Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 21:47
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 22:05

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jaką metodę wykorzystuje się w regeneracji gniazd zaworowych w głowicy silnika?

A. Rozwiercanie.
B. Obróbka skrawaniem.
C. Wiercenie.
D. Frezowanie.
Frezowanie to kluczowa metoda stosowana w naprawie gniazd zaworowych głowicy silnika, ponieważ pozwala na precyzyjne usunięcie uszkodzonej powierzchni oraz wyrównanie gniazda, co jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego osadzenia zaworu. W procesie frezowania wykorzystuje się narzędzia skrawające, które eliminują nierówności i zapewniają gładką powierzchnię, co pozwala na optymalne uszczelnienie zaworu. Przykładem zastosowania frezowania jest przywrócenie właściwego kształtu gniazda zaworowego w silnikach, gdzie doszło do jego zużycia lub uszkodzenia. W praktyce, fachowcy korzystają z frezarek o odpowiednich parametrach, aby uzyskać wymagane tolerancje. Proces ten jest zgodny z standardami przemysłu motoryzacyjnego, które podkreślają znaczenie precyzyjnych operacji w celu zapewnienia efektywności i niezawodności silnika. Dobre praktyki dotyczące frezowania gniazd zaworowych obejmują także kontrolę jakości, co zwiększa bezpieczeństwo i wydajność jednostki napędowej.

Pytanie 3

Najlepszym środkiem transportu do przewiezienia 3 500 kg żwiru będzie

A. cieżarówka z przyczepą
B. ciężarówka-wywrotka DMC 6500 kg
C. ciągnik siodłowy z przyczepą
D. ciężarówka-wywrotka DMC 3500 kg
Samochód ciężarowy-wywrotka z DMC 6500 kg to najlepszy wybór do przewozu 3500 kg żwiru. Ma sporo zapasu, więc możesz być pewny, że wszystko się zmieści, a podczas jazdy będzie stabilniejszy. Te wywrotki są stworzone do transportu ciężkich rzeczy, co sprawia, że załadunek i rozładunek to szybka sprawa – a to jest naprawdę ważne w budowlance. Gdy masz do przewiezienia materiały sypkie, takie jak żwir, to wywrotka pozwala na błyskawiczne wylanie ładunku, bez potrzeby dodatkowych urządzeń. Dodatkowo, korzystanie z pojazdów o wyższej DMC, jak 6500 kg, spełnia normy transportowe i przepisy, co zapewnia większe bezpieczeństwo. Wywrotki są elastyczne, bo możesz nimi przewozić różne materiały, co w logistyce budowlanej jest na wagę złota.

Pytanie 4

Najpóźniej o której godzinie kierowca, poruszający się ze średnią prędkością 50 km/h, powinien rozpocząć realizację transportu, mając do pokonania 250 km i wiedząc, że dostawa musi być zrealizowana w systemie Just in time pomiędzy 14:30 a 15:00?

A. 8:30
B. 10:00
C. 9:30
D. 9:00
Próbując obliczyć optymalny czas rozpoczęcia podróży, niektórzy mogą zinterpretować pytanie niewłaściwie, co prowadzi do błędu w obliczeniach. Na przykład, wybierając godzinę 10:00, można sądzić, że czas podróży wynoszący 5 godzin pozwoli na dotarcie na czas. Jednakże, takie podejście ignoruje fakt, że dostawa musi być zrealizowana w określonym przedziale czasowym, a nie dopiero po upływie 5 godzin. Poprzez takie podejście, pomija się istotny element planowania, jakim jest konieczność przybycia na miejsce przed końcem okna czasowego, aby dostawa mogła być uznana za terminową. Warto również zauważyć, że niektórzy mogą nie uwzględniać potencjalnych opóźnień, które mogą pojawić się w trakcie transportu, takich jak korki, warunki pogodowe czy inne nieprzewidziane okoliczności. Oznacza to, że odpowiedź 9:30 również nie spełnia wymogów Just in Time, ponieważ nie zapewnia wystarczającego zapasu czasowego. W praktyce, jedną z kluczowych zasad w logistyce i transporcie jest przewidywanie ryzyka i odpowiednie planowanie, co pozwala na zminimalizowanie czasów przejazdu i poprawę efektywności systemu dostaw. Odpowiednie przygotowanie i strategia są niezbędne do zapewnienia terminowości i jakości usług transportowych.

Pytanie 5

Samochód osobowy składa się

A. z nadwozia, podwozia użytkowego i jednostki użytkowej
B. z nadwozia, podwozia oraz jednostki użytkowej
C. z nadwozia użytkowego, podwozia użytkowego oraz jednostki napędowej
D. z nadwozia, podwozia i jednostki napędowej
Odpowiedź wskazująca, że pojazd samochodowy składa się z nadwozia, podwozia i jednostki napędowej jest poprawna, ponieważ te trzy elementy są kluczowymi komponentami konstrukcyjnymi każdego auta. Nadwozie to zewnętrzna część pojazdu, która nie tylko nadaje mu kształt, ale także zapewnia ochronę pasażerom i jakość aerodynamiczną. Podwozie to z kolei struktura, która utrzymuje wszystkie inne elementy pojazdu, w tym układ zawieszenia, układ hamulcowy i silnik. Jednostka napędowa, która obejmuje silnik spalinowy lub elektryczny oraz powiązane z nim mechanizmy, odpowiada za generowanie mocy potrzebnej do poruszania się pojazdu. Przy projektowaniu samochodów inżynierowie kierują się standardami bezpieczeństwa, efektywności paliwowej oraz komfortu, co sprawia, że zrozumienie tych trzech elementów jest kluczowe dla każdego, kto chce zrozumieć, jak funkcjonuje pojazd samochodowy.

Pytanie 6

Dokumentem określającym wspólne zasady dotyczące warunków pracy przewoźnika drogowego jest

A. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009
B. ustawa o drogach publicznych
C. ustawa Prawo o ruchu drogowym
D. rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 ustanawia wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej. To kluczowe dokumenty, które definiują normy kwalifikacji, rzetelności oraz odpowiedzialności przewoźników. Przepisy te mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz jakości usług transportowych, co jest istotne zarówno dla przewoźników, jak i dla klientów. Na przykład, aby uzyskać licencję na wykonywanie działalności transportowej, przedsiębiorcy muszą udowodnić swoją zdolność finansową oraz spełniać określone wymagania dotyczące zarządzania. Zastosowanie tych regulacji ma na celu eliminację nieuczciwych praktyk oraz podnoszenie standardów w branży transportowej. Dzięki wdrożeniu tych zasad, przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania norm, co wpływa na poprawę jakości usług oraz konkurencyjność na rynku.

Pytanie 7

Podczas oceny stanu półosi napędowej zauważono jej odkształcenie. W tej sytuacji półos musisz przygotować do

A. napawania
B. prostowania
C. wyważania
D. wymiany
W przypadku stwierdzenia skrzywienia półosi napędowej, najlepszym rozwiązaniem jest jej wymiana. Półosie są kluczowymi elementami układu napędowego pojazdu, które przenoszą moment obrotowy z silnika na koła. Skrzywienie półosi wpływa negatywnie na geometrię zawieszenia, co prowadzi do nierównomiernego zużycia opon, problemów z prowadzeniem pojazdu oraz zwiększonego ryzyka awarii układu napędowego. Wymiana półosi jest standardową procedurą w branży motoryzacyjnej, szczególnie gdy uszkodzenia są na tyle poważne, że naprawa (np. prostowanie) nie zapewni odpowiedniej trwałości i bezpieczeństwa. Wymiana powinna być przeprowadzana z użyciem części zamiennych spełniających normy OEM (Original Equipment Manufacturer), co zapewnia zgodność z oryginalnymi parametrami technicznymi pojazdu. Warto również zwrócić uwagę na kontrolę pozostałych elementów układu, takich jak łożyska czy przeguby, aby uniknąć przyszłych problemów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania pojazdów, co pozwala na zapewnienie ich długotrwałej i bezpiecznej eksploatacji.

Pytanie 8

Współczynnik wykorzystania przebiegu środka transportu drogowego definiuje proporcję

A. przebiegu pojazdu z ładunkiem do całkowitego przebiegu pojazdu
B. masy przewożonego towaru do ładowności pojazdu
C. przebytych przez pojazd km do liczby dni pracy środka transportu
D. liczby dni pracy środka transportu do całkowitej liczby dni
Współczynnik wykorzystania przebiegu środka transportu drogowego jest kluczowym wskaźnikiem w logistyce i zarządzaniu flotą, ponieważ pozwala ocenić efektywność operacyjną pojazdu. Odpowiedź, która wskazuje na stosunek przebiegu pojazdu z ładunkiem do całkowitego przebiegu pojazdu, jest poprawna, ponieważ to właśnie ten stosunek odzwierciedla, jak efektywnie pojazd jest wykorzystywany w transporcie towarów. W praktyce, jeśli pojazd pokonuje znaczną część swojego przebiegu z ładunkiem, oznacza to, że jego wykorzystanie jest optymalne, co przekłada się na niższe koszty operacyjne oraz lepszą rentowność. Przykładowo, w branży logistycznej, gdzie koszty transportu mają kluczowe znaczenie, monitorowanie tego współczynnika pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących planowania tras, zarządzania flotą oraz optymalizacji ładunków. Dobrą praktyką jest również porównywanie tego współczynnika w różnych okresach lub między flotami, co może wskazywać na obszary do poprawy w efektywności działań transportowych, zgodnie z normami i standardami branżowymi.

Pytanie 9

Miesięczny wydatek na paliwo to 800 zł, a koszt ubezpieczenia wynosi 2 500 zł. Pojazd jest sprawdzany technicznie dwa razy w roku, co kosztuje 750 zł za przegląd. Jaką kwotę należy przeznaczyć na całkowite roczne wydatki związane z użytkowaniem samochodu?

A. 12 100 zł
B. 13 600 zł
C. 12 850 zł
D. 11 250 zł
Aby obliczyć całkowity roczny koszt eksploatacji samochodu, należy uwzględnić wszystkie istotne wydatki. Miesięczny koszt paliwa wynosi 800 zł, co w skali roku daje 800 zł x 12 = 9 600 zł. Dodatkowo, koszt ubezpieczenia wynosi 2 500 zł rocznie. Koszt przeglądów technicznych, które odbywają się dwa razy do roku, wynosi 750 zł x 2 = 1 500 zł. Zsumowanie tych kosztów daje: 9 600 zł (paliwo) + 2 500 zł (ubezpieczenie) + 1 500 zł (przeglądy) = 13 600 zł. Prawidłowo oszacowane wydatki na eksploatację pojazdu są kluczowe dla zarządzania budżetem domowym oraz dla firm transportowych, które muszą kontrolować koszty operacyjne. Regularne przeglądy techniczne oraz odpowiednie ubezpieczenie są również zgodne z zaleceniami prawnymi oraz standardami branżowymi, co zapewnia bezpieczeństwo na drodze oraz minimalizuje ryzyko finansowe.

Pytanie 10

Jakie urządzenie elektryczne w pojeździe generuje energię elektryczną?

A. rozrusznik
B. alternator
C. nagrzewnica
D. kondensator
Wiesz, alternator to naprawdę ważny element w elektrycznym systemie samochodowym, bo to on produkuje energię elektryczną. Działa na zasadzie elektromagnetyzmu, czyli zamienia energię mechaniczną z silnika na elektryczną. Generalnie, składa się z wirnika i stojana, a jego działanie opiera się na tym, że gdy silnik pracuje, wirnik obraca się w polu magnetycznym. I to właśnie generuje prąd zmienny, który potem jest prostowany, żeby zasilać różne układy elektryczne w aucie i ładować akumulator. To ważne, bo bez alternatora nie działałoby oświetlenie, klimatyzacja, czy nawet system audio. Jeśli dobrze dobierzesz alternator do swojego pojazdu, to masz szansę na lepszą wydajność i dłuższą żywotność tych elementów elektrycznych. Zrozumienie roli alternatora to kluczowa sprawa dla każdego, kto chce zadbać o swój samochód, więc wiedza na ten temat jest naprawdę przydatna.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

W godzinach pracy kierowcy uwzględnia się

A. czas, w którym kierowca był do dyspozycji, ale nie wykonywał pracy
B. dobowy nieprzerwany odpoczynek
C. czas krótkich podjazdów w kolejce do przejścia granicznego
D. przerwy w pracy wynikające z zastosowania przerywanego systemu czasu pracy
Czas krótkich podjazdów w kolejce do przejścia granicznego jest uwzględniany w czasie pracy kierowcy, ponieważ jest to czas, kiedy pojazd jest w ruchu i kierowca jest odpowiedzialny za jego prowadzenie. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, wszystkie okresy, w których kierowca jest zaangażowany w działalność zawodową, powinny być rejestrowane. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy kierowca czeka w kolejce do przekroczenia granicy. Mimo że nie wykonuje on aktywnej pracy w postaci jazdy, wciąż jest zobowiązany do przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, ponieważ jego aktywność jest związana z przewozem towarów lub osób. Praktyki te pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa na drogach oraz w ochronie zdrowia kierowców, ograniczając ryzyko zmęczenia i związanych z nim wypadków. Warto zaznaczyć, że zgodne z prawem rozliczanie czasu pracy jest kluczowe dla zarządzania flotą oraz dla przestrzegania przepisów przez firmy transportowe.

Pytanie 14

Ocena ogólnego stanu technicznego sprzęgła polega na weryfikacji

A. grubości tarczy sprzęgła
B. luzu w łożysku wyciskowym sprzęgła
C. poślizgu sprzęgła podczas startu z obciążonym pojazdem
D. poziomu płynu hydraulicznego w sprzęgle
Ocena poślizgu sprzęgła podczas ruszania obciążonym pojazdem jest kluczowym aspektem ogólnego stanu technicznego sprzęgła, ponieważ pozwala na bezpośrednie sprawdzenie jego funkcjonowania w warunkach rzeczywistych. Poślizg sprzęgła, który występuje, gdy sprzęgło nie przenosi w pełni momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów, może być wynikiem zużycia tarcz sprzęgłowych, niewłaściwego ustawienia łożyska wyciskowego lub niewystarczającego docisku. Regularne monitorowanie poślizgu sprzęgła jest zalecane przez większość producentów pojazdów jako część rutynowej konserwacji, co pozwala na wczesne wykrycie problemów i uniknięcie poważniejszych uszkodzeń. Na przykład, jeśli poślizg przekracza normy, może dojść do przegrzewania się sprzęgła, co prowadzi do uszkodzenia materiałów ciernych. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie stanu płynu hydraulicznego oraz innych komponentów, ale to właśnie poślizg podczas ruszania jest najbardziej wymownym wskaźnikiem ogólnego stanu technicznego sprzęgła.

Pytanie 15

Z zamieszczonych w tabeli danych wynika, że niezgodnie z konwencją AETR zaplanowana jest

DataGodziny
od do
Czynność
10.01.2017530 – 600obsługa pojazdu
10.01.2017600 – 1030jazda
10.01.20171030 – 1045przerwa
10.01.20171045 – 1430jazda
A. przerwa od 1030 — 1045
B. jazda od 600 — 1030
C. jazda od 1045 — 1430
D. obsługa pojazdu od 530 — 600
Kiedy patrzę na dane z tabeli, widzę, że wybrane odpowiedzi nie są zgodne z AETR, i to nie jest za dobre. Problem polega na tym, że chyba nie do końca rozumiesz, jak ważna jest organizacja czasu pracy kierowców. Dla przykładu, jazda od 10:45 do 14:30 bez przerwy po 4,5 godzinach to poważne naruszenie przepisów. To może doprowadzić do naprawdę niebezpiecznych sytuacji na drodze, bo zmęczony kierowca podejmuje gorsze decyzje. Inna błędna odpowiedź, dotycząca obsługi pojazdu od 5:30 do 6:00, też pomija przerwy, co pokazuje, że brakuje tu wiedzy o przepisach. Ważne, żeby zrozumieć, że regularne przerwy są nie tylko dla zdrowia kierowców, ale także zwiększają bezpieczeństwo. No i brak przerw może skutkować karami dla firm transportowych, a to powinno dać do myślenia. Zrozumienie tych zasad to podstawa dla każdego kierowcy i menedżera w branży.

Pytanie 16

Najważniejszym składnikiem mechanizmu zwrotniczego w samochodzie jest

A. drążek poprzeczny
B. koło kierownicy
C. przekładnia ślimakowa
D. ogumione koło
Drążek poprzeczny jest kluczowym elementem mechanizmu zwrotniczego w pojazdach samochodowych, ponieważ odpowiada za przekazywanie ruchu z koła kierownicy na zwrotnice kół, co umożliwia ich obrót. Działa w połączeniu z innymi elementami układu kierowniczego, takimi jak przekładnia kierownicza oraz końcówki drążków kierowniczych. W praktyce, drążek poprzeczny jest odpowiedzialny za precyzyjne sterowanie pojazdem, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Poprawna konstrukcja i materiał, z którego jest wykonany, są niezwykle istotne, gdyż wpływają na trwałość oraz odporność na zużycie. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie jakości elementów układu kierowniczego, a drążek poprzeczny jest właśnie jednym z takich elementów. W nowoczesnych pojazdach często stosuje się drążki wykonane z lekkich, ale wytrzymałych stopów metali, co przyczynia się do zwiększenia efektywności paliwowej oraz poprawy osiągów pojazdu. Zrozumienie roli drążka poprzecznego w mechanizmie zwrotniczym jest podstawą dla każdego mechanika oraz inżyniera zajmującego się naprawą i diagnostyką układów kierowniczych.

Pytanie 17

Zakres przeglądu okresowego samochodu powinien być ustalony na podstawie

A. karty pojazdu
B. ogólnej instrukcji obsługi pojazdu
C. karty drogowej
D. książki serwisowej pojazdu
Książka serwisowa pojazdu to kluczowy dokument, który zawiera szczegółowe informacje na temat przeglądów, konserwacji oraz napraw przeprowadzanych w danym pojeździe. Jest to podstawowe źródło danych, które pozwala właścicielom i serwisom na dokładne śledzenie historii serwisowej pojazdu. W kontekście zakresu przeglądu okresowego, książka serwisowa wskazuje na wymagane działania, terminy oraz zalecenia producenta. Przykładowo, w przypadku samochodów osobowych, producent może zalecać przegląd co 15 000 km lub co roku, co jest zapisane w książce serwisowej. Dzięki temu, właściciel pojazdu może uniknąć problemów związanych z niewłaściwą konserwacją, a serwis ma dokładny obraz historii pojazdu. W polskim prawodawstwie, szczególnie rozporządzeniach dotyczących ruchu drogowego oraz normach ISO, zaleca się prowadzenie rzetelnej ewidencji przeglądów, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz maksymalizacji żywotności pojazdu. W związku z tym, znajomość i korzystanie z książki serwisowej jest elementem odpowiedzialnego zarządzania pojazdem.

Pytanie 18

Towary łatwo psujące się, które wymagają transportu w temperaturze -18°C, powinny być przewożone przy użyciu izotermicznych środków transportu?

A. klasy F
B. klasy C
C. klasy B
D. klasy A
Odpowiedzi "klasy F", "klasy B" oraz "klasy A" są niewłaściwe z kilku powodów. Klasa F dotyczy pojazdów przeznaczonych do transportu towarów, które nie wymagają specjalnego chłodzenia, co oznacza, że nie są one odpowiednie do przewozu produktów łatwo psujących się. Klasa B jest przeznaczona dla towarów wymagających umiarkowanego chłodzenia, gdzie temperatura nie jest tak krytyczna jak -18°C. Klasa A wskazuje na transport towarów w temperaturze kontrolowanej, ale nie precyzuje, że musi to być temperatura tak niska jak wymagana dla towarów mrożonych. W praktyce, wybór niewłaściwej klasy transportowej może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata jakości produktów, ryzyko zatrucia pokarmowego czy znaczne straty finansowe dla przedsiębiorstw. Standardy branżowe wyraźnie wskazują na konieczność stosowania odpowiednich środków transportu, aby zapewnić bezpieczeństwo i jakość żywności. Dlatego tak ważne jest, aby osoby odpowiedzialne za logistykę miały świadomość wymagań dotyczących transportu towarów w zależności od ich charakterystyki.

Pytanie 19

Proces, w którym wahacz zawieszenia zanurzony w cieczy działa jako katoda, na którą osadzają się jony metalu, określa się mianem

A. galwanizacji
B. laserowej
C. jonizacji
D. solankowania
Galwanizacja jest metodą regeneracji polegającą na elektrochemicznym osadzaniu metali na katodzie. W przypadku wahacza zawieszenia, który jest zanurzany w elektrolicie, działa on jako katoda, na którą przyciągane są jony metalu. Proces ten jest szeroko stosowany w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie ma na celu poprawę odporności na korozję oraz zwiększenie trwałości elementów konstrukcyjnych. Przykładowo, galwanizacja może być używana do pokrywania stalowych części samochodowych cynkiem, co znacząco wydłuża ich żywotność. Technika ta jest również stosowana w produkcji narzędzi, gdzie powłoka metalowa poprawia ich właściwości mechaniczne i zmniejsza tarcie. Standardy jakości dla galwanizacji są ściśle określone przez organizacje takie jak ISO, co zapewnia trwałość i niezawodność powłok. Galwanizacja jest zatem nie tylko efektywną metodą regeneracji, ale również kluczowym procesem w podnoszeniu jakości i efektywności elementów metalowych w różnych zastosowaniach przemysłowych.

Pytanie 20

Zdatność pojazdu odnosi się do jego umiejętności realizacji określonych zadań i funkcji w trakcie

A. eksploatacji
B. obsługiwania
C. naprawy
D. korzystania
Zdatność pojazdu odnosi się do jego zdolności do skutecznego wykonywania przypisanych zadań i funkcji w trakcie eksploatacji. Eksploatacja pojazdu obejmuje nie tylko jego codzienne użytkowanie, ale także wszystkie czynności związane z konserwacją, przeglądami technicznymi oraz naprawami. W praktyce, zdatność pojazdu jest kluczowym wskaźnikiem efektywności i bezpieczeństwa transportu. Przykładowo, w transporcie drogowym zdatność pojazdu jest monitorowana poprzez regularne przeglądy techniczne, które są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Normy takie jak ISO 9001 określają najlepsze praktyki w zakresie zarządzania jakością, co również odnosi się do eksploatacji pojazdów. Oprócz tego, systemy zarządzania flotą powinny uwzględniać dane dotyczące zdatności, aby optymalizować użytkowanie pojazdów i minimalizować przestoje. Dlatego też, zrozumienie pojęcia eksploatacji jest kluczowe dla każdej osoby zajmującej się zarządzaniem flotą czy branżą transportową.

Pytanie 21

Odległość mierzona równolegle do długości zespołu pojazdów, pomiędzy najbardziej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni ładunkowej znajdującej się za kabiną kierowcy a tylną krawędzią przyczepy, nie powinna być większa niż

A. 6,4 m
B. 26,4 m
C. 16,4 m
D. 20,4 m
Odpowiedź 16,4 m jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi transportu drogowego, odległość ta nie może przekraczać tego wymiaru, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Przestrzeganie tej normy jest kluczowe dla stabilności i manewrowości zespołów pojazdów, zwłaszcza w przypadku długich zestawów, gdzie nadmierna odległość może prowadzić do problemów z kontrolą. W praktyce oznacza to, że kierowcy muszą monitorować i dostosowywać układ ładunku w przestrzeni ładunkowej, aby nie przekraczać tej granicy. Na przykład, w przypadku transportu kontenerów, właściwe rozmieszczenie ciężaru może również wpłynąć na stabilność całego zespołu, co jest istotne podczas pokonywania zakrętów czy nagłych manewrów. Warto dodać, że te regulacje są zgodne z normami unijnymi, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie ryzyka wypadków.

Pytanie 22

Podczas inspekcji zewnętrznych nowoczesnego pojazdu ciężarowego zauważono wyciek płynów, co wskazuje na nieszczelność w systemie

A. wylotowym
B. hamulcowym
C. dolotowym
D. chłodzenia
Wybór odpowiedzi dotyczącej nieszczelności w układzie chłodzenia jest właściwy, ponieważ wycieki cieczy najczęściej wskazują na problemy związane z tym układem. Układ chłodzenia w nowoczesnych pojazdach ciężarowych jest kluczowy dla zapewnienia optymalnej temperatury pracy silnika, co z kolei wpływa na jego wydajność i trwałość. Ciecze chłodzące, takie jak płyn chłodniczy, powinny być szczelnie zamknięte w obiegu, aby zapewnić odpowiednie odprowadzanie ciepła. W przypadku wykrycia wycieku, może to prowadzić do przegrzewania silnika, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami mechanicznymi. W praktyce, diagnostyka układu chłodzenia obejmuje inspekcję rur, węży, chłodnicy oraz wszelkich uszczelek i połączeń, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie regularnej konserwacji i inspekcji układów w celu minimalizacji ryzyka awarii.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jaką jednostkę ma moment obrotowy silnika?

A. KM
B. PSI
C. Nm
D. MPa
Jednostki miary momentu obrotowego silnika nie obejmują MPa, KM ani PSI, ponieważ każda z tych jednostek odnosi się do różnych parametrów fizycznych. Megapaskal (MPa) jest jednostką ciśnienia, używaną w kontekście wytrzymałości materiałów i obliczeń związanych z ciśnieniem gazów i cieczy. Niezrozumienie tego terminu w kontekście momentu obrotowego może prowadzić do błędnych wniosków na temat wydajności silnika oraz jego zdolności do generowania odpowiedniego ciśnienia w układzie. Konieczne jest zrozumienie, że jednostki ciśnienia nie mają zastosowania w ocenie pracy silnika. Kilowat (KM) to jednostka mocy, a nie momentu obrotowego. Osoby, które mylą moc z momentem obrotowym, mogą sądzić, że większa moc zawsze przekłada się na lepsze osiągi, ignorując fakt, że moment obrotowy jest równie istotny. Niewłaściwe podejście do tych pojęć może prowadzić do nieefektywnego projektowania układów napędowych, które nie będą w stanie zrealizować zamierzonych celów. PSI (funty na cal kwadratowy) to jednostka ciśnienia, która jest stosowana w różnych dziedzinach, ale nie ma związku z momentem obrotowym silnika. Poprawne rozumienie tych jednostek i ich zastosowania jest kluczowe w inżynierii mechanicznej oraz w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie każdy parametr ma znaczenie w kontekście wydajności i bezpieczeństwa. W związku z tym, ważne jest aby mieć świadomość różnic między tymi jednostkami, aby skutecznie analizować i oceniać parametry techniczne silników oraz ich działanie.

Pytanie 26

Największe przełożenie w skrzyni biegów uzyskuje się na

A. biegu najwyższym
B. biegu pierwszym
C. nadbiegu
D. biegu bezpośrednim
Przełożenie skrzyni biegów odgrywa kluczową rolę w wydajności i osiągach pojazdu. Nadbieg, znany jako bieg o zredukowanym przełożeniu, jest używany głównie w celu zmniejszenia obrotów silnika przy stałej prędkości, co prowadzi do lepszej ekonomii paliwowej. W rzeczywistości jednak, nie jest on przeznaczony do uzyskiwania maksymalnego momentu obrotowego, co jest mylnie interpretowane przez niektórych kierowców. Z kolei bieg bezpośredni, w którym skrzynia biegów działa w trybie 1:1, również nie zapewnia największego przełożenia, a jedynie efektywne przekazywanie mocy silnika na koła. Użytkownicy często mylą bieg najwyższy z tym, co zapewnia największą moc, jednak bieg najwyższy jest zaprojektowany z myślą o osiągnięciu maksymalnej prędkości przy minimalnym zużyciu paliwa, co nie sprzyja uzyskiwaniu największego momentu obrotowego. Wprowadzenie do obiegu błędnych informacji na temat właściwego stosowania biegów oraz ich przełożeń może prowadzić do nieoptymalnego wykorzystania pojazdu. Dlatego istotne jest zrozumienie, jak działają różne biegi, aby móc efektywnie dostosowywać technikę jazdy do warunków drogowych i potrzeb pojazdu.

Pytanie 27

W przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może przekraczać 4 miesięcy, tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z nadgodzinami, nie powinien przekraczać średnio

A. 48 godzin
B. 34 godzin
C. 56 godzin
D. 40 godzin
Odpowiedzi wskazujące na 40, 56 oraz 34 godziny nie uwzględniają skrupulatnych norm dotyczących maksymalnego czasu pracy kierowców. Przykładowo, stwierdzenie, że maksymalny czas to 40 godzin, może wynikać z mylnego założenia o standardowym wymiarze pracy w różnych branżach, jednak w kontekście pracy kierowcy, normy te są znacznie bardziej elastyczne, a maksymalne limity są określane przez przepisy. Odpowiedź 56 godzin z kolei może sugerować, że kierowcy są w stanie pracować w dłuższych tygodniach, co jest nieprawidłowe, biorąc pod uwagę potrzeby odpoczynku oraz przepisy regulujące czas pracy. Zbyt długi czas pracy prowadzi do zmęczenia, a jak pokazują badania, wpływa to negatywnie na zdolność reakcji i koncentracji kierowcy. Co więcej, odpowiedź sugerująca 34 godziny znacznie odbiega od rzeczywistości, jako że taka liczba nie pozwala na efektywne wykonywanie obowiązków w zawodzie kierowcy. W rzeczywistości, kierowcy muszą mieć możliwość elastycznego dostosowywania swojego czasu pracy w zależności od potrzeb transportowych, co wymaga utrzymania średniego limitu na poziomie 48 godzin. Nieprzestrzeganie tych norm może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla kierowców, jak i dla pracodawców, w tym kar finansowych oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Reperacja mechanicznego wtryskiwacza silnika ZS polega na wymianie

A. końcówki rozpylacza
B. iglicy rozpylacza
C. gniazda iglicy rozpylacza
D. obsady wtryskiwacza
Wybór gniazda iglicy rozpylacza, iglicy rozpylacza czy obsady wtryskiwacza jako odpowiedzi na pytanie o naprawę mechanicznego wtryskiwacza silnika ZS wprowadza w błąd, ponieważ te elementy nie są głównymi przyczynami problemów z wtryskiwaczami. Gniazdo iglicy rozpylacza pełni rolę stabilizującą iglicę, ale jego wymiana nie jest standardową procedurą naprawczą. Wiele osób może błędnie zakładać, że problemy z rozpyleniem paliwa są wynikiem uszkodzenia gniazda, co może prowadzić do niepotrzebnych kosztów i czasochłonnych napraw. Iglica rozpylacza odpowiada za kontrolę strumienia paliwa, jednak jej uszkodzenie jest mniej powszechne i często wymaga dokładnych testów, by stwierdzić, że to ona jest źródłem problemu. Obsada wtryskiwacza jest kolejnym elementem, który z reguły nie wymaga wymiany podczas standardowych napraw, co jest często mylnie interpretowane przez osoby niewprawione w tematykę. W praktyce, mylenie tych elementów z główną przyczyną problemów z wtryskiwaczami często prowadzi do błędnych diagnoz i niewłaściwych działań naprawczych. Kluczowe w naprawach wtryskiwaczy jest zrozumienie ich budowy i funkcji, dlatego zaleca się korzystanie z fachowej wiedzy oraz standardów branżowych, aby uniknąć kosztownych błędów w diagnozowaniu usterek.

Pytanie 30

Nogi stabilizujące naczepę wykorzystuje się do

A. ułatwienia procesu załadunku
B. umożliwienia jej wymiany kół
C. odciążenia ciągnika siodłowego w czasie postoju na parkingu
D. podpierania jej po odłączeniu od ciągnika siodłowego
Wybór odpowiedzi dotyczącej wymiany kół naczepy, odciążenia ciągnika siodłowego podczas postoju na parkingu czy ułatwienia załadunku pokazuje nieporozumienie dotyczące funkcji nóg podporowych. Nogi podporowe nie są przeznaczone do wymiany kół, ponieważ proces ten wymaga znacznie bardziej złożonej interwencji oraz odpowiednich narzędzi i procedur bezpieczeństwa. Wymiana kół powinna odbywać się przy użyciu podnośnika, który zapewnia stabilność całej konstrukcji oraz umożliwia bezpieczne wykonanie tej operacji. Z kolei odciążenie ciągnika siodłowego podczas postoju nie jest główną funkcją nóg podporowych; te mają za zadanie zapewnienie stabilności naczepy, co jest kluczowe, aby uniknąć przewrócenia się pojazdu. Wyposażenie w nogi podporowe nie eliminuje potrzeby wsparcia naczepy w przypadku długotrwałego postoju. Ułatwienie załadunku to kolejny nieporozumienie, gdyż proces ten jest zazwyczaj realizowany przy użyciu ramp załadunkowych lub dźwigów, a nie poprzez stosowanie nóg podporowych. Prawidłowe zrozumienie roli nóg podporowych i ich zastosowania w transporcie jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji transportowych.

Pytanie 31

Organizując transport ładunków ponadnormatywnych, przewoźnik powinien przede wszystkim ustalić

A. trasę przewozu
B. liczbę pjł
C. średnią prędkość przewozu
D. liczbę kierowców
Wybór liczby kierowców, liczby pjł (pojazdów transportowych) lub średniej prędkości przewozu jako pierwszego kroku w organizacji transportu ładunków ponadgabarytowych jest podejściem, które może prowadzić do poważnych niedopatrzeń i problemów w realizacji przewozu. W przypadku liczby kierowców, kluczowe jest, aby w pierwszej kolejności zdefiniować trasę, zanim można ocenić, ile kierowców będzie potrzebnych. Zbyt wczesne podejmowanie decyzji o liczbie kierowców bez znajomości trasy może prowadzić do niewłaściwej oceny czasu pracy oraz przepisów dotyczących czasu jazdy. Podobnie dzieje się w przypadku liczby pojazdów; znajomość trasy pozwala lepiej oszacować, ile jednostek będzie rzeczywiście wymaganych do bezpiecznego i efektywnego transportu. Średnia prędkość przewozu także nie powinna stanowić pierwszego kroku w planowaniu, ponieważ prędkość jest ściśle związana z trasą i warunkami drogowymi. Planowanie transportu ładunków ponadgabarytowych wymaga również uwzględnienia ograniczeń takich jak wagi oraz wymiarów pojazdu, które powinny być analizowane w kontekście wybranej trasy. Dlatego nieuzasadnione jest rozpoczynanie procesu organizacji transportu od tych elementów, ponieważ kluczowe jest najpierw zrozumienie, jakie są realia trasy, zanim podejmie się decyzje dotyczące zasobów ludzkich czy technicznych. Właściwe podejście do planowania transportu powinno zawsze zaczynać się od analizy trasy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 32

Cabotage transport to przewóz realizowany pojazdem samochodowym, który jest zarejestrowany

A. w kraju lub przez zagranicznego przedsiębiorcę, pomiędzy dwoma punktami ulokowanymi na terenie danego państwa
B. za granicą lub przez zagranicznego przedsiębiorcę, pomiędzy dwoma punktami znajdującymi się na terenie danego kraju
C. tymczasowo
D. za granicą lub w kraju, między dwoma lokalizacjami usytuowanymi na terytorium danego państwa
W przypadku przewozu kabotażowego istotne jest zrozumienie, że jego definicja koncentruje się na transporcie realizowanym przez przedsiębiorcę zagranicznego między dwoma miejscami w jednym kraju. Wiele osób może błędnie interpretować tę koncepcję, sugerując, że przewozy wewnętrzne realizowane przez krajowego przewoźnika również mogą być klasyfikowane jako kabotaż. To nieporozumienie wynika z braku znajomości szczegółowych regulacji dotyczących tego typu transportu. Odpowiedzi wskazujące na przewozy „za granicą” lub wykonane „w kraju” są mylące, ponieważ kabotaż jest ściśle ograniczony do działań przedsiębiorców zagranicznych w obcym kraju. Kolejnym błędnym podejściem jest zrozumienie kabotażu jako przewozu tymczasowego. Z definicji wynika, że kabotaż odnosi się do konkretnej operacji transportowej w ramach jednego państwa, co wyklucza jakiekolwiek rozważania o charakterze tymczasowym. Dla efektywnego planowania działalności transportowej, kluczowe jest, aby transport kabotażowy był realizowany w zgodzie z przepisami i normami prawnymi, co zapobiega problemom prawnym, które mogą wyniknąć z nieprawidłowego klasyfikowania przewozów. W związku z tym, zrozumienie zasad kabotażu ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw transportowych na rynku międzynarodowym.

Pytanie 33

Co jest symptomem zapowietrzenia systemu hamulcowego?

A. wzrost wysokości rezerwowej pedału hamulca
B. spadek czynnego skoku pedału hamulca
C. spadek jałowego skoku pedału hamulca
D. wzrost skoku roboczego pedału hamulca
Zmniejszenie jałowego skoku pedału hamulca, zmniejszenie czynnego skoku pedału hamulca oraz zwiększenie wysokości rezerwowej pedału hamulca nie są objawami zapowietrzenia układu hamulcowego i mogą wprowadzać w błąd w kontekście diagnozowania problemów z hamulcami. Jałowy skok pedału hamulca odnosi się do ruchu pedału przed początkiem faktycznego działania hamulców. Zmniejszenie jałowego skoku może sugerować, że układ jest dobrze odpowietrzony, ale nie jest bezpośrednim objawem zapowietrzenia. Z kolei zmniejszenie czynnego skoku pedału hamulca może interpretować się jako poprawa efektywności hamulców, co również nie jest związane z zapowietrzeniem. Wreszcie, zwiększenie wysokości rezerwowej pedału hamulca może sugerować, że układ hydrauliczny nie działa poprawnie, ale nie jest typowym objawem zapowietrzenia. W praktyce, te nieprawidłowe odpowiedzi mogą prowadzić do błędnej diagnozy stanu technicznego pojazdu. Pojazdy powinny być regularnie serwisowane, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, a zrozumienie takich objawów jest kluczowe dla kierowców i mechaników. Użytkownicy powinni być świadomi, że hamulce są jednym z najważniejszych elementów pojazdu, a ich optymalne działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 34

Który element pojazdu odpowiada za utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika?

A. Regulator obrotów
B. Alternator
C. Kompresor klimatyzacji
D. Turbosprężarka
Alternator w pojazdach pełni zupełnie inną funkcję niż utrzymywanie stałej prędkości obrotowej silnika. Jego głównym zadaniem jest przekształcanie energii mechanicznej w elektryczną, co pozwala na ładowanie akumulatora i zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika. Choć jest istotnym elementem, nie wpływa na kontrolę prędkości obrotowej silnika. Turbosprężarka natomiast służy do zwiększenia mocy silnika poprzez wtłaczanie dodatkowego powietrza do komory spalania, co podnosi efektywność spalania paliwa. Nie ma ona jednak związku z utrzymywaniem stałej prędkości obrotowej, a jej główną rolą jest poprawa osiągów silnika. Kompresor klimatyzacji to kolejny element, który nie wpływa na prędkość obrotową silnika. Jego zadaniem jest sprężanie czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji, co pozwala na chłodzenie wnętrza pojazdu. Każda z tych części pełni ważną rolę, ale żadna z nich nie odpowiada za kontrolę prędkości obrotowej, co jest zadaniem regulatora obrotów. Często błędnie zakłada się, że te elementy mogą wpływać na pracę silnika w kontekście jego obrotów, jednak ich funkcje są wyraźnie określone i różnią się od siebie pod względem zastosowania i wpływu na działanie pojazdu.

Pytanie 35

Podwozie z zabudową "silos" przeznaczone do transportu ładunków sypkich luzem klasyfikuje się jako pojazdy

A. rolnicze
B. dostawcze
C. specjalne
D. specjalizowane
Podwozie z zabudową 'silos' do przewozu ładunków sypkich luzem jest klasyfikowane jako pojazd specjalizowany, ponieważ zostało zaprojektowane i skonstruowane specjalnie w celu transportu specyficznych rodzajów ładunków, w tym materiałów sypkich takich jak zboża, piasek czy żwir. Pojazdy te charakteryzują się dedykowanymi elementami, które umożliwiają efektywne załadunek i wyładunek, a także zapewniają bezpieczne przewożenie ładunków. W praktyce, użycie podwozia silosowego jest istotne w branży rolniczej oraz budowlanej, gdzie transport takich materiałów jest na porządku dziennym. W Polsce i Europie, pojazdy te muszą spełniać określone normy dotyczące bezpieczeństwa i emisji spalin, co jest zgodne z przepisami unijnymi. Dobrą praktyką w branży transportowej jest stosowanie pojazdów specjalizowanych, co pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej i minimalizację ryzyka uszkodzenia przewożonego towaru oraz ułatwienie procesu logistycznego.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

W przypadku pojazdu dysponującego tradycyjnym napędem, podczas jazdy z ustaloną prędkością można zauważyć wibracje nadwozia oraz lewarka zmiany biegów. Główną przyczyną tych wibracji może być

A. awaria zawieszenia
B. uszkodzenie układu przeniesienia napędu
C. niewyważenie kół
D. uszkodzenie opony
Drgania nadwozia oraz lewarka zmiany biegów mogą być również mylone z problemami związanymi z zawieszeniem, oponami oraz wyważeniem kół, co może prowadzić do błędnego wniosku o ich przyczynach. Uszkodzenie zawieszenia, choć może wpływać na komfort jazdy, zazwyczaj objawia się innymi symptomami, takimi jak nierównomierne zużycie opon czy niestabilność pojazdu na nierównościach. Opony, a w szczególności ich uszkodzenia, mogą prowadzić do wibracji, jednak w przypadku wyraźnych drgań najczęściej źródłem problemu jest niewyważenie kół, które skutkuje drganiami odczuwalnymi w całym pojeździe. Niewłaściwe wyważenie kół prowadzi do tego, że siły odśrodkowe nie są równomiernie rozłożone, co skutkuje drganiami. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że jakiekolwiek drgania można przypisać uszkodzeniu zawieszenia czy opon, podczas gdy kluczowe może być zrozumienie, że układ przeniesienia napędu jest główną odpowiedzialnością za skuteczne przenoszenie energii. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie stanu wszystkich komponentów pojazdu, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do kosztownych napraw lub pogorszenia komfortu jazdy.

Pytanie 38

Maksymalna długość zestawu składającego się z pojazdu mechanicznego oraz przyczepy nie powinna wynosić więcej niż

A. 12,0 m
B. 16,55 m
C. 18,75 m
D. 13,5 m
Długości zespołów pojazdów, które nie osiągają maksymalnej wartości 18,75 m, mogą budzić pewne nieporozumienia. Odpowiedzi sugerujące długości 12,0 m, 13,5 m oraz 16,55 m są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają aktualnych regulacji dotyczących maksymalnych wymiarów zespółów pojazdów. Długości te mogą prowadzić do błędnych wniosków, szczególnie w kontekście transportu komercyjnego, gdzie przyczepy o większej długości są powszechnie używane. Często zdarza się, że kierowcy mylnie interpretują przepisy, zakładając, że maksymalna długość dotyczy jedynie pojazdu silnikowego bez przyczepy. Tego typu błędne podejście może prowadzić do nieodpowiedniego planowania tras transportowych oraz ryzykownych sytuacji na drodze, gdzie zespół pojazdu może nie zmieścić się w wąskich lub ograniczonych przestrzeniach. Wiedza na temat rzeczywistych ograniczeń długości zespołu pojazdów jest istotna dla wszystkich uczestników ruchu, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Niezrozumienie tych zasad może skutkować nie tylko mandatami, ale także stwarzać zagrożenie dla innych użytkowników dróg.

Pytanie 39

Do czyszczenia elementów tarczy dociskowej sprzęgła z automatyczną regulacją luzu stosuje się jedynie

A. spirytus
B. specjalistyczne środki myjące
C. benzynę ekstrakcyjną
D. sprężone powietrze
Sprężone powietrze jest najodpowiedniejszym środkiem do czyszczenia elementów tarczy dociskowej sprzęgła z samoczynną regulacją luzu, ponieważ skutecznie usuwa zanieczyszczenia, kurz oraz resztki smarów bez ryzyka uszkodzenia delikatnych komponentów. Użycie sprężonego powietrza pozwala na dotarcie do trudno dostępnych miejsc, co jest kluczowe w przypadku elementów skomplikowanych jak tarcze dociskowe. W branży motoryzacyjnej oraz mechanicznej stosuje się tę metodę jako standardową w procedurach konserwacyjnych, co potwierdzają dokumentacje producentów oraz zalecenia norm, takich jak ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością. Przy użyciu sprężonego powietrza ważne jest, aby stosować odpowiednie osprzęt, takie jak filtry powietrza, aby uniknąć wprowadzenia zanieczyszczeń do czyszczonych elementów. Przykładem może być czyszczenie sprzęgła w samochodach wyścigowych, gdzie precyzyjne działanie tarczy dociskowej jest kluczowe dla osiągów pojazdu.

Pytanie 40

Zablokowanie kół podczas hamowania sugeruje

A. o wycieku płynu hamulcowego
B. o zapowietrzeniu systemu hamulcowego
C. o uszkodzeniu korektora sił hamowania
D. o zużyciu elementów ciernych w hamulcach
Wybór odpowiedzi dotyczącej zużycia elementów ciernych hamulców może być mylący, ponieważ zużycie tych elementów niekoniecznie prowadzi do blokowania kół. Zwykle objawia się ono wydłużoną drogą hamowania, a w przypadku ekstremalnego zużycia może nawet skutkować zupełnym brakiem hamulców, ale nie blokadą kół. Zapowietrzenie układu hamulcowego z kolei tworzy pęcherzyki powietrza, co wpływa na skuteczność hamowania, jednak nie powoduje bezpośredniego blokowania kół. W przypadku wycieku płynu hamulcowego sytuacja staje się poważna, ponieważ prowadzi do utraty ciśnienia w układzie, co może prowadzić do całkowitej awarii hamulców, ale także nie jest to przyczyna blokowania kół. Uszkodzenie korektora sił hamowania jest najczęstszą przyczyną blokady kół, ponieważ ten element jest odpowiedzialny za równomierne rozłożenie siły hamowania. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedzi 1, 2 i 3 są wynikiem mylnych przekonań i niewłaściwej analizy systemu hamulcowego. Zastosowanie zasady diagnozowania usterek w układzie hamulcowym wymaga zrozumienia zależności między poszczególnymi elementami, co pozwala na skuteczną identyfikację problemu.