Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 22 października 2025 22:22
  • Data zakończenia: 22 października 2025 23:06

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie dokumenty są obecne w magazynie?

A. zapytanie ofertowe oraz dokument Pz
B. zamówienie wraz z dokumentami Pz i Wz
C. oferta oraz dokumenty Pz i Wz
D. zapytanie ofertowe oraz dokument Wz
Odpowiedź "zamówienie i dokumenty Pz i Wz" jest poprawna, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy dokumentacji magazynowej, które są niezbędne w procesie zarządzania zapasami. Zamówienie jest podstawowym dokumentem, który inicjuje proces zakupu towarów, zawierającym szczegółowe informacje o produktach, ilościach i terminach dostawy. Z kolei dokumenty Pz (przyjęcie zewnętrzne) i Wz (wydań zewnętrznych) są niezbędne do rejestracji ruchu towarów w magazynie. Dokument Pz potwierdza przyjęcie towarów do magazynu, a Wz dokumentuje wydanie towarów z magazynu. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które wymagają ścisłej kontroli nad ruchem towarów w celu zapewnienia dokładności stanów magazynowych oraz optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, skuteczne zarządzanie tymi dokumentami przyczynia się do lepszego planowania zapasów i minimalizacji ryzyka błędów. Dobre zarządzanie dokumentacją w magazynie wspiera także audyty i kontrole, co jest kluczowe w kontekście zgodności z regulacjami prawnymi oraz standardami jakości.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Do zadań wspierających centrum dystrybucji należy

A. serwis techniczny pojazdów
B. nadzór nad zapasami
C. rozładunek towarów
D. wynajem opakowań transportowych
Wielu uczestników testu może pomylić funkcje pomocnicze centrum dystrybucji z procesami, które są bezpośrednio związane z operacjami transportowymi lub magazynowymi. Techniczna obsługa pojazdów, mimo że jest istotna dla sprawnego funkcjonowania logistyki, nie jest funkcją pomocniczą centrum dystrybucji, lecz raczej elementem serwisowym związanym z utrzymaniem floty. Właściwe zarządzanie zapasami jest kluczowe, ale także należy do podstawowych funkcji zarządzania magazynem, co również różni się od funkcji pomocniczych. Wyładunek towarów jest procesem, który następuje na etapie dostawy, co sprawia, że nie można go zaliczyć do funkcji pomocniczych w sensie, w jakim definiuje się wynajem opakowań. Wyjaśniając te błędne odpowiedzi, warto zauważyć, że mylenie funkcji operacyjnych z pomocniczymi prowadzi do nieporozumień w zarządzaniu logistyką. Kluczowe jest zrozumienie, że funkcje pomocnicze powinny wspierać główne procesy, takie jak efektywne zarządzanie zapasami czy transportem, a nie bezpośrednio się z nimi utożsamiać. W praktyce, przedsiębiorstwa, które nie rozróżniają tych funkcji, mogą napotykać trudności w optymalizacji swoich procesów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia efektywności całego łańcucha dostaw. Dlatego zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania operacjami w centrum dystrybucji.

Pytanie 4

Jednym z kluczowych zadań logistyki w zakresie organizacji procesów zaopatrzenia jest

A. utworzenie jak największej ilości magazynów
B. wybór dostawców oraz koordynacja procesów dostaw
C. zakup zróżnicowanych środków transportowych
D. zwiększenie zatrudnienia w dziale zaopatrzenia
Dobrze jest wiedzieć, że wybór dostawców i organizacja dostaw to naprawdę kluczowe sprawy w logistyce. Na początku trzeba znaleźć odpowiednich dostawców, ale to nie koniec – ważne, żeby również ocenić, czy są w stanie spełnić nasze wymagania co do jakości, kosztów i terminów. Jak to w życiu bywa, dobra organizacja dostaw może nam zaoszczędzić sporo czasu i nerwów. Weźmy chociażby firmy, które stosują procedury oceny zgodne z normami ISO – to super rozwiązanie, które zapewnia jakość i terminowość. A co do transportu, to trzeba dobrać odpowiednie metody, które będą pasować do tego, co przewozimy oraz do realiów na rynku. W końcu dobrze zarządzane zaopatrzenie to także zmniejszone koszty operacyjne. Zerknij na model lean management – to świetny sposób, żeby pozbyć się marnotrawstwa i działać efektywnie.

Pytanie 5

System RFID do automatycznej identyfikacji rozpoznaje ładunki przy użyciu metod

A. optycznych
B. radiowych
C. magnetycznych
D. biometrycznych
System automatycznej identyfikacji RFID (Radio Frequency Identification) wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji obiektów, takich jak ładunki, poprzez przydzielone im tagi RFID. Te tagi zawierają dane, które mogą być odczytywane na odległość przez czytniki RFID, co pozwala na automatyzację procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności zarządzania łańcuchem dostaw. Przykładem praktycznego zastosowania technologii RFID jest identyfikacja paczek w magazynach, gdzie tagi RFID są umieszczane na każdym ładunku, a czytniki zainstalowane przy wejściach i wyjściach automatycznie rejestrują przybycie lub wyjazd towarów. Ponadto, RFID jest zgodny z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO/IEC 18000, które definiują wymagania dotyczące systemów RFID, zapewniając ich interoperacyjność oraz efektywność działania w różnych środowiskach. Wykorzystanie technologii radiowej w systemach identyfikacji przynosi korzyści, takie jak redukcja błędów ludzkich, przyspieszenie procesu inwentaryzacji oraz zwiększenie dokładności danych w czasie rzeczywistym.

Pytanie 6

Miesięczne koszty stałe związane z utrzymaniem magazynu, które trwają 30 dni, wynoszą 72 000,00 zł. Koszt zmienny za składowanie jednego tony ładunku przez dobę wynosi 50,00 zł. Jakie są dzienne całkowite koszty magazynowania jednej tony zapasu, jeżeli każdego dnia w magazynie znajduje się średnio 120 ton ładunku?

A. 30,00 zł
B. 550,00 zł
C. 650,00 zł
D. 70,00 zł
Aby zrozumieć, dlaczego pozostałe odpowiedzi są nieprawidłowe, warto przyjrzeć się pojęciom kosztów stałych i zmiennych. Niektórzy mogą uważają, że koszt zmienny 50 zł za t należy po prostu pomnożyć przez 120 t, co daje 6 000 zł, a następnie dodać to do 72 000 zł, co prowadzi do błędnego wniosku o wysokości całkowitego kosztu magazynowania 1 t. Taki błąd myślowy wynika z pomylenia całkowitego kosztu magazynowania z kosztami na jednostkę. Koszty stałe należy przeliczyć na koszt dzienny, a następnie uwzględnić je w obliczeniach całościowych, zamiast traktować je jako koszt całkowity. Kolejnym błędem może być pomijanie podziału kosztów między ilość składowanego towaru. W kosztach logistyki istotne jest rozumienie, że całkowity koszt magazynowania musi być podzielony przez liczbę jednostek. Bez tego kluczowego kroku uzyskane wyniki będą niepoprawne, co może prowadzić do błędnych decyzji w zarządzaniu zapasami i nieoptymalnych wyborów dotyczących lokalizacji magazynów czy alokacji zasobów. W branży logistycznej i zarządzania łańcuchem dostaw kluczowe jest stosowanie analizy kosztów, aby zwiększać efektywność operacyjną i minimalizować niepotrzebne wydatki.

Pytanie 7

W tabeli przedstawiono koszty poszczególnych czynności logistycznych poniesione przez centrum logistyczne w I kwartale 2005 roku. Jeżeli przedsiębiorstwo na II kwartał zaplanuje wzrost wszystkich pozycji kosztów o 10%, to ich wartość całkowita wyniesie

OkresKoszty fizycznego przepływu w mln złKoszty zapasu w mln złKoszty procesów informatycznych w mln zł
I kwartał500300200
A. 550 mln zł
B. 220 mln zł
C. 1 000 mln zł
D. 1 100 mln zł
Błędne odpowiedzi często wynikają z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad dotyczących obliczania kosztów oraz ich wzrostów. Uczestnicy mogą mylić sumaryczne wartości kosztów z pojedynczymi pozycjami, co prowadzi do niewłaściwych obliczeń. Przykładowo, wybór wartości 550 mln zł może wynikać z błędnego założenia, że wzrost dotyczy jedynie części wydatków lub z błędnego zrozumienia, jak należy obliczyć procent od wartości. Odpowiedzi takie jak 1 000 mln zł czy 220 mln zł mogą się pojawić w wyniku niepełnych obliczeń lub nieuwzględnienia wszystkich kosztów, co jest kluczowe przy ich sumowaniu. Często popełnianym błędem jest także pomijanie wpływu wzrostu kosztów na całkowity budżet oraz ignorowanie praktycznych aspektów związanych z planowaniem finansowym. Podstawową zasadą jest uwzględnienie wszystkich elementów wydatków i ich wzrostów w całości, co jest kluczowe dla dokładnego zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie. Zaleca się, aby przed podjęciem decyzji biznesowych, dokładnie analizować i weryfikować wszystkie dane finansowe.

Pytanie 8

System ERP to narzędzie, które wspiera codzienną działalność firmy oraz przyczynia się do

A. obniżenia poziomu zapasów, szybkiej reakcji na zmiany w zamówieniach
B. produkcji bez przestojów i braków, redukcji kosztów materiałowych
C. skrócenia czasu dostawy, braku możliwości wprowadzania zmian w planie produkcji
D. wzrostu wydatków na materiały, lepszego monitorowania należności
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich zawiera nieprawidłowe założenia dotyczące funkcji systemów ERP. Na przykład stwierdzenie, że system ERP prowadzi do zmniejszenia poziomu zapasów oraz wolnego reagowania na zmiany w zamówieniach, jest mylące. System ERP jest zaprojektowany, aby zautomatyzować i przyspieszyć procesy zarządzania zapasami, co w rzeczywistości powinno prowadzić do ich optymalizacji, a nie do wolnego reagowania. Kluczowym celem ERP jest zwiększenie elastyczności i szybkości reakcji na zmiany rynkowe. Również wskazanie na skrócenie cyklu dostawy i brak możliwości zmian w harmonogramie produkcji jest nieprawidłowe, ponieważ dobrze skonfigurowany system ERP umożliwia bieżące dostosowywanie harmonogramów i szybką reakcję na zmieniające się potrzeby klientów, co jest niezbędne w dynamicznym środowisku rynkowym. Koszty materiałowe nie powinny wzrastać w wyniku wdrożenia ERP; wręcz przeciwnie, celem jest ich redukcja poprzez lepsze zarządzanie i planowanie. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że systemy ERP są narzędziem, które, jeśli jest prawidłowo wdrożone, ma na celu zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów, a nie ich zwiększenie.

Pytanie 9

Dział produkcji złożył w magazynie zapotrzebowanie na 18 ton mąki. Ile jednostek ładunkowych paletowych (pjł) mąki powinno być przekazanych do produkcji, jeśli na jednej palecie znajdują się 12 worków, a każdy worek waży 50 kg?

A. 36 pjł
B. 3 pjł
C. 50 pjł
D. 30 pjł
Aby określić liczbę paletowych jednostek ładunkowych (pjł) mąki, która powinna zostać wydana do produkcji, musimy najpierw obliczyć, ile kilogramów mąki to 18 ton. 1 tona to 1000 kg, więc 18 ton to 18000 kg. Następnie, biorąc pod uwagę, że jeden worek mąki waży 50 kg, można obliczyć liczbę worków: 18000 kg / 50 kg/worek = 360 worków. Ponieważ na jednej palecie mieści się 12 worków, obliczamy liczbę palet: 360 worków / 12 worków/paleta = 30 pjł. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce oraz zarządzaniu magazynem, gdzie precyzyjne zarządzanie zapasami ma wpływ na efektywność produkcji oraz minimalizację kosztów. Przykładając te obliczenia do praktyki, warto pamiętać o znaczeniu optymalizacji procesów logistycznych, co może przyczynić się do lepszego zarządzania łańcuchem dostaw i redukcji strat.

Pytanie 10

W procesie dystrybucji, obok przepływu towarów, występuje także strumień

A. energii
B. informacji
C. osób
D. usług
W kanale dystrybucji, obok przepływu towarów, kluczową rolę odgrywa przepływ informacji. Informacje są niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ pozwalają na synchronizację działań między różnymi uczestnikami procesu dystrybucji, takimi jak dostawcy, producenci, hurtownicy i detaliści. Przykładem może być wykorzystanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które integrują dane z różnych działów firmy, umożliwiając lepsze prognozowanie popytu i optymalizację stanów magazynowych. Dobre praktyki w zakresie komunikacji w łańcuchu dostaw obejmują regularne raportowanie, wymianę danych w czasie rzeczywistym oraz stosowanie standardów takich jak EDI (Electronic Data Interchange), które umożliwiają automatyczne przesyłanie dokumentów handlowych. Dzięki skutecznemu przepływowi informacji możliwe jest nie tylko zwiększenie efektywności operacyjnej, ale również zbudowanie lepszych relacji z partnerami biznesowymi, co jest kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 11

Wypadki w trakcie pracy w magazynie mogą być wynikiem

A. niewystarczającej liczby środków ochrony osobistej.
B. nieodpowiednich temperatur i poziomu wilgotności powietrza.
C. niedostatecznego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych.
D. niedostatecznej ilości sprzętu gaśniczego w obiekcie.
Choć odpowiedzi dotyczące braku sprzętu gaśniczego, niewłaściwej temperatury i wilgotności powietrza oraz zbyt małej liczby środków ochrony indywidualnej mogą wydawać się związane z bezpieczeństwem w magazynie, nie są one kluczowymi przyczynami wypadków. Brak sprzętu gaśniczego może wpływać na bezpieczeństwo pożarowe, ale nie jest bezpośrednio związany z wypadkami mechanicznymi, które najczęściej są rezultatem awarii urządzeń przeładunkowych. Niewłaściwe warunki atmosferyczne, takie jak temperatura czy wilgotność, mogą wpływać na komfort pracy, jednak rzadko prowadzą do bezpośrednich wypadków. Z kolei niewystarczające środki ochrony indywidualnej są istotne, ale ich brak nie zawsze powoduje wypadki, a raczej może zwiększać ryzyko obrażeń w razie ich wystąpienia. Właściwe stosowanie środków ochrony osobistej nie zastąpi jednak sprawności technicznej używanego sprzętu. Często w kontekście bezpieczeństwa w magazynach myli się przyczyny i skutki, co prowadzi do błędnych wniosków o priorytetach w zarządzaniu ryzykiem. Kluczowe jest skupienie się na najważniejszych elementach wpływających na bezpieczeństwo pracy, a w przypadku magazynów, urządzenia przeładunkowe powinny być na czołowej pozycji w działaniach prewencyjnych.

Pytanie 12

Pracownik magazynu przygotowuje dla klienta zamówienie z różnorodnym asortymentem według następujących danych: 12 szt. kawy o wadze 1 000 g, 40 szt. kawy o wadze 500 g, 100 szt. kawy o wadze 250 g oraz 200 szt. kawy o wadze 100 g. Czy pracownik ten wykonuje czynności

A. wydawania
B. konfekcjonowania
C. składowania
D. przyjęcia
Odpowiedzi wskazujące na 'wydawanie', 'składowanie' oraz 'przyjęcie' są nieprawidłowe, ponieważ koncentrują się na innych aspektach zarządzania magazynem, które nie odpowiadają na opisane zadanie. Wydawanie odnosi się do momentu, gdy towary są fizycznie przekazywane klientowi, co następuje po zakończeniu procesu konfekcjonowania. W tym kontekście, wydawanie nie obejmuje działań związanych z przygotowaniem zamówienia, a jedynie końcowy etap, który ma miejsce po konfekcjonowaniu. Składowanie natomiast dotyczy procesu przechowywania towarów w magazynie, co jest istotne dla zarządzania zapasami, ale nie jest bezpośrednio związane z procesem przygotowywania zamówienia. Przyjęcie odnosi się do procesu odbioru towarów do magazynu, co również nie ma związku z konfekcjonowaniem zamówienia. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych etapów, co może prowadzić do nieporozumień w obiegu informacji w magazynie. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania operacjami magazynowymi, a także dla optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw. Właściwe zrozumienie każdego etapu pomaga w unikaniu opóźnień i błędów, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję klienta.

Pytanie 13

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień
A. 2 704,00 zł
B. 3 664,00 zł
C. 6 544,00 zł
D. 7 120,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 14

Firma określiła zapas łożysk na poziomie 1 000 sztuk. Aktualny stan magazynowy łożysk wynosi 1 840 sztuk, a dzienne zużycie to 280 sztuk. Po jakim czasie firma powinna złożyć zamówienie na łożyska?

A. Za 10 dni
B. Za 5 dni
C. Za 3 dni
D. Za 6 dni
Odpowiedzi sugerujące, że zamówienie powinno zostać złożone za 10, 5 lub 6 dni opierają się na błędnych obliczeniach lub niepełnym zrozumieniu sytuacji zapasowej przedsiębiorstwa. W przypadku wyboru 10 dni, można zauważyć, że to znacznie przekracza rzeczywisty czas, jaki 840 sztuk łożysk może zabezpieczyć przy dziennym zużyciu wynoszącym 280 sztuk. Podobnie, wybór 5 dni czy 6 dni również nie opiera się na rzetelnej analizie stanu zapasów. Kluczowe jest zrozumienie, że zapas informacyjny jest ustanawiany jako zabezpieczenie przed nieprzewidzianymi okolicznościami, a nie jako jednostka do natychmiastowych zamówień. Właściwa analiza powinna uwzględniać nie tylko aktualny stan magazynowy, ale także tempo zużycia i strategię zakupową przedsiębiorstwa. Typowym błędem myślowym przy podejmowaniu decyzji w takich sytuacjach jest ignorowanie różnicy między zapasem informacyjnym a rzeczywistymi potrzebami produkcyjnymi. Warto również pamiętać, że efektywne zarządzanie zapasami wymaga stałej analizy i dostosowywania strategii, co pozwala firmom lepiej reagować na zmieniające się warunki rynkowe.

Pytanie 15

Jeśli wartość obrotu magazynowego w ciągu 14 dni wyniosła 1 200 500 kg towaru A oraz 2 800 ton towaru B, to jaki był średni dzienny obrót magazynowy?

A. 56 007,00 t
B. 85,75 t
C. 4 000,50 t
D. 285,75 t
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z kilku powszechnych błędów w obliczeniach oraz analizie danych. Niekiedy może się zdarzyć, że użytkownicy nie przeliczą kilogramów na tony, co prowadzi do zafałszowania wyników. W tym przypadku, obliczenie 1 200 500 kg jako 1 200,5 t dla towaru A jest kluczowe i nie powinno być pominięte. Ponadto, mylenie jednostek miary, takie jak tony i kilogramy, może prowadzić do poważnych błędów w raportowaniu obrotów magazynowych. Również, niedocenianie roli czasu, który w definicji średniego obrotu jest niezbędny, może prowadzić do oszacowania błędnych wartości. Na przykład, odpowiedzi zbyt wysokie, takie jak 56 007,00 t, mogą sugerować, że obliczenia były wykonywane na podstawie niepoprawnych założeń dotyczących czasu lub całkowitych ilości towarów. W praktyce, błędne określenie obrotu magazynowego może skutkować nieefektywnym zarządzaniem zapasami, co wpływa na całkowitą wydajność operacyjną firmy oraz zwiększa ryzyko nadmiarowych kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Dlatego kluczowe jest stosowanie precyzyjnych obliczeń oraz zrozumienie zależności między jednostkami miary a czasem dla utrzymania efektywności operacyjnej w magazynach.

Pytanie 16

Na początku zmiany stan magazynowy papieru ksero wynosił 600 ryz. W trakcie zmiany otrzymano dostawę papieru w ilości 2 100 ryz, a także dokonano dwóch wydania dla podmiotów zewnętrznych: 250 ryz oraz 310 ryz, oraz jednego wydania na potrzeby własne przedsiębiorstwa w ilości 20 ryz. Jaki poziom stanu magazynowego papieru ksero będzie na koniec zmiany?

A. 2 120 ryz
B. 920 ryz
C. 2 160 ryz
D. 2 040 ryz
Aby policzyć, ile papieru ksero zostało na koniec zmiany, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie wpływy i wydania, które miały miejsce w tym czasie. Na początku zmiany mieliśmy 600 ryz. Potem dostaliśmy nową dostawę 2100 ryz, co daje nam razem 2700 ryz. Jednak z tego wydaliśmy 250 ryz dla podmiotów zewnętrznych i 310 ryz, czyli razem 560 ryz. Po tych wydaniach mamy 2700 ryz minus 560 ryz, co daje 2140 ryz. Nie zapominajmy jeszcze, że wydaliśmy też 20 ryz na własne potrzeby, więc stan na koniec to 2140 ryz minus 20 ryz, czyli 2120 ryz. Więc na zakończenie zmiany mamy 2120 ryz papieru ksero. Takie obliczenia są naprawdę ważne w zarządzaniu zapasami, bo dzięki nim możemy lepiej planować, co i kiedy zamawiać oraz dbać o odpowiednią ilość towarów. Z mojego doświadczenia, to ułatwia też monitorowanie efektywności w firmie i planowanie przyszłych zamówień.

Pytanie 17

W tabeli przedstawiono koszty związane z funkcjonowaniem magazynu z podziałem na grupę kosztów zależnych od liczby realizowanych usług oraz koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo niezależnie od wykonanych usług. Dokonana klasyfikacja dotyczy kosztów

Koszty niezależne od liczby wykonanych usługKoszty zależne od liczby wykonanych usług
- amortyzacja
- opłaty czynszu
- podatek od nieruchomości
- składka ubezpieczenia majątkowego
- eksploatacja
- serwis
- zużycie materiałów
- szkolenia personalu
A. stałych i zmiennych.
B. rodzajowych i kalkulacyjnych.
C. bezpośrednich i pośrednich.
D. bieżących i przyszłych.
Zrozumienie różnicy między kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Odpowiedzi takie jak bieżące i przyszłe, bezpośrednie i pośrednie, a także rodzajowe i kalkulacyjne wprowadzają w błąd, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do istotnych właściwości kosztów w kontekście działalności operacyjnej. Koszty bieżące i przyszłe odnosiłyby się do temporalnego rozróżnienia kosztów, co jest zupełnie innym podejściem. Koszty bezpośrednie i pośrednie są klasyfikacją, która dotyczy sposobu przypisywania kosztów do produktów czy usług, a nie ich zmienności w zależności od poziomu działalności. Koszty rodzajowe i kalkulacyjne z kolei dotyczą metodologii rachunkowości, na przykład różnic pomiędzy kosztami materiałów a kosztami pracy. Tego typu błędne odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego postrzegania struktury kosztów i ich związku z działalnością firmy. W praktyce menedżerowie muszą być świadomi tych różnic, aby podejmować odpowiednie decyzje finansowe oraz operacyjne, co jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i efektywności działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 18

Jakie urządzenie nie wchodzi w skład transportu technologicznego?

A. Dźwignica
B. Kontener ładunkowy
C. Ładowarka
D. Przenośnik
Kontener ładunkowy nie jest urządzeniem transportu technologicznego, ponieważ jego główną funkcją jest przechowywanie i zabezpieczanie ładunków, a nie ich przemieszczanie. Kontenery są wykorzystywane w transporcie morskim, drogowym i kolejowym, gdzie pełnią rolę pojemników, które ułatwiają załadunek i rozładunek towarów. W praktyce, kontenery są standardowymi jednostkami ładunkowymi, które zapewniają ochronę przewożonych produktów przed uszkodzeniem oraz wpływem warunków atmosferycznych. Warto zaznaczyć, że kontenery są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 668, które definiują wymiary oraz specyfikacje techniczne kontenerów transportowych. W odróżnieniu od urządzeń transportu technologicznego, takich jak dźwignice, ładowarki czy przenośniki, które są aktywnie wykorzystywane do przemieszczania materiałów i ładunków w obrębie zakładów produkcyjnych czy magazynów, kontenery stanowią pasywne elementy transportowe. Ich zastosowanie w łańcuchu dostaw przyczynia się do zwiększenia efektywności logistyki oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 19

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2011. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
Razem100 000100,0
A. struktury.
B. dyspersji.
C. dynamiki.
D. korelacji.
Odpowiedź "struktury" jest poprawna, ponieważ wskaźnik struktury pozwala na analizę udziału poszczególnych składników w całości. W kontekście przedstawionej tabeli, wskaźnik ten ilustruje, jak różne rodzaje przesyłek wpływają na całkowitą wartość dostaw. W praktyce, wskaźnik struktury jest szczególnie przydatny w analizach rynkowych, gdzie przedsiębiorstwa starają się określić, jakie kategorie produktów lub usług generują największy przychód. Analizując udział procentowy, menedżerowie mogą podejmować decyzje o alokacji zasobów, marketingu czy strategiach sprzedażowych. Wskaźnik struktury jest zgodny z normami analizy statystycznej i wspiera procesy decyzyjne, umożliwiając firmom skuteczne reagowanie na zmiany w preferencjach klientów. Dzięki zastosowaniu wskaźnika struktury, przedsiębiorstwa mogą identyfikować trendy oraz wprowadzać innowacje w ofercie, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 20

Korzystając z podanego wzoru, oblicz wskaźnik rotacji zapasu w dniach, jeżeli w ciągu roku (360 dni) popyt wyniósł 42 000 kg, a średni zapas wynosił 2 100 kg

Wrzd = Wz / Sp * 360

gdzie:

Wrzd - wskaźnik rotacji zapasu w dniach,

Wz - średni poziom zapasu,

Sp - popyt na zapas.

A. 18 dni.
B. 24 dni.
C. 16 dni.
D. 20 dni.
Jeśli zaznaczyłeś coś innego niż 18 dni, to znaczy, że mógł być błąd w obliczeniach lub niezrozumienie zasad wskaźnika rotacji zapasu. To narzędzie jest naprawdę ważne w zarządzaniu zapasami, a zrobienie błędu może sporo namieszać w operacjach magazynowych. Może na przykład pomieszałeś jednostki i przez to wyszły Ci złe wyniki, zamiast odpowiednio skupić się na popycie. Innym częstym błędem jest nieużycie dni w obliczeniach, co oznacza, że trzeba dobrze podzielić zapas przez popyt, a później pomnożyć przez 360. Jak użyjesz złych danych, to możesz łatwo dojść do mylnych wniosków. Na przykład, niektóre osoby myślą, że można to obliczyć tylko patrząc na zapasy z różnych okresów, co nie bierze pod uwagę rzeczywistego popytu na produkty. Ważne jest, żeby dobrze rozumieć te obliczenia, bo są kluczowe w efektywnym zarządzaniu zapasami i zapobieganiu problemom operacyjnym.

Pytanie 21

Zarządzaniem nazywamy procesy związane z planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem poziomu zapasów, które dana jednostka gospodarcza utrzymuje

A. zapasami
B. odbiorcami
C. czasami
D. dostawcami
Wybór odpowiedzi związanych z czasem, odbiorcami czy dostawcami odzwierciedla powszechne nieporozumienia dotyczące terminologii w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Zarządzanie czasem odnosi się w głównej mierze do efektywnego planowania i alokacji zasobów, ale nie dotyczy bezpośrednio kontroli zapasów, które są kluczowym elementem operacyjnym. Odbiorcy to termin odnoszący się do użytkowników końcowych produktów lub usług, a nie do zarządzania zasobami w firmie. Dostawcy są natomiast partnerami w procesie zaopatrzenia, ale ich rola jest związana z dostarczaniem towarów, a nie z ich przechowywaniem i kontrolą. Te błędne odpowiedzi ujawniają typowe nieporozumienia dotyczące zakresu odpowiedzialności w zarządzaniu operacyjnym. W praktyce, skuteczne zarządzanie zapasami wymaga zrozumienia nie tylko poziomu zapasów, ale również dynamiki popytu, cyklu życia produktu oraz relacji z dostawcami i odbiorcami. Właściwe podejście do zarządzania zapasami pomaga nie tylko w zminimalizowaniu kosztów, ale również w zwiększeniu satysfakcji klientów oraz dostosowaniu się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 22

Rysunek przedstawia magazyn

Ilustracja do pytania
A. otwarty niezautomatyzowany.
B. zamknięty zautomatyzowany.
C. otwarty zmechanizowany.
D. zamknięty niezmechanizowany.
Poprawna odpowiedź to 'zamknięty zautomatyzowany', ponieważ przedstawiony magazyn to magazyn wysokiego składowania z zautomatyzowanym systemem transportu towarów. Wysokie regały, systemy przenośników oraz urządzenia do automatycznego składowania i komisjonowania towarów wskazują na zastosowanie nowoczesnych technologii magazynowych. Magazyny zautomatyzowane charakteryzują się zwiększoną efektywnością operacyjną, co jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki automatyzacji, procesy magazynowe stają się szybsze, bardziej precyzyjne i mniej podatne na błędy ludzkie. Przykłady zastosowania takich rozwiązań obejmują centra dystrybucyjne e-commerce czy duże magazyny przemysłowe, gdzie skala działalności wymaga efektywnego zarządzania przestrzenią i czasem. Zastosowanie standardów takich jak Lean Management czy Six Sigma w połączeniu z automatyzacją przyczynia się do optymalizacji procesów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

W jednym kartonie znajduje się 20 butelek, a na jednej palecie jest 34 kartony. Ile miejsc paletowych w magazynie powinno zostać zarezerwowanych dla 4 080 butelek?

A. 4 miejsca paletowe
B. 6 miejsc paletowych
C. 5 miejsc paletowych
D. 7 miejsc paletowych
W przypadku błędnych odpowiedzi często występują nieporozumienia w zakresie zrozumienia pojęcia jednostek magazynowych oraz logistyki przechowywania. Niepoprawne obliczenia mogą wynikać z pomieszania pojęć lub błędnego założenia o liczbie butelek, które mieszczą się w kartonie lub palecie. Na przykład, jeżeli ktoś założy, że w kartonie mieści się więcej niż 20 butelek, to w tym przypadku prowadzi to do zaniżenia liczby potrzebnych miejsc paletowych. Podobnie, nieprawidłowe oszacowanie pojemności palety, jak np. zaniżenie liczby kartonów na palecie, również wpływa na błędne wyniki. W sprzedaży i logistyce istotne jest, aby mieć pełne zrozumienie jednostek i relacji między nimi. Często dochodzi do mylnych interpretacji, które mogą prowadzić do nieefektywności magazynowych, zwiększając koszty operacyjne. Kluczowym aspektem jest więc dokładne zrozumienie jak obliczenia i zasady dotyczące przechowywania są powiązane z rzeczywistymi procesami logistycznymi. Właściwe podejście obejmuje nie tylko umiejętność wykonywania odpowiednich obliczeń, ale również stosowanie się do standardów branżowych, takich jak efektywne zarządzanie przestrzenią i optymalizacja procesów magazynowych.

Pytanie 25

Który z dokumentów zawiera informacje takie jak: nazwa firmy, numer dokumentu, data jego sporządzenia, magazyn, z którego towar został wydany, dział, do którego towar jest przekazywany, nazwa, ilość, cena jednostkowa oraz wartość towaru, podpis osoby, która sporządziła dokument, a także podpisy osoby wydającej oraz przyjmującej zapas?

A. PZ
B. RW
C. ZW
D. WZ
Dokumenty takie jak PZ, WZ i ZW pełnią różne funkcje w zarządzaniu gospodarką magazynową, ale żaden z nich nie zawiera wszystkich wymaganych informacji jak dokument RW. PZ, czyli 'Przyjęcie Zewnętrzne', jest używane do rejestrowania przyjęcia towarów do magazynu, jednak nie zawiera szczegółowych danych o rozchodzie. Z kolei WZ, 'Wydanie Zewnętrzne', dokumentuje wydanie towaru, ale nie rejestruje podpisów osób odpowiedzialnych ani nie precyzuje działu przyjmującego. Natomiast ZW, 'Zwrot Wewnętrzny', dotyczy dokumentacji zwrotów towarów do magazynu, a nie ich wydania. Rozpoznawanie tych dokumentów i ich funkcji jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania zapasami. Typowym błędem jest mylenie dokumentacji przyjęć i wydania towarów, co prowadzi do problemów w bilansowaniu stanów magazynowych i do błędnego obiegu dokumentów. Zrozumienie specyfiki każdego z tych dokumentów oraz ich zastosowania w praktyce jest niezbędne, aby uniknąć nieporozumień i błędów w procesach logistycznych. Dlatego ważne jest, aby każdy pracownik odpowiedzialny za gospodarkę magazynową był dobrze zaznajomiony z różnicami między nimi i ich zastosowaniem w codziennej pracy.

Pytanie 26

Na ilustracji jest przedstawione wnętrze magazynu

Ilustracja do pytania
A. specjalnego.
B. otwartego.
C. uniwersalnego.
D. półotwartego.
Wybór odpowiedzi innej niż "specjalnego" może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących charakterystyki przedstawionego magazynu. Odpowiedzi takie jak "otwarty" czy "półotwarty" sugerują przestrzenie, w których towary są przechowywane w sposób bardziej elastyczny, często bez kontroli temperatury i wilgotności. W rzeczywistości, magazyny otwarte nie są przystosowane do przechowywania produktów wrażliwych na zmiany środowiskowe, co jest kluczowe dla towarów takich jak żywność czy leki. Z kolei wybór "uniwersalnego" nie uwzględnia specyfiki towarów, które wymagają szczególnych warunków, a magazyny uniwersalne są często mniej efektywne w kontekście zarządzania przestrzenią i zasobami. W praktyce, magazyny specjalne muszą spełniać określone normy oraz wytyczne, co pozwala na zapewnienie odpowiednich warunków do przechowywania. Stosowanie się do standardów magazynowania ma fundamentalne znaczenie dla utrzymania wysokiej jakości produktów oraz minimalizacji ryzyka ich utraty lub uszkodzenia.

Pytanie 27

Na którym rysunku przedstawiono środek transportu wewnętrznego wspomagający w magazynie proces przemieszczania luzem pasz dla zwierząt?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Odpowiedź D jest trafna, bo pokazuje pojazd, który świetnie nadaje się do transportu luzem. To bardzo ważne, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z paszami dla zwierząt w magazynach. Takie pojazdy z dużą otwartą skrzynią ładunkową są naprawdę idealne do przewożenia sypkich materiałów, które mogą być problematyczne do załadunku i rozładunku innymi wózkami. W praktyce używa się ich na dużą skalę w magazynach, gdzie trzymamy dużo pasz, a więc potrzebujemy czegoś, co szybko i sprawnie przeniesie te materiały. W branży transportu wewnętrznego są różne standardy, jak na przykład ISO 9001, które pokazują, jak ważna jest efektywność. Używanie odpowiednich pojazdów do transportu luzem może mocno zwiększyć wydajność, co z kolei przekłada się na mniejsze straty i lepszą jakość pasz. Tak więc, dobór odpowiedniego transportu to naprawdę kluczowa sprawa w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 28

Regulacje IATA/DGR dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych odnoszą się do

A. przewozu drogowego
B. przewozu lotniczego
C. transportu śródlądowego
D. przewozu morskiego
Odpowiedzi dotyczące transportu drogowego, żeglugi śródlądowej oraz transportu morskiego nie odnoszą się do regulacji IATA/DGR, gdyż te regulacje dotyczą wyłącznie transportu lotniczego. W kontekście transportu drogowego istnieją inne regulacje, takie jak ADR (Umowa o międzynarodowym przewozie towarów niebezpiecznych drogą lądową), które nakładają obowiązki dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych, ale nie są związane z regulacjami IATA. Podobnie, żegluga śródlądowa i transport morski są regulowane przez inne przepisy, takie jak IMDG (Międzynarodowy Kodeks Morskiego dla Towarów Niebezpiecznych), które koncentrują się na specyficznych wymaganiach dotyczących transportu morskiego. Istotnym błędem w myśleniu jest zakładanie, że regulacje dotyczące transportu niebezpiecznych ładunków są jednorodne dla wszystkich środków transportu; w rzeczywistości każdy rodzaj transportu ma swoje unikalne przepisy i standardy, co może prowadzić do nieporozumień. Niezrozumienie tego podziału może skutkować niewłaściwym pakowaniem lub transportowaniem materiałów niebezpiecznych, co w konsekwencji naraża na ryzyko zarówno osoby zaangażowane w transport, jak i społeczeństwo oraz środowisko.

Pytanie 29

Na podstawie tabeli ustal miesięczną strukturę kosztów logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Rodzaj kosztuKwota kosztów (zł)
Koszty transportu obcego1 500,00
Koszty transportu własnego4 000,00
Koszty zapasów2 500,00
Koszty funkcjonowania magazynów2 000,00
A. Koszty transportu obcego 20%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 15%.
B. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 45%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
C. Koszty transportu obcego 10%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
D. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
To, że wybrałeś tę odpowiedź, pokazuje, że rozumiesz, jak powinny wyglądać koszty w logistyce w firmie produkcyjnej. Te wartości: 15% na transport obcy, 40% na transport własny, 25% na zapasy i 20% na magazynowanie, są naprawdę w porządku i dobrze współgrają z tym, co mówią najlepsze praktyki w branży. Przykładowo, firmy używające systemów ERP mają możliwość ogarnąć wydatki w różnych działach logistyki, co pozwala im na dostrzeganie miejsc, gdzie można zaoszczędzić. To bardzo ważne, bo sprawia, że przedsiębiorstwa lepiej zarządzają swoimi zasobami i mogą dopasowywać swoje strategie w odpowiedzi na zmiany rynkowe. Moim zdaniem, dobrze przemyślany układ kosztów ma nie tylko wpływ na to, jak firma zarabia, ale także na to, jak radzi sobie w konkurencji na rynku.

Pytanie 30

Jak często do centrum dystrybucji przybywają dostawy towaru A w ilości 5 000 sztuk, które są układane na paletach po 25 sztuk? Oblicz, ile ładunkowych jednostek paletowych (pjł) towaru A jest dostarczanych do centrum w skali roku?

A. 400 pjł
B. 4 800 pjł
C. 200 pjł
D. 5 000 pjł
Przy analizie błędnych odpowiedzi warto zauważyć, że wiele osób może nie uwzględnić wszystkich dostaw w obliczeniach. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują 400 pjł lub 200 pjł, mogą wynikać z mylnego rozumienia całkowitej liczby sztuk dostarczanych rocznie. Obliczenie 400 pjł mogło być efektem podzielenia niepoprawnej rocznej sumy sztuk przez ilość sztuk na paletę, co prowadzi do znacznego niedoszacowania. Z kolei odpowiedź 200 pjł mogłaby sugerować, że zakładający tę wartość przyjął zaledwie jedną dostawę na rok, co jest skrajnym niedoszacowaniem ilości towarów. Często pojawia się również błąd w interpretacji jednostek, gdzie niektórzy mogą mylić ładunki paletowe z ilością sztuk. W praktycznych zastosowaniach, takie błędy mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania zasobami, a tym samym do zwiększenia kosztów operacyjnych. Warto więc zawsze dokładnie analizować dane oraz potwierdzać przyjęte założenia, aby unikać takich nieporozumień i wdrażać najlepsze standardy w obszarze logistyki i zarządzania zapasami.

Pytanie 31

Obszar rachunkowości, którego celem jest analiza oraz dostarczanie informacji kierownictwu organizacji dotyczących struktury pracy i realizacji zadań związanych z działalnością gospodarczą, określamy jako

A. podatkową
B. bankową
C. zarządczą
D. finansową
Rachunkowość zarządzająca, inaczej zwana menedżerską, to naprawdę ważny temat. Jej głównym zadaniem jest dawanie nam informacji, które są potrzebne do podejmowania decyzji w firmach. Dzięki tej rachunkowości można lepiej interpretować dane finansowe i operacyjne, co z kolei pomaga menedżerom w planowaniu, kontrolowaniu czy podejmowaniu strategicznych decyzji. Przykłady jej zastosowania to budżetowanie, analiza kosztów czy ocena rentowności różnych projektów. To pozwala firmom lepiej dostosować działania do ich celów strategicznych i zauważyć obszary, które wymagają poprawy. W praktyce menedżerowie mogą korzystać z różnych raportów, które odpowiadają temu, co akurat potrzebują, co ma wielkie znaczenie w codziennym działaniu. Warto też zauważyć, że różne standardy, jak IFRS czy GAAP, podkreślają, jak istotne jest dostosowywanie informacji finansowych pod zarządzanie, co czyni rachunkowość zarządzającą naprawdę kluczowym narzędziem w nowoczesnym przedsiębiorstwie.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Jeśli do centrum dystrybucji realizowane są zamówienia produktów w ilości 12 000 sztuk, 4 razy w miesiącu, to roczny wolumen dostaw wynosi

A. 48 000 szt.
B. 576 000 szt.
C. 3 000 szt.
D. 1 000 szt.
Roczny strumień dostaw można obliczyć poprzez pomnożenie liczby dostaw w miesiącu przez liczbę produktów dostarczanych w każdej z tych dostaw oraz przez liczbę miesięcy w roku. W tym przypadku mamy 4 dostawy w miesiącu, z których każda dostarcza 12 000 sztuk. Obliczenia wyglądają następująco: 4 dostawy/miesiąc * 12 000 sztuk/dostawa * 12 miesięcy = 576 000 sztuk/rok. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, gdzie kluczowe jest zarządzanie zapasami i optymalizacja łańcucha dostaw. Zrozumienie rocznego strumienia dostaw ma istotne znaczenie dla planowania potrzeb materiałowych oraz utrzymania odpowiednich poziomów zapasów, co w efekcie prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej w centrum dystrybucji.

Pytanie 34

Zakład produkujący musli pracuje na trzech zmianach po 8 godzin. Wydajność każdej zmiany wynosi 1 tonę musli. Na każde 100 kg musli firma używa 15 kg żurawiny. Ile żurawiny jest potrzebne do produkcji musli w ciągu jednego dnia?

A. 150 kg
B. 15 000 kg
C. 450 kg
D. 3 600 kg
W analizie problemu dotyczącego zużycia żurawiny w produkcji musli, wiele osób może popełnić błąd w obliczeniach w zakresie całkowitej produkcji. Często zdarza się, że nie uwzględniają one, że przedsiębiorstwo pracuje na trzy zmiany, co prowadzi do zaniżenia całkowitej wydajności. Na przykład, myśląc w kategoriach jednej zmiany, może dostrzegać się wydajność 1 tony, co prowadzi do obliczeń opartych na tylko jednej zmianie, zamiast trzech. Ważne jest również zauważyć, że przy obliczaniu zużycia żurawiny kluczowe jest poprawne przeliczenie proporcji; zbyt duże lub zbyt małe wartości mogą wskazywać na błędne interpretacje danych. W niektórych przypadkach, błędne odpowiedzi mogą wynikać z niezrozumienia, jak przeliczać kilogramy na tony, co prowadzi do błędnych proporcji i sum. W praktyce, nieprawidłowe podejścia do takich obliczeń mogą skutkować nadprodukcją lub niedoborem surowców, co ma wpływ na efektywność produkcji oraz koszty operacyjne. Dlatego tak ważne jest, aby w każdej analizie produkcji i planowaniu korzystać z pełnych danych oraz wykonywać dokładne obliczenia, dostosowując odpowiednie proporcje na podstawie rzeczywistego zużycia materiałów.

Pytanie 35

W której skrzyni można umieścić dokładnie 8 opakowań jednostkowych o wymiarach 0,5 x 0,5 x 0,5 m (dł. x szer. x wys.)?

SkrzyniaDługość
[mm]
Szerokość
[mm]
Wysokość
[mm]
A.1 000500500
B.1 0001 0001 000
C.1 5005001 500
D.2 0001 0001 500
A. W skrzyni B.
B. W skrzyni A.
C. W skrzyni C.
D. W skrzyni D.
Wydaje mi się, że wybór innej skrzyni mógł być spowodowany pomyłką przy ocenie, ile miejsca naprawdę potrzebujesz. Skrzynia A, jeśli ma inne wymiary, może nie pomieścić 8 opakowań tak, jak tego oczekujesz, co może skutkować marnowaniem przestrzeni. Podobnie, skrzynie C czy D mogły być wybrane przez błędne zrozumienie ich objętości. Często ludzie nie zwracają uwagi na całkowite wymiary podczas wyboru miejsca do przechowywania, przez co mogą źle oszacować, ile miejsca tak naprawdę mają. Pamiętaj, że przy planowaniu przechowywania najważniejsza jest objętość. Użycie złych wymiarów prowadzi do typowych problemów, jak zbyt mała przestrzeń, co może utrudnić dostęp do towarów. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze zrozumieć wymagania dotyczące przestrzeni i dopasować je do odpowiednich skrzyń. To naprawdę kluczowe dla wydajności magazynu.

Pytanie 36

Rysunek przedstawia

BIEDRONKA "CODZIENNIE NISKIE CENY" 2028
40-007 Katowice ul.Uniwersytecka 12
JERONIMO MARTINS DYSTRYBUCJA S.A.
62-025 KOSTRZYN ul.ZNINA 5
NIP 779-10-11-327
2010-05-311011291
Nap.Coca Cola 0,5L A1x2,292,29A
Czek. Z Npsn 50G A1x1,291,29A
---------------------------------
Sprzed. opodatk. A3,58
Kwota PTU A 22 %0,65
ŁĄCZNA KWOTA PTU0,65
SUMA3,58
---------------------------------
Gotówka5,00
Reszta1,42
0389 #Kasa 3Kasjer nr 13113:40
Æ KEJ 04104507
Nr sys.: 782
A. rachunek.
B. raport kasowy.
C. paragon fiskalny.
D. fakturę.
Rachunek to dokument, który najczęściej jest używany w obrocie gospodarczym, ale ma inny cel niż paragon fiskalny. Rachunki są zazwyczaj wydawane dla klientów prowadzących działalność gospodarczą, aby mogli oni wykorzystać je do odliczenia podatku VAT. W przeciwieństwie do paragonu, który jest automatycznie generowany przez kasy fiskalne, rachunek jest zazwyczaj wystawiany na prośbę klienta i zawiera więcej szczegółowych informacji, takich jak dane sprzedawcy i klienta oraz numer NIP. Inna mylna koncepcja związana z odpowiedzią na to pytanie to zrozumienie raportu kasowego. Raport kasowy jest zestawieniem sprzedaży sporządzanym przez kasjera na koniec dnia, mającym na celu podsumowanie transakcji. Zawiera on szczegółowe informacje na temat wszystkich operacji dokonanych w danym dniu, ale nie jest to dokument wydawany klientowi. Paragon fiskalny natomiast jest bezpośrednim dowodem na dokonanie zakupu przez konsumenta. Wybierając odpowiedź "faktura", można nieświadomie pomylić ją z paragonem, jednak faktura jest dokumentem o charakterze formalnym, który również służy do celów podatkowych, ale wystawiana jest głównie dla przedsiębiorców. Użytkownicy mogą pomylić te dokumenty, jeśli nie są świadomi ich funkcji i znaczenia w obiegu prawnym. Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć, jakie są różnice między tymi dokumentami oraz jakie mają zastosowanie w praktyce.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Firma logistyczna nabyła pojazd, który jest wyposażony w dwa znaki ostrzegawcze stojące, środki osobistej ochrony oraz sprzęt do ochrony układu oddechowego, planując transporty.

A. osób
B. kwasów
C. cieczy
D. zwierząt
Wybór opcji dotyczącej transportu kwasów jest zasadny, ponieważ przedsiębiorstwo logistyczne posiada środki ochrony indywidualnej i sprzęt do ochrony dróg oddechowych. Transportowanie substancji chemicznych, takich jak kwasy, wymaga stosowania odpowiednich procedur ochronnych zgodnych z regulacjami prawnymi, takimi jak Rozporządzenie REACH oraz Dyrektywa CLP. Kwasy są substancjami niebezpiecznymi i ich przewóz wymaga nie tylko zabezpieczenia pojazdu, ale także stosowania właściwych oznaczeń, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Na przykład, w przypadku wycieku kwasu, odpowiednie środki ochrony osobistej są niezbędne do ochrony pracowników oraz otoczenia. Zastosowanie znaków ostrzegawczych na pojeździe również stanowi standardową praktykę, która informuje innych uczestników ruchu o przewożeniu niebezpiecznych ładunków. W kontekście logistyki chemicznej, wiedza na temat klasyfikacji i transportu substancji niebezpiecznych jest kluczowa, co podkreśla znaczenie odpowiednich szkoleń dla pracowników.

Pytanie 39

Na podstawie zamieszczonego cennika oblicz wartość netto przewozu 48 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 210 km.

Cennik przedsiębiorstwa przewozowego BETA
Ilość paletowych jednostek ładunkowych szt.Cena jednostkowa netto za kilometr zł
1÷203,00
21÷403,50
41÷604,00
powyżej 604,50
A. 840,00 zł
B. 630,00 zł
C. 945,00 zł
D. 735,00 zł
Poprawna odpowiedź na pytanie o wartość netto przewozu 48 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 210 km to 840,00 zł. Obliczenia opierają się na cenniku, który przewiduje stawkę 4,00 zł za kilometr dla przedziału 41-60 palet. Aby uzyskać całkowity koszt, mnożymy liczbę kilometrów, czyli 210 km, przez stawkę jednostkową 4,00 zł/km. W ten sposób otrzymujemy: 210 km * 4,00 zł/km = 840,00 zł. Tego rodzaju kalkulacje są kluczowe w branży transportowej, gdzie precyzyjne określenie kosztów przewozów ma bezpośredni wpływ na rentowność działalności. Dobrą praktyką jest również znanie cennika oraz parametrów dotyczących jednostek ładunkowych, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji oraz lepsze planowanie logistyki. Wartości netto przewozów są istotne nie tylko dla właścicieli firm transportowych, ale również dla klientów, którzy chcą oszacować koszty przed nawiązaniem współpracy. W przypadku wykorzystania cennika w praktyce należy zawsze upewnić się, że jest on aktualny i odzwierciedla rzeczywiste warunki rynkowe.

Pytanie 40

Z jakiego dokumentu wynika przesunięcie surowców pomiędzy magazynami?

A. Rw
B. Wz
C. Mm
D. Pz
Trochę rozczarowujące, ale obieg dokumentów w systemach zarządzania magazynem jest naprawdę ważny, a złe zrozumienie, który dokument do czego służy, może namieszać w procesach logistycznych. Odpowiedź, która wskazuje na Pz, czyli przyjęcie zewnętrzne, jest błędna, bo ten dokument rejestruje przyjęcie towarów z zewnątrz, a nie przesunięcie między magazynami. Z kolei Rw, czyli rozchód wewnętrzny, odnosi się do wydania materiałów z magazynu, więc też nie pasuje do procedury przesunięcia. Ważne jest, żeby wiedzieć, że Mm jest tym dokumentem, który zatwierdza ruch materiałów i sprawia, że inwentaryzacja jest poukładana. Z Wz, czyli wydanie zewnętrzne, to już dokument, który mówi o wydaniu towarów do klienta, a to też nie jest odpowiedź na nasze przesunięcia. Często mylimy te dokumenty przez ich podobieństwo, ale każdy z nich pełni zupełnie inną rolę. Zrozumienie tego w kontekście systemu ERP lub WMS jest naprawdę kluczowe dla sprawnego zarządzania operacjami w magazynie.