Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 29 października 2025 22:35
  • Data zakończenia: 29 października 2025 22:43

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Korzystając z informacji ujętych w tabeli oblicz, łączny koszt załadunku 240 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera przy użyciu wózka widłowego i przeładunku 10 kontenerów, jeżeli wydajność suwnicy wynosi 5 kontenerów na 1 godzinę.

Cennik
Rodzaj usługiStawka
Załadunek jednej pjł przy użyciu wózka widłowego2,00 zł/szt.
Przeładunek kontenera przy użyciu suwnicy250,00 zł/godz.
A. 730,00 zł
B. 1 250,00 zł
C. 980,00 zł
D. 1 730,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 980,00 zł, co można obliczyć sumując koszty załadunku i przeładunku. Koszt załadunku 240 paletowych jednostek ładunkowych to 480 zł, a koszt przeładunku 10 kontenerów wynosi 500 zł. Dlatego całkowity koszt wynosi 480 zł + 500 zł = 980 zł. W praktyce, przy zarządzaniu logistyką, ważne jest uwzględnienie wszystkich składników kosztów, takich jak wynajem sprzętu, pensje pracowników oraz koszty transportu. W branży logistycznej stosowane są standardowe procedury do kalkulacji kosztów, co pozwala na dokładne planowanie budżetu i optymalizację procesów. Zrozumienie kosztów operacyjnych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i osiągania zysków. Warto również pamiętać o analizach rentowności, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 2

Transport towarów w wyspecjalizowanych naczepach, które są przewożone na adapterach kolejowych, określa się mianem systemu

A. na barana
B. wagonów kieszeniowych
C. ruchomej drogi
D. bimodalnego
Odpowiedź 'bimodalnego' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do systemu transportowego, który wykorzystuje zarówno drogi, jak i koleje do przewozu ładunków. W szczególności w tym kontekście, stosowanie specjalnie dostosowanych naczep na adapterach kolejowych umożliwia elastyczne i efektywne przemieszczanie towarów w różnych warunkach transportowych. W praktyce, systemy bimodalne są wykorzystywane w logistyce do zmniejszenia kosztów transportu oraz zwiększenia efektywności, a także redukcji emisji CO2 poprzez optymalizację wykorzystania różnych środków transportu. Przykładem takiego zastosowania może być transport kontenerów, które mogą być przewożone zarówno drogami, jak i koleją, co pozwala na łatwiejsze dostosowanie się do warunków rynkowych i dostępnych tras. W branży transportowej systemy bimodalne są uznawane za zgodne z najlepszymi praktykami, co potwierdzają różne normy i standardy, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na efektywność i jakość procesów transportowych.

Pytanie 3

System, który ma zdolność rekonstrukcji historii transportu towarów w sieciach zaopatrzenia, zintegrowany z zapisami wskaźników określających te towary i stosowany w celu zapewnienia ich ochrony, to

A. cargo tracking
B. traceability
C. Electronic Data Interchange
D. Global Positioning System
Traceability, czyli śledzenie źródła i przepływu towarów, to kluczowy element w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Umożliwia on monitorowanie ruchu produktów od momentu produkcji, przez transport, aż po dostarczenie do finalnego odbiorcy. Dzięki traceability można identyfikować pochodzenie towarów oraz śledzić ich historię, co jest szczególnie istotne w branżach takich jak żywność i farmaceutyki, gdzie bezpieczeństwo i jakość są priorytetami. Przykładem zastosowania traceability może być system identyfikacji partii żywności, który pozwala na szybkie wycofanie niebezpiecznych produktów z rynku. W ramach dobrej praktyki, organizacje powinny stosować standardy takie jak ISO 22005, które wskazują najlepsze metody dokumentowania i zarządzania informacjami o pochodzeniu towarów. Zastosowanie traceability zwiększa zaufanie konsumentów i pozwala na efektywne zarządzanie ryzykiem, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe przedsiębiorstw.

Pytanie 4

Wyznacz minimalną liczbę stanowisk do przeładunku potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w trakcie jednej zmiany roboczej, mając na uwadze, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin. Każdy z pojazdów transportuje 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a czas obsługi jednej jednostki ładunkowej to 3 minuty.

A. 1 stanowisko
B. 11 stanowisk
C. 2 stanowiska
D. 4 stanowiska
Aby obliczyć minimalną liczbę stanowisk przeładunkowych potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w ciągu jednej zmiany roboczej, musimy najpierw obliczyć całkowity czas obsługi wszystkich jednostek ładunkowych. Każdy z 8 pojazdów przewozi 30 paletowych jednostek ładunkowych, co daje łącznie 240 pjł. Czas obsługi jednej jednostki wynosi 3 minuty, więc całkowity czas rozładunku wynosi 240 pjł * 3 min = 720 minut, czyli 12 godzin. Z uwagi na to, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin, a nie 12, niezbędne jest obliczenie liczby stanowisk. Dzieląc całkowity czas pracy (720 minut) przez czas pracy jednego stanowiska (420 minut, co odpowiada 7 godzinom) otrzymujemy 720/420 ≈ 1,71. Oznacza to, że potrzebujemy co najmniej 2 stanowisk, aby sprawnie rozładować wszystkie pojazdy w założonym czasie. W praktyce, posiadanie dodatkowego stanowiska może zwiększyć wydajność i zredukować ryzyko opóźnień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania na zmiany są kluczowe.

Pytanie 5

Grahamiczna forma przedstawiania danych w postaci dwuwymiarowych obrazów zbudowanych z czarno-białych kwadratów to

A. tag RFID
B. kod kreskowy 1D
C. czytnik RFID
D. kod kreskowy 2D
Kod kreskowy 2D, znany również jako kod QR (Quick Response), to forma graficznego zapisu informacji, która wykorzystuje dwuwymiarowe obrazy składające się z czarno-białych kwadratów w celu efektywnego przechowywania danych. W przeciwieństwie do tradycyjnych kodów kreskowych 1D, które mogą zakodować jedynie ograniczoną ilość informacji, kody 2D potrafią pomieścić znacznie więcej danych, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnych zastosowaniach. Przykłady ich użycia obejmują skanowanie kodów QR na produktach, które prowadzą do stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz informacji o produktach. Kody 2D są wykorzystywane w logistyce, marketingu oraz w płatnościach mobilnych, gdzie szybkość i dokładność są kluczowe. Zastosowanie kodów 2D jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO/IEC 18004 dla kodów QR, co zapewnia ich szeroką akceptację w branży. Warto również zwrócić uwagę, że kody 2D mogą być skanowane przez większość smartfonów, co czyni je dostępnymi dla szerokiego kręgu użytkowników.

Pytanie 6

Tabela przedstawia informacje o naczepach należących do przedsiębiorstwa. Które dwie naczepy nadają się do przewozu 33 palet o wymiarach 1200 mm/800 mm, których nie można piętrzyć?

NaczepaDługość, mmSzerokość, mmWysokość, mm
113 6202 4902 750
213 6202 4802 800
37 2002 4502 450
47 2002 4502 500
A. 1 i 3
B. 2 i 4
C. 1 i 2
D. 2 i 3
Wybór naczep 1 i 2 jako odpowiedzi jest poprawny ze względu na ich zdolność do pomieszczenia 33 palet o wymiarach 1200 mm x 800 mm, które nie mogą być piętrzone. Zgodnie z zasadami transportu, w przypadku palet, których nie można układać jedna na drugą, istotne jest, aby naczepa miała odpowiednią powierzchnię, umożliwiającą ich swobodne ułożenie. Naczepy 1 i 2 są zaprojektowane z wystarczającą powierzchnią załadunkową, co sprawia, że są zgodne z normami transportowymi. Przykładowo, w logistyce transportowej standardowe naczepy do przewozu palet mają wymiary dostosowane do standardów, takich jak ISO, co zapewnia efektywność w transporcie. Zastosowanie naczep 1 i 2 w tym przypadku nie tylko spełnia wymogi wymiarowe, ale także pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co przekłada się na redukcję kosztów transportu oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 7

Przewoźnik zgodnie z umową przewozu powinien dostarczyć odbiorcy przesyłkę 23.04.2022 r. Zgodnie z przedstawionym fragmentem Kodeksu cywilnego zleceniodawcy przysługuje roszczenie z tytułu utraty przesyłki do dnia

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
Art. 792. Roszczenia z umowy przewozu rzeczy przedawniają się z upływem roku od dnia dostarczenia przesyłki, a w razie całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia, kiedy przesyłka miała być dostarczona.
Art. 793. Roszczenia przysługujące przewoźnikowi przeciwko innym przewoźnikom, którzy uczestniczyli w przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym przewoźnik naprawił szkodę, albo od dnia, w którym wytoczono przeciwko niemu powództwo.
A. 23.04.2023 r.
B. 23.10.2022 r.
C. 22.10.2022 r.
D. 22.04.2023 r.
Poprawna odpowiedź to 23.04.2023 r. Zgodnie z artykułem 792 Kodeksu cywilnego, zleceniodawcy przysługuje roszczenie z tytułu utraty przesyłki do roku od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona. W tym przypadku, przesyłka miała być dostarczona 23.04.2022 r., co oznacza, że roszczenie można zgłaszać do 23.04.2023 r. Tego rodzaju regulacje mają na celu chronienie interesów zleceniodawców, dając im czas na zgłoszenie ewentualnych roszczeń. W praktyce, osoby zajmujące się transportem i logistyką powinny być świadome tych terminów, aby uniknąć utraty możliwości dochodzenia prawa. Dodatkowo, znajomość przepisów związanych z przewozem towarów oraz odpowiedzialnością przewoźników jest kluczowa przy podpisywaniu umów przewozowych. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której zleceniodawca stara się uzyskać rekompensatę za utratę towaru, a brak znajomości terminów mógłby skutkować utratą prawa do roszczenia.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Firma transportowa przeciętnie w ciągu miesiąca wykonuje pracę przewozową na poziomie 882 000 tonokilometrów (tkm). Do realizacji przewozów wykorzystuje 7 pojazdów, których ładowność jest wykorzystywana średnio w 70%. Jaką pracę wykona firma w ciągu miesiąca 7 pojazdami, na tych samych trasach, jeśli wykorzystanie ładowności wzrośnie do 80%?

A. 945 000 tkm
B. 1 008 000 tkm
C. 1 071 000 tkm
D. 899 000 tkm
Żeby obliczyć pracę przewozową przy ładowności na poziomie 80%, musisz najpierw zrozumieć, jak to zmienia całkowity wynik. Przykładowo, gdy firma wykonuje 882 000 tonokilometrów przy 70% ładowności i używa 7 pojazdów, to całkowita możliwa praca przy pełnym wykorzystaniu wynosi 1 260 000 tonokilometrów, obliczamy to 882 000 tkm / 0,7. Jak podniesiemy to do 80%, nowa praca przewozowa to 1 008 000 tkm, czyli widać, że efektywność wzrasta. W branży transportowej to ważne, bo optymalizacja ładowności pomaga zwiększyć zyski. W praktyce firmy chcą maksymalizować zasoby, co przekłada się na większe dochody i niższe koszty transportu. Dlatego zwiększanie poziomu wykorzystania pojazdów to kluczowy wskaźnik efektywności, o którym warto pamiętać.

Pytanie 10

Jaką całkowitą masę ładunku należy podać w liście przewozowym, odnosząc się do transportu 72 kartonów, gdzie każdy z nich ma masę brutto 50 kg, rozmieszczonych na 6 paletach o jednostkowej masie własnej 25 kg?

A. 3 450 kg
B. 3 750 kg
C. 3 600 kg
D. 3 900 kg
Aby obliczyć masę brutto ładunku, należy uwzględnić masę wszystkich kartonów oraz masę palet, na których są one transportowane. W tym przypadku mamy 72 kartony, z których każdy waży 50 kg. Całkowita masa kartonów wynosi więc 72 x 50 kg = 3600 kg. Dodatkowo, każdy z 6 palet ma masę własną 25 kg, co daje łącznie 6 x 25 kg = 150 kg. Łącząc te dwie wartości, uzyskujemy całkowitą masę brutto ładunku równą 3600 kg + 150 kg = 3750 kg. Ta metoda obliczeń jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, gdzie precyzyjne określenie masy brutto jest kluczowe dla skutecznego planowania transportu i spełnienia standardów bezpieczeństwa. Zrozumienie tych obliczeń jest istotne w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ wpływa na optymalizację kosztów transportu oraz przestrzeganie regulacji dotyczących maksymalnych dopuszczalnych mas ładunków.

Pytanie 11

Mikrojednostką ładunkową jest na przykład

A. skrzynia paletowa
B. karton
C. paleta z dodatkowymi nadstawkami
D. pojazd kontenerowy
Karton jest uważany za mikrojednostkę ładunkową, ponieważ jest to jednostka opakowaniowa, która umożliwia efektywne przechowywanie i transport towarów w systemach logistycznych. Mikrojednostki ładunkowe powinny być stosunkowo niewielkie i łatwe do przenoszenia, co czyni karton idealnym rozwiązaniem w wielu branżach. W praktyce, kartony są często używane do pakowania produktów w detalicznym handlu, co umożliwia ich łatwe transportowanie i składowanie. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie efektywnego zarządzania jakością w transporcie i magazynowaniu, a odpowiednie użycie mikrojednostek ładunkowych, takich jak karton, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka uszkodzeń towarów. Dodatkowo, zastosowanie kartonów jako mikrojednostek ładunkowych umożliwia lepsze zarządzanie przestrzenią magazynową oraz optymalizację kosztów transportu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce. Warto również zauważyć, że kartony mogą być łatwo recyklowane, co wpisuje się w trend zrównoważonego rozwoju w branży transportowej i opakowaniowej.

Pytanie 12

Dokumentem, który potwierdza, że towar, którego dotyczy, został wyprodukowany w kraju, z którego pochodzi, a dzięki któremu władze celne mogą stosować preferencje celne lub regulacje dotyczące importu wynikające z określonych źródeł, jest

A. faktura handlowa
B. packing list
C. konosament
D. świadectwo pochodzenia
Świadectwo pochodzenia to dokument, który stwierdza, w jakim kraju dany towar został wyprodukowany. Jest kluczowe w międzynarodowym obrocie towarami, ponieważ pozwala urzędom celnym na stosowanie preferencji celnych oraz regulacji importowych, które mogą wynikać z umów międzynarodowych. Przykładem zastosowania świadectwa pochodzenia może być sytuacja, gdy towary importowane z kraju o preferencyjnych stawkach celnych, jak na przykład niektóre państwa członkowskie Unii Europejskiej, muszą przedstawić taki dokument, aby skorzystać z obniżonych opłat celnych. Świadectwa te powinny być wystawiane przez odpowiednie organy w kraju producenta i spełniać określone normy, co zapewnia ich wiarygodność. W praktyce przedsiębiorcy powinni dbać o prawidłowe uzyskiwanie i przechowywanie tych dokumentów, aby uniknąć problemów podczas odprawy celnej, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania importem i eksportem.

Pytanie 13

Która dziedzina transportu umożliwia dostawy w systemie "door-to-door"?

A. Transport morski
B. Transport drogowy
C. Transport kolejowy
D. Transport lotniczy
Transport drogowy jest jedną z najbardziej elastycznych i wszechstronnych gałęzi transportu, która umożliwia dostawy typu 'door-to-door'. Dzięki sieci dróg i autostrad, transport drogowy jest w stanie dotrzeć bezpośrednio do klientów, co pozwala na łatwe załadunek i wyładunek towarów. Przykładem zastosowania transportu drogowego mogą być dostawy paczek przez firmy kurierskie, które korzystają z samochodów dostawczych, aby dostarczyć przesyłki bezpośrednio pod wskazany adres. Transport drogowy jest również kluczowy w logistyce miejskiej, gdzie dostawy towarów muszą odbywać się w ścisłych ramach czasowych i ze względu na ograniczenia dotyczące wjazdu do strefy śródmiejskiej. W standardach branżowych, takich jak normy ISO, podkreśla się znaczenie efektywności i punktualności dostaw, które transport drogowy potrafi skutecznie zapewnić. W kontekście e-commerce, gdzie klienci oczekują szybkiej i dostosowanej do ich potrzeb obsługi, transport drogowy staje się niezastąpiony.

Pytanie 14

Do firmy transportowej wpłynęło zamówienie na przewiezienie 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Przedsiębiorstwo dysponuje naczepami, z których każda w jednej warstwie może pomieścić 34 pjł, a ich wysokość pozwala na piętrzenie ładunku w dwóch warstwach. Oblicz, ile minimum naczep jest koniecznych do zrealizowania tego zamówienia?

A. 2 naczepy
B. 3 naczepy
C. 4 naczepy
D. 5 naczep
Odpowiedź cztery naczepy jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), należy wziąć pod uwagę zarówno pojemność naczep, jak i możliwość piętrzenia ładunku. Każda naczepa pomieści 34 pjł w jednej warstwie, co oznacza, że w dwóch warstwach można przewieźć łącznie 68 pjł. Aby określić liczbę naczep, dzielimy całkowitą liczbę pjł przez liczbę pjł, którą można przewieźć w jednej naczepie: 272 pjł / 68 pjł/naczepę = 4 naczepy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni ładunkowej, co wpływa na efektywność kosztową transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe dążą do optymalizacji tras i wykorzystania naczep, co pozwala na zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie satysfakcji klientów przez terminowe dostarczanie towarów.

Pytanie 15

W tabeli zamieszczono przykładowe numery rozpoznawcze zagrożenia oraz ich znaczenie. Wskaż, która ciecz znajduje się w cysternie przedstawionej na rysunku zgodnie z umieszczoną na niej tablicą ADR.

NumerZnaczenie
30ciecz zapalna (temp. zapłonu od 23°C do 100°C)
33ciecz łatwo zapalna (temp. zapłonu niższa od 23°C)
X333ciecz samozapalna reagująca niebezpiecznie z wodą
336ciecz łatwo zapalna i trująca
338ciecz łatwo zapalna i żrąca
X338ciecz łatwo zapalna i żrąca reagująca niebezpiecznie z wodą
339ciecz łatwo zapalna mogąca powodować samorzutną i gwałtowną reakcję
39ciecz zapalna mogąca powodować samorzutną i gwałtowną reakcję
Ilustracja do pytania
A. Zapalna.
B. Łatwo zapalna..
C. Łatwo zapalna i trująca.
D. Łatwo zapalna i żrąca.
Ciecz oznaczona numerem 33 na tablicy ADR rzeczywiście wskazuje na substancję łatwo zapalną, której temperatura zapłonu wynosi mniej niż 23°C. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportu materiałów niebezpiecznych, klasa łatwo zapalnych cieczy jest ściśle regulowana, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie. Przykładem takich cieczy mogą być rozpuszczalniki organiczne, benzyna czy aceton, które są powszechnie stosowane w przemyśle. Poprawna identyfikacja substancji na podstawie numeru rozpoznawczego jest kluczowa dla odpowiednich działań w przypadku awarii lub wypadku. Właściwe oznakowanie cysterny pozwala na szybkie podjęcie decyzji operacyjnych przez służby ratunkowe, co przekłada się na bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i otoczenia. Należy zwrócić szczególną uwagę na dane na tablicy ADR, ponieważ stanowią one istotną informację dla zarządzania ryzykiem związanym z transportem substancji niebezpiecznych.

Pytanie 16

Urządzenie do nadawania i odbierania, zainstalowane w pojazdach lub jednostkach ładunkowych, które przesyła dane przez sieć telefonii komórkowej z wykorzystaniem pakietowej transmisji danych, jest stosowane w systemie

A. GSM-DATA
B. RFID
C. radiotelefonicznym
D. GSM-GPRS
Odpowiedź GSM-GPRS jest poprawna, ponieważ odnosi się do systemu, który obsługuje przesyłanie danych w sieciach telefonii komórkowej w sposób efektywny i elastyczny. GPRS (General Packet Radio Service) to technologia dodana do GSM, która umożliwia pakietową transmisję danych, co jest kluczowe dla aplikacji wymagających stałej wymiany informacji, takich jak lokalizacja pojazdów czy monitorowanie ładunków. Przykładem zastosowania GPRS są systemy telematyczne, które umożliwiają śledzenie transportu w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność zarządzania flotą oraz bezpieczeństwo ładunków. GPRS pozwala na przesyłanie informacji o stanie pojazdu, danych GPS, a także komunikatów alarmowych z pojazdów do centralnych systemów zarządzania. W branży transportowej i logistycznej przyjęło się stosowanie GPRS jako standardu do komunikacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności zarządzania flotą i optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 17

Na podstawie wykresu określ, w którym roku nastąpił największy przyrost przychodów przedsiębiorstw z branży TSL, w stosunku do roku poprzedniego

Ilustracja do pytania
A. w 2017 r.
B. w 2018 r.
C. w 2019 r.
D. w 2015 r.
Wybór roku 2018 jako momentu największego przyrostu przychodów przedsiębiorstw z branży TSL jest prawidłowy, ponieważ analizy wykresu wykazują, że przychody wzrosły o 7,73 mld zł w porównaniu do roku 2017. Taki wzrost jest znaczący i wskazuje na dynamiczny rozwój sektora transportu i logistyki w Polsce. Warto zauważyć, że wzrost w tym roku był wynikiem kilku czynników, takich jak rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz rozwój infrastruktury transportowej. Praktycznie, znajomość tych danych jest istotna dla analityków rynkowych, którzy muszą podejmować decyzje o inwestycjach oraz strategiach rozwoju. Zrozumienie trendów przychodowych pozwala również na lepsze prognozowanie przyszłych wyników finansowych i planowanie działań marketingowych zgodnych z rynkowymi potrzebami. Ponadto, raporty branżowe oraz analizy rynku, bazujące na takich danych, są kluczowe dla kształtowania polityki transportowej i logistycznej w kraju, co wpisuje się w standardy dobrych praktyk w zarządzaniu przedsiębiorstwami w branży TSL.

Pytanie 18

Korzystając z fragmentu rozporządzenia Ministra Infrastruktury, określ maksymalną masę dla pojazdu członowego składającego się z trójosiowego pojazdu silnikowego i trójosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym na odległość 130 km.

Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2 – 20, nie może przekraczać w przypadku:

1) pojazdu składowego zespołu pojazdów:

a) przyczepy o jednej osi, z wyjątkiem naczepy – 10 ton,

b) przyczepy o dwóch osiach, z wyjątkiem naczepy – 18 ton,

c) przyczepy o liczbie osi większej niż dwie, z wyjątkiem naczepy – 24 ton;

2) zespołu pojazdów, złożonego z pojazdu samochodowego mającego łącznie co najmniej 5 osi, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd samochodowy – 40 ton, z wyjątkiem pojazdu członowego mającego 5 lub 6 osi składającego się z:

a) ciągnika siodłowego o dwóch osiach i naczepy o trzech osiach, uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego, przewożących jeden lub więcej kontenerów lub wymiennych nadwozi, o maksymalnej długości całkowitej wynoszącej do 45 stóp (13,72m) –42 tony,

b) ciągnika siodłowego o trzech osiach i naczepy o dwóch lub trzech osiach, uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego, przewożących jeden lub więcej kontenerów lub wymiennych nadwozi, o maksymalnej długości całkowitej wynoszącej do 45 stóp (13,72 m) – 44tony,

c) ciągnika siodłowego o dwóch osiach i naczepy o trzech osiach przystosowanej technicznie do operacji transportu intermodalnego, uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego – 42 tony,

d) ciągnika siodłowego o trzech osiach i naczepy o dwóch lub trzech osiach przystosowanej technicznie do operacji transportu intermodalnego, uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego – 44 tony;

3) zespołu pojazdów mającego 3 osie – 28 ton.

A. 42 t
B. 44 t
C. 24 t
D. 25 t
Odpowiedź 44 t jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami, szczególnie w kontekście transportu kombinowanego, maksymalna masa dla zestawu składającego się z trójosiowego pojazdu silnikowego i trójosiowej naczepy przewożącej 40-stopowy kontener ISO wynosi 44 tony. Taki limit masy wynika z przepisów regulujących transport drogowy i kolejowy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności transportu. W praktyce oznacza to, że przy planowaniu transportu należy uwzględnić nie tylko masę ładunku, ale także całkowitą masę zestawu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest optymalizacja procesów logistycznych w firmach transportowych, gdzie zbyt duża masa zestawu może prowadzić do naruszenia przepisów i nałożenia kar. Dodatkowo, znajomość maksymalnych mas umożliwia lepsze planowanie tras oraz dobór odpowiednich pojazdów do przewożenia kontenerów, co wpływa na efektywność operacyjną.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jaki skrót należy wpisać w umowie, zgodnie z formułami INCOTERMS 2010, jeżeli sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi jego koszty oraz ryzyko na całej trasie przewozu?

Opis znaczenia wybranych formuł INCOTERMS 2010
„Delivered Duty Paid" – sprzedający organizuje transport, pokrywa jego koszty, ponosi ryzyko i opłaca należności celne.
„Ex works" – sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi koszty oraz ryzyko na całej trasie.
„Free Carier" – obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi, ustalonemu i opłaconemu przez kupującego, w oznaczone miejsce.
„Free Alongside Ship" – kupujący posiada gestię transportową od momentu złożenia towaru przez sprzedającego na nabrzeżu w porcie załadowania.
A. FAS "Free Alongside Ship"
B. FCA "Free Carrier"
C. DDP "Delivered Duty Paid"
D. EXW "Ex works"
Odpowiedź "EXW" (Ex works) jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z formułami INCOTERMS 2010 oznacza, że sprzedający udostępnia towar w określonym miejscu, pozostawiając kupującemu pełną odpowiedzialność za dalszy transport. W praktyce oznacza to, że sprzedający nie jest zobowiązany do organizowania transportu ani pokrywania kosztów związanych z przewozem towaru. Kupujący samodzielnie zarządza transportem i ponosi wszelkie ryzyka oraz koszty na całej trasie. Taka forma współpracy jest szczególnie korzystna w transakcjach, gdzie kupujący ma lepszą znajomość lokalnych warunków transportowych lub korzysta z preferowanych przewoźników. Dobrze zaplanowany proces logistyczny oparty na zasadzie EXW może zredukować całkowite koszty transportu. Przykładem zastosowania EXW może być sytuacja, w której producent mebli w Polsce sprzedaje produkty do klienta w Niemczech, a klient zajmuje się organizacją transportu, co pozwala mu na wybór optymalnych rozwiązań transportowych.

Pytanie 21

Jaki będzie koszt wypożyczenia wózka widłowego z napędem spalinowym i maksymalnym udźwigiem 4 ton na czas 20 dni?

A. 4 600 zł
B. 4 000 zł
C. 4 400 zł
D. 4 200 zł
Koszt wynajmu wózka widłowego o napędzie spalinowym oraz udźwigu 4 ton na okres 20 dni wynosi 4 400 zł. Ta odpowiedź jest właściwa, ponieważ opiera się na rynkowych stawkach dotyczących wynajmu sprzętu tego typu, które mogą się różnić w zależności od regionu, firmy wynajmującej oraz dodatkowych usług, takich jak transport czy serwis wózka. Zazwyczaj ceny wynajmu wózków widłowych są ustalane na podstawie doby lub miesiąca, a w przypadku dłuższego wynajmu, jak w tym przypadku, można liczyć na korzystniejsze stawki. Dla przykładu, wynajem wózka widłowego z napędem spalinowym może oscylować w przedziale 200-250 zł dziennie. Przy założeniu stawki około 220 zł za dzień, całkowity koszt wynajmu na 20 dni wyniósłby 4 400 zł (220 zł x 20 dni). Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe dla przedsiębiorstw operujących w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywna gospodarka kosztami wynajmu sprzętu może znacząco wpłynąć na rentowność operacji.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Określ koszt przewozu 10-ciu paletowych jednostek ładunkowych o masie po 225 kg na odległość 120 kilometrów.

Tabela – Cennik przewozu
WagaOdległość [w km]Cena za kilometr
od 500 do 1000 kgdo 1002,00 zł
od 500 do 1000 kgpowyżej 1002,05 zł
powyżej 1001 kgdo 1002,10 zł
powyżej od 1001 kgpowyżej 1002,20 zł
A. 246 zł
B. 264 zł
C. 240 zł
D. 252 zł
Aby obliczyć koszt przewozu 10 paletowych jednostek ładunkowych o masie 225 kg każda na odległość 120 kilometrów, należy najpierw określić całkowitą masę ładunku. W tym przypadku masa wynosi 2250 kg (10 palet x 225 kg). Zgodnie z tabelą cennika dla przewozów, przy masie powyżej 1001 kg obowiązuje inna stawka za kilometr. Dodatkowo, ponieważ odległość przewozu wynosi 120 km, co przekracza próg 100 km, stosujemy stawkę 2,20 zł za kilometr. Mnożąc tę stawkę przez odległość, otrzymujemy 264 zł (120 km x 2,20 zł/km). Taka analiza kosztów przewozu jest istotna w branży logistycznej, ponieważ pozwala nie tylko na dokładne oszacowanie wydatków, ale również na podejmowanie decyzji dotyczących wyboru optymalnych tras oraz negocjowanie warunków z przewoźnikami. Rekomenduje się także regularne aktualizowanie stawek i cenników w celu dostosowania ich do zmieniających się warunków rynkowych oraz kosztów operacyjnych.

Pytanie 24

Jednostką ładunkową w systemie pakietowym jest

A. kontener z pudełkami
B. karton z opakowaniami pojedynczymi
C. paleta z ładunkiem mocowanym pasami
D. dłużyca zabezpieczona jarzmami
Dłużyca zabezpieczona jarzmami to naprawdę świetny przykład pakietowej jednostki ładunkowej. Taka forma transportu jest wykorzystywana w logistyce na szeroką skalę. Te jednostki ładunkowe można łatwo przemieszczać w całości, co znacznie przyspiesza zarówno załadunek, jak i rozładunek. Dzięki jarzmom ładunek jest stabilny i bezpieczny, co naprawdę zmniejsza ryzyko uszkodzeń w czasie transportu. W praktyce często korzysta się z tej metody, gdy przewozi się drewno, stal czy inne długie materiały, które wymagają specjalnego podejścia do pakowania. No i nie zapominajmy o normach międzynarodowych, takich jak ISO – dobrze dobrane zabezpieczenie ładunku według tych standardów pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni i skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw. W dzisiejszych czasach, gdzie wszystko jest globalne i konkurencja jest coraz większa, to naprawdę istotna sprawa.

Pytanie 25

Jaką procedurę celną w obrocie gospodarczym należy wybrać przy imporcie towarów spoza obszaru celnego Unii Europejskiej w celu ich montażu?

A. Uszlachetnianie bierne
B. Odprawa czasowa
C. Skład celny
D. Uszlachetnianie czynne
Uszlachetnianie czynne jest procedurą celną, która pozwala na przywóz towarów spoza obszaru celnego Unii Europejskiej w celu ich przetwarzania lub montażu, a następnie ponowny wywóz tych towarów. Ta procedura jest szczególnie korzystna dla przedsiębiorstw zajmujących się produkcją lub montażem, ponieważ pozwala na uniknięcie płacenia ceł na importowane komponenty, które zostaną przetworzone i wywiezione. Przykładem zastosowania uszlachetniania czynnego może być zakład produkcyjny, który importuje elementy do montażu maszyn, a następnie sprzedaje gotowe maszyny na rynkach międzynarodowych. Przemieszczając towary w ramach tej procedury, przedsiębiorstwo może korzystać z preferencyjnych warunków celnych, co wspiera konkurencyjność i innowacyjność. Procedura ta jest zgodna z przepisami Unii Europejskiej, które promują import surowców i półfabrykatów w celu zwiększenia wartości dodanej w produkcji.

Pytanie 26

System "ruchomej drogi" opiera się na transporcie

A. samochodów ciężarowych na dedykowanych wagonach kieszeniowych
B. ciągnika z naczepą w postaci wagonu kolejowego, tzw. niskopodwoziowego
C. naczepy poruszającej się po torach kolejowych na specjalnych wózkach wagonowych
D. ciągnika siodłowego z naczepą na dedykowanych wagonach kieszeniowych
System "ruchomej drogi" to spoko rozwiązanie, jeśli chodzi o transport naczep kolejowych. Te naczepy są przewożone po torach na specjalnych wózkach i to sprawia, że załadunek i rozładunek idzie naprawdę szybko. Dzięki temu, zamiast ciągnąć naczepy ciężarówkami, możemy je przewozić koleją, co zmniejsza ruch drogowy i ogranicza emisję spalin. W sumie, dla długich tras transport kolejowy może być tańszy. W branży logistycznej to naprawdę dobra praktyka, bo wspiera zrównoważony rozwój poprzez wykorzystanie kolei. Przykłady zastosowania widać w transporcie intermodalnym, gdzie łączy się różne środki transportu, żeby zminimalizować czas dostaw. Ruchoma droga naprawdę zwiększa efektywność transportu i obniża koszty związane z transportem drogowym.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Wśród atutów rynku usług transportowo-spedycyjnych wyróżnia się

A. wielką liczbę wąskich gardeł w przepływie ładunków
B. wysoki poziom zużycia infrastruktury transportowej
C. niską konkurencję ze strony przewoźników lotniczych i morskich
D. znaczny zasób dostępnych sieci, węzłów oraz terminali drogowych
Wybór odpowiedzi wskazującej na duży zasób istniejących sieci, węzłów i terminali drogowych jako mocną stronę rynku usług transportowo-spedycyjnych jest słuszny. Wysoka jakość infrastruktury transportowej, w tym rozbudowana sieć dróg, węzłów komunikacyjnych oraz terminali, umożliwia efektywne zarządzanie przepływem towarów. Dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa przyczynia się do skrócenia czasu dostawy, zwiększenia dostępności usług oraz obniżenia kosztów transportu. Przykładem zastosowania takiej infrastruktury są centra logistyczne, które wykorzystują węzły drogowe do optymalizacji procesów dystrybucji. Dobrze zorganizowana sieć terminali umożliwia szybkie przeładunki i minimalizuje czas przestoju pojazdów, co jest kluczowe z perspektywy efektywności operacyjnej. Przemiany zachodzące w branży, jak rozwój technologii informacyjnych, również wspierają integrację tych sieci, co przyczynia się do poprawy płynności transportu i wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw.

Pytanie 30

Rysunek przedstawia model przewozu

Ilustracja do pytania
A. obwodowego.
B. promienistego.
C. sztafetowego.
D. wahadłowego.
Model przewozu promienistego to naprawdę fajny sposób na uporządkowanie transportu. Chodzi w nim o to, że ładunki wychodzą z jednego miejsca i trafiają do różnych punktów. Chyba nie ma lepszej metody na planowanie tras, bo można w ten sposób zaoszczędzić czas i zrobić to wszystko sprawniej. To często widać w komunikacji miejskiej, gdzie tramwaje i autobusy startują z jednego centrum i kursują do różnych dzielnic. Firmy zajmujące się logistyką też go wykorzystują, żeby szybko dostarczać towar z magazynów do sklepów. Takie organizowanie transportu to naprawdę podstawa efektywności.

Pytanie 31

Znak "X" umieszczony przed numerem niebezpieczeństwa na tablicy ADR znajdującej się na pojeździe transportującym materiały niebezpieczne oznacza, że

A. przewożone materiały niebezpieczne wchodzą w reakcję z wodą
B. transportowane materiały niebezpieczne mogą być przewożone jedynie w cysternach
C. nie występuje żadne dodatkowe niebezpieczeństwo
D. zwiększa się intensywność zagrożenia podstawowego
Znak "X" przed numerem niebezpieczeństwa na tablicy ADR oznacza, że przewożone materiały niebezpieczne reagują z wodą. Reakcja z wodą może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wydzielanie gazów toksycznych lub wybuchowych, co czyni odpowiednie oznakowanie kluczowym elementem bezpieczeństwa transportu. Przykładami takich substancji są niektóre metale alkaliczne, jak sód, czy też niektóre kwasy, które mogą tworzyć niebezpieczne związki chemiczne w kontakcie z wodą. Zgodnie z przepisami ADR, konieczne jest, aby kierowcy oraz osoby zajmujące się transportem materials niebezpiecznych byli odpowiednio przeszkoleni i znali zasady postępowania w przypadku kontaktu tych substancji z wodą. Przestrzeganie tych standardów jest istotne nie tylko dla bezpieczeństwa osób zaangażowanych w transport, ale także dla ochrony środowiska oraz mienia.

Pytanie 32

Aby zrealizować umowę dotyczącą transportu przesyłek skonsolidowanych drogą lotniczą, niezbędne jest sporządzenie zbiorczego listu przewozowego?

A. Master Air Waybill
B. IATA DGR
C. BillofLading
D. House Air Waybill
Master Air Waybill (MAWB) jest dokumentem, który służy jako umowa o przewóz przesyłek lotniczych, szczególnie w przypadku transportu przesyłek skonsolidowanych. Jest to zbiorczy list przewozowy wydawany przez przewoźnika lub agenta, który zawiera wszystkie istotne szczegóły dotyczące przewożonych towarów, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, rodzaj przesyłki oraz warunki transportu. MAWB jest kluczowym dokumentem w logistykę lotniczą, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie przesyłkami oraz ich śledzenie. W praktyce, kiedy agent frachtowy zbiera przesyłki od różnych nadawców, wystawia MAWB, który obejmuje wszystkie te przesyłki, co przyspiesza proces odprawy celnej i transportu. Dodatkowo, MAWB jest zgodny z międzynarodowymi standardami IATA, co zapewnia jego akceptację przez różne linie lotnicze i agencje celne. Z tego powodu, znajomość oraz umiejętność prawidłowego wystawiania MAWB jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów w branży transportu lotniczego.

Pytanie 33

Aby uniemożliwić toczenie się ładunku o kształcie walca, konieczne jest użycie

A. drążka rozporowego
B. maty antypoślizgowej
C. klina
D. napinacza
Klin to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zablokowanie ładunku w kształcie walca przed toczeniem. Jest to narzędzie mechaniczne, które działa na zasadzie wprowadzenia siły rozporowej w kierunku przeciwnym do ruchu obiektu. Kliny są powszechnie stosowane w różnych zastosowaniach przemysłowych, takich jak budownictwo, transport i magazynowanie, aby zabezpieczyć materiały przed niekontrolowanym przemieszczaniem się. Przykładem zastosowania klina jest stabilizacja ciężkich maszyn lub urządzeń podczas transportu, gdzie ich nieodpowiednie zabezpieczenie może prowadzić do poważnych wypadków. W standardach branżowych, takich jak PN-EN 12100, podkreśla się znaczenie stosowania odpowiednich środków zabezpieczających ładunki, co obejmuje również stosowanie klinów. Kliny są łatwe w użyciu i nie wymagają skomplikowanego sprzętu, co czyni je idealnym rozwiązaniem w wielu sytuacjach. Zastosowanie klina w połączeniu z innymi metodami blokowania, jak taśmy lub maty, zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 34

Jakiego odcienia jest tło tablicy odblaskowej informującej ADR, która znajduje się na pojazdach transportujących materiały niebezpieczne?

A. Odcienia białego
B. Odcienia niebieskiego
C. Odcienia pomarańczowego
D. Odcienia czerwonego
Tło odblaskowej tablicy informacyjnej ADR, umieszczanej na pojazdach przewożących substancje niebezpieczne, ma kolor pomarańczowy. Jest to standardowy kolor używany w ramach regulacji międzynarodowych dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, w tym przepisów ADR (Umowa Europejska dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych). Pomarańczowy kolor jest wyraźnie widoczny, co zwiększa bezpieczeństwo na drogach, informując innych uczestników ruchu o potencjalnie niebezpiecznych ładunkach. Przykładem zastosowania tej tablicy może być pojazd transportujący materiały wybuchowe, gdzie obecność pomarańczowego tła wskazuje na potrzebę szczególnej ostrożności. Dodatkowo, w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego, informacja o przewożonych substancjach jest kluczowa w przypadku wypadków, umożliwiając odpowiednim służbom szybkie i skuteczne działania. Warto również zauważyć, że pomarańczowe oznakowanie tablicy jest zgodne z globalnymi standardami, co ułatwia identyfikację substancji niebezpiecznych w różnych krajach, zapewniając jednolitą komunikację wizualną.

Pytanie 35

Który model organizacji procesu przewozowego wykorzystuje firma oferująca usługi kurierskie, która polega na pobraniu przesyłek z miejsca załadunku i ich dostarczeniu do różnych punktów odbioru rozmieszczonych na trasie kuriera?

A. Obwodowy
B. Wahadłowy
C. Promienisty
D. Sztafetowy
Model obwodowy organizacji procesu transportowego jest najbardziej odpowiedni dla przedsiębiorstw kurierskich, które realizują usługi polegające na pobraniu towarów z jednego punktu i ich dostarczeniu do wielu lokalizacji na trasie przejazdu. W tym modelu kurier porusza się w kształcie pętli, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i kosztami transportu. Przykładem może być firma kurierska, która odbiera paczki z jednego magazynu i dostarcza je do różnych klientów w obrębie określonego obszaru. W praktyce model ten umożliwia optymalizację tras, ograniczając czas dostawy i koszty paliwa. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wykorzystanie technologii GPS i systemów zarządzania flotą pozwala na jeszcze lepsze planowanie tras oraz monitorowanie dostaw. Warto podkreślić, że model obwodowy jest szczególnie efektywny w kontekście intensywnej konkurencji na rynku usług kurierskich, gdzie szybkość i efektywność dostaw są kluczowe dla zadowolenia klientów.

Pytanie 36

Rysunek przedstawia samochód cysternę z przyczepą zbiornikową do przewozu mleka. Cysterna ma pojemność 15 000 litrów, a przyczepa 13 000 litrów. Ile takich zestawów drogowych jest potrzebnych do jednorazowego transportu 140 000 litrów mleka przy założeniu, że każdy zbiornik może mieć 100%-wypełnienie?

Ilustracja do pytania
A. 5 zestawów.
B. 6 zestawów.
C. 3 zestawy.
D. 4 zestawy.
Aby efektywnie zaplanować transport mleka przy użyciu cysterny i przyczepy, należy uwzględnić całkowitą pojemność zestawu drogowego. W tym przypadku, suma pojemności cysterny (15 000 litrów) oraz przyczepy (13 000 litrów) wynosi 28 000 litrów. Aby obliczyć liczbę zestawów potrzebnych do przewozu 140 000 litrów mleka, dzielimy tę wartość przez sumaryczną pojemność zestawu: 140 000 / 28 000 = 5. Zatem potrzebujemy pięciu zestawów do jednorazowego transportu. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce, gdzie optymalne wykorzystanie pojemności transportu przekłada się na efektywność kosztową oraz czasową. W branży transportowej, znajomość pojemności pojazdów i umiejętność ich efektywnego wykorzystania są standardem, co wpływa na planowanie tras oraz zarządzanie flotą. Zrozumienie tego zagadnienia pozwala również na lepszą organizację pracy oraz zmniejszenie emisji CO2, co jest zgodne z aktualnymi standardami zrównoważonego transportu.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Ustal, biorąc pod uwagę przepisy dotyczące czasu pracy oraz przerw kierowców, najkrótszy czas potrzebny na wykonanie transportu ładunku na dystansie 510 km, jeżeli pojazd porusza się ze średnią prędkością techniczną 60 km/h i jest obsługiwany przez jednego kierowcę?

A. 9 h 35 min
B. 8 h 50 min
C. 8 h 30 min
D. 9 h 15 min
Czas przejazdu 510 km przy średniej prędkości 60 km/h można obliczyć, dzieląc odległość przez prędkość: 510 km / 60 km/h = 8,5 godziny, co odpowiada 8 godzinom i 30 minutom. Jednakże, w przypadku kierowców zawodowych, należy uwzględnić normy dotyczące czasu pracy i przerw. Zgodnie z przepisami, kierowca może prowadzić pojazd maksymalnie przez 9 godzin dziennie, a po każdej 4,5-godzinnej pracy musi zrobić przynajmniej 45-minutową przerwę. W tym przypadku, aby zrealizować całkowity czas jazdy, kierowca mógłby przejechać pierwsze 4,5 godziny (270 km), a następnie zrobić przerwę, co w połączeniu z dalszymi 240 km prowadzi do całkowitego czasu 9 godzin i 15 minut. To pokazuje, jak ważne jest przestrzeganie norm czasu pracy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W praktyce, przy planowaniu transportu, istotne jest uwzględnienie tych przepisów, aby uniknąć naruszeń, które mogą prowadzić do konsekwencji prawnych oraz zagrożenia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 39

Harmonogram pracy kierowcy obejmuje

A. spis działań z czasem ich realizacji oraz listę urządzeń, które będą wykorzystywane do tych działań
B. spis działań wykonywanych przez kierowcę, czas ich trwania oraz kolejność ich realizacji
C. wykaz godzinowy zadań realizowanych przez podwykonawców w trakcie transportu
D. wykaz godzinowy działań podejmowanych przy załadunku towaru
Harmonogram czasu pracy kierowcy nie jest jedynie prostym zestawieniem czynności czy wykazem godzinowym czynności podwykonawców. Odpowiedzi 1, 2 i 3 nie uwzględniają kluczowych aspektów, które powinny być obecne w harmonogramie. Przykładowo, pierwsza odpowiedź sugeruje, że harmonogram składa się tylko z listy czynności i czasu ich trwania, co jest zbyt ogólnym podejściem. Harmonogram powinien zawierać również szczegółowe informacje dotyczące kolejności tych czynności, co jest istotne dla efektywnego zarządzania czasem pracy kierowcy oraz dla zapewnienia zgodności z przepisami. Ponadto, druga odpowiedź skupia się na działaniach podwykonawców, co jest zbyt wąskim spojrzeniem na temat. Harmonogram ma na celu przede wszystkim monitorowanie i planowanie pracy samego kierowcy, a relacje z podwykonawcami są zwykle regulowane innymi dokumentami i procedurami. Trzecia odpowiedź koncentruje się jedynie na załadunku, ignorując inne kluczowe aspekty pracy kierowcy, takie jak dostarczanie towarów czy przerwy na odpoczynek. Właściwe zrozumienie harmonogramu czasu pracy kierowcy jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa w transporcie, efektywności działań oraz zgodności z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

Pytanie 40

Maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę może być wydłużony do 10 godzin nie częściej niż

A. dwa razy w miesiącu
B. dwa razy w tygodniu
C. trzy razy w miesiącu
D. trzy razy w tygodniu
Odpowiedź "dwa razy w tygodniu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym w Unii Europejskiej, kierowcy mogą przedłużać dzienny czas prowadzenia pojazdu do maksymalnie 10 godzin, ale tylko dwa razy w tygodniu. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której kierowca transportu towarowego, mimo standardowego limitu 9 godzin jazdy, musi zrealizować dłuższy kurs z powodu nagłej potrzeby dostarczenia towaru. W takich przypadkach, aby zapewnić zgodność z przepisami, kierowca powinien zaplanować te dodatkowe jazdy tak, aby nie przekroczyć limitu dwóch razy na tydzień. Dobre praktyki w branży transportowej obejmują staranne planowanie trasy i harmonogramu pracy kierowcy, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy i odpoczynku, a także unikanie ryzyka nadmiernego zmęczenia, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Warto również zaznaczyć, że przestrzeganie tych przepisów jest monitorowane przez inspektoraty ruchu drogowego oraz systemy tachografów, które rejestrują czas jazdy i odpoczynku kierowców.