Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 09:59
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 10:23

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który organ wydaje zezwolenie na jednokrotny przejazd po drogach krajowych, ważne przez 7 dni od dnia wydania, dla pojazdu ponadnormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Fragment ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Art. 64.
1.Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego nacisk osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
2.Zezwolenia na przejazd, o których mowa w ust. 1, wydaje się:
1)   na czas określony;
2)   na czas określony w zezwoleniu;
3)   na jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie;
4)   na jednokrotny przejazd po drogach krajowych, w wyznaczonym czasie, pojazdu przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3.Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, wydaje starosta.
4.Zezwolenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, wydaje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub upoważniona przez niego państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna, po uzgodnieniu z właściwymi dla trasy przejazdu zarządami dróg, jeżeli istnieje możliwość wyznaczenia trasy przejazdu, w szczególności ze względu na stan techniczny drogi i innych obiektów budowlanych położonych w jej pobliżu.
5.Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, wydaje naczelnik urzędu celnego.
A. Starosta.
B. Naczelnik Urzędu Celnego.
C. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
D. Prezydent.
Poprawna odpowiedź to Naczelnik Urzędu Celnego, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym, to właśnie ten organ jest odpowiedzialny za wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów ponadnormatywnych po drogach krajowych. Zezwolenie to jest ważne przez 7 dni od dnia wydania i dotyczy pojazdów, które przekraczają granicę państwa. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że transport towarów, takich jak maszyny budowlane o dużych gabarytach, wymaga uzyskania takiego zezwolenia przed wjazdem na terytorium Polski. Naczelnik Urzędu Celnego weryfikuje zgodność z wymaganiami prawnymi oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, co jest kluczowe dla zapewnienia płynności i bezpieczeństwa transportu. Przestrzeganie procedur związanych z wydawaniem takich zezwoleń jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu ruchem drogowym oraz logistyce, co ma na celu minimalizację ryzyka wypadków oraz zatorów drogowych.

Pytanie 2

Jaki jest współczynnik dostępności technicznej środka transportu, gdy czas jego funkcjonowania wynosi 150 godzin, a czas przeglądów i napraw to 30 godzin?

A. 95%
B. 60%
C. 25%
D. 80%
Współczynnik gotowości technicznej środka transportu oblicza się według wzoru: WGT = (Czas użytkowania / (Czas użytkowania + Czas przeglądów i napraw)) * 100%. W naszym przypadku czas użytkowania wynosi 150 godzin, a czas przeglądów i napraw to 30 godzin. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: WGT = (150 / (150 + 30)) * 100% = (150 / 180) * 100% = 0,8333 * 100% = 83,33%. W zaokrągleniu do najbliższych 10% współczynnik gotowości wynosi 80%. W praktyce wysoki współczynnik gotowości technicznej jest istotny dla zapewnienia ciągłości operacyjnej i efektywności transportu. Przykładowo w branży logistycznej, gdzie czas to pieniądz, monitorowanie i zarządzanie gotowością techniczną pojazdów mogą przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych poprzez optymalizację harmonogramów przeglądów i napraw. Rekomendowane standardy, jak ISO 55000, podkreślają znaczenie zarządzania aktywami w kontekście ich gotowości i dostępności, co ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu niezawodności transportu.

Pytanie 3

Jaką wagę obliczeniową należy zastosować do wyliczenia frachtu za 12 sztuk paczek o wymiarach
0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, jeżeli przelicznik 1m³ = 1 000 kg?

A. 3 840 kg
B. 3 360 kg
C. 6 720 kg
D. 2 688 kg
Aby obliczyć wagę obliczeniową przesyłek na podstawie ich wymiarów, należy najpierw obliczyć objętość jednej przesyłki, a następnie pomnożyć ją przez ilość przesyłek oraz przelicznik wagowy. W tym przypadku, wymiary jednej przesyłki wynoszą 0,7 m x 0,8 m x 0,4 m. Obliczamy objętość: 0,7 * 0,8 * 0,4 = 0,224 m³. Następnie mnożymy tę wartość przez liczbę przesyłek: 0,224 m³ * 12 = 2,688 m³. Ponieważ przelicznik wynosi 1 m³ = 1 000 kg, to waga obliczeniowa wynosi 2,688 m³ * 1 000 kg/m³ = 2,688 kg. Tego typu obliczenia są standardowo stosowane w logistyce do ustalania kosztów transportu, gdzie waga obliczeniowa (czyli objętość przeliczone na wagę) jest kluczowym czynnikiem wpływającym na fracht. Używanie obliczeń opartych na objętości zamiast rzeczywistej wagi jest szczególnie istotne w przypadku lekkich, ale objętnych przesyłek, co jest zgodne z praktykami w branży transportowej.

Pytanie 4

W ubiegłym roku flota samochodowa zrealizowała pracę przewozową równą 2 400 000 tkm oraz przewiozła 80 000 przesyłek, a wydatki na transport w tym czasie wyniosły 1 200 000 zł. Jaki był koszt obsługi jednej przesyłki?

A. 0,50 zł
B. 2,00 zł
C. 0,07 zł
D. 15,00 zł
Aby obliczyć koszt obsługi jednej przesyłki, należy podzielić całkowite koszty transportu przez liczbę przewiezionych przesyłek. W tym przypadku, mamy całkowite koszty transportu wynoszące 1 200 000 zł oraz 80 000 przesyłek. Obliczenia przedstawiają się następująco: 1 200 000 zł / 80 000 przesyłek = 15 zł na przesyłkę. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie kluczowe jest dokładne śledzenie wydatków związanych z transportem oraz ich efektywność. Znajomość kosztu jednostkowego obsługi przesyłki jest istotna zarówno dla przedsiębiorstw transportowych, jak i dla klientów, ponieważ wpływa na decyzje dotyczące cen za usługi oraz optymalizację procesów. W praktyce, analizując koszty, można wprowadzać zmiany, które przyczynią się do zwiększenia rentowności i konkurencyjności firmy. Przykładem może być renegocjacja umów z przewoźnikami lub optymalizacja tras transportowych.

Pytanie 5

Na podstawie przedstawionego zestawienia złożonych określ, która z ofert jest najkorzystniejsza z punktu widzenia zlecającego przewóz ładunku?

Zestawienie złożonych ofert
Kryteria wyboruOferta 1Oferta 2Oferta 3Oferta 4
Stawka za 1 tkm0,17 zł0,18 zł0,22 zł0,18 zł
Termin realizacji przewozu40 godzin2 dni58 godzin3 dni
Wskaźnik terminowo zrealizowanych przewozów0,90,90,80,9
A. Oferta 4
B. Oferta 1
C. Oferta 2
D. Oferta 3
Oferta 1 została uznana za najkorzystniejszą z punktu widzenia zlecającego przewóz ładunku z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze, stawka za 1 km wynosząca 0,17 zł jest najniższa spośród analizowanych ofert, co bezpośrednio przekłada się na niższe koszty transportu. Koszty te są jednym z najważniejszych czynników, które decydują o wyborze dostawcy usług logistycznych. Po drugie, czas realizacji przewozu wynoszący 40 godzin jest akceptowalny, aby zaspokoić potrzeby klientów, a także wskazuje na efektywność operacyjną dostawcy. Wysoki wskaźnik terminowości realizacji przewozów na poziomie 0,9 podkreśla niezawodność oferty 1 i jej konkurencyjność w porównaniu do innych, które mogą mieć dłuższe terminy. Zastosowanie tych kryteriów w praktyce może pomóc firmom w optymalizacji kosztów transportu i zwiększeniu satysfakcji klientów. Wybierając ofertę, warto również brać pod uwagę standardy branżowe, które zalecają analizę kosztów, czasu i jakości usług, aby podjąć świadomą decyzję.

Pytanie 6

Zgodnie z którą zasadą INCOTERMS 2020 sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek, zawarcia umowy przewozu drogą wodną oraz poniesienia kosztów transportu do portu przeznaczenia, podczas gdy kupujący odpowiada za przesyłkę od chwili, gdy towar znajdzie się na statku?

A. FCA
B. DDP
C. DAP
D. CFR
Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS 2020 sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na statek oraz za pokrycie kosztów frachtu i transportu do portu przeznaczenia. Oznacza to, że sprzedający musi zorganizować i opłacić transport morski, jednak ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek. W praktyce oznacza to, że sprzedający zobowiązany jest do zapewnienia, że towar dotrze do portu przeznaczenia, ale wszelkie ewentualne szkody czy straty ponosi kupujący od momentu załadunku. Przykładem zastosowania formuły CFR może być sytuacja, gdy europejski producent wysyła towar do klienta w Azji. Producent organizuje transport morski, lecz odpowiedzialność za towar spoczywa na kliencie w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek. Poznanie i zrozumienie tej formuły jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem w międzynarodowej wymianie towarowej, a jej stosowanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 7

Pojazd poruszający się z przeciętną prędkością 60 km/h w czasie 3 godzin i 30 minut pokona dystans

A. 200 km
B. 235 km
C. 120 km
D. 210 km
Aby obliczyć odległość pokonaną przez samochód, można skorzystać z podstawowego wzoru na drogę: \( d = v \cdot t \), gdzie \( d \) to odległość, \( v \) to prędkość, a \( t \) to czas. W naszym przypadku prędkość wynosi 60 km/h, a czas to 3 godziny i 30 minut, co można przeliczyć na godziny jako 3,5 godziny. Wstawiając wartości do wzoru, otrzymujemy: \( d = 60 \text{ km/h} \cdot 3,5 \text{ h} = 210 \text{ km} \). Przykładem praktycznym zastosowania tej metody może być planowanie podróży samochodowej, gdzie dokładne określenie pokonywanej odległości pozwala na lepsze zarządzanie czasem i paliwem. Ponadto, w branży transportowej i logistyce, precyzyjne obliczanie odległości jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i kosztów. Warto również zauważyć, że znajomość prędkości średnich jest istotna przy ocenie możliwości kierowcy oraz planowaniu tras, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 8

Zezwolenie umożliwiające przewoźnikowi transportu drogowego realizację międzynarodowego przewozu między Polską a krajem, który go wydał (jedna podróż w jedną stronę oraz powrót) określane jest mianem

A. kr-3
B. dwustronnego
C. ogólnego
D. tranzytowego
Odpowiedzi takie jak "tranzytowego", "ogólnego" oraz "kr-3" są niepoprawne z różnych powodów. Termin "tranzytowego" odnosi się do zezwolenia, które jest używane głównie w kontekście transportu przez kraj trzeciego, bez załadunku i wyładunku w tym kraju. Przewoźnicy wykonujący przewozy tranzytowe nie mają prawa do transportu ładunków docelowych w danym kraju, co czyni to podejście niewłaściwym w kontekście zapytania dotyczącego międzynarodowego przewozu między Polską a krajem wydającym zezwolenie. Z kolei "ogólne" zezwolenie dotyczy regulacji, które umożliwiają przewoźnikom wykonywanie regularnych przewozów na podstawie zezwolenia ogólnego, co także nie pasuje do opisanego w pytaniu schematu jednorazowych przewozów w obie strony. Natomiast termin "kr-3" odnosi się do szczególnego rodzaju zezwolenia, które może być stosowane w niektórych krajach, ale nie jest standardowym terminem używanym w kontekście międzynarodowego transportu drogowego pomiędzy Polską a innymi państwami. W ten sposób, błędne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasad i różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym, co jest kluczowe dla skutecznej i legalnej działalności transportowej.

Pytanie 9

Jakim symbolem oznaczana jest jednostka pracy związana z przewozem ładunków?

A. pkm
B. h
C. tkm
D. km
Masz rację, poprawna odpowiedź to tkm, czyli tonokilometr. To jednostka, która mierzy pracę przewozową i bierze pod uwagę zarówno masę ładunku, jak i odległość, na jaką został przewieziony. Czyli jak to działa? Gdy mówimy o 1 tkm, to znaczy, że przewozimy jedną tonę ładunku na odległość jednego kilometra. W logistyce tkm jest super przydatne, bo pozwala porównać, jak różne środki transportu radzą sobie z przewozem. Na przykład, w firmach transportowych można zliczyć tkm dla całej floty ciężarówek, co daje obraz całkowitej wydajności w danym czasie. Praca z tkm pomaga usprawnić procesy transportowe, co naprawdę ma znaczenie, jeśli chcemy być bardziej efektywni. Poza tym, tkm jest używane zgodnie z normami IRU, co dodaje mu jeszcze większej wartości w branży.

Pytanie 10

Jaki rodzaj marketingu koncentruje się na reklamowaniu produktów i usług za pomocą niestandardowych metod oraz ma na celu szybkie zapadnięcie produktu/usługi w pamięć grupy docelowej?

A. Partyzancki
B. Sportowy
C. Wielopoziomowy
D. Mobilny
Wybór odpowiedzi inne niż marketing partyzancki może wynikać z niepełnego zrozumienia charakterystyki różnych podejść marketingowych. Marketing wielopoziomowy, często utożsamiany z MLM (Multi-Level Marketing), polega na rekrutacji dystrybutorów, którzy sprzedają produkty oraz rekrutują nowych członków, co nie ma bezpośredniego związku z promowaniem dóbr za pomocą kreatywnych, niekonwencjonalnych metod. Mimo że to podejście może być efektywne w określonych warunkach, nie koncentruje się na szybkim utrwaleniu produktu w świadomości grupy docelowej, lecz na rozwijaniu sieci sprzedaży. Marketing sportowy z kolei odnosi się do promocji produktów lub usług poprzez sponsoring i powiązania z wydarzeniami sportowymi, co również nie odpowiada na pytanie dotyczące innowacyjnych metod dotarcia do konsumentów. Pewne zrozumienie marketingu mobilnego, który wykorzystuje urządzenia mobilne do komunikacji z klientem, może prowadzić do mylnego przekonania, że jest to strategia związana z niekonwencjonalnymi metodami. Jednak marketing mobilny często opiera się na bardziej tradycyjnych formach reklamy, jak SMS czy aplikacje mobilne. Kluczowym błędem w rozumieniu tych pojęć jest mylenie różnorodnych strategii marketingowych z ich celami i metodami działania. Zrozumienie specyfiki każdego typu marketingu oraz jego zastosowania w praktyce jest niezbędne do efektywnego planowania kampanii reklamowych.

Pytanie 11

Dokument, który nie pojawia się w obiegu handlowym, to

A. oferta
B. reklamacja
C. zamówienie
D. podanie
Podanie to forma pisma, która nie jest powszechnie stosowana w korespondencji handlowej. Zazwyczaj dotyczy sytuacji, w których osoba lub podmiot składa prośbę o coś, na przykład o przyjęcie do pracy, uzyskanie zezwolenia czy innego rodzaju wsparcia. W przeciwieństwie do zamówienia, oferty czy reklamacji, które są bezpośrednio związane z transakcjami handlowymi, podanie ma charakter bardziej osobisty i formalny. W praktyce, organizacje często opracowują wzory podań, aby ułatwić proces aplikacji, utrzymując spójność i profesjonalizm. Standardy w zakresie komunikacji profesjonalnej podkreślają znaczenie jasnych i zrozumiałych podań, które powinny zawierać najważniejsze informacje, takie jak cel podania, dane osobowe oraz dodatkowe dokumenty wspierające. Warto zwrócić uwagę na różnice między rodzajami pism, co może mieć wpływ na efektywność komunikacji w kontekście biznesowym.

Pytanie 12

Przy zgłaszaniu towarów w urzędzie celnym, które są klasyfikowane pod jednym kodem Taryfy Celnej PCN, w celu rozpoczęcia postępowania celnego, należy przedłożyć jednolity dokument administracyjny?

A. NIP
B. REGON
C. SAD
D. CIT
Poprawna odpowiedź to SAD, czyli Standardowy Dokument Administracyjny, który jest niezbędny w procesie zgłaszania towarów do urzędów celnych. SAD jest formularzem stosowanym w całej Unii Europejskiej, a jego celem jest ułatwienie wszelkich formalności związanych z importem i eksportem. Wypełniając SAD, przedsiębiorca podaje szczegółowe informacje o towarze, takie jak jego wartość, ilość, pochodzenie, a także kod Taryfy Celnej, co jest istotne dla ustalenia odpowiednich stawek celnych. Przykładowo, przywóz sprzętu elektronicznego może wiązać się z zastosowaniem różnych stawek w zależności od jego klasyfikacji. Używanie SAD jest zgodne z międzynarodowymi standardami i dobrymi praktykami w zakresie obsługi celnej, co sprzyja szybszemu i efektywniejszemu przeprowadzaniu procedur celnych. Ponadto, poprawne wypełnienie tego dokumentu pozwala uniknąć opóźnień czy problemów prawnych związanych z odprawą celną.

Pytanie 13

Podatek od wartości dodanej stosowany w innych państwach Unii Europejskiej odpowiada polskiemu podatkowi

A. akcyzowemu
B. dochodu osób prawnych
C. od towarów i usług
D. dochodu osób fizycznych
Podatek od towarów i usług, czyli VAT, to taki podatkowy dodatek, który działa w większości krajów Unii Europejskiej, łącznie z Polską. Działa to tak, że na każdym etapie sprzedaży towarów czy usług przedsiębiorcy muszą doliczać VAT do swoich cen. Stawka VAT i zasady jego stosowania mogą się różnić w różnych krajach, ale sama idea pozostaje taka sama. VAT jest super ważny, bo to jedno z głównych źródeł pieniędzy dla budżetów krajowych, co ma wpływ na stabilność gospodarek. Na przykład producent sprzedaje coś hurtownikowi, doliczając VAT do ceny. Potem hurtownik sprzedaje te towary detalistom, znowu z VAT-em, co oznacza, że podatek jest pobierany na każdym etapie. Ostatecznie to konsument płaci ten podatek. Dlatego ważne, żeby przedsiębiorcy wiedzieli, jak działa VAT, bo to pomaga w ustalaniu cen, planowaniu finansowym i przestrzeganiu przepisów podatkowych.

Pytanie 14

W tabeli przedstawiono koszty poniesione przez przedsiębiorstwo z branży TSL w IV kwartale 2019 roku. W I kwartale 2020 roku przedsiębiorstwo przewiduje wzrost kosztów o 10% w stosunku do IV kwartału 2019 roku. Ile wyniosą całkowite koszty czynności w tym okresie?

Koszty czynności transportowo-spedycyjnych
Magazynowanie
[zł]
Koszt paliwa
[zł]
Procesy informatyczne
[zł]
520 000280 000200 000
A. 11 000 000 zł
B. 1 100 000 zł
C. 1 001 000 zł
D. 1 010 000 zł
Poprawna odpowiedź to 1 100 000 zł, co jest wynikiem obliczenia całkowitych kosztów w I kwartale 2020 roku po uwzględnieniu wzrostu o 10%. W IV kwartale 2019 roku całkowite koszty wyniosły 1 000 000 zł. Aby uwzględnić prognozowany wzrost kosztów, należy obliczyć 10% z tej kwoty, co daje 100 000 zł. Następnie dodając tę wartość do początkowych kosztów, uzyskujemy 1 100 000 zł. Takie podejście jest standardem w branży TSL, gdzie prognozowanie kosztów jest kluczowe dla podejmowania decyzji finansowych. Przykładowo, w przypadku planowania budżetu na nowy kwartał, przedsiębiorstwa często uwzględniają wzrosty kosztów, co pozwala na lepsze zarządzanie zasobami i uniknięcie nieprzewidzianych wydatków. Warto również monitorować zmiany w kosztach operacyjnych, aby szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe, co jest niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku TSL.

Pytanie 15

Określ minimalną liczbę pojazdów drogowych, potrzebnych do transportu 5 kontenerów 40′ oraz 4 kontenerów 20′.

A. 9 samochodów ciężarowych o ładowności 1 TEU
B. 4 samochody ciężarowe o ładowności 1 TEU i 4 naczepy o ładowności 2 TEU
C. 7 naczep o ładowności 2 TEU
D. 2 samochody ciężarowe o ładowności 1 TEU oraz 3 naczepy o ładowności 2 TEU
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące pojemności ładunkowej i efektywności transportu. Na przykład, decyzja o zastosowaniu 9 samochodów ciężarowych o ładowności 1 TEU każda jest nieefektywna i nieoptymalna. Taki wybór wiąże się z dużym zwiększeniem kosztów transportu, ponieważ wymagane jest użycie dziewięciu pojazdów dla przewozu 14 TEU, co jest nie tylko niepraktyczne, ale także niewłaściwe z punktu widzenia zarządzania ładunkiem. Ponadto, zastosowanie 2 samochodów ciężarowych o ładowności 1 TEU oraz 3 naczep o ładowności 2 TEU nie pokrywa z całkowitym zapotrzebowaniem na TEU, które wynosi 14, ponieważ daje jedynie 8 TEU, co oznacza brak miejsca na dodatkowe kontenery. Wybór 7 naczep o ładowności 2 TEU byłby optymalnym rozwiązaniem, które przyniosłoby korzyści związane z kosztami i efektywnością transportu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, obejmują nieprawidłowe zrozumienie pojemności kontenerów oraz zignorowanie zasady optymalizacji przestrzeni ładunkowej w transporcie drogowym, co jest kluczowe dla skutecznego planowania logistycznego.

Pytanie 16

Jak długo maksymalnie może być prowadzony samochód ciężarowy o DMC 18 t?

A. 4 h 00 minut
B. 8 h 00 minut
C. 4 h 30 minut
D. 9 h 30 minut
Odpowiedź 4 h 30 minut jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców, maksymalny ciągły czas prowadzenia pojazdu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) wynoszącej 18 ton wynosi właśnie 4 godziny 30 minut. Po tym czasie kierowca musi zrobić przerwę, aby zapewnić sobie odpowiednią regenerację i bezpieczeństwo na drodze. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni zarządzać swoim czasem tak, aby nie przekraczać tego limitu, co jest kluczowe dla zapobiegania przemęczeniu. Oprócz tego, po przejechaniu 4,5 godziny, kierowca powinien zrobić co najmniej 45-minutową przerwę. Przestrzeganie tych zasad nie tylko wpływa na bezpieczeństwo na drodze, ale także jest zgodne z regulacjami unijnymi, które mają na celu ograniczenie liczby wypadków związanych z pracą kierowców. Warto także zauważyć, że w niektórych krajach mogą obowiązywać dodatkowe regulacje, które zwiększają te limity czasowe, jednak podstawowe zasady pozostają niezmienne.

Pytanie 17

W pojeździe ciężarowym licznik kilometrów pokazuje 380 000 km. Wymiana oleju powinna być przeprowadzana po przejechaniu maksymalnie 150 000 km. Ostatnia wymiana miała miejsce przy przebiegu 265 000 km. Jak wiele kilometrów można jeszcze przejechać tym pojazdem przed następną wymianą oleju?

A. 150 000 km
B. 85 000 km
C. 35 000 km
D. 265 000 km
Właściwa odpowiedź to 35 000 km, ponieważ wymiana oleju powinna zostać przeprowadzona po osiągnięciu przebiegu 150 000 km od ostatniej wymiany przy 265 000 km. Dodając 150 000 km do 265 000 km, uzyskujemy 415 000 km, co jest maksymalnym przebiegiem, przy którym wymiana oleju powinna nastąpić. Samochód obecnie ma na liczniku 380 000 km, co oznacza, że teoretycznie można przejechać jeszcze 35 000 km do wymiany (415 000 km - 380 000 km = 35 000 km). Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania sprawności silnika oraz wydłużenia jego żywotności. Przykładowo, nieprzestrzeganie harmonogramu wymiany oleju może prowadzić do pogorszenia jakości oleju, co z kolei może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa, uszkodzeniami silnika oraz kosztownymi naprawami. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają wagę regularnego serwisowania pojazdów w celu zapewnienia ich niezawodności i efektywności operacyjnej.

Pytanie 18

Przedstawiony znak służy do oznaczania pojazdu

Ilustracja do pytania
A. którego masa całkowita odbiega od przyjętych standardów.
B. dopuszczonego do eksploatacji z masą całkowitą 40 ton.
C. o niskim poziomie hałasu.
D. o czystości spalin (EURO 2).
Wybór niepoprawnych odpowiedzi ukazuje pewne nieporozumienia związane z interpretacją znaków drogowych dla pojazdów ciężarowych. Odpowiedzi koncentrują się na aspektach, które nie są bezpośrednio związane z masą całkowitą pojazdu. Pierwsza z nich odnosi się do niestandardowej masy, co może sugerować, że znak mógłby dotyczyć pojazdów, które nie spełniają ustalonych norm. W rzeczywistości, znak wskazuje na pojazdy, które są zgodne z przepisami, a nie te, które odbiegają od norm. Kolejna odpowiedź, sugerująca odniesienie do czystości spalin, myli kontekst, ponieważ znak ten nie informuje o emisji, lecz o masie. Przepisy dotyczące emisji spalin są regulowane przez inne standardy, w tym normy EURO, które nie mają związku z masą pojazdu. Ostatnia odpowiedź dotyczy poziomu hałasu, natomiast znak nie odnosi się do tego parametru. Zrozumienie, że każdy znak ma swoje konkretne znaczenie i zastosowanie, jest kluczowe dla poprawnej interpretacji przepisów ruchu drogowego. Błędne rozumienie tych zagadnień może prowadzić do nieprawidłowych decyzji w codziennej eksploatacji pojazdów oraz do naruszenia przepisów prawa, co niesie ze sobą poważne konsekwencje zarówno finansowe, jak i prawne.

Pytanie 19

Do intermodalnych jednostek transportowych (UTI) nie wlicza się

A. naczepy ciągnikowej.
B. ciężarówki.
C. wymiennego nadwozia samochodu.
D. kontenera.
Samochód ciężarowy nie jest zaliczany do intermodalnych jednostek transportowych (UTI), ponieważ UTI to specjalnie zaprojektowane jednostki, które można łatwo przenosić między różnymi środkami transportu, takimi jak kolej, statek i ciężarówka. Samochody ciężarowe są pojazdami, które zazwyczaj służą do transportu towarów na drogach i nie są standardowo używane w transporcie intermodalnym jako niezależne jednostki, które można łatwo załadować na inne środki transportu. Przykładowo, kontenery morskie są zaprojektowane tak, aby mogły być transportowane zarówno drogą, jak i koleją, co czyni je idealnymi do intermodalnego transportu. Użycie naczep siodłowych oraz nadwozi wymiennych również wpisuje się w ramy UTI, ponieważ te jednostki mogą być transportowane na różnych nośnikach bez konieczności ich rozładunku. W praktyce, zrozumienie różnic między tymi jednostkami jest kluczowe dla efektywnego planowania logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Ciężarówką o ładowności 12 t przewieziono towar o masie 6 t z Radomia do Warszawy. Jaki jest współczynnik wykorzystania ładowności tego środka transportowego?

A. 0,18
B. 0,50
C. 2,00
D. 0,25
Obliczenie współczynnika wykorzystania ładowności jest naprawdę proste. Dzielimy masę ładunku, czyli w tym przypadku 6 ton, przez maksymalną ładowność auta, która wynosi 12 ton. A więc mamy 6 t / 12 t = 0,50. To oznacza, że wykorzystaliśmy 50% dostępnego miejsca w ciężarówce. Dlaczego to jest ważne? Bo pomaga ocenić, jak efektywnie używamy naszego transportu. W logistyce liczy się maksymalne wykorzystanie pojazdów, co wpływa na wydatki i emisję CO2. Monitorowanie tego współczynnika jest kluczowe w zarządzaniu flotą i optymalizacji transportu. Jeżeli wykorzystujemy pojazdy na pełen gaz, to nie tylko zwiększamy dochody firmy, ale też ograniczamy liczbę wyjazdów, co jest super z punktu widzenia ekologii.

Pytanie 21

Zgodnie z przedstawionym fragmentem OPWS roszczenie wynikające z umowy spedycji z tytułu utraty przesyłki, która miała być dostarczona odbiorcy 7 stycznia bieżącego roku upływa

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Przedawnienie
§ 26
26.1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem jednego roku.
26.2. Przedawnienie zaczyna biec:
26.2.1. w przypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub braków w przesyłce - od dnia jej dostarczenia;
26.2.2. w przypadku całkowitej utraty przesyłki lub dostarczenia jej z opóźnieniem - od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona;
26.2.3. we wszystkich innych przypadkach - od dnia wykonania zlecenia.
A. 31 grudnia bieżącego roku.
B. 21 stycznia przyszłego roku.
C. 21 stycznia bieżącego roku.
D. 7 stycznia przyszłego roku.
Odpowiedź "7 stycznia przyszłego roku" jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi (OPWS), roszczenia wynikające z umowy spedycji przedawniają się po upływie jednego roku od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona. W tym przypadku, przesyłka miała być dostarczona 7 stycznia bieżącego roku, co oznacza, że termin przedawnienia roszczenia upływa 7 stycznia przyszłego roku. W praktyce oznacza to, że jeśli nastąpiłyby jakiekolwiek problemy z dostarczeniem przesyłki, odbiorca ma pełne prawo do zgłoszenia roszczenia przez cały rok od daty planowanej dostawy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, które nakładają na spedytorów obowiązek informowania klientów o warunkach przedawnienia. Umożliwia to lepsze planowanie działań oraz ochronę praw zarówno nadawcy, jak i odbiorcy przesyłki.

Pytanie 22

Na podstawie danych w tabeli określ, który oddział przedsiębiorstwa transportowego osiągnął najniższy średni koszt przypadający na 1 kilometr?

OddziałKoszty wynagrodzenia
kierowców [zł]
Koszty eksploatacji
środków transportu [zł]
Łączne koszty [zł]Liczba przejechanych
kilometrów
A.279 055,00498 920,00777 975,00338 250
B.611 700,00674 200,001 285 900,00584 500
C.430 530,00483 470,00914 000,00365 600
D.505 000,00572 000,001 077 000,00538 500
A. Oddział C.
B. Oddział D.
C. Oddział B.
D. Oddział A.
Odpowiedź Oddział D. jest poprawna, ponieważ przy obliczaniu średniego kosztu przypadającego na 1 kilometr, kluczowe jest zrozumienie, że świadczy to o efektywności operacyjnej danego oddziału. Obliczenia wykonuje się poprzez podzielenie łącznych kosztów operacyjnych przez liczbę przejechanych kilometrów. W przypadku Oddziału D., średni koszt wyniósł 2,00 zł na kilometr, co oznacza, że oddział ten zarządza swoimi zasobami efektywniej niż pozostałe oddziały. W praktyce, tak niski koszt może wynikać z zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania flotą, które optymalizują trasy i zmniejszają zużycie paliwa. Warto również zauważyć, że niski koszt na kilometr wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku transportowym, co może przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć zyski. Przykładem zastosowania tej analizy w branży mogą być regularne audyty kosztów, które pozwalają identyfikować obszary do poprawy i wdrażanie strategii oszczędnościowych, wpływających na rentowność firmy.

Pytanie 23

Jaką maksymalną odległość pokona kierowca w standardowym czasie jazdy między codziennymi przerwami, jeśli średnia prędkość samochodu wynosi 80 km/godz?

A. 700 km
B. 800 km
C. 720 km
D. 880 km
Poprawna odpowiedź to 720 km, co wynika z obliczeń opartych na standardowych zasadach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowcy. Zakładając, że kierowca jedzie z średnią prędkością 80 km/h, a maksymalny czas jazdy bez odpoczynku wynosi 9 godzin dziennie (zgodnie z przepisami drogowymi w wielu krajach, w tym w Unii Europejskiej), można łatwo obliczyć, że pokonany dystans wyniesie 720 km. Aby to obliczyć, wystarczy pomnożyć prędkość (80 km/h) przez czas jazdy (9 godzin): 80 km/h x 9 h = 720 km. Taka wiedza jest niezbędna dla kierowców zawodowych, którzy muszą zarządzać swoim czasem i dystansem, aby przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. Przykładem może być planowanie trasy przez kierowców ciężarówek, którzy muszą uwzględniać maksymalne odległości do przejechania w ciągu dnia, aby uniknąć kar związanych z przekroczeniem dozwolonych limitów czasu jazdy.

Pytanie 24

Regulacje dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych koleją oznaczane są skrótem

A. CMR
B. ADR
C. RID
D. IMDG
RID, czyli Reguły międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych koleją, to zestaw przepisów regulujących transport ładunków niebezpiecznych na całym świecie. Te przepisy są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas przewozu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi oraz środowiska. Przykłady ładunków niebezpiecznych obejmują chemikalia, materiały radioaktywne czy substancje wybuchowe. RID określa wymagania dotyczące pakowania, oznakowania oraz dokumentacji, co pozwala na zminimalizowanie ryzyka podczas transportu. W praktyce, firmy zajmujące się przewozem towarów niebezpiecznych muszą mieć odpowiednio przeszkolony personel, a także stosować się do lokalnych i międzynarodowych przepisów, co wpływa na bezpieczeństwo operacji transportowych. Prawidłowe stosowanie RID jest również kluczowe w kontekście odpowiedzialności prawnej przewoźników, którzy muszą wykazać zgodność z tymi regulacjami, aby uniknąć sankcji i zminimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 25

Rodzajem komunikacji, która wywiera istotny wpływ na rynek i ma na celu budowanie renomy firmy, a także dbanie o jej pozytywny wizerunek, społeczne zaufanie oraz akceptację i przychylność dla realizowanych działań, jest

A. publicity
B. promocja
C. reklamacja
D. akwizycja
Publicity to termin odnoszący się do działań mających na celu generowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach społeczeństwa. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy, publicity często koncentruje się na budowaniu zaufania i akceptacji poprzez działania PR, które mogą obejmować organizację wydarzeń, działania charytatywne czy współpracę z mediami. Przykładem skutecznego publicity może być kampania, w której firma angażuje się w lokalne inicjatywy, co wpływa na jej reputację i postrzeganie przez społeczność. Dobre praktyki w zakresie publicity obejmują transparentność działań, szczerość w relacjach z mediami oraz odpowiednie reagowanie na kryzysy. Publicity nie tylko wpływa na reputację, ale również może przyczynić się do zwiększenia lojalności klientów, co jest kluczowe w budowaniu długotrwałej przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 26

Transportowa firma otrzymała od zagranicznego kontrahenta wiadomość e-mail zatytułowaną contract of sale. Co to oznacza dla firmy?

A. propozycja handlowa
B. reklamacja
C. umowa sprzedaży
D. specyfikacja zwrotów
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ tytuł 'contract of sale' jednoznacznie sugeruje, że dokument odnosi się do umowy sprzedaży. W kontekście prawa cywilnego, umowa sprzedaży jest jednym z podstawowych rodzajów umów, regulowanych przez przepisy Kodeksu cywilnego. W praktyce, umowy sprzedaży są kluczowe dla działalności gospodarczej, ponieważ określają warunki transakcji, takie jak cena, ilość towaru oraz terminy dostawy. W przypadku przesyłania wiadomości e-mail z tytułem 'contract of sale', można oczekiwać, że zawiera ona istotne informacje dotyczące zamówienia lub transakcji handlowej. Kluczowe jest również, aby przedsiębiorstwa stosowały standardy dotyczące dokumentacji umowy, takie jak JIT (Just In Time) oraz EDI (Electronic Data Interchange), które pomagają w efektywnym zarządzaniu procesami handlowymi i komunikacją z kontrahentami.

Pytanie 27

Skrót Globalnego Numeru Lokalizacyjnego, który służy do rozpoznawania przedsiębiorstwa lub organizacji jako podmiotu prawnego, to

A. IZ
B. GIAI
C. GLN
D. GSIN
Globalny Numer Lokalizacyjny (GLN) jest unikalnym identyfikatorem przypisywanym przedsiębiorstwom i organizacjom jako jednostkom prawnym, co czyni go kluczowym elementem w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw. GLN jest zdefiniowany przez organizację GS1, która opracowuje standardy dla wymiany informacji w handlu. Przykładowe zastosowanie GLN obejmuje identyfikację lokalizacji punktów sprzedaży, magazynów oraz biur. Dzięki GLN firmy mogą efektywnie zarządzać swoimi zasobami, usprawniając procesy logistyczne. W praktyce, wykorzystanie GLN przyczynia się do zwiększenia dokładności danych oraz automatyzacji procesów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania danymi. Na przykład, wprowadzenie GLN pozwala na szybkie i precyzyjne lokalizowanie partnerów biznesowych w systemach informatycznych, co z kolei może prowadzić do redukcji kosztów operacyjnych oraz zwiększenia efektywności współpracy. Warto również dodać, że GLN stanowi integralną część systemów EDI (Electronic Data Interchange), co świadczy o jego znaczeniu w nowoczesnym handlu elektronicznym.

Pytanie 28

Czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę obejmuje czas trwania

A. oczekiwania na załadunek lub wyładunek
B. załadunku i rozładunku oraz nadzór nad tymi czynnościami
C. kierowania pojazdem
D. pakowania i konfekcjonowania
Czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę obejmuje wyłącznie okres, kiedy kierowca aktywnie kieruje pojazdem. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, takimi jak rozporządzenia unijne dotyczące czasu pracy kierowców, kluczowe jest, aby kierowcy mieli jasność co do tego, co wlicza się do czasu prowadzenia. Obejmuje to nie tylko fizyczne trzymanie kierownicy, ale także wszelkie działania operacyjne związane z kontrolowaniem pojazdu. Na przykład, jeżeli kierowca wspólnie z pasażerami przemieszcza się na trasie, a jego uwaga jest skierowana na bezpieczeństwo manewrów drogowych, ten czas zalicza się do prowadzenia. Zrozumienie tych zasad ma kluczowe znaczenie dla zachowania zgodności z przepisami oraz dla monitorowania i zarządzania czasem pracy kierowcy, co wpływa na bezpieczeństwo transportu oraz ogólną efektywność operacyjną. Ważne jest, aby kierowcy byli świadomi tego, że każda minuta spędzona na aktywnym kierowaniu pojazdem jest kluczowa dla ich zdrowia i bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 29

Reklamacja to dokument

A. informujący o możliwości odbioru przesyłki
B. informujący adresata o nadaniu przesyłki
C. informujący o niezgodności ilości dostarczonych produktów z zamówieniem
D. zobowiązujący adresata do nabycia towaru
Reklamacja to formalne pismo, które ma na celu zgłoszenie niezgodności pomiędzy zamówionymi a otrzymanymi towarami. Właściwe zastosowanie reklamacji jest kluczowe w procesie zarządzania jakością i obsługą klienta. W sytuacji, gdy ilość dostarczonych produktów nie zgadza się z zamówieniem, reklamacja jest niezbędnym dokumentem, który pozwala na szybkie rozwiązanie problemu. Przykładowo, jeśli klient zamówił 100 sztuk produktu, a otrzymał tylko 80, powinien sporządzić reklamację, aby dostawca mógł podjąć działania naprawcze, takie jak dosłanie brakujących towarów. Zgodnie z dobrymi praktykami, reklamacje powinny być dokumentowane i archiwizowane, co umożliwia późniejsze analizy oraz poprawę procesów logistycznych. Ważne jest także, aby reklamacja była złożona w określonym czasie, co może być regulowane przepisami prawa konsumenckiego oraz wewnętrznymi zasadami firmy. Wiedza na temat prawidłowego sporządzania reklamacji wspiera skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz wzmocnienie ich zaufania do marki.

Pytanie 30

Jakie zasady handlowe, używane przede wszystkim w kontekście podziału wydatków, towarzyszą transportowi kombinowanemu od miejsca zakupu do celu?

A. Combiterms
B. FIATA
C. Incoterms
D. CEMT
Combiterms to zdefiniowany zestaw reguł handlowych, które są szczególnie istotne w kontekście transportu kombinowanego. Głównym celem tych reguł jest precyzyjne określenie podziału kosztów oraz ryzyk pomiędzy sprzedającym a kupującym. Reguły te odzwierciedlają współczesne praktyki w logistyce, gdzie towary często przemieszczają się różnymi środkami transportu, takimi jak ciężarówki, statki i pociągi. Przykładem zastosowania Combiterms może być sytuacja, w której producent w Europie wysyła swoje towary do klienta w Azji. Zastosowanie tych reguł pozwala na jasne określenie, kto ponosi koszty transportu, ubezpieczenia oraz ryzyka w trakcie transportu. Combiterms łączą w sobie elementy tradycyjnych reguł Incoterms, ale są dostosowane do specyfiki transportu multimodalnego. Wiedza na temat tych reguł jest kluczowa dla profesjonalistów w zakresie logistyki i łańcucha dostaw, umożliwiając im skuteczne zarządzanie kosztami oraz ryzykiem.

Pytanie 31

Kwota frachtu za przewóz, podana w formacie ALL-IN, jest typowa dla taryfy

A. tonażowej
B. ilościowej
C. umownej
D. kilometrowej
Wybór taryfy tonażowej jest niepoprawny, ponieważ odnosi się do zasadności ustalenia kosztów przewozu na podstawie wagi towaru, co nie ma związku z pojęciem ALL-IN. Taryfa ilościowa również nie pasuje do kontekstu, gdyż opiera się na ilości przewożonych jednostek, co nie pokrywa się z ideą stałej kwoty obejmującej wszystkie koszty. Natomiast taryfa kilometrowa z kolei ustala stawki w zależności od przebytej odległości, co także nie znajduje odzwierciedlenia w koncepcji ALL-IN. Kluczowym błędem w myśleniu jest skupienie się na jednostkach miary, a nie na umownym ustaleniu ceny. Umowa o fracht ALL-IN koncentruje się na kompleksowości i przewidywalności kosztów, co jest podstawą współpracy w logistyce. Dobrze jest pamiętać, że w kontekście frachtu ALL-IN, kluczowe jest zrozumienie, że wszystkie opłaty są z góry określone i szacowane, a tym samym, nawet jeśli przewożony towar ma różne wymiary czy wagę, ostateczny koszt transportu pozostaje niezmienny. Taki model pozwala na lepsze zarządzanie budżetem transportowym oraz efektywne planowanie logistyki w przedsiębiorstwie.

Pytanie 32

Zgodnie z rozporządzeniem powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić

Konie dorosłe1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej do 48 godzin)1,2 m² (0,6 x 2 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej ponad 48 godzin)2,4 m² (1,2 x 2 m)
Źrebięta (0-6 miesięcy)1 m² (0,6 x 1,8 m)
Kucyki (poniżej 144 cm)1,4 m² (1 x 1,4 m)
A. 1,75 m2
B. 1,40 m2
C. 2,40 m2
D. 1,20 m2
Wybór odpowiedzi 1,75 m2 jest właściwy, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) NR 1/2005 dotyczącym ochrony zwierząt podczas transportu, powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić dokładnie 1,75 m2. Ta normatywna wartość została ustalona w celu zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa zwierząt podczas przewozu. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest odpowiednie planowanie transportu, aby uniknąć przeludnienia, co może prowadzić do stresu, urazów, a nawet śmierci zwierząt. Warto również zaznaczyć, że powierzchnia ta została obliczona z uwzględnieniem standardowych wymiarów koni oraz ich potrzeb w zakresie ruchu i odpoczynku. Dbanie o dobrostan zwierząt w transporcie jest kluczowym elementem w branży transportowej, co podkreśla znaczenie przestrzegania regulacji i standardów. Wszelkie odstępstwa od tych norm mogą prowadzić do problemów prawnych i etycznych, które mogą wpływać na reputację przewoźnika.

Pytanie 33

Jednostka ładunkowa w pakiecie może być stworzona z

A. beczek ustawionych na palecie, przymocowanych pasami
B. sypkiego ładunku w workach
C. rur przy użyciu klamer, jarzm i pasów
D. kartonów umieszczonych na palecie i owiniętych folią
Pakietowa jednostka ładunkowa nie może być definiowana wyłącznie na podstawie nieodpowiednich metod zabezpieczania i organizacji ładunku. Odpowiedzi, które sugerują użycie kartonów na paletach owiniętych folią, sypkiego ładunku w workach oraz beczek na paletach zamocowanych pasami, pomijają kluczowe aspekty dotyczące transportu rur i ich specyfiki. Kartony w połączeniu z folią mogą zapewnić pewne zabezpieczenie, ale nie są wystarczające do transportu elementów takich jak rury, które wymagają znacznie bardziej zaawansowanych metod mocowania, by zminimalizować ryzyko ich uszkodzenia. Transport sypkiego ładunku w workach jest też zupełnie inną kategorią, ponieważ wymaga zastosowania innych technik pakowania i zabezpieczania, co jest nieadekwatne do transportu rur. Rury mają specyficzną geometrię i wymagają zastosowania klamer i jarzm, aby skutecznie utrzymać je w stabilnej pozycji. Używanie pasów do mocowania beczek na paletach, mimo że może być stosowane w innych kontekstach, również nie odpowiada na specyfikę pakietowej jednostki ładunkowej dla rur. Kluczowym błędem jest nieuznawanie różnic w charakterystyce różnych typów ładunków, co prowadzi do nieskutecznych i niebezpiecznych praktyk w logistyce.

Pytanie 34

Jak często przedsiębiorstwo dokonuje rozliczenia, aby sprostać obowiązkowi złożenia deklaracji VAT-7 w Urzędzie Skarbowym?

A. Co 90 dni
B. Raz w miesiącu
C. Raz w tygodniu
D. Co 14 dni
No, odpowiedź "Raz w miesiącu" to właściwy wybór. W polskim prawie podatkowym, przedsiębiorcy muszą składać deklaracje VAT-7 co miesiąc, chyba że wybiorą kwartalne rozliczenie, ale to jest rzadziej stosowane. Miesięczne składanie pozwala na lepsze śledzenie swoich zobowiązań podatkowych, a to jest ważne, żeby zawsze wiedzieć, na czym się stoi finansowo. Na przykład, jeśli firma dużo sprzedaje, wtedy lepiej jest na bieżąco robić te rozliczenia, a nie czekać na koniec kwartału. To pozwala też na szybkie odliczanie VAT-u, co może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej. Pamiętaj, że nieprzestrzeganie terminów może wiązać się z karami, więc lepiej mieć to pod kontrolą. Jak ktoś ma niskie obroty, to może wybrać kwartalnie, ale musi się zarejestrować. W każdym razie, wiedza o terminach i zasadach to klucz do sukcesu w prowadzeniu firmy.

Pytanie 35

Jakie urządzenie służy do mechanizacji procesów załadunkowych w trybie ciągłym?

A. przenośnik rolkowy
B. wciągarka
C. suwnica
D. wózek widłowy
Przenośnik rolkowy jest urządzeniem mechanizacyjnym, które służy do transportu materiałów w sposób ciągły. Jego budowa opiera się na szeregu rolek, które umożliwiają przesuwanie ładunków, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych i produkcyjnych. Przenośniki rolkowe sprawdzają się w magazynach, liniach montażowych oraz w zakładach produkcyjnych, gdzie wymagany jest szybki i efektywny transport towarów. Dzięki swojej konstrukcji przenośniki te mogą transportować różnorodne materiały, od opakowań po elementy produkcyjne. W branży produkcyjnej i logistycznej, ich zastosowanie przyczynia się do redukcji kosztów pracy oraz minimalizacji czasu przestojów. Przenośniki rolkowe są zgodne z normami bezpieczeństwa, co czyni je odpowiednim wyborem w kontekście ergonomii pracy, zmniejszając ryzyko urazów związanych z ręcznym transportem. Ponadto, łatwość w integracji z innymi systemami automatyki przemysłowej czyni je kluczowym elementem nowoczesnych linii produkcyjnych.

Pytanie 36

Aby zrealizować transport ładunku koleją przez Rosję, Białoruś lub Ukrainę, konieczne jest zastosowanie umowy

A. SMGS
B. COTIF
C. CIM
D. RICO
Odpowiedź SMGS jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do Międzynarodowej umowy dotyczącej przewozu ładunków kolejowych między państwami, które są sygnatariuszami tej umowy, w tym Rosją, Białorusią i Ukrainą. SMGS (Système de Transport Multimodal – System Transportu Multimodalnego) stanowi uregulowanie dotyczące transportu kolejowego w krajach byłego ZSRR oraz w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Zawiera zasady dotyczące odpowiedzialności przewoźników, dokumentacji oraz procedur celnych, co czyni ją niezbędną dla efektywnego i zgodnego z prawem przewozu towarów. Przykładem praktycznego zastosowania SMGS może być transport surowców naturalnych z Rosji do Europy przez Białoruś, gdzie umowa reguluje wszystkie aspekty tego procesu, w tym odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenie towaru oraz procedury reklamacyjne. Wiedza na temat SMGS jest kluczowa dla firm transportowych i logistycznych działających w tym regionie, ponieważ przestrzeganie tej umowy zapewnia bezproblemowe i legalne przewozy międzynarodowe.

Pytanie 37

Co to jest strategia niskich cen?

A. Na ustaleniu relatywnego poziomu cen poniżej przeciętnych cen na danym rynku produktowym
B. Na wykorzystywaniu wysokich cen w krótkim czasie
C. Na ustaleniu relatywnego poziomu cen wyżej niż przeciętne ceny na danym rynku produktowym
D. Na zdefiniowaniu relatywnego poziomu cen danego towaru w porównaniu do przeciętnych cen na danym rynku produktowym
Strategia niskich cen polega na ustaleniu relatywnego poziomu cen poniżej średnich cen rynkowych, co ma na celu przyciągnięcie klientów oraz zdobycie większego udziału w rynku. Przykładem praktycznym może być strategia stosowana przez dyskonty, takie jak Lidl czy Biedronka, które oferują produkty w cenach niższych niż te w tradycyjnych supermarketach. Taka strategia może być efektywna w warunkach silnej konkurencji, gdzie klienci są wrażliwi na cenę. Kluczowym aspektem tej strategii jest również koszt szeregowania produktów i ich dostępność; niższe ceny mogą prowadzić do większej rotacji towarów, co z kolei zmniejsza koszty magazynowania. Dobrze wdrożona strategia niskich cen może przyczynić się do budowania lojalności klientów, którzy szukają oszczędności w codziennych zakupach. Warto jednak pamiętać, że takie podejście wymaga starannego zarządzania marżą oraz kosztami operacyjnymi, aby zapewnić rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 38

Jednostką ładunkową przedstawioną na rysunku jest

Ilustracja do pytania
A. kontener ochronny.
B. paleta słupkowa.
C. hobok.
D. paletokontener.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z mylenia paletokontenera z innymi jednostkami ładunkowymi, takimi jak hobok, kontener ochronny czy paleta słupkowa. Hobok to typ pojemnika, który jest często używany do transportu cieczy, jednak nie ma on takiej samej funkcjonalności jak paletokontener. Hoboki są zazwyczaj mniejsze i nie są umieszczane na paletach, co ogranicza ich efektywność logistyczną w kontekście transportu z użyciem wózków widłowych. Z kolei kontenery ochronne są projektowane do zabezpieczania ładunków przed zewnętrznymi czynnikami, a nie do transportu dużych ilości substancji płynnych. Palety słupkowe, mimo że mogą być używane do transportu różnych ładunków, nie mają tej samej pojemności co paletokontenery i nie są przystosowane do przechowywania substancji w sposób, który zapewnia ich bezpieczeństwo. Kluczowym błędem jest zatem mylenie funkcji i konstrukcji tych jednostek, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich zastosowania i efektywności. Zrozumienie różnic między tymi jednostkami jest istotne dla skutecznego zarządzania logistyką i transportem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 39

Zintegrowanym systemem globalnych norm, który pozwala na dokładną identyfikację oraz wymianę informacji o produktach, zasobach, usługach i ich lokalizacjach, jest

A. GS1
B. GLN
C. GPS
D. GTIN
Wybór GTIN, GLN czy GPS jako odpowiedzi na to pytanie jest błędny, ponieważ te terminy odnoszą się do specyficznych aspektów identyfikacji i lokalizacji produktów, ale nie obejmują pełnego zakresu, jaki oferuje GS1. GTIN to numer identyfikacyjny używany do oznaczania jednostek handlowych, ale nie jest systemem zarządzającym danymi ani standardem globalnym w takim sensie, jak GS1. GLN, czyli Global Location Number, służy do identyfikacji lokalizacji, ale i on nie pokrywa całego spektrum identyfikacji produktów i informacji, które są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Z kolei GPS to system nawigacji, który umożliwia lokalizację geograficzną, ale nie ma zastosowania w kontekście identyfikacji produktów czy zasobów. Wybór tych odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia, że każde z tych pojęć funkcjonuje jako samodzielny system identyfikacji, podczas gdy GS1 jest kompleksowym rozwiązaniem, które integruje różne standardy w celu wsparcia globalnej wymiany informacji. Użytkownicy często mylą te terminy, nie dostrzegając, że GS1 nie tylko definiuje standardy, ale również zapewnia strukturę, która ułatwia współpracę między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Warto zrozumieć, że GS1 stanowi fundament dla efektywnego zarządzania danymi, co jest kluczowe w nowoczesnym handlu.

Pytanie 40

Dokument potwierdzający odebranie towaru przez spedytora w celu wysyłki oraz zobowiązujący do dostarczenia go na wskazany adres lub wydania go określonemu odbiorcy to

A. formularz wysyłkowy
B. zaświadczenie spedytorskie
C. lista towarowa
D. potwierdzenie dostawy
Wybór odpowiedzi, która nie jest zaświadczeniem spedytorskim, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego funkcji różnych dokumentów w procesie logistycznym. Instrukcja wysyłkowa to dokument, który zazwyczaj zawiera informacje dotyczące procedur wysyłki, ale nie stanowi potwierdzenia przyjęcia towaru przez spedytora. Może ona być używana jako wewnętrzne narzędzie zarządzania procesem, ale nie ma mocy prawnej, by zapewnić bezpieczeństwo transakcji. Specyfikacja towarowa, z drugiej strony, odnosi się do szczegółowych informacji technicznych na temat produktu, takich jak jego właściwości, ale znów nie jest dokumentem potwierdzającym przyjęcie towaru do transportu. Dowód dostawy jest dokumentem, który potwierdza, że towar został dostarczony do odbiorcy, a nie że spedytor przyjął go do transportu. Często mylenie tych pojęć wynika z braku zrozumienia ich roli w szerszym procesie logistycznym. Właściwe zrozumienie funkcji każdego z tych dokumentów jest niezbędne do efektywnego zarządzania procesami transportowymi i logistycznymi, co w dłuższym czasie przekłada się na efektywność całego łańcucha dostaw. Z uwagi na różnorodność dokumentacji związanej z transportem, kluczowe jest, aby każdy uczestnik procesu znał ich właściwe zastosowanie oraz znaczenie w kontekście obowiązujących przepisów prawa oraz standardów branżowych.