Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 11:08
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 11:27

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wyraźny wzrost "dymienia" silnika traktora przy równoczesnym zauważalnym podwyższeniu poziomu oleju w misie olejowej jest spowodowany

A. nieprawidłową regulacją zaworów
B. uszkodzeniem wtryskiwaczy
C. nieszczelnością zaworów
D. zużyciem łożysk głównych wału korbowego
Każda z pozostałych opcji może wydawać się na pierwszy rzut oka uzasadniona, jednak nie są one przyczyną wzrostu dymienia oraz zwiększenia poziomu oleju w misie olejowej w sposób bezpośredni. Zużycie łożysk głównych wału korbowego, chociaż może prowadzić do wielu problemów, z reguły objawia się innymi symptomami, takimi jak hałas czy wibracje, a nie dymienie. Nieszczelność zaworów także nie wpływa na zwiększenie poziomu oleju w misce, a bardziej na ciśnienie w cylindrach, co może prowadzić do spadku mocy silnika. Niewłaściwa regulacja zaworów może przyczynić się do nieprawidłowego działania silnika, ale nie jest bezpośrednio związana z dymieniem czy poziomem oleju. W praktyce, często błędne jest przypisywanie dymienia do uszkodzeń mechanicznych, zamiast rozważać usterki związane z układem zasilania paliwem. Kluczowe jest zrozumienie, że skutkiem uszkodzenia wtryskiwaczy jest nieefektywne spalanie paliwa, co prowadzi zarówno do dymienia, jak i do zwiększenia ilości paliwa w oleju, podczas gdy inne opcje wiążą się z zupełnie innymi problemami silnika. Odpowiednia diagnostyka i znajomość symptomów są kluczowe w utrzymaniu silników w odpowiednim stanie technicznym.

Pytanie 2

Koryto metalowe, wewnątrz którego obraca się wał z wstęgą nawiniętą po linii śrubowej, stanowi kluczowy element przenośnika

A. zabierakowego
B. taśmowego
C. ślimakowego
D. wibracyjnego
Odpowiedzi, które nie wskazują na przenośnik ślimakowy, bazują na mylnych założeniach dotyczących konstrukcji i zasad działania różnych typów przenośników. Przenośnik wibracyjny działa na zasadzie generowania drgań, co pozwala na przesuwanie materiałów, jednak nie wykorzystuje wału z wstęgą śrubową, stąd nie nadaje się do transportu materiałów sypkich w sposób ciągły. Przenośniki taśmowe, z kolei, opierają się na ruchomej taśmie, która przesuwa materiały, co również nie odpowiada opisanemu mechanizmowi wału w korycie. Typowe błędy, które prowadzą do takich nieporozumień, mogą wynikać z mylenia funkcji i zastosowania tych urządzeń. Przenośniki zabierakowe wykorzystują elementy zbierające, aby transportować materiały w górę i w dół, co różni się zasadniczo od mechanizmu przenośnika ślimakowego, który koncentruje się na efektywnym i ciągłym przesuwaniu materiałów w linii prostej. Zrozumienie różnic między tymi systemami transportu jest kluczowe dla skutecznego projektowania i wyboru odpowiednich rozwiązań w zależności od specyfikacji materiałów oraz warunków pracy.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Jaką kwotę należy przeznaczyć na folię do owinięcia bel sianokiszonki z 10 ha łąki dwukośnej, jeżeli z 1 ha jednego pokosu uzyskuje się 15 bel, a rolka folii wystarczająca do owinięcia 30 bel kosztuje 300 zł?

A. 2 000 zł
B. 1 500 zł
C. 2 500 zł
D. 3 000 zł
Analiza kosztów związanych z owijaniem bel sianokiszonki wymaga uwzględnienia odpowiednich danych i precyzyjnych obliczeń. W pierwszej kolejności, kluczowe jest zrozumienie, jak obliczyć liczbę bel, które zostaną zebrane z danego areału. Z treści pytania wynika, że z jednego hektara można zbierać 15 bel. Dlatego, przy 10 ha, musimy pomnożyć 15 przez 10, co daje nam 150 bel. Następnie, aby określić, ile rolek folii będziemy potrzebować, należy wziąć pod uwagę, że jedna rolka wystarcza na 30 bel. Przy 150 bel, potrzebujemy 5 rolek folii (150 ÷ 30). Koszt jednej rolki wynosi 300 zł, więc koszt całkowity wyniesie 1 500 zł (5 x 300). W przypadku błędnych odpowiedzi, można zauważyć, że niepoprawne obliczenia mogły wynikać z nieuwzględnienia pełnej liczby bel lub błędów w obliczeniach dotyczących ilości potrzebnej folii. Typowe błędy myślowe obejmują pomijanie danych, które są kluczowe do precyzyjnego obliczenia kosztów i zrozumienia całego procesu. Niezrozumienie podstawowych zasad, takich jak przeliczenia jednostkowe i ich wpływ na koszt ogólny, może prowadzić do słabych decyzji finansowych. Dlatego ważne jest, aby zawsze dokładnie analizować dane oraz przeprowadzać dokładne obliczenia, które są fundamentem każdego przedsięwzięcia rolniczego.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

W jakim rodzaju silnika spalinowego cylindry są rozmieszczone w dwóch rzędach, które są odchylone od siebie pod określonym kątem?

A. Z tłokiem obrotowym
B. Gwiazdowym
C. Rzędowym
D. Widlastym
Cylindry w silniku gwiazdowym są umieszczone w formie promieni, co pozwala na kompaktową konstrukcję i dobre chłodzenie, ale nie mają odchylenia pod kątem jak w silnikach widlastych. Silniki rzędowe z kolei mają cylindry ustawione w jednej linii, co wpływa na ich długość i rozmieszczenie w nadwoziu pojazdu, ale również nie odpowiada na pytanie dotyczące kąta między rzędami. Silnik z tłokiem obrotowym, znany również jako silnik Wankla, charakteryzuje się zupełnie inną konstrukcją, w której zamiast cylindrów tłokowych stosuje się wirnik, co eliminuje potrzebę rozmieszczania cylindrów w rzędach. Takie podejście jest mylące, ponieważ myśląc o silniku spalinowym, można błędnie kojarzyć różne typy z podobnymi cechami, co prowadzi do nieporozumień. Ważne jest sprawdzenie zasadniczych różnic w budowie silników spalinowych oraz ich specyficznych zastosowań. Właściwe zrozumienie tych różnic pomoże uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do mylnych konkluzji podczas analizy budowy silników.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Opierając się na danych zawartych w tabeli, oblicz łączny koszt naprawy ciągnika rolniczego polegającej na wymianie dwóch końcówek drążka kierowniczego poprzecznego i kompletnego drążka kierowniczego podłużnego, jeżeli wiadomo, że naprawę wykona 1 pracownik w ciągu dwóch godzin.

Lp.WyszczególnienieCena brutto [zł]
1Drążek poprzeczny kompletny150,00
2Drążek podłużny kompletny100,00
3Końcówka drążka25,00
4Regulacja zbieżności50,00
5Roboczogodzina50,00
A. 350 zł
B. 300 zł
C. 250 zł
D. 375 zł
Wybór odpowiedzi, która nie jest poprawna, może wynikać z kilku czynników, które warto przeanalizować. Zaczynając od odpowiedzi 250 zł, mogą być to wynik zbyt niskiej estymacji kosztów części oraz pracy. Koszt wymiany końcówek drążka oraz drążka kierowniczego nie może być tak niewielki, gdyż wymaga użycia odpowiednich części zamiennych, które zazwyczaj generują wyższe koszty. W przypadku odpowiedzi 350 zł, mogło dojść do zniekształcenia obliczeń związanych z kosztami robocizny, gdzie użytkownik mógł zgubić orientację co do rzeczywistych stawek godzinowych w branży. Odpowiedź 375 zł również nie uwzględnia pełnych materiałów i wynagrodzenia, co sugeruje niedokładność w analizie danych. W większości przypadków, błędy w obliczeniach wynikają z niepełnego zrozumienia struktury kosztów napraw oraz złożoności procesu kalkulacji. Warto przypomnieć, że przy planowaniu kosztów napraw, kluczowe jest nie tylko zrozumienie ceny części zamiennych, ale także uwzględnienie wartości robocizny oraz czasu potrzebnego na wykonanie usługi. Prawidłowe podejście do kosztorysowania napraw pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek finansowych oraz zapewnia lepszą kontrolę nad wydatkami w działalności rolniczej.

Pytanie 9

Jaki jest koszt naprawy kultywatora z 14 zębami, jeśli w ramach naprawy trzeba wymienić 4 zęby oraz wszystkie redliczki? Ceny netto to: ząb kompletny (z redliczką) 30 zł, redliczka 3 zł, robocizna netto 120 zł? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%?

A. 306,80 zł
B. 296,50 zł
C. 328,86 zł
D. 314,10 zł
Wybierając inne odpowiedzi, można popełnić kilka typowych błędów w obliczeniach, które prowadzą do błędnych wniosków. Przede wszystkim, nieprawidłowe obliczenie kosztów wymiany zębów i redliczek może wynikać z braku uwzględnienia wszystkich elementów kosztorysu. Często mylnie przyjmuje się, że koszt robocizny powinien być obliczany na podstawie stawki godzinowej, co nie jest konieczne w tym kontekście. Warto również zauważyć, że pomijanie VAT na częściach i robociznie prowadzi do znaczącego niedoszacowania całkowitych kosztów. Oprócz tego, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego założenia, że wszystkie zęby muszą być wymienione, co zwiększa koszt naprawy. Ważne jest, aby przed przystąpieniem do obliczeń dokładnie przeanalizować zakres prac oraz rodzaj elementów, które będą wymieniane. Uczestnicy powinni zwrócić uwagę na różnice w stawkach VAT, które różnie wpływają na koszty części i robocizny. Właściwe podejście do obliczeń finansowych w kontekście naprawy sprzętu rolniczego jest kluczowe dla uzyskania dokładnych wyników, które mogą mieć istotny wpływ na dalsze decyzje inwestycyjne.

Pytanie 10

Redliczki kultywatora z obustronnym stępieniem powinny

A. być zamienione miejscami
B. zostać napawane i naostrzone
C. wymienione na nowe
D. zostać naostrzone na szlifierce
Naostrzenie redliczek na szlifierce jest podejściem, które może wydawać się atrakcyjne z perspektywy oszczędności, jednak ma swoje istotne wady. Przede wszystkim proces szlifowania może prowadzić do osłabienia struktury materiału, a także zmiany kształtu redliczek, co może negatywnie wpłynąć na ich funkcjonalność. Podczas szlifowania istnieje ryzyko nadmiernego nagrzania metalu, co może sprawić, że materiał stanie się kruchy i podatny na uszkodzenia podczas pracy. Ponadto, nie wszystkie redliczki nadają się do ostrzenia, szczególnie te, które zostały już wielokrotnie szlifowane. Napawanie i ostrzenie, choć teoretycznie może przywrócić funkcjonalność redliczek, jest metodą czasochłonną i wymaga specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy. Proces ten również nie zawsze gwarantuje pełną regenerację używanych elementów, co może prowadzić do wczesnych awarii i dodatkowych kosztów. Zamiana miejscami redliczek, choć może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, nie rozwiązuje problemu zużycia i w końcu prowadzi do nierównomiernego zużycia całego kultywatora. Z tych powodów, podejście polegające na wymianie na nowe redliczki jest znacznie bardziej efektywne i zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania sprzętu rolniczego, co w konsekwencji przekłada się na lepszą jakość pracy oraz efektywność upraw.

Pytanie 11

Aby zweryfikować luz promieniowy łożyska tocznego, jakie narzędzie należy wykorzystać?

A. śrubę mikrometryczną
B. kątomierz uniwersalny
C. suwmiarkę do rysowania
D. czujnik zegarowy
Wybór suwmiarki traserskiej, śruby mikrometrycznej czy kątomierza uniwersalnego do pomiaru luzu promieniowego w łożyskach tocznych nie jest właściwy. Suwmiarka traserska, choć jest przydatna do wielu ogólnych pomiarów, nie zapewnia odpowiedniej precyzji potrzebnej do oceny luzu łożysk. Pomiar luzu promieniowego wymaga dużej dokładności, a suwmiarka może mieć zbyt dużą tolerancję, co prowadzi do błędnych wniosków. Śruba mikrometryczna, mimo że jest narzędziem o dużej precyzji, nie jest dostosowana do pomiarów luzów w łożyskach, gdzie wymagane są pomiary dynamiczne, a nie statyczne. Użycie kątomierza uniwersalnego w kontekście pomiaru luzu promieniowego również jest niewłaściwe, ponieważ narzędzie to służy do pomiarów kątów, a nie luzów. Niezrozumienie specyfiki pomiarów luzów łożyskowych prowadzi do wyboru niewłaściwych narzędzi, co może skutkować uszkodzeniami maszyn oraz zwiększeniem kosztów eksploatacji. Efektywnym podejściem do pomiaru luzu promieniowego jest korzystanie z czujnika zegarowego, który dostarcza dokładnych i wiarygodnych danych, stanowiących podstawę do podejmowania decyzji dotyczących konserwacji i diagnostyki.

Pytanie 12

Jeśli filtr oleju silnikowego jest montowany od dołu w pozycji pionowej, to co należy zrobić przed jego przykręceniem?

A. napełnić go olejem silnikowym
B. napełnić go naftą lub benzyną ekstrakcyjną
C. przeprowadzić test jego szczelności
D. podgrzać go w ciepłej wodzie
Zalanie filtra oleju silnikowego przed jego zamontowaniem to naprawdę ważny krok. Dzięki temu filtr jest już napełniony olejem, co sprawia, że po uruchomieniu silnika od razu zaczyna działać jak trzeba. Jak filtr jest zamontowany od dołu, to bez oleju może być ryzykownie. Wiesz, jak to jest – suchy filtr to prosta droga do poważnych problemów. Właściwie, to każdy mechanik powie Ci, że nowe filtry powinny być zawsze napełnione olejem. Zajmuje to tylko chwilę, a może mieć dużą różnicę w tym, jak długo silnik będzie działał. Często można to zobaczyć w warsztatach, gdzie fachowcy robią to tak, jak zalecają producenci samochodów, co ma sens, prawda?

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

W odpowiednio wyregulowanym sprzęgle kłowym całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna wynosić

A. więcej niż wysokość zęba sprzęgła
B. mniej niż średnica zwoju sprężyny
C. więcej niż średnica zwoju sprężyny
D. mniej niż wysokość zęba sprzęgła
W prawidłowo wyregulowanym sprzęgle kłowym istotne jest, aby suma luzów między zwojami sprężyny dociskowej była większa niż wysokość zęba sprzęgła. To zapewnia odpowiednią elastyczność i zdolność do kompensacji różnic w obciążeniu oraz ruchu pomiędzy elementami. W praktyce, jeżeli luz jest zbyt mały, sprężyna może nie być w stanie odpowiednio dostosować się do zmian, co prowadzi do nadmiernego zużycia sprzęgła oraz ryzyka uszkodzenia. Dobrą praktyką w branży jest testowanie luzu sprężyny w różnych warunkach operacyjnych, aby zapewnić, że zespół działa efektywnie. Utrzymanie właściwych luzów pozwala wydłużyć żywotność sprzęgła oraz zminimalizować ryzyko awarii. Przykładem zastosowania tej zasady jest regularne serwisowanie sprzęgła w maszynach przemysłowych, gdzie precyzyjne ustawienie luzów ma kluczowe znaczenie dla ich prawidłowego działania i bezpieczeństwa.

Pytanie 16

Która z podanych czynności kontrolnych nie jest częścią badania technicznego ciągnika rolniczego?

A. Sprawdzenie osadnika filtru paliwa pompy zasilającej
B. Weryfikacja luzów oraz funkcjonowania układu kierowniczego
C. Sprawdzenie działania hamulców
D. Weryfikacja działania odbiorników energii elektrycznej
Odpowiedź dotycząca kontroli osadnika filtru paliwa pompy zasilającej jest poprawna, ponieważ ta czynność nie jest standardowym elementem badania technicznego ciągnika rolniczego. Badanie techniczne koncentruje się głównie na kluczowych systemach, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i wydajność pojazdu. Sprawdzenie luzów i działania układu kierowniczego, działania odbiorników prądu, oraz kontrola działania hamulców to fundamentalne czynności, które zapewniają, że ciągnik jest bezpieczny w eksploatacji i spełnia normy dotyczące ruchu drogowego. Osadnik filtru paliwa może być kontrolowany w ramach regularnych przeglądów konserwacyjnych, ale nie jest elementem krytycznym w kontekście badania technicznego. Znajomość różnicy pomiędzy rutynowym serwisowaniem a badaniem technicznym jest istotna dla zarządzania bezpieczeństwem maszyn rolniczych i ich niezawodnością w trudnych warunkach pracy. Przykłady zastosowań tej wiedzy w praktyce obejmują określenie, kiedy należy przeprowadzić regularne serwisowanie, aby uniknąć awarii podczas sezonu pracy na polu.

Pytanie 17

Za pomocą stetoskopu można

A. wykryć mikropęknięcia w korpusie silnika
B. zmierzyć spadki ciśnienia w cylindrach
C. wykryć stuki wewnętrzne zespołu
D. zmierzyć hałas elementów ciągnika
Stetoskop jest narzędziem, które umożliwia wykrywanie stuki wewnętrzne zespołu poprzez nasłuchiwanie dźwięków generowanych podczas pracy silnika lub innych mechanizmów. Dźwięki te mogą wskazywać na różnorodne problemy, takie jak luzy w łożyskach, uszkodzenia tłoków czy inne nieprawidłowości mechaniczne. Przykładem zastosowania stetoskopu może być diagnoza silnika samochodowego, gdzie mechanik, nasłuchując dźwięków z różnych miejsc, może zidentyfikować, czy występują niepokojące odgłosy, które mogą sugerować potrzebę naprawy. Właściwe posługiwanie się stetoskopem wymaga doświadczenia oraz umiejętności interpretacji dźwięków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w diagnostyce mechanicznej. Zgodnie z normami branżowymi, umiejętność ta jest istotna dla zapewnienia długotrwałej i efektywnej pracy maszyn, a także dla minimalizacji ryzyka awarii. Dlatego stetoskop jest nieodzownym elementem wyposażenia warsztatu mechanicznego i ważnym narzędziem w rękach doświadczonego technika.

Pytanie 18

Jaką sumę kosztów eksploatacji trzeba uwzględnić w przypadku 1 godziny pracy sieczkarni polowej o rocznej wydajności 150 ha, jeśli całkowity roczny koszt amortyzacji, magazynowania oraz ubezpieczenia tej maszyny wynosi 30000 zł?

A. 250 zł
B. 175 zł
C. 150 zł
D. 200 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie często wynikają z błędnych założeń dotyczących kosztów operacyjnych. Na przykład wybór kwoty 175 zł może sugerować, że użytkownik obliczył wartość na podstawie innych, nieadekwatnych do kontekstu danych. Koszt 150 zł mógł być rozważany przez kogoś, kto skupił się jedynie na pewnych aspektach kosztów, ignorując pełen zakres wydatków związanych z eksploatacją maszyny. Koszt 250 zł natomiast mógł wynikać z przeszacowania liczby godzin pracy, co jest typowym błędem, gdyż niedoszacowanie wydajności maszyny prowadzi do zawyżania jej kosztów jednostkowych. Ważne jest, aby zrozumieć, że przy kalkulacji kosztów operacyjnych należy brać pod uwagę nie tylko amortyzację, ale także wszystkie inne wydatki, takie jak serwisowanie, paliwo, ubezpieczenie oraz konserwacja. Niedocenianie tych elementów może prowadzić do poważnych błędów w ocenie rentowności działalności rolniczej. Przykładowo, w branży rolniczej, gdzie konkurencja jest duża, precyzyjne wyliczenia kosztów mogą decydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa, dlatego tak istotne jest odpowiednie podejście do analizy finansowej.

Pytanie 19

Jaki rodzaj przenośnika będzie najbardziej odpowiedni do przewozu skrzynek z warzywami?

A. Zabierakowy
B. Kubełkowy
C. Wałkowy
D. Łopatkowy
Przenośnik wałkowy jest idealnym rozwiązaniem do transportu skrzynek z warzywami ze względu na swoją konstrukcję i funkcjonalność. Jego zasada działania polega na wykorzystaniu wałków, które obracają się, umożliwiając przesuwanie ładunków w sposób płynny i kontrolowany. Dzięki temu skrzynki z warzywami mogą być transportowane bez ryzyka ich uszkodzenia, co jest kluczowe w branży spożywczej. Przenośniki wałkowe są często stosowane w magazynach oraz liniach produkcyjnych, gdzie duże znaczenie ma szybkość i efektywność transportu. W praktyce można spotkać je w centrach dystrybucyjnych, gdzie transportuje się różnorodne produkty, w tym świeże warzywa. Dodatkowo, przenośniki te mogą być łatwo zintegrowane z systemami automatyzacji, co zwiększa ich funkcjonalność oraz pozwala na optymalizację procesów logistycznych. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, istotne jest również regularne serwisowanie przenośników, co zapewnia ich długotrwałą i niezawodną pracę.

Pytanie 20

W oparciu o wyniki badań diagnostycznych wskaż przekładnię kierowniczą sprawną technicznie.

Tabela: Wyniki badań diagnostycznych
Sprawdzany parametrStan prawidłowyPrzekładnia kierownicza
P-1P-2P-3P-4
Opory i zacięcia przy obrocieNIENIETAKNIENIE
Mak. luz przekładni kierowniczej [°]108109NIE
Brak widocznych wycieków olejuTAKTAKTAKTAKNIE
Brak uszkodzonych śrub mocującychTAKNIETAKTAKTAK
A. P-1
B. P-4
C. P-2
D. P-3
Przekładnia kierownicza P-3 została uznana za sprawną technicznie ze względu na spełnienie wszystkich kluczowych kryteriów operacyjnych. Przede wszystkim, jej działanie charakteryzuje się brakiem oporów i zacięć przy obrocie, co jest niezbędne dla zapewnienia płynności ruchu oraz bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu. Dopuszczalny luz wynoszący 10° jest zgodny z normami branżowymi, co pozwala na precyzyjne sterowanie pojazdem. Dodatkowo, brak wycieków oleju oraz nietknięte śruby mocujące są oznaką, że przekładnia jest w dobrym stanie, co potwierdza jej wysoką jakość i niezawodność. W praktyce, sprawna przekładnia kierownicza P-3 zapewnia nie tylko komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo, co jest kluczowe podczas manewrów w ruchu drogowym. W przypadku uszkodzenia przekładni kierowniczej, istnieje ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, co może prowadzić do poważnych wypadków. Dlatego regularne przeglądy i diagnostyka przekładni kierowniczej są niezbędne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym.

Pytanie 21

Na podstawie danych w tabeli wskaż sklep, który oferuje najlepszą cenę na zakup części do naprawy pompy próżniowej dojarki, polegającej na wymianie łopatek pompy, sprzęgła kompletnego oraz regulatora ciśnienia.

Nazwa części / Rabat na zakup częściCena części [zł] / Rabat na zakup [%]
Sklep 1Sklep 2Sklep 3Sklep 4
Łopatki pompy-komplet240230260250
Sprzęgło kompletne30404035
Regulator ciśnienia130130140135
Rabat na zakup części105510
A. Sklep 4
B. Sklep 1
C. Sklep 2
D. Sklep 3
Wybór innego sklepu niż Sklep 1 może wynikać z błędnej oceny cen lub niedokładnej analizy dostępnych ofert. Wiele osób może skupić się na pojedynczych elementach, nie uwzględniając łącznych kosztów zakupu. Na przykład, wybierając Sklep 2, który oferuje części za 380 zł, można przeoczyć, że po zastosowaniu rabatu całkowity koszt w Sklepie 1 jest znacznie korzystniejszy. Często zdarza się, że konsumenci nie biorą pod uwagę wszystkich dostępnych promocji, co prowadzi do wyboru droższej opcji. Kluczowe jest zrozumienie, że na rynku dostępne są różne oferty, a analiza całkowitych kosztów, w tym rabatów, warunków zakupu oraz jakości części, jest niezbędna dla dokonania właściwego wyboru. Inny błąd to opieranie decyzji na intuicji lub reklamach, zamiast na solidnych danych. Warto również pamiętać, że wybór nieodpowiednich części może prowadzić do dalszych problemów z urządzeniem, a długoterminowe oszczędności powinny być priorytetem. Dlatego niezwykle istotny jest nie tylko wybór najtańszej opcji, ale także ocena jakości oferowanych produktów oraz ich zgodności z wymaganiami technicznymi poszczególnych urządzeń.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz roczny koszt wymiany oleju silnikowego w ciągniku. W ciągu roku odbędą się dwie wymiany.

Pojemność
misy olejowej
silnika [l]
Filtr
oleju
[szt.]
Cena
filtra
[zł]
Cena
oleju
[zł/l]
Liczba
roboczogodzin
na wymianę
Cena
1 roboczogodziny
[zł/h]
8115,0010,00120,00
A. 290,00 zł
B. 230,00 zł
C. 195,00 zł
D. 210,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych nieporozumień związanych z obliczaniem kosztów wymiany oleju silnikowego. Przede wszystkim, niektóre osoby mogą skupić się jedynie na jednym z elementów kosztów, na przykład tylko na cenie oleju, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia całkowitych wydatków. Na przykład, odpowiedzi takie jak 210,00 zł lub 195,00 zł mogą sugerować, że ktoś uwzględnił tylko cenę oleju lub filtr, nie biorąc pod uwagę pełnej struktury kosztów, co jest niezgodne z zaleceniami dotyczącymi kompleksowego podejścia do kosztów operacyjnych. W branży motoryzacyjnej i rolnictwie istotne jest, aby dokładnie analizować wszystkie aspekty kosztów, ponieważ pominięcie tak kluczowych elementów jak robocizna czy filtry może prowadzić do błędnego oszacowania wydatków na konserwację. Jeszcze inną pułapką myślową jest założenie, że jedna wymiana oleju wystarczy na cały rok, co świadczy o braku zrozumienia dla norm użytkowych i wymagań dotyczących konserwacji pojazdów. Dlatego dla zapewnienia dokładności finansowej i operacyjnej, ważne jest stosowanie kompleksowej metodyki obliczania kosztów serwisowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 24

Norma zużycia oleju silnikowego w stosunku do zużytego paliwa wynosi 0,5%. Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż ciągnik z silnikiem spełniającym normę.

Rodzaj płynuZużycie płynów eksploatacyjnych [litr] dla poszczególnych ciągników
IIIIIIIV
Olej napędowy500600400700
Olej silnikowy5433
A. II
B. III
C. IV
D. I
Ciągnik IV spełnia normę zużycia oleju silnikowego, ponieważ jego zużycie wynosi 0,4286%, co jest mniejsze niż maksymalne dopuszczalne 0,5%. W praktyce oznacza to, że ciągnik ten charakteryzuje się lepszą efektywnością w eksploatacji, co może przełożyć się na niższe koszty eksploatacji i mniejsze zanieczyszczenie środowiska. W branży rolniczej, gdzie ciągniki są używane intensywnie, zgodność z normą zużycia oleju ma kluczowe znaczenie, ponieważ nadmierne zużycie może prowadzić do częstszych wymian oleju, a tym samym zwiększać koszty operacyjne. Ponadto, spełnienie normy może być istotne dla uzyskania dotacji czy dofinansowania na zakup nowoczesnych maszyn, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Warto również zwrócić uwagę na dobre praktyki w zakresie konserwacji silnika oraz regularnych przeglądów technicznych, co pozwala na optymalizację zużycia oleju i paliwa, a tym samym zmniejszenie śladu węglowego.

Pytanie 25

Agregat uprawowo-siewny nowej generacji kosztuje 15 000 zł. Roczne wydatki na jego eksploatację osiągają 1 000 zł. Jaką kwotę powinien mieć agregat używany, aby obciążenie finansowe w okresie pięciu lat użytkowania było identyczne, jeżeli roczne koszty eksploatacji takiego sprzętu są dwa razy wyższe?

A. 13 000 zł
B. 11 000 zł
C. 12 000 zł
D. 10 000 zł
Jednym z typowych błędów w podejściu do tego typu problemów jest nieuwzględnianie wszystkich kosztów związanych z eksploatacją maszyny. W przypadku agregatu używanego, który jest droższy niż podana kwota 10 000 zł, na przykład 11 000 zł, całkowity koszt użytkowania w pięcioletnim okresie wyniesie 11 000 zł (koszt zakupu) + 5 * 2 000 zł (koszty eksploatacji) = 21 000 zł. W tej sytuacji porównanie z nowym agregatem staje się niekorzystne, ponieważ całkowity koszt będzie wyższy, co prowadzi do błędnych wniosków. Kiedy użytkownicy rozważają opcje zakupu sprzętu, często skupiają się jedynie na cenie zakupu, ignorując długofalowe koszty, co może prowadzić do złych decyzji finansowych. Ponadto, nie biorąc pod uwagę różnic w kosztach eksploatacji, można sięgnąć po sprzęt, który w dłuższej perspektywie okaże się znacznie droższy. Zrozumienie całkowitych kosztów cyklu życia maszyny jest kluczowe, aby unikać niekorzystnych kontraktów. Takie podejście nie tylko narusza zasady dobrego zarządzania finansami, ale może również negatywnie wpłynąć na rentowność działalności rolniczej.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Na podstawie oceny zadymienia spalin (poziomu sadzy w spalinach) silnika diesla można określić jego stan techniczny?

A. łożysk korbowodowych
B. pompy wtryskowej i wtryskiwaczy
C. tłumika wydechu
D. łożysk głównych wału korbowego
Pomiar zadymienia spalin w silnikach diesla to naprawdę ważna sprawa, bo pokazuje, jak dobrze działa cały system wtrysku, a zwłaszcza pompa i wtryskiwacze. Kiedy w spalinach jest dużo sadzy, to może oznaczać, że coś jest nie tak z spalaniem paliwa. Często to wynik problemów z wtryskiwaczami czy pompą. Normy Euro mówią, jakie maksymalne poziomy emisji są akceptowalne, więc to też pomaga w kontrolowaniu, jak efektywnie działają układy paliwowe. Regularne sprawdzanie i kalibracja tych elementów to klucz do solidnej pracy silnika i mniejszej emisji. W warsztatach samochodowych często wykorzystuje się te pomiary, żeby szybko zauważyć, co się dzieje ze stanem układu wtryskowego i zaplanować naprawy, co moim zdaniem jest bardzo praktyczne.

Pytanie 28

Ciągnik MF 235 przepracował przy pracach polowych 400 motogodzin. Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth
A. 170,00 zł
B. 155,00 zł
C. 175,00 zł
D. 150,00 zł
Wybór złej odpowiedzi może wynikać z różnych typowych błędów myślowych. Często jest tak, że ludzie nie rozumieją dobrze zasad obliczeń związanych z wymianą oleju. Możliwe, że nie zauważają ważnych informacji, jak na przykład, że w przypadku ciągnika MF 235 wymiana oleju następuje co 250 motogodzin. Jeżeli ktoś wskazuje na kwoty większe niż 150,00 zł, to może myśli, że koszt wymiany oleju powinien być liczony na pełne wymiany, a nie proporcjonalnie do zrobionych godzin. W rzeczywistości, gdy ciągnik ma 400 motogodzin, to nie potrzeba go wymieniać dwa razy w pełni, bo nie osiągnął jeszcze 500 motogodzin. Ważne, żeby też rozumieć, że brak wiedzy o cenach albo źle oszacowana ilość oleju mogą prowadzić do błędnych wniosków finansowych. W rolnictwie, gdzie zarządzanie kosztami to kluczowa sprawa, precyzyjne obliczenia i znajomość terminów serwisowych to podstawa dla dobrego gospodarowania zasobami i ograniczania wydatków. Dlatego warto się zadbać o to, żeby dokładnie przeanalizować dostępne dane, żeby uniknąć nieporozumień i błędnych decyzji.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który zespół w kombajnie zbożowym powinien być poddany wyrównaniu statycznemu i dynamicznemu przed jego zamontowaniem po dokonaniu naprawy?

A. Klepisko młocarni
B. Kłosownik-żubrownik
C. Bęben młócący
D. Wytrząsacz klawiszowy
Bęben młócący w kombajnie zbożowym jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za oddzielanie ziarna od słomy. Aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, przed zamontowaniem do maszyny po naprawie musi być wyrównoważony zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Wyrównoważenie statyczne polega na usunięciu wszelkich nierówności masy, które mogą prowadzić do drgań w stanie spoczynku, natomiast wyrównoważenie dynamiczne dąży do eliminacji drgań podczas pracy. Niewłaściwie wyrównoważony bęben młócący może prowadzić do szybszego zużycia elementów maszyny, zwiększonego oporu, a nawet uszkodzenia podzespołów. W praktyce, operatorzy powinni stosować techniki takie jak użycie wag elektronicznych, aby precyzyjnie określić rozmieszczenie masy na bębnie oraz wykorzystać maszyny do wyrównoważania, które pomogą w identyfikacji i korekcie nierówności. Dobre praktyki wskazują, że regularne kontrole wyrównoważenia bębna młócącego są niezbędne dla utrzymania efektywności maszyn rolniczych, co przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne i dłuższą żywotność sprzętu.

Pytanie 31

Na podstawie tabeli oblicz koszt wymiany elementów roboczych układu hamulcowego (bębny 2 szt., szczęki 4 szt., cylinderki 2 szt. i pompki 2 szt.) w ciągniku rolniczym, jeżeli naprawa zajmie 10 roboczogodzin, a cena roboczogodziny to 20,00 zł.

L.PNazwa częściCena [zł/szt.]
1Pompa hamulcowa85,00
2Cylinderek120,00
3Bęben hamulcowy350,00
4Szczęki hamulcowe25,00
A. 855,00 zł
B. 1410,00 zł
C. 610,00 zł
D. 1205,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z nieprawidłowego podejścia do obliczeń kosztów związanych z wymianą elementów układu hamulcowego. Kluczowym błędem jest pomijanie złożoności obliczeń lub nieprawidłowe szacowanie kosztów części. Na przykład, niektórzy mogą błędnie zsumować koszty części, myląc ceny jednostkowe lub ilości. Zdarza się, że odwrotnie interpretują dane, co prowadzi do wyciągania błędnych wniosków. Oprócz tego, niektórzy mogą nie wziąć pod uwagę kosztu robocizny, co jest istotnym elementem całkowitego kosztu wymiany. Koszt robocizny w tym przypadku jest określany na podstawie liczby roboczogodzin oraz stawki za roboczogodzinę; jego pominięcie prowadzi do znaczących błędów w końcowych kalkulacjach. Jest to typowy błąd, który może być wynikiem nieznajomości procedur kosztorysowania lub niepoprawnego zarządzania danymi. W praktyce, takie pomyłki mogą prowadzić do niedoszacowania kosztów, co z kolei wpływa na rentowność projektów naprawczych. Kluczowe jest dokładne przestrzeganie standardów branżowych w zakresie wyceny usług oraz efektywnego zarządzania kosztami, co pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek finansowych.

Pytanie 32

Na podstawie parametrów podanych w tabeli wskaż silnik wysokoprężny czterosuwowy.

Parametr silnikaSilnik 1Silnik 2Silnik 3Silnik 4
Stopień sprężania10141611
Ciśnienie sprężania [bar]12282613
Ilość obrotów wału korbowego na jeden cykl pracy [liczba]2121
A. Silnik 1.
B. Silnik 3.
C. Silnik 4.
D. Silnik 2.
Silnik 3 to rzeczywiście silnik wysokoprężny czterosuwowy. Widać, że zwróciłeś uwagę na jego cechy, jak ten wysoki stopień sprężania wynoszący 16. To naprawdę ważne, bo dzięki temu silnik efektywnie spala paliwo, co przekłada się na lepszą moc i oszczędność paliwa. Takie silniki znajdziesz często w ciężarówkach, maszynach rolniczych czy generatorach prądotwórczych, gdzie trwałość i efektywność są na wagę złota. W silnikach wysokoprężnych czterosuwowy cykl jest standardem, bo lepiej wykorzystuje energię z paliwa. Zresztą, w przemyśle te silniki są projektowane tak, żeby spełniały normy emisji spalin, co oznacza, że muszą mieć różne systemy, jak recyrkulacja spalin czy filtry cząstek stałych, żeby dbać o środowisko.

Pytanie 33

Ile wyniesie koszt zakupu paliwa do przeprowadzenia orki na obszarze 25 ha przy użyciu agregatu o wydajności 0,5 ha/h, jeśli ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, a cena litra paliwa to 4 zł? Rolnik korzysta z zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego w wysokości 1 zł/litr.

A. 1500 zł
B. 2500 zł
C. 1000 zł
D. 2000 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa do wykonania orki na powierzchni 25 ha, należy najpierw oszacować czas pracy agregatu o wydajności 0,5 ha/h. Czas potrzebny do obróbki całej powierzchni wynosi 25 ha / 0,5 ha/h = 50 godzin. Przy spalaniu 10 litrów paliwa na godzinę, całkowite zużycie paliwa w tym czasie wynosi 50 h * 10 l/h = 500 litrów. Koszt paliwa bez zwrotu podatku akcyzowego wynosi 500 l * 4 zł/l = 2000 zł. Jednak rolnik korzysta ze zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 1 zł/l, co obniża koszt o 500 l * 1 zł/l = 500 zł. Ostateczny koszt zakupionego paliwa wynosi 2000 zł - 500 zł = 1500 zł. Takie obliczenia są kluczowe przy planowaniu kosztów produkcji rolniczej, a znajomość zasad zwrotu akcyzy pozwala na optymalizację wydatków. W praktyce, znajomość wydajności maszyn i kosztów paliwa jest niezwykle ważna dla efektywności zarządzania gospodarstwem rolnym.

Pytanie 34

Aby przeprowadzić głębokie ubijanie gleby przed siewem, należy wykorzystać wał

A. Campbella
B. Croscill-Cambridge
C. gładki
D. Cambridge
Wał Campbella jest narzędziem stosowanym w uprawie gleby, które wyróżnia się skutecznością w głębokim ugniataniu i formowaniu gleby przed siewem. Jego konstrukcja pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru, co skutkuje lepszym wnikaniem wody i powietrza w głąb podłoża. Przykładowo, wykorzystywanie wału Campbella w uprawie zbóż może poprawić strukturę gleby, co sprzyja wzrostowi roślin poprzez lepszy dostęp do składników odżywczych. W branży rolniczej zaleca się stosowanie tego typu wałów, szczególnie w glebach ciężkich, gdzie ich efektywny nacisk na glebę zmniejsza ryzyko zaskorupienia. Wał Campbella, poprzez swoje właściwości, nie tylko wyrównuje powierzchnię, ale także optymalizuje wilgotność gleby, co jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich warunków siewu. W kontekście dobrych praktyk agrarnych, warto pamiętać, że odpowiednio przygotowane podłoże znacząco wpływa na plon oraz zdrowotność upraw, co potwierdzają liczne badania agronomiczne.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Który zakład naprawczy sprzętu rolniczego oferuje najkorzystniejszą ofertę naprawy głównej dwuosiowego roztrząsacza obornika?

Tabela: Cennik zakładów naprawczych sprzętu rolniczego
Zakład IZakład IIZakład IIIZakład IV
Czas naprawy [h]28302535
Stawka za roboczogodzinę brutto [zł]50406030
Rabat na robociznę [%]105100
A. Zakład II
B. Zakład IV
C. Zakład I
D. Zakład III
Wybór Zakładu, który nie jest Zakładem IV, opiera się na błędnej analizie kosztów oraz niewłaściwym uwzględnieniu stawki roboczej i czasu naprawy. Wiele osób może skupić się głównie na stawce za roboczogodzinę, co prowadzi do pominięcia istotnych czynników, takich jak całkowity czas naprawy. Na przykład, Zakład II oferował 30 godzin pracy za 40 zł za godzinę, co daje 1140 zł, ale trzeba uwzględnić, że czas naprawy był dłuższy w innych zakładach przy niższej stawce. Typowym błędem jest również niedocenianie wpływu rabatów na ostateczną cenę usługi. Rabaty mogą znacząco zmieniać całkowity koszt, dlatego ich brak w kalkulacji oferowanej przez Zakład IV sprawił, że jego oferta okazała się najkorzystniejsza. Przy wyborze zakładu naprawczego ważne jest przeanalizowanie wszystkich zmiennych oraz porównanie całościowych wyników, a nie tylko wycinków związanych z czasem czy stawką. Dobrym podejściem jest także zapytanie o opinie innych rolników dotyczące jakości usług, co może pomóc w dokonaniu bardziej świadomego wyboru.

Pytanie 38

Przy wykonywaniu orki na głębokości 26 cm, jaka powinna być ustawiona głębokość przedpłużka?

A. 2 cm
B. 20 cm
C. 5 cm
D. 10 cm
Złe ustawienie przedpłużka, jak na przykład 5 cm, 2 cm czy 20 cm, może narobić niezłych kłopotów. Ustawienie na 5 cm jest zbyt płytkie dla orki na 26 cm, więc gleba nie będzie dobrze spulchniona. Z kolei 2 cm to już kompletnie nie to, co trzeba, bo to wręcz uniemożliwi wykonanie orki, przez co stracisz na plonach. Nawet 20 cm, chociaż blisko, jest niezalecane, bo przekracza tę jedną trzecią, co może zniszczyć strukturę gleby. Często takie błędy wynikają z braku zrozumienia, jak ważne jest dostosowanie głębokości orki do specyfiki gleby i warunków atmosferycznych. Dobrze jest o tym pamiętać, by prace polowe były bardziej efektywne.

Pytanie 39

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal, jaki będzie koszt brutto wykonania naprawy układu hamulcowego przyczepy.

Nazwa części / usługiCena jednostkowa nettoLiczbaVAT [%]
Bęben hamulcowy200,00 zł423
Szczęka kompletna50,00 zł823
Sprężyna rozpieraka szczęki hamulcowej2,00 zł423
Sworzeń szczęki20,00 zł423
Robocizna100,00 zł38
A. 1 953,24 zł
B. 1 760,04 zł
C. 1 908,24 zł
D. 1 943,40 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych błędów w analizie danych. Często zdarza się, że błędnie sumujemy wartości, pomijając niektóre pozycje lub myląc wartości netto z brutto. Na przykład, jeżeli ktoś przyjmie, że wszystkie pozycje są w wartości netto, a następnie doda VAT tylko do niektórych, efektem tego będzie zaniżenie lub zawyżenie końcowej kwoty. Niekiedy występuje też mylne przekonanie, że koszt naprawy można oszacować na podstawie jedynie ceny najdroższej części, co w rzeczywistości jest błędne, ponieważ całkowity koszt naprawy zależy od sumy wszystkich komponentów i usług, które są niezbędne do realizacji naprawy. Ponadto, ignorowanie standardów VAT oraz zasad fakturowania w danym kraju również może prowadzić do poważnych rozbieżności w obliczeniach. Warto pamiętać, że w branży motoryzacyjnej zachowanie przejrzystości oraz dokładność w kalkulacjach kosztów to fundamenty zaufania w relacji z klientem. Dlatego każdy, kto zajmuje się naprawami, powinien być dobrze zaznajomiony z procedurami obliczania kosztów, aby unikać takich nieporozumień.

Pytanie 40

W jaki sposób powinien funkcjonować sprawny amortyzator w układzie zawieszenia samochodu osobowego podczas nagłego obciążenia prowadzącego do maksymalnego ugięcia elementów sprężystych i następnie po zwolnieniu nacisku?

A. Powinno wystąpić kilkanaście wahnięć o malejącej amplitudzie
B. Powinien utrzymać nadwozie w tej samej pozycji względem kół
C. Po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej
D. Powinno nastąpić kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę
Wybór odpowiedzi, że powinno być kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę, jest błędny, ponieważ wskazuje na niewłaściwe zrozumienie funkcji amortyzatorów. Amortyzatory są zaprojektowane do tłumienia ruchów, co oznacza, że ich rola polega na szybkiej reakcji na zmiany obciążenia oraz na znoszeniu nadmiernych wstrząsów, a nie na generowaniu długotrwałych wahnięć. Teoretyczne założenie, że ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę, może wynikać z błędnego postrzegania dynamiki układów zawieszenia. W rzeczywistości, jeśli ruch w dół byłby znacznie wolniejszy, mogłoby to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, gdzie nadwozie byłoby nieadekwatnie stabilizowane. Także stwierdzenie, że po wykonaniu kilkunastu wahnięć nadwozie nie wróci do pozycji początkowej, podważa zasady fizyki związane z tłumieniem drgań. Właściwie działający amortyzator powinien szybko i efektywnie przywracać pojazd do stabilnej pozycji, co przestrzega standardów dotyczących bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Odpowiedzi sugerujące, że nadwozie może pozostać w stanie nieustalonej równowagi przez dłuższy czas są niezgodne z podstawowymi zasadami funkcjonowania zawieszenia i mogłyby prowadzić do wypadków lub obniżenia komfortu jazdy.