Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 08:58
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:11

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W przypadku stwierdzenia niebezpiecznego wzrostu temperatury silnika, pracownik powinien przede wszystkim zweryfikować

A. działanie termostatu
B. działanie pompy cieczy
C. zanieczyszczenie chłodnicy
D. poziom płynu chłodniczego
Poziom płynu chłodniczego jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność układu chłodzenia silnika. Zbyt niski poziom płynu może prowadzić do przegrzewania się silnika, ponieważ nie ma wystarczającej ilości cieczy do absorbowania ciepła i jego odprowadzania. W praktyce, przed rozpoczęciem analizy innych komponentów układu, należy upewnić się, że poziom płynu jest odpowiedni. Standardowe procedury diagnostyczne sugerują, aby zawsze na początku sprawdzić poziom chłodziwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Regularne kontrole poziomu płynu i jego jakości, a także monitorowanie ewentualnych wycieków, są niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania silnika. Należy także zwrócić uwagę na to, że niewłaściwy poziom płynu chłodniczego może nie tylko prowadzić do przegrzewania, ale też uszkodzeń silnika, co w dłuższej perspektywie generuje wysokie koszty napraw. Właściwe zarządzanie płynem chłodniczym to istotny element utrzymania sprawności układu chłodzenia i trwałości silnika.

Pytanie 2

Planowanie operacji magazynowych nie obejmuje

A. oceny wydatków związanych z działalnością magazynową
B. kontroli kosztów stałych usług (prąd, woda)
C. ustalenia ilości zamawianych komponentów
D. selekcji dostawców
Weryfikacja kosztów stałych serwisu, takich jak prąd czy woda, nie jest elementem planowania działalności magazynowej, ponieważ te aspekty dotyczą ogólnych kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa, a nie specyficznych działań związanych z zarządzaniem zapasami. Planowanie magazynowe koncentruje się przede wszystkim na efektywnym zarządzaniu stanami magazynowymi, co obejmuje określenie liczby kupowanych części, wybór źródeł zakupu oraz analizę kosztów działalności magazynowej. Na przykład, w firmach zajmujących się logistyką, planowanie może obejmować określenie optymalnych poziomów zapasów, które minimalizują koszty przechowywania, a jednocześnie zapewniają dostępność produktów. Praktyki takie jak Just-in-Time (JIT) również podkreślają znaczenie optymalizacji stanów magazynowych oraz zintegrowanej współpracy z dostawcami, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej. W związku z tym, kosztów eksploatacyjnych związanych z mediami, jak prąd czy woda, nie należy włączać do procedur planowania magazynowego, co potwierdzają standardy branżowe, takie jak ISO 9001, które skupiają się na zarządzaniu jakością procesów biznesowych.

Pytanie 3

Warsztat samochodowy funkcjonujący w sieci dystrybucji utworzonej przez producenta pojazdu to warsztat

A. niezależny
B. specjalistyczny
C. sieciowy
D. autoryzowany
Warsztat autoryzowany to taki, który działa w ramach systemu dystrybucji stworzonym przez producenta pojazdów. Zazwyczaj jest to miejsce, w którym wykonywane są naprawy, przeglądy oraz serwisowanie pojazdów zgodnie z wytycznymi producenta. Przykładem mogą być warsztaty, które obsługują pojazdy marek takich jak Audi, BMW czy Ford. Te warsztaty są zobowiązane do stosowania oryginalnych części zamiennych oraz metod naprawy zatwierdzonych przez producenta. Pozwala to na utrzymanie gwarancji na pojazdy oraz zapewnienie wysokiej jakości usług. Autoryzowane warsztaty często korzystają z najnowszych technologii diagnostycznych, co pozwala na efektywne i precyzyjne ustalanie usterek. Współpraca z autoryzowanym warsztatem przynosi korzyści zarówno dla właściciela pojazdu, jak i dla producenta, który kontroluje jakość usług i w ten sposób dba o swoją reputację na rynku.

Pytanie 4

W silniku V6 24V do wymiany wszystkich łożysk czopów korbowodowych potrzeba przygotować następującą ilość półpanewek

A. 24
B. 6
C. 12
D. 48
Poprawna odpowiedź to 12, ponieważ w silniku V6 24V stosuje się po dwie półpanewki na każdy czop korbowodowy, a silnik ten posiada 6 cylindrów. W związku z tym, do wymiany wszystkich łożysk czopów korbowodowych potrzebne są 2 półpanewki na cylinder, co daje łącznie 12 półpanewek (2 półpanewki x 6 cylindrów = 12). W praktyce, podczas naprawy silników, istotne jest stosowanie odpowiednich części zamiennych oraz zachowanie standardów jakości, co pozwala na zapewnienie długiej żywotności silnika i jego prawidłowego funkcjonowania. W procesie wymiany łożysk ważne jest również, aby sprawdzić stan wału korbowego oraz właściwie nasmarować nowe półpanewki przed montażem, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży mechanicznej. Prawidłowe wykonanie tych czynności ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia problemów z silnikiem w przyszłości, takich jak nadmierne zużycie, a nawet awarie.

Pytanie 5

Który z wymienionych programów nie służy do zarządzania serwisem?

A. Firma 2000
B. IC_Sklep
C. Warsztat 3
D. Autodata
Wybór odpowiedzi, która identyfikuje programy takie jak IC_Sklep, Warsztat 3 czy Firma 2000 jako narzędzia nieprzeznaczone do zarządzania serwisem, to częsty błąd myślowy. Programy te zostały zaprojektowane specjalnie w celu wsparcia działalności serwisów samochodowych, oferując szeroki wachlarz funkcji do zarządzania, które obejmują między innymi obsługę zleceń, fakturowanie, monitorowanie stanów magazynowych oraz organizację pracy mechaników. Ich głównym celem jest ułatwienie pracy w serwisie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi dotyczącymi zarządzania procesami w warsztatach. Przykłady zastosowania tych programów w praktyce obejmują automatyczne generowanie raportów na temat wydajności serwisu, co umożliwia właścicielom szybszą analizę danych i podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Zrozumienie, jakie rozwiązania są dostępne oraz ich funkcjonalności, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania serwisem. Posługiwanie się programami, które nie są dedykowane do tego celu, może prowadzić do chaosu organizacyjnego oraz obniżenia jakości obsługi klienta, co jest przeciwieństwem standardów efektywności w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 6

Tabela zawiera fragment wpisów w książce serwisowej. Przeglądy należy wykonywać co 12 miesięcy lub 15 000 km - w zależności, co nastąpi wcześniej. Który z przeglądów został wykonany w terminie niezgodnym z zaleceniami producenta?

Nr nadwozia JF1SHDLZ123456789
Data przeglądu1 przegląd2 przegląd3 przegląd4 przegląd5 przegląd
14.11.200827.08.200913.01.201010.01.201110.10.2012
Stan licznika [km]
w dniu przeglądu
00001015 00029 89943 50069 999
A. Przegląd 3
B. Przegląd 2
C. Przegląd 5
D. Przegląd 4
Przegląd 5 jest odpowiedzią prawidłową, gdyż został wykonany niezgodnie z zaleceniami producenta, które wskazują na konieczność przeprowadzania przeglądów co 12 miesięcy lub przy przebiegu 15 000 km - w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W przypadku przeglądu 5, różnica wynosi aż 21 miesięcy, co wyraźnie przekracza maksymalny czas wyznaczony przez producenta. Taka sytuacja może prowadzić do poważnych konsekwencji dla stanu technicznego pojazdu, a także zwiększyć ryzyko awarii. Regularne przeglądy są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu, a także dla utrzymania wartości samochodu. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zaleca się utrzymywanie harmonogramu przeglądów, aby móc szybko identyfikować ewentualne usterki i zapobiegać im jeszcze przed ich wystąpieniem. Warto również pamiętać, że zwłoka w przeprowadzaniu przeglądów może wiązać się z utratą gwarancji oraz konsekwencjami prawnymi, jeśli pojazd ulegnie awarii.

Pytanie 7

Kiedy mechanik prowadzi rozmowę z klientem, dzwoni do niego telefon, na którym wyświetla się numer jego przełożonego. Co powinien wtedy zrobić mechanik?

A. przerwać rozmowę z klientem, porozmawiać z przełożonym, a następnie wrócić do rozmowy z klientem
B. koniecznie odebrać telefon
C. kontynuować rozmowę z klientem, ponieważ przełożony zadzwoni ponownie
D. oddzwonić do przełożonego po zakończeniu rozmowy z klientem
Odpowiedź, że mechanik powinien oddzwonić do przełożonego po skończonej rozmowie z klientem, jest zgodna z zasadami profesjonalizmu i efektywnego zarządzania czasem. W kontekście obsługi klienta, priorytetem jest zawsze zapewnienie wysokiej jakości interakcji z klientem. Przerwanie rozmowy w trakcie jej trwania może prowadzić do negatywnego doświadczenia klienta, co jest niezgodne z zasadami dobrych praktyk w branży usługowej. Przykładowo, w sytuacji, gdy klient omawia istotne problemy dotyczące naprawy, nagłe przerwanie rozmowy może wywołać frustrację i wrażenie braku szacunku. Z perspektywy zarządzania, ważne jest, aby oddzwonić do przełożonego, gdy rozmowa z klientem dobiegła końca. Taka praktyka nie tylko pozwala na pełne zaangażowanie w rozmowę z klientem, ale także zapewnia, że mechanik może w pełni skupić się na oczekiwaniach przełożonego bez rozpraszania uwagi. Efektywna obsługa klienta i zarządzanie komunikacją wewnętrzną to kluczowe elementy budowania długotrwałych relacji z klientami i efektywności zespołu.

Pytanie 8

Co należy zrobić z pozostałym olejem silnikowym po jego wymianie przez pracownika serwisu?

A. Zneutralizować sorbentem
B. Poddać go procesowi rafinacji
C. Przekazać do utylizacji
D. Spalić w piecu olejowym
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa środowiskowego. Zużyty olej jest substancją niebezpieczną, która może powodować zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych, jeśli nie jest odpowiednio usuwana. W większości krajów, w tym w Polsce, istnieją regulacje prawne, które nakładają obowiązek na przedsiębiorstwa i serwisy samochodowe utylizacji odpadów niebezpiecznych, w tym oleju silnikowego, w sposób zgodny z przepisami ochrony środowiska. W praktyce oznacza to dostarczenie oleju do specjalistycznych punktów zbiórki lub zakładów zajmujących się recyklingiem, które mogą go przetworzyć na nowe produkty lub bezpiecznie go zniszczyć. Utylizacja oleju silnikowego jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również wyrazem odpowiedzialności społecznej, przyczyniając się do ochrony zasobów naturalnych i przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska.

Pytanie 9

Jak powinien postąpić pracownik serwisu z pozostałościami po wymianie zużytego oleju silnikowego?

A. Spalić go w piecu przystosowanym do oleju
B. Oddać go do utylizacji
C. Poddać go procesowi rafinacji
D. Zneutralizować go przy pomocy sorbentu
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu ochrony środowiska oraz przestrzeganiu przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Zużyty olej silnikowy jest substancją niebezpieczną, która może zanieczyścić glebę i wody gruntowe, dlatego nie powinien być usuwany w sposób niekontrolowany, jak np. wylewanie go do kanalizacji czy na terenach zielonych. Utylizacja oleju odbywa się w zgodzie z regulacjami prawnymi i standardami branżowymi, które wymagają, aby odpady niebezpieczne były przetwarzane w specjalistycznych zakładach. W takich miejscach olej jest odpowiednio zbierany, przetwarzany, a następnie może być wykorzystywany ponownie, co przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Przykładem dobrych praktyk jest przekazywanie zużytego oleju do stacji serwisowych lub punktów zbiórki, które dysponują odpowiednim sprzętem i wiedzą, aby przeprowadzić właściwą utylizację. Dzięki takim działaniom, pracownicy serwisu przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów naturalnych.

Pytanie 10

Odporność paliwa do silników z zapłonem iskrowym na niekontrolowany samozapłon wyraża liczba

A. metanowa
B. oktanowa
C. cetanowa
D. propanowa
Metanowa, cetanowa oraz propanowa to odpowiedzi, które nie odnoszą się do definiowanej w pytaniu właściwości paliwa w kontekście silników z zapłonem iskrowym. Liczba metanowa odnosi się do paliw gazowych, takich jak metan, i nie ma zastosowania w silnikach benzynowych, gdzie kluczowe jest zapobieganie samozapłonowi. Z kolei liczba cetanowa dotyczy paliw do silników z zapłonem samoczynnym, takich jak olej napędowy, co jest kompletnie innym zagadnieniem, gdyż silniki te działają na zasadzie kompresji, co nie wymaga wysokiej liczby oktanowej. Propan, jako paliwo gazowe, również nie jest odpowiednie dla silników z zapłonem iskrowym, a jego liczba nie ma związku z odpornością na samozapłon w tym kontekście. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to pomylenie zasad działania różnych typów silników oraz ich odpowiednich paliw. Dobrą praktyką jest zrozumienie specyfiki każdego paliwa oraz jego zastosowań, co pozwala uniknąć nieporozumień w tematyce inżynierii mechanicznej i motoryzacyjnej.

Pytanie 11

Łączny koszt wymiany czterech świec zapłonowych dla klienta serwisu, posiadającego zniżkę 10% na zakup części i 15% na robociznę, zgodnie z tabelami wynosi

Opis czynnościRoboczogodzinaCena za roboczogodzinę
Wymiana świec0,3100 zł
Wymiana wycieraczek0,2100 zł
Wymiana przewodów0,25100 zł

Nazwa częściCena
Świeca zapłonowa szt.25 zł
Pióro wycieraczki szt.15 zł
Przewody zapłonowe kpl.90 zł
A. 112,50 zł
B. 105,50 zł
C. 125,50 zł
D. 115,50 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych i nieprecyzyjnego podejścia do obliczeń. Kluczowe jest zrozumienie, że zniżka na części i robociznę nie jest sumowana, lecz stosowana indywidualnie do każdego z elementów kosztów. Odpowiedzi, które wskazują na kwoty takie jak 112,50 zł, 125,50 zł czy 105,50 zł, mogą sugerować, że zniżki zostały źle obliczone lub pominięte. Na przykład, odpowiedź 112,50 zł mogła powstać poprzez nieprawidłowe dodanie kosztów po zniżkach lub przez zignorowanie zniżki na robociznę. Typowym błędem jest także nieumiejętność prawidłowego obliczenia procentów od kwot, co prowadzi do zawyżenia lub zaniżenia kosztów. Odpowiedź 125,50 zł mogła wyniknąć z dodania całkowitych kosztów przed zniżkami, co jest sprzeczne z zasadą obliczania kosztów z uwzględnieniem rabatów. Ważne jest, aby przy takich obliczeniach stosować właściwe wzory i zasady matematyczne, które są standardem w branży. Rekomenduje się, aby wprowadzać zniżki na poziomie jednostkowym, a następnie sumować te wartości. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne do efektywnego i poprawnego zarządzania kosztami w serwisach i warsztatach samochodowych.

Pytanie 12

Dokumentem, który umożliwia wprowadzenie nowego rodzaju pojazdu do ruchu na obszarze Polski, jest

A. świadectwo homologacji
B. dowód rejestracyjny
C. książka serwisowa
D. karta pojazdu
Karta pojazdu, książka serwisowa i dowód rejestracyjny to dokumenty, które pełnią różne funkcje w procesie rejestracji i użytkowania pojazdów, ale nie są dokumentami homologacyjnymi. Karta pojazdu, będąca dokumentem wydawanym przez odpowiednie organy, zawiera informacje dotyczące pojazdu, takie jak jego parametry techniczne oraz historię rejestracji, ale sama w sobie nie potwierdza, że pojazd spełnia normy homologacyjne. Książka serwisowa to natomiast dokument, który jest używany do zapisywania informacji o serwisach, naprawach oraz przeglądach technicznych pojazdu. To narzędzie jest pomocne w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym, ale nie ma związku z procesem homologacji. Z kolei dowód rejestracyjny to dokument, który potwierdza, że pojazd został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie, lecz również nie jest to dokument, który dopuszcza nowy typ pojazdu do ruchu. Powszechne nieporozumienia dotyczące tych dokumentów mogą wynikać z mylnego przekonania, że wszystkie dokumenty związane z pojazdem mają tę samą rolę. W rzeczywistości, świadectwo homologacji jest kluczowym dokumentem, który musi zostać uzyskany przed rejestracją pojazdu, a pozostałe dokumenty są uzupełnieniem dla jego eksploatacji.

Pytanie 13

Silnik, w którym wałek rozrządu znajduje się w obudowie silnika, jest określany jako

A. OHC
B. CIH
C. OHV
D. DOHC
Silnik oznaczany jako OHV (Overhead Valve) charakteryzuje się umiejscowieniem wałka rozrządu w kadłubie silnika. To rozwiązanie ma swoje korzenie w konstrukcji silników, które były powszechnie stosowane w latach 50. i 60. XX wieku. W silnikach OHV zawory są sterowane przez dźwigienki, które z kolei są napędzane przez wałek rozrządu umieszczony w dolnej części silnika. To rozwiązanie ma kilka praktycznych zalet. Przede wszystkim umożliwia to prostą konstrukcję, co przekłada się na niższe koszty produkcji i łatwość serwisowania. Idealnie sprawdza się w silnikach o niskiej i średniej mocy, co czyni je popularnym wyborem w samochodach osobowych oraz pojazdach użytkowych. Warto również zauważyć, że silniki OHV mają tendencję do lepszego osiągania momentu obrotowego w niższych zakresach obrotów, co jest korzystne w kontekście codziennej eksploatacji. W branży motoryzacyjnej, silniki OHV są uznawane za standard w wielu modelach, zwłaszcza w pojazdach amerykańskich, gdzie ich prostota i niezawodność są szczególnie cenione.

Pytanie 14

Aby wkręcić śrubę dwustronną (zwanej szpilką) w korpus silnika, gdy brakuje specjalistycznego klucza, można wykorzystać

A. nakrętki przyspawanej wcześniej na drugim końcu
B. jej części niegwintowanej
C. nakrętki i przeciwnakrętki
D. nakrętki przylutowanej wcześniej na drugim końcu
Użycie nakrętki i przeciwnakrętki do wkręcenia śruby dwustronnej, takiej jak szpilka, jest najbardziej zalecanym podejściem w branży motoryzacyjnej i inżynieryjnej. Nakrętka pozwala na pewne i stabilne przytwierdzenie elementu, natomiast przeciwnakrętka pomaga w zabezpieczeniu całości przed luzowaniem się w wyniku drgań czy obciążeń dynamicznych. W praktyce, ta technika jest szeroko stosowana w różnych zastosowaniach, od montażu silników po konstrukcje mechaniczne, gdzie zapewnienie integralności połączeń jest kluczowe. Dodatkowo, stosując nakrętki, warto pamiętać o zastosowaniu odpowiednich momentów dokręcenia, co jest zgodne z normami DIN i ISO, aby uniknąć uszkodzenia gwintów lub elementów łączonych. W przypadku silników, w których występują wysokie temperatury i ciśnienia, użycie nakrętek o odpowiednich materiałach, takich jak stal nierdzewna lub stopów aluminium, jest kluczowe dla długowieczności i niezawodności połączenia. Użycie nakrętki i przeciwnakrętki to najlepsza praktyka, która minimalizuje ryzyko awarii i zwiększa bezpieczeństwo konstrukcji.

Pytanie 15

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ, w którym z samochodów konieczna jest wymiana paska rozrządu, jeżeli wymianę należy wykonać po przebiegu 150 000 km lub co 6 lat (w zależności, który warunek nastąpi wcześniej).

Ostatnia wymianaStan aktualny
DataPrzebieg [km]DataPrzebieg [km]
A.12.01.2017195 60001.06.2019259 000
B.30.04.2018165 00001.06.2019210 000
C.14.02.2015110 00001.06.2019262 000
D.01.03.201525 00001.06.2019165 000
A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Wybranie którejkolwiek z odpowiedzi A, B lub D wskazuje na zrozumienie tylko części zagadnienia dotyczącego wymiany paska rozrządu. W przypadku tych odpowiedzi, istotnym błędem jest nieuwzględnienie kluczowego kryterium, jakim jest przebieg pojazdu. Wiele osób mylnie zakłada, że wymiana paska rozrządu jest zależna jedynie od upływu czasu, ignorując fakt, że może być ona konieczna już przy osiągnięciu 150 000 km przebiegu, nawet jeśli nie minęło jeszcze 6 lat. Takie podejście prowadzi do ryzykownych sytuacji, w których pasek rozrządu może się zerwać, co skutkuje poważnymi uszkodzeniami silnika. Należy pamiętać, że pasek rozrządu jest kluczowym elementem, który synchronizuje pracę silnika i innych jego podzespołów. Zaniedbanie wymiany paska w odpowiednim czasie jest jednym z najczęstszych powodów awarii silników, co podkreślają standardy branżowe. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko polegać na czasie, ale także na przebiegu, jako istotnym wskaźniku do podjęcia decyzji o wymianie. Prawidłowe podejście do konserwacji pojazdu powinno obejmować zarówno monitorowanie dat, jak i przebiegu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 16

Jakie będą wydatki związane z zakupem oraz wymianą wszystkich zaworów w czterocylindrowym silniku o symbolu 2.0 16V, jeżeli koszt jednego zaworu wynosi 5 zł, czas jego wymiany to 10 minut, a stawka za roboczogodzinę to 60 zł?

A. 80 zł
B. 240 zł
C. 260 zł
D. 140 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku błędów myślowych oraz nieprawidłowego rozumienia kosztów związanych z wymianą zaworów w silniku. W przypadku obliczeń dotyczących kosztów zakupu zaworów i robocizny, kluczowe jest zrozumienie, że każdy element kosztowy musi być dokładnie uwzględniony. Niektórzy mogą błędnie sumować tylko koszty zaworów, co prowadzi do odpowiedzi 80 zł, ignorując znaczenie kosztów robocizny. Inni mogą pomylić się w obliczeniach czasu pracy lub błędnie interpretować stawki robocze, co może skutkować wyższymi wartościami, takimi jak 260 zł. Ważne jest również, aby pamiętać o kontekście takich kosztów – umiejętność dokładnego wyliczenia całkowitych wydatków na naprawy czy wymiany części jest kluczowa w zarządzaniu finansami w branży motoryzacyjnej. W rzeczywistości, zrozumienie, jak poszczególne składniki kosztowe wpływają na całkowity koszt usługi, jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu i zlecania prac serwisowych. Utrzymywanie precyzyjnych danych i stosowanie dobrych praktyk w obliczeniach pozwala uniknąć nieporozumień oraz błędów finansowych w przyszłych projektach naprawczych.

Pytanie 17

Sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym silnika dokonuje pomiaru zawartości w spalinach

A. dwutlenku węgla
B. tlenu
C. tlenku węgla
D. azotu
Sonda lambda to naprawdę ważny element w układzie wydechowym silnika spalinowego. Jej główne zadanie to mierzenie, ile tlenu jest w spalinach. Dzięki tym pomiarom, system sterujący silnikiem może lepiej dobierać powietrze do paliwa, co z kolei poprawia działanie silnika i zmniejsza emisję zanieczyszczeń. Na przykład w silnikach z zapłonem iskrowym bardzo ważne jest, żeby odpowiednio ustawić mieszankę powietrza i paliwa, bo to pomaga ograniczyć szkodliwe substancje, jak tlenki azotu. W dzisiejszych czasach, standardy emisji, takie jak Euro 6, wręcz wymagają stosowania sond lambda, żeby spełnić surowe normy. Działanie sondy lambda ma także wpływ na to, ile paliwa silnik zużywa, co jest istotne zarówno dla naszego portfela, jak i dla ochrony środowiska.

Pytanie 18

Do niebezpiecznych odpadów motoryzacyjnych nie wlicza się

A. filtra oleju
B. oleju silnikowego
C. metalowych części karoserii
D. płynu hamulcowego
Olej silnikowy, płyn hamulcowy i filtr oleju to rzeczy, które są klasyfikowane jako niebezpieczne materiały samochodowe. Dlaczego? Bo mają w sobie substancje, które mogą zaszkodzić zarówno ludziom, jak i środowisku. Po użyciu olej silnikowy często zawiera metale ciężkie oraz różne toksyczne substancje, które mogą zanieczyścić glebę i wody gruntowe. Płyn hamulcowy, a dokładniej glikol etylenowy w nim, jest mocno trujący. Jeśli nie będzie przechowywany lub utylizowany dobrze, to może wyrządzić sporo szkód w ekosystemach. A filtr oleju? Też nie jest bezpieczny, bo ma resztki oleju i inne zanieczyszczenia. Dlatego właśnie te odpady trzeba naprawdę mądrze segregować i utylizować zgodnie z normami, które są dość restrykcyjne. Niewłaściwe postępowanie z tymi odpadami może nie tylko zaszkodzić zdrowiu ludzi, ale również narazić firmy na różne kary. Dlatego warto znać różnice w tych kategoriach i stosować się do dobrych praktyk w ich utylizacji.

Pytanie 19

Mechanik, który dokonuje pomiaru ciśnienia sprężania w większości silników benzynowych pozbawionych hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego i posiadających katalizator, powinien najpierw

A. zamknąć dopływ paliwa do cylindrów
B. sprawdzić i dostosować luz zaworowy
C. usunąć wszystkie świece zapłonowe
D. podgrzać silnik do temperatury roboczej
Odcięcie paliwa do cylindrów przed pomiarem ciśnienia sprężania to zdecydowanie nie najlepszy pomysł. Jak zmieniamy ciśnienie paliwa lub je odcinamy, to wszystko w układzie się zmienia i może silnik przestać pracować normalnie, co zepsuje nasze wyniki pomiaru. Tak samo z demontażem świec zapłonowych – chociaż może to wyglądać na sensowne, to przed sprawdzeniem luzu zaworowego niepotrzebnie komplikujemy sprawę. Lepiej to robić później, żeby dokładnie zmierzyć ciśnienie sprężania, bo najlepiej robić to na zimnym silniku z zamontowanymi świecami. Rozgrzewanie silnika przed tymi pomiarami może wprowadzić w błąd, bo wtedy ciśnienie może być wyższe i nie pokaże prawdziwego stanu silnika. Dobrze jest mieć jakieś ustalone kroki w diagnostyce i zacząć od luzu zaworowego, bo to jest chyba najlepsza praktyka w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 20

Przyczyną poślizgu tarczy sprzęgłowej może być

A. pęknięta środkowa sprężyna sprzęgła
B. uszkodzony tłumik drgań skrętnych tarczy sprzęgła
C. zatarte łożysko ślizgowe sprzęgła
D. zbyt duży luz na pedale sprzęgła
Pęknięta centralna sprężyna sprzęgła jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do ślizgania się tarczy sprzęgłowej. Sprężyna ta odpowiada za dociskanie tarczy do koła zamachowego, co przekłada się na przekazywanie momentu obrotowego. Kiedy sprężyna jest uszkodzona, docisk jest niewystarczający, co powoduje poślizg tarczy i utratę mocy przekazywanej na koła. Praktycznym przykładem może być sytuacja, kiedy kierowca przyspiesza, a silnik pracuje na wysokich obrotach, jednak samochód nie przyspiesza proporcjonalnie do włożonego wysiłku. Tego rodzaju problemy mogą prowadzić do nadmiernego zużycia tarczy sprzęgłowej oraz innych komponentów układu napędowego. Regularne przeglądy i wymiany uszkodzonych elementów, w tym sprężyn, są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i pozwalają na dłuższą żywotność układu napędowego oraz zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 21

Klient zgłosił, że rozrusznik nie reaguje po obróceniu kluczyka w stacyjce. Możliwą przyczyną może być

A. uszkodzony system wtrysku silnika
B. brak paliwa w zbiorniku
C. uszkodzony immobiliser
D. zablokowana blokada kierownicy
Uszkodzony immobiliser jest jedną z najczęstszych przyczyn braku reakcji rozrusznika po przekręceniu kluczykiem w stacyjce. Immobiliser to system zabezpieczeń, który zapobiega nieautoryzowanemu uruchomieniu pojazdu. Gdy immobiliser działa prawidłowo, identyfikuje unikalny sygnał z kluczyka i odblokowuje system uruchamiania silnika. W przypadku uszkodzenia immobilisera, sygnał nie jest rozpoznawany, co skutkuje brakiem reakcji rozrusznika. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której po włożeniu kluczyka do stacyjki, kontrolka immobilisera świeci się na czerwono, co wskazuje na problem z systemem. Warto również zwrócić uwagę na procedury diagnostyczne, które powinny obejmować sprawdzenie kodów błędów w systemie elektronicznym pojazdu. Dobre praktyki nakazują regularne kontrolowanie funkcjonalności immobilisera oraz kluczyków, co może zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom związanym z ich awarią.

Pytanie 22

Elementem, który należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej w zamieszczonym zleceniu serwisowym samochodu, jest

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, akumulatora, świec zapłonowych i filtra powietrza, kontrola i ustawienie świateł
A. świeca zapłonowa.
B. linka hamulca ręcznego.
C. akumulator.
D. filtr powietrza.
Akumulator, będący kluczowym elementem układu elektrycznego w pojazdach, po jego wymianie powinien być poddany odpowiedniej utylizacji. Akumulatory zawierają substancje chemiczne, takie jak kwas siarkowy oraz ołów, które są szkodliwe dla środowiska. Właściwa utylizacja akumulatorów jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także ważnym elementem ochrony środowiska. W wielu krajach wprowadzono przepisy regulujące zbieranie i recycling zużytych akumulatorów. Zaleca się oddawanie starych akumulatorów do punktów zbiórki, które zajmują się ich przetwarzaniem. Utylizacja akumulatorów w odpowiednich warunkach pozwala na odzyskanie cennych surowców oraz zapobiega zanieczyszczeniu gleby i wód gruntowych. W praktyce, mechanicy powinni być świadomi lokalnych regulacji dotyczących gospodarki odpadami oraz stosować się do najlepszych praktyk branżowych, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej.

Pytanie 23

W jakim dokumencie pracownicy działu obsługi klienta wprowadzają dane dotyczące klienta oraz szczegóły związane z pojazdem?

A. Na paragonie fiskalnym
B. W umowie serwisowej
C. W zleceniu wstępnym
D. W zleceniu magazynowym
Zlecenie wstępne jest kluczowym dokumentem używanym w biurze obsługi klienta do rejestrowania danych klienta oraz szczegółowych informacji dotyczących pojazdu. To narzędzie umożliwia zbieranie wszystkich istotnych danych na samym początku procesu obsługi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Przykładowo, gdy klient zgłasza się z prośbą o serwis lub naprawę, pracownik wprowadza informacje takie jak: imię i nazwisko klienta, numer telefonu, adres e-mail oraz szczegóły dotyczące pojazdu, takie jak marka, model i numer rejestracyjny. Takie podejście pozwala na szybkie i sprawne zarządzanie procesami serwisowymi, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klientów. Ponadto, zlecenie wstępne jest dokumentem, który może być później wykorzystany do dalszej analizy danych, co wspiera procesy decyzyjne w firmie oraz pozwala na lepsze dostosowanie usług do oczekiwań klientów, zgodnie z zasadami zarządzania jakością. W branży motoryzacyjnej dokumentacja ta jest zazwyczaj zgodna z normami ISO, co dodatkowo podkreśla jej istotność.

Pytanie 24

Ilu pracowników powinien delegować kierownik warsztatu do przeprowadzenia wymiany płynu hamulcowego w pojeździe, nie korzystając z urządzenia podciśnieniowego do usuwania płynu hamulcowego?

A. 2 pracowników
B. 3 pracowników
C. 4 pracowników
D. 1 pracownika
Przydzielenie dwóch pracowników do wymiany płynu hamulcowego w pojeździe bez użycia urządzenia podciśnieniowego jest odpowiednie z kilku powodów. Po pierwsze, jedna osoba może odpowiadać za odkręcanie i zakręcanie odpowietrzników w zaciskach hamulcowych, co wymaga precyzji oraz skoordynowanego działania. Druga osoba powinna zająć się pompowaniem pedału hamulca, co jest kluczowe dla poprawnego usunięcia powietrza z układu hamulcowego oraz wprowadzenia nowego płynu. Taka współpraca pozwala na zachowanie efektywności i bezpieczeństwa podczas procedury. W praktyce, zgodnie z wytycznymi branżowymi, takich jak normy SAE (Society of Automotive Engineers), niezbędne jest zapewnienie, że układ hamulcowy działa prawidłowo przed oddaniem pojazdu do użytkowania. Ponadto, zastosowanie dwóch pracowników minimalizuje ryzyko błędów, które mogą wynikać z nieodpowiedniego odpowietrzenia układu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 25

Aby ustalić przyczynę przegrzewania się silnika, należy zbadać

A. typ płynu chłodniczego
B. zakres temperatury działania termostatu
C. efektywność układu rozrządu
D. zakres obrotów silnika
Sprawność napędu układu rozrządu nie ma bezpośredniego wpływu na przyczyny przegrzewania się silnika. Układ rozrządu odpowiada za synchronizację ruchu tłoków i zaworów, co jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika, ale nie reguluje temperatury pracy silnika. Usterki w układzie rozrządu mogą prowadzić do utraty mocy lub nieprawidłowego spalania, jednak nie są one bezpośrednią przyczyną przegrzewania. Rodzaj płynu chłodniczego również nie jest kluczowym czynnikiem w kontekście weryfikacji przegrzewania się silnika. Choć właściwy płyn chłodniczy powinien być dobrany zgodnie z zaleceniami producenta, jego rodzaj nie ma wpływu na mechanizm regulacji temperatury. Ostatecznie, zakres obrotów pracy silnika to parametr związany z wydajnością i dynamiką pracy silnika, a nie z jego temperaturą. Właściwe obroty silnika mogą wpływać na jego wydajność, ale nie są bezpośrednio związane z przyczynami przegrzewania. Prawidłowe zrozumienie roli termostatu oraz układu chłodzenia jest kluczowe dla właściwej diagnostyki problemów związanych z temperaturą silnika, dlatego istotne jest, aby koncentrować się na tych elementach przy analizie przegrzewania.

Pytanie 26

Najważniejszym kryterium przy wyborze części zamiennej jest

A. pojemność jednostki napędowej
B. numer VIN pojazdu
C. numer VIN uszkodzonego elementu
D. producent części
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera istotne informacje o jego specyfikacji, w tym rok produkcji, producenta oraz model. W kontekście doboru części zamiennych, znajomość numeru VIN pojazdu jest kluczowa, ponieważ umożliwia precyzyjne określenie, które części są kompatybilne z danym pojazdem. Przykładowo, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różne wersje silnika lub różne wyposażenie, co może wpływać na rodzaj części, które trzeba wymienić. Korzystając z numeru VIN, warsztaty i sprzedawcy części mogą szybko uzyskać informacje z systemów katalogowych, co pozwala na uniknięcie pomyłek i gwarantuje, że zamawiana część będzie odpowiednia. Dodatkowo, standardy branżowe jasno wskazują, że użycie numeru VIN jest najlepszą praktyką przy doborze części zamiennych, co jest szczególnie ważne przy naprawach gwarancyjnych, gdzie właściwość zastosowanej części ma kluczowe znaczenie dla utrzymania gwarancji.

Pytanie 27

Nowa uszczelka pod głowicę nie powinna być uwzględniona w zamówieniu na części zamienne, jeśli planowana jest

A. wymiana i docieranie zaworów
B. wymiana uszczelniacza prowadnic zaworowych
C. naprawa gniazd zaworowych
D. regulacja luzów zaworowych
Wymiana uszczelki pod głowicą to poważna rzecz, która nie powinna się dziać przy każdej naprawie związanej z zaworami. Odpowiedzi mówiące o wymianie uszczelki przy wymianie uszczelniaczy czy naprawach zaworów mogą wprowadzać złe myślenie, bo te rzeczy nie wymagają demontażu głowicy. W sumie, uszczelki pod głowicą są głównie po to, żeby uszczelnić silnik, a przy regulacji luzów zaworowych nie trzeba się w to w ogóle wtrącać, więc wymiana uszczelki nie ma sensu. Wiele osób myśli, że każda praca przy zaworach równa się wymianie uszczelki, ale to nieprawda. Takie myślenie prowadzi do niepotrzebnych kosztów i wydłuża czas napraw. Zdecydowanie warto każdą naprawę przemyśleć i opierać na rzeczywistych potrzebach, żeby dobrze zarządzać kosztami i zasobami.

Pytanie 28

W pojeździe osobowym właściwe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić

A. dokładnie 12 V
B. od 13,8 do 14,5 V
C. od 12 do 13 V
D. od 12,4 do 13,5 V
Napięcie ładowania alternatora w samochodzie personalnym powinno oscylować w okolicach 13,8 do 14,5 V. To są istotne wartości, które zapewniają, że elektryka w aucie działa jak należy. Jeśli napięcie jest niższe, to może to świadczyć o problemach z alternatorem, jak na przykład uszkodzone uzwojenia czy diody prostownicze, co może skutkować tym, że akumulator się nie ładował. A jak napięcie będzie za wysokie, to możemy uszkodzić elektronikę w aucie lub sam akumulator, co wiąże się z wydatkami na naprawę. Z moich obserwacji wynika, że mechanicy podczas diagnozowania usterek używają multimetru do sprawdzenia napięcia na akumulatorze, gdy silnik chodzi. Jak wszystko jest w normie, to znaczy, że alternator działa poprawnie. Te parametry są opisane w dokumentach producentów aut i różnych standardach branżowych, więc naprawdę warto je znać, żeby pojazd długo i bezproblemowo jeździł.

Pytanie 29

Po zdemontowaniu zużytych opon pojazdowych w warsztacie wulkanizacyjnym należy

A. zlecić je firmie budującej drogę, ponieważ po zmieleniu mogą być użyte do podbudowy nawierzchni
B. przekazać je do firmy zajmującej się utylizacją oraz recyklingiem
C. poddawać je pirolizie, a potem bieżnikować
D. przeprowadzić nad nimi proces rerafinacji
Odpowiedź, która mówi o oddaniu zużytych opon do firmy zajmującej się ich utylizacją, jest jak najbardziej na miejscu. W Polsce to strasznie ważne, bo zgodnie z przepisami o ochronie środowiska, nie można ich tak po prostu wyrzucać do zwykłych śmieci. Opony to nie byle co, traktuje się je jak odpady niebezpieczne. Firmy zajmujące się recyklingiem mają sprzęt i technologie, które pozwalają je przetworzyć w sposób bezpieczny dla środowiska. Najczęściej rozdrabniają te opony, a potem mogą wykorzystać materiał w różnych dziedzinach, jak chociażby budowa placów zabaw czy sportowych nawierzchni. Dobrze, że takie praktyki istnieją, bo to naprawdę ma sens i zmniejsza negatywny wpływ na naszą planetę. No i taka norma jak ISO 14001 podkreśla, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie odpadami, w tym oponami, co jest zgodne z aktualnymi standardami.

Pytanie 30

Przy wymianie uszczelki pod głowicą silnika zaleca się wykonanie

A. planowania głowicy
B. wymiany popychaczy zaworów
C. docierania zaworów
D. honowania cylindrów
Planowanie głowicy jest kluczowym etapem w wymianie uszczelki pod głowicą silnika. Celem tego procesu jest zapewnienie idealnej płaskiej powierzchni głowicy, co jest niezbędne do uzyskania prawidłowego uszczelnienia. Niewłaściwie zamontowana uszczelka pod głowicą, na przykład na nierównych powierzchniach, może prowadzić do nieszczelności, co z kolei skutkuje utratą mocy, przegrzewaniem silnika oraz poważnymi uszkodzeniami. Proces planowania polega na usunięciu cienkiej warstwy materiału z powierzchni głowicy za pomocą specjalistycznych narzędzi, co gwarantuje precyzyjne dopasowanie do cylindra. W praktyce, po planowaniu głowicy, konieczne może być również dopasowanie długości popychaczy zaworów, co jeszcze bardziej podkreśla znaczenie tego etapu. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej podkreślają, że planowanie głowicy powinno być przeprowadzane w warunkach warsztatowych przez wyspecjalizowane osoby, a pomiary grubości głowicy powinny być regularnie kontrolowane, aby uniknąć nadmiernego szlifowania, które może prowadzić do osłabienia struktury.

Pytanie 31

Kto jest odpowiedzialny za tworzenie oraz aktualizację bazy danych dotyczącej klientów oraz pojazdów?

A. Dział zajmujący się magazynowaniem
B. Cały personel zakładu
C. Pracownicy działu obsługi klienta
D. Zespół ds. reklamy oraz promocji
Pracownicy biura obsługi klienta są kluczowym elementem w organizacji, odpowiedzialnym za tworzenie i aktualizację bazy danych klientów i pojazdów. Ich rola polega na gromadzeniu i wprowadzaniu informacji bezpośrednio od klientów, co umożliwia utrzymanie aktualnych danych. W praktyce, każdy kontakt z klientem, np. podczas zakupu lub serwisowania pojazdu, generuje nowe informacje, które muszą być zarejestrowane. Dobrze zorganizowana baza danych klientów oraz pojazdów pozwala na efektywne zarządzanie relacjami z klientami (CRM), co jest kluczowe w kontekście budowania lojalności i zadowolenia klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, dane powinny być regularnie aktualizowane i weryfikowane, aby zapewnić ich dokładność i użyteczność. Dzięki temu pracownicy biura obsługi klienta mogą lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, planować kampanie marketingowe oraz podejmować decyzje oparte na analizie danych. Odpowiednie zarządzanie bazą danych klientów jest kluczowe dla optymalizacji procesów biznesowych i zapewnienia ich zgodności z regulacjami prawnymi, takimi jak RODO.

Pytanie 32

Strategia rynkowa, która opiera się na współpracy w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności usług nie jest

A. budowa dróg komunikacyjnych
B. coobranding
C. car fleet management
D. tworzenie stowarzyszeń
W kontekście strategii rynkowych w branży motoryzacyjnej, odpowiedzi takie jak car fleet management, coobranding czy tworzenie stowarzyszeń mają solidne podstawy i są przykładami współpracy, która ma na celu poprawę jakości i efektywności. Car fleet management, jako element zarządzania flotą, obejmuje współpracę między firmami w celu optymalizacji użytkowania pojazdów, co przekłada się na obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności operacyjnej. Coobranding to z kolei strategia, w której dwa lub więcej brandów współpracuje w celu wspólnego promowania produktów lub usług, co może zwiększać zasięg rynkowy i przyciągać nowych klientów. Tworzenie stowarzyszeń natomiast sprzyja współpracy w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń i zasobów, co jest istotne dla rozwoju całej branży. Typowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie budowy dróg z strategią współpracy, co prowadzi do pominięcia kluczowych aspektów biznesowych i relacyjnych w zarządzaniu nowoczesnymi usługami motoryzacyjnymi. To podejście ignoruje fakt, że infrastruktura, choć niezbędna, nie stanowi samej strategii rynkowej, a raczej tło, na którym te strategie mogą być realizowane. W efekcie, zrozumienie roli współpracy w branży motoryzacyjnej jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania i konkurowania na dzisiejszym rynku.

Pytanie 33

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Stacja kontroli technicznej pojazdów
B. Hala naprawcza
C. Hala lakiernicza
D. Diagnostyka pojazdów
Stacja kontroli pojazdów jest miejscem, w którym przeprowadzane są badania techniczne pojazdów, a nie ich naprawy. Głównym celem stacji kontroli jest ocena stanu technicznego pojazdu oraz zapewnienie, że spełnia on wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Na stacji kontroli pracownicy przeprowadzają szczegółowe inspekcje, takie jak testy hamulców, sprawdzanie oświetlenia, emisji spalin oraz innych kluczowych parametrów. Na przykład, podczas badania technicznego samochodu osobowego, mechanik sprawdza nie tylko stan mechaniczny, ale również systemy elektroniczne pojazdu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, stacje kontroli pojazdów nie są uprawnione do wykonywania napraw, co zapewnia obiektywność i neutralność przeprowadzanych badań. To podejście odpowiada standardom europejskim, które kładą nacisk na bezpieczeństwo i odpowiedzialność w obszarze motoryzacyjnym.

Pytanie 34

W którym elemencie pojazdu znajduje się pompa paliwa?

A. W zbiorniku paliwa
B. W skrzyni biegów
C. W silniku
D. W układzie wydechowym
Pompa paliwa to kluczowy element układu zasilania paliwem w pojazdach samochodowych. Zazwyczaj znajduje się w zbiorniku paliwa i jej głównym zadaniem jest dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do silnika. Umieszczenie pompy w zbiorniku ma kilka zalet. Po pierwsze, pompa jest chłodzona przez paliwo, co zwiększa jej żywotność. Po drugie, umiejscowienie jej wewnątrz zbiornika zmniejsza hałas, który generuje podczas pracy. W nowoczesnych samochodach pompy paliwa są zazwyczaj elektryczne, co umożliwia precyzyjne sterowanie ilością dostarczanego paliwa w zależności od potrzeb silnika. Technicznie, pompy te są zaprojektowane tak, aby wytrzymać pracę w warunkach wysokiego ciśnienia i są często wyposażone w filtry, które chronią układ wtryskowy przed zanieczyszczeniami. Wiedza o lokalizacji i funkcji pompy paliwa jest niezbędna dla mechaników i osób zajmujących się obsługą techniczną pojazdów, ponieważ jej awaria może prowadzić do poważnych problemów z działaniem silnika.

Pytanie 35

Fakt stosowania smaru podczas zakupu opony na obręcz jest związany z

A. uszczelnieniem połączenia opona-obręcz
B. ochroną opony przed wpływem metalu
C. ochroną obręczy przed korozją
D. ochroną przed obrotem opony
Smar stosowany podczas montażu opony na obręczy ma kluczowe znaczenie dla uszczelnienia połączenia opona-obręcz. Efektywne uszczelnienie zapobiega dostawaniu się powietrza i innych zanieczyszczeń do wnętrza opony, co może prowadzić do jej deflacji i obniżenia wydajności. W praktyce, smarowanie obręczy przed osadzeniem opony ułatwia również proces montażu, redukując tarcie i ułatwiając właściwe dopasowanie elementów. Dobre praktyki branżowe zalecają stosowanie smarów specjalistycznych, które nie tylko poprawiają szczelność, ale również są odporne na działanie wysokich temperatur i ciśnienia. Przykładami takich smarów są preparaty silikonowe czy inne środki chemiczne przeznaczone do użytku w przemyśle motoryzacyjnym. Użycie smaru zwiększa również trwałość uszczelnień, co jest istotne z perspektywy długoterminowego użytkowania pojazdów. Ostatecznie, odpowiednie uszczelnienie połączenia opona-obręcz jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa i efektywności jazdy, co potwierdzają zarówno producenci opon, jak i wytyczne branżowe.

Pytanie 36

Po zakończeniu naprawy pojazdu, klient powinien otrzymać

A. zużyte płyny eksploatacyjne
B. dane pracownika, który przeprowadzał naprawę
C. zużyte części po wymianie
D. kartę zapotrzebowania na części
Zużyte części po wymianie są dokumentem potwierdzającym przeprowadzenie naprawy oraz stanowią element transparentności w relacji z klientem. Przekazanie tych części klientowi umożliwia mu weryfikację wykonanych prac oraz zrozumienie, jakie komponenty zostały wymienione. W praktyce, w warsztatach samochodowych powszechnie stosuje się tę praktykę, aby budować zaufanie do usług. Klient ma prawo oczekiwać, że wie, jakie części zostały usunięte i dlaczego ich wymiana była konieczna. W kontekście standardów branżowych, wiele organizacji zaleca udostępnienie takich informacji klientom, co jest zgodne z zasadami dobrej praktyki obsługi klienta. Ponadto, w przypadku ewentualnych reklamacji lub pytań dotyczących jakości naprawy, posiadanie zużytych części może być pomocne w identyfikacji problemów oraz w podjęciu dalszych działań naprawczych, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Pytanie 37

Dokumentem kluczowym dla funkcjonowania serwisu pojazdowego, który stanowi podstawę do przyjęcia auta do naprawy, jest

A. harmonogram serwisowy pojazdu
B. wycena naprawy
C. zlecenie naprawy
D. potwierdzenie wydania części
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie pojazdu do serwisu samochodowego. Stanowi on podstawę prawną do wykonania wszelkich prac serwisowych oraz naprawczych. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje o zakresie prac, które mają zostać wykonane, a także dane klienta oraz informacje o pojeździe, takie jak jego marka, model, numer rejestracyjny i VIN. Dzięki temu, zarówno mechanicy, jak i klienci mają jasność co do tego, jakie usługi zostały zamówione. Przykładem zastosowania zlecenia naprawy może być sytuacja, gdzie klient zgłasza problem z hamulcami. Mechanik, na podstawie zlecenia, może określić, czy wymagana jest naprawa, czy też wymiana części. Zlecenie to także przyczynia się do transparentności kosztów, ponieważ powinno zawierać wycenę wszystkich zaplanowanych usług. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każdy warsztat powinien pracować na podstawie takiego dokumentu, aby zapewnić profesjonalizm oraz zminimalizować ryzyko nieporozumień pomiędzy klientem a serwisem.

Pytanie 38

Podczas rutynowej inspekcji silnika zauważono wyciek oleju. Co powinno być pierwszym krokiem w diagnozowaniu tego problemu?

A. Wymiana całego układu olejowego
B. Kontrola poziomu płynu chłodzącego
C. Sprawdzenie i dokręcenie uszczelek oraz połączeń
D. Zastosowanie dodatku uszczelniającego do oleju
Wyciek oleju w silniku to dość powszechny problem, który może prowadzić do poważniejszych awarii, jeśli zostanie zignorowany. Pierwszym krokiem w diagnozowaniu wycieku oleju powinno być sprawdzenie uszczelek i połączeń. To dlatego, że większość wycieków oleju wynika z nieszczelnych uszczelek, takich jak uszczelki pod pokrywą zaworów, miski olejowej czy uszczelki wału korbowego. Z czasem uszczelki mogą ulec zużyciu lub poluzowaniu, co prowadzi do wycieku. Dlatego dokręcenie połączeń lub wymiana uszczelek może rozwiązać problem bez konieczności większych interwencji. Warto pamiętać, że takie działania są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie konserwacji pojazdów i są stosowane w warsztatach na całym świecie. Sprawdzenie i dokręcenie uszczelek to relatywnie proste działanie, które może zapobiec dalszym uszkodzeniom silnika. Ważne jest także, aby po takim zabiegu monitorować stan oleju i ewentualne dalsze wycieki, aby upewnić się, że problem został skutecznie rozwiązany.

Pytanie 39

Warsztat samochodowy pracuje od poniedziałku do piątku w systemie dwóch zmian, na każdej zmianie zatrudnia 6 mechaników. W sobotę na dyżurze pracuje 3 mechaników. Każdy mechanik może podczas zmiany przeprowadzić przegląd 3 samochodów. Jaka jest maksymalna liczba przeglądów, jaką warsztat może wykonać w ciągu tygodnia?

A. 99 przeglądów
B. 189 przeglądów
C. 180 przeglądów
D. 90 przeglądów
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć, że wiele z nich opiera się na niewłaściwych założeniach dotyczących liczby mechaników i przeglądów realizowanych w danym okresie. Na przykład odpowiedzi zakładające 90 przeglądów mogą wynikać z nieporozumienia, iż serwis działa tylko w sobotę, co jest całkowicie błędne. Inne odpowiedzi mogą sugerować, że mechanicy pracują w ograniczonym czasie, co również jest mitem, gdyż mechanicy są w stanie wykonać przegląd w zadanym czasie, a nie w sposób fragmentaryczny. Przy obliczeniach należy uwzględnić zarówno dni robocze, jak i sobotę, co jest kluczowe dla uzyskania właściwego wyniku. Typowe błędy obejmują nieprawidłowe mnożenie mechaników przez liczbę zmian w ciągu dnia oraz pomijanie godzin pracy w sobotę. Zrozumienie tego, jak efektywnie planować harmonogram pracy w serwisie, jest istotne w kontekście zarządzania czasem i zasobami, co prowadzi do wyższej efektywności i lepszej obsługi klienta. W praktyce, aby podejmować właściwe decyzje dotyczące zarządzania zasobami, konieczne jest precyzyjne obliczanie dostępnych mocy przerobowych oraz uwzględnienie wszystkich dni i zmian pracy. Efektywne zarządzanie czasem pracy pracowników w serwisie jest zgodne z normami branżowymi i wytycznymi, co przyczynia się do sukcesu całego przedsięwzięcia.

Pytanie 40

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. wulkanizacji powierzchni gumowej.
B. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
C. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
D. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
Naprawa opony metodą szorstkowania polega na usunięciu gładkiej warstwy zewnętrznej bieżnika, co pozwala na nadanie powierzchni gumy odpowiednio porowatej struktury. Dzięki temu, materiał naprawczy, na przykład w postaci łatki z gumy, może lepiej przylegać do opony, co jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności naprawy. Szorstkowanie zwiększa powierzchnię kontaktu pomiędzy oponą a materiałem naprawczym, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo naprawy. Przykładowo, w przypadku opon samochodowych, prawidłowo przeprowadzone szorstkowanie pozwala na skuteczną naprawę uszkodzeń, takich jak przebicia czy nieszczelności, co w praktyce przekłada się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i wydłużenie żywotności opon. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak standardy ASTM, szorstkowanie jest jedną z najlepszych praktyk w naprawie opon, co podkreśla jego znaczenie w codziennym użytkowaniu pojazdów.