Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 11:18
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:29

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do bezprzewodowego przesyłania materiału wideo z telefonu na komputer nie używa się

A. Wi-Fi Direct
B. Bluetooth
C. sieci Ethernet
D. sieci WiFi
Sieć Ethernet to technologia, która w zasadzie nie jest stosowana do bezprzewodowego przesyłania materiału wideo z telefonu na komputer. Ethernet opiera się na połączeniu kablowym, zwykle za pomocą przewodu RJ-45, co z definicji wyklucza komunikację bezprzewodową. W praktyce, jeśli mamy telefon i komputer, to nie podłączymy ich bezpośrednio przewodem Ethernet — telefony nie posiadają takiego portu, a nawet jeśli użyjemy przejściówek, to nadal nie będzie to transmisja bezprzewodowa. Moim zdaniem, takie pytanie świetnie pokazuje jak łatwo można pomylić różne technologie przesyłu danych. W realnych zastosowaniach do bezprzewodowego przesyłania wideo korzysta się z WiFi, Bluetooth lub Wi-Fi Direct, bo to są protokoły nastawione na łączność bezprzewodową. Ethernet jest domeną sieci lokalnych, tam gdzie liczy się stabilność i prędkość transmisji przez kabel — na przykład w biurach, serwerowniach czy nawet w domu do podłączenia komputera stacjonarnego. Standard IEEE 802.3 reguluje Ethernet i nie przewiduje transmisji bezprzewodowej. Oczywiście, można się spotkać z pojęciem Ethernet over WiFi, ale to zupełnie co innego i nie dotyczy typowego przesyłania wideo z telefonu. Często spotykam się też z opinią, że 'wszystko idzie przez Ethernet', ale to uproszczenie – w przypadku bezprzewodowego przesyłania wideo to tak nie działa. Lepiej pamiętać, że Ethernet = kabel.

Pytanie 2

Które z poniższych narzędzi umożliwia poprawę jakości nagrania dźwiękowego z mikrofonu, czyli eliminację zarejestrowanych zakłóceń w formie szumów i trzasków?

A. Filtr dźwiękowy aplikacji Adobe Premiere
B. Filtr dźwiękowy aplikacji GIMP
C. Odszumiacz w programie Audacity
D. Filtr Echo w programie Adobe Audition
Odszumiacz w Audacity to naprawdę przydatne narzędzie, które działa na rzecz poprawy jakości nagrań dźwiękowych. Jego zadanie to wyłapanie i eliminacja niechcianych dźwięków, jak szumy tła czy trzaski, co na pewno pomaga w stworzeniu lepszego materiału audio. Program używa zaawansowanych algorytmów do analizy dźwięku, co pozwala na stworzenie profilu szumu, który potem jest usuwany z całej ścieżki nagrania. Na przykład, jeśli nagrywasz wywiad w głośnym miejscu, odszumiacz może naprawdę zmienić jakość twojego dźwięku na lepsze, co jest ważne, szczególnie przy produkcji podcastów czy filmów. Tylko pamiętaj, żeby nie przesadzić z redukcją szumów, bo można zniekształcić głos, a to z kolei jest sprzeczne z zasadami obróbki dźwięku w branży.

Pytanie 3

Wykorzystanie przeplotu w formacie GIF wskazuje, że

A. można zredukować paletę kolorów.
B. plik można skalować bez strat.
C. obraz jest ładowany fragmentarycznie na całej wysokości.
D. można zwiększyć głębię bitową przypisaną do pliku.
Przeplot w formacie GIF odnosi się do sposobu, w jaki obraz jest przesyłany i renderowany na ekranie. W przypadku GIF, obraz jest wczytywany fragmentami, co oznacza, że każda linia obrazu jest przesyłana i renderowana z osobna, co pozwala na szybsze wyświetlanie animacji. To podejście jest szczególnie korzystne w przypadku obrazów o dużej wysokości, ponieważ zmniejsza opóźnienia związane z pełnym załadowaniem całego obrazu. Praktyczne zastosowanie tej techniki można dostrzec w animacjach na stronach internetowych, gdzie szybkie wyświetlanie klatek jest kluczowe dla uzyskania płynności i atrakcyjności wizualnej. Warto również zauważyć, że GIF, jako format, ogranicza paletę kolorów do 256 barw, co sprawia, że jest on użyteczny w przypadku prostych grafik, ale nie nadaje się do bardziej złożonych obrazów. W kontekście standardów branżowych, przeplot jest często stosowany w animacjach internetowych, aby zmniejszyć czas ładowania i poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 4

Który efekt dźwiękowy zastosowano w programie Audacity do sygnału akustycznego, jeżeli przebieg czasowy sygnału przed zmianą przedstawiono na ilustracji przed zastosowaniem efektu a po zmianie na ilustracji po zastosowaniu efektu?

Ilustracja do pytania
A. Efekt <i>stopniowe ściszanie dźwięku</i>
B. Efekt <i>zmień tempo</i>
C. Efekt <i>stopniowe wzmacnianie dźwięku</i>
D. Efekt <i>wzmocnienia siły głosu bas i sopran</i>
Wielu osobom wydaje się, że efekty takie jak „zmień tempo” albo „wzmocnienie basu i sopranu” mogą wizualnie zmieniać przebieg sygnału w sposób podobny do tego, co widać na wykresie, ale to jednak nieporozumienie. Efekt zmiany tempa w Audacity zmienia długość trwania nagrania bez ingerencji w wysokość dźwięku, co oznacza, że sygnał po prostu trwa krócej lub dłużej, jednak jego głośność w czasie nie spada stopniowo – nie widać tu charakterystycznego zwężania się amplitudy. Podobnie jest z efektem bas i sopran – on modyfikuje charakterystykę częstotliwościową nagrania, podbijając niskie i wysokie tony, co raczej objawia się zmianą barwy dźwięku, a nie zmniejszaniem się jego głośności w czasie. Często spotykam się też z błędnym założeniem, że efekt „stopniowe wzmacnianie dźwięku” (fade in) może powodować taki kształt jak na ilustracji, ale tam amplituda powinna stopniowo rosnąć od zera, a nie maleć do końca fragmentu. Moim zdaniem, takie błędy wynikają z mylenia pojęć fade in i fade out albo z braku doświadczenia w pracy z wizualizacjami przebiegów audio. Standardy pracy z dźwiękiem wręcz wymagają rozróżniania tych efektów, bo każdy z nich służy zupełnie innemu celowi – fade in buduje napięcie na początku utworu, fade out wygasza materiał na końcu. Stosowanie niewłaściwych efektów może prowadzić do nieprofesjonalnych rezultatów, takich jak nieoczekiwane zmiany długości utworu lub nienaturalne brzmienie. Dlatego warto dobrze rozumieć, jak każdy z tych efektów działa w praktyce i uważnie analizować wykresy przebiegu sygnału.

Pytanie 5

Jakie formaty służą wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. MP4, WMV
B. MP3, WAV
C. OGG, DWG
D. WMA, AVI
Odpowiedź MP3, WAV jest poprawna, ponieważ oba formaty są powszechnie wykorzystywane do zapisywania dźwięku. MP3 (MPEG Audio Layer III) to skompresowany format audio, który zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości kompresji stratnej, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości dźwięku. Używany jest w aplikacjach muzycznych, serwisach streamingowych oraz odtwarzaczach multimedialnych. WAV (Waveform Audio File Format) to natomiast format bezstratny, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, gdyż zapisuje surowe dane audio bez kompresji. Jest często stosowany w produkcji muzycznej i postprodukcji dźwięku, gdzie jakość jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z różnymi platformami i urządzeniami, co czyni je standardami w branży audio. Warto również wspomnieć, że istnieją inne formaty audio, takie jak OGG, ale MP3 i WAV pozostają najpopularniejszymi i najbardziej uniwersalnymi.

Pytanie 6

W celu wykorzystania plików .psd do tworzenia fotokastu należy

A. zrasteryzować plik.
B. zwektoryzować plik.
C. zmienić rozdzielczość pliku.
D. zmienić format pliku.
Plik .psd to natywny format Adobe Photoshop, który idealnie nadaje się do przechowywania projektów z warstwami, efektami i innymi zaawansowanymi ustawieniami edycyjnymi. Jednak w praktyce, kiedy chcesz wykorzystać grafikę w fotokaście – czyli na przykład w pokazie zdjęć, prezentacji multimedialnej czy filmie – większość aplikacji po prostu nie obsługuje bezpośrednio formatu .psd. W takiej sytuacji zmiana formatu pliku jest koniecznością, żeby zachować kompatybilność i uniknąć problemów z odczytem obrazu. Najczęściej wybieranymi formatami są .jpg, .png, czasem .tiff – wszystko zależy od wymagań systemu, na którym pracujesz. Swoją drogą, większość profesjonalistów zawsze rekomenduje eksport do formatów powszechnie akceptowanych, bo to oszczędza czas i nerwy. Sam nie raz przekonałem się, że próba wstawienia .psd do programu do montażu kończy się komunikatem o błędzie. Warto pamiętać, że przy eksporcie należy sprawdzić rozdzielczość i profil kolorów, żeby uniknąć utraty jakości. To, moim zdaniem, podstawowa sprawa, jeśli chcesz działać sprawnie i zgodnie z branżowymi standardami.

Pytanie 7

Przed rozpoczęciem archiwizacji zasobów należy

A. pogrupować wszystkie warstwy obrazu cyfrowego a następnie je scalić.
B. posortować pliki i zapisać ich kopie w formacie PDF.
C. posortować pliki tekstowe, graficzne oraz muzyczne umieszczając je w osobnych folderach.
D. pogrupować wszystkie elementy na warstwach oraz zamienić tekst i obiekty na krzywe Beziera.
Prawidłowa odpowiedź pokazuje, że rozumiesz podstawowe zasady organizacji danych przed ich archiwizacją. To naprawdę ważne! Segregacja plików tekstowych, graficznych i muzycznych do oddzielnych folderów to jedna z fundamentalnych praktyk w pracy z zasobami cyfrowymi. Dzięki temu archiwizacja staje się dużo bardziej przejrzysta, a późniejsze wyszukiwanie czy odtwarzanie konkretnych treści to kwestia kilku kliknięć, a nie bezładnego przekopywania setek plików. W branży IT, przy każdym poważniejszym backupie czy migracji, stosuje się podobne podejście – osobne katalogowanie plików według typów, często jeszcze z rozbiciem na daty, wersje czy projekty. Tak robią nawet największe instytucje, bo to po prostu działa. Szczerze mówiąc, bez tej segregacji można się pogubić, zwłaszcza przy dużych zbiorach. Moim zdaniem warto przyzwyczaić się do takiego porządkowania od samego początku, bo później, przy pracy zespołowej albo w profesjonalnych archiwach, nikt nie wyobraża sobie innego podejścia. Z praktycznego punktu widzenia: jeśli chcesz zarchiwizować np. projekt multimedialny, oddzielne foldery na teksty, obrazy i dźwięki pozwolą też lepiej zarządzać prawami autorskimi i wersjonowaniem. Tak samo archiwa państwowe czy firmy stosują tę zasadę, bo to zgodne z normami ISO związanymi z zarządzaniem dokumentacją cyfrową (np. ISO 15489). Warto o tym pamiętać, bo raz dobrze poukładane pliki to mniej problemów w przyszłości.

Pytanie 8

Celem kompresji pliku graficznego jest

A. powiększenie rozmiaru pliku
B. zmniejszenie rozmiaru pliku
C. obniżenie kontrastu kolorów pliku
D. podniesienie rozdzielczości pliku
Kompresja pliku graficznego ma na celu zmniejszenie objętości pliku, co jest kluczowe dla efektywności przechowywania i przesyłania danych. Proces ten polega na zastosowaniu algorytmów, które redukują ilość informacji, które muszą być zapisane, bez znaczącego pogorszenia jakości obrazu. Przykładami takich algorytmów są JPEG dla obrazów rastrowych oraz PNG dla obrazów z przezroczystościami. W praktyce, kompresja pozwala zaoszczędzić przestrzeń na dysku, co ma istotne znaczenie w kontekście zarządzania danymi w chmurze oraz podczas przesyłania plików przez Internet. Standardy takie jak JPEG są powszechnie stosowane w fotografii cyfrowej, ponieważ umożliwiają przechowywanie dużych zbiorów zdjęć w mniejszych plikach. Dobrą praktyką jest również używanie narzędzi do analizy jakości kompresji, aby upewnić się, że zredukowana objętość nie wpływa na użyteczność pliku. Kompresja jest nieodłącznym elementem nowoczesnej obróbki graficznej oraz zarządzania multimediami, co czyni ją kluczowym zagadnieniem w dziedzinie technologii informacyjnej.

Pytanie 9

Który z poniższych formatów jest formatem kompresji dźwięku bezstratnym?

A. FLAC
B. MP3
C. AAC
D. WMA
FLAC (Free Lossless Audio Codec) to format kompresji dźwięku bezstratnego, co oznacza, że podczas kompresji nie dochodzi do utraty danych i jakość dźwięku pozostaje identyczna z oryginałem. Jest to istotne dla profesjonalnych zastosowań, takich jak produkcja muzyczna, archiwizacja dźwięku oraz dla audiofilów, którzy pragną zachować najwyższą jakość dźwięku. W przeciwieństwie do formatów stratnych, takich jak MP3 czy AAC, FLAC umożliwia pełne odtworzenie oryginalnego nagrania, co czyni go idealnym wyborem do przechowywania muzyki w wysokiej jakości. FLAC jest wspierany przez wiele odtwarzaczy audio oraz systemów operacyjnych, co czyni go standardem w branży. Ponadto, ze względu na swoją bezstratną naturę, pliki FLAC mogą być używane jako źródło do konwersji do innych formatów, bez obawy o degradację jakości. W praktyce, wiele osób korzysta z FLAC do archiwizacji swojej kolekcji muzycznej, aby móc cieszyć się w pełni jej brzmieniem w przyszłości.

Pytanie 10

Redukcja szumu, korekcja graficzna, echo, zniekształcenie i pogłos to efekty stosowane w procesie edycji

A. obiektu w programie do obróbki plików wektorowych.
B. obrazu w programie do obróbki plików rastrowych.
C. dźwięku w programie Audacity.
D. obiektów 3D w programie AutoCAD.
Efekty takie jak redukcja szumu, korekcja graficzna, echo, zniekształcenie czy pogłos to klasyczne narzędzia edycji dźwięku, które znajdziesz chociażby w popularnym programie Audacity. W branży audio to są podstawy – służą do poprawy jakości nagrań, usuwania niechcianych zakłóceń lub nadawania im konkretnego charakteru. Na przykład redukcja szumu pozwala pozbyć się szmerów z rejestracji mikrofonowych, co jest szczególnie ważne przy montażu podcastów albo filmów. Efekt echo czy pogłos (reverb) często wykorzystywany jest w produkcji muzycznej, by dodać przestrzeni lub stworzyć klimat w nagraniu. Zniekształcenie (distortion) kojarzy się najbardziej z muzyką rockową, ale coraz częściej stosuje się je też w podcastach czy sound designie, żeby dodać brzmieniu więcej charakteru. Audacity pozwala na eksperymenty z tymi efektami nawet osobom początkującym, ale też daje narzędzia profesjonalistom – moim zdaniem to jeden z najprostszych sposobów nauki podstaw obróbki audio. Warto pamiętać, że dobre praktyki wymagają słuchania materiału na różnych urządzeniach i weryfikacji, czy efekty nie zaburzają naturalnego brzmienia. W studiach nagrań często zaczyna się od usunięcia szumów i korekcji, zanim nałoży się bardziej kreatywne efekty. Praktyka pokazuje, że opanowanie tych narzędzi to klucz do dobrego dźwięku, niezależnie, czy montujesz film, robisz słuchowisko czy obróbkę nagrania z lekcji online.

Pytanie 11

Formaty plików AI oraz CDR służą do

A. modyfikacji obiektów w aplikacjach do obróbki grafiki wektorowej
B. odtwarzania oraz modyfikacji animacji i filmów
C. odtwarzania oraz modyfikacji dźwięków
D. modyfikacji obrazów cyfrowych w programach dedykowanych obróbce grafiki rastrowej
Odpowiedź wskazująca na edycję obiektów w programach przeznaczonych do obróbki grafiki wektorowej jest poprawna, ponieważ formaty AI i CDR są typowymi przykładami plików wektorowych używanych w programach takich jak Adobe Illustrator (format AI) i CorelDRAW (format CDR). Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych definicjach kształtów, co pozwala na ich dowolne skalowanie bez utraty jakości. Dzięki temu, pliki w formacie AI i CDR idealnie nadają się do projektowania logo, ikon, ilustracji oraz wszelkich materiałów graficznych, które wymagają zmienności rozmiaru. W praktyce, profesjonaliści w dziedzinie grafiki często korzystają z tych formatów, aby zachować wysoką jakość wizualną podczas druku oraz publikacji cyfrowych. Standardy te są szeroko stosowane w branży kreatywnej, co czyni je fundamentalnymi narzędziami dla projektantów graficznych.

Pytanie 12

Standard cyfrowego zapisu dźwięku na płycie kompaktowej wykorzystuje kodowanie o częstotliwości próbkowania i rozdzielczości równych odpowiednio

A. 88,1 kHZ / 32 bitów na próbkę.
B. 22,1 kHZ / 8 bitów na próbkę.
C. 64,1 kHZ / 18 bitów na próbkę.
D. 44,1 kHZ / 16 bitów na próbkę.
Bardzo trafnie rozpoznana charakterystyka standardu zapisu dźwięku na płycie CD-Audio. Ustalono ją w latach 80. po długich analizach nad jakością i kompatybilnością techniczną. Częstotliwość próbkowania 44,1 kHz oznacza, że każda sekunda dźwięku jest dzielona na 44100 próbek – to wystarcza, żeby zgodnie z twierdzeniem Nyquista wiernie odtworzyć sygnał audio o najwyższej częstotliwości 20 kHz, czyli poza próg słyszalności człowieka. Rozdzielczość 16 bitów na próbkę daje 65536 możliwych poziomów amplitudy dla jednej próbki – dzięki temu nagrania są czyste, pozbawione szumu oraz zachowują dynamikę muzyki. W praktyce, taki format przez dekady był nie tylko podstawowym standardem dla muzyki rozprowadzanej na płytach kompaktowych, ale stał się też referencją przy masteringu audio czy archiwizacji nagrań w studiach. Osobiście uważam, że choć dziś mamy wyższe rozdzielczości w formatach hi-res, 44,1 kHz/16 bitów nadal daje bardzo dobrą jakość – trudno odróżnić takie nagranie od oryginału z taśmy dla przeciętnego słuchacza. W urządzeniach domowych, w kinach czy nawet w profesjonalnych zastosowaniach to wciąż rozpoznawalny i uniwersalny standard. Warto też wiedzieć, że większość plików .wav czy .flac w „CD quality” bazuje właśnie na tych parametrach. Ten wybór był kompromisem między jakością a dostępną pojemnością nośnika – 700 MB na standardowej płycie wystarcza na ok. 74–80 minut muzyki stereo. Dziś te liczby mogą wydawać się niskie, ale pod względem praktycznym i jakościowym to był strzał w dziesiątkę moim zdaniem.

Pytanie 13

Który z formatów plików audio nie stosuje kompresji?

A. AAC
B. FLAC
C. WMA
D. MP3
FLAC (Free Lossless Audio Codec) to format pliku muzycznego, który dokonuje kompresji bezstratnej. Oznacza to, że podczas kompresji nie dochodzi do utraty żadnych danych ani jakości dźwięku. FLAC jest szeroko stosowany w profesjonalnym audio, archiwizacji muzyki oraz przez audiofilów, którzy cenią sobie najwyższą jakość dźwięku. Przykładowo, wiele zestawów płytowych i kolekcji muzycznych jest udostępnianych w tym formacie, aby zapewnić bogate doświadczenia słuchowe oraz możliwość odtwarzania na wysokiej klasy sprzęcie audio. Standard FLAC jest również wykorzystywany w systemach strumieniowych, co pozwala na zachowanie jakości dźwięku podczas transmisji. Posiada on także wsparcie dla metadanych, co ułatwia zarządzanie kolekcjami muzycznymi. Warto zaznaczyć, że mimo dużych rozmiarów plików w porównaniu do formatów stratnych, takich jak MP3, FLAC zapewnia pełne zachowanie oryginalnej jakości nagrań.

Pytanie 14

Jaka jest maksymalna pojemność dwuwarstwowych płyt Blu Ray DVD?

A. 50 GB
B. 17 GB
C. 20 GB
D. 67 GB
Prawidłowa odpowiedź to 50 GB, ponieważ dwuwarstwowe płyty Blu-ray są zaprojektowane do przechowywania dużych ilości danych, co czyni je idealnym nośnikiem dla filmów wysokiej rozdzielczości oraz gier. Standard Blu-ray, wprowadzony w 2006 roku, wykorzystuje technologię laserową o krótszej długości fal (405 nm w porównaniu do 650 nm w DVD), co umożliwia bardziej gęste upakowanie danych na płycie. Płyta dwuwarstwowa posiada dwie warstwy danych, z których każda może pomieścić do 25 GB, co razem daje 50 GB. Tego typu nośniki są szeroko stosowane w branży filmowej i gier, umożliwiając przechowywanie materiałów w jakości 4K oraz dodatkowych funkcji, takich jak interaktywne menu czy dodatki. Zastosowanie płyt Blu-ray jest szczególnie istotne w przypadku filmów, które wymagają dużej przepustowości danych dla optymalnej jakości obrazu i dźwięku, co czyni je bardziej efektywnym rozwiązaniem niż tradycyjne DVD.

Pytanie 15

Obrazy cyfrowe zapisane w przestrzeni kolorów sRGB w rozdzielczości 72 ppi są wykorzystywane do

A. umieszczenia w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w sieci
B. realizacji całostronicowej reklamy w prasie
C. umieszczenia na opakowaniu kartonowym w formie druku wysokiej jakości
D. przygotowania reklamy w formie druku wielkoformatowego
Odpowiedź dotycząca umieszczenia obrazów cyfrowych w trybie barwnym sRGB w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w internecie jest poprawna, ponieważ sRGB to standardowy model kolorów używany w internecie. Obrazy zapisane w tym formacie są zoptymalizowane do wyświetlania na ekranach komputerów oraz innych urządzeń, co sprawia, że idealnie nadają się do zastosowań online. Rozdzielczość 72 ppi oznacza, że obrazy te są przystosowane do wyświetlania, a nie do druku, gdzie zwykle wymagana jest wyższa rozdzielczość (na przykład 300 ppi). W praktyce, użycie sRGB w projektach internetowych pozwala na zachowanie spójności kolorystycznej podczas wyświetlania na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w kontekście marketingu cyfrowego oraz designu stron internetowych. Przykładem może być umieszczanie grafik na stronach internetowych, w banerach reklamowych lub w prezentacjach multimedialnych. Ponadto, sRGB jest często domyślnym profilem kolorów w większości aplikacji graficznych, co ułatwia pracę projektantom. Wskazanie na ten standard w kontekście publikacji online jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 16

W celu opublikowania pliku muzycznego w serwisie YouTube należy go przekonwertować do formatu

A. MSDVD
B. SVG
C. MP4
D. MSWMM
Format MP4 to w tej chwili absolutny standard, jeśli chodzi o publikowanie plików multimedialnych w internecie – nie tylko na YouTube, ale i na innych platformach społecznościowych czy streamingowych. Moim zdaniem, jeśli ktoś myśli poważnie o wrzucaniu muzyki czy wideo do sieci, to powinien znać zalety tego formatu. MP4 łączy w sobie łatwość obsługi, szeroką kompatybilność dosłownie ze wszystkimi najpopularniejszymi platformami oraz bardzo dobrą kompresję bez drastycznej utraty jakości. YouTube rekomenduje właśnie MP4, najlepiej z kodekiem wideo H.264 i audio AAC. Praktycznie każda aplikacja do konwersji plików muzycznych czy wideo pozwala na szybkie przygotowanie materiału właśnie w tym formacie. Warto też pamiętać, że plik MP4 nie ogranicza się tylko do wideo – można w nim spokojnie zawrzeć samą ścieżkę dźwiękową. Wielu twórców muzycznych najpierw przygotowuje swój utwór w formacie WAV lub FLAC, a potem eksportuje do MP4 z prostą wizualizacją lub obrazkiem, żeby YouTube w ogóle przyjął taki plik. To jest dziś taki branżowy standard – nie kombinować z egzotycznymi formatami, tylko stawiać na sprawdzony, uniwersalny MP4. Z mojego doświadczenia – mniej problemów, szybciej i po prostu działa praktycznie wszędzie.

Pytanie 17

Projekt graficzny zdigitalizowany w rozdzielczości 72 ppi powinien być wykorzystany do

A. publikacji książkowej.
B. publikacji internetowej.
C. wydruku plakatów w formacie A2.
D. wydruku przestrzennego 3D.
Obraz w rozdzielczości 72 ppi (pikseli na cal) to standard, który od dawna funkcjonuje przy projektowaniu na potrzeby internetu. Takie pliki świetnie sprawdzają się na ekranach monitorów, laptopów czy smartfonów, gdzie ważniejsza jest lekka waga pliku i szybkość ładowania niż szczegółowość obrazu. Praktyka pokazuje, że większość stron internetowych czy mediów społecznościowych spokojnie radzi sobie z grafikami w tej rozdzielczości. Moim zdaniem, jeśli chodzi o zastosowania cyfrowe, to 72 ppi jest wystarczające – nawet jeśli obecne wyświetlacze typu Retina potrafią więcej, to i tak sieciowo dostarczane obrazy często są kompresowane. Co ciekawe, już od czasów początków projektowania stron WWW przyjęło się, że 72 ppi to taki branżowy „must-have” minimum dla online. Natomiast do druku ta rozdzielczość absolutnie się nie nadaje – tam wymaga się minimum 300 ppi, żeby uzyskać ostry i profesjonalny efekt. Tak więc w praktyce, jeśli masz plik w tej jakości, możesz go spokojnie wrzucać na stronę internetową czy tworzyć grafiki na Facebooka lub Instagram. To też dobry wybór, gdy zależy ci na szybkim ładowaniu strony i wygodzie użytkownika. Takie grafiki nie obciążą serwera i nie będą zamulać strony, co jest ważne zwłaszcza przy słabszym internecie użytkownika.

Pytanie 18

Wraz ze wzrostem stopnia kompresji digitalizowanego materiału dźwiękowego

A. zmniejsza się ilość kanałów.
B. zwiększa się ilość kanałów.
C. pogarsza się jakość dźwięku.
D. polepsza się jakość dźwięku.
To jest dokładnie ten moment, kiedy warto się zatrzymać i pomyśleć, jak działa kompresja dźwięku na co dzień — czy to w plikach MP3, czy w audio przesyłanym przez komunikatory internetowe. Gdy zwiększamy stopień kompresji, czyli bardziej "ściskamy" plik, usuwamy coraz więcej informacji, które algorytm uznaje za mniej istotne. Niestety, to prowadzi do utraty szczegółów, takich jak subtelne tony, pogłos czy naturalność brzmienia instrumentów. Branżowe standardy, takie jak kodeki MP3 czy AAC, zawsze balansują pomiędzy rozmiarem pliku a jakością audio, ale nawet najlepsze algorytmy nie są w stanie całkowicie wyeliminować strat przy dużej kompresji. Moim zdaniem, praktyka pokazuje, że na przykład w studiu nagraniowym, gdzie liczy się czystość i dynamika dźwięku, stosuje się pliki nieskompresowane, typu WAV lub FLAC bezstratny, bo tam każda strata jakości od razu rzuca się w uszy. W warunkach domowych czy na słuchawkach bluetooth, gdy plik jest mocno skompresowany, od razu słychać, że np. wokal staje się "płaski" albo pojawia się charakterystyczne buczenie. To wszystko przykład tego, że im wyższy stopień kompresji, tym bardziej cierpi jakość dźwięku. Warto o tym pamiętać, bo czasami lepiej poświęcić trochę miejsca na dysku dla lepszego odsłuchu.

Pytanie 19

W systemie MS Windows, aby skopiować do Schowka obraz widoczny na monitorze, wystarczy nacisnąć klawisz(y)

A. Alt+A
B. Alt+C
C. Prt Sc
D. Ctrl
Klawisz Prt Sc (Print Screen) jest standardowym klawiszem na klawiaturach komputerowych, który umożliwia wykonanie zrzutu ekranu. Po naciśnięciu tego klawisza zawartość aktualnie wyświetlanego ekranu zostaje skopiowana do Schowka systemowego. Użytkownicy mogą następnie wkleić ten obraz do dowolnego programu, który obsługuje wklejanie obrazów, takiego jak edytor graficzny, dokument tekstowy czy prezentacja. Przykładowo, po wykonaniu zrzutu ekranu można otworzyć program Paint, a następnie użyć skrótu Ctrl + V, aby wkleić zrzut i zapisać go jako plik graficzny. Używanie klawisza Print Screen jest praktycznym rozwiązaniem w codziennej pracy komputerowej, umożliwiając szybkie dzielenie się wizualną informacją, tworzenie dokumentacji oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych. Dobrym standardem jest również używanie kombinacji klawiszy Alt + Prt Sc, co pozwala na skopiowanie jedynie aktywnego okna, a nie całego ekranu, co bywa bardziej użyteczne w kontekście pracy z wieloma otwartymi aplikacjami.

Pytanie 20

Jakie formaty zapisu są używane do archiwizacji i kompresji danych?

A. PSD, RAR, AIFF
B. PSD, RAR, TAR
C. 7Z, OGG, TAR
D. 7Z, RAR, ZIP
Odpowiedź 7Z, RAR, ZIP jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty plików są powszechnie stosowane do archiwizacji i kompresji danych. Format 7Z, wprowadzony przez program 7-Zip, charakteryzuje się wysokim współczynnikiem kompresji, co czyni go idealnym do przechowywania dużych zbiorów danych. RAR to format, który oferuje bogate możliwości kompresji i jest często wykorzystywany do przesyłania plików przez internet. ZIP, z kolei, jest jednym z najstarszych i najczęściej używanych formatów, wspieranym przez wiele systemów operacyjnych i aplikacji. Te formaty są zgodne z różnorodnymi algorytmami kompresji oraz standardami branżowymi, co ułatwia ich zastosowanie w codziennych operacjach związanych z zarządzaniem plikami. Na przykład, kompresując plik w formacie ZIP, użytkownik może zmniejszyć jego rozmiar, co pozwala na oszczędność miejsca na dysku oraz ułatwia przesyłanie plików przez e-mail. Dlatego wybór odpowiednich formatów archiwizacji jest kluczowy dla efektywnego zarządzania danymi.

Pytanie 21

Które z poniższych urządzeń nie wprowadza cyfrowego obrazu bezpośrednio do komputera?

A. Cyfrowej kamery video
B. Analogowego aparatu fotograficznego
C. Skanera bębnowego
D. Interaktywnego ekranu tabletu
Analogowy aparat fotograficzny, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych urządzeń, nie generuje obrazu cyfrowego, który mógłby być bezpośrednio przesyłany do komputera. Aparaty analogowe rejestrują obraz na kliszy fotograficznej, co oznacza, że do uzyskania obrazu cyfrowego konieczne jest jego zeskanowanie lub cyfryzacja w innym procesie. Proces ten może odbywać się za pomocą skanera, jednak wymaga dodatkowych działań, aby przenieść obraz do formatu cyfrowego. W praktyce, aby wykorzystać zdjęcia z analogowego aparatu w środowisku cyfrowym, konieczne jest ich przetwarzanie przez odpowiednie urządzenia, co wpływa na efektywność pracy w branży fotograficznej i kreatywnej. Standardy jakościowe skanowania i cyfryzacji obrazów analogowych są kluczowe, aby zachować detale i jakość zdjęć, co jest szczególnie istotne w profesjonalnej obróbce zdjęć.

Pytanie 22

Formatami zapisu broszury informacyjnej w postaci publikacji elektronicznej przeznaczonej do wyświetlania w internecie są

A. PDF, EPUB
B. AI, PDF
C. CSV, PSD
D. DWG, EPUB
PDF oraz EPUB to faktycznie najczęściej stosowane formaty przy publikacji broszur informacyjnych w internecie. Format PDF (Portable Document Format) zachowuje oryginalny układ graficzny dokumentu, czcionki, kolory i obrazy bez względu na system operacyjny czy urządzenie użytkownika. To sprawia, że PDF jest wręcz standardem dla wszelkich oficjalnych dokumentów, które muszą wyglądać identycznie u każdego odbiorcy – broszury reklamowe, katalogi firmowe, instrukcje. Z drugiej strony EPUB (Electronic Publication) to format stworzony z myślą o publikacjach elektronicznych typu e-book. Pozwala on na dynamiczne dopasowywanie tekstu do wielkości ekranu, co super się sprawdza na smartfonach, tabletach czy czytnikach e-booków. W praktyce, jeśli chcemy by broszura była czytana na różnych urządzeniach i dostępna szeroko w internecie, to właśnie PDF i EPUB zapewniają największą kompatybilność. Co ciekawe, coraz więcej narzędzi do publikacji online (jak Canva, Adobe InDesign) eksportuje gotowe projekty bezpośrednio do tych formatów, bo są po prostu wygodne i uniwersalne. Moim zdaniem warto znać oba – nie tylko z teorii, ale też praktyki pracy z klientem. PDF do druku i prezentacji, EPUB do czytania na urządzeniach mobilnych. To taki branżowy must-have.

Pytanie 23

W którym typie plików liczba zapamiętanych kolorów nie przekracza 256?

A. GIF
B. CDR
C. EPS
D. JPG
Format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych formatów graficznych, który obsługuje do 256 kolorów w palecie. Ograniczenie to wynika z zastosowania metody kompresji bezstratnej, która efektywnie sprawdza się w przypadku obrazów o ograniczonej liczbie kolorów, takich jak grafiki komputerowe, animacje czy ikony. Dzięki temu GIF jest często wykorzystywany w sieci do tworzenia prostych animacji oraz grafik o niskiej głębi kolorów. Przykłady zastosowania GIF obejmują animacje na stronach internetowych, emotikony oraz postacie w grach. W kontekście standardów branżowych, GIF jest powszechnie akceptowany przez przeglądarki internetowe i aplikacje, co czyni go wszechstronnym narzędziem w projektowaniu graficznym. W przeciwieństwie do innych formatów, takich jak JPG, który obsługuje miliony kolorów, GIF jest bardziej optymalny w przypadku mniejszych, prostszych grafik, gdzie nie ma potrzeby używania pełnej palety kolorów. Warto również zauważyć, że GIF jest formatem, który pozwala na zachowanie przezroczystości, co dodatkowo zwiększa jego użyteczność w projektach graficznych.

Pytanie 24

Jakie formaty graficzne są odpowiednie do zapisu prostych animacji rysunkowych przeznaczonych do multimedialnych prezentacji?

A. GIF89a i TIFF
B. GIF89a oraz SVG
C. TIFF bądź BMP
D. JPG albo SVG
No i super, że wybrałeś GIF89a albo SVG! Te formaty są naprawdę fajne, bo pozwalają na zapisanie animacji. GIF89a to jakby ulepszona wersja GIF-a, która dodaje możliwość pokazywania animacji z sekwencją klatek. To dlatego jest tak często używany w internecie, na przykład do animacji w prezentacjach czy różnego rodzaju ruchomych elementów na stronach. Prosto się go używa w różnych programach, co czyni go takim uniwersalnym narzędziem. Z kolei SVG to format wektorowy, który daje możliwość robienia animacji za pomocą CSS i JavaScript. To ma sens, bo animacje w SVG są bardziej elastyczne i można je skalować, co dzisiaj jest mega ważne w aplikacjach internetowych. Jak używasz tych formatów w multimediach, to wszystko wygląda świetnie i łatwo dostosowuje się do różnych urządzeń. Na przykład, GIF-y mogą być używane w PowerPointach do animacji wykresów, a SVG w interaktywnych aplikacjach mobilnych.

Pytanie 25

Zauważalne zmniejszenie rozmiaru plików prezentacji multimedialnej można osiągnąć poprzez dodanie do nich

A. ograniczonej palety kolorów
B. zdjęć w formacie TIFF
C. czcionki bezszeryfowej
D. zdjęć w formacie JPEG
Zastosowanie zdjęć zapisanych w formacie JPEG w prezentacjach multimedialnych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania wielkością plików. JPEG to format stratny, co oznacza, że podczas kompresji obrazu następuje redukcja jakości, ale w zamian za to uzyskuje się znacznie mniejsze rozmiary plików. Dzięki temu prezentacje mogą być łatwiej przesyłane, przechowywane i wyświetlane na różnych urządzeniach, co jest szczególnie ważne w kontekście e-learningu i prezentacji online. JPEG jest powszechnie stosowany w branży, ponieważ większość narzędzi do edycji obrazów oraz programów do tworzenia prezentacji obsługuje ten format. Przykładowo, użycie zdjęć JPEG zamiast TIFF (który jest formatem bezstratnym) może zmniejszyć rozmiar obrazów nawet o 90%, co znacząco wpływa na ogólną pojemność pliku prezentacji. W praktyce, dobierając odpowiedni format graficzny, warto kierować się nie tylko jakością, ale również funkcjonalnością i wydajnością prezentacji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu multimediów.

Pytanie 26

W programach do edycji grafiki rastrowej nie występują

A. filtry fotograficzne
B. mieszanie kanałów
C. filtry artystyczne
D. kanał lewy i prawy
Odpowiedź "kanał lewy i prawy" jest poprawna, ponieważ w kontekście oprogramowania do obróbki grafiki rastrowej nie używa się pojęcia kanałów lewego i prawego. W grafice rastrowej zazwyczaj operujemy na kanałach kolorów, takich jak czerwony, zielony i niebieski (RGB) lub na skali szarości, a także ewentualnie na kanale alfa, który odpowiada za przezroczystość. Filtry artystyczne, filtry fotograficzne oraz mieszanie kanałów to powszechnie stosowane techniki w obróbce grafiki, które pozwalają na manipulację obrazem. Na przykład, filtry artystyczne mogą być używane do nadawania zdjęciom efektu obrazu malarskiego, podczas gdy filtry fotograficzne, takie jak rozmycie gaussowskie, mogą pomóc w wygładzaniu obrazu. Mieszanie kanałów to technika, w której różne kanały kolorów są łączone, aby uzyskać pożądany efekt wizualny. Te metody są fundamentalnymi narzędziami w pracy grafików i fotografów, umożliwiając im tworzenie bardziej wyrafinowanych i estetycznych obrazów.

Pytanie 27

Proces wykonywania próbnych odbitek, które mają na celu symulację jakości reprodukcji, określa się mianem

A. impozycją
B. kalibracją
C. próbkowaniem obrazu
D. proofingiem
Proofing to taki proces robienia próbnych odbitek, żeby sprawdzić, jak będzie wyglądał ostateczny produkt przed masową produkcją. Te odbitki są mega ważne, bo pozwalają ocenić kolory, detale i ogólny wygląd. W branży poligraficznej to absolutny must-have, bo jakość druku to podstawa. Dzięki proofingowi można jeszcze przed wydrukiem poprawić ewentualne błędy, co oszczędza czas i kasę na poprawki. W dzisiejszych czasach mamy cyfrowy proofing, który lepiej odwzorowuje kolory dzięki nowoczesnym technologiom zarządzania kolorem. Są takie standardy jak FOGRA czy GRACoL, które mówią, jak to wszystko powinno wyglądać, co jest ważne dla drukarni. Jak proofing jest zrobiony dobrze, to klienci są bardziej zadowoleni, a firma zyskuje dobrą renomę.

Pytanie 28

Na podstawie przedstawionej grafiki wskaż efekt, który został dodany do dźwięku.

Ilustracja do pytania
A. Wahwah.
B. Ściszenie.
C. Zgłośnienie.
D. Echo.
Na tej grafice widzimy bardzo wyraźny efekt ściszenia, czyli tzw. „fade out”. Po tej modyfikacji poziom sygnału stopniowo maleje, aż do zupełnej ciszy na końcu utworu. To dość często spotykana technika w postprodukcji audio – jej głównym celem jest płynne zakończenie nagrania, żeby nie urwać dźwięku nagle, tylko pozwolić mu „zgasnąć”. W branży muzycznej to taki standard, szczególnie w radiach czy produkcji piosenek popowych. Z mojego doświadczenia wynika, że umiejętne korzystanie z tego efektu potrafi uratować miks, gdy końcówka utworu jest chaotyczna albo autor chce wywołać wrażenie oddalającej się muzyki. W programach typu Audacity, Reaper czy nawet w DAW-ach studyjnych, „ściszenie” (fade out) realizujemy z wykorzystaniem narzędzi do automatyzacji głośności lub specjalnych efektów przejścia. Ważne, żeby ściszać dźwięk płynnie, bez nieprzyjemnych skoków, bo to gwarantuje profesjonalny efekt. Zwróć uwagę, że żaden inny efekt dźwiękowy nie daje aż tak charakterystycznego wygaszenia amplitudy sygnału na końcu utworu – echo czy wahwah wprowadzałoby wyraźne modulacje, a zgłośnienie to zupełnie przeciwna operacja.

Pytanie 29

Format pliku GIF pozwala na

A. edycję obiektów wektorowych
B. zapis warstw maskujących oraz warstw przycinających
C. zapis masek warstw oprócz wersji edytowalnych ścieżek
D. publikację animacji w internecie
GIF, czyli Graphics Interchange Format, to taki format, który wszyscy znają, bo świetnie nadaje się do robienia prostych animacji w internecie. Można w nim zapisać kilka obrazków w jednym pliku, co jest mega przydatne. Trzeba jednak pamiętać, że GIF obsługuje tylko do 256 kolorów, więc na bardziej skomplikowane grafiki raczej się nie nadaje. Fajnie, że zachowuje jakość obrazów, dzięki czemu te animacje nie wyglądają źle w sieci. Widzisz je często jako emotikony w social mediach czy krótkie filmiki, które przyciągają wzrok. Jeśli chcesz dodać GIF-a na stronę, to możesz go łatwo wrzucić w HTML. To czyni go bardzo uniwersalnym narzędziem. Od 1987 roku, jak go wymyślili w CompuServe, GIF zyskał wielu fanów i stał się standardem w prostych animacjach w sieci, co tylko pokazuje, jak bardzo jest wszechstronny.

Pytanie 30

Jakie formaty pozwalają na zapis obiektu z zachowaniem przezroczystości tła?

A. BMP, JPEG, PNG, GIF
B. JPEG, PDF, EPS, DOC
C. PNG, TIFF, PDF, GIF
D. SVG, WMF, DOC, TIFF
Odpowiedź 'PNG, TIFF, PDF, GIF' jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty obsługują przezroczystość tła, co oznacza, że pozwalają na zachowanie elementów grafiki bez tła, co jest szczególnie istotne w projektach graficznych. Format PNG (Portable Network Graphics) jest szeroko stosowany w internecie, ponieważ obsługuje zarówno przezroczystość, jak i kompresję bezstratną, co czyni go idealnym wyborem dla obrazów z logotypami czy grafikami wymagającymi precyzyjnych krawędzi. TIFF (Tagged Image File Format) jest często wykorzystywany w profesjonalnej fotografii i druku, a jego zdolność do obsługi przezroczystości czynią go praktycznym formatem dla archiwizacji obrazów. PDF (Portable Document Format) jest używany do tworzenia dokumentów, w których istotne jest zachowanie układu i jakości, a przezroczystość jest ważnym elementem w projektowaniu graficznym. GIF (Graphics Interchange Format) również obsługuje przezroczystość, choć w ograniczonym zakresie, co sprawia, że jest popularny w prostych animacjach i grafikach internetowych. Wybór odpowiedniego formatu jest kluczowy w kontekście optymalizacji plików do różnych zastosowań, co wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe.

Pytanie 31

Które programy komputerowe pozwalają na tworzenie grafiki, którą można skalować bez utraty jakości?

A. Corel PHOTO-PAINT oraz Corel PowerTRACE
B. Adobe Lightroom oraz Adobe Photoshop
C. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
D. Adobe Flash oraz Adobe Bridge
CorelDRAW i Adobe Illustrator to dwa z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki wektorowej, co oznacza, że ich użytkownicy mogą tworzyć obrazy, które można skalować do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która składa się z pikseli, grafika wektorowa opiera się na matematycznych równaniach, co pozwala na zachowanie ostrości i detali niezależnie od wielkości. Przykładem zastosowania grafiki wektorowej może być tworzenie logo, które musi być używane w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Zarówno CorelDRAW, jak i Adobe Illustrator oferują zaawansowane narzędzia do edytowania kształtów, kolorów oraz efektów wizualnych, co sprawia, że są idealne dla grafików pracujących w branży reklamy, projektowania stron internetowych oraz w druku. Ponadto, te programy są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co umożliwia łatwą współpracę z innymi profesjonalistami.

Pytanie 32

Jakiego formatu powinien mieć projekt wideo, aby można go było umieścić w cyfrowych mediach?

A. DWG
B. MP4
C. TIFF
D. EPS
Odpowiedź MP4 jest prawidłowa, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych formatów plików wideo, który jest szeroko stosowany w cyfrowych mediach. Format MP4, oparty na standardzie ISO/IEC 14496-12, pozwala na kompresję wideo przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu, co czyni go idealnym do przesyłania i publikowania w Internecie. Umożliwia on również integrację z dźwiękiem oraz zamieszczanie napisów, co zwiększa jego funkcjonalność. MP4 jest obsługiwany przez większość platform i urządzeń, co sprawia, że jest preferowany przez profesjonalistów w branży filmowej i mediowej. Przykładowo, serwisy takie jak YouTube czy Vimeo zalecają używanie formatu MP4 do przesyłania wideo, co potwierdza jego uniwersalność i dostosowanie do wymogów cyfrowych. Wybierając MP4, użytkownik ma pewność, że jego projekt wideo będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie cyfrowym.

Pytanie 33

W jakim z poniższych programów należy dokonać edycji ścieżki dźwiękowej, która ma być wykorzystana w multimedialnej prezentacji?

A. Movie Marker
B. Adobe Pixel Bender
C. Audacity
D. Ashampoo Burining Studio
Audacity to bezpłatny, otwartoźródłowy program do edycji dźwięku, który jest szeroko stosowany w branży audio. Jego główne funkcje obejmują nagrywanie dźwięku na wielu ścieżkach, edytowanie nagrań, a także dodawanie efektów dźwiękowych. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, użytkownicy mogą łatwo przeprowadzać korekty ścieżek dźwiękowych, co jest kluczowe w kontekście prezentacji multimedialnych. Na przykład, audycje radiowe, podcasty oraz filmy wideo wymagają starannej edycji dźwięku, aby zapewnić wysoką jakość audio. W przypadku prezentacji multimedialnych, odpowiednia korekta dźwięku zapewnia, że przekaz jest zrozumiały i przyjemny dla odbiorcy. Audacity wspiera również różne formaty plików dźwiękowych, umożliwiając łatwą integrację z innymi narzędziami multimedialnymi. Używając tego programu, można dostosować głośność, wyciąć niepożądane fragmenty oraz zastosować efekty, co w efekcie poprawia odbiór całej prezentacji.

Pytanie 34

Aplikacje służące do synchronizacji dźwięku z filmem to

A. Audacity, Movie Maker
B. Corel Draw, Adobe Premiere
C. Adobe Illustrator, Corel Draw
D. Adobe Premiere, Movie Maker
Odpowiedź oprogramowanie Adobe Premiere i Movie Maker jest prawidłowa, ponieważ oba te programy są powszechnie stosowane do synchronizacji audio z wideo. Adobe Premiere to profesjonalne narzędzie do edycji wideo, które oferuje zaawansowane funkcje synchronizacji ścieżek dźwiękowych z obrazem, w tym możliwość automatycznego dopasowania dźwięku do obrazu za pomocą funkcji 'merge clips'. Użytkownicy mogą pracować z wieloma ścieżkami audio i wideo, co pozwala na szczegółowe dostosowanie synchronizacji. Movie Maker, chociaż mniej zaawansowany, również umożliwia podstawową synchronizację dźwięku z obrazem, co czyni go odpowiednim narzędziem dla początkujących użytkowników. Przykładem zastosowania Adobe Premiere może być produkcja filmów reklamowych, w których kluczowe jest precyzyjne dopasowanie dźwięku do wizualizacji, co znacznie zwiększa jakość finalnego produktu. W kontekście branżowych standardów, oba programy są zgodne z najlepszymi praktykami edycji wideo, co czyni je odpowiednimi wyborami w pracy nad projektami multimedialnymi.

Pytanie 35

Jaki format należy zastosować do kompresji materiałów wideo?

A. RealAudio
B. MPEG
C. JPEG
D. MP3
Odpowiedź z formatem MPEG jest jak najbardziej na miejscu, bo to standard, który zajmuje się kompresją filmów. MPEG, czyli Moving Picture Experts Group, to organizacja, która wymyśla zasady dla kompresji i przesyłania multimediów. Format MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 znajdziesz wszędzie: w streamingu, telewizji, a nawet na DVD. Dzięki MPEG można zmniejszyć wielkość plików wideo, co jest mega ważne gdy chodzi o przechowywanie i wysyłanie filmów. No i dzięki temu można szybciej przesyłać dane przez sieci, co wszystkim ułatwia życie. W praktyce format MPEG używany jest w serwisach wideo, jak YouTube, i w produkcji filmowej, gdzie trzeba zachować dobrą jakość obrazu, jednocześnie zmniejszając rozmiar pliku. Co ważne, MPEG obsługuje różne poziomy kompresji, więc jest wszechstronny w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 36

Obraz nie może być wprowadzony bezpośrednio do komputera z

A. analogowego aparatu fotograficznego.
B. cyfrowej kamery video.
C. skanera bębnowego.
D. interaktywnego ekranu tabletu.
Odpowiedź dotycząca analogowego aparatu fotograficznego jako źródła obrazu, które nie może być bezpośrednio wprowadzone do komputera, jest poprawna. Analogowe aparaty fotograficzne rejestrują obrazy na filmie, który musi być najpierw wywołany i zeskanowany, aby można było uzyskać cyfrowy obraz. W przeciwieństwie do tego, cyfrowe kamery video, interaktywne ekrany tabletów i skanery bębnowe mają wbudowane mechanizmy do natychmiastowego przesyłania obrazów do komputera. Przykładowo, w przypadku cyfrowych kamer video, obrazy są rejestrowane w formacie cyfrowym i mogą być bezpośrednio przenoszone do systemu komputerowego przez port USB lub przez karty pamięci. W kontekście standardów branżowych, warto zaznaczyć, że proces cyfryzacji obrazów z aparatów analogowych wymaga zastosowania odpowiednich technik skanowania oraz edytowania, aby uzyskać jakość porównywalną z bezpośrednio zarejestrowanymi cyfrowymi zdjęciami. Dlatego zrozumienie różnic między technologiami jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania narzędzi fotograficznych w pracy.

Pytanie 37

Jakie formaty wykorzystują cyfrowe aparaty do zapisu zdjęć?

A. BMP, GIF
B. JPEG, RAW
C. PNG, PSD
D. XCF, TIFF
Odpowiedź 'JPEG, RAW' jest poprawna, ponieważ oba te formaty są powszechnie stosowane w cyfrowych aparatach fotograficznych do zapisywania zdjęć. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest najbardziej popularnym formatem graficznym, który kompresuje zdjęcia w sposób lossy, co oznacza, że część danych jest tracona w celu zmniejszenia rozmiaru pliku. JPEG jest idealny do użycia w aplikacjach internetowych oraz w sytuacjach, gdzie rozmiar pliku ma kluczowe znaczenie, np. w przesyłaniu zdjęć przez e-mail czy publikowaniu ich w sieci. Z drugiej strony, format RAW to niestracony format, który przechowuje wszystkie informacje z matrycy aparatu, co pozwala na bardziej elastyczne edytowanie zdjęć w postprodukcji. Umożliwia to zachowanie większej ilości szczegółów i lepszą kontrolę nad parametrami, takimi jak ekspozycja czy balans bieli. W profesjonalnym fotografowaniu, wybór formatu RAW jest często preferowany, ponieważ daje większą swobodę w edycji. Użycie obu tych formatów - JPEG do codziennych zastosowań oraz RAW do bardziej wymagających projektów - jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej.

Pytanie 38

Aby wyświetlić plik FLA w sieci, należy go przekonwertować na format

A. JPG
B. SWF
C. GIF
D. TIFF
Odpowiedź SWF jest prawidłowa, ponieważ pliki FLA są natywnymi plikami projektu używanymi w oprogramowaniu Adobe Animate (dawniej Flash Professional). Głównym celem konwersji pliku FLA do formatu SWF jest umożliwienie wyświetlenia zawartości animacji w przeglądarkach internetowych. Format SWF (Shockwave Flash) jest skompresowanym plikiem, który zawiera wszystkie elementy animacji, w tym grafikę, dźwięki i interaktywność, co czyni go idealnym do wykorzystania w sieci. Ponadto SWF jest standardem stosowanym w branży do publikowania treści multimedialnych, co zapewnia szeroką kompatybilność z różnymi platformami i urządzeniami. Przykładem zastosowania może być stworzenie interaktywnej gry online lub animacji promocyjnej, które są następnie osadzane na stronach internetowych. SWF również wspiera różnorodne działania, takie jak animacje wektorowe oraz skrypty ActionScript, co daje twórcom dużą elastyczność w projektowaniu angażujących treści. Warto dodać, że z uwagi na postępujące wycofywanie wsparcia dla technologii Flash, zaleca się rozważenie alternatywnych formatów, takich jak HTML5, które zyskują na popularności w tworzeniu animacji internetowych.

Pytanie 39

Który efekt dźwiękowy zastosowano w programie Audacity do sygnału akustycznego, jeżeli przebieg czasowy sygnału przed zmianą przedstawiono na rysunku przed zastosowaniem efektu a po zmianie na rysunku po zastosowaniu efektu?

Ilustracja do pytania
A. Efekt stopniowe ściszanie dźwięku
B. Efekt zmień tempo
C. Efekt wzmocnienia siły głosu bas i sopran
D. Efekt stopniowe wzmacnianie dźwięku
Efekt stopniowego ściszania dźwięku to naprawdę ważna technika w produkcji audio. Można go wykorzystać na różne sposoby, na przykład przy miksowaniu muzyki czy tworzeniu efektów dźwiękowych w filmach. Jak spojrzysz na przebieg czasowy sygnału, to zauważysz, że amplituda sygnału maleje z czasem, co daje fajne, płynne przejście do ciszy. To jest przydatne, zwłaszcza gdy kończysz utwór muzyczny, bo takie wygaszanie dźwięku wprowadza słuchacza w nastrój zamknięcia. W miksie dźwięku, jeśli używasz efektów ściszenia zgodnie z zasadami dynamiki, możesz osiągnąć bardziej harmonijne brzmienie i zrobić więcej miejsca dla innych instrumentów. Tylko pamiętaj, żeby nie przesadzić z tymi efektami, bo można stracić jakość dźwięku.

Pytanie 40

Wskaż formaty plików, które można modyfikować w programie Audacity?

A. MP3, FLAC, WAV
B. MPEG, ZIP, DJVU
C. JPEG, SWF, TIFF
D. AI, AIFF, AVI
Odpowiedź MP3, FLAC, WAV jest poprawna, ponieważ są to formaty plików dźwiękowych, które są wspierane przez program Audacity, służący do edytowania audio. MP3 to popularny format skompresowanego dźwięku, który umożliwia łatwe przechowywanie i odtwarzanie muzyki, a także udostępnianie plików z minimalną utratą jakości. FLAC (Free Lossless Audio Codec) jest formatem bezstratnym, co oznacza, że zachowuje pełną jakość dźwięku, co czyni go idealnym dla audiofilów oraz profesjonalnych nagrań. WAV (Waveform Audio File Format) to format opracowany przez Microsoft i IBM, który często jest używany w produkcji audio, ponieważ oferuje wysoką jakość dźwięku bez kompresji. Używanie tych formatów w Audacity pozwala na pełną edycję, taką jak cięcie, łączenie oraz stosowanie efektów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży audio. Przykładowo, edytowanie utworu w formacie WAV może być przydatne w studiu nagraniowym, gdzie zachowanie jakości jest kluczowe.