Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 16 listopada 2025 23:44
  • Data zakończenia: 17 listopada 2025 00:06

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas przygotowania ciągnika do przeprowadzenia testu szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika przy użyciu pomiaru ciśnienia oleju, należy ocenić stan techniczny pompy, a następnie

A. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik jest w nią wyposażony
B. zmienić olej w silniku
C. podgrzać silnik do temperatury operacyjnej
D. usunąć wszystkie wtryskiwacze
Wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy przed dokonaniem oceny ciśnienia oleju jest niewłaściwym podejściem, ponieważ wtryskiwacze są kluczowym elementem systemu zasilania silnika. Ich demontaż nie tylko nie wpływa na prawidłowość pomiaru ciśnienia oleju, ale może również prowadzić do problemów z układem paliwowym oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń. Wymiana oleju w silniku, choć istotna dla jego ogólnego stanu, nie jest bezpośrednio związana z oceną ciśnienia oleju w kontekście szczelności łożysk. Zmiana oleju wpływa na jego właściwości, ale nie ma znaczenia w kontekście przygotowania do testów szczelności. Całkowite otwarcie przepustnicy, jeżeli silnik taką posiada, również nie jest wymaganym krokiem, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na ocenę ciśnienia oleju. Otwarcie przepustnicy zmienia mieszankę paliwowo-powietrzną, co może wprowadzić dodatkowe zmienne do pomiaru, ale nie jest elementem niezbędnym w ocenie szczelności łożysk. Kluczowe jest zrozumienie, że właściwe przygotowanie silnika do testu ciśnienia oleju powinno koncentrować się na jego rozgrzaniu do temperatury roboczej, co zapewnia poprawne właściwości smarowania i dokładność pomiarów.

Pytanie 2

Zanim pozostawisz opryskiwacz na okres zimowy w otwartej wiacie, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności?

A. wymienić zużyte lub uszkodzone elementy robocze na nowe
B. usunąć ciecz roboczą ze zbiornika i pompy
C. starannie wyczyścić zewnętrzne powierzchnie
D. dokręcić wszystkie poluzowane połączenia gwintowe
Usunięcie cieczy roboczej ze zbiornika i pompy przed zimowym postojem opryskiwacza jest kluczowym krokiem w jego konserwacji. Pozostawienie resztek cieczy, zwłaszcza chemikaliów, może prowadzić do wielu problemów, takich jak zatykanie węży, uszkodzenie elementów wewnętrznych oraz korozja. W przypadku niskich temperatur, niewłaściwie zabezpieczone substancje chemiczne mogą zamarzać, co skutkuje uszkodzeniem pompy i innych komponentów. Standardy branżowe zalecają dokładne opróżnienie zbiornika oraz pompy, a następnie spłukanie ich wodą, aby usunąć wszelkie pozostałości. Na przykład, w przypadku stosowania pestycydów, resztki mogą prowadzić do niebezpiecznych reakcji chemicznych, co podkreśla znaczenie tego kroku. Regularne przestrzeganie tej procedury przyczynia się do dłuższej żywotności sprzętu oraz jego sprawności operacyjnej.

Pytanie 3

Jakie będą wydatki na przechowywanie 100 ton zboża od 1 sierpnia do 1 marca w roku następnym w magazynie, który pobiera 8 zł brutto za tonę miesięcznie?

A. 4 900 zł
B. 8 400 zł
C. 6 800 zł
D. 5 600 zł
Koszt przechowywania 100 ton zboża w magazynie, który pobiera opłatę w wysokości 8 zł brutto za tonę miesięcznie, obliczamy na podstawie liczby miesięcy przechowywania oraz jednostkowej stawki. Zboże jest przechowywane od 1 sierpnia do 1 marca, co oznacza 7 miesięcy (sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień, styczeń, luty). Obliczenia przedstawiają się następująco: 100 ton * 8 zł/tona/miesiąc * 7 miesięcy = 5 600 zł. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby oszacować całkowite koszty związane z przechowywaniem towarów. Dobrą praktyką jest również uwzględnienie dodatkowych kosztów, takich jak ubezpieczenie towaru czy opłaty administracyjne, co pozwala na lepsze zaplanowanie budżetu. Dodać należy, że właściwe zarządzanie kosztami magazynowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, co ma istotne znaczenie dla przedsiębiorstw działających na rynkach komercyjnych, gdzie konkurencja jest zacięta.

Pytanie 4

Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem remontu skrzyni przekładniowej maszyny jest

A. zdemontowanie bocznych pokryw
B. spuszczenie oleju
C. uzupełnienie warstwy malarskiej
D. wykonanie pomiarów
Podejmowanie działań przed demontażem skrzyni przekładniowej wymaga szczególnego uwzględnienia procedur i kolejności prac. Przeprowadzanie pomiarów przed zainicjowaniem demontażu, choć może wydawać się istotne, nie jest kluczowym krokiem w kontekście bezpieczeństwa i właściwego przeprowadzenia remontu. W rzeczywistości, wykonanie pomiarów po rozpoczęciu prac może być bardziej sensowne, aby zweryfikować stan komponentów. Demontaż pokryw bocznych bez wcześniejszego spuszczenia oleju wiąże się z ryzykiem wycieku, co jest nie tylko niebezpieczne, ale również może prowadzić do zanieczyszczenia miejsca pracy. Dodatkowo, uzupełnianie powłok malarskich nie ma bezpośredniego związku z procesem remontu skrzyni przekładniowej i powinno być podejmowane po zakończeniu prac mechanicznych oraz w kontekście estetyki, a nie jako krok wstępny. Kluczowe jest, aby pamiętać, że przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań związanych z remontem, należy najpierw zadbać o odpowiednią prozdrowotność i bezpieczeństwo, co właśnie podkreśla znaczenie spuszczenia oleju. Ignorowanie tej zasady może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla zdrowia operatora, jak i dla funkcjonowania maszyny.

Pytanie 5

Korzystając z tabeli nastawień rozsiewacza nawozu, określ wartość, na jaką należy ustawić zasuwę regulacyjną w celu wysiania 230 kg nawozu, zakładając, że ciągnik poruszał się będzie na 5. biegu z prędkością obrotową silnika n=1400 obr/min. Według danych producenta, przy prędkości obrotowej silnika n=2100 obr/min ciągnik na 5. biegu porusza się z prędkością 15 km/h.

Prędkość
[km/h]
Dawka[kg/ha]
5075120150190230270
815182022242730
1017202428333640
1222252833374045
1526303439455055
A. 40
B. 36
C. 50
D. 27
Wybór innej wartości niż 36 często wynika z błędnej analizy danych tabeli oraz niewłaściwego powiązania prędkości obrotowej silnika z prędkością jazdy ciągnika. Użytkownicy mogą mylnie zakładać, że niższa prędkość obrotowa automatycznie przekłada się na mniejsze wartości ustawień zasuwy, co jest niepoprawne. Kluczowe jest zrozumienie, że w tabelach dla rozsiewaczy nawozu wartości te są ściśle związane z konkretnymi prędkościami jazdy i dawkami nawozów. W przypadku wyboru wartości, takich jak 50 czy 40, możliwe jest, że użytkownik nie uwzględnił odpowiedniego kontekstu prędkości 10 km/h przy 1400 obr/min, co prowadzi do znaczących nieprawidłowości w dawkowaniu. Typowe błędy obejmują także ignorowanie specyfikacji technicznych urządzeń, które są kluczowe dla optymalnego ich działania. Przy ustalaniu ustawienia zasuwy należy również brać pod uwagę różnice w typach nawozów oraz ich fizyczne właściwości, co wpływa na sposób ich rozsiewania. Stosowanie właściwych praktyk w kalibracji sprzętu jest kluczowe, aby uniknąć problemów związanych z niedostatecznym lub nadmiernym nawożeniem, co ma bezpośredni wpływ na plony oraz zdrowie gleb.

Pytanie 6

Jakie narzędzie powinno się wykorzystać do zmierzenia luzów pierścieni tłokowych w rowkach tłoka?

A. Mikrometr
B. Pasametr
C. Suwmiarka
D. Szczelinomierz
Pasametr, mikrometr oraz suwmiarka to narzędzia, które mają swoje specyficzne zastosowania w pomiarach, jednak w przypadku luzów pierścieni tłokowych w rowkach tłoka ich użycie nie jest zalecane. Pasametr jest narzędziem służącym do mierzenia długości, szerokości oraz obwodu, ale nie jest wystarczająco precyzyjny do oceny szczelin, które są kluczowe w kontekście działania silnika. Mikrometr, z drugiej strony, jest narzędziem o wysokiej precyzji, jednak jego konstrukcja i sposób pomiaru sprawiają, że nie nadaje się do pomiaru szczelin w rowkach. Mikrometr jest idealny do mierzenia grubości materiałów, ale nie sprawdzi się w kontekście dynamicznych luzów, które mogą występować w silnikach. Suwmiarka, chociaż wszechstronna, również nie dysponuje odpowiednią precyzją do pomiaru luzów pierścieni tłokowych. Użytkownicy mogą być skłonni do wyboru tych narzędzi ze względu na ich dostępność, ale jest to typowy błąd myślowy, który może prowadzić do niedokładnych pomiarów. W przemyśle motoryzacyjnym, dokładność pomiarów jest niezbędna dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa, dlatego należy używać odpowiednich narzędzi, takich jak szczelinomierz.

Pytanie 7

Na wartość ciśnienia powietrza w ogumieniu przyczepy wpływa

A. rodzaj nawierzchni drogi
B. wybrane ogumienie
C. szczyt obciążenia przyczepy
D. sezon roku
Istnieje wiele czynników, które wpływają na ciśnienie powietrza w ogumieniu przyczepy, ale nie wszystkie z wymienionych odpowiedzi są poprawne ani kluczowe. Chociaż stopień obciążenia przyczepy ma znaczenie dla ciśnienia w oponach, to nie jest bezpośrednią przyczyną jego ustalania. Przyczepy zaprojektowane do transportu różnych ładunków mogą wymagać dostosowania ciśnienia, jednak kluczowe jest, aby to dostosowanie opierało się na specyfikacjach producenta ogumienia. Również pory roku wpływają na warunki drogowe oraz temperaturę, co może w rezultacie zmieniać objętość powietrza w oponach, ale nie determinują one podstawowych wartości ciśnienia. Z kolei nawierzchnia drogi, pomimo że może wpływać na przyczepność i zużycie opon, nie jest czynnikiem decydującym o ciśnieniu. W praktyce, niepoprawne podejście do ustalania ciśnienia w oponach, bazujące na wymienionych czynnikach, może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zwiększone zużycie paliwa, zmniejszenie stabilności pojazdu oraz ryzyko uszkodzeń opon. Zrozumienie wpływu ogumienia na ciśnienie powietrza jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności użytkowania przyczep.

Pytanie 8

Na podstawie wydruku z przeprowadzonej analizy spalin silnika z zapłonem iskrowym oraz danych zamieszczonych w tabeli wskaż składnik spalin, którego stężenie przekracza dopuszczalne wartości.

Wydruk analizy spalinZawartość składników w spalinach silnika z zapłonem iskrowym
Bieg jałowy
CO         0,67% vol
CO KOR   0,74% vol
HC         98 ppm vol
CO2       15,5% vol
O2        0,12% vol
Lambda   0,98
Obr/min   850
Olej       86°C
Prędkość obrotowa silnika
[obr/min]
bieg jałowy2000 – 3000
Zawartość maksymalna
CO  [%] [vol]
0,50,3
Zawartość maksymalna
HC  [ppm][vol]
100100
Zawartość optymalna
CO2  [%] [vol]
14,5 – 16,014,5 – 16,0
Zawartość optymalna
O2  [%] [vol]
0,0 – 0,20,0 – 0,2
A. Dwutlenek węgla (CO2).
B. Tlenek węgla (CO).
C. Tlen (O2).
D. Węglowodory (HC).
Tlenek węgla (CO) to naprawdę niebezpieczny składnik spalin. W samochodach z zapłonem iskrowym jego stężenie musimy mieć na oku, bo w biegu jałowym potrafi przekroczyć dozwoloną wartość 0,5% obj. i dochodzić nawet do 0,67% obj. Z tego co wiem, CO jest gazem bezbarwnym i bezwonnym, dlatego tak łatwo o zatrucie. Ważne jest, aby monitorować jego stężenie, bo to ma duże znaczenie dla diagnostyki silników spalinowych i przestrzegania norm, na przykład Euro 6. Ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej oraz regulacja wydechu mogą naprawdę pomóc w zmniejszeniu emisji CO. W branży motoryzacyjnej dobrym zwyczajem są regularne przeglądy i stosowanie filtrów oraz katalizatorów. To wszystko nie tylko spełnia wymogi prawne, ale też pomaga w ochronie zdrowia ludzi i środowiska.

Pytanie 9

Na podstawie tabel indeksów nośności i prędkości opon podaj maksymalne obciążenie oraz odpowiadającą mu prędkość jazdy dla opony o oznaczeniu 520/70R34 142 A8.

Indeks nośności – wyciągIndeks prędkości - wyciąg
SymbolMax obciążenie [kg]SymbolMax obciążenie [kg]SymbolPrędkość [km/h]SymbolPrędkość [km/h]
14025001463000A15A735
14125751473075A210A840
14226501483150A315B50
14327251493250A420C60
14428001503350A525D65
14529001513450A630E70
A. 2575 kg przy prędkości 30 km/h
B. 2800 kg przy prędkości 60 km/h
C. 2725 kg przy prędkości 50 km/h
D. 2650 kg przy prędkości 40 km/h
Odpowiedź "2650 kg przy prędkości 40 km/h" jest zgodna z wymaganiami technicznymi dla opon, szczególnie w kontekście ich indeksu nośności i prędkości. Indeks nośności opony 142 oznacza, że maksymalne obciążenie wynosi 2650 kg, a wartość A8 wskazuje na maksymalną prędkość 40 km/h. W praktyce oznacza to, że stosując tę oponę w pojazdach rolniczych czy budowlanych, użytkownik powinien przestrzegać tych wartości, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacyjną. W przypadku przekroczenia tych parametrów, opona może ulec uszkodzeniu, co prowadzi do nieprzewidzianych awarii, a także zwiększa ryzyko wypadków. Warto również zauważyć, że stosowanie opon zgodnych z ich specyfikacją w danym zastosowaniu jest kluczowe dla wydajności pojazdu, a także dla oszczędności paliwa i wydłużenia żywotności opon. Zgodność z tymi parametrami jest istotnym elementem odpowiedzialnego zarządzania flotą.

Pytanie 10

Wykonano pomiary średnic czterech opraw łożyska i uzyskano następujące wyniki:

Które z opraw nadają się do dalszej eksploatacji bez regeneracji?



oprawa 1oprawa 2oprawa 3oprawa 4
72,01272,12072,00572,950
Dopuszczalne wymiary i zużycia oprawy łożyska
Rodzaj uszkodzenia oprawyOprzyrządowanie kontrolno-pomiaroweWymiar nominalny w [mm]Wymiar dopuszczalny w [mm]
Zużycie otworu pod łożyskoŚrednicówka 50÷7572,030
72,000
72,05
A. 1 i 3
B. 4 i 2
C. 2 i 3
D. 1 i 2
Wybór odpowiedzi, które wskazują na inne oprawy jako nadające się do dalszej eksploatacji, opiera się na błędnym rozumieniu wymagań dotyczących wymiarów dopuszczalnych dla opraw łożyskowych. Aby oprawa mogła być używana bez regeneracji, jej wymiary muszą się mieścić w ściśle określonych granicach tolerancji. W tym przypadku, dla otworów pod łożyska, normy branżowe precyzują, że akceptowalne wymiary to 72,000 mm do 72,050 mm. Analizując odpowiedzi, zauważamy, że oprawy 2 i 4 nie spełniają tego kryterium, co wyklucza je z możliwości dalszej eksploatacji. Często pojawia się błąd w założeniu, że nawet minimalne odchylenia od normy nie mają znaczenia, co jest fundamentalnie mylne. W praktyce, takie odchylenia mogą prowadzić do niewłaściwego osadzenia łożysk, co może skutkować ich zwiększoną awaryjnością i skróconą żywotnością. Dlatego ważne jest, aby każdy mechanik czy inżynier zdawał sobie sprawę z krytycznej roli, jaką odgrywają precyzyjne pomiary podczas diagnostyki i konserwacji maszyn. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do awarii całego systemu mechanicznego.

Pytanie 11

Podczas łączenia wielofunkcyjnych agregatów uprawowych należy ustawiać narzędzia w porządku od

A. najmniejszej do największej szerokości roboczej
B. najpłycej do najgłębiej spulchniających
C. najgłębiej do najpłycej spulchniających
D. największej do najmniejszej szerokości roboczej
Pytania dotyczące kolejności łączenia narzędzi w agregatach uprawowych są kluczowe dla uzyskania odpowiednich efektów w pracy w polu. Odpowiedzi, które sugerują łączenie narzędzi od najmniejszej do największej szerokości roboczej lub od najpłycej do najgłębiej spulchniających, nie uwzględniają podstawowych zasad agrotechniki. Proces uprawy gleby wymaga, aby narzędzia głębsze były stosowane jako pierwsze, ponieważ ich zadaniem jest spulchnienie i rozluźnienie zwięzłej gleby. Stosowanie narzędzi o mniejszej szerokości roboczej przed narzędziami głębszymi może prowadzić do problemów z efektywnością pracy oraz do niejednorodności w strukturze gleby, co z kolei może negatywnie wpływać na wzrost roślin. W praktyce, płytsze narzędzia, takie jak brony czy kultywatory, powinny być używane jako ostatnie, aby wykończyć proces uprawy, a nie przed głębszymi narzędziami. Zrozumienie tych zależności jest kluczowe w kontekście nowoczesnych praktyk rolniczych, gdzie efektywność i jakość gleby mają kluczowe znaczenie dla plonów. Efektywne zarządzanie procesem uprawy jest zatem istotnym elementem osiągania wysokich rezultatów w produkcji rolniczej.

Pytanie 12

Do czego będzie potrzebna belka zaczepu dolnego w ciągniku przy jego agregatowaniu?

A. opryskiwaczem sadowniczym
B. kombajnem do zbioru ziemniaków
C. przyczepą zbierającą
D. pługiem podorywkowym
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia roli, jaką belka zaczepu dolnego pełni w agregatowaniu sprzętu rolniczego. Pług podorywkowy, przyczepa zbierająca oraz opryskiwacz sadowniczy, chociaż również mogą współpracować z ciągnikiem, nie wymagają zastosowania belki zaczepu dolnego w takim samym kontekście jak kombajn do zbioru ziemniaków. Pług podorywkowy zazwyczaj korzysta z zaczepu górnego lub bocznego, co eliminuje potrzebę używania belki dolnej. Z kolei przyczepy zbierające są najczęściej podpinane poprzez zaczep kulowy, co także nie wymaga zastosowania dolnej belki. Opryskiwacze sadownicze z reguły stosują zaczepy hydrauliczne lub inne systemy mocowania, które są bardziej optymalne dla ich specyfiki pracy. Zrozumienie fizycznych i mechanicznych właściwości urządzeń oraz ich odpowiednich systemów zaczepów jest kluczowe dla zapewnienia efektywności operacji rolniczych. Użycie niewłaściwego elementu zaczepu może prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenie sprzętu czy nawet wypadki w trakcie pracy na polu. Ostatecznie, kluczowe jest, aby nie tylko znać różne maszyny, ale także rozumieć ich interakcje i techniczne wymagania, co jest fundamentem każdej bezpiecznej i wydajnej pracy z ciągnikami i maszynami rolniczymi.

Pytanie 13

Jakiego preparatu należy użyć do smarowania bocznej przekładni łańcuchowej siewnika zbożowego?

A. oleju przekładniowego
B. smaru maszynowego
C. oleju maszynowego
D. smaru grafitowego
Użycie smaru grafitowego do smarowania bocznej przekładni łańcuchowej siewnika zbożowego jest uzasadnione przede wszystkim ze względu na jego właściwości smarne oraz zdolność do pracy w trudnych warunkach. Smar grafitowy charakteryzuje się wysoką odpornością na temperaturę oraz doskonałą adhezją do metalowych powierzchni, co sprawia, że idealnie nadaje się do systemów, gdzie występują duże obciążenia oraz tarcia. W praktyce, smar grafitowy tworzy warstwę ochronną, która zmniejsza zużycie komponentów przekładni i wydłuża ich żywotność. Zgodność z normami przemysłowymi, takimi jak ISO 6743, wskazuje, że smary grafitowe są dopuszczone do użycia w aplikacjach w przemyśle rolniczym. Dodatkowo, ich zastosowanie w siewnikach zbożowych przyczynia się do płynności pracy maszyn, co jest kluczowe w okresach intensywnego siewu. Przykłady zastosowań smaru grafitowego można znaleźć w różnych maszynach rolniczych, gdzie wymagane jest długotrwałe smarowanie bez konieczności częstej wymiany smaru.

Pytanie 14

Podczas łączenia ciągnika z zawieszanym rozsiewaczem nawozów, łańcuchy odciążające rozsiewacza powinny być podłączone

A. do zaczepu polowego ciągnika
B. do zaczepu transportowego ciągnika
C. do górnego punktu systemu zawieszenia rozsiewacza
D. do górnego punktu trzypunktowego systemu zawieszenia ciągnika
Połączenie łańcuchów odciążających rozsiewacza nawozów z zaczepem transportowym ciągnika jest koncepcją błędną z kilku powodów. Zaczep transportowy nie jest przeznaczony do obsługi urządzeń roboczych, takich jak rozsiewacze nawozów, a jego główną funkcją jest umożliwienie transportu maszyn w trybie podczepionym. Użycie zaczepu transportowego w sytuacji wymagającej precyzyjnego rozkładu sił jest niewłaściwe, ponieważ nie zapewnia stabilności niezbędnej do efektywnego działania rozsiewacza. Tego rodzaju podejście prowadzi do niestabilności maszyny, co może skutkować nieprawidłowym rozkładem nawozów oraz nadmiernym zużyciem sprzętu. Kolejnym błędnym elementem myślenia jest połączenie łańcuchów z zaczepem polowym ciągnika, które również nie spełnia wymogów technicznych dla takiej operacji. Zaczep polowy ma za zadanie jedynie podtrzymywanie maszyn roboczych, nie wpływa jednak na ich stabilność podczas pracy, co jest kluczowe dla efektywnego i bezpiecznego rozsiewania nawozów. W praktyce, niewłaściwe połączenia mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń zarówno samego rozsiewacza, jak i ciągnika, a także stwarzać zagrożenie dla operatora i otoczenia. Należy zatem dbać o przestrzeganie zasad montażu zgodnych z zaleceniami producentów, aby zapewnić prawidłowe działanie i bezpieczeństwo podczas użytkowania sprzętu rolniczego.

Pytanie 15

Jakie mogą być przyczyny hałaśliwej pracy pompy hydraulicznej w podnośniku ciągnika?

A. Zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
B. Nieszczelność w rozdzielaczu
C. Nieszczelność w układzie tłok-cylinder
D. Uszkodzony zawór redukcyjny pompy
Niski poziom oleju w tylnym moście może prowadzić do głośnej pracy pompy hydraulicznej podnośnika ciągnika, ponieważ olej hydrauliczny jest kluczowym medium do zapewnienia odpowiedniego ciśnienia i dostatecznego smarowania w układzie hydraulicznym. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, pompa może zasysać powietrze, co skutkuje nieprawidłowym działaniem i hałasem. W praktyce, regularne kontrole poziomu oleju w układzie hydraulicznym, zgodne z normami branżowymi, są niezbędne do zapewnienia sprawności maszyn. W sytuacjach, gdy użytkownicy ciągników zaobserwują niepokojące dźwięki podczas pracy pompy, powinni natychmiast sprawdzić poziom oleju i uzupełnić go, aby uniknąć kosztownych napraw. Zgodnie z zaleceniami producentów, poziom oleju powinien być monitorowany regularnie oraz dostosowywany w zależności od intensywności eksploatacji. Prawidłowy poziom oleju nie tylko chroni komponenty przed uszkodzeniem, ale również poprawia wydajność całego układu hydraulicznego.

Pytanie 16

Jak często powinny być przeprowadzane techniczne kontrole okresowe ciągników rolniczych?

A. 3 lata
B. 1 rok
C. 4 lata
D. 2 lata
Wybór opcji, zgodnie z którą okresowe badania techniczne ciągników rolniczych należy przeprowadzać co 1, 3 lub 4 lata, wynika często z mylnych przekonań na temat konieczności i częstotliwości takich przeglądów. W przypadku odpowiedzi sugerujących badania techniczne co 1 rok, można zauważyć tendencję do przeceniania ryzyk związanych z użytkowaniem ciągników, co prowadzi do nadmiernych kosztów związanych z częstszymi przeglądami, które nie są zgodne z obowiązującymi regulacjami. Z drugiej strony, propozycje co 3 lub 4 lata mogą wynikać z błędnego założenia, że nowoczesne technologie w ciągnikach eliminują potrzebę częstych badań. To podejście jest niebezpieczne, gdyż pomija fakt, że niezależnie od zaawansowania technologii, maszyny rolnicze są narażone na różnorodne warunki pracy, które mogą prowadzić do szybkiego zużycia kluczowych komponentów. Regularne kontrole techniczne są nie tylko wymogiem prawnym, ale także słusznie traktowane jako element odpowiedzialnego zarządzania flotą maszyn. Przeglądy powinny być realizowane zgodnie z wytycznymi producentów i lokalnymi regulacjami prawnymi, co w praktyce oznacza, że ich pominięcie może prowadzić do poważnych konsekwencji, nie tylko finansowych, ale także związanych z bezpieczeństwem użytkowników i otoczenia.

Pytanie 17

Jakie będą miesięczne wydatki na paliwo oraz smary dla ciągnika rolniczego, który zużywa 10 l paliwa na godzinę i pracuje przez 8 godzin dziennie przez 25 dni w miesiącu? Cena paliwa wynosi 4 zł za litr, a koszty smarów to 10% wydatków na paliwo?

A. 7 200 zł
B. 9 000 zł
C. 8 800 zł
D. 8 000 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt paliwa i smarów dla ciągnika rolniczego, zaczynamy od wyliczenia całkowitego zużycia paliwa. Ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę. Pracując 8 godzin dziennie przez 25 dni, całkowite zużycie wynosi: 10 l/h * 8 h/dzień * 25 dni = 2000 litrów paliwa. Przy cenie 4 zł za litr, koszt paliwa wynosi: 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Koszt smarów stanowi 10% kosztów paliwa, więc wynosi on 8000 zł * 10% = 800 zł. Łączny miesięczny koszt paliwa i smarów to: 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. Takie obliczenia są istotne w zarządzaniu kosztami operacyjnymi w rolnictwie, pozwalając na efektywne planowanie budżetów oraz podejmowanie decyzji dotyczących eksploatacji sprzętu. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zużycia paliwa i smarów, co może pomóc w optymalizacji pracy maszyn oraz obniżeniu kosztów.

Pytanie 18

Aby podzielić zanieczyszczony materiał na trzy frakcje (ciężką, lekką oraz bardzo lekką), należy wykorzystać

A. wialnię pneumatyczną
B. cyklon
C. tryjer
D. sita o oczkach różnej długości
Sita o oczkach różnej długości są narzędziem powszechnie stosowanym do separacji materiałów na podstawie ich wielkości. Choć mogą być użyteczne w mniejszych procesach sortowania, nie są odpowiednim narzędziem do podziału zanieczyszczonego materiału na frakcje ciężką, lekką i bardzo lekką, ponieważ nie uwzględniają różnic w gęstości czy właściwościach aerodynamicznych. Sita działają na zasadzie mechanicznym przesiewania, co oznacza, że materiały muszą mieć zróżnicowaną wielkość, aby mogły zostać oddzielone, a nie różnice w ich masie czy kształcie. Tryjer, choć również jest narzędziem do separacji, nie jest właściwy do tego celu, gdyż działa na zasadzie odwirowania, co ogranicza jego zastosowanie w procesach, gdzie kluczowe są różnice w gęstości. Z kolei cyklon, mimo że efektywnie separuje cząstki w powietrzu, nie jest idealny do podziału materiałów zanieczyszczonych na różne frakcje. Kluczem do zrozumienia tych metod separacji jest dostrzeganie ich ograniczeń i specyfiki zastosowania. Właściwy dobór technologii separacji jest niezbędny dla uzyskania pożądanych wyników, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru narzędzi w procesach technologicznych.

Pytanie 19

Jakiego układu w wysokoprężnym silniku spalinowym dotyczy wałek krzywkowy?

A. Rozrządu
B. Korbowego
C. Wydechowego
D. Zapłonowego
Wybór odpowiedzi dotyczący układu zapłonowego jest błędny, ponieważ wałek krzywkowy nie jest związany z procesem zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Układ zapłonowy, który obejmuje takie elementy jak świece zapłonowe czy cewki zapłonowe, jest odpowiedzialny za inicjowanie procesu spalania w cylindrze silnika, co jest oddzielnym procesem od otwierania i zamykania zaworów. Z kolei odpowiedzi związane z układami korbowym i wydechowym są również mylne. Układ korbowy jest odpowiedzialny za przekształcanie ruchu prostego tłoków na ruch obrotowy wału korbowego. Wydechowy układ zajmuje się odprowadzeniem spalin z silnika, a nie ich otwieraniem. Często osoby, które mylnie wybierają te odpowiedzi, nie dostrzegają, że wałek krzywkowy jest specyficznie związany z mechanizmem rozrządu, który działa wewnątrz silnika, a nie z procesami zewnętrznymi, takimi jak zapłon czy wydech. Kluczowe jest zrozumienie, jak poszczególne systemy silnika współdziałają ze sobą oraz jaka jest ich rola w ogólnym działaniu jednostki napędowej.

Pytanie 20

Podczas badania gęstości elektrolitu w akumulatorze uzyskano wynik 1,18 g/cm3. Analizując jego stan techniczny, można powiedzieć, że akumulator

A. wymaga pilnego doładowania
B. jest w pełni naładowany
C. posiada zbyt wysoką gęstość elektrolitu
D. doznał trwałego zasiarczenia
Odpowiedzi, które sugerują zasiarczenie akumulatora, zbyt dużą gęstość elektrolitu oraz stwierdzenie, że akumulator jest w pełni naładowany, opierają się na błędnych przesłankach i nie uwzględniają specyfiki pomiaru gęstości elektrolitu. Twierdzenie o zasiarczeniu, które występuje na skutek niewłaściwego ładowania, może być mylone z objawami niedoładowania. Gęstość 1,18 g/cm³ jasno wskazuje, że akumulator jest niedoładowany, co jest zupełnie innym zjawiskiem. Ponadto, zbyt wysoka gęstość elektrolitu, w kontekście pomiarów w akumulatorach, mogłaby sugerować nadmiar kwasu siarkowego, co jest sytuacją niebezpieczną, mogącą prowadzić do uszkodzenia akumulatora. Wartością referencyjną w ocenie stanu akumulatora jest zakres 1,27-1,29 g/cm³, co umożliwia identyfikację stanu naładowania. Błędna interpretacja gęstości elektrolitu może prowadzić do nieodpowiednich działań, takich jak dalsze eksploatowanie akumulatora w stanie niewłaściwego naładowania, co przyspiesza jego degradację. Zrozumienie mechanizmów działania akumulatorów oraz nauka poprawnych metod oceny ich stanu technicznego są kluczowe dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i żywotności tego typu źródeł energii.

Pytanie 21

Aby zmierzyć szczelinę lub luz pomiędzy przylegającymi powierzchniami, należy zastosować

A. szczelinomierz płytkowy.
B. głębokościomierz.
C. liniał krawędziowy.
D. mikrometr.
Szczelinomierz płytkowy jest specjalistycznym narzędziem pomiarowym zaprojektowanym do dokładnego pomiaru szczelin i luzów między sąsiadującymi powierzchniami. Jego budowa składa się z zestawu płyt o różnej grubości, które pozwalają na precyzyjne określenie wymiarów szczelin w trudno dostępnych miejscach. Użycie szczelinomierza płytkowego jest niezbędne w wielu gałęziach przemysłu, w tym w inżynierii mechanicznej, motoryzacyjnej oraz w produkcji maszyn, gdzie dokładność montażu jest kluczowa dla funkcjonowania urządzeń. Przykładem zastosowania może być pomiar luzu w łożyskach lub szczelin w połączeniach elementów, takich jak wały czy obudowy. Dobrze wykonany pomiar szczelin jest ważny dla zapewnienia długotrwałej pracy maszyn oraz minimalizacji zużycia mechanicznego i poprawy efektywności energetycznej. Warto również zaznaczyć, że standard ISO 2768 odnosi się do tolerancji wymiarowych, co podkreśla znaczenie precyzyjnych pomiarów w kontekście wymagań jakościowych.

Pytanie 22

Który z dokumentów zawiera dane dotyczące sekwencji dokręcania śrub oraz wartości momentów, które należy zastosować przy montażu głowicy silnika spalinowego?

A. Katalog części
B. Książka serwisowa
C. Instrukcja napraw
D. Instrukcja obsługi
Wybór katalogu części, książki serwisowej bądź instrukcji obsługi sugeruje brak zrozumienia ich ról w kontekście montażu silnika spalinowego. Katalog części dostarcza informacji o dostępnych elementach i ich specyfikacjach, ale nie zawiera szczegółowych instrukcji dotyczących procedur montażowych. Książka serwisowa, mimo że może zawierać ogólne zalecenia dotyczące konserwacji, również nie skupia się na precyzyjnych wartościach momentów dokręcania czy kolejności, co jest kluczowe dla prawidłowego montażu. Z kolei instrukcja obsługi, przeznaczona głównie dla użytkowników, zawiera informacje na temat eksploatacji pojazdu i nie dostarcza technicznych szczegółów potrzebnych do wykonywania skomplikowanych napraw lub montażu silnika. Wybierając te dokumenty, można łatwo popełnić błąd myślowy, zakładając, że zawierają one informacje niezbędne do prawidłowego montażu silnika, podczas gdy w rzeczywistości są to materiały bardziej ogólne lub dotyczące innych aspektów pojazdu. Zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe dla każdego, kto pracuje nad silnikami, ponieważ odpowiednia wiedza może znacząco wpłynąć na jakość i niezawodność przeprowadzanych prac serwisowych.

Pytanie 23

Jaką kwotę wydamy na energię elektryczną potrzebną do zmniejszenia wilgotności ziarna o 5%, jeśli suszarnia dysponuje elektryczną dmuchawą o mocy 10 kW? Aby zmniejszyć wilgotność o jeden procent, dmuchawa musi działać przez 20 godzin. Koszt 1 kilowatogodziny wynosi 0,5 zł?

A. 500 zł
B. 200 zł
C. 100 zł
D. 400 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, często wynika to z niewłaściwego zrozumienia zależności między czasem pracy dmuchawy a ilością energii zużywanej do obniżenia wilgotności. Na przykład, niezbędne jest uwzględnienie, że obniżenie wilgotności o 1% wymaga 20 godzin pracy dmuchawy, co może prowadzić do niepoprawnych obliczeń, jeśli pominiemy tę wielkość podczas sumowania czasu dla 5% obniżenia. Wybór kosztów energii elektrycznej na poziomie 200 zł lub 100 zł pokazuje, że osoby te obliczyły tylko część całkowitego czasu pracy lub stawki za energię, nie uwzględniając pełnego ładunku obliczeniowego. Dodatkowo, nieprawidłowe interpretacje mogą wynikać z obliczeń jednostkowych, gdzie użytkownicy mylą moc z energią. Takie błędy prowadzą do pomijania faktów, że całkowite zużycie energii to nie tylko moc, ale także czas pracy urządzenia. By zrozumieć te zależności, warto zaznajomić się z podstawami efektywności energetycznej i analizować cykle pracy urządzeń w kontekście ich zastosowań. Współczesne normy i standardy branżowe, takie jak ISO 50001, które koncentrują się na zarządzaniu energią, mogą pomóc w uniknięciu takich błędów oraz w lepszym planowaniu procesów operacyjnych.

Pytanie 24

Jaki będzie łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, jeżeli przy zakupie czterech opon w zakładzie usługowym wykonawca udziela 10% rabatu na opony i 20% na robociznę?

L.p.WyszczególnienieCena jednostkowa brutto [zł]
1Opona250,00
2Koszt wymiany ( jedno koło)25,00
A. 920,00 zł
B. 1 000,00 zł
C. 1 080,00 zł
D. 980,00 zł
Łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, który wynosi 980,00 zł, jest wynikiem precyzyjnego zastosowania rabatów na zakupione opony oraz usługi wymiany. Cena czterech opon przed rabatem wynosi 1 000,00 zł, co jest typowe dla tej klasy produktów. Po uwzględnieniu 10% rabatu, cena opon spada do 900,00 zł. Rabaty są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej, aby zachęcić klientów do większych zakupów. Koszt robocizny, który przed rabatem wynosi 100,00 zł, po zastosowaniu 20% rabatu wynosi 80,00 zł. Sumując 900,00 zł za opony i 80,00 zł za robociznę, otrzymujemy łączny koszt wynoszący 980,00 zł. Zrozumienie, jak stosować rabaty w praktyce jest istotne dla efektywnego zarządzania budżetem na konserwację pojazdów, szczególnie w przypadku flot samochodowych, gdzie oszczędności mogą mieć znaczący wpływ na koszty operacyjne.

Pytanie 25

Jakie konsekwencje może wywołać podłączenie przyczepy dwuosiowej do dolnego zaczepu transportowego ciągnika podczas jazdy po gładkim terenie?

A. Zwiększenie oporów toczenia tylnych kół przyczepy
B. Poślizg na kołach napędowych ciągnika
C. Obniżenie oporów skrętu przednich kół przyczepy
D. Utrata kontroli nad przednimi kołami ciągnika
Utrata sterowności kół przednich ciągnika, wzrost oporów toczenia kół tylnych przyczepy oraz spadek oporów skrętu kół przednich przyczepy to koncepcje, które mogą wydawać się logiczne, ale nie oddają rzeczywistej dynamiki jazdy z przyczepą. Utrata sterowności kół przednich ciągnika może sugerować, że system kierowniczy jest za bardzo obciążony, co w praktyce nie występuje, gdyż przyczepa dwuosiowa stabilizuje tor jazdy. Połączenie dwuosiowe nie powoduje bezpośrednio problemów z kierownością, ponieważ przednie koła ciągnika nadal pełnią swoją rolę w zarządzaniu kierunkiem jazdy. Z kolei wzrost oporów toczenia kół tylnych przyczepy mógłby sugerować, że przyczepa stawia większy opór ruchowi, co nie jest typowe dla jazdy po równym terenie. W przypadku jazdy po równym podłożu, opory toczenia pozostają w miarę stabilne, a zmiany w obciążeniu mają znacznie większy wpływ na przyczepność kół napędowych. Spadek oporów skrętu kół przednich przyczepy to kolejna nieprawidłowa koncepcja, gdyż obciążenie oraz geometria układu jezdnego nie prowadzą do takiej efektywności. Zrozumienie tych błędnych koncepcji jest istotne, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu z przyczepą.

Pytanie 26

Rozdrabniacz bijakowy, stosowany do przygotowania pasz, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z efektywnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 8 000 kg ziarna, jeśli cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 15,00 zł
B. 25,00 zł
C. 50,00 zł
D. 40,00 zł
Wybór innej odpowiedzi często bierze się z tego, że można coś źle zrozumieć przy obliczeniach dotyczących energii. Czasami wydaje się, że rozdrabniacz działa szybciej niż w rzeczywistości. I przez to można źle policzyć. Mamy tu taką sytuację, że przy wydajności 800 kg/h łatwo obliczyć, że do przetworzenia 8 000 kg ziarna potrzebne jest 10 godzin. Warto też pamiętać, że zdarza się pomylić jednostki przy przeliczeniach między mocą a energią. Mocy w kW nie można po prostu wziąć i pomnożyć bez zrozumienia, że czas też musi być w godzinach, żeby dostaliśmy energię w kWh. Koszt energii to potem jest to, co zużyjemy, pomnożone przez cenę za 1 kWh. Jak w tym popełnimy błąd, to mogą wyjść duże różnice w kosztach, co przy długoterminowym planowaniu jest naprawdę ważne. Wiedza o tym, jak to działa, pomaga lepiej zarządzać wydajnością i kosztami w produkcji.

Pytanie 27

Jeśli filtr oleju silnikowego jest montowany od dołu w pozycji pionowej, to co należy zrobić przed jego przykręceniem?

A. przeprowadzić test jego szczelności
B. napełnić go olejem silnikowym
C. podgrzać go w ciepłej wodzie
D. napełnić go naftą lub benzyną ekstrakcyjną
Podgrzewanie filtra w wodzie, sprawdzanie jego szczelności czy zalewanie go naftą to totalnie niepraktyczne pomysły. Po pierwsze, nafta i benzyna absolutnie się do tego nie nadają, bo nie smarują silnika jak trzeba. Zalewanie filtra tymi substancjami to pewny sposób na zanieczyszczenie całego układu smarowania, co potem może skończyć się katastrofą. No i te testy szczelności – bez sensu, zwłaszcza jak nie widać żadnych problemów. W końcu filtry oleju są robione do jednorazowego użycia, więc po co je męczyć? A podgrzewanie w wodzie? Lepiej tego nie robić, bo może zniszczyć uszczelki i inne części. Używanie takich metod może poważnie zaszkodzić silnikowi i skrócić jego żywotność, co nie brzmi jak dobry plan.

Pytanie 28

Zbyt długi czas nagrzewania się silnika z szczelnym i niezakamienionym, pośrednim układem chłodzenia, otwartego typu, wynika z

A. uszkodzenia termostatu
B. niskiego poziomu płynu chłodzącego
C. nieprawidłowego napięcia paska napędu pompy wodnej
D. uszkodzenia korka wlewowego chłodnicy
Analizując inne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na niską wartość płynu chłodzącego jako przyczynę problemu. Choć niski poziom płynu chłodzącego może rzeczywiście prowadzić do przegrzewania silnika, to jednak nie jest to jedyny czynnik, który wpływa na nagrzewanie silnika. W przypadku szczelnego układu chłodzenia, niskie poziomy płynu rzadko występują w praktyce, ponieważ układ otwarty zazwyczaj pozwala na uzupełnianie płynu w razie potrzeby. Kolejną nieprawidłową odpowiedzią jest uszkodzenie korka wlewowego chłodnicy. Korki te mają na celu utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie chłodzenia, jednak ich uszkodzenie najczęściej skutkuje niewielkimi wyciekami lub obniżeniem ciśnienia, a nie wydłużonym czasem nagrzewania. Ostatnia opcja, dotycząca nieprawidłowego napięcia paska napędu pompy wodnej, również nie jest bezpośrednio związana z problemem długiego nagrzewania silnika. Choć niewłaściwe napięcie może prowadzić do problemów z pompowaniem płynu chłodzącego, w praktyce objawy takie jak przegrzewanie się silnika mogą być wynikiem nieprawidłowego działania termostatu. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że prawidłowy stan termostatu jest niezbędny do zapewnienia efektywnego zarządzania temperaturą silnika oraz, że inne czynniki mogą nie być tak bezpośrednio związane z problemem, jak się wydaje.

Pytanie 29

Do smarowania podwozi pojazdów mechanicznych, sworzni, przegubów oraz pozostałych węzłów tarcia w temperaturach od -10°C do 60°C powinien być użyty smar

A. grafitowy
B. STP
C. ŁT 42
D. silikonowy
Smar grafitowy to może i znany produkt, ale nie jest najlepszym wyborem do smarowania podwozi pojazdów. W sumie, działa on w specyficznych warunkach, ale może nie wystarczyć tam, gdzie są duże przeciążenia i zmiany temperatur. A smar ŁT 42? Może być problematyczny, bo nie nadaje się do pełnego zakresu temperatur, co wpływa na to, jak dobrze smaruje w ekstremalnych sytuacjach. Z kolei silikonowy smar to inna bajka – sprawdza się tam, gdzie trzeba odporności na wysokie temperatury, ale w pojazdach może nie dawać odpowiedniego oporu przy dużych obciążeniach. Często ludzie mylą smary tylko przez ich nazwę czy skład, a to błąd. Wybór smaru powinien być dokładnie przemyślany w kontekście jego zastosowania i technicznych wymagań, a nie bazowany na ogólnych założeniach.

Pytanie 30

Jakie będą łączne roczne wydatki na obowiązkowe ubezpieczenie ciągnika, którego wartość wynosi 150 000 złotych, jeżeli stawka ubezpieczenia wynosi 1% od wartości ciągnika, a towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje 10% zniżki?

A. 1 500 zł
B. 1 650 zł
C. 1 350 zł
D. 1 200 zł
Poprawna odpowiedź to 1 350 zł, co wynika z obliczeń opartych na podanej stawce ubezpieczenia oraz rabacie. Aby obliczyć koszt ubezpieczenia ciągnika o wartości 150 000 zł przy stawce wynoszącej 1%, należy pomnożyć wartość ciągnika przez stawkę: 150 000 zł * 0,01 = 1 500 zł. Następnie, stosując rabat w wysokości 10%, obliczamy jego wartość: 1 500 zł * 0,10 = 150 zł. Ostatecznie, koszt ubezpieczenia po uwzględnieniu rabatu wynosi 1 500 zł - 150 zł = 1 350 zł. Tego typu obliczenia są standardem w branży ubezpieczeń, gdzie stawki i rabaty są powszechnie stosowane do określenia finalnej wysokości składki ubezpieczeniowej. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest dokładne zrozumienie procesu kalkulacyjnego, co pozwala na lepsze zarządzanie kosztami oraz podejmowanie świadomych decyzji w zakresie ubezpieczeń.

Pytanie 31

Ile wyniesie koszt użytkowania dwóch żarówek promiennikowych o mocy 100 W, jeśli będą one działać przez 20 dni po 10 godzin dziennie, a cena za energię wynosi 0,30 zł za kilowatogodzinę?

A. 120 zł
B. 60 zł
C. 6 zł
D. 12 zł
W przypadku błędnego oszacowania kosztów eksploatacji żarówek promiennikowych, często występuje niedoszacowanie całkowitego zużycia energii. Użytkownicy mogą mylnie przyjąć, że moc żarówek nie jest istotnym czynnikiem w obliczeniach, co prowadzi do zaniżenia wartości zużycia energii. Na przykład, jeżeli ktoś pomyli moc żarówki z innym parametrem, może obliczyć koszt na podstawie zbyt niskiej wartości, co skutkuje odpowiedzią 6 zł lub 60 zł. Kolejnym powszechnym błędem jest zignorowanie liczby godzin pracy żarówek oraz liczby dni ich eksploatacji. Należy pamiętać, że długotrwałe korzystanie ze źródeł światła generuje znaczne zużycie energii, które powinno być dokładnie obliczone, aby uniknąć nieporozumień w kosztach. Zdarza się również, że użytkownicy zapominają przeliczyć moc żarówek na kilowaty, co jest niezbędne do oszacowania kosztów eksploatacji. W praktyce, takie nieprawidłowości mogą prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz niewłaściwego planowania budżetu na energię elektryczną w gospodarstwie domowym czy w firmie. Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć zasady działania urządzeń elektrycznych oraz stosować poprawne metody obliczeń związanych z ich eksploatacją.

Pytanie 32

Podczas montażu sworznia tłokowego łącząc tłok z korbowodem, co należy zrobić?

A. podgrzać sworzeń tłokowy
B. ochłodzić tłok oraz sworzeń tłokowy
C. podgrzać tłok
D. podgrzać zarówno tłok, jak i sworzeń tłokowy
Podgrzewanie tłoka przed montażem sworznia tłokowego jest kluczowym procesem, który ułatwia prawidłowe połączenie tych dwóch elementów. W momencie podgrzania, materiał tłoka rozszerza się, co pozwala na łatwiejsze wsunięcie sworznia. Taki zabieg minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno sworznia, jak i tłoka, który mógłby ulec deformacji w wyniku niewłaściwego montażu. Dobrą praktyką jest osiągnięcie temperatury około 80–100°C, co jest zgodne z normami i standardami w mechanice i inżynierii materiałowej. Po zakończeniu montażu, elementy schłodzą się do temperatury roboczej, co skutkuje ich właściwym dopasowaniem. Przykładem zastosowania tej metody jest produkcja silników spalinowych, gdzie precyzyjny montaż sworznia odnosi się do poprawy efektywności działania i zmniejszenia tarcia. Warto także pamiętać, że nieodpowiednie metody montażu mogą prowadzić do awarii, co podkreśla znaczenie przestrzegania najlepszych praktyk branżowych.

Pytanie 33

Główne komponenty hydraulicznego systemu to pompa hydrauliczna, rozdzielacz oraz siłownik lub siłowniki

A. podnośnika ciągnika
B. mechanizmu wywrotu przyczepy
C. hamulca ciągnika
D. hamulca przyczepy
Podnośnik ciągnika to kluczowy element hydraulicznego układu roboczego, który wykorzystuje pompy hydrauliczne, rozdzielacze oraz siłowniki do podnoszenia i opuszczania różnych narzędzi i maszyn. W hydraulice rolniczej, podnośnik umożliwia operatorowi dostosowanie wysokości narzędzi roboczych, co jest niezbędne w takich operacjach jak orka, siew czy transport. Pompy hydrauliczne generują ciśnienie, które jest następnie kierowane do rozdzielaczy, co pozwala na precyzyjne sterowanie przepływem oleju do siłowników. Siłowniki hydrauliczne, w zależności od konstrukcji, mogą podnosić różne ładunki, a ich moc jest często regulowana w zależności od potrzeb roboczych. Właściwe zrozumienie działania podnośnika ciągnika oraz jego komponentów jest kluczowe dla efektywności pracy w polu oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas użytkowania. Regularne przeglądy i konserwacja układów hydraulicznych są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co przekłada się na dłuższą żywotność i niezawodność sprzętu.

Pytanie 34

Jakie będą miesięczne wydatki na energię elektryczną związane z eksploatacją pompy hydroforowej, zakładając, że czas rozliczeniowy trwa 30 dni, silnik pompy ma moc 4 kW i działa przez jedną godzinę dziennie, a cena za kilowatogodzinę wynosi 0,5 zł?

A. 60 zł
B. 90 zł
C. 120 zł
D. 30 zł
Analizując błędne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na powszechne nieporozumienia dotyczące obliczania kosztów energii elektrycznej. Często stosowanym błędem jest niewłaściwe założenie dotyczące liczby godzin pracy urządzenia. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogłyby wynikać z uwzględnienia, że pompa działa przez dłuższy czas, niż jest to zadeklarowane w pytaniu. W rzeczywistości, kluczowe jest precyzyjne zrozumienie parametrów operacyjnych urządzenia, w tym jego mocy oraz czasu pracy. Niekiedy, osoby udzielające błędnych odpowiedzi mogą mylić moc z zużyciem energii, co prowadzi do zawyżonych kosztów. Innym częstym błędem jest pomijanie konieczności przeliczenia energii na odpowiednią jednostkę, co również może skutkować niepoprawnymi wynikami. Zrozumienie jednostek miar, takich jak kilowatogodziny (kWh), jest kluczowe dla prawidłowego obliczania kosztów. Dlatego tak ważne jest, aby podejść do analizy kosztów energii elektrycznej z dużą starannością i uwagą na szczegóły, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do błędnych decyzji finansowych.

Pytanie 35

Podczas pracy ciągnika zauważono nadmierną emisję czarnego dymu z wydechu. Jaka może być tego przyczyna?

A. Niewłaściwa proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej
B. Luźny pasek klinowy
C. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego
D. Zablokowany filtr oleju
Zablokowany filtr oleju nie wpływa bezpośrednio na emisję czarnego dymu, ale na smarowanie silnika. Przy zapchanym filtrze oleju, ciśnienie oleju może spaść, co prowadzi do większego tarcia i potencjalnie większego zużycia silnika, lecz nie wpływa to bezpośrednio na jakość spalin. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego również nie jest bezpośrednią przyczyną pojawienia się czarnego dymu z wydechu. Niedobór płynu chłodzącego skutkuje przegrzewaniem się silnika, co może prowadzić do jego uszkodzenia, ale nie wpływa na proces spalania paliwa w sposób, który powodowałby emisję czarnego dymu. Luźny pasek klinowy może wpływać na działanie różnych podzespołów napędzanych tym paskiem, jak alternator czy pompa wodna, ale nie ma bezpośredniego wpływu na proces spalania w silniku i tym samym na emisję spalin. Warto zrozumieć, że czarny dym jest efektem niepełnego spalania paliwa, co najczęściej wynika z problemów w układzie paliwowym lub dolotowym, a nie problemów z olejem, chłodzeniem czy napędem osprzętu silnika. Właściwe zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla skutecznej diagnozy i konserwacji maszyn rolniczych.

Pytanie 36

Ile należy zapłacić netto za części do naprawy termostatów zakupione zgodnie z wykazem w tabeli?

Lp.Nazwa częściCena jednostkowa netto [zł]Cena jednostkowa brutto [zł]Liczba zakupionych sztuk
1.Korpus termostatu13,8217,001
2.Termostat15,4519,006
3.Pokrywa górna7,329,001
4.Uszczelka1,001,2310
A. 46,23 zł
B. 152,30 zł
C. 123,84 zł
D. 37,59 zł
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że w każdej z nich występują błędy w podejściu do obliczeń i interpretacji danych. Na przykład, odpowiedź 46,23 zł może wynikać z błędnego podsumowania lub pomylenia jednostkowej ceny z ceną całkowitą. Często zdarza się to w przypadkach, kiedy nie uwzględnia się wszystkich pozycji z wykazu lub pomija się kluczowe informacje dotyczące ilości jednostek. Z kolei odpowiedź 152,30 zł sugeruje, że osoba obliczająca mogła zsumować wartości ze złą jednostką, co prowadzi do zawyżenia końcowego wyniku. Tego typu myślenie najczęściej prowadzi do nieprawidłowych wniosków, ponieważ użytkownik nie posiada pełnej wiedzy na temat metodyki obliczeń finansowych. Istotne jest, aby dokładnie rozumieć zasady dotyczące kosztów i ich kalkulacji w kontekście zakupów. Niewłaściwe podejście do tych tematów może skutkować poważnymi błędami w księgowości, co z kolei wpływa na całościową sytuację finansową firmy. Ważne jest, aby zawsze starać się zweryfikować swoje obliczenia oraz posługiwać się sprawdzonymi metodami, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 37

Na podstawie informacji zamieszczonych tabeli wskaż lampę, w której są stosowane żarówki halogenowe dwuwłókowe.

Rodzaj lampyTyp żarówki
Lampa robocza 1: 4 przednie i 4 tylnychH3
(12V, 55W)
Reflektor główny 4 (montowany na masce)H4
(12V, 55/60W)
Lampa dodatkowych świateł mijania 5 (montowana na wsporniku kierunkowskazów)H7
(12V, 55W)
Przednia lampa zespolona (kierunkowskaz 2 / pozycyjne 3)P21W (kierunkowskaz)
R10W (pozycyjne)
Tylna lampa zespolona (kierunkowskaz 7)P21W
Tylna lampa zespolona 6 (stop/pozycyjne)P21/5W
Lampa oświetlenia tablicy rejestracyjnej 9R10W
Lampa oświetlenia wnętrza kabinyC5W
A. Reflektor główny (montowany na masce).
B. Tylna lampa zespolona (stop / pozycyjne).
C. Przednia lampa zespolona.
D. Lampa robocza.
Reflektor główny (montowany na masce) jest zaprojektowany do pracy z żarówkami halogenowymi dwuwłókowymi, które są oznaczone w standardzie H4 (12V, 55/60W). Żarówki halogenowe dwuwłókowe charakteryzują się tym, że mają dwie włókna, co pozwala na uzyskanie zarówno światła drogowego, jak i mijania w jednej lampie. Dzięki temu reflektor główny może dostarczać optymalne oświetlenie w różnych warunkach jazdy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Użycie takiego rozwiązania jest zgodne z praktykami branżowymi, które promują maksymalizację funkcjonalności i efektywności systemów oświetleniowych. W reflektorach tych stosowanie żarówek H4 jest powszechne w wielu modelach samochodów, co czyni je standardem w branży. Warto również zauważyć, że halogeny oferują lepszą wydajność świetlną oraz dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych żarówek, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji oraz większe bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 38

Aby wymienić sprężyny dociskowe sprzęgła w ciągniku, należy

A. odłączyć skrzynię biegów razem z tylnym mostem od silnika
B. wyjąć sprężyny przez wziernik w obudowie sprzęgła
C. wymontować sprzęgło bez rozdzielania ciągnika
D. odłączyć tylny most od skrzyni biegów
Poprawna odpowiedź to odłączenie skrzyni biegów wraz z tylnym mostem od silnika, co jest kluczowym krokiem w procesie wymiany sprężyn dociskowych sprzęgła jazdy. Zrozumienie tego procesu jest istotne, ponieważ sprzęgło jazdy w ciągnikach pełni fundamentalną rolę w przenoszeniu mocy z silnika na układ napędowy. Aby uzyskać dostęp do sprężyn, konieczne jest usunięcie skrzyni biegów, co zapewnia odpowiednią przestrzeń roboczą i minimalizuje ryzyko uszkodzenia innych komponentów. W praktyce, odłączenie skrzyni biegów wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi oraz znajomości procedur zabezpieczających, takich jak unieruchomienie wału napędowego i zabezpieczenie ciągnika przed niekontrolowanym ruchem. Standardy branżowe, takie jak normy bezpieczeństwa ISO, podkreślają znaczenie przeprowadzenia takich operacji zgodnie z zaleceniami producenta, co gwarantuje nie tylko efektywność pracy, ale także bezpieczeństwo operatora. Tego rodzaju praktyki są stosowane w warsztatach mechanicznych w celu zapewnienia dbałości o sprzęt oraz bezpieczeństwa podczas pracy.

Pytanie 39

Tzw. "koło dwumasowe" w maszynie rolniczej stanowi element układu

A. hamulcowego
B. napędowego
C. kierowniczego
D. zawieszenia
Koło dwumasowe jest kluczowym elementem układu napędowego pojazdów, w tym także pojazdów rolniczych. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań i wibracji generowanych przez silnik, co znacząco wpływa na komfort pracy oraz trwałość elementów układu przeniesienia napędu. Koło dwumasowe składa się z dwóch mas, które są połączone sprężynami tłumiącymi. Dzięki temu, podczas pracy silnika, moment obrotowy zostaje wygładzony, co zmniejsza obciążenia na skrzyni biegów oraz innych komponentach. W praktyce oznacza to, że użytkownik może pracować w bardziej komfortowych warunkach, a także przedłużać żywotność podzespołów. Dobre praktyki branżowe sugerują regularne kontrole stanu koła dwumasowego, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu, gdyż jego zużycie może prowadzić do poważnych awarii. Warto również dodać, że w przypadku wymiany koła dwumasowego, zaleca się jednoczesną wymianę sprzęgła, co jest uznawane za standard w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 40

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu
3500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D 46A1,784,04,4
D 46B1,644,54,4
T 0581,44,05,0*
N 2351,74,03,6
*z nadstawkami
A. D46A
B. T058
C. D46B
D. N235
Odpowiedź T058 jest poprawna, ponieważ przyczepa ta, mimo że przekracza maksymalną dopuszczalną masę 5000 kg, ma najmniejszą masę własną spośród dostępnych opcji. Przyczepa T058 waży 1500 kg, co oznacza, że przy załadunku 3500 kg zboża łączna masa wynosi 5000 kg. W praktyce oznacza to, że nie tylko możemy zabrać maksymalną ilość zboża, ale również zapewniamy lepsze osiągi pojazdu transportowego, ponieważ niższa masa przyczepy wpływa na mniejsze zużycie paliwa oraz lepszą stabilność na drodze. Dodatkowo, T058 charakteryzuje się większą objętością skrzyni ładunkowej, co pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni podczas transportu. W branży transportowej kluczowe jest dobieranie sprzętu w sposób optymalny, aby nie tylko spełniać wymogi prawne, ale również wykorzystywać potencjał transportowy w maksymalny sposób. To podejście wpisuje się w standardy dobrej praktyki transportowej, gdzie efektywność i bezpieczeństwo są na pierwszym miejscu.