Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 09:13
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:30

Egzamin niezdany

Wynik: 15/40 punktów (37,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. purple; #ff00ff
B. rgb(128, 255, 0); #ff8000
C. green; rgb(0, 255, 0)
D. yellow; #ffff00
Wybór którejkolwiek z pozostałych odpowiedzi jest błędny, bo każdy z tych zapisów odnosi się do innego koloru, co ma znaczenie przy kodowaniu w HTML i CSS. Zrozumienie kolorów w CSS wymaga znajomości różnych formatów ich zapisu. Na przykład 'green; rgb(0, 255, 0)' to zielony, z maksymalną intensywnością zielonego i brakiem czerwonego oraz niebieskiego. Wartości RGB są spoko, ale mogą być mylące, jak nie znasz dokładnych odcieni. Z kolei 'purple; #ff00ff' to fioletowy, a 'rgb(128, 255, 0); #ff8000' oznacza dwa różne kolory. W praktyce warto korzystać z narzędzi do wyboru kolorów, które pomagają w wizualizacji i porównywaniu kolorów, żeby lepiej dobrać paletę kolorów w projekcie. Pamiętaj, że dobór kolorów ma ogromne znaczenie dla estetyki czy użyteczności interfejsów, więc warto poświęcić czas na naukę ich reprezentacji.

Pytanie 2

Jaką barwę uzyskuje się w syntezie addytywnej po połączeniu świateł czerwonego oraz zielonego?

A. Niebieskozieloną
B. Purpurową
C. Białą
D. Żółtą
Odpowiedzi, które nie wskazują na barwę żółtą, opierają się na błędnych założeniach dotyczących zasad addytywnej syntezy kolorów. Niektórzy mogą pomylić połączenie czerwonego i zielonego światła z barwami, które są wynikiem mieszania innych kombinacji. Na przykład, niebieskozielona barwa, wynikająca z połączenia niebieskiego i zielonego światła, nie jest poprawnym wynikiem połączenia czerwonego i zielonego. Podobnie, uzyskanie białej barwy następuje tylko wtedy, gdy zastosujemy wszystkie trzy kolory podstawowe (czerwony, zielony i niebieski) w równych częściach, co jest zasadą addytywnej syntezy. Purpurowa barwa, z kolei, powstaje z połączenia czerwonego i niebieskiego światła, a nie czerwonego z zielonym. Żółta jest specyficznie rezultatem sumowania tych dwóch kolorów i jest doskonałym przykładem, jak różne kombinacje mogą prowadzić do różnych rezultatów. Często błędne wnioski wynikają z nieprzemyślanego stosowania teorii kolorów bez zrozumienia zasad, które nimi rządzą. To może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania kolorów w praktycznych zastosowaniach, takich jak projektowanie graficzne czy tworzenie interfejsów użytkownika, gdzie precyzyjne odwzorowanie barw ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 3

Na której ilustracji przedstawiono barwy achromatyczne zaplanowane do wykonania projektu multimedialnego?

A. Ilustracja 3
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 1
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 4
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 2
Ilustracja do odpowiedzi D
Barwy achromatyczne to takie, które nie mają wyraźnie określonego koloru – należą do nich tylko odcienie czerni, bieli i szarości. To właśnie dlatego Ilustracja 4 jest właściwą odpowiedzią. Moim zdaniem takie barwy są świetną bazą przy projektowaniu materiałów multimedialnych, bo pozwalają mocno skupić się na treści i czytelności. W praktyce branżowej stosowanie achromatycznych barw to często wykorzystywany zabieg w layoutach minimalistycznych, prezentacjach biznesowych czy stronach internetowych dla instytucji naukowych. Standardy projektowania graficznego (np. wytyczne WCAG dotyczące dostępności) także często odnoszą się do kontrastu opierającego się właśnie na achromatycznych zestawieniach. Warto dodać, że barwy achromatyczne są neutralne emocjonalnie – nie zaburzają przekazu kolorystycznego i dobrze łączą się praktycznie z każdym innym kolorem. To jest często niedoceniana zaleta w branży – pomaga zachować balans, gdy całość musi być profesjonalna i ponadczasowa. Z mojego doświadczenia wynika, że praca z barwami achromatycznymi naprawdę ułatwia późniejsze wprowadzanie akcentów kolorystycznych, na przykład CTA na stronach WWW – są wtedy bardziej widoczne.

Pytanie 4

Elementy takie jak obiektyw, wizjer, lampa błyskowa, migawka oraz system zasilania stanowią część konstrukcji

A. analogowego odtwarzacza fonograficznego
B. cyfrowej kamery wideo
C. cyfrowego aparatu fotograficznego
D. kamery internetowej
Cyfrowy aparat fotograficzny to zaawansowane urządzenie, które wykorzystuje elementy takie jak obiektyw, wizjer, lampa błyskowa, migawka oraz układ zasilania do rejestrowania obrazów. Obiektyw jest kluczowym komponentem, który decyduje o jakości zdjęcia, umożliwiając regulację ogniskowej oraz ostrości. Wizjer pozwala fotografowi na precyzyjne kadrowanie ujęcia, co jest niezbędne w profesjonalnej fotografii. Lampa błyskowa, z kolei, wspiera fotografowanie w warunkach słabego oświetlenia, co często jest wymagane podczas sesji w plenerze lub w pomieszczeniach. Migawka kontroluje czas naświetlania matrycy, a więc ma bezpośredni wpływ na ekspozycję zdjęcia, co jest kluczowe dla uzyskania zamierzonych efektów artystycznych. Układ zasilania natomiast zapewnia energię dla wszystkich komponentów, co czyni aparat funkcjonalnym narzędziem do uchwytywania momentów. Obecnie stosowane standardy, takie jak RAW czy JPEG w kontekście zapisu zdjęć, oraz najlepsze praktyki w zakresie doboru sprzętu fotograficznego, pozwalają na uzyskiwanie wysokiej jakości obrazów, które są niezbędne zarówno w fotografii amatorskiej, jak i profesjonalnej.

Pytanie 5

Jakie narzędzie w Adobe Photoshop pozwala na generowanie obiektów wektorowych?

A. Magiczna różdżka
B. Pieczenie
C. Przejrzystość
D. Kształt własny
Różdżka, gradient i stempel to narzędzia, które pełnią różne funkcje w Adobe Photoshop, jednak żadne z nich nie jest przeznaczone do tworzenia obiektów wektorowych. Różdżka to narzędzie selekcji, które umożliwia wybieranie obszarów obrazu na podstawie kolorów. Choć jest to bardzo przydatne w pracy z obrazami rastrowymi, nie ma zastosowania w kontekście tworzenia obiektów wektorowych, które wymagają precyzyjnych kształtów i matematycznych definicji. Użytkownicy często mylą różdżkę z narzędziem do tworzenia kształtów, co prowadzi do nieporozumień. Gradient to technika stosowana do płynnego przejścia między kolorami, najczęściej używana do nadawania głębi i cieni w obrazach rastrowych, ale również nie jest narzędziem do tworzenia wektorów. Gradienty mogą być używane w obiektach wektorowych, jednak sam gradient nie tworzy wektorów, lecz jedynie poprawia ich estetykę. Stempel to narzędzie do klonowania części obrazu, które również działa w przestrzeni pikselowej i nie ma zastosowania w kontekście tworzenia obiektów wektorowych. Zrozumienie różnic między tymi narzędziami a narzędziem kształt własny jest kluczowe dla efektywnej pracy z grafiką. Warto zwrócić uwagę na to, że wiele osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z grafiką komputerową, mogą nie rozumieć, że wektory i bitmapy to różne typy danych graficznych, co prowadzi do błędów w ich wykorzystaniu.

Pytanie 6

Jak nazywa się unikalny adres, który przypisany jest do każdej opublikowanej strony oraz zasobu w sieci?

A. URL
B. IP
C. FTP
D. IMAP
IMAP, FTP i IP to terminy związane z różnymi aspektami funkcjonowania Internetu, jednak nie są one poprawnymi odpowiedziami na pytanie dotyczące adresu zasobów internetowych. IMAP, czyli Internet Message Access Protocol, to protokół używany do zarządzania wiadomościami e-mail, pozwalający na synchronizację poczty między serwerem a klientem. Nie ma on nic wspólnego z lokalizowaniem stron internetowych, co jest kluczowym aspektem URL. FTP, lub File Transfer Protocol, jest z kolei protokołem służącym do przesyłania plików pomiędzy komputerami w sieci. Umożliwia on transfer danych, ale nie identyfikuje lokalizacji zasobów w Internecie. IP, czyli Internet Protocol, odnosi się do adresowania urządzeń w sieci komputerowej. Adres IP identyfikuje jedno konkretne urządzenie, a nie zasób internetowy. Często mylenie tych terminów wynika z braku zrozumienia ich funkcji w kontekście sieci. W rzeczywistości, każdy zasób w Internecie jest lokalizowany za pomocą URL, który jest bardziej specyficzny i ukierunkowany na dostęp do konkretnych treści. Rozróżnienie tych terminów jest kluczowe w zrozumieniu podstaw funkcjonowania Internetu i jest fundamentem w nauce o sieciach komputerowych.

Pytanie 7

Metoda modelowania w grafice trójwymiarowej polega na

A. tworzeniu oraz modyfikacji obiektów trójwymiarowych
B. wykorzystaniu obrazów bitmapowych do przedstawienia detali powierzchni obiektów przestrzennych
C. symulowaniu rozproszonego światła
D. stworzeniu dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub dynamicznej na podstawie analizowanej sceny
Technika modelowania w grafice 3D jest kluczowym procesem, który polega na tworzeniu oraz modyfikacji obiektów trójwymiarowych w przestrzeni cyfrowej. W ramach tego procesu, artyści i projektanci używają specjalistycznych programów, takich jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max, do budowy złożonych modeli obiektów, które mogą być następnie wykorzystane w różnych zastosowaniach, w tym filmach, grach wideo oraz wizualizacjach architektonicznych. Modelowanie 3D obejmuje różne techniki, takie jak modelowanie poligonowe, nurbs, czy sculpting, które pozwalają na uzyskanie różnorodnych efektów wizualnych. Przykładowo, w branży gier wideo, modelowanie postaci i obiektów środowiskowych jest niezbędne do stworzenia immersyjnego doświadczenia dla graczy. Dobrą praktyką w modelowaniu 3D jest również optymalizacja modeli, co pozwala na ich efektywne renderowanie bez utraty jakości wizualnej. Warto zaznaczyć, że modelowanie 3D jest podstawą wielu dziedzin, w tym medycyny (np. tworzenie modeli anatomicznych), przemysłu filmowego oraz inżynierii, gdzie realistyczne modele 3D są używane do prototypowania i testowania rozwiązań zanim zostaną wprowadzone w życie.

Pytanie 8

Wyświetlenie tekstu na wszystkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych fontów, jest możliwe dzięki uruchomieniu w programie graficznym polecenia

A. Debuguj
B. Przekształć kontur w obiekt
C. Automatyzuj
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedzi "Debuguj", "Automatyzuj" i "Przekształć kontur w obiekt" raczej nie są dobre z paru powodów. Debugowanie to temat związany z szukaniem i poprawianiem błędów w kodzie, a nie z fontami czy wyświetlaniem tekstu. W kontekście grafiki to nie ma sensu, jeśli chodzi o prawidłowe wyświetlanie tekstu na różnych komputerach. Automatyzacja, chociaż jest przydatna w wielu aspektach projektowania, tutaj nie odnosi się do fontów i ich przekształcania. Dobrą praktyką jest automatyzacja procesów powtarzalnych, ale nie w tym wypadku, kiedy chodzi o krzywe i czcionki. Odpowiedź "Przekształć kontur w obiekt" też wydaje się błędnie zrozumieć, o co chodzi z wektorami – ta funkcja zmienia kontury na pełne obiekty, ale nie rozwiązuje problemu z brakiem czcionek. W praktyce przekształcanie konturów w obiekty nie zabezpiecza tekstu przed problemami z wyświetlaniem, a to jest kluczowe w profesjonalnym projektowaniu. Tak więc, złe podejście do zarządzania fontami i tekstem może prowadzić do nieprzewidzianych problemów z drukiem i prezentacją, co nie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej.

Pytanie 9

MP3 to format zapisu materiału audio, który

A. umożliwia zapisanie dźwięków przypisanych jedynie standardowym instrumentom muzycznym.
B. tworzy pliki zajmujące dużo więcej miejsca na dysku niż pliki audio zapisane w formacie FLAC.
C. tworzy pliki zajmujące dużo mniej miejsca na dysku niż pliki audio zapisane w formacie WAV.
D. jest często stosowany z uwagi na bezstratny zapis informacji w pliku.
Na rynku formatów audio panuje wiele nieporozumień, szczególnie gdy chodzi o różnice między kompresją stratną i bezstratną oraz rzeczywistą funkcjonalność formatów takich jak MP3, WAV czy FLAC. Dość często spotykam się z przekonaniem, że MP3 oferuje bezstratny zapis – to mit! MP3 od początku był projektowany jako format stratny zgodnie ze standardem MPEG-1 Audio Layer III. Dzięki temu pozwala mocno zredukować rozmiar pliku, ale kosztem pewnej utraty jakości, szczególnie na wyższych częstotliwościach lub przy bardzo niskich bitrate’ach. Z kolei WAV – format najczęściej używany w profesjonalnych zastosowaniach – przechowuje dane bez kompresji lub z kompresją bezstratną, przez co pliki są naprawdę duże. Jeżeli ktoś sądzi, że MP3 zajmuje więcej miejsca niż FLAC, to chyba nie miał okazji porównać tych formatów w praktyce – FLAC, mimo że jest bezstratny, nadal kompresuje dane efektywniej niż WAV, ale plik FLAC jest większy niż MP3 o tej samej długości i jakości. Odpowiedź sugerująca, że MP3 obsługuje tylko instrumenty standardowe, całkowicie mija się z rzeczywistością – MP3 to czysto cyfrowy sposób przechowywania każdego dowolnego dźwięku, od ludzkiego głosu po efekty specjalne, nie ma tu żadnych ograniczeń związanych z rodzajem instrumentu czy źródła dźwięku. Moim zdaniem wiele osób myli tu MP3 z formatami typu MIDI, które zapisują nuty i instrumenty, a nie dźwięk w postaci próbek. Praktyka pokazuje, że najlepszym sposobem na ogarnięcie tematu jest po prostu testowanie różnych formatów – zgrywanie piosenek, porównywanie ich rozmiaru i jakości. Wtedy od razu widać, że MP3 to przede wszystkim kompromis między jakością a objętością pliku, a nie technologia bezstratna, selektywna czy przeznaczona tylko do wybranych rodzajów muzyki.

Pytanie 10

Aby uzyskać zamglone efekty ruchu wirowego w Photoshopie, najbardziej odpowiednie jest zastosowanie rozmycia

A. soczewkowego
B. polowego
C. powierzchniowego
D. promienistego
Wybór rozmycia powierzchniowego, polowego czy soczewkowego jako narzędzia do tworzenia rozmytych efektów ruchu wirowego jest niewłaściwy, ponieważ każde z tych rozmyć ma inny cel i sposób działania. Rozmycie powierzchniowe, na przykład, działa na zasadzie rozmycia wszystkich pikseli na podstawie ich kolorów, co skutkuje uzyskaniem efektu gładkości, a nie dynamiki. W sytuacji, gdy próbujemy oddać wrażenie ruchu, takie podejście nie tylko nie podkreśla dynamiki, ale może wręcz zniekształcić obraz, nadając mu niepożądany efekt. Rozmycie polowe z kolei, które jest często wykorzystywane w fotografii krajobrazowej, skupia się na tworzeniu efektu głębi ostrości, co w kontekście ruchu nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie uwydatnia dynamicznych elementów. Z drugiej strony, rozmycie soczewkowe, które symuluje efekt rozmycia występującego przy użyciu obiektywu, również nie jest odpowiednie w przypadku wirowania, ponieważ koncentruje się na deformacjach kształtów, a nie na wrażeniu ruchu. Typowe błędy myślowe w tym zakresie wynikają z braku zrozumienia specyfiki każdego typu rozmycia oraz ich zastosowania w kontekście ruchu. Kluczowe jest zrozumienie, które efekty najlepiej oddają zamierzony dynamizm, co pozwala na skuteczniejsze tworzenie wizualnych narracji i emocji w obrazach.

Pytanie 11

Wskaż formaty plików, które można modyfikować w programie Audacity?

A. JPEG, SWF, TIFF
B. AI, AIFF, AVI
C. MP3, FLAC, WAV
D. MPEG, ZIP, DJVU
Odpowiedź MP3, FLAC, WAV jest poprawna, ponieważ są to formaty plików dźwiękowych, które są wspierane przez program Audacity, służący do edytowania audio. MP3 to popularny format skompresowanego dźwięku, który umożliwia łatwe przechowywanie i odtwarzanie muzyki, a także udostępnianie plików z minimalną utratą jakości. FLAC (Free Lossless Audio Codec) jest formatem bezstratnym, co oznacza, że zachowuje pełną jakość dźwięku, co czyni go idealnym dla audiofilów oraz profesjonalnych nagrań. WAV (Waveform Audio File Format) to format opracowany przez Microsoft i IBM, który często jest używany w produkcji audio, ponieważ oferuje wysoką jakość dźwięku bez kompresji. Używanie tych formatów w Audacity pozwala na pełną edycję, taką jak cięcie, łączenie oraz stosowanie efektów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży audio. Przykładowo, edytowanie utworu w formacie WAV może być przydatne w studiu nagraniowym, gdzie zachowanie jakości jest kluczowe.

Pytanie 12

Cechami obiektów w grafice wektorowej są:

A. możliwość skalowania bez utraty jakości, skomplikowana konwersja do grafiki rastrowej
B. powiększanie z utratą jakości, szybka i łatwa konwersja do grafiki rastrowej
C. powiększanie z utratą jakości, skomplikowana konwersja do grafiki rastrowej
D. możliwość skalowania bez utraty jakości, szybka i łatwa konwersja do grafiki rastrowej
Właściwości grafiki wektorowej są kluczowe dla wielu zastosowań w projektowaniu i tworzeniu wizualizacji. Odpowiedź wskazująca na możliwość skalowania bez utraty jakości jest prawidłowa, ponieważ grafika wektorowa oparta jest na matematycznych równaniach i wektorach, co pozwala na dowolne zmiany rozmiaru bez degradacji obrazu. Przykładem zastosowania tej właściwości jest tworzenie logo, które musi wyglądać dobrze w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Dodatkowo, szybka i prosta konwersja do grafiki rastrowej sprawia, że wektory można łatwo przygotować do użycia w mediach internetowych czy drukowanych, gdzie często wymagana jest inna forma obrazu. Standardy takie jak SVG (Scalable Vector Graphics) są powszechnie stosowane do tworzenia interaktywnych i responsywnych grafik w sieci, co również potwierdza znaczenie tej cechy w dzisiejszym projektowaniu. Należy pamiętać, że grafika wektorowa jest szczególnie przydatna w przypadku ilustracji, typografii i prostych grafik, których detale są niezbędne w różnych kontekstach.

Pytanie 13

Materiał cyfrowy to na przykład

A. zdjęcie w formacie RAW
B. taśma magnetofonowa.
C. rysunek szachownicy.
D. winylowa płyta.
Zdjęcie w formacie RAW to przykład materiału cyfrowego, który zachowuje nieprzetworzone dane z matrycy aparatu fotograficznego. Format ten różni się od innych typów plików graficznych, takich jak JPEG czy PNG, które stosują kompresję stratną, co oznacza, że niektóre informacje są tracone w procesie zapisu. Pliki RAW pozwalają na dużą elastyczność w postprodukcji, umożliwiając korekcję ekspozycji, balansu bieli oraz innych parametrów bez degradacji jakości obrazu. Dzięki temu profesjonalni fotografowie preferują ten format, gdyż mogą uzyskać najwyższą jakość zdjęć i lepszą kontrolę nad końcowym efektem. Praktyczne zastosowanie formatu RAW w fotografii cyfrowej jest szerokie, od sesji portretowych po fotografie krajobrazowe. Standardy branżowe, takie jak Adobe DNG, stanowią przykład konwencji, które wspierają obróbkę i archiwizację zdjęć w formacie RAW, co odzwierciedla rosnące znaczenie tego formatu w profesjonalnym środowisku.

Pytanie 14

Anti-aliasing to technika renderowania, która sprawia, że krawędzie są

A. poszarpane
B. ostre
C. elastyczne
D. wygładzone
Poszarpane krawędzie są efektem niskiej rozdzielczości oraz braku wygładzania, co może prowadzić do nieestetycznego wyglądu grafiki. Odpowiedź sugerująca, że krawędzie są poszarpane, nie uwzględnia faktu, że celem anti-aliasingu jest przeciwdziałanie temu zjawisku. Z kolei elastyczność krawędzi w kontekście renderowania jest pojęciem mylnym, ponieważ odnosi się do charakterystyki fizycznych obiektów, a nie do wizualizacji ich krawędzi w przestrzeni cyfrowej. Użycie terminu 'ostre' również jest nieodpowiednie w kontekście metod wygładzania, ponieważ oznacza, że krawędzie są wyraźne i zdefiniowane, co w rzeczywistości jest przeciwieństwem efektu, który próbuje osiągnąć anti-aliasing. Warto zauważyć, że w kontekście renderowania, krawędzie powinny być postrzegane jako płynne i harmonijne, a nie ostre czy poszarpane. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich konkluzji obejmują nieporozumienia co do podstawowych zasad renderowania oraz braku znajomości technik wygładzania, które są kluczowe w grafice komputerowej.

Pytanie 15

Jakie odcienie powinny zostać uwzględnione w układzie strony internetowej opracowywanej w oparciu o kolory podstawowe?

A. Fioletowy, czarny, biały
B. Czerwony, fioletowy, pomarańczowy
C. Czerwony, żółty, niebieski
D. Fioletowy, pomarańczowy, zielony
Poprawna odpowiedź to czerwony, żółty, niebieski, ponieważ są to kolory podstawowe w teorii koloru. W kontekście projektowania stron internetowych, wykorzystanie tych kolorów jako bazowych pozwala na łatwe tworzenie palety barwnej, która jest harmonijna i estetyczna. Barwy podstawowe są fundamentem dla tworzenia innych kolorów, co daje projektantom dużą elastyczność w dopasowywaniu odcieni do specyfikacji wizualnych projektu. Na przykład, czerwony może być użyty jako kolor akcentujący, żółty dodaje energii i optymizmu, a niebieski wprowadza spokój i profesjonalizm. Stosowanie kolorów podstawowych jest zgodne z zasadami kontrastu i kompozycji, co jest kluczowe dla czytelności i użyteczności strony. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z teorią Gestalt, harmonijna kompozycja kolorów wpływa na percepcję i zachowanie użytkowników, co jest istotne przy projektowaniu interaktywnych elementów na stronach internetowych.

Pytanie 16

Która z podanych aplikacji nie jest edytorem tekstu?

A. Notatnik
B. Notepad++
C. Libre Office Writer
D. Libre Office Impress
Libre Office Impress to program, który służy do tworzenia prezentacji multimedialnych, a nie do edytowania tekstu w sensie typowym dla edytorów tekstu. W moim przekonaniu często jest mylony z innymi komponentami pakietu Libre Office, bo na pierwszy rzut oka całość wygląda podobnie. Jednak od strony technicznej Impress jest odpowiednikiem Microsoft PowerPointa i skupia się na układaniu slajdów, dodawaniu animacji czy grafiki. Edytory tekstu, takie jak Notatnik, Notepad++ czy Libre Office Writer, mają zupełnie inne funkcje – tam najważniejsze są narzędzia do pracy z tekstem, jak zmiana czcionek, akapity, style, czy automatyczne sprawdzanie pisowni. Z praktyki wiem, że jeśli ktoś próbował kiedyś napisać dłuższe wypracowanie w Impressie, to szybko się zniechęcił – podział na slajdy przeszkadza, nie ma zaawansowanych opcji typowych dla tekstu ciągłego. Standardy branżowe jasno rozdzielają te typy oprogramowania: narzędzia do prezentacji służą zupełnie innym celom niż edytory tekstu. Warto o tym pamiętać, bo dobór odpowiedniego programu wpływa na efektywność pracy. Dobrą praktyką jest korzystanie z Writer'a czy Notepad++ do tekstu, a Impressa wyłącznie do prezentacji, bo wtedy można wykorzystać pełnię ich możliwości.

Pytanie 17

Aby wyodrębnić niebo na fotografii w programie Adobe Photoshop, trzeba użyć narzędzia

Ilustracja do pytania
A. gąbka
B. gumka
C. różdżka
D. ramka
Narzędzie różdżka w programie Adobe Photoshop doskonale nadaje się do zaznaczania obszarów o jednolitym kolorze, takich jak niebo na zdjęciu. Po kliknięciu różdżką na niebo program automatycznie wybiera wszystkie piksele o podobnym kolorze w zdefiniowanym zakresie tolerancji. To szybkie i efektywne narzędzie, szczególnie w przypadku obszarów o wyraźnym kontrastie w stosunku do reszty zdjęcia.

Pytanie 18

Które oprogramowanie umożliwia wykonanie grafiki, którą można bezstratnie skalować?

A. Corel PHOTO-PAINT i Corel PowerTRACE.
B. Adobe Lightroom i Adobe Photoshop.
C. CorelDRAW i Adobe Illustrator.
D. Adobe Flash i Adobe Bridge.
Dość często spotykam się z przekonaniem, że każdy popularny program graficzny pozwala na wszystko, ale to niestety mylne podejście. Adobe Flash rzeczywiście obsługuje grafikę wektorową, lecz nie jest to program przeznaczony do profesjonalnego projektowania logotypów czy materiałów drukowanych; jego głównym zastosowaniem była animacja i interaktywność na potrzeby internetu, a nie tworzenie skalowalnych ilustracji do druku lub brandingu. Z kolei Adobe Bridge w ogóle nie służy do tworzenia grafiki – to narzędzie do organizowania i przeglądania plików, więc w kontekście grafiki wektorowej jest bezużyteczne. Adobe Lightroom i Photoshop bazują na grafice rastrowej, co oznacza, że pracują z siatką pikseli. Możesz co prawda wykonać lekką korektę rozmiaru, ale każde większe powiększenie prowadzi do utraty ostrości i widocznych pikseli. Photoshop ma pewne narzędzia wektorowe (np. kształty czy tekst), lecz nie pozwala na pełną edycję złożonych projektów wektorowych i nie jest standardem przy tworzeniu skalowalnej grafiki. Corel PHOTO-PAINT i Corel PowerTRACE to również programy z innego segmentu – pierwszy to odpowiednik Photoshopa, więc również ogranicza się do obsługi pikseli, a PowerTRACE służy głównie do konwersji bitmap na obiekty wektorowe, co często daje niedoskonałe rezultaty i nie zastępuje pracy w programie stricte wektorowym. Myślę, że takie pomieszanie pojęć bierze się stąd, że użytkownicy nie zawsze rozróżniają grafikę rastrową od wektorowej i nie do końca wiedzą, jakie są praktyczne ograniczenia każdego typu. W branży przyjęło się, że wszystkie istotne elementy, które mogą wymagać skalowania – logotypy, schematy, ikonografia – wykonuje się od początku w specjalistycznych narzędziach wektorowych jak CorelDRAW czy Illustrator. To jest po prostu bezpieczniejsze i zgodne z najlepszymi praktykami projektowania graficznego.

Pytanie 19

Jakie formaty służą wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. OGG, DWG
B. WMA, AVI
C. MP4, WMV
D. MP3, WAV
Odpowiedź MP3, WAV jest poprawna, ponieważ oba formaty są powszechnie wykorzystywane do zapisywania dźwięku. MP3 (MPEG Audio Layer III) to skompresowany format audio, który zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości kompresji stratnej, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości dźwięku. Używany jest w aplikacjach muzycznych, serwisach streamingowych oraz odtwarzaczach multimedialnych. WAV (Waveform Audio File Format) to natomiast format bezstratny, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, gdyż zapisuje surowe dane audio bez kompresji. Jest często stosowany w produkcji muzycznej i postprodukcji dźwięku, gdzie jakość jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z różnymi platformami i urządzeniami, co czyni je standardami w branży audio. Warto również wspomnieć, że istnieją inne formaty audio, takie jak OGG, ale MP3 i WAV pozostają najpopularniejszymi i najbardziej uniwersalnymi.

Pytanie 20

Który z programów jest przeznaczony do projektowania stron WWW?

A. Adobe Lightroom
B. Adobe Illustrator
C. Adobe Dreamweaver
D. Adobe Premiere
Adobe Dreamweaver to zaawansowane narzędzie do tworzenia stron internetowych, które łączy edytor wizualny oraz edytor kodu. Umożliwia projektowanie responsywnych stron internetowych, wspierając jednocześnie standardy HTML, CSS oraz JavaScript. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, użytkownicy mogą łatwo przekształcać swoje pomysły w funkcjonalne witryny, a także korzystać z podglądu na żywo, co pozwala na bieżąco weryfikować wygląd i działanie strony. Dreamweaver wspiera również integrację z systemami zarządzania treścią (CMS) oraz narzędziami do wersjonowania. W praktyce, program ten jest używany przez profesjonalnych web developerów do tworzenia złożonych aplikacji internetowych, gdzie istotna jest nie tylko estetyka, ale również funkcjonalność oraz zgodność z aktualnymi standardami webowymi, co jest kluczowe dla SEO oraz użyteczności witryn.

Pytanie 21

Każdy obraz rastrowy umieszczony na stronach internetowych powinien mieć dodane opisy alternatywne

A. animacje
B. teksty
C. obrazy wektorowe
D. miniatury rastrowe
Choć odpowiedzi takie jak animacje, obrazy wektorowe czy miniatury rastrowe mogą wydawać się sensowne w kontekście wzbogacania treści internetowych, w rzeczywistości nie odnoszą się do potrzeby dodawania zastępczych tekstów do obrazów rastrowych. Animacje nie pełnią roli zastępczego opisu dla obrazów; są to dynamiczne elementy wizualne, które mogą przyciągać uwagę, ale nie dostarczają informacji dla osób, które nie mogą ich zobaczyć. Obrazy wektorowe, z drugiej strony, są grafikami opartymi na matematycznych opisach, co oznacza, że nie są zamiennikiem dla zastępczego tekstu – nie można ich użyć do opisu treści obrazów rastrowych. Miniatury rastrowe, czyli małe wersje większych obrazów, mogą być stosowane w celu wizualizacji, ale również nie dostarczają informacji, które są kluczowe dla osób z niepełnosprawnościami. W praktyce, typowym błędem jest mylenie różnych formatów i funkcji grafiki w kontekście dostępności. Użytkownicy często zapominają, że zastępczy tekst jest nie tylko technicznym wymogiem, ale także elementem etyki projektowania stron internetowych, który umożliwia prawdziwie inkluzywne doświadczenie dla wszystkich użytkowników. Warto zatem przywiązywać wagę do detali, takich jak opisowe teksty, które wspierają dostępność treści w sieci.

Pytanie 22

Jakie formaty pozwalają na zapis obiektu z zachowaniem przezroczystości tła?

A. SVG, WMF, DOC, TIFF
B. BMP, JPEG, PNG, GIF
C. PNG, TIFF, PDF, GIF
D. JPEG, PDF, EPS, DOC
Odpowiedź 'PNG, TIFF, PDF, GIF' jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty obsługują przezroczystość tła, co oznacza, że pozwalają na zachowanie elementów grafiki bez tła, co jest szczególnie istotne w projektach graficznych. Format PNG (Portable Network Graphics) jest szeroko stosowany w internecie, ponieważ obsługuje zarówno przezroczystość, jak i kompresję bezstratną, co czyni go idealnym wyborem dla obrazów z logotypami czy grafikami wymagającymi precyzyjnych krawędzi. TIFF (Tagged Image File Format) jest często wykorzystywany w profesjonalnej fotografii i druku, a jego zdolność do obsługi przezroczystości czynią go praktycznym formatem dla archiwizacji obrazów. PDF (Portable Document Format) jest używany do tworzenia dokumentów, w których istotne jest zachowanie układu i jakości, a przezroczystość jest ważnym elementem w projektowaniu graficznym. GIF (Graphics Interchange Format) również obsługuje przezroczystość, choć w ograniczonym zakresie, co sprawia, że jest popularny w prostych animacjach i grafikach internetowych. Wybór odpowiedniego formatu jest kluczowy w kontekście optymalizacji plików do różnych zastosowań, co wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe.

Pytanie 23

W trakcie projektowania graficznego symbolu, który będzie odzwierciedlał energię, dynamikę oraz całość, należy zastosować formę

A. wielokąta
B. koła
C. prostokąta
D. kwadratu
Wybór prostokąta czy kwadratu do wyrażenia energii i ruchu to trochę nietrafiony pomysł. Prostokąt, mimo że ma swoje miejsce w designie, kojarzy się bardziej z stabilnością i statycznością. Jego ostre krawędzie i kąty mogą sugerować bezpieczeństwo, ale nie energię czy dynamikę. Z kolei kwadrat to jeszcze bardziej ekstremalny przypadek prostokąta, który wzmacnia wrażenie sztywności, co zupełnie nie pasuje do idei ruchu. A jak chodzi o wielokąty, to ich złożoność może wprowadzać chaos, co w kontekście energii nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wiele osób myśli, że skomplikowane kształty lepiej oddają złożoność idei, ale to nie do końca prawda. W praktyce prostota, jaką daje koło, jest kluczowa dla skutecznej komunikacji wizualnej. W projektowaniu, zgodnie z zasadami minimalizmu, warto unikać zbędnych detali, które mogą odciągać uwagę. Dlatego lepiej stawiać na kształty, które rzeczywiście oddają to, co chcemy przekazać, a w tej sytuacji koło jest zdecydowanie lepszym wyborem.

Pytanie 24

Aby zmniejszyć efekt, który pojawił się na zdjęciu podczas rejestracji obrazu przy zbyt wysokiej wartości czułości matrycy, w programie Adobe Photoshop należy wybrać opcję

A. Obraz/Dopasowania/Posteryzuj
B. Filtr/Szum
C. Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny
D. Filtr/Inne
Wybór innych opcji nie prowadzi do skutecznej redukcji szumu w zdjęciach wykonanych przy wysokich wartościach ISO. Opcja 'Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny' służy głównie do stylizacji zdjęć i nie ma na celu redukcji szumów. Filtry fotograficzne, takie jak sepia czy czarno-biały, zmieniają kolory i kontrast, ale nie wpływają na eliminację niepożądanych artefaktów w obrazie. Podobnie, 'Obraz/Dopasowania/Posteryzuj' zmienia sposób, w jaki obrazy są odzwierciedlane, tworząc efekt posteru, co może dodatkowo uwydatnić szumy zamiast je redukować. Wybór 'Filtr/Inne' nie wskazuje na konkretną funkcję redukcji szumów, a raczej sugeruje ogólny dostęp do różnych, mniej precyzyjnych filtrów. Takie podejście do obróbki zdjęć może skutkować pogorszeniem jakości obrazu, ponieważ nie wszystkie filtry są zaprojektowane z myślą o zachowaniu szczegółów, co jest kluczowe w profesjonalnej fotografii. Kluczowym błędem myślowym jest brak zrozumienia, że efekty wizualne, takie jak filtrowanie kolorów czy stylizacji, mogą nie wpływać na poprawę technicznej jakości obrazu, zwłaszcza w kontekście szumów. W praktyce, aby poprawić jakość fotografii przy wysokim ISO, warto sięgnąć po narzędzia dedykowane właśnie do redukcji szumów, jak 'Filtr/Szum', które są standardem w branży obróbki zdjęć.

Pytanie 25

Wskaż obowiązek spoczywający na właścicielu strony internetowej, który zamierza wykorzystać na stronie zdjęcia oznaczone zamieszczonymi symbolami licencji creative commons.

Ilustracja do pytania
A. Wyłącznie uznania autorstwa.
B. Użycia komercyjnego, na tych samych warunkach.
C. Użycia w celach niekomercyjnych.
D. Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.
Analizując poszczególne koncepcje błędnych odpowiedzi, widać często powtarzający się błąd w zrozumieniu, czym rzeczywiście są i jak działają licencje Creative Commons. Wiele osób błędnie zakłada, że wystarczy wyłącznie uznać autorstwo – co jest prawdą w przypadku licencji CC BY, ale tutaj mamy jeszcze dodatkowy warunek. Ograniczenie wykorzystania tylko do celów niekomercyjnych myli się z rzeczywistością, bo taki wymóg występuje dopiero przy licencjach z oznaczeniem NC (NonCommercial), a nie przy zestawie BY-SA. Wielu użytkowników nieświadomie utożsamia symbol SA („ShareAlike”, czyli „na tych samych warunkach”) z obowiązkiem udostępnienia tylko w celach komercyjnych lub tylko niekomercyjnych – co jest nieprawidłowe. W praktyce ten wymóg dotyczy po prostu tego, że każda praca pochodna lub modyfikacja musi być objęta dokładnie tą samą licencją, co oryginał. Typowym błędem jest też założenie, że licencje CC blokują użycie komercyjne – a przecież BY-SA dopuszcza komercyjne wykorzystanie, pod warunkiem spełnienia wymogów. Spotyka się też myślenie, że wystarczy formalnie uznać autora i można robić z materiałem wszystko – a to przecież może prowadzić do naruszenia praw licencyjnych, jeśli np. udostępnimy przeróbkę zdjęcia bez oryginalnych warunków licencji. Moim zdaniem trzeba zawsze czytać oznaczenia symboli na materiałach CC i nie kierować się przyzwyczajeniami – bo każda kombinacja pociąga inne skutki prawne. Warto też pamiętać, że poprawne wdrażanie tych zasad to już branżowy standard i po prostu dobra praktyka etyczna.

Pytanie 26

Celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania

A. pozycjonowania
B. testów funkcjonalności
C. formatowania
D. kodowania znaków
Pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimization), to proces optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach, takich jak Google. Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności strony, co w efekcie prowadzi do większego ruchu na stronie oraz potencjalnego zwiększenia konwersji. W ramach pozycjonowania kluczowe są różne techniki, takie jak dobór odpowiednich słów kluczowych, optymalizacja treści pod kątem ich jakości i trafności, budowanie linków zwrotnych oraz techniczne aspekty strony, takie jak prędkość ładowania czy struktura URL. Dobre praktyki SEO obejmują również uwzględnienie aktualnych algorytmów wyszukiwarek, które zmieniają się w czasie, co wymaga stałego monitorowania i dostosowywania strategii. Na przykład, tworzenie wartościowych treści, które angażują użytkowników, przyczynia się do lepszego pozycjonowania, ponieważ wyszukiwarki preferują witryny oferujące użyteczne informacje. Warto również pamiętać o mobilnej wersji strony, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych.

Pytanie 27

Wskaż cyfrowe źródło sygnałów fonicznych.

A. Odtwarzacz mp3 i magnetofon szpulowy.
B. Komputer stacjonarny z napędem CD/DVD.
C. Odtwarzacz płyt CD lub DVD oraz płyta winylowa.
D. Dysk przenośny i gramofon analogowy.
Wybór urządzeń analogowych jako źródła sygnału fonicznego często wynika z przyzwyczajeń lub mylnego skojarzenia pojęć. Gramofon analogowy oraz magnetofon szpulowy faktycznie generują i odtwarzają dźwięk, ale sygnał ten ma charakter wyłącznie analogowy – zapis fal dźwiękowych odbywa się tam w postaci fizycznych odkształceń rowków lub namagnesowania taśmy. Natomiast cyfrowe źródła sygnału fonicznego to takie urządzenia, które przechowują i odtwarzają dźwięk w postaci zer i jedynek, czyli w formie cyfrowej. Odtwarzacze mp3 oraz odtwarzacze CD/DVD bazują na plikach lub ścieżkach cyfrowych, jednak często wśród uczniów istnieje przekonanie, że obecność jakiegokolwiek nośnika lub napędu oznacza cyfrowość – co nie zawsze jest prawdą. Przykładowo, płyta winylowa, choć odtwarzana przez nowoczesne urządzenia, jest dalej nośnikiem stricte analogowym. Magnetofon szpulowy, choć wykorzystywany w archiwizacji i radiu przez dekady, nie ma nic wspólnego z cyfrowym zapisem. Najczęstszy błąd myślowy to mylenie pojęcia „nowoczesny wygląd” z cyfrową technologią lub utożsamianie każdego odtwarzacza z cyfrowym źródłem – podczas gdy kluczowe jest, jak zapisany jest dźwięk na nośniku i jak przetwarzany jest w urządzeniu. Praktyka branżowa jasno wskazuje: za cyfrowe źródła uznaje się tylko te urządzenia, które operują na sygnale w postaci danych cyfrowych, czyli np. komputer z napędem CD/DVD, odtwarzacze plików mp3, czy profesjonalne rejestratory audio digital. Wybierając rozwiązania do studia lub pracy z dźwiękiem, warto dobrze rozumieć te różnice, bo przekłada się to bezpośrednio na jakość, możliwości przetwarzania i archiwizacji materiału.

Pytanie 28

Aby przekształcić liczbę pikseli na centymetr w liczbę pikseli na cal, należy liczbę pikseli na centymetr

A. podzielić przez 3,14
B. pomnożyć przez 2,54
C. podzielić przez 2,54
D. pomnożyć przez 3,14
Aby zamienić liczbę pikseli na centymetr na liczbę pikseli na cal, należy podzielić liczbę pikseli na centymetr przez 2,54. Wynika to z definicji jednostek miary: 1 cal to dokładnie 2,54 centymetra. Przykładowo, jeśli mamy obraz o gęstości 300 pikseli na centymetr, to zamieniając to na piksele na cal, obliczamy: 300 / 2,54 ≈ 118,11 pikseli na cal. Tego rodzaju konwersje są istotne w grafice komputerowej, szczególnie w kontekście druku, gdzie precyzyjne odwzorowanie rozmiarów jest kluczowe. Używanie poprawnych przeliczników zapewnia zgodność z wymaganiami druku oraz pozwala na uzyskanie optymalnej jakości obrazu. W praktyce zastosowanie tego przelicznika pozwala uniknąć błędów przy przygotowywaniu materiałów do druku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej i wydawniczej.

Pytanie 29

Która z kart pamięci charakteryzuje się najwyższą pojemnością?

A. microSD
B. SD (Secure Digital)
C. SDXC (Secure Digital Extended Capacity)
D. SDHC (Secure Digital High Capacity)
Wybór kart pamięci, które nie są standardem SDXC, wiąże się z zrozumieniem ich ograniczeń w zakresie pojemności. Karty SD (Secure Digital) oferują maksymalną pojemność do 2 GB, co czyni je nieodpowiednimi dla współczesnych zastosowań wymagających dużej ilości pamięci, takich jak nagrywanie filmów w jakości HD czy przechowywanie dużych baz danych. Z kolei karty SDHC (Secure Digital High Capacity) mają pojemności od 4 GB do 32 GB, co również może być niewystarczające w kontekście rosnącego zapotrzebowania na pamięć. Karty microSD są miniaturową wersją standardowych kart SD i dostępne są w różnych pojemnościach, jednak ich maksymalne pojemności są zależne od standardu – na przykład, karty microSDXC mogą mieć podobną pojemność jak ich odpowiedniki SDXC, ale w przypadku microSD i microSDHC, limity pojemności wciąż pozostają znacznie niższe. Wybierając kartę pamięci, istotne jest zrozumienie specyfikacji i przeznaczenia, aby uniknąć niewłaściwych wyborów, które mogą prowadzić do problemów z wydajnością, brakiem miejsca na dane czy niewłaściwym działaniem urządzeń. Nie każdy standard jest odpowiedni do każdego zastosowania, dlatego kluczowe jest dostosowanie wyboru karty do specyfikacji technicznych używanego sprzętu oraz planowanej funkcjonalności.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Aby przyciemnić kolor czerwony na fotografii, należy zastosować filtr

A. niebieski
B. żółty
C. czerwony
D. połówkowy
Zastosowanie filtru połówkowego, czerwonego lub żółtego do przyciemnienia barwy czerwonej na zdjęciu jest błędne z kilku powodów. Filtr połówkowy zazwyczaj stosuje się do równomiernego podziału na różne kolory w obrazie, co nie prowadzi do konkretnego przyciemnienia jednego koloru, ale raczej do zrównoważenia tonalnego. Tego rodzaju filtr nie jest przystosowany do selektywnej korekcji barw, co czyni go niewłaściwym wyborem w tej sytuacji. Z kolei filtr czerwony, jak sama nazwa wskazuje, wzmocni intensywność czerwonego światła w fotografii, co jest odwrotnością zamierzonego efektu. W przypadku filtru żółtego, jego działanie polega na redukcji niebieskich tonów, co może wprowadzać niepożądane zmiany w kolorystyce zdjęcia, ale również nie wpływa na przyciemnienie czerwonego światła. W kontekście fotografii, zrozumienie podstawowych zasad kolorystyki i działania filtrów jest kluczowe. Wykorzystanie filtrów wymaga znajomości teorii kolorów oraz ich oddziaływania w praktyce. Zastosowanie niepoprawnych filtrów może prowadzić do zniekształcenia obrazu i nieosiągnięcia zamierzonych rezultatów, co jest błędem, którego należy unikać. Warto zatem zawsze analizować skutki wyboru filtrów kolorowych w kontekście ich wpływu na poszczególne barwy, aby móc w pełni kontrolować proces twórczy w fotografii.

Pytanie 32

Na rysunku przedstawiono panel programu Adobe Photoshop zawierający warstwę tła oraz

Ilustracja do pytania
A. warstwę dopasowania z dołączoną maską warstwy.
B. warstwę z dołączoną maską warstwy.
C. obiekt inteligentny z dodanym efektem stylu warstwy.
D. obiekt inteligentny z utworzoną maską przycinającą.
Wygląda na to, że odpowiedź, którą zaznaczyłeś, nie do końca trafia w sedno. Wydaje mi się, że tutaj jest jakieś nieporozumienie, bo obiekt inteligentny to inny typ warstwy. Pozwala on na nieniszczącą edycję i zachowanie oryginalnego obrazu, co jest super ważne, zwłaszcza gdy pracujesz z dużymi plikami. Może myślałeś, że obiekty inteligentne zawsze mają efekty stylu warstwy, ale w tym przypadku nic takiego nie widać. Warstwa dopasowania z maską to coś innego, ona służy do aplikowania efektów bez zmieniania oryginalnych warstw. Możliwe, że źle założyłeś, że każda maska musi być z warstwą dopasowania - a tak nie jest. Efekty stylu warstwy można stosować do różnych typów warstw, ale maski warstwy to coś zupełnie innego. Kluczowe jest zrozumienie tej różnicy, żeby poprawnie edytować grafikę.

Pytanie 33

Która ilustracja wskazuje na zastosowanie polecenia Warstwa/Styl warstwy w programie Adobe Photoshop?

A. Ilustracja 1.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 3.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 4.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 2.
Ilustracja do odpowiedzi D
Ilustracja 2 najlepiej pokazuje zastosowanie polecenia Warstwa/Styl warstwy w programie Adobe Photoshop. Chodzi głównie o to, że w Photoshopie za pomocą stylów warstwy (Layer Styles) można uzyskać takie efekty jak cień (Drop Shadow), poświata (Outer/Inner Glow), gradient na tekście, efekt wypukłości (Bevel & Emboss) czy obrys (Stroke). Tutaj wyraźnie widać kombinację kilku tych elementów – tekst ma wypukłość i cień, który daje wrażenie głębi. Z mojego doświadczenia to właśnie takie efekty najczęściej stosuje się przy projektowaniu nagłówków, banerów czy logotypów, bo są szybkie do uzyskania, a wyglądają bardzo profesjonalnie. Standardy branżowe wręcz zalecają korzystanie ze stylów warstwy przy pracy z tekstem, bo zapewniają powtarzalność efektów i pozwalają łatwo edytować wygląd bez destrukcyjnych zmian. Prawie każda agencja graficzna czy nawet freelancerzy najpierw sięgają po style warstw, zanim zaczną kombinować z bardziej złożonymi technikami. Warto wiedzieć, że style warstw są nieniszczące, czyli zawsze można wrócić do pierwotnego wyglądu tekstu i coś poprawić. No i jeszcze taka ciekawostka: większość efektów w stylach warstw można łączyć, przez co powstają naprawdę nietuzinkowe projekty – wystarczy trochę pokombinować z ustawieniami i już! Pomogło mi to nie raz uratować projekt na ostatnią chwilę, więc naprawdę polecam się dokładnie zapoznać z tym narzędziem.

Pytanie 34

W wyniku podwyższenia głębi bitowej obrazu

A. zwiększa się rozmiar pliku oraz ilość wyświetlanych kolorów
B. zwiększa się ilość wyświetlanych kolorów i maleje wyrazistość obrazu
C. zmniejsza się rozmiar pliku oraz ilość wyświetlanych kolorów
D. zwiększa się wyrazistość obrazu i maleje ilość wyświetlanych kolorów
Niektóre odpowiedzi sugerują, że zwiększenie głębi bitowej obrazu wpływa negatywnie na ostrość obrazu lub zmniejsza liczbę wyświetlanych kolorów, co jest nieprawidłowe. Kluczowym elementem, który często jest mylony, jest relacja między głębią bitową a jakością obrazu. Zwiększenie głębi bitowej prowadzi do większej liczby odcieni kolorów, co z kolei pozwala na lepsze odwzorowanie szczegółów w jasnych i ciemnych partiach obrazu. Zwiększona liczba wyświetlanych barw nie wpływa na ostrość obrazu w sensie technicznym, ponieważ ostrość jest bardziej związana z rozdzielczością i jakością soczewek niż z głębią bitową. Istotnym błędem w myśleniu jest utożsamianie większej ilości informacji z gorszą jakością. W rzeczywistości, im wyższa głębia bitowa, tym większa precyzja odwzorowania kolorów, co skutkuje lepszą jakością wizualną. Przy rozważaniu wielkości pliku, oczywiście, większa głębia oznacza więcej danych, co przekłada się na większy rozmiar pliku, jednak to nie powinno być mylone z negatywnym wpływem na jakość obrazu. Przykładowo, w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak edycja wideo czy grafika komputerowa, wybór odpowiedniej głębi bitowej jest kluczowy dla osiągnięcia wysokiej jakości finalnego produktu.

Pytanie 35

W pliku style.css dla strony stworzonej w HTML 5 umieszcza się deklaracje: header, nav,
article, footer { display:block; } w celu

A. spełnienia wymogów standardu języka CSS
B. zapewnienia właściwej prezentacji w przeglądarkach, które nie wspierają HTML 5
C. zapewnienia odpowiedniej prezentacji w przeglądarkach na urządzenia mobilne
D. spełnienia kryteriów standardu języka HTML 5

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota z odpowiedzią! Wskazanie na to, że trzeba używać CSS do zapewnienia, żeby elementy wyświetlały się poprawnie w przestarzałych przeglądarkach, to trafna myśl. Dzięki użyciu selektorów dla semantycznych elementów HTML jak header, nav, article czy footer, faktycznie można upewnić się, że będą one wyświetlane jako bloki. Widzisz, w starszych przeglądarkach, które nie obsługują HTML 5, może być problem z tym, jak te elementy są interpretowane. Dlatego ta reguła CSS z display: block; jest praktyczna, bo pozwala na poprawne renderowanie także w takich przypadkach. To naprawdę wspiera dostępność i użyteczność strony. Przykład może być strona, która powinna wyglądać spójnie w różnych wersjach przeglądarek. Zawsze warto mieć na uwadze takie style, żeby zachować porządek na witrynie.

Pytanie 36

Która ilustracja przedstawia obraz wydrukowany z pliku RAW bezpośrednio po jego wywołaniu?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź D jest prawidłowa, ponieważ przedstawia obraz wydrukowany z pliku RAW bezpośrednio po jego wywołaniu. Pliki RAW są formatami, które zachowują najwięcej danych z matrycy aparatu, co daje użytkownikowi ogromną elastyczność przy edycji. Po wywołaniu, obraz z pliku RAW wygląda naturalnie, z minimalną obróbką, co jest kluczowe dla fotografów dążących do odwzorowania rzeczywistości. Przy standardach jakości w fotografii, obraz, który jest bliski oryginałowi, jest preferowany, aby uniknąć niepożądanych artefaktów. Przykładem zastosowania plików RAW może być fotografia krajobrazowa, gdzie detale i kolory są kluczowe. Fotografowie mogą dostosować ekspozycję, balans bieli i kontrast, aby uzyskać zamierzony efekt, co jest znacznie łatwiejsze w przypadku plików RAW niż JPEG, który może zredukować jakość obrazu podczas kompresji. Dlatego ilustracja D, ukazująca naturalny wygląd, najlepiej odpowiada obrazowi uzyskanemu z pliku RAW.

Pytanie 37

W programach Adobe Photoshop oraz Illustrator odwzorowanie nieregularnych kształtów z bitmapy do projektowania obiektu wektorowego wykonuje się, używając narzędzia

A. stempel.
B. kroplomierz.
C. pędzel.
D. pióro.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Narzędzie pióro w programach takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator to absolutna podstawa, jeśli chodzi o odwzorowywanie nieregularnych kształtów bitmapy na grafikę wektorową. Pióro pozwala na ręczne tworzenie ścieżek za pomocą tzw. punktów kontrolnych i uchwytów Beziera, co daje dużą precyzję przy odtwarzaniu konturów nawet mocno skomplikowanych obiektów. Z mojego doświadczenia, praktycznie każdy profesjonalny grafik czy operator DTP, kiedy dostaje zadanie „wektoryzacji” bitmapy, zaczyna właśnie od pióra. To narzędzie daje największą kontrolę nad każdym zakrzywieniem i załamaniem linii, można precyzyjnie edytować punkty, poprawiać krzywizny, zamykać ścieżki – wszystko to, co jest wymagane przy przygotowaniu grafiki do druku czy cięcia ploterem. Standard branżowy wręcz zakłada, że dobry proces wektoryzacji opiera się na świadomym użyciu pióra, a nie na automatycznych narzędziach czy filtrach, które często generują zbyt uproszczone lub niedokładne ścieżki. Przykład praktyczny: przy przekształcaniu logo z rastrowego JPG na grafikę wektorową do druku wielkoformatowego, użycie pióra gwarantuje, że finalny efekt będzie czysty, ostry i idealnie skalowalny bez utraty jakości. Warto też pamiętać, że pióro to narzędzie uniwersalne – niezależnie czy projektujesz dla webu, czy do druku, wszędzie się sprawdzi. Moim zdaniem, opanowanie pióra to po prostu obowiązek każdego, kto poważnie myśli o grafice wektorowej.

Pytanie 38

Jaki efekt pozwala na tymczasowe ukazywanie się oraz znikanie elementów banera reklamowego?

A. Fragmentacji
B. Dyfuzji
C. Rasteryzacji
D. Animacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Animacja to technika, która umożliwia dynamiczne zmienianie właściwości obiektów graficznych w czasie, co w przypadku banerów reklamowych pozwala na atrakcyjne i interaktywne prezentowanie treści. Animacje mogą obejmować różne efekty, takie jak płynne pojawianie się lub znikanie elementów, co zwiększa zaangażowanie użytkowników. Przykładem zastosowania animacji w reklamie online może być efekt fade-in, w którym elementy banera stopniowo stają się widoczne, co przyciąga wzrok odbiorcy. Zastosowanie animacji powinno jednak być przemyślane – nadmiar ruchomych elementów może być rozpraszający. Standardy branżowe, takie jak W3C dla dostępności, zalecają używanie animacji w sposób, który nie wpłynie negatywnie na użytkowników, zwłaszcza tych z problemami sensorycznymi. Dobrze zaprojektowane animacje mogą zwiększyć konwersję poprzez kierowanie uwagi na kluczowe elementy, jak przyciski CTA (Call to Action).

Pytanie 39

Wskaż ilustrację przedstawiającą wyłącznie barwy z tonacji ciepłej.

A. Ilustracja 1
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 3
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 4
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 2
Ilustracja do odpowiedzi D

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Barwy ciepłe to takie kolory, które kojarzą się z ogniem, słońcem, piaskiem, czy nawet jesiennymi liśćmi – czyli cała gama odcieni czerwieni, pomarańczu, żółci, czasem nawet jasnych brązów. W branży graficznej i projektowaniu wnętrz uznaje się, że barwy ciepłe są energetyzujące, przyciągają uwagę, mogą ocieplać wizualnie przestrzeń albo nadawać kompozycji dynamiki. Na Ilustracji 2 masz zestawienie barw: pomarańczowy, czerwony i żółty. To typowy zestaw ciepłych kolorów, zgodnie z klasycznym podziałem koła barw. W praktyce, jeśli chcesz stworzyć przyjazną, zachęcającą atmosferę – np. w reklamie, gastronomii czy edukacji wczesnoszkolnej, barwy ciepłe będą idealnym wyborem. Moim zdaniem warto pamiętać, że takie barwy świetnie nadają się też do podkreślenia ważnych akcentów na stronie internetowej czy plakacie. Standardy projektowania (np. Adobe czy Pantone) też wyróżniają wyraźnie barwy ciepłe i zimne, więc warto umieć je rozpoznać, bo to podstawa w pracy z kolorem.

Pytanie 40

Jakie materiały barwne są generowane w wyniku chemicznego procesu C-41?

A. materiały barwne negatywowe
B. materiały barwne pozytywowe
C. slajdy
D. diapozytywy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Materiały barwne wywoływane w procesie chemicznym C-41 to materiały negatywowe, co oznacza, że w wyniku ich obróbki uzyskuje się negatywowe obrazy. Proces C-41 jest standardowym sposobem wywoływania kolorowego filmu negatywowego, który jest szeroko stosowany w fotografii amatorskiej i profesjonalnej. W odróżnieniu od pozytywów, negatywy mają odwrotne kolory, co oznacza, że jasne obszary w rzeczywistości stają się ciemne, a ciemne obszary stają się jasne. W praktyce oznacza to, że negatywy są używane jako surowe materiały do produkcji odbitek i innych form reprodukcji. Warto zwrócić uwagę, że proces C-41 jest dostosowany do materiałów, które są dostępne na rynku, co czyni go jedną z najpopularniejszych metod wywoływania filmów, a jego standardy są powszechnie akceptowane w branży fotograficznej. Używanie materiałów barwnych negatywowych w praktyce może prowadzić do różnorodnych efektów artystycznych, ponieważ umożliwia manipulację kolorami podczas odbitki, co jest istotne w pracy każdego fotografa.