Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 10 listopada 2025 23:34
  • Data zakończenia: 10 listopada 2025 23:46

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby wzbogacić funkcjonalność witryny internetowej opartej na systemie zarządzania treścią, należy zainstalować

A. czcionki
B. kodeki
C. wtyczki
D. archiwizery
Fonty to elementy typograficzne, które wpływają na wygląd tekstu na stronie, ale nie mają one bezpośredniego wpływu na funkcjonalności systemu zarządzania treścią. Choć są istotne dla estetyki i czytelności, nie rozszerzają one możliwości interakcji czy działania aplikacji. Kodeki są z kolei stosowane do kompresji i dekompresji multimediów, co jest kluczowe dla odtwarzania dźwięku i wideo, ale nie wprowadzają nowych funkcji do CMS-a. Wreszcie, archiwizery to narzędzia służące do kompresji plików, co ma zastosowanie głównie w kontekście przechowywania i przesyłania danych, a nie w rozwoju i funkcjonalności stron internetowych. Typowym błędem myślowym jest mylenie poprawy wyglądu lub zarządzania danymi z rozszerzaniem funkcjonalności, co prowadzi do wyboru niewłaściwych narzędzi do konkretnego zadania. Właściwe podejście do rozwoju stron internetowych powinno uwzględniać specyfikę i zadania, jakie mają być zrealizowane, co wskazuje na istotność wtyczek jako kluczowego elementu w ekosystemie CMS.

Pytanie 2

Jaka powinna być rozdzielczość obrazu formatu A4, aby był gotowy do druku?

A. 150 dpi
B. 300 dpi
C. 96 dpi
D. 72 dpi
Odpowiedź 300 dpi (punktów na cal) jest prawidłowa, ponieważ taka rozdzielczość zapewnia wysoką jakość druku, co jest kluczowe w przypadku zdjęć format A4. Standardowa rozdzielczość druku dla materiałów wysokiej jakości wynosi właśnie 300 dpi. Przy takiej rozdzielczości zdjęcia zachowują wyraźne detale i ostrość, co jest szczególnie ważne w przypadku druku zdjęć, plakatów czy innych materiałów graficznych. Przykładowo, przygotowując zdjęcie do druku w formacie A4, które ma wymiary 210 mm x 297 mm, przy rozdzielczości 300 dpi uzyskujemy wymiary w pikselach wynoszące 2480 x 3508 px. To pozwala na osiągnięcie najlepszej jakości wizualnej. Warto pamiętać, że niższe rozdzielczości, takie jak 150 dpi, mogą być wystarczające do druku materiałów o niższych wymaganiach jakościowych, ale nie są zalecane dla zdjęć, gdzie detale są kluczowe. Standardy branżowe, takie jak Adobe RGB czy sRGB, również wskazują na preferencję dla wyższych rozdzielczości w kontekście profesjonalnego druku.

Pytanie 3

Jaki sprzęt pozwala na profesjonalną digitalizację zbiorów muzealnych o charakterze bibliotecznym?

A. Namiot bezcieniowy
B. Stół bezcieniowy
C. Stół do reprodukcji
D. Lampa do makrofotografii
Stół do reprodukcji jest kluczowym narzędziem w procesie profesjonalnej digitalizacji fotograficznej zasobów muzealnych, zwłaszcza tych o charakterze bibliotecznym. Jego konstrukcja pozwala na precyzyjne ustawienie obiektów, co jest niezwykle istotne dla uzyskania wysokiej jakości reprodukcji. W przeciwieństwie do innych sprzętów, stół do reprodukcji zapewnia stabilność oraz kontrolowane warunki pracy, co minimalizuje ryzyko zniekształceń i błędów optycznych. W praktyce, użycie stołu do reprodukcji umożliwia fotografowanie książek, dokumentów i innych cennych materiałów w sposób, który nie narusza ich struktury, co jest kluczowe dla ich zachowania. Wysokiej jakości reprodukcje są nie tylko niezbędne dla archiwizacji, ale również dla publikacji oraz udostępniania zasobów szerszej publiczności. Standardy, takie jak ISO 19264-1, wskazują na znaczenie właściwego sprzętu oraz technik w procesie digitalizacji, co potwierdza rolę stołu do reprodukcji jako elementu zapewniającego zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 4

Jakie narzędzie wykorzystuje się do modyfikacji wypełnienia w postaci gradientu kolorów?

A. Gradient
B. Wiadro z farbą
C. Kroplomierz
D. Pióro
Gradient to narzędzie, które umożliwia tworzenie przejść tonalnych, co jest kluczowym elementem w grafice komputerowej i projektowaniu wizualnym. Dzięki gradientowi można uzyskać płynne przejścia między różnymi kolorami, co nadaje projektom głębię i dynamikę. Użycie gradientu jest szczególnie istotne w przypadku tworzenia tła, przycisków oraz innych elementów interfejsu użytkownika, gdzie estetyka i czytelność są kluczowe. Przykładowo, w programach graficznych takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, narzędzie to pozwala na zastosowanie różnych typów gradientów, takich jak liniowy, radialny czy kątowy, co daje projektantom swobodę w eksperymentowaniu z kolorami. W praktyce, dobrze dobrany gradient może przyciągać wzrok, podkreślać istotne elementy wizualne, a także poprawiać hierarchię informacji na stronie. Zastosowanie gradientów zgodnie z zasadami teorii koloru i ich zestawień pozwala na tworzenie harmonijnych kompozycji, które są zgodne ze standardami branżowymi, takimi jak WCAG, co wpływa na dostępność i użyteczność projektów.

Pytanie 5

Jakie oprogramowanie należy wykorzystać do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Adobe Photoshop, Corel Draw
B. Adobe Photoshop, Adobe Illustrator
C. Corel Photo-Paint, Adobe Illustrator
D. Corel Draw, Adobe Illustrator
Corel Draw i Adobe Illustrator to dwa wiodące programy stosowane do tworzenia grafiki wektorowej, które są szeroko używane w branży kreatywnej. Grafika wektorowa różni się od grafiki rastrowej tym, że jest zbudowana z linii i kształtów opartych na matematycznych równaniach, co pozwala na nieskończoną skalowalność bez utraty jakości. Corel Draw, znany ze swojej intuicyjności, jest często wybierany przez projektantów grafiki, którzy potrzebują narzędzi do tworzenia ilustracji, logo czy materiałów reklamowych. Na przykład, przy projektowaniu logotypu, możliwość dowolnego skalowania i edytowania wektorów ułatwia dostosowanie go do różnych formatów. Z kolei Adobe Illustrator oferuje potężne narzędzia do rysowania i typografii, co czyni go idealnym wyborem dla artystów i designerów pracujących nad bardziej złożonymi projektami, takimi jak infografiki czy ilustracje książkowe. W obu programach zastosowanie najlepszych praktyk, jak korzystanie z warstw, grupowanie obiektów oraz precyzyjne ustawianie kolorów CMYK, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości efektów końcowych.

Pytanie 6

Jaki atrybut powinien być przypisany do elementu na stronie internetowej, aby wywołać działanie programu po najechaniu kursorem myszy na ten element?

A. onmouseover
B. onmouseup
C. onmouseout
D. onmousedown
Zdarzenia 'onmousedown', 'onmouseout' oraz 'onmouseup' są nieprawidłowymi odpowiedziami w kontekście pytania o reakcję na najechanie kursorem myszy. Zdarzenie 'onmousedown' jest wywoływane w momencie naciśnięcia przycisku myszy, co oznacza, że nie jest odpowiednie do wykrywania najazdu kursora. Działa to w przypadku drag-and-drop, ale nie nadaje się do prostych interakcji z elementami. Kolejne, 'onmouseout', jest używane, gdy kursor opuści dany element, co również nie spełnia wymagań dotyczących najeżdżania. To zdarzenie jest przydatne do kończenia efektów, które zostały uruchomione wcześniej, lecz samo w sobie nie może wywołać reakcji podczas najazdu. Wreszcie, 'onmouseup' jest wyzwalane w momencie zwolnienia przycisku myszy, co znowu nie jest zgodne z intencją najazdu kursora, co prowadzi do mylnego postrzegania tych zdarzeń jako równoważnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, mogą wynikać z mylenia koncepcji interakcji z elementami HTML oraz ich zdarzeniami. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi reakcjami jest kluczowe w programowaniu stron internetowych i tworzeniu efektywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 7

W systemie MS Windows, aby skopiować do Schowka obraz widoczny na monitorze, wystarczy nacisnąć klawisz(y)

A. Ctrl
B. Alt+C
C. Prt Sc
D. Alt+A
Odpowiedzi Ctrl, Alt+C oraz Alt+A są niepoprawne, ponieważ nie dotyczą one standardowych metod kopiowania obrazu z ekranu do Schowka w systemie Windows. Klawisz Ctrl jest często używany w połączeniu z innymi klawiszami do wykonywania różnych akcji, jednak sam w sobie nie ma funkcji kopiowania zrzutu ekranu. To prowadzi do nieporozumienia, że naciśnięcie Ctrl może być wystarczające do skopiowania zawartości ekranu, co jest błędne. W rzeczywistości, aby skopiować obraz, należy użyć klawisza Print Screen. Z kolei Alt+C to skrót, który w większości aplikacji służy do kopiowania zaznaczonego tekstu lub obiektu, ale nie ma zastosowania w kontekście zrzutów ekranu. Często zdarza się, że użytkownicy mylą te klawisze z ich funkcjami w kontekście różnych zadań wykonywanych na komputerze. Ponadto, Alt+A nie ma standardowego zastosowania w kontekście zrzutów ekranu, a jego funkcja może się różnić w zależności od używanej aplikacji. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują brak zrozumienia specyfiki działania klawiszy modyfikujących oraz ich zastosowania w różnych kontekstach. Jest to istotne, aby rozumieć, że zrzut ekranu wymaga dedykowanego klawisza, który ma tę funkcjonalność, jakim jest Print Screen.

Pytanie 8

Czyste dane PCM w formie plików audio, które są przygotowywane do profesjonalnego nagrania przez inżynierów dźwięku, można zapisać w formacie

A. RealMedia
B. QuickTime
C. WAV lub AIFF
D. MP1 lub MP2 lub MP3
Pliki audio w formatach WAV i AIFF są standardami w branży dźwiękowej i muzycznej, które pozwalają na przechowywanie danych PCM (Pulse Code Modulation) w sposób, który jest odpowiedni do profesjonalnego nagrania i produkcji. Oba te formaty oferują wysoką jakość dźwięku i niekompresowane dane, co czyni je idealnym wyborem dla realizatorów dźwięku, którzy potrzebują zachować pełną jakość audio podczas pracy w studiu nagrań. WAV, będący formatem stworzonym przez Microsoft i IBM, oraz AIFF, opracowany przez Apple, są obydwa oparte na tej samej strukturze danych, co umożliwia ich szeroką kompatybilność z wieloma programami do edycji dźwięku oraz sprzętem audio. Użycie tych formatów jest powszechne w produkcji muzycznej, filmowej oraz w radiu, gdzie jakość dźwięku odgrywa kluczową rolę. Przykłady zastosowania obejmują nagrywanie instrumentów w studiu, produkcję podkładów dźwiękowych oraz archiwizację muzyki w jakości studyjnej.

Pytanie 9

Urządzenie, które można zobaczyć na fotografii, to

Ilustracja do pytania
A. kalibrator
B. spektrofotometr
C. skaner
D. tablet graficzny
Urządzenie widoczne na zdjęciu to tablet graficzny, używany przede wszystkim do cyfrowego rysowania, projektowania i edytowania grafiki. Jest to narzędzie wyposażone w powierzchnię czułą na dotyk oraz specjalny rysik, który pozwala na precyzyjne przenoszenie ruchów ręki na ekran komputera. Tablety graficzne są często stosowane przez grafików, ilustratorów i projektantów.

Pytanie 10

Jakim zapisem w pliku CSS można zdefiniować komentarz?

A. *komentarz!>
B. */komentarz/*
C. <!komentarz*
D. /*komentarz*/
Komentarze w plikach CSS są kluczowym elementem umożliwiającym programistom i projektantom wprowadzenie dodatkowych informacji w kodzie, które nie będą interpretowane przez przeglądarki. Prawidłowym sposobem na zdefiniowanie komentarza w CSS jest użycie zapisu /*komentarz*/. Taki zapis pozwala na umieszczanie dowolnych notatek, które mogą wyjaśniać funkcjonalność danego fragmentu kodu, co jest szczególnie przydatne w większych projektach. Przykładem może być sytuacja, gdy w kodzie CSS używasz sekcji dotyczącej układu strony: /* Ustawienia dla układu strony */. Dzięki temu, każdy, kto będzie pracował nad tym kodem, zrozumie, jakie elementy są związane z układem. Zastosowanie komentarzy jest zgodne z najlepszymi praktykami programistycznymi, ponieważ zwiększa czytelność kodu i ułatwia utrzymanie oraz rozwijanie projektu w przyszłości. Komentarze pomagają również w współpracy zespołowej, gdzie różne osoby mogą pracować nad tym samym plikiem. "

Pytanie 11

Teleobiektywy charakteryzują się długością ogniskową, która wynosi

A. 13 ÷ 35 mm
B. 35 ÷ 50 mm
C. 80 ÷ 300 mm
D. 50 ÷ 80 mm
Teleobiektywy to obiektywy o długiej ogniskowej, zazwyczaj mieszczącej się w zakresie od 80 do 300 mm. Dzięki tej długości ogniskowej teleobiektywy potrafią przybliżyć odległe obiekty, co czyni je idealnymi narzędziami w fotografii przyrodniczej, sportowej oraz w przypadku portretów, gdzie jest potrzebne uzyskanie efektu bokeh. Umożliwiają one także zachowanie większej odległości od fotografowanego obiektu, co jest szczególnie pożądane w sytuacjach, gdy zbliżenie mogłoby zakłócić naturalne zachowanie zwierząt. W praktyce, teleobiektywy często są używane w połączeniu z aparatami pełnoklatkowymi, co pozwala na osiągnięcie jeszcze lepszej jakości obrazu. Warto również zwrócić uwagę na stabilizację obrazu, która jest kluczowa w przypadku długich czasów naświetlania, co często występuje w fotografii teleobiektywnej. W standardach branżowych, obiektywy o długości ogniskowej przekraczającej 300 mm są zazwyczaj klasyfikowane jako super teleobiektywy, co dodatkowo poszerza ich zastosowanie w zaawansowanej fotografii.

Pytanie 12

Grafika umożliwia tworzenie trójwymiarowych modeli, animacji oraz środowisk.

A. rastrowa
B. 2D
C. bitmapowa
D. 3D
Odpowiedź 3D jest poprawna, ponieważ grafika 3D pozwala na tworzenie trójwymiarowych postaci, animacji oraz scenografii, co jest niezbędne w różnych dziedzinach, takich jak gry komputerowe, filmy animowane czy wizualizacje architektoniczne. W procesie tworzenia grafiki 3D wykorzystuje się programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max, które umożliwiają modelowanie obiektów w przestrzeni trójwymiarowej oraz animację ich ruchów. Dzięki zastosowaniu technik takich jak teksturowanie, oświetlenie oraz renderowanie, tworzone obiekty zyskują realizm i głębię, co jest szczególnie istotne w produkcjach filmowych oraz grach, gdzie immersja jest kluczowym elementem doświadczenia użytkownika. W branży gier komputerowych, grafika 3D jest nie tylko wykorzystywana do tworzenia postaci i otoczenia, ale także do symulacji fizyki obiektów, co podnosi jakość rozgrywki i wrażenia estetyczne. Bez grafiki 3D wiele nowoczesnych mediów i interaktywnych doświadczeń nie mogłoby istnieć, co potwierdza jej kluczowe znaczenie w dzisiejszym świecie technologii.

Pytanie 13

Ciasteczka (ang. cookie) używane w serwisach internetowych to

A. niewidoczne grafiki zapisywane na dysku użytkownika podczas przeglądania stron internetowych
B. zbiór danych przesyłanych automatycznie na adres e-mail osoby odwiedzającej stronę internetową
C. zbiór utworów ogólnie dostępnych na stronach internetowych dla ich użytkowników
D. małe pliki tekstowe przechowywane na dysku użytkownika w trakcie przeglądania stron internetowych
Wiele osób mylnie kojarzy ciasteczka z innymi formami przechowywania lub przesyłania danych, co prowadzi do nieporozumień. Często myśli się, iż ciasteczka to zbiór informacji automatycznie przesyłanych na adres e-mail użytkownika, co jest mylnym założeniem. Ciasteczka są zapisywane lokalnie na urządzeniu użytkownika i służą do lokalnego przechowywania danych. Odpowiedzi wskazujące na zbiorową formę informacji, jak pliki graficzne, również są nieprawidłowe. Pliki graficzne są odrębnym typem plików, które nie mają związku z ciasteczkami, które są wyłącznie tekstowe. Ciasteczka nie są również zbiorami utworów, co świadczy o braku zrozumienia ich podstawowej funkcji. Typowym błędem myślowym w odniesieniu do ciasteczek jest przypisanie im charakterystyki komunikacji z serwerem lub innymi użytkownikami, podczas gdy ich rola sprowadza się do interakcji z przeglądarką i aplikacją webową. Warto zaznaczyć, że ciasteczka są stosowane do śledzenia zachowań użytkowników w sieci, co jest zgodne z regulacjami dotyczącymi prywatności, ale wymaga odpowiedniego zarządzania i transparentności ze strony właścicieli stron internetowych.

Pytanie 14

W jakich formatach powinny być zarchiwizowane obrazy grafiki rastrowej, które mają być wykorzystane w prezentacji multimedialnej?

A. PSD, BMP
B. TIFF, AI
C. RAW, CDR
D. JPEG, PNG
Wybór formatów RAW i CDR dla prezentacji multimedialnych nie jest optymalny. RAW to format bezstratny używany głównie w fotografii cyfrowej, który zawiera surowe dane z matrycy aparatu, co sprawia, że pliki są znacznie większe i nieprzeznaczone do bezpośredniego użycia w prezentacjach. Ponadto, format CDR, używany przez oprogramowanie CorelDRAW, jest formatem wektorowym, który może być trudny do edytowania i nie jest powszechnie wspierany przez aplikacje do tworzenia prezentacji. Praca z takimi formatami może prowadzić do problemów z kompatybilnością oraz wydajnością, co może negatywnie wpływać na odbiór prezentacji. Z kolei formaty PSD i BMP również nie są idealnymi wyborami. PSD to natywne rozszerzenie programu Adobe Photoshop, które, mimo że doskonale nadaje się do edycji obrazów, nie jest optymalnym formatem do prezentacji z uwagi na swoje duże rozmiary i złożoność. BMP jest formatem rastrowym, który nie kompresuje danych, co prowadzi do znacznego zwiększenia rozmiarów plików, także przekładającego się na dłuższe czasy ładowania. Wybór niewłaściwych formatów może zatem wpłynąć na płynność i profesjonalizm prezentacji, dlatego kluczowe jest stosowanie standardowych formatów medialnych, takich jak JPEG i PNG, które są zoptymalizowane dla tego rodzaju zastosowań.

Pytanie 15

Aby zapisać treści tekstowo-graficzne w plikach, które mają być prezentowane, przenoszone, zapisywane i drukowane na różnych platformach oraz komputerach, jaki format należy zastosować?

A. PDF
B. EPS
C. XML
D. PGF
PDF (Portable Document Format) to uniwersalny format plików, który został opracowany przez firmę Adobe, aby umożliwić łatwe udostępnianie dokumentów niezależnie od systemu operacyjnego, oprogramowania czy urządzenia. PDF zachowuje układ, czcionki, obrazy oraz inne elementy wizualne w dokładny sposób, co czyni go idealnym rozwiązaniem do publikacji treści tekstowo-graficznych. Przykładowo, raporty, broszury, dokumenty prawnicze oraz formularze często są zapisywane w formacie PDF, ponieważ można je łatwo przeglądać i drukować na różnych platformach. Dodatkowo, PDF obsługuje różne funkcje, takie jak zakładki, hiperłącza i możliwość zabezpieczenia hasłem, co zwiększa jego użyteczność w kontekście profesjonalnym. W branży wydawniczej oraz edukacyjnej format PDF stał się standardem, zapewniającym kompatybilność i jakość wizualną. Przy tworzeniu treści, które mają być przetwarzane przez różne urządzenia, PDF jest najczęściej wybieranym formatem, a jego wszechstronność i niezawodność czynią go najlepszym rozwiązaniem w tym kontekście.

Pytanie 16

Jakie fonty mogą być wyświetlane przez przeglądarki internetowe?

A. które zostały zrasteryzowane
B. do których mają dostęp
C. które zostały zamienione na krzywe
D. w każdym formacie
Wybór fontów, które zostały zamienione na krzywe, jest podejściem stosowanym głównie w kontekście druku, a nie w wyświetlaniu treści w przeglądarkach internetowych. Krzywe to wektorowe reprezentacje fontów, które eliminują potrzebę posiadania zainstalowanego fontu na urządzeniu, jednakże w kontekście internetu nie mają one zastosowania, gdyż przeglądarki nie interpretują krzywych w sposób, w jaki robią to programy graficzne. W przypadku fontów rasteryzowanych, ich użycie również jest ograniczone. Rasteryzacja fontu oznacza przekształcenie go w obraz rastrowy, co prowadzi do utraty jakości przy powiększaniu oraz braku możliwości zmiany stylu czy rozmiaru fontu. Ostatnia koncepcja, czyli wyświetlanie fontów w dowolnym formacie, jest mylna, ponieważ przeglądarki mają określone wspierane formaty fontów, takie jak WOFF, WOFF2, TTF i OTF. Wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do problemów z renderowaniem fontów na stronie. W praktyce więc, aby zapewnić prawidłowe wyświetlanie tekstu, należy kierować się dostępnością fontów oraz ich zgodnością z używanymi standardami internetowymi.

Pytanie 17

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop wykorzystuje się do modyfikacji nasycenia kolorów w wybranych fragmentach obrazu?

A. Różdżka
B. Kroplomierz
C. Gąbka
D. Pióro konturu
Gąbka to narzędzie w Adobe Photoshop, które jest specjalnie zaprojektowane do modyfikacji nasycenia kolorów w wybranych obszarach obrazu. Działa na zasadzie zwiększania lub zmniejszania nasycenia kolorów w zależności od ustawień, co pozwala na precyzyjne dostosowanie tonów w konkretnej części obrazu. Używając gąbki, można uzyskać efekt bardziej żywych kolorów w wybranym obszarze, co jest szczególnie przydatne w retuszu zdjęć, malarstwie cyfrowym czy tworzeniu grafik. Na przykład, jeśli chcemy, aby niebo na zdjęciu stało się bardziej intensywnie niebieskie, wystarczy wybrać obszar nieba i zastosować gąbkę ze zwiększonym nasyceniem. Dzięki temu można osiągnąć naturalny efekt, który nie będzie wyglądał na sztucznie zmodyfikowany. Warto również pamiętać, że gąbka oferuje różne tryby działania, takie jak „Dodawanie nasycenia” i „Usuwanie nasycenia”, co daje użytkownikowi jeszcze większą kontrolę nad końcowym efektem obrazu. Korzystanie z tego narzędzia zgodnie z najlepszymi praktykami edycji graficznej zapewnia wysoką jakość i estetykę wynikowego obrazu.

Pytanie 18

Co oznacza skrót DPI w kontekście drukowania?

A. Digital Photo Image
B. Dynamic Pixel Index
C. Data Processing Interface
D. Dots Per Inch
DPI, czyli <strong>Dots Per Inch</strong>, to termin, który jest kluczowy w kontekście drukowania. Mówi o liczbie punktów, które drukarka jest w stanie umieścić na calu kwadratowym powierzchni. Im wyższe DPI, tym większa szczegółowość i jakość wydruku. Standardowe drukarki biurowe zwykle oferują rozdzielczości od 300 do 600 DPI, co jest wystarczające do większości zastosowań. W przypadku profesjonalnych wydruków, jak na przykład w branży fotograficznej, można używać drukarek oferujących nawet 1200 DPI lub więcej. Warto pamiętać, że wyższe DPI oznacza także większe zużycie tuszu i wolniejsze drukowanie, ale za to uzyskujemy lepsze odwzorowanie szczegółów i głębsze kolory. DPI jest także używane w kontekście skanowania, gdzie określa ilość detali, które skaner jest w stanie uchwycić. W branży graficznej, dobranie odpowiedniego DPI jest kluczowe dla uzyskania najlepszej jakości wydruków, a zrozumienie tego pojęcia jest niezbędne dla każdego, kto zajmuje się grafiką i multimediami.

Pytanie 19

Wykorzystanie techniki oświetleniowej zaprezentowanej na obrazku umożliwi osiągnięcie efektu oświetlenia twarzy modela z perspektywy fotografa?

Ilustracja do pytania
A. przednio-górnego z równomiernym oświetleniem
B. przednio-bocznego słabnącego z prawej do lewej strony
C. przednio-górnego dającego światło tylko na prawą część
D. bocznego, słabnącego z lewej do prawej strony
Ustawienie oświetlenia widoczne na ilustracji wskazuje na przednio-boczne oświetlenie, które słabnie z prawej do lewej strony z perspektywy modela. Światło pada pod kątem, co tworzy efekt modelowania twarzy z wyraźniejszym oświetleniem prawej strony, nadając głębię i trójwymiarowość fotografowanej osobie. Ta technika jest często stosowana w portretach, aby nadać zdjęciu dynamiczny i interesujący wygląd.

Pytanie 20

Aby móc odtwarzać dźwięk na komputerze, konieczne jest posiadanie

A. odtwarzacza DVD
B. karty sieciowej
C. karty dźwiękowej
D. odtwarzacza CD
Karta dźwiękowa jest kluczowym komponentem w systemie komputerowym, odpowiedzialnym za przetwarzanie i odtwarzanie dźwięków. To ona konwertuje sygnały cyfrowe z komputera na analogowe, które mogą być odtwarzane przez głośniki lub słuchawki. Wysokiej jakości karty dźwiękowe oferują różne funkcje, takie jak wsparcie dla wielu kanałów audio, co jest istotne w zastosowaniach multimedialnych, takich jak gry komputerowe, muzyka czy filmy. Umożliwiają także korzystanie z zaawansowanych technologii, takich jak Dolby Digital czy DTS, co poprawia jakość dźwięku. W praktyce, aby odtworzyć dźwięk, wystarczy zainstalować odpowiednie sterowniki i oprogramowanie, a następnie podłączyć głośniki lub słuchawki. Zastosowanie kart dźwiękowych jest standardem w branży, a ich obecność w laptopach oraz komputerach stacjonarnych jest niezbędna do komfortowego korzystania z multimediów. Bez karty dźwiękowej niemożliwe jest odtworzenie dźwięku, co pokazuje jej fundamentalną rolę w systemach komputerowych.

Pytanie 21

Technologia umożliwiająca regulację ostrości bez fizycznej zmiany długości obiektywu oznaczana jest symbolem

A. FF
B. CF
C. IF
D. AF
Odpowiedź oznaczona symbolem AF (Auto Focus) jest poprawna, ponieważ odnosi się do technologii automatycznego ustawiania ostrości w obiektywach. Technologia AF pozwala na precyzyjne ustawianie ostrości na obiektach bez potrzeby ręcznej interwencji. Obiektywy z systemem AF wykorzystują różne metody, takie jak detekcja kontrastu oraz detekcja fazy, co sprawia, że są niezwykle efektywne w różnych warunkach oświetleniowych. Przykładem zastosowania AF jest fotografowanie dynamicznych scen, takich jak sport czy przyrody, gdzie szybka i dokładna zmiana ostrości jest kluczowa. Nowoczesne aparaty, w tym lustrzanki oraz bezlusterkowce, są wyposażone w zaawansowane systemy AF, które umożliwiają śledzenie ruchomych obiektów, co zwiększa szanse na uzyskanie doskonałych zdjęć. Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi, że technologie AF mogą różnić się między producentami i modelami, dlatego warto zapoznać się z specyfikacją danego obiektywu oraz aparatu, aby w pełni wykorzystać ich możliwości związane z automatycznym ustawianiem ostrości.

Pytanie 22

W programie Adobe Photoshop do selekcjonowania obszaru o nieregularnym konturze wykorzystuje się narzędzie

A. zaznaczanie eliptyczne
B. kadrowanie
C. zaznaczanie prostokątne
D. lasso
Narzędzie lasso w Adobe Photoshop jest dedykowane do zaznaczania nieregularnych obszarów w obrazie. Umożliwia ono użytkownikowi ręczne rysowanie konturów wokół wybranego obszaru, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdzie tradycyjne narzędzia zaznaczania, takie jak prostokątne czy eliptyczne, nie są wystarczające. Dzięki lasso można precyzyjnie wyodrębnić skomplikowane kształty, takie jak zarysy postaci lub obiekty złożone z wielu detali. W praktyce, narzędzie to jest wykorzystywane w retuszu zdjęć, montażu oraz tworzeniu kompozycji graficznych, gdzie zachodzi potrzeba manipulowania wybranymi elementami obrazu. Ponadto, Photoshop oferuje różne warianty narzędzia lasso, w tym lasso poligonowe i lasso magnetyczne, które dostosowują się do konturów obiektów, co zwiększa efektywność pracy. Umiejętność korzystania z narzędzia lasso jest zatem kluczowa dla każdego grafika, który chce osiągnąć wysoki poziom precyzji i jakości w swoich projektach graficznych.

Pytanie 23

Przy projektowaniu broszur lub ulotek, kiedy mamy do czynienia z obszerną treścią, warto zastosować

A. maskę tekstową
B. ramki tekstowe
C. tekst ozdobny
D. tekst pionowy
Ramek tekstowych można używać przy projektowaniu ulotek i folderów, bo pomagają w organizacji większej ilości tekstu. Dzięki nim można fajnie podzielić tekst na różne sekcje, co znacznie poprawia czytelność i wygląd projektu. Widzisz, ramka tekstowa pozwala precyzyjnie umieścić tekst w konkretnych miejscach, co jest super ważne w materiałach marketingowych, szczególnie gdy miejsca jest mało. W programach graficznych, takich jak Adobe InDesign czy Illustrator, to w zasadzie standard, używać ramek tekstowych, bo to ułatwia formatowanie i edytowanie, a także dostosowywanie objętości tekstu do dostępnej przestrzeni. Poza tym, stosując ramki tekstowe, można śmiało dodawać elementy graficzne obok tekstu, co sprawia, że projekt wygląda dużo lepiej. Generalnie, korzystanie z ramek tekstowych jest zgodne z zasadami dobrego projektowania, które podkreślają hierarchię informacji oraz wygodę odbiorcy. Na przykład, projektując broszury informacyjne, można wykorzystać ramki do rozdzielenia tekstu informacyjnego od ilustracji, co znacząco ułatwia przyswajanie informacji przez czytelników.

Pytanie 24

Na ilustracji zaznaczono ujęcie postaci w średnim planie filmowym

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 4
B. cyfrą 1
C. cyfrą 2
D. cyfrą 3
Ujęcie oznaczone cyfrą 2 na ilustracji przedstawia średni plan filmowy. W tym planie postać jest pokazana od pasa w górę, co umożliwia zobrazowanie zarówno mimiki twarzy, jak i gestykulacji. Ujęcie oznaczone cyfrą 1 to zbliżenie, skupiające się głównie na twarzy, a cyfrą 3 to plan amerykański, ukazujący postać od kolan w górę. Cyfra 4 odnosi się do pełnego planu, w którym widoczna jest cała sylwetka postaci. Zrozumienie różnic między planami filmowymi pozwala na świadome wykorzystanie kadrowania w filmach i fotografii, w zależności od zamierzonego efektu.

Pytanie 25

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. WAV
B. AVI
C. MIDI
D. MP3
MIDI, WAV i MP3 to formaty, które każdy zna, ale to, że są związane z dźwiękiem, nie znaczy, że nadają się do zapisu zarówno dźwięku, jak i obrazu. MIDI, czyli Musical Instrument Digital Interface, to tak naprawdę tylko zestaw instrukcji dla instrumentów muzycznych. Nie ma tam rzeczywistych danych audio, więc to nie jest dobry wybór, jeśli chodzi o multimedialne projekty. WAV to format audio, który charakteryzuje się dużą jakością dźwięku, ale nie obsługuje wideo, a jego pliki mogą być naprawdę spore. MP3 z kolei, znany z odtwarzania muzyki, również nie jest w stanie przechować żadnych obrazów. Często ludzie myślą, że skoro te formaty dotyczą dźwięku, to można je używać z obrazem, co nie jest do końca prawdą. Dlatego, jeśli chcesz mieć zarówno dźwięk, jak i obraz w jednym pliku, warto postawić na formaty kontenerowe, takie jak AVI, które są stworzone z myślą o takich zastosowaniach.

Pytanie 26

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. MP3
B. WMA
C. MP4
D. AAC
Odpowiedzi MP3, AAC i WMA są błędne, ponieważ reprezentują one formaty kompresji audio, a nie kontenery multimedialne. MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów audio, znanym ze swojej efektywności w kompresji dźwięku. Umożliwia on odtwarzanie muzyki, ale nie obsługuje wideo, co czyni go nieodpowiednim wyborem w kontekście pytania. AAC, czyli Advanced Audio Codec, to również format audio, który oferuje lepszą jakość dźwięku przy mniejszych rozmiarach plików w porównaniu do MP3, ale podobnie jak MP3, nie jest formatem kontenera. Przeznaczony jest głównie do przesyłania dźwięku w mediach strumieniowych, jak Apple Music, jednak brak możliwości obsługi wideo wyklucza go z tej kategorii. WMA, czyli Windows Media Audio, to kolejny format audio opracowany przez Microsoft, który został zaprojektowany do kompresji dźwięku, jednak również nie zawiera wsparcia dla wideo. Wszystkie te formaty są skoncentrowane na audio, a nie na integracji różnych rodzajów mediów, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście kontenerów multimedialnych. Wybór formatu kontenera, takiego jak MP4, jest kluczowy dla prawidłowego odtwarzania treści, ponieważ pozwala na współpracę z różnymi kodekami audio i wideo oraz zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu multimediami.

Pytanie 27

Filmowanie w zbliżeniu odnosi się do ujęcia

A. całej sylwetki.
B. osoby od pasa w górę.
C. popiersia danej osoby.
D. osoby od szyi w górę.
Odpowiedzi, które wskazują na filmowanie całej postaci, popiersia osoby lub osoby od pasa w górę, nie są właściwe w kontekście definicji filmowania w zbliżeniu. Filmowanie całej postaci często określane jest jako ujęcie pełne, które ma na celu ukazanie zarówno postaci, jak i jej otoczenia. Choć takie ujęcie może być użyteczne w różnych sytuacjach, nie służy do szczegółowej analizy emocji postaci. Kolejny błąd to interpretacja popiersia jako zbliżenia. Popiersie obejmuje tylko górną część ciała, co nie koncentruje się wystarczająco na detalach twarzy. W praktyce filmowej, popiersie nie oddaje pełnego wrażenia, jakie można osiągnąć za pomocą zbliżenia, ponieważ nie ukazuje całego kontekstu emocjonalnego, który jest istotny dla widza. Ujęcie od pasa w górę z kolei, choć bliskie, również nie jest klasyfikowane jako zbliżenie, ponieważ nie dostarcza wystarczających szczegółów dotyczących wyrazu twarzy. Te odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego wrażenia, że zbliżenie to po prostu każda forma bliskiego ujęcia, co jest nieprecyzyjne. W rzeczywistości zbliżenie jest techniką, która ma na celu wywołanie bliskości emocjonalnej i intymności, co można osiągnąć tylko poprzez skoncentrowanie się na twarzy bohatera.

Pytanie 28

Jaki format jest najbardziej odpowiedni do przechowywania zdjęć cyfrowych, które będą dalej edytowane?

A. PSD
B. JPEG
C. TIFF
D. RAW
Format RAW jest uznawany za najbardziej optymalny do magazynowania zdjęć cyfrowych, które mają być poddawane dalszej obróbce. Przede wszystkim, pliki RAW przechowują surowe dane z matrycy aparatu, co oznacza, że nie są one kompresowane ani przetwarzane przez aparat. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad parametrami takimi jak ekspozycja, balans bieli czy nasycenie kolorów, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości końcowego obrazu. Na przykład, w przypadku zdjęć wykonywanych w trudnych warunkach oświetleniowych, możliwość dostosowania ekspozycji po zrobieniu zdjęcia może uratować wiele ujęć, które w formacie JPEG mogłyby być stracone z powodu prześwietlenia lub niedoświetlenia. Ponadto, pliki RAW oferują szerszy zakres dynamiczny, co zapewnia lepszą jakość obrazu w postprodukcji. Warto również dodać, że wiele profesjonalnych programów do edycji zdjęć, takich jak Adobe Lightroom czy Capture One, obsługuje format RAW, co sprawia, że jego wykorzystanie w pracy zawodowej fotografów jest standardem branżowym.

Pytanie 29

Który sposób fotografowania umożliwia najbardziej zaawansowane dostosowanie wszystkich kluczowych parametrów w aparacie?

A. Program
B. Tv – preselekcja czasu
C. Auto
D. Manualny
Tryb manualny to najbardziej zaawansowany sposób fotografowania, który daje fotograficzce lub fotografowi pełną kontrolę nad wszystkimi podstawowymi parametrami ekspozycji, czyli czasem naświetlania, przysłoną oraz ISO. W trybie manualnym można indywidualnie ustawiać te wartości, co pozwala na precyzyjne dostosowanie parametrów do warunków oświetleniowych oraz artystycznych zamierzeń. Na przykład, w sytuacjach z trudnymi warunkami oświetleniowymi, takimi jak fotografowanie w blasku słońca lub w cieniu, możliwość manualnego dostosowania przysłony i czasu naświetlania umożliwia uzyskanie pożądanej głębi ostrości oraz zamrożenia ruchu. Dodatkowo, w trybie manualnym można swobodnie eksperymentować z efektami artystycznymi, takimi jak efekt bokeh, poprzez odpowiedni dobór wartości przysłony. Warto również zauważyć, że umiejętność korzystania z trybu manualnego jest często uważana za standard w profesjonalnej fotografii, co może mieć wpływ na postrzeganie profesjonalizmu fotografa. Wiedza o tym, jak łączyć różne ustawienia, jest kluczowa w dążeniu do uzyskania zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 30

Jakie urządzenie jest częścią zestawu przeznaczonego do cyfryzacji przezroczystego obrazu analogowego?

A. Cyfrowy aparat fotograficzny
B. Skaner 3D
C. Skaner płaski
D. Cyfrowa kamera wideo
Skaner płaski to urządzenie, które idealnie nadaje się do digitalizacji transparentnych obrazów analogowych, takich jak slajdy czy filmy. Dzięki zastosowaniu technologii skanowania o wysokiej rozdzielczości, skanery płaskie umożliwiają uchwycenie detali i kolorów, co jest kluczowe przy pracy z materiałami fotograficznymi. W praktyce, skanery płaskie są często wykorzystywane w archiwizacji zdjęć, digitalizacji starych filmów czy w pracach konserwatorskich, gdzie precyzja i jakość obrazu są niezbędne. Dodatkowo, współczesne skanery płaskie często oferują funkcje automatycznego poprawiania jakości obrazu oraz możliwość skanowania w różnych formatach, co zwiększa ich wszechstronność. Warto podkreślić, że w profesjonalnych zastosowaniach skanowanie transparentów wymaga odpowiedniego oświetlenia oraz preferencyjnych ustawień, aby uzyskać jak najlepszą jakość skanowanego obrazu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 31

Aby uruchomić prezentację multimedialną z płyty CD, konieczne jest umieszczenie na płycie

A. pliku autorun.inf
B. zdjęć zawartych w prezentacji
C. treści umieszczonej w prezentacji
D. pliku zawierającego zgodę twórcy prezentacji
Plik autorun.inf jest kluczowym elementem, który umożliwia automatyczne uruchomienie prezentacji multimedialnej z płyty CD. Jest to specjalny plik konfiguracyjny, który zawiera instrukcje dla systemu operacyjnego, jaką aplikację uruchomić po włożeniu płyty do napędu. Wzorzec ten jest szeroko stosowany w branży, aby ułatwić użytkownikom dostęp do zawartości płyt, eliminując konieczność ręcznego nawigowania po folderach. Plik autorun.inf powinien zawierać odpowiednie komendy, takie jak [autorun] i open=prezentacja.exe, gdzie 'prezentacja.exe' jest plikiem wykonywalnym prezentacji. W sytuacjach, gdzie prezentacje są często udostępniane lub dystrybuowane w formie płyt CD, zgodność z tym standardem zapewnia, że użytkownicy mogą łatwo i szybko uzyskać dostęp do treści. Przykładowo, wiele firm i edukacyjnych instytucji często korzysta z tego rozwiązania, aby stworzyć interaktywne prezentacje, które automatycznie uruchamiają się po włożeniu płyty, co zwiększa wygodę użytkowania i profesjonalizm. Zrozumienie roli pliku autorun.inf w kontekście multimediów jest niezbędne dla każdego, kto pracuje z nośnikami optycznymi.

Pytanie 32

Urządzenie, które przekształca obiekt przestrzenny na trójwymiarową siatkę wyświetlaną na monitorze komputera, nosi nazwę skaner

A. do slajdów
B. płaski
C. 3D
D. bębnowy
Odpowiedzi płaski, skaner do slajdów czy bębnowy to są mylące opcje. Płaski skaner skanuje głównie dokumenty i zdjęcia w 2D, zupełnie inna bajka niż nasze skanowanie 3D. Takie urządzenia działają na powierzchniach płaskich, więc to nie ma sensu w kontekście obiektów trójwymiarowych. Skaner do slajdów jest dla fotografii, a bębnowy to już w ogóle do dużych formatów dokumentów, jak plany architektoniczne. Chcąc skanować w 3D, trzeba dobrze znać różnice, bo niewłaściwy wybór sprzętu może prowadzić do kiepskich wyników. Warto to ogarnąć, żeby wykorzystać skanowanie na maxa w różnych dziedzinach.

Pytanie 33

Który z programów Adobe służy do tworzenia animacji komputerowych?

A. Acrobat
B. InDesign
C. After Effects
D. Bridge
Odpowiedzi 'Bridge', 'Acrobat' oraz 'InDesign' są nieprawidłowe z przyczyn związanych z ich funkcjonalnością. Adobe Bridge to program do zarządzania plikami multimedialnymi, umożliwiający organizację i przeglądanie zasobów graficznych oraz wideo, ale nie oferuje funkcji tworzenia animacji. Użytkownicy często mylą Bridge z innymi aplikacjami Adobe, jednak jego rola ogranicza się do zarządzania mediami a nie ich tworzenia. Adobe Acrobat służy do tworzenia i edytowania dokumentów PDF; jest niezwykle przydatny w kontekście dokumentacji, ale nie ma zastosowania w animacji komputerowej. Użytkownicy mogą sądzić, że jego możliwości edycyjne są zbliżone do tych oferowanych przez After Effects, co jest błędem myślowym, ponieważ Acrobat koncentruje się na dokumentach, a nie na ruchomych obrazach. Z kolei InDesign jest głównie narzędziem do składu i projektowania układów publikacji, takich jak czasopisma i broszury. Choć InDesign posiada pewne funkcje animacji, są one ograniczone i nieporównywalne z możliwościami After Effects. Często błędne podejście do wyboru narzędzi wynika z braku zrozumienia ich przeznaczenia oraz specyfiki branży kreatywnej, co prowadzi do wyboru niewłaściwych rozwiązań w pracy nad projektami.

Pytanie 34

Wybierz darmowy program, który pozwala na edycję zdjęcia?

A. Gimp
B. Prezi
C. Adobe Photoshop
D. Corel Photo-Paint
GIMP (GNU Image Manipulation Program) to potężne, bezpłatne oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej, które cieszy się dużą popularnością wśród profesjonalistów i amatorów. Jego wszechstronność pozwala na przeprowadzanie różnorodnych operacji graficznych, od prostych korekt kolorystycznych po zaawansowane retusze zdjęć. GIMP obsługuje wiele formatów plików, co czyni go elastycznym narzędziem do pracy z obrazami. Przykładowo, można użyć narzędzi krzywej i poziomów do dostosowania jasności i kontrastu zdjęcia, co jest kluczowe w procesie korekcji kolorów. Dzięki możliwości korzystania z wielu warstw oraz maski warstw, użytkownicy mogą wprowadzać zmiany nie niszcząc oryginalnego obrazu. GIMP jest zgodny z wieloma standardami branżowymi, co czyni go odpowiednim narzędziem dla zarówno hobbystów, jak i profesjonalnych fotografów. Ponadto, istnieje wiele zasobów edukacyjnych oraz społeczności online, które wspierają użytkowników w nauce i doskonaleniu umiejętności.

Pytanie 35

Kolorowi odpowiadającemu zapisowi #000000 jest:

A. czerwony
B. czarny
C. zielony
D. biały
Odpowiedź 'czarny' jest prawidłowa, ponieważ zapis #000000 w systemie kolorów szesnastkowych (hex) odpowiada kolorowi czarnemu. W systemie tym kolory są definiowane przez wartości RGB, gdzie R oznacza czerwoną składową, G zieloną, a B niebieską. W przypadku #000000 każda z tych składowych wynosi 0, co oznacza brak światła i w rezultacie kolor czarny. Przykładowo, w projektowaniu stron internetowych, kolor czarny jest szeroko stosowany w tła, co pozwala na lepsze wyeksponowanie jasnych elementów, takich jak tekst czy grafiki. Zrozumienie systemów kolorów jest kluczowe w grafice komputerowej oraz w tworzeniu interfejsów użytkownika, gdzie odpowiedni dobór kolorów wpływa na estetykę i użyteczność. Inne odcienie czerni, jak np. #1C1C1C, są jedynie bardzo ciemnymi odcieniami szarości i nie powinny być mylone z czernią samą w sobie. Wiedza o tym, jak różne kolory są reprezentowane w systemach cyfrowych, jest niezbędna dla profesjonalistów pracujących w dziedzinach związanych z grafiką i web designem.

Pytanie 36

Dobrze opracowany logotyp nie powinien

A. być niezmienny w czasie
B. zawierać więcej niż trzy kolory
C. zawierać więcej niż jeden kolor
D. być skomplikowany
Dobry projekt logotypu rzeczywiście nie powinien zawierać więcej niż trzech kolorów. Użycie ograniczonej palety kolorów w logotypie jest zgodne z zasadami dobrego designu, ponieważ pozwala na lepszą identyfikację marki i zwiększa jej rozpoznawalność. Zbyt wiele kolorów może wprowadzać chaos i utrudniać zapamiętanie logo, co jest kluczowe dla skutecznej komunikacji wizualnej. Na przykład, logotypy takich marek jak Nike czy Apple są doskonałymi przykładami efektywności ograniczonej palety kolorów, co przyczynia się do ich ponadczasowości. Dodatkowo, zawodowe podejście do projektowania logotypów sugeruje, że ich prostota powinna być kluczowym elementem, wspierającym łatwe odczytywanie i zapamiętywanie. Ograniczenie kolorystyki do trzech kolorów lub mniej zazwyczaj sprzyja lepszej reprodukcji logo na różnych nośnikach, od wizytówek po billboardy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak zasady projektowania oparte na teorii koloru i psychologii postrzegania.

Pytanie 37

Jakie formaty zapisu odnoszą się wyłącznie do materiałów wideo?

A. MPEG, JPEG, INDD
B. AVI, MPEG, WMV
C. OGG, SVF, CDR
D. MP3, WMV, AI
Odpowiedź AVI, MPEG i WMV, jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty są ściśle związane z przechowywaniem i odtwarzaniem materiałów wideo. AVI (Audio Video Interleave) to format stworzony przez Microsoft, który pozwala na synchronizację dźwięku i obrazu. MPEG (Moving Picture Experts Group) to zestaw standardów, który obejmuje różne metody kodowania i kompresji wideo, umożliwiając efektywne przechowywanie oraz przesyłanie wideo. WMV (Windows Media Video) to format opracowany przez Microsoft, skoncentrowany na wideo w internecie oraz na sprzęcie Windows. Te formaty są szeroko stosowane w branży filmowej, telewizyjnej oraz w zastosowaniach internetowych, takich jak streaming wideo. Wiedza na temat tych formatów jest kluczowa w kontekście tworzenia treści wideo oraz ich dystrybucji, a także w kontekście jakości obrazu i dźwięku, co ma znaczenie dla profesjonalnych twórców oraz konsumentów. Przykładowo, podczas produkcji filmów, wybór formatu kodowania ma wpływ na jakość końcowego produktu oraz jego zgodność z różnorodnymi platformami odtwarzania.

Pytanie 38

Jakie oprogramowanie graficzne pozwala na korzystanie z narzędzi do selekcji, rysowania, transformacji oraz edycji kolorów?

A. CorelDRAW oraz Excel
B. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
C. Paint i Adobe Lightroom
D. Adobe Photoshop i GIMP
Wybór odpowiedniego oprogramowania graficznego to naprawdę ważna sprawa, bo jak weźmiesz złe narzędzie, to łatwo się zniechęcić i stracić kreatywność. Jak zaznaczasz odpowiedzi takie jak Adobe Illustrator czy PowerPoint, to pokazujesz, że jest jakieś nieporozumienie co do funkcji tych programów. Illustrator jest super do grafiki wektorowej, ale nie bardzo nadaje się do edytowania bitmap, więc w kontekście zdjęć to nie jest najlepszy wybór. A PowerPoint to w zasadzie program do prezentacji, więc nie ma tam zaawansowanych narzędzi do edycji obrazów. Paint to raczej takie podstawowe oprogramowanie, które nie spełnia wymagań do profesjonalnej grafiki, a Lightroom, mimo że służy do edytowania zdjęć, nie ma opcji rysowania czy przekształcania obrazów jak Photoshop. CorelDRAW to też program wektorowy, więc nie rozwiązuje sprawy edytowania bitmap. A Excel to przecież nie ma nic wspólnego z grafiką! Zazwyczaj takie błędy wynikają z przekonania, że wszystkie programy graficzne są takie same, co jest mylne. Ważne jest, żeby zrozumieć różnice między narzędziami wektorowymi a rastrowymi oraz jak z nich skutecznie korzystać w grafice.

Pytanie 39

Drukarka 3D nie jest w stanie wydrukować

A. folderu reklamowego
B. makiety architektonicznej
C. protezy kończyny
D. modeli postaci z filmów
Foldery reklamowe to materiały drukowane, które zawierają informacje marketingowe, ale ich stworzenie wymaga przede wszystkim technologii druku tradycyjnego. Drukarki 3D są przeznaczone do wytwarzania trójwymiarowych obiektów z tworzyw sztucznych, metali lub innych materiałów, co nie ma zastosowania w przypadku druku grafiki na papierze. W praktyce, druk 3D znajduje zastosowanie w produkcji prototypów, modeli postaci filmowych, a także specjalistycznych zastosowań medycznych, takich jak protezy kończyn. W przemyśle reklamowym wykorzystuje się druk cyfrowy lub offsetowy do tworzenia folderów, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości druku kolorowego oraz skomplikowanych grafik. Warto zaznaczyć, że technologie druku 3D i tradycyjnego druku różnią się nie tylko zastosowaniem, ale także materiałami i procesami produkcyjnymi, co czyni odpowiedź na to pytanie kluczową w kontekście zrozumienia ich funkcji.

Pytanie 40

Aplikacje, których podstawowym celem jest tworzenie oraz modyfikacja grafiki wektorowej, to:

A. Gimp, CorelDraw, Photoshop
B. Illustrator, CorelDraw, Inkscape
C. Photoshop, Illustrator, CorelDraw
D. Photoshop, Gimp, Inkscape
Odpowiedź \'Illustrator, CorelDraw, Inkscape\' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie wymienione programy są dedykowane do grafiki wektorowej. Illustrator, stworzony przez firmę Adobe, jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej, umożliwiając projektowanie logo, ikon, ilustracji oraz materiałów drukowanych. CorelDraw, z kolei, oferuje złożone funkcje tworzenia grafiki wektorowej oraz narzędzia ułatwiające projektowanie w różnych przemyśle, od reklamy po odzież. Inkscape jest otwartoźródłowym programem, który również zapewnia szeroki wachlarz funkcji do edycji grafiki wektorowej, a jego popularność wśród edukatorów i hobbystów czyni go świetnym wyborem do nauki podstaw grafiki wektorowej. Wszystkie te programy stosują standardy wektorowe, takie jak SVG (Scalable Vector Graphics), co pozwala na łatwe udostępnianie i skalowanie projektów bez utraty jakości, co jest kluczowe w profesjonalnym środowisku."