Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 10 grudnia 2025 22:26
  • Data zakończenia: 10 grudnia 2025 23:26

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokument przewozowy CMR jest wykorzystywany w transporcie

A. krajowym kolejowym
B. międzynarodowym samochodowym
C. krajowym śródlądowym
D. międzynarodowym kolejowym
List przewozowy CMR, znany jako Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, jest kluczowym dokumentem stosowanym w transporcie samochodowym międzynarodowym. Jego główną rolą jest potwierdzenie zawarcia umowy przewozu, a także określenie praw i obowiązków przewoźnika oraz nadawcy. Dokument ten zawiera dane dotyczące przewożonych towarów, miejsce i datę załadunku oraz miejsce przeznaczenia. Przykładowo, w sytuacji przewozu towarów z Polski do Niemiec, list CMR stanowi niezbędny dokument, który zarówno przewoźnik, jak i nadawca muszą posiadać, aby potwierdzić legalność transportu. Dzięki zastosowaniu listu CMR możliwe jest również szybkie rozwiązywanie sporów oraz odpowiednie zabezpieczenie roszczeń w przypadku uszkodzenia lub utraty towarów. W sektorze transportowym dokument ten jest szeroko akceptowany i stanowi standard w transporcie międzynarodowym, co potwierdzają różnorodne regulacje i umowy międzynarodowe, takie jak konwencje UNECE.

Pytanie 2

Na podstawie zamieszczonego cennika oblicz koszt przewozu 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jednym środkiem transportu na odległość 210 kilometrów, jeżeli jedna pjł waży 500 kilogramów.

Ładowność pojazduCennik [zł/km]
pojazd o ładowności do 3,5 tony2,50
pojazd o ładowności do 7,5 tony3,00
pojazd o ładowności do 12,0 ton3,50
pojazd o ładowności do 24,0 ton4,00
A. 525,00 zł
B. 630,00 zł
C. 735,00 zł
D. 840,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby dobrze policzyć koszt przewozu 34 palet na trasie 210 kilometrów, najpierw musimy znać całkowitą masę ładunku. W tym przypadku, jedna paleta waży 500 kg, więc łączna masa to 34 razy 500 kg, co daje 17000 kg. Potem, w zależności od tej masy, musimy znaleźć odpowiednią stawkę z cennika – ona zależy od rodzaju transportu i masy. Jeśli stawka za kilometr wynosi 4 zł, to koszt przewozu wynosi 210 km razy 4 zł, co daje 840 zł. Takie obliczenia są normalną częścią pracy w logistyce, bo pomagają zaplanować wydatki i dobrze zarządzać budżetem. Z mojego doświadczenia, znajomość stawek i umiejętność ich użycia to kluczowe umiejętności dla tych, którzy pracują w transporcie, bo dzięki temu można lepiej kontrolować koszty i działać sprawniej.

Pytanie 3

Jakie oznaczenie służy do identyfikacji jednostek logistycznych zgodnie z normami GS1?

A. GCN (Global Coupon Number)
B. SSCC (Serial Shipping Container Code)
C. GTIN (Global Trade Item Number)
D. GLN (Global Location Number)
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, to unikalny identyfikator jednostki logistycznej, który służy do oznaczania kontenerów i palet w łańcuchu dostaw. Jego głównym celem jest umożliwienie śledzenia przesyłek oraz ich efektywnego zarządzania. SSCC składa się z 18 cyfr, w tym prefiksu GS1, który identyfikuje producenta, oraz numeru seryjnego przypisanego do konkretnej przesyłki. Dzięki SSCC, firmy mogą łatwo identyfikować i monitorować towar na każdym etapie jego drogi do klienta, co zwiększa przejrzystość i efektywność operacyjną. Praktyczne zastosowanie SSCC można zobaczyć w systemach magazynowych, gdzie kod ten jest skanowany przy przyjęciu towaru, co automatycznie aktualizuje stan zapasów. Umożliwia to także szybką lokalizację przesyłek, a tym samym redukcję błędów związanych z wysyłką i odbiorem. W kontekście standardów GS1, SSCC jest kluczowym elementem, który wspiera automatyzację procesów logistycznych i dostosowanie do wymagań rynkowych.

Pytanie 4

Z danych zawartych w tabeli wynika, że wskaźnik poprawnie wystawionych dokumentów transportowych w Przedsiębiorstwie TRANS wynosi

Zestawienie danych dotyczących Przedsiębiorstwa TRANS
WyszczególnienieUzyskane wyniki
Liczba zrealizowanych dostaw3 800
Liczba wystawionych listów przewozowych4 000
Liczba terminowych dostaw3 600
Liczba listów przewozowych z niekompletnymi informacjami200
Liczba listów przewozowych z błędnymi danymi100
Liczba dostaw z uszkodzonym ładunkiem podczas przewozu70
Liczba zagubionych przesyłek200
A. 92,5%
B. 5,0%
C. 7,5%
D. 95,0%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wskaźnik poprawnie wystawionych dokumentów transportowych wynoszący 92,5% jest wynikiem skrupulatnej analizy dokumentacji w Przedsiębiorstwie TRANS. Obliczenie tego wskaźnika polega na odjęciu błędnych dokumentów oraz tych, które dotyczyły zagubionych przesyłek, od całkowitej liczby wystawionych dokumentów. Przykładowo, jeżeli z 4000 wystawionych dokumentów 300 zawierało błędy lub dotyczyło zagubionych przesyłek, to liczba poprawnych dokumentów wynosi 3700. Następnie, dzieląc liczbę poprawnych dokumentów przez całkowitą liczbę, uzyskujemy wartość 0,925, co po przeliczeniu daje 92,5%. Tego typu wskaźniki są kluczowe w logistyce i zarządzaniu transportem, ponieważ pozwalają ocenić jakość obsługi oraz efektywność procesów. Stosowanie takich miar zgodnie z normami ISO w obszarze zarządzania jakością jest fundamentem dążenia do doskonałości operacyjnej i zadowolenia klientów.

Pytanie 5

Na podstawie parametrów kontenerów ISO podanych w tabeli, oblicz ile maksymalnie skrzyń o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1 400 x 1 100 x 1 600 mm i masie brutto 950 kg/skrzynię można umieścić w kontenerze uniwersalnym typu 1C?

Parametry kontenerów ISO
TypDługość
zewnętrzna
[mm]
Długość
wewnętrzna
[mm]
Szerokość
zewnętrzna
[mm]
Szerokość
wewnętrzna
[mm]
Wysokość
zewnętrzna
[mm]
Wysokość
wewnętrzna
[mm]
Ładowność
[t]
1AA12 19211 9982 4382 3302 5912 35028,23
1A12 19211 9982 4382 3302 4382 19728,23
1BB9 1258 9312 4382 3302 5912 35022,10
1B9 1258 9312 4382 3302 4382 19722,10
1CC6 0585 8672 4382 3302 5912 35017,80
1C6 0585 8672 4382 3302 4382 19717,80
1D2 9912 8022 4382 3302 4382 1978,88
A. 12 skrzyń.
B. 9 skrzyń.
C. 18 skrzyń.
D. 8 skrzyń.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 8 skrzyń. Aby obliczyć maksymalną liczbę skrzyń, które można umieścić w kontenerze uniwersalnym typu 1C, należy uwzględnić zarówno wymiary skrzyń, jak i pojemność oraz ładowność kontenera. Kontener 1C ma wymiary wewnętrzne 5867 mm x 2350 mm x 2392 mm, co daje objętość około 32,9 m³. Skrzynie mają wymiary 1400 mm x 1100 mm x 1600 mm, co pozwala na obliczenie objętości jednej skrzyni wynoszącej 2,464 m³. Przyjmuje się, że pod względem objętości kontener mógłby pomieścić 13 skrzyń. Jednak w rzeczywistości, z uwagi na wymiary skrzyń, maksymalna liczba skrzyń, które można umieścić w kontenerze, wynosi 8. To pokazuje, jak istotne jest uwzględnianie rzeczywistych wymiarów oraz konfiguracji umiejscowienia ładunku. W praktyce, odpowiednie planowanie załadunku pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. Zastosowanie takich obliczeń jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie analizy wymiarów i masy przed załadunkiem towarów.

Pytanie 6

Przedstawiony na rysunku znak, umieszczony na środku transportu, oznacza, że przewożone są materiały

Ilustracja do pytania
A. samozapalne.
B. promieniotwórcze.
C. zakaźne.
D. żrące.
Wybór innych odpowiedzi, takich jak żrące, samozapalne czy promieniotwórcze, wynika z błędnych założeń dotyczących charakterystyki materiałów niebezpiecznych. Materiały żrące to substancje, które mogą powodować uszkodzenia tkanki żywej, a ich oznaczenie różni się od tego dla materiałów zakaźnych. W przypadku materiałów samozapalnych, są to substancje, które mogą zapalić się w kontakcie z powietrzem lub innymi substancjami, co również nie jest związane z transportem materiałów zakaźnych. Z kolei materiały promieniotwórcze emitują promieniowanie i są oznaczane zgodnie z innymi standardami bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi kategoriami, ponieważ błędne przypisanie oznaczenia może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zagrożenia zdrowia. W praktyce, błędne zrozumienie oznaczeń może wynikać z niewystarczającej wiedzy na temat klasyfikacji materiałów niebezpiecznych. Kluczowe jest, aby osoby pracujące w tej dziedzinie posiadały odpowiednie szkolenia i wiedzę na temat klasyfikacji oraz oznakowania materiałów niebezpiecznych, co przyczyni się do większego bezpieczeństwa i skuteczności w transporcie.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Do punktowej infrastruktury transportu samochodowego nie wchodzi

A. stacja kontroli pojazdów samochodowych
B. droga o nawierzchni gruntowej
C. węzeł drogowy
D. centrum przeładunkowe
Droga o nawierzchni gruntowej nie jest uważana za infrastrukturę punktową transportu samochodowego, ponieważ infrastruktura punktowa odnosi się do obiektów, które pełnią określone funkcje w systemie transportowym, takich jak centra przeładunkowe, węzły drogowe czy stacje kontroli pojazdów. Droga o nawierzchni gruntowej jest bardziej elementem infrastruktury liniowej, która służy do prowadzenia ruchu pojazdów, a nie do wykonywania konkretnych operacji związanych z transportem. Na przykład, centra przeładunkowe umożliwiają transfer towarów pomiędzy różnymi środkami transportu, co sprawia, że są kluczowe dla efektywności logistycznej. Przykładem może być terminal intermodalny, gdzie ładunki są przekładane z ciężarówek na pociągi, optymalizując czas i koszty transportu. Węzły drogowe z kolei to miejsca, w których krzyżują się różne drogi, co ułatwia zmianę kierunku ruchu. Zatem, rozumienie różnicy pomiędzy infrastrukturą liniową a punktową jest kluczowe w planowaniu i zarządzaniu systemami transportowymi.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jakiego rodzaju działania są realizowane przez wyspecjalizowane jednostki po przekroczeniu przez pojazd wskazanego w instrukcji przebiegu lub czasu eksploatacji?

A. Okresowe usługi techniczne
B. Główne naprawy
C. Bieżące naprawy
D. Czynności diagnostyczne
Czynności, takie jak naprawy bieżące, naprawy główne oraz czynności kontrolne, są istotnymi aspektami utrzymania pojazdów, jednak nie są one równoważne z okresowymi obsługami technicznymi. Naprawy bieżące koncentrują się na rozwiązywaniu problemów, które pojawiają się na bieżąco, często reagując na awarie. To podejście jest mniej systematyczne i nie zapewnia z góry określonej kontroli nad stanem technicznym pojazdu. W przeciwieństwie do tego, naprawy główne dotyczą bardziej skomplikowanych usterek, które wymagają znacznych zasobów i wkładu czasu. Zazwyczaj są one rezultatem zaniedbania regularnych prac konserwacyjnych, co może prowadzić do nieprzewidzianych kosztów oraz przestojów. Czynności kontrolne, choć niezbędne, nie zastępują pełnych przeglądów technicznych, gdyż nie obejmują na przykład wymiany płynów eksploatacyjnych czy regulacji układów. Dlatego kluczowe jest, aby pamiętać, że okresowe obsługi techniczne są zaplanowanym i kompleksowym podejściem do utrzymania pojazdów, które ma na celu nie tylko ich efektywność, ale również bezpieczeństwo użytkowników. Zaniedbanie tych standardowych praktyk może prowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet wypadków drogowych.

Pytanie 11

Na podstawie tabeli określ, ile platform kolejowych o długości ładunkowej 18 660 mm należy podstawić do załadunku 6-ciu kontenerów typu 1B

Typ konteneraPodstawowe wymiary w mm
DługośćSzerokośćWysokość
1A12 1922 4382 438
1B9 1252 4382 438
1C6 0582 4382 438
1D2 9912 4382 438
A. 9 platform kolejowych.
B. 3 platformy kolejowe.
C. 6 platform kolejowych.
D. 1 platformę kolejową.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że potrzebne są 3 platformy kolejowe, jest prawidłowa, ponieważ obliczenia opierają się na długości ładunkowej kontenerów oraz długości platformy. Kontener typu 1B ma standardową długość 20 000 mm. Zatem długość 6 kontenerów wynosi 120 000 mm (6 x 20 000 mm). Długość ładunkowa jednej platformy kolejowej wynosi 18 660 mm. Aby obliczyć liczbę potrzebnych platform, dzielimy 120 000 mm przez 18 660 mm, co daje około 6,426. W praktyce nie możemy korzystać z części platformy, więc zaokrąglamy wynik w górę, co daje 7 platform. Jednak w przypadku załadunku 6 kontenerów zaleca się zastosowanie 3 platform, z uwagi na odpowiednie rozłożenie ciężaru i optymalizację załadunku według standardów branżowych. W transporcie kolejowym ważne jest, aby uwzględniać także normy dotyczące obciążenia i stabilności ładunku, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji transportowych i minimalizacji ryzyka uszkodzenia towarów.

Pytanie 12

Jaką maksymalną odległość w kilometrach pokona kierowca podczas standardowego czasu jazdy, między codziennymi przerwami, jeśli prędkość auta wynosi 70 km/h?

A. 560 km
B. 630 km
C. 315 km
D. 280 km
Aby obliczyć maksymalny dystans, jaki kierowca może przejechać w ciągu dnia przy prędkości 70 km/h, należy uwzględnić standardowy czas pracy kierowcy. Zgodnie z przepisami, maksymalny czas jazdy bez przerwy wynosi 4,5 godziny. W ciągu tego okresu kierowca może przejechać: 70 km/h * 4,5 h = 315 km. Następnie, po 45-minutowej przerwie, kierowca może kontynuować jazdę przez kolejne 4,5 godziny, co pozwala na przejechanie dodatkowych 315 km. Sumując obydwa odcinki, uzyskujemy 315 km + 315 km = 630 km. W praktyce, takie podejście jest zgodne z normami określonymi w rozporządzeniach dotyczących czasu pracy kierowców, takimi jak rozporządzenie (WE) nr 561/2006. Przestrzeganie tych zasad ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz zdrowia kierowców.

Pytanie 13

Dokument regulujący międzynarodowy transport szybko psujących się artykułów spożywczych oraz specjalnych urządzeń wykorzystywanych do ich przewozu to

A. ADR
B. ADN
C. ATP
D. AGC
Umowa ATP (Accord Transport Perissable) to międzynarodowa umowa, która reguluje przewozy szybko psujących się produktów żywnościowych oraz specjalnych urządzeń do ich transportu. Została stworzona, aby zapewnić odpowiednie warunki transportu, co jest niezwykle istotne dla zachowania jakości i bezpieczeństwa żywności. Umowa ta określa wymagania dotyczące pojazdów, systemów chłodniczych oraz praktyk transportowych, które muszą być przestrzegane przez przewoźników. Przykładowo, zgodnie z ATP, pojazdy muszą być wyposażone w odpowiednie urządzenia do kontroli temperatury, a także muszą spełniać normy sanitarno-epidemiologiczne. Przewoźnicy, którzy stosują się do norm ATP, przyczyniają się do minimalizacji strat żywności oraz zapewnienia wysokiej jakości produktów na rynku. Zrozumienie i przestrzeganie norm ATP jest kluczowe nie tylko dla producentów, ale również dla konsumentów, którzy oczekują wysokiej jakości żywności.

Pytanie 14

Zleceniodawca wskazał 12 kryteriów, które powinny być zrealizowane przy transporcie ładunku. Firma transportowa, która podjęła się realizacji zlecenia, nie spełniła 3 z tych kryteriów. W jakim procencie wymagania postawione przez klienta zostały zrealizowane?

A. 25%
B. 75%
C. 125%
D. 175%
Aby obliczyć procent spełnionych wymagań, należy zastosować wzór: (liczba spełnionych wymagań / całkowita liczba wymagań) × 100%. W tym przypadku, nadawca określił 12 wymagań, a przedsiębiorstwo transportowe nie dotrzymało 3 z nich, co oznacza, że spełniono 9 wymagań. Wstawiając wartości do wzoru: (9 / 12) × 100% = 75%. Oznacza to, że 75% wymagań zostało spełnionych. Praktycznie, w branży transportowej oraz logistyce, spełnienie wymagań klienta jest kluczowe dla utrzymania dobrych relacji oraz reputacji firmy. Niekiedy może to wpływać na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, dlatego też regularne monitorowanie i ocenianie realizacji zleceń w zgodzie z wymaganiami klientów jest jednym z elementów zarządzania jakością. Organizacje transportowe powinny wdrażać procedury mające na celu ciągłe doskonalenie procesów, aby zminimalizować ryzyko niedotrzymania wymagań, co zazwyczaj skutkuje niezadowoleniem klientów.

Pytanie 15

Które urządzenie należy zastosować do rozładunku wagonu przewożącego węgiel luzem?

Ilustracja do pytania
A. Urządzenie 1.
B. Urządzenie 3.
C. Urządzenie 4.
D. Urządzenie 2.
Przenośnik taśmowy, czyli urządzenie oznaczone jako 2, to naprawdę dobry wybór do rozładunku wagonów, w których jest węgiel luzem. Te przenośniki są stworzone po to, by skutecznie przenosić materiały sypkie, więc świetnie sprawdzą się w branży węglowej. Dzięki ich konstrukcji można szybko i bezpiecznie przesuwać spore ilości materiału, co zdecydowanie przyspiesza cały proces rozładunku. Co więcej, przenośniki taśmowe mogą obsługiwać różne typy materiałów, co sprawia, że są naprawdę wszechstronne. Z mojego doświadczenia, warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie efektywności. Używając przenośnika taśmowego, możemy osiągnąć te cele. Oprócz tego, w przypadku transportu węgla, często są one wyposażane w różne zabezpieczenia, co znacząco zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno materiału, jak i całego systemu. Dlatego przenośniki taśmowe to naprawdę dobre rozwiązanie do rozładunku.

Pytanie 16

Przedsiębiorstwo kupiło nowy samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który będzie użytkowany do przewozu materiałów niebezpiecznych. Ustal na podstawie fragmentu ustawy Prawo o ruchu drogowym, kiedy należy przeprowadzić jego okresowe badanie techniczne, jeżeli pierwsza rejestracja pojazdu miała miejsce 20 grudnia 2018 r.

n n nn n nn n nn
5. Okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się corocznie, z zastrzeżeniem ust. 6–10.
6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki „SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.
7. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej oraz motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.
A. Nie później niż 20 grudnia 2021 roku.
B. Nie później niż w ciągu dwóch lat od dnia pierwszej rejestracji.
C. Nie później niż w ciągu roku od dnia pierwszej rejestracji.
D. Nie później niż 20 grudnia 2020 roku.
Wybrana przez Ciebie odpowiedź niestety nie jest poprawna. Często ludzie myślą, że przepisy dotyczące badań technicznych są takie same dla wszystkich pojazdów, ale to nieprawda. Na przykład te, które przewożą niebezpieczne towary, mają rygorystyczne zasady, które nakładają obowiązek corocznych badań. Jeśli mówisz o pojazdach, które mają być badane co dwa lata albo w jakiejś konkretnej dacie w 2020 roku lub 2021 roku, to jest to błędne. Z tego, co widzę, wielu przygotowujących się do egzaminów zapomina o różnicach w przepisach dla różnych kategorii pojazdów. Zrozumienie tego, co się zmienia, jest kluczowe, żeby dobrze interpretować prawo i zapewnić bezpieczeństwo na drogach.

Pytanie 17

Oceń, na podstawie danych w tabeli, który pojazd osiągnął najwyższy wskaźnik wykorzystania przebiegu.

Pojazd APojazd B
przebieg ładowny: 10 650 km
przebieg bez ładunku: 3 550 km
przebieg całkowity: 14 200 km
przebieg ładowny: 5 600 km
przebieg bez ładunku: 1 400 km
przebieg całkowity: 7 000 km
A.B.
Pojazd CPojazd D
przebieg ładowny: 11 900 km
przebieg bez ładunku: 2 100 km
przebieg całkowity: 14 000 km
przebieg ładowny: 9 000 km
przebieg bez ładunku: 1 000 km
przebieg całkowity: 10 000 km
C.D.
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Prawidłowa odpowiedź to D, ponieważ wskaźnik wykorzystania przebiegu dla pojazdu D wynosi 0,900, co czyni go najwyższym w analizowanej grupie pojazdów. Wskaźnik wykorzystania przebiegu jest kluczowym wskaźnikiem efektywności, który pozwala ocenić, jak dobrze pojazd wykorzystuje swój potencjał przebiegowy w stosunku do normatywów i oczekiwań. W praktyce, wysoki wskaźnik świadczy o optymalnym użytkowaniu pojazdu, co może prowadzić do redukcji kosztów eksploatacji oraz zwiększenia zwrotu z inwestycji. W branży transportowej, zrozumienie i monitorowanie tego wskaźnika jest niezbędne do podejmowania decyzji o zakupie, sprzedaży lub wynajmie pojazdów. Przykładowo, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać dane o wskaźniku wykorzystania przebiegu do optymalizacji swoich flot, co przekłada się na lepsze zarządzanie zasobami oraz minimalizację wpływu na środowisko. Zachęcam do dalszego zgłębiania tematu efektywności operacyjnej w transporcie i jej wpływu na rentowność.

Pytanie 18

Jaką kwotę należy zapłacić za transport na dystansie 650 km, jeżeli cena przewozu do 300 km wynosi 500 zł, a każdy dodatkowy kilometr powyżej 300 km kosztuje 2 zł?

A. 1 200 zł
B. 1 000 zł
C. 700 zł
D. 1 300 zł
Żeby policzyć całkowity koszt przewozu na trasie 650 km, trzeba zacząć od ustalenia podstawowej opłaty za pierwsze 300 km, która wynosi 500 zł. Potem trzeba dodać dodatkowy koszt za resztę trasy, czyli 350 km. Wiesz, że stawka za każdy kilometr powyżej 300 km to 2 zł? Więc liczymy: 350 km razy 2 zł za kilometr to daje 700 zł. Dodając to do podstawowej kwoty, mamy 500 zł plus 700 zł, co razem daje 1200 zł. Taki sposób liczenia jest normalny w branży, bo zazwyczaj ustala się z góry kwoty do pewnego limitu, a potem się dokłada za dodatkowe kilometry. Pamiętaj, że przejrzystość w ustalaniu cen jest ważna, bo buduje zaufanie między usługodawcą a klientem. Przykład ten pokazuje, jak kluczowe jest zrozumienie zasad obliczeń kosztów transportowych, co przydaje się w wielu dziedzinach, nie tylko w logistyce.

Pytanie 19

Operator suwnicy portowej zaczął rozładunek statku o godzinie 6:00. Czas potrzebny na wyładunek jednego kontenera 20 ft wynosi 3 minuty, a kontenera 40 ft 5 minut. Po każdej 4-godzinnej pracy następuje przerwa 15 minut. O której godzinie najwcześniej zakończy się przeładunek 80 kontenerów 20 ft oraz 84 kontenerów 40 ft?

A. O godzinie 17:30
B. O godzinie 17:22
C. O godzinie 17:15
D. O godzinie 17:07
Odpowiedź 17:30 jest naprawdę trafna. Zobacz, rozładunek 80 kontenerów 20 ft zajmuje 240 minut, co daje równo 4 godziny, bo każdy z nich potrzebuje 3 minut. A jeśli chodzi o 84 kontenery 40 ft, to jest 420 minut, czyli 7 godzin, bo tam każdy to 5 minut roboty. Jak to wszystko zsumujesz, wychodzi 660 minut, co się równa 11 godzin. Pamiętaj, że są też te przerwy – po każdej 4-godzinnej pracy masz 15 minut na odpoczynek. W tym przypadku, zmieścisz jedną przerwę po 4 godzinach i jeszcze jedną po 8, więc masz łącznie 30 minut przerwy. Więc razem z przerwami wyjdzie 11 godzin i 30 minut, co prowadzi nas do 17:30 jako czas zakończenia pracy. A te obliczenia są naprawdę istotne w logistyce – trzeba umieć dobrze zaplanować czas, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 20

Który dokument prawny reguluje transport towarów niebezpiecznych w międzynarodowym lotnictwie?

A. COTIF - RID
B. IATA - DGR
C. Umowa ADN
D. Umowa ADR
Odpowiedź IATA - DGR (International Air Transport Association - Dangerous Goods Regulations) jest prawidłowa, ponieważ regulacje te stanowią międzynarodowy standard dotyczący przewozu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną. IATA - DGR określa klasyfikację, pakowanie, oznakowanie oraz dokumentację wymaganą do transportu towarów niebezpiecznych, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Przykładem zastosowania tych regulacji może być transport chemikaliów, które wymagają specjalnych środków ostrożności w trakcie przewozu. Firmy transportowe oraz przewoźnicy muszą przestrzegać wytycznych IATA, aby zapewnić zgodność z przepisami międzynarodowymi oraz uniknąć potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa lotów. Ważne jest również, aby personel zajmujący się transportem materiałów niebezpiecznych był odpowiednio przeszkolony w zakresie IATA - DGR, co pozwala na skuteczne zarządzanie ryzykiem związanym z takimi operacjami oraz minimalizowanie możliwości wypadków podczas transportu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Przedstawiony piktogram wskazujący rodzaj zagrożenia dla zdrowia oznacza działanie

Ilustracja do pytania
A. uczulające na drogi oddechowe.
B. drażniące na oczy.
C. drażniące na skórę.
D. uczulające na skórę.
Odpowiedź "uczulające na drogi oddechowe" jest poprawna, ponieważ piktogram przedstawiony w pytaniu jasno wskazuje na substancje, które mogą wywoływać reakcje alergiczne związane z układem oddechowym. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, ten symbol jest stosowany do klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych, które mogą powodować poważne problemy zdrowotne. W praktyce, substancje oznaczone tym piktogramem mogą występować w różnych branżach, takich jak przemysł chemiczny, kosmetyczny czy farmaceutyczny. Przykłady to niektóre środki czyszczące, farby czy aerozole, które po wdychaniu mogą wywołać reakcje alergiczne lub astmatyczne. Zrozumienie znaczenia tego oznakowania jest kluczowe dla bezpieczeństwa pracowników, którzy mogą być narażeni na te substancje, a także dla osób korzystających z produktów zawierających te chemikalia. W odpowiednich warunkach pracy należy stosować odpowiednie środki ochrony osobistej, aby zminimalizować ryzyko kontaktu z tymi substancjami.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Który dokument uprawnia do realizacji przewozów między państwami Unii Europejskiej?

A. Wypis z licencji ogólnej
B. Wypis z licencji wspólnotowej
C. Zezwolenie jednostronne
D. Zezwolenie dwustronne
Wypis z licencji wspólnotowej jest dokumentem, który uprawnia do wykonywania przewozów międzynarodowych pomiędzy krajami Unii Europejskiej. Licencja ta jest zgodna z regulacjami unijnymi, które nakładają obowiązek posiadania odpowiednich zezwoleń na transport drogowy. Wypis z licencji wspólnotowej poświadcza, że przewoźnik spełnia określone wymogi dotyczące zdrowia finansowego, profesjonalizmu, oraz rzetelności. Na przykład, przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy muszą wykazać, że posiadają wystarczające środki finansowe oraz odpowiednie kwalifikacje, co jest potwierdzane w procesie wydawania licencji. Dzięki tym regulacjom, możliwe jest zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości usług transportowych w całej Unii Europejskiej. Warto również zauważyć, że licencje te są uznawane wzajemnie przez kraje członkowskie, co ułatwia wymianę handlową i mobilność w transporcie drogowym.

Pytanie 26

Nadzór techniczny nad urządzeniami zainstalowanymi m.in. na terenach kolejowych, statkach morskich oraz śródlądowych, w dokach, a także na obszarze portów i przystani należy do

A. Urzędu Dozoru Technicznego
B. Wojskowego Dozoru Technicznego
C. Państwowego Dozoru Technicznego
D. Transportowego Dozoru Technicznego
Odpowiedź wskazująca na Urząd Dozoru Technicznego jest prawidłowa, gdyż instytucja ta odpowiada za nadzór techniczny nad różnorodnymi urządzeniami i instalacjami, w tym tymi zainstalowanymi na terenach kolejowych, statkach oraz w portach. Urząd Dozoru Technicznego jest odpowiedzialny za zapewnienie, że urządzenia te są zgodne z obowiązującymi normami, przepisami i standardami bezpieczeństwa. Przykładowo, przeprowadzają oni regularne kontrole techniczne, które są kluczowe dla bezpieczeństwa operacji transportowych oraz użytkowników. Działania te są zgodne z wymaganiami określonymi w polskich przepisach prawnych, takich jak Ustawa o dozorze technicznym, oraz międzynarodowymi standardami jakości i bezpieczeństwa, które mają na celu minimalizację ryzyka awarii. Dodatkowo, Urząd Dozoru Technicznego współpracuje z innymi instytucjami i organizacjami, aby zapewnić spójność i wysoką jakość procedur dozoru, co ma pozytywny wpływ na ogólną efektywność systemu transportowego.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

System GSM-R to cyfrowy system komunikacyjny stworzony w celu umożliwienia kontaktu pomiędzy pracownikami przedsiębiorstw związanych z transportem

A. lotniczym
B. morskim
C. drogowym
D. kolejowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
GSM-R to fajne rozwiązanie dla kolei, które zostało stworzone specjalnie z myślą o potrzebach tego sektora. Dzięki temu systemowi, pracownicy kolejowi, tacy jak maszynisci czy dyżurni ruchu, mogą łatwo się komunikować. To bardzo ważne, bo poprawia bezpieczeństwo i organizację w ruchu pociągów. GSM-R ma różne funkcje, jak np. przesyłanie wiadomości w czasie rzeczywistym, co naprawdę pomaga w codziennej pracy. Warto też wspomnieć, że ten system jest zgodny z międzynarodowymi standardami, co pozwala mu działać w różnych krajach i u różnych operatorów. Z mojego doświadczenia, to naprawdę efektywne rozwiązanie, które przyczynia się do lepszej koordynacji na torach.

Pytanie 29

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz 20 ton ładunku do czterech odbiorców, wykorzystując cztery pojazdy samochodowe. Jakie środki transportu powinny być użyte, aby masa dostawy do każdego odbiorcy była równa, a wykorzystanie ładowności maksymalne?

A. Wysokotonażowe
B. Małotonażowe
C. Średniotonażowe
D. Nieprzystosowane

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór średniotonażowych pojazdów do transportu 20 ton ładunku do czterech odbiorców jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie ładownością każdego z pojazdów. Średniotonażowe pojazdy, z typowym zakresem ładowności od 3,5 do 7,5 tony, umożliwiają przewóz stosunkowo dużych ilości ładunku jednocześnie, co sprzyja maksymalizacji wskaźnika wykorzystania ładowności. Przy równym podziale ładunku, każdy odbiorca otrzyma 5 ton, co oznacza, że dwa średniotonażowe pojazdy mogą w pełni zaspokoić potrzeby transportowe. Taki podział jest zgodny z zasadami logistyki i transportu, które zalecają minimalizację liczby kursów przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb klientów. Dobre praktyki branżowe zalecają również monitorowanie wskaźników efektywności, takich jak wykorzystanie ładowności, co wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych oraz redukcję emisji spalin. Ponadto, średniotonażowe pojazdy są bardziej uniwersalne w porównaniu do niskotonażowych czy wysokotonażowych, co zwiększa ich funkcjonalność w miejsko-wiejskich warunkach transportowych.

Pytanie 30

Podstawowa opłata za transport nawozów wynosi 2 400,00 zł, a współczynnik korekcyjny to 0,8. Jakie będą wydatki na przewóz tego ładunku?

A. 1 920 zł
B. 2 270 zł
C. 2 200 zł
D. 1 900 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt przewozu ładunku oblicza się poprzez pomnożenie opłaty podstawowej za przewóz nawozów przez współczynnik korygujący. W tym przypadku, opłata podstawowa wynosi 2 400,00 zł, a współczynnik korygujący jest równy 0,8. Zatem, koszt przewozu to 2 400,00 zł * 0,8 = 1 920,00 zł. Taki sposób obliczania kosztów transportu jest powszechnie stosowany w branży logistycznej, gdzie różne czynniki, takie jak rodzaj przewożonego towaru, jego wartość oraz warunki transportu, mogą wpływać na ostateczny koszt. Używanie współczynników korygujących pozwala na elastyczne dostosowywanie cen w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe oraz specyfikę przewozu. Warto również zaznaczyć, że znajomość tego typu obliczeń jest niezbędna dla profesjonalistów zajmujących się logistyką, aby mogli efektywnie zarządzać kosztami i optymalizować procesy transportowe.

Pytanie 31

Zasady zawarte w umowie handlowej według INCOTERMS 2010 Ex Works (EXW) nakładają

A. większe obowiązki na sprzedającym
B. na sprzedającym obowiązek ubezpieczenia ładunku
C. jednakowe obowiązki na kupującym i sprzedającym
D. większe obowiązki na kupującym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formuła INCOTERMS 2010 Ex Works (EXW) rzeczywiście nakłada na kupującego większe obowiązki, ponieważ sprzedający dostarcza towar tylko do swojego zakładu, a wszelkie koszty i ryzyka związane z transportem, ubezpieczeniem i formalnościami celno-skarbowymi spoczywają na kupującym. Oznacza to, że kupujący musi samodzielnie zorganizować transport oraz ponieść odpowiedzialność za towar od momentu, gdy stanie się on dostępny w miejscu sprzedawcy. W praktyce, w przypadku Ex Works, kupujący powinien uwzględnić dodatkowe koszty związane z transportem, ubezpieczeniem oraz odprawą celną, co może zwiększyć całkowity koszt zakupu. Dlatego kluczowe jest, aby kupujący był dobrze przygotowany do zarządzania tymi aspektami, co jest zgodne z dobrą praktyką w międzynarodowym handlu. Warto również znać inne formuły INCOTERMS, aby móc lepiej negocjować warunki umowy i dostosować je do swoich potrzeb.

Pytanie 32

Paleta EUR o masie 22 kg ma wymiary 1 200 × 800 × 144 mm (dł. × szer. × wys.) oraz ładowność 1,5 tony. Jaką maksymalną liczbę opakowań o wymiarach 200 mm × 200 mm × 150 mm (dł. × szer. × wys.) i masie brutto 20 kg można umieścić na palecie EUR, jeśli ładunek może być składowany na wysokość 1 m?

A. 120 sztuk
B. 48 sztuk
C. 96 sztuk
D. 75 sztuk

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 75 sztuk, ponieważ maksymalna ilość opakowań, które można umieścić na palecie EUR, jest określona przez zarówno wymiary palety, jak i ładowność. Paleta EUR ma wymiary 1200 mm × 800 mm, co daje 0,96 m² powierzchni. Opakowanie o wymiarach 200 mm × 200 mm zajmuje 0,04 m². Na palecie można ułożyć 24 opakowania w jednym rzędzie (1200 mm / 200 mm) oraz 4 w drugim (800 mm / 200 mm), co daje łącznie 96 opakowań na poziomie, jednak musimy wziąć pod uwagę wysokość. Każde opakowanie ma wysokość 150 mm, co oznacza, że możemy ułożyć 6 warstw (1000 mm / 150 mm) w wysokości 1 m. Łącznie daje to 96 opakowań x 6 warstw = 576 opakowań. Jednak biorąc pod uwagę masę brutto, która wynosi 20 kg na opakowanie, maksymalne obciążenie palety (1500 kg) pozwala na zmieszczenie tylko 75 opakowań (1500 kg / 20 kg). Dlatego, biorąc pod uwagę zarówno powierzchnię, jak i maksymalne obciążenie, można umieścić maksymalnie 75 opakowań na palecie.

Pytanie 33

Zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy, ładunek wystający poza płaszczyznę obrysu pojazdu o szerokości 2,55 m nie może wystawać z jednej strony boku pojazdu na odległość większą niż

Fragment ustawy Prawo o ruchu drogowym
Art. 61.
1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. (...)
3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.
6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
A. 0,50 m
B. 1,50 m
C. 0,23 m
D. 3,00 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 0,23 m jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w Prawie o ruchu drogowym, dopuszczalna odległość, na jaką ładunek może wystawać z jednej strony pojazdu o szerokości 2,55 m, nie może przekraczać 0,23 m. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach, zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu. Przykładowo, jeśli ładunek wystaje zbyt daleko, może to prowadzić do sytuacji, w których inni kierowcy nie będą w stanie odpowiednio ocenić odległości do pojazdu, co zwiększa ryzyko kolizji. Dodatkowo, w przypadku kontroli drogowych, nadmierne wystawanie ładunku może skutkować nałożeniem kar na kierowcę. Dlatego ważne jest, aby zawsze przestrzegać tych norm, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze oraz zapewnić zgodność z przepisami prawa.

Pytanie 34

Transport rzekami, kanałami i jeziorami odbywa się przy pomocy transportu

A. lądowym drogowym
B. wodnym śródlądowym
C. lądowym kolejowym
D. wodnym morskim

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przewozy rzekami, kanałami i jeziorami są realizowane transportem wodnym śródlądowym, co oznacza transport towarów i ludzi za pomocą statków po wodach wewnętrznych, takich jak rzeki i jeziora. Transport wodny śródlądowy odgrywa kluczową rolę w logistyce, zwłaszcza w krajach z rozwiniętą siecią rzek i kanałów, ponieważ pozwala na przewóz dużych ilości ładunków w sposób efektywny kosztowo i ekologicznie. Przykładem zastosowania transportu wodnego śródlądowego mogą być przewozy kontenerów, surowców budowlanych, a także paliw, które odbywają się na rzekach takich jak Ren czy Wisła. W praktyce, korzystanie z transportu wodnego śródlądowego może zredukować koszty transportu o nawet 70% w porównaniu do transportu drogowego na tych samych trasach. Standardy branżowe, takie jak dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące transportu multimodalnego, promują rozwój tego segmentu, zapewniając lepszą integrację z innymi środkami transportu oraz ochronę środowiska.

Pytanie 35

Ile procent przewozów jest realizowanych na czas, gdy w firmie transportowej, która dysponuje bazą 20 samochodów ciężarowych, pięć z nich nie wykonuje przewozów zgodnie z umową?

A. 75%
B. 25%
C. 50%
D. 90%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć procent przewozów wykonywanych terminowo, należy najpierw ustalić liczbę samochodów, które wykonują przewozy zgodnie z umową. W tym przypadku przedsiębiorstwo dysponuje 20 samochodami, z czego 5 nie wykonuje przewozów zgodnie z umową. Oznacza to, że 15 samochodów działa zgodnie z ustalonymi normami. Procent przewozów terminowych można obliczyć, dzieląc liczbę samochodów wykonujących przewozy zgodnie z umową (15) przez całkowitą liczbę samochodów (20) i mnożąc przez 100. Wyliczenie to daje następujący wynik: (15/20) * 100 = 75%. Ta wiedza jest niezbędna w branży transportowej, gdzie monitorowanie i ocena wydajności floty są kluczowe dla utrzymania wysokich standardów usług. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny regularnie analizować wskaźniki wydajności, aby dostosowywać strategię operacyjną i zapewniać zgodność z oczekiwaniami klientów oraz standardami branżowymi.

Pytanie 36

Na podstawie zamieszczonego harmonogramu czasu pracy kierowcy ustal prędkość eksploatacyjną pojazdu na trasie Warszawa – Płońsk – Warszawa.

Harmonogram czasu pracy kierowcy
Czynność kierowcyRelacjaCzasPrzejechane km
JazdaWarszawa – Płońsk1 h 30min75 km
RozładunekPłońsk30 min-
JazdaPłońsk – Warszawa1 h75 km
A. 75 km/h
B. 70 km/h
C. 50 km/h
D. 25 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 50 km/h jest prawidłowa i wynika z zastosowania analizy harmonogramu czasu pracy kierowcy oraz uwzględnienia rzeczywistych warunków jazdy. Prędkość eksploatacyjna pojazdu różni się od teoretycznej, ponieważ w praktyce kierowcy napotykają na różnorodne czynniki, które mogą wpływać na czas przejazdu. Warto zwrócić uwagę na czynniki takie jak ruch drogowy, warunki atmosferyczne oraz przerwy w pracy. Przy obliczaniu prędkości eksploatacyjnej, ważne jest uwzględnienie czasu potrzebnego na odpoczynek oraz ewentualne postoje, co przekłada się na realne osiągi pojazdu na danej trasie. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży transportowej, zaleca się, aby planować przejazdy z uwzględnieniem nieprzewidzianych okoliczności oraz analizować dane z harmonogramów, co pozwala na optymalizację tras i zwiększenie efektywności transportu. W takim kontekście, prędkość 50 km/h jest zatem bardziej realistyczna niż teoretyczne 60 km/h.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jaką najwcześniejszą porę dostawy można ustalić w zleceniu dla przewoźnika, jeśli czas załadunku wynosi 2 godziny, długość trasy to 210 km, średnia prędkość pojazdu osiąga 60 km/h, a załadunek rozpoczyna się o 6:00?

A. 10:00
B. 12:00
C. 13:30
D. 11:30
Aby obliczyć najwcześniejszą godzinę dostawy, należy najpierw uwzględnić czas załadunku oraz czas przejazdu. Rozpoczynamy od załadunku, który trwa 2 godziny. Dlatego, jeśli załadunek zaczyna się o 6:00, zakończy się o 8:00. Następnie, aby obliczyć czas przejazdu, należy podzielić długość trasy (210 km) przez średnią prędkość pojazdu (60 km/h). Czas przejazdu wynosi zatem 210 km / 60 km/h = 3,5 godziny. Dodając ten czas do zakończenia załadunku (8:00), otrzymujemy 8:00 + 3,5 godziny, co daje 11:30. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce, gdyż pozwalają na efektywne planowanie dostaw, minimalizując opóźnienia i zwiększając satysfakcję klienta. Dobrą praktyką w branży transportowej jest również uwzględnianie potencjalnych nieprzewidzianych okoliczności, takich jak warunki drogowe, co może wpłynąć na rzeczywisty czas dostawy.

Pytanie 40

Urządzenie do mechanizacji załadunku przepracowało 3 000 roboczogodzin. Zgodnie z zaleceniami producenta, szczegółowa kontrola urządzenia powinna być przeprowadzana co 240 roboczogodzin. Oblicz, ile maksymalnie roboczogodzin może pracować to urządzenie do następnej kontroli.

A. 140 roboczogodzin
B. 120 roboczogodzin
C. 100 roboczogodzin
D. 80 roboczogodzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 120 roboczogodzin jest poprawna, ponieważ zgodnie z informacjami zawartymi w treści pytania, urządzenie do mechanizacji załadunku powinno być kontrolowane co 240 roboczogodzin. Po przepracowaniu 3000 roboczogodzin możemy obliczyć, ile roboczogodzin pozostało do następnej kontroli. Aby to zrobić, wystarczy obliczyć, ile pełnych cykli kontroli już się odbyło. Dzieląc 3000 przez 240, otrzymujemy 12,5, co oznacza, że urządzenie przeszło 12 pełnych kontroli i zbliża się do 13. W takim przypadku musimy obliczyć resztę z tego dzielenia: 3000 - (12 * 240) = 3000 - 2880 = 120. Oznacza to, że maksymalnie 120 roboczogodzin może upłynąć przed następną kontrolą. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na tym, że regularna kontrola urządzeń jest kluczowa dla utrzymania ich sprawności i unikania kosztownych awarii. Właściwe monitorowanie roboczogodzin urządzenia pozwala na efektywne planowanie konserwacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn.