Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 18 listopada 2025 06:09
  • Data zakończenia: 18 listopada 2025 06:20

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Krzywa charakterystyki zewnętrznej silnika oznaczona symbolem "X" obrazuje

Ilustracja do pytania
A. moc silnika N.
B. moment obrotowy silnika Mo
C. sekundowe zużycie paliwa ge
D. jednostkowe zużycie paliwa Ge
Odpowiedzi, takie jak "jednostkowe zużycie paliwa Ge", "moment obrotowy silnika Mo" oraz "sekundowe zużycie paliwa ge", są niepoprawne, ponieważ mylą kluczowe pojęcia związane z charakterystykami silnika. Jednostkowe zużycie paliwa Ge odnosi się do ilości paliwa zużywanego na jednostkę mocy, co nie jest bezpośrednio związane z mocą silnika, lecz raczej z jego efektywnością. Moment obrotowy Mo, z kolei, definiuje siłę, z jaką silnik może obracać wał, co jest różnym parametrem technicznym, który wpływa na przyspieszenie pojazdu, ale nie obrazuje bezpośrednio jego mocy. Sekundowe zużycie paliwa ge porusza się w podobnym zakresie, jako że odnosi się do ilości paliwa zużywanego w danym czasie, a nie do wydajności silnika jako takiej. Typowe błędy prowadzące do takich nieprawidłowych odpowiedzi obejmują mylenie terminów technicznych oraz brak zrozumienia zależności między mocą, momentem obrotowym a zużyciem paliwa. Dla inżynierów oraz techników istotne jest rozróżnienie tych parametrów, aby móc skutecznie projektować i oceniać silniki pod kątem ich zastosowań oraz efektywności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz mechanicznej.

Pytanie 2

Podczas zmiany opony na urządzeniu przeznaczonym do demontażu, mechanikowi mogą zagrażać

A. uszkodzenie słuchu
B. poparzenie oczu
C. poparzenie dłoni
D. uszkodzenie ciała energią sprężonego powietrza
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia ciała energią sprężonego powietrza jest prawidłowa, ponieważ podczas wymiany opony, szczególnie w warsztatach mechanicznych, używa się narzędzi pneumatycznych, które mogą generować znaczną siłę. Sprężone powietrze, jeśli nie jest stosowane prawidłowo, może powodować niebezpieczne sytuacje, takie jak wystrzał opony czy niekontrolowane uwolnienie energii. Przykładowo, jeśli mechanik nieprawidłowo obsługuje klucze pneumatyczne lub nie stosuje odpowiednich technik zabezpieczających, może dojść do poważnych obrażeń ciała. Dlatego ważne jest stosowanie się do procedur bezpieczeństwa, takich jak używanie odpowiedniego sprzętu ochronnego oraz regularne szkolenie personelu. W branży motoryzacyjnej, normy BHP oraz wytyczne dotyczące korzystania z narzędzi pneumatycznych powinny być przestrzegane, co pozwala minimalizować ryzyko kontuzji związanych z energią sprężonego powietrza.

Pytanie 3

Zapalenie się podczas jazdy kontrolki przedstawionej na ilustracji informuje, że

Ilustracja do pytania
A. należy energicznie nacisnąć pedał hamulca.
B. można kontynuować jazdę, ale może dojść do zablokowania kół w czasie hamowania.
C. należy natychmiast przerwać jazdę.
D. można kontynuować jazdę, ale tylko do najbliższego serwisu.
W przypadku zapalenia się kontrolki ABS, niektóre odpowiedzi mogą prowadzić do nieporozumień. Naciskanie pedału hamulca w sytuacji, gdy sygnał ten się zapali, nie jest rozwiązaniem problemu, lecz może spowodować niebezpieczne sytuacje. Kontrola nad pojazdem jest kluczowa, a nagłe hamowanie, szczególnie bez działającego systemu ABS, może skutkować zablokowaniem kół, co prowadzi do poślizgu. Kontynuowanie jazdy, mimo że teoretycznie dozwolone, powinno być podjęte z dużą ostrożnością, a nie w myśl założenia, że można jechać do najbliższego serwisu bez refleksji nad ryzykiem. Zdarza się, że kierowcy mogą myśleć, iż brak systemu ABS pozwala na swobodną jazdę, co jest błędnym podejściem. Każda nieprawidłowości w układzie hamulcowym powinny być traktowane priorytetowo. Ignorowanie zapalonej kontrolki może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla bezpieczeństwa kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. W sytuacji, gdy kontrolka się zapala, najlepszym działaniem jest natychmiastowe zredukowanie prędkości i ostrożne prowadzenie pojazdu w kierunku serwisu, a nie kontynuowanie jazdy w niepewności co do stanu technicznego pojazdu.

Pytanie 4

Zanim rozpoczniesz diagnostykę układu hamulcowego na stanowisku rolkowym, na początku należy zweryfikować

A. obciążenie pojazdu.
B. ciśnienie w ogumieniu.
C. szczelność układu.
D. stan płynu hamulcowego.
Ciśnienie w ogumieniu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność układu hamulcowego. Przed przystąpieniem do diagnostyki układu hamulcowego na stanowisku rolkowym, ważne jest, aby upewnić się, że opony pojazdu są odpowiednio napompowane. Niskie ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego oporu toczenia, co z kolei wpłynie na obciążenie układu hamulcowego oraz jego skuteczność. Odpowiednie ciśnienie w oponach poprawia stabilność pojazdu, a także zapewnia równomierne rozłożenie sił hamowania na wszystkie koła. W praktyce, diagnostycy powinni korzystać z manometru do sprawdzenia ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do jakichkolwiek testów hamulców. To nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale również zwiększa dokładność wyników testów. Ponadto, zgodność z normami producentów pojazdów oraz zaleceniami dotyczącymi ciśnienia w oponach stanowi standard w branży motoryzacyjnej, co powinno być integralną częścią procesu diagnostycznego.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Wysokość bieżnika opony letniej została zmierzona na poziomie 2 mm powyżej TWI. Jak interpretujemy ten wynik?

A. oponę można dalej wykorzystywać
B. oponę trzeba wymienić na nową
C. oponę można nadal użytkować, pod warunkiem zmniejszenia ciśnienia w kole
D. oponę można nadal użytkować, pod warunkiem zwiększenia ciśnienia w kole
Wysokość bieżnika opony letniej wynosząca 2 mm ponad TWI (Tread Wear Indicator) oznacza, że opona ma jeszcze wystarczającą głębokość bieżnika do bezpiecznego użytkowania. Zgodnie z normami bezpieczeństwa, minimalna głębokość bieżnika dla opon letnich wynosi zazwyczaj 1,6 mm, co oznacza, że mając 2 mm zapasu, opona nie osiągnęła jeszcze tego krytycznego poziomu. Przykładowo, w warunkach deszczowych, odpowiednia głębokość bieżnika jest kluczowa dla efektywnego odprowadzania wody i zmniejszenia ryzyka aquaplaningu. Dobrym praktykom w branży zaleca się regularne sprawdzanie stanu bieżnika i ciśnienia w oponach, aby zapewnić odpowiednią przyczepność oraz komfort jazdy. Warto również pamiętać, że opony letnie są dostosowane do wyższych temperatur i oferują lepszą przyczepność na suchych nawierzchniach, co czyni je odpowiednim wyborem dla tych warunków atmosferycznych.

Pytanie 7

Podczas obsługi urządzenia do piaskowania elementów należy bezwzględnie zakładać

A. okulary ochronne
B. rękawice lateksowe
C. czapkę z daszkiem
D. obuwie ochronne
Użycie okularów ochronnych podczas obsługi urządzenia do piaskowania części jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operatora. Piaskowanie generuje cząsteczki pyłu oraz drobne cząstki materiału, które mogą łatwo trafić do oczu, powodując poważne urazy. Okulary ochronne, zgodne z normami ochrony osobistej, powinny być wykonane z materiałów odpornych na uderzenia, aby skutecznie chronić oczy przed potencjalnymi projektami. Przykładowo, stosowanie okularów z powłoką antyrefleksyjną i odpornych na zarysowania jest zalecane, aby zwiększyć komfort pracy oraz bezpieczeństwo. Ponadto, w kontekście przestrzegania przepisów BHP, wiele organizacji wymaga stosowania okularów ochronnych jako standardowego wyposażenia podczas wszelkich operacji związanych z obróbką materiałów. Prawidłowe zabezpieczenie oczu jest również elementem kultury bezpieczeństwa w miejscu pracy, co przyczynia się do obniżenia ryzyka wypadków.

Pytanie 8

Na ilustracji przedstawiono przyrząd stosowany przy naprawie/wymianie

Ilustracja do pytania
A. tarczy sprzęgła.
B. przegubów napędowych.
C. napędu rozrządu.
D. zacisków hamulcowych.
Wybierając inne odpowiedzi, możesz napotkać na sporo nieporozumień dotyczących narzędzi używanych w różnych naprawach. Na przykład zaciski hamulcowe to część systemu hamulcowego, a nie mają nic wspólnego z centralizowaniem tarczy sprzęgła. Narzędzia do hamulców wymagają innego podejścia, jak blokowanie elementów podczas wymiany klocków, co to jest zupełnie inny proces. Z resztą, napęd rozrządu zajmuje się synchronizacją ruchów silnika i jego wymiana też nie dotyczy tarczy sprzęgła. A przeguby napędowe? Te przenoszą moment obrotowy z silnika na koła i do ich regulacji używamy zupełnie innych narzędzi. No i powinno się mieć pojęcie o tym, jakie narzędzia są do czego, żeby nie pomylić się w diagnostyce i naprawie. W tym przypadku nie uwzględniono tego aspektu, co może prowadzić do problemów.

Pytanie 9

Gdzie znajduje zastosowanie sprzęgło wielotarczowe typu Haldex?

A. w klasycznym układzie napędowym
B. w przednim zblokowanym układzie napędowym
C. w tylnym zblokowanym układzie napędowym
D. w układzie napędowym z napędem na cztery koła
Sprzęgło wielotarczowe typu Haldex jest kluczowym elementem w układach napędowych z napędem na cztery koła (4WD), które pozwala na dynamiczne zarządzanie momentem obrotowym między osiami. Jego działanie opiera się na hydraulice oraz elektronicznej kontroli, co umożliwia włączanie napędu na tylne koła w odpowiedzi na zmieniające się warunki drogowe i obciążenie. Przykładem zastosowania sprzęgła Haldex są pojazdy marki Audi, Volkswagen i Seat, gdzie zapewnia ono optymalną trakcję w różnych warunkach, takich jak jazda po śniegu czy błocie. Dzięki technologii Haldex, pojazdy mogą efektywniej rozdzielać moc silnika, co prowadzi do lepszej stabilności oraz bezpieczeństwa. Ponadto, sprzęgło to jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na komfort jazdy oraz wydajność energetyczną, a jego konstrukcja umożliwia szybką reakcję na pojawiające się sytuacje, co znacząco zwiększa kontrolę nad pojazdem. W związku z tym, sprzegło Haldex stanowi doskonały przykład innowacji w dziedzinie motoryzacji, łącząc zaawansowaną technologię z praktycznymi rozwiązaniami.

Pytanie 10

W samochodzie osobowym, aby zabezpieczyć koło przed samoczynnym odkręceniem, używa się

A. podkładek płaskich
B. podkładek sprężystych
C. nakrętek z kołnierzem stożkowym
D. nakrętek samohamownych
Nakrętki z kołnierzem stożkowym są stosowane w samochodach osobowych do zabezpieczenia kół przed odkręceniem, ponieważ ich konstrukcja zapewnia lepsze połączenie z powierzchnią felgi. Kołnierz stożkowy umożliwia równomierne rozłożenie siły docisku, co skutkuje lepszą stabilnością i zmniejsza ryzyko luzów. Dzięki temu, w przypadku wibracji, które mogą wystąpić podczas jazdy, nakrętki te lepiej trzymają się na miejscu. W praktyce to oznacza, że kierowcy mogą być spokojni o bezpieczeństwo jazdy, gdyż odpowiednio zainstalowane koła nie odkręcą się w trakcie eksploatacji. Stosowanie tego typu nakrętek jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz normami branżowymi, co podkreśla ich znaczenie w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania układu jezdnego. Ważne jest również, aby stosować odpowiedni moment dokręcania, co zapewnia optymalne działanie nakrętek z kołnierzem stożkowym.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Sprzęt do wyważania kół w pojazdach jest uzupełnieniem wyposażenia stacji do

A. weryfikacji zawieszenia pojazdu
B. analizy układu hamulcowego pojazdu
C. sprawdzania ustawienia kół oraz osi w samochodzie
D. demontażu i montażu opon
Urządzenie do wyważania kół samochodowych jest niezbędne w procesie demontażu i montażu ogumienia, ponieważ zapewnia, że opony są właściwie wyważone przed ich zamontowaniem na pojeździe. Niewłaściwe wyważenie kół może prowadzić do drgań, co z kolei wpływa na komfort jazdy, zużycie opon oraz komponentów zawieszenia. Wyważanie kół polega na rozłożeniu masy opony i felgi w sposób równomierny, co jest kluczowe dla stabilności pojazdu. W profesjonalnych warsztatach mechanicznych stosuje się nowoczesne urządzenia, które są w stanie wykrywać nawet niewielkie nierówności. Dobrą praktyką jest także wykonywanie wyważania kół po każdym demontażu opon, co jest zgodne z normami branżowymi. Tego typu procedury są powszechnie stosowane w serwisach samochodowych, aby zapewnić bezpieczeństwo i wydajność pojazdów, a także przedłużyć żywotność opon.

Pytanie 13

Czynność, którą można pominąć przed rozpoczęciem badań diagnostycznych, to

A. jazda próbna
B. demontaż kół pojazdu
C. rozmowa z właścicielem pojazdu
D. oględziny systemów pojazdu
Demontaż kół pojazdu nie jest czynnością, która jest konieczna przed przystąpieniem do badań diagnostycznych. W praktyce wiele badań, takich jak analiza stanu układów hamulcowych, zawieszenia czy diagnostyka silnika, można przeprowadzić bez konieczności demontażu kół. Standardy diagnostyczne, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie przeprowadzania inspekcji w sposób systematyczny i efektywny, co pozwala na zminimalizowanie niepotrzebnych czynności. Dobrym przykładem może być sytuacja, w której diagnostyk, korzystając z urządzeń skanujących, może ocenić stan pojazdu bez potrzeby demontowania kół, co oszczędza czas i zasoby. Ponadto, demontaż kół wiąże się z pewnym ryzykiem uszkodzenia elementów zawieszenia oraz zwiększa możliwość wystąpienia błędów w diagnostyce, co podkreśla, że ta czynność powinna być wykonywana tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne i uzasadnione.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Zanim przeprowadzisz pomiar ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym czterocylindrowym, należy najpierw usunąć

A. wszystkie świece zapłonowe
B. wtryskiwacz z analizowanego cylindra
C. świecę zapłonową z analizowanego cylindra
D. wszystkie świec żarowych
Wymontowanie wtryskiwacza z badanego cylindra przed badaniem ciśnienia sprężania jest nieprawidłowe, ponieważ wtryskiwacze nie mają wpływu na ten pomiar. Ich główną funkcją jest wtrysk paliwa do cylindra, co nie ma związku z procesem sprężania powietrza. Z kolei demontaż świec zapłonowych w silniku wysokoprężnym jest niewłaściwy, gdyż silniki te nie są wyposażone w świece zapłonowe, a zamiast tego korzystają ze świec żarowych. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi elementami jest kluczowe dla właściwej diagnostyki silników wysokoprężnych. Zgubienie lub pominięcie detali, takich jak rodzaj stosowanej świecy, może prowadzić do błędnych założeń i mylnych diagnoz. Ponadto, demontowanie świecy zapłonowej z badanego cylindra w silniku wysokoprężnym jest zbędne, ponieważ te silniki nie mają takiego rodzaju zapłonu. Właściwe przygotowanie do testu ciśnienia sprężania wymaga zrozumienia konstrukcji silnika oraz jego komponentów. Zaniedbanie tych elementów może skutkować nieprecyzyjnymi pomiarami, co ma poważne konsekwencje dla dalszej diagnostyki i ewentualnych napraw silnika. Dlatego tak ważne jest, aby przed przystąpieniem do badania ciśnienia sprężania zrozumieć zasady działania silnika i jego poszczególnych części.

Pytanie 16

Na ilustracji przedstawiono silnik typu

Ilustracja do pytania
A. bokser.
B. rzędowego.
C. dwusuwowego.
D. Wankla.
Silnik Wankla, który znajduje się na ilustracji, jest unikalnym rodzajem silnika rotacyjnego, w którym wirnik porusza się w kształcie elipsy w obrębie statora. Jest to rozwiązanie, które zapewnia mniejsze wymiary i niższą masę w porównaniu do tradycyjnych silników tłokowych, takich jak bokser czy rzędowy. Silniki Wankla charakteryzują się również gładkim działaniem i wysoką mocą w stosunku do ich objętości, co sprawia, że są szeroko stosowane w branży motoryzacyjnej, na przykład w niektórych modelach Mazdy. Ponadto silniki te mają prostszą konstrukcję z mniejszą liczbą ruchomych części, co przekłada się na mniejsze zużycie materiałów i niższe koszty produkcji. Warto również zwrócić uwagę na problem emisji spalin, ponieważ silniki Wankla mają tendencję do większego spalania paliwa, co skutkuje wyższymi emisjami. Praktyczne zastosowanie tej technologii wymaga zatem zrozumienia jej zalet i wad oraz odpowiednich działań w zakresie ochrony środowiska.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Metalizację natryskową wykorzystuje się w procesie regeneracji

A. wału korbowego
B. rury wydechowej
C. reaktora katalitycznego
D. tarcz hamulcowych
Metalizacja natryskowa to technika, która znajduje szerokie zastosowanie w regeneracji części mechanicznych, w tym wałów korbowych. Proces ten polega na nanoszeniu cienkowarstwowych powłok metalowych na powierzchnię elementów, co przyczynia się do ich odbudowywania i poprawy właściwości tribologicznych. Wał korbowy, jako kluczowy komponent silnika, narażony jest na intensywne zużycie i odkształcenia, co może prowadzić do obniżenia efektywności pracy silnika. Dzięki metalizacji natryskowej możliwe jest przywrócenie oryginalnych wymiarów oraz zwiększenie odporności na ścieranie. W praktyce, ta metoda regeneracji pozwala na znaczne wydłużenie żywotności części, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i oszczędności zasobów. W branży motoryzacyjnej metalizacja natryskowa wałów korbowych stała się standardem, a jej efekty są często weryfikowane zgodnie z normami ISO. Przykłady zastosowania tej technologii można znaleźć w wielu warsztatach zajmujących się regeneracją silników, gdzie klienci cenią sobie trwałość i efektywność napraw.

Pytanie 20

Zniekształcenie powierzchni przylegania głowicy silnika następuje w wyniku

A. luźnych łożysk wału rozrządu
B. niedostatecznego smarowania
C. nieprawidłowego dokręcenia śrub
D. zużytych gniazd zaworów
Jak wiesz, dobrze dokręcone śruby w układzie mocującym głowicę silnika są mega ważne. Jeśli nie dokręcisz ich odpowiednio, siły rozkładają się nierównomiernie i to może prowadzić do deformacji płaszczyzny. W efekcie może być problem z szczelnością komory spalania, co wpływa na to, jak działają układy zaworowe. Podczas montażu głowicy lepiej trzymać się sprawdzonych procedur, które opisują, jak dokręcać śruby - czasem są tam konkretne wartości momentu obrotowego i sekwencje. W motoryzacji mamy normy jak ISO 898-1, które mówią, jakie materiały i cechy mechaniczne powinny mieć śruby. Więc pamiętaj, żeby o to zadbać, bo to kluczowe dla długiej i bezawaryjnej pracy silnika, a co za tym idzie, bezpieczeństwo i wydajność twojego auta. Jeśli spróbujesz to zlekceważyć, możesz się zmierzyć z poważnymi problemami, takimi jak przegrzewanie silnika albo uszkodzenie uszczelki pod głowicą, a to może być naprawdę kosztowne.

Pytanie 21

Aby zamontować głowicę silnika, potrzebny jest klucz

A. szwedzki
B. nasadowy
C. oczkowy
D. płaski
Klucz nasadowy jest narzędziem, które idealnie nadaje się do dokręcania głowicy silnika. Posiada on wymienną nasadkę, co pozwala na dobranie odpowiedniego rozmiaru do konkretnej śruby, co jest kluczowe w przypadku silników, gdzie różne śruby mogą mieć różne wymiary. Dzięki mechanizmowi ratchet (zapadkowy) klucz nasadowy umożliwia szybkie i efektywne dokręcanie bez konieczności ciągłego przestawiania narzędzia. W praktyce, używając klucza nasadowego, można z łatwością osiągnąć odpowiedni moment obrotowy, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego działania silnika. W branży motoryzacyjnej stosuje się klucze nasadowe zgodne z normami DIN, co zapewnia ich wysoką jakość i trwałość. Przykładowo, przy pracach serwisowych, gdzie silnik wymaga regulacji, klucz nasadowy klasyfikowany jako 1/2 cala jest powszechnie stosowany, co pozwala na zastosowanie go w różnych zadaniach serwisowych, od dokręcania głowicy po wymianę oleju czy innych komponentów silnika.

Pytanie 22

Honowanie to zabieg wykańczający, który stosuje się w procesie naprawy

A. powierzchni krzywek wału rozrządu
B. gniazd zaworów
C. tulei cylindrowych
D. czopów wału korbowego
Honowanie to precyzyjna obróbka wykańczająca, która ma na celu uzyskanie powierzchni o bardzo wysokiej jakości, szczególnie w przypadku tulei cylindrowych. Proces ten polega na usuwaniu niewielkich ilości materiału, co pozwala na poprawę wymiarów, kształtu oraz chropowatości powierzchni. W przypadku tulei cylindrowych honowanie jest kluczowe, ponieważ zapewnia odpowiednią geometrię, co jest niezbędne dla prawidłowego działania silnika. Przykładem zastosowania honowania może być przygotowanie tulei cylindrowych silnika spalinowego, gdzie precyzyjne dopasowanie do tłoków ma kluczowe znaczenie dla efektywności pracy silnika oraz jego żywotności. Dobrze przeprowadzone honowanie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie emisji spalin oraz zwiększenie mocy silnika. W branży motoryzacyjnej honowanie jest standardem, który pozwala na uzyskanie wysokiej jakości komponentów, co przekłada się na lepsze osiągi i niezawodność pojazdów.

Pytanie 23

Zanim przystąpisz do regulacji luzów zaworowych w silniku z zapłonem iskrowym, powinieneś

A. sprawdzić poziom naładowania akumulatora
B. zweryfikować szczelność silnika
C. wykręcić wszystkie świece zapłonowe
D. wykonać pomiar ciśnienia sprężania
Wykręcenie wszystkich świec zapłonowych przed regulacją luzów zaworowych w silniku z zapłonem iskrowym jest kluczowe dla prawidłowego przeprowadzenia tego procesu. Głównym powodem jest umożliwienie swobodnego obrotu wału korbowego podczas ustawiania silnika w odpowiedniej pozycji i pomiaru luzów. Dodatkowo, wykręcone świece zapłonowe pozwalają na zmniejszenie obciążenia silnika, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia elementów układu zapłonowego. Praktyka ta jest zgodna z najlepszymi standardami w branży motoryzacyjnej, które zalecają przeprowadzanie takich operacji w warunkach zapewniających bezpieczeństwo i komfort pracy mechanika. Warto również zauważyć, że brak wykręcenia świec może prowadzić do utrudnień w obrocie wału, co może skutkować błędnymi pomiarami luzów zaworowych. Dobrą praktyką jest również kontrola stanu świec zapłonowych przed ich ponownym zamontowaniem, co pozwoli na wczesne wykrycie potencjalnych problemów z układem zapłonowym.

Pytanie 24

Miganie lampki MIL na desce rozdzielczej pojazdu oznacza

A. niemożność realizacji monitorów w trakcie jazdy
B. wystąpienie usterki mogącej doprowadzić do uszkodzenia układu oczyszczania spalin
C. wykonanie manewru parkowania w pojeździe z funkcją parkowania automatycznego
D. zakaz uruchamiania silnika
Lampka MIL (Malfunction Indicator Lamp) to wskaźnik, który informuje kierowcę o problemach związanych z silnikiem lub układem oczyszczania spalin. Miganie tej lampki wskazuje na poważną usterkę, która może prowadzić do uszkodzenia układu oczyszczania spalin, co z kolei może skutkować większymi kosztami naprawy oraz negatywnym wpływem na środowisko. Przykładowo, usterki takie jak awaria katalizatora, czujnika tlenu lub uszkodzenie systemu recyrkulacji spalin mogą wywołać miganie lampki MIL. W sytuacji, gdy lampka zaczyna migać, zaleca się natychmiastowe zatrzymanie pojazdu oraz skonsultowanie się z wykwalifikowanym mechanikiem celem diagnostyki. Dobre praktyki wskazują, że ignorowanie tych sygnałów może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika oraz naruszenia norm emisji spalin. Zrozumienie znaczenia lampki MIL jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie oraz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 25

Ile dm3 powietrza potrzeba do całkowitego spalenia 1 kg benzyny?

A. 14,7 m3 powietrza
B. 14,7 kg powietrza
C. 14,7 dm3 powietrza
D. 14,7 mm powietrza
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że koncepcje te opierają się na niewłaściwym zrozumieniu kimy reakcji spalania i ilości niezbędnych do jej przeprowadzenia. W przypadku pierwszej odpowiedzi, 14,7 dm3 powietrza, należy zrozumieć, że jednostka objętości nie wyraża rzeczywistej masy powietrza, które jest potrzebne do spalenia 1 kg benzyny. Przy standardowych warunkach temperatury i ciśnienia, 1 dm3 powietrza waży znacznie mniej niż 1 kg, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną. Odnośnie do 14,7 m3 powietrza, wielkość ta również jest błędna, ponieważ przeliczenie objętości na masę powietrza jest kluczowe w tym kontekście. Na przykład, 14,7 m3 powietrza ważyłoby około 18,5 kg, co znacząco przekracza wymaganą ilość. Co więcej, odpowiedź 14,7 mm powietrza jest niepoprawna, gdyż nie odnosi się do jednostki masy ani objętości, przez co nie ma zastosowania w kontekście spalania. Ogólnie rzecz biorąc, istotne jest zrozumienie, że proces spalania oparty jest na konkretnych reakcjach chemicznych, które wymagają precyzyjnych stosunków masowych. W praktyce, błędne podejście do tego zagadnienia może prowadzić do nieefektywnego spalania, co z kolei wpływa na wydajność paliw oraz emisję zanieczyszczeń, co jest kluczowe dla zgodności z normami ochrony środowiska.

Pytanie 26

Podczas regulacji zaworów w silniku spalinowym należy

A. ustawić odpowiedni luz zaworowy
B. sprawdzić poziom oleju silnikowego
C. wymienić uszczelki zaworowe
D. wyczyścić świece zapłonowe
Ustawienie odpowiedniego luzu zaworowego jest kluczowym etapem w procesie regulacji zaworów w silniku spalinowym. Luz zaworowy to przestrzeń między końcem trzonka zaworu a jego elementem sterującym, takim jak popychacz czy dźwigienka. Prawidłowy luz zapewnia, że zawory otwierają się i zamykają w odpowiednich momentach, co jest niezbędne dla optymalnej pracy silnika. Zbyt mały luz może prowadzić do niedomykania się zaworów, co skutkuje spadkiem kompresji i uszkodzeniem zaworu lub głowicy. Z kolei zbyt duży luz zaworowy powoduje głośną pracę silnika, a także zmniejsza efektywność jego pracy, gdyż zawory nie otwierają się do końca. Regulacja luzu zaworowego powinna być wykonana zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, które można znaleźć w instrukcji serwisowej. Zastosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak szczelinomierz, jest niezbędne do precyzyjnego ustawienia luzu. Regularna kontrola i regulacja luzu zaworowego jest standardową praktyką konserwacyjną, co pomaga w utrzymaniu sprawności i wydajności silnika przez długi czas.

Pytanie 27

W trakcie wymiany wtryskiwaczy konieczne jest również zastąpienie

A. przewodów paliwowych powrotnych
B. pierścieni uszczelniających wtryskiwacze
C. spinek zabezpieczających przewody powrotne
D. przewodów paliwowych wysokiego ciśnienia
Wymiana pierścieni uszczelniających wtryskiwaczy jest kluczowym elementem podczas serwisowania układu wtryskowego. Te niewielkie komponenty mają za zadanie zapewnienie szczelności połączenia pomiędzy wtryskiwaczem a głowicą cylindrów, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Uszkodzone lub zużyte pierścienie mogą prowadzić do wycieków paliwa, co w efekcie może powodować nieefektywne spalanie, zwiększenie emisji spalin, a także uszkodzenia silnika. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), zalecają regularne sprawdzanie i wymianę tych uszczelek podczas serwisowania wtryskiwaczy, aby zapewnić ich prawidłowe działanie oraz długowieczność całego układu. Ważne jest również, aby używać wysokiej jakości zamienników, które odpowiadają specyfikacjom producenta, co zminimalizuje ryzyko awarii i zapewni optymalne parametry pracy silnika. Przykładowo, podczas wymiany wtryskiwaczy w silniku Diesla, nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących wymiany pierścieni uszczelniających może prowadzić do kosztownych napraw związanych z uszkodzeniem pompy wtryskowej lub systemu wtryskowego.

Pytanie 28

Wysokie zadymienie spalin w silniku o zapłonie samoczynnym może wynikać z

A. wadliwości świecy żarowej
B. zamykania filtra DPF
C. nadmiaru podawanego powietrza
D. niewystarczającego ciśnienia wtrysku
Kiedy ciśnienie wtrysku w silniku z zapłonem samoczynnym jest za niskie, to paliwo nie atomizuje się jak należy i spala się nieefektywnie. W praktyce oznacza to, że część paliwa może się nie spalać całkowicie, co prowadzi do zwiększonego zadymienia spalin. Jak wiadomo, wtryskiwacze nie dostarczają wtedy wystarczającej ilości paliwa, przez co pojawia się nadmiar węgla i innych produktów wynikających z niepełnego spalania. Dobrą praktyką jest stosowanie systemów diagnostycznych OBD II, bo dzięki nim można na bieżąco monitorować ciśnienie wtrysku i szybko wyłapać problemy. Nie zapominaj też o regularnych przeglądach układu wtryskowego oraz wymianie filtrów paliwa – to wszystko pomoże w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jeśli zauważysz duże zadymienie, to dobrze jest sprawdzić ciśnienie paliwa i parametry układu wtryskowego, żeby silnik działał na optymalnych ustawieniach.

Pytanie 29

Podczas instalacji nowej uszczelki pod głowicą, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. sprawdzić ustawienie luzów zaworowych
B. dokręcić śruby głowicy w odpowiedniej sekwencji
C. sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach
D. dokręcić śruby przy użyciu klucza oczkowego
Dokręcanie śrub głowicy w odpowiedniej kolejności jest kluczowym krokiem w montażu nowej uszczelki pod głowicą. Proces ten ma na celu zapewnienie równomiernego rozkładu sił na uszczelce, co w konsekwencji zapobiega jej nieszczelności i umożliwia prawidłowe działanie silnika. Dobre praktyki wskazują na zastosowanie sekwencji dokręcania, która zazwyczaj zaczyna się od śrub centralnych i przechodzi w stronę zewnętrznych, co pozwala na stopniowe i kontrolowane napięcie. Właściwe dokręcenie śrub zgodnie z zaleceniami producenta, które często są podane w dokumentacji technicznej lub książkach serwisowych, jest niezbędne dla zachowania integralności silnika. Niewłaściwe dokręcenie może prowadzić do przemieszczenia głowicy, co w efekcie skutkuje uszkodzeniem uszczelki, a nawet całej jednostki napędowej. Dlatego też przed przystąpieniem do dokręcania konieczne jest dokładne zapoznanie się z instrukcjami i użycie odpowiedniego klucza dynamometrycznego, aby stosować właściwy moment obrotowy. Przykładem może być dokręcanie głowicy w silnikach typu DOHC, gdzie precyzyjne napięcie jest kluczowe dla utrzymania właściwego ciśnienia sprężania.

Pytanie 30

Na przedstawionym rysunku numerem 14 oznaczony jest pierścień

Ilustracja do pytania
A. odprowadzający temperaturę.
B. uszczelniający.
C. zgarniający.
D. sworznia tłokowego.
Pierścień zgarniający, oznaczony na rysunku numerem 14, odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika spalinowego. Jego głównym zadaniem jest usuwanie nadmiaru oleju z powierzchni cylindra, co jest niezbędne dla zapewnienia optymalnego smarowania i minimalizacji zużycia oleju. Stosowanie pierścieni zgarniających zgodnie z normami przemysłowymi, takimi jak ISO 9001, jest istotne dla osiągnięcia wysokiej efektywności i niezawodności jednostek napędowych. Dobrze zaprojektowany pierścień zgarniający minimalizuje ryzyko przedostawania się oleju do komory spalania, co mogłoby prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak dymienie silnika czy obniżona wydajność spalania. W praktyce, pierścienie zgarniające są często wykorzystywane w silnikach wysokoprężnych, gdzie ich zadanie ma kluczowe znaczenie dla kontroli emisji spalin oraz zachowania odpowiednich parametrów pracy silnika. Przyczyniają się one również do dłuższej żywotności silnika przez ograniczenie ryzyka awarii związanych z nadmiernym zużyciem oleju.

Pytanie 31

Czym jest liczba cetanowa?

A. odpornością paliwa na niskie temperatury
B. zdolnością paliwa do samozapłonu
C. wartością opałową paliwa
D. odpornością paliwa na samozapłon
Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą różnych aspektów paliw, ale nie są związane z główną funkcją liczby cetanowej. Odporność paliwa na niskie temperatury to zupełnie inny parametr, który zwykle określa się poprzez badania związane z temperaturą krzepnięcia czy temperaturą zapłonu. Te właściwości są ważne, ale nie odnoszą się do zdolności do samozapłonu. Wartości opałowa paliwa natomiast odnosi się do energii, jaką paliwo może wydzielać podczas spalania, co jest ważne dla efektywności energetycznej, lecz nie wpływa na to, jak szybko paliwo zapali się w silniku. Z kolei odporność paliwa na samozapłon mogłaby sugerować, że paliwo wykazuje trudności w zapłonie, co jest całkowicie sprzeczne z pojęciem liczby cetanowej. Typowym błędem myślowym w tej kwestii jest mylenie parametrów dotyczących wydajności paliwa z jego zdolnością do samozapłonu. Wybierając paliwo, istotne jest zrozumienie, że liczba cetanowa jest bezpośrednio związana z procesem wtrysku i spalania, a nie z innymi właściwościami fizyko-chemicznymi, które mogą tylko pośrednio wpływać na efektywność silnika.

Pytanie 32

Luz zaworów w silniku powinno się kontrolować

A. w temperaturze silnika 70°C
B. po demontażu głowicy silnika
C. w temperaturze silnika wynoszącej 95°C
D. w temperaturze silnika według wskazówek producenta
Kontrola luzu zaworów w silniku ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Przeprowadzanie tej operacji przy temperaturze silnika zgodnej z zaleceniami producenta jest kluczowe, ponieważ różne materiały silnikowe mają różne współczynniki rozszerzalności cieplnej. W wyniku podgrzewania silnika, metalowe części rozszerzają się, co ma wpływ na luz zaworowy. Właściwe ustawienie luzu zaworowego zapewnia odpowiednią wydajność silnika, wpływa na jego moc oraz oszczędność paliwa. Na przykład, w przypadku silników spalinowych, niewłaściwy luz może prowadzić do zjawiska znanego jako „palenie zaworów”, które może skutkować kosztownymi naprawami. W związku z tym, bardzo ważne jest, aby zawsze odnosić się do specyfikacji producenta, które dostarczają szczegółowych informacji na temat optymalnych warunków przeprowadzania tej procedury. W praktyce, mechanicznym standardem jest przeprowadzanie kontroli luzu zaworowego po schłodzeniu silnika, a jeśli zachodzi potrzeba, to po jego nagrzaniu do określonej temperatury, co powinno być zgodne z instrukcją dostarczoną przez producenta pojazdu.

Pytanie 33

Prawidłowy kierunek przepływu oleju w filtrze olejowym silnika, przedstawionym na rysunku, jest

Ilustracja do pytania
A. zgodny z kierunkiem wskazywanym przez strzałki.
B. zależny od ciśnienia w układzie smarowania.
C. przeciwny do kierunku wskazywanego przez strzałki.
D. zależny od natężenia przepływu w układzie smarowania.
Prawidłowy kierunek przepływu oleju w filtrze olejowym jest istotnym elementem układu smarowania silnika. Strzałki wskazujące kierunek na rysunku odzwierciedlają standardowe normy projektowe, które są powszechnie stosowane w przemyśle motoryzacyjnym. W filtrach olejowych zastosowane są z reguły technologie, które zapewniają odpowiedni przepływ oleju w kierunku zgodnym z tym, co pokazują strzałki. W efekcie, olej silnikowy, zanim trafi do silnika, przechodzi przez filtr, co pozwala na zatrzymanie zanieczyszczeń i poprawę jakości smarowania. Zgodność kierunku przepływu z oznaczeniami na filtrze jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ nieprawidłowy kierunek mógłby prowadzić do zatykania filtra, co w konsekwencji może skutkować awarią silnika. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna kontrola filtra olejowego podczas wymiany oleju, aby upewnić się, że został on zamontowany w prawidłowy sposób, co jest zalecane przez producentów pojazdów.

Pytanie 34

Luz zmierzony w zamku pierścienia tłokowego, umieszczonego w cylindrze silnika po przeprowadzonej naprawie, wynosi 0,6 mm. Producent wskazuje, że ten luz powinien wynosić od 0,25 do 0,40 mm. Uzyskany wynik wskazuje, że

A. luz mieści się w podanych zaleceniach
B. luz jest zbyt duży
C. luz jest zbyt mały
D. luz zamka pierścienia należy powiększyć
Luz w zamku pierścienia tłokowego nie jest jedynie kwestią estetyczną czy minimalistyczną, jego oznaczenie jako "zbyt mały" lub "zbyt duży" ma kluczowe znaczenie dla działania silnika. Odpowiedź sugerująca, że luz jest zbyt mały, pomija istotny kontekst dotyczący norm i specyfikacji producenta. W rzeczywistości, zbyt mały luz w zamku pierścienia tłokowego może prowadzić do zjawiska zwanego zatarciem, co jest spowodowane niewłaściwym rozprężeniem materiału pod wpływem temperatury, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do awarii silnika. Ponadto, twierdzenie, że luz mieści się w podanych zaleceniach, jest również mylne, ponieważ pomiar 0,6 mm wyraźnie przekracza maksymalną wartość 0,40 mm, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami inżynierii mechanicznej. Odpowiedzi stwierdzające, że luz należy powiększyć, w tym przypadku są błędne, ponieważ luźniejsze umiejscowienie pierścienia tłokowego w cylindrze nie jest optymalnym podejściem. Zwiększenie luzu w już nieprawidłowym zakresie jedynie pogłębi problem, prowadząc do dalszych uszkodzeń silnika, a także zwiększając ryzyko awarii w przyszłości. Wiedza na temat tolerancji luzów jest kluczowa dla mechaników oraz inżynierów zajmujących się silnikami, co podkreśla znaczenie stosowania się do zaleceń producenta i regularnego monitorowania stanu technicznego komponentów silnika.

Pytanie 35

Termostat uruchamia przepływ cieczy chłodzącej do dużego układu

A. gdy temperatura cieczy chłodzącej jest wysoka.
B. tuż po zapłonie silnika.
C. gdy temperatura cieczy chłodzącej jest niska.
D. po uruchomieniu ogrzewania wnętrza.
Odpowiedź, że termostat otwiera przelot cieczy chłodzącej do dużego obiegu, gdy temperatura cieczy chłodzącej jest wysoka, jest jak najbardziej prawidłowa. Termostaty w układach chłodzenia silnika pełnią kluczową rolę w zarządzaniu temperaturą pracy silnika. Kiedy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybsze nagrzewanie się silnika. Gdy temperatura cieczy chłodzącej osiąga określony poziom, termostat otwiera przelot do dużego obiegu, co pozwala na cyrkulację cieczy chłodzącej przez chłodnicę. To z kolei zapobiega przegrzewaniu się silnika, co jest kluczowe dla jego optymalnej pracy i żywotności. Przykładem zastosowania tej zasady są nowoczesne pojazdy, które wyposażone są w inteligentne systemy zarządzania temperaturą, które optymalizują wydajność silnika oraz emisję spalin. Dobrze działający termostat zapewnia, że silnik osiąga i utrzymuje optymalną temperaturę roboczą, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 36

W pojeździe z silnikiem spalinowym wysokoprężnym przeprowadzono pomiar emisji spalin uzyskując następujące wyniki: CO – 0,5g/km; NOx – 0,17g/km; PM – 0,004g/km; HC-0,05g/km; HC+NOx – 0,5g/km.
Na podstawie uzyskanych wyników pojazd spełnia normę dopuszczalnych wartości emisji spalin

Dopuszczalne wartości emisji spalin w poszczególnych normach EURO
dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym
emisja
[g/km]
EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5EURO 6
CO3,1610,640,50,50,5
HC-0,150,060,050,050,05
NOx-0,550,50,250,180,08
HC+NOx1,130,70,560,30,230,17
PM0,140,080,050,0090,0050,005
A. EURO 6
B. EURO 4
C. EURO 3
D. EURO 5
Wybór norm EURO 4, 5 czy 6 jest nietrafiony z kilku powodów. Te normy wprowadziły jeszcze bardziej restrykcyjne limity niż EURO 3, by ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Na przykład w EURO 4 dla NOx dozwolone jest 0,25 g/km, co zgadza się z tym, co widzimy w analizowanym pojeździe, ale inne wartości, np. CO, są większe niż 0,5 g/km. Normy EURO 5 i 6 idą jeszcze dalej, mają jeszcze bardziej rygorystyczne limity, szczególnie jeśli chodzi o cząstki stałe. Warto też pamiętać, że zrozumienie tych norm to klucz do oceny, czy pojazd jest ekologiczny. Często błędne odpowiedzi biorą się z tego, że nie mamy pełnego obrazu tech specyfikacji i za mało analizujemy dane. Dobrze jest wiedzieć, jak te normy działają, żeby móc określić, czy dany pojazd jest przyjazny dla środowiska i spełnia przepisy.

Pytanie 37

Podczas diagnostyki układu chłodzenia zaobserwowano ciągły wzrost temperatury silnika. Jaka może być tego przyczyna?

A. Niski poziom oleju w silniku
B. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach
C. Niedziałający wentylator chłodnicy
D. Uszkodzony alternator
Niedziałający wentylator chłodnicy to jedna z najbardziej oczywistych przyczyn ciągłego wzrostu temperatury silnika. Układ chłodzenia w pojazdach ma za zadanie utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika, co jest kluczowe dla jego efektywności i trwałości. Wentylator chłodnicy wspomaga przepływ powietrza przez chłodnicę, szczególnie podczas postoju lub jazdy w niskiej prędkości, kiedy naturalny nawiew powietrza jest niewystarczający. Jeśli wentylator nie działa, chłodnica nie jest w stanie skutecznie obniżać temperatury płynu chłodzącego, co prowadzi do przegrzewania się silnika. Z mojego doświadczenia, regularne sprawdzanie stanu wentylatora oraz jego układu sterowania jest niezbędne w ramach konserwacji pojazdu. Często problem leży w zepsutym przekaźniku, bezpieczniku lub uszkodzonym silniku wentylatora. Warto również dodać, że nadmierna temperatura silnika może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak pęknięcie głowicy lub uszczelki pod głowicą, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Dlatego szybka i trafna diagnoza problemu z wentylatorem jest kluczowa.

Pytanie 38

Elementem jest sprężyna centralna (talerzowa)

A. przekładni napędowej
B. docisku sprzęgła ciernego
C. sprzęgła hydrokinetycznego
D. przekładni głównej
Sprężyna centralna, znana również jako sprężyna talerzowa, jest kluczowym elementem docisku sprzęgła ciernego. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego nacisku na tarczę sprzęgłową, co umożliwia efektywne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Dzięki zastosowaniu sprężyny centralnej, docisk sprzęgła może dostosować siłę nacisku w zależności od warunków pracy, co jest niezbędne dla uzyskania optymalnej wydajności i trwałości układu napędowego. W praktyce, sprężyna ta pozwala na automatyczne dostosowanie siły docisku w czasie, co znacząco poprawia komfort jazdy oraz wydajność silnika. W kontekście standardów branżowych, stosowanie sprężyn talerzowych w dociskach sprzęgła ciernego jest zgodne z normami jakościowymi, co zapewnia bezpieczeństwo oraz niezawodność działania układu. To podejście jest szeroko akceptowane w branży motoryzacyjnej, gdzie trwałość i efektywność komponentów są kluczowe dla satysfakcji użytkowników.

Pytanie 39

Z układu wydechowego samochodu wydobywa się znaczna ilość białego dymu. Możliwą przyczyną tego zjawiska może być

A. nieprawidłowe ustawienie zapłonu.
B. zbyt duża ilość paliwa wtryskiwanego.
C. uszkodzenie uszczelki głowicy silnika
D. zablokowany filtr powietrza.
Uszkodzenie uszczelki głowicy silnika jest jedną z najczęstszych przyczyn wydobywania się białego dymu z układu wydechowego. Tego rodzaju dym zazwyczaj jest wynikiem przedostawania się płynu chłodniczego do cylindrów silnika. W sytuacji, gdy uszczelka głowicy ulega uszkodzeniu, ciśnienie w silniku może wpływać na to, że płyn chłodniczy, który powinien krążyć tylko w obiegu chłodzenia, dostaje się do komory spalania. W efekcie przy mieszaniu się z paliwem i powietrzem, tworzy białą parę, która jest wydobywana przez układ wydechowy. W praktyce, diagnozując problem, warto również sprawdzić poziom płynu chłodniczego oraz obserwować, czy nie ma śladów oleju w chłodnicy. Utrzymanie uszczelki w dobrym stanie jest kluczowe dla właściwego funkcjonowania silnika oraz uniknięcia kosztownych napraw. Standardy branżowe zalecają regularne inspekcje oraz wymianę uszczelek podczas większych przeglądów technicznych, aby zapobiec problemom z silnikiem.

Pytanie 40

Substancja eksploatacyjna oznaczona symbolem 10W/40 to

A. ciecz chłodząca silnik.
B. olej silnikowy
C. ciecz hamulcowa.
D. ciecz do spryskiwaczy.
Odpowiedź "olej silnikowy" jest poprawna, ponieważ oznaczenie 10W/40 odnosi się do klasyfikacji olejów silnikowych według normy SAE (Society of Automotive Engineers). Liczba przed literą 'W' (winter) oznacza lepkość oleju w niskich temperaturach, co jest istotne podczas uruchamiania silnika w zimie. W tym przypadku '10' wskazuje, że olej ma odpowiednią lepkość w temperaturach poniżej zera. Druga liczba, '40', określa lepkość oleju w wysokich temperaturach pracy silnika, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej ochrony silnika w czasie jego eksploatacji. Oleje 10W/40 są powszechnie stosowane w silnikach benzynowych i diesla, oferując dobrą ochronę przy różnych warunkach temperaturowych. Zastosowanie takiego oleju wspiera właściwą pracę silnika, zapewniając jego smarowanie, a także redukując tarcie i zużycie części silnika. Używanie oleju o niewłaściwej specyfikacji może prowadzić do nadmiernego zużycia silnika oraz zwiększonego ryzyka awarii.