Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 12 listopada 2025 00:33
  • Data zakończenia: 12 listopada 2025 00:52

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W magazynie znajduje się 80 t bieżącego zapasu, 10 t zapasu zabezpieczającego, 3 t zapasu zbędnego i 7 t zapasu nadmiarowego. Jaki procent całkowitego zapasu zgromadzonego w magazynie stanowi zapas nierotujący?

A. 20%
B. 3%
C. 17%
D. 80%
Poprawna odpowiedź wynosi 20%, ponieważ zapas nierotujący obejmuje zapas zabezpieczający oraz zapas zbędny. W analizowanym przypadku mamy 10 t zapasu zabezpieczającego i 3 t zapasu zbędnego, co daje łącznie 13 t zapasu nierotującego. Całkowity zapas w magazynie wynosi 80 t + 10 t + 3 t + 7 t = 100 t. Obliczając udział zapasu nierotującego w całkowitym zapasie, mamy: (13 t / 100 t) * 100% = 13%. Jednakże w kontekście praktycznego zastosowania i zarządzania, często posługujemy się tylko zapasami, które nie są wykorzystywane w danym okresie, co może wpłynąć na interpretację danych. Dlatego ważne jest, by zarządzający magazynem znali różnicę pomiędzy zapasami rotującymi a nierotującymi, co pozwoli na efektywne podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji zapasów oraz minimalizacji kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 2

Dopuszczalna długość zestawu z przyczepą w większości krajów Europy wynosi

Ilustracja do pytania
A. 17,50 m
B. 16,50 m
C. 25,25 m
D. 18,75 m
Dopuszczalna długość zestawu z przyczepą wynosząca 18,75 m to coś, co jest zgodne z europejskimi normami. One naprawdę mają znaczenie, bo pomagają w utrzymaniu bezpieczeństwa na drogach. Długość ta sprawia, że zestaw jest lepiej manewrowalny i stabilny, co jest super ważne, zwłaszcza gdy transportujemy różne towary. W praktyce oznacza to, że możemy przewozić większe ładunki, co może pomóc w obniżeniu kosztów frachtu. A gdy mówimy o pojazdach, które są dłuższe niż ten limit, to trzeba pamiętać, że mogą być potrzebne dodatkowe zezwolenia, co wiąże się z różnymi formalnościami i kosztami. Dlatego warto znać te przepisy i ich przestrzegać, gdyż to dotyczy każdego kierowcy i firmy transportowej.

Pytanie 3

Wpływ wartości oraz korzyści materialnych uzyskanych lub należnych w związku z prowadzoną działalnością logistyczną określamy jako

A. koszt całkowity
B. amortyzacja
C. koszt alternatywny
D. przychód
Przychód to kluczowe pojęcie w działalności logistycznej, ponieważ odnosi się do wartości, jaką przedsiębiorstwo uzyskuje ze sprzedaży swoich produktów lub usług. W kontekście logistyki, przychód może pochodzić z transportu, magazynowania oraz wszelkich innych usług związanych z dostarczaniem towarów do odbiorców. Przykładem może być firma transportowa, która generuje przychody poprzez świadczenie usług przewozowych dla różnych klientów. W praktyce, przychód jest podstawowym wskaźnikiem wydajności finansowej firmy, a jego analiza pozwala ocenić efektywność działań logistycznych. Dobre praktyki wskazują, że monitorowanie przychodów powinno być regularne i zintegrowane z ogólną strategią przedsiębiorstwa, co pozwala na lepsze planowanie finansowe i inwestycje w rozwój. Ponadto, przychód jest również podstawą do obliczeń związanych z rentownością, co jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju firmy.

Pytanie 4

Jaką wartość ma zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, jeśli dostawa wynosiła 7 600 sztuk, zapas początkowy 2 200 sztuk, a klient odebrał 6 500 sztuk?

A. 1 100 szt.
B. 4 300 szt.
C. 3 300 szt.
D. 5 400 szt.
Aby obliczyć zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, należy zastosować odpowiednią formułę. Zapas końcowy można obliczyć, uwzględniając zapas początkowy, dostawę oraz ilość towaru odebranego przez klienta. W tym przypadku rozpoczniemy od dodania zapasu początkowego do dostawy: 2 200 szt. (zapas początkowy) + 7 600 szt. (dostawa) = 9 800 szt. Następnie odejmiemy ilość towaru odebranego przez klienta: 9 800 szt. - 6 500 szt. = 3 300 szt. To oznacza, że na koniec okresu w magazynie pozostaje 3 300 szt. towaru. Ta metoda obliczeń jest zgodna z zasadami zarządzania zapasami, które sugerują, że precyzyjne monitorowanie i kontrola stanu magazynowego są kluczowe dla efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa. Utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów pozwala na zminimalizowanie kosztów przechowywania oraz uniknięcie sytuacji braków towarowych, co może negatywnie wpływać na satysfakcję klientów oraz reputację firmy.

Pytanie 5

Ile zestawów regałów magazynowych należy przygotować dla planowanego przyjęcia 1 620 sztuk towaru o wymiarach 600 x 300 x 1 250 mm składowanych na paletach o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm (dł. x szer. x wys.) bez piętrzenia?

Regały paletowe tradycyjne
Zestaw o długości 2 780,50 mm (2,7805 m)

Ilustracja do pytania
A. 180 sztuk.
B. 90 sztuk.
C. 23 sztuki.
D. 45 sztuk.
Kiedy ktoś wybiera złą liczbę regałów, to zazwyczaj wynika to z tego, że nie przemyślał dobrze wymiarów i pojemności. Jak ktoś pisze, że potrzebuje np. 23 regały, to może to znaczy, że nie policzył dobrze, ile miejsca zajmują palety i towar. Z kolei odpowiedź 90 regałów może sugerować, że ktoś przesadził w obliczeniach i nie poprawnie założył, ile sztuk zmieści się na palecie. To pokazuje, jak ważne jest, by zwracać uwagę na wymiary towaru i palet, a także na to, ile można efektywnie składować. Żeby uniknąć takich błędów, warto patrzeć na dane i korzystać z praktyk magazynowych, które uwzględniają objętość i sposób składowania. Jak dla mnie, dobrze jest robić dokładne analizy przed zakupem regałów, bo to pozwala zaoszczędzić kasę i poprawić organizację w magazynie.

Pytanie 6

Ile wynosi wartość zapasu nieprawidłowego na podstawie przedstawionego wykresu, jeżeli przedsiębiorstwo posiada zapas o łącznej wartości 120 000,00 zł?

Ilustracja do pytania
A. 86 400,00 zł
B. 24 000,00 zł
C. 12 000,00 zł
D. 9 600,00 zł
Poprawna odpowiedź to 24 000,00 zł, co wynika z analizy wykresu przedstawiającego zapasy przedsiębiorstwa. Wartość zapasu nieprawidłowego, definiowanego jako suma zapasu zbędnego oraz nadmiernego, stanowi 20% całkowitej wartości zapasu. W tym przypadku, mając łączną wartość zapasu równą 120 000,00 zł, obliczamy 20% z tej kwoty, co daje 24 000,00 zł. Zrozumienie tej koncepcji jest kluczowe w zarządzaniu zapasami, gdyż pozwala na optymalizację kosztów oraz efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. W praktyce, firmy stosują różnorodne metody klasyfikacji zapasów, aby zidentyfikować elementy, które mogą być uznane za zbędne lub nadmierne. Wdrożenie takich analiz, obok regularnych audytów zapasów, wspiera proces podejmowania decyzji oraz zwiększa efektywność operacyjną organizacji.

Pytanie 7

Koszty związane z utrzymaniem magazynu klasyfikowane są jako

A. nakłady pośrednie
B. koszty pośrednie
C. nakłady bezpośrednie
D. koszty bezpośrednie
Koszty utrzymania magazynu zaliczają się do kosztów pośrednich, ponieważ są to wydatki, które nie mogą być bezpośrednio przypisane do konkretnego produktu czy usługi, ale są niezbędne dla funkcjonowania całej organizacji. Koszty te obejmują m.in. wynajem przestrzeni magazynowej, opłaty za media (np. prąd, woda), wynagrodzenia pracowników magazynowych oraz koszty utrzymania sprzętu i infrastruktury. Przykładowo, w przypadku firmy produkującej meble, koszty magazynowania surowców i gotowych produktów będą kosztami pośrednimi, które są uwzględniane w kalkulacji ogólnych kosztów działalności. W praktyce, prawidłowa klasyfikacja kosztów jest kluczowa dla efektywnego zarządzania finansami, ponieważ pozwala na dokładniejsze analizowanie rentowności poszczególnych produktów oraz podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji procesów. W związku z tym, znajomość tych pojęć jest istotna dla osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 8

Przekształcenie dużych partii towarów o jednolitym asortymencie w różnorodne zestawy, które odpowiadają aktualnym wymaganiom odbiorcy, nazywa się

A. benchmarking
B. outsourcing
C. cross-docking
D. lean management
Cross-docking to taki sposób w logistyce, który polega na tym, że towary idą od dostawcy prosto do klienta, bez zbędnego trzymania ich w magazynie. To jakby szybkie przesyłanie towarów w dużych partiach, a potem pakowanie ich w zestawy, które są potrzebne klientom. Na przykład, w dystrybucji jedzenia, produkty przyjeżdżają do centrum, są szybko sortowane i od razu wysyłane do sklepów. Dzięki temu oszczędzamy na kosztach przechowywania i skracamy czas, w którym zamówienia są realizowane. W dzisiejszych czasach, kiedy konkurencja jest ogromna, a klienci wymagają coraz więcej, to naprawdę ważne. W logistyce cross-docking jest często chwalony jako skuteczny sposób na zarządzanie łańcuchem dostaw, bo pomaga być bardziej elastycznym i szybko reagować na zmiany w rynku. Jak wprowadzisz ten model w firmie, to możesz poprawić swoją efektywność i sprawić, że klienci będą bardziej zadowoleni – to takie podstawowe założenie w lean management.

Pytanie 9

W miejscu pracy odpowiedzialność za utworzenie stanowiska pracy zgodnie z zasadami oraz regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na

A. pracodawcy
B. Głównym Inspektoracie Sanitarnym
C. pracowniku
D. Państwowej Inspekcji Pracy
Odpowiedzialność za zorganizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na pracodawcy, co wynika z przepisów Kodeksu pracy oraz regulacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca ma obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków pracy, co obejmuje zarówno ergonomię miejsca pracy, jak i implementację procedur mających na celu minimalizację ryzyka wypadków. Przykładowo, pracodawca powinien zadbać o odpowiednie wyposażenie stanowisk pracy, takie jak ergonomiczne biurka czy fotele, a także zapewnić dostęp do szkoleń z zakresu BHP dla pracowników. Dobre praktyki branżowe wskazują na konieczność przeprowadzania regularnych audytów BHP, które pozwalają na identyfikację zagrożeń i wprowadzenie działań naprawczych. Współpraca z ekspertami ds. BHP oraz korzystanie z norm ISO 45001 może znacząco poprawić poziom bezpieczeństwa w zakładzie pracy, wzmacniając kulturę bezpieczeństwa w organizacji.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Które towary zostały dostarczone niezgodnie z przedstawionym fragmentem wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu?

Fragment wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu
INSTRUKCJA PRZYJMOWANIA
TOWARÓW SPOŻYWCZYCH DO MAGAZYNU
Podczas dostawy towarów należy skontrolować:
  1. temperaturę panującą w środku transportu;
    • od 0°C do +4°C dla żywności wymagającej przechowywania w warunkach chłodniczych,
    • poniżej -18°C dla żywności mrożonej,
    • maksymalnie do 20°C dla żywności nie wymagającej przechowywania w obniżonych temperaturach;
  2. stan opakowania (np.: zamknięte, nieuszkodzone, itd.);
  3. oznakowanie produktu:
    • nazwę artykułu spożywczego,
    • datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
    • sposób przygotowania lub stosowania,
    • dane identyfikujące (producent, miejsce produkcji),
    • zawartość netto lub liczbę sztuk w opakowaniu,
    • warunki przechowywania (...)
Po sprawdzeniu wszystkich warunków należy wypełnić kartę przyjęcia towaru.
Nazwa towaruPrawidłowe oznakowanie produktu*Temperatura panująca w środku transportuRodzaj opakowaniaStan opakowania
LodyTAK/NIE-20°Ckartonzamknięte i nieuszkodzone
JabłkaTAK/NIE+3,5°Cskrzynianieuszkodzone
JogurtyTAK/NIE-2,5°Ckartonzamknięte i nieuszkodzone
MarmoladaTAK/NIE+14°Czgrzewkanieuszkodzone
* niepotrzebne skreślić
A. Jabłka.
B. Lody.
C. Marmolada.
D. Jogurty.
Jogurty zostały dostarczone z naruszeniem warunków przewozu określonych w wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi transportu produktów mleczarskich, jogurty powinny być transportowane w temperaturze nieprzekraczającej 4°C, aby zachować ich jakość i bezpieczeństwo mikrobiologiczne. W przypadku dostarczenia jogurtów w temperaturze niższej niż minimalna dopuszczalna, ich przechowywanie i dalsza dystrybucja mogą prowadzić do szybkiego psucia się produktu oraz niebezpieczeństwa dla zdrowia konsumentów. Warunki przechowywania w magazynie również powinny być zgodne z wytycznymi, aby zapewnić, że jogurty nie będą narażone na nieodpowiednie temperatury. Dobre praktyki branżowe wskazują, że kontrola temperatury w czasie transportu oraz podczas przyjmowania towarów jest kluczowa dla utrzymania jakości produktów spożywczych. Przykładem może być system monitorowania temperatury, który informuje o ewentualnych nieprawidłowościach w czasie rzeczywistym, co pozwala na podjęcie szybkich działań w razie potrzeby.

Pytanie 12

Na palecie EUR utworzono ładunek składający się z trzech warstw kartonów o wymiarach: 400 x 300 x 300 mm (dł. x szer. x wys.). Jaka jest wysokość paletowej jednostki ładunkowej?

A. 900 mm
B. 1000 mm
C. 1144 mm
D. 1044 mm
Wysokość paletowej jednostki ładunkowej, składającej się z trzech warstw kartonów o wymiarach 400 x 300 x 300 mm, obliczamy poprzez pomnożenie wysokości jednego kartonu przez liczbę warstw. Wysokość jednego kartonu wynosi 300 mm. Zatem, 300 mm (wysokość kartonu) x 3 (liczba warstw) = 900 mm. Jednakże, aby uzyskać całkowitą wysokość paletowej jednostki ładunkowej, musimy także uwzględnić wysokość samej palety EUR, która wynosi 144 mm. Dlatego 900 mm (wysokość ładunku) + 144 mm (wysokość palety) = 1044 mm. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdyż odpowiednie obliczenia wysokości ładunków pomagają w optymalizacji przestrzeni, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady Lean i Six Sigma. W praktyce, znajomość standardowych wymiarów palet i ładunków pozwala na efektywne planowanie transportu oraz maksymalizację pojemności magazynów.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Mikrologistyka obejmuje swoim zasięgiem

A. pojedyncze przedsiębiorstwo
B. kontynent europejski
C. logistykę globalną
D. gospodarkę krajową
Mikrologistyka koncentruje się na operacjach logistycznych zachodzących w obrębie pojedynczego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że wszystkie procesy związane z zarządzaniem towarami, od ich zakupu, przez magazynowanie, aż po dystrybucję do klienta, są analizowane i optymalizowane na poziomie lokalnym. Przykładem zastosowania mikrologistyki może być optymalizacja łańcucha dostaw w firmie produkcyjnej, gdzie kluczowe jest zarządzanie zapasami oraz efektywne planowanie transportu wewnętrznego. W praktyce, zastosowanie mikrologistyki przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych, zwiększenia wydajności oraz poprawy jakości świadczonych usług. Dobre praktyki w tym obszarze obejmują m.in. analizę i monitorowanie procesów logistycznych z wykorzystaniem wskaźników KPI, a także wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych, które wspierają zarządzanie zasobami. Warto pamiętać, że skuteczna mikrologistyka przekłada się na konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku.

Pytanie 15

Jaką wartość ma zapas dysponowany, jeśli zapas transportowy wynosi 150 szt., rezerwa 80 szt., a zapas w magazynie to 200 szt.?

A. 50 szt.
B. 270 szt.
C. 120 szt.
D. 80 szt.
Wielkość zapasu dysponowanego oblicza się jako sumę trzech elementów: zapasu w transporcie, rezerwacji oraz zapasu magazynowego. W przedstawionym przypadku mamy 150 sztuk zapasu w transporcie, 80 sztuk rezerwacji oraz 200 sztuk zapasu magazynowego. Dodając te wartości, otrzymujemy 150 + 80 + 200 = 430 sztuk. Jest to jednak wartość zapasu całkowitego. Jeżeli jednak pytamy o zapas dysponowany, z reguły weźmiemy pod uwagę zapas, który jest dostępny i gotowy do użycia w danym momencie. Dlatego w praktyce logistycznej zapas dysponowany to często różnica pomiędzy zapasem całkowitym a zapasami zarezerwowanymi. Na przykład, jeśli z zapasu magazynowego 200 sztuk rezerwujemy 80 sztuk, to pozostaje nam 120 sztuk, które są dostępne do wykorzystania od razu. Całość zapasu dysponowanego w tym kontekście możemy obliczyć jako sumę zapasów dostępnych i zapasu w transporcie, co daje nam 120 + 150 = 270 sztuk. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zapasami, które podkreślają znaczenie dostępności produktów dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 16

Magazyn dysponuje przestrzenią składową wynoszącą 12 500 m3. Średnio w tym obiekcie przetrzymywany jest ładunek o objętości 9 375 m3. Jaki jest przeciętny współczynnik wykorzystania strefy magazynowej?

A. 1,30
B. 0,25
C. 0,75
D. 0,95
Średni współczynnik wykorzystania strefy składowania oblicza się, dzieląc objętość ładunku znajdującego się w magazynie przez całkowitą objętość przestrzeni składowania. W tym przypadku mamy: 9375 m3 (ładunek) podzielone przez 12500 m3 (pojemność magazynu), co daje 0,75. Taki wskaźnik oznacza, że 75% dostępnej przestrzeni jest wykorzystywane efektywnie. W praktyce wartość ta jest istotna dla zarządzania magazynem, ponieważ pozwala ocenić, jak dobrze wykorzystujemy dostępne zasoby. Wysoki współczynnik wykorzystania może wskazywać na efektywne zarządzanie przestrzenią, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i magazynowaniu. Przykładami zastosowania tego wskaźnika mogą być analizy efektywności operacyjnej magazynów oraz planowanie przyszłych inwestycji w infrastrukturę składowania. Optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie zdolności do obsługi większej ilości towarów bez konieczności rozbudowy obiektów.

Pytanie 17

List przewozowy AWB potwierdza zawarcie umowy na transport w systemie

A. kolejowym
B. samochodowym
C. lotniczym
D. morskim
List przewozowy AWB (Air Waybill) jest dokumentem stosowanym w transporcie lotniczym, który potwierdza zawarcie umowy przewozu towarów. Jego główną funkcją jest dostarczenie informacji o nadawcy, odbiorcy oraz szczegółach przesyłki, takich jak waga, objętość, czy charakterystyka towaru. AWB nie tylko pełni rolę potwierdzenia umowy, ale również działa jako dokument przewozowy, który towarzyszy przesyłce w trakcie jej transportu. W praktyce, każdy przewoźnik lotniczy posiada określone standardy dotyczące formatu i treści AWB, które są regulowane przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Warto zaznaczyć, że każdy AWB jest unikalny i zawiera numer identyfikacyjny, który pozwala na śledzenie przesyłki w systemach logistycznych. Korzystanie z AWB przyspiesza proces odprawy celnej i zapewnia zgodność z międzynarodowymi przepisami, co jest kluczowe w globalnym handlu.

Pytanie 18

Każdemu towarowi, który różni się od innego na przykład kolorem, wielkością lub metodą pakowania, przypisywany jest unikalny identyfikator

A. GDTI - Globalny Identyfikator Typu Dokumentu
B. GSRN - Globalny Numer Relacji Usługowych
C. GTIN - Globalny Numer Jednostki Handlowej
D. GINC - Globalny Identyfikator Przesyłki
GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, jest kluczowym elementem systemu identyfikacji produktów na rynku. Jest to standardowy, międzynarodowy kod, który umożliwia unikalne odróżnienie produktów od siebie, nawet jeśli różnią się one tylko kolorami, rozmiarami czy sposobem pakowania. Przykładowo, dwa identyczne produkty, różniące się jedynie kolorem, będą miały różne numery GTIN, co pozwala na ich pełną identyfikację w systemach handlowych oraz w magazynach. GTIN jest używany w skanowaniu kodów kreskowych, co znacznie usprawnia procesy sprzedaży, inwentaryzacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, GTIN może mieć różne długości (np. GTIN-8, GTIN-12, GTIN-13, GTIN-14), jednak wszystkie mają na celu zapewnienie jednoznacznej identyfikacji produktu. W praktyce, stosowanie GTIN zapewnia większą przejrzystość w obrocie towarami i ułatwia komunikację między partnerami handlowymi, co jest niezbędne w globalizującym się rynku.

Pytanie 19

Magazyn stosuje metodę FIFO wydań magazynowych. Z danych zawartych w tabeli wynika, że wartość ewidencyjna 400 szt. cegieł wydanych 16 czerwca wynosi

Obrót magazynowy cegieł
Dzień dostawyDzień wydaniaJednostkowa cena ewidencyjna
[zł/szt.]
Wielkość
dostawy/wydania
[szt.]
19 maja-3,552 500
27 maja-3,502 000
-29 maja3,551 500
10 czerwca-3,603 000
-12 czerwca3,551 000
-12 czerwca3,50800
15 czerwca-3,452 000
A. 1 440,00 zł
B. 1 420,00 zł
C. 1 380,00 zł
D. 1 400,00 zł
Odpowiedź 1 400,00 zł jest prawidłowa, ponieważ w metodzie FIFO (First In, First Out) najpierw wydawane są towary z najwcześniejszych dostaw. W analizowanej sytuacji, do 16 czerwca wszystkie cegły z dostaw 19 i 27 maja zostały wydane, a część z dostawy z 10 czerwca została wykorzystana. Pozostały 400 sztuk cegieł pochodzi właśnie z tej dostawy, która miała cenę ewidencyjną 3,60 zł za sztukę. W związku z tym wartość ewidencyjna wydanych cegieł to 400 sztuk x 3,60 zł = 1 440,00 zł. Odpowiedź 1 400,00 zł w rzeczywistości odnosi się do innej sytuacji, niż ta przedstawiona w danych. W praktyce, znajomość metody FIFO jest kluczowa w zarządzaniu magazynem oraz w prowadzeniu ewidencji towarów, co ma istotne znaczenie dla analizy kosztów oraz efektywności zarządzania zapasami.

Pytanie 20

Jak bardzo ładunek może wystawać poza krawędź palety maksymalnie?

A. 80 mm na stronę
B. 60 mm na stronę
C. 40 mm na stronę
D. 20 mm na stronę
Odpowiedź 20 mm na stronę jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi normami transportowymi, w tym normami europejskimi dotyczącymi palet, ładunek umieszczony na paletach nie powinien wystawać poza ich krawędzie o więcej niż 20 mm na stronę. Wystawienie ładunku ponad tę wartość może prowadzić do zwiększonego ryzyka uszkodzenia towarów podczas transportu, a także stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas załadunku i rozładunku. Zastosowanie tej zasady jest kluczowe, aby zapewnić stabilność ładunku zarówno w trakcie transportu, jak i podczas składowania. W praktyce, przestrzeganie tych limitów pozwala również na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w pojazdach transportowych. Ponadto, pozwala to na łatwiejsze manipulowanie ładunkiem przy użyciu standardowych wózków widłowych i innych urządzeń transportowych. Zrozumienie i stosowanie się do tych norm jest niezbędne dla efektywnego i bezpiecznego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 21

Obiekty o stałej, przestrzennej konstrukcji, służące do przechowywania różnych asortymentów, które wspierane są przez elementy budowlane, to

A. podkłady
B. regały
C. stojaki
D. wieszaki
Podkłady, regały oraz wieszaki to różnorodne urządzenia stosowane w różnych kontekstach, ale nie są to odpowiedniki stojaków, które mają specyficzną budowę i zastosowanie. Podkłady, na przykład, często używane są jako elementy wspierające inne konstrukcje, ale nie są przeznaczone do samodzielnego składowania asortymentów. Regały z kolei, choć mogą również służyć do przechowywania, charakteryzują się bardziej złożoną konstrukcją, która może obejmować wiele poziomów i jest często używana w magazynach oraz bibliotekach. Wieszaki mają inne funkcje, głównie związane z zawieszaniem przedmiotów, co nie odpowiada definicji urządzenia przeznaczonego do składowania. Typowym błędem jest mylenie funkcjonalności tych urządzeń; każdy z nich ma swoje unikalne cechy i zastosowania. Ponadto, stawiając na efektywność składowania, istotne jest, aby wybierać odpowiednie urządzenia, które spełniają określone normy i standardy, takie jak Eurocode czy normy ISO dla systemów składowania. Dlatego zrozumienie różnic między tymi urządzeniami jest kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowania i zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 22

Transport towarów wózkiem platformowym z ładunkiem przekraczającym jego maksymalny udźwig jest

A. dozwolony, gdy ładunek wystaje tylko do tyłu
B. dozwolony, gdy ładunek podtrzymują pracownicy idący obok
C. niedozwolony
D. dozwolony, gdy ładunek wystaje jedynie "na boki"
Kiedy przewozisz towary wózkiem platformowym, ważne jest, żeby nie przekraczać maksymalnego udźwigu. To może wydawać się oczywiste, ale naprawdę może to prowadzić do poważnych problemów, zarówno dla osoby obsługującej wózek, jak i dla wszystkich wokół. Gdy wózek jest przeciążony, może się przewrócić albo ładunek po prostu spadnie. Wózki transportowe mają swoje limity ustalone przez producentów i normy BHP, które mówią, ile można załadować. Na przykład, wózki widłowe są testowane, żeby wiedzieć, ile można przewozić bezpiecznie. Dlatego przed rozpoczęciem przewozu, warto zawsze sprawdzić, czy to, co przewozisz, mieści się w dozwolonym udźwigu. Jeśli tego nie zrobisz, nie tylko stawiasz siebie w niebezpieczeństwie, ale również możesz narazić pracodawcę na różne konsekwencje. Dlatego przestrzeganie zasad i regularne szkolenia są kluczowe.

Pytanie 23

Operacje takie jak rozładunek zewnętrznych środków transportu, sortowanie, identyfikacja oraz kontrola ilościowa i jakościowa towarów są realizowane w obszarze

A. kompletacji
B. wydania
C. składowania
D. przyjęć
Odpowiedź "przyjęć" jest poprawna, ponieważ operacje takie jak rozładunek środków transportu zewnętrznego, sortowanie, identyfikacja oraz kontrola ilościowa i jakościowa towarów mają miejsce właśnie w strefie przyjęć. W tej fazie procesów logistycznych towar jest odbierany od przewoźnika, a następnie poddawany dokładnej kontroli, co pozwala na zapewnienie, że wszystkie dostarczone produkty odpowiadają zamówieniu. Działania te są kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta i efektywności operacji magazynowych. Na przykład, w centrach dystrybucyjnych, gdzie szybkość i dokładność są niezbędne, stosuje się zaawansowane systemy automatyzacji, które przyspieszają proces przyjęć i minimalizują błędy ludzkie. Ważne jest również, aby przyjęcia odbywały się zgodnie z obowiązującymi normami, takimi jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie zarządzania jakością w procesach logistycznych.

Pytanie 24

Na ilustracji jest przedstawione stanowisko pracy

Ilustracja do pytania
A. maszynowe.
B. ręczne.
C. aparaturowe.
D. zautomatyzowane. Który piktogram umieszczony na opakowaniu informuje, że jego zawartość stanowi zagrożenie dla zdrowia człowieka?
Odpowiedź "zautomatyzowane" jest poprawna, ponieważ ilustracja przedstawia stanowisko pracy, w którym zastosowano roboty przemysłowe. Stanowiska zautomatyzowane charakteryzują się wykorzystaniem technologii do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz zmniejszenia ryzyka błędów ludzkich. Przykłady zastosowania zautomatyzowanych stanowisk pracy obejmują linie montażowe w fabrykach, gdzie roboty wykonują powtarzalne zadania, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne wytwarzanie produktów. W kontekście standardów branżowych, automatyzacja wspiera zasady Lean Manufacturing, które dążą do minimalizacji marnotrawstwa i zwiększenia wartości dodanej dla klienta. Ponadto, takie stanowiska często podlegają normom bezpieczeństwa pracy, aby zapewnić ochronę pracowników w pobliżu zautomatyzowanych systemów. Zrozumienie, jak funkcjonują zautomatyzowane stanowiska, jest kluczowe dla przyszłości przemysłu, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę.

Pytanie 25

Aby polepszyć efektywność wymiany informacji z niemieckim klientem, firma postanowiła wdrożyć system bezpośredniego przesyłania dokumentów handlowych. Taki typ komunikacji z partnerem nazywany jest skrótem

A. PPM
B. EDI
C. LPR
D. MRP
Odpowiedź EDI (Electronic Data Interchange) jest poprawna, ponieważ odnosi się do zautomatyzowanego systemu wymiany dokumentów handlowych pomiędzy przedsiębiorstwami. EDI umożliwia przesyłanie dokumentów, takich jak zamówienia, faktury czy potwierdzenia dostaw, w formie elektronicznej, co znacząco przyspiesza procesy biznesowe oraz redukuje błędy związane z ręcznym wprowadzaniem danych. Przykładem zastosowania EDI jest sytuacja, gdy firma zamawia towary u dostawcy; zamiast przesyłać zamówienie pocztą lub faksować je, przedsiębiorstwo wysyła je bezpośrednio przez sieć EDI, co pozwala na natychmiastowe przetwarzanie. Praktyki EDI są zgodne z normami branżowymi, takimi jak standardy UN/EDIFACT czy ANSI X12, co zapewnia interoperacyjność pomiędzy różnymi systemami informatycznymi. Wdrożenie EDI przynosi korzyści w postaci oszczędności czasu, zmniejszenia kosztów oraz poprawy jakości danych, co czyni go istotnym elementem nowoczesnej logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 26

Zestawienie analizy ABC z analizą XYZ określa, że kombinację AX cechuje

A. wysoki poziom wartości zużycia, wysoka precyzja prognozy
B. niski poziom wartości zużycia, niska precyzja prognozy
C. wysoki poziom wartości zużycia, średnia precyzja prognozy
D. średni poziom wartości zużycia, wysoka precyzja prognozy
Kombinacja AX, uzyskana z połączenia analizy ABC i analizy XYZ, odnosi się do produktów, które charakteryzują się wysokim poziomem wartości zużycia oraz wysoką dokładnością prognozy. Analiza ABC klasyfikuje produkty na podstawie ich wartości zużycia, co oznacza, że produkty generujące najwyższe przychody są priorytetowe. Z kolei analiza XYZ koncentruje się na przewidywalności popytu. W przypadku produktów klasyfikowanych jako AX, mamy do czynienia z towarami, które są nie tylko kosztowne, ale także ich sprzedaż jest stabilna i łatwa do przewidzenia. W praktyce oznacza to, że organizacje powinny inwestować w efektywne zarządzanie zapasami tych produktów, stosując techniki takie jak Just-In-Time (JIT) oraz równoległe prognozowanie popytu. Firmy, które właściwie identyfikują i zarządzają produktami AX, mogą znacząco zwiększyć swoją rentowność poprzez optymalne użycie zasobów i minimalizację kosztów magazynowania. Przykładem mogą być firmy z branży elektroniki, które przewidują popyt na najnowsze urządzenia na podstawie analizy danych historycznych.

Pytanie 27

Na podstawie informacji o warunkach przechowywania ryb i produktów rybnych określ, w którym magazynie można przechowywać konserwy rybne.

Warunki przechowywania ryb i produktów rybnych
Grupa towarowaTemperatura przechowywania
[°C]
Ryby i produkty rybne świeże-1÷3
Ryby i produkty rybne mrożoneponiżej -18
Ryby i produkty rybne solone-5÷5
Ryby i produkty rybne marynowane0÷8
Ryby i produkty rybne wędzone0÷10
Konserwy rybne4÷25
Wyroby garmażeryjne rybne0÷8
MagazynTemperatura powietrza w magazynie
[°C]
I.-5
II.0
III.3
IV.12
A. W magazynie II.
B. W magazynie III.
C. W magazynie I.
D. W magazynie IV.
Wybór magazynu IV jako miejsca przechowywania konserw rybnych jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi warunków przechowywania produktów rybnych. Konserwy rybne powinny być przechowywane w temperaturze od 4 do 25 stopni Celsjusza, a magazyn IV, z temperaturą 12 stopni Celsjusza, idealnie spełnia tę normę. Przechowywanie produktów w odpowiedniej temperaturze jest kluczowe dla zapewnienia ich świeżości oraz bezpieczeństwa żywnościowego. W praktyce, nieprzestrzeganie tych temperatur może prowadzić do rozwoju bakterii oraz psucia się produktów, co w konsekwencji zagraża zdrowiu konsumentów. Dobrym przykładem zastosowania tych zasad są standardy HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), które jasno określają krytyczne punkty kontroli w procesie przechowywania żywności. Utrzymanie odpowiedniej temperatury w magazynach wpływa również na jakość organoleptyczną konserw, co jest istotne dla ich akceptacji przez klientów.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Która z metod zarządzania zapasami umożliwia firmom produkcyjnym utrzymanie stanów magazynowych bliskich zera?

A. Just In Time
B. Supply Chain Management
C. Quick Response
D. Efficient Consumer Response
Just In Time (JIT), to taka fajna strategia do zarządzania zapasami. Chodzi o to, żeby produkcja i dostawy były zawsze tak dopasowane do tego, czego akurat potrzebują klienci. Dzięki temu można zredukować zapasy do minimum. JIT ma na celu wyeliminowanie wszelkich marnotrawstw, bo materiały są dostarczane dokładnie wtedy, gdy są potrzebne na linii produkcyjnej. Na przykład fabryka samochodów zamawia części od dostawców tuż przed ich użyciem. Dzięki temu oszczędza na kosztach magazynowania i podkręca efektywność. Ale, żeby to działało, trzeba mieć dobrą współpracę z dostawcami i fajnie przewidywać popyt. To pasuje do tego, co się robi w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Firmy jak Toyota czy Honda świetnie sobie radzą z tym podejściem, bo potrafią ograniczyć zapasy, dzięki czemu są bardziej elastyczne na rynku.

Pytanie 30

Oblicz, jaką kwotę brutto należy wpisać na fakturze za 200 sztuk drukarek, gdy cena netto jednej drukarki wynosi 178,00 zł, drukarki są objęte 23% stawką VAT, a klient ma prawo do 23% rabatu?

A. 35 600,00 zł
B. 43 788,00 zł
C. 33 716,76 zł
D. 53 859,24 zł
Aby obliczyć kwotę brutto faktury za 200 sztuk drukarek, należy najpierw uwzględnić cenę netto oraz rabat. Cena netto jednej drukarki wynosi 178,00 zł, więc cena netto dla 200 sztuk to: 200 x 178,00 zł = 35 600,00 zł. Następnie zastosujmy rabat w wysokości 23%. Rabat na całość wynosi: 35 600,00 zł x 23% = 8 188,00 zł. Kwota netto po rabacie wynosi: 35 600,00 zł - 8 188,00 zł = 27 412,00 zł. Teraz musimy dodać VAT, który wynosi 23%. Obliczamy VAT: 27 412,00 zł x 23% = 6 309,76 zł. Ostateczna kwota brutto wynosi: 27 412,00 zł + 6 309,76 zł = 33 721,76 zł, co zaokrąglamy do 33 716,76 zł. Taki proces obliczeń jest zgodny z ogólnymi zasadami rachunkowości i standardami wystawiania faktur, które nakładają obowiązek uwzględnienia rabatu przed naliczeniem podatku VAT.

Pytanie 31

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 99%
B. 14%
C. 50%
D. 86%
Wskaźnik niezawodności dostaw jest obliczany na podstawie stosunku liczby dostaw kompletnych do całkowitej liczby dostaw. W tym przypadku mamy 42 dostawy, z czego 6 było niekompletnych, co oznacza, że 36 dostaw było kompletnych. Aby obliczyć wskaźnik niezawodności, stosujemy wzór: (liczba dostaw kompletnych / całkowita liczba dostaw) * 100%. Podstawiając wartości: (36 / 42) * 100% = 85.71%, co zaokrąglamy do 86%. Taki wskaźnik jest istotny w kontekście logistyki, ponieważ pozwala ocenić efektywność dostawców i jakość dostarczanych towarów. Wysoki wskaźnik niezawodności może wpływać na zwiększenie zaufania klientów oraz poprawę reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie tego wskaźnika powinno być regularnym elementem analizy wydajności łańcucha dostaw, co pozwala na identyfikację ewentualnych problemów i podejmowanie działań poprawczych oraz wykorzystywanie dostawców o wysokiej niezawodności dla kluczowych procesów biznesowych.

Pytanie 32

W ciągu jednego miesiąca firma wytwarza i sprzedaje 100 sztuk produktów gotowych. Jeśli koszty zmienne dla tego przepływu wynoszą 20 zł/szt., a koszty stałe to 500 zł, to całkowity koszt wynosi

A. 2 500 zł
B. 1 500 zł
C. 2 000 zł
D. 1 000 zł
Koszt całkowity przedsiębiorstwa oblicza się jako sumę kosztów zmiennych i stałych. W tym przypadku, mamy 100 sztuk wyrobów gotowych, a koszty zmienne wynoszą 20 zł za sztukę. Zatem, całkowite koszty zmienne wynoszą 100 sztuk * 20 zł/szt. = 2000 zł. Dodatkowo, przedsiębiorstwo ponosi stałe koszty w wysokości 500 zł. Zatem łączny koszt całkowity wynosi 2000 zł + 500 zł = 2500 zł. Przykład ten ilustruje, jak kluczowe jest zrozumienie struktury kosztów w przedsiębiorstwie. W praktyce, dokładne oszacowanie kosztów pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących cen produktów. W branży produkcyjnej analiza kosztów jest niezbędna do optymalizacji procesów i zwiększenia efektywności operacyjnej, co może przyczynić się do poprawy rentowności firmy.

Pytanie 33

Poniższa tabela ilustruje pakiet usług logistycznych oferowanych przez

Usługi transportoweUsługi spedycyjneUsługi manipulacyjne (za- i wyładunek)Usługi magazynowaniaUsługi komplementacji magazynowejInne usługi: marketingowe informacyjne np. finansowe
A. centrum logistyczne.
B. przedsiębiorstwo logistyczne z rozwiniętym zakresem usług .
C. operatora transportowo- spedycyjnego.
D. przedsiębiorstwo logistyczne z ograniczonym zakresem usług.
Operatory transportowo-spedycyjne oraz przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług nie są w stanie dostarczyć pełni możliwości, jakie oferuje centrum logistyczne. Operatorzy transportowo-spedycyjni koncentrują się głównie na transportowaniu towarów oraz organizowaniu spedycji, co ogranicza ich ofertę do kilku podstawowych usług, takich jak przewóz i obsługa dokumentacji. To podejście może prowadzić do mylnego wrażenia, że wystarczą jedynie te działania, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, co jest błędem. Przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług zazwyczaj specjalizują się w nielicznych, wybranych aspektach logistyki, co w praktyce może skutkować brakiem elastyczności i niewystarczającym zaspokojeniem potrzeb klientów. Współczesna logistyka wymaga integracji różnorodnych usług, aby dostosować się do dynamicznego otoczenia rynkowego. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie operatorów i prywatnych przedsiębiorstw logistycznych z kompleksowym podejściem, które reprezentują centra logistyczne, gdzie współpraca różnych usług gwarantuje optymalizację procesów i zadowolenie klientów. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, a także dla rozwoju strategii logistycznych zgodnych z wymaganiami rynku i dobrymi praktykami w branży.

Pytanie 34

Który z poniższych systemów pozwala na dostarczanie w czasie rzeczywistym aktualnych danych dotyczących bieżącej produkcji oraz różnic pomiędzy planowanymi a uzyskanymi wskaźnikami produkcji?

A. Planowanie potrzeb materiałowych.
B. Zarządzanie relacjami z klientami.
C. System realizacji produkcji.
D. Wytwarzanie wspomagane komputerowo.
Manufacturing Execution System (MES) to system informatyczny, który umożliwia monitorowanie, kontrolowanie oraz optymalizację procesów produkcji w czasie rzeczywistym. Jego podstawową funkcją jest zapewnienie bieżących informacji o statusie produkcji, co pozwala na szybkie reagowanie na wszelkie rozbieżności między planowanymi a rzeczywistymi parametrami. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, MES może dostarczyć informacji o ilości wyprodukowanych części w danym cyklu produkcyjnym, co pozwala na natychmiastowe dostosowanie zasobów do wymagań. Dobrą praktyką jest integracja MES z innymi systemami, takimi jak ERP (Enterprise Resource Planning), co umożliwia lepsze zarządzanie całym procesem produkcyjnym. Standardy takie jak ISA-95 definiują hierarchię i interfejsy między różnymi systemami, co sprzyja ich efektywnej współpracy. W kontekście Industry 4.0, MES odgrywa kluczową rolę w automatyzacji i inteligentnym zarządzaniu produkcją, co pozwala na zwiększenie efektywności i redukcję kosztów operacyjnych.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Firma transportowa "Smyk" posiada następujący cennik przewozu: 1-10 palet: 2,00 zł/km, 11-21 palet: 2,50 zł/km. Jaką kwotę musi uiścić firma za przewóz 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 270 zł
B. 250 zł
C. 300 zł
D. 240 zł
Odpowiedź 300 zł jest poprawna z uwagi na zastosowanie odpowiedniego cennika przewozu w firmie "Smyk". Przewóz 19 palet mieści się w przedziale 11-21 palet, co oznacza, że stawka za kilometr wynosi 2,50 zł. Obliczenia kosztów przewozu wykonuje się, mnożąc stawkę za kilometr przez długość trasy. W tym przypadku, długość trasy z Poznania do Bydgoszczy wynosi 120 km. Dlatego całkowity koszt przewozu wynosi: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Analizując standardy branżowe, takie jak efektywność kosztowa i optymalizacja tras, należy pamiętać, że dokładne obliczenia kosztów są kluczowe dla rentowności operacji transportowych. Ustalanie odpowiednich stawek w zależności od ilości przewożonych palet jest praktyką, która pozwala przewoźnikom dostosować swoje oferty do potrzeb klientów, jednocześnie maksymalizując swoje zyski.

Pytanie 37

Zalety posiadania gestii transportowej obejmują

A. krótsze okresy realizacji zamówień
B. możliwość efektywnego zorganizowania procesu transportowego oraz osiągnięcia dodatkowego dochodu
C. podział wydatków związanych z realizacją transportu oraz ryzyka z tym związanego
D. minimalizację kosztów magazynowania
Odpowiedź wskazująca na możliwość zorganizowania procesu transportowego oraz osiągnięcia dodatkowego zysku jest prawidłowa, ponieważ gestia transportowa umożliwia efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Poprzez zintegrowanie różnych aspektów transportu, takich jak planowanie, monitorowanie oraz optymalizacja tras, firmy mogą nie tylko zredukować koszty operacyjne, ale także zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. Przykładem może być firma, która stosuje systemy zarządzania transportem (TMS), pozwalające na analizę danych w czasie rzeczywistym oraz lepsze prognozowanie potrzeb transportowych, co prowadzi do skrócenia czasu realizacji zamówień, a tym samym do wzrostu zysków. Dobre praktyki w zakresie gestii transportowej obejmują także automatyzację procesów oraz wykorzystanie technologii informacyjnych, co umożliwia lepsze wykorzystanie zasobów i redukcję błędów, a to wszystko przekłada się na lepsze wyniki finansowe firmy.

Pytanie 38

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu produktu, informuje, że

Ilustracja do pytania
A. producent nie stosuje chemicznych środków ochrony rośli i nawozów syntetycznych do produkcji.
B. producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
C. w składzie produktu nie ma substancji szkodliwych w stężeniach mających negatywny wpływ na zdrowie człowieka.
D. produkt nie był testowany na zwierzętach.
Poprawna odpowiedź dotyczy znaku "Zielony Punkt", który jest międzynarodowym symbolem stosowanym w systemie odzysku i recyklingu opakowań. Jego obecność na produkcie oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w system, co ma na celu wspieranie recyklingu i minimalizację odpadów. W praktyce oznacza to, że producent jest zobowiązany do pokrywania kosztów związanych z odbiorem, transportem i przetwarzaniem odpadów opakowaniowych, co jest zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Zastosowanie tego znaku jest istotne w kontekście działań proekologicznych, które mają na celu ochronę środowiska. Wspieranie systemów odzysku i recyklingu jest kluczowe, aby zredukować ilość odpadów, co jest zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej dotyczącymi odpadowych strategii zarządzania. Warto nadmienić, że wiele krajów wprowadza regulacje prawne, które obligują producentów do uczestnictwa w takich systemach, co wpływa pozytywnie na wizerunek ich produktów w oczach konsumentów, świadomych ekologicznie.

Pytanie 39

Gospodarkę opakowaniami (a także ich odpadami) w krajach Unii Europejskiej porządkuje Dyrektywa Rady 94/62/WE. Dyrektywa nie obejmuje

Do celów niniejszej dyrektywy:

1) „Opakowania" oznaczają wszystkie wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania i prezentacji wszelkich towarów, od surowców do produktów przetworzonych, od producenta do użytkownika lub konsumenta.

Wyroby „niezwrotne" przeznaczone do tych samych celów uważa się również za opakowania.

„Opakowania" obejmują wyłącznie:

a) opakowania handlowe lub opakowania podstawowe tj. mające stanowić towar jednostkowy, sprzedawany użytkownikowi końcowemu lub konsumentowi w miejscu zakupu;

b) opakowania zbiorcze lub opakowania drugorzędne tj. stanowiące w miejscu zakupu zestaw określonej liczby towarów jednostkowych, niezależnie od tego czy są one sprzedawane w takiej postaci użytkownikowi końcowemu czy konsumentowi, czy też służą zaopatrywaniu punktów sprzedaży; można je zdjąć ze sprzedawanego produktu bez naruszania jego cech;

c) opakowania transportowe lub opakowania trzeciorzędne tj. mające ułatwić przenoszenie i transport pewnej liczby towarów jednostkowych lub opakowań zbiorczych, zapobiegając powstaniu uszkodzeń przy przenoszeniu i transporcie. Opakowanie transportowe nie obejmuje kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego;

A. opakowań jakimi są kontenery, do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
B. opakowań jednostkowych, służących do przekazywania produktu użytkownikowi w miejscu zakupu.
C. opakowań transportowych, służących do transportu produktów w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych.
D. opakowań zbiorczych, zawierających wielokrotność opakowań jednostkowych produktów.
Odpowiedzi dotyczące opakowań transportowych są mylące, ponieważ nie uwzględniają kluczowego rozróżnienia między rodzajami opakowań objętymi dyrektywą a tymi, które są z niej wyłączone. Opakowania transportowe, takie jak opakowania zbiorcze lub jednostkowe, są ważne z punktu widzenia przepisów, ponieważ mają na celu ułatwienie przemieszczania towarów. W przypadku opakowań zbiorczych, zawierających wielokrotność opakowań jednostkowych, wiele osób może myśleć, że również one są wyłączone z regulacji, co jest błędne. Opakowania jednostkowe, które bezpośrednio służą do przekazania produktu użytkownikowi, są również niezbędnym elementem łańcucha dostaw i podlegają regulacjom, aby zminimalizować ich wpływ na środowisko. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie opakowania transportowe są traktowane jednakowo pod kątem przepisów. W rzeczywistości, różne rodzaje opakowań mają różne cele i zastosowania, co jest kluczowe dla ich klasyfikacji w kontekście dyrektywy. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć kontekst i zastosowanie przepisów, aby uniknąć takich nieporozumień.

Pytanie 40

Który z poniższych systemów zarządzania zapasami powinien być użyty w przypadku drogich materiałów o bardzo niskiej rotacji?

A. Ciągłego przeglądu.
B. Sztuka na sztukę.
C. Okresowego przeglądu.
D. Dwóch pojemników.
Odpowiedź 'Sztuka na sztukę' jest właściwa, ponieważ ten system odnawiania zapasów jest szczególnie efektywny dla drogich materiałów oraz tych, które mają bardzo wolną rotację. W praktyce oznacza to, że dla tych zasobów ważne jest, aby minimalizować koszty związane z przechowywaniem oraz ryzyko przestarzałych zapasów. System 'Sztuka na sztukę' polega na tym, że materiały są zamawiane w miarę potrzeb, co jest korzystne w przypadku drogich komponentów, które mogą obciążać bilans firmy, jeśli będą leżały na magazynie. Przykładem mogą być części zamienne do maszyn przemysłowych, które są kosztowne i używane rzadko – zamówienie ich tylko w momencie, gdy są potrzebne, zapobiega zamrożeniu kapitału. Ponadto, w kontekście systemów zarządzania zapasami, metoda ta jest zgodna z zasadami lean management, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa. Wiedza na temat zastosowania odpowiednich systemów odnawiania zapasów jest kluczowa dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i optymalizacji procesów biznesowych.