Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik architektury krajobrazu
  • Kwalifikacja: OGR.03 - Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 09:05
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:29

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pokazany na ilustracji wzór kwietnika jest przykładem kompozycji

Ilustracja do pytania
A. zamkniętej, asymetrycznej, statycznej.
B. otwartej, symetrycznej, dynamicznej.
C. otwartej, asymetrycznej, dynamicznej.
D. zamkniętej, symetrycznej, statycznej.
Wzór kwietnika przedstawiony na ilustracji rzeczywiście ilustruje kompozycję zamkniętą, symetryczną i statyczną. Symetria w projektowaniu odnosi się do równowagi wizualnej, gdzie elementy są rozmieszczone w sposób harmonijny względem osi centralnej. W tym przypadku, odbicie lustrzane kolorów i kształtów wzorów nadaje całości spójności i porządku. Kompozycja zamknięta oznacza, że wszystkie elementy pozostają w obrębie danej formy, co czyni ją bardziej przewidywalną i stabilną. Takie podejście jest często stosowane w projektowaniu ogrodów, wnętrz, a także w grafice użytkowej, gdzie istotne jest wywołanie poczucia bezpieczeństwa i harmonii. W praktyce, projektując kompozycje, które mają być statyczne, warto zwrócić uwagę na powtarzalność form, co sprzyja stworzeniu spójnego, estetycznego efektu. Wzory i kompozycje zamknięte dobrze sprawdzają się w przestrzeniach publicznych, gdzie kluczowe jest stworzenie miejsca do relaksu i odpoczynku.

Pytanie 2

Szczególnie dekoracyjny typ ogrodowego parteru z motywami roślinnymi w formie palmet, gałązek liści, ozdobiony ornamentem z żywopłotu, kwiatami oraz kolorowym kruszywem to parter

A. wodny
B. gazonowy
C. oranżeriowy
D. haftowy
Wybór odpowiedzi 'oranżeriowy' może wynikać z mylnego skojarzenia z ogrodami, które są przeznaczone do uprawy roślin w zamkniętych przestrzeniach. Oranżerie mają na celu ochronę roślin przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i zapewnienie im optymalnych warunków do wzrostu, ale nie są one związane z dekoracyjnymi parterami ogrodowymi. Podobnie, odpowiedź 'wodny' odnosi się do projektów ogrodowych, które integrują wodę jako kluczowy element, np. stawy czy oczka wodne. Wodne partery koncentrują się na elementach wodnych i ich otoczeniu, a nie na motywach roślinnych i ornamentalnych. Wybór 'gazonowy' również jest błędny, ponieważ terminy te dotyczą bardziej płaskich, trawiastych powierzchni, które nie są ozdobione szczególnymi motywami roślinnymi. Gazony koncentrują się na pokryciu terenu trawą, co nie pasuje do estetyki haftowych parterów. Wreszcie, odpowiedź 'haftowy' odnosi się do pewnego stylu zdobnictwa w ogrodnictwie, który podkreśla bogactwo form i kolorów, czego nie można znaleźć w pozostałych odpowiedziach. Dobrze zaprojektowane partery haftowe umożliwiają wyrażenie indywidualności właściciela ogrodu oraz harmonizują z otaczającym krajobrazem, co jest istotne w kontekście projektowania przestrzeni zielonych.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Forma ogrodowa z epoki średniowiecza, ukształtowana w kwadrat, podzielona na cztery części obsadzone roślinami o znaczeniu symbolicznym, przeznaczona do medytacji oraz duchowego rozwoju, to

A. sztafaż
B. wirydarz
C. ermitaż
D. bindaż
Wirydarz, czyli ten średniowieczny ogród, to coś więcej niż tylko rośliny. Był zaprojektowany w formie kwadratu, a w środku znajdowały się cztery części z roślinami, które miały swoje znaczenie, często związane z religią czy medycyną. To miejsce stworzono głównie dla mnichów, żeby mogli w spokoju medytować i modlić się. W tamtych czasach, ład i harmonia w ogrodzie były bardzo ważne – to odzwierciedlało ówczesne postrzeganie piękna i duchowości. Dziś wirydarze wracają do łask, zwłaszcza jako ogrody terapeutyczne, które pomagają w relaksacji i refleksji nad życiem. Coraz więcej osób i instytucji wykorzystuje takie przestrzenie, by promować zdrowie psychiczne i edukować na temat roślin oraz ich historii. Fajnie, że takie miejsca znów zyskują na znaczeniu!

Pytanie 5

Jakie działania konserwatorskie w zabytkowych ogrodach mają na celu odtworzenie wartości historycznych, przy jednoczesnym zachowaniu oryginalnej formy, funkcji i programu założenia?

A. Adaptacja
B. Rekultywacja
C. Rewaloryzacja
D. Rewitalizacja
Rewaloryzacja w kontekście ogrodów zabytkowych to proces, który ma na celu przywrócenie wartości historycznych oraz autentyczności danej przestrzeni, z zachowaniem jej pierwotnej formy, funkcji i programu. Jest to podejście zgodne z międzynarodowymi standardami ochrony dziedzictwa kulturowego, takimi jak Konwencja UNESCO czy Zasady z Wenecji. Przykładem może być rewitalizacja historycznego ogrodu botanicznego, gdzie zespół specjalistów analizuje dokumentację archiwalną, rysunki oraz fotografie, aby odtworzyć pierwotny układ roślinności oraz elementy małej architektury. W praktyce oznacza to nie tylko zachowanie oryginalnych gatunków roślin, ale także dbałość o ich odpowiednie rozmieszczenie i pielęgnację, co wpływa na zachowanie charakterystyki miejsca. Rewaloryzacja jest zatem kluczowa w procesie ochrony dziedzictwa, pozwala na edukację społeczeństwa w zakresie wartości historycznych i estetycznych ogrodów oraz wzmacnia ich rolę jako przestrzeni publicznych, które są dostępne dla całej społeczności.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Obrazek, który ukazuje kształty przedmiotów w sposób dający złudzenie głębi, to

A. przekrój.
B. plan.
C. widok perspektywiczny.
D. projekt koncepcyjny.
Widok perspektywiczny to technika graficzna, która pozwala na przedstawienie obiektów w sposób, który odwzorowuje ich rzeczywisty wygląd z perspektywy obserwatora. Ta metoda uwzględnia zjawisko zbiegania się linii równoległych w kierunku jednego lub więcej punktów zbiegu na linii horyzontu. Dzięki temu widok perspektywiczny potrafi oddać wrażenie głębi, co jest szczególnie istotne w architekturze, projektowaniu wnętrz oraz w sztuce. Przykładami zastosowania są wizualizacje budynków, które, dzięki perspektywie, dają odbiorcom wyobrażenie o proporcjach oraz przestrzeni. W branży architektonicznej standardem jest wykorzystanie programu CAD, który automatycznie generuje widoki perspektywiczne, co pozwala architektom i projektantom na efektywniejsze przedstawienie swoich koncepcji. Ponadto, zasada perspektywy jest fundamentalną częścią nauczania rysunku oraz sztuki, będąc jednym z kluczowych elementów w edukacji artystycznej.

Pytanie 10

Ogród przedstawiony na zdjęciu zalicza się do ogrodów

Ilustracja do pytania
A. etnograficznych.
B. pomologicznych.
C. botanicznych.
D. zoologicznych.
Ogród etnograficzny, do którego zalicza się ogród przedstawiony na zdjęciu, jest miejscem, które ma na celu prezentację kultury oraz tradycji lokalnych społeczności. W odróżnieniu od ogrodów botanicznych, które koncentrują się na różnorodności roślin i ich klasyfikacji, ogrody etnograficzne często integrują elementy architektoniczne, takie jak tradycyjne budowle czy obiekty kulturowe, co czyni je unikalnymi w swoim przekazie. Przykładem mogą być ogrody, w których znajdują się wiatraki, domki ludowe czy inne symbole regionalne. Te ogrody pełnią nie tylko funkcję estetyczną, ale także edukacyjną, umożliwiając odwiedzającym zrozumienie dziedzictwa kulturowego i historii danego regionu. W kontekście dobrych praktyk w zakresie konserwacji i zarządzania ogrodami etnograficznymi, kluczowe jest, aby podejmować działania mające na celu zachowanie autentyczności tych przestrzeni oraz promowanie lokalnych tradycji w sposób przystępny dla szerokiego grona odbiorców.

Pytanie 11

Fundusze uzyskiwane z opłat za korzystanie ze środowiska są wykorzystywane na

A. ochronę terenów zielonych w miastach
B. ochronę i zwiększanie wartości tego środowiska
C. zapobieganie zanieczyszczeniu powietrza
D. zakładanie stref chronionego krajobrazu
Odpowiedź "ochronę i podnoszenie wartości tego środowiska" jest prawidłowa, ponieważ środki uzyskiwane z opłat za korzystanie z zasobów naturalnych są przeznaczane na działania, które mają na celu poprawę jakości środowiska oraz jego zrównoważony rozwój. W praktyce oznacza to finansowanie projektów związanych z renaturalizacją obszarów degradowanych, inwestycje w bioróżnorodność, a także rozwój programów edukacyjnych dotyczących ochrony środowiska. Przykładem może być tworzenie zielonych przestrzeni w miastach, które nie tylko poprawiają estetykę, ale również przyczyniają się do poprawy jakości powietrza i jakości życia mieszkańców. Dodatkowo, w ramach takich działań realizowane są projekty mające na celu wzmacnianie ekosystemów, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz dokumentami strategicznymi, takimi jak Agenda 2030 ONZ, które podkreślają znaczenie ochrony środowiska dla przyszłych pokoleń.

Pytanie 12

Krajobraz wewnętrzny, którego proporcja otwarcia ścian wynosi od 30% do 60%, to typ wnętrza

A. otwartego
B. konkretnego
C. subiektywnego
D. obiektywnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wnętrze krajobrazowe obiektywne definiuje się jako takie, którego otwarcie ścian wynosi między 30% a 60%. W kontekście architektury krajobrazu i urbanistyki, ten typ wnętrza charakteryzuje się równowagą między zamkniętością a otwartością, co pozwala na stworzenie harmonijnego związku między obiektem a otoczeniem. Przykłady zastosowania obejmują przestrzenie publiczne, takie jak parki czy ogrody, które powinny być zaprojektowane z myślą o tym, aby umożliwić użytkownikom dostrzeganie zarówno elementów naturalnych, jak i stworzonych przez człowieka. W praktyce architektonicznej, dążenie do obiektywności wnętrza krajobrazowego może również odnosić się do zasad ekologicznych, gdzie otwarte przestrzenie sprzyjają wszystkim użytkownikom, w tym dzikiej przyrodzie. Dlatego istotne jest zrozumienie, że projektowanie obiektów w tych limitach otwarcia sprzyja nie tylko estetyce, ale również funkcjonalności i zgodności z dobrymi praktykami zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Zasady regularności, symetrii oraz geometrycznego ukształtowania przestrzeni były fundamentem kompozycji ogrodów

A. romantycznych
B. nostalgicznych
C. klasycystycznych
D. barokowych
Odpowiedź barokowych jest poprawna, ponieważ ogrody barokowe były znane z wyrafinowanej kompozycji, która kładła duży nacisk na regularność, symetrię oraz geometryzację przestrzeni. W kontekście ogrodów, barokowe projekty, takie jak ogrody Wersalu, ilustrują te cechy poprzez precyzyjnie zaaranżowane aleje, formy roślinne i elementy wodne tworzące harmonijną całość. Te ogrody odzwierciedlają ówczesne dążenie do dominacji nad przyrodą oraz chęć zaprezentowania władzy i bogactwa. Przykłady zastosowania tych zasad w praktyce obejmują systematyczne rozmieszczenie roślin oraz starannie zaplanowane ścieżki, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu ogrodów i architekturze krajobrazu. Oprócz estetyki, ogrody barokowe wykorzystywały również elementy optyczne, takie jak perspektywy i linie widokowe, co podkreśla ich monumentalny charakter i przemyślaną kompozycję przestrzenną.

Pytanie 17

Rewitalizacja historycznych ogrodów dotyczy

A. wyposażenia zabytku w instalacje oraz urządzenia spełniające nowoczesne standardy techniczne.
B. dostosowania zabytku do wymagań użytkownika.
C. przystosowywania obiektów do aktualnych potrzeb przy zachowaniu cennych elementów kulturowych.
D. działań mających na celu zachowanie zabytku w odpowiednim stanie technicznym.
Wybór odpowiedzi dotyczącej przystosowania zabytku do zaspokojenia potrzeb użytkownika, choć wydaje się atrakcyjny, nie uwzględnia kluczowego aspektu rewitalizacji ogrodów zabytkowych, jakim jest ich wartość kulturowa. W kontekście zachowania dziedzictwa, podejście polegające na skupieniu się wyłącznie na potrzebach użytkowników prowadzi do ryzykownych uproszczeń, które mogą zagrażać integralności i autentyczności danego miejsca. Wiele zabytków ogrodowych ma swoje unikalne cechy historyczne i estetyczne, które muszą być chronione przed nadmierną ingerencją. Podobnie, koncentrowanie się wyłącznie na utrzymaniu zabytku w dobrym stanie technicznym nie uwzględnia jego adaptacji do współczesnych warunków użytkowania, co jest kluczowe dla długoterminowej ochrony. Odpowiedzi związane z wyposażeniem zabytku w nowoczesne instalacje mogą sugerować, że można całkowicie ignorować oryginalne materiały i techniki, co jest niezgodne z zasadami konserwacji i rewitalizacji zgodnymi z Międzynarodowymi Standardami. W praktyce, takie podejścia mogą prowadzić do zubożenia kulturowego dziedzictwa, ponieważ nie uwzględniają holistycznego spojrzenia na relację między zabytkiem a jego funkcją w społeczeństwie. Dobry projekt rewitalizacji powinien łączyć zarówno wymagania współczesne, jak i szanować historię, co jest fundamentem dla zrównoważonego rozwoju przestrzeni zabytkowej.

Pytanie 18

Na zdjęciu przedstawiono fragment barokowego wnętrza ogrodowego. Jest to parter

Ilustracja do pytania
A. gazonowy.
B. rabatowy.
C. wodny.
D. oranżeriowy.
Wybór odpowiedzi inne niż "oranżeriowy" wskazuje na nieporozumienie związane z charakterystyką przestrzeni barokowych ogrodów. W przypadku opcji "wodny", często odnosi się ona do ogrodów w stylu angielskim, w których dominują elementy wodne, jak stawy czy fontanny, co nie znajduje odzwierciedlenia w kontekście barokowych oranżerii, gdzie kluczowym elementem były rośliny. Przykład "gazonowy" wskazuje na obszary zieleni, często trawniki, ale nie oddaje specyfiki wnętrza, które powinno być poświęcone roślinom w donicach, co jest typowe dla oranżerii. Z kolei odpowiedź "rabatowy" odnosi się do rabat, czyli wyspecjalizowanych obszarów w ogrodzie, w których rośliny są sadzone w określonych wzorach, co również nie odpowiada charakterystyce przedstawionego na zdjęciu fragmentu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wyborów, to skojarzenie barokowych ogrodów jedynie z ich wizualnym aspektem i brakiem zrozumienia dla funkcji, jakie spełniały różne elementy tych przestrzeni. Zrozumienie, że oranżerie to nie tylko estetyczny dodatek, ale także sposób na ochronę i eksponowanie roślin, jest kluczowe dla pełnego docenienia tego typu architektury. W kontekście baroku, oranżerie były symbolem statusu, co dodatkowo podkreśla ich znaczenie w projektowaniu ogrodów tamtego okresu.

Pytanie 19

Jakie rośliny można wykorzystać do zakupu niskich żywopłotów w ogrodach historycznych?

A. bukszpan wieczniezielony (Buxus sempervirens)
B. cis pospolity (Taxus baccata)
C. irgę błyszczącą (Cotoneaster lucidus)
D. ligustr pospolity (Ligustrum vulgare)
Bukszpan wieczniezielony (Buxus sempervirens) jest doskonałym wyborem do tworzenia niskich żywopłotów obwódkowych w ogrodach zabytkowych ze względu na swoje specyficzne cechy. Jest rośliną zimozieloną, co oznacza, że przez cały rok zachowuje swoje liście, co gwarantuje stały efekt wizualny. Przy odpowiednim przycinaniu bukszpan może być formowany w różne kształty, co jest istotne w kontekście estetyki ogrodów historycznych. Dodatkowo, bukszpan jest odporny na większość chorób i szkodników, co czyni go łatwym w pielęgnacji. W ogrodach zabytkowych, gdzie często stawia się na harmonijne połączenie z architekturą i przyrodą, bukszpan idealnie wpisuje się w koncepcję ogrodów formalnych, będąc jednocześnie materiałem, który od wieków był stosowany w tego typu kompozycjach. Ważne jest również, aby pamiętać o odpowiednich wymaganiach glebowych oraz oświetleniowych tej rośliny, aby zapewnić jej optymalne warunki do wzrostu.

Pytanie 20

Różany ogród stanowi typowy komponent ogrodu

A. botanicznego
B. jordanowskiego
C. szkolnego
D. sadowniczego
Ogród różany jest istotnym elementem ogrodu botanicznego, który jest zaprojektowany w celu prezentacji różnorodności roślin oraz ich ekologicznych i estetycznych wartości. Ogrody botaniczne mają na celu nie tylko edukację odwiedzających, ale także prowadzenie badań naukowych oraz ochronę gatunków roślin. Ogród różany, jako specjalistyczna sekcja w ogrodzie botanicznym, skupia się na różnorodności róż, które są jednymi z najpopularniejszych roślin ozdobnych. Przykłady zastosowania ogrodów różanych obejmują organizację wydarzeń kulturalnych, wystaw kwiatowych oraz programów edukacyjnych dotyczących pielęgnacji i uprawy róż. W ogrodzie botanicznym różnorodność gatunków, ich klasyfikacja oraz dokumentacja są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak kodeksy etyczne w ogrodnictwie i ochronie środowiska. Ponadto ogrody botaniczne często prowadzą działania w zakresie ochrony zagrożonych gatunków, co czyni je nie tylko miejscami estetycznymi, ale również ważnymi ośrodkami naukowymi.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Ogród edukacyjny, w którym zbierane są jedynie rośliny drzewiaste dekoracyjne w celach badawczych, nosi nazwę

A. pomologiczny
B. botaniczny
C. dendrologiczny
D. etnograficzny
Odpowiedzi takie jak botaniczny, etnograficzny czy pomologiczny nie oddają właściwego charakteru ogrodu zajmującego się tylko roślinami drzewiastymi ozdobnymi. Ogród botaniczny jest szerszym pojęciem, które obejmuje różnorodne rośliny, w tym rośliny zielne i krzewy, a nie wyłącznie drzewa. W takim ogrodzie można spotkać rośliny z różnych grup taksonomicznych, a jego głównym celem jest nie tylko badanie, ale także popularyzacja wiedzy botanicznej. Ogród etnograficzny, z kolei, koncentruje się na roślinach związanych z historią i kulturą lokalnych społeczności, a jego celem jest ukazanie ich tradycyjnych zastosowań. Natomiast ogród pomologiczny specjalizuje się w uprawie owoców i odmian drzew owocowych, co nie ma związku z roślinami drzewiastymi ozdobnymi. Typowym błędem jest rozmylenie tych pojęć, co może prowadzić do nieprecyzyjnych wniosków. Aby poprawnie zrozumieć różnice między tymi typami ogrodów, ważne jest, aby przyjąć kryteria taksonomiczne oraz ich funkcjonalność w kontekście badań i praktyki ogrodniczej.

Pytanie 24

Jaki element małej architektury ogrodowej przedstawiono na fotografii?

Ilustracja do pytania
A. Kratownicę.
B. Pergolę.
C. Altanę.
D. Trejaż.
Pergola to konstrukcja, która składa się z pionowych słupów, na których spoczywają poziome belki, tworząca charakterystyczną, otwartą strukturę. Jest to element małej architektury ogrodowej, który nie tylko pełni funkcje użytkowe, ale również estetyczne. Pergole często wykorzystywane są jako podpory dla roślin pnących, co sprawia, że stają się one integralną częścią ogrodu, oferując cień i schronienie. W praktyce, pergole mogą być stosowane w różnych aranżacjach, od prostych ogrodów przydomowych po bardziej skomplikowane kompozycje w ogrodach publicznych. Zastosowanie pergoli w projektowaniu przestrzeni zielonych jest zgodne z trendami zrównoważonego rozwoju, promującymi wykorzystanie roślinności do poprawy jakości życia. Dobrze zaprojektowana pergola może zwiększyć wartość estetyczną i użytkową przestrzeni ogrodowej, spełniając wymagania zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne.

Pytanie 25

Przykładem przestrzeni zielonej, która jest klasyfikowana jako teren zieleni otwartej, jest

A. ośrodek wypoczynkowy
B. cmentarz
C. ogród zoologiczny
D. bulwar
Bulwar to przestrzeń publiczna przeznaczona do rekreacji, wypoczynku oraz spacerów, zazwyczaj zlokalizowana wzdłuż wód, takich jak rzeki czy jeziora. Stanowi przykład terenu zieleni otwartej, który jest dostępny dla społeczności i sprzyja integracji, a także poprawia jakość życia mieszkańców. W kontekście planowania urbanistycznego bulwary są często projektowane w celu zwiększenia atrakcyjności przestrzeni miejskiej, a ich projektowanie opiera się na zasadach zrównoważonego rozwoju oraz uwzględnia estetykę, ochronę przyrody oraz potrzeby użytkowników. W praktyce, bulwary są wyposażone w elementy małej architektury, takie jak ławki, oświetlenie, ścieżki do spacerów i aktywności fizycznej, co przyciąga mieszkańców oraz turystów. Przykłady dobrze zaprojektowanych bulwarów można znaleźć w wielu miastach na całym świecie, gdzie pełnią one funkcję miejsc spotkań, rekreacji i wydarzeń kulturalnych, co potwierdza ich rolę w urbanistyce i architekturze krajobrazu.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Czym jest bulwar?

A. naturalna forma gaju wkomponowana w aranżację ogrodu renesansowego
B. szeroki trakt komunikacyjny zazwyczaj w okolicach centrów handlowych
C. dekoracyjny ogród, w którym centralna część jest obniżona w formie niecki
D. ciąg spacerowy biegnący wzdłuż plaży, obsadzony roślinnością
Odpowiedź 'ciąg spacerowy wzdłuż wybrzeża obsadzony roślinnością' jest prawidłowa, ponieważ bulwar to projekt urbanistyczny, który ma na celu stworzenie przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców i turystów. Bulwary często znajdują się wzdłuż rzek, jezior czy mórz, co czyni je idealnym miejscem do spacerów, joggingu czy relaksu na świeżym powietrzu. Obsadzenie roślinnością nie tylko poprawia estetykę przestrzeni, ale również wpływa na mikroklimat, co może przyczynić się do redukcji hałasu i poprawy jakości powietrza. Przykłady znanych bulwarów to Promenade des Anglais w Nicei czy bulwar Wiślany w Warszawie, które stanowią ważne elementy lokalnej tożsamości oraz przyciągają turystów. W praktyce, projektowanie bulwarów wymaga uwzględnienia zarówno aspektów ekologicznych, jak i społecznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego.

Pytanie 28

Jakie rośliny nadają się do tworzenia niskich żywopłotów w ogrodach historycznych?

A. cis pospolity (Taxus baccata)
B. ligustr pospolity (Ligustrum vulgare)
C. irgę błyszczącą (Cotoneaster lucidus)
D. bukszpan wieczniezielony (Buxus sempemirens)
Bukszpan wieczniezielony to super wybór na niskie żywopłoty w ogrodach zabytkowych. Jest gęsty i ma małe, ciemnozielone liście, które wyglądają dobrze przez cały rok, więc nawet zimą nie straci na urodzie. Dodatkowo, można go przycinać na różne sposoby, a to ważne, gdy chcemy zachować coś w klimacie historycznym. Dobrze rośnie na różnych glebach, ale najlepiej czuje się w takich żyznych i lekko wilgotnych. W praktyce można go wykorzystać do tworzenia ładnych obwódek, które fajnie podkreślają cały układ ogrodu. Co więcej, bukszpan nie jest szczególnie wymagający w pielęgnacji, co ułatwia życie tym, którzy chcą, żeby ich ogrody wyglądały dobrze bez dużego wysiłku.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Działania podejmowane w celu przywrócenia artystycznych i historycznych wartości zabytkowego ogrodu to

A. rewaloryzacja
B. rekultywacja
C. modernizacja
D. adaptacja
W kontekście działań mających na celu przywrócenie wartości artystycznych i historycznych zabytkowym ogrodom, pojęcia takie jak adaptacja, rekultywacja czy modernizacja nie są właściwe. Adaptacja odnosi się do przystosowania budynków lub przestrzeni do nowych funkcji, co może wiązać się z fasonowymi zmianami, które często ignorują oryginalny kontekst historyczny. Z kolei rekultywacja, choć ma na celu przywrócenie wartości użytkowych terenów zdegradowanych, koncentruje się bardziej na poprawie jakości środowiska naturalnego, a nie na aspekcie kulturowym. W przypadku modernizacji chodzi o wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które mogą zniekształcać oryginalny charakter zabytku. Takie działania mogą prowadzić do zatracenia wartości historycznych, które są nieodłączne dla obiektów dziedzictwa kulturowego. Niepoprawne wybory mogą wynikać z mylnego przekonania, że zmiany i nowoczesne podejście są zawsze korzystne. Zrozumienie, że rewaloryzacja jest procesem, który wymaga szacunku dla tradycji i historycznych kontekstów, jest kluczowe dla zachowania dziedzictwa kulturowego. Dlatego ważne jest, aby w pracy nad zabytkami kierować się zasadami ochrony dziedzictwa oraz uznawanymi standardami konserwatorskimi.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Termin "regularny, bogaty w strzyżone roślinne formy przestrzenne" odnosi się do jakiego typu ogrodu?

A. średniowieczny
B. sentymentalny
C. romantyczny
D. barokowy
Odpowiedź 'barokowy' jest poprawna, ponieważ ogród barokowy charakteryzuje się wyraźnym, formalnym układem i regularnością, które zdominowane są przez strzyżone roślinne formy przestrzenne. W takich ogrodach dominują symetria, geometria oraz uporządkowane kompozycje zieleni, co jest typowe dla estetyki tego okresu. Przykładem może być ogród w Wersalu, który jest znany z precyzyjnie uformowanych żywopłotów i strzyżonych drzew, tworzących harmonijne ramy dla przestrzeni. Ogród barokowy pełnił nie tylko funkcję estetyczną, ale również symbolizował potęgę i władzę, co uwidaczniało się w jego monumentalnych projektach i bogatej dekoracji. Dobrze zaaranżowane ogrody barokowe są zgodne z zasadami projektowania krajobrazu, które kładą nacisk na harmonię i proporcje w kompozycji przestrzennej.

Pytanie 33

Który z poniższych obiektów małej architektury można spotkać w ogrodzie botanicznym?

A. Wirydarz
B. Pergola
C. Piaskownica
D. Atrium
Atrium, piaskownica i wirydarz mogą się mylić z pergolą, ale każdy z nich ma inny cel i charakter. Atrium to zazwyczaj wewnętrzna przestrzeń w budynku, otwarta na niebo, ale nie jest to coś, co znajdziesz w ogrodzie botanicznym. To bardziej miejska rzecz lub coś w prywatnych domach, a nie w zielonych przestrzeniach. Piaskownica to typowy element na placach zabaw, a nie w ogrodach botanicznych, gdzie chodzi o pokazanie przyrody, a nie zabawy. Wirydarz to zamknięta przestrzeń ogrodowa, zazwyczaj otoczona budynkami, popularna w klasztorach, ale nie w ogrodach botanicznych. Główny błąd to mylenie funkcji tych rzeczy w kontekście projektowania zieleni. Każdy z tych elementów ma swoje miejsce, ale żaden nie ma takiej samej roli jak pergola, która tworzy otwarte przestrzenie na świeżym powietrzu, sprzyjające interakcji z roślinami.

Pytanie 34

Przedstawiony na zdjęciu fragment terenu jest przykładem krajobrazu

Ilustracja do pytania
A. naturalnego.
B. kulturowego harmonijnego.
C. pierwotnego.
D. kulturowego zdegradowanego.
Wybór odpowiedzi związanej z krajobrazem pierwotnym wskazuje na niepełne zrozumienie różnicy między krajobrazem naturalnym a kulturowym. Krajobraz pierwotny odnosi się do obszarów, które nie były w znaczący sposób przekształcone przez działalność człowieka i charakteryzują się autentycznym, naturalnym wyglądem. W prezentowanym przypadku, widoczne są wyraźne ślady ingerencji ludzkiej, co wyklucza możliwość zaklasyfikowania terenu jako pierwotnego. Podobnie, utożsamienie krajobrazu z kulturą zdegradowaną jest mylne, ponieważ nie ma żadnych widocznych oznak degradacji środowiska. Krajobraz zdegradowany zwykle cechuje się utratą różnorodności biologicznej, zanieczyszczeniem oraz nieodpowiednim zarządzaniem zasobami, co nie ma miejsca w tym przypadku. Z kolei odpowiedź sugerująca krajobraz naturalny również nie jest właściwa, gdyż krajobraz naturalny to obszary, które nie podlegają wpływom ludzi, co stoi w sprzeczności z charakterystyką przedstawionego terenu. Kluczowym błędem myślowym jest więc niedostrzeganie wpływu człowieka na przestrzeń oraz nieumiejętność rozróżnienia między różnymi typami krajobrazów, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz planowania przestrzennego.

Pytanie 35

Introspektywny ogród, otoczony ze wszystkich stron krużgankami z kolumnami oraz arkadami, wyróżnia się w ogrodzie

A. średniowiecznym
B. manierystycznym
C. sentymentalnym
D. renesansowym
Wybór odpowiedzi o średniowiecznym ogrodzie jako takiej przestrzeni do kontemplacji jest strzałem w dziesiątkę. Wiesz, to wszystko pasuje do tego, jak wtedy myślano o ogrodach. Średniowieczne ogrody były często miejscem, gdzie ludzie mogli w spokoju posiedzieć i pomedytować. Ich projektowanie kładło duży nacisk na harmonię z otoczeniem oraz na to, co miało związek z wiarą. Krużganki z kolumnadami, które tak często można spotkać przy klasztorach, oferowały cień i spokój, co sprzyjało takim chwilom refleksji. Przykładowo, w ogrodach klasztorów franciszkańskich rośliny były starannie dobierane, by tworzyły przestrzeń do modlitwy. To pokazuje, że te ogrody były nie tylko ładne, ale miały także swoje praktyczne znaczenie, bo dostarczały ziół i roślin do medycyny. Dzięki zrozumieniu, jaką rolę pełniły ogrody w średniowieczu, możemy lepiej docenić, jakie były dla ludzi w tamtych czasach i jak wpłynęły na późniejsze style ogrodowe.

Pytanie 36

Elementy, które są w równych odległościach od osi odniesienia i stanowią swoje lustrzane odbicie, tworzą w kompozycji

A. kontrast
B. symetrię
C. akcent
D. asymetrię
Symetria w kompozycji odnosi się do sytuacji, w której elementy są rozmieszczone równomiernie wokół osi, tworząc wrażenie równowagi i harmonii. W kontekście projektowania graficznego czy architektury, symetria może być wykorzystana do tworzenia estetycznie przyjemnych kompozycji, które przyciągają uwagę i wywołują poczucie porządku. Przykładem może być fasada budynku, gdzie okna i drzwi są rozmieszczone w równych odstępach po obu stronach centralnego wejścia. W sztuce, takie podejście jest często stosowane w klasycznych rzeźbach i malarstwie, gdzie symetria wzmacnia przekaz estetyczny dzieła. W praktyce, projektanci często korzystają z siatki kompozycyjnej, aby zapewnić symetrię w swoich pracach, co jest zgodne z zasadami klasycznego projektowania, które stawiają na równowagę i proporcje.

Pytanie 37

Na której ilustracji przedstawiono widok fragmentu ogrodu o symetrycznym układzie kompozycji?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1.
B. Na ilustracji 2.
C. Na ilustracji 4.
D. Na ilustracji 3.
Ilustracja 4 została poprawnie zidentyfikowana jako przedstawiająca ogród o symetrycznym układzie kompozycji. W architekturze krajobrazu symetria jest często używana do tworzenia harmonijnych i estetycznych przestrzeni. W tym przypadku, centralnie umieszczony element – ławka – pełni rolę punktu odniesienia, wokół którego zorganizowane są krzewy oraz ścieżki, co tworzy lustrzane odbicie po obu stronach osi centralnej. Tego typu kompozycje często można spotkać w klasycznych ogrodach, takich jak ogrody francuskie, gdzie symetria i geometrii są kluczowe dla osiągnięcia eleganckiego wyglądu. Zastosowanie symetrii może również wpływać na odczucia użytkowników przestrzeni, powodując poczucie równowagi i spokoju. W praktyce przy projektowaniu ogrodów warto zwrócić uwagę na zasady proporcji i harmonii, aby zapewnić atrakcyjny wygląd oraz funkcjonalność przestrzeni.

Pytanie 38

Zbiór działań mających na celu przywrócenie historycznych wartości ogrodu zabytkowego z uwzględnieniem jego pierwotnej funkcji, formy oraz treści to

A. rewaloryzacja
B. modernizacja
C. adaptacja
D. rewitalizacja
Rewitalizacja to jakby przywracanie ogrodu do życia, tak żeby znów wyglądał ładnie i był użyteczny. W kontekście ogrodów zabytkowych to nie tylko naprawa starych elementów, ale też przywrócenie ich dawnych funkcji. Można na przykład organizować w takich ogrodach różne wydarzenia kulturalne czy edukacyjne. Fajnym przykładem rewitalizacji jest ogrodzenie ogrodu, które nie tylko chroni rośliny, ale też daje możliwość na różne społeczne akcje. W branży ochrony dziedzictwa kulturowego rewitalizacja powinna opierać się na zasadach takich jak autentyczność, współpraca z lokalną społecznością i dbałość o środowisko. Dobrze, żeby w rewitalizacji ogrodów zabytkowych brali udział architekci krajobrazu i specjaliści od konserwacji, bo dzięki temu można mieć pewność, że wszystko jest robione zgodnie z odpowiednimi wytycznymi i że zachowujemy wartość historyczną tych miejsc.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.