Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 20:35
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 20:46

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Odporność paliwa do silników z zapłonem iskrowym na niekontrolowany samozapłon wyraża liczba

A. propanowa
B. metanowa
C. oktanowa
D. cetanowa
Metanowa, cetanowa oraz propanowa to odpowiedzi, które nie odnoszą się do definiowanej w pytaniu właściwości paliwa w kontekście silników z zapłonem iskrowym. Liczba metanowa odnosi się do paliw gazowych, takich jak metan, i nie ma zastosowania w silnikach benzynowych, gdzie kluczowe jest zapobieganie samozapłonowi. Z kolei liczba cetanowa dotyczy paliw do silników z zapłonem samoczynnym, takich jak olej napędowy, co jest kompletnie innym zagadnieniem, gdyż silniki te działają na zasadzie kompresji, co nie wymaga wysokiej liczby oktanowej. Propan, jako paliwo gazowe, również nie jest odpowiednie dla silników z zapłonem iskrowym, a jego liczba nie ma związku z odpornością na samozapłon w tym kontekście. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to pomylenie zasad działania różnych typów silników oraz ich odpowiednich paliw. Dobrą praktyką jest zrozumienie specyfiki każdego paliwa oraz jego zastosowań, co pozwala uniknąć nieporozumień w tematyce inżynierii mechanicznej i motoryzacyjnej.

Pytanie 2

Klient, który oddaje pojazd do serwisu, zgłosił problem z mechanizmem wycieraczek przedniej szyby. W pierwszej kolejności elektromechanik zajmujący się naprawą powinien

A. zweryfikować bezpiecznik mechanizmu wycieraczek
B. sprawdzić ciągłość instalacji elektrycznej zasilającej mechanizm wycieraczek
C. przeprowadzić wymianę silniczka mechanizmu wycieraczek
D. dokonać kontroli styków włącznika wycieraczek przedniej szyby
Podejście polegające na wymianie silniczka mechanizmu wycieraczek bez wcześniejszego zbadania innych potencjalnych przyczyn niesprawności jest niewłaściwe i niezgodne z metodologią diagnostyki. Silniczek może działać sprawnie, ale problem może tkwić w zasilaniu elektrycznym, w tym w uszkodzonym bezpieczniku, który nie pozwala na przepływ prądu. Wymiana komponentu bez uprzedniego potwierdzenia jego faktycznego uszkodzenia prowadzi do niepotrzebnych wydatków i czasochłonnych napraw. Kontrola styków włącznika wycieraczek czy ciągłości instalacji elektrycznej mogą również być przydatne, ale powinny one następować po weryfikacji najprostszej przyczyny, jaką jest uszkodzenie bezpiecznika. Należy pamiętać, że diagnostyka powinna opierać się na schematach i zasadzie eliminacji, co oznacza, że najpierw sprawdzamy najbardziej oczywiste i najprostsze przyczyny, a dopiero później przechodzimy do bardziej złożonych. Niezastosowanie się do tej zasady może prowadzić do błędnych ustaleń oraz frustrującego procesu naprawy, co jest wysoce nieefektywne w kontekście pracy warsztatów samochodowych.

Pytanie 3

Co należy zrobić z urządzeniami pirotechnicznymi pojazdu samochodowego po jego skasowaniu?

A. sprasować, a potem przetopić
B. poddać recyklingowi energetycznemu
C. zutylizować w kwasie solnym
D. dezaktywować
Dezaktywacja urządzeń pirotechnicznych w samochodach po ich kasacji to naprawdę ważny krok, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Te urządzenia, takie jak poduszki powietrzne czy zapalniki, mogą być naprawdę niebezpieczne, zwłaszcza dla osób, które zajmują się demontażem. Muszą być odpowiednio dezaktywowane przed ich usunięciem. Na tym etapie specjalistyczne zespoły techniczne odłączają źródła energii i stosują różne procedury, by nie dać szans na przypadkowe uruchomienie tych systemów. Moim zdaniem, dobre praktyki w tej dziedzinie to te normy ISO dotyczące bezpieczeństwa w motoryzacji, które sugerują, że warto przeprowadzać dokładną ocenę ryzyka przed rozpoczęciem recyklingu czy utylizacji pojazdów. Te wszystkie działania są szczególnie ważne, bo chodzi tu nie tylko o zdrowie pracowników branży złomowej, ale też o ochronę środowiska. Właściwie przeprowadzona dezaktywacja zmniejsza ryzyko wypadków i pomaga lepiej zarządzać odpadami pirotechnicznymi.

Pytanie 4

Dokument ten dotyczy technologii naprawy;

A. określający faktyczne zużycie części zamiennych w trakcie naprawy
B. informujący pracownika o koszcie danej operacji naprawczej
C. podający rzeczywisty czas pracy mechanika
D. zawierający wykaz wszystkich czynności naprawczych
Karta technologiczna naprawy jest kluczowym dokumentem w procesie serwisowania pojazdów, ponieważ zawiera szczegółowy spis wszystkich operacji naprawczych, które są niezbędne do przeprowadzenia na danym pojeździe. Dzięki temu mechanic może dokładnie śledzić, jakie prace zostały wykonane oraz jakie czynności są jeszcze do zrealizowania. Przykładowo, podczas naprawy skrzyni biegów, karta technologiczna może zawierać takie operacje jak demontaż, czyszczenie, wymiana uszczelek, czy ponowny montaż. Umożliwia to nie tylko skuteczne zarządzanie czasem pracy, ale także pozwala na dokładne oszacowanie kosztów naprawy. W praktyce, dobra karta technologiczna wpływa na efektywność procesu serwisowego oraz zadowolenie klientów, ponieważ zapewnia przejrzystość działań i umożliwia mechanikom przestrzeganie ustalonych standardów jakości. Używanie kart technologicznych jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością w serwisach samochodowych, co dodatkowo podkreśla ich znaczenie w codziennej pracy warsztatu.

Pytanie 5

Zanim pracownik warsztatu przystąpi do podpisania zlecenia, w trakcie wstępnej diagnozy pojazdu może odbyć jazdę próbną jedynie

A. na drodze niepublicznej
B. z kierownikiem serwisu
C. na drogach publicznych
D. w obecności właściciela
Dobra odpowiedź to ta, która mówi, że pracownik warsztatu powinien pojechać na jazdę próbną z właścicielem pojazdu. To jest naprawdę ważne dla bezpieczeństwa i zgodności z przepisami, bo obie strony – warsztat i klient – powinny być chronione. Kiedy właściciel jest obecny, można od razu rozmawiać o tym, co się dzieje z samochodem, co zwiększa przejrzystość całego procesu. Na przykład, jeśli podczas jazdy coś się zepsuje, właściciel może natychmiast zareagować i powiedzieć, co myśli. To w gruncie rzeczy świetna praktyka w branży motoryzacyjnej, gdzie komunikacja i bezpieczeństwo to podstawa. No i tak naprawdę, obecność właściciela pomaga szybciej rozwiązywać problemy, bo może być na miejscu i wspierać pracownika w ocenie, jak działa pojazd.

Pytanie 6

Hybrydowy napęd w pojeździe oznacza użycie silnika

A. spalinowego oraz elektrycznego
B. z zapłonem samoczynnym
C. elektrycznego
D. z zapłonem iskrowym
Napęd hybrydowy w samochodach to coś fajnego, bo łączy silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu mamy lepsze zużycie paliwa i mniej spalin, co jest super dla środowiska. Coraz więcej aut korzysta z tej technologii, żeby zmniejszyć swój wpływ na naturę. Weźmy na przykład Toyotę Priusa czy Hondę Insight – te modele mogą jeździć na elektryczności lub bencynie, co jest przydatne w różnych sytuacjach. Często spełniają też surowsze normy Euro dotyczące emisji, więc są dobrym wyborem zarówno dla producentów, jak i dla nas, konsumentów. W miastach, gdzie są ograniczenia dla spalinowych aut, hybrydy mogą jeździć na prądzie i zeroemisyjnie, co daje im przewagę. Takie rozwiązania to przyszłość, moim zdaniem.

Pytanie 7

Jaką minimalną przepuszczalność musi mieć szyba czołowa, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 80%
B. 85%
C. 75%
D. 70%
Wybór odpowiedzi 80%, 75% czy 85% wynika z powszechnego błędnego założenia, że wyższa przepuszczalność szkła jest korzystniejsza. Kluczowym aspektem jest jednak to, że przepuszczalność szyby czołowej powinna mieścić się w określonym zakresie, a nie przekraczać go. Przepuszczalność na poziomie 80% czy 85% może być teoretycznie korzystna z perspektywy wizualnej, ale w rzeczywistości takie wartości nie są wymagane, ponieważ mogą wprowadzać kierowców w błąd co do rzeczywistych przepisów. Zbyt wysoka przepuszczalność może również prowadzić do problemów z odbiciem światła, co w nocy czy w trudnych warunkach atmosferycznych może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Ponadto, w przypadku stosowania nieprzepisowych szyb, kierowca naraża się na konsekwencje prawne, a także ryzykuje własnym bezpieczeństwem oraz bezpieczeństwem innych uczestników ruchu. Zrozumienie wymogów dotyczących przepuszczalności szyb czołowych jest kluczowe dla właściwego doboru materiałów używanych w pojazdach, co wpływa nie tylko na przestrzeganie przepisów, ale również na ogólny komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właściwe podejście do tego aspektu regulacji prawnych powinno być oparte na rzetelnej wiedzy i zrozumieniu, a nie na domysłach.

Pytanie 8

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Stacja kontroli technicznej pojazdów
B. Hala lakiernicza
C. Hala naprawcza
D. Diagnostyka pojazdów
Stacja kontroli pojazdów jest miejscem, w którym przeprowadzane są badania techniczne pojazdów, a nie ich naprawy. Głównym celem stacji kontroli jest ocena stanu technicznego pojazdu oraz zapewnienie, że spełnia on wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Na stacji kontroli pracownicy przeprowadzają szczegółowe inspekcje, takie jak testy hamulców, sprawdzanie oświetlenia, emisji spalin oraz innych kluczowych parametrów. Na przykład, podczas badania technicznego samochodu osobowego, mechanik sprawdza nie tylko stan mechaniczny, ale również systemy elektroniczne pojazdu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, stacje kontroli pojazdów nie są uprawnione do wykonywania napraw, co zapewnia obiektywność i neutralność przeprowadzanych badań. To podejście odpowiada standardom europejskim, które kładą nacisk na bezpieczeństwo i odpowiedzialność w obszarze motoryzacyjnym.

Pytanie 9

Jakim gazem napełniony jest amortyzator gazowy?

A. Powietrzem
B. Helem
C. Azotem
D. Argonem
Heł, powietrze i argon są niewłaściwymi odpowiedziami w kontekście wypełnienia amortyzatorów gazowych. Hel, mimo że jest gazem o niewielkiej gęstości, ma ograniczone zastosowanie w amortyzatorach z powodu wysokiej ceny oraz niskiej rozpuszczalności w cieczy, co może prowadzić do trudności w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia. Powietrze jako gaz nie zapewnia stabilności ciśnienia w amortyzatorach, co jest kluczowe dla ich działania. Głównym problemem z używaniem powietrza jest jego zawartość wody oraz zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do korozji i osłabienia materiałów. Powietrze może również tworzyć pianę z olejem, co znacząco obniża efektywność tłumienia. Z kolei argon, choć jest gazem obojętnym i wykazuje podobne właściwości chemiczne do azotu, jest znacznie droższy i rzadziej stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Stosowanie jakiegokolwiek innego gazu niż azot w amortyzatorach prowadzi do problemów z wydajnością, bezpieczeństwem oraz trwałością, co jest niezgodne z praktykami uznawanymi w branży motoryzacyjnej i standardami jakość, takimi jak ISO 9001. Dlatego wybór azotu jako gazu wypełniającego amortyzatory jest podstawą skutecznych rozwiązań inżynieryjnych w zakresie systemów zawieszenia.

Pytanie 10

Rodzaj wynagrodzenia dla pracownika uzależniony od ilości wyprodukowanych dóbr lub świadczonych usług w danym okresie, to forma

A. prowizyjna
B. czasowa
C. akordowa
D. premiowa
Forma wynagradzania akordowego jest bezpośrednio związana z wydajnością pracownika, co oznacza, że wynagrodzenie jest uzależnione od ilości produktów lub usług, które pracownik zrealizował w określonym czasie. W praktyce, akordowe płace są powszechnie stosowane w przemyśle produkcyjnym, gdzie pracownicy są wynagradzani za każdy wyprodukowany element, co stymuluje ich do zwiększenia efektywności. Przykładowo, w zakładzie produkcyjnym, osoba obsługująca linię montażową może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za każdą wykonaną jednostkę ponad ustaloną normę. Tego rodzaju rozwiązania są zgodne z zasadami zarządzania wydajnością i motywacji w pracy, ponieważ zachęcają pracowników do osiągania lepszych wyników bezpośrednio przekładających się na ich wynagrodzenie. Warto zauważyć, że akordowa forma wynagradzania powinna być dobrze zdefiniowana i sprawiedliwa, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić motywację do pracy.

Pytanie 11

Dokumentem wymaganym do przygotowania zlecenia serwisowego jest

A. dowód rejestracyjny
B. polisa OC
C. dowód tożsamości
D. polisa AC
Dowód rejestracyjny jest kluczowym dokumentem wymaganym do sporządzenia zlecenia serwisowego, ponieważ zawiera podstawowe informacje o pojeździe, takie jak jego marka, model, numer VIN oraz dane właściciela. Te informacje są niezbędne do identyfikacji pojazdu i przeprowadzenia wszelkich prac serwisowych. W praktyce, podczas składania zlecenia, serwis musi zweryfikować, czy dany pojazd jest zarejestrowany oraz czy jego stan prawny pozwala na wykonanie usługi. Dodatkowo, znajomość danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym jest istotna w kontekście gwarancji i serwisowania pojazdów, ponieważ różne modele mogą mieć różne wymagania dotyczące części zamiennych oraz procedur naprawczych. W przemyśle motoryzacyjnym, przestrzeganie tych standardów jest kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości usług i zadowolenia klientów.

Pytanie 12

Podczas przyjmowania samochodu do serwisu, klient zgłasza drżenie kierownicy występujące przy określonych prędkościach. Aby przeprowadzić diagnozę, należy przede wszystkim sprawdzić

A. sprawność układu hamulcowego
B. luzy w układzie kierowniczym
C. sprawność amortyzatorów
D. wyrównoważenie kół
Luzy w układzie kierowniczym mogą prowadzić do nieprecyzyjnego prowadzenia pojazdu, ale nie są bezpośrednią przyczyną drgań przy określonych prędkościach. Jeśli w układzie kierowniczym występują luzy, objawy zazwyczaj manifestują się jako trudności w utrzymaniu kierunku jazdy, a nie jako drgania. Z kolei sprawność amortyzatorów jest istotna dla stabilności pojazdu, jednak ich uszkodzenie najczęściej objawia się nierównym zużyciem opon lub nadmiernym przechyłem nadwozia w zakrętach, a nie drganiami kierownicy. Niewłaściwie działający układ hamulcowy mógłby wpływać na stabilność pojazdu przy hamowaniu, ale nie jest bezpośrednią przyczyną drgań kierownicy przy stałych prędkościach. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, to pomylenie objawów z przyczynami. W praktyce, aby prawidłowo zdiagnozować źródła problemu, warto skoncentrować się na specyfice zgłaszanych objawów, co wymaga solidnej wiedzy technicznej oraz umiejętności analizy danych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdów.

Pytanie 13

Które z wymienionych skrótów odnosi się do systemu wspomagania hamowania (zwiększenie siły hamowania)?

A. BAS
B. ASR
C. ABS
D. ESP
ESP (Electronic Stability Program) to system, który monitoruje i stabilizuje tor jazdy pojazdu, zapobiegając poślizgom. Jego zasadniczym celem jest utrzymanie pojazdu na zadanej ścieżce, co osiąga się poprzez automatyczne hamowanie poszczególnych kół, gdy wykryje on utratę przyczepności. Chociaż ESP ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa, jego funkcja nie polega na wzmacnianiu siły hamowania, lecz na stabilizacji pojazdu w trudnych warunkach. ASR (Anti-Slip Regulation) to system zapobiegający poślizgowi kół napędowych poprzez ograniczenie mocy silnika lub hamowanie kół, gdy wykryje on utratę przyczepności, co również nie ma związku z asystowaniem w hamowaniu. ABS (Anti-lock Braking System) to system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala kierowcy na zachowanie kontroli nad pojazdem. Podczas gdy ABS znacząco poprawia bezpieczeństwo hamowania, nie wzmacnia on siły hamowania, lecz raczej zapobiega jego utracie w wyniku zablokowania kół. Zrozumienie różnicy między tymi systemami jest kluczowe, ponieważ prowadzi do często popełnianych błędów w interpretacji ich funkcji. Wybierając pojazd, warto zwracać uwagę na to, jakie systemy bezpieczeństwa są w nim zainstalowane, oraz jak każdy z tych systemów wpływa na ogólne bezpieczeństwo jazdy. Właściwe zrozumienie tych technologii może znacząco wpłynąć na świadome podejmowanie decyzji podczas zakupu samochodu oraz użytkowania go w codziennym życiu.

Pytanie 14

Analizując przyczyny nieprawidłowego zachowania pojazdu podczas jazdy - zbaczanie w jedną stronę - należy na początku zweryfikować

A. zbieżność kół
B. ciśnienie w ogumieniu
C. wyważenie kół
D. kąt pochylenia koła
Odpowiedź dotycząca ciśnienia w ogumieniu jest poprawna, ponieważ niewłaściwe ciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów, dla których pojazd może ściągać w jedną stronę. Niskie ciśnienie w jednym z kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz zmieniać sposób, w jaki pojazd reaguje na manewry kierownicą. W praktyce, podczas rutynowych przeglądów technicznych, zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Należy pamiętać, że ciśnienie powinno być kontrolowane na zimnych oponach, aby uzyskać dokładne wyniki. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie ma wpływ na efektywność paliwową pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi utrzymania pojazdów. Odpowiednie wartości ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu oraz na etykietach umieszczonych na drzwiach kierowcy lub w schowku. Przykładem praktycznym jest sytuacja, w której kierowca zauważa, że samochód ściąga w lewo. Po sprawdzeniu ciśnienia okazuje się, że lewe koło ma znacznie niższe ciśnienie niż prawe, co po napompowaniu do właściwego poziomu rozwiązuje problem.

Pytanie 15

W przypadku stwierdzenia niebezpiecznego wzrostu temperatury silnika, pracownik powinien przede wszystkim zweryfikować

A. zanieczyszczenie chłodnicy
B. poziom płynu chłodniczego
C. działanie pompy cieczy
D. działanie termostatu
Sprawdzanie zanieczyszczenia chłodnicy, działania pompy cieczy oraz funkcjonowania termostatu, choć istotne, nie powinno być pierwszym krokiem w przypadku stwierdzenia nadmiernego nagrzewania się silnika. Przyczyną przegrzewania silnika najczęściej jest niewłaściwy poziom płynu chłodniczego. Zanieczyszczenie chłodnicy, na przykład osadami i rdzą, może ograniczać przepływ powietrza i skuteczność odprowadzania ciepła, ale jeśli poziom płynu jest niski, problem ten może być pomijany. Działanie pompy cieczy jest również istotne, ponieważ zapewnia krążenie płynu chłodniczego, ale zanim podejmie się decyzję o jej sprawdzeniu, konieczne jest potwierdzenie, że płyn w ogóle istnieje w odpowiedniej ilości. Z kolei termostat reguluje przepływ płynu chłodniczego przez silnik, co ma znaczenie dla utrzymania optymalnej temperatury pracy. Jednak w sytuacji, gdy silnik się przegrzewa, bardziej logiczne jest najpierw upewnić się, że w układzie chłodzenia jest wystarczająca ilość płynu. Zatem, skupienie się na sprawdzeniu płynu przed analizowaniem innych elementów to niezbędna zasada, aby uniknąć zbędnych kosztów i czasu poświęconego na naprawy. Ignorowanie tego kroku prowadzi do mylnych wniosków i może opóźnić diagnozę problemu, co w efekcie może skutkować poważniejszymi uszkodzeniami silnika.

Pytanie 16

Aby dostosować poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, specjalista z warsztatu winien użyć

A. mikrometru
B. miernika cyfrowego
C. wskaźnika zegarowego
D. suwmiarki
Czujnik zegarowy to narzędzie, które jest bardzo precyzyjne i używa się go do mierzenia odchyleń liniowych. Może być użyty w różnych mechanikach, ale do regulacji poziomu paliwa w gaźniku wcale się nie nadaje. Miernik elektroniczny, chociaż jest przydatny w pomiarach, nie da nam informacji o wymiarach fizycznych, które są kluczowe do ustawienia poziomu paliwa. Mikrometr z kolei jest dobry do mierzenia bardzo małych wymiarów, ale w przypadku gaźnika, gdzie potrzebne są większe odległości, to nie jest najlepsze narzędzie. Wiele osób popełnia błąd myślowy, myśląc, że jakiekolwiek precyzyjne narzędzie pomiarowe wystarczy do wszystkiego. W rzeczywistości każde narzędzie ma swoje konkretne zastosowanie. Jak wybierzemy złe narzędzie, to możemy pomylić się w pomiarach, a to przy regulacji poziomu paliwa mogłoby spowodować naprawdę poważne problemy z działaniem silnika. Dlatego dobrze jest znać odpowiednie narzędzia do różnych zadań, co podkreśla znaczenie technicznej wiedzy w pracy mechanika.

Pytanie 17

Całkowity zakres oceny technicznej pojazdu samochodowego, który posiada instalację gazową, w stacji kontroli pojazdów obejmuje działania

A. jedynie dodatkowej oceny technicznej związanej z instalacją gazową
B. wyłącznie okresowej oceny technicznej
C. okresowej oceny technicznej oraz dodatkowe dotyczące instalacji gazowej
D. dotyczące badania zbiornika gazu oraz okresowej oceny technicznej
Odpowiedź wskazująca na konieczność przeprowadzenia zarówno okresowego badania technicznego, jak i dodatkowego badania dotyczącego instalacji gazowej jest prawidłowa ze względu na obowiązujące przepisy prawa oraz standardy techniczne. Przepisy te wymagają, aby pojazdy z instalacją gazową były poddawane szczegółowej inspekcji, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i sprawność. Okresowe badanie techniczne pojazdu obejmuje kontrolę wszystkich kluczowych elementów, takich jak układ hamulcowy, zawieszenie, czy układ kierowniczy, a także analizę spalin. Dodatkowe badanie gazowe koncentruje się na ocenie stanu instalacji LPG/CNG, w tym kontrolę szczelności zbiorników oraz przewodów gazowych, co jest kluczowe dla uniknięcia awarii i zagrożeń pożarowych. Przykład praktyczny: jeśli właściciel pojazdu z instalacją gazową planuje podróż na dłuższą trasę, powinien upewnić się, że zarówno okresowe badanie, jak i badanie instalacji gazowej są aktualne, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu. Warto pamiętać, że regularne przeglądy techniczne są nie tylko wymogiem prawnym, ale także działaniem na rzecz własnego bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy.

Pytanie 18

Przyczyną zatarcia łożysk turbosprężarki może być

A. nadmierne obroty sprężarki
B. użycie paliwa o gorszej jakości
C. niewystarczający poziom płynu chłodzącego
D. wybór niewłaściwego oleju silnikowego
Zastosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego może prowadzić do zatarcia się łożysk turbosprężarki z kilku kluczowych powodów. Olej silnikowy pełni fundamentalną rolę w smarowaniu, chłodzeniu i ochronie komponentów silnika. W przypadku turbosprężarki, szczególnie istotne jest, aby olej charakteryzował się odpowiednimi właściwościami, takimi jak lepkość, temperatura, stabilność oksydacyjna oraz odporność na wysokie temperatury. Wybór oleju o niewłaściwej lepkości może skutkować niewystarczającym smarowaniem, co z kolei prowadzi do nadmiernego tarcia między ruchomymi częściami łożysk. W praktyce, oleje syntetyczne często oferują lepszą wydajność w ekstremalnych warunkach pracy, takich jak te, które występują w turbosprężarkach. Ponadto, oleje o niskiej jakości mogą zawierać zanieczyszczenia, które przyspieszają zużycie łożysk, co również może prowadzić do ich zatarcia. W związku z tym, stosowanie olejów zgodnych z zaleceniami producenta i spełniających standardy branżowe, takie jak API lub ACEA, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki.

Pytanie 19

Która z informacji dotyczących zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu jest nieprawdziwa?

A. Kierujący pojazdem zobowiązany jest zawsze mieć je przy sobie
B. Zawiera dane identyfikacyjne pojazdu
C. Zawiera wskazanie licznika przebiegu pojazdu w chwili przeglądu
D. Stanowi dokument potwierdzający realizację badania technicznego pojazdu
Właściwa odpowiedź wskazuje, że kierujący pojazdem nie musi zawsze mieć przy sobie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym. W praktyce, dokument ten powinien być przechowywany w pojeździe, co oznacza, że w przypadku kontroli drogowej, funkcjonariusze mogą go zażądać, ale nie ma obowiązku posiadania go w momencie prowadzenia pojazdu. Przykładowo, podczas rutynowej kontroli technicznej, policjant może poprosić o okazanie zaświadczenia, jednak jego brak nie jest naruszeniem przepisów, o ile jest ono dostępne w pojeździe. Warto zaznaczyć, że zgodnie z przepisami prawa, zaświadczenie to jest ważne bezterminowo, dlatego kluczowe jest, aby kierowcy regularnie sprawdzali jego ważność i upewniali się, że pojazd posiada aktualne badania techniczne. Dokument ten zawiera istotne informacje, takie jak odczyt licznika przebiegu, dane identyfikacyjne pojazdu, a także datę wykonania ostatniego przeglądu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 20

Na podstawie wyciągu z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów Dz. U. nr 25 poz. 209, należy stwierdzić, że kanał przeglądowy w warsztacie samochodowym, wykonującym przeglądy pojazdów powyżej 3,5 t powinien mieć szerokość

Rozdział 2
Stanowisko kontrolne

§ 12. 1. Wymiary ław pomiarowych powinny spełniać następujące wymagania:

1) długość powinna zapewniać możliwość ustawienia na nich wszystkimi kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenia przed jego przednimi światłami przyrządu do pomiaru ustawienia i światłości świateł pojazdu;

w przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdu podczas pomiaru zbieżności kół, długość ław pomiarowych należy powiększyć o długość drogi przetoczenia pojazdu;

2) rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:

a) 2,4 m - dla pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,

b) 2,8 m - dla pozostałych pojazdów

- przy czym rozstaw krawędzi wewnętrznych wynika z szerokości kanału przeglądowego, o której mowa § 13 ust. 1 pkt 2.

§ 13. 1. Wymiary kanału przeglądowego powinny spełniać następujące wymagania:

1) długość powinna być większa niż długość pojazdu, określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, powiększona o długość schodów, o ile znajdują się na końcu kanału, lub zespołu pojazdów, jeżeli stacja kontroli pojazdów upoważniona jest do przeprowadzania badań technicznych zespołów pojazdów; przy czym dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6,0 m dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;

2) szerokość na poziomie ławy pomiarowej powinna mieścić się w granicach:

a) 0,6-0,8 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,

b) 0,7-1,0 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;

3) głębokość powinna wynosić od 1,3 m do 1,8 m; wewnątrz kanału przeglądowego powinny znajdować się przesuwne platformy lub stałe boczne stopnie umożliwiające diagnoście zajęcie pozycji podwyższonej.

A. 1,3 do 1,8 m
B. 0,7 do 1,0 m
C. 0,6 do 0,8 m
D. 2,4 do 2,8 m
Poprawna odpowiedź, wskazująca na szerokość kanału przeglądowego dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, wynika bezpośrednio z przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. W § 13.1 tego rozporządzenia szersze uregulowania dotyczące wymagań dla stacji kontroli pojazdów jasno definiują, że szerokość kanału przeglądowego powinna wynosić od 0,7 do 1,0 m. Taki wymiar jest niezbędny do prawidłowego przeprowadzenia badań technicznych, zapewniając jednocześnie odpowiednią przestrzeń dla mechaników oraz sprzętu diagnostycznego. Przykładowo, niewłaściwa szerokość kanału mogłaby prowadzić do trudności w manewrowaniu pojazdami, co w efekcie ograniczyłoby jakość przeprowadzanych przeglądów. Dobrą praktyką w branży jest także stosowanie się do regulacji, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności pracy w stacjach kontroli. Oprócz wymiarów, istotne jest także odpowiednie przygotowanie kanału, w tym jego wykończenie oraz wyposażenie w niezbędne narzędzia i urządzenia pomiarowe, co również wpływa na jakość świadczonych usług.

Pytanie 21

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
B. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
C. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
D. wulkanizacji powierzchni gumowej.
Naprawa opony metodą szorstkowania polega na usunięciu gładkiej warstwy zewnętrznej bieżnika, co pozwala na nadanie powierzchni gumy odpowiednio porowatej struktury. Dzięki temu, materiał naprawczy, na przykład w postaci łatki z gumy, może lepiej przylegać do opony, co jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności naprawy. Szorstkowanie zwiększa powierzchnię kontaktu pomiędzy oponą a materiałem naprawczym, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo naprawy. Przykładowo, w przypadku opon samochodowych, prawidłowo przeprowadzone szorstkowanie pozwala na skuteczną naprawę uszkodzeń, takich jak przebicia czy nieszczelności, co w praktyce przekłada się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i wydłużenie żywotności opon. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak standardy ASTM, szorstkowanie jest jedną z najlepszych praktyk w naprawie opon, co podkreśla jego znaczenie w codziennym użytkowaniu pojazdów.

Pytanie 22

Kto przeprowadza okresową obsługę dźwigników samochodowych?

A. mechanik pojazdów.
B. diagnosta pojazdów.
C. osoba posiadająca uprawnienia UDT.
D. osoba z odpowiednimi uprawnieniami BHP
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urząd Dozoru Technicznego) jest odpowiedzialna za okresową obsługę dźwigników samochodowych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. UDT reguluje przepisy dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, co obejmuje również dźwigniki. Regularne przeglądy, które są przeprowadzane przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mają na celu identyfikację ewentualnych usterek oraz zapewnienie, że urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy dźwignik używany w warsztacie samochodowym wymaga corocznego przeglądu. Specjalista z UDT dokonuje szczegółowej inspekcji mechanizmów, układów hydraulicznych oraz elementów nośnych, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych zagrożeń. Warto również wspomnieć, że certyfikacja UDT jest uznawana w branży jako standard profesjonalizmu i jakości, co potwierdza wiarygodność przeprowadzonych prac serwisowych.

Pytanie 23

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż częstotliwość wymiany świec zapłonowych w pojeździe Chevrolet Cruz J300 wyposażonym w silnik 1,4 Turbo.

Wyciąg z instrukcji obsługi samochodów Chewrolet
OpisSpark M300Aveo T300Cruze J300
Wymienić filtr przeciwpyłkowyco 15 000 km / 1 rokco 60 000 km / 2 lataco 45 000 km / 2 lata
Wymienić filtr powietrzaco 60 000 km / 4 lataco 60 000 km / 4 lataco 60 000 km / 4 lata
Wymienić świece zapłonoweco 30 000 km / 2 lataco 60 000 km / 4 lata1,6 Euro IV – co 30 000 km / 2 lata
1,6 Euro V/1,8 – co 60 000 km / 4 lata
1,4 Turbo – co 60 000 km / 4 lata
Wymienić przewody zapłonoweExc ESC –
co 45 000 km / 3 lata
Nie dotyczy1,6 Euro IV – co 45 000 km / 3 lata
A. Co 60 000 km / 4 lata.
B. Co 30 000 km / 4 lata.
C. Co 60 000 km / 2 lata.
D. Co 30 000 km / 2 lata.
Odpowiedź wskazująca na wymianę świec zapłonowych co 60 000 km lub co 4 lata dla pojazdu Chevrolet Cruz J300 z silnikiem 1,4 Turbo jest poprawna, ponieważ odzwierciedla zalecenia producenta dotyczące konserwacji silników. Wymiana świec zapłonowych jest kluczowym elementem utrzymania silnika w dobrym stanie, ponieważ wpływa na efektywność spalania i ogólną wydajność silnika. Regularna wymiana świec zapłonowych pozwala na uniknięcie problemów z zapłonem, co może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują planowanie przeglądów technicznych pojazdu oraz utrzymanie harmonogramu konserwacji, co jest zalecane przez producentów samochodów oraz mechaników. W praktyce, właściciele pojazdów powinni zawsze odwoływać się do dokumentacji lub przeglądów technicznych, aby upewnić się, że ich pojazd jest serwisowany zgodnie z zaleceniami, co w dłuższej perspektywie zapewnia ich bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 24

Stary olej silnikowy powinien być

A. użyty do konserwacji elementów drewnianych
B. przefiltrowany, a następnie spalone w piecu
C. przechowywany w dedykowanych pojemnikach
D. umieszczony w szczelnym pojemniku i wyrzucony do śmieci
Zarządzanie zużytym olejem silnikowym wymaga przestrzegania rygorystycznych norm, których nie można ignorować. Przykładowo, zamknięcie oleju w szczelnym pojemniku i wyrzucenie go na śmietnik jest skrajnie nieodpowiedzialne, ponieważ prowadzi do skażenia środowiska. Odpady niebezpieczne, takie jak zużyty olej, nie mogą być traktowane jak zwykłe śmieci, gdyż ich niewłaściwe składowanie może skutkować zanieczyszczeniem gleby i wód gruntowych. Przefiltrowanie i spalenie oleju w piecu to kolejne błędne podejście. Tego rodzaju procesy mogą emitować szkodliwe substancje do atmosfery, co narusza przepisy dotyczące ochrony powietrza. Ponadto, wykorzystanie oleju do konserwacji elementów drewnianych jest nie tylko nieefektywne, ale także może prowadzić do niepożądanych reakcji chemicznych, które mogą zaszkodzić zarówno drewnu, jak i zdrowiu ludzi. Kluczowe jest zrozumienie, że właściwe postępowanie z odpadami niebezpiecznymi jest nie tylko kwestią przestrzegania prawa, ale również odpowiedzialności społecznej i dbałości o środowisko. Właściwe składowanie w specjalnych pojemnikach oraz ich oddanie do punktów zbiórki jest najlepszą praktyką, która chroni nas przed negatywnymi skutkami niewłaściwego zarządzania tymi substancjami.

Pytanie 25

Jakie kroki powinien podjąć mechanik po zauważeniu drgań kół przednich podczas jazdy próbnej?

A. Zamiana kół przednich z tylnymi
B. Kontrola ciśnienia w oponach
C. Wymiana opon na nowe modele
D. Weryfikacja wyważenia kół przednich
Wymiana opon na nowe nie jest zalecanym pierwszym krokiem przy stwierdzeniu drgań kół przednich, ponieważ problem może nie leżeć w stanie opon. Opony mogą być w dobrym stanie, a przyczyna drgań może być związana z niewłaściwym wyważeniem kół. Podjęcie decyzji o wymianie opon bez wcześniejszej analizy innych czynników, takich jak wyważenie czy ciśnienie w ogumieniu, może prowadzić do niepotrzebnych kosztów i nieefektywnego zarządzania zasobami. Z kolei sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, mimo że jest istotne, także nie powinno być pierwszym krokiem. Niewłaściwe ciśnienie wpływa na zachowanie pojazdu, ale nie jest bezpośrednim źródłem drgań, które zazwyczaj są wynikiem braku równowagi. Zamiana kół przednich z tylnymi również nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ może jedynie chwilowo złagodzić objawy, a nie rozwiązać problem. Często prowadzi to do błędnego przekonania, że problem został rozwiązany, podczas gdy w rzeczywistości może się on utrzymywać lub nasilać. Działania mechanika powinny być oparte na rzetelnej diagnostyce, a nie na działaniach doraźnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 26

Ile lat mija od momentu pierwszej rejestracji nowego pojazdu do wykonania pierwszego obowiązkowego badania technicznego?

A. Po trzech latach
B. Po pięciu latach
C. Po czterech latach
D. Po dziesięciu latach
Wybór innych opcji może wynikać z niepełnego zrozumienia obowiązków związanych z utrzymaniem pojazdów w odpowiednim stanie technicznym. Nieprawidłowe odpowiedzi, takie jak cztery, pięć czy dziesięć lat, mogą sugerować mylne założenie, że nowe pojazdy są na tyle niezawodne, iż nie wymagają tak wczesnego przeglądu. W rzeczywistości, każdy nowy samochód, mimo że jest fabrycznie nowy, może mieć ukryte wady, które mogą zagrażać bezpieczeństwu. Dlatego prawodawcy wprowadzili trzyletni okres, aby upewnić się, że każdy pojazd przechodzi weryfikację przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy są w stanie zidentyfikować problemy, które mogłyby wystąpić w trakcie codziennego użytkowania. Pojazdy są narażone na różnorodne warunki eksploatacyjne, co może wpływać na ich stan techniczny. Właściwe podejście do problematyki przeglądów technicznych wymaga zrozumienia, że nie chodzi tylko o przestrzeganie przepisów, ale także o zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Zignorowanie wymogu przeprowadzenia badania technicznego w odpowiednim czasie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych.

Pytanie 27

Do obowiązków kierownika Biura Obsługi Klienta w serwisie samochodowym należy

A. usprawnianie i koordynacja systemu kontaktów z klientami
B. diagnozowanie pojazdów
C. rekrutacja pracowników do BOK
D. zarządzanie pracami naprawczymi
Usprawnianie i koordynacja systemu kontaktów z klientami to kluczowy obowiązek kierownika Biura Obsługi Klienta (BOK) w serwisie samochodowym. Rola ta obejmuje nie tylko organizację procesów komunikacyjnych, ale również wdrażanie strategii mających na celu podniesienie jakości obsługi klienta. Kierownik BOK powinien dążyć do zapewnienia spójności w kontaktach z klientami, co jest istotne dla budowania zaufania i lojalności. Przykładowo, wprowadzenie systemu CRM (Customer Relationship Management) pozwala na lepsze zarządzanie danymi klientów, co prowadzi do szybszego reagowania na ich potrzeby oraz skuteczniejszego rozwiązywania problemów. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują także szkolenie pracowników w zakresie obsługi klienta oraz monitorowanie satysfakcji klientów poprzez ankiety i analizy danych, co umożliwia ciągłe doskonalenie usług. Usprawnienie procesów komunikacyjnych sprzyja efektywnej pracy zespołu oraz zwiększa wydajność całego serwisu.

Pytanie 28

Który z wymienionych materiałów, wykorzystywanych w konstrukcji samochodów i podlegających recyklingowi, jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny?

A. Tworzywa sztuczne
B. Kompozyt
C. Szkło
D. Ołów
Szkło, plastiki i kompozyty, mimo że często się je wykorzystuje w autach, nie są uznawane za odpady niebezpieczne. Weźmy szkło, jest to materiał, który można przetwarzać bez końca i nie traci na jakości. W motoryzacji głównie znajdziemy je w szybach samochodowych, które po zużyciu można przerobić na nowe rzeczy. Plastiki z kolei są mega uniwersalne i używane w różnych częściach aut, jak deski rozdzielcze czy zderzaki. Choć czasem recykling plastiku bywa problematyczny, to same w sobie nie są niebezpieczne. A kompozyty, które łączą różne materiały, też mają swoje miejsce w nowoczesnych samochodach, szczególnie w nadwoziu. Wiele z nich można poddać recyklingowi, ale często bywa to złożony proces. Duży błąd to mylenie tych materiałów z odpadami niebezpiecznymi, co wynika z niezrozumienia różnicy między toksycznością a możliwością recyklingu. Ołów jest uważany za niebezpieczny przez swoje toksyczne właściwości, a to go odróżnia od tych innych materiałów.

Pytanie 29

Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa dotyczące szczegółowych wymagań wobec stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów nie zawiera wskazówek w kwestii

A. wyposażenia kontrolno-pomiarowego
B. stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych
C. lokalizacji, wymiarów oraz jakości wykonania stanowiska
D. liczby zatrudnionych diagnostów
Jeśli chodzi o lokalizację, wymiary i jakość stanowisk, to rzeczywiście, rozporządzenie podaje konkretne wymagania. Te rzeczy są ważne dla bezpieczeństwa i efektywności badań. Na przykład, lokalizacja powinna ułatwiać dostęp dla pojazdów i spełniać normy bezpieczeństwa. Wymiary muszą być tak dobrane, żeby pasowały do różnych typów aut, co jest istotne dla diagnostów i zapewnia bezpieczeństwo. W kwestii wyposażenia, rozporządzenie też mówi o jakości sprzętu kontrolno-pomiarowego, bo precyzyjne pomiary są kluczowe, żeby ocenić stan techniczny pojazdu. Dobrze jest używać nowoczesnych technologii, żeby spełniać normy. Jeśli chodzi o pomiary akustyczne, też są konkretne zasady, które mówią, że trzeba je robić, żeby kontrolować hałas pojazdów, w zgodzie z przepisami o ochronie środowiska. Często myśli się, że wszystko w stacji diagnostycznej można robić dowolnie, a to prowadzi do problemów z przepisami. Dlatego każda stacja powinna nie tylko przestrzegać zasad, ale też ciągle poprawiać jakość swoich usług, co jest związane z dobrym wyposażeniem i organizowaniem pracy.

Pytanie 30

Podczas inspekcji kolumny McPhersona zauważono pęknięcie sprężyny. Aby usunąć tę awarię, należy z pewnością

A. wymienić sprężynę oraz amortyzator na nowe
B. wymienić sprężynę na nową
C. naprawić sprężynę metodą klejenia
D. naprawić sprężynę metodą spawania
Wymiana sprężyny na nową jest kluczowym działaniem w przypadku stwierdzenia jej pęknięcia, ponieważ sprężyny w układach zawieszenia mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Pęknięta sprężyna nie tylko obniża wydajność zawieszenia, ale także może prowadzić do dalszych uszkodzeń innych elementów układu, takich jak amortyzatory czy zawieszenie. Wymiana sprężyny zapewnia, że wszystkie parametry techniczne pojazdu będą spełnione zgodnie z wymaganiami producenta. Należy również pamiętać, że sprężyny są projektowane do pracy w określonym zakresie obciążeń i sił, a ich uszkodzenie może prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań pojazdu na drodze. Dobrą praktyką jest również kontrola stanu pozostałych komponentów układu zawieszenia podczas wymiany sprężyny, co pozwala uniknąć kosztownych napraw w przyszłości oraz zwiększa bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 31

Obowiązkowe oznaczenie, umieszczane na elementach wykonanych z tworzyw sztucznych w pojazdach, powinno zawierać informację o rodzaju materiału oraz

A. roku oraz miesiącu produkcji
B. numerze partii
C. jego wadze
D. wyłącznie roku produkcji
Oznaczenie elementów z tworzyw sztucznych w pojazdach jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i identyfikowalności materiałów. Prawidłowa odpowiedź, czyli rok i miesiąc produkcji, jest istotna, ponieważ pozwala na dokładne śledzenie obiegu materiałów w procesie produkcji oraz ich ewentualnych zastosowań. Na przykład, w przypadku zakupu części zamiennych, znajomość daty produkcji umożliwia identyfikację materiałów, które mogą mieć różne właściwości w zależności od daty ich wytworzenia. Zgodnie z obowiązującymi normami, takimi jak ISO 11469, elementy z tworzyw sztucznych powinny być oznaczone nie tylko ich typem, ale również informacjami dotyczącymi ich pochodzenia, co zwiększa transparentność w łańcuchu dostaw. Ponadto, znajomość roku i miesiąca produkcji jest niezbędna dla oceny trwałości i potencjalnych problemów z materiałem, co jest szczególnie ważne w kontekście rozwoju technologii recyklingu.

Pytanie 32

Dokument, który określa przewidywany koszt realizacji usługi, to

A. karta normowania czasu pracy
B. faktura VAT
C. paragon fiskalny
D. kosztorys naprawy
Paragon fiskalny jest dokumentem, który potwierdza dokonanie zakupu towarów lub usług, ale nie jest narzędziem do prognozowania przyszłych wydatków związanych z wykonaniem usługi. Głównym celem paragonu jest udokumentowanie transakcji dla celów podatkowych oraz informacyjnych, co sprawia, że jego zastosowanie jest niewłaściwe w kontekście planowania kosztów. Karta normowania czasu pracy, z kolei, służy do rejestrowania i analizy czasu pracy poszczególnych pracowników, co może być użyteczne w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi, ale nie dostarcza informacji na temat kosztów materiałowych czy innych wydatków związanych z realizacją usługi. Faktura VAT to dokument potwierdzający dokonanie transakcji oraz odprowadzenie podatku, lecz także nie zaspokaja potrzeb kosztorysowania, gdyż nie zawiera szczegółowych prognoz kosztów przed realizacją usługi. W praktyce wiele osób myli pojęcia związane z dokumentacją finansową, co prowadzi do nieporozumień w zakresie zarządzania kosztami. Kluczowym błędem jest założenie, że dokumenty takie jak paragon czy faktura mogą zastąpić profesjonalnie przygotowany kosztorys, co nie tylko wprowadza chaos w zarządzaniu budżetem, ale również może skutkować nieefektywnym wykorzystaniem zasobów oraz trudnościami w rozliczeniach.

Pytanie 33

W pojeździe, w którym dokonano wymiany pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu, zaleca się jednoczesne zlecenie

A. wymiany chłodnicy silnika
B. wymiany termostatu
C. wymiany paska rozrządu
D. wymiany paska napędu osprzętu silnika
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak wymiana paska napędu osprzętu silnika, termostatu lub chłodnicy silnika, wynika z braku zrozumienia funkcji i interakcji różnych elementów silnika. Pasek napędu osprzętu silnika nie jest bezpośrednio związany z pompą cieczy chłodzącej ani z paskiem rozrządu; jego zadaniem jest napędzanie dodatkowych komponentów, takich jak alternator czy sprężarka klimatyzacji. Wymiana tego paska w tym samym czasie co pompa chłodzenia nie jest zazwyczaj konieczna, chyba że wykazuje oznaki zużycia. Podobnie, wymiana termostatu nie jest bezpośrednio związana z wymianą pompy cieczy chłodzącej – termostat reguluje temperaturę płynu chłodzącego w silniku, ale nie wpływa na jego obieg, co czyni tę wymianę niepotrzebną w kontekście wymiany pompy. Chłodnica silnika odpowiada za odprowadzanie ciepła z płynu chłodzącego, a jej wymiana także nie jest związana z wymianą pompy. Kluczowym błędem jest nieznajomość mechaniki silnika i interakcji różnych elementów, co prowadzi do decyzji o wymianie komponentów, które nie są konieczne ani zalecane w danym kontekście. Prawidłowe podejście do serwisowania silnika powinno być oparte na zaleceniach producenta oraz dogłębnej wiedzy na temat funkcji poszczególnych komponentów.

Pytanie 34

System poduszek powietrznych (airbag) wykorzystywanych w samochodach klasyfikuje się jako elementy ochrony

A. pneumatycznego
B. mieszanego
C. czynnego
D. biernego
Układ poduszek gazowych, znany jako airbag, jest kluczowym elementem biernego systemu bezpieczeństwa w pojazdach. Jego zadaniem jest zminimalizowanie obrażeń pasażerów podczas zderzenia. Działa na zasadzie szybkiego napełnienia poduszki gazem, co tworzy amortyzację i chroni ciało przed uderzeniem o twarde elementy wnętrza pojazdu. Przykładem zastosowania airbagów jest ich obecność w samochodach osobowych i ciężarowych, gdzie są one standardem. Współczesne pojazdy mogą być wyposażone w różne typy poduszek, takie jak czołowe, boczne czy kurtynowe, co zwiększa poziom ochrony w przypadku różnych rodzajów kolizji. Właściwości poduszek gazowych są regulowane przez normy takie jak ECE R94 i R95, które określają wymagania dotyczące skuteczności i niezawodności tych systemów. W związku z rosnącą liczbą wypadków drogowych, inwestycje w rozwój technologii airbagów są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 35

Proces recyklingu i utylizacji zużytego płynu hamulcowego, który został usunięty z układu hamulcowego, polega na przeprowadzeniu

A. filtracji mechanicznej, destylacji i rektyfikacji
B. obrótce tlenowej oraz kompostowaniu
C. kriogenicznej metody rozdrabniania
D. filtracji grawitacyjnej, a następnie rafinacji
Recykling i utylizacja zużytego płynu hamulcowego to tematy, które wymagają zastosowania kilku technik, jak na przykład filtracja mechaniczna, destylacja i rektyfikacja. To właśnie dzięki nim możemy skutecznie odzyskać różne substancje chemiczne. Filtracja mechaniczna jest super ważna, bo pomaga pozbyć się stałych zanieczyszczeń, co jest kluczowe, żeby móc dalej obróbić ten płyn. Później, jak już mamy czystszy materiał, przychodzi wielka rola destylacji, która pozwala oddzielić różne frakcje płynu. I tu znowu pojawia się rektyfikacja, która dodatkowo poprawia czystość odzyskiwanych komponentów. To istotne ze względu na przepisy dotyczące ochrony środowiska i normy jakości. Można spotkać te metody w zakładach recyklingowych, gdzie odzyskane chemikalia wprowadzane są z powrotem do produkcji. Trochę mi się wydaje, że to wszystko pięknie wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, bo zmniejszamy ilość odpadów i wpływ na środowisko.

Pytanie 36

Jakim dokumentem potwierdzającym naprawę pojazdu w ASO jest?

A. zlecenie serwisowe
B. zlecenie naprawy
C. paragon niefiskalny
D. faktura VAT
Zlecenie serwisowe, zlecenie naprawy oraz paragon niefiskalny to dokumenty, które nie mają statusu faktury VAT, a tym samym nie spełniają wszystkich wymogów związanych z rozliczeniem kosztów naprawy pojazdu. Zlecenie serwisowe jest zazwyczaj wewnętrznym dokumentem warsztatu, który określa zakres i rodzaj usług, jakie mają być wykonane. Chociaż może stanowić podstawę dla dalszych działań, to samodzielnie nie jest wystarczający do celów podatkowych ani nie potwierdza dokonania transakcji między stronami. Zlecenie naprawy ma podobną funkcję i również nie jest dokumentem sprzedaży. Paragon niefiskalny, z kolei, jest wystawiany przez przedsiębiorców, którzy nie są zobowiązani do stosowania kasy fiskalnej, co oznacza, że nie zawiera on wszystkich istotnych informacji wymaganych przez przepisy prawa. Użycie tych dokumentów do rozliczeń mogłoby prowadzić do problemów z urzędami skarbowymi, ponieważ nie są one zgodne z normami i przepisami dotyczącymi ewidencjonowania sprzedaży i naliczania podatku VAT. Ponadto, błędne podejście do kwestii dokumentacji może skutkować nieprawidłowym odliczeniem podatku, co jest często spotykanym błędem w praktyce gospodarczej. Właściwe zrozumienie roli faktury VAT w kontekście rozliczeń jest kluczowe dla prowadzenia transparentnej i zgodnej z prawem działalności.

Pytanie 37

W którym elemencie pojazdu znajduje się pompa paliwa?

A. W silniku
B. W skrzyni biegów
C. W układzie wydechowym
D. W zbiorniku paliwa
Pompa paliwa to kluczowy element układu zasilania paliwem w pojazdach samochodowych. Zazwyczaj znajduje się w zbiorniku paliwa i jej głównym zadaniem jest dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do silnika. Umieszczenie pompy w zbiorniku ma kilka zalet. Po pierwsze, pompa jest chłodzona przez paliwo, co zwiększa jej żywotność. Po drugie, umiejscowienie jej wewnątrz zbiornika zmniejsza hałas, który generuje podczas pracy. W nowoczesnych samochodach pompy paliwa są zazwyczaj elektryczne, co umożliwia precyzyjne sterowanie ilością dostarczanego paliwa w zależności od potrzeb silnika. Technicznie, pompy te są zaprojektowane tak, aby wytrzymać pracę w warunkach wysokiego ciśnienia i są często wyposażone w filtry, które chronią układ wtryskowy przed zanieczyszczeniami. Wiedza o lokalizacji i funkcji pompy paliwa jest niezbędna dla mechaników i osób zajmujących się obsługą techniczną pojazdów, ponieważ jej awaria może prowadzić do poważnych problemów z działaniem silnika.

Pytanie 38

Wskazane strzałką oznaczenie silnika należy wpisać do zlecenia serwisowego jako jego

Ilustracja do pytania
A. numer.
B. kod.
C. typ.
D. model.
Wybór odpowiedzi innej niż "kod" może nie być najlepszym rozwiązaniem. Terminy takie jak "typ", "model" czy "numer" mogą wprowadzać w błąd. Na przykład typ silnika to bardziej ogólna kategoria, a model to szersze pojęcie, które obejmuje różne warianty. Tak więc, nie są wystarczająco precyzyjne w kontekście serwisowym. A numer... no cóż, to też może być używane w różnych kontekstach, ale nie jest specyficznie związane z silnikiem. Jak podasz w zleceniu serwisowym typ lub model zamiast kodu, to mogą się pojawić problemy przy zamawianiu części, co może prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów. Dlatego warto znać te różnice i umieć je wykorzystać, żeby praca szła sprawnie.

Pytanie 39

Kto w ASO odpowiada za bezpośredni kontakt z klientem?

A. pracownik działu likwidacji szkód powypadkowych
B. mechanik samochodowy
C. pracownik działu części
D. pracownik BOK
Pracownik Biura Obsługi Klienta (BOK) odgrywa kluczową rolę w bezpośrednim kontakcie z klientami w branży ASO (Autoryzowane Serwisy Obslugi). Jego zadaniem jest zapewnienie wsparcia, odpowiedzi na pytania oraz rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się podczas korzystania z usług serwisowych. Pracownicy BOK są zazwyczaj pierwszym punktem kontaktowym dla klientów, co oznacza, że powinni posiadać umiejętność skutecznej komunikacji, empatii oraz znajomości oferowanych usług. Na przykład, jeśli klient zgłasza problem z samochodem, to pracownik BOK powinien nie tylko wysłuchać, ale również zarekomendować odpowiednie rozwiązania, umówić wizytę serwisową czy odpowiedzieć na pytania dotyczące gwarancji. W dobrych praktykach branżowych, szczególna uwaga jest przykładana do budowania relacji z klientami, co może przekładać się na ich lojalność oraz pozytywne opinie o serwisie. Dlatego umiejętności interpersonalne oraz fachowa wiedza są niezbędne dla pracowników BOK.

Pytanie 40

Który przyrząd pomiarowy jest pokazany na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. przyrząd kreskowy.
B. suwmiarka uniwersalna.
C. głębokościomierz.
D. suwmiarka modułowa.
Pojęcie suwmiarki uniwersalnej odnosi się do narzędzia pomiarowego, które jest używane w wielu dziedzinach, jednak nie służy ono do pomiaru specyficznych parametrów, takich jak moduł zębów kół zębatych. Suwmiarka uniwersalna, chociaż bardzo wszechstronna, nie ma precyzyjnych rozwiązań konstrukcyjnych pozwalających na dokładne pomiary zębów. Należy zwrócić uwagę, że jej konstrukcja nie przewiduje specjalnych szczęk, które są kluczowe w przypadku suwmiarki modułowej. Podobnie, przyrząd kreskowy jest narzędziem do pomiarów liniowych, ale jego zastosowanie jest ograniczone do prostych pomiarów długości, co nie jest wystarczające w kontekście analizy kół zębatych. Głębokościomierz z kolei, choć użyteczny w pomiarach głębokości otworów, również nie ma zastosowania w kontekście pomiarów zębów, ponieważ jego konstrukcja nie pozwala na precyzyjne pomiary wysokości i szerokości zębów kół. Często błędne wnioski wynikają z mylenia pomiarów uniwersalnych z pomiarami specjalistycznymi. W mechanice precyzyjnej kluczowe znaczenie ma korzystanie z narzędzi dostosowanych do specyficznych zadań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.