Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 07:20
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 07:42

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na placu kontenerowym do czynności manipulacyjnych są stosowane 4 typy wozów podsiębiernych. Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, który wóz uzyskał największą wydajność na godzinę?

Typy wozów podsiębiernichLiczba godzin pracy wozu podsiębierniego
[h]
Liczba przemieszczonych kontenerów
[szt.]
A.4707 050
B.1201 200
C.3504 550
D.6307 560
A. Wóz podsiębierny C.
B. Wóz podsiębierny A.
C. Wóz podsiębierny B.
D. Wóz podsiębierny D.
Wóz podsiębierny A okazał się najlepszy, jeśli chodzi o wydajność. To wynika z analizy danych w tabeli, która pokazuje, jak wiele kontenerów różne wózki transportują w ciągu godziny. Wóz A przewozi 15 kontenerów na godzinę, co jest zdecydowanie najwyższą wartością. W praktyce, wysoka wydajność transportu kontenerów jest mega istotna w logistyce. W branży transportowej, używanie wozów o takiej wydajności pomaga ograniczyć koszty i zwiększyć zadowolenie klientów, bo szybko dostarczają towary. Przykładem tego może być optymalizacja floty, gdzie lepiej wybrać wóz A, żeby całość działała sprawniej. Warto pamiętać, żeby regularnie sprawdzać wydajność sprzętu, bo to pozwala ciągle poprawiać procesy logistyczne.

Pytanie 2

Jakiego typu umowa jest uregulowana przepisami Kodeksu Cywilnego?

A. Faktoringu
B. Kredytu
C. Licencyjnej
D. Przewozu
Umowa przewozu to coś, co reguluje Kodeks Cywilny, zwłaszcza Księga III, Tytuł X. Zgodnie z artykułem 774, przewoźnik musi przewieźć rzeczy i je wydac', a nadawca z kolei płaci za przewóz. Można powiedzieć, że ta umowa jest istotna w różnych sytuacjach, jak na przykład przy organizacji transportu w handlu czy logistyce. Różne formy przewozu, jak transport drogowy, kolejowy czy lotniczy, również są objęte tymi przepisami, co czyni je naprawdę ważnymi dla całego rynku transportowego. No i warto zauważyć, że umowa przewozu różni się od innych umów, jak np. umowy kredytowe, które są regulowane innymi ustawami, jak ustawa o kredycie konsumenckim, czy umowy licencyjne wiążące się z prawem autorskim.

Pytanie 3

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym, maksymalna prędkość na autostradzie dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wynosi

A. 120 km/h
B. 90 km/h
C. 140 km/h
D. 105 km/h
Odpowiedź 140 km/h jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, dopuszczalna prędkość dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wynosi 140 km/h na autostradach. Ta regulacja ma na celu umożliwienie sprawnego i bezpiecznego poruszania się pojazdów na drogach szybkiego ruchu, co jest kluczowe dla efektywności transportu. Warto podkreślić, że wyższe limity prędkości dla pojazdów osobowych i dostawczych sprzyjają zmniejszeniu korków oraz poprawiają czas dostaw. Przykładem zastosowania tej regulacji jest transport towarów, gdzie przewoźnicy muszą planować trasy uwzględniając prędkości maksymalne, co przekłada się na czas pracy kierowców i koszty operacyjne. Dodatkowo, przestrzeganie limitów prędkości ma istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, minimalizując ryzyko wypadków, które mogą być bardziej prawdopodobne przy zbyt dużej prędkości. Z tego powodu, znajomość i stosowanie się do przepisów dotyczących prędkości jest kluczowe dla wszystkich uczestników ruchu.

Pytanie 4

W celu transportu pszenicy siewnej wykorzystując palety, należy użyć

A. pojemników ażurowych
B. skrzyn metalowych
C. pudeł kartonowych
D. worków jutowych
Worki jutowe to naprawdę fajny wybór do transportu pszenicy siewnej. Dlaczego? Bo mają świetne właściwości, które pomagają utrzymać nasiona w dobrej formie. Juta, z której są zrobione, to naturalne włókno, które świetnie wentyluje i odprowadza wilgoć. To mega ważne, żeby pszenica się nie zepsuła podczas transportu. Do tego te worki są wytrzymałe, nie łamią się łatwo, więc nie musisz się martwić, że coś się z nimi stanie. No i co fajne, można je wykorzystywać kilka razy, co jest korzystne zarówno dla portfela, jak i dla naszej planety. Standardy w branży, jak normy ISO, też zwracają uwagę na takie ekologiczne i efektywne rozwiązania. Można je spotkać w wielu gospodarstwach rolnych, które zajmują się sprzedażą nasion, a także w magazynach, gdzie trzeba te produkty przechowywać w odpowiednich warunkach.

Pytanie 5

Jak wygląda właściwa sekwencja wymiany dokumentów oraz działań między zleceniodawcą a zleceniobiorcą?

A. Oferta —> zapytanie o ofertę —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
B. Zamówienie —> zapytanie o ofertę —> oferta —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
C. Zapytanie o ofertę —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
D. Realizacja usługi —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> zapytanie o ofertę
Wybór nieprawidłowej kolejności wymiany dokumentów często opiera się na niepełnym zrozumieniu procesu zakupowego i błędnym założeniu, że dokumenty mogą być wymieniane w dowolnej kolejności. Pierwszy krok w każdej transakcji powinien zawsze dotyczyć zapytania o ofertę, co jest kluczowym elementem w budowaniu relacji z dostawcami. Pominięcie tego kroku, jak sugerują inne odpowiedzi, prowadzi do nieporozumień, ponieważ bez szczegółowych informacji na temat dostępnych produktów lub usług, zleceniodawca nie jest w stanie podjąć świadomej decyzji. Kolejnym błędem jest złożenie zamówienia przed otrzymaniem oferty, co może skutkować zakupem usługi, która nie spełnia oczekiwań zleceniodawcy. Złożenie zamówienia bez wcześniejszego potwierdzenia oferty może również prowadzić do konfliktów i sporów dotyczących ceny oraz zakresu usług. Dla każdej organizacji kluczowe jest, aby dokumentacja była zgodna z ustalonymi standardami i procedurami, które zapewnią prawidłowy przebieg transakcji. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do nieefektywności oraz strat finansowych, co podkreśla znaczenie właściwego zarządzania dokumentacją w relacji z dostawcami.

Pytanie 6

W tabeli zestawiono proporcje między masą i objętością dla przykładowych ładunków. Oblicz minimalną liczbę potrzebnych środków transportu wg objętości do przewozu 24 ton żyta, jeżeli każdy środek transportu ma przestrzeń ładunkową o wymiarach 3,60 x 1,70 x 1,10 m?

Rodzaj produktuPrzeciętna masa 1 m3 [kg]Przeciętna objętość 1 t [m3]
Pszenica7501,33
Żyto6501,50
Jęczmień6001,67
A. 4 środki transportu.
B. 40 środków transportu.
C. 36 środków transportu.
D. 6 środków transportu.
Odpowiedź wskazująca na potrzebę 6 środków transportu jest prawidłowa, ponieważ pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni ładunkowej. Obliczenia wykazały, że 24 tony żyta zajmują objętość 36 m³. Średnia objętość jednego środka transportu wynosi 6,732 m³. Podzielając 36 m³ przez 6,732 m³ uzyskujemy wynik około 5,35, co oznacza, że potrzebujemy zaokrąglić do 6, aby w pełni pomieścić ładunek. W praktyce, zrozumienie takich obliczeń jest kluczowe w branży logistycznej i transportowej, gdzie efektywność kosztowa i czasowa ma ogromne znaczenie. Przyjęte dobre praktyki w logistyce zalecają zawsze uwzględniać margines bezpieczeństwa w obliczeniach, co zapobiega niedoborom przestrzeni w trakcie transportu. Obliczenia te powinny być rutynowo stosowane podczas planowania wszelkiego rodzaju transportów, aby zapewnić maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów i uniknąć przestojów.

Pytanie 7

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych W jakim terminie, zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi, spedytor ma obowiązek udzielić odpowiedzi na złożoną reklamację?

24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.

24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.

24.3. Procedura reklamacyjna związana z wykonywaniem przez spedytora funkcji przewoźnika umownego uregulowana jest odrębnymi przepisami.

A. 14 dni.
B. 30 dni.
C. 7 dni.
D. 21 dni.
Zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi, spedytor ma obowiązek udzielić odpowiedzi na złożoną reklamację w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Jest to standardowa praktyka w branży spedycyjnej, mająca na celu zapewnienie efektywności i przejrzystości w procesie reklamacyjnym. Przykładowo, jeśli reklamacja dotycząca uszkodzenia towaru zostanie złożona 1 marca, spedytor powinien przesłać odpowiedź najpóźniej do 15 marca. Taki termin umożliwia klientowi szybkie uzyskanie informacji na temat dalszych kroków oraz potencjalnych rekompensat. Dodatkowo, stosowanie się do określonych terminów w odpowiedziach na reklamacje jest zgodne z ogólnymi zasadami dobrego zarządzania klientem, co może wpływać na poziom zaufania oraz satysfakcji klientów. Warto również zauważyć, że przestrzeganie tego terminu jest nie tylko obowiązkiem spedycyjnym, ale także elementem budowania długotrwałych relacji z kontrahentami, co jest kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Pytanie 8

Podstawowe symbole używane do oznaczenia opakowań jednostkowych

A. służą do zachęcania do zakupu danego produktu
B. umożliwiają rozpoznanie produktu oraz producenta
C. określają sposób transportu i przechowywania towaru
D. informują o wybranych właściwościach opakowania i jego cenie
Choć każdy z zaproponowanych celów oznakowania opakowań ma swoje miejsce w dyskusji o marketingu i logistyce, to jednak nie oddają one pełnego zakresu funkcji, jakie spełniają znaki zasadnicze. Oznakowanie nie tylko określa sposób obchodzenia się z towarem, lecz jego głównym celem jest jednoznaczna identyfikacja wyrobów oraz ich producentów. W praktyce, oznakowanie, które koncentruje się na instrukcjach użytkowania lub sposobie przechowywania, nie zapewnia kluczowych informacji o pochodzeniu produktu, co jest kluczowe dla konsumentów, którzy często kierują się marką i reputacją producenta w procesie zakupowym. Ponadto, informacje na temat cech opakowania oraz ceny są ważne, ale nie stanowią one głównego celu oznakowania. Zbyt duży nacisk na te aspekty może prowadzić do sytuacji, w której konsumenci są zdezorientowani lub nie są w stanie szybko znaleźć istotnych dla nich informacji. Co więcej, oznakowanie mające na celu jedynie zachęcenie do zakupu, bez dostarczenia konkretnych informacji o produkcie, może narazić producentów na zarzuty o wprowadzanie w błąd. Dlatego kluczowym jest, aby oznakowanie opakowań było zgodne z dobrymi praktykami branżowymi oraz regulacjami prawnymi, które kładą nacisk na przejrzystość i jednoznaczność informacji. Właściwe podejście do oznakowania nie tylko podnosi wartość produktu, ale również buduje zaufanie w relacjach z klientami.

Pytanie 9

Czym zajmuje się konwencja COTIF?

A. przewozem towarów samolotami.
B. transportem morskim.
C. międzynarodowym przewozem towarów koleją.
D. przewozem towarów wymagających szybkiego transportu wodnego.
Konwencja COTIF (Convention concerning International Carriage by Rail) stanowi kluczowy dokument regulujący międzynarodowy przewóz towarów koleją. Przyjęta w 1980 roku, konwencja ta ma na celu uproszczenie procedur związanych z przewozem towarów oraz zapewnienie spójnych zasad odpowiedzialności przewoźników. Przykładowo, w praktyce COTIF zdefiniowała zasady dotyczące umowy przewozu, prawa i obowiązki przewoźnika oraz nadawcy, a także zasady dochodzenia roszczeń w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru. Współczesne podejście do transportu kolejowego kładzie duży nacisk na efektywność logistyczną, co czyni COTIF istotnym narzędziem w międzynarodowym handlu. Wiedza na temat COTIF jest niezbędna dla specjalistów zajmujących się logistyką oraz prawem transportowym, a także dla firm przewozowych, które operują na rynku międzynarodowym. Znajomość konwencji pozwala na lepsze zrozumienie przepisów dotyczących odpowiedzialności oraz procedur celnych, co przekłada się na bardziej efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw.

Pytanie 10

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, określ który pojazd uzyskał najwyższy wskaźnik wykorzystania pojemności skrzyni ładownej.

PojazdPojemność skrzyni ładownej [m3]Liczba jednostek ładunkowych umieszczonych w pojeździe [szt.]Objętość jednej jednostki ładunkowej [m3]
A.68,4281,96
B.87,4202,40
C.91,2341,06
D.45,6162,11
A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Pojazd A uzyskał najwyższy wskaźnik wykorzystania pojemności skrzyni ładownej, wynoszący około 0,802, co oznacza, że efektywnie wykorzystuje 80,2% swojej pojemności. Taki wynik jest przykładem efektywnego zarządzania przestrzenią ładunkową, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. W praktyce, wyższy wskaźnik wykorzystania pojemności skrzyni ładunkowej oznacza nie tylko lepszą efektywność operacyjną, ale również mniejsze koszty transportu na jednostkę towaru. Przemysł transportowy coraz bardziej zwraca uwagę na optymalizację ładowności, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej może przyczynić się do zmniejszenia liczby kursów potrzebnych do przewiezienia tej samej ilości towaru, co z kolei wpływa na redukcję emisji CO2 i obniżenie kosztów paliwa. Dobrą praktyką w branży logistycznej jest regularne analizowanie wskaźników efektywności, co pozwala na dostosowanie floty do zmieniających się wymagań i optymalizację procesów transportowych.

Pytanie 11

Jakim typem środka transportu należy przewozić artykuły głęboko mrożone?

A. izoterma zwykła.
B. izoterma wzmocniona.
C. furgon.
D. chłodnia.
Chłodnia jest odpowiednim środkiem transportu do przewozu artykułów głęboko mrożonych, ponieważ jest specjalnie zaprojektowana do utrzymywania niskich temperatur potrzebnych do zachowania jakości i bezpieczeństwa produktów mrożonych. W przeciwieństwie do furgonów i izoterm, które mogą nie mieć wystarczającej izolacji termicznej oraz precyzyjnego systemu chłodzenia, chłodnie zapewniają stabilną temperaturę przez dłuższy czas. Na przykład w transporcie ryb czy mięsa, konieczne jest, aby temperatura nie przekraczała -18°C, co jest standardem w branży spożywczej. Użycie chłodni pozwala na dostarczenie produktów do punktów sprzedaży z zachowaniem ich świeżości, co jest kluczowe dla zadowolenia klientów oraz przestrzegania norm sanitarnych. Dodatkowo, chłodnie często posiadają systemy monitorowania temperatury, co zwiększa bezpieczeństwo przewozu. W praktyce, transport na dużą skalę żywności mrożonej, takiej jak lody czy gotowe posiłki, bez odpowiedniej chłodni, mógłby prowadzić do dużych strat finansowych i niezgodności z normami jakościowymi.

Pytanie 12

Stawka podatku na usługi oferowane przez firmę transportową wynosi 23%. Jaki będzie całkowity koszt za usługi, które kosztują 1 900,00 zł, jeżeli marża stosowana przez firmę to 10%?

A. 2 090,00 zł
B. 2 570,70 zł
C. 2 337,00 zł
D. 2 103,30 zł
Aby obliczyć koszt brutto usług transportowych, należy najpierw uwzględnić marżę przedsiębiorstwa oraz stawkę podatku VAT. Koszt wytworzenia usług wynosi 1 900,00 zł. Przy marży 10% najpierw obliczamy wysokość marży: 1 900,00 zł * 10% = 190,00 zł. Dodając tę kwotę do kosztu wytworzenia, otrzymujemy cenę netto: 1 900,00 zł + 190,00 zł = 2 090,00 zł. Następnie, aby uzyskać cenę brutto, musimy doliczyć podatek VAT, który w przypadku usług transportowych wynosi 23%. Wartość VAT na poziomie 23% obliczamy jako: 2 090,00 zł * 23% = 479,70 zł. Zatem koszt brutto wynosi: 2 090,00 zł + 479,70 zł = 2 569,70 zł, co po zaokrągleniu daje 2 570,70 zł. Przy obliczeniach takich jak te, istotne jest stosowanie właściwych stawek podatkowych oraz uwzględnienie marży, co jest kluczowe w branży transportowej. Zrozumienie mechanizmów wyceny usług pozwala przedsiębiorstwom na efektywne planowanie finansowe i konkurencyjność na rynku.

Pytanie 13

W skład funkcji wspierających w ośrodkach logistycznych wchodzi

A. spedycja
B. przechowywanie
C. transport zewnętrzny
D. zarządzanie zleceniami
Zarządzanie zamówieniami, magazynowanie i transport zewnętrzny to funkcje, które z pewnością odgrywają istotną rolę w centrach logistycznych; jednak nie są one klasyfikowane jako funkcje pomocnicze, co może prowadzić do pewnych nieporozumień. Zarządzanie zamówieniami koncentruje się przede wszystkim na koordynacji procesu zakupu i realizacji zamówień. Chociaż jest to kluczowy element operacji logistycznych, jest to działalność bardziej związana z front-endem procesów niż z działalnością pomocniczą. Magazynowanie zaś dotyczy przechowywania towarów oraz zarządzania zapasami, zapewniając efektywność przestrzenną i czasową, ale nie obejmuje aspektów organizacji transportu. Z kolei transport zewnętrzny to proces fizycznego przemieszczania towarów, który wymaga zewnętrznych partnerów logistycznych i nie jest bezpośrednio związany z wewnętrznymi operacjami spedycyjnymi. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do pomylenia tych funkcji, to zbytnie uproszczenie roli spedycji, która jest skomplikowanym procesem integrującym różne aspekty logistyki, w tym zarządzanie relacjami z przewoźnikami oraz optymalizację kosztów dostawy. W rzeczywistości, funkcja spedycji jest nieodłącznym elementem łańcucha dostaw, który łączy wszystkie inne funkcje w celu zapewnienia efektywności całego procesu logistycznego.

Pytanie 14

Transport ładunku od nadawcy do odbiorcy odbywa się na dystansie 320 km z przeciętną prędkością 40 km/h. Wyznacz czas dostarczenia ładunku, biorąc pod uwagę, że załadunek i rozładunek towaru trwają po 20 minut.

A. 7h i 40 minut
B. 8h i 30 minut
C. 7h i 20 minut
D. 8h i 40 minut
Czas dostawy ładunku można obliczyć, uwzględniając zarówno czas transportu, jak i czas załadunku oraz rozładunku. W tym przypadku przewożony ładunek przebywa odległość 320 km z prędkością średnią 40 km/h. Aby obliczyć czas transportu, należy zastosować wzór: czas = odległość / prędkość. Zatem czas transportu wynosi 320 km / 40 km/h = 8 godzin. Dodatkowo, czas załadunku wynoszący 20 minut oraz czas rozładunku wynoszący 20 minut razem dają 40 minut (20 minut + 20 minut). Przekształcając 40 minut na godziny, otrzymujemy 2/3 godziny. Suma czasu transportu (8 godzin) oraz czasu załadunku i rozładunku (2/3 godziny) wynosi: 8 godzin + 2/3 godziny, co daje 8 godzin i 40 minut. W branży transportowej i logistycznej kluczowe jest uwzględnianie wszystkich aspektów czasowych, aby zapewnić terminowość dostaw i efektywność operacyjną, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 15

Jednostka transportowa składająca się z samochodu ciężarowego i przyczepy, przewożąca materiały niebezpieczne, powinna posiadać na wyposażeniu co najmniej

Inne wyposażenie
Każda jednostka transportowa przewożąca towary niebezpieczne powinna posiadać:

(a)     następujące wyposażenie awaryjne ogólnego stosowania:
  • klin do podkładania pod koła odpowiadający masie pojazdu i średnicy kół, co najmniej jeden na każdy pojazd;
  • dwa stojące znaki ostrzegawcze (np. pachołki odblaskowe, trójkąty odblaskowe lub lampy błyskowe o świetle barwy pomarańczowej, zasilane niezależnie od instalacji elektrycznej pojazdu);
  • odpowiednią kamizelkę ostrzegawczą lub ubranie ostrzegawcze dla każdego członka załogi pojazdu (np. określone w normie EN 471);
  • latarkę (patrz również 8.3.4) dla każdego członka załogi pojazdu;

(b)     sprzęt do ochrony dróg oddechowych, zgodnie z wymaganiem dodatkowym S7 (patrz dział 8.5), jeżeli to wymaganie dodatkowe ma zastosowanie na podstawie zapisu w kolumnie (19) tabeli A w dziale 3.2;

(c)     środki ochrony indywidualnej i wyposażenie niezbędne do wykonania czynności dodatkowych lub specjalnych określonych w instrukcjach pisemnych, o których mowa pod 5.4.3.
A. 1 klin pod koła.
B. 2 kliny pod koła.
C. 3 kliny pod koła.
D. 4 kliny pod koła.
Wybór odpowiedzi wskazującej na większą liczbę klinów, niż to wymagane, może sugerować błędne zrozumienie przepisów i praktycznych potrzeb związanych z transportem materiałów niebezpiecznych. Zgodnie z regulacjami ADR, każdy pojazd w zestawie transportowym powinien być wyposażony w co najmniej jeden klin, jednak kluczowe jest, aby zagwarantować, że każdy z pojazdów posiada odpowiednie zabezpieczenia. Odpowiedzi sugerujące, że potrzeba więcej niż dwóch klinów dla zestawu ciężarowego oraz przyczepy mogą wynikać z niewłaściwego oszacowania potrzeb transportowych lub braku znajomości praktycznych aspektów operacji transportowych. Często błędne wnioski są wynikiem myślenia, które nie bierze pod uwagę specyfikacji technicznych pojazdów. Na przykład, nadużywanie liczby klinów może prowadzić do niepotrzebnych kosztów oraz zwiększenia wagi ładunku, co jest nieefektywne w kontekście transportu. Konieczne jest zrozumienie, że nadmiar klinów nie zwiększa bezpieczeństwa, a ich właściwe rozmieszczenie i dostosowanie do specyfiki pojazdów jest kluczem do skutecznego zabezpieczenia ładunku. W praktyce, odpowiednie zabezpieczenie jednostek transportowych nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także przyczynia się do efektywności całego procesu logistycznego.

Pytanie 16

Automatyczne rozpoznawanie, wykorzystywane do rejestrowania oraz odczytywania danych za pomocą technologii radiowej, jest określane skrótem

A. RFID
B. MRP
C. ECR
D. WMS
RFID, czyli Radio Frequency Identification, to technologia automatycznej identyfikacji, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych pomiędzy tagiem a czytnikiem. Tag RFID zawiera chip i antenę, które umożliwiają komunikację z czytnikiem, co pozwala na szybki i efektywny zapis oraz odczyt informacji. Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w różnych branżach, od logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw po identyfikację zwierząt. Przykładem zastosowania RFID w logistyce może być śledzenie przesyłek w magazynach, gdzie tagi RFID umieszczone na paletach umożliwiają automatyczne skanowanie i aktualizację stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, standardy takie jak ISO/IEC 18000 regulują kwestie związane z RFID, co zapewnia interoperacyjność urządzeń i systemów. Dzięki zastosowaniu RFID można znacząco poprawić efektywność operacyjną, zredukować błędy ludzkie oraz zwiększyć przejrzystość procesów biznesowych.

Pytanie 17

W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?

A. Do zaksięgowania przychodu
B. W celu poinformowania o wyglądzie rzeczywistej faktury oraz kosztach zrealizowanej transakcji
C. Aby uiścić podatek za wykonane usługi
D. Do zaewidencjonowania należności w książkach rachunkowych
Faktura pro forma jest dokumentem, który ma na celu przedstawienie klientowi przewidywanych kosztów związanych z realizacją usługi. W przeciwieństwie do standardowej faktury, faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, a jedynie ofertą, która umożliwia stronie zamawiającej zapoznanie się z kosztami przed podjęciem decyzji o finalizacji transakcji. Jest to szczególnie istotne w branży spedycyjnej, gdzie złożoność i zmienność kosztów transportu mogą wpływać na decyzje klientów. Dzięki fakturze pro forma przedsiębiorstwo spedycyjne może jasno i przejrzyście przedstawić wszystkie opłaty związane z usługą, co pozwala uniknąć nieporozumień i nieprzyjemnych niespodzianek przy ostatecznym rozrachunku. Przykładowo, firma może uwzględnić w fakturze pro forma takie elementy jak koszt transportu, opłaty celne czy ubezpieczenie ładunku. Taki dokument nie tylko spełnia rolę informacyjną, ale także może stanowić podstawę do rezerwacji usług przez klienta, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży spedycyjnej.

Pytanie 18

Zgodnie z którą zasadą INCOTERMS 2020 sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek, zawarcia umowy przewozu drogą wodną oraz poniesienia kosztów transportu do portu przeznaczenia, podczas gdy kupujący odpowiada za przesyłkę od chwili, gdy towar znajdzie się na statku?

A. DDP
B. DAP
C. FCA
D. CFR
Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS 2020 sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na statek oraz za pokrycie kosztów frachtu i transportu do portu przeznaczenia. Oznacza to, że sprzedający musi zorganizować i opłacić transport morski, jednak ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek. W praktyce oznacza to, że sprzedający zobowiązany jest do zapewnienia, że towar dotrze do portu przeznaczenia, ale wszelkie ewentualne szkody czy straty ponosi kupujący od momentu załadunku. Przykładem zastosowania formuły CFR może być sytuacja, gdy europejski producent wysyła towar do klienta w Azji. Producent organizuje transport morski, lecz odpowiedzialność za towar spoczywa na kliencie w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek. Poznanie i zrozumienie tej formuły jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem w międzynarodowej wymianie towarowej, a jej stosowanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 19

Który, zgodnie z konwencją AETR, z podanych harmonogramów czasu pracy kierowcy jest prawidłowy?

A.4 godziny jazdy20 minut przerwy4 godziny jazdy25 minut odpoczynku1 godzina jazdy9 godzin odpoczynku
B.4 godziny jazdy15 minut przerwy5 godzin jazdy30 minut odpoczynku3 godziny jazdy
C.4,5 godziny jazdy45 minut przerwy4,5 godziny jazdy11 godzin odpoczynku
D.5 godzin jazdy30 minut przerwy4 godziny jazdy9 godzin odpoczynku
A. C.
B. A.
C. B.
D. D.
Odpowiedź C jest słuszna, bo dobrze odzwierciedla zasady konwencji AETR dotyczące pracy kierowców. Z reguły, po maksymalnie 4,5 godzinach jazdy kierowca musi zrobić przerwę na minimum 45 minut. To jest ważne, żeby się zregenerować oraz poprawić bezpieczeństwo na drodze. I pamiętaj, po 9 godzinach jazdy kierowca powinien mieć co najmniej 11 godzin na odpoczynek. Harmonogram C pokazuje właściwe przerwy i odpoczynki, co jest zgodne z tymi zasadami. Można by to zobrazować planując długie trasy tak, żeby kierowcy zawsze mieli zaplanowane przerwy, co jest super istotne dla bezpieczeństwa wszystkich na drodze.

Pytanie 20

Naczepa ciężarówki jest opróżniana przez wózek, który w trakcie jednego cyklu podnosi 2 palety. Jeden cykl pracy wózka obejmuje cztery operacje, które trwają kolejno: jazda środka transportu bez palety – 70 sekund, podniesienie palety – 11 sekund, jazda środka transportu z paletą – 83 sekundy, odkładanie palety – 16 sekund. Ile czasu potrzeba na rozładunek naczepy, na której znajduje się 66 palet?

A. 3 godziny 18 minut
B. 33 minuty
C. 1 godzinę 39 minut
D. 22 minuty
W przypadku błędnych odpowiedzi istnieje tendencja do nieprawidłowego zrozumienia sekwencji operacji oraz czasu ich trwania. Osoby, które wybrały inne opcje, mogą nie dostrzegać, jak ważne jest prawidłowe zsumowanie czasów poszczególnych operacji. Często przyczyną błędów jest nieodpowiednie zrozumienie liczby cykli, które są konieczne do rozładunku wszystkich palet oraz sposób, w jaki te cykle są zorganizowane. Na przykład, wiele osób może pomylić się w obliczeniach, gdyż nie uwzględniają, że wózek może podjąć jednocześnie 2 palety, a więc efektywnie zmniejsza liczbę cykli, co prowadzi do błędnych wniosków o całkowitym czasie. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego oszacowania czasu dla pojedynczego cyklu, co może prowadzić do znaczącego przeszacowania. Dlatego kluczowe jest skupienie się na metodycznym podejściu do obliczeń, zgodnie z branżowymi standardami efektywności operacyjnej, które podkreślają znaczenie precyzyjnych wyliczeń w planowaniu logistycznym. Używanie symulacji lub narzędzi optymalizacyjnych może również pomóc w lepszym zrozumieniu i przewidywaniu takich procesów, co jest niezbędne w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 21

Ile palet typu EUR trzeba przygotować do ułożenia 720 worków z zbożem o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 800 x 400 x 100 mm, zakładając, że wysokość paletowej jednostki ładunkowej nie może być większa niż 800 mm?

A. 80 palet
B. 40 palet
C. 20 palet
D. 120 palet
Aby obliczyć liczbę palet typu EUR potrzebnych do ułożenia 720 worków ze zbożem o wymiarach 800 x 400 x 100 mm, należy najpierw obliczyć objętość jednego worka. Obliczamy ją, mnożąc wymiary: 800 mm * 400 mm * 100 mm, co daje 32 000 000 mm³, czyli 32 litry. Następnie, obliczamy całkowitą objętość 720 worków, co wynosi 720 * 32 litry = 23 040 litrów. Paleta typu EUR ma standardowe wymiary 1200 x 800 mm, co oznacza, że może pomieścić ładunek o wysokości do 800 mm. W przypadku worków, można je układać jeden na drugim. Zmieszczą się 8 worków w wysokości (800 mm / 100 mm). Oznacza to, że na jednej palecie zmieści się 1200 mm / 800 mm = 1,5 w poziomie oraz 800 mm / 400 mm = 2 w pionie, co daje 1,5 * 2 * 8 = 24 worki na paletę. Dlatego potrzebujemy 720 / 24 = 30 palet, co zaokrągla się do 40, aby spełnić wymagania dotyczące wysokości ładunku. Przykłady zastosowania tej wiedzy można znaleźć w logistyce, gdzie efektywne rozmieszczanie towarów wpływa na koszty transportu i magazynowania. Używanie standardowych palet i ich właściwe obliczenia przyczynia się do optymalizacji procesów magazynowych i transportowych.

Pytanie 22

W państwach członkowskich Unii Europejskiej istnieje obowiązek stosowania w transporcie chłodniczym urządzeń do pomiaru oraz rejestracji i systemów monitorowania

A. wilgotności
B. ciśnienia
C. temperatury
D. drgań
Poprawna odpowiedź to 'temperatury', ponieważ w transporcie chłodniczym kluczową rolę odgrywa utrzymanie odpowiedniej temperatury towarów, zwłaszcza tych wrażliwych na zmiany temperatury, takich jak żywność i leki. Wszelkie odchylenia od ustalonych parametrów mogą prowadzić do zepsucia się towaru, co wiąże się z dużymi stratami finansowymi oraz zagrożeniem dla zdrowia konsumentów. W Unii Europejskiej stosowanie rejestratorów temperatury jest zgodne z regulacjami, takimi jak rozporządzenie (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny żywności, które wymaga monitorowania warunków przechowywania i transportu produktów spożywczych. Praktyczne przykłady zastosowania obejmują stosowanie systemów monitorowania, które rejestrują dane w czasie rzeczywistym, a także umożliwiają alerty w przypadku przekroczenia dopuszczalnych zakresów temperatury. Dzięki tym systemom można zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo produktów, a także spełnić wymogi prawne.

Pytanie 23

Na jakie narzędzie z marketingu mix powinno zwrócić uwagę przedsiębiorstwo, gdy dla jego przyszłych klientów kluczowa jest jakość oferowanych usług?

A. Promocję
B. Produkt
C. Cenę
D. Dystrybucję
W kontekście marketingu mix, odpowiedź "produkt" jest kluczowa, gdyż jakość świadczonych usług jest fundamentalnym atrybutem, który przyciąga klientów. Klient, który poszukuje wysokiej jakości usług, oczekuje, że produkt, czyli usługa, będzie spełniać jego oczekiwania pod względem efektywności, użyteczności oraz zadowolenia. Przykładem może być branża hotelarska, gdzie jakość usług, takich jak obsługa klienta, czystość czy dostępność udogodnień, ma bezpośredni wpływ na satysfakcję gości oraz ich decyzje o powrocie. Dobre praktyki sugerują, że przedsiębiorstwa powinny inwestować w szkolenia personelu oraz monitorować opinie klientów, co pozwala na ciągłe doskonalenie oferty. Wysoka jakość produktów jest również często związana z innowacyjnością oraz dostosowaniem do zmieniających się potrzeb klientów, co może prowadzić do zwiększenia lojalności i przewagi konkurencyjnej. Dlatego kluczowe jest, aby przedsiębiorstwo skupiło się na jakości oferowanych usług jako centralnym punkcie swojego marketingu mix.

Pytanie 24

Jakie rodzaje substancji niebezpiecznych są zaliczane do klasy 8?

A. Zakaźne
B. Utleniające
C. Trujące
D. Żrące
Materiały z klasy 8 to substancje, które mogą naprawdę szkodzić, bo są żrące. Mogą uszkodzić tkanki i zniszczyć różne materiały. Jako przykład można podać kwas siarkowy, który często spotykamy w przemyśle chemicznym. No i są też akumulatory kwasowe. W ważnych sprawach, takich jak etykietowanie i przechowywanie tych rzeczy, musimy przestrzegać norm, jak na przykład OSHA czy REACH. To wszystko dla bezpieczeństwa ludzi i środowiska. A jeśli chodzi o transport, to są specjalne przepisy ADR, które mówią, jak to robić, żeby było bezpiecznie. Dlatego warto znać klasyfikację materiałów niebezpiecznych, bo w pracy to jest mega ważne, żeby dobrze zarządzać ryzykiem związanym z ich używaniem.

Pytanie 25

Wklęsłe miejsce w podłodze pojazdu, przebiegające wzdłuż jego osi podłużnej, które ułatwia przytwierdzenie oraz unieruchomienie ładunku w formie kręgów i pozwala na obniżenie środka ciężkości załadowanego pojazdu, nazywa się

A. coilmulda
B. odbojnik
C. naprowadzacz
D. tiefbett
Coilmulda, czyli nieckowate zagłębienie w podłodze pojazdu, jest kluczowym elementem w transporcie ładunków, zwłaszcza kręgów. Umożliwia ono efektywne unieruchomienie ładunku, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa w czasie transportu. Dzięki obniżeniu środka ciężkości załadowanego pojazdu, coilmulda przyczynia się do zwiększenia stabilności i manewrowości pojazdu, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza w przypadku ciężkich ładunków. Zastosowanie coilmuldy w praktyce można zaobserwować w transportach kolejowych oraz ciężarowych, gdzie dbałość o bezpieczeństwo i stabilność pojazdu jest priorytetem. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie odpowiedniego mocowania ładunku w celu minimalizacji ryzyka podczas transportu. Dlatego znajomość i umiejętność korzystania z coilmuldy jest niezbędna dla profesjonalnych przewoźników oraz operatorów logistycznych, którzy dążą do zapewnienia najwyższej jakości usług.

Pytanie 26

Jaką wagę obliczeniową należy zastosować do wyliczenia frachtu za 12 sztuk paczek o wymiarach
0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, jeżeli przelicznik 1m³ = 1 000 kg?

A. 2 688 kg
B. 3 840 kg
C. 3 360 kg
D. 6 720 kg
Aby obliczyć wagę obliczeniową przesyłek na podstawie ich wymiarów, należy najpierw obliczyć objętość jednej przesyłki, a następnie pomnożyć ją przez ilość przesyłek oraz przelicznik wagowy. W tym przypadku, wymiary jednej przesyłki wynoszą 0,7 m x 0,8 m x 0,4 m. Obliczamy objętość: 0,7 * 0,8 * 0,4 = 0,224 m³. Następnie mnożymy tę wartość przez liczbę przesyłek: 0,224 m³ * 12 = 2,688 m³. Ponieważ przelicznik wynosi 1 m³ = 1 000 kg, to waga obliczeniowa wynosi 2,688 m³ * 1 000 kg/m³ = 2,688 kg. Tego typu obliczenia są standardowo stosowane w logistyce do ustalania kosztów transportu, gdzie waga obliczeniowa (czyli objętość przeliczone na wagę) jest kluczowym czynnikiem wpływającym na fracht. Używanie obliczeń opartych na objętości zamiast rzeczywistej wagi jest szczególnie istotne w przypadku lekkich, ale objętnych przesyłek, co jest zgodne z praktykami w branży transportowej.

Pytanie 27

Jak daleko, w kilometrach, jest w stanie bez przerwy jechać kierowca ciężkiego pojazdu, jeśli prędkość jazdy wynosi 80 km/h?

A. 270 km
B. 720 km
C. 405 km
D. 360 km
Odpowiedź 360 km jest prawidłowa, gdyż kierowca pojazdu wysokotonażowego może prowadzić pojazd bez przerwy przez maksymalnie 9 godzin, zgodnie z przepisami regulującymi czas pracy kierowców. Przy prędkości 80 km/h, w ciągu 9 godzin pokona on 720 km. Jednak w rzeczywistości, biorąc pod uwagę codzienne ograniczenia, takie jak przerwy na odpoczynek, czas pracy nie powinien przekraczać 9 godzin w ciągu doby. Dlatego też, stosując praktyczne podejście, jeżeli kierowca pokonałby 360 km, będzie mógł utrzymać odpowiednie normy odpoczynku i nie przekroczyć maksymalnego czasu pracy. W praktyce, w transporcie drogowym należy przestrzegać nie tylko przepisów prawa, ale również zasad bezpieczeństwa, co wymaga planowania tras z uwzględnieniem odpowiednich przerw na odpoczynek. Transport wysokotonażowy wiąże się z dużą odpowiedzialnością, dlatego zrozumienie i stosowanie norm dotyczących czasu pracy jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 28

Jakie zasady handlowe, używane przede wszystkim w kontekście podziału wydatków, towarzyszą transportowi kombinowanemu od miejsca zakupu do celu?

A. CEMT
B. Incoterms
C. FIATA
D. Combiterms
Combiterms to zdefiniowany zestaw reguł handlowych, które są szczególnie istotne w kontekście transportu kombinowanego. Głównym celem tych reguł jest precyzyjne określenie podziału kosztów oraz ryzyk pomiędzy sprzedającym a kupującym. Reguły te odzwierciedlają współczesne praktyki w logistyce, gdzie towary często przemieszczają się różnymi środkami transportu, takimi jak ciężarówki, statki i pociągi. Przykładem zastosowania Combiterms może być sytuacja, w której producent w Europie wysyła swoje towary do klienta w Azji. Zastosowanie tych reguł pozwala na jasne określenie, kto ponosi koszty transportu, ubezpieczenia oraz ryzyka w trakcie transportu. Combiterms łączą w sobie elementy tradycyjnych reguł Incoterms, ale są dostosowane do specyfiki transportu multimodalnego. Wiedza na temat tych reguł jest kluczowa dla profesjonalistów w zakresie logistyki i łańcucha dostaw, umożliwiając im skuteczne zarządzanie kosztami oraz ryzykiem.

Pytanie 29

Zapotrzebowanie na usługę przewozową, za którą klient jest gotów zapłacić ustaloną kwotę w określonym czasie, określa się jako

A. podaż
B. popyt
C. oferta handlowa
D. zapytanie ofertowe
Popyt to kluczowe pojęcie w ekonomii, które odnosi się do ilości towarów lub usług, które nabywcy są gotowi kupić po określonej cenie w danym czasie. W kontekście usług transportowych, popyt oznacza zainteresowanie klientów korzystaniem z tych usług, co jest niezbędne dla funkcjonowania rynku. Przykładem może być sytuacja, gdy firma transportowa dostrzega wzrost zapotrzebowania na przewóz towarów w określonym regionie, co może prowadzić do zwiększenia liczby kursów i floty transportowej. Zrozumienie popytu pozwala przedsiębiorcom podejmować decyzje o inwestycjach i dostosowywaniu oferty do potrzeb rynku. Również w praktyce, analiza popytu jest kluczowa dla planowania strategii marketingowych oraz doboru odpowiednich kanałów dystrybucji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Ponadto, znajomość kształtowania się popytu umożliwia firmom efektywne zarządzanie kosztami oraz optymalizację procesów, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 30

Firma zajmująca się transportem otrzymała zlecenie na przewóz 20 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda ma masę brutto wynoszącą 700 kg. W związku z tym, najbardziej odpowiednim środkiem transportu, ze względu na jego ładowność, będzie tabor

A. niskotonażowy
B. dostawczy
C. wysokotonażowy
D. średniotonażowy
Wybór taboru wysokotonażowego do transportu 20 palet, które ważą po 700 kg każda, jest naprawdę dobrym posunięciem. Te ciężarówki, co mają przynajmniej 18 ton ładowności, pozwalają na zabranie większej ilości ładunku za jednym razem. Dzięki temu nie tylko zmniejszamy koszty transportu, ale i czas dostawy. Co więcej, pojazdy o większej ładowności pomagają też w ograniczeniu emisji CO2 na tonokilometr, co jest teraz bardzo na czasie, zwłaszcza jak myślimy o ochronie środowiska. W praktyce, przy 20 paletach o łącznej wadze 14 ton, te większe ciężarówki świetnie się sprawdzają, bo można zminimalizować liczbę kursów do wykonania. To w branży transportowej ma ogromne znaczenie – oszczędzamy na paliwie i robociźnie, co pomaga w utrzymaniu firmy na rynku. Jest sporo modeli takich ciężarówek, więc można je dopasować do potrzeb zleceniodawcy.

Pytanie 31

Formuły Incoterms 2010 są klasyfikowane na

A. trzy kategorie oznaczone literami A, F oraz C
B. cztery kategorie oznaczone literami E, F, C oraz D
C. cztery kategorie oznaczone literami A, F, C oraz D
D. dwie kategorie oznaczone loco oraz franco
Wielu uczestników rynku myli klasyfikację formuł Incoterms, co może prowadzić do nieporozumień oraz problemów w zakresie realizacji transakcji handlowych. Odpowiedzi wskazujące na podział na dwie grupy loco i franco są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają rzeczywistej struktury Incoterms 2010. Termin 'loco' oznacza 'na miejscu', co w praktyce odnosi się do warunków, które nie są zawarte w oficjalnej klasyfikacji Incoterms. Z kolei 'franco' jest terminem, który może być używany w kontekście zasad F, ale nie stanowi pełnej grupy w podziale Incoterms. Zastosowanie takich terminów może wprowadzać w błąd zarówno sprzedawców, jak i kupujących, co prowadzi do niewłaściwego określenia odpowiedzialności za koszty transportu i ryzyka. Ponadto koncepcje trzy grupy oznaczone literami A, F i C są także błędne, ponieważ pomijają kluczową grupę E i nie uwzględniają pełnego zestawu zasad, które powinny być znane każdemu profesjonalistowi zajmującemu się handlem międzynarodowym. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieznajomość pełnego zakresu Incoterms może skutkować dodatkowymi kosztami, opóźnieniami oraz problemami prawnymi, które mogą wpłynąć na reputację firmy i jej relacje z partnerami handlowymi.

Pytanie 32

Posiadając informacje o posiadanych urządzeniach do mechanizacji prac i ofertach złożonych przez potencjalnych kontrahentów, dokonaj wyboru najkorzystniejszej oferty umożliwiającej załadunek 20 paletowych jednostek ładunkowych o jednostkowej masie brutto 900 kg każda, z magazynu na kryty samochód ciężarowy.

Kontrahent A.Kontrahent B.Kontrahent C.Kontrahent D.
Suwnica podwieszana – udźwig 10 t;
Wózek widłowy spalinowy – udźwig 800 kg.
Suwnica bramowa – udźwig 20 t;
Przenośnik rolkowy – udźwig 1500 kg.
Żuraw – udźwig 10 t;
Wózek widłowy elektryczny – udźwig 2,2 t.
Wózek ręczny – udźwig 850 kg;
Paletyzator.
A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Wybór odpowiedzi C jest poprawny, ponieważ uwzględnia wymagania dotyczące załadunku 20 paletowych jednostek ładunkowych o masie brutto 900 kg każda. Łączna masa do załadunku wynosi 18 000 kg (20 x 900 kg). Kontrahent C oferuje żuraw o udźwigu 10 ton oraz wózek widłowy elektryczny o udźwigu 2,2 t, co w pełni pokrywa potrzebny udźwig, a nawet pozostawia zapas. Żurawie i wózki widłowe są powszechnie stosowane w logistyce i magazynowaniu do efektywnego zarządzania dużymi ładunkami. W praktyce, dobór odpowiednich urządzeń do załadunku jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy oraz optymalizacji procesów magazynowych. Standardy dotyczące udźwigu oraz ergonomii pracy wskazują na konieczność doboru sprzętu, który nie tylko spełnia wymagania masowe, ale również jest dostosowany do charakterystyki obiektów, z których odbywa się załadunek. Wybierając odpowiednią ofertę, należy zawsze zwracać uwagę na te aspekty, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów i uszkodzeń sprzętu.

Pytanie 33

Kierowca ma prawo do regularnego codziennego czasu odpoczynku, który może podzielić na dwie części, przy czym pierwsza z nich musi trwać nieprzerwanie co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej

A. 7 godzin
B. 9 godzin
C. 8 godzin
D. 11 godzin
Poprawna odpowiedź to 9 godzin, co jest zgodne z przepisami regulującymi czas pracy kierowców zawodowych. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, kierowca, który wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku, może podzielić go na dwie części. Ważne jest, aby pierwsza część trwała co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na efektywnym planowaniu czasu pracy i odpoczynku, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Przestrzeganie tych norm nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również wpływa na zdrowie kierowców, zapobiegając zmęczeniu i wypaleniu zawodowemu. Warto również zauważyć, że odpowiednie zarządzanie czasem pracy i odpoczynku jest monitorowane przez tachografy, co jest standardową praktyką w branży transportowej. Dlatego każda firma transportowa powinna być świadoma tych wymogów i implementować je w swoich procedurach operacyjnych, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 34

Metalowe lub plastikowe opakowanie o kształcie przypominającym walec, wyposażone w uchwyty po bokach oraz mające pojemność co najmniej 10 dm3 to

A. hobok
B. bęben
C. tuba
D. kanister
Bęben to też pojemnik, który zazwyczaj ma kształt walca, ale jego użycie jest trochę inne niż hoboka. Zwykle bębny służą do przechowywania sypkich substancji, jak zboża czy granulowane chemikalia. Mają często większe pojemności niż 10 dm3, ale nie zawsze są odpowiednie do przechowywania cieczy, bo materiały, z których są zrobione, różnią się od tych, z których produkuje się hoboki. Nie każdy bęben ma uchwyty, więc może być trudniej go przenieść, co w logistyce jest dosyć ważne. Kanister z kolei to pojemnik najczęściej z plastiku, zaprojektowany głównie do transportu płynów, takich jak paliwa. Choć ma odpowiednią pojemność, to jego konstrukcja jest inna niż hoboka, bo nie zawsze ma uchwyty po bokach, a czasem wygląda bardziej jak prostokąt. Tuba to opakowanie, które służy głównie do trzymania rzeczy stałych lub półpłynnych, jak pasty czy kosmetyki. Zwykle jest mała i nie nadaje się do większych objętości, więc nie spełnia standardu 10 dm3. Wybór odpowiedniego pojemnika ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami w branży.

Pytanie 35

W międzynarodowym transporcie morskim dokumentem przewozowym jest list

A. AWB
B. CMR
C. CIM
D. B/L
CIM, CMR i AWB to różne rodzaje dokumentów przewozowych, ale nie są one odpowiednimi terminami w kontekście międzynarodowego transportu morskiego. CIM, czyli CMR International, odnosi się do transportu towarów w ruchu kolejowym, a więc nie ma zastosowania w transporcie morskim. CMR, czyli Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, dotyczy transportu drogowego, co również sprawia, że nie jest użytecznym dokumentem w kontekście morskiego przewozu towarów. W przypadku AWB, czyli Air Waybill, mamy do czynienia z dokumentem stosowanym w transporcie lotniczym, który mocno różni się od funkcji, jakie pełni B/L w transporcie morskim. Każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie i nie można ich stosować zamiennie. Typowym błędem jest mylenie charakterystyki tych dokumentów, co prowadzi do nieporozumień w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wiedza o tym, który dokument jest właściwy dla danego rodzaju transportu, jest kluczowa dla prawidłowego przebiegu operacji logistycznych.

Pytanie 36

Oblicz czas potrzebny na załadunek 20 palet na środki transportu drogowego, jeśli czas załadunku jednej palety to:
- podjęcie na placu: 0,10 min,
- umieszczenie na pojeździe: 0,20 min,
- przejazd w jedną stronę: 0,50 min
UWAGA: Wózek znajduje się w strefie składowania palet i musi wrócić tam po zakończeniu procesu ładunkowego.

A. 26 min
B. 16 min
C. 25 min 30 sek
D. 26 min 30 sek
Patrząc na odpowiedzi, które wybrałeś, widać, że niektóre mogą być efektem nie do końca precyzyjnych obliczeń albo niezrozumienia całego procesu załadunku. Na przykład, jeśli wybrałeś czas załadunku krótszy niż 26 minut, to pewnie nie wziąłeś pod uwagę, jak ważny jest czas przejazdu wózka. To, że wózek musi jeździć tam i z powrotem, jest kluczowe, bo załadunek każdej palety to nie tylko czas przy palecie, ale też transport. Dodatkowo po załadunku wózek wraca na plac, co wydłuża czas całej operacji. Typowo, można popełnić błąd myślowy, zapominając uwzględnić cały cykl działania wózka, co skutkuje zaniżeniem czasów. W logistyce ważne jest, by brać pod uwagę wszystkie aspekty operacyjne, wliczając czas transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Kiedy planujesz i obliczasz czasy operacyjne, możesz efektywniej zarządzać swoimi zasobami i optymalizować procesy.

Pytanie 37

Maksymalny dobowy czas prowadzenia pojazdu przez dwuosobową załogę w rozrachunku tygodniowym nie powinien przekraczać

A. 2 × 16 godzin jazdy
B. 3 × 20 godzin jazdy
C. 2 × 20 godzin jazdy
D. 4 × 18 godzin jazdy
Niepoprawne odpowiedzi bazują na mylnych założeniach dotyczących maksymalnych czasów pracy kierowców w rozliczeniach tygodniowych. Większość z tych odpowiedzi, jak 3 × 20 godzin jazdy lub 4 × 18 godzin jazdy, sugeruje większe limity czasowe, które są niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Ważne jest zrozumienie, że regulacje dotyczące czasu pracy kierowców mają na celu nie tylko efektywność, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drogach. Sugerowanie, że możliwe jest prowadzenie pojazdu przez więcej niż 20 godzin dziennie przez dwuosobową załogę, jest sprzeczne z zasadą, że zmęczenie kierowcy jest jednym z głównych czynników wpływających na wypadki drogowe. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, że w kontekście transportu drogowego, kierowcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy oraz odpoczynku, co eliminuje możliwość przekraczania tych limitów. Typowym błędem myślowym jest niewłaściwe zrozumienie roli czasu odpoczynku, który jest niezbędny dla regeneracji kierowców, co w dłuższej perspektywie prowadzi do nieodpowiedzialnych praktyk w branży transportowej. Przestrzeganie limitów czasowych jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków oraz zapewnienia ciągłości operacyjnej w transporcie.

Pytanie 38

Jaki dokument pozwala na bezcłowy transport i odprawę celną towarów wywożonych tymczasowo na zagraniczne wystawy?

A. Umowa AETR
B. Konwencja IATA
C. Karnet ATA
D. Karnet TIR
Wybór innej odpowiedzi zamiast karnetu ATA może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji i zastosowania różnych dokumentów celnych. Konwencja IATA, na przykład, dotyczy międzynarodowego transportu lotniczego, ale nie reguluje kwestii bezcłowego przewozu towarów przewożonych tymczasowo na targi. Nie jest to dokument celny, więc nie ma zastosowania w kontekście odprawy towarów na wystawach. Z kolei karnet TIR jest przeznaczony do ułatwienia tranzytu międzynarodowego towarów, a nie ich tymczasowego wwozu na wydarzenia takie jak targi. Umożliwia przewóz towarów przez różne kraje bez konieczności odprawy celnej w każdym z nich, ale nie obejmuje sytuacji, w których towary są wywożone na wystawę. Umowa AETR dotyczy zasad transportu drogowego w międzynarodowym ruchu drogowym i nie ma związku z kwestią bezcłowego przewozu produktów na targi. Ten dokument reguluje kwestie związane z czasem pracy kierowców oraz normami bezpieczeństwa transportu. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie dokumenty celne są sobie równoważne i mogą być używane zamiennie, co prowadzi do nieporozumień. W rzeczywistości każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowanie, a ich niewłaściwe użycie może skutkować problemami podczas odprawy celnej.

Pytanie 39

Masa własna ciężarówki wynosi 4 900 kg, natomiast maksymalna masa całkowita to 16 ton. Jaką maksymalną ilość ładunku można załadować, aby nie przekroczyć dozwolonej ładowności?

A. 11,1 t
B. 20,9 t
C. 16,0 t
D. 4,9 t
Analizując odpowiedzi, można zauważyć, że większość z nich nie uwzględnia podstawowych zasad dotyczących obliczania ładowności pojazdów ciężarowych. Przykładowo, sugerowanie, że dopuszczalna masa całkowita wynosi 16,0 t, jest poważnym błędem – ta wartość jest właściwa, ale nie jest bezpośrednio związana z maksymalną ładownością, którą można obliczyć na podstawie różnicy między masą całkowitą a masą własną. Odpowiedź 4,9 t opiera się na mylnym założeniu, że masa własna jest równocześnie ładownością, co jest niezgodne z podstawowymi zasadami fizyki i transportu. W kontekście transportu, ładowność to przede wszystkim różnica między masą całkowitą a masą własną pojazdu. Ponadto, odpowiedź 20,9 t jest niemożliwa do osiągnięcia, ponieważ przekracza całkowitą dopuszczalną masę pojazdu. Takie rozumowanie wynika z nieprawidłowej interpretacji danych oraz ignorowania fundamentalnych norm bezpieczeństwa drogowego. Ważne jest, aby przy obliczeniach ładowności brać pod uwagę aktualne przepisy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochrony infrastruktury. Kluczowe jest także zrozumienie, że nadmierne obciążenie pojazdu prowadzi do zużycia układów jezdnych, co w dłuższej perspektywie czasowej zwiększa koszty eksploatacji pojazdów oraz wpływa negatywnie na środowisko. Dlatego należy zawsze stosować się do wytycznych dotyczących maksymalnych ładowności w celu zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa operacji transportowych.

Pytanie 40

W tabeli zebrano oferty firm przewozowych. Która z firm oferuje najkorzystniejszą stawkę za przewóz ładunku na odcinku 1 km?

Firma transportowaOdległość przewozowaOpłata ogólna za przewóz ładunku
A.850 km935 zł
B.600 km800 zł
C.400 km1 000 zł
D.1 200 km1 800 zł
A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Firma A oferuje najkorzystniejszą stawkę za przewóz ładunku na odcinku 1 km, co zostało ustalone na podstawie obliczeń polegających na podzieleniu ogólnej opłaty za przewóz przez odległość. W praktyce, taki sposób analizy stawek jest powszechnie stosowany w branży transportowej, gdyż pozwala na łatwe porównanie ofert różnych firm. Warto również zwrócić uwagę na inne czynniki, takie jak jakość usług, czas realizacji oraz dodatkowe opłaty, które mogą wpłynąć na całkowity koszt transportu. Zastosowanie analizy kosztów per kilometr jest standardem w logistyce, co pozwala menedżerom na podejmowanie lepszych decyzji zakupowych. Wiedza o tym, jak porównywać oferty przewozowe, jest niezbędna dla optymalizacji kosztów w łańcuchu dostaw. Wobec tego, firma A nie tylko oferuje najniższą stawkę, ale również staje się preferowanym partnerem w zakresie transportu, gdzie koszt ma kluczowe znaczenie.