Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 14:55
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 15:13

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Nierówny strumień cieczy wydobywającej się z dysz opryskiwacza polowego, mimo prawidłowego działania pompy oraz nienaruszonej membrany powietrznika, jest spowodowany

A. nadmierną prędkością obrotową pompy opryskiwacza
B. zbyt niskim poziomem oleju w pompie
C. nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
D. używaniem nieodpowiednich dysz
Z mojej perspektywy, ciśnienie powietrza w powietrzniku to naprawdę kluczowy element, który wpływa na to, jak równomiernie ciecz wypływa z dysz opryskiwacza. Gdy ciśnienie jest za niskie, może się zdarzyć, że ciecz nie będzie podawana prawidłowo, a to z kolei prowadzi do nierównomiernego rozkładu środka ochrony roślin. Im odpowiedniejsze ciśnienie, tym lepsza atomizacja cieczy i jej rozprowadzenie na roślinach. Na przykład, opryskiwacze pracujące przy ciśnieniu między 2 a 3 barami, to doskonały wybór, bo zapewniają stabilny strumień. Ważne jest, żeby przed zabiegami zawsze kontrolować ciśnienie powietrza, bo to standard, który każdy powinien przestrzegać. Dodatkowo, regularne serwisowanie i kalibracja powietrzników to coś, co warto mieć na uwadze, bo to wpływa na to, jak dobrze działa opryskiwacz.

Pytanie 2

Dobierz podkładki regulacyjne, aby ustawić wałek atakujący przekładni głównej ciągnika, jeżeli wartości odchyłek wynoszą: a = 0,42 mm, b = 0,24 mm, c = – 0,1 mm, e = 0,42 mm.
Stos podkładek powinien składać się z możliwie najmniejszej ich liczby, a grubość podkładek dystansowych "x" można obliczyć ze wzoru: x = a-b-c+e

Tabela: Grubości podkładek dystansowych
Nr katalogowyGrubość [mm]
0050/42 - 505/00,2
0050/42 - 506/00,3
0050/42 - 507/00,5
0050/42 - 528/00,1
A. 0050/42 – 505/0 – 3 sztuki.
B. 0050/42 – 507/0 – 1 sztuka i 0050/42 – 505/0 – 1 sztuka.
C. 0050/42 – 506/0 – 2 sztuki.
D. 0050/42 – 506/0 – 2 sztuki i 0050/42 – 528/0 – 1 sztuka.
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi istotne jest zrozumienie, że podejście do doboru podkładek musi bazować na precyzyjnych obliczeniach oraz zasadach minimalizacji. Wybór podkładek w odpowiedziach, które nie są zgodne z poprawnym rozwiązaniem, najczęściej wynika z błędnego zrozumienia wymagań dotyczących grubości. Na przykład, niektóre z odpowiedzi mogą sugerować użycie dwóch podkładek o grubości 0,5 mm lub innych kombinacji, co w rezultacie nie osiąga wymaganej wartości 0,7 mm. To podejście pomija kluczowy aspekt zasady, że celem jest użycie jak najmniejszej liczby elementów, co w przypadku niektórych odpowiedzi prowadzi do nadmiaru podkładek. W dobrych praktykach dotyczących konserwacji i montażu mechanizmów zawsze należy dążyć do minimalizacji liczby użytych komponentów, co zmniejsza ryzyko błędów montażowych i poprawia trwałość systemu. Ponadto, niepoprawne odpowiedzi wskazują na typowe błędy myślowe, takie jak ignorowanie złożonych interakcji między różnymi komponentami maszyny, co może prowadzić do nieprawidłowego działania przekładni i obniżenia wydajności maszyny. Dlatego kluczowe jest, aby każda decyzja dotycząca doboru podkładek opierała się na dokładnych obliczeniach oraz zrozumieniu funkcji, jakie spełniają w danym mechanizmie.

Pytanie 3

W jaki sposób zmienią się wydatki na paliwo do ciągnika podczas intensywnych prac polowych, jeśli z powodu zmniejszenia ciśnienia w oponach, poślizg kół napędowych przeszedł z 35% na 15%?

A. Wzrosną o około 20%
B. Wzrosną o około 15%
C. Spadną o około 20%
D. Spadną o około 35%
Odpowiedź wskazująca, że koszty paliwa zmniejszą się o około 20% jest poprawna ze względu na związek między poślizgiem kół a zużyciem paliwa w ciągnikach rolniczych. Poślizg kół napędowych, który wynosił wcześniej 35%, oznaczał, że duża część energii silnika była marnowana na pokonywanie oporu, a nie na rzeczywiste przemieszczenie maszyny. Gdy poślizg został zredukowany do 15%, efektywność napędu znacznie wzrosła, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. W praktyce, zmniejszenie poślizgu o 20% wpływa na lepszą przyczepność kół do podłoża oraz efektywność przekazywania mocy z silnika na koła. Dodatkowo, dobrze dostosowane ciśnienie w ogumieniu minimalizuje zniekształcenia opon i zmniejsza opory toczenia, a to z kolei wpływa na optymalne wykorzystanie paliwa. Z perspektywy branżowej, takie praktyki są zgodne z zasadami oszczędności energii i efektywności operacyjnej, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnących kosztów paliwa.

Pytanie 4

Który ciągnik należy zastosować do współpracy z kosiarką dyskową o zapotrzebowaniu na moc 130 KM, wymaganej prędkości obrotowej WOM 1000 obr/min i układem zawieszenia przystosowanym do zaczepu kategorii II?

ParametrCiągnik
C1C2C3C4
Moc ciągnika [ kW]10090100130
Prędkość WOM [obr/min]540540/1000540/1000540/1000
Kategoria zaczepu TUZIIIIIIIII
A. C4
B. C1
C. C3
D. C2
Wybór złego ciągnika do kosiarki dyskowej może źle się skończyć. Jeśli wybierasz C1 lub C2, to one mają za małą moc. Po prostu nie poradzi sobie z wymaganiami kosiarki i może to prowadzić do jej złego działania, a nawet uszkodzenia. Te ciągniki nie będą miały wystarczającej siły napędowej, co w praktyce może skończyć się przegrzewaniem silnika i większym zużyciem paliwa. C4 niby ma odpowiednią moc, ale nie spełnia wymagań dotyczących kategorii zaczepu. Nieprawidłowy układ zawieszenia może sprawić kłopoty z montażem kosiarki, co wpłynie na bezpieczeństwo pracy. Wybierając ciągnik, nie można patrzeć tylko na moc, ale też na to, czy pasuje do specyfikacji technicznych maszyny. Ignorowanie tych rzeczy to zły pomysł i może skończyć się poważnymi problemami, jak uszkodzenia sprzętu czy zwiększone koszty. W rolnictwie naprawdę musimy trzymać się standardów, żeby praca była efektywna i bezpieczna.

Pytanie 5

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami
A. D 46A
B. N 235
C. T 058
D. D 46B
Wybór nieodpowiedniej przyczepy do transportu zboża wynika często z błędnej analizy masy własnej i maksymalnej masy całkowitej przyczepy. Na przykład, przyczepy D 46B, N 235 oraz D 46A mogą wydawać się odpowiednie na pierwszy rzut oka, jednak w rzeczywistości ich masa własna oraz maksymalny ładunek nie pozwalają na przewóz 3500 kg zboża w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami. Przyczepa D 46B ma prawdopodobnie wyższą masę własną, co ogranicza możliwość załadunku. Z kolei przyczepa N 235 może nie spełniać norm dotyczących maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej. Często zdarza się, że użytkownicy przeoczą konieczność dokładnego obliczenia dostępnego ładunku w odniesieniu do masy własnej przyczepy. Ignorowanie tych wyliczeń prowadzi do sytuacji, w której masa ładunku w połączeniu z masą przyczepy przekracza dozwolone limity, co jest niedopuszczalne i może skutkować niebezpieczeństwem na drodze. Dodatkowo, wybór niewłaściwej przyczepy może prowadzić do wystąpienia uszkodzeń sprzętu, a także nieefektywnego transportu, co z kolei może generować nieplanowane koszty. W celu uniknięcia takich problemów, kluczowe jest posiadanie rzetelnej wiedzy na temat specyfikacji technicznych przyczep oraz ich zastosowań w praktyce, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 6

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby między ziemniakami w rzędzie uzyskać odstęp 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów
A. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
Odpowiedź 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II) jest poprawna, ponieważ zgodnie z danymi przedstawionymi w tabeli, liczba zębów na kołach łańcuchowych ma bezpośredni wpływ na odstęp między ziemniakami w rzędzie. W przypadku koła (I) z 19 zębami oraz koła (II) z 35 zębami, uzyskamy optymalną prędkość przesuwu sadzarki, co pozwoli na uzyskanie odstępu 35 cm pomiędzy roślinami, w zgodzie z praktycznymi wymaganiami agrotechnicznymi. Tego typu dobór kół łańcuchowych jest kluczowy w pracy z maszynami rolniczymi, gdzie precyzja w umieszczaniu nasion wpływa na późniejsze plony oraz efektywność wykorzystania przestrzeni uprawnej. W praktyce, odpowiednio dobrane koła łańcuchowe wspierają nie tylko efektywność sadzenia, ale także oszczędności w eksploatacji maszyn. Warto zaznaczyć, że standardy branżowe zalecają systematyczne sprawdzanie i kalibrację tych parametrów, aby zapewnić maksymalną wydajność i jakość pracy maszyn rolniczych.

Pytanie 7

Jakie mogą być powody, dla których ścięte zboże nawijają się na nagarniacz w kombajnie do zbioru zbóż?

A. Obroty nagarniacza są zbyt duże
B. Palce w podajniku ślimakowo – palcowym są nieprawidłowo ustawione
C. Nagarniacz jest za wysoko ustawiony
D. Nagarniacz jest zbyt mocno wysunięty do przodu
Odpowiedź, że prędkość obrotowa nagarniacza jest za duża, jest prawidłowa, ponieważ wysoka prędkość może prowadzić do nieprawidłowego podawania ściętego zboża. Zbyt szybkie obroty nagarniacza powodują, że zboże nie jest efektywnie wciągane do kombajnu, co może skutkować nawijaniem się go na nagarniaczze. Praktycznym przykładem jest dostosowanie prędkości obrotowej do rodzaju zbieranego zboża oraz warunków polowych. W przypadku zbóż o dużej masie, takich jak pszenica, zaleca się stosowanie niższych prędkości, aby zapewnić płynne i równomierne podawanie do podajnika. Warto również zwrócić uwagę na regulacje producenta dotyczące prędkości nagarniacza, aby uniknąć problemów z nawijaniem i zatorami, co w dłuższej perspektywie zwiększa efektywność zbioru oraz minimalizuje straty materiałowe.

Pytanie 8

Jednokomórkowe buraki, nasiona kukurydzy oraz marchwi powinny być siane przy użyciu siewnika

A. rzutowego
B. punktowego
C. rzędowego z kołeczkowym mechanizmem wysiewającym
D. rzędowego z woreczkowym mechanizmem wysiewającym
Odpowiedź punktowym siewnikiem jest prawidłowa, ponieważ ten typ siewnika jest idealny do wysiewu genetycznie jednokiełkowych roślin, takich jak buraki, marchew i kukurydza. Siewniki punktowe precyzyjnie umieszczają nasiona w odpowiednich odstępach i głębokościach, co jest kluczowe dla uzyskania równomiernych plonów. Dzięki ich konstrukcji, każde nasiono jest wsiewane w indywidualnym punkcie, co zapobiega ich rywalizacji o wodę i składniki odżywcze w początkowych fazach wzrostu. Przykładowo, w przypadku marchwi, której wymagania dotyczące odległości między nasionami są istotne, siewnik punktowy zapewnia optymalne warunki dla rozwoju roślin. Dobrą praktyką jest również dostosowanie ustawień maszyny do rodzaju gleby, co wpłynie pozytywnie na efektywność siewu i późniejsze zbiory. W standardach upraw zaleca się korzystanie z siewników punktowych do siewu roślin o podobnych wymaganiach, co zwiększa szansę na uzyskanie wysokich plonów.

Pytanie 9

W oparciu o dane zawarte w tabeli oblicz, łączny koszt naprawy dwubębnowej kosiarki rotacyjnej polegający na wymianie wszystkich nożyków razem z trzymakami oraz trzech tulejek dystansowych. Wartość robocizny brutto to 50 zł

Lp.Nazwa częściCena brutto [ zł ]
1.Nożyk kosiarki 1)3,00
2.Trzymak noża kosiarki7,00
3.Tuleja dystansowa5,00
Uwaga: 1) – 6 sztuk w maszynie
A. 125 zł
B. 140 zł
C. 95 zł
D. 75 zł
Wydaje mi się, że niektóre osoby, które zaznaczyły inne kwoty, mogły się zagubić w obliczeniach. Często ludzie skupiają się tylko na częściach, a zapominają o robociznie, co jest kluczowe. Na przykład, ktoś mógł pomyśleć, że koszt części był 90 zł, dlatego wybrał 140 zł, ale to jest niezgodne z tabelą. A kwota 95 zł to pewnie efekt pomyłki w liczeniu robocizny – myślenie, że to 45 zł po prostu nie pasuje. Jak ktoś stawia na 75 zł, może myśleć, że robocizna jest nieistotna, co jest błędne. Musisz pamiętać, że przy jakichkolwiek kalkulacjach, koszty materiałów oraz robocizny są super ważne. Ignorowanie tego prowadzi do złych wniosków. Zrozumienie każdego aspektu naprawy jest kluczowe, bo ma dużą wagę w całkowitym koszcie usługi. Takie podejście do kosztów to nie tylko kwestia poprawności, ale też baza do lepszego zarządzania wydatkami w serwisie.

Pytanie 10

Aby przeprowadzić wymianę tarczy sprzęgła w ciągniku, należy rozdzielić ciągnik pomiędzy

A. skrzynią biegów a tylnym mostem
B. skrzynią biegów a zwolnicą planetarną
C. silnikiem a skrzynią biegów
D. przednią osią a silnikiem
Wymiana tarczy sprzęgła napędu ciągnika wymaga rozłączenia jednostki napędowej w miejscu, gdzie silnik łączy się ze skrzynią przekładniową. To właśnie w tym miejscu znajduje się sprzęgło, które jest kluczowe dla przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Aby przeprowadzić wymianę, należy najpierw zdjąć osłony silnika i odłączyć wszystkie przewody oraz elementy, które mogą ograniczać dostęp do zespołu sprzegła. W praktyce, najpierw odkręca się śruby mocujące skrzynię biegów do silnika, a następnie delikatnie wyciąga skrzynię, co umożliwia wymianę zużytej tarczy sprzęgłowej. Zgodnie z dobrą praktyką, przed ponownym montażem należy oczyścić wszystkie powierzchnie stykowe, aby zapewnić prawidłowe warunki do zamocowania. Regularne sprawdzanie i ewentualna wymiana tarczy sprzęgła jest kluczowe dla utrzymania efektywności pracy ciągnika oraz zapobiegania poważniejszym uszkodzeniom jednostki napędowej.

Pytanie 11

Brak efektywnego cięcia roślin nożycowo-palcowym zespołem tnącym, będący powodem zatkania zespołu, jest wynikiem

A. zwiększenia odległości między krawędzią nożyka a krawędzią przeciwtnącą palca
B. zbyt niską prędkością roboczą kosiarki w porównaniu do prędkości listwy z nożykami
C. zmianą prędkości listwy nożowej (przyspieszaniem i zwalnianiem)
D. chwilowym zatrzymywaniem listwy nożowej w końcowych pozycjach listwy
Brak czystego ścinania roślin nożycowo-palcowym zespołem tnącym jest rzeczywiście spowodowany zwiększeniem szczeliny między krawędzią nożyka a krawędzią przeciwtnącą palca. Ta szczelina jest kluczowa dla efektywności cięcia, ponieważ jej odpowiednia regulacja umożliwia precyzyjne i równomierne oddziaływanie nożyka na roślinę. W praktyce, jeżeli szczelina jest zbyt duża, rośliny nie będą skutecznie ścinane, co prowadzi do ich zacięcia i zapychania maszyny. Standardy branżowe sugerują, że odpowiednia szczelina powinna być dostosowana do rodzaju rośliny, z którą pracuje zespół tnący. Na przykład w przypadku trawy należy dążyć do mniejszej szczeliny, co zapewnia czystsze cięcie i lepszą jakość pracy. Dobrym rozwiązaniem jest regularne sprawdzanie i kalibracja zespołu tnącego, co pozwoli uniknąć problemów z wydajnością oraz zminimalizować straty związane z niewłaściwym działaniem maszyny.

Pytanie 12

Jakiego preparatu należy użyć do smarowania bocznej przekładni łańcuchowej siewnika zbożowego?

A. smaru grafitowego
B. smaru maszynowego
C. oleju przekładniowego
D. oleju maszynowego
Stosowanie oleju maszynowego w siewnikach zbożowych może wydawać się kuszące ze względu na jego powszechność i dostępność, jednak nie jest to optymalne rozwiązanie dla bocznych przekładni łańcuchowych. Oleje maszynowe, mimo że skutecznie zmniejszają tarcie w aplikacjach, nie posiadają tak wysokiej lepkości, jak smar grafitowy, co może prowadzić do szybszego zużycia elementów roboczych. Ich naturalna tendencja do spływania w przypadku niskiej lepkości może skutkować tym, że olej nie będzie w stanie utrzymać się na elementach przekładni, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia. Podobnie, olej przekładniowy, mimo że dedykowany do systemów przekładniowych, nie jest przystosowany do ekstremalnych warunków pracy, jakie panują w siewnikach, takich jak obecność kurzu i wilgoci. Użycie smaru maszynowego także nie jest zalecane, ponieważ smary te nie zawierają grafitu, co ogranicza ich zdolności smarne w kontekście wysokich obciążeń i temperatur. Wybór niewłaściwego smaru może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych, co w konsekwencji wpływa na czas przestoju maszyny i zwiększa koszty operacyjne. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak różne materiały smarne wpływają na długoterminowe funkcjonowanie i efektywność urządzeń rolniczych.

Pytanie 13

Traktor w ciągu roku pracuje przez 1 000 godzin. Koszt paliwa, wynoszący 4 zł za litr, to 5 litrów na godzinę. Roczne wydatki na jego konserwację wynoszą 2 000 zł. Pomijając inne wydatki, oblicz koszt godziny użytkowania tego traktora.

A. 11 zł/h
B. 22 zł/h
C. 27 zł/h
D. 7 zł/h
Obliczenie godzinowego kosztu użytkowania ciągnika jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie. W tym przypadku, ciągnik pracuje przez 1000 godzin rocznie. Zużycie paliwa wynosi 5 litrów na godzinę, co przy cenie paliwa wynoszącej 4 zł za litr daje koszt paliwa równy 20 zł na godzinę. Dodatkowo, roczne wydatki na naprawy wynoszą 2000 zł, co przy 1000 godzinach pracy przekłada się na dodatkowy koszt 2 zł na godzinę. Łączny koszt użytkowania ciągnika to więc 20 zł/h + 2 zł/h = 22 zł/h. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z zasadami rachunkowości zarządczej, które zalecają uwzględnienie wszystkich związanych z eksploatacją kosztów, aby uzyskać rzetelny obraz efektywności operacyjnej. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pomoże w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych, takich jak ustalanie stawek za usługi świadczone przy użyciu ciągnika.

Pytanie 14

Ile wyniesie łączny koszt wymiany przenośnika podłogowego roztrząsacza obornika, jeśli zakup części zleci się zakładowi naprawczemu? Naprawa będzie trwać 4 godziny, a koszt jednej roboczogodziny to 100 zł.

Nazwa częściCena części
brutto [zł]
Rabat na zakup
części [%]
Łańcuch przenośnika [kpl]2005
Listwa przenośnika [kpl]3005
A. 875 zł
B. 885 zł
C. 855 zł
D. 790 zł
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych błędów, które prowadzą do błędnych obliczeń. Warto zwrócić uwagę, że wiele osób może zignorować kluczowy element, jakim jest uwzględnienie rabatu przy zakupie części. Przykładowo, obliczając koszt po bezpośredniej cenie zakupu bez rabatu, można dojść do kwot takich jak 790 zł czy 855 zł, co jest mylące. Ponadto, niektóre osoby mogą błędnie interpretować koszty robocizny, zakładając dłuższy czas naprawy lub wyższe stawki godzinowe. Prawidłowe obliczenie kosztu robocizny powinno być oparte na rzeczywistych stawkach oraz czasie, który jest niezbędny do wykonania usługi. Ignorowanie tych podstawowych zasad prowadzi do nieprawidłowych oszacowań. Kluczowe jest również zrozumienie, jak ważne jest precyzyjne podejście do kalkulacji kosztów w kontekście finansowym działalności rolniczej. Umożliwia to nie tylko lepsze planowanie budżetu, ale także uniknięcie nieprzewidzianych wydatków, które mogą negatywnie wpłynąć na rentowność gospodarstwa. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest, aby wszystkie elementy kosztowe były brane pod uwagę i dokładnie obliczane, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami w branży rolniczej.

Pytanie 15

Podczas zbioru siana z pola o powierzchni 40 ha ciągnik z prasą zużywa 5 litrów oleju napędowego na godzinę. Jakie są całkowite koszty zużytego paliwa oraz wynagrodzenia traktorzysty, jeśli wydajność agregatu to 2 ha/godz., cena 1 litra paliwa wynosi 6,00 zł, a koszt 1 roboczogodziny to 30,00 zł?

A. 2400,00 zł
B. 1200,00 zł
C. 600,00 zł
D. 900,00 zł
Aby obliczyć łączny koszt zużytego paliwa i pracy traktorzysty, należy najpierw ustalić czas potrzebny na zebranie siana z pola o powierzchni 40 ha, korzystając z wydajności agregatu wynoszącej 2 ha/godz. Czas zbioru wynosi zatem 40 ha / 2 ha/godz. = 20 godz. Następnie obliczamy zużycie paliwa. Czas pracy traktora wynosi 20 godz., a zużycie oleju napędowego to 5 litrów/godz. Zatem łączna ilość paliwa wynosi 20 godz. * 5 l/godz. = 100 litrów. Cena 1 litra paliwa to 6,00 zł, stąd koszt paliwa wynosi 100 l * 6,00 zł/l = 600,00 zł. Ponadto, koszt pracy traktorzysty wynosi 20 godz. * 30,00 zł/godz. = 600,00 zł. Łączny koszt to 600,00 zł (paliwo) + 600,00 zł (praca) = 1200,00 zł. Taka analiza kosztów jest kluczowa w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi, ponieważ pozwala na optymalizację wydatków oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 16

Do filtrów cząstek stałych w mokrych układach wydechowych silników diesla powinno się używać

A. specjalnych płynów
B. oleju opałowego
C. oleju silnikowego
D. płynu AdBlue
Specjalne płyny stosowane w mokrych filtrach cząstek stałych w układach wydechowych silników diesla mają kluczowe znaczenie dla ich efektywności. Te płyny, zwane często płynami regeneracyjnymi, służą do wspomagania procesu usuwania cząstek stałych z filtra. Dzięki nim możliwe jest obniżenie temperatury potrzebnej do przeprowadzenia regeneracji filtra, co z kolei zmniejsza ryzyko uszkodzenia elementów układu wydechowego. Działanie tych płynów polega na ich wtryskiwaniu do układu wydechowego, gdzie mieszają się z emisjami spalin, co prowadzi do efektywnego spalania cząstek. Przykładem mogą być płyny zawierające dodatki chemiczne, które obniżają temperaturę zapłonu cząstek stałych, co jest zgodne z normami emisji spalin, takimi jak Euro 6. Użycie tych płynów jest zatem nie tylko zgodne z zasadami ochrony środowiska, ale także przyczynia się do dłuższej żywotności filtrów i całego układu wydechowego, co jest istotne w kontekście obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów.

Pytanie 17

Jaką pompę powinno się użyć do transportu cieczy przy bardzo dużym ciśnieniu?

A. Tłokową
B. Skrzydełkową
C. Odśrodkową
D. Membranową
Pompy odśrodkowe, membranowe oraz skrzydełkowe nie są odpowiednie do zastosowań wymagających bardzo wysokiego ciśnienia z kilku kluczowych powodów. Pompy odśrodkowe, choć popularne w wielu zastosowaniach, działają na zasadzie przenoszenia energii kinetycznej cieczy poprzez wirnik. Ich konstrukcja ogranicza zdolność do generowania wysokich ciśnień, a w praktyce najlepiej sprawdzają się przy dużych przepływach, ale niskich ciśnieniach. W przypadku pompy membranowej, chociaż oferuje ona pewne zalety, takie jak możliwość pompowania cieczy o wysokiej lepkości lub zanieczyszczonych, nie jest w stanie generować ciśnień porównywalnych do tych, które mogą osiągnąć pompy tłokowe. Dodatkowo, pompy skrzydełkowe, które stosują wirujące skrzydełka do transportu cieczy, również mają ograniczenia w zakresie ciśnienia, co sprawia, że nie są optymalnym wyborem do wymagających aplikacji wysokociśnieniowych. Wybierając odpowiednią pompę dla danego zastosowania, ważne jest zrozumienie zasad działania każdego z tych typów oraz ich ograniczeń, co pozwala na dokonywanie świadomych wyborów w kontekście projektowania systemów hydraulicznych.

Pytanie 18

Jakie ruchy agregatu powinny być zastosowane na polu w trakcie zimowej orki ciągnikiem z pługiem obracalnym?

A. Figurowy
B. Czółenkowy
C. Zagonowy w rozorywkę
D. Zagonowy w skład
Ruch czółenkowy jest najbardziej efektywną metodą orki zimowej z użyciem pługa obracalnego. Ta technika polega na oraniu w jednym kierunku, a następnie na nawracaniu i oraniu w przeciwnym kierunku, co pozwala na równomierne rozłożenie gleby oraz minimalizuje ryzyko nieodpowiedniej pracy sprzętu. W praktyce, stosowanie ruchu czółenkowego sprzyja lepszemu przygotowaniu gleby do siewu, ponieważ zmniejsza ryzyko tworzenia się gruzów i zapewnia optymalne podcięcie resztek roślinnych. Ponadto, w przypadku orki zimowej, kluczowe jest zadbanie o to, aby gleba została odpowiednio rozluźniona i napowietrzona, co czółenek skutecznie zapewnia. Ważne jest także, aby operator ciągnika i pługa zwracał uwagę na głębokość orki oraz ustawienia sprzętu, co jest zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Efektem dobrze wykonanej orki czółenkowej jest nie tylko lepsza struktura gleby, ale także poprawa jej żyzności oraz zdolności do zatrzymywania wody, co jest istotne w kontekście zmian klimatycznych.

Pytanie 19

Nienaturalnie przyspieszone zużycie zaworów wydechowych silnika może być spowodowane

A. zbyt małym luzem zaworowym.
B. luzami w łożyskowaniu dźwigienek zaworowych
C. zwiększonym luzem na wałku rozrządu.
D. uszkodzeniem popychaczy.
No, wiesz, uszkodzenie lasek popychacza, zwiększony luz na wałku rozrządu i luz w łożyskach dźwigienek to problemy, które mogą wpływać na silnik, ale nie do końca są przyczyną szybkiego zużycia zaworów wydechowych. Jeśli chodzi o popychacze, to mogą one powodować problemy z układem rozrządu, a to może z kolei zaburzyć synchronizację otwierania i zamykania zaworów, ale to nie jest bezpośrednia przyczyna szybszego ich zużycia. Zwiększony luz na wałku rozrządu może prowadzić do nieprzyjemnych wibracji i hałasu, ale też nie powoduje za szybkiego zużycia zaworów. Luz w dźwigienkach może wpływać na ich działanie, ale znowu – nie na trwałość zaworów wydechowych bezpośrednio. Te problemy mogą wprowadzić ogólne nieprawidłowości w pracy silnika, ale nie są tak krytyczne jak zbyt mały luz zaworowy, który naprawdę ma duży wpływ na pracę zaworów i ich trwałość. Dlatego skupienie się na regulacji luzu zaworowego to kluczowa sprawa, jeśli chcemy, żeby silnik działał długo i efektywnie.

Pytanie 20

Jakie będą wydatki związane z przeprowadzeniem oprysku przy użyciu opryskiwacza o pojemności 400 litrów na powierzchni 16 hektarów, stosując środek w dawce 1 litr na hektar oraz 200 litrów wody, jeśli koszt opryskania jednego zbiornika wynosi 100 zł, a czterolitrowy pojemnik środka kosztuje 140 zł?

A. 1 500 zł
B. 1 360 zł
C. 1 080 zł
D. 1 220 zł
Patrząc na błędy w obliczeniach, można zauważyć, że mogą one wynikać z różnych pomyłek. Na przykład, ktoś może źle obliczyć ilość środka lub zbiorników do oprysku. Również, jeśli ktoś zapomni o koszcie wody lub źle oszacuje koszt sprzętu, to może się zdarzyć. Ta kwota 1 220 zł to pewnie wynik jakiegoś przeliczenia ilości środków, albo błędu w obliczeniach opryskiwaczy. Koszt 1 080 zł wydaje się z kolei zbyt niski, jakby ktoś nie policzył wszystkiego porządnie. A 1 500 zł to już w ogóle nie pasuje do rzeczywistości. Podczas robienia takich obliczeń ważne jest, żeby wszystko dobrze policzyć i trzymać się zasad, jak dobieranie odpowiednich dawek środków i dbanie o ich efektywność. Takie podejście w dłuższej perspektywie przynosi lepsze wyniki i dba o środowisko.

Pytanie 21

W którym rodzaju silnika spalinowego wał korbowy wykonuje jeden pełny obrót w ramach jednego cyklu pracy?

A. Czterosuwowym rzędowym
B. Dwusuwowym
C. Rotacyjnym
D. Czterosuwowym widlastym
Czterosuwowe silniki rzędowe i widlastym wykonują cykl roboczy w czterech etapach: ssania, sprężania, pracy i wydechu, co skutkuje tym, że wał korbowy wykonuje dwa pełne obroty na zakończenie jednego cyklu pracy. Ta struktura czterosuwowego silnika wprowadza skomplikowane mechanizmy, takie jak zawory i ich napędy, co zwiększa liczbę ruchomych elementów i wpływa na ogólną wagę silnika. Odpowiedzi te mogą być mylące, ponieważ są to popularne typy silników, często stosowane w samochodach i innych pojazdach, które zyskały reputację dzięki swoim osiągom i efektywności. W silnikach rotacyjnych, takich jak silniki Wankla, cykl pracy również różni się od dwusuwowego, ponieważ wykorzystywana jest inna konstrukcja geometryczna, która pozwala na bardziej skomplikowany proces spalania, ale nie przystaje do zasady jednego obrotu wału w każdym cyklu. Tradycyjne podejście do silników spalinowych opiera się na błędnym założeniu, że wszystkie silniki oparte na spalaniu wewnętrznym muszą działać według tych samych zasad. W rzeczywistości różnice w architekturze silników, ich zastosowania oraz wymagania dotyczące mocy i zużycia paliwa prowadzą do odmiennych cykli roboczych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwego wyboru silnika do konkretnego zastosowania, co podkreśla istotę znajomości mechaniki i technologii, a także wprowadza w zagadnienia związane z emisją spalin i ekologicznymi standardami, co staje się coraz ważniejsze w dzisiejszym przemyśle motoryzacyjnym.

Pytanie 22

Aby smarować silnik doładowany z samoczynnym zapłonem według normy API, należy używać oleju o klasie jakości

A. CA
B. SE
C. CD
D. SA
Odpowiedź CD to strzał w dziesiątkę! Oleje z tej klasy są naprawdę dobre do silników wysokoprężnych, szczególnie tych z doładowaniem. Klasa CD zapewnia ochronę silnika przed zużyciem i korozją, co jest mega ważne, zwłaszcza w trudnych warunkach. Jak to wygląda w praktyce? Oleje CD mają lepsze właściwości lepkościowe i są bardziej stabilne termicznie, co oznacza, że świetnie radzą sobie w wysokich temperaturach. Takie oleje często znajdziesz w pojazdach dostawczych czy ciężarowych, gdzie wydajność i niezawodność to podstawa. API, czyli American Petroleum Institute, wprowadza różne klasy jakości olejów, co pomaga w wyborze odpowiedniego produktu, pasującego do wymagań producenta. Dlatego warto się tym kierować, żeby nie narazić silnika na poważne problemy.

Pytanie 23

W agregacie aktywnym trzeba wymienić zęby robocze wraz z ich mocowaniami (śruba i nakrętka). Jakie będą koszty wymiany, przy następujących założeniach: – cena jednego zęba 40 zł; jednej śruby 0,60 zł; jednej nakrętki 0,40 zł. W agregacie znajduje się 25 zębów, każdy mocowany w dwóch miejscach?

A. 1000 zł
B. 1025 zł
C. 1075 zł
D. 1050 z
Wybór błędnej kwoty może wynikać z kilku typowych błędów w obliczeniach, które często pojawiają się w kontekście kosztorysowania w branży budowlanej i technicznej. Przykładowo, niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że do kosztu zębów nie jest konieczne doliczanie wydatków na mocowania. Jest to poważny błąd, gdyż złożone elementy technologiczne zawsze wymagają odpowiednich akcesoriów montażowych, co w tym przypadku ma kluczowe znaczenie. Zrozumienie całkowitych kosztów wymiany elementów w agregatach jest istotne dla zachowania bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Kolejnym powszechnym błędem jest zbagatelizowanie ilości potrzebnych mocowań. W przypadku dwóch mocowań na każdy ząb, łatwo jest pomylić się w obliczeniach, co prowadzi do zaniżenia całkowitego kosztu. Ponadto, niektórzy mogą błędnie obliczać jednostkowe koszty mocowań, co również może wprowadzać w błąd. Zrozumienie zasad prawidłowego kosztorysowania, w tym uwzględnianie wszystkich niezbędnych komponentów, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektami oraz zapewnienia optymalizacji budżetu.

Pytanie 24

Systemy zasilania silników typu Common Rail są wyposażone w wtryskiwacze

A. działające mechanicznie
B. działające elektrycznie
C. działające na zasadzie ciśnienia paliwa
D. stanowiące połączenie wtryskiwacza i pompy
Układy zasilania silników typu Common Rail są nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w silnikach wysokoprężnych, które wykorzystują wtryskiwacze sterowane elektrycznie. To podejście pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa, co przekłada się na lepszą efektywność spalania oraz obniżenie emisji szkodliwych substancji. Sterowanie elektryczne wtryskiwaczy umożliwia zastosowanie zaawansowanych algorytmów kontrolnych, które dostosowują ilość paliwa wtryskiwanego do warunków pracy silnika. Przykładem zastosowania takiego systemu są nowoczesne samochody osobowe oraz ciężarowe, gdzie wymagana jest optymalizacja procesu spalania oraz zwiększenie momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, systemy te są projektowane z uwzględnieniem rygorystycznych norm emisji, takich jak Euro 6, które nakładają ograniczenia na emisję NOx oraz cząstek stałych. Dzięki zastosowaniu elektronicznych wtryskiwaczy, możliwe jest także zastosowanie systemów diagnostycznych, które monitorują stan układu zasilania oraz jego wydajność, co sprzyja proaktywnemu utrzymaniu pojazdów i obniżeniu kosztów eksploatacji.

Pytanie 25

Który komponent układu napędowego pojazdu umożliwia kołom jezdnym obracanie się z różnymi prędkościami obrotowymi podczas pokonywania zakrętu?

A. Przekładnia końcowa planetarna
B. Przegub kulowy
C. Mechanizm różnicowy
D. Przekładnia końcowa walcowa
Przekładnia końcowa walcowa, przegub kulowy oraz przekładnia końcowa planetarna to podzespoły, które odgrywają różne role w układzie napędowym, lecz nie są odpowiedzialne za różnicowanie prędkości obrotowych kół podczas skrętu. Przekładnia końcowa walcowa służy głównie do zmiany momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika na odpowiednie parametry dla kół, ale nie pozwala na zróżnicowanie prędkości obrotowych kół w zakręcie. Przegub kulowy z kolei jest elementem umożliwiającym połączenie części układu kierowniczego i napędowego, gwarantującym ruch w wielu kierunkach, lecz nie ma wpływu na różnicowanie prędkości obrotowej kół. Z kolei przekładnia końcowa planetarna, chociaż ma zastosowanie w niektórych pojazdach, głównie w kontekście redukcji prędkości lub zwiększenia momentu obrotowego, nie zapewnia mechanizmu różnicowego, który jest niezbędny do efektywnego pokonywania zakrętów. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest mylenie funkcji różnych komponentów układu napędowego, co może prowadzić do niepełnego zrozumienia ich roli w pojazdach. Kluczowe jest zatem zrozumienie, że mechanizm różnicowy jest niezbędny do prawidłowego działania pojazdu w zakrętach, a inne wymienione elementy pełnią odrębne funkcje, które nie są związane z tym specyficznym zagadnieniem.

Pytanie 26

Jakiego oleju silnikowego o lepkości należy użyć do smarowania silnika pracującego w skrajnie niskich temperaturach?

A. 15W30
B. 5W30
C. 20W30
D. 10W30
Wybór oleju silnikowego o lepkości 10W30, 15W30, czy 20W30 w ekstremalnie niskich temperaturach może prowadzić do poważnych problemów z układem smarowania silnika. Oznaczenia te wskazują na wyższą lepkość w niskich temperaturach w porównaniu do oleju 5W30. Na przykład, olej 10W30 w temperaturze -20°C ma gęstość, która może uniemożliwić skuteczną cyrkulację, co prowadzi do niewystarczającego smarowania i szybkiego zużycia silnika. Olej 15W30 i 20W30 jeszcze bardziej zwiększają lepkość, co dodatkowo pogarsza sytuację. W rzeczywistości, korzystanie z olejów o wyższej lepkości oznacza, że silnik musi pracować ciężej, aby zakręcić wałem korbowym, co zwiększa zużycie paliwa oraz obciążenie mechaniczne. Często błędnie zakłada się, że im wyższa lepkość, tym lepsza ochrona silnika, jednak w rzeczywistości, w niskich temperaturach, kluczowe jest, aby olej szybko dotarł do wszystkich części silnika. Z tego powodu, dobierając olej do silnika, należy przestrzegać zaleceń producenta, które opierają się na testach i badaniach przeprowadzonych w różnych warunkach temperaturowych, aby zapewnić optymalne osiągi i trwałość silnika.

Pytanie 27

Na podstawie wydruku z przeprowadzonej analizy spalin silnika z zapłonem iskrowym oraz danych zamieszczonych w tabeli wskaż składnik spalin, którego stężenie przekracza dopuszczalne wartości.

Wydruk analizy spalinZawartość składników w spalinach silnika z zapłonem iskrowym
Bieg jałowy
CO         0,67% vol
CO KOR   0,74% vol
HC         98 ppm vol
CO2       15,5% vol
O2        0,12% vol
Lambda   0,98
Obr/min   850
Olej       86°C
Prędkość obrotowa silnika
[obr/min]
bieg jałowy2000 – 3000
Zawartość maksymalna
CO  [%] [vol]
0,50,3
Zawartość maksymalna
HC  [ppm][vol]
100100
Zawartość optymalna
CO2  [%] [vol]
14,5 – 16,014,5 – 16,0
Zawartość optymalna
O2  [%] [vol]
0,0 – 0,20,0 – 0,2
A. Dwutlenek węgla (CO2).
B. Węglowodory (HC).
C. Tlen (O2).
D. Tlenek węgla (CO).
Często mylimy różne składniki spalin, jak węglowodory (HC), tlen (O2) czy dwutlenek węgla (CO2), z tlenkiem węgla. Każdy z nich ma swoją rolę i różne dopuszczalne stężenia. Węglowodory to związki chemiczne i ich emisja też jest ważna z punktu widzenia zdrowia i środowiska. Tlen (O2) w spalinach świadczy o dobrym procesie spalania i jego nadmiar raczej nie jest szkodliwy. Natomiast dwutlenek węgla (CO2) to naturalny produkt spalania, ale jego stężenie monitorujemy bardziej z myślą o klimacie niż o zdrowiu. Dużym błędem jest mylenie toksyczności tych substancji. Każda z nich ma swoją specyfikę i trzeba je indywidualnie analizować. Zrozumienie tego podziału jest kluczowe, żeby właściwie diagnozować i kontrolować procesy spalania w silnikach.

Pytanie 28

W okresie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik jest o 10% wyższe niż w sezonie letnim. Jak bardzo zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mth pracy, jeśli letnie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje stała i wynosi 4,50 zł za 1 litr?

A. 2,50 zł
B. 2,70 zł
C. 3,80 zł
D. 3,40 zł
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z nich mogą wynikać z błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia zadania. Na przykład, przyjmując, że wzrost kosztów wynosi 3,40 zł, można błędnie założyć, iż wzrost zużycia paliwa jest znacznie wyższy niż rzeczywistość. Kluczowym błędem w tym podejściu jest nieuwzględnienie 10% wzrostu zużycia. Zamiast tego można by pomyśleć, że zimowe zużycie paliwa jest o wiele bardziej znaczące, co prowadzi do znacznej nadwyżki w kosztach. Kolejnymi niepoprawnymi wartościami mogą być 2,50 zł czy 3,80 zł, które w obliczeniach nie uwzględniają rzeczywistego wzrostu zużycia. Uczestnicy mogą mylić procentowe zwiększenie ilości paliwa z jego realnym wpływem na całkowity koszt. Prawidłowe zrozumienie związku między zużyciem a kosztami paliwa jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, a także dla podejmowania lepszych decyzji przy planowaniu budżetu. Warto zwrócić uwagę na to, jak istotne jest dokładne rozumienie podstawowych pojęć związanych z kosztami operacyjnymi oraz jakie mogą być konsekwencje ich niewłaściwego oszacowania w praktyce.

Pytanie 29

Jakie urządzenie wykorzystuje się do mechanicznego zwalczania chwastów w redlinach ziemniaków?

A. Kultywator z zębami sprężynowymi i gęsiostópkami
B. Brona chwastownik
C. Kultywator o zębach lekkich z redlicami
D. Brona sprężynowa
Kultywator o zębach sprężynowych z gęsiostópkami, bronę sprężynową oraz kultywator o zębach lekkich z redliczkami można mylnie uznać za narzędzia odpowiednie do niszczenia chwastów w redlinach ziemniaków, jednak każde z tych narzędzi ma istotne ograniczenia. Kultywator o zębach sprężynowych z gęsiostópkami jest zaprojektowany głównie do spulchniania gleby i nie zapewnia wystarczającej precyzji w niszczeniu chwastów, co może prowadzić do ich wzrostu, a tym samym osłabienia upraw. Bronę sprężynową można wykorzystać w ogólnym procesie uprawy, ale jej działanie na chwasty jest ograniczone, a niewłaściwe zastosowanie może skutkować niezamierzonym usuwaniem pożądanych roślin. Z kolei kultywator o zębach lekkich z redliczkami, choć może być przydatny w niektórych zastosowaniach, nie jest optymalnym rozwiązaniem do walki z chwastami, gdyż jego konstrukcja nie pozwala na efektywne usuwanie chwastów, szczególnie w wypadku większych zarośli. Zastosowanie tych narzędzi może prowadzić do nieefektywnego zarządzania chwastami, co z kolei może skutkować większymi stratami w plonach i zwiększeniem kosztów produkcji. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, jakie narzędzia są najbardziej odpowiednie dla danego celu, a także jakie metody są zgodne z dobrymi praktykami agronomicznymi.

Pytanie 30

Zanim przystąpimy do wymiany uszkodzonego gniazda hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym, należy

A. odpowietrzyć instalację hydrauliki zewnętrznej
B. usunąć olej z systemu hydraulicznego ciągnika
C. skontrolować poziom oleju hydraulicznego
D. upewnić się, że gniazdo nie jest pod ciśnieniem
Sprawdzanie poziomu oleju hydraulicznego to ważna sprawa, ale to nie jest jakoś mega istotne przed wymianą gniazda. Jeśli gniazdo jest uszkodzone, to może znaczy, że ciśnienie w układzie nie jest dobrze zarządzane, co prowadzi do wycieków. Spuszczanie oleju przed wymianą gniazda? Nie zawsze jest to konieczne, a czasem może być nawet szkodliwe. Jeśli spuścisz olej, nie redukując ciśnienia, to ryzykujesz niebezpiecznym wyciekiem. Odpowietrzenie hydrauliki jest ważne, ale na pewno nie powinno być pierwszym krokiem. Pamiętaj, że przed każdym działaniem w układzie hydraulicznym najważniejsze jest upewnienie się, że nie ma w nim ciśnienia. Bezpieczeństwo wszystkich w pobliżu powinno być zawsze na pierwszym miejscu, dlatego warto o tym pamiętać przed każdym serwisem.

Pytanie 31

Które z podanych uszkodzeń kosiarki będzie podlegało naprawie gwarancyjnej?

10.1. Zasady postępowania gwarancyjnego

5. Do napraw gwarancyjnych nie są kwalifikowane naprawy spowodowane:

a) użytkowaniem kosiarki niezgodnym z jej przeznaczeniem lub z instrukcją obsługi,

b) zdarzeniami losowymi lub innymi, za które nie ponosi odpowiedzialności gwarant,

c) naturalnym zużyciem części takich jak: nożyki tnące, talerze robocze, talerze ślizgowe, przekładnie i części wewnątrz przekładni, tulejki i elementy ślizgowe, przeguby, trzymaki nożowe, paski klinowe, łożyska, płasty dolne, osłony brezentowe, elementy złączne itp.

Naprawy te mogą być wykonywane wyłącznie na koszt użytkownika – nabywcy kosiarki.

A. Wytarcie przekładni zębatych na skutek braku oleju w skrzyni.
B. Przetarcie pasków klinowych spowodowane poślizgiem.
C. Pęknięcie talerza na skutek wady materiałowej.
D. Uszkodzenie nożyków tnących po najechaniu na kamień.
Uszkodzenia kosiarki wynikające z niewłaściwego użytkowania, takie jak uszkodzenie nożyków tnących po najechaniu na kamień, nie kwalifikują się do naprawy gwarancyjnej. W przypadku, gdy urządzenie zostanie uszkodzone w wyniku kolizji z przeszkodą, jak kamień, to odpowiedzialność za to spoczywa na użytkowniku. Tego typu uszkodzenia są klasyfikowane jako wynik niewłaściwego użytkowania, co w praktyce oznacza, że producent nie ma obowiązku pokrywania kosztów naprawy. Podobnie, wytarcie przekładni zębatych z powodu braku oleju w skrzyni również nie może być objęte gwarancją, ponieważ jest to efekt zaniedbania ze strony użytkownika, który powinien regularnie kontrolować poziom oleju i dbać o konserwację urządzenia. Przykład przetarcia pasków klinowych spowodowanego poślizgiem również wskazuje na niewłaściwe użytkowanie lub brak odpowiedniej konserwacji sprzętu. Z tego powodu, użytkownicy powinni być świadomi różnicy pomiędzy uszkodzeniami wynikającymi z wad materiałowych, a tymi spowodowanymi ich działaniami. Ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z warunkami gwarancji i przestrzegać zasad użytkowania sprzętu, aby uniknąć sytuacji, w których naprawy będą na koszt użytkownika.

Pytanie 32

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
B. podnieść ciśnienie w systemie
C. wymienić olej w kompresorze
D. usunąć wodę z zbiornika
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 33

Powodem wypadających nożyków w górnonapędowej kosiarce rotacyjnej jest

A. zbyt luźne pasowanie nożyków na uchwytach.
B. nadmierne zużycie (wyrobienie) nożyków.
C. uszkodzenie (zgięcie) uchwytów nożowych.
D. niewłaściwe ustawienie talerza ślizgowego.
Uszkodzenie (zgięcie) trzymaków nożowych jest istotną przyczyną wypadania nożyków w kosiarce rotacyjnej górnonapędowej. Trzymaki nożowe mają kluczowe znaczenie dla stabilności nożyków, zapewniając, że są one prawidłowo zamocowane i mogą efektywnie pracować w trakcie koszenia. Jeśli trzymaki są uszkodzone, zgięte lub mają inne wady, nie będą w stanie utrzymać noży na swoim miejscu, co może prowadzić do ich wypadania. W praktyce, regularne kontrolowanie stanu trzymaków nożowych oraz ich wymiana w przypadku uszkodzeń jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności pracy kosiarki. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, zaleca się przeprowadzanie regularnych przeglądów sprzętu, co pozwala na wczesne wykrycie takich problemów. W efekcie, dbałość o stan trzymaków nożowych przekłada się na dłuższą żywotność nożyków oraz mniejsze ryzyko awarii sprzętu podczas pracy.

Pytanie 34

Urządzenia transportowe o ograniczonym zasięgu, przeznaczone do ciągłego przewożenia ciał stałych z stałą bądź zmienną szybkością, to

A. taczki dwukołowe.
B. kolejki.
C. wózki obrotowe.
D. przenośniki.
Przenośniki to urządzenia transportowe, które służą do przemieszczania ciał stałych w sposób ciągły. Charakteryzują się tym, że mogą działać z różnymi prędkościami, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb procesu produkcji czy magazynowania. Przenośniki są szeroko stosowane w różnych branżach, takich jak przemysł spożywczy, wydobywczy, czy logistyczny. Przykładowo, w fabrykach przenośniki taśmowe transportują surowce przez różne etapy produkcji, co zwiększa efektywność i bezpieczeństwo pracy. Zgodnie z normami ISO, projektowanie przenośników powinno uwzględniać zarówno ergonomię, jak i bezpieczeństwo użytkowników, co podkreśla znaczenie ich odpowiedniego zaprojektowania i konserwacji. Dobrze zaprojektowany przenośnik minimalizuje ryzyko wypadków i awarii, co jest kluczowe w kontekście ciągłego procesu produkcji.

Pytanie 35

Ile wyniesie koszt paliwa niezbędnego do zaorania działki o powierzchni 5 ha przy użyciu agregatu, który przy wydajności 2 ha na godzinę zużywa 12 litrów paliwa na godzinę? Cena paliwa to 4,50 zł za 1 litr?

A. 135 zł
B. 235 zł
C. 165 zł
D. 270 zł
Koszt paliwa do zaorania pola obliczamy na podstawie wydajności agregatu, jego zużycia paliwa oraz ceny paliwa. Wydajność agregatu wynosi 2 ha/godz., co oznacza, że zaoranie 5 ha zajmie 2,5 godziny (5 ha / 2 ha/godz.). W ciągu tej samej ilości czasu agregat zużyje 30 litrów paliwa (2,5 godz. * 12 l/godz.). Przy cenie paliwa 4,50 zł za litr, całkowity koszt paliwa wyniesie 135 zł (30 l * 4,50 zł/l). W praktyce, znajomość takich obliczeń jest niezbędna w zarządzaniu gospodarstwem rolnym, aby efektywnie planować budżet na paliwo oraz optymalizować koszty operacyjne. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują monitorowanie zużycia paliwa przez maszyny oraz regularne przeglądy, które pozwalają na utrzymanie ich w dobrym stanie, co przekłada się na oszczędności w dłuższym okresie czasu.

Pytanie 36

Jakie będą wydatki na paliwo oraz wynagrodzenie dla operatora podczas zbioru zboża z areału 15 ha, używając kombajnu, który ma wydajność 1,5 ha na godzinę, jeśli kombajn zużywa 12 litrów paliwa w każdej godzinie pracy, cena jednego litra paliwa wynosi 5 zł, a stawka godzinowa dla operatora to 30 zł?

A. 930 zł
B. 900 zł
C. 630 zł
D. 600 zł
Aby obliczyć całkowity koszt poniesiony na paliwo i wynagrodzenie dla operatora przy zbiorze zboża, należy rozpocząć od wyliczenia czasu pracy kombajnu. Przy wydajności 1,5 ha na godzinę i powierzchni 15 ha, czas pracy wynosi 15 ha / 1,5 ha/h = 10 godzin. Następnie obliczamy zużycie paliwa: kombajn zużywa 12 litrów paliwa na godzinę, więc w ciągu 10 godzin zużyje 12 l/h * 10 h = 120 litrów. Przy cenie 5 zł za litr, koszt paliwa wynosi 120 l * 5 zł/l = 600 zł. W zakresie wynagrodzenia, operator pracuje przez 10 godzin, a stawka wynosi 30 zł za godzinę, co daje 10 h * 30 zł/h = 300 zł. Sumując te dwa koszty, otrzymujemy 600 zł (paliwo) + 300 zł (wynagrodzenie) = 900 zł. To podejście jest zgodne z praktykami branżowymi, które zalecają dokładne planowanie kosztów operacyjnych w produkcji rolnej, aby zapewnić rentowność.

Pytanie 37

Który z wymienionych wałów należy użyć, aby przyspieszyć proces osiadania gleby po wykonaniu siewu?

A. Campbella
B. Croskill
C. Gładki
D. Kolczatkę
Wybór innych rodzajów wałów, takich jak kolczatka, Croskill czy gładki, nie jest optymalnym rozwiązaniem w kontekście przyspieszania osiadania gleby po orce siewnej. Kolczatka, mimo że skutecznie miesza glebę i może poprawiać jej strukturę, nie ma na celu ugniatania wierzchniej warstwy gleby, co jest kluczowe dla optymalnych warunków siewu. Jej działanie bardziej koncentruje się na spulchnieniu i wyrównaniu gleby, co może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak nadmierna aeracja wierzchniej warstwy. Z kolei wał Croskill, chociaż efektywny w wyrównywaniu gleby, nie zapewnia odpowiedniego nacisku, który sprzyjałby osiadaniu gleby po orce. Wały gładkie, mimo że również oferują pewne korzyści w zakresie wyrównywania, nie są w stanie ugniatać gleby w sposób sprzyjający jej szybkiemu osiadaniu, co jest kluczowe w przypadku podłoży, które wymagają dobrego kontaktu nasion z glebą. W rezultacie, stosowanie tych narzędzi może prowadzić do gorszych wyników w uprawach, a ich użycie powinno być dokładnie przemyślane w kontekście konkretnego rodzaju gleby oraz zamierzonych efektów.", ""]

Pytanie 38

Który z poniższych rodzajów transportu pełni rolę przenośnika cięgnowego?

A. Rolkowy
B. Wstrząsowy
C. Ślimakowy
D. Kubełkowy
Kubełkowy przenośnik cięgnowy jest urządzeniem, które wykorzystuje kubełki do transportu materiałów sypkich lub granularnych. Jego działanie opiera się na zastosowaniu łańcucha lub taśmy, do którego przymocowane są kubełki, które poruszają się w zamkniętej pętli. Dzięki temu rozwiązaniu, kubełkowy przenośnik jest w stanie efektywnie przekazywać materiały w pionie i poziomie, minimalizując straty materiału i zwiększając wydajność transportu. Przykłady zastosowania obejmują przemysł spożywczy, wydobywczy oraz zakłady przetwórcze, gdzie transportowanie materiałów takich jak ziarna, węgiel czy materiały budowlane jest kluczowe. Kubełkowe przenośniki cięgnowe są również zgodne z normami branżowymi, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo operacyjne. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie stanu kubełków oraz mechanizmu napędowego, aby zapewnić długotrwałą i efektywną pracę.

Pytanie 39

Przed usunięciem paska rozrządu silnika, należy

A. unieruchomić wał korbowy i demontować zawory wydechowe
B. zablokować wałek rozrządu oraz wyjąć alternator
C. zablokować w odpowiednim położeniu wał korbowy i wałek rozrządu
D. zablokować wałek rozrządu oraz zdemontować zawory ssące
Zablokowanie w odpowiednim położeniu wału korbowego i wałka rozrządu przed demontażem paska napędu rozrządu jest kluczowym krokiem w procesie serwisowym silnika spalinowego. To działanie ma na celu unikanie przeskoczenia zębatki, co mogłoby prowadzić do kolizji zaworów z tłokami, co z kolei skutkuje poważnymi uszkodzeniami silnika. Poprawne zablokowanie obu elementów zapewnia, że ich położenie pozostaje niezmienne podczas wymiany paska, co jest zgodne z dobrymi praktykami stosowanymi w warsztatach mechanicznych. W praktyce, operatorzy często używają specjalistycznych narzędzi do blokowania wału korbowego i wałka rozrządu, które są dostosowane do specyfikacji danego silnika. Dodatkowo, przed przystąpieniem do demontażu, warto zawsze sprawdzić instrukcję obsługi lub serwisową, aby upewnić się, że wszystkie kroki są przestrzegane, a niezbędne narzędzia są dostępne. Takie działania minimalizują ryzyko błędów i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie silnika po dokonaniu naprawy.

Pytanie 40

Roczne obciążenie ciągnika rolniczego wyposażonego w układ wydechowy typu SCR wynosi 400 mth. Jaką kwotę powinien wydać rolnik na zakup płynu Ad Blue, jeżeli ciągnik spala 10 litrów paliwa na mth, a zużycie płynu Ad Blue, kosztującego 2 zł za litr, wynosi 10% zużytego paliwa?

A. 1 600 zł
B. 2 400 zł
C. 800 zł
D. 400 zł
Obliczenia dotyczące kosztów zakupu płynu Ad Blue wymagają precyzyjnego podejścia do analizy zużycia paliwa. Często pojawiają się błędne założenia, takie jak pomijanie całkowitego zużycia paliwa w kalkulacji lub mylenie procentowego zużycia Ad Blue. Na przykład, odpowiedzi o wartości 400 zł czy 2400 zł mogą wynikać z błędnych obliczeń lub niepoprawnego oszacowania procentowego zużycia płynu. Istotnym błędem jest zakładanie, że zużycie Ad Blue wynosi więcej niż 10% zużytego paliwa, co jest niezgodne z rzeczywistością technologiczną. W praktyce, technologia SCR, która wykorzystuje płyn Ad Blue, zmniejsza emisję azotanów poprzez wtrysk płynu do układu wydechowego, co w efekcie zmniejsza potrzebę jego większego zużycia. Warto również zauważyć, że cena płynu Ad Blue może się różnić w zależności od dostawcy, ale w kontekście tego pytania przyjęto cenę 2 zł/litr, co jest realne. Zrozumienie tych procesów jest kluczowe dla rolników, aby mogli podejmować świadome decyzje finansowe oraz efektywnie zarządzać swoimi zasobami, co ma bezpośredni wpływ na rentowność ich działalności.