienci na pewno docenią. Co więcej, stosując te techniki, można poprawić efektywność i zmniejszyć straty materiałów. Super, że to zrozumiałeś!

Pytanie 3

"Dupleks" to metoda druku stosowana w kontekście wydruków

A. dwustronnych
B. na podłożu nacinanym
C. na podłożu samoprzylepnym
D. jednostronnych
Odpowiedź 'dwustronnych' jest poprawna, ponieważ termin 'dupleks' odnosi się do technologii drukowania, która pozwala na jednoczesne drukowanie na obu stronach arkusza papieru. Jest to szczególnie przydatne w przypadku wydruków, gdzie chcemy maksymalnie wykorzystać powierzchnię papieru, co jest istotne zarówno z perspektywy ekologicznej, jak i ekonomicznej. W kontekście produkcji materiałów reklamowych, broszur czy dokumentów, druk dupleksowy może znacznie zwiększyć efektywność procesu, redukując czas potrzebny na wykonanie wydruków oraz oszczędzając papier. W standardach branżowych, takich jak ISO 12647, druk dupleksowy jest zalecany w produkcji wysokiej jakości materiałów, gdzie istotne jest zachowanie odpowiednich parametrów kolorystycznych i jakościowych na obu stronach. W praktyce, drukarki wielofunkcyjne oraz komercyjne maszyny drukarskie często posiadają funkcjonalność automatycznego dupleksu, co zwiększa wydajność i komfort pracy operatorów.

Pytanie 4

Który z poniższych programów służy do składania elektronicznego dokumentu do druku na maszynie cyfrowej?

A. Adobe Acrobat
B. Dreamweaver
C. Adobe Photoshop
D. Impozycjoner
Impozycjoner to specjalistyczne oprogramowanie służące do montażu elektronicznego arkusza, które jest kluczowe w procesie druku cyfrowego. Jego głównym zadaniem jest optymalne rozmieszczenie elementów na arkuszu, co pozwala maksymalizować efektywność wykorzystania papieru oraz minimalizować straty materiałowe. W praktyce oznacza to, że dzięki zastosowaniu impozycjonera, projektant może precyzyjnie zdefiniować, jak powinny być rozmieszczone strony, aby po złożeniu i przycięciu uzyskać finalny produkt, który spełnia wszystkie wymagania jakościowe. Oprogramowanie to integruje się z innymi narzędziami używanymi w branży poligraficznej, co pozwala na automatyzację procesu oraz zmniejszenie ryzyka błędów ludzkich. Dobre praktyki w projektowaniu graficznym i druku zalecają korzystanie z impozycjonera, aby zapewnić zgodność z normami branżowymi, jak ISO 12647, które określają standardy jakości druku.

Pytanie 5

Jakie procesy technologiczne są związane z końcowym opracowaniem zadrukowanych papierowych kopert?

A. Wykrawanie, bigowanie, klejenie
B. Przekrawanie, bindowanie, klejenie
C. Nadkrawanie, składanie, zgrzewanie
D. Okrawanie, złamywanie, zszywanie
Wykrawanie, bigowanie i klejenie to naprawdę ważne etapy, które musisz znać, gdy mówimy o produkcji zadrukowanych papierowych kopert. Wykrawanie to wydaje się proste, ale polega na precyzyjnym wycinaniu kształtów z papieru przy użyciu specjalnych wykrojników. Dzięki temu każda koperta ma takie same wymiary i ładny wygląd. Bigowanie z kolei to gięcie papieru wzdłuż linii, co pomaga w późniejszym składaniu kopert i sprawia, że wyglądają one dobrze, a materiał się nie uszkadza. A klejenie to kluczowy moment, bo zapewnia, że koperty się nie otworzą ani nie rozkleją podczas transportu. W poligrafii trzeba stosować właściwe kleje, żeby wszystko było trwałe. Dobre wykończenie to nie tylko estetyka, ale też funkcjonalność, a te techniki są zgodne z najlepszymi praktykami w branży papierniczej, co w sumie zwiększa jakość końcowego produktu.

Pytanie 6

Jakimi jednostkami wyrażana jest rozdzielczość kolorowych bitmap przeznaczonych do druku cyfrowego broszur reklamowych?

A. dpi
B. spi
C. ppi
D. lpi
Rozważając inne jednostki, które mogłyby wydawać się odpowiednie, warto zwrócić uwagę na SPI (samples per inch), która jest mniej popularną jednostką stosowaną w kontekście skanowania i dotyczy liczby próbek w calu, ale nie odnosi się bezpośrednio do rozdzielczości bitmap przeznaczonych do druku. SPI jest użyteczne w kontekście cyfrowych skanów, ale nie jest standardem w druku. LPI (lines per inch) również nie jest odpowiednią jednostką dla bitmap. LPI odnosi się do rozdzielczości w kontekście druku rastra, gdzie określa liczbę linii rastra na cal, co jest istotne w technikach druku offsetowego, ale nie ma zastosowania w przypadku bitmap. Gdy mówimy o bitmapach, istotne jest, aby rozróżnić między jakością obrazu a jakością druku; podczas gdy DPI odnosi się do rozdzielczości druku, to PPI jest kluczowe dla przygotowania obrazu. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne, aby uniknąć typowych błędów związanych z przygotowaniem materiałów graficznych do druku, takich jak nieodpowiednia jakość obrazu, co może prowadzić do nieczytelnych lub niewyraźnych wydruków. Dlatego kluczowe jest, aby w kontekście druku bitmap zawsze odnosić się do PPI jako wskaźnika jakości obrazu, a nie do innych jednostek, które mogą być mylące.

Pytanie 7

Aby zrealizować oprawę zeszytową, kluczowym urządzeniem do łączenia wkładu z okładką jest

A. laminator
B. spiralówka
C. zszywarka drutem
D. agregat klejący
Zszywarka drutem jest kluczowym urządzeniem w procesie oprawy zeszytowej, ponieważ umożliwia trwałe połączenie wkładu i okładki w sposób estetyczny oraz funkcjonalny. Wykorzystanie zszywarki zapewnia stabilność i odporność na uszkodzenia mechaniczne, co jest istotne w kontekście długotrwałego użytkowania zeszytów. Standardowe zszywki stosowane w tego typu urządzeniach są zaprojektowane tak, aby wniknąć w papier i połączyć kilka arkuszy w jedną całość, co jest niezwykle ważne w kontekście produkcji materiałów edukacyjnych czy biurowych. Przykładem zastosowania zszywarki drutem mogą być szkolne zeszyty ćwiczeń, które muszą wytrzymać intensywne użytkowanie przez uczniów. Dobre praktyki nakazują także stosowanie zszywek o odpowiedniej grubości i długości w zależności od liczby arkuszy, co wpływa na jakość wykonania. Zszywanie jest również metodą przyjazną dla środowiska, ponieważ nie wymaga użycia dodatkowych materiałów, jak klej, co jest istotnym atutem w dobie rosnącej świadomości ekologicznej.

Pytanie 8

W dyszach drukujących piezoelektrycznych ciecz atramentowa jest wyrzucana przez

A. wypchnięcie przez tłoczek
B. odkształcenie kryształów
C. podniesienie temperatury
D. ciśnienie gazu
Wybór odpowiedzi związanych z wzrostem temperatury, wypchaniem tłoczkiem i ciśnieniem gazu jest błędny z kilku powodów. Wzrost temperatury, choć może wpływać na właściwości fizyczne atramentu, nie jest zasadniczym mechanizmem wyzwalającym proces wystrzeliwania. W dyszach piezoelektrycznych otwarcie i zamknięcie szczelin z atramentem jest realizowane przez mechaniczne odkształcenie kryształków, a nie przez podgrzewanie atramentu, co może prowadzić do jego przegrzania i zmiany właściwości. Ponadto, wypchnięcie tłoczkiem jest charakterystyczne dla dysz opartych na mechanizmie tłokowym, gdzie atrament jest przesuwany w wyniku ruchu tłoka, co jest zupełnie innym podejściem. W przypadku technologii piezoelektrycznej, nie mamy do czynienia z klasycznym tłokiem, a raczej z dynamicznym przekształceniem energii elektrycznej w mechaniczną. Ostatnia koncepcja, dotycząca ciśnienia gazu, również nie ma zastosowania w piezoelektrycznych dyszach drukujących, gdzie ciśnienie jest generowane przez deformację kryształów, a nie przez zewnętrzne źródło gazu. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla prawidłowego działania drukarek, a także dla rozwoju nowych, bardziej zaawansowanych technologii druku.

Pytanie 9

Jakie produkty poligraficzne nie wymagają dostosowania do indywidualnych potrzeb?

A. Recepty
B. Certyfikaty imienne
C. Identyfikatory z kodem QR
D. Afisze teatralne
Afisze teatralne są doskonałym przykładem produktów poligraficznych, które nie wymagają personalizacji. Ich głównym celem jest promocja wydarzeń artystycznych, takich jak przedstawienia, koncerty czy festiwale, i zazwyczaj zawierają one ogólne informacje o wydarzeniu, które są identyczne dla wszystkich odbiorców. Afisze mogą być drukowane w dużych nakładach i dystrybuowane w różnych miejscach, co czyni je efektywnym narzędziem marketingowym. W praktyce, produkcja afiszy teatralnych opiera się na standardach dotyczących jakości druku, takich jak dokładność kolorów i wytrzymałość papieru, co zapewnia ich atrakcyjny wygląd i trwałość. Używanie takiej formy promocji jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak stosowanie estetycznych układów graficznych oraz przemyślanej komunikacji wizualnej, co wpływa na zainteresowanie potencjalnych widzów. Efektywność afiszy tkwi również w ich zdolności przyciągania uwagi z daleka, co jest kluczowe w przestrzeni publicznej, gdzie konkurencja o uwagę jest duża.

Pytanie 10

Wskaź, jaki format stosuje się do tworzenia bazy danych dla spersonalizowanych wydruków?

A. JPG
B. XLS
C. WAV
D. SFW
Format XLS, czyli plik Excel, jest powszechnie wykorzystywany do opracowywania baz danych druków spersonalizowanych ze względu na swoje zaawansowane możliwości zarządzania danymi oraz funkcjonalności analityczne. Dzięki użyciu arkuszy kalkulacyjnych, użytkownicy mogą łatwo organizować, sortować i analizować duże zbiory danych, co jest niezwykle istotne w kontekście przygotowania spersonalizowanych dokumentów. Excel pozwala na tworzenie tabel, które mogą zawierać różne pola danych, takie jak imiona, adresy, numery zamówień i inne istotne informacje. Co więcej, możliwe jest korzystanie z różnych formatów wyjściowych, co ułatwia generowanie finalnych dokumentów, takich jak listy, etykiety czy faktury. W branży poligraficznej wykorzystanie formatów arkuszy kalkulacyjnych jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ umożliwia automatyzację procesów, co z kolei zwiększa efektywność i redukuje ryzyko błędów ludzkich. Warto również dodać, że współpraca z systemami CRM i ERP, które często eksportują dane w formacie XLS, czyni ten format idealnym do integracji w złożonych systemach informatycznych.

Pytanie 11

Aby wydrukować 50 sztuk wielobarwnych listów gratulacyjnych o wymiarach 250 x 380 mm, należy skorzystać z maszyny do druku cyfrowego w formacie SRA3, ponieważ

A. format SRA3 jest dostępny jedynie dla maszyn cyfrowych
B. jest to najbardziej efektywna technologia biorąc pod uwagę format oraz nakład
C. listy gratulacyjne można wydrukować wyłącznie na maszynie cyfrowej
D. druk offsetowy nie umożliwia druku w wielu kolorach
Odpowiedź wskazująca na to, że drukowanie 50 sztuk wielobarwnych listów gratulacyjnych na maszynie do druku cyfrowego formatu SRA3 jest optymalną technologią ze względu na format i nakład, jest poprawna. Druk cyfrowy charakteryzuje się niskimi kosztami przygotowania, co sprawia, że jest idealny dla małych nakładów, takich jak 50 sztuk. Wydajność i elastyczność tej technologii umożliwiają szybkie wprowadzenie zmian w projektach oraz personalizację, co jest istotne przy produkcji listów gratulacyjnych. Dodatkowo format SRA3, będący większym od A3, pozwala na swobodne mieszanie różnych formatów i łatwe dostosowanie do różnych projektów graficznych. W kontekście standardów branżowych, druk cyfrowy SRA3 jest często wykorzystywany w małych drukarniach, które potrzebują elastyczności w produkcji, co czyni go preferowanym rozwiązaniem dla takich zleceń. Przykładem może być sytuacja, gdzie drukuje się różne warianty kolorystyczne lub teksty, co jest znacznie utrudnione w druku offsetowym z uwagi na czasochłonność przygotowania form.

Pytanie 12

Jakie podłoże nadaje się do stworzenia cyfrowego druku, który ma przypominać obraz olejny?

A. Canvas
B. Poliester
C. Folia monomerowa
D. Folia one way vision
Canvas, czyli płótno, to idealny materiał do cyfrowego wydruku, szczególnie kiedy celem jest uzyskanie efektu przypominającego obraz olejny. Dzięki swojej teksturze, canvas umożliwia uzyskanie głębi i bogactwa kolorów, co jest kluczowe w odzwierciedlaniu detali typowych dla tradycyjnych technik malarskich. Wydruki na canvasie są często stosowane w galeriach sztuki, w dekoracji wnętrz oraz w projektach artystycznych, gdzie istotne jest zachowanie estetyki. Materiał ten jest także odporny na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie światła, co pozwala na długotrwałe cieszenie się efektami wydruku bez obaw o ich degradację. Ponadto, płótno można łatwo naciągnąć na ramy, co nadaje mu profesjonalny wygląd. W praktyce, wiele drukarni oferuje specjalistyczne usługi wydruku na canvasie, co potwierdza jego status jako jednego z preferowanych mediów do realizacji artystycznych projektów.

Pytanie 13

Który typ pliku nie jest wykorzystywany w procesach przygotowywania materiałów cyfrowych do druku wielkoformatowego?

A. JPG
B. PHP
C. PDF
D. TIFF
Format pliku PHP jest językiem skryptowym, często stosowanym do tworzenia dynamicznych stron internetowych. Nie jest to jednak format pliku graficznego ani dokumentowego używanego w procesach przygotowywania materiałów cyfrowych do druku. W kontekście druku wielkoformatowego, kluczowe formaty plików to PDF, JPG i TIFF, które są standardami w branży graficznej. PDF umożliwia zachowanie jakości grafiki oraz fontów niezależnie od platformy, JPG jest powszechnie używany do zdjęć, a TIFF charakteryzuje się wysoką jakością obrazu, co czyni go odpowiednim do profesjonalnego druku. W związku z tym, wykorzystanie formatu PHP w kontekście druku wielkoformatowego jest nieadekwatne, ponieważ nie spełnia wymogów technicznych dotyczących jakości i zgodności z urządzeniami drukarskimi.

Pytanie 14

Ile sztuk o wymiarach brutto 136 x 186 mm można umieścić na arkuszu w formacie SRA3?

A. 4
B. 2
C. 1
D. 8
Analizując odpowiedzi, które nie są poprawne, warto zrozumieć podstawowe zasady dotyczące planowania układów na arkuszach drukarskich. Odpowiedzi, które sugerują, że na arkuszu SRA3 można zmieścić 2 użytki lub 1, nie uwzględniają pełnego wykorzystania dostępnej powierzchni. Zastosowanie odpowiednio dużych wymiarów użytków oraz ich umiejscowienia na arkuszu jest kluczowe. W przypadku mniejszej liczby użytków, jak w odpowiedziach 1 i 3, można zauważyć, że błędnie przyjęto, iż brakuje miejsca na dodatkowe użytki, co jest nieprawdziwe w kontekście obliczeń. Przy podejmowaniu decyzji o rozmieszczeniu użytków, należy uwzględnić nie tylko same wymiary, ale również sposób, w jaki są one ułożone, aby maksymalizować powierzchnię. Często spotykanym błędem jest nieanalizowanie możliwości ustawienia użytków w różnych konfiguracjach, które mogą skutkować zmarnowaniem powierzchni. W kontekście druku cyfrowego czy offsetowego, efektywność, jaką można osiągnąć, ma kluczowe znaczenie dla rentowności produkcji. Dlatego zrozumienie podstawowych zasad optymalizacji rozmieszczenia elementów na arkuszu jest niezwykle istotne w zawodzie poligrafa czy projektanta graficznego.

Pytanie 15

Przeniesienie kształtu oraz rozmiarów modelu rzeczywistego do formy cyfrowej zazwyczaj odbywa się przy użyciu

A. aparatu cyfrowego
B. kamery internetowej
C. skanera 3D
D. kamery cyfrowej
Skaner 3D jest urządzeniem, które umożliwia przeniesienie kształtu oraz wymiarów obiektów rzeczywistych do postaci cyfrowej poprzez zbieranie danych o ich geometrii. Działa na zasadzie skanowania powierzchni obiektu z różnych kątów i tworzenia chmury punktów, która jest następnie przetwarzana na model trójwymiarowy. Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak inżynieria, architektura, medycyna, a także w rozwoju gier komputerowych. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym skanery 3D są używane do tworzenia dokładnych modeli części zamiennych, co pozwala na ich łatwiejsze projektowanie i reprodukcję. W architekturze skanery 3D mogą być wykorzystane do digitalizacji zabytków, co umożliwia ich konserwację oraz rekonstrukcję. Dzięki precyzji i szybkości działania skanera 3D, proces ten staje się znacznie bardziej efektywny, a uzyskane modele mogą być z łatwością integrowane z oprogramowaniem CAD, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w zakresie projektowania i inżynierii.

Pytanie 16

Aby wykonać nadruk na tkaninie tą metodą, konieczne jest użycie plotera

A. UV
B. do druku sublimacyjnego
C. do druku solwentowego
D. grawerującego
Odpowiedź 'do druku sublimacyjnego' jest prawidłowa, ponieważ metoda termotransferu polega na przenoszeniu obrazu na tkaninę za pomocą ciepła i ciśnienia, co jest kluczowe w procesie sublimacji. W technice sublimacyjnej tusz, który zawiera substancje barwiące, jest najpierw drukowany na specjalnym papierze, a następnie przenoszony na materiał, najczęściej poliester, przy użyciu prasy termicznej. W wyniku tego procesu tusz przechodzi ze stanu stałego bezpośrednio w gaz, co pozwala mu wniknąć w strukturę tkaniny, tworząc trwały nadruk, odporny na blaknięcie oraz ścieranie. Technologia ta jest szeroko stosowana w branży odzieżowej, produkcji gadżetów reklamowych oraz personalizacji produktów. Przykłady obejmują produkcję koszulek, flag, czy poduszek, gdzie wysoka jakość druku oraz żywe kolory są kluczowe. Dobrymi praktykami w tym zakresie są stosowanie materiałów o wysokiej zawartości poliestru, co zapewnia lepsze rezultaty oraz dbałość o odpowiednie parametry temperatury i czasu prasowania, co wpływa na jakość końcowego produktu.

Pytanie 17

Jakiego typu materiału należy użyć do stworzenia reklamy na szybie samochodowej, która pozwala na przenikanie światła jedynie z jednej strony?

A. Folię magnetyczną
B. Papier gumowany
C. Laminat UV
D. Folię One Way Vision
Folia One Way Vision jest idealnym rozwiązaniem do zastosowania w reklamach na szybach samochodowych, które mają przepuszczać światło tylko z jednej strony. Działa na zasadzie mikroperforacji, co pozwala na widoczność z wnętrza pojazdu na zewnątrz, jednocześnie ograniczając widoczność z zewnątrz do wnętrza. Jest to efekt, który jest szczególnie pożądany w przypadku reklam umieszczonych na tylnych szybach pojazdów, gdzie pasażerowie mogą cieszyć się prywatnością, a jednocześnie reklama jest doskonale widoczna dla przechodniów i innych kierowców. Użycie tej folii może nie tylko zwiększyć widoczność reklamy, ale również wpłynąć na estetykę pojazdu, gdyż dostępne są różne warianty kolorystyczne i wykończenia. Folie te są odporne na warunki atmosferyczne i UV, co gwarantuje długotrwałość reklamy, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży reklamowej. Dlatego stosowanie folii One Way Vision jest rekomendowane przez specjalistów zajmujących się reklamą zewnętrzną oraz marketingiem wizualnym.

Pytanie 18

Którego z narzędzi nie można wykorzystać do analizy i porównania kolorów wydruków?

A. Densytometru
B. Wzornika Pantone
C. Spektrofotometru
D. Przymiaru liniowego
Przymiar liniowy nie jest narzędziem odpowiednim do oceny i porównania kolorystyki wydruków, ponieważ jego podstawową funkcją jest pomiar długości, a nie analizy kolorystycznej. W procesie oceny kolorystyki wykorzystywane są narzędzia takie jak wzornik Pantone, który służy do identyfikacji i porównania kolorów na podstawie znormalizowanej palety kolorów, oraz spektrofotometr, który mierzy intensywność światła w różnych długościach fal, co pozwala na dokładną analizę kolorów i ich reprodukcji. Densytometr z kolei ocenia gęstość pigmentów w druku, co również dostarcza informacji o kolorystyce. Przymiar liniowy nie jest w stanie dostarczyć danych dotyczących kolorów, co wyklucza jego zastosowanie w kontekście oceny kolorystyki. W praktyce, aby prawidłowo ocenić wydruki, należy korzystać z odpowiednich narzędzi pomiarowych, które pozwolą na rzetelną analizę zgodnie z branżowymi standardami jakości. Warto również znać metodologię i techniki oceny kolorów, aby uzyskać wyniki zgodne z oczekiwaniami klientów oraz normami jakościowymi.

Pytanie 19

Pliki związane z rysunkami technicznymi utworzonymi w oprogramowaniu używanym do projektowania w dwóch i trzech wymiarach oraz komputerowego wspomagania projektowania (CAD) mają rozszerzenie

A. .psd
B. .cdr
C. .dwg
D. .png
Odpowiedzi .cdr, .psd oraz .png nie są odpowiednie w kontekście plików rysunków technicznych zaprojektowanych w programie CAD. Rozszerzenie .cdr jest używane przez program CorelDRAW, który jest aplikacją do grafiki wektorowej, a nie do rysunków technicznych. Chociaż CorelDRAW może być używany do tworzenia grafik, nie jest standardowym narzędziem do projektowania CAD, co ogranicza jego zastosowanie w inżynierii i architekturze. Plik .psd jest natomiast formatem używanym przez program Adobe Photoshop, służący do obróbki rastrowej obrazów. Z tego powodu, jego struktura nie nadaje się do przechowywania danych wektorowych ani informacji istotnych dla rysunków technicznych. Format .png to format graficzny przeznaczony głównie do obrazów rastrowych, który nie obsługuje warstw ani danych wektorowych, istotnych dla precyzyjnego odwzorowania rysunków technicznych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wybrania tych odpowiedzi, to brak zrozumienia różnicy między formatami graficznymi a formatami danych CAD, co skutkuje mieszaniem zastosowań i funkcji tych plików. Użytkownicy często mylą aplikacje graficzne z aplikacjami CAD, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów dotyczących formatów plików.

Pytanie 20

Jaką długość materiału na rolce trzeba przeznaczyć do produkcji 50 plakatów w formacie B0, skoro szerokość druku w ploterze wynosi 120 cm?

A. 70 m
B. 60 m
C. 45 m
D. 25 m
Wybór niepoprawnej długości podłoża może wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad związanych z formatowaniem plakatów oraz obliczaniem wymaganych materiałów do druku. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą sugerować zbyt niską ilość materiału, co wskazuje na niezrozumienie wymagań formatu B0 oraz szerokości zadruku. Format B0 ma wymiary, które wymagają dokładnych obliczeń, i nie można ich pomijać. Często można spotkać się z przekonaniem, że wystarczy jedynie uwzględnić szerokość rolki, jednak kluczowe jest zrozumienie, że wysokość każdego plakatu również ma znaczenie. W przypadku zadruku plakatów, gdzie szerokość zadruku wynosi 120 cm, nie można zignorować wymagań dotyczących długości materiału. Dodatkowo, wiele osób popełnia błąd w zaokrąglaniu długości podłoża do najbliższej liczby, nie uwzględniając całkowitej długości potrzebnej na wszystkie jednostki produkcyjne. W efekcie, przy niewłaściwych obliczeniach, może dojść do braku materiału, co prowadzi do opóźnień w produkcji oraz zwiększonych kosztów. Kluczowe jest zrozumienie, że precyzyjne obliczenia są fundamentem efektywnej produkcji, a każdy błąd w kalkulacjach może mieć poważne konsekwencje dla całego procesu druku.

Pytanie 21

Ile minimalnie arkuszy papieru formatu SRA3 jest potrzebnych do cyfrowego wydrukowania 400 zaproszeń o wymiarach 148 x 210 mm?

A. 400 sztuk
B. 200 sztuk
C. 100 sztuk
D. 500 sztuk
Jeśli wybrałeś inne liczby, jak 500, 200 czy 400 arkuszy, to może wynikać z tego, że nie do końca zrozumiałeś, jak to działa. Tak na przykład, jeśli ktoś zaznaczył 500, to pewnie pomylił liczbę zaproszeń z arkuszami. Z kolei 200 arkuszy sugeruje, że ktoś źle policzył, ile zaproszeń zmieści się na jednym arkuszu, co może prowadzić do kupowania za dużej ilości papieru. Przy 200 arkuszach na każdy wpadają tylko 2 zaproszenia, co jest zupełnie nieefektywne. Co do 400 arkuszy, to chyba ktoś myśli, że każde zaproszenie potrzebuje osobnego arkusza, co jest nie na miejscu w kontekście planowania produkcji. Takie podejście zwiększa wydatki i wpływa na środowisko, bo generuje więcej odpadów. W poligrafii lepiej robić wszystko z głową i umieć korzystać z materiałów efektywnie.

Pytanie 22

Jaki typ zamówienia jest planowany do realizacji, jeśli przygotowano materiał do druku w formacie canvas?

A. Druk reprodukcji obrazów
B. Drukowanie broszur reklamowych
C. Oklejenie pojazdu
D. Wykonanie roll-up'a
Drukowanie reprodukcji obrazów na płótnie typu canvas jest idealnym rozwiązaniem dla artystów oraz osób chcących odtworzyć swoje ulubione dzieła w formie wysokiej jakości reprodukcji. Płótno canvas charakteryzuje się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz wyjątkową jakością odwzorowania kolorów, co czyni je popularnym wyborem wśród profesjonalnych drukarni. W procesie drukowania reprodukcji na canvas wykorzystuje się techniki druku cyfrowego, które pozwalają na precyzyjne odwzorowanie detali i kolorów. Po zakończeniu druku, płótno często naciąga się na ramę, co zwiększa jego walory estetyczne i sprawia, że gotowy produkt może być od razu zawieszony na ścianie. Przykłady zastosowania obejmują reprodukcje znanych obrazów, fotografie artystyczne oraz unikalne projekty graficzne, które można wykorzystać zarówno w przestrzeni domowej, jak i w galeriach sztuki. Ponadto, stosowanie standardowych materiałów do druku, takich jak płótno canvas, wpisuje się w praktyki branżowe związane z jakością wydruków oraz ich długotrwałością. Warto również zauważyć, że takie reprodukcje cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku, co dodatkowo potwierdza ich znaczenie dla branży kreatywnej.

Pytanie 23

Jakie podłoże drukarskie jest najbardziej odpowiednie do ekspozycji z oświetleniem od tyłu?

A. Blacha
B. Płótno
C. Backlit
D. Papier
Podłoże drukowe typu Backlit jest specjalnie zaprojektowane do ekspozycji z podświetleniem od tyłu, co czyni je optymalnym wyborem w takich zastosowaniach. Materiał ten charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością światła, co pozwala na uzyskanie intensywnych i żywych kolorów, gdy jest podświetlany. W praktyce oznacza to, że grafiki i zdjęcia prezentują się efektownie, przyciągając uwagę widza. Backlit często stosuje się w reklamach świetlnych, banerach oraz wyświetlaczach w przestrzeniach publicznych, takich jak centra handlowe czy stacje metra. Dobre praktyki branżowe sugerują, że do druku na takim podłożu należy używać specjalnych tuszy pigmentowych, które nie tylko zapewniają wysoką jakość obrazu, ale także odporność na blaknięcie. Wykorzystanie podłoża Backlit staje się istotne w kontekście marketingu wizualnego, gdzie efektywna komunikacja wizualna jest kluczowa dla przyciągnięcia klientów. Dodatkowo, standardy jakości druku, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie odpowiednich materiałów w osiąganiu zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 24

Który komponent ekstrudera powoduje przesuw materiału termoplastycznego w metodzie druku FDM?

A. Radełko
B. Szyny
C. Cięgno
D. Prowadnica
Prowadnica, cięgno i szyny są elementami ekstrudera, ale ich rola w procesie druku FDM jest często mylnie rozumiana. Prowadnica to element, który zapewnia stabilność i kierunkowość ruchu, jednak nie ma ona bezpośredniego wpływu na transport materiału termoplastycznego. W rzeczywistości prowadnice odpowiadają głównie za ruch głowicy drukującej w osiach X, Y i Z, co nie ma związku z mechanizmem samym w sobie. Cięgno, choć również ważne, służy głównie do przenoszenia siły z silnika krokowego do mechanizmu ekstrudera, ale nie jest elementem odpowiedzialnym za wprowadzanie materiału do strefy grzewczej. Szyny, podobnie jak prowadnice, mają na celu jedynie zapewnienie płynności ruchu drukarki. Zrozumienie, że proces przetwarzania materiału odbywa się głównie dzięki radełku, jest kluczowe. Zbyt często użytkownicy koncentrują się na elementach mechanicznych, zaniedbując ich funkcje operacyjne. Dlatego ważne jest, aby podczas projektowania i eksploatacji drukarek 3D brać pod uwagę, że to właśnie radełko jest odpowiedzialne za efektywny ruch i kontrolę materiału, co ma bezpośredni wpływ na jakość druku. Zastosowanie niewłaściwych terminów lub koncentrowanie się na niewłaściwych elementach może prowadzić do nieporozumień i obniżenia efektywności procesu druku.

Pytanie 25

Jakie procesy są realizowane podczas oprawy broszury składającej się z 48 stron?

A. Zbieranie, bindowanie, gumowanie
B. Perforowanie, klejenie, wykrawanie
C. Kompletowanie, zszywanie, okrawanie
D. Złamywanie, bigowanie, foliowanie
Odpowiedź "Kompletowanie, zszywanie, okrawanie" jest naprawdę na miejscu, bo to kluczowe etapy, które trzeba uwzględnić w procesie oprawy zeszytowej broszury. Najpierw kompletowanie – zbieramy wszystkie strony w odpowiedniej kolejności, co daje sens i sprawia, że broszura wygląda estetycznie. Zszywanie, które robimy na przykład zszywaczem, to główna metoda łączenia stron, a jak dobrze to zrobimy, to broszura będzie trwała i ładna. No i okrawanie – to przycinanie brzegów, które sprawia, że wszystko wygląda profesjonalnie i pozbywamy się ewentualnych niedoskonałości powstałych przy druku. W praktyce te kroki są zgodne z dobrymi standardami w branży, co prowadzi do wysokiej jakości końcowego produktu. Warto zwracać uwagę na każdy kawałek tego procesu, bo dzięki temu mamy coś, co nie tylko zadowala klientów, ale też jest wytrzymałe na codzienną eksploatację.

Pytanie 26

Jakie działania należy wykonać w celu przygotowania maszyny cyfrowej do druku?

A. Wymiana środków barwiących, wykonanie odbitki próbnej, drukowanie nakładu
B. Włączenie wentylacji, kalibracja, ładowanie tonerów, porównanie wzoru z odbitką próbną
C. Uruchomienie, sprawdzenie poprawności plików, dobór podłoża
D. Kalibracja, ładowanie podłoża, kontrola tonerów
Odpowiadając na niektóre odpowiedzi, które nie pasują do najlepszych praktyk przygotowania maszyny do druku, można zauważyć pewne braki w rozumieniu procesu. Odpowiedzi skupiające się na uruchomieniu maszyny lub sprawdzaniu plików trochę mija się z celem, bo nie uwzględniają ważnych spraw jak kalibracja czy kontrola materiałów eksploatacyjnych, które powinny być zrobione najpierw. Na przykład, uruchomienie maszyny bez wcześniejszej kalibracji może prowadzić do błędów w kolorach i będzie trzeba poprawiać to później. Dobór podłoża jest ważny, ale nie zastąpi kalibracji, która jest naprawdę podstawowa dla spójnych wydruków. Co do wentylacji, to włączenie jej nie jest standardem w przygotowaniach, bo nie wpływa bezpośrednio na jakość wydruku. Wymiana środków barwiących czy robienie próbki to etapy związane z produkcją, ale nie mogą zastąpić tych kluczowych działań jak kontrola tonerów. Niestety, takie niepełne zrozumienie sprawy może prowadzić do typowych błędów, jak późne wykrywanie problemów z jakością druku, co przynosi opóźnienia w realizacji zamówień i niezadowolenie klientów. Dlatego warto skupić się na tych właściwych działaniach przygotowawczych, żeby zapewnić wysoką jakość końcowych produktów.

Pytanie 27

Jakie podłoże nadaje się do drukowania folderów promocyjnych na cyfrowej drukarce elektrofotograficznej?

A. Tektura lita 420 g/m2
B. Papier syntetyczny 60 g/m2
C. Karton powlekany 250 g/m2
D. Papier niepowlekany offsetowy 150 g/m2
Papier syntetyczny o gramaturze 60 g/m2, mimo że może wydawać się atrakcyjną opcją na pierwszy rzut oka, nie jest odpowiednim wyborem dla folderów reklamowych drukowanych na cyfrowych drukarkach elektrofotograficznych. Jego niska gramatura sprawia, że materiał jest zbyt cienki, co negatywnie wpływa na stabilność i trwałość gotowego produktu. Foldery reklamowe muszą być wykonane z podłoża, które jest wystarczająco mocne, aby wytrzymać wielokrotne użytkowanie. Ponadto, papier syntetyczny nie jest optymalny dla druku elektrofotograficznego, ponieważ jego powłoka może powodować problemy z przyczepnością tonera, prowadząc do blaknięcia kolorów i ogólnej niskiej jakości druku. Z kolei papier niepowlekany offsetowy o gramaturze 150 g/m2, choć jest bardziej odpowiedni niż papier syntetyczny, jest nadal niewystarczający. Jego niepowlekana powierzchnia nie zapewnia wymaganej gładkości, co może prowadzić do niedostatecznej ostrości detali podczas druku. Tektura lita o gramaturze 420 g/m2, mimo że jest bardzo wytrzymała, może być zbyt sztywna i ciężka, co nie jest korzystne dla folderów, które powinny być łatwe do rozłożenia i transportu. Wybierając podłoże do druku, należy zatem kierować się nie tylko estetyką, ale także technicznymi wymaganiami druku oraz funkcjonalnością finalnego produktu, aby uniknąć typowych błędów w ocenie jakości materiałów.

Pytanie 28

Aby uzyskać portret o jakości fotograficznej w wydruku cyfrowym, powinno się zastosować papier

A. offsetowy
B. niepowlekany
C. metalizowany
D. powlekany
Wybór papieru powlekanego do cyfrowego wydruku portretu o jakości fotograficznej jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości efektu wizualnego. Papier powlekany, dzięki swojej gładkiej powierzchni, pozwala na lepsze wchłanianie tuszu, co przekłada się na wyraźniejsze detale oraz intensywniejsze kolory. Tego typu papier jest często stosowany w profesjonalnych drukarniach oraz studiach fotograficznych, gdzie jakość wydruków jest priorytetem. Przykładowo, papier powlekany typu glossy lub satin jest idealny do druku zdjęć portretowych, ponieważ podkreśla kontrast oraz głębię kolorów, co jest niezwykle istotne w przypadku oświetlenia i tonacji skóry. Dodatkowo, stosowanie papieru powlekanego jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej, gdzie często wykorzystuje się go do produkcji albumów fotograficznych czy wystaw. Warto również zauważyć, że wybór odpowiedniego papieru wpływa nie tylko na jakość wizualną, ale również na trwałość wydruku, co jest istotne dla zachowania wspomnień w doskonałej formie przez wiele lat.

Pytanie 29

Jakie oznaczenie wskazuje na jednostronne drukowanie w wielu kolorach?

A. 2+1
B. 4+1
C. 4+0
D. 1+0
Odpowiedź 4+0 oznacza drukowanie wielobarwne jednostronne, co jest standardową terminologią stosowaną w branży poligraficznej. Cyfry w tym oznaczeniu wskazują na liczbę kolorów używanych w druku oraz liczbę stron, na których zostanie wykonany druk. W tym przypadku '4' odnosi się do czterech kolorów w druku, co zazwyczaj oznacza paletę CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny), standardowo wykorzystywaną w procesie druku offsetowego. '0' oznacza, że drukowana jest tylko jedna strona materiału. Ta forma druku jest często stosowana w produkcji materiałów reklamowych, broszur, ulotek oraz wszelkich innych materiałów, gdzie estetyka i jakość koloru są kluczowe. W praktyce, zrozumienie tego oznaczenia jest niezbędne przy zamawianiu usług drukarskich, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wymagań dotyczących druku oraz przewidywanie kosztów produkcji. Dobrą praktyką jest zawsze upewnienie się, że zamówienie druku jest zgodne z tymi standardowymi oznaczeniami, co ułatwia komunikację z drukarnią oraz zapewnia wysoką jakość finalnego produktu.

Pytanie 30

Jaką metodę wykańczania wykorzystuje się w procesie wytwarzania znaczków pocztowych?

A. Złamywanie
B. Nadkrawanie
C. Laminowanie
D. Perforowanie
Nadkrawanie, laminowanie oraz złamywanie to procesy, które, mimo że mają zastosowanie w różnych gałęziach produkcji papierowej, nie są odpowiednie dla wykańczania znaczków pocztowych. Nadkrawanie polega na precyzyjnym cięciu materiału wzdłuż określonych linii, co w przypadku znaczków mogłoby prowadzić do ich uszkodzenia zamiast ułatwiać oddzielanie. Laminowanie to technika pokrywania materiału warstwą folii, co zwiększa jego wytrzymałość, ale nie spełnia funkcji ułatwiającej oddzielanie. Złamywanie odnosi się do procesu gięcia materiału, co nie ma zastosowania w produkcji znaczków, które muszą być zachowane w formie płaskiej, aby mogły być przyklejane na koperty. Te błędne koncepcje wynikają często z niepełnego zrozumienia procesów produkcyjnych oraz ich celów. W przypadku produkcji znaczków pocztowych kluczowe jest, aby każdy element był precyzyjnie zaprojektowany i dostosowany do wymagań użytkowników końcowych. Dlatego perforacja, jako właściwa metoda, umożliwia zachowanie jakości oraz funkcjonalności znaczków, podczas gdy inne metody nie są dostosowane do ich specyficznych potrzeb.

Pytanie 31

Do systemów wystawowych druków nie wlicza się

A. x-bannerów
B. potykaczy
C. stojaków na foldery
D. przeszklonych gablot
Przeszklone gabloty nie są klasyfikowane jako systemy wystawiennicze wydruków, ponieważ są to elementy służące do ochrony i eksponowania materiałów graficznych, takich jak plakaty czy dokumenty, w sposób zamknięty i zabezpieczony. W przeciwieństwie do x-bannerów, stojaków na foldery czy potykaczy, które są zaprojektowane do aktywnej promocji i komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej, gabloty mają na celu głównie ochronę treści przed zniszczeniem lub niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. W praktyce, stosowanie przeszklonych gablot w miejscach takich jak szkoły, urzędy czy wystawy umożliwia bezpieczne eksponowanie materiałów, jednocześnie zwiększając ich trwałość. Warto również zauważyć, że standardy branżowe dotyczące wystawiennictwa podkreślają znaczenie dostępności i widoczności materiałów. Gabloty, będąc zamkniętymi, mogą ograniczać interakcję odbiorców z wyświetlanymi treściami, co nie sprzyja aktywnej komunikacji marketingowej.

Pytanie 32

Podgrzewanie fusera, czyli wałka grzewczego, stanowi istotny element przygotowań do maszyny drukującej w technologii

A. jonograficznej
B. magnetograficznej
C. elektrofotograficznej
D. natryskowej
Wybór technologii jonograficznej, natryskowej czy magnetograficznej zamiast elektrofotograficznej pokazuje, że coś jest nie tak z rozumieniem procesów drukowania. Technologia jonograficzna wydaje się spoko, ale nie używa fusera tak, jak to jest w elektrofotografii. Tam chodzi o elektrostatykę, która przyciąga tusz do papieru, więc podgrzewanie tonera nie wchodzi w grę. Z kolei technologia natryskowa to po prostu rozpryskiwanie atramentu na papier, więc też nie potrzebuje fusera. A technologia magnetograficzna, która z elektrofotografią trochę się pokrywa, też działa inaczej. Używa magnesów do przenoszenia tonera i nie ma potrzeby podgrzewania jak w elektrofotografii. Często ludzie mylą te technologie i ich procesy, co wprowadza w błąd. Wiedza o różnicach między nimi jest naprawdę ważna, żeby zrozumieć, jak działa drukarka i co jest istotne w procesie. To pozwala lepiej dobierać urządzenia do konkretnych potrzeb i łatwiej diagnozować problemy podczas używania.

Pytanie 33

Dokument PDF przeznaczony do druku, który ma tło w wielu kolorach i tonacjach, powinien mieć spad drukarski o minimalnej wartości

A. 3mm
B. 2cm
C. 5cm
D. 1mm
Wydruk pliku PDF z tłem wielobarwnym i wielotonalnym wymaga uwzględnienia spadu drukarskiego, który powinien wynosić co najmniej 3 mm. Spad jest to dodatkowa przestrzeń, która jest dodawana wokół projektu, aby zapewnić, że kolor lub obraz pokrywa cały obszar, nawet po przycięciu papieru. Jeśli spad jest zbyt mały, może dojść do niezamierzonych białych krawędzi na finalnym wydruku, co jest szczególnie problematyczne w przypadku kolorowych tła. Standardy branżowe, takie jak ISO 12647, zalecają stosowanie minimalnego spadu na poziomie 3 mm, aby zminimalizować ryzyko błędów związanych z obróbką i cięciem. Przykładem zastosowania spadu w praktyce jest projektowanie ulotek lub plakatów, gdzie tło sięga do samej krawędzi, co wymaga dodania spadu, aby przycięcie było precyzyjne. Uwzględnienie spadów to kluczowy element przygotowania projektu do druku, który powinien być zawsze brany pod uwagę, aby zapewnić wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 34

Wymiana tonerów w urządzeniu drukującym powinna odbywać się po wyłączeniu go z zasilania?

A. ponieważ tylko wtedy kolory tonerów są widoczne
B. z powodu oszczędności energii
C. ze względu na niebezpieczeństwo porażenia prądem
D. ponieważ jedynie wtedy pracownik ma swobodny dostęp do urządzenia
Odpowiedź, że trzeba odłączyć zasilanie przy uzupełnianiu tonerów, jest jak najbardziej na miejscu. To naprawdę ważne dla bezpieczeństwa osób, które obsługują te maszyny. Kiedy pracujesz z urządzeniami elektrycznymi, zawsze istnieje ryzyko porażenia prądem, a to może być naprawdę groźne. Dobrą praktyką jest wyłączanie sprzętu przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac, w tym zmiany tonerów. Wiele instrukcji wyraźnie podkreśla, że zanim cokolwiek zrobimy z urządzeniem, musimy je wyłączyć. Na przykład, jeśli pracownik nie odłączy maszyny i zacznie wymieniać toner, to może się zdarzyć, że ładunek elektryczny go porazi. Dlatego tak ważne jest, by przestrzegać zasad BHP, bo to naprawdę chroni wszystkich użytkowników sprzętu.

Pytanie 35

Którego z wymienionych materiałów używa się z acetonem do uzyskania gładkiej powierzchni po druku?

A. Nylon
B. ABS
C. PLA
D. PETG
Aceton to taki fajny rozpuszczalnik, który w drukowaniu 3D jest całkiem przydatny, zwłaszcza przy materiale ABS. Jak chcesz, żeby Twoje wydruki wyglądały lepiej, to można je wygładzić acetonem. Działa to tak: wsadzasz swój wydruk do zamkniętego pojemnika z acetonem i on rozpuszcza górną warstwę materiału. Efekt? Powierzchnia wychodzi gładka i estetyczna, bez żadnych niedoskonałości. W przemyśle wiele osób to robi, bo takie wygładzenie nie tylko ładnie wygląda, ale też wzmacnia model. To dlatego, że aceton i ABS mają dość podobne właściwości chemiczne, więc dobrze na siebie działają. Pamiętaj jednak, że aceton jest łatwopalny i trzeba z nim uważać, bo może być szkodliwy dla zdrowia. Jak się dobrze to zrobi, to można osiągnąć naprawdę fajne efekty w obróbce modeli 3D.

Pytanie 36

Proces przygotowania folii wylewanej do druku wskazuje, że zlecenie dotyczy

A. wykonania roll-upa
B. przygotowywania plakatów
C. drukowania standów
D. oklejania samochodu
Odpowiedź 'oklejania samochodu' jest poprawna, ponieważ przygotowanie do drukowania folii wylewanej najczęściej odnosi się do aplikacji, które wymagają wysokiej jakości wydruków, odpornych na warunki atmosferyczne oraz mechaniczne. Folie wylewane, dzięki swojej elastyczności i odporności na promieniowanie UV, są idealnym materiałem do oklejania pojazdów, co pozwala na uzyskanie długotrwałych i estetycznych efektów. W procesie oklejania samochodu, kluczowe jest dokładne przygotowanie podłoża, które powinno być czyste i suche, aby zapewnić odpowiednią przyczepność folii. Używając folii wylewanych, można również uzyskać efekty specjalne, takie jak efekty metaliczne czy matowe. Dobrze zaplanowany proces oklejania samochodu może również w znaczący sposób wpływać na jego wygląd oraz promocję marki, co stanowi jeden z elementów marketingu wizualnego. Przykładowo, firmy często decydują się na oklejanie flot pojazdów, aby zwiększyć rozpoznawalność marki w przestrzeni publicznej.

Pytanie 37

Ploter drukujący na bazie rozpuszczalników zużywa 20 ml atramentu CMYK na 1 m2 druku. Jaką powierzchnię można pokryć czterema pojemnikami o pojemności 960 ml?

A. 480 m2
B. 96 m2
C. 192 m2
D. 240 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi często występują nieporozumienia związane z obliczaniem zużycia atramentu i powierzchni, którą można zadrukować. Wiele osób może nie uwzględniać, że całkowita pojemność zasobników jest kluczowa w obliczeniach. Na przykład, jeśli ktoś obliczy, że jeden zasobnik wystarcza na 240 m2, może to wynikać z mylnego założenia, że zużycie atramentu jest proporcjonalne do liczby zasobników, bez uwzględnienia ich pojemności. W rzeczywistości, aby uzyskać prawidłowy wynik, należy zawsze początkowo obliczyć łączną ilość atramentu dostępną w zasobnikach, co w tym przypadku daje 3840 ml. Następnie, dzieląc tę wartość przez ilość atramentu zużywanego na 1 m2, co wynosi 20 ml, uzyskujemy właściwą powierzchnię 192 m2. Często również pojawia się problem z założeniem, że każdy kolor atramentu (CMYK) działa niezależnie, co w druku solwentowym nie jest prawdą, ponieważ wszystkie kolory są używane jednocześnie. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że przy dokładnym obliczaniu zużycia atramentu do powierzchni, należy uwzględniać zarówno pojemność zasobników, jak i całkowite zużycie atramentu na zadruk, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży druku.

Pytanie 38

Jakie ustawienie należy określić przy regulacji parametrów laminatora?

A. Skład używanej folii do laminacji
B. Wymiar materiału laminowanego
C. Współczynnik lambda folii
D. Czas działania walca kalandrującego
Współczynnik lambda folii, choć istotny w kontekście właściwości termoizolacyjnych materiałów, nie ma bezpośredniego wpływu na regulację ustawień laminatora. W kontekście laminowania bardziej istotne są parametry fizyczne samego papieru oraz folii, takie jak grubość czy struktura, niż ich właściwości izolacyjne. Skład stosowanej folii do laminowania jest ważny, ale nie może stanowić podstawy do regulacji ustawień urządzenia. Ważnym aspektem jest zrozumienie, że laminatory są przystosowane do pracy z określonymi rodzajami folii, które powinny być zgodne z wymogami producenta. Czas pracy walca kalandrującego to kolejny czynnik, który nie może być ustalany bezpośrednio, gdyż zależy on od wymiarów laminowanego materiału i zastosowanej folii, a nie odwrotnie. Przykładowo, zbyt długi czas laminacji może prowadzić do nadmiernego nagrzewania się folii, co skutkuje jej deformacją lub uszkodzeniem, a zbyt krótki czas może nie zapewnić odpowiedniego połączenia między folią a papierem. Warto zwrócić uwagę, że wiele osób przyjmuje mylną koncepcję, iż skupienie się na właściwościach folii i czasu pracy walca kalandrującego załatwi sprawę, jednak każdy z tych elementów powinien być dostosowany do wymiarów laminowanego użytku, co jest kluczowe dla sukcesu laminowania.

Pytanie 39

Jak długo potrwa wydrukowanie 20 banerów o wymiarach 3 x 4 m, jeśli ploter wielkoformatowy ma wydajność 6 m2 na godzinę?

A. 24 h
B. 12 h
C. 20 h
D. 40 h
Aby obliczyć czas potrzebny na wydrukowanie 20 banerów o wymiarach 3 x 4 m, najpierw należy obliczyć całkowitą powierzchnię, która ma być wydrukowana. Powierzchnia jednego banera wynosi 3 m x 4 m, co daje 12 m². Dla 20 banerów całkowita powierzchnia wynosi 20 x 12 m² = 240 m². Mając na uwadze wydajność plotera wynoszącą 6 m² na godzinę, możemy obliczyć czas potrzebny do wydrukowania 240 m². Dzieląc całkowitą powierzchnię 240 m² przez wydajność 6 m²/h, otrzymujemy 240 m² / 6 m²/h = 40 godzin. Tak więc, czas potrzebny na wydrukowanie 20 banerów wynosi 40 godzin. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży druku wielkoformatowego, gdzie precyzja i czas realizacji są istotnymi czynnikami wpływającymi na efektywność produkcji i satysfakcję klientów. W praktyce, planowanie czasu wydruku jest ważne dla optymalizacji pracy i zarządzania projektami.

Pytanie 40

Jakie właściwości są monitorowane podczas oceny jakości dwustronnych wydruków cyfrowych?

A. Układ włókien na zadrukowanym materiale
B. Jasność papieru w niezadrukowanych częściach arkusza
C. Dopasowanie obrazu na stronie przedniej i tylnej wydruku
D. Intensywność kolorów Pantone w zadrukowanych obszarach
Pasowanie obrazu na awersie i rewersie wydruku jest kluczowym parametrem podczas oceny jakości dwustronnych wydruków cyfrowych, ponieważ zapewnia spójność wizualną i estetyczną całego produktu. W procesie druku, szczególnie w przypadku materiałów takich jak broszury, katalogi czy ulotki, dokładne dopasowanie elementów graficznych pomiędzy stronami jest niezbędne, aby uniknąć negatywnego wpływu na wrażenia odbiorców. Przykładowo, w przypadku druku na papierze powlekanym, niewłaściwe pasowanie może skutkować przesunięciem wizualnym elementów, co wpływa na postrzeganą jakość i profesjonalizm finalnego wydruku. Zgodnie z normami ISO 12647, które dotyczą procesu druku, kontrola pasowania obrazu jest jednym z elementów zapewniających wysoką jakość produkcji, a zastosowanie systemów pomiarowych, takich jak kontrolery wydruku, może pomóc w monitorowaniu tego aspektu. Właściwe pasowanie obrazu nie tylko wpływa na estetykę, ale również na funkcjonalność dokumentów, gdzie istotne jest, aby treść była łatwo odczytywana i nie była zakrywana przez nieprawidłowe dopasowanie.