Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 15 grudnia 2025 11:06
  • Data zakończenia: 15 grudnia 2025 11:27

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zamieszczenie w treści zamówienia informacji o reklamacji dotyczącej jakości ogłoszenia (reklamy) jest niemożliwe, jeśli materiały zostały przygotowane oraz dostarczone przez Ogłoszeniodawcę w sposób niezgodny z obowiązującymi w firmie Wydawcy wymaganiami technicznymi, które dotyczą przekazywania materiałów gotowych do druku.

A. treści i formy graficznej ogłoszenia spełniającej wymagania techniczne
B. treści ogłoszenia niezgodnej z wymaganiami technicznymi
C. treści potrzebnych do stworzenia ogłoszenia
D. formy graficznej ogłoszenia niezgodnej z wymaganiami technicznymi
Odpowiedź dotycząca formy graficznej ogłoszenia niezgodnej z wymaganiami technicznymi jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przedstawionym tekstem, reklamacja nie może być uwzględniona, gdy ogłoszenie nie spełnia określonych standardów technicznych. Wydawcy często mają ściśle określone wymagania, dotyczące zarówno treści, jak i formy graficznej dostarczanych materiałów, które są niezbędne do prawidłowej obróbki i publikacji. Jeśli zleceniodawca dostarczy projekt, który nie odpowiada tym wymaganiom, Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za jakość końcowego produktu, co jest zgodne z praktykami branżowymi. Na przykład, jeżeli reklama zawiera niewłaściwe formaty plików, niewłaściwe rozdzielczości obrazów lub nieprzestrzeganie zasad typografii, może to prowadzić do błędów w druku i publikacji, w wyniku czego reklamacje nie będą rozpatrywane. Znajomość wymagań technicznych jest kluczowa dla zleceniodawców, aby uniknąć sytuacji, w której niezgodności skutkują koniecznością ponownego przygotowania materiałów.

Pytanie 2

Organizacja powinna dążyć do spójnego postrzegania swojego wizerunku w kontekście oddziaływania na rynek poprzez nazwę, logo lub kolorystykę. W związku z tym tworzy się dla niej

A. system zarządzania strategicznego
B. szczegółowy media plan
C. brief reklamowy
D. system identyfikacji wizualnej
System identyfikacji wizualnej jest kluczowym elementem strategii marketingowej firmy, który pozwala na ujednolicenie wizerunku marki i jej percepcji na rynku. Obejmuje on wszystkie aspekty związane z wizualnymi elementami marki, takie jak logo, paleta kolorów, typografia, a także zasady ich stosowania. Dzięki systemowi identyfikacji wizualnej firma może skutecznie komunikować swoje wartości i misję, co wpływa na budowanie relacji z klientami. Przykładem zastosowania systemu identyfikacji wizualnej może być kampania reklamowa, w której wszystkie materiały promocyjne są spójne wizualnie - od ulotek, przez stronę internetową, po social media. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez American Institute of Graphic Arts (AIGA), podkreślają znaczenie konsekwencji w stosowaniu identyfikacji wizualnej, co przyczynia się do rozpoznawalności marki i zwiększa zaufanie konsumentów. Ujednolicony wizerunek ułatwia również firmom wyróżnianie się na tle konkurencji, co jest niezbędne w dzisiejszym dynamicznym środowisku rynkowym.

Pytanie 3

Właściciel agencji reklamowej stworzył logo dla miejscowości turystycznej, wykorzystując przy tym elementy z wcześniejszej wersji tego logo. Zgodnie z zasadami etyki zawodowej wskazał autora pierwotnego utworu, przestrzegając przepisów

A. kodeksu cywilnego
B. o prawie autorskim
C. o prawie handlowym
D. prawa pracy
To, co napisałeś o prawie autorskim, jest jak najbardziej na miejscu. Prawo autorskie zajmuje się tym, co jest związane z tworzeniem i korzystaniem z różnego rodzaju dzieł. Jeśli chodzi o logo, to jest to utwór graficzny, więc ma zagwarantowaną ochronę. Właściciel firmy reklamowej, który korzysta z kawałków wcześniejszej wersji logo, powinien wskazać, kto stworzył oryginalny projekt. To dość ważne, bo chodzi o poszanowanie praw autorskich, a w branży kreatywnej to podstawa. Warto też pamiętać, że korzystając z czyjegoś dzieła, nawet je zmieniając, dobrze jest uzyskać pozwolenie od pierwotnego twórcy. To nie tylko chroni przed ewentualnymi kłopotami, ale także wspiera współpracę w środowisku artystycznym. Przykład? Gdy agencja reklamowa używa elementów logo innej firmy do tworzenia nowych reklam, to zawsze powinno być ustalone z tym, kto stworzył oryginał.

Pytanie 4

Rodzaj reklamy, w której ukazuje się sposób użycia produktu, określa się jako

A. fragmentem rzeczywistości
B. odcinkiem
C. poleceniem
D. demonstracją
Odpowiedź "demonstracją" jest poprawna, ponieważ ten typ reklamy polega na ukazaniu rzeczywistego zastosowania produktu lub usługi w praktyce. Demonstracja ma na celu przekonanie potencjalnych klientów do zakupu poprzez pokazanie, jak produkt działa, jakie ma właściwości oraz jakie korzyści przynosi użytkownikowi. Przykładem mogą być reklamy sprzętu AGD, w których pokazuje się, jak dany odkurzacz skutecznie zbiera zanieczyszczenia, co pomaga w uwiarygodnieniu twierdzeń producenta. Taki rodzaj reklamy jest szczególnie skuteczny w przypadku produktów, które wymagają wyjaśnienia ich funkcji lub korzyści, ponieważ wizualne przedstawienie działania może pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe. W branży marketingowej stosuje się tę metodę jako jedną z dobrych praktyk, zwłaszcza w kampaniach internetowych, gdzie krótkie filmy demonstracyjne są powszechnie wykorzystywane. Efektywność demonstracji opiera się na zasadach psychologii konsumenckiej, gdzie wizualizacja działania produktu zwiększa zaufanie do marki i skłonność do zakupu.

Pytanie 5

Wyznacz kwotę budżetu netto kampanii reklamowej, która będzie trwać przez 10 kolejnych sobót, bazując na fragmencie cennika jednej z rozgłośni. W ramach tej kampanii mają być emitowane 2 spoty 15’’ w każdą sobotę w paśmie 19:00÷19:29.

Ilustracja do pytania
A. 24 000,00 zł
B. 2 400,00 zł
C. 16 800,00 zł
D. 1 680,00 zł
Analizując inne odpowiedzi możemy zauważyć różne podejścia które mogą prowadzić do błędnych wyników. Po pierwsze błędne jest założenie że cena podana dla spotu 30-sekundowego jest bezpośrednio stosowana do spotów krótszej długości. Cennik wyraźnie wskazuje że musimy użyć odpowiednich mnożników dla spotów 15-sekundowych co jest kluczowe w obliczaniu rzeczywistego kosztu. Niektóre pomyłki mogą wynikać z błędnego przemnożenia liczby spotów lub dni emisji. Warto zauważyć że odpowiedzi mogły być obliczone bez uwzględnienia poprawnej liczby emisji czyli 2 spotów na sobotę przez 10 sobót co jest istotnym aspektem przy planowaniu budżetu reklamowego. Ludzie mogą również źle zrozumieć jak mnożnik ceny wpływa na wyliczenie kosztu dla spotu krótszego niż 30 sekund. W takich przypadkach należy zwrócić uwagę na uważne czytanie cennika oraz stosowanie się do zawartych w nim zasad co jest podstawą dobrych praktyk w dziedzinie zakupu mediów. Prawidłowa analiza danych pozwala na dokładne oszacowanie budżetu co jest kluczową umiejętnością w branży reklamowej.

Pytanie 6

Drogie perfumy, które kupowane są na prezent dla bliskiej osoby, to produkty

A. mało zauważane.
B. zakupywane okresowo.
C. rzadko nabywane.
D. często nabywane.
Przypuszczenie, że drogie perfumy to codzienny zakup, jest trochę na wyrost. Zwykle robimy zakupy na artykuły, które potrzebujemy na co dzień, jak jedzenie czy kosmetyki, które kupujemy regularnie. Perfumy, zwłaszcza te drogie, wcale nie są takie niezbędne, więc często myślimy o ich kupnie dłużej. Kolejna sprawa to to, że nie możemy mówić, że perfumy są niedostrzegalne, bo marki naprawdę dobrze je reklamują i klienci wiedzą, co jest na rynku. Mówić, że kupujemy je cyklicznie, też nie do końca pasuje, bo perfumy luksusowe są raczej związane z wyjątkowymi okazjami. Wydaje mi się, że to wszystko może wynikać z tego, że wiele osób nie rozumie, jak bardzo różnią się produkty codziennego użytku od luksusowych. Dlatego dobrze jest przy zakupach nie tylko myśleć o cenie, ale też o tym, co chcemy osiągnąć i z jakiej okazji to robimy, żeby nie popełnić błędu.

Pytanie 7

Na swojej działce właściciel nieruchomości postawił podświetlaną reklamę własnego warsztatu samochodowego bez wymaganej zgody. Jakie konsekwencje prawne mogą go spotkać w postaci przymusowej rozbiórki reklamy lub kary ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do

A. 2 lat
B. 1 roku
C. 4 lat
D. 3 lat
Właściwe jest stwierdzenie, że właściciel nieruchomości, który postawił podświetlaną tablicę reklamową bez stosownego pozwolenia, może być ukarany pozbawieniem wolności do 2 lat. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, każda budowla lub obiekt wymagający zgłoszenia czy pozwolenia na budowę musi być realizowany zgodnie z obowiązującymi normami. W przypadku reklamy, dodatkowo należy przestrzegać przepisów dotyczących reklam i ich lokalizacji. Nieprzestrzeganie tych zasad prowadzi do konsekwencji prawnych, które obejmują zarówno administracyjne kary finansowe, jak i możliwość zastosowania sankcji karnych. Przykłady zastosowania tej regulacji można znaleźć w przypadkach, gdzie właściciele nieruchomości byli zmuszeni do demontażu nielegalnych tablic, co wiązało się z dodatkowymi kosztami oraz potencjalnym ostrzeżeniem czy karą pozbawienia wolności. Z tego powodu, przestrzeganie przepisów jest kluczowe dla uniknięcia poważnych konsekwencji zarówno finansowych, jak i prawnych.

Pytanie 8

Agencja reklamowa chce umieścić plakaty w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej. Który środek reklamy powinna wybrać?

A. Citylight.
B. Billboard.
C. Freeboard.
D. Diapazon.
Citylight to zdecydowanie najtrafniejszy wybór, jeśli chodzi o reklamę w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej. To właśnie te podświetlane witryny reklamowe są projektowane specjalnie do montażu w takich miejscach, żeby przyciągać wzrok zarówno pasażerów, jak i przechodniów – niezależnie od pory dnia. Moim zdaniem dużym plusem citylightów jest to, że są one zwykle umieszczane na wysokości wzroku, więc trudno je przeoczyć. Dodatkowo, podświetlenie sprawia, że plakat jest czytelny nawet po zmroku, co bardzo podnosi efektywność reklamy. W praktyce ogromna liczba firm, które chcą mieć swoją reklamę blisko potencjalnych klientów korzystających z komunikacji miejskiej, wybiera właśnie ten format. Citylighty są też standaryzowane pod kątem wymiarów (najczęściej 120x180 cm), co ułatwia produkcję i wymianę kreacji reklamowych. Z doświadczenia mogę dodać, że agencje reklamowe chwalą sobie citylighty za stosunkowo niskie koszty ekspozycji i szeroki zasięg przy intensywnym ruchu miejskim. Warto pamiętać, że to rozwiązanie jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i standardami outdooru – citylighty należą do tzw. mebli miejskich, czyli infrastruktury reklamowej zintegrowanej z przestrzenią publiczną.

Pytanie 9

Który z poniższych kroków w produkcji spotu reklamowego powinien być zrealizowany w pierwszej kolejności?

A. Opracowanie storyboardu
B. Wykonanie animatiku
C. Przygotowanie mastera
D. Przygotowanie shooting boardu
Opracowanie storyboardu jest kluczowym krokiem w procesie produkcji spotu reklamowego, ponieważ stanowi wizualizację koncepcji i narracji. Storyboard składa się z serii rysunków lub obrazów, które ilustrują każdy kluczowy moment w filmie, w tym ujęcia, ruch kamery oraz dialogi. Dzięki temu zespół produkcyjny może lepiej zrozumieć, jak ma wyglądać finalny produkt, co pozwala na efektywniejsze planowanie dalszych etapów, takich jak przygotowanie shooting boardu czy wykonanie animatiku. Przykładem zastosowania storyboardu jest produkcja filmów animowanych, gdzie każdy kadr jest dokładnie zaplanowany, aby zapewnić płynność narracji i zgodność z wizją reżysera. Ponadto, storyboard pomaga w identyfikacji potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co może zaoszczędzić czas i pieniądze w późniejszych fazach produkcji.

Pytanie 10

W ramach promocji sprzedażowej skierowanej na klientów, mającej na celu zwiększenie obrotów, nie wykorzystuje się

A. broszur informacyjnych
B. próbek produktów
C. szkoleń dla sprzedawców
D. konkursów z nagrodami
W promocji sprzedaży zorientowanej na konsumentów, aktywizacja sprzedaży koncentruje się na bezpośrednim dotarciu do klientów końcowych oraz zachęcaniu ich do dokonania zakupu. Szkolenia sprzedawców są zazwyczaj elementem strategii zwiększania efektywności sprzedaży, ale nie są bezpośrednim narzędziem aktywizacji sprzedaży skierowanej na konsumentów. W ramach takich działań stosuje się raczej próbki towarów, konkursy z nagrodami oraz broszury informacyjne, które mają na celu bezpośrednie angażowanie i motywowanie klientów. Przykładem skutecznej promocji mogą być degustacje produktów, które pozwalają konsumentom na bezpośrednie zapoznanie się z ofertą, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Dobre praktyki wskazują, że skuteczne działania promocyjne powinny być skierowane na zwiększenie świadomości marki i pobudzenie zainteresowania produktami, co jest realizowane poprzez różnorodne formy promocji, ale nie przez szkolenia sprzedawców, które są bardziej złożonym procesem kształcenia i doskonalenia umiejętności niż prostą aktywizacją zakupu.

Pytanie 11

Jakie są nośniki reklamy w sieci?

A. diapazon, freeboard, fotografia
B. scyscraper, top layer, interstitial
C. spot reklamowy, plansza reklamowa, diapozytyw
D. ogłoszenie modułowe, insert, wklejka
Odpowiedzi zawierające terminy takie jak 'diapazon, freeboard, fotografia' nie mają zastosowania w kontekście reklamy internetowej. Diapazon odnosi się do zakresu częstotliwości w telekomunikacji, a freeboard jest terminem używanym w inżynierii do opisu odległości pomiędzy powierzchnią wody a górną krawędzią statku, co nie ma żadnego związku z reklamą. Fotografia, chociaż może być używana w reklamie, sama w sobie nie stanowi nośnika reklamowego, a jedynie element wizualny. Z kolei odpowiedzi jak 'ogłoszenie modułowe, insert, wklejka' oraz 'spot reklamowy, plansza reklamowa, diapozytyw' obejmują terminy z zakresu reklamy tradycyjnej lub drukowanej, a nie internetowej. Ogłoszenia modułowe i insert to pojęcia związane z materiałami drukowanymi, wklejka odnosi się do technik reklamy w mediach offline. Spot reklamowy to krótki film promocyjny, z kolei plansza reklamowa jest formą baneru w tradycyjnych mediach. Te błędne koncepcje mogą wynikać z zamieszania między różnymi kanałami komunikacji oraz braku zrozumienia specyfiki reklamy online, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie marketingu. Aby skutecznie angażować użytkowników w sieci, niezbędne jest stosowanie odpowiednich formatów i narzędzi, które odpowiadają na potrzeby odbiorców oraz charakterystykę platformy.

Pytanie 12

Urządzenie peryferyjne przestawione na ilustracji, służące do pracy z dużymi płaskimi powierzchniami i używane przez grafików komputerowych, to

Ilustracja do pytania
A. skaner.
B. drukarka laserowa.
C. ploter grawerujący.
D. ploter drukujący.
Urządzenie przedstawione na ilustracji to ploter drukujący, które odgrywa kluczową rolę w branży graficznej oraz w projektowaniu CAD. Plotery drukujące są zaprojektowane specjalnie do obsługi dużych formatów, co umożliwia tworzenie wydruków o szerokości przekraczającej standardowe rozmiary oferowane przez tradycyjne drukarki. Dzięki swojej zdolności do drukowania na różnych materiałach, takich jak papier, folia czy nawet tkaniny, plotery znalazły zastosowanie w produkcji banerów, plakatów, map, a także prototypów w projektowaniu przemysłowym. Wykorzystanie technologii druku atramentowego lub sublimacyjnego w ploterach pozwala na uzyskanie wysokiej jakości wydruków z żywymi kolorami oraz szczegółowymi detalami, co jest niezbędne w profesjonalnych aplikacjach graficznych. Warto również zaznaczyć, że stosowanie ploterów drukujących jest zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co zapewnia zgodność z wymaganiami jakościowymi i wydajnościowymi. Dzięki nim graficy oraz projektanci mogą skutecznie realizować swoje wizje, spełniając jednocześnie oczekiwania klientów.

Pytanie 13

Jaką metodę prezentacji reklamy zastosował przedstawiciel agencji, który w trakcie rozmowy sprzedażowej podkreślał zalety swojej oferty, przytaczając wyniki badań dotyczące efektywności narzędzi reklamowych?

A. Scenariusz z życia.
B. Prezentację.
C. Dowód naukowy.
D. Zalecenie.
Odpowiedź "Dowód naukowy" jest poprawna, ponieważ reprezentuje technikę prezentacji, która opiera się na faktach i badaniach naukowych, co pozwala na wzmocnienie argumentacji w trakcie rozmowy sprzedażowej. Wskazując na wyniki badań dotyczące skuteczności środków reklamy, przedstawiciel agencji może skutecznie udowodnić, że jego oferta przynosi wymierne korzyści. Przykładowo, jeśli badania pokazują, że określony typ reklamy zwiększa sprzedaż o 30%, potencjalny klient może być bardziej skłonny do rozważenia takiego rozwiązania. W marketingu bardzo istotne jest, aby decyzje były podejmowane na podstawie rzetelnych danych, co zwiększa zaufanie do oferowanych produktów i usług. Warto też zauważyć, że podejście oparte na dowodach naukowych jest zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, które kładą nacisk na transparentność i efektywność działań reklamowych. W związku z tym, umiejętność prezentowania dowodów naukowych to kluczowa kompetencja w pracy specjalistów ds. marketingu i sprzedaży.

Pytanie 14

Media plan zakłada wyemitowanie 30 spotów telewizyjnych w ciągu 15 dni. Organizacja emisji tych spotów ma mieć charakter pulsacyjny. Który z harmonogramów realizuje to założenie?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. A.
C. D.
D. C.
Patrząc na błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele osób miało problem z tym, jak działa pulsacyjna emisja spotów. Często myśleli, że harmonogramy muszą być regularne i każdy dzień musi mieć taką samą liczbę spotów. To zupełnie nie tak działa w przypadku pulsacyjnego planowania, które opiera się na okresach większej aktywności, a nie na stałym rozłożeniu. Inne harmonogramy mogły sugerować, że emisje są ciągłe, co bardziej przypomina strategię stałą, a nie pulsacyjną. W praktyce, ciągłe emisje mogą nie mieć takiego wpływu na widzów, bo brak zaskoczenia może sprawić, że reklam będzie za dużo. Ważne jest, żeby zrozumieć, kiedy marka powinna być bardziej obecna w mediach, bo to wtedy może przynieść najlepsze efekty. Specjaliści w marketingu często przyglądają się temu, jak zachowują się klienci, co pozwala im lepiej wydawać budżet na reklamy i trafniej docierać do wybranych grup. No i jeszcze jedno: emisja musi być dostosowana do specyfiki rynku i oczekiwań konsumentów, więc analiza danych jest kluczowa w każdym etapie planowania kampanii.

Pytanie 15

Pracownik biura obsługi klienta otrzymał zalecenia dotyczące przeprowadzania negocjacji z kluczowym klientem:
– trzymaj się pozycji firmy,
– dąż do znalezienia rozwiązania sprzyjającego firmie,
– żądaj ustępstw jako warunku dalszej rozmowy.

Jakiego stylu negocjacji powinien użyć pracownik?

A. Merytoryczny
B. Twardy
C. Łagodny
D. Kompromisowy
Odpowiedź twarda jest poprawna, ponieważ opisane wskazówki do negocjacji jasno wskazują na dążenie do ochrony interesów firmy. Styl twardy charakteryzuje się stanowczością i dążeniem do osiągnięcia maksymalnych korzyści, co jest zgodne z zaleceniami przedstawionymi w pytaniu. Pracownik powinien pewnie przedstawiać stanowisko firmy, nie ustępować i szukać rozwiązań korzystnych, co może obejmować twarde żądania ustępstw od klienta. W praktyce, przy stosowaniu stylu twardego, ważne jest, aby negocjacje były prowadzone z szacunkiem, ale także z determinacją. Przykładem może być sytuacja, w której firma negocjuje umowę dostaw z kluczowym klientem, gdzie ustalają warunki finansowe i terminy dostaw. Twarde negocjacje mogą prowadzić do uzyskania lepszych warunków, ale należy pamiętać o długotrwałych relacjach z klientem, co wymaga ostrożnego podejścia. W związku z tym, umiejętność łączenia twardego stylu z elastycznością i umiejętnością zrozumienia potrzeb klienta jest kluczowa dla sukcesu w negocjacjach.

Pytanie 16

Które słowo „promocja” zostało zapisane krojem pisma dwuelementowym z szeryfami?

A. <span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">PROMOCJA</span>
B. PROMOCJA
C. PROMOCJA
D. PROMOCJA
Wiele osób myli czasem pojęcia związane z krojami pisma, zwłaszcza jeśli chodzi o różnice między pismem szeryfowym (dwuelementowym) a bezszeryfowym (jednoelementowym). Błędne przekonanie, że dowolna „ładniejsza” czcionka musi być szeryfowa, bierze się często z nieznajomości konkretnych cech typograficznych. Szeryfy to te charakterystyczne elementy dekoracyjne na końcach liter, przypominające małe „stopki” czy „ogonki”. W przypadku fontów bezszeryfowych, takich jak Arial czy Helvetica, litery mają jednolitą grubość linii i brak dodatkowych wykończeń. To sprawia, że takie kroje są bardzo czytelne na ekranach i w nowoczesnych projektach graficznych, ale nie są uznawane za dwuelementowe z szeryfami. Często wybiera się je intuicyjnie, bo wydają się bardziej przejrzyste lub „nowoczesne”, co jest oczywiście uzasadnioną strategią w wielu materiałach cyfrowych, lecz nie zgodną z pytaniem o szeryfy. Z mojego doświadczenia najczęstszy błąd to ocenianie kroju pisma wyłącznie po ogólnej estetyce, bez zwracania uwagi na techniczne detale. W branży poligraficznej i projektowej standardem jest rozpoznawanie tych szczegółów, bo mają realny wpływ na czytelność, odbiór tekstu i charakter całego projektu. Pamiętaj, że prawidłowe rozróżnianie krojów pisma pozwala lepiej dopasować projekt graficzny do grupy docelowej i medium – inne fonty stosujemy do druku, inne do wyświetlania na monitorze. Jeżeli w zadaniu pojawia się pytanie o krój dwuelementowy z szeryfami, zawsze szukaj tych charakterystycznych zakończeń przy literach – to jest kluczowa cecha wyróżniająca. W przeciwnym razie łatwo stracić punkty nawet przy znajomości podstawowej teorii.

Pytanie 17

Jaka część budżetu została przeznaczona przez firmę na reklamę multimedialną w 2024 roku?

Ilustracja do pytania
A. 20%
B. 59%
C. 9%
D. 50%
Firma w 2024 roku przeznaczyła część budżetu na różne formy reklamy, w tym reklamę multimedialną. Reklama multimedialna obejmuje Internet i telewizję, które są obecnie jednymi z najpopularniejszych kanałów promocji. Na podstawie wykresu kołowego można odczytać procentowy udział poszczególnych form reklamy. Internet stanowi największy udział w reklamie multimedialnej, wynoszący 30%. Telewizja zajmuje drugie miejsce, obejmując 20% budżetu przeznaczonego na reklamę. Sumując te wartości, reklama multimedialna łącznie pochłonęła 50% całego budżetu. Wysoki udział tych form promocji wskazuje na ich znaczenie w strategii marketingowej firmy. Internet oferuje szeroki zasięg i możliwość dotarcia do zróżnicowanej grupy odbiorców. Telewizja natomiast pozwala na tworzenie emocjonalnych i przyciągających uwagę kampanii. Decyzja o przeznaczeniu połowy budżetu na te dwa kanały wynika z ich efektywności i rosnącej popularności wśród konsumentów. To uzasadnia wybór odpowiedzi: 50%.

Pytanie 18

Jakie działania należy podjąć jako pierwsze, gdy pracownik agencji reklamowej obsługujący ploter tnący doznał porażenia prądem?

A. Zadzwonić po karetkę.
B. Powiadomić przełożonego.
C. Ułożyć poszkodowanego w bezpiecznej pozycji.
D. Odłączyć dopływ prądu.
Odłączenie dopływu prądu jest kluczowym krokiem w sytuacji porażenia prądem, ponieważ zapobiega dalszym obrażeniom poszkodowanego oraz ryzyku dla osób postronnych. W pierwszej kolejności należy zapewnić bezpieczeństwo, co oznacza przerwanie przepływu energii elektrycznej. Postępowanie to zgodne jest z zasadami pierwszej pomocy oraz standardami bezpieczeństwa pracy w branży. Na przykład, w przypadku awarii sprzętu elektronicznego, zawsze należy najpierw odłączyć źródło zasilania przed jakąkolwiek interwencją. Dzięki temu ograniczamy ryzyko powtórnego porażenia i stwarzamy warunki do skutecznej pomocy. Warto również mieć na uwadze, że w przypadku przerwania dopływu prądu, można bezpiecznie zająć się poszkodowanym, stosując właściwe techniki udzielania pierwszej pomocy, takie jak CPR, jeśli jest to konieczne. W sytuacjach awaryjnych, znajomość protokołów bezpieczeństwa oraz umiejętność szybkiej reakcji mogą uratować życie, dlatego regularne szkolenia w tym zakresie są zalecane dla pracowników w branży reklamowej oraz innych sektorach, gdzie występuje ryzyko porażenia prądem.

Pytanie 19

W stacji radiowej emitowano reklamę o treści:
"Piekarnia działa w nocy. Latarnia morska funkcjonuje w nocy. Poduszka działa w nocy. Ja pracuję w nocy. Dobre. OC również działa w nocy. Dlatego w Autona5 w ramach OC mogę skorzystać z programu Pomoc 24 - zawsze gdy potrzebuję wsparcia. Sprawdź nową jakość Autona5. Zadzwoń 77 XXXXXXXX lub odwiedź stronę XXXXX.pl. Autona5. Więcej za mniej." Jakiego rodzaju tekstem jest to przykład?

A. komunikat
B. audycja
C. wiersz reklamowy
D. monolog
Odpowiedź 'monolog' jest prawidłowa, ponieważ tekst w reklamie przedstawia myśli i odczucia jednej, konkretnej osoby, która wyraża swoje spostrzeżenia na temat różnych podmiotów pracujących w nocy, w tym samej siebie. Monolog jest formą wypowiedzi, w której jedna osoba mówi, nie oczekując interakcji z innymi. W tym przypadku, wszystkie elementy reklamy są zorganizowane wokół osobistego doświadczenia, co odzwierciedla charakterystyczny dla monologu jednostronny przekaz. W kontekście reklamy, monolog ma na celu stworzenie silnego wrażenia oraz bezpośrednie połączenie z odbiorcą, zachęcając go do skorzystania z oferty. Przykładem zastosowania monologu w reklamie może być storytelling, gdzie narracja prowadzona przez jednego bohatera ma wzbudzić zainteresowanie i emocje wśród potencjalnych klientów. Kluczowym elementem jest tu także budowanie wizerunku marki poprzez osobiste zaangażowanie narratora, co sprzyja tworzeniu więzi z odbiorcami.

Pytanie 20

W końcowej fazie tworzenia reklamy telewizyjnej, zwanej postprodukcją, realizuje się czynności związane

A. z kontrolą dekoracji
B. z weryfikacją lokalizacji do kręcenia
C. z dubbingowaniem
D. z wyborem strojów
Dubbingowanie jest kluczowym elementem postprodukcji w produkcji reklam telewizyjnych oraz filmów. W tym etapie ścieżka dźwiękowa jest wzbogacana o nagrania głosów aktorów, które są synchronizowane z obrazem, aby stworzyć spójną i profesjonalną całość. Dubbingowanie ma na celu nie tylko poprawę jakości dźwięku, ale także dostosowanie treści do różnych rynków, co jest szczególnie ważne w przypadku globalnych kampanii reklamowych. Często w procesie tym używa się technik takich jak synchronizacja ruchu warg oraz dopasowanie tonalności głosu do emocji postaci na ekranie. Praktyczne zastosowanie dubbingowania w reklamach jest szerokie - pozwala na eliminację szumów tła, poprawę wyrazistości dialogów oraz dodanie efektów dźwiękowych, które wzmacniają przekaz reklamowy. Dobrym przykładem są reklamy, w których oryginalne nagranie może być zastąpione lokalnym dubbingiem, aby lepiej oddać kulturę i język docelowej grupy odbiorców. W branży filmowej oraz reklamowej standardy dubbingowe są ściśle określone, a profesjonalne studia postprodukcyjne korzystają z zaawansowanego oprogramowania do edycji audio oraz wysokiej jakości mikrofonów, aby zapewnić najwyższą jakość dźwięku.

Pytanie 21

Wydawnictwo edukacyjne, które kieruje swoją nową propozycję do nauczycieli oraz uczniów szkół podstawowych, zastosuje kryterium segmentacji

A. geograficznej
B. demograficznej
C. behawioralnej
D. psychograficznej
Odpowiedź 'demograficznej' jest poprawna, ponieważ segmentacja demograficzna polega na podziale rynku na grupy na podstawie cech demograficznych, takich jak wiek, płeć, wykształcenie, status społeczno-ekonomiczny czy miejsce zamieszkania. W przypadku wydawnictwa szkolnego, które kieruje swoją ofertę do nauczycieli i uczniów szkoły podstawowej, kluczowe jest zrozumienie, że uczniowie i nauczyciele w tej grupie wiekowej mają specyficzne potrzeby edukacyjne oraz preferencje. Na przykład, materiały edukacyjne mogą być dostosowywane do różnych poziomów nauczania oraz umiejętności uczniów, co w praktyce zwiększa ich efektywność. Dobre praktyki w branży wydawniczej sugerują, że zrozumienie demograficznych aspektów grupy docelowej pozwala na lepsze dopasowanie produktów do ich oczekiwań i wymagań, co przekłada się na wzrost satysfakcji klientów oraz efektywności nauczania. Wydawnictwo może również monitorować zmiany demograficzne, aby na bieżąco aktualizować swoją ofertę, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku edukacyjnym.

Pytanie 22

Mechanizm rynkowy działa na zasadzie kształtowania poziomu popytu oraz podaży?

A. zgodnie z wymaganiami konsumentów
B. za pomocą regulacji prawnych
C. przy pomocy ceny
D. zgodnie z wymaganiami sprzedających
Działanie mechanizmu rynkowego opiera się na interakcji między popytem a podażą, a cena odgrywa kluczową rolę w tym procesie. Ceny na rynku są ustalane na podstawie równowagi między ilością dóbr, które sprzedawcy są skłonni zaoferować, a ilością dóbr, które konsumenci są gotowi kupić. Kiedy popyt na dany produkt rośnie, a podaż pozostaje na tym samym poziomie, ceny zazwyczaj wzrastają. Z drugiej strony, jeśli podaż przewyższa popyt, ceny mają tendencję do spadku. Przykładem może być rynek owoców sezonowych, gdzie w okresie zbiorów, przy dużej podaży, ceny mogą znacząco maleć, co z kolei wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Zastosowanie teorii popytu i podaży jest powszechnie uznawane w ekonomii jako podstawowe narzędzie analizy rynku i podejmowania decyzji biznesowych. Firmy często monitorują zmiany cen, aby dostosować swoje strategie marketingowe i produkcyjne, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania rynkowego.

Pytanie 23

Producent męskich garniturów ma zamiar skierować swoje działania promocyjne do hurtowników. W związku z tym powinien wykonać

A. promocję adresowaną do pośredników handlowych
B. sponsoring osobowy
C. promocję skierowaną do detalistów
D. wewnętrzne działania public relations
Poprawna odpowiedź to promocja skierowana do pośredników handlowych, ponieważ producent garniturów męskich, planując współpracę z hurtownikami, powinien skupić się na dotarciu do tych podmiotów. Pośrednicy handlowi, tacy jak hurtownicy, odgrywają kluczową rolę w dystrybucji produktów do detalistów. W praktyce oznacza to, że działania marketingowe powinny być zaprojektowane tak, aby przekonać pośredników do wprowadzenia produktów do swojej oferty. Przykłady działań mogą obejmować organizację specjalnych prezentacji produktów, uczestnictwo w targach branżowych oraz przygotowanie dedykowanych materiałów marketingowych, które pomogą pośrednikom w dalszej sprzedaży. Również wsparcie w postaci szkoleń produktowych może wzmacniać relacje z pośrednikami, co jest zgodne z dobrymi praktykami w budowaniu długotrwałych relacji biznesowych. Właściwe podejście do promocji skierowanej do pośredników handlowych stanowi podstawę skutecznej strategii marketingowej, co z kolei prowadzi do zwiększenia zasięgu i efektywności sprzedaży.

Pytanie 24

Nowo powstała sieć prywatnych instytucji medycznych planuje umieszczenie reklam na bocznych powierzchniach blacharskich oraz szybach bezdrzwiowych miejskich autobusów. Który z wymienionych typów nośników powinien zostać użyty w tej kampanii?

A. Back
B. Busboard
C. Bus standard
D. Dual busboard
Busboard to ciekawy sposób na reklamę, bo umieszcza się go na bokach autobusów miejskich. To świetna opcja, żeby dotrzeć do sporej liczby ludzi, którzy każdego dnia jeżdżą po mieście. Używanie busboardów w kampaniach reklamowych to naprawdę dobry pomysł, bo reklama jest widoczna zarówno, gdy autobus jest w ruchu, jak i gdy stoi na przystanku. Dzięki temu można łatwiej przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Poza tym, busboardy można łatwo zmieniać, co daje możliwość szybkiego dostosowywania kampanii do aktualnych ofert, na przykład w placówkach medycznych. Widziałem wiele kampanii, które wykorzystują busboardy do promowania usług zdrowotnych, co wydaje się świetnym rozwiązaniem, bo mobilność tego nośnika zwiększa rozpoznawalność i szanse na pozyskanie nowych pacjentów.

Pytanie 25

Agencja reklamowa, będąc na etapie wzrostu, obserwuje dynamiczny rozwój sprzedaży usług, zwiększające się zyski oraz rosnącą liczbę rywali. To wskazuje, że agencja nie powinna podejmować działań mających na celu

A. zbieranie 'plonów' ze sprzedaży i wycofanie się z rynku
B. wprowadzanie nowych produktów i usług do oferty
C. zmianę reklamy z budującej świadomość na kształtującą preferencje
D. ulepszanie jakości swoich produktów i usług
Wybór odpowiedzi dotyczącej zbierania "plonów" ze sprzedaży i wycofania się z rynku jest trafny, ponieważ w fazie wzrostu agencja reklamowa powinna koncentrować się na dalszym zwiększaniu swojej pozycji rynkowej i dbaniu o rozwój. Wycofanie się z rynku byłoby przeciwproduktywne w kontekście rosnącej sprzedaży i zysków. Standardy branżowe sugerują, że w czasie wzrostu przedsiębiorstwa powinny inwestować w nowe rozwiązania, dostosowywać swoje usługi do zmieniających się potrzeb klientów oraz rozwijać innowacyjne strategie marketingowe. Przykładem może być wprowadzenie nowych narzędzi analitycznych do kampanii reklamowych, co może zwiększyć efektywność działań oraz przyciągnąć nowych klientów. Rynki, które rosną, oferują wiele możliwości, a decyzja o rezygnacji z działalności w tym okresie mogłaby prowadzić do utraty potencjalnych zysków oraz pozycji konkurencyjnej.

Pytanie 26

Aby zbadać skuteczność mediów, stosuje się różne wskaźniki. Który z poniższych wskaźników powinien być użyty do oceny kosztu dotarcia danej reklamy do tysiąca gospodarstw domowych lub widzów?

A. CPP
B. CTP
C. GRP
D. OTS
CTP, czyli cost per thousand (koszt na tysiąc), jest wskaźnikiem używanym do oceny kosztów oddziaływania danej ekspozycji reklamowej na tysiąc domostw lub widzów. Jego zastosowanie jest istotne w kontekście analizy efektywności kampanii reklamowych, ponieważ pozwala na porównanie kosztów różnych mediów i formatów reklamowych. Przykładowo, jeśli kampania reklamowa w telewizji osiągnie 2 miliony widzów przy całkowitym koszcie 200 000 zł, to CTP wynosi 100 zł. Dzięki temu marketerzy mogą łatwo ocenić, które media oferują najlepszy stosunek kosztów do zasięgu. CTP jest standardowym wskaźnikiem w branży reklamowej, a jego zrozumienie jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji budżetowych i optymalizacji działań reklamowych. Praktyczne podejście do tego wskaźnika pozwala na szybką identyfikację najbardziej efektywnych kanałów komunikacji, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 27

Który wskaźnik wskazuje na koszt uzyskania jednego kliknięcia w reklamę, obliczany jako proporcja liczby kliknięć do całkowitych wydatków na kampanię?

A. CPT
B. CPC
C. CTR
D. CPP
Wybór CPT jako odpowiedzi może być mylący, ponieważ ten wskaźnik odnosi się do Cost Per Thousand Impressions, co oznacza koszt uzyskania tysiąca wyświetleń reklamy, a nie kliknięć. W praktyce oznacza to, że CPT jest użyteczny w kontekście kampanii, które mają na celu zwiększenie widoczności marki, a niekoniecznie generowanie ruchu na stronie. Odpowiedź CPP, czyli Cost Per Point, jest używana w telewizji i do pomiaru efektywności kampanii reklamowych w oparciu o procentowy zasięg populacji, co czyni ją nieistotną w kontekście reklamy internetowej. Z kolei CTR, czyli Click-Through Rate, to wskaźnik, który mierzy procent osób, które kliknęły w reklamę w stosunku do liczby jej wyświetleń. Choć CTR jest istotny dla oceny zainteresowania reklamą, to nie określa kosztu pojedynczego kliknięcia, co jest kluczowe w kontekście zadania. Typowym błędem w rozumieniu tych wskaźników jest utożsamianie ich ze sobą, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących efektywności kampanii. Każdy z tych wskaźników ma swoje miejsce w strategii marketingu online, ale kluczowe jest zrozumienie ich różnic oraz specyficznych zastosowań.

Pytanie 28

Dokumentem będącym odpowiedzią agencji reklamowej na marketingowy brief klienta jest

A. debrief strategiczny.
B. brief kreatywny.
C. brief reklamowy.
D. debrief reklamowy.
Zagadnienie briefu i debriefu często bywa mylone, bo te pojęcia są do siebie podobne, a jednak pełnią w procesie zupełnie inne funkcje. Brief kreatywny czy reklamowy to dokumenty przygotowywane najczęściej przez klienta – w nich opisuje się cele kampanii, grupę docelową, kluczowe przekazy czy ograniczenia. Są one jakby punktem wyjścia i zawierają najwięcej oczekiwań oraz założeń. W praktyce wiele osób błędnie myśli, że brief kreatywny to dokument, który agencja oddaje klientowi – być może wynika to z podobieństwa nazw albo z tego, że oba dokumenty pojawiają się na początku projektu reklamowego. Jednak w rzeczywistości brief kreatywny powstaje dopiero po debriefie i jest już wewnętrznym narzędziem agencji, na podstawie którego pracuje zespół kreatywny. Z kolei debrief strategiczny to określenie, które może pojawić się w dużych korporacjach czy przy bardziej złożonych projektach, ale najczęściej dotyczy analizy działań i efektów po zakończeniu kampanii, a nie na początku – nie jest formalną odpowiedzią na brief od klienta. Typowym błędem jest właśnie to mylenie kolejności dokumentów: najpierw klient przekazuje agencji brief marketingowy, potem agencja odpowiada debriefem reklamowym, dopiero później tworzy wewnętrzny brief kreatywny. To bardzo ważne, bo takie pomyłki prowadzą do chaosu i źle zorganizowanej współpracy. Warto zapamiętać, że prawidłowy proces uwzględnia właśnie debrief reklamowy jako kluczowy etap komunikacji, bo pozwala od razu wyłapać niejasności i zdefiniować wspólne pole działania, zanim zespół zabierze się za kreatywną robotę.

Pytanie 29

Zademonstrowanie atutów i użyteczności konkretnego towaru potencjalnemu nabywcy to

A. prezentacja
B. sprzedaż
C. umowa
D. list przewodni
Prezentacja to proces, w którym przedstawiamy potencjalnemu kupującemu zalety i korzyści danego produktu. Ma na celu nie tylko zaprezentowanie produktu, ale także przekonanie klienta do podjęcia decyzji o zakupie. W kontekście sprzedaży, efektywna prezentacja powinna być dostosowana do potrzeb i oczekiwań klienta. Przykładowo, w branży technologicznej, demonstracja funkcji produktu, jego innowacyjnych właściwości oraz korzyści wynikających z jego użytkowania jest kluczowa. Dobre praktyki w zakresie prezentacji obejmują wykorzystanie wizualizacji, takich jak slajdy czy filmy, które mogą pomóc w lepszym zrozumieniu wartości produktu. Ponadto, angażowanie potencjalnych klientów poprzez interakcję, np. zadawanie pytań czy oferowanie próbnych wersji, znacząco zwiększa szansę na finalizację transakcji. Warto również zwrócić uwagę na przygotowanie merytoryczne, aby być w stanie odpowiedzieć na ewentualne pytania klientów oraz rozwiać ich wątpliwości. Prezentacja jest zatem nie tylko techniką sprzedaży, ale także sztuką komunikacji interpersonalnej.

Pytanie 30

Przedstawiona grafika jest formą prezentacji informacji zwaną

Ilustracja do pytania
A. diagramem Venna.
B. ideogramem.
C. infografiką.
D. diagramem Grotriana.
Infografika, jako forma prezentacji danych, łączy wizualne elementy, takie jak wykresy, ikony oraz tekst, aby w przystępny sposób przekazywać informacje. W przypadku przedstawionej grafiki, różnorodność użytych elementów wizualnych ułatwia odbiorcy zrozumienie skomplikowanych danych i trendów. Infografiki są często stosowane w raportach, artykułach prasowych czy na platformach społecznościowych, co czyni je niezwykle popularnym narzędziem w komunikacji wizualnej. Dobrze zaprojektowana infografika nie tylko przyciąga uwagę, ale również zwiększa zdolność przyswajania wiedzy, co jest zgodne z zasadami psychologii wizualnej. Przykładowo, infografika przedstawiająca dane demograficzne może wykorzystać wykresy kołowe do ilustrowania procentowego udziału różnych grup, co w prosty sposób demistyfikuje złożone informacje. Takie podejście do przedstawiania danych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie komunikacji wizualnej i projektowania graficznego.

Pytanie 31

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy lokalny salon kosmetyczny poniósł wydatki na materiały promocyjne w wysokości: ulotki – 320,00 zł, wizytówki – 50,00 zł, odzież firmowa – 435,00 zł oraz próbki kosmetyków – 650,00 zł. Jaką kwotę brutto wydano na materiały, uwzględniając, że stawka VAT wynosi 23%?

A. 1455,00 zł
B. 1527,75 zł
C. 1789,65 zł
D. 1723,31 zł
Poprawna odpowiedź wynosząca 1789,65 zł została obliczona poprzez dodanie wszystkich wydatków netto na materiały promocyjne, a następnie doliczenie do tej kwoty podatku VAT w wysokości 23%. Aby to zrobić, należy najpierw zsumować wydatki netto: 320,00 zł (ulotki) + 50,00 zł (wizytówki) + 435,00 zł (ubranka firmowe) + 650,00 zł (próbki kosmetyków) = 1455,00 zł. Następnie, aby obliczyć kwotę brutto, stosujemy wzór: kwota brutto = kwota netto x (1 + stawka VAT). W tym przypadku: 1455,00 zł x 1,23 = 1789,65 zł. Uwzględnienie VAT-u jest kluczowe przy ustalaniu całkowitych kosztów wydatków, co jest istotne w kontekście zarządzania finansami w każdej firmie. Przy planowaniu budżetu na materiały promocyjne, należy pamiętać o różnicy między kwotą netto a brutto, aby precyzyjnie oszacować całkowite wydatki. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne aktualizowanie budżetów o zmiany w stawkach VAT lub innych kosztach, co pozwala na bardziej rzetelne zarządzanie finansami.

Pytanie 32

Klient pragnie realizować działania promocyjne dla swojej firmy, jednak chciałby, aby wyniki tych działań były uznawane za obiektywne i wiarygodne. Biorąc pod uwagę jego wymagania, jakie działanie z zakresu należałoby mu zaproponować?

A. public relations
B. promocji sprzedaży
C. sprzedaży bezpośredniej
D. reklamy
Public relations (PR) to dziedzina, która koncentruje się na budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z różnymi interesariuszami, w tym klientami, pracownikami, mediami i społecznością. Działania w zakresie PR są postrzegane jako bardziej obiektywne i wiarygodne niż tradycyjna reklama, ponieważ opierają się na wpływaniu na opinię publiczną poprzez autorytatywne źródła, takie jak media. Przykładem zastosowania PR jest organizowanie eventów, współpraca z influencerami czy przygotowywanie komunikatów prasowych, które są publikowane w niezależnych mediach. W przeciwieństwie do reklamy, gdzie komunikaty są płatne i kontrolowane przez nadawcę, PR stawia na wiarygodność i transparentność. W praktyce, dobrze zaplanowane działania PR mogą prowadzić do pozytywnych publikacji, które zwiększają zaufanie do marki, co jest szczególnie ważne w kontekście długoterminowych relacji z klientami. Ponadto, PR może wspierać działania marketingowe, wzmacniając całościowy wizerunek firmy na rynku.

Pytanie 33

Oblicz wysokość budżetu brutto kampanii reklamowej trwającej osiem kolejnych sobót na podstawie fragmentu cennika jednej ze stacji. W jej ramach mają być emitowane 4 spoty dziennie: 2 spoty 30’’ w paśmie 19:00-19:29 oraz 2 spoty 15’’ w paśmie 20:00 – 20:29. Jednorazowe koszty stworzenia reklamy wynoszą 1 500,00 zł netto.

Ilustracja do pytania
A. 39 237,00 zł
B. 30 400,00 zł
C. 37 392,00 zł
D. 31 900,00 zł
Podane odpowiedzi, które nie są poprawne, mogą wynikać z różnych nieporozumień i błędów w obliczeniach. Niezrozumienie, jak prawidłowo zsumować koszty emisji spotów oraz jak uwzględnić koszt produkcji, prowadzi do niepoprawnych wyników. Na przykład, jeśli ktoś zignoruje koszt produkcji reklamy lub błędnie obliczy koszt jednego spotu, może dojść do rażących rozbieżności. Koszt emisji spotów reklamowych często jest mylony z całkowitym budżetem kampanii, co prowadzi do pominięcia kluczowych elementów kalkulacji. Inny typowy błąd to brak znajomości przepisów dotyczących VAT i błędne założenie, że obliczenia należy przeprowadzać na poziomie netto, co jest niewłaściwe w kontekście budżetowania kampanii reklamowych. Również nieprawidłowe sumowanie dni emisji i jednostkowych kosztów spotów może prowadzić do niepoprawnego oszacowania całkowitego budżetu. Kluczowe jest staranne analizowanie wszystkich składników kosztów oraz zrozumienie, jak każdy z nich wpływa na finalny wynik. W branży reklamowej, precyzja w takich obliczeniach jest niezbędna, by skutecznie zarządzać budżetem i oceniać efektywność kampanii.

Pytanie 34

Na podstawie wyników badania respondentów zamieszczonych w tabeli określ metodę badawczą, którą zastosowano w celu zbadania skutków oddziaływania reklamy proszku do prania Perełka na zachowanie nabywcy.

Cele stawiane reklamiePytaniaOdpowiedzi potwierdzająceOcena skuteczności celu
Dotarcie przekazu do odbiorcyCzy pamięta Pani reklamę proszku do prania Perełka?84%Bardzo duża
Zapamiętanie przekazu przez odbiorcęCzy pamięta Pani jej treść?75%Duża
Pobudzanie do chęci posiadania produktuCzy reklama podoba się Pani?48%Średnia
Pobudzanie do zakupuCzy Pani zdaniem reklama zachęca do zakupu?37%Mała
A. Test B2B
B. Posttest
C. Copy test
D. Pretest
W przypadku badania skutków reklamy, często można się pomylić przy doborze właściwej metody badawczej, zwłaszcza kiedy zestaw pytań dotyczy różnych aspektów oddziaływania przekazu. Pretest, choć brzmi podobnie, dotyczy etapu przed emisją reklamy – stosuje się go po to, by przewidzieć potencjalne reakcje odbiorców i sprawdzić, czy przekaz będzie właściwie zrozumiany, ale jeszcze zanim reklama się pojawi na rynku. Z kolei test B2B jest zupełnie inną kategorią – to badanie relacji i skuteczności komunikacji w sektorze business-to-business, gdzie odbiorcą reklamy są firmy, nie indywidualni konsumenci, więc nie ma tu w ogóle zastosowania przy analizie kampanii skierowanej do gospodarstw domowych. Copy test to natomiast rodzaj badania, w którym ocenia się konkretne elementy treści reklamy (np. slogany, grafiki) jeszcze przed jej szeroką emisją, aby wybrać najbardziej przekonującą wersję – copy testy nie sprawdzają realnych efektów po zakończeniu kampanii, tylko przewidują potencjalną efektywność kilku alternatywnych komunikatów. Typowym błędem jest mylenie etapu pretestu czy copy testu z badaniami skutków po emisji, bo obie metody też opierają się na pytaniach zadawanych respondentom, ale ich cel i moment zastosowania są zupełnie inne. W branży przyjmuje się, że aby rzetelnie ocenić efekty działań reklamowych, trzeba sięgnąć po posttest, ponieważ tylko on daje wiarygodny obraz rzeczywistego wpływu reklamy na odbiorców – stąd wybór innej metody w tym kontekście prowadzi do niepoprawnych wniosków i nie pozwala oprzeć rekomendacji na zgodnych ze standardami danych.

Pytanie 35

W miejscach pracy, gdzie realizowana jest lekka praca fizyczna, pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom temperaturę nie niższą niż

A. 15°C
B. 18°C
C. 17°C
D. 16°C
W pomieszczeniach pracy, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom temperaturę nie niższą niż 18°C. Jest to standard określony w Kodeksie pracy oraz w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Utrzymanie odpowiedniej temperatury jest kluczowe dla zachowania komfortu pracy oraz zdrowia zatrudnionych. Przy temperaturze poniżej 18°C możliwe jest wystąpienie dyskomfortu termicznego, co może wpływać na koncentrację i wydajność pracowników. Przykładowo, w biurach, gdzie pracownicy spędzają wiele godzin w pozycji siedzącej, odpowiednia temperatura sprzyja lepszemu samopoczuciu i efektywności. Dla pracodawców ważne jest także monitorowanie i dostosowywanie warunków pracy, aby spełniały one normy BHP oraz zasady ergonomii, co z kolei przekłada się na mniejsze ryzyko wystąpienia chorób zawodowych oraz absencji w pracy.

Pytanie 36

Zamieszczony fragment formularza dokumentu to część

Ilustracja do pytania
A. media planu.
B. briefu reklamowego.
C. flowchartu.
D. briefu kreatywnego.
Fragment formularza przedstawiony na zdjęciu jest charakterystyczny dla briefu reklamowego, który jest kluczowym narzędziem w procesie planowania kampanii reklamowych. Brief reklamowy definiuje cele kampanii, grupę docelową oraz przekaz, który ma być skierowany do konsumentów. Obejmuje również informacje o historii firmy oraz opisie produktu, co pozwala agencji reklamowej lepiej zrozumieć kontekst działań marketingowych. W praktyce, dobrze przygotowany brief reklamowy przyczynia się do skuteczniejszej komunikacji między klientem a agencją, a także zwiększa szanse na realizację zamierzonych celów reklamowych. W branży reklamowej standardem jest, aby brief był przemyślany i szczegółowy, zawierający wszystkie istotne informacje, które mogą wpłynąć na ostateczny kształt kampanii. Umożliwia to agencjom lepsze dopasowanie strategii i kreatywności do oczekiwań klienta, co jest kluczowe dla sukcesu reklamowego.

Pytanie 37

W której reklamie wykorzystano mechanizm wywierania wpływu na innych ludzi, określany jako "społeczny dowód słuszności"?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. A.
C. B.
D. D.
Reklama oznaczona jako 'D' skutecznie ilustruje mechanizm społecznego dowodu słuszności, który jest kluczowym elementem w psychologii wpływu. Ten mechanizm opiera się na założeniu, że ludzie są skłonni do naśladowania zachowań innych, szczególnie gdy nie są pewni, jak się zachować w danej sytuacji. W przypadku tej reklamy, przedstawienie kochającej rodziny, która promuje hasło 'Kocham, nie biję', wzmacnia przekaz, że brak przemocy w rodzinie jest nie tylko normą, ale również społecznie akceptowanym zachowaniem. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w marketingu, gdzie wykorzystanie autorytetu lub grupy społecznej jako modelu do naśladowania wzmacnia przekaz reklamowy. Przykłady zastosowania tego mechanizmu można znaleźć w kampaniach społecznych, które starają się zmienić postawy społeczne, takie jak przeciwdziałanie przemocy domowej czy promowanie zdrowego stylu życia. W takich przypadkach, pokazywanie pozytywnych wzorców zachowań może wpływać na decyzje i postawy jednostek w społeczeństwie.

Pytanie 38

Do narzędzi wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo w komunikacji z rynkiem zalicza się

A. dystrybucja
B. produkt
C. public relations
D. cena
W kontekście polityki komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, odpowiedzi takie jak produkt, dystrybucja czy cena odnoszą się głównie do elementów mixu marketingowego, a nie samej komunikacji. Produkt to oferowane przez przedsiębiorstwo dobra lub usługi, które są projektowane z myślą o spełnieniu potrzeb klientów. Choć jego cechy mogą wpływać na komunikację, sam w sobie nie jest narzędziem komunikacyjnym. Dystrybucja dotyczy sposobu, w jaki produkt trafia do klientów, czyli kanałów, przez które przedsiębiorstwo dostarcza swoje dobra. O ile skuteczna dystrybucja może wspierać komunikację z rynkiem, to również nie jest narzędziem komunikacyjnym. Cena z kolei stanowi ważny aspekt strategii marketingowej, oddziałując na decyzje zakupowe konsumentów. Jednak jej rola w komunikacji z rynkiem jest pośrednia, gdyż cena często jest postrzegana jako element konkurencyjności, a nie jako środek komunikacji. Te odpowiedzi mogą prowadzić do nieporozumień, ponieważ koncentrują się na aspektach transakcyjnych i operacyjnych, zamiast na relacjach i wizerunku, które są kluczowe dla efektywnego PR. Właściwe zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest istotne dla skutecznego zarządzania komunikacją w firmie.

Pytanie 39

Podczas realizacji kampanii reklamowej nowego produktu w mediach, skierowanej do wybranej grupy docelowej, należy zwrócić szczególną uwagę na

A. częstotliwość interakcji z reklamą wśród całej populacji
B. zasięg kampanii w obrębie grupy docelowej
C. zasięg kampanii w całej populacji
D. częstotliwość interakcji z reklamą w grupie docelowej
Częstotliwość kontaktów z reklamą w grupie docelowej jest kluczowym czynnikiem wpływającym na skuteczność kampanii reklamowej. Skoncentrowanie się na tej grupie pozwala na lepsze wykorzystanie budżetu reklamowego i zminimalizowanie marnotrawstwa zasobów. W praktyce oznacza to, że zamiast szerokiego zasięgu w populacji, który może obejmować osoby nie zainteresowane produktem, lepiej jest skupić się na tych, którzy są najbardziej skłonni do zakupu. Przykładem może być kampania reklamowa dla nowego produktu kosmetycznego skierowana do kobiet w wieku 25-35 lat. Zwiększenie częstotliwości kontaktów z tą grupą, na przykład poprzez reklamy w mediach społecznościowych, może znacząco podnieść świadomość marki i zainteresowanie produktem. Dobre praktyki w branży reklamowej podkreślają znaczenie segmentacji i dostosowywania komunikacji marketingowej do specyficznych potrzeb i oczekiwań docelowej grupy, co przynosi lepsze efekty niż uniwersalne podejście do pełnej populacji.

Pytanie 40

Każdy aspekt działalności artystycznej o unikalnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek formie, bez względu na przeznaczenie i sposób wyrażenia, jest przedmiotem regulacji prawnej

A. pracy
B. autorskiego
C. podatkowego
D. spadkowego
Prawo autorskie to taka tarcza dla wszystkiego, co stworzyłeś i ma swój własny styl. Dotyczy to nie tylko książek czy muzyki, ale też programów komputerowych i nawet architektury. Co ciekawe, ta ochrona nie zależy od tego, jak fajne lub drogie jest twoje dzieło. Przykładowo, jeśli prowadzi się bloga albo wrzuca zdjęcia do sieci, to od razu są chronione przez prawo autorskie. Twórcy mają możliwość decydowania, jak ich dzieła są używane – mają prawo do ich kopiowania, sprzedawania czy pokazywania publicznie. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że ważne jest, aby każdy artysta wiedział, jakie ma prawa i obowiązki związane z ochroną swojej twórczości, bo to klucz do tego, by nie stracić kontroli nad własnymi dziełami.