Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 14:19
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 14:39

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Którą regułę psychologii percepcji zastosowano przy projektowaniu przedstawionego plakatu?

Ilustracja do pytania
A. Ruchu.
B. Równowagi.
C. Wspólnej drogi.
D. Rzutu oka.
Reguła "rzutu oka" jest kluczowym elementem w projektowaniu graficznym, ponieważ wpływa na sposób, w jaki odbiorcy interpretują wizualne informacje. W przypadku przedstawionego plakatu, krzesło ratownika, skierowane w stronę morza, działa jako punkt zwrotny dla wzroku. Obserwacja tego elementu naturalnie prowadzi wzrok do tekstu, który jest z nim powiązany. Zastosowanie tej reguły jest zgodne z zaleceniami w zakresie projektowania komunikacji wizualnej, które podkreślają znaczenie kierowania uwagi odbiorcy do kluczowych informacji. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady jest wykorzystanie obrazów postaci lub obiektów w reklamach, które kierują wzrok odbiorcy w stronę istotnych treści. Warto również dodać, że efektywne zastosowanie reguły "rzutu oka" może znacznie zwiększyć zaangażowanie i skuteczność komunikacji reklamowej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży marketingowej.

Pytanie 2

Gdy klient poprosił o wykonanie materiałów reklamowych POS, które mają być umieszczone na ladzie, jaki produkt reklamowy powinien być uwzględniony w zamówieniu?

A. Hanger
B. Dangler
C. Stand
D. Wobbler
Stand to super rozwiązanie na ladę! Został zaprojektowany tak, żeby przyciągać wzrok klientów i fajnie pokazywać produkty. Dzięki dużej powierzchni reklamowej i stabilnej konstrukcji, można na nim eksponować kilka produktów jednocześnie. Często daje też szansę na umieszczenie dodatkowych informacji, co jest ekstra. Wyobraź sobie, że w drogerii stawiasz stand z nowymi kosmetykami - nie tylko je prezentujesz, ale także dajesz info o promocjach. Naprawdę, umieszczanie standów w punktach sprzedaży to najlepszy sposób na przyciągnięcie klientów. To, że różne materiały, z których mogą być zrobione, takie jak tektura czy plastik, dają dużo możliwości dopasowania, też jest ich ogromnym plusem. To wszystko razem sprawia, że standy są genialnym narzędziem marketingowym w sklepach.

Pytanie 3

Napis „LOREM IPSUM” na przedstawionym projekcie logo to

Ilustracja do pytania
A. sygnet.
B. logotyp.
C. tagline.
D. identity book.
Odpowiedź jest prawidłowa, bo napisy „LOREM IPSUM” w projekcie logo pełnią funkcję logotypu. Logotyp to graficznie zaprojektowana nazwa marki, firmy lub produktu, która stanowi integralną część identyfikacji wizualnej. W praktyce logotyp opiera się na wykorzystaniu określonego kroju pisma, stylizacji typograficznej i kolorystyki zgodnej z identyfikacją marki. Często spotykam się z sytuacją, gdzie logotyp jest mylony z całością logo, ale w branży projektowej bardzo ważny jest ten rozdział – logotyp to po prostu tekstowa część logo, a nie element graficzny, jak sygnet. Dobrze zaprojektowany logotyp daje się łatwo odczytać, zapamiętać i odróżnić od konkurencji. Moim zdaniem, w realiach pracy projektanta, logotyp często stanowi klucz do rozpoznawalności marki, bo ludzie szybciej zapamiętują nazwę napisaną w charakterystyczny sposób niż abstrakcyjny znak. Warto też zauważyć, że logotyp powinien być czytelny w różnych rozmiarach, a wybór fontu musi być przemyślany pod kątem długotrwałego użytkowania. W dobrych praktykach zaleca się, by logotyp był spójny z całą identyfikacją wizualną i łatwy do wykorzystania na różnych nośnikach – od wizytówek po wielkie bannery. Ostatecznie, to właśnie logotyp, nie sygnet, tworzy podstawę komunikacji językowej marki.

Pytanie 4

Klient, który złożył zamówienie na projekt i wykonanie reklamy na samochód dostawczy, zgłosił się do agencji z reklamacją. Uważa, że po tygodniu użytkowania kolory zbladły, a w niektórych miejscach folia się odkleiła. Jakie powinno być pierwsze działanie pracownika agencji w takiej sytuacji?

A. zapewnić klienta o doskonałej jakości oferowanych produktów
B. stwierdzić, że to nie jest możliwe, ponieważ nie było wcześniej takich zgłoszeń
C. poinformować, że agencja nie jest producentem folii i nie ma możliwości przyjęcia reklamacji
D. potwierdzić wszystkie obiektywne dane przekazane przez klienta
Potwierdzenie wszystkich obiektywnych informacji przytoczonych przez klienta jest kluczowe dla utrzymania dobrego wizerunku agencji oraz budowania zaufania w relacji z klientem. W kontekście obsługi klienta, aktywne słuchanie i uznanie zgłoszeń klienta to podstawowe zasady, które pozwalają na skuteczne zarządzanie reklamacjami. Przykładem może być sytuacja, w której agencja potwierdza, że kolory na folii reklamowej powinny utrzymywać swoją intensywność przez określony czas zgodnie z dokumentacją techniczną producenta. W takim przypadku, agencja ma obowiązek zrozumieć oraz przeanalizować zgłoszenie, by móc podjąć odpowiednie kroki, takie jak przeprowadzenie dalszej inspekcji lub konsultacja z dostawcą folii. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie takich reklamacji, co może pomóc w identyfikacji ewentualnych problemów z jakością materiałów lub procesów. Działania te są zgodne z normami obsługi klienta, które kładą nacisk na transparentność i odpowiedzialność w relacjach z klientami, co w dłuższej perspektywie zwiększa ich lojalność.

Pytanie 5

Agencja reklamowa, która specjalizuje się w sprzedaży reklamy zewnętrznej, zmniejszyła cenę citylight z 200,00 zł na 120,00 zł, co oznacza obniżenie o

A. 80%
B. 60%
C. 20%
D. 40%
Poprawna odpowiedź to 40%. Aby obliczyć procentową obniżkę ceny, należy wykorzystać wzór: (stara cena - nowa cena) / stara cena * 100%. W tym przypadku, stara cena wynosiła 200,00 zł, a nowa 120,00 zł. Obliczenie wygląda następująco: (200,00 - 120,00) / 200,00 * 100% = 40%. Obniżka ceny o 40% jest znaczącą redukcją, co może wpływać na decyzje zakupowe klientów i strategię marketingową agencji. W praktyce, takie zmiany cenowe są często stosowane w kampaniach promocyjnych, aby przyciągnąć uwagę konsumentów. Warto zwrócić uwagę na to, że zastosowanie odpowiednich narzędzi analitycznych, takich jak analizy rynku i zachowań klientów, może pomóc w podejmowaniu decyzji o zmianie cen. Dobrą praktyką jest także monitorowanie reakcji rynku na takie zmiany, co pozwala na dalsze dostosowywanie strategii i oferty reklamowej.

Pytanie 6

Określ rodzaj wizytówki pokazanej na rysunku oraz zestaw kolorów, w jakim została zaprojektowana.

Ilustracja do pytania
A. Osobista, 4+0
B. Kombinowana, 4+1
C. Służbowa, 4+0
D. Służbowa, 4+1
Wydaje mi się, że wybrałeś odpowiedź, która nie pasuje do wizytówki służbowej. Może to wynikać z niezbyt jasnego obrazu tego, do czego służy taka wizytówka w kontekście biznesowym. Wizytówki osobiste zazwyczaj są mniej formalne i używa się ich w prywatnych sytuacjach, więc tutaj się nie sprawdzają. Zauważyłem też, że pomyłka dotycząca liczby kolorów może być myląca. '4+0' sugeruje, że użyto tylko czterech kolorów, a tył to jeden kolor, co nie jest zgodne z tym, co widzimy na rysunku. Poza tym, wizytówki kombinowane to nie to samo co służbowe, bo łączą cechy różnych typów wizytówek, a ta konkretna nie jest taką. Kiedy projektujesz wizytówki, naprawdę warto pamiętać, jak ważne są identyfikacja wizualna i sposób, w jaki prezentujesz informacje. Nieznajomość ich roli w zawodowym świecie może prowadzić do złych wyborów wizerunkowych.

Pytanie 7

Podczas zakupu soku pomarańczowego klient przypomniał sobie reklamę, która przywodziła mu na myśl lato, słońce, wakacje oraz wywołała pozytywne uczucia. Jak nazywa się to przeniesienie emocji na produkt, które ma miejsce po obejrzeniu reklamy?

A. Narcyzm
B. Odbiór podprogowy
C. Neuromarketing
D. Efekt halo
Efekt halo to zjawisko psychologiczne, które polega na tym, że pozytywne cechy jednej osoby, obiektu lub w tym przypadku produktu, wpływają na postrzeganie innych jego aspektów. W kontekście reklamowania soku pomarańczowego, klient, przypominając sobie pozytywne emocje związane z latem i wakacjami, zaczyna automatycznie łączyć te odczucia z samym produktem. W praktyce, marketerzy wykorzystują efekt halo, aby budować silne emocjonalne powiązania pomiędzy marką a konsumentem. Dobrym przykładem może być kampania reklamowa, w której produkt jest umiejscowiony w sielankowym otoczeniu, co generuje pozytywne skojarzenia. W branży marketingu, efekty takie są szczególnie cenione, jako że emocje mają kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Zrozumienie efektu halo pozwala marketerom skutecznie projektować przekazy reklamowe, które nie tylko informują o produkcie, ale również budują emocjonalne więzi z klientami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 8

Kiedy technika współpracy przy rozwiązywaniu konfliktów znajduje swoje zastosowanie?

A. jedna ze stron sporu chce pozwolić innym się uspokoić i umożliwić podjęcie konstruktywnych działań
B. konieczne jest znalezienie rozwiązania, które uwzględnia racje obu stron, ponieważ obie są zbyt istotne
C. trzeba stworzyć sprzyjający klimat do rozwiązania innych problemów spornych
D. należy szybko zareagować, np. w sytuacji zagrożenia
Podejścia zaproponowane w pozostałych odpowiedziach nie uwzględniają kluczowego aspektu rozwiązywania konfliktów, jakim jest współpraca i dialog. W sytuacji, gdy jedna strona konfliktu chce dać innym czas na ochłonięcie, może to prowadzić do unikania problemu, zamiast do jego konstruktywnego rozwiązania. Taka strategia często skutkuje jedynie chwilowym złagodzeniem napięć, ale nie przynosi długoterminowych korzyści. Z kolei tworzenie korzystnego klimatu do rozstrzygania innych zagadnień spornych bez uwzględnienia podstawowego konfliktu prowadzi do powierzchownego traktowania problemów, co może pogłębić frustrację stron i skutkować dalszymi nieporozumieniami. Również szybkie podejmowanie działań w sytuacjach niebezpieczeństwa, choć w niektórych przypadkach uzasadnione, nie jest tożsame z techniką współpracy, która wymaga czasu, zrozumienia i otwartości na różne punkty widzenia. Ignorowanie racji drugiej strony w celu szybkiego rozwiązania konfliktu często prowadzi do jego eskalacji i powoduje, że jedna ze stron czuje się zlekceważona. W praktyce, takie podejście może wpłynąć negatywnie na morale zespołu oraz zdolność do owocnej współpracy w przyszłości. Zrozumienie, że każda ze stron wnosi wartościowe perspektywy, jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania konfliktami w środowisku zawodowym.

Pytanie 9

Firma zajmująca się produkcją proszku do prania, który ma niską cenę jednostkową oraz informacyjny charakter, powinna według siatki FCB zastosować w reklamie przekaz

A. moralny
B. dający satysfakcję
C. tworzący nawyk
D. emocjonalny
Wybór odpowiedzi emocjonalny, moralny czy dający satysfakcję nie jest odpowiedni w kontekście siatki FCB dla produktów o niskiej cenie jednostkowej. Reklamy emocjonalne często odwołują się do głębokich uczuć konsumentów, co może być skuteczne w przypadku dóbr luksusowych lub produktów, które mają silne związek z osobistymi wartościami. Jednak proszki do prania są produktami codziennego użytku, gdzie emocje nie odgrywają kluczowej roli w procesie decyzyjnym. Moralne podejście do reklamy koncentruje się na kwestiach etycznych i odpowiedzialności społecznej, co w przypadku produktów takich jak proszki do prania może nie być istotne dla konsumentów, którzy kierują się przede wszystkim ceną i funkcjonalnością. Z kolei reklama dająca satysfakcję może koncentrować się na natychmiastowych korzyściach, które są mniej znaczące w kontekście regularnego zakupu artykułów codziennego użytku. Często reklamy te są bardziej efektywne w komunikacji wartości dodanej, co nie zawsze jest kluczowe dla produktów, które klienci kupują regularnie i nawykowo. W związku z tym, koncentrowanie się na tworzeniu nawyków zakupowych jest znacznie bardziej zrozumiałą i efektywną strategią w przypadku proszków do prania.

Pytanie 10

Używanie w formie odpłatnej promowanych towarów podczas nadawania programów telewizyjnych nosi nazwę.

A. product participant.
B. product promotion.
C. product placement.
D. product price.
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z zamieszania między różnymi pojęciami związanymi z marketingiem i promocją. Product promotion odnosi się do działań mających na celu zwiększenie sprzedaży produktu, które mogą obejmować różne strategie marketingowe, takie jak promocje, zniżki czy kampanie reklamowe. Jest to jednak znacznie szersze pojęcie, które nie ogranicza się do lokowania produktu w programach telewizyjnych. Z kolei product price skupia się na ustalaniu wartości monetarnej produktu i czynnikach wpływających na jego cenę, co również nie ma związku z koncepcją umieszczania produktów w mediach. Natomiast product participant to termin, który nie jest powszechnie używany w marketingu i nie odnosi się do żadnej znanej strategii reklamowej. Dla skutecznego zrozumienia marketingu warto zwrócić uwagę na różnorodność strategii oraz na to, jak różne podejścia mogą współdziałać w ramach kompleksowych kampanii promocyjnych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego planowania działań marketingowych i unikania powszechnych błędów, które mogą prowadzić do nieefektywnych kampanii.

Pytanie 11

Tworząc reklamę w prasie, należy po kolei zaplanować następujące kroki:

A. określenie celu reklamy, identyfikacja odbiorców, ustalenie budżetu, kreacja reklamy
B. ustalenie budżetu, określenie celu reklamy, identyfikacja odbiorców, kreacja reklamy
C. określenie celu reklamy, kreacja reklamy, ustalenie budżetu, identyfikacja odbiorców
D. kreacja reklamy, identyfikacja odbiorców, ustalenie budżetu, określenie celu reklamy
Podczas analizy błędnych odpowiedzi, należy zrozumieć, że kluczowym elementem projektowania skutecznej kampanii reklamowej jest odpowiednia kolejność działań. Wiele osób może pomylić priorytety, co prowadzi do nieefektywności kampanii. Na przykład, rozpoczęcie pracy od kreacji reklamy, zanim ustali się cel lub zidentyfikuje odbiorców, może skutkować tworzeniem materiałów, które nie odpowiadają na realne potrzeby rynku. Kolejnym błędem jest ustalenie budżetu przed zrozumieniem celu reklamy, co może prowadzić do ograniczeń, które uniemożliwią osiągnięcie zamierzonych efektów. Na etapie identyfikacji odbiorców ważne jest zrozumienie, że nie można utożsamiać grupy docelowej z szerokim rynkiem, co często prowadzi do ogólnych i mało skutecznych komunikatów. Elementy, takie jak ustalenie celu, muszą być obecne na początku procesu, ponieważ pozwalają ukierunkować wszystkie kolejne działania. Dobrą praktyką jest stosowanie modeli takich jak SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) do ustalania celów, co może pomóc w uniknięciu typowych błędów myślowych. Efektywne kampanie reklamowe opierają się na solidnych fundamentach analitycznych oraz strategiach, a nie na przypadkowych decyzjach, co potwierdzają wyniki skutecznych działań marketingowych.

Pytanie 12

Uczelnia powierzyła agencji reklamowej wykonanie nadruku na 600 długopisach krótkim hasłem promującym nowy kierunek kształcenia. Która technika druku będzie najbardziej adekwatna do tego zlecenia?

A. Druk cyfrowy
B. Tampondruk
C. Fleksografia
D. Druk offsetowy
Tampondruk to technika druku, która doskonale sprawdza się w przypadku małych partii produkcyjnych oraz drukowania na przedmiotach o nieregularnych kształtach, takich jak długopisy. Proces tampondruku polega na przenoszeniu tuszu z matrycy (płaskiej płyty) na tampon, a następnie z tampona na wybrany obiekt. Dzięki temu można uzyskać szczegółowe i wyraźne nadruki nawet na powierzchniach o skomplikowanej geometrii. W przypadku zamówienia na 600 sztuk długopisów, tampondruk jest optymalnym wyborem ze względu na koszty, szybkość realizacji oraz wysoką jakość nadruku. Jest on również elastyczny, co pozwala na łatwe zmiany w projekcie graficznym, co jest istotne w kontekście dynamicznych kampanii promocyjnych. Przykłady zastosowania tę techniki można znaleźć w branżach takich jak reklama, przemysł kosmetyczny czy elektroniczny, gdzie długopisy z logo lub hasłem stanowią popularny nośnik reklamowy.

Pytanie 13

Który z dokumentów zawiera zbiór kluczowych informacji koniecznych do stworzenia strategii reklamy przez agencję reklamową?

A. Katalog reklamowy
B. Materiał reklamowy
C. Brief
D. Propozycja handlowa
Brief to kluczowy dokument w procesie tworzenia strategii reklamowej, który zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące celów, grupy docelowej, komunikacji marketingowej oraz budżetu. Jego celem jest dostarczenie agencji reklamowej jasnych wytycznych, które pozwolą na stworzenie efektywnej kampanii reklamowej. W praktyce brief powinien zawierać informacje takie jak: cele kampanii, kluczowe komunikaty, konkretne oczekiwania klienta oraz dane demograficzne i psychograficzne grupy docelowej. Na przykład, jeśli klient planuje wprowadzenie nowego produktu na rynek, brief pomoże zdefiniować, jakie właściwości produktu mają być podkreślone w reklamach oraz jakie kanały komunikacji będą najskuteczniejsze. Dobre praktyki w zakresie tworzenia briefu wskazują na konieczność zaangażowania wszystkich interesariuszy, aby zapewnić pełne zrozumienie celów i oczekiwań, co w konsekwencji zwiększa szanse na sukces kampanii reklamowej. Warto również pamiętać, że brief powinien być dokumentem żywym, który może być modyfikowany w trakcie trwania kampanii, aby dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 14

Na podstawie załączonego wykresu wskaż, które media reklamowe są najmniej przydatnym źródłem wiedzy o produktach wyposażenia domu.

Ilustracja do pytania
A. Ulotki, foldery.
B. Radio.
C. Telewizja.
D. Prasa drukowana.
Ulotki i foldery, jako forma reklamy, są często postrzegane jako mniej skuteczne źródło informacji, szczególnie w kontekście produktów wyposażenia domu. Na podstawie danych z wykresu, tylko 21% konsumentów uznało te media za przydatne, co stanowi najniższy wskaźnik wśród wszystkich analizowanych kanałów reklamowych. Ulotki i foldery zazwyczaj nie są w stanie dostarczyć wystarczających informacji o produkcie, jego zaletach i zastosowaniach. W praktyce, aby skutecznie reklamować produkty wyposażenia domu, warto korzystać z bardziej angażujących mediów, takich jak telewizja, która umożliwia pokazanie produktu w akcji, czy prasa drukowana, która może zawierać szczegółowe opisy i opinie ekspertów. W branży marketingowej ważne jest, aby wybierać kanały, które maksymalizują dotarcie do konsumenta oraz dostarczają wartościowych, łatwo przyswajalnych informacji. W związku z tym, ulotki powinny być traktowane jako uzupełnienie, a nie główne źródło informacji o produktach.

Pytanie 15

Pierwszym krokiem przy projektowaniu bazy danych o klientach jest

A. zaprojektowanie algorytmów sortowania.
B. wstępne podpisanie umowy na wykonanie bazy ze specjalistami od oprogramowania.
C. określenie celu, jakiemu ma służyć baza danych.
D. tworzenie systemów wyszukiwania zaawansowanego.
Właściwe podejście do projektowania bazy danych zawsze zaczyna się od określenia celu, w jakim ta baza ma powstać. Moim zdaniem, jeśli na tym etapie popełnimy błąd, cała reszta – od struktury tabel, przez relacje, aż po optymalizację wydajności – będzie już tylko łataną prowizorką. Bazy danych, szczególnie w biznesowych zastosowaniach, muszą odpowiadać na konkretne potrzeby firmy, działu czy nawet pojedynczego użytkownika. Nie chodzi tutaj tylko o przechowywanie danych o klientach, ale o to, by te dane wspierały jakieś procesy: sprzedaż, obsługę klienta, marketing, raportowanie, i tak dalej. Dlatego przed jakimkolwiek rysowaniem diagramów czy wrzucaniem rekordów trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, do czego ta baza będzie wykorzystywana. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze systemy powstają, gdy projekt zaczyna się właśnie od warsztatów z użytkownikami końcowymi, analizy procesów i dopiero potem rusza techniczna robota. To też jest zgodne z metodyką projektowania systemów informatycznych, gdzie wymagania biznesowe są pierwszym krokiem (patrz: standardy takie jak ISO/IEC 25010 czy metodyka UML). Praktyczny przykład: jeżeli sklep internetowy chce lepiej segmentować swoich klientów, to już na etapie planowania bazy trzeba przemyśleć, jakie dane i relacje będą potrzebne, żeby ten cel osiągnąć. Z góry wiadomo wtedy, co trzeba uwzględnić, a co jest zbędne. Takie podejście oszczędza później sporo czasu i pieniędzy.

Pytanie 16

Wykorzystując metodę ceny przewodniej do ustalenia ceny balsamu do ciała, warto uwzględnić

A. preferencje zakupowe klientów
B. ceny stosowane przez konkurencję
C. łączną wartość kosztów produkcji
D. unikalność oferowanego produktu
Preferencje klientów przy ustalaniu cen są ważne, ale wiadomo, że są one często zbyt subiektywne i nie oddają faktycznej wartości produktu na rynku. Klienci potrafią mieć nierealistyczne oczekiwania względem cen, które nie mają podstaw w kosztach produkcji czy strategiach konkurencyjnych. Zresztą koszty produkcji, chociaż ważne dla ustalania rentowności, nie mogą być jedynym punktem odniesienia do ceny. Te koszty mogą być różne w zależności od efektywności produkcji, a to nie zawsze zgadza się z tym, jak klienci postrzegają wartość. Oryginalność produktu to istotna sprawa w marketingu, ale sama w sobie nie wystarczy, żeby cena była konkurencyjna. Unikalne cechy mogą przyciągnąć klientów, ale jeśli cena nie uwzględnia tego, co oferuje konkurencja, to ryzyko, że nie będzie zainteresowanych, znacznie rośnie. Ignorowanie cen konkurencji to droga do złych decyzji cenowych, co może prowadzić do spadku sprzedaży i złego wrażenia o marce.

Pytanie 17

Jaką metodę prezentacji reklamy warto wykorzystać, aby zaprezentować atuty nowego odkurzacza?

A. Wyobraźnią
B. Fragmentem życia
C. Sposobem życia
D. Pokazem działania
Demonstracja działania to technika prezentacji, która pozwala na bezpośrednie pokazanie, jak dany produkt działa w praktyce. W przypadku odkurzacza, prezentacja jego funkcji, takich jak moc ssania, różne tryby pracy czy efektywność na różnych powierzchniach, umożliwia potencjalnym klientom zobaczenie zalet i korzyści płynących z jego użytkowania. Przykładowo, można zademonstrować, jak odkurzacz radzi sobie z różnymi rodzajami zanieczyszczeń, co stwarza przekonujące dowody jego skuteczności. Takie podejście jest zgodne z zasadami marketingu, które podkreślają znaczenie experiential marketingu, gdzie klient ma możliwość interakcji z produktem. Praktyczne zastosowanie tej techniki zwiększa zaufanie do marki i zachęca do zakupu, co potwierdzają badania rynkowe wskazujące, że konsumenci są bardziej skłonni do zakupu po zobaczeniu produktu w działaniu.

Pytanie 18

Agencja reklamowa posiada papiery o podanych gramaturach. Do drukowania wewnętrznych zestawień tabelarycznych, raportów oraz sprawozdań, agencja powinna zastosować papier o gramaturze

A. 120 g/m2
B. 160 g/m2
C. 30 g/m2
D. 80 g/m2
Wybór papieru o gramaturze 30 g/m2 do druku dokumentów, takich jak raporty czy zestawienia, jest niewłaściwy z kilku powodów. Taki papier jest zbyt lekki i cienki, co prowadzi do słabej jakości wydruków. Dokumenty wydrukowane na tak cienkim papierze łatwo się łamią, mogą być trudne do czytania, a także istnieje ryzyko ich zniszczenia podczas przechowywania. Papier o gramaturze 120 g/m2, chociaż jest stosunkowo grubszy i bardziej wytrzymały, jest nadmierny do codziennych zastosowań biurowych. Jego zastosowanie wiąże się z większymi kosztami i jest przeznaczone do specjalnych projektów, takich jak prezentacje czy materiały marketingowe, gdzie wymagana jest wyższa jakość druku i estetyki. Z kolei papier o gramaturze 160 g/m2 to jeszcze grubsza opcja, stosowana głównie w przypadku materiałów wymagających najwyższej jakości, takich jak broszury czy foldery reklamowe. W kontekście druku wewnętrznego, jego użycie jest nie tylko niepraktyczne, ale także ekonomicznie nieuzasadnione. Optymalny wybór dla dokumentów biurowych powinien być podejmowany w oparciu o zrozumienie specyfiki materiału oraz jego zastosowania, co w przypadku papieru o gramaturze 80 g/m2 jest realizowane w sposób najbardziej efektywny, zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 19

Jak złożyć zgłoszenie do konkursu efektywności EFFIE?

A. poprzez uzupełnienie formularza elektronicznego na witrynie Ministerstwa Rozwoju i Technologii
B. korzystając z platformy konkursowej Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR
C. przez e-mail
D. w formie listu poleconego
Zgłoszenie do konkursu EFFIE najlepiej przesłać przez platformę konkursową Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Uważam, że to naprawdę dobra opcja, bo wszystko odbywa się automatycznie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w marketingu. Dzięki tej platformie łatwo jest zbierać i zarządzać informacjami o zgłoszeniach. To zdecydowanie podnosi przejrzystość i sprawia, że ocena przez jury jest prostsza. A poza tym, jak coś trzeba poprawić, to można to zrobić szybko. W dzisiejszych czasach korzystanie z takich platform to norma, bo pozwala zaoszczędzić czas i zasoby. Firmy i agencje powinny wiedzieć, że jeśli chcą dobrze wypaść, muszą trzymać się takich procedur, to ma ogromne znaczenie dla końcowego wyniku i zarządzania całym tym procesem zgłaszania.

Pytanie 20

Która strategia została zastosowana przy tworzeniu marki rodzinnej pokazanej na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Rozciąganie marki.
B. Marka liniowa.
C. Strip marki.
D. Pogłębianie marki.
Odpowiedź "Rozciąganie marki" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do strategii, w której istniejąca, silna marka jest wykorzystywana do wprowadzenia nowych produktów na rynek, różniących się od pierwotnych, ale wciąż powiązanych z tą marką. W przedstawionym przypadku możemy zauważyć, że różne produkty są oferowane pod tą samą marką, ale różnią się na przykład smakiem czy wartościami odżywczymi. Rozciąganie marki jest powszechnie stosowaną strategią, zwłaszcza w branży spożywczej, gdzie znane marki często wprowadzają nowe warianty smakowe lub linie produktów, aby dotrzeć do szerszego rynku. Dobrym przykładem może być marka napojów, która wprowadza zarówno napoje niesłodzone, jak i słodzone, lub różne smaki wody mineralnej. Tego typu działania są zgodne z zasadami marketingowymi, które sugerują, że silna marka może przyciągnąć klientów do nowych produktów, co zwiększa szansę na ich sukces rynkowy. Warto zwrócić uwagę, że rozciąganie marki wymaga starannego planowania, aby nie osłabić wizerunku głównej marki, a także dbałości o spójność komunikacji marketingowej, co jest kluczowe w procesie wprowadzania nowych produktów.

Pytanie 21

Agencja wykorzystuje metodę wyliczania marży "od sta". Oblicz wartość marży agencji, jeśli cena netto kampanii reklamowej wynosi 3 000,00 zł, a marża wynosi 30%?

A. 690,00 zł
B. 900,00 zł
C. 1 590,00 zł
D. 3 900,00 zł
Odpowiedzi jak 1 590,00 zł, 690,00 zł czy 3 900,00 zł mogą wydawać się ok, ale niestety pomijają ważny krok w obliczeniach. Na przykład, 1 590,00 zł może pochodzić z założenia, że marża liczy się od całkowitego kosztu, a nie od ceny netto, co jest błędne. W branży marżę ustala się zazwyczaj na podstawie ceny netto. Z kolei 690,00 zł może sugerować, że ktoś pomieszał wartości procentowe lub użył złego wzoru do obliczeń. Odpowiedź 3 900,00 zł może z kolei wskazywać na to, że ktoś pomylił dodawanie marży do ceny netto, co też jest nieprawidłowe. Te błędy pokazują, jak istotne jest, żeby dobrze rozumieć podstawowe pojęcia związane z marżą i umieć je zastosować w praktyce. Żeby uniknąć takich pomyłek, warto zwracać uwagę na definicje oraz sposób obliczeń, co jest niezwykle ważne w planowaniu finansowym.

Pytanie 22

Który produkt otrzymano po wydrukowaniu 1000 sztuk wizytówek w kolorystyce 4+0?

A. Rewers zadrukowany jest w pełnej kolorystyce, awers niezadrukowany.
B. Awers zadrukowany jest w pełnej kolorystyce, rewers niezadrukowany.
C. Awers i rewers jest zadrukowany przy pomocy 4 kolorów.
D. Rewers zadrukowany jest w pełnej kolorystyce, awers w jednym kolorze.
Odpowiedź jest trafiona, bo w druku wizytówek określenie 4+0 oznacza, że jedna strona (najczęściej awers) jest zadrukowana w pełnym kolorze, czyli CMYK (cyan, magenta, yellow, black), a druga strona (rewers) pozostaje zupełnie niezadrukowana. W praktyce wygląda to tak, że klient otrzymuje wizytówki, gdzie przód prezentuje się kolorowo — mogą tam być zdjęcia, kolorowe logo, gradienty, cokolwiek – a tył jest całkiem biały, bez jakiejkolwiek treści czy dodatkowego koloru. To bardzo często wybierana opcja, bo pozwala zaoszczędzić trochę na kosztach, a przy tym przód wygląda bardzo profesjonalnie. W branży poligraficznej taka specyfikacja to już standard i każda drukarnia dokładnie wie, że „4+0” to pełny kolor jednostronnie. Z mojego doświadczenia, jeśli ktoś zamawia 1000 wizytówek 4+0, to przynajmniej połowa takich zamówień to firmy, które chcą na awersie wszystko, ale totalny minimalizm z tyłu – czasem zostawiają miejsce na notatki albo chcą po prostu, żeby rewers nie rozpraszał uwagi. Często drukarnie podpowiadają takie rozwiązanie, jeśli zależy komuś na dobrej cenie i estetyce. Warto pamiętać, że są jeszcze inne warianty, jak 4+4 (pełny kolor z obu stron) czy 4+1 (zadruk w kolorze na jednej, a na drugiej jeden kolor, np. czarny), ale „4+0” to właśnie jednostronny, pełnokolorowy druk. Niektóre firmy wykorzystują taki rewers np. do stemplowania czy własnoręcznego podpisywania wizytówek – i to jest naprawdę praktyczne.

Pytanie 23

Agencja reklamowa zmniejszyła cenę jednostkową produktu z 2,00 zł na 1,50 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 50%
B. 25%
C. 5%
D. 75%
Obniżenie ceny jednostkowej towaru z 2,00 zł na 1,50 zł oznacza, że cena spadła o 0,50 zł. Aby obliczyć procentową zmianę ceny, stosujemy wzór: (zmiana / cena początkowa) * 100. W tym przypadku zmiana wynosi 0,50 zł, a cena początkowa to 2,00 zł. Stosując wzór: (0,50 / 2,00) * 100 = 25%. Tak więc cena została obniżona o 25%. Zmiana ta może mieć istotne znaczenie dla strategii marketingowej firmy, ponieważ obniżenie ceny może zwiększyć popyt na produkt oraz poprawić konkurencyjność na rynku. W praktyce, jeśli produkt był wcześniej sprzedawany w wyższej cenie, nowa obniżona cena może przyciągnąć nowych klientów oraz skłonić dotychczasowych klientów do zakupu większej ilości produktów. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest monitorowanie reakcji rynku na takie zmiany cenowe oraz ocenianie ich wpływu na sprzedaż oraz postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 24

Czas, przez który billboard sponsora może być wyświetlany przed prognozą pogody, nie powinien przekraczać

A. 8 s
B. 4 s
C. 20 s
D. 15 s
Wybór dłuższego czasu ekspozycji billboardu sponsorskiego, niż 8 sekund, wskazuje na nieporozumienie dotyczące zasad efektywnej komunikacji wizualnej. Odpowiedzi takie jak 20 sekund, 4 sekundy czy 15 sekund nie tylko nie spełniają wymogów regulacyjnych, ale także nie są zgodne z zasadami skutecznego marketingu i reklamy. Czas ekspozycji dłuższy niż 8 sekund może prowadzić do dekoncentracji widza, co jest sprzeczne z celami reklamy, która powinna szybko i efektywnie przekazywać kluczowe informacje. W przypadku 20 sekund, widz mógłby stracić zainteresowanie, co zmniejsza efektywność komunikacji. Odpowiedzi sugerujące krótszy czas, jak 4 sekundy, mogłyby nie dać wystarczającej ilości czasu na zrozumienie przekazu, co również obniżałoby skuteczność reklamy. Problemy te mogą wynikać z niewłaściwego zrozumienia zasad kognitywnych, które pokazują, że zbyt krótki czas może prowadzić do braku zapamiętania, podczas gdy zbyt długi czas odciąga uwagę od głównego przekazu. Koncept efektywności reklamy opiera się na zasadzie, że komunikaty muszą być zarówno szybkie, jak i zrozumiałe, co wymaga precyzyjnego balansu między czasem ekspozycji a treścią reklamy. Dlatego też, przy projektowaniu kampanii reklamowych, warto trzymać się ustalonych norm i przemyślanych strategii, aby osiągnąć zamierzony efekt.

Pytanie 25

Na jaki okres czasu przedsiębiorca jest zobowiązany do przechowywania faktury VAT w swojej dokumentacji?

A. 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku VAT
B. 5 lat, licząc od początku roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku VAT
C. 10 lat, licząc od początku roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku VAT
D. 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku VAT
Wszystkie podane odpowiedzi, które sugerują dłuższe okresy przechowywania faktur VAT, są nieprawidłowe i wynikają z nieporozumienia dotyczącego przepisów prawa podatkowego. Przechowywanie faktur przez 10 lat, jak wskazują niektóre odpowiedzi, nie jest zgodne z obowiązującymi regulacjami, które określają 5-letni okres. Taki błąd może wynikać z mylenia przepisów dotyczących różnych rodzajów dokumentów lub z ogólnego przekonania, że długoterminowe przechowywanie zawsze jest preferowane. Przedsiębiorcy często są zobowiązani do przechowywania innych dokumentów, takich jak umowy czy akty, przez dłuższy czas, co może prowadzić do mylnych wniosków. Należy pamiętać, że poszczególne regulacje dotyczące czasu przechowywania dokumentacji księgowej są ściśle określone przez prawo i każdy przedsiębiorca powinien być ich świadomy. W kontekście prawidłowego podejścia do prowadzenia dokumentacji, kluczowe jest zrozumienie, że każdy typ dokumentu ma swoje specyficzne wymagania dotyczące przechowywania. Dlatego ważne jest, aby regularnie aktualizować wiedzę z zakresu przepisów podatkowych oraz praktykować dobre zasady zarządzania dokumentacją, co nie tylko minimalizuje ryzyko błędów, ale także wspiera efektywne zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie.

Pytanie 26

Jak określa się zbiór norm zachowań i zasad kultury osobistej, które obowiązują w sieci?

A. Netykieta
B. Etykieta
C. Etyka
D. Netmoda
Etykieta to ogólne pojęcie odnoszące się do zasad zachowania przyjętych w różnych sytuacjach społecznych, ale nie odnosi się bezpośrednio do specyfiki komunikacji w Internecie. Może obejmować zasady dotyczące interakcji w sytuacjach osobistych lub zawodowych, jednak w kontekście online nie uwzględnia unikalnych wyzwań i dynamiki, które wynikają z wirtualnej przestrzeni. Netmoda, jako termin, sugeruje modę internetową, co odzwierciedla zmieniające się trendy w stylu życia i ubiorze użytkowników w sieci, ale nie odnosi się do zasad zachowania. Etyka z kolei jest szerszym pojęciem, które dotyczy moralnych zasad oceny działań ludzi, ale nie odnosi się wyłącznie do interakcji online. Wyboru netykiety jako kluczowego pojęcia w tym kontekście można w pełni uzasadnić, biorąc pod uwagę specyfikę komunikacji internetowej, w której użytkownicy często mają do czynienia z anonimowością, różnorodnymi kulturami oraz brakiem bezpośredniego kontaktu. Ignorując netykietę, użytkownicy mogą prowadzić do konfliktów i nieporozumień, co podkreśla znaczenie stosowania zasad netykiety jako elementu odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetowych.

Pytanie 27

Jakie są zasady dotyczące reklamy produktów leczniczych OTC (sprzedawanych bez recepty) w Polsce?

A. zakazana, lecz tylko w mediach publicznych
B. dozwolona bez jakichkolwiek ograniczeń
C. całkowicie niedozwolona
D. dozwolona, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów
Reklama produktów leczniczych OTC (over-the-counter), czyli dostępnych bez recepty, jest w Polsce regulowana przepisami prawnymi, które przewidują możliwość ich reklamowania, ale pod pewnymi warunkami. Zgodnie z Ustawą o reklamie produktów leczniczych, reklama taka nie może być skierowana do dzieci, nie może wprowadzać w błąd co do właściwości leku, a także musi być zgodna z jego charakterystyką. Praktyczne zastosowanie tego przepisu oznacza, że firmy farmaceutyczne mogą prowadzić kampanie reklamowe, ale muszą upewnić się, że ich treść jest zgodna z aktualnymi badaniami i zatwierdzonymi informacjami o produkcie. Warto również zaznaczyć, że reklama nie może sugerować, że lekarz nie jest potrzebny, ani nie może przedstawiać produktu jako panaceum na wszelkie dolegliwości. Przykładem może być wykorzystanie mediów społecznościowych do promowania suplementów diety, gdzie kampania musi jasno wskazywać na przeznaczenie produktu oraz ewentualne skutki uboczne. Zgodność z regulacjami prawnymi i etycznymi jest kluczowa dla zachowania zaufania do branży farmaceutycznej, co wpisuje się w zasady Dobrej Praktyki Reklamowej.

Pytanie 28

Oferent składający ofertę handlową nie jest zobowiązany do realizacji warunków oferty, jeśli

A. zamówienie jest zgodne z warunkami oferty
B. oferta nie została odwołana w odpowiednim czasie
C. zamówienie nastąpi po wyznaczonym terminie z winy zamawiającego
D. odbiorca akceptuje warunki oferty
Poprawna odpowiedź odnosi się do sytuacji, w której zamówienie jest składane po wyznaczonym terminie, co jest wynikiem działania zamawiającego. W takich przypadkach oferent nie jest zobowiązany do realizacji oferty, ponieważ warunki umowy nie zostały spełnione w ustalonym czasie. Oferent ma prawo uznać, że oferta stała się nieważna, jeśli zamawiający nie złożył zamówienia w terminie, co jest zgodne z zasadami prawa cywilnego oraz dobrymi praktykami handlowymi. Przykładem może być sytuacja, w której firma zaoferowała rabat na produkty ważny do końca miesiąca, a zamawiający złożył zamówienie 1 dnia następnego miesiąca. Oferent może odmówić realizacji zamówienia, ponieważ nie zostało ono złożone w ustalonym terminie, co pokazuje, jak istotne jest przestrzeganie terminów w procesie ofertowym oraz ich znaczenie dla zachowania integralności warunków umowy.

Pytanie 29

Agencja reklamowa zmniejszyła koszt stworzenia strategii reklamowej z kwoty 35 000,00 zł do 28 000,00 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 30%
B. 20%
C. 15%
D. 25%
Poprawna odpowiedź wynosi 20%, co można obliczyć poprzez zastosowanie wzoru na procentową zmianę wartości. Wartość początkowa wynosi 35 000 zł, a wartość po obniżeniu to 28 000 zł. Aby obliczyć procent, należy najpierw znaleźć różnicę między wartością początkową a nową: 35 000 zł - 28 000 zł = 7 000 zł. Następnie, aby obliczyć procent, należy podzielić tę różnicę przez wartość początkową i pomnożyć przez 100: (7 000 zł / 35 000 zł) * 100 = 20%. Tego typu obliczenia są niezwykle istotne w marketingu i zarządzaniu, ponieważ pozwalają firmom oceniać efektywność działań promocyjnych i podejmować decyzje o cenach. Zrozumienie, jak obliczać procentowe zmiany cen, jest kluczowe dla analizy rentowności i planowania budżetu w kontekście strategii reklamowych. Przykładem zastosowania może być ocena rabatów oferowanych klientom oraz analiza ich wpływu na przychody. Warto również zauważyć, że dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zmian cen oraz ich wpływu na postrzeganie wartości przez klientów.

Pytanie 30

Firma zajmująca się produkcją artykułów dla dzieci wdrożyła nietypowe metody reklamowe, które są zaskakujące i mają na celu przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Jaki to rodzaj reklamy?

A. szeptanej
B. alternatywnej
C. lateralnej
D. telewizyjnej
Reklama alternatywna to innowacyjne podejście do promocji produktów, które wykorzystuje nietypowe metody, aby przyciągnąć uwagę konsumentów. Przykłady takiej reklamy to działania prowadzone na ulicach, w social mediach, czy w formie zaskakujących instalacji artystycznych. Tego rodzaju kampanie często angażują emocje i wywołują zaskoczenie, co sprzyja lepszemu zapamiętaniu marki. W kontekście produktów dla dzieci, wykorzystanie technik alternatywnych może obejmować interaktywne zabawy, konkursy z nagrodami czy wydarzenia rodzinne, co idealnie wpisuje się w oczekiwania rodziców poszukujących oryginalnych produktów. Dobre praktyki w reklamie alternatywnej obejmują klarowną komunikację wartości produktu, które są zrozumiałe dla rodziców, oraz uwzględnianie bezpiecznych, pozytywnych doświadczeń dla dzieci. Wprowadzenie takich technik w kampaniach reklamowych sprawia, że marka wyróżnia się na tle konkurencji, co jest kluczowe w zatłoczonej przestrzeni rynku dziecięcego.

Pytanie 31

W media planie trzeba przygotować dokument w formie wizualnej, który zawiera daty emisji reklam, czyli

A. cash flow
B. share of voice
C. post-buy
D. flow chart
Odpowiedź 'flow chart' jest poprawna, ponieważ odnosi się do graficznej reprezentacji procesów, co idealnie pasuje do wymogów media planu. Flow chart, czyli diagram przepływu, jest narzędziem służącym do wizualizacji sekwencji działań oraz terminów emisji reklam, co pozwala na lepsze zrozumienie i zarządzanie kampanią reklamową. Przykładowo, taki diagram może przedstawiać kolejność i czas, w jakim poszczególne reklamy będą emitowane na różnych platformach, co jest kluczowe dla skutecznego budżetowania i planowania mediów. Dobrą praktyką jest tworzenie flow chartów w oparciu o standardy branżowe, takie jak BPMN (Business Process Model and Notation), co zapewnia ich uniwersalność i zrozumiałość dla wszystkich członków zespołu. Wykorzystując flow chart, marketerzy mogą również analizować potencjalne opóźnienia lub problemy w harmonogramie, co pozwala na szybką reakcję i optymalizację działań reklamowych.

Pytanie 32

Przygotowując kampanię społeczną z myślą o młodzieży uczęszczającej do szkół średnich, warto skorzystać z

A. media społecznościowe
B. blogi wpływowe
C. portale informacyjne
D. portale tematyczne
Media społecznościowe są kluczowym narzędziem w planowaniu kampanii społecznych skierowanych do młodzieży, szczególnie uczniów szkół średnich. Młodzież spędza znaczną część swojego czasu online, a platformy takie jak Instagram, TikTok czy Snapchat stały się miejscami, w których angażują się w dyskusje i dzielą się treściami. Wykorzystanie mediów społecznościowych pozwala na dotarcie do młodych ludzi w sposób, który jest dla nich naturalny i atrakcyjny. Dobre praktyki sugerują, aby kampanie były angażujące, kreatywne i wywoływały interakcje, co można osiągnąć poprzez wykorzystanie wizualnych materiałów, konkursów czy współpracy z influencerami. Przykładem może być kampania, która wykorzystuje popularne wyzwania w mediach społecznościowych, zachęcając młodzież do dzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi z danym tematem. Dzięki takiemu podejściu, przesłanie kampanii ma szansę na większą widoczność i autentyczność, co jest kluczowe w budowaniu zaufania i zaangażowania wśród młodych odbiorców.

Pytanie 33

Jeżeli w telewizyjnej reklamie tekst ma być podkreślony, to powinno się

A. przyspieszyć tempo filmu
B. spowolnić tempo filmu
C. zwiększyć liczbę efektów dźwiękowych
D. przyspieszyć tempo mówionych słów
Zmniejszenie tempa filmu w reklamie telewizyjnej jest kluczowe, gdy chcemy, aby tekst był wyraźnie wyeksponowany i łatwy do odczytania. Praktyka pokazuje, że gdy tempo jest zbyt szybkie, widzowie mogą mieć trudności z przyswojeniem informacji zawartych w tekście, co może prowadzić do nieefektywnej komunikacji. Standardy branżowe zalecają, aby teksty w materiałach wideo były na tyle długie, aby miały możliwość dotarcia do odbiorców, zwłaszcza w reklamach, gdzie przekaz musi być zrozumiały i zapadający w pamięć. Przykładowo, w reklamach produktów, które wymagają wyjaśnienia skomplikowanych funkcji, zmniejszenie tempa może pomóc w lepszym zrozumieniu. Dobrą praktyką jest również użycie wizualnych elementów, które ułatwiają odbiór tekstu, takich jak animacje lub podświetlenie istotnych fragmentów. Zmniejszenie tempa nagrania pozwala na efektywniejsze zaangażowanie widza i może zwiększyć jego zainteresowanie reklamowanym produktem.

Pytanie 34

Agencja reklamowa, przyglądając się portfolio swoich produktów, doszła do wniosku, że zwiększenie liczby zamówień na odzież reklamową jest możliwe wyłącznie poprzez oferowanie ich w znacznie niższej cenie. Decyzja ta została podjęta po zakwalifikowaniu odzieży jako produktów

A. niepowtarzalnych
B. wybieralnych różnorodnych
C. kluczowych
D. wybieralnych jednorodnych
Odpowiedź "wybieralne jednorodne" jest poprawna, ponieważ odnosi się do produktów, które są do siebie podobne pod względem cech i funkcji. W przypadku ubrań reklamowych, klienci mają tendencję do porównywania ich na podstawie ceny, jakości materiału oraz dostępnych kolorów. Oferowanie ubrań w niższej cenie może skutkować zwiększeniem liczby zamówień, ponieważ klienci poszukują wartości. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której agencja reklamowa decyduje się na masową produkcję koszulek z logo firmy. W takim przypadku obniżenie ceny jednostkowej poprzez zwiększenie nakładu może przyciągnąć więcej zamówień. To podejście jest zgodne z zasadami marketingu, gdzie kluczowym celem jest zwiększenie udziału w rynku poprzez konkurencyjność cenową. Dobre praktyki w branży sugerują, że segmentacja rynku i dostosowywanie cen w zależności od grupy docelowej może przynieść wymierne korzyści, co potwierdzają liczne badania dotyczące efektywności promocji cenowych.

Pytanie 35

Aby przekonać klientów do zaakceptowania propozycji firmy poprzez ukazanie jej zalet w stosunku do rywali, należy zastosować reklamę

A. pionierską
B. informacyjną
C. utrwalającą
D. nakłaniającą
Reklama nakłaniająca ma na celu przekonanie konsumentów do podjęcia decyzji o zakupie przez ukazanie im korzyści płynących z wyboru konkretnej oferty. W kontekście porównania z konkurencją, istotne jest, aby przedstawić unikalne atuty produktu lub usługi, które wyróżniają je na tle innych. Na przykład, marka może skoncentrować się na jakości materiałów, innowacyjnych funkcjonalnościach, lepszej obsłudze klienta czy atrakcyjnej cenie. W marketingu istotne jest stosowanie technik perswazji, takich jak storytelling, który pozwala na stworzenie emocjonalnego związku z klientem oraz podkreślenie wartości, jakie niesie ze sobą dany produkt. Dobre praktyki branżowe wskazują, że skuteczne kampanie reklamowe powinny być dostosowane do specyficznych potrzeb i oczekiwań grupy docelowej, co zwiększa szansę na skuteczne przekonanie konsumentów do wyboru danej oferty. Używając reklamy nakłaniającej, marka ma szansę zbudować długoterminową relację z klientem, która opiera się na zaufaniu i satysfakcji z zakupu.

Pytanie 36

Uniwersalne zasady reguły 80/20, które mają znaczenie w procesie tworzenia reklamy, określa

A. zasada Pareto
B. zasada Złotej Proporcji
C. prawo Hicka
D. prawo Fittsa
Prawo Hicka dotyczy procesu podejmowania decyzji, sugerując, że im więcej opcji użytkownik ma do wyboru, tym dłużej zajmuje mu podjęcie decyzji. W kontekście reklamy, może to prowadzić do przytłoczenia odbiorcy zbyt dużą ilością informacji, co jest przeciwieństwem skutecznego przekazu reklamowego, który powinien być prosty i zrozumiały. Niekiedy marketerzy mylnie zakładają, że więcej opcji przekłada się na większą satysfakcję klientów, co w praktyce może obniżyć skuteczność kampanii. Z drugiej strony, prawo Fittsa, które dotyczy czasu potrzebnego do wykonania akcji w odniesieniu do odległości do celu, ma zastosowanie głównie w projektowaniu interfejsów użytkownika i nie ma bezpośredniego wpływu na tworzenie reklam. Zasada Złotej Proporcji, z kolei, jest związana z estetyką i kompozycją wizualną, stosowaną w projektowaniu graficznym. Mimo że może być użyteczna w kontekście wizualnym reklamy, nie odnosi się bezpośrednio do efektywności działań marketingowych w kontekście zwrotu z inwestycji. Wszystkie te błędne interpretacje wskazują na typowe pułapki myślowe, polegające na nieprawidłowym kojarzeniu ogólnych zasad z konkretnymi strategią reklamowymi, co prowadzi do niewłaściwych wniosków.

Pytanie 37

Stawianie drugiej stronie wyraźnych i konkretnych wymagań jest cechą negocjacji

A. miękkich
B. integrujących
C. twardych
D. rozdzielających
Negocjacje twarde to podejście, w którym strony stawiają sobie wyraźne i zdecydowane wymagania, dążąc do osiągnięcia maksymalnych korzyści. W takim podejściu kluczowe jest, aby każda ze stron jasno określiła swoje priorytety oraz cele, co umożliwia efektywną komunikację i minimalizuje nieporozumienia. Przykładem negocjacji twardych może być sytuacja, w której jedna strona negocjuje warunki kontraktu, domagając się konkretnej ceny i terminu dostawy, niezależnie od reakcji drugiej strony. Takie podejście jest szczególnie przydatne w kontekstach, gdzie rywalizacja jest intensywna, a strony mają różne interesy. Warto zauważyć, że negocjacje twarde są często stosowane w negocjacjach handlowych oraz w sytuacjach kryzysowych, gdzie kluczowe jest szybkie i zdecydowane działanie. Zgodnie z najlepszymi praktykami w negocjacjach, twarde podejście może prowadzić do wypracowania twardych, korzystnych dla obu stron umów, gdyż jasno określone wymagania skłaniają do poszukiwania kompromisów w dalszej części procesu negocjacyjnego."

Pytanie 38

Klient, który ma silne więzi z firmą i poleca ją innym, jest klientem

A. zaangażowanym ekonomicznie.
B. lojalnym.
C. stałym.
D. narzekającym na ceny.
Próba dzielenia klientów na stałych czy zaangażowanych finansowo pomija ważny element, jakim jest emocjonalna więź z marką, która decyduje o lojalności. Klient stały to ktoś, kto kupuje regularnie, ale niekoniecznie ma silne emocje związane z marką. To często transakcyjne podejście, skupiające się na cenie lub dostępności, a nie lojalności. Klient, który narzeka na ceny, choć może sporo kupować, to nie jest osoba, która będzie polecać markę innym, bo jego relacja z firmą opiera się raczej na krytyce i niezadowoleniu. Z drugiej strony, zaangażowanie finansowe to sytuacja, gdy klient ponosi konkretne koszty związane z danym produktem, ale to wcale nie oznacza, że jest lojalny. Wiele zależy od emocji, a nie tylko transakcji czy cen, dlatego ważne jest, by zrozumieć różnice między tymi kategoriami klientów.

Pytanie 39

Na którym rysunku przedstawiono gradient radialny?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Wybór odpowiedzi spośród pozostałych opcji może wynikać z nieporozumienia dotyczącego definicji gradientu radialnego i gradientu liniowego. Rysunki, które nie przedstawiają gradientu radialnego, często ukazują przejścia kolorów w jednym kierunku, co jest charakterystyczne dla gradientu liniowego. W przypadku gradientów liniowych kolory zmieniają się wzdłuż linii prostych, co nie pozwala na uzyskanie efektu promieniowego. Często mylnie interpretowane mogą być również gradienty, które są stosowane w projektach, ale nie spełniają kryteriów radialnych. Przykładem mogą być gradienty, które są stosowane jako tła w aplikacjach, gdzie kolory zmieniają się wzdłuż zdefiniowanej osi, co może sprawiać wrażenie rozchodzenia się kolorów z jednego punktu, ale w rzeczywistości jest to efekt liniowy. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszelkie przejścia kolorów z jednego miejsca na inne są gradientami radialnymi, co prowadzi do konfuzji. Ważne jest, aby zrozumieć zasady dotyczące kierunku i sposobu rozchodzenia się kolorów w gradientach. Tylko właściwe zrozumienie tych koncepcji pozwoli na efektywne wykorzystanie gradientów w projektowaniu oraz na uniknięcie błędów w ocenie przedstawionych rysunków.

Pytanie 40

Podczas badania internetowego zmierzono spontaniczną świadomość marki perfum. Którą informację można odczytać z wykresu?

Ilustracja do pytania
A. Marka P ma przystępną cenę.
B. Marka S jest najbardziej rozpoznawalna.
C. Marka X odnotowała najniższą sprzedaż.
D. Marka Z ma średni zasięg.
Analizując podane odpowiedzi, łatwo zauważyć, że wiele z nich jest mylących i nie odnosi się bezpośrednio do danych przedstawionych na wykresie. Stwierdzenie, że marka X odnotowała najniższą sprzedaż, jest błędne, ponieważ wykres koncentruje się na świadomości marki, a nie na wynikach sprzedażowych. Warto zwrócić uwagę, że sprzedaż i świadomość marki to dwa różne, chociaż powiązane, wskaźniki. Wzrost świadomości marki nie zawsze przekłada się na natychmiastowy wzrost sprzedaży, co często wprowadza w błąd. Ponadto, sugerowanie, że marka P ma przystępną cenę, jest również niewłaściwe, ponieważ wykres nie dostarcza informacji na temat cen produktów. Zrozumienie, co wykresy przedstawiają, jest kluczowe dla skutecznej analizy danych. Z kolei twierdzenie, że marka Z ma średni zasięg, również nie znajduje potwierdzenia w wykresie, który nie odnosi się do parametrów zasięgu, a jedynie do rozpoznawalności. Ważne jest, aby w analizach marketingowych skupić się na kontekście danych i ich interpretacji, unikając wniosków opartych na przypuszczeniach. Zniekształcenie informacji może prowadzić do błędnych decyzji strategicznych, dlatego warto stosować analizy danych oparte na solidnych podstawach statystycznych oraz zrozumieniu metryk marketingowych. Kluczowym błędem myślowym jest lekceważenie kontekstu, w jakim dane są przedstawiane, co może prowadzić do fałszywych konkluzji.