Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 12:53
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 13:02

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką głębokość w bitach uzyskamy konwertując trzykanałowy obraz RGB o głębokości 24 bitów na przestrzeń CMYK?

A. 32-bitową
B. 64-bitową
C. 12-bitową
D. 16-bitową
Wybór 12, 16 czy 64 bitów to trochę nieporozumienie w temacie konwersji kolorów. Jeśli chodzi o 12 i 16 bitów, to konwersja RGB do CMYK nie powinna zmieniać głębokości bitowej, tylko ją zachować. Ale w praktyce, przy konwersji z RGB do CMYK, często potrzebujemy trochę więcej bitów, żeby lepiej odwzorować kolory. A 64 bity? To już jest inna liga. To się używa w specyficznych sytuacjach, jak obróbka obrazu w wysokiej rozdzielczości, ale nie w standardowych konwersjach do druku. Wiele osób myli głębokość bitową z liczbą kanałów i przez to się gubią. Więc pamiętaj, że konwersja do CMYK z RGB to nie tylko zmiana kolorów, ale też może wymagać dodatkowych bitów dla zachowania jakości.

Pytanie 2

Jaki typ zamówienia jest planowany do realizacji, jeśli przygotowano materiał do druku w formacie canvas?

A. Oklejenie pojazdu
B. Wykonanie roll-up'a
C. Drukowanie broszur reklamowych
D. Druk reprodukcji obrazów
Wybór błędnych opcji zamówienia może wynikać z niepełnego zrozumienia specyfiki materiałów oraz ich zastosowania. Oklejanie samochodu to technika, która wymaga użycia specjalnych folii samoprzylepnych, które są wytrzymałe na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Tego rodzaju folia nie jest dostosowana do druku na płótnie canvas, które jest materiałem przeznaczonym do reprodukcji obrazów. Z kolei wykonanie roll-up'a to zadanie polegające na druku na materiałach takich jak poliester czy papier, które są lekki i łatwe do przenoszenia, ale nie mają nic wspólnego z wysokiej jakości reprodukcjami na canvas. Drukowanie folderów reklamowych również nie jest odpowiednie, ponieważ wymaga innych rodzajów papierów oraz technik druku, które nie są związane z płótnem. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich niepoprawnych wyborów, jest nieprzywiązywanie wagi do specyfiki materiałów i ich przeznaczenia. Kluczowe jest rozróżnienie między różnymi technikami druku oraz materiałami, które są dostosowane do konkretnych zastosowań. Tylko poprzez znajomość tych aspektów można podejmować właściwe decyzje dotyczące realizacji zamówień w branży poligraficznej.

Pytanie 3

Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk będzie realizowany

A. czterema kolorami z jednej strony i dwoma kolorami z drugiej strony
B. dwoma kolorami z jednej strony oraz jednym kolorem z drugiej strony
C. dwustronnie jednym kolorem
D. jednostronnie przy użyciu dwóch kolorów
Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk nakładu będzie wykonywany dwustronnie jednym kolorem. W tym kontekście '1 + 1' oznacza, że na każdej stronie stosowany będzie ten sam kolor, co jest typowe dla prostych materiałów drukowanych, takich jak ulotki czy broszury, gdzie jednolitość kolorystyczna jest kluczowa dla estetyki i czytelności. Druk jednostronny z różnymi kolorami z dwóch stron może być droższy i bardziej czasochłonny, co nie jest wymagane w wielu zastosowaniach. Ponadto, jednokolorowy druk jest również bardziej efektywny kosztowo, co czyni go popularnym wyborem w przypadku dużych nakładów. Przykładem zastosowania może być druk materiałów reklamowych, gdzie kluczowe jest szybkie i ekonomiczne dostarczenie informacji. Warto również zauważyć, że techniki druku cyfrowego i offsetowego dostosowują się do różnych wymagań kolorystycznych, a standardy ISO 12647 dotyczące kontroli jakości druku mogą być stosowane w takich procesach.

Pytanie 4

Jaki czynnik jest kluczowy podczas skanowania obiektu w technologii skanu 3D?

A. Obiekt powinien znajdować się w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej
B. Obiekt nie powinien mieć otworów
C. Obiekt musi być w jednym kolorze
D. Obiekt powinien być równomiernie oświetlony
Równomierne oświetlenie obiektu jest kluczowym warunkiem podczas skanowania 3D, ponieważ zapewnia, że wszystkie jego szczegóły są odpowiednio uchwycone przez skaner. W przypadku niejednolitego oświetlenia, cienie oraz przepały mogą prowadzić do zniekształceń w modelu 3D, co skutkuje nieprawidłowym odwzorowaniem geometrii obiektu. Przykładowo, podczas skanowania modeli architektonicznych, należy unikać mocnych źródeł światła, które mogą powodować niepożądane refleksy. Zastosowanie miękkiego, rozproszonego światła, takiego jak oświetlenie LED w matowych dyfuzorach, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Warto również pamiętać, że w przypadku skanowania materiałów o różnych kolorach i fakturach, równomierne oświetlenie pomaga utrzymać spójność kolorystyczną oraz szczegółowość, co jest niezbędne dla dokładności skanowania. Dobrze oświetlony obiekt ułatwia również identyfikację i eliminację powierzchniowych błędów, co przekłada się na wyższą jakość finalnego modelu 3D.

Pytanie 5

W jakim kierunku powinny być ustawione włókna we wkładzie książkowym?

A. w kierunku prostopadłym do grzbietu oprawy
B. w równoległej osi do górnej krawędzi
C. w równoległej osi do grzbietu oprawy
D. w kierunku prostopadłym do dolnej krawędzi
Kiedy wybierasz niewłaściwy kierunek ułożenia włókien, na przykład równoległy do górnej krawędzi albo prostopadły do grzbietu, to później możesz mieć problemy z trwałością książki. Ułożenie włókien równoległych do górnej krawędzi nie utrzymuje stabilności grzbietu, przez co książka łatwiej się uszkadza, szczególnie boki. Prostopadłe włókna z kolei prowadzą do niepotrzebnych naprężeń, co może sprawić, że książka się rozwarstwi. Takie podejście nie jest zgodne z dobrymi praktykami introligatorstwa, gdzie ważne są trwałość i estetyka. Często ludzie mylą te kierunki, myśląc, że prostopadłe włókna dadzą lepszą elastyczność, ale to nieprawda. Niewłaściwe ułożenie włókien sprawia, że książki szybciej się zużywają, co negatywnie wpływa na ich wartość i jakość. Dlatego warto znać zasady ułożenia włókien, jeśli zajmujesz się produkcją książek oraz jeśli zależy Ci na ich wysokiej jakości.

Pytanie 6

Jakie urządzenia są konieczne do wykonania naklejki w formie liścia o średnicy około 250 cm?

A. Drukarka cyfrowa i krajarka jednonożowa
B. Ploter wielkoformatowy i ploter tnący
C. Naświetlarka CtP i złamywarka kasetowa
D. Drukarka elkograficzna i ploter rysujący
Wybór innych urządzeń, takich jak drukarka elkograficzna i ploter rysujący, nie jest odpowiedni dla produkcji dużych naklejek. Drukarki elkograficzne są przeznaczone głównie do druku na papierze, co ogranicza ich zastosowanie w kontekście tworzenia trwałych naklejek, które muszą być odporne na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Ploter rysujący, z kolei, stosowany jest głównie do prac graficznych, ale nie zapewnia odpowiedniej precyzji i efektywności w produkcji naklejek na dużą skalę. W przypadku drukarki cyfrowej i krajarki jednonożowej, chociaż mogą one być użyteczne, to jednak krajarka jednonożowa ogranicza możliwości wycinania skomplikowanych kształtów, co jest kluczowe dla uzyskania precyzyjnego konturu liścia. Naświetlarka CtP i złamywarka kasetowa to urządzenia, które są stosowane w procesach druku offsetowego, a nie w produkcji naklejek, co czyni je nieodpowiednimi narzędziami dla tego rodzaju pracy. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich nieprawidłowych wniosków to brak zrozumienia specyfiki używanych technologii oraz ich zastosowań w kontekście różnych materiałów i form graficznych, co jest kluczowe w branży reklamowej.

Pytanie 7

Jednoskładkowy arkusz w formacie A5 uzyskuje się z papieru w formacie A2 przez złożenie

A. 3 razy
B. 2 razy
C. 5 razy
D. 4 razy
Wiesz, wkład A5 dostajemy z arkusza A2, łamiąc go trzy razy. To jest tak zwana zasada podziału formatów papieru według ISO 216. W skrócie, ten system działa tak, że dzielimy arkusze na pół, żeby uzyskać mniejsze formaty. Po pierwszym złamaniu A2 mamy A1, potem A1 na A2 nam daje A2, dalej łamiemy A1 na A2, a wtedy otrzymujemy A3. Potem A3 na A4, na koniec A4 na A5. Ta zasada jest mega ważna dla ludzi pracujących w druku czy projektowaniu graficznym. Znajomość tego procesu jest istotna, bo dzięki niemu można dobrze planować produkcję i ograniczyć odpady. To też pomaga lepiej zarządzać kosztami i zasobami w produkcji.

Pytanie 8

Aby chronić wydrukowane cyfrowo plakaty przed działaniem wilgoci, należy je zabezpieczyć przez

A. laminowanie dwustronne
B. szczotkowe kalandrowanie
C. gumowanie jednostronne
D. wybiórcze lakierowanie
Dwustronne laminowanie to jedna z najskuteczniejszych metod zabezpieczania wydruków przed działaniem wilgoci. Proces ten polega na pokryciu obu stron plakatu specjalną folią, co nie tylko chroni go przed wodą, ale również przed innymi niekorzystnymi czynnikami, takimi jak zarysowania, promieniowanie UV, czy zanieczyszczenia. Laminowanie zwiększa trwałość materiałów drukowanych, co jest istotne w kontekście ekspozycji na zewnątrz. Przykładem zastosowania dwustronnego laminowania mogą być plakaty wystawowe, które często są narażone na wilgoć i zmienne warunki atmosferyczne. W takich przypadkach laminowanie zapewnia długotrwałą ochronę, co znacząco wydłuża żywotność materiałów. Warto również zauważyć, że laminaty dostępne na rynku mają różne właściwości, takie jak matowe czy błyszczące wykończenie, co pozwala na dopasowanie do specyficznych potrzeb estetycznych i funkcjonalnych. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, laminowanie powinno być stosowane w każdym przypadku, gdy wydruki mają być narażone na działanie wilgoci, co czyni tę metodę standardowym rozwiązaniem w produkcji materiałów reklamowych i promocyjnych.

Pytanie 9

Wydruki w formie brytów do klejenia wielkich formatów należy zawsze układać w

A. kostkę, zadrukowaną stroną na zewnątrz
B. rulon, zadrukowaną stroną do środka
C. kostkę, zadrukowaną stroną do środka
D. rulon, zadrukowaną stroną na zewnątrz
Zastosowanie rulonów lub składania w kostkę zadrukowaną na zewnątrz jest niewłaściwe i może prowadzić do poważnych uszkodzeń wydruków. Składanie w rulon stroną zadrukowaną do środka teoretycznie może wydawać się dobrym rozwiązaniem, jednak w praktyce może prowadzić do problemów z odkształceniem materiału, szczególnie jeśli druk jest wilgotny lub nie w pełni utwardzony. Rulon z zadrukowaną stroną na zewnątrz jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ naraża zadrukowaną powierzchnię na uszkodzenia mechaniczne, zarysowania czy zabrudzenia, co może wpłynąć na ostateczny wygląd produktu. Składanie w kostkę z zadrukowaną stroną na zewnątrz również nie chroni zadruku, a dodatkowo zwiększa ryzyko zagnieceń na krawędziach, co jest nieakceptowalne w kontekście profesjonalnych wydruków. Podczas transportu i przechowywania, wydruki powinny być chronione przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi, a niewłaściwe metody składania mogą prowadzić do strat finansowych związanych z uszkodzeniami oraz reklamacji. Warto zwrócić uwagę na te aspekty, aby zrozumieć, jak ważne jest przestrzeganie standardów branżowych w celu zachowania jakości i estetyki produktów.

Pytanie 10

Jakie oprogramowanie pozwala na przekształcenie obrazu w siatkę punktów niezbędnych do wykonania odbitek wielotonalnych?

A. RIP
B. PDF
C. OCR
D. CMS
Rozważając inne odpowiedzi, można zauważyć, że OCR (Optical Character Recognition) jest technologią służącą do rozpoznawania tekstu w obrazach i dokumentach zeskanowanych. Jego głównym celem jest przekształcanie tekstu w formie obrazu na tekst cyfrowy, co nie ma związku z procesem druku obrazów wielotonalnych. PDF (Portable Document Format) jest formatem plików, który umożliwia zachowanie układu dokumentu niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlany. Choć PDF może zawierać obrazy oraz tekst, nie jest dedykowany do przekształcania obrazów w siatkę punktów dla procesów drukarskich. CMS (Color Management System) to system zarządzania kolorami, który ma na celu zapewnienie, że kolory wyświetlane na różnych urządzeniach (monitorach, drukarkach itp.) są zgodne. Choć CMS jest niezwykle ważny w kontekście zarządzania kolorami w procesie druku, nie wykonuje konwersji obrazów na punkty, lecz zarządza kolorami podczas ich reprodukcji. Wiele osób myli zastosowanie tych technologii, co prowadzi do nieporozumień w dziedzinie przygotowania materiałów do druku. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych technologii ma swoją specyfikę i zastosowanie, a wybór odpowiedniego narzędzia zależy od konkretnych potrzeb procesu produkcji druku.

Pytanie 11

Aby zweryfikować dokładność wymiarów wydruków 3D, powinno się przeprowadzić pomiar

A. mikroskopem
B. scannerem 3D
C. suwmiarką
D. lupą
Suwmiarka jest narzędziem pomiarowym, które pozwala na dokładne sprawdzenie wymiarów obiektów, co czyni ją idealnym wyborem do oceny precyzji wydruku 3D. Dzięki jej konstrukcji możliwe jest mierzenie zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych rozmiarów, co jest kluczowe przy ocenie zgodności z projektem CAD. Przykładowo, podczas kontroli wydrukowanych elementów, suwmiarka może być używana do weryfikacji grubości ścianek, szerokości szczelin oraz długości całkowitych komponentów. Standardy takich jak ISO 2768 określają tolerancje wymiarowe, które są niezbędne do zapewnienia odpowiedniej jakości wykonania. Użycie suwmiarki w połączeniu z dobrymi praktykami, jak np. pomiar w kilku punktach, pozwala zminimalizować błędy pomiarowe i zapewnić wysoką jakość wydruku 3D. Dodatkowo, korzystanie z suwmiarki wspiera proces kontroli jakości na każdym etapie produkcji, co jest niezbędne w przemyśle i w projektach prototypowych.

Pytanie 12

Jaką ilość arkuszy netto papieru o formacie A3 należy przygotować, aby wydrukować etykiety o wymiarach 50 x 70 mm bez spadów w liczbie 32 000 sztuk?

A. 1250 arkuszy
B. 320 arkuszy
C. 1000 arkuszy
D. 500 arkuszy
Wiele osób może się mylić, szacując liczbę arkuszy potrzebnych do wydruku etykiet opartych na niepełnych lub błędnych kalkulacjach. Niektórzy mogą skupić się wyłącznie na ilości etykiet, nie rozważając, jak układają się one na arkuszu. Na przykład, wybór liczby 500 arkuszy opiera się na błędnych założeniach dotyczących liczby etykiet mieszczących się na arkuszu A3. Inni mogą myśleć, że 1250 arkuszy to odpowiednia liczba, nie biorąc pod uwagę faktu, że przeliczenie powierzchni etykiet względem całego arkusza A3 pozwala na znacznie bardziej efektywne wykorzystanie papieru, co jest kluczowe w druku komercyjnym. Używanie 320 arkuszy również wskazuje na nieprawidłowe oszacowanie, a także na zignorowanie potencjalnych strat związanych z nieefektywnym układaniem etykiet. W profesjonalnej produkcji istotne jest nie tylko precyzyjne obliczenie, ale również zrozumienie, jak różne rozmiary etykiet wpływają na całkowity nakład oraz jakie są zasady optymalizacji w procesach druku. Brak uwzględnienia tych czynników może prowadzić do znacznych strat zarówno materiałowych, jak i finansowych.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Jakie materiały są odpowiednie do produkcji kart zbliżeniowych?

A. Papier barytowany
B. Folia wylewana
C. Tworzywo PCV
D. Tektura lita
Wydruk kart zbliżeniowych wymaga zastosowania materiałów, które zapewniają odpowiednią wytrzymałość oraz funkcjonalność. Tworzywo PCV (polichlorek winylu) jest idealnym wyborem ze względu na swoje właściwości fizyczne i chemiczne. PCV jest materiałem odpornym na działanie wysokich temperatur, wilgoci oraz wielu chemikaliów, co przekłada się na długowieczność i niezawodność kart zbliżeniowych. Dodatkowo, podłoże z PCV może być łatwo poddawane obróbce, co pozwala na precyzyjny druk oraz możliwość zastosowania różnych technik zabezpieczeń, takich jak hologramy czy nadruki zabezpieczające. W praktyce, karty zbliżeniowe wykorzystywane są w systemach identyfikacji, dostępu oraz płatności bezgotówkowych, co wymaga wysokiej jakości materiałów. Wybór PCV jako podłoża jest zgodny z branżowymi standardami, co wpływa na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność użytkowanych kart.

Pytanie 15

Jakie działania są konieczne do przygotowania reklamy wielkoformatowej wykonaną na siatce mesh do ekspozycji?

A. Foliowanie dwustronne, bigowanie
B. Kalandrowanie szczotkowe, krojenie
C. Lakierowanie zanurzeniowe, perforowanie
D. Zgrzanie krawędzi, oczkowanie
Zgrzanie krawędzi i oczkowanie to kluczowe rzeczy, jak chodzi o przygotowanie reklamy na siatce mesh. Co do zgrzania, to chodzi o to, żeby mocno połączyć krawędzie materiału, żeby były wytrzymałe i dobrze naciągnięte na konstrukcję. To ważne, bo jak materiał się osłabi, to cała reklama może wyglądać nieestetycznie. A oczkowanie, czyli robienie otworów w krawędziach i wstawianie oczek, to też istotna sprawa, bo to umożliwia mocowanie reklamy. Oczka zapobiegają przetarciom i sprawiają, że reklama lepiej znosi wiatr, co jest ważne, jeśli stoi na zewnątrz. No i trzeba pamiętać o odpowiednich materiałach i technikach, żeby wszystko wyszło na wysokim poziomie i reklama była trwała. Dobrze zrobione zgrzanie i oczkowanie wpływa na to, jak długo reklama wytrzyma i jak będzie wyglądać na końcu.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Oznaczenie koloru druku 4 + 4 informuje drukarza, że realizacja nakładu będzie przeprowadzona

A. czterema kolorami z jednej strony, czterema kolorami z drugiej strony
B. jednostronnie czterema kolorami
C. dwoma kolorami z jednej strony, dwoma kolorami z drugiej strony
D. dwustronnie jednym kolorem
Odpowiedź, która mówi o druku czterema kolorami z obu stron, to strzał w dziesiątkę! Oznaczenie 4 + 4 w druku odnosi się właśnie do pełnego koloru na każdej stronie, co jest mega ważne, gdy robimy coś kreatywnego, jak ulotki czy broszury. Wiesz, używa się wtedy czterech podstawowych kolorów: cyan, magenta, yellow i black, czyli CMYK. Dzięki nim można uzyskać całą masę kolorów, co jest naprawdę kluczowe, gdy chcemy, żeby nasze projekty wyglądały świetnie. Fajnie jest też pamiętać, żeby zawsze dobrze przygotować pliki graficzne i pogadać z drukarnią przed rozpoczęciem produkcji. To pozwala mieć pewność, że kolory będą tak, jak sobie wymarzyliśmy w finalnym produkcie.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Którego typu pliku graficznego nie stosuje się do bezpośredniego cięcia przy użyciu plotera tnącego?

A. AI
B. JPG
C. CDR
D. EPS
Wybierając formaty takie jak EPS, AI, czy CDR, można narazić się na błędne przekonania dotyczące ich zastosowania w kontekście cięcia ploterem tnącym. EPS (Encapsulated PostScript) to format wektorowy, który jest szeroko stosowany w grafice komputerowej i odpowiedni do zastosowań związanych z drukiem. Zawiera on informacje o kształtach i ścieżkach, co czyni go idealnym do cięcia, gdyż ploter tnący potrafi zinterpretować te dane i wykonać precyzyjne cięcia zgodnie z zamierzonym projektem. AI (Adobe Illustrator) jest również formatem wektorowym, który jest wykorzystywany głównie w programach graficznych i oferuje podobne możliwości jak EPS. CDR (CorelDRAW) to kolejny format wektorowy, który jest popularny w projektowaniu graficznym oraz cięciu na ploterach tnących. Użycie tych formatów zapewnia, że wszystkie niezbędne informacje o kształcie, kolorze i warstwie są dostępne dla plotera. Błędne założenie, że format JPG może być użyty do cięcia, często wynika z nieporozumienia dotyczącego różnicy między grafiką rastrową a wektorową. Użytkownicy mogą sądzić, że dostarczenie prostego obrazu w formacie JPG wystarczy do wykonania cięcia, jednak ploter, pracując na danych rastrowych, nie będzie w stanie zrealizować cięcia o wysokiej precyzji. Dlatego istotne jest, aby przed przystąpieniem do cięcia upewnić się, że używamy odpowiednich formatów, które zapewnią właściwe informacje do cięcia, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej.

Pytanie 20

Przed przystąpieniem do druku oraz wszelkich działań przygotowawczych stół roboczy drukarki 3D powinien zostać oczyszczony

A. alkoholem izopropylowym
B. suchą ściereczką
C. wodą utlenioną
D. bieżącą wodą
Alkohol izopropylowy jest najskuteczniejszym środkiem czyszczącym do stołu roboczego drukarki 3D z wielu powodów. Przede wszystkim, ma doskonałe właściwości odtłuszczające, co oznacza, że skutecznie usuwają resztki smaru, kurzu oraz zanieczyszczeń, które mogą osadzać się na powierzchni roboczej. Dzięki temu, powierzchnia staje się idealnie gładka, co jest kluczowe dla uzyskania dobrego przylegania pierwszej warstwy filamentu podczas wydruku. Wydruki 3D są szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenia, które mogą prowadzić do rozwarstwień, zniekształceń czy odpadnięcia modelu od stołu. Ponadto, alkohol izopropylowy szybko odparowuje, co minimalizuje ryzyko pozostawienia wilgoci, która mogłaby wpłynąć na jakość druku. W praktyce, zaleca się przemywanie stołu roboczego alkoholem izopropylowym przed każdym nowym procesem druku, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży. Dodatkowo, stosując ten środek czyszczący, można również zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia głowicy drukującej, co może prowadzić do jej zapchania lub uszkodzenia.

Pytanie 21

Negatywne zjawisko paskowania, które może występować podczas druku wielkoformatowego, można zredukować poprzez

A. zwiększenie wilgotności tonera
B. obniżenie prędkości drukowania
C. nawilżenie podłoża
D. zmniejszenie gęstości wydruku
Zmniejszenie prędkości drukowania to naprawdę dobra metoda na walkę z paskowaniem w druku wielkoformatowym. Paskowanie pojawia się, gdy na wydruku widoczne są poziome lub pionowe linie, co zazwyczaj jest wynikiem nierównego nakładania tuszu lub tonera. Kiedy spowolnisz druk, głowica ma więcej czasu na dokładne nałożenie materiału, co pozwala na lepsze wypełnienie powierzchni. Wiesz, w praktyce, zwłaszcza przy drukowaniu plakatów czy bannerów, wolniejsze tempo sprawia, że detale wyglądają znacznie lepiej i ładniej. W branży druku wielkoformatowego standardowe prędkości to zazwyczaj od 10 do 30 m²/h, ale to też zależy od urządzenia i materiału. Warto pamiętać, że w trudniejszych warunkach, jak wyższa temperatura czy wilgoć, zmiany prędkości mogą być kluczowe, żeby osiągnąć zadowalający efekt. No i nie zapominaj o regularnym kalibrowaniu sprzętu oraz używaniu porządnych materiałów – to naprawdę robi różnicę.

Pytanie 22

Jaki model kolorów jest używany w druku cyfrowym na nakładkę?

A. Heksadecymalny
B. Pantone
C. RGB
D. CMYK
System barw CMYK, który oznacza cyjan, magentę, żółty i czarny, jest powszechnie stosowany w druku nakładowym, ponieważ idealnie odpowiada procesowi mieszania kolorów w druku. W przeciwieństwie do systemu RGB, który jest stosowany w wyświetlaczach elektronicznych, CMYK opiera się na subtraktywnym modelu barw, gdzie kolory są tworzone przez odejmowanie światła od białego tła. W praktyce oznacza to, że podczas druku kolory są nakładane na siebie, co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy odcieni i tonów. W branży poligraficznej standardem jest wykorzystywanie CMYK, ponieważ pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów, co jest kluczowe w produkcji materiałów marketingowych, broszur czy książek. Dobrą praktyką jest również korzystanie z próbników kolorów i profesjonalnych programów graficznych, które uwzględniają przestrzeń kolorów CMYK, aby zapewnić, że końcowy efekt będzie zgodny z zamierzeniami projektanta. Takie podejście gwarantuje, że wydrukowane materiały będą estetyczne i profesjonalne, co ma kluczowe znaczenie dla skutecznej komunikacji wizualnej.

Pytanie 23

Jakie podłoże nadaje się do druku wizytówek?

A. Bibuła krepowana 45 g/m2
B. Papier offsetowy 100 g/m2
C. Papier syntetyczny 80 g/m2
D. Karton powlekany 280 g/m2
Karton powlekany 280 g/m2 jest najlepszym wyborem do druku wizytówek z kilku powodów. Przede wszystkim jego gramatura zapewnia odpowiednią sztywność i trwałość, co sprawia, że wizytówki są odporne na zagięcia i uszkodzenia. Karton powlekany charakteryzuje się gładką powierzchnią, co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości druku cyfrowego lub offsetowego. Dzięki temu kolory są żywe, a detale wyraźne, co jest kluczowe dla efektywnej prezentacji wizytówki. Ponadto, karton powlekany można łatwo laminować lub pokrywać foliami, co dodatkowo zwiększa jego odporność na czynniki zewnętrzne, takie jak wilgoć czy zarysowania. W branży poligraficznej standardy jakości są istotne, a wybór odpowiedniego podłoża wpływa na wrażenie, jakie wywiera wizytówka na potencjalnych klientach. Warto pamiętać, że wizytówka jest często pierwszym punktem kontaktu z klientem, dlatego jej jakość ma znaczenie. Dlatego karton powlekany 280 g/m2 jest najczęściej rekomendowanym podłożem do druku wizytówek.

Pytanie 24

Jaki format papieru jest najlepszy do druku folderu o wymiarach netto 297 x 420 mm?

A. A3
B. SRA3
C. B5
D. SRA2
Odpowiedź SRA3 jest poprawna, ponieważ format ten ma wymiary 320 x 450 mm, co idealnie pasuje do wydruku folderów o wymiarach netto 297 x 420 mm. Wybierając format SRA3, mamy na uwadze dodatkową przestrzeń wokół projektu, co jest kluczowe w procesie druku. Ta przestrzeń pozwala na dodanie spadów, które są niezbędne, aby uniknąć białych krawędzi po obcięciu. W standardach branżowych przyjęto, że spady powinny wynosić zazwyczaj 3 mm, co czyni format SRA3 optymalnym, ponieważ dostarcza wystarczającej powierzchni do obcięcia. Ponadto, SRA3 jest szeroko stosowany w drukarniach komercyjnych, co zapewnia wysoką jakość wydruku oraz zgodność z wymaganiami technicznymi. Przykładem zastosowania może być druk materiałów promocyjnych, takich jak foldery, ulotki czy plakaty, które wymagają precyzyjnego dopasowania oraz estetyki wizualnej. Wybór odpowiedniego formatu podłoża ma kluczowe znaczenie dla końcowego efektu wizualnego i funkcjonalności drukowanych materiałów.

Pytanie 25

Który z podanych materiałów nie jest wykorzystywany do produkcji reklamy na siatce Mesh?

A. Suchy toner
B. Linki poliestrowe
C. Atrament solwentowy
D. Oczka aluminiowe
Suchy toner nie jest stosowany w produkcji reklamy na siatce Mesh, ponieważ ta technika druku opiera się głównie na technologii druku atramentowego. Atrament solwentowy, który jest powszechnie używany do druku na siatkach, zapewnia doskonałą przyczepność do materiałów o otwartej strukturze, jakimi są siatki Mesh. Siatki te są szczególnie popularne w reklamie zewnętrznej, ponieważ umożliwiają swobodny przepływ powietrza, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia materiału w wyniku silnych wiatrów. W praktyce, stosowanie atramentu solwentowego zapewnia również wysoką odporność na warunki atmosferyczne i długotrwałość kolorów. Oczka aluminiowe oraz linki poliestrowe z kolei to niezbędne akcesoria do montażu siatki, które zapewniają stabilność i trwałość całej konstrukcji reklamowej. W kontekście standardów branżowych, ważne jest, aby przy produkcji materiałów reklamowych na siatkach Mesh stosować techniki i materiały, które zapewnią nie tylko estetykę, ale i funkcjonalność, a tym samym efektywność reklamy.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie materiały są kluczowe w procesie cyfrowego drukowania nakładu?

A. Roztwór zwilżający, toner
B. Toner, podłoże
C. Guma arabska, farba
D. Tusz, wywoływacz
Toner i podłoże to kluczowe materiały w procesie cyfrowego drukowania nakładu. Toner, będący proszkowym środkiem barwiącym, jest niezbędny w drukarkach laserowych, gdzie podgrzewany i przekształcany w obraz na podłożu. Jego skład chemiczny, obejmujący cząstki pigmentu, żywic i dodatków, wpływa na jakość oraz trwałość wydruków. Podłoże, czyli materiał, na którym dokonywane jest drukowanie, ma kluczowe znaczenie dla końcowego efektu. Wybór odpowiedniego podłoża, takiego jak papier, karton czy inne materiały specjalistyczne, wpływa na wchłanianie tonera oraz ostrość i odwzorowanie kolorów. W praktyce, aby uzyskać najlepsze rezultaty, ważne jest dostosowanie parametrów druku do właściwości wybranego podłoża. Na przykład, do druku broszur wysokiej jakości często stosuje się papier o wysokiej gramaturze i gładkości, co pozwala na uzyskanie intensywnych kolorów i wyraźnych detali. W branży drukarskiej standardy ISO 12647 określają wymagania dotyczące jakości druku, co dodatkowo podkreśla znaczenie wyboru odpowiednich materiałów.

Pytanie 29

Określ rozdzielczość bitmapy przeznaczonej do druku wielkoformatowego na podłożu o wymiarach 6 x 4 m zgodnie ze standardami zamieszczonymi w tabeli.

Rozdzielczość bitmap
1m2m3m4m5m6m7m8m9m10m+
1m2501601301101009085807570
2m1601109080706560555050
3m130907565555050454540
4m110806555504540403535
5m100705550454040353530
6m90655045404035353030
7m85605040403530303030
8m80554540353530303030
9m75504535353030303030
10m+70504035303030303030
A. 90 dpi
B. 45 dpi
C. 65 dpi
D. 30 dpi
Poprawna odpowiedź to 45 dpi, ponieważ jest to zalecana rozdzielczość bitmapy dla druku wielkoformatowego na podłożu o wymiarach 6 x 4 m. Wartość ta jest zgodna z branżowymi standardami, które określają optymalne parametry druku w zależności od wielkości wyjściowego materiału. Przy druku wielkoformatowym, jak plakaty czy banery, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej jakości obrazu, co pozwala na uzyskanie wyraźnych detali oraz intensywnych kolorów. W praktyce, rozdzielczość 45 dpi umożliwia uzyskanie dobrej jakości wizualnej nawet z bliskiej odległości, co jest istotne w kontekście dużych formatów. Zastosowanie wyższej rozdzielczości, jak na przykład 90 dpi, może być nieuzasadnione ze względu na znaczny wzrost objętości pliku oraz czas przetwarzania, przy jednoczesnym braku widocznych korzyści dla końcowego efektu wizualnego. Dlatego ważne jest, aby przed przystąpieniem do druku zapoznać się z zaleceniami producentów oraz branżowymi standardami.

Pytanie 30

Na urządzeniach do druku wielkoformatowego nie da się zadrukować materiału w formie

A. płótna canvas
B. kształtek PVC
C. banneru odblaskowego
D. folii samoprzylepnej
Kształtki PVC, jako sztywne materiały, nie nadają się do zadrukowania na urządzeniach do drukowania wielkoformatowego w sposób, w jaki to wykonuje się z innymi podłożami, takimi jak płótno canvas, folie samoprzylepne czy banery odblaskowe. Technika druku wielkoformatowego polega na aplikacji atramentu na elastyczne lub podatne podłoża, które mogą wchłonąć atrament i utrzymać go na powierzchni. Płótno canvas, często wykorzystywane w sztuce czy reklamie, jest materiałem porowatym, co umożliwia lepszą absorpcję atramentu. Folie samoprzylepne są przystosowane do aplikacji bezpośredniej na różne powierzchnie, co czyni je popularnym wyborem w produkcji etykiet, naklejek oraz dekoracji. Banner odblaskowy z kolei, wykorzystywany w reklamie zewnętrznej, ma właściwości odbijające światło, co zwiększa jego widoczność. Z kolei kształtki PVC, ze względu na swoją sztywność i gładką powierzchnię, wymagają specjalistycznych technik druku, które wykraczają poza standardowe metody druku wielkoformatowego. W praktyce oznacza to, że do ich zadrukowania stosuje się technologie, takie jak druk UV, które są bardziej zaawansowane i wymagają sprzętu przystosowanego do pracy z sztywnymi materiałami.

Pytanie 31

Który typ pliku nie jest wykorzystywany w procesach przygotowywania materiałów cyfrowych do druku wielkoformatowego?

A. TIFF
B. PHP
C. JPG
D. PDF
Format pliku PHP jest językiem skryptowym, często stosowanym do tworzenia dynamicznych stron internetowych. Nie jest to jednak format pliku graficznego ani dokumentowego używanego w procesach przygotowywania materiałów cyfrowych do druku. W kontekście druku wielkoformatowego, kluczowe formaty plików to PDF, JPG i TIFF, które są standardami w branży graficznej. PDF umożliwia zachowanie jakości grafiki oraz fontów niezależnie od platformy, JPG jest powszechnie używany do zdjęć, a TIFF charakteryzuje się wysoką jakością obrazu, co czyni go odpowiednim do profesjonalnego druku. W związku z tym, wykorzystanie formatu PHP w kontekście druku wielkoformatowego jest nieadekwatne, ponieważ nie spełnia wymogów technicznych dotyczących jakości i zgodności z urządzeniami drukarskimi.

Pytanie 32

Wydruk billboardowy składający się z 8 brytów powinien być zaopatrzony w okładkę, którą jest

A. bryt numer 8
B. papier powlekany
C. bryt numer 1
D. papier pakowy
Papier powlekany, bryt numer 8 i papier pakowy nie są właściwymi odpowiedziami na to pytanie, ponieważ nie spełniają funkcji okładki w kontekście złożonego wydruku billboardowego. Papier powlekany, mimo że jest często stosowany w druku ze względu na swoje właściwości estetyczne i wykończenie, nie jest odpowiedni jako okładka, ponieważ jego głównym przeznaczeniem jest wykorzystanie w materiałach reklamowych, które nie są narażone na intensywne użytkowanie. Dodatkowo, nie zapewnia on odpowiedniej ochrony dla delikatnych elementów wizualnych billboardu. Bryt numer 8, będący ostatnim elementem zestawu, nie może pełnić roli okładki, ponieważ jego zadanie polega na domknięciu całości, a nie na ochronie. Z kolei papier pakowy, chociaż może być użyty do pakowania, nie jest materiałem odpowiednim do estetycznych wydruków reklamowych. Użycie niewłaściwych materiałów może prowadzić do szybkiego zniszczenia reklamy, co negatywnie wpłynie na jej skuteczność. Typowym błędem jest pomijanie znaczenia pierwszego brytu jako kluczowego elementu, który powinien być starannie zaplanowany i wykonany z myślą o ochronie oraz prezentacji. Warto pamiętać, że właściwy dobór materiałów w druku wielkoformatowym jest kluczowy dla trwałości oraz efektu wizualnego, co powinno być priorytetem w każdej kampanii reklamowej.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Przedstawiony rysunek techniczny nazywany jest

Ilustracja do pytania
A. rzutowaniem prostokątnym.
B. przekrojem śruby.
C. szkicem odręcznym.
D. kładem walca.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do rzutowania prostokątnego, może wynikać z niepełnego zrozumienia podstawowych pojęć związanych z rysunkiem technicznym. Odpowiedź sugerująca kład walca jest mylna, gdyż kład odnosi się do specyficznego typu rysunku, który przedstawia przekrój obiektu, a nie jego widoki. W przypadku przekroju śruby, opisuje on tylko część wewnętrzną komponentu, a nie pełny obraz obiektu. Z kolei szkic odręczny to technika, która nie ma jasno określonych standardów rysunkowych i zazwyczaj nie przedstawia obiektu w sposób precyzyjny, a zatem nie spełnia wymagań rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne wymaga odpowiedniej wiedzy na temat perspektywy i orientacji widoków, co jest kluczowe dla poprawnego odczytania rysunku. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne, aby uniknąć typowych błędów myślowych, takich jak mylenie różnych metod przedstawiania obiektów czy nieprawidłowe interpretowanie ich wymiarów. W praktyce, nieprawidłowe klasyfikowanie typów rysunków może prowadzić do poważnych błędów w projektowaniu i produkcji, dlatego tak ważne jest przyswojenie sobie tych koncepcji i standardów.

Pytanie 35

Jaką technikę obróbki powierzchni wydruków należy zastosować, aby uzyskać produkt z tektury falistej pokrytej warstwą papieru zadrukowanego techniką offsetową?

A. Laminowanie.
B. Kaszerowanie.
C. Pokrywanie.
D. Kalandrowanie.
Kaszerowanie to proces, który polega na naklejaniu zadrukowanego papieru na podłoże wykonane z tektury falistej. W tym przypadku, technologia ta wspiera tworzenie estetycznych i funkcjonalnych produktów opakowaniowych, które są często stosowane w branży e-commerce oraz w marketingu. Kaszerowanie umożliwia uzyskanie wysokiej jakości wydruków z zastosowaniem papieru offsetowego, który charakteryzuje się dużą szczegółowością druku i estetyką. Przykładem zastosowania kaszerowania są opakowania na produkty luksusowe, gdzie istotna jest nie tylko funkcjonalność, ale również atrakcyjny wygląd. Standardy branżowe, takie jak ISO 12647 dotyczące kontroli jakości druku, wskazują na znaczenie zastosowania odpowiednich technik pakowania, takich jak kaszerowanie, dla uzyskania oczekiwanej jakości i trwałości finalnych produktów. Kaszerowanie nie tylko poprawia wizualną atrakcyjność, ale również zwiększa wytrzymałość opakowań, co jest kluczowe w transporcie i przechowywaniu towarów.

Pytanie 36

Jaką maszynę najlepiej wykorzystać do wydruku 20 kalendarzy ściennych w formacie A3 z nadrukiem 4 + 0?

A. sitodrukową dwukolorową
B. offsetową jednokolorową
C. cyfrową czterokolorową
D. tampondrukową czterokolorową
Druk cyfrowy czterokolorowy to naprawdę dobry wybór, jeśli chodzi o drukowanie 20 kalendarzy ściennych w formacie A3 z nadrukiem 4 + 0. Dzięki tej metodzie można uzyskać świetną jakość obrazu i elastyczność w doborze kolorów. Kiedy mówimy o druku 4 + 0, mamy na myśli cztery kolory: cyan, magenta, yellow i black, które drukujemy na białym papierze – to, moim zdaniem, świetnie nadaje się do kolorowych kalendarzy. Zauważyłem też, że druk cyfrowy jest super wygodny, bo można łatwo personalizować każdy kalendarz, co jest mega przydatne przy małych nakładach, takich jak w tym przypadku. Jeszcze inna rzecz to to, że dzięki temu, że druk cyfrowy jest szybki, łatwiej zrealizować zamówienie na czas. Widać, że w branży poligraficznej druk cyfrowy staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza gdy chodzi o małe nakłady i szybkie terminy. A co ważne, dzięki tej technologii mniejsze są straty materiałowe i koszty przygotowania, co czyni produkcję bardziej ekologiczną.

Pytanie 37

Jaką minimalną powierzchnię materiału frontlit należy przygotować, aby wydrukować 20 banerów o wymiarach 2 x 5 metrów?

A. 120 m2
B. 455 m2
C. 150 m2
D. 215 m2
Aby określić minimalną ilość materiału frontlit potrzebną do wydrukowania 20 banerów o wymiarach 2 x 5 metrów, należy najpierw obliczyć całkowitą powierzchnię jednego banera. Powierzchnia jednego banera wynosi 2 m * 5 m = 10 m2. Zatem dla 20 banerów całkowita powierzchnia wynosi 20 * 10 m2 = 200 m2. W praktyce jednak należy uwzględnić dodatkowe zapasy materiału, które są niezbędne do prawidłowego wykończenia i obszycia banerów, co zwiększa wymagane zapotrzebowanie na materiał. Standardowa praktyka w branży polega na dodaniu około 7,5% do 15% zapasu do zmniejszenia ryzyka błędów w druku oraz wykończeniu. Przyjmując 7,5% zapasu, obliczamy 200 m2 * 0,075 = 15 m2, co łącznie daje 215 m2. Takie podejście gwarantuje, że materiał będzie wystarczający, a ewentualne błędy w druku nie wpłyną na finalny rezultat. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie specyfikacji producenta materiału przed zamówieniem, aby upewnić się, że posiadamy wystarczającą ilość.

Pytanie 38

Kiedy w trakcie druku laserowego zauważono "efekt ducha", jakie elementy należy dostosować w odniesieniu do podłoża?

A. liczbę rolek
B. odległość rolek
C. prędkość rolek
D. temperaturę rolek
Zmiana prędkości wałków, ich odległości albo liczby to nie jest sposób na rozwiązanie problemu z "efektem ducha" w druku laserowym. Owszem, prędkość wałków wpływa na tempo nanoszenia tonera, ale sama w sobie nie poprawi przylegania tonera do papieru. Może wydawać się, że zmniejszenie prędkości to dobre podejście, ale w rzeczywistości nie zmienia to właściwości tonera. Również zmiana odległości wałków dotyczy głównie transportu papieru, a nie jakości druku. Liczba wałków też nie jest kluczowym czynnikiem w tym kontekście. Ich rozmieszczenie i funkcjonalność są zaprojektowane tak, by optymalizować cały proces druku. W branży druku laserowego, najważniejsza jest odpowiednia temperatura, bo to właśnie ona decyduje o jakości wydruków. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji i kosztów związanych z poprawkami.

Pytanie 39

Jakiego typu materiału barwiącego powinno się użyć do wydruków, które będą wystawione na długotrwałe działanie warunków atmosferycznych?

A. Tusz UV
B. Taśmę barwiącą
C. Tusze termotopliwe
D. Farby wodne
Wybór nośnika barwiącego do wydruków, które będą poddane długotrwałemu działaniu czynników atmosferycznych, jest kluczowy dla zapewnienia ich trwałości i odporności. Taśma barwiąca, choć często stosowana w druku, nie jest przeznaczona do ekspozycji na trudne warunki atmosferyczne. Taśmy te zazwyczaj są oparte na standardowych pigmentach i nie oferują wystarczającej ochrony przed promieniowaniem UV. W rezultacie, wydruki wykonane w tej technologii mogą szybko blaknąć lub ulegać zniszczeniu pod wpływem słońca lub wilgoci. Farby wodne również nie są najlepszym rozwiązaniem, gdyż ich skład chemiczny czyni je podatnymi na działanie wody i innych czynników atmosferycznych, co prowadzi do ich szybkiego degradacji. Tusze termotopliwe, pomimo że mogą zapewnić pewną odporność, nie mają takiej samej skuteczności w kontekście długotrwałego narażenia na działanie UV. Wiele osób myli te rodzaje tuszy, zakładając, że ich pewna odporność wystarczy, jednak bez odpowiedniego utwardzenia i technologii ochronnej, ich skuteczność w trudnych warunkach jest znacznie ograniczona. Dlatego kluczowe jest wybieranie materiałów dostosowanych do specyficznych warunków użytkowania, co przekłada się na długotrwałe i estetyczne wydruki.

Pytanie 40

Kąpiel wydruku 3D wykonanego z ABS w oparach rozgrzanego acetonu powoduje

A. likwidację wsporników i podpór.
B. zanikanie krawędzi pomiędzy warstwami.
C. utwardzenie struktury wydruku.
D. wyostrzenie krawędzi pomiędzy warstwami.
Odpowiedzi wskazujące na wyostrzenie krawędzi pomiędzy warstwami oraz likwidację wsporników i podpór są nieprawidłowe z kilku powodów. Po pierwsze, proces kąpieli w oparach acetonu nie ma na celu wyostrzenia krawędzi; w rzeczywistości, wygładza on powierzchnię wydruku, co sprawia, że krawędzie stają się mniej wyraźne. Zjawisko to jest przeciwieństwem wyostrzania, które polegałoby na poprawieniu definicji krawędzi, co w kontekście druku 3D oznaczałoby raczej szlifowanie lub frezowanie. Po drugie, likwidacja wsporników i podpór jest procesem, który ma miejsce na etapie projektowania i druku, a nie podczas kąpieli w oparach acetonu. Wsparcia są częścią procesu drukowania, które zapewniają stabilność w czasie produkcji modeli złożonych, a ich usunięcie odbywa się zwykle mechanicznie, po zakończeniu druku. Utwardzenie struktury wydruku, które sugeruje trzecia odpowiedź, również jest mylne. Kąpiel w acetonowych oparach nie utwardza materiału, a wręcz przeciwnie, może chwilowo osłabić strukturę, gdyż zmienia stan fizyczny powierzchni. Te błędne koncepcje wynikają często z nieporozumienia dotyczącego właściwości materiałów i procesów obróbczych w technologii druku 3D, dlatego ważne jest zrozumienie, jak różne metody wpływają na końcowy efekt wydruku oraz jakie są ich ograniczenia i możliwości.