Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 11:43
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:09

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do jednostek transportowych intermodalnych zalicza się

A. naczepy, statki oraz wagony
B. nadwozia wymienne, naczepy i kontenery
C. wagony z obniżoną podłogą i nadwozia wymienne
D. palety, naczepy oraz wagony
Odpowiedź "nadwozia wymienne, naczepy i kontenery" jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te jednostki transportowe są uznawane za intermodalne. Intermodalność odnosi się do transportu towarów przy użyciu więcej niż jednego środka transportu, gdzie jednostki ładunkowe mogą być łatwo przenoszone między różnymi rodzajami transportu bez konieczności przeładunku towaru. Nadwozia wymienne to konstrukcje, które można łatwo zamieniać z jednego pojazdu na inny, co zwiększa elastyczność transportu. Naczepy, z kolei, są kluczowym elementem transportu ciężarowego, a ich kompatybilność z różnorodnymi ciągnikami sprawia, że są niezwykle efektywne w łańcuchu dostaw. Kontenery są standardem w transporcie morskim, ale również często wykorzystywane w transporcie lądowym, co ułatwia ich przewóz i składowanie. Stanowią one integralną część globalnego handlu, a ich typowe wymiary i konstrukcja umożliwiają efektywne wykorzystanie przestrzeni zarówno w transporcie, jak i magazynowaniu. W praktyce, ich zastosowanie w logistyce i transporcie międzynarodowym przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz redukcji kosztów. Znajomość tych jednostek jest kluczowa dla zrozumienia nowoczesnych systemów transportowych i logistycznych.

Pytanie 2

Jakie powinny być minimalne wymiary wewnętrzne opakowania, które pomieści 12 kartonów jednostkowych o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 0,3 x 0,4 x 0,4 m, umożliwiających piętrzenie i obracanie?

A. 0,6 x 1,3 x 1,3 m
B. 0,4 x 1,4 x 0,6 m
C. 0,6 x 1,2 x 0,8 m
D. 0,8 x 1,0 x 0,8 m
Właściwy wybór opakowania o wymiarach 0,6 x 1,2 x 0,8 m wynika z analizy przestrzennej i możliwości ułożenia 12 kartonowych opakowań jednostkowych. Każde z opakowań ma wymiary 0,3 m długości, 0,4 m szerokości oraz 0,4 m wysokości. Aby obliczyć minimalne wymagane wymiary opakowania zbiorczego, należy uwzględnić zarówno sposób ułożenia, jak i możliwość piętrzenia tych opakowań. Można je ustawić w dwóch warstwach. W przypadku ułożenia w dwóch warstwach, potrzeba przestrzeni na wysokość wynosi 0,4 m (wysokość jednego opakowania) pomnożone przez 2, co daje 0,8 m. Gdy umieszczamy opakowania w jednym rzędzie, długość to 0,3 m pomnożone przez 4, co daje 1,2 m. Szerokość z kolei to 0,4 m pomnożone przez 3, co daje 1,2 m, ale można ustawić je w orientacji, gdzie 0,4 m jest wzdłuż szerokości, co daje 0,6 m. Tak uzyskane wymiary opakowania zbiorczego są zgodne z zasadami ergonomii pakowania i efektywności transportu, co jest kluczowe w branży logistycznej. Dobre praktyki sugerują, że należy zawsze optymalizować przestrzeń, aby zminimalizować koszty transportu oraz magazynowania.

Pytanie 3

Ile czasu zajmie kierowcy ciężarówki przejechanie 720 km przy średniej prędkości 60 km/h, biorąc pod uwagę 11 godzin odpoczynku oraz minimalne czasy przerw zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców?

A. 23 h 45 min
B. 24 h
C. 30 h
D. 23 h 15 min
Odpowiedź 23 h 45 min jest poprawna, ponieważ obliczenia dotyczące czasu przejazdu oraz czasu odpoczynku kierowcy są zgodne z Ustawą o czasie pracy kierowców. Aby obliczyć czas przejazdu, należy podzielić dystans (720 km) przez średnią prędkość (60 km/h), co daje 12 godzin. Następnie należy dodać czas odpoczynku, który wynosi 11 godzin. Łączny czas przejazdu to 12 h + 11 h = 23 h. Jednakże, ze względu na regulacje dotyczące przerw w czasie jazdy, kierowca musi stosować się do minimalnych czasów przerw, co może wpływać na całkowity czas przejazdu. Zgodnie z przepisami, kierowca powinien robić przerwy po 4,5 godziny jazdy, co może wydłużyć czas przejazdu o dodatkowe 15 minut, co prowadzi do całkowitego czasu przejazdu wynoszącego 23 h 45 min. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w branży transportowej, gdzie przestrzeganie czasu pracy i odpoczynku jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także wpływa na bezpieczeństwo na drodze oraz efektywność operacyjną firmy transportowej. Zrozumienie i umiejętność obliczania tych wartości jest niezbędne dla każdego profesjonalnego kierowcy oraz menedżera floty.

Pytanie 4

Do kluczowych działań realizowanych w czasie transportu można zaliczyć

A. monitoring przebiegu procesu transportowego
B. przygotowanie ładunku do odprawy celnej
C. rozpakowywanie ładunku
D. przygotowanie ładunku do wydania
Monitoring przebiegu procesu transportowego jest kluczowym elementem czynności wykonawczych w logistyce. Jego głównym celem jest zapewnienie efektywności i bezpieczeństwa całego procesu transportowego. Dzięki monitoringowi można na bieżąco śledzić lokalizację przesyłki, co pozwala na szybką reakcję w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak opóźnienia czy zmiany w trasie. Przykładem zastosowania tej praktyki może być użycie systemów GPS oraz aplikacji mobilnych, które informują o statusie przesyłki w czasie rzeczywistym. Dobrze zorganizowany monitoring wpływa również na zadowolenie klientów, ponieważ umożliwia im otrzymywanie aktualnych informacji o stanie ich zamówienia. Dodatkowo, w ramach standardów, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie monitorowania procesów jako kluczowego elementu zarządzania jakością. W efekcie, zastosowanie zaawansowanych narzędzi monitorujących staje się nie tylko dobrym zwyczajem, ale również niezbędnym wymaganiem w dzisiejszej branży logistycznej.

Pytanie 5

Ile zestawów transportowych o wymiarach 13,9 x 2,5 x 2,55 m (dł. x szer. x wys.) będzie koniecznych do przetransportowania 1 360 sztuk towarów o wymiarach 0,6 x 0,4 x 1,1 m (dł. x szer. x wys.), które są przewożone na paletach EUR?

A. 1
B. 3
C. 7
D. 5
W przypadku prób obliczenia liczby zestawów drogowych, które będą potrzebne do przewozu ładunków, ważne jest prawidłowe rozumienie wymiarów oraz obliczania objętości. Odpowiedzi 3, 4 i 2 wskazują na błędne podejście do tematu. Często błędy te wynikają z nieadekwatnego uwzględnienia rzeczywistych wymiarów załadunku lub całkowitej objętości. Przy wyborze odpowiedzi 3, można dojść do wniosku, że wystarczająca jest mniejsza liczba zestawów, co jest mylne, ponieważ nie uwzględnia pełnej objętości ładunku oraz jego rozkładu w przestrzeni. Odpowiedź 4 sugeruje, że jeden zestaw wystarczy, co jest zdecydowanie niezgodne z rzeczywistością, gdyż liczba ładunków zdecydowanie przekracza pojemność jednego zestawu. Z kolei wybór odpowiedzi 2 może być spowodowany błędnym przeliczeniem objętości, co prowadzi do zaniżenia rzeczywistej liczby wymaganych zestawów. Kluczowym błędem myślowym jest tutaj pomijanie aspektów logistycznych, takich jak straty przestrzenne związane z kształtem ładunków oraz ich rozmieszczeniem, które mogą znacznie wpłynąć na finalną liczbę zestawów drogowych potrzebnych do skutecznego transportu. W praktyce transportowej, aby uniknąć takich nieporozumień, zaleca się korzystanie z oprogramowania do planowania załadunku, które uwzględnia różne parametry logistyczne oraz normy branżowe.

Pytanie 6

Odpowiedzialność za skompletowanie oraz wydanie koniecznych dokumentów związanych z usługą przewozu drogowego na zlecenie spoczywa na

A. funkcjonariuszu Inspekcji Transportu Drogowego
B. funkcjonariuszu policji
C. przewoźniku
D. generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Przewoźnik to w skrócie ten, kto odpowiada za przewóz rzeczy, czyli nie tylko transportuje towary, ale też dba o wszystkie papiery, które są z tym związane. Mówiąc prościej, musi przygotować ważne dokumenty, takie jak list przewozowy czy fakturę, które są niezbędne do formalności przy przewozie drogowym. Co ciekawe, zgodnie z prawem transportowym, przewoźnik ma kilka norm i standardów do spełnienia, żeby wszystko było zgodne z przepisami i bezpieczne. Na przykład, przy międzynarodowym przewozie towarów musi też zwrócić uwagę na przepisy celne, co pokazuje, jak ważny jest w całym procesie transportowym. Te rzeczy są dokładnie opisane w różnych konwencjach, jak CMR, które mówią o międzynarodowym przewozie towarów i jasno wskazują, co do kogo należy.

Pytanie 7

Jaką wagę obliczeniową zastosuje się do wyliczenia kosztu frachtu za 12 sztuk przesyłek o wymiarach 0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, przy założeniu, że 1m³ = 1 000 kg?

A. 3 840 kg
B. 6 720 kg
C. 3 360 kg
D. 2 688 kg
Aby obliczyć wagę obliczeniową przesyłek, należy najpierw obliczyć objętość jednej przesyłki. Wymiary przesyłki to 0,7 m (długość) x 0,8 m (szerokość) x 0,4 m (wysokość), co daje objętość równą 0,7 * 0,8 * 0,4 = 0,224 m³. Następnie należy pomnożyć tę objętość przez ilość przesyłek, czyli 12: 0,224 m³ * 12 = 2,688 m³. Zgodnie z przelicznikiem, 1 m³ odpowiada wadze 1 000 kg, więc 2,688 m³ * 1 000 kg/m³ = 2 688 kg. Taki sposób obliczeń jest standardem w branży logistycznej, gdyż pozwala na określenie „wagi obliczeniowej”, która jest podstawą do wyceny frachtu. W praktyce, zrozumienie koncepcji wagi obliczeniowej jest kluczowe dla efektywnego planowania kosztów transportu, a także dla optymalizacji przestrzeni ładunkowej w środkach transportu. Warto znać zasady dotyczące obliczania wagi obliczeniowej, ponieważ mogą one różnić się w zależności od przewoźnika, a także wpływają na sposoby ustalania taryf frachtowych.

Pytanie 8

Kto jest odpowiedzialny za opodatkowanie transakcji przy imporcie towarów?

A. agentowi spedycyjnemu
B. przewoźnikowi
C. nabywcy towaru
D. agencji celnej
Obowiązek opodatkowania transakcji w imporcie towarów spoczywa na nabywcy towaru, zgodnie z przepisami prawa celnego oraz ustawami o podatkach. Nabywca towaru jest odpowiedzialny za dokonanie zgłoszenia celnego oraz zapłatę należnych ceł i podatków, takich jak VAT czy akcyza. Dla przykładu, w przypadku importu towarów z krajów pozaunijnych, nabywca musi złożyć odpowiednie dokumenty w urzędzie celnym oraz uiścić opłatę celną przed odbiorem towaru. Jest to istotne także z punktu widzenia prawidłowego prowadzenia księgowości oraz rozliczeń podatkowych. Nabywca towaru powinien być świadomy swoich obowiązków, zwłaszcza w kontekście zmieniających się przepisów celnych oraz podatkowych, które mogą wpływać na koszty importu. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują dokładne dokumentowanie wszystkich transakcji oraz współpracę z agencjami celnymi, które mogą pomóc w zrozumieniu zawirowań przepisów.

Pytanie 9

Jaki dokument przewozowy jest używany do transportu towarów z Warszawy do Paryża koleją?

A. AWB
B. CMR
C. HAWB
D. CIM
CIM, czyli Międzynarodowa Konwencja O Przewozie Towarów Koleją, to dokument transportowy stosowany w przypadkach przewozu ładunków koleją. Jego zastosowanie jest zgodne z przepisami międzynarodowymi i umożliwia przewoźnikom oraz nadawcom na potwierdzenie umowy przewozu, co jest kluczowe w logistyce. Przykładowo, gdy towar jest przewożony z Warszawy do Paryża, CIM zapewnia odpowiednią ochronę prawną, określając odpowiedzialność przewoźnika oraz prawa nadawcy. Dzięki standaryzacji dokumentu, procesy związane z odprawą towarów oraz rozliczeniami są uproszczone, co zmniejsza ryzyko błędów. W praktyce, stosowanie CIM przyczynia się do lepszej organizacji transportu oraz efektywności operacyjnej, co jest kluczowe w międzynarodowym handlu. Warto zwrócić uwagę, że dokument ten jest uznawany w wielu krajach, co ułatwia przepływ towarów na różnych trasach transportowych.

Pytanie 10

Gdy na fakturze zauważono błąd w cenie, stawce lub wartości podatku, co jest wystawiane?

A. nota korygująca
B. duplikat faktury
C. faktura korygująca
D. nowa faktura
Faktura korygująca to praktycznie taki dokument, który naprawia błędy z faktury, którą wystawiliśmy wcześniej. To się przydaje, gdy coś nie gra z ceną, stawką podatku albo kwotą podatku. Jak zauważysz, że coś jest nie tak na fakturze, to wystawiasz fakturę korygującą, która dokładnie wskazuje, co było źle i podaje poprawne wartości. Na przykład, jeśli na pierwotnej fakturze wpisano 23% VAT zamiast 8%, to w takiej sytuacji musi być faktura korygująca, która zawiera poprawną stawkę VAT oraz uwzględnia zmiany w kwocie podatku. Przepisy mówią, że taka faktura korygująca musi mieć odpowiednie notatki oraz numer faktury, którą korygujemy. To ułatwia śledzenie zmian w dokumentach księgowych i podatkowych. Dużo osób może nie wiedzieć, ale faktura korygująca jest przydatna w wielu sytuacjach, jak zwroty towarów czy udzielanie rabatów. To naprawdę ważne narzędzie w obiegu dokumentów finansowych.

Pytanie 11

Jakim typem ubezpieczenia objęty jest towar transportowany drogą, koleją, powietrzem lub wodami?

A. OC
B. AC
C. CARGO
D. OPWS
Ubezpieczenie CARGO jest specjalistycznym rodzajem polisy, która obejmuje ładunki przewożone różnymi środkami transportu, takimi jak transport drogowy, kolejowy, lotniczy czy wodny. Ta forma ubezpieczenia chroni przed stratami finansowymi, jakie mogą wystąpić w wyniku uszkodzenia, utraty lub zniszczenia towaru w trakcie transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa zajmujące się handlem międzynarodowym często korzystają z ubezpieczenia CARGO, aby zabezpieczyć swoje towary przed ryzykiem związanym z transportem, które może obejmować wypadki, kradzież, pożar czy warunki atmosferyczne. Standardy branżowe, takie jak Instytucja CARGO (Institute Cargo Clauses), określają szczegółowe warunki oraz zakres ochrony. Na przykład, klauzule A, B i C różnią się stopniem ochrony, co pozwala na elastyczne dopasowanie polisy do potrzeb konkretnego ładunku. Wiedza o ubezpieczeniu CARGO jest zatem kluczowa dla profesjonalistów w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 12

Jakiego rodzaju ubezpieczenie umożliwi zrekompensowanie szkody powstałej w wyniku niewykonania umowy przewozu z winy przewoźnika?

A. OC spedytora
B. OC przewoźnika
C. CARGO
D. NW
OC przewoźnika to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które zabezpiecza przewoźnika przed skutkami szkód wyrządzonych w związku z wykonywaniem usługi transportowej. W przypadku niedotrzymania umowy przewozu, np. w sytuacji, gdy przewoźnik nie dostarczy towaru na czas lub uszkodzi go w trakcie transportu, to właśnie OC przewoźnika pokryje ewentualne roszczenia ze strony nadawcy lub odbiorcy towaru. Przykładem może być sytuacja, w której przewoźnik spóźnia się z dostawą zamówionych towarów, co prowadzi do strat finansowych dla klienta. W takim przypadku, jeżeli klient zdecyduje się na wystąpienie z roszczeniem, ubezpieczenie OC przewoźnika umożliwi pokrycie kosztów wynikających z niedotrzymania warunków umowy. Z perspektywy branżowej, posiadanie takiego ubezpieczenia jest standardem, który chroni zarówno przewoźników, jak i ich klientów, co wpływa na zwiększenie zaufania i stabilności w relacjach biznesowych.

Pytanie 13

Jakim symbolem oznaczana jest jednostka pracy związana z przewozem ładunków?

A. pkm
B. km
C. tkm
D. h
Masz rację, poprawna odpowiedź to tkm, czyli tonokilometr. To jednostka, która mierzy pracę przewozową i bierze pod uwagę zarówno masę ładunku, jak i odległość, na jaką został przewieziony. Czyli jak to działa? Gdy mówimy o 1 tkm, to znaczy, że przewozimy jedną tonę ładunku na odległość jednego kilometra. W logistyce tkm jest super przydatne, bo pozwala porównać, jak różne środki transportu radzą sobie z przewozem. Na przykład, w firmach transportowych można zliczyć tkm dla całej floty ciężarówek, co daje obraz całkowitej wydajności w danym czasie. Praca z tkm pomaga usprawnić procesy transportowe, co naprawdę ma znaczenie, jeśli chcemy być bardziej efektywni. Poza tym, tkm jest używane zgodnie z normami IRU, co dodaje mu jeszcze większej wartości w branży.

Pytanie 14

Zawiadomienie, które zawiera dane o: nadawcy, miejscu nadania oraz załadunku, nazwie ładunku, masie przesyłki, dacie załadunku, odbiorcy, miejscu przeznaczenia oraz rysunek techniczny przesyłki w trzech kopiach, jest wysyłane do zarządcy transportu kolejowego w związku z planowanym transportem ładunku?

A. wartościowego
B. masowego
C. niebezpiecznego
D. ponadgabarytowego
Odpowiedź "ponadgabarytowego" jest poprawna, ponieważ odnosi się do ładunków, które przekraczają standardowe wymiary oraz masę określone przez regulacje transportowe. W przypadku transportu kolejowego, nadawcy są zobowiązani do przesyłania szczegółowych informacji o ładunku, aby umożliwić odpowiednie zaplanowanie transportu. W szczególności, ładunki ponadgabarytowe wymagają szczególnych procedur oraz zezwoleń, co wiąże się z ich specyfiką. Przykładem mogą być maszyny przemysłowe czy konstrukcje budowlane, które wymagają odpowiednich platform oraz dodatkowych środków transportowych. Standardy branżowe, takie jak normy UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), regulują zasady przewozu towarów ponadgabarytowych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności przewozów. Każdy przypadek wymaga również starannego planowania załadunku i wyładunku, co podkreśla wagę właściwego dokumentowania informacji o ładunku.

Pytanie 15

Dokument, który potwierdza przybycie statku trampowego do miejsca załadunku lub wyładunku, a także jego gotowość do przeprowadzenia operacji przeładunkowych, to

A. nota gotowości
B. list MAWB
C. umowa czarterowa
D. manifest ładunkowy
Nota gotowości jest kluczowym dokumentem w procesie transportu morskiego, stwierdzającym, że statek trampowy dotarł do portu i jest gotowy do przeładunku ładunku. Dokument ten potwierdza, że statek przeszedł odpowiednie inspekcje techniczne oraz spełnia normy bezpieczeństwa wymagane przez port i przepisy międzynarodowe. Dzięki temu armatorzy i operatorzy portowi mogą zapewnić efektywność i bezpieczeństwo operacji przeładunkowych. W praktyce, nota gotowości jest często wymaganym dokumentem przy załadunku towarów w portach, a jej brak może prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów. W kontekście standardów branżowych, nota gotowości wspiera zasady zarządzania jakością w transporcie morskim, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na dokumentację procesów i zgodność z regulacjami. Dodatkowo, dobrze zarządzany proces dostarczania noty gotowości może przyczynić się do zwiększenia zaufania pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces transportowy.

Pytanie 16

Zgodnie z międzynarodową klasyfikacją w zakresie homologacji, samochody osobowe przystosowane do transportu ładunków, z wyjątkiem przyczep oraz naczep, należą do

A. kategorii P
B. kategorii M
C. kategorii O
D. kategorii N
Prawidłowa odpowiedź to kategoria N, która obejmuje pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu ładunków, w tym, ale nie ograniczając się do, samochodów ciężarowych oraz furgonów dostawczych. Klasyfikacja ta jest zgodna z Międzynarodową Organizacją Normalizacyjną (ISO) oraz innymi regulacjami międzynarodowymi, które definiują kategorie pojazdów w kontekście ich przeznaczenia i konstrukcji. Pojazdy kategorii N są projektowane z myślą o efektywnym transporcie ładunków, więc ich parametry techniczne, takie jak nośność, moc silnika czy wielkość przestrzeni ładunkowej, są zgodne z wymaganiami branżowymi. Przykładami pojazdów w tej kategorii są ciężarówki, które mogą być używane do transportu towarów na długie dystanse, a także małe furgony wykorzystywane w dystrybucji miejskiej. Klasyfikacja pojazdów według kategorii ma kluczowe znaczenie w procesie homologacji, co zapewnia zgodność z normami bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.

Pytanie 17

Tymczasowy eksport krajowych towarów poza polski obszar celny, mający na celu poddanie ich procesom przetwarzania oraz wprowadzenie do obrotu produktów uzyskanych w wyniku tych działań, z całkowitym lub częściowym zwolnieniem od cła, jest procedurą

A. wywozu zarobkowego
B. systemu zawieszeń
C. uszlachetniania czynnego
D. uszlachetniania biernego
Uszlachetnianie czynne, system zawieszeń oraz wywóz zarobkowy to pojęcia, które często są mylone z procedurą uszlachetniania biernego, jednak różnią się one zasadniczo w zakresie działania oraz celów. Uszlachetnianie czynne polega na wwozie towarów z kraju, które następnie są poddawane obróbce, a po ukończeniu procesów produkcyjnych, gotowe wyroby mogą być eksportowane, jednak wymaga to uiszczenia odpowiednich opłat celnych. W przypadku systemu zawieszeń mamy do czynienia z innymi regulacjami, które dotyczą czasowego zwolnienia z obowiązków celnych, ale niekoniecznie wiążą się z obróbką towarów poza granicami kraju. Z kolei wywóz zarobkowy zazwyczaj odnosi się do działalności związanej z eksportem usług lub towarów w celu osiągnięcia zysku, co nie jest bezpośrednio związane z procedurą obróbki towarów. Typowym błędem jest nieodróżnianie tych procedur i mylenie ich, co prowadzi do nieprawidłowego zrozumienia, jakie korzyści i obowiązki wiążą się z każdą z nich. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych procedur ma swoje specyficzne zastosowania i wymogi, co musi być brane pod uwagę w kontekście strategii gospodarczej przedsiębiorstwa oraz zgodności z przepisami prawa celnego.

Pytanie 18

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przetransportowanie kontenera na dystansie 400 km. Średnia prędkość pojazdu wynosi 60 km/h. Jaki będzie minimalny czas realizacji zlecenia, biorąc pod uwagę obowiązkowe przerwy określone w przepisach dotyczących czasu pracy kierowców?

A. 7 godzin 10 minut
B. 6 godzin 40 minut
C. 7 godzin 40 minut
D. 7 godzin 25 minut
Czas realizacji usługi transportowej oblicza się, dzieląc całkowitą odległość przez średnią prędkość pojazdu. W przypadku podanego przykładu, prawidłowe obliczenie bez uwzględnienia przerw prowadzi do błędnych wniosków. Należy pamiętać, że nie można ignorować przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, które są ustalane w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz dobrostanu kierowców. Zjawiskiem powszechnym jest pomijanie konieczności planowania przerw. Osoby, które obliczają czas jazdy bez przerwy, mogą sądzić, że cała podróż zajmie tylko 6 godzin 40 minut, co jest błędne. W rzeczywistości, po 4,5 godzinach jazdy kierowca musi zrobić przynajmniej 45-minutową przerwę, co znacząco wydłuża czas podróży. Ignorowanie takich wymogów może prowadzić do przekroczenia limitów czasowych, co nie tylko narusza przepisy prawa, ale również może stwarzać ryzyko dla bezpieczeństwa na drodze. Ponadto, niektórzy mogą mylnie sądzić, że czas jazdy można zwiększyć poprzez przyspieszenie prędkości pojazdu, co również jest niewłaściwe, ponieważ takie działania naruszają przepisy o czasie pracy oraz mogą prowadzić do potencjalnych wypadków. Kluczowym elementem w branży transportowej jest przestrzeganie norm dotyczących czasu pracy kierowców, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 19

TEU (twenty-foot equivalent unit) to jednostka ładunkowa odpowiadająca wymiarom kontenera

A. 30-stopowego
B. 40-stopowego
C. 45-stopowego
D. 20-stopowego
No to super, że zaznaczyłeś, że TEU to 20-stopowy kontener. To naprawdę ma sens, bo TEU to taka miara objętości w transporcie kontenerowym, która bezpośrednio odnosi się do tych standardowych kontenerów morskich. Generalnie, ten 20-stopowy kontener ma 6,1 metra, więc można powiedzieć, że to taki podstawa w logistyce morskiej. Dzięki użyciu jednostki TEU, można łatwiej robić różne obliczenia dotyczące transportu i składowania ładunków. Na przykład, gdy armatorzy planują transport towarów, to szybciej i łatwiej przeliczają różne kontenery na TEU, co bardzo pomaga w zarządzaniu miejscem na statkach. I to jest kluczowe, bo przy planowaniu portów też przydaje się wiedza o pojemności wyrażonej w TEU, żeby efektywnie przeładowywać towary. Warto pamiętać, że są też kontenery 40-stopowe, które odpowiadają 2 TEU, ale definicja TEU zawsze dotyczy tych 20-stopowych kontenerów.

Pytanie 20

Jaką funkcję rynku usług transportowych aktywuje podmiot, gdy przeszukuje oferty transportowe w różnych kierunkach przewozu ładunków i automatycznie ocenia przydatność tych usług transportowych w rynku?

A. Regulacyjną
B. Weryfikacyjną
C. Realizacyjną
D. Informacyjną
Wybór odpowiedzi związanej z funkcją realizacyjną można uznać za niepoprawny, ponieważ funkcja ta odnosi się do samego wykonywania usług transportowych, a nie do ich analizy i oceny. Realizacja polega na transportowaniu towarów zgodnie z ustalonym planem i umowami, a nie na weryfikacji ofert czy ich użyteczności. Z kolei odpowiedź informacyjna może wydawać się kusząca, ponieważ rzeczywiście na rynku transportowym gromadzona jest wiedza i dane. Jednak informacja sama w sobie nie stanowi weryfikacji, a jedynie dostarcza kontekstu dla podejmowanych decyzji. Co więcej, odpowiedź regulacyjna odnosi się do aspektów prawnych i organizacyjnych, które wpływają na funkcjonowanie rynku transportowego, ale nie obejmuje procesu oceny ofert transportowych. W praktyce, niepoprawne zrozumienie tych funkcji może prowadzić do błędnych decyzji w zakresie wyboru przewoźników. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że weryfikacja jest procesem analitycznym, który powinien być wykonywany przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy usług transportowych. Ignorowanie tej funkcji może prowadzić do wyboru niewłaściwych ofert, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć negatywnie na efektywność operacyjną firmy oraz jej reputację na rynku.

Pytanie 21

Reklamacja to dokument

A. informujący adresata o nadaniu przesyłki
B. informujący o niezgodności ilości dostarczonych produktów z zamówieniem
C. zobowiązujący adresata do nabycia towaru
D. informujący o możliwości odbioru przesyłki
Reklamacja to formalne pismo, które ma na celu zgłoszenie niezgodności pomiędzy zamówionymi a otrzymanymi towarami. Właściwe zastosowanie reklamacji jest kluczowe w procesie zarządzania jakością i obsługą klienta. W sytuacji, gdy ilość dostarczonych produktów nie zgadza się z zamówieniem, reklamacja jest niezbędnym dokumentem, który pozwala na szybkie rozwiązanie problemu. Przykładowo, jeśli klient zamówił 100 sztuk produktu, a otrzymał tylko 80, powinien sporządzić reklamację, aby dostawca mógł podjąć działania naprawcze, takie jak dosłanie brakujących towarów. Zgodnie z dobrymi praktykami, reklamacje powinny być dokumentowane i archiwizowane, co umożliwia późniejsze analizy oraz poprawę procesów logistycznych. Ważne jest także, aby reklamacja była złożona w określonym czasie, co może być regulowane przepisami prawa konsumenckiego oraz wewnętrznymi zasadami firmy. Wiedza na temat prawidłowego sporządzania reklamacji wspiera skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz wzmocnienie ich zaufania do marki.

Pytanie 22

Jaką grupę znaków reprezentują symbole (np: oznaczające miejsce zamocowania haku) informujące o sposobie traktowania towaru w trakcie transportu i składowania?

A. Handlowych
B. Niebezpiecznych
C. Manipulacyjnych
D. Reklamowych
Odpowiedź 'Manipulacyjnych' jest prawidłowa, ponieważ znaki manipulacyjne są kluczowe w kontekście transportu i magazynowania towarów. Informują one o odpowiednim sposobie obchodzenia się z danym ładunkiem, co jest niezbędne dla zapewnienia jego integralności oraz bezpieczeństwa. Przykłady obejmują znaki informujące o tym, że towar jest kruchy, wymaga ostrożnego traktowania, bądź musi być przewożony w określonej pozycji. Zgodnie z normą ISO 780, znaki te powinny być dobrze widoczne i zrozumiałe, aby minimalizować ryzyko uszkodzeń i strat. Ponadto stosowanie odpowiednich znaków manipulacyjnych jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również dobrym praktyką w logistyce, co przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej. Umożliwiają one wszystkim uczestnikom procesu transportowego, od producentów po odbiorców, zrozumienie specyficznych potrzeb dotyczących traktowania towaru. Ich prawidłowe zastosowanie jest kluczowe dla zachowania jakości i bezpieczeństwa dostarczanych produktów.

Pytanie 23

Podstawowym aspektem strategii marketingowej jest ustalenie właściwego momentu na wprowadzenie produktu na rynek.
Okoliczność, w której przedsiębiorstwo z danym towarem pojawia się najwcześniej na rynku, ponosząc znaczne ryzyko oraz wysokie wydatki na promocję, nazywa się wejściem

A. wtórnym.
B. jednoczesnym.
C. późnym.
D. pionierskim.
Wejście pionierskie na rynek to taka strategia, gdzie firma jako pierwsza wypuszcza nowy produkt albo usługę. To jest dość ryzykowne, bo nie ma wcześniejszych przykładów, które mogłyby pomóc przewidzieć, co się stanie. Firmy muszą ponosić spore koszty, żeby dobrze wypromować produkt i nauczyć klientów, co to w ogóle jest. Przykłady, które przychodzą mi do głowy, to Apple z iPhone'em, który naprawdę zmienił rynek telefonów, czy Tesla, która jako jedna z pierwszych zjechała z elektrykami na szerszy rynek. Dzięki temu, że były pionierami, zbudowały mocną pozycję i zdobyły spory kawałek rynku. Trzeba jednak mieć na uwadze, że to wymaga dokładnego przemyślenia rynku i dobrego planowania, żeby nie narazić się na niepowodzenie.

Pytanie 24

Firma zakłada przychód ze świadczonych usług transportowych na poziomie 25 000 zł. Jednostkowy koszt wykonania usługi został oszacowany na 0,25 zł za 1 tkm. Jaką ilość pracy przewozowej powinno zrealizować przedsiębiorstwo, aby uzyskać planowany przychód?

A. 10 000 tkm
B. 1 100 tkm
C. 100 000 tkm
D. 1 000 tkm
Aby obliczyć wymaganą pracę przewozową, należy podzielić zakładany przychód przez jednostkowy koszt realizacji usługi. W tym przypadku przychód wynosi 25 000 zł, a koszt jednostkowy to 0,25 zł za 1 tkm. Dzielenie 25 000 zł przez 0,25 zł/tkm daje 100 000 tkm. Oznacza to, że przedsiębiorstwo musi wykonać 100 000 tkm, aby osiągnąć zakładany przychód. Tego typu obliczenia są powszechnie stosowane w branży transportowej, gdzie efektywność kosztowa jest kluczowym czynnikiem sukcesu. W praktyce przedsiębiorstwa muszą szczegółowo analizować swoje koszty i przychody, aby optymalizować swoje operacje. Przykłady takiej analizy to m.in. badanie różnych tras przewozowych pod kątem kosztów jednostkowych, co pozwala na zwiększenie rentowności usług przewozowych. Zrozumienie tych zależności jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu transportem i logistyką."

Pytanie 25

Ciężarówka przemieszcza się z prędkością 60 km/h. Aby wykonać czynności dodatkowe, kierowca potrzebuje 45 minut. Jaki będzie minimalny czas dostawy na trasie długości 300 km?

A. 5 godzin 45 minut
B. 4 godziny 15 minut
C. 5 godzin 20 minut
D. 6 godzin 45 minut
Aby obliczyć minimalny czas realizacji dostawy, musimy uwzględnić czas przejazdu oraz dodatkowy czas potrzebny kierowcy. Samochód ciężarowy porusza się z prędkością 60 km/h, co oznacza, że na pokonanie 300 km potrzebuje 5 godzin (300 km / 60 km/h = 5 godzin). Jednakże kierowca potrzebuje także 45 minut na czynności dodatkowe, co w przeliczeniu na godziny wynosi 0,75 godziny (45 minut / 60). Dodając te dwa czasy, otrzymujemy 5 godzin + 0,75 godziny, co daje 5 godzin 45 minut. Jest to zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie zawsze należy uwzględniać czas potrzebny na odpoczynek i inne czynności związane z transportem. Ta wiedza jest kluczowa dla optymalizacji procesów transportowych oraz w zarządzaniu czasem dostaw, co pozwala na efektywniejsze planowanie i zminimalizowanie opóźnień.

Pytanie 26

Polisa zabezpieczająca mienie (towar, ładunek) w transporcie drogowym, kolejowym, powietrznym oraz wodnym realizowanym na terenie RP lub poza nim to

A. gestia transportowa
B. OPWS
C. ubezpieczenie AC
D. ubezpieczenie CARGO
Ubezpieczenie CARGO jest specjalistycznym produktem, który chroni mienie, takie jak towar czy ładunek, podczas transportu różnymi środkami lokomocji, w tym drogą, koleją, powietrzem oraz wodami śródlądowymi, zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Ta forma ubezpieczenia jest niezwykle istotna dla przedsiębiorstw zajmujących się logistyką i transportem, ponieważ minimalizuje ryzyko finansowe związane z utratą lub uszkodzeniem ładunku w trakcie przewozu. Ubezpieczenie CARGO może obejmować różnorodne zdarzenia, takie jak kradzież, uszkodzenie podczas transportu, opóźnienia czy straty wynikające z działania siły wyższej. Na przykład, firma transportowa przewożąca elektronikę z Polski do Niemiec może skorzystać z tego ubezpieczenia, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi stratami finansowymi, jakie mogłyby wyniknąć z uszkodzenia towaru w trakcie transportu. Warto także zaznaczyć, że w praktyce, ubezpieczenie CARGO jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak Instytutowy Warunki Ubezpieczenia CARGO (Institute Cargo Clauses), które precyzują zakres ochrony oraz wyłączenia odpowiedzialności. Regularne przeglądanie warunków ubezpieczenia oraz dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb biznesowych jest kluczowym elementem zarządzania ryzykiem w transporcie.

Pytanie 27

Któremu przedsiębiorstwu należy zlecić rozładunek 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) i magazynowanie ich przez 3 dni, aby łączny koszt był najniższy?

MARSSATURNWENUSJOWISZ
Rozładunek pjł6 zł/szt.5 zł/szt.4 zł/szt.7 zł/szt.
Magazynowanie pjł9 zł/dzień/1 szt.10 zł/dzień/1 szt.11 zł/dzień/1 szt.8 zł/dzień/1 szt.
A. Przedsiębiorstwu WENUS
B. Przedsiębiorstwu MARS
C. Przedsiębiorstwu JOWISZ
D. Przedsiębiorstwu SATURN
Odpowiedź, która wskazuje na przedsiębiorstwo JOWISZ jako najkorzystniejszy wybór dla rozładunku 33 paletowych jednostek ładunkowych oraz ich magazynowania przez 3 dni, jest poprawna. Kluczowym krokiem w tym procesie jest dokładne obliczenie kosztów związanych z rozładunkiem i magazynowaniem. JOWISZ oferuje łączny koszt wynoszący 1023 zł, co czyni go najlepszym wyborem. W praktyce, przedsiębiorstwa zajmujące się logistyką powinny stosować podejście analityczne przy wyborze dostawców usług, porównując nie tylko ceny, ale także jakość świadczonych usług i dostępność zasobów. Przykładem może być sytuacja, w której firma planuje sezonowe zwiększenie działalności; wtedy przeprowadzenie analizy kosztów i porównanie ofert kilku dostawców staje się kluczowe dla efektywności operacyjnej i rentowności. Dobrą praktyką jest także nawiązanie długoterminowej współpracy z dostawcą, który wykazał się konkurencyjnością cenową oraz niezawodnością w świadczonych usługach, co może obniżyć koszty w przyszłości.

Pytanie 28

Firma spedycyjna uzyskała miesięczny przychód na poziomie 250 000 zł. W pierwszym tygodniu zrealizowano 79 zleceń, w drugim tygodniu 88 zleceń, w trzecim tygodniu 60 zleceń, a w czwartym tygodniu 75 zleceń. Jaka jest średnia wartość zlecenia w skali miesiąca?

A. 3 164,56 zł
B. 3 311,26 zł
C. 4 166,67 zł
D. 827,81 zł
Żeby policzyć średnią miesięczną wartość zlecenia, na początek najlepiej jest zsumować wszystkie zlecenia, które zrobiłeś w ciągu miesiąca. W tym przypadku wyszło ci: 79, 88, 60 i 75. Jak to zliczysz, to będzie 302 zlecenia razem. Następnie, żeby obliczyć średnią wartość zlecenia, dzielisz całkowity przychód za miesiąc, który wynosi 250 000 zł, przez liczbę zleceń: 250 000 zł / 302 = 827,81 zł. Takie obliczenia są zgodne z tym, co się robi w branży i pomagają ocenić, jak firma radzi sobie finansowo, analizując przychody w kontekście zrealizowanych zleceń. Zrozumienie tego procesu jest naprawdę ważne dla firm spedycyjnych, bo umożliwia lepsze planowanie i podejmowanie decyzji, które mogą pomóc w obniżeniu kosztów i poprawie jakości usług.

Pytanie 29

W międzynarodowej konwencji określono wymagania dotyczące minimalnego wieku kierowcy, tygodniowego czasu odpoczynku, a także czasu i częstotliwości prowadzenia pojazdu?

A. ADR
B. ATP
C. TIR
D. AETR
Odpowiedź AETR jest jak najbardziej trafna, bo dotyczy międzynarodowej umowy, która reguluje transport drogowy osób i towarów. Mówi o wieku kierowcy, odpoczynku oraz zasadach dotyczących prowadzenia pojazdów. Dla mnie, to super ważne, żeby kierowcy znali te przepisy. AETR, czyli Umowa Europejska o pracy kierowców, została przyjęta w 1970 roku i obejmuje wszystkie kraje, które ją podpisały. Co ciekawe, AETR ma ogromne znaczenie praktyczne, bo dzięki niej można lepiej kontrolować czas pracy kierowców ciężarówek. Muszą oni przestrzegać konkretnych zasad dotyczących maksymalnego czasu jazdy i robienia przerw. To jest istotne, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drogach oraz zdrowie kierowców. Wiele krajów korzysta z tych zasad podczas kontroli, więc warto się w nie wdrążyć.

Pytanie 30

Jakiego rodzaju podatkiem bezpośrednim obciążone są dochody osób prawnych?

A. PIT-0
B. CIT
C. VAT 8
D. SAD
Odpowiedzi takie jak SAD, VAT 8 i PIT-0 nie są właściwe w kontekście pytania o podatek dochodowy od osób prawnych. SAD, czyli podatek akcyzowy, jest podatkiem pośrednim nakładanym na określone towary, a nie na dochody firm. W związku z tym nie ma zastosowania w przypadku omawianego tematu. VAT 8 odnosi się do podatku od towarów i usług, który jest również podatkiem pośrednim. VAT jest nakładany na wartość dodaną na każdym etapie obrotu towarami i usługami, co czyni go zupełnie innym od CIT, który dotyczy dochodów firm. Z kolei PIT-0 to stawka podatku dochodowego od osób fizycznych, która ma zastosowanie w specyficznych okolicznościach, takich jak ulgi podatkowe dla niektórych grup podatników. Tego typu mylenie podatków jest powszechne, szczególnie wśród osób nieobeznanych z tematyką podatkową. Kluczowe jest zrozumienie, że podatki dzielą się na bezpośrednie i pośrednie, a każdy z nich ma swoje szczególne zasady i stawki. Aby podejmować odpowiednie decyzje finansowe, istotne jest, aby mieć jasność wokół tych różnic i ich praktycznych implikacji w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie 31

Jaką minimalną pojemność powinna mieć cysterna, aby po załadunku do niej 25 000 litrów ładunku stopień napełnienia nie przekroczył 80%?

A. 31 250 litrów
B. 30 000 litrów
C. 18 750 litrów
D. 20 000 litrów
Poprawna odpowiedź to 31 250 litrów, ponieważ aby obliczyć minimalną pojemność cysterny, w której 25 000 litrów ładunku nie przekroczy 80% wypełnienia, należy skorzystać z wzoru: minimalna pojemność = ładunek / procent wypełnienia. Wstawiając wartości, otrzymujemy: minimalna pojemność = 25 000 litrów / 0,8 = 31 250 litrów. Cysterny oraz inne zbiorniki służące do transportu płynów muszą być projektowane z zachowaniem odpowiednich marginesów bezpieczeństwa, aby uniknąć przelania, co może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zanieczyszczenie środowiska. Stosowanie standardów, takich jak normy ISO dotyczące transportu substancji niebezpiecznych, zapewnia, że zbiorniki są odpowiedniej wielkości i wykonane z materiałów odpornych na różne chemikalia. W praktyce, w przypadku transportu cieczy, ciągłe monitorowanie poziomu wypełnienia cysterny przy użyciu nowoczesnych systemów pomiarowych jest kluczowe dla bezpiecznego i efektywnego zarządzania ładunkiem.

Pytanie 32

Jakie wskaźniki są wykorzystywane do oceny sytuacji finansowej firmy transportowej?

A. płynności finansowej
B. rotacji pracowników
C. wykorzystania powierzchni ładunkowej
D. wielkości magazynowanych przesyłek
Wskaźnik płynności finansowej jest kluczowym narzędziem oceny kondycji finansowej firmy transportowej. Oznacza on zdolność przedsiębiorstwa do regulowania swoich zobowiązań krótkoterminowych przy jednoczesnym utrzymywaniu odpowiedniego poziomu kapitału obrotowego. W branży transportowej, gdzie występują znaczne koszty operacyjne, a płatności od klientów mogą być opóźnione, odpowiednia płynność finansowa jest niezbędna do zapewnienia ciągłości operacji. Przykładowo, wskaźnik ten może być obliczany jako stosunek aktywów bieżących do zobowiązań bieżących. W praktyce, firmy zajmujące się transportem powinny dążyć do utrzymania wskaźnika płynności na poziomie co najmniej 1.2, co oznacza, że na każdą złotówkę zobowiązań przypada co najmniej 1.2 złotówki aktywów bieżących. Monitorowanie płynności finansowej pozwala na szybkie reagowanie na zmiany w sytuacji rynkowej oraz na podejmowanie lepszych decyzji inwestycyjnych. W kontekście dobrych praktyk, wiele firm transportowych korzysta z prognozowania płynności, aby lepiej planować przyszłe wydatki i inwestycje.

Pytanie 33

Ile co najmniej pojazdów drogowych o ładowności 24 tony powinno być użytych do przewiezienia 960 ton ładunku w okresie 20 dni, przy założeniu, że średni czas wykonania pojedynczej dostawy oraz powrotu wynosi 2 dni?

A. 1 pojazd
B. 3 pojazdy
C. 2 pojazdy
D. 4 pojazdy
W przypadku niewłaściwego oszacowania liczby środków transportu do przewozu ładunku, można napotkać na szereg problemów związanych z efektywnością operacyjną oraz terminowością dostaw. Odpowiedzi wskazujące na mniejszą liczbę pojazdów, takie jak 1, 2 czy 3, bazują na błędnym założeniu, że możliwe jest zrealizowanie przewozu całego ładunku w mniej niż wymagane 4 cykle. W rzeczywistości, planując logistykę transportu, kluczowe jest uwzględnienie zarówno pojemności pojedynczego środka, jak i czasu realizacji transportu. Przykładowo, przy założeniu, że jeden pojazd może przewozić tylko 24 tony i realizować dostawę co 2 dni, to limit 240 ton na jeden środek transportu w 20-dniowym okresie staje się jasny. Aby dostarczyć 960 ton, konieczne jest zatem zwiększenie liczby pojazdów, co w praktyce oznacza, że oszacowanie potencjalnych dostawców i ich możliwości transportowych jest kluczowym aspektem planowania. Błędne przypuszczenie, że mniejsza liczba środków wystarczy, często prowadzi do opóźnień i zwiększenia kosztów, co jest sprzeczne z zasadami efektywnej logistyki, opierającej się na analizie potrzeb i zasobów. Takie podejście jest zgodne z normami branżowymi, które zalecają dokładne obliczenia i analizy przed podjęciem decyzji transportowych.

Pytanie 34

Jak długo, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin wniesienia podatku, należy w firmie przechowywać dokumenty takie jak na przykład faktury, ewidencje środków trwałych czy dokumenty inwentaryzacyjne?

A. 10 lat
B. 2 lata
C. 5 lat
D. 1 rok
Dokumenty takie jak faktury, ewidencje środków trwałych oraz dokumenty inwentaryzacyjne należy przechowywać przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Ta zasada wynika z przepisów prawa podatkowego, które nakładają na przedsiębiorców obowiązek archiwizowania dokumentacji w celu zapewnienia możliwości kontroli ze strony organów podatkowych. Przykładowo, jeśli termin płatności VAT za dany rok upłynął 31 stycznia 2020 roku, dokumenty związane z tym podatkiem muszą być przechowywane do 31 grudnia 2025 roku. Takie praktyki są zgodne z rekomendacjami Ministerstwa Finansów, które podkreśla znaczenie odpowiedniego zarządzania dokumentacją w celu uniknięcia kar oraz nieporozumień w trakcie kontroli skarbowych. Prawidłowe archiwizowanie dokumentów zapewnia także lepszą organizację pracy w firmie oraz ułatwia dostęp do potrzebnych informacji w przyszłości.

Pytanie 35

Firma transportowa nabyła ciągnik siodłowy wart 300 000 zł. Oblicz, przy rocznej stawce amortyzacji wynoszącej 20%, przez ile lat firma będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stosując metodę liniową?

A. 7 lat
B. 6 lat
C. 8 lat
D. 5 lat
Błędne odpowiedzi często wynikają z nieporozumienia dotyczącego zasad amortyzacji oraz sposobów obliczania odpisów. Liczne osoby mogą mylnie przyjąć, że amortyzacja w wysokości 20% odnosi się do całkowitej wartości środka trwałego przez różne okresy, co prowadzi do wyższych wyników i nieprawidłowych lat odpisów. Na przykład, odpowiedzi takie jak 6 czy 7 lat mogą sugerować, że osoby te stosują inne metody obliczania lub mylą się w interpretacji stopy amortyzacji, co jest częstym błędem. Dobrą praktyką jest zawsze przestrzeganie ustalonej stawki przy wyznaczaniu rocznych odpisów, co w tym przypadku wynosi 60 000 zł rocznie. Takie podejście nie tylko daje realistyczny obraz kosztów, ale również pozwala na rzetelne podejmowanie decyzji finansowych. Używanie niewłaściwych wartości lub metod może prowadzić do błędnych wniosków o stanie finansowym przedsiębiorstwa, co w dłuższym czasie może negatywnie wpłynąć na jego działalność oraz zdolność do inwestowania w nowe aktywa. Kluczowe jest zrozumienie, że amortyzacja jest procesem, który ma na celu odzwierciedlenie rzeczywistego spadku wartości środka trwałego w czasie, a nie jedynie prostym podziałem wartości na arbitralnie wybrane lata. Staranne przestrzeganie zasad amortyzacji jest niezbędne dla zachowania transparentności i wiarygodności w raportowaniu finansowym.

Pytanie 36

Ładunki o wymiarach 3 x 5 x 9 cm są pakowane po 70 sztuk w kartony tekturowe. Jednostka transportowa, która obejmuje 70 takich ładunków, stanowi przykład opakowań

A. kombinowanych
B. zbiorczych
C. jednostkowych
D. promocyjnych
Odpowiedź zbiorcze jest poprawna, ponieważ odnosi się do jednostki ładunków, która jest przewożona razem w jednym opakowaniu, co w tym przypadku stanowi tekturowe pudełko zawierające 70 sztuk ładunków o wymiarach 3 x 5 x 9 cm. Opakowania zbiorcze są używane do ułatwienia transportu i składowania większych ilości towarów, a ich stosowanie jest zgodne z normami logistycznymi, które promują efektywność w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Przykładowo, w branży spożywczej, opakowania zbiorcze mogą zawierać kilka jednostek sprzedaży detalicznej, co ułatwia transport oraz optymalizację przestrzeni w magazynach. Zastosowanie opakowań zbiorczych pozwala również na zmniejszenie kosztów transportu oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, dobrze zorganizowany system opakowań zbiorczych przyczynia się do lepszego zarządzania zapasami oraz poprawy jakości obsługi klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnych rynkach.

Pytanie 37

Maksymalny dozwolony wydłużony czas jazdy pojazdem o masie przekraczającej 3,5 tony wynosi.

A. 8 godzin
B. 9 godzin
C. 10 godzin
D. 11 godzin
Pojęcia związane z maksymalnym czasem prowadzenia pojazdu mogą być mylące, szczególnie gdy przyjmuje się niewłaściwe wartości, jak 8, 9 lub 11 godzin. Odpowiedzi te mogą wynikać z błędnego zrozumienia regulacji dotyczących czasu pracy kierowców. Przyjęcie 8 godzin jako maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu jest niewłaściwe, ponieważ odnosi się do standardowego dnia pracy w wielu zawodach, ale nie przekłada się na specyfikę transportu drogowego, gdzie ze względu na dłuższe trasy i konieczność dostarczenia towarów, wydłużony czas pracy jest uzasadniony. Z kolei odpowiedź 9 godzin również jest błędna, gdyż nie uwzględnia pełnego potencjału, jaki kierowca może wykorzystać do prowadzenia pojazdu. Odpowiedź 11 godzin z kolei jest niezgodna z regulacjami, które zakładają, że maksymalny czas prowadzenia pojazdu nie powinien być dłuższy niż 10 godzin, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Często mylenie tych norm wynika z braku wiedzy na temat regulacji oraz praktyk branżowych, które są ściśle przestrzegane w transporcie drogowym. Każdy kierowca powinien być dokładnie zaznajomiony z tymi standardami, aby uniknąć niebezpieczeństw związanych z nadmiernym zmęczeniem oraz zapewnić zgodność z wymogami prawa.

Pytanie 38

Jaką ładowność ma samochodowy tabor dostawczy?

A. od 6,1 do 8 ton
B. do 1,9 tony
C. od 3,6 do 6 ton
D. od 2 do 3,5 tony
Oceny dotyczące ładowności samochodów dostawczych mogą prowadzić do nieporozumień, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z różnorodnymi kategoriami pojazdów. Odpowiedzi wskazujące na zakresy 6,1 do 8 ton, 2 do 3,5 tony oraz 3,6 do 6 ton bazują na błędnych założeniach dotyczących klasyfikacji pojazdów. W rzeczywistości, samochody dostawcze, które mieszczą się w przedziale 1,9 tony, to często małe vany i furgony, które są przeznaczone do transportu niewielkich ładunków. Przekroczenie dopuszczalnej ładowności może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, takich jak mandaty oraz zakazy eksploatacji pojazdu, co jest szczególnie istotne w kontekście przepisów ruchu drogowego. Ponadto, błędne oszacowanie ładowności może skutkować obniżeniem bezpieczeństwa przewozu, co jest niezgodne z dobrymi praktykami branżowymi. Niezrozumienie zasad klasyfikacji pojazdów dostawczych oraz ich ładowności może również prowadzić do nieefektywnego planowania logistyki, co z kolei wpływa na wyższe koszty transportu i niezadowolenie klientów. Dlatego istotne jest, aby mieć jasność co do specyfikacji technicznych pojazdów oraz przepisów dotyczących ich eksploatacji.

Pytanie 39

W samolotowym liście przewozowym AWB termin Consignee odnosi się do

A. firmy transportowej
B. odbiorcy przesyłki
C. nadawcy przesyłki
D. celnika
Odpowiedź 'odbiorca ładunku' jest poprawna, ponieważ w kontekście międzynarodowego transportu towarów, termin 'Consignee' odnosi się do osoby lub firmy, która ma prawo odebrać przesyłkę. W liście przewozowym AWB (Air Waybill) jest to kluczowa informacja, ponieważ identyfikuje stronę, która powinna otrzymać towar po jego przybyciu do miejsca docelowego. Przykładem może być sytuacja, w której producent towaru wysyła przesyłkę do dystrybutora; dystrybutor w tym przypadku będzie 'Consignee', a producent będzie 'Shipper' (nadawcą). Zrozumienie roli 'Consignee' jest istotne, aby uniknąć nieporozumień związanych z dostawą oraz odpowiedzialnością za towar, co jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Znajomość terminologii stosowanej w dokumentach przewozowych jest zgodna z międzynarodowymi standardami, takimi jak Incoterms, które regulują zasady dostaw i odpowiedzialności w transakcjach handlowych.

Pytanie 40

Ile wynosi termin przedawnienia roszczeń z tytułu umowy spedycji?

Fragment Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Art. 802. Ustawowe prawo zastawu przysługujące spedytorowi

§ 1. Dla zabezpieczenia roszczeń o przewoźne oraz roszczeń o prowizję, o zwrot wydatków i innych należności wynikłych ze zleceń spedycyjnych, jak również dla zabezpieczenia takich roszczeń przysługujących poprzednim spedytorom i przewoźnikom, przysługuje spedytorowi ustawowe prawo zastawu na przesyłce, dopóki przesyłka znajduje się u niego lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać za pomocą dokumentów.

§ 2. (uchylony)

Art. 803. Termin przedawnienia roszczeń z umowy spedycji

§ 1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku.

§ 2. Termin przedawnienia zaczyna biec: w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki - od dnia dostarczenia przesyłki; w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem - od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach - od dnia wykonania zlecenia.

Art. 804. Termin przedawnienia roszczeń między spedytorem a przewoźnikami

Roszczenia przysługujące spedytorowi przeciwko przewoźnikom i dalszym spedytorom, którymi się posługiwał przy przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, kiedy spedytor naprawił szkodę, albo od dnia, kiedy wytoczono przeciwko niemu powództwo. Przepis ten stosuje się odpowiednio do wymienionych roszczeń między osobami, którymi spedytor posługiwał się przy przewozie przesyłki.

A. 10 lat.
B. 3 lata.
C. 2 lata.
D. 1 rok.
Termin przedawnienia roszczeń z tytułu umowy spedycji wynosi zgodnie z art. 803 § 1 Kodeksu cywilnego jeden rok. Oznacza to, że wszelkie roszczenia związane z umową spedycji należy zgłosić w ciągu roku od daty dostarczenia przesyłki. Taki krótki okres przedawnienia jest specyficzny dla umów spedycyjnych i ma na celu zapewnienie szybkiego rozwiązania spraw związanych z transportem towarów. Przykładowo, jeżeli przedsiębiorstwo zleciło transport towaru do klienta i towar nie dotarł na czas lub został uszkodzony, to przedsiębiorstwo ma jedynie rok na zgłoszenie roszczenia przeciwko spedytorowi. W praktyce oznacza to, że firmy muszą skrupulatnie dokumentować wszystkie operacje transportowe oraz monitorować terminy, aby uniknąć utraty prawa do dochodzenia swoich roszczeń. Dobrą praktyką jest również zawieranie umów spedycyjnych, które precyzyjnie określają zasady odpowiedzialności oraz terminy zgłaszania ewentualnych roszczeń, co może pomóc w uniknięciu nieporozumień w przyszłości.