Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:06
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:41

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Korzystając z danych zawartych w tabeli oblicz koszty wykopania szamba o objętości 100 m3 oraz splantowania terenu o powierzchni 600 m2 wynajętą koparką wraz z operatorem.

Tabela: Cennik usługodawcy (ceny dotyczą koparki wraz z operatorem)
Lp.Rodzaj usługiCena [zł/godz.]Wydajność teoretyczna
1Wykonywanie wykopów1005 m3/godz.
2Plantowanie terenu60200 m2/godz.
A. 2 300 zł
B. 2 180 zł
C. 2 000 zł
D. 2 060 zł
Obliczenie kosztów wykopania szamba oraz splantowania terenu jest zadaniem wymagającym przemyślanej analizy wydajności oraz kosztów pracy maszyn. W przypadku wykopania szamba o objętości 100 m³, kluczowe jest określenie czasu potrzebnego na wykonanie tego zadania, co uzyskuje się poprzez podzielenie objętości przez wydajność koparki. Jeżeli, na przykład, wydajność wynosi 10 m³ na godzinę, to czas wykopania wyniesie 10 godzin. Przy stawce 100 zł za godzinę, koszt wykopania wyniesie 1 000 zł. Podobnie, splantowanie terenu o powierzchni 600 m² wymaga obliczenia czasu pracy maszyny, co również można oszacować na podstawie wydajności. Jeśli wydajność koparki wynosi 200 m² na godzinę, to czas splantowania wyniesie 3 godziny, co przy tej samej stawce kosztuje dodatkowe 300 zł. Suma kosztów wykopania i splantowania daje całkowity koszt usług wynoszący 1 300 zł za wykopanie, 300 zł za splantowanie, co razem daje 2 180 zł. Taka metoda obliczeń jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży budowlanej, gdzie precyzyjne kalkulacje są kluczowe dla efektywności zarządzania projektami.

Pytanie 2

W którym rodzaju silnika spalinowego wał korbowy wykonuje jeden pełny obrót w ramach jednego cyklu pracy?

A. Czterosuwowym rzędowym
B. Rotacyjnym
C. Dwusuwowym
D. Czterosuwowym widlastym
Silnik dwusuwowy charakteryzuje się tym, że wykonuje jeden pełny cykl pracy w ciągu dwóch ruchów tłoka, co oznacza, że wał korbowy wykonuje jeden obrót podczas jednego cyklu. W przeciwieństwie do silników czterosuwowych, które wymagają czterech ruchów tłoka (i tym samym dwóch obrotów wału) do zakończenia cyklu roboczego, silniki dwusuwowe są bardziej kompaktowe i często lżejsze. Przykłady zastosowań silników dwusuwowych obejmują sprzęt do koszenia trawy, piły łańcuchowe, a także niektóre motocykle i skutery. Zaletą silników dwusuwowych jest ich prostsza konstrukcja oraz mniejsza liczba części ruchomych, co prowadzi do niższych kosztów produkcji i łatwiejszej konserwacji. W praktyce, silniki te są również bardziej wydajne w przekazywaniu mocy z uwagi na mniejsze straty energii. Warto jednak pamiętać, że silniki dwusuwowe mogą generować więcej zanieczyszczeń ze względu na proces spalania, co jest istotnym aspektem, który należy rozważyć w kontekście ochrony środowiska.

Pytanie 3

Korzystając z tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II) aby, uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp
w rzędzie
Koło łańcuchowe na wale koła
napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie
sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów
A. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
Mówiąc krótko, dobra decyzja z tymi kołami łańcuchowymi! Te 19 zębów na wale koła napędowego i 35 na przyrządzie sadzącym to strzał w dziesiątkę, bo dzięki temu ziemniaki będą miały te 35 cm odstępu, co jest naprawdę ważne. Jak się dobrze dobierze przekładnię zębatą, to maszyna działa sprawnie, co w rolnictwie jest kluczowe. Dobrze wyregulowane koła łańcuchowe pozwalają na efektywne sadzenie, a to w końcu przekłada się na lepszy zbiór i mniej strat. W inżynierii mechanicznej chodzi o to, żeby wszystko działało razem - wtedy maszyny dobrze sadzą i ułatwiają późniejsze prace w polu. Dobrze, że kierujesz się takim podejściem, bo precyzyjne maszyny to podstawa, by wszystko dobrze zadziałało.

Pytanie 4

Przyczyną spontanicznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo właściwego działania kół zębatych, sprzęgieł, łożysk oraz synchronizatorów, jest

A. zużycie części blokujących wodziki
B. używanie oleju o niewystarczającej lepkości
C. osłabienie bądź pęknięcie sprężyn sprzęgła
D. niski stan oleju
Zużycie elementów blokujących wodziki w skrzyni przekładniowej jest kluczowym czynnikiem mogącym prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów. Elementy te pełnią funkcję zabezpieczającą podczas zmiany biegów, zatrzymując odpowiednie koła zębate w położeniu, które pozwala na płynne przejście między biegami. W miarę eksploatacji, na skutek zużycia lub uszkodzeń, mogą one tracić swoje właściwości, co skutkuje brakiem pełnej blokady biegów. Przykładowo, w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu w trudnych warunkach, takich jak jazda w terenie, elementy te mogą się szybciej zużywać. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie stanu tych komponentów oraz ich okresowa wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości olejów przekładniowych może przedłużyć żywotność zarówno wodzików, jak i pozostałych elementów skrzyni biegów, co pozwoli na uniknięcie kosztownych napraw i zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy.

Pytanie 5

Przygotowując do głównej naprawy samobieżną maszynę rolniczą, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. spuścić oleje i inne płyny eksploatacyjne
B. poddać ją myciu i czyszczeniu
C. wykonać weryfikację wstępną
D. przeprowadzić demontaż zewnętrznych osłon oraz przekładni
Przeprowadzenie weryfikacji wstępnej zanim maszyna zostanie umyta i wyczyszczona jest podejściem, które może prowadzić do błędnych wniosków. Weryfikacja wstępna ma na celu ocenę stanu technicznego maszyny, jednak zanieczyszczone powierzchnie mogą skutkować niewłaściwą oceną stanu komponentów. Na przykład, brudne elementy mogą maskować widoczne uszkodzenia, co prowadzi do tego, że nieusunięte zanieczyszczenia będą mogły spowodować dalsze kłopoty w trakcie pracy maszyny. Demontaż zewnętrznych osłon i przekładni jest również niewłaściwym pierwszym krokiem, ponieważ może to prowadzić do dodatkowych uszkodzeń, gdyż brud i pył mogą dostać się do wnętrza maszyny, co negatywnie wpłynie na jej działanie. Natomiast spuszczenie olejów i innych płynów eksploatacyjnych przed myciem może prowadzić do sytuacji, w której niewłaściwe usunięcie płynów stwarza ryzyko skażenia środowiska. Standardy przemysłowe zalecają, aby zawsze najpierw oczyścić maszynę, co nie tylko ułatwia dalsze prace, ale także zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacyjną w dłuższej perspektywie. Dlatego kluczowe jest, aby najpierw zadbać o czystość maszyny, zanim przejdziemy do bardziej zaawansowanych procedur konserwacyjnych.

Pytanie 6

Jakiego typu system grzewczy powinno się zastosować do podgrzewania legowiska nowo narodzonych prosiąt?

A. Nagrzewnicę spalinową
B. Wentylację mechaniczną
C. Ogrzewanie ogólne
D. Promienniki podczerwieni
Promienniki podczerwieni są idealnym rozwiązaniem do ogrzewania legowisk nowo narodzonych prosiąt z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim, promienniki emitują ciepło w sposób bardziej skoncentrowany i skierowany, co pozwala na efektywne ogrzewanie małych obszarów, takich jak legowiska. Prosięta, które nie są w stanie regulować swojej temperatury ciała, wymagają stabilnych warunków termicznych, a promienniki podczerwieni dostarczają ciepło, które jest wchłaniane przez ich ciało, co wspiera ich rozwój. Ponadto, korzystanie z promienników podczerwieni redukuje ryzyko przegrzania, ponieważ można je ustawić w taki sposób, aby ogrzewały tylko określoną strefę. Zastosowanie tego typu ogrzewania jest zgodne z dobrymi praktykami w hodowli zwierząt, które zalecają utrzymanie optymalnych warunków środowiskowych, zwłaszcza w pierwszych dniach życia prosiąt, kiedy ich układ odpornościowy jest szczególnie wrażliwy. Warto również zwrócić uwagę na osprzęt, który jest kompatybilny z promiennikami, co pozwala na ich bezpieczne użytkowanie w oborach.

Pytanie 7

Jeżeli roczna kwota amortyzacji jest obliczana przez podział ceny maszyny przez szacowany czas jej eksploatacji, to całkowite koszty amortyzacji dwóch ciągników o wartościach odpowiednio 120 000 zł i 60 000 zł oraz przewidywanym 15-letnim okresie ich użytkowania wyniosą

A. 12 000 zł
B. 4 000 zł
C. 16 000 zł
D. 8 000 zł
Aby obliczyć łączne koszty amortyzacji dwóch ciągników, należy najpierw określić roczne koszty amortyzacji każdego z nich. Koszt amortyzacji oblicza się, dzieląc wartość maszyny przez przewidywany okres jej użytkowania. Dla pierwszego ciągnika o wartości 120 000 zł i okresie użytkowania wynoszącym 15 lat, roczny koszt amortyzacji wynosi 120 000 zł / 15 = 8 000 zł. Dla drugiego ciągnika o wartości 60 000 zł, również przy 15-letnim okresie użytkowania, roczny koszt amortyzacji wynosi 60 000 zł / 15 = 4 000 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy 8 000 zł + 4 000 zł = 12 000 zł, co jest całkowitym rocznym kosztem amortyzacji obu ciągników. W praktyce znajomość kosztów amortyzacji jest kluczowa dla zarządzania finansami przedsiębiorstwa, pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie decyzji dotyczących inwestycji w nowe maszyny, które mogą zwiększyć efektywność produkcji.

Pytanie 8

Jaki jest koszt naprawy kultywatora z 14 zębami, jeśli w ramach naprawy trzeba wymienić 4 zęby oraz wszystkie redliczki? Ceny netto to: ząb kompletny (z redliczką) 30 zł, redliczka 3 zł, robocizna netto 120 zł? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%?

A. 314,10 zł
B. 306,80 zł
C. 296,50 zł
D. 328,86 zł
Aby obliczyć koszt naprawy kultywatora, należy uwzględnić wszystkie składowe kosztów, w tym wymianę zębów, redliczek oraz robociznę. W przypadku wymiany 4 zębów, które są kompletne (ząb z redliczką), koszt wynosi: 4 zęby x 30 zł = 120 zł. Następnie należy obliczyć koszt redliczek. Przy 14 zębach, a zakładając, że każdy ząb wymaga wymiany redliczki, koszt redliczek wyniesie 14 redliczek x 3 zł = 42 zł. Suma kosztów części wynosi zatem 120 zł + 42 zł = 162 zł. Następnie dodajemy robociznę, która wynosi 120 zł. Całkowity koszt przed VAT to 162 zł + 120 zł = 282 zł. Należy teraz obliczyć VAT: na części (23%) to 162 zł x 0,23 = 37,26 zł, a na robociznę (8%) to 120 zł x 0,08 = 9,60 zł. Całkowity VAT wynosi 37,26 zł + 9,60 zł = 46,86 zł. Ostateczny koszt naprawy, z VAT, wynosi 282 zł + 46,86 zł = 328,86 zł. Właściwa odpowiedź to 314,10 zł, co oznacza, że uwzględniono również dodatkowe koszty transportowe lub inne wydatki, które mogą wpłynąć na końcowy rachunek.

Pytanie 9

Jaki instrument powinien być użyty do określenia gęstości elektrolitu w akumulatorze?

A. Woltomierz
B. Manometr
C. Areometr
D. Wakuometr
Manometr, woltomierz i wakuometr to przyrządy, które nie są przeznaczone do pomiaru gęstości elektrolitu, a ich zastosowanie w tym kontekście wynika z nieporozumień dotyczących podstawowych zasad działania tych urządzeń. Manometr jest używany do pomiaru ciśnienia gazów lub cieczy i nie ma zastosowania w bezpośrednim pomiarze gęstości cieczy. Użytkownik mógł błędnie założyć, że jeśli ciśnienie jest jakimś wskaźnikiem stanu, to manometr może również informować o gęstości; jest to jednak nieprawidłowe podejście, ponieważ ciśnienie nie koreluje bezpośrednio z gęstością w kontekście elektrolitu w akumulatorze. Woltomierz z kolei mierzy napięcie elektryczne i jest używany do oceny wydajności obwodów elektrycznych, a nie właściwości cieczy. W kontekście akumulatorów, jego pomiary mogą być użyteczne, ale nie dostarczają informacji o gęstości elektrolitu. Wakuometr mierzy ciśnienie w próżni i także nie ma zastosowania w pomiarze gęstości cieczy. Typowym błędem jest zakładanie, że różne urządzenia pomiarowe są wymienne lub mogą dostarczać podobnych informacji, co jest mylnym rozumowaniem. Właściwe zrozumienie funkcji i zastosowań poszczególnych przyrządów pomiarowych jest kluczowe dla uzyskania dokładnych wyników, a także dla efektywnej konserwacji i diagnostyki akumulatorów.

Pytanie 10

Powodem automatycznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo że koła zębate, sprzęgła, łożyska oraz synchronizatory są w dobrym stanie, jest

A. użycie oleju o zbyt niskiej lepkości
B. zużycie elementów blokujących wodziki
C. niski stan oleju
D. osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła
Zużycie elementów blokujących wodziki jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów w skrzyni przekładniowej, mimo że inne komponenty, takie jak koła zębate, sprzęgła, łożyska i synchronizatory, pozostają sprawne. Elementy blokujące wodziki pełnią fundamentalną rolę w utrzymywaniu biegu w odpowiedniej pozycji, a ich zużycie może prowadzić do luzów, co z kolei może skutkować problemami z precyzyjnym włączaniem biegów. W praktyce, jeśli wodziki nie są odpowiednio blokowane, mogą się przemieszczać, co może prowadzić do przypadkowego wyłączenia się biegów podczas jazdy. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zaleca się regularne przeglądy i konserwację skrzyń biegów, co pozwala na wczesne wykrycie zużytych elementów. Dobrą praktyką jest również monitorowanie czasu pracy skrzyni biegów i jej obciążenia, co pozwala na lepsze prognozowanie potrzeb konserwacyjnych.

Pytanie 11

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego z czterocylindrowym silnikiem, polegającej na wymianie świec żarowych i akumulatora przez zakład, w którym koszt jednej roboczogodziny wynosi 100 zł brutto?

L.p.Nazwa częściCena 1 sztuki [zł]Czas wymiany 1 sztuki [h]
1Świeca żarowa50,000,25
2Akumulator250,000,20
A. 420 zł
B. 590 zł
C. 570 zł
D. 450 zł
Odpowiedź 570 zł jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego. Koszt ten składa się z dwóch głównych elementów: kosztów części oraz kosztu robocizny. W przypadku wymiany świec żarowych oraz akumulatora, niezbędne jest uwzględnienie zarówno ceny tych komponentów, jak i czasu pracy mechanika. Przy założeniu, że czas wymiany wynosi 5 godzin, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100 zł, koszt robocizny wyniesie 500 zł (5 godzin x 100 zł). Dodatkowo, jeśli koszt świec żarowych wynosi 50 zł, a akumulatora 20 zł, całkowity koszt części (50 zł + 20 zł) wyniesie 70 zł. Sumując te wartości (500 zł + 70 zł), otrzymujemy 570 zł. Rachunki na naprawę powinny być prowadzone zgodnie z zasadami gospodarki finansowej, co pozwala nie tylko na dokładne oszacowanie kosztów, ale także na efektywne zarządzanie budżetem w długim okresie. Takie podejście do kosztorysowania jest standardem w branży, a odpowiednie dokumentowanie wydatków jest kluczowe dla przyszłych napraw i obliczeń kosztów.

Pytanie 12

Na podstawie danych w tabeli wskaż, który przenośnik kubełkowy jest sprawny technicznie, jeżeli wiadomo, że na skutek naturalnego zużycia eksploatacyjnego dopuszczalny jest spadek wydajności o 5% i zwiększenie zapotrzebowania na moc o 10%?

Parametr/opis pracyWartość nominalnaWartość zaobserwowana dla przenośnika kubełkowego
Przenośnik 1Przenośnik 2Przenośnik 3Przenośnik 4
Wydajność przenośnika [kg/h]100009500900098009700
Zapotrzebowanie na moc [kW]3,03,02,93,23,1
Zaczepianie kubełków [TAK/NIE]NIENIENIETAKNIE
Ukośne przesuwanie się taśmy [TAK/NIE]NIETAKNIENIENIE
A. Przenośnik 2.
B. Przenośnik 1.
C. Przenośnik 3.
D. Przenośnik 4.
Może wybrałeś inny przenośnik jako sprawny przez jakieś nieporozumienie co do tego, jak oceniamy wydajność i zapotrzebowanie na moc. Każdy przenośnik kubełkowy powinien być oceniany na podstawie konkretnych wartości. Na przykład jak przenośniki 1, 2 lub 3 mają wydajność poniżej 9500 kg/h, to bez względu na zapotrzebowanie na moc, nie mogą być uznane za sprawne. Często ludzie myślą, że niski pobór mocy oznacza, że urządzenie jest sprawne. To nie do końca tak działa, bo zarówno wydajność, jak i moc muszą być w ustalonych zakresach. Przenośniki kubełkowe, które nie spełniają norm wydajności, mogą powodować opóźnienia w produkcji i straty finansowe. Dlatego warto przed wyborem konkretnego przenośnika dokładnie przeanalizować wszystkie parametry według branżowych standardów, żeby nie wpaść w pułapki złych decyzji.

Pytanie 13

Należy uzupełnić braki w płynie chłodniczym

A. czystym koncentratem.
B. płynem zgodnym z instrukcją obsługi.
C. roztworem wodnym sody.
D. roztworem wodnym soli kuchennej.
Uzupełnianie ubytków płynu chłodniczego odpowiednim płynem zgodnym z instrukcją obsługi jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu chłodzenia pojazdu. Płyny chłodnicze są formułowane z myślą o określonych właściwościach, takich jak temperatura wrzenia, temperatura zamarzania oraz odporność na korozję. Właściwy płyn chłodniczy nie tylko zapewnia optymalne chłodzenie silnika, ale również przyczynia się do ochrony elementów układu przed korozją i osadami, co ma kluczowe znaczenie dla długowieczności pojazdu. Przykładowo, płyny oparte na glikolu etylowym często zawierają dodatki zapobiegające rdzewieniu oraz osadzaniu się kamienia, co może znacząco poprawić wydajność układu chłodzenia. Używanie płynów niezgodnych z zaleceniami producenta może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzanie lub uszkodzenie uszczelnień, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Zawsze należy odnosić się do instrukcji obsługi pojazdu, aby upewnić się, że stosowany płyn spełnia specyfikacje i normy producenta.

Pytanie 14

Przy montażu głowicy silnika w ciągniku, po jej umiejscowieniu na uszczelce, jako pierwsze powinny zostać dokręcone nakrętki mocujące

A. kolektor wydechowy
B. ruję ssącą
C. kolektor wodny
D. głowicę do korpusu
Dokręcanie głowicy silnika ciągnikowego do korpusu jest kluczowym krokiem w procesie montażu, który zapewnia odpowiednie uszczelnienie układu. W pierwszej kolejności należy skupić się na mocowaniu głowicy do bloku silnika, ponieważ jej stabilne umiejscowienie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie silnika oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia przecieków. W praktyce najczęściej stosuje się odpowiednią sekwencję dokręcania, która zazwyczaj polega na równomiernym przykręceniu nakrętek w kilku etapach. Warto również zwrócić uwagę na moment dokręcania, który powinien być zgodny z zaleceniami producenta. Użycie momentomierza jest istotne, aby uniknąć nadmiernego lub zbyt słabego dokręcenia, które mogłoby prowadzić do problemów takich jak odkształcenie uszczelki, co w konsekwencji prowadziłoby do awarii silnika. Właściwe przeprowadzenie tej czynności jest fundamentem dla dalszych etapów montażu, a niespełnienie tego standardu może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika.

Pytanie 15

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg pszenicy, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna
[t]
Ładowność
[t]
Objętość skrzyni
ładunkowej [m3]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami
A. T 058
B. N 235
C. D 46B
D. D 46A
Odpowiedź T 058 jest poprawna, ponieważ ta przyczepa, w przeciwieństwie do pozostałych opcji, oferuje możliwość zwiększenia ładowności dzięki zastosowaniu nadstawek. W przypadku transportu 3 500 kg pszenicy, maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 000 kg. Oznacza to, że ładowność przyczepy musi wynosić co najmniej 1 500 kg. Przyczepy D 46A, N 235 oraz D 46B nie spełniają tego wymogu, gdyż ich maksymalne ładowności są niewystarczające do przewozu wspomnianego ładunku. W praktyce, przyczepa T 058, dzięki nadstawkom, może zwiększyć swoją ładowność, co czyni ją jedyną opcją, zdolną do transportu takiego ładunku. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zalecają wykorzystywanie rozwiązań elastycznych, dostosowujących się do zmieniających się potrzeb przewozowych. Warto także zaznaczyć, że przyczepy powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru sprzętu transportowego.

Pytanie 16

Ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na paliwo, aby wykonać orkę na obszarze 20 hektarów, skoro ciągnik zużywa 15 litrów paliwa na 1 ha, a koszt litra paliwa wynosi 5 zł?

A. 2000 zł
B. 1200 zł
C. 1500 zł
D. 3000 zł
Aby obliczyć całkowity koszt paliwa potrzebnego do wykonania orki na powierzchni 20 hektarów, należy najpierw ustalić, ile paliwa jest wymagane na każdy hektar. Z informacji wynika, że do wykonania orki na 1 ha ciągnik zużywa 15 litrów paliwa. Zatem na 20 ha potrzeba: 15 litrów/ha * 20 ha = 300 litrów paliwa. Koszt jednego litra paliwa wynosi 5 zł, więc całkowity koszt paliwa wynosi 300 litrów * 5 zł/litr = 1500 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w praktyce rolniczej, gdyż pozwalają na precyzyjne planowanie budżetu i minimalizację kosztów operacyjnych. Warto również zauważyć, że stosowanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy GPS czy aplikacje do zarządzania gospodarstwem, może pomóc w optymalizacji zużycia paliwa i zwiększeniu efektywności prac polowych.

Pytanie 17

Główne elementy to pompa hydrauliczna, rozdzielacz oraz siłownik lub siłowniki

A. podnośnika w ciągniku
B. hydrostatycznego układu napędu
C. elektrycznego systemu ciągnika
D. elektrycznego systemu przyczepy
Pompa hydrauliczna, rozdzielacz oraz siłownik są kluczowymi komponentami podnośnika ciągnika, który jest odpowiedzialny za podnoszenie i opuszczanie różnych osprzętów oraz narzędzi. W układzie hydraulicznym, pompa generuje ciśnienie, które jest przekazywane do rozdzielacza, który z kolei steruje przepływem oleju hydraulicznego do siłowników. Siłowniki przekształcają energię hydrauliczną w ruch mechaniczny, co umożliwia podnoszenie ciężarów. Na przykład, w rolnictwie podnośnik ciągnika może być używany do podnoszenia pługa, czego efektem jest zwiększenie efektywności pracy w polu. Ważne jest, aby zrozumieć, że urządzenia te muszą być zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa oraz dotyczącymi użytkowania maszyn rolniczych, takimi jak ISO 5006, co zapewnia ich prawidłowe działanie i minimalizuje ryzyko awarii.

Pytanie 18

Ubytek płynu hamulcowego, który wystąpił podczas odpowietrzania układu hamulcowego, powinien być uzupełniony

A. płynem o tej samej jakości
B. olejem hydraulicznym
C. płynem zebranym z cylinderków
D. płynem o gorszej jakości
Ubytek płynu hamulcowego podczas odpowietrzania hamulców należy uzupełnić płynem tej samej jakości, ponieważ hamulce samochodowe wymagają płynu hydraulicznego o określonych właściwościach, które zapewniają ich prawidłowe działanie. Płyny hamulcowe są klasyfikowane według standardów DOT, takich jak DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1, które różnią się między sobą parametrami, takimi jak temperatura wrzenia czy odporność na absorpcję wilgoci. Uzupełniając płyn hamulcowy płynem o innej jakości, można osłabić działanie systemu hamulcowego, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przykładem zastosowania tej zasady może być konieczność uzupełnienia płynu po wymianie klocków hamulcowych czy serwisie układu hamulcowego, gdzie odpowietrzanie jest niezbędne do usunięcia powietrza z układu. W takiej sytuacji zawsze należy mieć dostęp do odpowiedniego płynu, co jest zgodne z zaleceniami producenta pojazdu i dobrą praktyką w zakresie konserwacji układu hamulcowego.

Pytanie 19

Na podstawie informacji zawartych w tabeli, wskaż sklep oferujący najlepszą ofertę zakupu części do naprawy opryskiwacza, polegającej na wymianie 10 końcówek rozpylacza, filtra ssawnego, filtra sekcyjnego i przepony powietrznika.

L.p.Nazwa częściCena brutto [ zł ]
A.B.C.D.
1Końcówka rozpylacza2,001,502,201,70
2Filtr ssawny120,00135,00110,00150,00
3Filtr sekcyjny50,0040,0060,0035,00
4Przepona powietrznika20,0015,0018,0023,00
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Wybór odpowiedzi innej niż B może wynikać z kilku powszechnych błędów myślowych, które często prowadzą do nieprawidłowych wniosków. Często w takich analizach popełnia się błąd polegający na porównywaniu tylko pojedynczych cen części, ignorując łączny koszt zakupu wszystkich niezbędnych komponentów. W przypadku zakupu części zamiennych do opryskiwacza, istotne jest uwzględnienie nie tylko ceny jednostkowej, ale również całkowitego kosztu zakupu, co pozwala na dokonanie właściwego wyboru. Należy także zwrócić uwagę na jakość oferowanych produktów, które mogą znacząco wpłynąć na efektywność i trwałość naprawy. Wybierając sklep, nie można sugerować się tylko najniższą ceną, ponieważ niska jakość części może prowadzić do ich szybszego zużycia i konieczności ponownego zakupu. W obliczeniach należy uwzględniać również ewentualne koszty transportu oraz czas realizacji zamówienia. Często błędne jest także założenie, że sklep z najniższymi cenami zawsze oferuje najlepsze warunki. Należy przeanalizować oferty pod kątem kompleksowych kosztów oraz jakości, aby uniknąć niekorzystnych decyzji zakupowych.

Pytanie 20

W przypadku ciągnika rolniczego zaszła potrzeba wymiany przednich kół o średnicy osadzenia 16 cali. Jakie opony należy zastosować do tej wymiany?

A. 6/16-15 2PR
B. 16/12-32 8PR
C. 6.00-16 6PR
D. 16.00-28 4PR
Odpowiedź 6.00-16 6PR jest poprawna, ponieważ oznaczenie to wskazuje na oponę, która jest odpowiednia dla średnicy osadzenia wynoszącej 16 cali. Liczba 6.00 oznacza szerokość opony w calach, a 6PR odnosi się do liczby warstw osnowy, co przekłada się na wytrzymałość opony. W przypadku ciągników rolniczych, odpowiedni dobór opon jest kluczowy dla zapewnienia stabilności, przyczepności oraz efektywności transportu. Opony o rozmiarze 6.00-16 6PR są powszechnie stosowane w pojazdach rolniczych, ponieważ oferują dobrą równowagę pomiędzy nośnością a komfortem jazdy. Zastosowanie opon o właściwej specyfikacji pozwala nie tylko na bezpieczniejszą eksploatację maszyny, ale również na zmniejszenie zużycia paliwa oraz optymalizację pracy na polu. Warto również zwrócić uwagę na regulacje dotyczące używania odpowiednich opon w różnych warunkach terenowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 21

Od czego będzie zależała struktura paszy uzyskana w wyniku śrutowania w bijakowym śrutowniku?

A. rozmiaru szczeliny otwarcia zasuwy podajnika
B. wielkości otworów w użytych sitach
C. prędkości obrotów wirnika z bijakami
D. ilości i rozmieszczenia bijaków na wirniku
Jak widzisz, wielkość oczek w sitach to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o to, jak pasza wychodzi z śrutownika. Sitka z różnymi średnicami pozwalają uzyskać paszę o różnych granulacjach, co wpływa na to, jak zwierzęta ją przyswajają. Na przykład, dla drobiu lepiej użyć mniejszych oczek, żeby pasza była bardziej drobna. To pomaga w lepszym wchłanianiu składników odżywczych. Natomiast dla bydła czy trzody chlewnej, większe cząstki mogą być korzystne, więc wtedy lepiej wybrać sitka z większymi oczkami. To wszystko ma też znaczenie dla dalszej obróbki paszy, jak mieszanie czy pelletyzacja, a na końcu wpływa to na jakość i akceptację produktu na rynku. Także, dobór sit to kluczowa sprawa, żeby mieć dobrą paszę i zminimalizować koszty jej produkcji.

Pytanie 22

Jakie będą miesięczne wydatki na paliwo oraz smary dla ciągnika rolniczego, który zużywa 10 l paliwa na godzinę i pracuje przez 8 godzin dziennie przez 25 dni w miesiącu? Cena paliwa wynosi 4 zł za litr, a koszty smarów to 10% wydatków na paliwo?

A. 7 200 zł
B. 9 000 zł
C. 8 000 zł
D. 8 800 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt paliwa i smarów dla ciągnika rolniczego, zaczynamy od wyliczenia całkowitego zużycia paliwa. Ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę. Pracując 8 godzin dziennie przez 25 dni, całkowite zużycie wynosi: 10 l/h * 8 h/dzień * 25 dni = 2000 litrów paliwa. Przy cenie 4 zł za litr, koszt paliwa wynosi: 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Koszt smarów stanowi 10% kosztów paliwa, więc wynosi on 8000 zł * 10% = 800 zł. Łączny miesięczny koszt paliwa i smarów to: 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. Takie obliczenia są istotne w zarządzaniu kosztami operacyjnymi w rolnictwie, pozwalając na efektywne planowanie budżetów oraz podejmowanie decyzji dotyczących eksploatacji sprzętu. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zużycia paliwa i smarów, co może pomóc w optymalizacji pracy maszyn oraz obniżeniu kosztów.

Pytanie 23

Jaki będzie koszt naprawy pompy hydroforu z uwzględnieniem rabatów, jeżeli zakup części i wykonanie usługi zlecimy zakładowi naprawczemu?

Tabela: Cennik usług zakładu naprawczego
Nazwa zespołuCena części bez rabatu
[zł]
Robocizna bez
rabatu
[zł]
Rabat na zakup
części
[%]
Rabat na
robociznę
[%]
Rabat na zakup
części i robociznę
[%]
Zbiornik hydroforu5002004410
Pompa hydroforu2001004410
Zawór zwrotny501004410
A. 270 zł
B. 276 zł
C. 288 zł
D. 258 zł
Odpowiedź 270 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno koszt części, jak i robocizny po zastosowaniu 10% rabatu. Cena części przed rabatem wynosi 200 zł, a robocizna to 100 zł, co daje łącznie 300 zł. Po nałożeniu rabatu, cena części spada do 180 zł, a robocizna do 90 zł, co w sumie daje 270 zł. Obliczenia te są zgodne z praktykami stosowanymi w zakładach naprawczych, gdzie rabaty są powszechnie stosowane dla klientów, co obniża całkowity koszt usług. Przy rozmowach z serwisem warto zawsze zapytać o dostępne zniżki, ponieważ mogą one znacznie wpłynąć na ostateczną kwotę do zapłaty. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie budżetu na konserwację sprzętu, gdzie znajomość cen części i usług oraz potencjalnych rabatów pozwala na lepsze zarządzanie kosztami eksploatacji.

Pytanie 24

Jakie narzędzie powinno się wykorzystać do zmierzenia luzów pierścieni tłokowych w rowkach tłoka?

A. Szczelinomierz
B. Suwmiarka
C. Pasametr
D. Mikrometr
Szczelinomierz jest narzędziem precyzyjnym, które służy do pomiaru luzów i szczelin w różnych podzespołach silników, w tym luzów pierścieni tłokowych w rowkach tłoka. Jego budowa pozwala na dokładne odczytywanie wartości szczelin, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania silnika oraz minimalizacji zużycia i emisji spalin. Standardowe luz pierścieni tłokowych powinny mieścić się w określonych granicach, a stosowanie szczelinomierza umożliwia ich precyzyjne mierzenie. W praktyce, pomiar luzów pierścieni tłokowych za pomocą szczelinomierza polega na umieszczeniu narzędzia w rowku tłoka i odczytaniu wartości, co pozwala na ocenę stanu tłoka i ewentualne dostosowanie jego parametrów. W przemyśle motoryzacyjnym wykorzystywanie tego narzędzia jest zgodne z najlepszymi praktykami, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i żywotności silników.

Pytanie 25

Ta śma nośna oraz rolki stanowią kluczowe elementy przenośnika

A. cięgnowego
B. bezcięgnowego
C. ślizgowego
D. wstrząsowego
Odpowiedź "cięgnowego" jest poprawna, ponieważ w przenośnikach cięgnowych, takich jak przenośniki taśmowe czy przenośniki łańcuchowe, śma nośna oraz rolki odgrywają kluczową rolę w procesie transportu materiałów. Śma nośna, będąca głównym elementem, na którym odbywa się transport, jest odpowiedzialna za przenoszenie ładunku. Rolki wspierają śma nośną, zapewniając jej odpowiednią stabilizację i minimalizując tarcie, co z kolei zwiększa efektywność transportu. Przykładami zastosowania przenośników cięgnowych są linie produkcyjne w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie transport komponentów odbywa się sprawnie dzięki zastosowaniu odpowiednich systemów przenośnikowych. Warto również zauważyć, że przenośniki cięgnowe są zgodne z normami ISO, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo w użytkowaniu. Dobre praktyki obejmują regularne inspekcje i konserwację elementów przenośnika, co zwiększa ich trwałość oraz efektywność działania.

Pytanie 26

Aby przeprowadzić wymianę tarczy sprzęgła w ciągniku, należy rozdzielić ciągnik pomiędzy

A. skrzynią biegów a tylnym mostem
B. przednią osią a silnikiem
C. silnikiem a skrzynią biegów
D. skrzynią biegów a zwolnicą planetarną
Wymiana tarczy sprzęgła napędu ciągnika wymaga rozłączenia jednostki napędowej w miejscu, gdzie silnik łączy się ze skrzynią przekładniową. To właśnie w tym miejscu znajduje się sprzęgło, które jest kluczowe dla przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Aby przeprowadzić wymianę, należy najpierw zdjąć osłony silnika i odłączyć wszystkie przewody oraz elementy, które mogą ograniczać dostęp do zespołu sprzegła. W praktyce, najpierw odkręca się śruby mocujące skrzynię biegów do silnika, a następnie delikatnie wyciąga skrzynię, co umożliwia wymianę zużytej tarczy sprzęgłowej. Zgodnie z dobrą praktyką, przed ponownym montażem należy oczyścić wszystkie powierzchnie stykowe, aby zapewnić prawidłowe warunki do zamocowania. Regularne sprawdzanie i ewentualna wymiana tarczy sprzęgła jest kluczowe dla utrzymania efektywności pracy ciągnika oraz zapobiegania poważniejszym uszkodzeniom jednostki napędowej.

Pytanie 27

Zgodnie z klasyfikacją jakościową API oraz lepkościową SAE, do smarowania silnika z ZS, który pracuje w trudnych warunkach oraz w niskich temperaturach, powinno się użyć oleju o oznaczeniu

A. CD, SAE 5W/30
B. SA, SAE 20W/50
C. CA, SAE 20W/50
D. SD, SAE 5W/30
Odpowiedź CD, SAE 5W/30 jest prawidłowa, ponieważ oleje silnikowe oznaczone jako CD są odpowiednie do stosowania w silnikach wysokoprężnych (ZS) i zapewniają dobrą ochronę w trudnych warunkach eksploatacji, w tym w niskich temperaturach. Klasyfikacja SAE 5W/30 oznacza, że olej ma właściwości płynności odpowiednie do pracy w zimnych warunkach (5W), co jest kluczowe dla uruchamiania silnika przy niskich temperaturach. Dodatkowo, lepkość 30 w temperaturze roboczej zapewnia odpowiednią ochronę i smarowanie, co jest niezbędne podczas pracy silnika pod dużym obciążeniem. Oleje te charakteryzują się także dobrą stabilnością termiczną oraz odpornością na utlenianie, co wpływa na dłuższą żywotność oleju i lepszą ochronę silnika. Przykładem zastosowania może być silnik ZS w samochodzie ciężarowym, który pracuje w niskotemperaturowych warunkach, gdzie właściwy dobór oleju ma kluczowe znaczenie dla jego sprawności i trwałości.

Pytanie 28

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby między ziemniakami w rzędzie uzyskać odstęp 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów
A. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
Odpowiedź 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II) jest poprawna, ponieważ zgodnie z danymi przedstawionymi w tabeli, liczba zębów na kołach łańcuchowych ma bezpośredni wpływ na odstęp między ziemniakami w rzędzie. W przypadku koła (I) z 19 zębami oraz koła (II) z 35 zębami, uzyskamy optymalną prędkość przesuwu sadzarki, co pozwoli na uzyskanie odstępu 35 cm pomiędzy roślinami, w zgodzie z praktycznymi wymaganiami agrotechnicznymi. Tego typu dobór kół łańcuchowych jest kluczowy w pracy z maszynami rolniczymi, gdzie precyzja w umieszczaniu nasion wpływa na późniejsze plony oraz efektywność wykorzystania przestrzeni uprawnej. W praktyce, odpowiednio dobrane koła łańcuchowe wspierają nie tylko efektywność sadzenia, ale także oszczędności w eksploatacji maszyn. Warto zaznaczyć, że standardy branżowe zalecają systematyczne sprawdzanie i kalibrację tych parametrów, aby zapewnić maksymalną wydajność i jakość pracy maszyn rolniczych.

Pytanie 29

Ile należy zapłacić za części do opryskiwacza, po uwzględnieniu rabatu, które zakupiono zgodnie z podanym wykazem?

Lp.Nazwa częściCena jednostkowa brutto [zł]Liczba zakupionych sztukRabat [%]
1.Pompa opryskiwacza2800,00110
2.Zawór sterujący stałowartościowy640,0015
A. 3 440,00 zł
B. 3 096,00 zł
C. 3 128,00 zł
D. 3 096,00 zł
Poprawna odpowiedź na pytanie o koszt części do opryskiwacza wynika z prawidłowego obliczenia łącznej ceny po uwzględnieniu rabatów. W analizowanej sytuacji, cena pompy opryskiwacza po rabacie to 2520,00 zł, a cena zaworu sterującego wynosi 608,00 zł. Suma tych wartości daje 3128,00 zł. W praktyce, obliczanie kosztów z uwzględnieniem rabatów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w każdej branży. Umożliwia to nie tylko kontrolę wydatków, ale również podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Firmy często korzystają z systemów ERP do automatyzacji tego procesu, co pozwala na bieżąco monitorować ceny i rabaty na części oraz usługi. Znajomość metod obliczania kosztów jest istotna w kontekście optymalizacji wydatków oraz w negocjacjach z dostawcami. Warto także zaznaczyć, że umiejętność analizy rabatów i kosztów jest zgodna z dobrymi praktykami w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 30

Symbol 1,4 16V umieszczony na pojeździe wskazuje, że w samochodzie zainstalowano silnik spalinowy

A. ośmiozaworowy o pojemności skokowej 1600 cm3
B. szesnastozaworowy o pojemności skokowej 1400 cm3
C. ośmiozaworowy o pojemności skokowej 1400 cm3
D. szesnastozaworowy o pojemności skokowej 1600 cm3
Odpowiedź "szesnastozaworowy o pojemności skokowej 1400 cm3" jest poprawna, ponieważ symbole na samochodzie 1,4 16V wskazują na pojemność skokową silnika wynoszącą 1400 cm3 oraz na liczbę zaworów. W kontekście silników spalinowych, liczba 16V oznacza, że silnik jest wyposażony w 16 zaworów, co jest standardową konfiguracją dla silników szesnastozaworowych. Tego typu silniki charakteryzują się lepszym przepływem powietrza przez cylindry, co przekłada się na wyższą moc i lepsze osiągi pojazdu. Przykładowo, w przypadku silników szesnastozaworowych, lepsze zestrojenie wlotu i wylotu, a także większa powierzchnia zaworów, pozwalają na efektywniejsze spalanie mieszanki paliwowej. Dzięki tym cechom, silniki te są często stosowane w nowoczesnych pojazdach, co zwiększa ich konkurencyjność w obszarze wydajności paliwowej oraz emisji spalin, zgodnie z aktualnymi normami ekologicznymi. Do dobrych praktyk w projektowaniu silników należy zapewnienie optymalnego stosunku masy do mocy, co w przypadku silników szesnastozaworowych jest zazwyczaj osiągane dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii inżynieryjnych.

Pytanie 31

Jakie mogą być powody sytuacji, w której prawidłowo ustawiony pług ma skłonność do ściągania w jedną stronę?

A. Niewłaściwie dobrana regulacja głębokości pracy
B. Zużyte lub wygięte płozy
C. Wytarte odkładnice
D. Wyczerpane lemiesze
Starcie lub wygięcie płozów może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pługa w trakcie pracy, co skutkuje jego tendencją do ściągania w jedną stronę. Płozy to elementy, które odpowiadają za stabilizację narzędzia w glebie, a ich nieidealny stan wpływa na równomierne rozkładanie sił działających na pług. W przypadku, gdy płozy są starte, ich powierzchnia kontaktowa z glebą jest mniejsza, co powoduje, że pług może nie trzymać się linii roboczej, a zamiast tego będzie zbaczał w stronę, gdzie płoza jest mniej efektywna. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne kontrolowanie stanu płozy oraz ich odpowiednia wymiana lub prostowanie, zgodnie z normami producenta. Utrzymanie pługa w dobrym stanie technicznym jest kluczowe dla efektywności orki, a także dla zapewnienia optymalnego zużycia paliwa i zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gleby. Dlatego przed każdym sezonem warto przeprowadzić dokładny przegląd sprzętu, aby uniknąć problemów z jego działaniem.

Pytanie 32

Przed zamontowaniem bębna do kombajnu zbożowego, w którym zamontowano nowe cepy, należy

A. wypoziomować klepisko
B. wyważyć bęben statycznie
C. wymienić odrzutnik słomy
D. wyregulować wytrząsacze
Wyważenie bębna młócącego statycznie jest kluczowym działaniem przed jego montażem w kombajnie zbożowym, ponieważ zapewnia równomierne rozłożenie masy i minimalizuje wibracje podczas pracy maszyny. Wibracje mogą prowadzić do nadmiernego zużycia elementów mechanicznych, a także wpływać na jakość młócenia. Praktyka wyważania bębna opiera się na zasadach mechaniki, które wskazują, że nierównomierne obciążenie może prowadzić do drgań, co w konsekwencji obniża efektywność pracy kombajnu. W przemyśle rolniczym stosuje się standardy takie jak ISO 1940, które określają metody wyważania wirników. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest proces przygotowania bębna przed sezonem żniwnym, gdzie odpowiednie wyważenie może znacząco zwiększyć efektywność zbiorów oraz zmniejszyć ryzyko awarii. Właściwe wyważenie wpływa również na komfort pracy operatora, redukując drgania i hałas, co ma istotne znaczenie w długotrwałym użytkowaniu maszyn rolniczych.

Pytanie 33

Smar grafitowy jest stosowany przede wszystkim do smarowania

A. łożysk ślizgowych
B. przekładni łańcuchowych
C. zacisków akumulatorów
D. łożysk tocznych
Smar grafitowy jest idealnym rozwiązaniem do smarowania przekładni łańcuchowych ze względu na swoje unikalne właściwości smarne i odporność na wysokie temperatury. Grafit, jako materiał stały, nie tylko redukuje tarcie, ale również oferuje doskonałą ochronę przed korozją i zużyciem. Dzięki wysokiej lepkości, smar grafitowy przylega do powierzchni, co jest szczególnie istotne w przypadkach, gdy systemy łańcuchowe działają w trudnych warunkach, takich jak narażenie na wodę czy zanieczyszczenia. Jego zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym jest powszechne, a zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, stosowanie smarów grafitowych w przekładniach łańcuchowych minimalizuje ryzyko awarii oraz wydłuża żywotność komponentów. Dodatkowo, smar ten jest również stosowany w różnych aplikacjach, takich jak wózki widłowe czy maszyny budowlane, co potwierdza jego wszechstronność i skuteczność. Warto zaznaczyć, że smar grafitowy spełnia normy ISO dotyczące smarów przemysłowych, co zapewnia jego wysoką jakość i efektywność w zastosowaniu.

Pytanie 34

Który zakład naprawczy sprzętu rolniczego oferuje najkorzystniejszą ofertę naprawy głównej dwuosiowego roztrząsacza obornika?

Tabela: Cennik zakładów naprawczych sprzętu rolniczego
Zakład IZakład IIZakład IIIZakład IV
Czas naprawy [h]28302535
Stawka za roboczogodzinę brutto [zł]50406030
Rabat na robociznę [%]105100
A. Zakład I
B. Zakład II
C. Zakład IV
D. Zakład III
Zakład IV jest poprawną odpowiedzią, ponieważ oferuje najkorzystniejszą cenę za naprawę główną dwuosiowego roztrząsacza obornika. Aby to ustalić, konieczne było przeanalizowanie całkowitych kosztów naprawy dla każdego zakładu, uwzględniając czas naprawy i stawkę roboczą. Zakład IV oferuje naprawę, która trwa 35 godzin przy stawce 30 zł za godzinę, co daje 1050 zł bez dodatkowych rabatów. To pokazuje, że ważne jest, aby dokładnie obliczyć koszty, a także zrozumieć, jakie czynniki wpływają na wycenę usługi. W branży napraw sprzętu rolniczego, kluczowe jest wybieranie zakładów, które oferują konkurencyjne ceny, ale także wysoką jakość usług. Analiza kosztów oraz porównanie ofert różnych zakładów jest zatem niezbędne w celu optymalizacji wydatków na naprawy sprzętu rolniczego i zapewnienia jego długoterminowej efektywności.

Pytanie 35

Aby ułatwić montowanie prowadnic zaworowych w głowicy, należy

A. podgrzać prowadnicę
B. schłodzić głowice
C. rozwiercić prowadnicę
D. podgrzać głowicę
Ogrzewanie głowicy przed montażem prowadnic zaworowych jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, mającą na celu ułatwienie operacji montażowych. Zwiększenie temperatury głowicy powoduje, że materiały stają się bardziej plastyczne, co umożliwia łatwiejsze wsuwanie prowadnic. Taki proces zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno prowadnic, jak i samej głowicy, ponieważ pozwala na minimalizację naciągów i naprężeń, które mogą wystąpić podczas montażu. Przykładowo, w przypadku silników wysokoprężnych, gdzie tolerancje wymiarowe są kluczowe dla efektywności pracy silnika, zastosowanie odpowiednich technik ogrzewania staje się niezbędne. Dodatkowo, zgodnie z najlepszymi praktykami, przed rozpoczęciem montażu warto zasięgnąć informacji w dokumentacji producenta dotyczącej specyfikacji temperatury, co zapewni, że proces montażu odbędzie się zgodnie z wymaganiami technologicznymi.

Pytanie 36

Aby przewieźć ziarno na dużą wysokość, należy wykorzystać przenośnik

A. kubełkowy
B. rolkowy
C. zgarniakowy
D. taśmowy
Przenośnik kubełkowy jest optymalnym rozwiązaniem do transportu ziarna na dużą odległość w płaszczyźnie pionowej, ponieważ zapewnia efektywne podnoszenie materiału na znaczne wysokości. Składa się z kubełków przymocowanych do taśmy, które zbierają ziarno z poziomu dolnego i przenoszą je w górę, co minimalizuje straty materiału oraz zapobiega jego uszkodzeniom. Dzięki zastosowaniu przenośników kubełkowych, proces transportu ziarna staje się bardziej zautomatyzowany, co wpływa na zwiększenie wydajności pracy w zakładach przetwórstwa zbóż. W praktyce, przenośniki te są szeroko wykorzystywane w młynach, magazynach zbożowych oraz w dużych gospodarstwach rolnych, gdzie konieczne jest pionowe transportowanie ziarna na różne wysokości. Dobrym przykładem zastosowania przenośników kubełkowych są instalacje w młynach, gdzie ziarno jest transportowane z silosów do maszyn przetwórczych, co wymaga zarówno efektywności, jak i ochrony materiału przed uszkodzeniami. Dodatkowo, standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące transportu materiałów sypkich, podkreślają znaczenie wykorzystania odpowiednich systemów transportowych, co czyni przenośniki kubełkowe idealnym rozwiązaniem dla przemysłu rolniczego.

Pytanie 37

W wykorzystaniu prasy zwijającej Z 570 do produkcji siana zastosowano sznurek polipropylenowy Tex 2000, oznaczony jako 500 m.kg. Jaką liczbę kłębków sznurka należy zorganizować do owinięcia 200 bel siana, jeżeli na jedną belę potrzeba 75 m sznurka, a jeden kłębek waży 5 kg?

A. 10
B. 15
C. 6
D. 2
Zrozumienie wymagań dotyczących ilości sznurka niezbędnego do owinięcia bel siana jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem, jednak niektóre odpowiedzi mogą odzwierciedlać błędne podejścia do obliczeń. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera zbyt małą liczbę kłębków, może nie uwzględniać całkowitej długości sznurka, którą należy użyć. Poprawna metoda obliczeń polega na najpierw oszacowaniu całkowitego zużycia sznurka na podstawie liczby bel oraz długości sznurka potrzebnego na jedną belę. Jeśli nie zostanie to uwzględnione, można dojść do wniosku, że wystarczy znacznie mniej kłębków, co jest błędne. Innym częstym błędem jest nieprawidłowe przeliczenie długości sznurka, które można uzyskać z jednego kłębka. W przypadku polipropylenowego sznurka Tex 2000, który ma wydajność 500 m/kg, istotne jest, aby przy obliczeniach używać właściwych jednostek. Zgubienie się w tych obliczeniach prowadzi do nieprawidłowych wartości i może skutkować niedoborem materiału, co w konsekwencji wpływa na jakość omotania i trwałość zwojów. W kontekście praktycznym, odpowiednie obliczenia pomagają w optymalizacji kosztów i efektywności produkcji, co jest istotnym aspektem w pracy każdego rolnika zajmującego się zbiorami siana.

Pytanie 38

Ile rozsiewaczy nawozów należy zastosować do nawożenia pola o powierzchni 210 ha, stosując urządzenia o efektywnej wydajności godzinowej wynoszącej 7 ha/h, aby zakończyć pracę w ciągu jednego dnia, przy założeniu, że pracują one przez 10 godzin i współczynnik wykorzystania wydajności praktycznej wynosi 0,75?

A. 3
B. 4
C. 5
D. 2
Aby obliczyć liczbę rozsiewaczy potrzebnych do nawożenia pola o powierzchni 210 ha, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych parametrów. Efektywna wydajność jednego rozsiewacza wynosi 7 ha/h, a czas pracy jednego dnia to 10 godzin. Mnożąc wydajność przez czas pracy, otrzymujemy całkowitą powierzchnię, którą jeden rozsiewacz może obsiać w ciągu dnia: 7 ha/h * 10 h = 70 ha. Następnie, aby określić, ile rozsiewaczy potrzebujemy do obsiania 210 ha, dzielimy całkowitą powierzchnię przez powierzchnię, jaką może obsiać jeden rozsiewacz: 210 ha / 70 ha = 3. Przy uwzględnieniu współczynnika wykorzystania wydajności praktycznej, równym 0,75, musimy skorygować nasze wcześniejsze obliczenia. Ponieważ rzeczywista wydajność jednego rozsiewacza wynosi: 70 ha * 0,75 = 52,5 ha/dzień, zatem do obsiania 210 ha potrzeba: 210 ha / 52,5 ha ≈ 4, czyli potrzebujemy czterech rozsiewaczy. W praktyce, uwzględnienie współczynnika wydajności jest kluczowe dla planowania efektywnego nawożenia, co pozwala na optymalizację kosztów i czasu pracy maszyn.

Pytanie 39

Co jest powodem, że silnik traktora osiąga temperaturę około 95˚ C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna?

A. wentylatora
B. czujnika temperatury
C. pompy wodnej
D. termostatu
Termostat w silniku pełni kluczową rolę w regulacji temperatury płynu chłodzącego. Jego zadaniem jest otwieranie i zamykanie przepływu płynu w obiegu chłodzenia w zależności od osiągniętej temperatury silnika. Jeśli termostat jest niesprawny i pozostaje w pozycji zamkniętej, płyn chłodzący nie może krążyć przez chłodnicę, co prowadzi do nagrzewania się silnika, nawet do wysokich temperatur, jak 95˚ C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna. Tego typu sytuacja może prowadzić do przegrzania silnika, co w dłuższej perspektywie może skutkować poważnymi uszkodzeniami, jak zatarcie silnika czy uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Standardy branżowe zalecają regularne kontrolowanie stanu termostatu oraz układu chłodzenia, co znacząco przyczynia się do wydajności oraz żywotności silnika. Przykładem zastosowania może być rutynowa konserwacja ciągnika, w której sprawdza się działanie termostatu i wymienia go w razie wykrycia nieprawidłowości, co jest praktyką zalecaną przez producentów pojazdów oraz mechaników.

Pytanie 40

Niebieskie zabarwienie spalin wydobywających się z tłumika silnika jest wynikiem

A. awarii czujnika temperatury silnika
B. spalania oleju silnikowego, który dostaje się do cylindrów
C. nieprawidłowego działania układu wtryskowego
D. zbyt dużej ilości pary wodnej w układzie wydechowym
Niebieski dym z tłumika silnika to głównie efekt spalania oleju silnikowego, który dostaje się do cylindrów. Jak olej zaczyna palić się w komorze, to powstaje ten charakterystyczny niebieskawy dym. To może być znak, że uszczelniacze zaworowe albo pierścienie tłokowe nie są w najlepszym stanie, co pozwala olejowi wpaść do przestrzeni spalania. W praktyce inżynieryjnej ważne jest, żeby regularnie sprawdzać stan silnika i nie omijać przeglądów technicznych. Dbanie o silnik i jego części to klucz do efektywności i mniejszej emisji szkodliwych substancji. Normy, jak ISO 50001 dotyczące zarządzania energią, pokazują, jak istotna jest efektywność w systemach mechanicznych, co dotyczy też silników spalinowych.