Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 30 października 2025 21:45
  • Data zakończenia: 30 października 2025 22:21

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę może być wydłużony do 10 godzin nie częściej niż

A. dwa razy w tygodniu
B. dwa razy w miesiącu
C. trzy razy w tygodniu
D. trzy razy w miesiącu
Odpowiedź "dwa razy w tygodniu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym w Unii Europejskiej, kierowcy mogą przedłużać dzienny czas prowadzenia pojazdu do maksymalnie 10 godzin, ale tylko dwa razy w tygodniu. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której kierowca transportu towarowego, mimo standardowego limitu 9 godzin jazdy, musi zrealizować dłuższy kurs z powodu nagłej potrzeby dostarczenia towaru. W takich przypadkach, aby zapewnić zgodność z przepisami, kierowca powinien zaplanować te dodatkowe jazdy tak, aby nie przekroczyć limitu dwóch razy na tydzień. Dobre praktyki w branży transportowej obejmują staranne planowanie trasy i harmonogramu pracy kierowcy, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy i odpoczynku, a także unikanie ryzyka nadmiernego zmęczenia, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Warto również zaznaczyć, że przestrzeganie tych przepisów jest monitorowane przez inspektoraty ruchu drogowego oraz systemy tachografów, które rejestrują czas jazdy i odpoczynku kierowców.

Pytanie 2

Firma zajmująca się transportem wynajęła 2 podnośniki na 4 dni i poniosła wydatki w wysokości 1 600 zł. Jaką kwotę należy uiścić za 1 dzień korzystania z jednego podnośnika?

A. 800 zł
B. 600 zł
C. 400 zł
D. 200 zł
Aby obliczyć opłatę za 1 dzień użytkowania jednego podnośnika, należy najpierw ustalić całkowity koszt wynajmu obu podnośników. W tym przypadku wynosi on 1 600 zł za 4 dni. Całkowity koszt wynajmu należy podzielić przez liczbę dni wynajmu oraz przez liczbę podnośników. Obliczenia wyglądają następująco: 1 600 zł / 4 dni = 400 zł za dzień za oba podnośniki, a następnie 400 zł / 2 podnośniki = 200 zł za dzień za jeden podnośnik. Taki sposób obliczania kosztów jest zgodny z powszechnymi praktykami w branży wynajmu sprzętu, gdzie ważne jest zrozumienie całkowitych wydatków oraz umiejętność ich rozkładu na jednostkowe stawki. Przedsiębiorstwa często stosują podobne metody kalkulacji kosztów, aby lepiej planować budżet i wydatki związane z wynajmem. Warto również zaznaczyć, że kalkulacja ta jest istotna nie tylko dla wynajmujących, ale także dla osób planujących długoterminowe projekty, gdzie zrozumienie kosztów jednostkowych może pomóc w optymalizacji wydatków.

Pytanie 3

System GSM-R to cyfrowy system komunikacyjny stworzony w celu umożliwienia kontaktu pomiędzy pracownikami przedsiębiorstw związanych z transportem

A. morskim
B. drogowym
C. lotniczym
D. kolejowym
GSM-R to fajne rozwiązanie dla kolei, które zostało stworzone specjalnie z myślą o potrzebach tego sektora. Dzięki temu systemowi, pracownicy kolejowi, tacy jak maszynisci czy dyżurni ruchu, mogą łatwo się komunikować. To bardzo ważne, bo poprawia bezpieczeństwo i organizację w ruchu pociągów. GSM-R ma różne funkcje, jak np. przesyłanie wiadomości w czasie rzeczywistym, co naprawdę pomaga w codziennej pracy. Warto też wspomnieć, że ten system jest zgodny z międzynarodowymi standardami, co pozwala mu działać w różnych krajach i u różnych operatorów. Z mojego doświadczenia, to naprawdę efektywne rozwiązanie, które przyczynia się do lepszej koordynacji na torach.

Pytanie 4

W magazynie trzeba rozładować 375 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Średni czas transportu jednego wózka wynosi 4 minuty. Wózek może przewieźć jednorazowo jedną pjł. Magazyn dysponuje trzema wózkami widłowymi, a planuje wynająć jeszcze dwa. Koszt wynajmu jednego wózka widłowego na godzinę to 125,00 zł. Oblicz koszt wynajmu dwóch wózków, zakładając, że wszystkie wózki będą pracować w równym stopniu.

A. 1 250,00 zł
B. 1 000,00 zł
C. 625,00 zł
D. 375,00 zł
Aby obliczyć koszt wynajmu dwóch wózków widłowych, musimy najpierw określić, ile czasu każdy wózek spędzi na rozładunku 375 paletowych jednostek ładunkowych. Cykl transportowy jednego wózka trwa średnio 4 minuty, co oznacza, że jeden wózek potrzebuje 1500 minut, aby rozładować wszystkie jednostki. Przy trzech wózkach czas ten skraca się do 500 minut, a przy wynajęciu dodatkowych dwóch wózków, łącznie pięć wózków będzie pracować równolegle, co pozwoli na skrócenie czasu rozładunku do 300 minut. Przy pełnym wykorzystaniu wózków przez 5 godzin (300 minut), każdy wózek wykonuje równą część pracy. Koszt wynajmu jednego wózka to 125,00 zł za godzinę, co oznacza, że wynajmując dwa wózki przez 5 godzin, całkowity koszt wyniesie 2 wózki x 125,00 zł/godzinę x 5 godzin = 1250,00 zł. Takie zrozumienie kosztów wynajmu wózków widłowych jest kluczowe w zarządzaniu operacjami magazynowymi, co pozwala na efektywne planowanie budżetu oraz zasobów w branży logistycznej.

Pytanie 5

Firma transportowa ma za zadanie dowieźć ładunek o wartości 50 000,00 zł do klienta oddalonego o 300 km. Stawka netto za wykonanie usługi wynosi 3,00 zł/km. Koszt transportu ładunku jest zwiększony o koszt ubezpieczenia, który wynosi 0,2% wartości ładunku. Jaką wartość brutto ma usługa, jeżeli podlega 23% VAT?

A. 900,00 zł
B. 1 230,00 zł
C. 1 800,00 zł
D. 1 000,00 zł
Aby obliczyć wartość brutto usługi transportowej, należy najpierw ustalić całkowity koszt przewozu. Stawka netto za usługę wynosi 3,00 zł/km, a odległość do pokonania to 300 km, co daje 900,00 zł (3,00 zł/km * 300 km). Następnie dodajemy koszt ubezpieczenia, który wynosi 0,2% wartości ładunku. Wartość ładunku wynosi 50 000,00 zł, więc koszt ubezpieczenia wyniesie 100,00 zł (0,2% * 50 000,00 zł). Łączny koszt usługi wynosi zatem 1000,00 zł (900,00 zł + 100,00 zł). Gdy mamy już koszt usługi netto, możemy obliczyć wartość brutto, dodając 23% VAT. Obliczenie VAT daje 230,00 zł (23% z 1 000,00 zł), a więc całkowita wartość brutto usługi wynosi 1 230,00 zł (1 000,00 zł + 230,00 zł). Wartości te są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie wyceny usług transportowych i uwzględniają zarówno koszty bezpośrednie, jak i pośrednie, co jest kluczowe w zarządzaniu kosztami w branży transportowej.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Regulacje dotyczące międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych określa konwencja

A. ADN
B. ATP
C. AGC
D. ADR
Odpowiedź ATP odnosi się do europejskiej konwencji dotyczącej transportu towarów wrażliwych na zmiany temperatury, w tym żywności szybko psującej się, która zapewnia odpowiednie standardy przewozu tych artykułów. Konwencja ATP, czyli 'Accord Transport Perissable', została ustanowiona, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz jakość transportu produktów, które wymagają kontrolowanej temperatury, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego. Przykładem zastosowania ATP jest transport świeżych owoców i warzyw, które muszą być przewożone w odpowiednich warunkach chłodniczych, aby zminimalizować ryzyko psucia się. Konwencja ta reguluje zarówno konstrukcję pojazdów chłodni, jak i warunki ich eksploatacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej. Dzięki przestrzeganiu norm ATP, firmy transportowe mogą zyskać zaufanie klientów, a także uniknąć strat wynikających z nieodpowiedniego przewozu towarów, co jest niezwykle istotne w kontekście globalnej wymiany handlowej.

Pytanie 8

Odbiorca wskazany w krajowym samochodowym liście przewozowym potwierdza przyjęcie towaru na egzemplarzu zwanym

A. wtórnikiem dokumentu przewozowego
B. grzbietem dokumentu przewozowego
C. oryginałem dokumentu przewozowego
D. cedułą dokumentu przewozowego
Odpowiedzi, które wskazują na oryginał listu przewozowego, grzbiet listu przewozowego czy wtórnik listu przewozowego, są oparte na niewłaściwym zrozumieniu roli dokumentacji w procesie transportowym. Oryginał listu przewozowego to dokument, który jest wydawany nadawcy i służy jako jego potwierdzenie zlecenia transportu. Odbiorca natomiast nie może potwierdzić odbioru towaru na oryginale, gdyż ten dokument pozostaje w posiadaniu nadawcy. Grzbiet listu przewozowego odnosi się do tyłu dokumentu, który zazwyczaj nie zawiera miejsca na potwierdzenie odbioru przez odbiorcę, co czyni go również niewłaściwym wyborem. Wtórnik listu przewozowego jest kopią oryginału, która nie jest przeznaczona do potwierdzania odbioru, a raczej do celów archiwalnych. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru tych odpowiedzi, jest dezinformacja dotycząca funkcji poszczególnych egzemplarzy dokumentów w procesie spedycji. W praktyce, ceduła jest jedynym dokumentem, który jest przeznaczony do potwierdzania odbioru towaru, co jest kluczowe dla zachowania przejrzystości i odpowiedzialności w transporcie.

Pytanie 9

Do atutów rynku usług transportu i spedycji możemy zaliczyć

A. rozbudowany zasób istniejących sieci, węzłów i terminali drogowych
B. niska konkurencja wśród przewoźników lotniczych i morskich
C. liczne wąskie gardła w przepływie towarów
D. wysoki poziom zużycia infrastruktury transportowej
Poprawna odpowiedź odnosi się do dużego zasobu istniejących sieci, węzłów i terminali drogowych, które są kluczowe dla efektywności rynku usług transportowo-spedycyjnych. Te elementy infrastruktury umożliwiają sprawne zarządzanie przepływem towarów, minimalizując czas transportu oraz koszty operacyjne. Na przykład, dobrze rozwinięta sieć drogowa pozwala na szybkie przemieszczanie się pojazdów, co jest istotne w logistyce just-in-time. Firmy spedycyjne i transportowe korzystają z technologii zarządzania flotą, aby optymalizować trasy i redukować zużycie paliwa, co jest możliwe dzięki istnieniu odpowiednich węzłów i terminali. Dodatkowo, standardy branżowe, takie jak ISO 9001 w zarządzaniu jakością, podkreślają znaczenie efektywnej infrastruktury dla zapewnienia wysokiej jakości usług. Wzrost liczby terminali i punktów przeładunkowych sprzyja również większej konkurencyjności na rynku, co prowadzi do innowacji i poprawy jakości świadczonych usług. Tego rodzaju zasoby są fundamentalne dla rozwoju zrównoważonego transportu, który odpowiada na potrzeby współczesnego rynku.

Pytanie 10

Jaka będzie cena netto jednostkowa przewozu towaru na dystans 1 km, jeśli przewoźnik wystawił fakturę na kwotę 861,00 zł brutto za przewóz towaru na odległość 200 km, a usługa ta podlega 23% stawce VAT?

A. 3,50 zł
B. 2,50 zł
C. 5,30 zł
D. 4,30 zł
Aby obliczyć cenę jednostkową netto przewozu ładunku na odległość 1 km, musimy najpierw ustalić wartość netto faktury. Kwota brutto 861,00 zł obejmuje 23% VAT, co oznacza, że wartość netto można obliczyć, dzieląc kwotę brutto przez 1,23. Po obliczeniu otrzymujemy kwotę netto równą 700,00 zł. Następnie, aby znaleźć cenę jednostkową netto na 1 km, dzielimy wartość netto przez liczbę kilometrów, czyli 200 km. Wówczas cena jednostkowa netto wynosi 700,00 zł / 200 km = 3,50 zł/km. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być tworzenie ofert przewozowych, które muszą uwzględniać stawki netto, aby prawidłowo oszacować koszty dla klientów i uniknąć kłopotów z naliczaniem podatków. Zrozumienie tej kalkulacji jest kluczowe w branży logistycznej, gdzie precyzyjne wyliczenia wpływają na rentowność usług.

Pytanie 11

Oblicz minimalną liczbę wagonów Sgs niezbędnych do przewozu 10 kontenerów 40′ o wymiarach 12,2 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.) i 10 kontenerów 20′ o wymiarach 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.).

Dane techniczne wagonu Sgs
długość [mm]19 900
długość ładunkowa [mm]18 600
wysokość [mm]1 251
powierzchnia ładunkowa [m²]51
masa własna [kg]22 000
granica obciążenia [t]58
A. 8 wagonów.
B. 15 wagonów.
C. 10 wagonów.
D. 9 wagonów.
Odpowiedzi 9, 15 i 8 wagonów są błędne ze względu na niewłaściwe rozumienie zasad transportu kontenerowego. Wybierając 9 wagonów, zakłada się, że możliwe jest załadowanie mniejszej liczby wagonów niż faktyczna liczba wymaganych dla kontenerów 40′, co jest niemożliwe. Każdy kontener 40′ wymaga osobnego wagonu, a ich łączna liczba wynosi 10. Z kolei odpowiedź na 15 wagonów sugeruje, że istnieje potrzeba posiadania dodatkowych wagonów, co nie jest uzasadnione w kontekście podanych wymiarów kontenerów i ich liczby. W transportach multimodalnych, gdzie często transportuje się kontenery różnej długości, kluczowe jest zrozumienie, że załadunek nie może być zrealizowany w sposób, który zagraża stabilności lub bezpieczeństwu przewożonego ładunku. Typowymi błędami myślowymi, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, są niedoszacowanie przestrzeni potrzebnej na jeden kontener lub nieprawidłowe założenie o możliwości łączenia kontenerów o różnych rozmiarach na tych samych wagonach. W rzeczywistości każdy typ kontenera ma swoje określone wymagania dotyczące transportu, co czyni te odpowiedzi niewłaściwymi w praktyce.

Pytanie 12

Kontener to środek transportu, którego pojemność wynosi przynajmniej

A. 30,0 m3
B. 1,0 m3
C. 0,1 m3
D. 10,0 m3
Wybór odpowiedzi 10,0 m3, 0,1 m3 lub 30,0 m3 jest błędny, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistych definicji i standardów dotyczących pojemności kontenerów. Kontenery o pojemności 10,0 m3 są zdecydowanie większe od minimalnych wymagań, co sprawia, że ich użycie w kontekście tego pytania jest nieadekwatne. Z kolei pojemność 0,1 m3 jest zbyt mała, by mogła być uznawana za kontener w kontekście transportu, ponieważ nie spełnia kryteriów minimalnych. Zwykłe jednostki transportowe, takie jak skrzynie czy palety, mogą mieć mniejsze pojemności, ale nie są to kontenery w sensie technicznym. Wybór kontenera o pojemności 30,0 m3 również nie jest trafny, ponieważ przekracza ono wymagania minimalne i nie jest zgodne z definicją kontenera jako jednostki transportowej. W praktyce, termin 'kontener' odnosi się do standaryzowanych jednostek, które są stosowane w transportach intermodalnych, a ich pojemność powinna być dostosowana do specyficznych potrzeb transportowych. Zrozumienie tych definicji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchami dostaw oraz dla optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

W firmie zatrudnionych jest 5 pracowników. Codzienny czas pracy każdego z nich wynosi 8 godzin. W tym czasie przysługuje im 24 minutowa przerwa. Jaki jest dzienny współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy wszystkich zatrudnionych?

A. 95%
B. 85%
C. 75%
D. 65%
Aby obliczyć dzienny współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy wszystkich pracowników, należy uwzględnić całkowity czas pracy oraz czas przerw. Każdy z pięciu pracowników pracuje 8 godzin dziennie, co przekłada się na 40 godzin pracy dla całego zespołu. Następnie, uwzględniając 24-minutową przerwę dla każdego pracownika, całkowity czas przerw wynosi 120 minut (5 pracowników x 24 minuty). Przerwy te muszą być przeliczone na godziny, co daje 2 godziny. Zatem efektywny czas pracy wynosi 38 godzin (40 godzin - 2 godziny przerw). Aby obliczyć współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy, należy podzielić efektywny czas pracy przez całkowity czas pracy i pomnożyć przez 100%, co daje 95% (38 godzin/40 godzin x 100%). Taki sposób analizy jest zgodny z dobrymi praktykami zarządzania czasem pracy, które podkreślają konieczność optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacji.

Pytanie 15

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do zapisu czasu pracy kierowcy oraz zadań, które wykonuje?

A. tempomat
B. tachograf
C. nawigacja GPS
D. lokalizator GPS
Tachograf to urządzenie służące do rejestracji czasu pracy kierowcy oraz czynności związanych z prowadzeniem pojazdu. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie i archiwizowanie danych dotyczących czasu jazdy, przerw oraz odpoczynku kierowców zgodnie z normami regulującymi czas pracy w transporcie drogowym. Przykładowo, tachografy cyfrowe umożliwiają automatyczne zapisywanie tych informacji na karcie kierowcy oraz w pamięci urządzenia, co ułatwia kontrolę i audyty przez organy nadzoru. Dodatkowo, tachografy są zgodne z regulacjami europejskimi, które nakładają obowiązek ich stosowania na kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony. Użycie tachografów przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, eliminując nadmierne zmęczenie kierowców oraz zapewniając właściwe przestrzeganie przepisów o czasie pracy.

Pytanie 16

Kierowca auta transportującego żywność w temperaturze kontrolowanej powinien dysponować ważnym oryginałem

A. instrukcji transportu
B. świadectwa homologacji
C. certyfikatu ADR
D. certyfikatu ATP
Certyfikat ATP (Accord Transport Perissable) to naprawdę ważny dokument. Potwierdza, że twój pojazd, który transportuje żywność w chłodniach, spełnia wszystkie normy techniczne i sanitarno-epidemiologiczne. Bez tego certyfikatu nie możesz przewozić żywności w warunkach, które wymagają szczególnej uwagi. Dlaczego to takie istotne? Bo zabezpiecza to produkty spożywcze, żeby nie straciły swoich wartości odżywczych ani nie stały się niebezpieczne dla zdrowia. Na przykład, transportując świeże owoce i warzywa, musisz utrzymywać konkretną temperaturę, żeby się nie zepsuły. Mając aktualny certyfikat ATP, masz pewność, że pojazd przeszedł wszelkie kontrole i jest gotowy do przewozu delikatnych produktów. Poza tym, przedsiębiorcy w branży transportowej mogą zyskać zaufanie klientów i unikać problemów prawnych związanych z przepisami dotyczącymi transportu żywności.

Pytanie 17

Wymienione w przepisach wyposażenie dotyczy środków transportu drogowego przewożących

Załącznik B do umowy europejskiej ADR tom II

Przepisy dotyczące środków transportu i operacji transportowych - fragment

8.1.5.2 W jednostce transportowej powinno być przewożone następujące wyposażenie:

- klin pod koła, dla każdego pojazdu, o odpowiednim rozmiarze w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz średnicy kół;

- dwa stojące znaki ostrzegawcze;

- płyn do płukania oczu;

oraz dla każdego członka załogi pojazdu

- kamizelka ostrzegawcza;

- przenośne urządzenie oświetleniowe;

- para rękawic ochronnych;

- ochrona oczu.

8.1.5.3 Wyposażenie dodatkowe dla niektórych klas materiałów:

- maska ucieczkowa dla każdego członka załogi pojazdu, powinna być przewożona w jednostce transportowej, w przypadku nalepek ostrzegawczych 2.3 lub 6.1;

- łopata;

- osłona otworów kanalizacyjnych;

- pojemnik do zbierania pozostałości.

A. materiały niebezpieczne.
B. dzieła sztuki.
C. materiały szybko psujące się.
D. żywe zwierzęta.
Odpowiedź "materiały niebezpieczne" jest poprawna, ponieważ wyposażenie wymienione w przepisach dotyczących transportu dotyczy przede wszystkim pojazdów przewożących towary, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, mienia lub środowiska. Przepisy ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego transportu drogowego towarów niebezpiecznych) szczegółowo określają wymagania dotyczące pojazdów i personelu, aby zapewnić bezpieczeństwo w trakcie transportu materiałów niebezpiecznych, takich jak chemikalia, materiały wybuchowe czy substancje toksyczne. Przykładowo, kliny pod koła są używane, aby zabezpieczyć pojazd przed niekontrolowanym ruchem, a znaki ostrzegawcze informują innych uczestników ruchu o potencjalnym niebezpieczeństwie. W przypadku transportu materiałów niebezpiecznych, posiadanie odpowiedniego wyposażenia jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków oraz ochrony zdrowia i życia ludzi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 18

Jaką objętość ma paletowa jednostka ładunkowa utworzona na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1 200 x 1 000 x 150 mm, na której znajduje się 8 kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 600 x 500 x 850 mm?

A. 1,776 m3
B. 1,200 m3
C. 2,040 m3
D. 2,220 m3
Aby obliczyć objętość paletowej jednostki ładunkowej, należy pomnożyć wymiary palety, które wynoszą 1200 mm x 1000 mm x 150 mm. Obliczenie: (1200 mm x 1000 mm x 150 mm) / 1 000 000 000 = 0,180 m³. Następnie należy wziąć pod uwagę objętość kartonów. Każdy karton ma wymiary 600 mm x 500 mm x 850 mm, co daje: (600 mm x 500 mm x 850 mm) / 1 000 000 000 = 0,255 m³ na jeden karton. Dla 8 kartonów objętość wynosi 8 x 0,255 m³ = 2,040 m³. Łącząc te dane, otrzymujemy całkowitą objętość jednostki ładunkowej równą 2,220 m³. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdzie precyzyjne określenie objętości ładunków pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią oraz kosztami transportu. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne dla osób pracujących w branży transportowej oraz magazynowej.

Pytanie 19

Międzynarodowe normy dotyczące identyfikacji ładunków wspierają działania

A. wyceny wyrobów gotowych
B. planowania produkcji
C. kompletowania dostaw w magazynie
D. kalkulacji kosztu jednostkowego
Wybór odpowiedzi dotyczącej wyceny wyrobów gotowych, planowania produkcji czy kalkulacji kosztów jednostkowych wskazuje na niepełne zrozumienie funkcji międzynarodowych standardów identyfikacji ładunków. Wycena wyrobów gotowych opiera się na kosztach materiałów, pracy oraz procesów produkcyjnych, co jest niezależne od samych standardów identyfikacji. Kluczowym błędem jest mylenie procesu logistycznego z procesem finansowym; identyfikacja ładunków nie ma bezpośredniego wpływu na wycenę produktów, lecz na ich zarządzanie w ramach magazynu. Podobnie, planowanie produkcji koncentruje się na harmonogramie i zasobach potrzebnych do wytworzenia produktów, a nie na sposobach ich identyfikacji. Standardy identyfikacji ładunków mogą jedynie wspierać te procesy poprzez dostarczenie informacji o dostępnych zasobach, lecz nie są ich podstawą. Wreszcie, kalkulacja kosztów jednostkowych jest związana z analizą finansową i nie jest bezpośrednio związana z systemami identyfikacji, które mają na celu usprawnienie logistyki. W praktyce zatem, błędne jest zakładanie, że standardy identyfikacji mogą bezpośrednio wpływać na aspekty finansowe czy produkcyjne, kiedy ich głównym celem jest poprawa efektywności operacyjnej w obszarze magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 20

Firma transportowa wystawiła fakturę na kwotę 1 230,00 zł brutto za przewóz towaru na dystansie 200 km. Jaka jest stawka netto za kilometr, jeśli usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 5,00 zł
B. 230,00 zł
C. 1 000,00 zł
D. 6,15 zł
Stawka netto za kilometr wynosi 5,00 zł. Żeby obliczyć stawkę netto za przewóz, musimy najpierw ogarnąć wartość netto faktury. Mamy kwotę brutto na poziomie 1 230,00 zł, co łączy się z podatkiem VAT. Jak mamy VAT na 23%, to obliczamy wartość netto tak: wartość netto = wartość brutto / (1 + VAT). Więc w naszym przypadku: 1 230,00 zł / 1,23 daje nam 1 000,00 zł. Potem, żeby znaleźć stawkę netto za kilometr, dzielimy wartość netto przez liczbę kilometrów, czyli 1 000,00 zł / 200 km. To wychodzi 5,00 zł za kilometr. Takie obliczenia są bardzo ważne w transporcie, bo pomagają w poprawnym fakturowaniu usług i mogą uchronić przed błędami podatkowymi. No i warto wiedzieć, że znajomość stawek netto przydaje się do analizowania kosztów transportu oraz do porównywania ofert przewoźników, co może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 21

Na terminalu drogowym i kolejowym, zmiana środka transportu dla intermodalnych jednostek transportowych w systemie "na barana" realizowana jest przy użyciu

A. suwnic bramowych
B. wózków widłowych
C. ramp najazdowych
D. podnośników nożycowych
Suwnice bramowe są kluczowym elementem infrastruktury terminali intermodalnych, umożliwiającym efektywną i bezpieczną zmianę środka transportu dla jednostek transportowych. Te zaawansowane urządzenia są projektowane do podnoszenia i przenoszenia ciężkich ładunków, co jest niezbędne w kontekście transportu intermodalnego, gdzie ładunki często muszą być przesuwane między różnymi środkami transportu, jak kontenery na ciężarówki, pociągi czy statki. Suwnice bramowe charakteryzują się dużą wydajnością, co pozwala na minimalizację czasu przeładunku i zwiększenie efektywności operacji terminalowych. Na przykład, w terminalach portowych, suwnice bramowe są wykorzystywane do szybkiego załadunku i rozładunku kontenerów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady Lean Management oraz Just-In-Time, gdzie czas i efektywność operacyjna są kluczowe. Dodatkowo, suwnice te mogą być zautomatyzowane, co zwiększa bezpieczeństwo pracy i redukuje ryzyko wypadków, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa w branży transportowej.

Pytanie 22

Kierowca transportujący substancje niebezpieczne na terytorium kraju powinien dysponować

A. świadectwem wymaganym zgodnie z konwencją ATP.
B. zaświadczeniem ADR.
C. dokumentem certyfikacyjnym EURO 1.
D. zezwoleniem wspólnotowym na transport.
Zaświadczenie ADR jest dokumentem wymaganym do przewozu towarów niebezpiecznych zgodnie z międzynarodową konwencją dotyczącą przewozu takich towarów. ADR (fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) określa zasady dotyczące transportu drogowego materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia ludzi oraz dla środowiska. Posiadanie zaświadczenia ADR potwierdza, że kierowca przeszedł odpowiednie szkolenie oraz zna zasady bezpiecznego transportu tych materiałów. W praktyce oznacza to, że kierowca jest w stanie zidentyfikować rodzaj przewożonego towaru, stosować się do specjalnych zasad załadunku i rozładunku, a także zna procedury postępowania w razie wypadku. Przykładem zastosowania wiedzy zdobytej podczas szkolenia ADR może być umiejętność oceny ryzyka oraz właściwego oznakowania pojazdu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze oraz w przypadku kontroli drogowych.

Pytanie 23

Jaki środek transportu dokonuje przewozu ładunków drobnych?

A. Naczepa silos z 24 m3 cementu
B. Cysterna z 16 000 l mleka
C. Samochód ciężarowy z 4 kręgami blachy
D. Wagon kryty z nawozem sztucznym w workach
Jak widać, wybór tych opcji mógł wyniknąć z tego, że nie do końca zrozumiałeś, czym jest przewóz drobnicowy. Cysterna na mleko, która ma 16 000 litrów, jest raczej przeznaczona do transportu płynów, więc nie pasuje do drobnicowego przewozu, który dotyczy towarów w mniejszych ilościach. A naczepa silos z cementem? To jest transport materiałów sypkich i to też nie to. Cement zwykle przewozi się w silosach, w dużych ilościach, co mija się z definicją przewozu drobnicowego. Z kolei samochód ciężarowy z kręgami blachy, mimo że przewozi konkretne przedmioty, to wszystko to są spore ładunki i więc też nie mieści się w kategorii drobnicowej. Tu błędem może być pomieszanie transportu jednostkowego z masowym i nieznajomość standardów pakowania. W drobnicowym przewozie chodzi o to, żeby ładunki były łatwe do zarządzania, a w przypadku dużych ładunków to jest problem.

Pytanie 24

Operator suwnicy portowej zaczął rozładunek statku o godzinie 6:00. Czas potrzebny na wyładunek jednego kontenera 20 ft wynosi 3 minuty, a kontenera 40 ft 5 minut. Po każdej 4-godzinnej pracy następuje przerwa 15 minut. O której godzinie najwcześniej zakończy się przeładunek 80 kontenerów 20 ft oraz 84 kontenerów 40 ft?

A. O godzinie 17:07
B. O godzinie 17:30
C. O godzinie 17:22
D. O godzinie 17:15
Odpowiedź 17:30 jest naprawdę trafna. Zobacz, rozładunek 80 kontenerów 20 ft zajmuje 240 minut, co daje równo 4 godziny, bo każdy z nich potrzebuje 3 minut. A jeśli chodzi o 84 kontenery 40 ft, to jest 420 minut, czyli 7 godzin, bo tam każdy to 5 minut roboty. Jak to wszystko zsumujesz, wychodzi 660 minut, co się równa 11 godzin. Pamiętaj, że są też te przerwy – po każdej 4-godzinnej pracy masz 15 minut na odpoczynek. W tym przypadku, zmieścisz jedną przerwę po 4 godzinach i jeszcze jedną po 8, więc masz łącznie 30 minut przerwy. Więc razem z przerwami wyjdzie 11 godzin i 30 minut, co prowadzi nas do 17:30 jako czas zakończenia pracy. A te obliczenia są naprawdę istotne w logistyce – trzeba umieć dobrze zaplanować czas, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 25

Klient w stosunku do firm transportowych wskazał trzy kryteria, które jego zdaniem wpływają na jakość procesu przewozu oraz przypisał im odpowiednie wartości. Wskaż najlepszą firmę transportową.

A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Wybór innej firmy przewozowej niż D może być wynikiem niepełnego zrozumienia kluczowych wymagań klienta, które zostały przypisane do różnych firm. Wiele osób może skupić się na powierzchownych aspektach oferty, takich jak cena czy promocje, ignorując istotne czynniki wpływające na jakość transportu. Na przykład, niektórzy mogą założyć, że wyższa cena oznacza lepszą jakość usług, podczas gdy kluczowe są aspekty takie jak niezawodność i terminowość, które często nie są bezpośrednio związane z kosztami. Ponadto, przydzielanie wag do wymagań powinno być oparte na rzeczywistych danych i analizach, a nie na subiektywnych odczuciach. Typowym błędem jest nadmierne skupienie się na jednym aspekcie, takim jak niska cena, co może prowadzić do wyboru firmy, która nie spełnia innych istotnych kryteriów, takich jak terminowość czy jakość obsługi. Dla skutecznego wyboru firmy przewozowej, warto przyjąć zintegrowane podejście, w którym wszystkie aspekty są brane pod uwagę, a decyzje podejmowane są na podstawie analizy danych i zgodności z najlepszymi praktykami branżowymi. Ignorowanie tego może prowadzić do niezadowolenia z usługi oraz problemów z dostawami, co w dłuższej perspektywie wpływa na reputację oraz rentowność firmy.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Jak długo potrwa rozładowanie 92 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeśli do tego celu użyto 4 wózki widłowe, które unoszą po jednej palecie, a czas jednego cyklu transportowego dla wózka to 2 minuty?

A. 86 minut
B. 46 minut
C. 23 minuty
D. 13 minut
Żeby obliczyć, ile czasu trzeba na rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 4 wózków widłowych, musisz uwzględnić czas jednego cyklu transportowego oraz liczbę wózków. Czas cyklu to 2 minuty, więc każdy wózek w tych 2 minutach może rozładować jedną paletę. Mając 4 wózki, w tym samym czasie rozładują one 4 palety. Żeby dowiedzieć się, ile cykli potrzebujemy do rozładunku 92 palet, dzielimy 92 przez 4, co daje nam 23 cykle. No i skoro każdy cykl to 2 minuty, to mamy 23 cykle razy 2 minuty, co daje nam 46 minut. Warto pamiętać, że w praktyce mogą być różne czynniki, które wpływają na czas rozładunku, jak układ magazynu czy doświadczenie operatorów. Ale ogólnie, tak wygląda to w teorii.

Pytanie 28

Z przewozów realizowanych na podstawie karnetu TIR wyłączone są

A. papierosy
B. soki
C. żywe zwierzęta
D. wyroby cukiernicze
Odpowiedź "papierosy" jako wyjątek od przewozów pod osłoną karnetu TIR jest poprawna, ponieważ karnet TIR jest dokumentem stosowanym do uproszczenia międzynarodowego transportu towarów ułatwiającego ich przewóz przez granice państwowe. Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami, przewóz niektórych towarów pod osłoną karnetu TIR jest zabroniony ze względu na różne przepisy celne i ograniczenia. Papierosy są regulowane przez przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych, które często wymagają specjalnych zezwoleń oraz są obłożone wysokimi podatkami importowymi. Przewożenie papierosów może wiązać się z dodatkowymi kontrolami celnymi, co czyni karnet TIR niewłaściwym dokumentem do ich transportu. Dla przewoźników oraz firm logistycznych to zrozumienie przepisów i odpowiednich ograniczeń jest kluczowe, aby uniknąć problemów prawnych i finansowych związanych z niezgodnym z prawem przewozem towarów. W praktyce oznacza to konieczność korzystania z innych form dokumentacji transportowej, która spełnia wymogi prawne dotyczące transportu wyrobów tytoniowych.

Pytanie 29

Roczny koszt eksploatacji środka transportu, który zrealizował przewozy na poziomie 100 000 tonokilometrów (tkm), wynosi 70 000,00 zł. Wyznacz cenę jednostkową usługi transportowej dla podmiotów zewnętrznych, jeżeli firma stosuje 30% marżę zysku w odniesieniu do jednostkowego kosztu eksploatacyjnego.

A. 1,42 zł/tkm
B. 0,49 zł/tkm
C. 0,21 zł/tkm
D. 0,91 zł/tkm
Aby obliczyć cenę jednostkową usługi przewozu, zaczynamy od ustalenia jednostkowego kosztu użytkowania środka transportu. Roczny koszt użytkowania wynosi 70 000,00 zł, a środek transportu wykonał pracę przewozową w wysokości 100 000 tonokilometrów. Obliczamy jednostkowy koszt użytkowania, dzieląc całkowity koszt przez liczbę tkm: 70 000,00 zł / 100 000 tkm = 0,70 zł/tkm. Następnie, aby ustalić cenę jednostkową usługi przewozu, należy dodać narzut zysku wynoszący 30% do jednostkowego kosztu użytkowania. Narzut zysku wynosi 0,30 * 0,70 zł/tkm = 0,21 zł/tkm. Całkowita cena jednostkowa to 0,70 zł/tkm + 0,21 zł/tkm = 0,91 zł/tkm. Taki sposób obliczania ceny jednostkowej zyskuje na znaczeniu w branży transportowej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów i zysków są kluczowe dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Praktyczna aplikacja tej wiedzy pozwala na efektywne planowanie i zarządzanie kosztami w logistyce.

Pytanie 30

Na liście przewozowym ładunek opisano jako: "UN 1098 ALKOHOL ALLILOWY, 6.1 (3), I, (C.D)". Jakiego rodzaju ładunek będzie transportowany w oparciu o podany dokument?

A. Niebezpieczny
B. Szybko psujący się
C. Głęboko schłodzony
D. Nienormowany
Odpowiedź 'Niebezpieczny' jest prawidłowa, ponieważ oznaczenie 'UN 1098' wskazuje na substancję chemiczną, która jest klasyfikowana jako niebezpieczna. Alkohole allilowe, do których odnosi się to oznaczenie, są związkami chemicznymi, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia oraz środowiska. Klasyfikacja 6.1 oznacza, że substancja jest toksyczna, a numer 3 odnosi się do jej właściwości palnych. Materiały transportowane z takim oznaczeniem muszą spełniać rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa transportu, co obejmuje odpowiednie pakowanie, oznakowanie oraz dokumentację. W praktyce, przy przewozie takich substancji stosuje się specjalne kontenery oraz środki ochrony osobistej dla pracowników. Dobrą praktyką jest także szkolenie personelu zajmującego się transportem niebezpiecznych materiałów w zakresie postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz znajomości przepisów ADR, które regulują międzynarodowy transport materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 31

System Globalnego Pozycjonowania daje możliwość firmom transportowym

A. przeciążenia ruchu pojazdów.
B. zapisu danych z tachografów.
C. zwolnienia z używania tachografu.
D. nadzoru nad pojazdem.
Wybór odpowiedzi dotyczącej archiwizacji tarczek tachografu, kongestii pojazdów czy zwolnienia ze stosowania tachografu pokazuje pewne nieporozumienia dotyczące roli GPS w transporcie. Tarczki tachografu służą do rejestrowania czasu pracy kierowców oraz czasu jazdy, a ich archiwizacja jest procesem, który nie jest bezpośrednio związany z monitorowaniem przy użyciu GPS. Ważne jest zrozumienie, że tachograf i GPS to różne systemy, z których każdy ma swoją specyfikę i zastosowania. Kongestia pojazdów odnosi się do problemu zatorów drogowych i nie jest bezpośrednio kontrolowana przez systemy pozycjonowania, które są bardziej skoncentrowane na lokalizacji i monitorowaniu. Co więcej, zwolnienie ze stosowania tachografu dotyczy określonych warunków i typów pojazdów, a nie jest związane z technologią GPS. Często mylące może być także myślenie, że nowoczesne technologie, takie jak GPS, mogą zastąpić tradycyjne metody ewidencji i regulacji pracy kierowców, co jest błędne. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego wykorzystania technologii w zarządzaniu transportem.

Pytanie 32

Jaką trasę pokona samochód poruszający się z prędkością średnią 45 km/h podczas nieprzerwanej jazdy przez 4 godziny i 12 minut?

A. 189,0 km
B. 199,5 km
C. 180,0 km
D. 185,5 km
Aby obliczyć odległość, jaką pokona pojazd, należy skorzystać ze wzoru: odległość = prędkość × czas. W tym przypadku prędkość wynosi 45 km/h, a czas jazdy to 4 godziny i 12 minut. Najpierw przekształcamy czas na godziny, co daje 4 + 12/60 = 4,2 godziny. Następnie, podstawiając wartości do wzoru, mamy: odległość = 45 km/h × 4,2 h = 189 km. To obliczenie jest zgodne z podstawowymi zasadami fizyki ruchu i jest powszechnie stosowane w motoryzacji oraz logistyce. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy może występować w planowaniu tras transportowych, gdzie czas przejazdu oraz średnia prędkość są kluczowymi elementami efektywności. Znajomość tych podstawowych wzorów umożliwia również lepsze zrozumienie zasad funkcjonowania różnych systemów transportowych oraz planowanie zasobów w branży transportowej.

Pytanie 33

W tabeli zawarte są informacje dotyczące czasu trwania czynności manipulacyjnych wózka widłowego. Wózek przed rozpoczęciem pracy znajduje się przy paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), które będą przemieszczane do pojazdu i po zakończeniu załadunku ma tam wrócić. Wózek jednorazowo pobiera jedną pjł. Ile czasu należy zaplanować na załadunek 33 pjł z miejsca składowania do pojazdu?

Lp.CzynnośćCzas trwania
w sekundach
1.Czas przejazdu bez ładunku10
2.Ustawienie wideł i wjazd pod pjł13
3.Podniesienie ładunku4
4.Czas przejazdu z ładunkiem15
5.Odstawienie ładunku w pojeździe18
A. 32 minuty 50 sekund.
B. 3 500 sekund.
C. 33 minuty.
D. 34 minuty.
Odpowiedź 33 minuty to dobry wybór. Jak to się oblicza? Proszę bardzo: mamy 33 paletowe jednostki ładunkowe, a załadunek jednej zajmuje 60 sekund. Więc jeśli pomnożymy 60 sekund przez 33, dostajemy 1980 sekund. Jak to przeliczymy na minuty, to wychodzi właśnie 33 minuty. W logistyce to jest naprawdę ważne, żeby dobrze planować czas operacji. Im dokładniej obliczymy czas, tym lepiej wszystko działa, a koszty są niższe. Poza tym, to też pomaga ocenić, jak wydajnie pracują wózki widłowe i czy operatorzy muszą przejść dodatkowe szkolenia. W końcu chodzi o bezpieczeństwo i efektywność w pracy.

Pytanie 34

O której godzinie należy zacząć realizację usługi transportowej, jeśli kierowca poruszający się ze średnią prędkością 50 km/h ma do przebycia dystans 200 km, a dostawa powinna być zrealizowana w systemie "Just in time" między godziną 14.00 a 15.00?

A. Najwcześniej o godzinie 10.00
B. Najwcześniej o godzinie 10.30
C. Najpóźniej o godzinie 10.00
D. Najpóźniej o godzinie 11.30
Odpowiedź "Najwcześniej o godzinie 10.00" jest poprawna, ponieważ aby dostarczyć ładunek w systemie Just in Time między godziną 14.00 a 15.00, musimy uwzględnić czas podróży. Kierowca jadąc ze średnią prędkością 50 km/h pokonuje odległość 200 km w czasie 4 godzin. Aby dotrzeć na czas, kierowca musi wyjechać najwcześniej o godzinie 10.00, co daje mu wystarczająco dużo czasu na pokonanie dystansu oraz na ewentualne nieprzewidziane opóźnienia. W praktyce, w logistyce, kluczowe jest planowanie transportu, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i zapewnić terminowość dostaw. Zasady zarządzania łańcuchem dostaw oraz techniki takie jak Lean Management podkreślają znaczenie punktualności i efektywności w realizacji dostaw. Dlatego ważne jest, aby planować wyjazdy z odpowiednim zapasem czasowym, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z nieprzewidywalnymi sytuacjami na drodze.

Pytanie 35

Przedstawiony znak, umieszczony na ładunku, oznacza substancję

Ilustracja do pytania
A. drażniącą.
B. bardzo toksyczną.
C. niebezpieczną dla środowiska.
D. trującą.
Znak przedstawiony na ładunku to międzynarodowy symbol oznaczający substancje niebezpieczne dla środowiska, co jest zgodne z przepisami ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Symbol ten, przedstawiający martwą rybę i drzewo, wskazuje na potencjalne zagrożenie dla organizmów wodnych oraz ekosystemów lądowych. W praktyce, oznaczenie to jest kluczowe dla transportu substancji chemicznych, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko ludzi, ale i środowiska naturalnego. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest konieczność odpowiedniego oznaczania zbiorników z chemikaliami, które mogą być szkodliwe w przypadku przypadkowego uwolnienia do wód gruntowych czy rzek. Zgodnie z normą ISO 14001 dotyczącą systemów zarządzania środowiskowego, przedsiębiorstwa powinny identyfikować i oceniać wpływ swoich działań na środowisko, co podkreśla znaczenie odpowiedniego oznaczenia substancji niebezpiecznych.

Pytanie 36

Czy informacje na temat przeprowadzonego okresowego badania technicznego samochodu ciężarowego są zapisywane

A. w dowodzie osobistym właściciela pojazdu
B. w prawie jazdy właściciela pojazdu
C. w świadectwie homologacji danego pojazdu
D. w dowodzie rejestracyjnym danego pojazdu
Poprawna odpowiedź to odnotowanie informacji o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Zgodnie z przepisami prawa, dowód rejestracyjny jest dokumentem, który zawiera kluczowe informacje o pojeździe, w tym daty oraz wyniki przeprowadzonych badań technicznych. Właściciele pojazdów są zobowiązani do regularnych przeglądów technicznych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Przegląd taki powinien być przeprowadzany co najmniej raz w roku, a jego rezultaty muszą być odnotowane w dowodzie rejestracyjnym. Niezarejestrowanie przeglądu skutkuje utratą ważności dowodu oraz może prowadzić do konsekwencji prawnych. Przykładowo, każdy kierowca, który planuje podróż, powinien sprawdzić, czy jego pojazd jest aktualnie zarejestrowany jako sprawny technicznie, co można zweryfikować właśnie w dowodzie rejestracyjnym. Warto również zaznaczyć, że rzetelne prowadzenie dokumentacji technicznej pojazdu jest standardem w branży transportowej, co może wpływać na decyzje dotyczące ubezpieczeń oraz wartości rynkowej pojazdu.

Pytanie 37

Jaką minimalną liczbę wózków widłowych należy wykorzystać do rozładunku 160 pjł, jeśli średni czas cyklu transportowego wynosi 6 minut, każdy wózek obsługuje równocześnie 2 palety, a zadanie ma być zrealizowane w ciągu 4 godzin?

A. 4 wózki
B. 3 wózki
C. 2 wózki
D. 5 wózków
Aby obliczyć minimalną liczbę wózków widłowych potrzebnych do rozładunku 160 palet jednocześnie, należy najpierw określić całkowity czas potrzebny na rozładunek. Średni cykl transportowy wynosi 6 minut, co oznacza, że w ciągu godziny jeden wózek może wykonać 10 cykli (60 minut / 6 minut). Ponieważ każdy wózek obsługuje jednocześnie 2 palety, w ciągu godziny jeden wózek jest w stanie rozładować 20 palet (10 cykli * 2 palety). Magazyn ma wykonać pracę w ciągu 4 godzin, co daje łącznie 80 palet na jeden wózek (4 godziny * 20 palet). Aby rozładować 160 palet, potrzebujemy 2 wózków (160 palet / 80 palet na wózek = 2). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie efektywność operacyjna odgrywa kluczową rolę. W praktyce, wykorzystanie odpowiedniej liczby wózków minimalizuje czas przestoju i zwiększa wydajność procesu rozładunku, co jest niezbędne w branżach o dużym obrocie towarów.

Pytanie 38

Kierowca musi przetransportować ładunek na dystans 510 km. Przeciętna prędkość pojazdu wynosi 60 km/h. Czas potrzebny na załadunek oraz rozładunek ładunku u odbiorcy wynosi po 30 minut. Ile czasu łącznie zajmą działania manipulacyjne oraz transport ładunku, uwzględniając minimalny czas przerwy kierowcy?

A. 10 godzin 15 minut
B. 10 godzin 5 minut
C. 9 godzin 50 minut
D. 9 godzin 15 minut
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, kluczowym błędem jest niewłaściwe obliczenie czasu przewozu i czynności manipulacyjnych. Bardzo często osoby przystępujące do obliczeń pomijają istotne elementy, takie jak czas załadunku i rozładunku ładunku. Warto zauważyć, że ładunek należy załadować i rozładować, co zajmuje czas, który powinien być dodany do całkowitego czasu transportu. Ponadto, pewne odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia zasad dotyczących odpoczynku kierowcy. Przykładowo, niektórzy mogą mylnie sądzić, że przerwa powinna być dodawana bez względu na czas jazdy, co jest niezgodne z rzeczywistością. Przepisy mówią o konieczności przerwy po pewnym czasie jazdy, a w tym przypadku czas jazdy nie przekraczał limitu, co oznacza, że odpoczynek w tym przypadku nie jest wymagany. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy etap przewozu, w tym czas manipulancki, musi być dokładnie zaplanowany i uwzględniony w harmonogramie, co jest standardową praktyką w logistyce i transporcie. Nieprawidłowe podejście do kalkulacji czasu może prowadzić do opóźnień w dostawach, co z kolei ma wpływ na całą sieć logistyczną oraz na relacje z klientami.

Pytanie 39

Zgodnie z regulacjami handlowymi INCOTERMS 2010 DAT (DELIVERED AT TERMINAL) towar jest uznawany za dostarczony, gdy sprzedawca odda go do dyspozycji

A. przewoźnikowi, w terminalu nadawczym.
B. w wskazanym porcie rodzinnym.
C. w swoim magazynie, do wykorzystania.
D. w terminalu, wskazanym przez odbiorcę
Wybór odpowiedzi, w której towar jest uznawany za dostarczony 'do dyspozycji w swoim magazynie' jest nietrafiony. Ten wybór nie bierze pod uwagę ważnych zasad z INCOTERMS. Mówi, że sprzedawca tylko musi włożyć towar do swojego magazynu, ale to się nie zgadza z definicją DAT. INCOTERMS precyzyjnie mówią, kiedy odpowiedzialność za towar przechodzi ze sprzedawcy na odbiorcę. Przy DAT, to się dzieje, gdy towar trafia do ustalonego terminala, a nie do magazynu sprzedawcy. Odpowiedź wskazująca na 'określony port macierzysty' pomija ważny szczegół, bo chodzi o miejsce, gdzie odbiorca odbierze towar, a nie port sprzedawcy. Dodatkowo, stwierdzenie, że towar jest przekazywany 'przewoźnikowi, w terminalu nadawcy' myli, bo sprzedawca ma dostarczyć towar do terminala wskazanego przez odbiorcę, a nie do swojego. Takie myślenie może prowadzić do nieporozumień odnośnie odpowiedzialności i kosztów, co może spowodować niepotrzebne wydatki i problemy w logistyce.

Pytanie 40

Jakie międzynarodowe porozumienie normuje transport szybko psujących się artykułów spożywczych w drogowym transporcie oraz określa wymagania dotyczące specjalnych urządzeń używanych do ich przewozu?

A. AGC
B. ATP
C. ADR
D. ADN
Odpowiedzią, która reguluje przewóz szybko psujących się produktów żywnościowych transportem drogowym, jest ATP, czyli Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego transportu drogowego produktów szybko psujących się. ATP definiuje zasady dotyczące pakowania, przewozu oraz wymagań dotyczących pojazdów i sprzętu, co jest kluczowe dla zachowania jakości i bezpieczeństwa żywności w trakcie transportu. Przykładem zastosowania ATP może być transport świeżych owoców i warzyw, które wymagają utrzymania odpowiedniej temperatury, co można osiągnąć dzięki zastosowaniu pojazdów chłodniczych spełniających normy ATP. Ponadto, umowa ta obejmuje również szczegółowe wymagania dotyczące izolacji termicznej i systemów chłodniczych, co jest istotne w kontekście ochrony zdrowia publicznego oraz zgodności z normami sanitarnymi. Stosowanie regulacji ATP jest niezbędne dla firm zajmujących się logistyką żywności, aby zapewnić wysoką jakość przewożonych produktów oraz spełnić wymagania prawne.