Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 11:53
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 12:36

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Rada Bezpieczeństwa Narodowego pełni funkcję doradczą

A. Prezydenta RP
B. Prezesa Rady Ministrów
C. Szefa Sztabu Generalnego
D. Ministra Obrony Narodowej
Rada Bezpieczeństwa Narodowego to taki organ, który działa blisko Prezydenta, pomagając mu w sprawach związanych z bezpieczeństwem kraju. Jej głównym zadaniem jest analizowanie zagrożeń i proponowanie różnych rozwiązań dotyczących obronności. Na przykład, Rada może doradzać, jak współpracować z NATO albo Unią Europejską w kontekście strategii obronnych. Fajnie, że zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie narodowym, Rada ma wspierać Prezydenta w podejmowaniu decyzji, które są kluczowe dla stabilności i bezpieczeństwa naszego państwa. To jest naprawdę ważne, bo łączy różne instytucje i ich umiejętności, a takie podejście jest w porządku w zarządzaniu ryzykiem na arenie międzynarodowej. W praktyce, członkowie Rady, tacy jak ministrowie i doradcy, analizują, co się dzieje na świecie i sugerują działania, żeby uniknąć konfliktów oraz chronić obywateli.

Pytanie 2

Przedstawiony przepis określa

Fragment Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
Art. 24.
Organem wydającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej, zwanym dalej „organem", jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej.
A. właściwość rzeczową i miejscową organu administracji publicznej.
B. wyłącznie właściwość miejscową organu administracji publicznej.
C. wyłącznie właściwość rzeczową organu administracji publicznej.
D. właściwość rzeczową i instancyjną organu administracji publicznej.
Właściwość rzeczowa i miejscowa organu administracji publicznej jest kluczowym elementem w kontekście wydawania zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych. Przykład podany w pytaniu dotyczący wójta, burmistrza czy prezydenta miasta wskazuje na to, że organ ten działa na określonym obszarze geograficznym, co świadczy o jego właściwości miejscowej. Praktycznie, oznacza to, że tylko organy znajdujące się w bezpośredniej bliskości miejsca organizacji wydarzenia mogą wydawać zezwolenia, co jest zgodne z zasadą bliskości i efektywności administracji publicznej. Dodatkowo, właściwość rzeczowa odnosi się do specyfiki sprawy, jaką jest organizacja imprezy masowej. Zrozumienie tych dwóch właściwości jest istotne dla prawidłowego funkcjonowania administracji, ponieważ pozwala na uniknięcie konfliktów kompetencyjnych i zapewnienie, że decyzje są podejmowane przez właściwe organy, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania wydarzeniami publicznymi oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli.

Pytanie 3

Który organ jest odpowiedzialny za zakładanie i likwidację gminnego ośrodka sportu i rekreacji?

A. rada gminy
B. wójt
C. starosta
D. rada powiatu
Rada gminy jest organem właściwym do utworzenia i likwidacji gminnego ośrodka sportu i rekreacji, co wynika z Ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 18 tej ustawy, rada gminy podejmuje kluczowe decyzje dotyczące organizacji lokalnych instytucji, w tym jednostek zajmujących się sportem i rekreacją. Przykładem może być sytuacja, gdy gmina chce zainwestować w rozwój infrastruktury sportowej, co wymaga uchwały rady gminy. Dodatkowo rada gminy ma prawo do nadzorowania działalności takich ośrodków, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do potrzeb lokalnej społeczności. Warto zauważyć, że działania te powinny być zgodne z lokalnymi strategiami rozwoju i polityką sportową, co jest kluczowe dla zapewnienia efektywności oraz jakości świadczonych usług. Rada gminy działa na podstawie przepisów prawa i lokalnych regulacji, co gwarantuje, że podejmowane decyzje są zgodne z potrzebami mieszkańców oraz z obowiązującymi standardami.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jakiego rodzaju spółka nie jest uznawana za handlową?

A. jawna
B. cywilna
C. z ograniczoną odpowiedzialnością
D. komandytowa
Spółka cywilna nie jest uznawana za spółkę handlową, ponieważ nie ma osobowości prawnej ani nie jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jest to umowa cywilnoprawna między wspólnikami, która ma na celu osiągnięcie wspólnego celu gospodarczego. Przykładem zastosowania spółki cywilnej może być współpraca dwóch lub więcej osób w zakresie prowadzenia działalności usługowej, takiej jak usługi budowlane czy doradcze. Wspólnicy w spółce cywilnej odpowiadają solidarnie za zobowiązania firmy, co oznacza, że każdy z nich może być pociągnięty do odpowiedzialności za całość zobowiązań. W praktyce spółka cywilna jest prostą formą współpracy, ale wiąże się z większym ryzykiem finansowym dla wspólników. W przeciwieństwie do spółek handlowych, takich jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, wspólnicy w spółce cywilnej nie korzystają z ograniczenia odpowiedzialności, co jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o formie prawnej działalności.

Pytanie 7

Umowa, na mocy której finansujący zobowiązuje się, w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa, zakupić rzecz od konkretnego zbywcy na warunkach ustalonych w tej umowie i przekazać tę rzecz korzystającemu do używania lub używania oraz pobierania pożytków przez oznaczony czas, a korzystający zobowiązuje się do zapłaty finansującemu w ustalonych ratach wynagrodzenia pieniężnego, które nie będzie niższe niż cena lub wynagrodzenie za nabycie rzeczy przez finansującego, to umowa?

A. wynajmu
B. leasingu
C. depozytu
D. zbycia
Leasing to umowa, która pozwala na korzystanie z różnych rzeczy, jak na przykład auta czy maszyny, bez konieczności ich kupowania na własność. W zasadzie, to finansujący kupuje tę rzecz od sprzedawcy, a potem oddaje ją do użytku osobie, która płaci za korzystanie z niej. Ciekawe jest to, że osoba korzystająca zgadza się na regularne płatności, które muszą być co najmniej równe cenie nabycia. Z mojego doświadczenia, leasing jest szczególnie popularny w firmach, bo pozwala na używanie sprzętu biurowego czy pojazdów, co ułatwia zarządzanie finansami. Dzięki leasingowi, przedsiębiorstwa mogą lepiej planować swoje wydatki i elastyczniej podchodzić do inwestycji. No i w księgowości różnią się dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy – co ma wpływ na to, jak firmy podejmują decyzje dotyczące inwestycji.

Pytanie 8

Zgromadzenie dokumentacji firmy z danego roku kalendarzowego przez archiwum zakładowe powinno być zrealizowane najpóźniej do końca następnego roku

A. kwietnia
B. marca
C. stycznia
D. lutego
Odpowiedź kwietnia jest prawidłowa ze względu na przepisy prawa dotyczące archiwizacji dokumentów. Zgodnie z ogólnymi zasadami archiwizacji w Polsce, dokumentacja przedsiębiorstwa powinna być przekazywana do archiwum zakładowego najpóźniej do końca kwietnia roku następującego po roku, w którym dokumenty zostały wytworzone. Przykładowo, jeśli firma zakończyła rok obrotowy w grudniu 2022 roku, wszystkie dokumenty dotyczące tego roku powinny być zarchiwizowane do końca kwietnia 2023 roku. Taki termin pozwala na odpowiednie przetworzenie i uporządkowanie dokumentów, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania informacją w organizacji. Dodatkowo, przestrzeganie terminów archiwizacji przyczynia się do zachowania zgodności z przepisami prawa, co ma znaczenie dla audytów i kontroli. Warto zaznaczyć, że dobre praktyki w zakresie archiwizacji obejmują nie tylko przestrzeganie określonych terminów, ale również systematyczne przeglądanie i organizowanie dokumentacji, co ułatwia późniejsze odnalezienie i wykorzystanie archiwalnych materiałów.

Pytanie 9

Aby realizować krajowy transport drogowy osób taksówką, należy uzyskać

A. licencję
B. koncesję
C. zezwolenie
D. zgodę
Wybór koncesji, licencji lub zezwolenia w kontekście krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką może prowadzić do nieporozumień dotyczących właściwych regulacji prawnych. Koncesja jest dokumentem wymaganym dla przedsiębiorstw, które planują działalność w zakresie transportu drogowego, ale przede wszystkim w kontekście transportu towarowego lub usług, które wiążą się z dużymi inwestycjami i ryzykiem. Licencja, z drugiej strony, odnosi się do uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, co w przypadku przewozu osób taksówką nie jest wymagane w takim samym stopniu jak zgoda. Także zezwolenie, mimo że jest terminem używanym w różnych kontekstach, nie jest adekwatne w tym przypadku, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do wymogów dotyczących transportu osób. Wszystkie te terminy mogą być mylone w kontekście regulacji transportowych, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat procesu uzyskiwania uprawnień do działalności. Kluczowym błędem jest mylenie zgody z innymi rodzajami dokumentów, które mogą nie obejmować specyficznych wymagań dotyczących transportu osób, co jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa oraz legalności świadczenia usług taksówkowych.

Pytanie 10

Marian Wrona złożył w gminie wniosek o przyznanie lokalu socjalnego. Przed podjęciem decyzji wnioskodawca poinformował organ na piśmie, że rezygnuje z lokalu z zasobu gminy, ponieważ zamierza przeprowadzić się do syna, co sprawia, że postępowanie stało się zbędne. W takiej sytuacji organ

A. pozostawi wniosek bez rozpatrzenia
B. zawiesi postępowanie
C. wyda postanowienie o umorzeniu postępowania
D. wyda decyzję o umorzeniu postępowania
Pozostawienie wniosku bez rozpoznania sugeruje, że organ nie podejmuje żadnych działań w sprawie, co jest niewłaściwe w kontekście sytuacji przedstawionej w pytaniu. W przypadku, gdy wnioskodawca wycofuje swój wniosek, organ nie ma podstaw do pozostawienia sprawy bez rozstrzygania, ponieważ nie ma już potrzeby podejmowania decyzji. Z kolei zawieszenie postępowania ma sens w przypadku, gdy istnieje konieczność wstrzymania działań z powodu braku informacji lub oczekiwania na decyzję innego organu, co nie ma miejsca w tej sytuacji, ponieważ wnioskodawca samodzielnie wycofał swój wniosek. Wydanie postanowienia o umorzeniu postępowania również nie jest właściwe, gdyż w tym przypadku mamy do czynienia z decyzją administracyjną, a nie z postanowieniem. Prawidłowe zakończenie sprawy powinno nastąpić poprzez wydanie decyzji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w administracji publicznej. Typowym błędem w rozumieniu tej sytuacji jest mylenie umorzenia postępowania z jego zawieszeniem lub pozostawieniem bez rozpoznania, co jest niezgodne z zasadami prawa administracyjnego.

Pytanie 11

Dyrektor firmy przekazał swoim pracownikom w formie pisemnej datę zebrania. Uzyskana informacja to informacja

A. nieoficjalna
B. nieformalna
C. formalna
D. półformalna
Podana informacja o terminie zebrania jest klasyfikowana jako informacja formalna. Informacje formalne są zazwyczaj przekazywane w sposób oficjalny, z zachowaniem określonych norm i protokołów. W kontekście przedsiębiorstwa, gdy dyrektor informuje pracowników o istotnym wydarzeniu, jakim jest zebranie, stosuje się formalny styl komunikacji, który podkreśla wagę i profesjonalizm przekazu. Tego rodzaju komunikaty są często sporządzane na piśmie, aby zapewnić jasność i jednoznaczność informacji, co jest zgodne z zasadami dobrego zarządzania i komunikacji w organizacji. Przykładem zastosowania formalnych informacji mogą być wezwania do spotkań, raporty, czy regulaminy, które powinny być sformułowane w sposób precyzyjny i klarowny. W praktyce, używanie formalnych komunikatów może również pomóc w zapobieganiu nieporozumieniom oraz w budowie kultury organizacyjnej opartej na szacunku i profesjonalizmie.

Pytanie 12

Wykorzystanie w procesie egzekucyjnym w administracji środka egzekucji, który nie został przewidziany w przepisach, narusza zasadę

A. celowości egzekucji
B. legalności egzekucji
C. zagrożenia
D. poszanowania minimum egzystencji
Odpowiedź dotycząca legalności egzekucji jest poprawna, ponieważ zgodnie z zasadą legalności, wszelkie działania podejmowane w ramach postępowania egzekucyjnego muszą mieć podstawę w obowiązujących przepisach prawa. Wprowadzenie środka egzekucji, który nie jest przewidziany w ustawie, narusza tę fundamentalną zasadę, co może prowadzić do nieważności działań egzekucyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której organ egzekucyjny stosuje metodę, która nie została określona w przepisach prawa administracyjnego, co powoduje, że dłużnik może skutecznie zaskarżyć takie działania. W praktyce, aby zapewnić legalność egzekucji, organy administracyjne muszą ściśle przestrzegać norm prawnych, co zawiera się w zasadzie równości stron w postępowaniu oraz przestrzeganiu standardów prawnych i etycznych. Ponadto, legalność egzekucji wpływa na zaufanie obywateli do instytucji publicznych, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu prawnego.

Pytanie 13

Wskaż, która oferta bankowa ma najniższy koszt kredytu w wysokości 50 000 zł na okres jednego roku?

A. prowizja 2,5% oprocentowanie 11%
B. prowizja 2,0% oprocentowanie 10,0%
C. prowizja 1,5% oprocentowanie 9,5%
D. prowizja 1,5% oprocentowanie 8,5%
Wybrana odpowiedź, czyli prowizja 1,5% oraz oprocentowanie 8,5%, przedstawia najkorzystniejszy koszt kredytu na kwotę 50 000 zł udzielanego na rok. Aby obliczyć całkowity koszt kredytu, należy uwzględnić zarówno prowizję, jak i odsetki. W przypadku tej oferty, prowizja wynosi 1,5% z 50 000 zł, co daje 750 zł. Oprocentowanie 8,5% oznacza, że w ciągu roku zapłacimy 8,5% od kwoty głównej, co wynosi 4 250 zł. Zatem całkowity koszt kredytu wynosi 750 zł (prowizja) + 4 250 zł (odsetki) = 5 000 zł. Warto zaznaczyć, że przy ocenie ofert kredytowych warto również brać pod uwagę inne czynniki, takie jak elastyczność warunków spłaty, możliwość wcześniejszej spłaty oraz dodatkowe opłaty, które mogą się pojawić w trakcie trwania umowy. Dobrą praktyką jest porównywanie ofert za pomocą kalkulatorów kredytowych, które automatycznie uwzględniają wszystkie koszty i pozwalają na dokonanie świadomego wyboru.

Pytanie 14

Jakie jest narzędzie egzekucyjne w postępowaniu administracyjnym, które dotyczy zobowiązań finansowych?

A. egzekucja z ruchomości
B. siła bezpośrednia
C. zabranie przedmiotów ruchomych
D. kara pieniężna mająca na celu przymuszenie
Odpowiedź "egzekucja z ruchomości" to strzał w dziesiątkę. W administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym chodzi dokładnie o to, że jak ktoś nie płaci, to organ ma pełne prawo zająć jego ruchomości. Wyobraź sobie sytuację, że przedsiębiorca ma długi i nie płaci podatków. W takiej sytuacji urząd skarbowy może zająć jego sprzęt, na przykład komputery czy maszyny. Ważne jest, żeby wszystko było robione zgodnie z przepisami, bo przecież są zasady ochrony praw dłużników. Dobrze jest też wycenić te ruchomości przed sprzedażą. To wszystko ma za zadanie zapewnić, że cały proces będzie sprawiedliwy dla obu stron.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Przedstawiony przepis ustawy jest przepisem

Wyciąg z Konstytucji RP
(…)
Art. 242. Tracą moc:
1) ustawa konstytucyjna z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 84, poz. 426, z 1995 r. Nr 38, poz. 184, Nr 150, poz. 729 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 488),
2) ustawa konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1992 r. o trybie przygotowania i uchwalenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 336 i z 1994 r. Nr 61, poz. 251).
(…)
A. wprowadzającym.
B. odsyłającym.
C. blankietowym.
D. derogacyjnym.
Przepis derogacyjny to element systemu prawnego, który pełni kluczową rolę w utrzymaniu aktualności norm prawnych. Jego podstawowym zadaniem jest uchylenie mocy obowiązującej wcześniejszych aktów prawnych, co zapobiega kolizjom normatywnym i zapewnia klarowność w stosowaniu prawa. Przykładem może być sytuacja, gdy nowa ustawa wprowadza zmiany w regulacjach dotyczących ochrony danych osobowych, tym samym uchylając starą ustawę. Kluczowe jest, aby każda nowa regulacja jasno wskazywała, które wcześniejsze przepisy są uchylane, co jest praktyką zgodną z dobrymi standardami legislacyjnymi. Zrozumienie roli przepisów derogacyjnych jest istotne dla prawników, legislatorów oraz praktyków prawa, aby móc efektywnie stosować prawo i unikać pomyłek w interpretacji przepisów. W literaturze prawniczej oraz w praktyce sądowej często pojawiają się odniesienia do przepisów derogacyjnych jako narzędzia porządkującego system prawny.

Pytanie 17

Jaką wspólną cechę posiadają umowa zlecenia oraz umowa o dzieło?

A. Są umowami wymagającymi staranności.
B. Nakładają obowiązek osiągnięcia określonego rezultatu
C. Zawsze mają charakter odpłatny
D. Są umowami cywilnoprawnymi.
Umowa zlecenia oraz umowa o dzieło są klasyfikowane jako umowy cywilnoprawne, co oznacza, że regulują je przepisy Kodeksu cywilnego. W praktyce, umowy te są stosowane w relacjach pomiędzy osobami fizycznymi oraz prawnymi w celach wykonywania określonych zadań. Umowa zlecenia dotyczy wykonania czynności prawnych na rzecz zleceniodawcy, przy czym zleceniobiorca zobowiązuje się do starannego działania, ale nie do osiągnięcia konkretnego rezultatu. Przykładem może być umowa o świadczenie usług konsultingowych. Z kolei umowa o dzieło skupia się na osiągnięciu określonego rezultatu, np. stworzenia projektu graficznego. Jednak obie umowy nie są regulowane przepisami prawa pracy, co istotnie wpływa na stosunek prawny między stronami. Warto jednak pamiętać, że obie umowy muszą być sformalizowane, aby mogły być skutecznie egzekwowane, co podkreśla znaczenie dokumentacji w współczesnym obrocie prawnym.

Pytanie 18

Relacje prawne, które mają miejsce pomiędzy podmiotami z uwagi na dokonującą się wymianę towarów oraz świadczonych usług, regulowane są przez prawo

A. ustrojowe
B. zobowiązań
C. rzeczowe
D. spadkowe
Prawo zobowiązań reguluje stosunki prawne powstające między podmiotami w wyniku wymiany dóbr oraz świadczenia usług. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których jedna strona (wierzyciel) ma prawo do określonego świadczenia, a druga strona (dłużnik) jest zobowiązana do jego wykonania. Przykładami zastosowania prawa zobowiązań mogą być umowy sprzedaży, najmu, czy umowy o dzieło, które określają obowiązki i prawa stron. W praktyce, znajomość prawa zobowiązań jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy muszą ostrożnie formułować umowy, aby zabezpieczyć swoje interesy oraz uniknąć potencjalnych sporów sądowych. Ponadto, prawo zobowiązań jest zgodne z normami Kodeksu cywilnego, co zapewnia spójność w regulacjach dotyczących umów. Właściwe zastosowanie prawa zobowiązań może przyczynić się do efektywności gospodarczej oraz stabilności relacji handlowych.

Pytanie 19

Czym jest norma prawna?

A. wynikająca z przepisów prawa zasada postępowania, zatwierdzona lub uznana przez państwo, wspierana przymusem państwowym
B. jednostka redakcyjna aktu normatywnego w formie zdania, wyróżniona jako artykuł, paragraf, ustęp, punkt lub litera
C. skutkiem nieprzestrzegania przepisu prawnego
D. działanie mające na celu ustalenie odpowiedniej treści norm prawnych
Norma prawna jest fundamentalnym pojęciem w teorii prawa, które odnosi się do reguł postępowania ustalanych lub akceptowanych przez państwo. Poprawna odpowiedź podkreśla, że norma prawna to reguła, która jest nie tylko stworzona przez przepisy prawne, ale również objęta przymusem państwowym. Oznacza to, że w przypadku jej naruszenia, państwo ma prawo zastosować określone sankcje. Przykładem normy prawnej może być przepisy dotyczące ruchu drogowego, które nakładają na kierowców obowiązek zatrzymania się na czerwonym świetle. Niezastosowanie się do tej normy skutkuje nałożeniem mandatu przez organy ścigania. Zrozumienie tego pojęcia jest kluczowe w kontekście prawa, ponieważ normy prawne stanowią podstawę działania systemu prawnego, a ich znajomość jest niezbędna zarówno dla obywateli, jak i profesjonalistów związanych z prawem. W literaturze prawniczej normy prawne są często analizowane w kontekście ich skuteczności oraz legitymacji, co podkreśla ich znaczenie w funkcjonowaniu społeczeństwa.

Pytanie 20

Którą zasadę postępowania administracyjnego realizuje przytoczony przepis Kodeksu postępowania administracyjnego?

Fragment ustawy z dnia 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r., poz. 267)
(…)
Art. 61. § 4. O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie.
(…)
A. Prawdy obiektywnej.
B. Praworządności.
C. Czynnego udziału strony.
D. Przekonywania.
No więc, poprawna odpowiedź to aktywny udział stron. Zgodnie z artykułem 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, każda strona musi być informowana o tym, że postępowanie się rozpoczęło. Dzięki temu każdy ma prawo brać udział w tych sprawach, co jest naprawdę istotne, by wszystko było jasne i sprawiedliwe. Weźmy na przykład sytuację, gdzie jedna ze stron chce przedstawić swoje dowody i argumenty. To naprawdę pomaga lepiej zrozumieć całą sprawę. Fajnie jest też, że takie podejście wspiera aktywne uczestnictwo obywateli w decyzjach, bo to buduje zaufanie do instytucji. Osobiście uważam, że ta zasada ma ogromne znaczenie dla jakości decyzji administracyjnych.

Pytanie 21

Daria Kwiatkowska, która ukończyła szkołę policealną i posiada dwuletni staż pracy została zatrudniona w wymiarze 1/4 etatu. W świetle przepisów Kodeksu pracy przysługuje jej urlop wypoczynkowy w wymiarze

Wyciąg z Kodeksu pracy
(…)
Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:
1) 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat;
2) 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
§ 2. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony w § 1; niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.
(…)
Art. 154¹ § 1. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy.
(…)
Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:
1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,
2) średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – 5 lat,
4) średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
5) szkoły policealnej – 6 lat,
6) szkoły wyższej – 8 lat.
Okresy nauki, o których mowa w pkt 1–6, nie podlegają sumowaniu.
(…)
A. 20 dni.
B. 5 dni.
C. 26 dni.
D. 10 dni.
Daria Kwiatkowska, zatrudniona na 1/4 etatu, ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze odpowiadającym jej części etatu. W polskim Kodeksie pracy pełny wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracowników zatrudnionych krócej niż 10 lat wynosi 20 dni roboczych. Dlatego dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu, jak Daria, obliczamy przysługujący urlop na podstawie proporcji etatu. W tym przypadku 1/4 z 20 dni wynosi 5 dni. Taki sposób obliczania urlopu jest zgodny z dobrą praktyką w zakresie zarządzania kadrami oraz z zasadami prawa pracy, które zapewniają pracownikom prawo do odpoczynku, nawet jeśli pracują w niepełnym wymiarze godzin. Warto również pamiętać, że urlop wypoczynkowy jest nie tylko prawem pracownika, ale także narzędziem wpływającym na jego efektywność i zdrowie. Regularne korzystanie z urlopu pozwala na zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, co jest kluczowe w kontekście nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi.

Pytanie 22

Katarzyna Solecka otrzymała od swojego pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony. W trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia przysługuje jej prawo do zwolnienia na poszukiwanie zatrudnienia w wymiarze

A. 1 tygodnia
B. 1 dnia
C. 2 dni
D. 3 dni
Zgodnie z polskim prawem pracy, pracownikowi, którego umowa o pracę została wypowiedziana, przysługuje prawo do zwolnienia na poszukiwanie pracy w wymiarze trzech dni roboczych podczas trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Warto podkreślić, że prawo to jest ustalone w Kodeksie pracy i ma na celu wspieranie pracowników w trudnym czasie, jakim jest utrata pracy. Przykładowo, pracownik może wykorzystać te dni na uczestnictwo w szkoleniach, spotkaniach rekrutacyjnych czy rozmowach kwalifikacyjnych. Ważne jest, aby zgłosić pracodawcy zamiar skorzystania z tego zwolnienia z odpowiednim wyprzedzeniem, co pozwoli na płynne zarządzanie procesem kadrowym w firmie. Takie rozwiązanie jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie dbałości o pracowników i ich przyszłość zawodową, co z kolei przyczynia się do budowy pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku pracy.

Pytanie 23

Prawo pracownika do korzystania z darmowej opieki zdrowotnej wynika z opłacania przez niego składek na ubezpieczenie

A. emerytalne
B. zdrowotne
C. chorobowe
D. rentowe
Odpowiedź 'zdrowotne' jest prawidłowa, ponieważ pracownik ma prawo do korzystania z bezpłatnej opieki lekarskiej dzięki opłacaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne. W Polsce każdy pracownik jest zobowiązany do opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne, które jest kluczowe dla uzyskania dostępu do publicznej opieki medycznej. Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, osoby ubezpieczone mają prawo korzystać z usług lekarzy, szpitali i innych placówek medycznych bezpłatnie, co stanowi istotny element zabezpieczenia społecznego. Dzięki temu każdy pracownik ma zapewnioną możliwość leczenia się w przypadku choroby, co wpływa na jego zdrowie i produktywność w pracy. Ważne jest, aby pracownicy byli świadomi swoich praw i obowiązków w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, co pozwala na efektywne korzystanie z dostępnych usług medycznych.

Pytanie 24

Z jakiego źródła pochodzi powszechnie obowiązujące prawo w Rzeczypospolitej Polskiej?

A. zarządzenie wójta
B. uchwała Sejmu
C. uchwała rady gminy
D. rozporządzenie ministra
Uchwały Sejmu, zarządzenia wójta oraz uchwały rady gminy są formami aktów prawnych, ale nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa na poziomie ogólnokrajowym. Uchwały Sejmu, jako akt prawny, mają charakter normatywny, ale dotyczą one głównie spraw wewnętrznych i organizacyjnych, a nie bezpośrednio regulacji prawnych, które muszą być przestrzegane przez obywateli. Zarządzenia wójta są aktami wykonawczymi, które mają zastosowanie w administracji lokalnej, ale ich zasięg obowiązywania jest ograniczony do obszaru danej gminy, co sprawia, że nie mogą być traktowane jako powszechnie obowiązujące prawo. Uchwały rady gminy również mają charakter lokalny i dotyczą konkretnych zagadnień związanych z administracją gminną. Często prowadzi to do nieporozumień, gdzie osoby myślą, że wszystkie formy uchwał i zarządzeń mają ogólnokrajowe znaczenie. Jednakże, aby akt prawny mógł być uznany za powszechnie obowiązujący, musi być wydany w ramach ogólnokrajowego systemu prawnego, co realizowane jest właśnie przez rozporządzenia ministrów, które muszą opierać się na ustawach i są publikowane w oficjalnych źródłach. W związku z tym, osoby zajmujące się prawem powinny być świadome różnic pomiędzy tymi formami aktów prawnych i ich zastosowaniem w praktyce.

Pytanie 25

Dochodami jednostek samorządowych nie są

A. udziały w dochodach z podatku akcyzowego
B. odsetki od pożyczek, które udziela gmina
C. wpływy z podatków i opłat
D. przychody z kar oraz grzywien
Udziały we wpływach z podatku akcyzowego nie są dochodami jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ te środki są przekazywane na poziomie krajowym, a nie lokalnym. Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochody te pochodzą głównie z podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości), opłat, a także z innych źródeł, takich jak dotacje czy subwencje. Przykładowo, gmina może otrzymywać środki z podatku od nieruchomości, ale nie ma bezpośredniego wpływu na pobór podatku akcyzowego, który trafia do budżetu państwa. Zrozumienie tego podziału jest kluczowe w zarządzaniu finansami lokalnymi i planowaniu budżetów, co wpływa na realizację lokalnych inwestycji i programów społecznych.

Pytanie 26

Umowa, w której jedna ze stron zobowiązuje się w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa do transportu za wynagrodzeniem osób lub rzeczy, nazywana jest umową

A. dostawy
B. przewozu
C. spedycji
D. transportową
Umowa przewozu jest kluczowym dokumentem w zakresie transportu, w której jedna strona, zwana przewoźnikiem, zobowiązuje się do przetransportowania towarów lub osób z jednego miejsca do drugiego, w zamian za wynagrodzenie. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, do umowy przewozu stosuje się przepisy dotyczące umowy o dzieło, co oznacza, że przewoźnik odpowiada za prawidłowe wykonanie usługi transportowej. Przykładem praktycznym może być umowa między firmą kurierską a klientem, w której firma zobowiązuje się dostarczyć paczkę w określonym terminie. Dobrą praktyką jest również sporządzanie protokołów odbioru, które dokumentują stan towaru w momencie załadunku oraz jego wydania. Warto również zaznaczyć, że umowa przewozu różni się od umowy spedycji, która dotyczy organizacji transportu, a nie samego przewozu. Zrozumienie różnicy między tymi umowami jest istotne dla prawidłowego zarządzania logistyką i transportem.

Pytanie 27

Jakie są źródła dochodów własnych gminy?

A. wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych mających siedzibę w gminie
B. przychody z majątku powiatu
C. dochody z podatku akcyzowego
D. dochody z podatku od nieruchomości
Poprawna odpowiedź to wpływy z podatku od nieruchomości. Jest to podstawowe źródło dochodów gmin, które pozwala na realizację lokalnych inwestycji oraz finansowanie usług publicznych. Podatek od nieruchomości jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, co sprawia, że jest stabilnym źródłem przychodów. Praktyczne zastosowanie tego podatku można dostrzec w finansowaniu infrastruktury gminnej, takiej jak drogi, oświetlenie uliczne czy placówki edukacyjne. Odwiedzając gminne biura, można zauważyć, że dochody z tego podatku są kluczowe dla budżetów lokalnych. W Polsce, regulacje dotyczące podatku od nieruchomości są określone w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, co zapewnia przejrzystość i sprawiedliwość w obliczaniu oraz ściąganiu tego podatku. Dobrą praktyką w zarządzaniu dochodami gminy jest systematyczne aktualizowanie wartości nieruchomości, aby odzwierciedlały one realną wartość rynkową, co może zwiększyć wpływy do budżetu gminy.

Pytanie 28

Gabinet starosty wybiera z dostępnego zbioru danych te, które są kluczowe dla podjęcia decyzji przez starostę w danej sprawie. W opisanej sytuacji mamy do czynienia

A. z przetwarzaniem informacji
B. z kontrolowaniem informacji
C. z selekcją informacji
D. z agregowaniem informacji
Odpowiedź 'z selekcją informacji' jest prawidłowa, ponieważ w przedstawionej sytuacji gabinet starosty dokonuje wyboru spośród zgromadzonych danych, aby skoncentrować się na tych, które są kluczowe dla podjęcia decyzji. Selekcja informacji jest procesem, w którym istotne dane są oddzielane od mniej istotnych, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów informacyjnych. W praktyce, może to obejmować analizę raportów, rekomendacji czy statystyk, które są najbardziej relewantne dla danej sprawy. Na przykład, podczas przygotowywania materiałów do obrad, starosta może wymagać jedynie konkretnego zestawu informacji dotyczących lokalnych inwestycji, eliminując zbędne dane, które nie wpływają na podjęcie decyzji. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie efektywnej selekcji informacji w procesach decyzyjnych, co ma na celu zwiększenie jakości oraz przejrzystości w zarządzaniu informacją. W ten sposób, selekcja informacji staje się kluczowym elementem wspierającym podejmowanie trafnych decyzji w administracji publicznej.

Pytanie 29

W jakiej wysokości zaplanowano deficyt budżetowy w powiecie na 2024 rok?

Wyciąg z uchwały budżetowej powiatu na 2024 rok

Dochody w złWydatki w zł
bieżącemajątkowebieżącemajątkowe
164 620 00020 100 000156 400 00030 860 000
A. 8 220 000 zł
B. 22 640 000 zł
C. 2 540 000 zł
D. 10 760 000 zł
Deficyt budżetowy powiatu na 2024 rok wynoszący 2 540 000 zł został obliczony na podstawie szczegółowych analiz finansowych. W tym kontekście ważne jest zrozumienie, że deficyt budżetowy to różnica pomiędzy całkowitymi wydatkami a dochodami. W przypadku powiatów, proces ten obejmuje zarówno dochody bieżące, jak i majątkowe oraz wydatki bieżące i majątkowe. Dobra praktyka w planowaniu budżetu polega na dokładnym przewidywaniu zarówno przychodów, jak i wydatków, co pozwala na realistyczne prognozowanie deficytu. Warto również zwrócić uwagę na to, że deficyt nie zawsze jest negatywnym zjawiskiem; w niektórych przypadkach może być wynikiem inwestycji w rozwój infrastruktury czy poprawę jakości usług publicznych. Właściwe zrozumienie budżetu i deficytu budżetowego jest kluczowe dla każdego pracownika administracji publicznej, co podkreśla znaczenie edukacji w tym obszarze.

Pytanie 30

Nielegalne pozbawienie właściciela władzy nad jego przedmiotem skutkuje prawem do żądania jego zwrotu, określanym jako

A. roszczeniem windykacyjnym.
B. prawem do przeniesienia własności.
C. prawem żądania zaprzestania.
D. roszczeniem negatoryjnym.
Roczszenie windykacyjne to instytucja prawa cywilnego, która pozwala właścicielowi rzeczy domagać się jej zwrotu od osoby, która bezprawnie ją posiadła. Właściciel, który został pozbawiony władztwa nad swoją rzeczą, może wystąpić z takim roszczeniem na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, które stanowią, że posiadacz rzeczy powinien ją zwrócić właścicielowi. Przykładem może być sytuacja, w której osoba A pożyczyła od osoby B samochód, ale nie zwróciła go w ustalonym terminie. W takim przypadku osoba B może złożyć roszczenie windykacyjne, aby odzyskać swój pojazd. Roszczenie windykacyjne jest kluczowe w praktyce obrotu prawnego, gdyż zabezpiecza prawa właściciela rzeczy, co jest zgodne z zasadą ochrony własności. Warto zaznaczyć, że roszczenie to jest niezależne od tego, czy posiadacz rzeczy działał w dobrej wierze, czy nie. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, nawet nielegalny posiadacz musi zwrócić rzecz właścicielowi, co podkreśla siłę tego roszczenia w polskim prawodawstwie.

Pytanie 31

Jakie informacje powinny być niezbędnie uwzględnione w umowie o pracę?

A. Lokalizacja wykonywania pracy
B. Środki do wyposażenia miejsca pracy
C. Zakres przysługującego urlopu wypoczynkowego
D. Wymagane kwalifikacje do podjęcia zatrudnienia
Miejsce wykonywania pracy jest kluczowym elementem umowy o pracę, ponieważ określa lokalizację, w której pracownik będzie realizował swoje obowiązki. Zgodnie z Kodeksem pracy, umowa musi zawierać informację o miejscu pracy, co ma na celu zapewnienie klarowności między pracodawcą a pracownikiem. Przykładowo, jeśli umowa wskazuje, że pracownik będzie pracował w biurze w Warszawie, to obie strony mają jasność co do oczekiwań dotyczących lokalizacji. Pracownik wie, gdzie powinien się stawić do pracy, a pracodawca ma pewność, że pracownik będzie dostępny w wyznaczonym miejscu. W praktyce, niejednokrotnie zdarza się, że miejsce pracy ulega zmianie, dlatego ważne jest, aby umowa określała również zasady dotyczące takiej zmiany, co może być istotne w kontekście elastycznego modelu pracy. Wprowadzenie tej klauzuli do umowy jest zgodne z dobrymi praktykami kadrowymi, które promują przejrzystość oraz zrozumienie warunków zatrudnienia.

Pytanie 32

W tabeli przedstawiono wyniki, jakie uzyskała grupa słuchaczy z egzaminu ze statystyki. Na podstawie danych w niej zawartych, określ wartość mediany.

Słuchacz nr1234567891011
Uzyskane wyniki z egzaminu11621263461
A. 3
B. 2
C. 6
D. 1
Mediana jest miarą tendencji centralnej, która pozwala na określenie wartości środkowej w zestawie danych. W przypadku 11 wyników, aby obliczyć medianę, należy najpierw uporządkować dane rosnąco. W tym przypadku, wynik szóstego słuchacza jest wartością, która dzieli zestaw na dwie równe części. W praktyce, mediana jest szczególnie użyteczna w analizie statystycznej, ponieważ jest mniej wrażliwa na skrajne wartości niż średnia arytmetyczna. Na przykład, jeśli w grupie znajdą się wyniki bardzo wysokie lub bardzo niskie, średnia może być zniekształcona, podczas gdy mediana pozostaje stabilna. W zastosowaniach biznesowych, takich jak analiza danych dotyczących sprzedaży czy wyników finansowych, mediana bywa preferowaną miarą, gdyż lepiej odzwierciedla typowe wyniki w danych z odchyleniami. Przykładem może być analiza wynagrodzeń, gdzie mediana wynagrodzenia daje lepszy obraz sytuacji niż średnia, szczególnie w branżach z dużymi różnicami w płacach.

Pytanie 33

Całość praw i obowiązków majątkowych osoby zmarłej, które w momencie jej śmierci przechodzą na spadkobierców, to

A. dziedziczenie.
B. zapis.
C. spadek.
D. zachowek.
Spadek to ogół praw i obowiązków majątkowych, które z chwilą śmierci osoby zmarłej przechodzą na jej spadkobierców. Obejmuje on nie tylko aktywa, takie jak nieruchomości czy środki na kontach bankowych, ale również pasywa, czyli długi i zobowiązania finansowe. W praktyce oznacza to, że spadkobiercy stają się właścicielami majątku, ale również muszą zmierzyć się z ewentualnymi długami zmarłego. Dlatego przed przyjęciem spadku warto dokładnie ocenić jego wartość oraz związane z nim zobowiązania. Dobre praktyki w zakresie dziedziczenia sugerują, aby przed podjęciem decyzji o przyjęciu spadku przeprowadzić audyt majątku oraz konsultację z prawnikiem. W sytuacji, kiedy długi przewyższają wartość aktywów, spadkobiercy mają prawo do odrzucenia spadku, co chroni ich przed finansowymi konsekwencjami. Warto również zwrócić uwagę na przepisy dotyczące dziedziczenia ustawowego oraz testamentowego, ponieważ mogą one wpływać na sposób podziału majątku pomiędzy spadkobierców.

Pytanie 34

Umowa, w której zleceniobiorca zobowiązuje się do zakupu lub sprzedaży rzeczy ruchomych na koszt zleceniodawcy, lecz działając we własnym imieniu, jest umową

A. komisu
B. przewozu
C. ubezpieczenia
D. agencyjną
Analizując odpowiedzi, warto zauważyć, dlaczego inne formy umów nie pasują do podanego opisu. Umowa przewozu odnosi się do transportu towarów, gdzie przewoźnik zobowiązuje się do dostarczania rzeczy z jednego miejsca do innego, co nie obejmuje zakupu lub sprzedaży rzeczy w imieniu własnym. Z kolei umowa agencyjna dotyczy działania agenta w imieniu mocodawcy, co oznacza, że agent podejmuje działania na rzecz mocodawcy, a nie na własny rachunek, co jest sprzeczne z definicją umowy komisu, w której to komisant działa w swoim imieniu. Umowa ubezpieczenia z kolei dotyczy ochrony przed ryzykiem finansowym, a nie transakcji handlowych związanych z kupnem lub sprzedażą towarów. Często błędem jest mylenie tych pojęć z powodu niejasności w zrozumieniu, jak różne umowy operują w praktyce. Kluczowe jest zrozumienie, że umowa komisu koncentruje się na sprzedaży rzeczy w imieniu komisanta, podczas gdy inne umowy mają zupełnie inny cel i mechanizm działania. Rozpoznanie różnic między tymi umowami jest istotne dla prawidłowego stosowania przepisów prawa cywilnego oraz dla efektywnego zarządzania transakcjami handlowymi.

Pytanie 35

Jakie jednostki budżetowe są objęte samorządem?

A. budżetem gminy, powiatu lub województwa
B. budżetem wyłącznie gminy
C. budżetem wyłącznie powiatu
D. budżetem państwowym
Samorządowe jednostki budżetowe, takie jak szkoły, przedszkola, ośrodki pomocy społecznej czy domy kultury, są finansowane z budżetów gmin, powiatów oraz województw, co oznacza, że mogą korzystać z różnych źródeł publicznych. W praktyce oznacza to, że jednostka budżetowa może być przypisana do określonego samorządu w zależności od jej funkcji i zadań. Na przykład, szkoła podstawowa w gminie będzie finansowana z budżetu gminy, podczas gdy szpital powiatowy korzysta z funduszy powiatu. Warto zauważyć, że jednostki te muszą dostosowywać swoje plany budżetowe do strategii rozwoju lokalnego oraz zasad finansowania, co jest zgodne z ustawą o finansach publicznych. Przykładowo, gmina może przeznaczyć określoną kwotę na modernizację infrastruktury edukacyjnej, co wpływa na jakość kształcenia w regionie. Zrozumienie struktury finansowania samorządowych jednostek budżetowych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania środkami publicznymi i realizacji zadań publicznych, a także dla zapewnienia transparentności w wydatkowaniu funduszy.

Pytanie 36

Po otrzymaniu dokumentu, dyrektor Jan Nowak wprowadził w nim następujące szczegóły: - imię i nazwisko osoby odpowiadającej za jego załatwienie; - datę oraz metodę załatwienia sprawy. Jak nazywa się czynność, którą wykonał dyrektor?

A. Dekretowaniem
B. Aprobatą
C. Przetwarzaniem
D. Segregowaniem
Dekretowanie to formalna czynność związana z nadawaniem decyzji o dalszym postępowaniu w sprawach administracyjnych. W przypadku dyrektora Jana Nowaka, jego działania polegały na zarejestrowaniu imienia i nazwiska osoby odpowiedzialnej za załatwienie pisma, a także określeniu daty i sposobu załatwienia tej sprawy. Taki proces zapewnia zarówno odpowiedzialność za wykonanie zadań, jak i poprawną dokumentację działań w organizacji. W praktyce, dekretowanie jest kluczowym elementem zarządzania dokumentacją, w którym to dyrektor wyznacza odpowiednie osoby do realizacji zadań, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania procesami w organizacjach. W wielu firmach i instytucjach, właściwe dekretowanie pozwala na efektywne monitorowanie postępu spraw, a także na przejrzystość w działaniach administracyjnych. Warto zauważyć, że w kontekście norm ISO 9001, proces dekretowania wpisuje się w szersze ramy zarządzania jakością, gdzie transparentność działań oraz przypisanie odpowiedzialności są kluczowe dla funkcjonowania systemów zarządzania.

Pytanie 37

Z jakich źródeł gmina uzyskuje własne przychody?

A. z podatku akcyzowego
B. z podatku od towarów i usług
C. z opłaty targowej
D. z opłaty celnej
Odpowiedź "z opłaty targowej" jest poprawna, ponieważ opłata targowa stanowi jedno z głównych źródeł dochodów własnych gmin. Gminy mogą pobierać tę opłatę od przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na terenach publicznych, takich jak rynki czy festyny. Opłata ta jest regulowana przez przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co sprawia, że jest zgodna z obowiązującym prawodawstwem. Przykładem zastosowania opłaty targowej może być sytuacja, gdy gmina organizuje cotygodniowy rynek rolniczy, na którym lokalni producenci sprzedają swoje towary. Dochody z tej opłaty są następnie przeznaczane na różne cele publiczne, w tym na rozwój infrastruktury lokalnej. Warto podkreślić, że źródła dochodów własnych gmin powinny być różnorodne, aby zapewnić stabilność finansową jednostek samorządowych oraz ich zdolność do realizacji zadań publicznych. Dobrą praktyką jest również regularne analizowanie efektywności poboru tych opłat oraz dostosowywanie ich wysokości do aktualnych warunków rynkowych.

Pytanie 38

W ramach postępowania egzekucyjnego w administracji, środkiem do egzekwowania należności pieniężnych jest

A. opróżnienie lokalu
B. zabranie rzeczy ruchomej
C. egzekucja z nieruchomości
D. zabranie nieruchomości
Egzekucja z nieruchomości jest jednym z podstawowych środków egzekucyjnych w postępowaniu administracyjnym, stosowanym w przypadku dochodzenia należności o charakterze pieniężnym. Proces ten polega na zaspokajaniu roszczeń wierzyciela poprzez sprzedaż nieruchomości dłużnika. Zgodnie z przepisami prawa, szczególnie Kodeksu postępowania cywilnego, egzekucja z nieruchomości wymaga przeprowadzenia postępowania, które obejmuje m.in. oszacowanie wartości nieruchomości, jej licytację oraz dokonanie wpisu w księgach wieczystych. Tego rodzaju egzekucja jest szczególnie skuteczna, gdyż nieruchomości mają znacznie wyższą wartość niż ruchomości, co sprawia, że wierzyciel ma większą szansę na zaspokojenie swoich roszczeń. W praktyce, w przypadku niewypłacalności dłużnika, procedura ta jest stosowana w celu uzyskania środków na spłatę zadłużenia, co jest zgodne z zasadami proporcjonalności i sprawiedliwości przy realizacji egzekucji. Dobrą praktyką w tego typu postępowaniach jest zapewnienie transparentności licytacji oraz umożliwienie szerokiemu gronu potencjalnych nabywców uczestnictwa w sprzedaży nieruchomości, co zwiększa konkurencyjność i potencjalny zysk ze sprzedaży.

Pytanie 39

Organizacja funkcjonująca w ramach sektora finansów publicznych, która swoje wydatki pokrywa bezpośrednio z budżetu oraz odprowadza dochody do budżetu, to

A. jednostka budżetowa
B. gospodarstwo pomocnicze
C. zakład budżetowy
D. fundusz celowy
Jednostka budżetowa to taka organizacja w sektorze finansów publicznych, która dostaje pieniądze z budżetu na swoje wydatki i też odprowadza tam swoje dochody. Właściwie to można powiedzieć, że ich głównym zadaniem jest realizacja zadań, które są finansowane z tych funduszy. Można tu wymienić różne instytucje, jak urzędy, szkoły czy szpitale, które działają dla mieszkańców. Jednostki te muszą przestrzegać zasad związanych z wydawaniem publicznych pieniędzy – to znaczy, muszą robić budżety, pilnować wydatków i składać różne sprawozdania finansowe. Dobre praktyki w tym zakresie to na przykład bycie transparentnym, efektywne wydawanie pieniędzy i trzymanie się przepisów. Zrozumienie, jak te jednostki funkcjonują, jest bardzo ważne dla osób, które chcą pracować w sektorze finansów publicznych, bo to pomaga lepiej zarządzać tymi środkami.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.