Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:59
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:11

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które polecenie programu Adobe Photoshop umożliwia wykonanie korekcji obrazu cyfrowego z możliwością edycji osobno najjaśniejszych, pośrednich lub najciemniejszych pikseli?

A. Kolor selektywny.
B. Balans kolorów.
C. Auto-kolor.
D. Auto-kontrast.
Często przy korekcji barwnej obrazu w Photoshopie można natknąć się na różne narzędzia, które na pierwszy rzut oka wydają się podobne, ale w praktyce różnią się zakresem działania i poziomem kontroli. Auto-kolor i Auto-kontrast to funkcje automatyczne, które w większości przypadków podejmują decyzje za użytkownika. Auto-kolor próbuje wyrównać balans bieli na zdjęciu, analizując ogólne odcienie, ale nie oferuje możliwości samodzielnego wyboru, czy korekta ma dotyczyć tylko cieni, świateł, czy może tonów pośrednich. Podobnie Auto-kontrast – on zwiększa rozpiętość tonalną, ale robi to globalnie, nie dzieląc obrazu na partie tonalne. W obu przypadkach użytkownik nie ma wpływu na to, w jakim zakresie obrazu dokonuje się zmiana, co często prowadzi do mniej precyzyjnych efektów, zwłaszcza w trudniejszych przypadkach. Z kolei Kolor selektywny to już bardziej zaawansowana funkcja, ale ona działa zupełnie inaczej – pozwala modyfikować ilość konkretnych barw (np. cyjan, magenta, żółty, czarny) w wybranych kolorach (np. czerwieniach, zieleniach), a nie w zakresie jasności czy ciemności. To narzędzie świetnie sprawdza się na przykład przy retuszu zdjęć reklamowych, gdzie trzeba uzyskać konkretne odcienie np. czerwieni na produktach, ale nie daje możliwości regulowania oddzielnie świateł, cieni i półtonów. Moim zdaniem, często spotykanym błędem jest mylenie selektywności barw z selektywnością tonalną – to dwie różne rzeczy. Jeśli chodzi o standardy pracy z kolorem w branży fotograficznej czy graficznej, precyzyjna kontrola nad poszczególnymi zakresami tonalnymi (światła, cienie, półtony) jest kluczowa, zwłaszcza przy zaawansowanej obróbce cyfrowej. Dlatego właśnie Balans kolorów jest tutaj jedynym narzędziem umożliwiającym taką selektywną korektę w prosty i przewidywalny sposób.

Pytanie 2

Jakie są poszczególne kroki w procesie tworzenia stron internetowych?

A. Przygotowanie layoutu, kodowanie i programowanie strony, publikacja oraz optymalizacja strony
B. Rejestracja domeny i usług hostingu, testowanie poprawności działania serwisu www, hosting, rozwój witryny, tworzenie layoutu oraz kodu wyświetlanego w przeglądarkach internetowych
C. Rejestracja domeny i usług hostingowych, optymalizacja i aktualizacja strony, projektowanie graficzne strony
D. Przygotowanie layoutu, zgłoszenie strony do wyszukiwarek, pozycjonowanie, tworzenie kodu witryny
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich pomija istotne etapy w procesie tworzenia strony internetowej. Na przykład, rejestracja domeny i usług hostingowych jest tylko wstępnym krokiem, który nie jest kluczowy dla samego tworzenia strony, lecz jedynie jej uruchomienia. Zgłoszenie strony do wyszukiwarek i pozycjonowanie to działania, które powinny być podejmowane po stworzeniu serwisu, a nie na etapie jego tworzenia. Przygotowanie layoutu oraz tworzenie kodu to kroki, które powinny następować w konkretnej kolejności, aby zapewnić spójność i funkcjonalność witryny. Optymalizacja i aktualizacja strony, chociaż ważne, również nie są częścią fazy tworzenia, lecz powinny być traktowane jako działania konserwacyjne. Często pojawiają się błędne założenia, że wszystkie te procesy są wymienne lub mogą być realizowane równocześnie, co prowadzi do niewłaściwego zrozumienia cyklu życia projektu webowego. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy etap ma swoje specyficzne cele i wymagania, a ich odpowiednia sekwencja wpływa na końcowy wynik projektu.

Pytanie 3

Który model kolorów jest zalecany dla pliku z wielobarwną grafiką wektorową, przeznaczonego do druku w profesjonalnej drukarni?

A. CMYK
B. RGB
C. Bichromia barwna
D. Skala szarości
Odpowiedź CMYK jest poprawna, ponieważ ten model barwny jest standardem w druku profesjonalnym. Skrót CMYK oznacza cztery kolory: cyjan, magenta, żółty i czarny (key), które są używane w procesie druku offsetowego. W przeciwieństwie do modelu RGB, który jest oparty na światle i stosowany głównie w wyświetlaczach elektronicznych, CMYK jest dedykowany do reprezentacji kolorów na papierze. W praktyce, dzięki modelowi CMYK, drukarnie mogą precyzyjnie odzwierciedlić kolory na wydrukach, co jest kluczowe dla zachowania spójności w projektach graficznych. Używanie CMYK pozwala również na lepsze zarządzanie kolorami, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów reklamowych czy publikacji, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów jest niezbędne. Warto zauważyć, że podczas projektowania materiałów do druku, zaleca się pracę w przestrzeni kolorów CMYK, aby uniknąć niespodzianek związanych z różnicami w odwzorowaniu kolorów między ekranem a finalnym produktem drukowanym.

Pytanie 4

W celu redukcji efektu powstałego na zdjęciu podczas rejestracji obrazu przy ustawieniu zbyt wysokiej wartości czułości matrycy, w programie Adobe Photoshop należy wybrać polecenie

A. Filtr/Szum
B. Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny
C. Filtr/Inne
D. Obraz/Dopasowania/Posteryzuj
Redukowanie efektów powstałych przez zbyt wysoką czułość matrycy – czyli popularnego szumu cyfrowego – to jedno z najczęstszych zadań przy postprodukcji zdjęć, jednak wybór nieodpowiednich narzędzi może przynieść odwrotny efekt lub wręcz pogorszyć jakość obrazu. Jeśli ktoś decyduje się na polecenia z grupy Filtr/Inne, może się mocno rozczarować, bo te narzędzia są raczej dedykowane do bardzo specjalistycznych operacji, takich jak przesunięcie fazy czy wyostrzanie za pomocą High Pass, ale nie mają nic wspólnego z usuwaniem szumów. To trochę jakby szukać młotka do wbicia śrubki – narzędzie kompletnie nie do tego celu. Z kolei polecenie Obraz/Dopasowania/Posteryzuj wydaje się atrakcyjne dla tych, którzy próbują „złagodzić” szum przez zmniejszenie liczby dostępnych poziomów jasności, ale w praktyce posteryzacja prowadzi do utraty płynności przejść tonalnych i powstawania nienaturalnych plam. To raczej efekt artystyczny niż realne narzędzie do poprawy jakości technicznej zdjęcia. Jeszcze innym pomysłem bywa Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny – ono jednak służy zupełnie innym celom, bo pozwala symulować działanie filtrów barwnych stosowanych dawniej przy fotografii analogowej, na przykład ocieplając lub ochładzając balans bieli. W żaden sposób nie niweluje szumów, a czasem może je wręcz dodatkowo podkreślić przez modyfikację kolorów. Typowym błędem jest myślenie, że dowolny filtr zamaskuje techniczne mankamenty obrazu – praktyka pokazuje, że do redukcji szumu trzeba używać właściwie dedykowanych narzędzi, inaczej można tylko pogorszyć sytuację lub uzyskać bardzo nienaturalny efekt.

Pytanie 5

Jaka jest maksymalna pojemność dwuwarstwowych płyt Blu Ray DVD?

A. 17 GB
B. 20 GB
C. 67 GB
D. 50 GB
Odpowiedzi 17 GB, 20 GB i 67 GB są błędne z kilku powodów. Pojemność 17 GB wynika z pomyłki związanej z pamięcią płyt DVD, które w wersji dwuwarstwowej mogą pomieścić maksymalnie 8,5 GB. Odpowiedź 20 GB jest również myląca, ponieważ sugeruje, że dwuwarstwowe płyty mogą pomieścić mniej niż standardowe płyty Blu-ray. Należy zauważyć, że technologia Blu-ray wykorzystuje bardziej zaawansowane metody kompresji i konfiguracji nośników, co sprawia, że pojemność 50 GB dla płyt dwuwarstwowych jest standardem branżowym. Odpowiedź 67 GB odnosi się do specyfikacji płyt BDXL, które są zdolne pomieścić więcej danych, ale nie są reprezentatywne dla standardowych dwuwarstwowych płyt Blu-ray. Często zdarza się, że osoby odpowiadające na takie pytania mylą różne typy nośników oraz ich pojemności. Dlatego warto zwrócić uwagę na szczegółowe specyfikacje i standardy, aby uniknąć błędnych interpretacji. Wiedza o różnych formatach i ich właściwościach jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań dotyczących jakości obrazu i dźwięku w branży rozrywkowej.

Pytanie 6

Charakterystyczną cechą sekwencyjnej prezentacji multimedialnej są

A. wstawione różnorodne, liczne wątki akcji
B. slajdy umożliwiające dowolność przejść pomiędzy sobą
C. wprowadzone przyciski interakcyjne
D. slajdy wyświetlane w ustalonej kolejności
Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą różnych aspektów interakcji w prezentacjach multimedialnych, które nie są charakterystyczne dla sekwencyjnej prezentacji. Zachowanie dowolności przejść między slajdami wprowadza element chaosu, który może zaburzyć logiczny przepływ informacji. W praktyce oznacza to, że uczestnik może poczuć się zagubiony w trakcie prezentacji, co prowadzi do zmniejszenia efektywności nauki. Różne wątki akcji mogą sugerować wielowątkowość i nieliniowość, co jest przeciwieństwem sekwencji, a ich zastosowanie często sprawdza się w bardziej zaawansowanych formach prezentacji, takich jak oprogramowanie interaktywne, które wymaga od użytkownika wyboru ścieżki. Przyciski akcji, choć dodają interaktywności, również mogą wprowadzać elementy nieprzewidywalności, które są niewskazane w kontekście sekwencyjnego podejścia. Prawidłowe projektowanie prezentacji multimedialnych powinno opierać się na zasadach, które sprzyjają łatwemu przyswajaniu wiedzy, takich jak jasna struktura i przewidywalna kolejność slajdów, co z kolei wpływa na zaangażowanie odbiorcy i ich zdolność do zrozumienia przekazywanych informacji.

Pytanie 7

Celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania

A. kodowania znaków
B. formatowania
C. testów funkcjonalności
D. pozycjonowania
Pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimization), to proces optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach, takich jak Google. Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności strony, co w efekcie prowadzi do większego ruchu na stronie oraz potencjalnego zwiększenia konwersji. W ramach pozycjonowania kluczowe są różne techniki, takie jak dobór odpowiednich słów kluczowych, optymalizacja treści pod kątem ich jakości i trafności, budowanie linków zwrotnych oraz techniczne aspekty strony, takie jak prędkość ładowania czy struktura URL. Dobre praktyki SEO obejmują również uwzględnienie aktualnych algorytmów wyszukiwarek, które zmieniają się w czasie, co wymaga stałego monitorowania i dostosowywania strategii. Na przykład, tworzenie wartościowych treści, które angażują użytkowników, przyczynia się do lepszego pozycjonowania, ponieważ wyszukiwarki preferują witryny oferujące użyteczne informacje. Warto również pamiętać o mobilnej wersji strony, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych.

Pytanie 8

W celu uzyskania wokół istniejącego obrazu jednolitej ramki o szerokości 1 cm należy w programie Adobe Photoshop w oknie dialogowym narzędzia „rozmiar obszaru roboczego” wprowadzić wartości parametrów przedstawione na rysunku

A. Rysunek 3
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Rysunek 2
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Rysunek 4
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Rysunek 1
Ilustracja do odpowiedzi D
Często pojawia się przekonanie, że wystarczy wpisać wartość odpowiadającą szerokości pojedynczej ramki (np. 1 cm albo 0,5 cm) w pole szerokość czy wysokość, żeby uzyskać efekt równomiernego marginesu wokół całego obrazu. To jednak dość mylące. W praktyce, kiedy w Photoshopie korzystamy z opcji „rozmiar obszaru roboczego” i mamy zaznaczoną opcję „Względnie”, to wpisane tam wartości są rozdzielane automatycznie po połowie na każdą stronę obrazu. Tak więc jeśli wpiszemy 1 cm, to program doda po 0,5 cm na każdą krawędź, co skutkuje ramką o połowę węższą niż zamierzaliśmy. Taki błąd wynika głównie z powierzchownej znajomości działania tego narzędzia i z braku uwagi na szczegóły w interfejsie użytkownika. Przykładowo, wpisanie 0,5 cm da jedynie cienką ramkę po 0,25 cm z każdej strony, 1,5 cm – po 0,75 cm. W efekcie, obraz nie będzie otoczony ramką o oczekiwanej szerokości, a końcowy efekt może być niespójny z założeniami projektu czy standardami branżowymi. Profesjonalni graficy zawsze przeliczają, ile jednostek należy dodać łącznie do szerokości i wysokości, by uzyskać konkretny efekt wizualny. Z mojego doświadczenia, wielu uczniów w technikum graficznym właśnie tu się myli, nie analizując jak działa opcja „Względnie” – a to klucz do unikania takich błędów i osiągania powtarzalnych, profesjonalnych rezultatów. Dla efektywnej pracy z marginesami czy ramkami w Photoshopie zawsze warto myśleć dwukrotnie o tym, jak program interpretuje wpisywane liczby.

Pytanie 9

Jakie parametry mają kluczowe znaczenie przy przygotowywaniu cyfrowego obrazu do publikacji w sieci?

A. Format pliku oraz użyte filtry fotograficzne
B. Jakość grafiki, głębia kolorów oraz liczba warstw
C. Rozdzielczość, tryb barw oraz wielkość obrazu
D. Paleta kolorów oraz typy użytych masek
Wybór rozdzielczości, trybu koloru oraz rozmiaru obrazu jest kluczowy dla uzyskania optymalnej jakości wizualnej w publikacjach internetowych. Rozdzielczość obrazu definiuje liczbę pikseli, co bezpośrednio wpływa na szczegółowość wyświetlanego obrazu. Zazwyczaj dla obrazów internetowych zaleca się rozdzielczość od 72 do 150 dpi, co wystarcza do wyświetlania na ekranach, przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku. Tryb koloru, na przykład RGB (Red, Green, Blue), jest najczęściej używany w kontekście prezentacji na stronach internetowych, ponieważ odpowiada sposobowi, w jaki kolory są wyświetlane na monitorach. Z kolei rozmiar obrazu, mierzony w pikselach, powinien być dostosowany do wymagań konkretnej platformy czy urządzenia, aby zapewnić szybkie ładowanie strony. Przykładowo, obrazy o dużych rozmiarach mogą spowolnić ładowanie strony, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników i SEO. Optymalizacja tych parametrów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi przyczynia się do zachowania jakości obrazu przy jednoczesnym minimalizowaniu czasów ładowania.

Pytanie 10

Tworząc kadr filmowy z użyciem planu amerykańskiego, należy ukazać postać aktora w ujęciu od

A. linii ramion w górę
B. pasa w górę
C. kolan do czubka głowy
D. linii podbródka do czubka głowy
Plan amerykański, znany również jako medium shot, ma na celu ukazanie postaci od kolan do czubka głowy, co pozwala widzowi na lepsze zrozumienie emocji aktora oraz sytuacji, w jakiej się znajduje. Tego typu kadr jest powszechnie stosowany w filmach, ponieważ skutecznie łączy zarówno detale twarzy, jak i ruchy ciała, dając widzowi pełniejszy obraz interakcji i dynamiki postaci. W praktyce, wykorzystując plan amerykański, można stosować różne techniki filmowe, takie jak zbliżenia na twarz w momentach intensywnych emocji, a następnie przejście do szerszego ujęcia, które obejmuje całe ciało, aby pokazać kontekst danej sceny. Zgodnie z zasadami sztuki filmowej, taki sposób kadrowania sprzyja budowaniu narracji i zaangażowaniu widza. Dlatego stosując plan amerykański, operatorzy i reżyserzy filmowi mogą efektywnie kreować atmosferę oraz emocjonalny przekaz.

Pytanie 11

Na której ilustracji przedstawiono program do tworzenia animacji?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Ilustracja oznaczona literą B przedstawia program do tworzenia animacji, co można rozpoznać po charakterystycznych cechach interfejsu użytkownika. Programy tego typu często zawierają oś czasu, która umożliwia użytkownikom precyzyjne zarządzanie klatkami animacji oraz warstwy, które pozwalają na organizację różnych elementów animacji w sposób, który ułatwia ich edycję. W kontekście branżowym, popularne aplikacje do animacji, takie jak Adobe Animate czy Toon Boom Harmony, również wykorzystują podobne interfejsy, co potwierdza, że odpowiedź B jest właściwa. Użytkownicy tych programów mogą korzystać z zaawansowanych narzędzi animacyjnych, takich jak interpolacja ruchu czy efekty dźwiękowe, co znacznie przyspiesza proces tworzenia profesjonalnych animacji. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży produkcji multimedialnej oraz animacji, które kładą duży nacisk na użyteczność i funkcjonalność interfejsu użytkownika.

Pytanie 12

W celu wykonania w programie Adobe Photoshop montażu przedstawionego na ilustracji należy wybrać polecenie

Ilustracja do pytania
A. utwórz maskę przycinającą.
B. włącz maskę warstwy.
C. konwertuj na obiekt inteligentny.
D. wyłącz maskę wektorową.
Wybór odpowiedzi związanych z maskami warstwowymi i obiektami inteligentnymi wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące narzędzi dostępnych w Adobe Photoshop. Maska warstwy, chociaż użyteczna, nie działa w tym kontekście jako środek do ograniczenia widoczności warstwy do kształtu innej warstwy. Umożliwia ona ukrywanie lub odkrywanie części warstwy, co w przypadku montażu nie pozwala na osiągnięcie zamierzonego efektu. Wyłączenie maski wektorowej nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, ponieważ maski wektorowe pełnią inną funkcję i są stosowane w kontekście edycji kształtów, a nie w montażu graficznym. Konwersja na obiekt inteligentny z kolei jest techniką używaną do edytowania warstw bez utraty jakości, ale nie ma związku z ograniczaniem widoczności warstwy do innej. Takie podejścia mogą wydawać się poprawne, ponieważ maski i obiekty inteligentne są częścią zaawansowanego workflow w Photoshopie, jednak ich zastosowanie w kontekście montażu wymaga lepszego zrozumienia i celowego użycia masek przycinających. Typowym błędem jest mylenie rodzajów masek oraz ich funkcji, co prowadzi do nieefektywnego wykonywania zadań graficznych. Aby skutecznie wykorzystać narzędzia dostępne w Photoshopie, warto dogłębnie poznać ich przeznaczenie oraz najlepsze praktyki w zakresie montażu graficznego.

Pytanie 13

Jaki krój pisma powinien być użyty w prezentacji multimedialnej, aby zapewnić najlepszą czytelność tekstu?

A. Optima
B. Arno Pro Smbd
C. Arial
D. Apple Chancery
Arial jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych krojów pisma, który został zaprojektowany z myślą o maksymalnej czytelności, szczególnie w kontekście prezentacji multimedialnych. Kluczowe cechy tego kroju to jego prostota, wyraźne linie oraz zrównoważone proporcje, które sprawiają, że tekst jest łatwy do odczytania zarówno na dużych ekranach, jak i w formatach wydrukowanych. Standardy typograficzne wskazują, że czcionki bezszeryfowe, takie jak Arial, są bardziej odpowiednie do wyświetlania tekstu na ekranie, ponieważ nie mają zbędnych ozdób, które mogą wprowadzać w błąd wzrok. Przykłady zastosowania Arial obejmują prezentacje w programach takich jak Microsoft PowerPoint oraz materiały marketingowe, gdzie kluczowa jest jasność komunikacji. Warto również podkreślić, że według zasad dostępności, projektując materiały wizualne, należy stosować kontrastujące kolory tła i tekstu, co w połączeniu z prostym krojem pisma jak Arial, znacznie podnosi czytelność i przystępność treści dla wszystkich odbiorców.

Pytanie 14

Miara określająca rozdzielczość obrazu rastrowego, który ma być wyświetlany na urządzeniach cyfrowych, to liczba

A. pikseli na długość jednego cala
B. próbek na długość jednego centymetra
C. punktów na długość jednego centymetra
D. linii na długość jednego cala
Analizując inne odpowiedzi, warto zauważyć, że odpowiedzi odnoszące się do próbek na jednostkę długości jednego centymetra oraz punktów na jednostkę długości jednego centymetra są nieprecyzyjne w kontekście powszechnie używanych terminów w branży. Próbki na centymetr mogą odnosić się do różnych kontekstów pomiarowych, ale nie są standardowo używane w odniesieniu do rozdzielczości obrazu, co może prowadzić do nieporozumień. Z kolei punkty, jako jednostka miary w tym kontekście, mogą być mylone z pojęciem punktu typograficznego, który jest używany w druku i nie odpowiada bezpośrednio definicji rozdzielczości w kontekście pikseli. Takie nieścisłości mogą prowadzić do błędnych interpretacji, zwłaszcza w profesjonalnych zastosowaniach, gdzie precyzja jest kluczowa. Ponadto, przyjęcie linii na jednostkę długości jednego cala jako jednostki miary odzwierciedla błędne myślenie o tym, jak definiuje się szczegółowość obrazu. Linie są mniej odpowiednie do określenia jakości obrazu rastrowego, ponieważ nie odnoszą się do liczby pikseli, które są kluczowym czynnikiem w rozdzielczości. Efektem tych nieprawidłowych odpowiedzi jest utrata zrozumienia dla istoty technologii obrazowania, co jest fundamentalne w dzisiejszym świecie cyfrowym.

Pytanie 15

Który skrót klawiaturowy stosuje się do zaznaczenia wszystkich obiektów znajdujących się w polu obszaru roboczego programu Adobe Illustrator?

A. Ctrl+V
B. Ctrl +C
C. Ctrl +A
D. Ctrl +G
Ctrl +A to od lat taki standardowy, uniwersalny skrót klawiaturowy, który działa praktycznie w każdym programie graficznym, nie tylko w Illustratorze. Pozwala on na szybkie zaznaczenie wszystkich widocznych elementów w danym obszarze roboczym – i to jest niesamowicie przydatne, szczególnie kiedy masz rozbudowaną kompozycję i chcesz szybko – bez żmudnego klikania – wybrać całość, by coś przesunąć, przeskalować albo np. zmienić kolor. Moim zdaniem, w profesjonalnej pracy bez tej kombinacji ani rusz. Warto dodać, że Ctrl +A działa nie tylko na warstwach, ale łapie wszystko, co znajduje się na aktywnej planszy (artboardzie). To taki trochę „zamiatacz” – bardzo wygodne, gdy pracujesz z większą ilością warstw lub grup obiektów. Co ciekawe, ten sam skrót funkcjonuje w innych aplikacjach – choćby w Photoshopie, Wordzie czy nawet w przeglądarkach internetowych – więc poznając go tutaj, zdobywasz uniwersalne narzędzie do wielu zastosowań. Oczywiście, pamiętaj też, że skróty można w Illustratorze dostosowywać pod siebie, ale Ctrl +A jest jednym z takich niezmiennych „pewniaków”, które każdy grafik powinien mieć w małym palcu.

Pytanie 16

Na estetykę projektu wpływają

A. profile kolorów, techniki kadrowania, metody edycji
B. forma, programy graficzne, typy plików
C. czcionki, grafiki rastrowe, systemy wystawiennicze
D. kolory, proporcje, kształty
Estetyka projektu jest kluczowym elementem, który wpływa na odbiór i efektywność komunikacyjną wizualnych materiałów. Odpowiedź wskazująca na kolorystykę, proporcję i kształt jest poprawna, ponieważ te elementy są fundamentami projektowania graficznego. Kolorystyka wpływa na emocje i percepcję marki; odpowiednie zestawienie barw może przyciągnąć uwagę odbiorcy lub stworzyć pożądany nastrój. Proporcje odnoszą się do zasad kompozycji, takich jak Złota zasada czy zasada trójpodziału, które pomagają w osiągnięciu harmonii w układzie graficznym. Kształt, jako element wizualny, odgrywa rolę w rozpoznawalności oraz czytelności informacji. W praktyce każdy projektant powinien dążyć do zrozumienia tych zasad i ich zastosowania w pracy, aby tworzyć spójne i atrakcyjne wizualnie projekty, które będą zgodne z aktualnymi standardami branżowymi i dobrymi praktykami, co pozytywnie wpłynie na identyfikację wizualną i odbiór marki.

Pytanie 17

Jakie formaty służą wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. MP3, WAV
B. OGG, DWG
C. WMA, AVI
D. MP4, WMV
Odpowiedź MP3, WAV jest poprawna, ponieważ oba formaty są powszechnie wykorzystywane do zapisywania dźwięku. MP3 (MPEG Audio Layer III) to skompresowany format audio, który zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości kompresji stratnej, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości dźwięku. Używany jest w aplikacjach muzycznych, serwisach streamingowych oraz odtwarzaczach multimedialnych. WAV (Waveform Audio File Format) to natomiast format bezstratny, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, gdyż zapisuje surowe dane audio bez kompresji. Jest często stosowany w produkcji muzycznej i postprodukcji dźwięku, gdzie jakość jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z różnymi platformami i urządzeniami, co czyni je standardami w branży audio. Warto również wspomnieć, że istnieją inne formaty audio, takie jak OGG, ale MP3 i WAV pozostają najpopularniejszymi i najbardziej uniwersalnymi.

Pytanie 18

Aby umożliwić odtwarzanie ścieżki dźwiękowej w prezentacji multimedialnej, utwór muzyczny powinien być zapisany w formacie

A. WMA
B. AIF
C. WAV
D. AIFF
Wybór formatu WAV do zapisu utworu muzycznego jest optymalny ze względu na jego bezstratną naturę. WAV (Waveform Audio File Format) to standardowy format audio, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, ponieważ przechowuje dane w postaci nieskompresowanej. Dzięki temu idealnie nadaje się do aplikacji, w których jakość odtwarzania jest kluczowa, takich jak prezentacje multimedialne. Używając formatu WAV, unikamy utraty jakości, co ma fundamentalne znaczenie w przypadku muzyki, która ma być odtwarzana w tle. Przykładowo, w profesjonalnych prezentacjach, takich jak te wykorzystywane w biznesie czy edukacji, ważne jest, aby dźwięk był czysty i wyraźny. WAV jest szeroko akceptowany przez większość programów do edycji audio oraz aplikacji prezentacyjnych, co czyni go standardowym wyborem dla twórców multimedialnych. Dodatkowo, wspiera on różne parametry dźwięku, takie jak różne częstotliwości próbkowania i głębokości bitowe, co daje twórcy większą elastyczność w zakresie jakości dźwięku.

Pytanie 19

Jakie rozwiązanie powinno być wybrane do przechowywania obszernego zbioru (2 TB) cyfrowych materiałów, gdyż ma on być ciągle dostępny w sieci dla uprawnionej grupy użytkowników?

A. Kasety magnetofonowe
B. Zewnętrzny, przenośny dysk magnetyczny
C. Serwer NAS
D. Płyty DVD
Płyty DVD, zewnętrzne przenośne dyski magnetyczne oraz kasety magnetofonowe to rozwiązania, które, choć mogą służyć do przechowywania danych, nie są optymalne w kontekście potrzeb związanych z dużymi zbiorami danych, takimi jak 2 TB materiałów cyfrowych. Płyty DVD mają ograniczoną pojemność, wynoszącą zazwyczaj 4,7 GB dla standardowej płyty jednowarstwowej, co oznaczałoby, że do przechowania 2 TB potrzeba co najmniej 425 płyt DVD. Ta forma przechowywania jest niewygodna, a także czasochłonna przy wczytywaniu i zapisywaniu danych. Zewnętrzne przenośne dyski magnetyczne, choć oferują większą pojemność, są zazwyczaj jednostkami do przechowywania offline, co oznacza, że nie są stale dostępne w sieci. Użytkownicy muszą fizycznie podłączać je do komputerów, co ogranicza możliwość jednoczesnego dostępu wielu osób. Z kolei kasety magnetofonowe, będące technologią przestarzałą, oferują minimalną pojemność i są niepraktyczne w kontekście nowoczesnych wymagań dotyczących dostępu i archiwizacji materiałów cyfrowych. Wybór tych opcji może wynikać z pewnych nieporozumień dotyczących dostępności, pojemności oraz bezpieczeństwa danych, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania zasobami cyfrowymi.

Pytanie 20

Technika skanowania rzeczywistego obiektu przestrzennego w celu jego odwzorowania w cyfrowej postaci trójwymiarowej to

A. renderowanie.
B. digitalizacja.
C. fotoanaliza.
D. optymalizacja.
Digitalizacja trójwymiarowa to proces, który pozwala przenieść rzeczywisty obiekt, na przykład rzeźbę, prototyp albo nawet człowieka, do świata cyfrowego. Kluczowe tutaj jest wykorzystanie skanerów 3D – laserowych, optycznych albo nawet fotogrametrycznych. Działają one na zasadzie zbierania informacji o kształcie i strukturze powierzchni, tworząc gęstą siatkę punktów (zwaną chmurą punktów), którą następnie przetwarza się na cyfrowy model trójwymiarowy. W branży projektowej i inżynierskiej digitalizacja 3D jest już właściwie standardem, a w przemyśle (np. motoryzacyjnym) umożliwia szybkie prototypowanie i kontrolę jakości. Bardzo ciekawe jest też jej zastosowanie w muzealnictwie – można w ten sposób zabezpieczyć unikatowe dzieła sztuki czy znaleziska archeologiczne, archiwizując je cyfrowo. Moim zdaniem największą zaletą digitalizacji jest to, że otwiera drzwi do zaawansowanej edycji, analizy czy nawet druku 3D. Standardy branżowe, takie jak formaty plików STL czy OBJ, pozwalają bezproblemowo wymieniać dane między różnymi systemami CAD/CAM czy programami do wizualizacji. Szczerze powiedziawszy, trudno sobie dziś wyobrazić nowoczesną produkcję przemysłową bez porządnej digitalizacji obiektów. To rozwiązanie praktyczne i bardzo przyszłościowe.

Pytanie 21

Która ilustracja zawiera elementy charakterystyczne dla kompozycji asymetrycznej, otwartej i diagonalnej?

Ilustracja do pytania
A. III.
B. IV.
C. I.
D. II.
Wybór odpowiedzi I, II lub IV bazuje na nieporozumieniach dotyczących zasad kompozycji. W przypadku I, kompozycja wydaje się być symetryczna, co jest sprzeczne z wymaganiami pytania. Kompozycje symetryczne często są postrzegane jako bardziej stabilne i przewidywalne, co może wprowadzać w błąd w kontekście poszukiwania asymetrii. W przypadku II, chociaż może wydawać się, że ilustracja zawiera interesujące elementy, brak jest wyraźnych linii diagonalnych i otwartej przestrzeni, co czyni tę kompozycję bardziej zamkniętą. Kompozycje zamknięte ograniczają ruch wzroku i często prowadzą do odczucia stłumienia. W odniesieniu do IV, podobnie jak w pozostałych przypadkach, brak otwartej przestrzeni i asymetrii sprawia, że ta ilustracja nie spełnia kryteriów. Zrozumienie, że dobre praktyki w tworzeniu kompozycji opierają się na elementach takich jak linie, kształty i przestrzeń, jest kluczowe. Typowe błędy myślowe obejmują zakładanie, że wszelkie ciekawe elementy są wystarczające dla stworzenia interesującej kompozycji, podczas gdy kluczowe jest zrozumienie ich wzajemnych interakcji oraz zgodności z zasadami sztuki. W praktyce, stosując zasady kompozycji, projektanci i artyści powinni dążyć do osiągnięcia harmonii między różnymi elementami, aby przyciągnąć uwagę widza i stworzyć wrażenie głębi oraz dynamiki.

Pytanie 22

Jaki język nie służy do tworzenia stron internetowych?

A. CSS
B. HTML
C. PHP
D. SQL
Tak, HTML, CSS i PHP to podstawowe technologie do robienia stron, ale nie można myśleć, że wszystkie języki są równie ważne w budowie interfejsu. HTML to ten język, który daje strukturę treści. CSS z kolei to odpowiedzialny za styl, czyli kolory, czcionki i układ. PHP to język skryptowy, co pozwala na dynamiczne generowanie treści w odpowiedzi na różne akcje użytkownika, więc jest dość istotny w aplikacjach webowych. Ale mylenie SQL z tworzeniem stron to błąd, bo jego główną rolą jest zarządzanie danymi w bazach. SQL pozwala na różne operacje, jak dodawanie, aktualizowanie czy usuwanie danych. Często ludzie się mylą przez brak znajomości, jak te wszystkie technologie działają razem. Ważne jest, żeby wiedzieć, które języki działają z użytkownikiem, a które ogarniają dane w tle, żeby się nie pogubić w ich zastosowaniu.

Pytanie 23

Na którym rysunku zastosowano metamorfozę?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Wybór odpowiedzi, która nie dotyczy metamorfozy, sugeruje, że nie do końca zrozumiałeś, o co chodzi w transformacji form. Odpowiedzi B, C i D pokazują raczej statyczne obiekty, które nie zmieniają kształtu. Możesz myśleć, że różnorodność form wystarcza, ale metamorfoza to coś więcej – to zmiana i rozwój w czasie. W sztuce i projektowaniu ważne jest, by wiedzieć, że metamorfoza to nie tylko różne kształty, ale też ich ewolucja. Często projektanci mogą nie zauważać, że statyczne obiekty to nie to samo co metamorfoza. Warto w sztuce i projektowaniu dostrzegać nie tylko samą formę, ale przede wszystkim proces zmiany, bo to klucz do wielu nowoczesnych trendów w designie. Zrozumienie tego może mocno poprawić twoje decyzje projektowe i uczynić je bardziej innowacyjnymi.

Pytanie 24

Ilustracja przedstawia

Ilustracja do pytania
A. efekt 5-stopniowej izohelii.
B. cyfrowy fotomontaż.
C. stereofotografię.
D. efekt solaryzacji.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje efekt solaryzacji, jest błędny, ponieważ solaryzacja to technika, w której obraz jest częściowo odwracany, co skutkuje uzyskaniem specyficznych, nieprzewidywalnych efektów wizualnych. Użytkownik może mylnie sądzić, że efekt solaryzacji i fotomontaż są na siebie podobne, jednak różnice między tymi technikami są fundamentalne. Solaryzacja polega na modyfikacji obrazu w sposób, który niekoniecznie łączy różne elementy, a zamiast tego zmienia istniejące zdjęcie w interesujący, ale odmienny sposób. Stereofotografia to kolejna technika, która nie ma związku z digitalizacją i łączeniem obrazów. Stworzenie efektu 3D w stereofotografii wymaga specjalnego podejścia, polegającego na rejestracji dwóch obrazów z nieco różnych kątów widzenia, co zupełnie różni się od procesu tworzenia fotomontażu. Izolacja izohelii, z kolei, opiera się na tworzeniu wizualizacji z wyraźnymi konturami, co również jest odmiennym procesem od łączenia różnych zdjęć. Warto pamiętać, że wiele technik graficznych i fotograficznych ma swoje specyficzne zastosowania oraz efekty i nie można ich utożsamiać. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków często wynikają z braku zrozumienia różnic między technikami oraz ich zastosowaniem w praktyce.

Pytanie 25

Który parametr pliku zawierającego materiał wideo ma bezpośredni wpływ na jakość szczegółów wyświetlanego obrazu?

A. Liczba klatek.
B. Rozdzielczość.
C. Rozmiar klatek kluczowych.
D. Tryb koloru.
Odpowiedź o rozdzielczości jest jak najbardziej trafiona. Rozdzielczość pliku wideo określa, ile pikseli znajduje się w każdej klatce obrazu – im więcej pikseli, tym więcej detali można zobaczyć na ekranie. Praktycznie rzecz biorąc, jeśli masz wideo w rozdzielczości 1920×1080 (Full HD), to szczegółowość i ostrość obrazu będzie zauważalnie większa niż np. w 1280×720 (HD) czy 640×480 (VGA). W branży multimedialnej przyjęto, że im wyższa rozdzielczość, tym większy komfort oglądania na dużych ekranach, bo nie pojawia się efekt rozmycia czy tzw. pikselozy. Moim zdaniem rozdzielczość to podstawa, jeśli zależy komuś na jakości, na przykład w transmisjach sportowych, produkcji reklam TV, czy nawet prostych vlogach na YouTube – ludzie od razu wychwytują różnice. Warto pamiętać, że standardy takie jak 4K (3840×2160) czy nawet 8K stają się coraz popularniejsze właśnie dlatego, że pozwalają na pokazanie mikroskopijnych detali, które byłyby zupełnie niewidoczne w niższych rozdzielczościach. Dla twórców i montażystów to istotny parametr decydujący o końcowym efekcie i odbiorze materiału przez widza. Oczywiście, rozdzielczość to nie jedyny czynnik wpływający na jakość, ale jeśli chodzi o samą szczegółowość obrazu, to tu nie ma dyskusji – liczba pikseli robi robotę. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej czasem nagrać coś w większej rozdzielczości, a potem ewentualnie zmniejszyć obraz, niż żałować, że nie widać kluczowych detali.

Pytanie 26

W jakim formacie przechowywane są zdjęcia cyfrowe, które mają być poddane dalszej edycji?

A. JPEG
B. RAW
C. TIFF
D. PSD
Wybór formatu do przechowywania zdjęć cyfrowych, które mają być poddane dalszej obróbce, jest kluczowy dla jakości i możliwości edycyjnych obrazu. JPEG, mimo że jest powszechnie używany, kompresuje dane, co prowadzi do utraty szczegółów, co czyni go niewłaściwym wyborem dla profesjonalnej obróbki. JPEG to format stratny, co oznacza, że podczas zapisywania zdjęcia część informacji jest utracona na rzecz zmniejszenia rozmiaru pliku. To może być problematyczne, gdyż przy ponownej edycji możemy nie mieć dostępu do niektórych wartościowych informacji o obrazie. Z kolei TIFF to format, który oferuje lepszą jakość, ponieważ może być zapisany w wersji bezstratnej, jednak jego rozmiary plików są znacznie większe, co utrudnia zarządzanie dużymi zbiorami zdjęć. PSD to natomiast format natywny programu Photoshop, który obsługuje warstwy, ale jego użycie ogranicza się głównie do pracy w tym oprogramowaniu i nie jest standardowym formatem do przechowywania zdjęć z aparatu. Użytkownicy często wybierają te formaty z przyzwyczajenia lub ze względu na ich dostępność, nie zdając sobie sprawy, że ich ograniczenia mogą wpłynąć na końcową jakość obróbki. W kontekście profesjonalnej fotografii, właściwy wybór formatu ma kluczowe znaczenie, dlatego warto zrozumieć różnice między nimi i wybierać format RAW, który zapewnia pełne możliwości obróbcze i zachowuje najwyższą jakość.

Pytanie 27

Aby utrzymać porządek na liście warstw w programie Photoshop, trzeba

A. zgrupować warstwy
B. wprowadzić maski do warstw
C. połączyć warstwy
D. obniżyć przejrzystość warstw
Zgrupowanie warstw w programie Photoshop to kluczowy sposób na zachowanie porządku i organizacji w pracy nad projektem graficznym. Gdy pracujemy z dużą liczbą warstw, zgrupowanie ich w foldery pozwala na lepszą kontrolę nad projektem, umożliwiając łatwe włączanie i wyłączanie widoczności grupy warstw, a także na szybsze wybieranie i edytowanie powiązanych elementów. Na przykład, jeśli tworzymy skomplikowany projekt z wieloma elementami graficznymi, możemy zgrupować wszystkie warstwy związane z tłem w jedną grupę, co znacznie ułatwia zarządzanie projektem. Zgrupowane warstwy mogą być również łatwo przenoszone, co zwiększa efektywność pracy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają utrzymanie porządku w projektach graficznych, co pozwala na szybszą i bardziej efektywną pracę, a także ułatwia współpracę w zespole. Dodatkowo, zgrupowanie warstw zwiększa czytelność pliku PSD, co jest niezmiernie ważne, gdy projekt jest dzielony z innymi grafikami lub klientami.

Pytanie 28

Archiwizowanie cyfrowych plików w formacie MP3 dotyczy dokumentów

A. tekstowych
B. graficznych
C. video
D. dźwiękowych
Archiwizacja materiałów cyfrowych w formacie MP3 odnosi się bezpośrednio do dokumentów dźwiękowych, ponieważ MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów kompresji audio. Użycie tego formatu umożliwia przechowywanie dźwięku w sposób efektywny, ze znaczną redukcją rozmiaru plików, co jest istotne podczas archiwizacji. Przykłady zastosowania obejmują archiwizację nagrań muzycznych, podcastów czy wykładów, które można przechowywać na nośniku cyfrowym lub w chmurze. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, archiwizacja dźwięku powinna uwzględniać również metadane, takie jak tytuł utworu, wykonawca czy daty nagrania, co ułatwia późniejsze przeszukiwanie i odnajdywanie materiałów. Warto także pamiętać o regularnym tworzeniu kopii zapasowych oraz korzystaniu z różnych nośników, aby zminimalizować ryzyko utraty danych. MP3, jako format stratny, może nie być idealnym rozwiązaniem do archiwizacji materiałów, które wymagają najwyższej jakości dźwięku, jednak dla większości zastosowań jest wystarczający, co czyni go popularnym wyborem.

Pytanie 29

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu układu strony internetowej?

A. Przejrzysty i prosty layout strony
B. Niestandardowe style czcionek
C. Obrazy o wysokiej jakości
D. Duża liczba elementów animacyjnych
Prosty i czytelny układ strony jest kluczowy dla skutecznej nawigacji i doświadczeń użytkowników. Taki layout umożliwia użytkownikom szybkie odnalezienie potrzebnych informacji, co zwiększa ich satysfakcję oraz czas spędzony na stronie. Przykładem dobrego układu może być zastosowanie siatki (grid) w projektowaniu, co pozwala na łatwe rozmieszczanie elementów w sposób uporządkowany. Standardy takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie czytelności w kontekście dostępności treści dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Dobrze zorganizowany layout powinien także uwzględniać hierarchię informacji, co oznacza, że najważniejsze elementy powinny być bardziej wyróżnione. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich odstępów, kontrastów kolorystycznych oraz typografii wpływa na estetykę i użyteczność strony, co jest istotne dla utrzymania uwagi użytkowników.

Pytanie 30

Które polecenie należy zastosować w programie do tworzenia grafiki wektorowej, aby uzyskać efekt widoczny na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Zawijanie tekstu.
B. Ramka tekstu akapitowego.
C. Dopasuj tekst do ścieżki.
D. Użyj inicjału wpuszczanego.
Efekt przedstawiony na ilustracji można uzyskać wyłącznie za pomocą funkcji "Dopasuj tekst do ścieżki" w programach do grafiki wektorowej, takich jak CorelDRAW czy Adobe Illustrator. Ta technika pozwala na wpisanie tekstu wzdłuż dowolnej krzywej lub kształtu, dzięki czemu litery układają się zgodnie z konturem obiektu – na przykład strzałki, jak tutaj. W praktyce jest to bardzo przydatne przy projektowaniu logotypów, nietypowych nagłówków czy elementów identyfikacji wizualnej, gdzie zależy nam na estetycznym i nieszablonowym rozmieszczeniu tekstu. Z mojej perspektywy, to jedno z bardziej kreatywnych narzędzi – daje sporo swobody i pozwala wyróżnić projekty. W branży przyjęło się, żeby tekst na ścieżce był czytelny i dobrze kontrastował z tłem, a sama ścieżka nie była zbyt skomplikowana, bo wtedy tekst może się zniekształcać. Często używa się tego triku też przy tworzeniu etykiet, okrągłych pieczęci czy nawet kompozycji typograficznych w reklamie. Jeśli chcesz rozwijać się jako grafik, warto eksperymentować z różnymi ścieżkami i typografiami – to daje super efekty i praktyczne umiejętności na rynku.

Pytanie 31

Materiał cyfrowy do modelowania 3D można pozyskać z rzeczywistego przedmiotu przez wykonanie

A. wektoryzacji bitmapy z zastosowaniem efektu 3D.
B. animowania 3D.
C. stylizacji bitmapy bryłą 3D.
D. skanowania 3D.
Patrząc na wszystkie wymienione odpowiedzi, widać, że łatwo się pomylić, szczególnie jeśli ktoś dopiero zaczyna przygodę z modelowaniem 3D. Wiele osób myli animowanie 3D z tworzeniem modelu – tymczasem animowanie polega raczej na wprawianiu w ruch gotowych już modeli, a nie na ich cyfrowym pozyskiwaniu z fizycznych obiektów. To trochę jakby pomylić reżyserię filmu z budową scenografii – oba procesy są potrzebne, ale zupełnie inne. Stylizacja bitmapy bryłą 3D też brzmi kusząco, bo przecież można nakładać tekstury czy stosować mapowanie, ale to zupełnie inny etap pracy – chodzi tutaj o nadawanie charakteru już istniejącej grafice, nie o konwersję rzeczywistego przedmiotu do postaci cyfrowej. Podobnie z wektoryzacją bitmapy z efektem 3D – wektoryzacja to proces zamiany grafiki rastrowej na wektorową, a efekty 3D to jedynie wizualizacja, nie faktyczne tworzenie modelu przestrzennego na podstawie rzeczywistego obiektu. Typowym błędem jest traktowanie tych technik jako zamienników skanowania – niestety, żadne z nich nie pozwala automatycznie odtworzyć precyzyjnej geometrii realnej rzeczy w świecie cyfrowym. Branżowe standardy jasno wskazują, że skanowanie 3D to obecnie jedyna metoda pozwalająca na szybkie, dokładne i wieloaspektowe przeniesienie obiektu do formatu cyfrowego, z zachowaniem szczegółów, proporcji i często także tekstur. Warto pamiętać, że choć reszta technik jest bardzo przydatna w pracy z grafiką, to mają zupełnie inne przeznaczenie i nie zastąpią skanera w digitalizacji przedmiotów fizycznych.

Pytanie 32

Czym jest mapa witryny internetowej?

A. umożliwia sprawdzenie kaskadowych arkuszy stylów pod kątem zgodności z normą CSS
B. prezentuje w skrótowy i przejrzysty sposób organizację podstron
C. umożliwia wyszukiwanie błędów w kodzie strony
D. ilustruje schemat zawierający grafiki umieszczone na stronie
Mapa witryny internetowej, znana również jako sitemap, to narzędzie, które pomaga użytkownikom oraz wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę serwisu. Odpowiedź 4 jest poprawna, ponieważ mapa witryny prezentuje hierarchię podstron w sposób zwięzły i intuicyjny, co ułatwia nawigację zarówno dla ludzi, jak i robotów indeksujących. Umożliwia to szybkie odnalezienie treści oraz poprawia dostępność strony. Praktyczne zastosowanie mapy witryny obejmuje jej integrację z plikami XML, które są wykorzystywane przez wyszukiwarki do efektywnego skanowania stron. Standardy, takie jak Google Search Console, podkreślają znaczenie posiadania mapy witryny do optymalizacji SEO, ponieważ poprawia to widoczność w wynikach wyszukiwania. Dobrą praktyką jest regularne aktualizowanie mapy witryny, aby odzwierciedlała zmiany w treści, co zwiększa szansę na szybsze indeksowanie nowych lub zmodyfikowanych podstron.

Pytanie 33

Linie prowadzące na zamieszczonym obrazie wskazują na kompozycję

Ilustracja do pytania
A. według zasady złotej spirali
B. asymetryczną
C. według zasady trójpodziału
D. symetryczną
Linie wiodące na zdjęciu wyznaczają kompozycję symetryczną, w której centralny punkt znajduje się na osi symetrii biegnącej przez środek kadru. W takim układzie elementy po lewej i prawej stronie są zrównoważone wizualnie, co nadaje zdjęciu harmonijny i uporządkowany wygląd. Kompozycja symetryczna jest szczególnie skuteczna w fotografii architektury, ponieważ podkreśla rytm i powtarzalność elementów, takich jak kolumny i łuki. W tym przypadku linie wiodące, biegnące równolegle od przodu ku centrum, prowadzą wzrok widza w kierunku centralnego punktu – popiersia na końcu korytarza.

Pytanie 34

Który z programów nie jest odpowiedni do tworzenia kolaży z zestawu zdjęć?

A. Shape Collage
B. Corel Paint Shop Pro
C. Adobe Photoshop
D. Prezi
Adobe Photoshop, Shape Collage i Corel Paint Shop Pro to programy, które są doskonale przystosowane do tworzenia kolaży ze zdjęć, a wybór ich do takich zastosowań wynika z ich zaawansowanych funkcji edycyjnych. Adobe Photoshop, jako standard w branży graficznej, oferuje obsługę warstw, maski, filtry oraz wiele narzędzi do precyzyjnej edycji obrazów. To pozwala użytkownikowi na twórcze komponowanie zdjęć w dowolny sposób, co jest kluczowe przy projektowaniu kolaży. Tego typu oprogramowanie umożliwia również eksport gotowych projektów w różnych formatach, co jest istotne z punktu widzenia dystrybucji i dalszej obróbki. Shape Collage to narzędzie bezpośrednio skoncentrowane na tworzeniu kolaży, które automatycznie generuje kompozycje na podstawie zadanej liczby zdjęć oraz wybranego kształtu. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownicy mogą szybko uzyskać satysfakcjonujące rezultaty. Corel Paint Shop Pro również posiada funkcje edycyjne, które pozwalają na łączenie zdjęć i stosowanie efektów, co czyni go użytecznym narzędziem do kolażu. Zrozumienie różnic między tymi programami a Prezi, które z kolei jest narzędziem do tworzenia interaktywnych prezentacji, jest kluczowe w kontekście efektywnego wykorzystania technologii w praktyce. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji prezentacyjnych z edycyjnymi, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków na temat zastosowania tych narzędzi.

Pytanie 35

Podaj nazwę pliku, w którym zapisano ścieżkę dźwiękową przeznaczoną do użycia w prezentacji multimedialnej?

A. *.svg
B. *.ai
C. *.pdf
D. *.wav
Odpowiedź *.wav jest poprawna, ponieważ jest to format pliku audio powszechnie używany do przechowywania wysokiej jakości dźwięku. Pliki w formacie WAV są uncompressed, co oznacza, że zachowują pełną jakość oryginalnego nagrania, co czyni je idealnym wyborem dla prezentacji multimedialnych. W przypadku projektów, w których dźwięk odgrywa kluczową rolę, jak na przykład w prezentacjach edukacyjnych, filmach czy grach, wykorzystanie formatu WAV pozwala na uzyskanie najlepszej jakości dźwięku. Dodatkowo, wiele programów do tworzenia prezentacji, takich jak Microsoft PowerPoint, obsługuje pliki WAV, co ułatwia integrację dźwięku z wizualnymi materiałami. Z perspektywy branżowej, stosowanie standardowych formatów plików, takich jak WAV, jest dobre praktyką, ponieważ zapewnia kompatybilność z różnymi systemami operacyjnymi i odtwarzaczami dźwięku, co jest kluczowe w kontekście dostępu i prezentacji treści multimedialnych.

Pytanie 36

W aplikacji Stempel programu Adobe Photoshop (Windows) próbka jest pobierana po naciśnięciu klawisza

A. Ctrl
B. Shift
C. Alt
D. Delete
Odpowiedzi Delete, Ctrl i Shift są związane z innymi funkcjami w programie Photoshop, ale nie odnoszą się do konkretnego zadania pobierania próbki za pomocą narzędzia Stempel. Klawisz Delete jest zazwyczaj używany do usuwania zaznaczonego obiektu lub warstwy, co w kontekście edycji graficznej nie ma nic wspólnego z pobieraniem próbek. Użytkownicy mogą mylić jego funkcję z procesem edycji, jednak często prowadzi to do nieporozumień, ponieważ nie każdy element w Photoshopie można usunąć bez konsekwencji. Klawisz Ctrl, używany do wielu skrótów klawiszowych, takich jak kopiowanie (Ctrl+C) czy wklejanie (Ctrl+V), również nie jest odpowiedni w kontekście próbkowania kolorów czy tekstur. Jego funkcje związane są bardziej z zarządzaniem zawartością niż z samym procesem pobierania próbek w edycji graficznej. Z kolei klawisz Shift, który zazwyczaj umożliwia zachowanie proporcji przy skalowaniu obiektów lub dodawaniu do zaznaczenia, także nie ma zastosowania w kontekście klonowania czy tworzenia próbek. Użytkownicy mogą czasami myśleć, że klawisze modyfikujące mają podobne funkcje, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy klawisz w programie Photoshop ma swoje specyficzne zastosowanie, a ich nieprawidłowe użycie może prowadzić do frustracji i błędów w procesie edycji. Zrozumienie i znajomość tych skrótów klawiszowych jest kluczowe dla efektywności pracy w Photoshopie.

Pytanie 37

Aby poprawić osłabioną dominującą barwę cyfrowego obrazu, należy odpowiednio ustawić

A. jasności
B. rozdzielczości
C. balans bieli
D. ekspozycji
Balans bieli to kluczowy parametr w fotografii cyfrowej, który wpływa na odwzorowanie kolorów w obrazach. Jego prawidłowe ustawienie jest niezbędne do eliminacji niepożądanych odcieni, które mogą pojawiać się w wyniku różnorodnych źródeł światła. Na przykład, światło żarowe ma ciepły, pomarańczowy odcień, podczas gdy światło fluorescencyjne ma chłodniejszy, zielonkawy odcień. Ustawiając balans bieli odpowiednio do warunków oświetleniowych, możemy uzyskać bardziej naturalne i wierne odwzorowanie kolorów. W praktyce, korzystając z opcji automatycznego balansu bieli w aparacie lub kamery, można w wielu sytuacjach uzyskać zadowalające rezultaty. Dobrą praktyką jest również ręczne dostosowywanie balansu bieli, aby uzyskać pożądany efekt artystyczny lub skorygować dominujące odcienie. To podejście jest stosowane przez profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad kolorystyką swoich zdjęć. Wiedza na temat balansu bieli jest nie tylko użyteczna w fotografii, ale także w postprodukcji, gdzie programy do edycji zdjęć oferują zaawansowane narzędzia do korekcji kolorów.

Pytanie 38

Jaki skrót odnosi się do ujednoliconego formatu adresowania wszystkich zasobów w sieci (informacji, danych, usług)?

A. IMAP
B. URL
C. IP
D. FTP
URL, czyli Uniform Resource Locator, to standardowy format adresowania zasobów internetowych, który pozwala na jednoznaczne identyfikowanie lokalizacji danych, informacji oraz usług w sieci. Każdy URL składa się z kilku kluczowych elementów, takich jak schemat (np. http, https), domena (np. www.example.com), oraz opcjonalne ścieżki i parametry, które wskazują konkretny zasób. Przykładem zastosowania URL jest wykorzystanie go w przeglądarkach internetowych, gdzie użytkownik wpisuje adres strony, co skutkuje nawiązaniem połączenia z serwerem i wyświetleniem żądanej zawartości. URL jest fundamentalnym elementem technologii WWW i jest zgodny z definicjami zawartymi w standardach IETF, takich jak RFC 3986. Jako kluczowy element sieci, URL jest również szeroko stosowany w API, gdzie umożliwia dostęp do zasobów serwerów, co czyni go niezbędnym narzędziem w programowaniu i integracji systemów.

Pytanie 39

Sprzętem, który umożliwia rejestrację dźwięków, jest

A. analogowy aparat fotograficzny
B. skaner bębnowy
C. skaner płaski
D. cyfrowa kamera wideo
Cyfrowa kamera wideo to urządzenie, które nie tylko rejestruje obraz, ale również umożliwia nagrywanie dźwięku. Działa na zasadzie konwersji sygnałów analogowych na sygnały cyfrowe, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości nagrań audio i wideo. W kontekście produkcji filmowej, telewizyjnej czy w aplikacjach internetowych, cyfrowe kamery wideo są standardem, ponieważ oferują zaawansowane funkcje takie jak automatyczna korekcja kolorów, stabilizacja obrazu oraz możliwość podłączenia zewnętrznych mikrofonów, co znacząco poprawia jakość dźwięku. Przykładem zastosowania może być realizacja materiałów promocyjnych lub relacji z wydarzeń, gdzie jakość dźwięku jest kluczowym elementem. Warto również zauważyć, że standardy takie jak AVCHD czy MP4, w których nagrywane są materiały, są szeroko akceptowane w branży mediów i rozrywki, co czyni cyfrowe kamery wideo idealnym wyborem dla profesjonalistów.

Pytanie 40

Jaki kolor będą miały teksty akapitów utworzone na podstawie przedstawionego arkusza stylów?
<style>
p{color: yellow;}
p{color: black;}
p{color: red;}
</style>

A. Żółty.
B. Zielony.
C. Czarny.
D. Czerwony.
Wybór koloru tekstu jako 'Żółty', 'Czarny' lub 'Zielony' opiera się na nieporozumieniu dotyczącym działania arkuszy stylów CSS oraz zasady kaskadowości. W kontekście CSS, każde wystąpienie reguły stylów dla danego elementu może potencjalnie wpływać na ostateczny wygląd. Problem pojawia się, gdy nie uwzględniamy faktu, że CSS stosuje reguły w kolejności ich występowania. Jeśli na przykład w arkuszu stylów wcześniej zdefiniowano kolor czarny, a następnie dodano regułę na kolor czerwony, to ostateczny kolor tekstu będzie czerwony, a nie czarny. Typowym błędem jest zakładanie, że reguły są równoważne, co prowadzi do fałszywych wniosków o kolorze tekstu. Warto również zauważyć, że w praktyce zastosowanie kolorów powinno być zgodne z zasadami dostępności, aby zapewnić, że tekst jest czytelny dla wszystkich użytkowników, w tym osób z zaburzeniami widzenia. Dlatego dobieranie kolorów wymaga staranności i zrozumienia, jak różne style mogą wpływać na postrzeganie treści. Wiedza na temat kaskadowości oraz nadrzędności selektorów jest niezbędna do skutecznego projektowania stron i zarządzania ich wyglądem.