Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 3 grudnia 2025 11:38
  • Data zakończenia: 3 grudnia 2025 11:52

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, u dziecka karmionego butelką należy zakończyć podawanie jedzenia i napojów przez butelkę ze smoczkiem po tym, jak osiągnie

A. 6. miesiąc życia
B. 8. miesiąc życia
C. 12. miesiąc życia
D. 10. miesiąc życia
Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, zaprzestanie podawania pokarmów i płynów przez butelkę z smoczkiem po ukończeniu 12. miesiąca życia jest istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka. W tym okresie maluchy powinny być już gotowe do picia z kubków, co sprzyja rozwijaniu umiejętności motorycznych oraz przyczynia się do zdrowego rozwoju jamy ustnej. Przechodzenie na kubki pomaga także w zapobieganiu problemom zdrowotnym związanym z zębami, gdyż długoterminowe stosowanie smoczków może prowadzić do nieprawidłowego zgryzu i próchnicy. W praktyce, warto stopniowo wprowadzać kubek do diety dziecka, zaczynając od soków lub wody, aby maluch mógł przyzwyczaić się do nowego sposobu picia, co jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi wczesnej edukacji żywieniowej.

Pytanie 2

Dobrze rozwijające się dziecko zaczyna wydawać dźwięki około

A. 2. miesiąca życia
B. 4. miesiąca życia
C. 6. miesiąca życia
D. 8. miesiąca życia
Wybór odpowiedzi sugerujących wcześniejsze etapy rozwoju, takie jak 2. lub 4. miesiąc życia, jest niepoprawny, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistych norm rozwoju mowy dziecka. W ciągu pierwszych kilku miesięcy życia, dzieci skupiają się głównie na rozwoju umiejętności motorycznych oraz na nawiązywaniu więzi z opiekunami, a także na odbieraniu bodźców zewnętrznych. W tym czasie wydawane dźwięki, takie jak krzyki czy płacze, są bardziej związane z wyrażaniem potrzeb niż z komunikacją. Na etapie 4. miesiąca życia, chociaż dzieci mogą zacząć wydawać pewne dźwięki, to nie są one jeszcze zorganizowane w formie gaworzenia. Wiele rodziców błędnie interpretuje pierwsze dźwięki dziecka jako gaworzenie, co może prowadzić do mylnych wniosków. Normy rozwoju mowy wskazują, że prawdziwe gaworzenie, które obejmuje łączenie dźwięków i sylab, rozpoczyna się dopiero około 6. miesiąca życia. Zrozumienie tego procesu jest istotne, ponieważ pozwala rodzicom na lepsze wspieranie rozwoju językowego dziecka oraz na identyfikowanie ewentualnych opóźnień rozwojowych. Wczesne interwencje w przypadku zauważenia braku postępu mogą być kluczowe dla późniejszego rozwoju umiejętności komunikacyjnych dziecka.

Pytanie 3

W Książeczce Zdrowia Dziecka, którą każdy noworodek dostaje przy wyjściu ze szpitala, nie występują informacje dotyczące

A. danych opiekunów dziecka
B. szczepień ochronnych
C. wyników badań laboratoryjnych
D. stanu noworodka po narodzinach
Wyniki badań laboratoryjnych rzeczywiście nie są zamieszczane w Książeczce Zdrowia Dziecka. Ta publikacja skupia się na dokumentowaniu ważnych informacji dotyczących zdrowia i rozwoju dziecka, które są istotne dla opiekunów i lekarzy. W Książeczce znajdują się dane dotyczące stanu zdrowia noworodka po urodzeniu, takie jak ocena APGAR, oraz informacje o szczepieniach ochronnych, które są kluczowe dla ochrony dziecka przed chorobami zakaźnymi. Książeczka dokumentuje również dane opiekunów dziecka, co jest istotne dla ustalenia kontaktu oraz odpowiedzialności za dalszą opiekę. W kontekście praktycznym, wiedza ta pozwala lekarzom na szybkie odnalezienie istotnych informacji o dziecku i jego rodzinie na następnych wizytach, co wspiera ciągłość opieki medycznej. Warto dodać, że wyniki badań laboratoryjnych są przechowywane w odrębnych dokumentach medycznych, które są dostępne w placówkach zdrowotnych, co zapewnia bezpieczeństwo i poufność danych.

Pytanie 4

W okolicy 9 miesiąca życia u zdrowo rozwijającego się dziecka zaczyna się kształtować chwyt

A. dłoniowy prosty
B. nożycowy
C. pęsetkowy
D. promieniowo-dłoniowy
Odpowiedź pęsetkowy jest poprawna, ponieważ około 9 miesiąca życia dziecko zaczyna rozwijać zdolność chwytania przedmiotów za pomocą dwóch palców (kciuka i palca wskazującego), co jest kluczowe dla dalszego rozwoju motoryki precyzyjnej. Chwyt pęsetkowy jest istotny w codziennych czynnościach, takich jak chwytanie małych obiektów, manipulowanie nimi oraz rozwijanie umiejętności związanych z rysowaniem czy pisaniem. Zdolność ta jest nie tylko ważna dla rozwoju fizycznego, ale także wpływa na aspekt poznawczy dziecka, ponieważ angażuje mechanizmy koordynacji ręka-oko. W kontekście standardów rozwoju dziecka, umiejętność ta powinna być wspierana przez różnorodne zabawki i aktywności, które zachęcają do ćwiczenia chwytów precyzyjnych. Przykładowo, zabawki konstrukcyjne, układanki oraz różnorodne materiały do rysowania mogą wspierać rozwój chwytu pęsetkowego.

Pytanie 5

Wprowadzanie innych niż mleko modyfikowane składników do diety niemowlęcia karmionego sztucznie powinno rozpocząć się po tym, jak maluch ukończy

A. drugi miesiąc życia
B. czwarty miesiąc życia
C. pierwszy miesiąc życia
D. szósty miesiąc życia
Podejście do rozszerzania diety niemowlęcia karmionego sztucznie w przypadku wyboru wcześniejszych terminów, takich jak pierwszy czy drugi miesiąc życia, jest niezgodne z aktualną wiedzą na temat rozwoju dziecka oraz jego potrzeb żywieniowych. Wprowadzenie pokarmów stałych zbyt wcześnie może prowadzić do wielu komplikacji zdrowotnych. Przede wszystkim, do ukończenia czwartego miesiąca życia, układ pokarmowy niemowlęcia nie jest w pełni rozwinięty, co może skutkować problemami z trawieniem i przyswajaniem pokarmów stałych. Dzieci w tym wieku powinny być karmione wyłącznie mlekiem modyfikowanym lub mlekiem matki, które dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Wybór niewłaściwych terminów na rozszerzenie diety, jak w przypadku wskazania drugiego miesiąca, może także prowadzić do alergii pokarmowych, ponieważ wczesne wprowadzenie nowych pokarmów do diety dziecka zwiększa ryzyko reakcji alergicznych. Przede wszystkim, rodzice powinni być świadomi, że wcześniejsze podawanie pokarmów stałych może zaburzać naturalną i niezbędną dla rozwoju niemowlęcia fazę karmienia wyłącznie mlekiem. Odpowiednia edukacja na temat czasu wprowadzenia pokarmów stałych jest kluczowa, aby zapewnić zdrowy rozwój dziecka, co popierają liczne badania i zalecenia instytucji zdrowotnych na całym świecie.

Pytanie 6

Jaka z podanych piosenek jest najodpowiedniejsza do zaśpiewania dziecku przed snem w niemowlęctwie?

A. Tańcowały dwa Michały
B. Mało nas do pieczenia chleba
C. Na Wojtusia z popielnika
D. Zuzia lalka nieduża
"Na Wojtusia z popielnika" jest piosenką idealną do śpiewania niemowlętom przed snem. Jej łagodna melodia oraz prosta, powtarzalna struktura sprawiają, że wprowadza ona dziecko w stan relaksu, co jest kluczowe dla wyciszenia przed snem. Muzyka ma znaczący wpływ na rozwój dziecka, a piosenki tego typu wspierają nie tylko zasypianie, ale także rozwój językowy, ponieważ wprowadzają dziecko w świat dźwięków i rytmów. Dodatkowo, piosenka ta jest osadzona w polskiej tradycji ludowej, co może stanowić świetną podstawę do późniejszego przekazywania kultury i tradycji. Warto zauważyć, że praktyka śpiewania kołysanek jest wspierana przez liczne badania, które wskazują na korzystny wpływ muzyki na rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Tworząc ciepłą i bezpieczną atmosferę, piosenka ta przyczynia się do budowania więzi między rodzicem a dzieckiem, co jest kluczowe w okresie wczesnego rozwoju.

Pytanie 7

2-letnia dziewczynka ma wysokość 89 cm, co plasuje ją na 75 centylu. Co to oznacza?

A. 75% dziewczynek w jej wieku jest wyższych od niej, a 25% niższych
B. 75% dziewczynek w jej wieku ma wzrost porównywalny z jej, a 25% jest niższych
C. 75% dziewczynek w jej wieku ma wzrost większy od jej, a 25% jest takich jak ona
D. 75% dziewczynek w jej wieku jest od niej niższych, a 25% wyższych
Odpowiedź, że 75% dziewczynek w jej wieku jest od niej niższych, a 25% wyższych, jest prawidłowa, ponieważ centyl 75. oznacza, że 75% populacji dziewczynek osiągnęło wzrost mniejszy lub równy 89 cm, a tylko 25% przekracza tę wysokość. W praktyce, gdy analizujemy rozwój dzieci, percentyle są używane do oceny, jak dziecko wypada w porównaniu do rówieśników. Na przykład, jeśli lekarz lub specjalista ds. zdrowia ocenia wzrost dziecka w kontekście siatki centylowej, może zalecić działania w zakresie diety czy aktywności fizycznej, jeśli dziecko znajduje się poniżej 10. centyla lub powyżej 90. centyla. Wiedza o centylach jest kluczowa w monitorowaniu zdrowia dzieci, ponieważ pozwala na identyfikację potencjalnych problemów rozwojowych. Warto także zauważyć, że centyle odnoszą się do populacji, co oznacza, że są one oparte na dużych próbach i mogą różnić się w zależności od regionu i czasu, co powinno być brane pod uwagę przy interpretacji wyników rozwoju.

Pytanie 8

W grupie dzieci w drugim semestrze trzeciego roku życia można zorganizować zabawę muzyczno-ruchową przy użyciu utworu

A. Krakowiaczek jeden
B. Sroczka kaszkę ważyła
C. Idzie rak, nieborak
D. Baloniku nasz malutki
Chociaż utwory takie jak "Idzie rak, nieborak", "Baloniku nasz malutki" oraz "Sroczka kaszkę ważyła" są popularne wśród dzieci i mogą być używane w różnych kontekstach edukacyjnych, nie są idealnym wyborem do zabaw muzyczno-ruchowych w II półroczu trzeciego roku życia. "Idzie rak, nieborak" nawiązuje do tematyki przyrodniczej, ale jego rytm i melodia mogą nie zachęcać do aktywności ruchowej w takim stopniu, jak "Krakowiaczek jeden". Z kolei "Baloniku nasz malutki" koncentruje się na tematyce czułości i emocji, co może prowadzić do bardziej statycznych zabaw, zamiast aktywnych tańców. "Sroczka kaszkę ważyła" jest również utworem opartym na narracji, który, mimo że zachęca do interakcji, nie ma tak silnego rytmu, jak wymagają tego zabawy muzyczno-ruchowe. Kluczowym błędem w rozważaniu tych alternatywnych odpowiedzi jest niedocenianie potrzeby ruchu u dzieci w tym wieku. Dzieci w III roku życia potrzebują zabaw angażujących, które rozwijają ich motorykę dużą i małą, a także umiejętności społeczne. Wybór utworów, które nie mają wyraźnego rytmu lub melodyjności sprzyjającej tańczeniu, ogranicza możliwości ruchowe dzieci, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w edukacji przedszkolnej. W pracy z dziećmi kluczowe jest dostosowanie materiału do ich etapów rozwoju i naturalnych potrzeb ruchowych, co czyni "Krakowiaczek jeden" najbardziej adekwatnym wyborem w tej sytuacji.

Pytanie 9

W celu oceny kondycji zdrowotnej noworodka po narodzinach wykorzystuje się skalę

A. Tinettiego
B. IADL
C. MMSE
D. Apgar
Skala Apgar jest kluczowym narzędziem oceny stanu zdrowia noworodków bezpośrednio po porodzie. Została opracowana przez dr. Virginię Apgar w 1952 roku i jest stosowana na całym świecie. Ocena odbywa się na podstawie pięciu kryteriów: aktywności (ruchy), puls (częstość akcji serca), reakcja na bodźce (odruchy), wygląd (kolor skóry) oraz oddychanie. Każde z tych kryteriów jest oceniane w skali od 0 do 2, co pozwala uzyskać wynik w przedziale od 0 do 10. W praktyce, wynik 7 i więcej oznacza, że noworodek ma dobre szanse na zdrowy rozwój, natomiast wynik poniżej 7 wskazuje na potrzebę intensywnej obserwacji lub interwencji medycznej. Dzięki temu narzędziu personel medyczny może szybko i skutecznie ocenić stan noworodka oraz podjąć odpowiednie kroki, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w neonatologii.

Pytanie 10

Podczas tworzenia upominków dla dzieci z materiałów plastycznych na mikołajki, opiekunka szczególnie rozwija u dzieci umiejętności w obszarze

A. motoryki dużej
B. percepcji czuciowej
C. percepcji słuchowej
D. motoryki małej
Wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi stymuluje przede wszystkim motorykę małą, czyli zdolności związane z precyzyjnymi ruchami rąk oraz palców. Aktywności takie jak wycinanie, klejenie, formowanie, czy malowanie, angażują dzieci w użycie ich palców i dłoni, co przyczynia się do rozwijania koordynacji ruchowej oraz umiejętności manualnych. W kontekście edukacji przedszkolnej, rozwijanie motoryki małej ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na późniejsze umiejętności pisania i rysowania. Przykładem efektywnego podejścia jest stworzenie różnorodnych zadań, które wymuszają na dzieciach używanie różnych narzędzi, takich jak nożyczki, pędzle czy kleje. Aktywności te powinny być zgodne z wytycznymi dotyczącymi rozwoju dzieci, które wskazują na znaczenie zabaw manualnych w kształtowaniu umiejętności w zakresie samodzielności oraz kreatywności. Warto także zauważyć, że współpraca w grupie podczas tworzenia takich upominków sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych, co dodatkowo wzbogaca proces edukacji.

Pytanie 11

Jakie zasady powinna stosować opiekunka, aby przygotować chore dziecko do badania USG jamy brzusznej?

A. Nie podawać posiłku przed badaniem
B. Nie podawać płynów przed badaniem
C. Zastosować środki przeczyszczające przed badaniem
D. Zastosować środki uspokajające przed badaniem
Przygotowując dziecko do badania USG brzucha, ważne żeby nie dawało mu się jeść przed badaniem. Powinno być na czczo przez przynajmniej 4-6 godzin. To dlatego, że pełny brzuszek może zepsuć jakość obrazów. Jeśli dziecko ma jedzenie w żołądku, to wyniki mogą być niewłaściwe, co utrudnia lekarzom ocenę narządów jak wątroba, trzustka czy nerki. Pamiętajmy, że jak dziecko długo nie je, to musimy dbać o to, żeby piło wystarczająco dużo wody, bo odwodnienie też wpływa na jakość obrazów. W wielu miejscach, gdzie robią USG, personel trzyma się tych zasad, żeby badanie przebiegło jak najlepiej. Dbanie o te szczegóły to taka norma, która wspiera całą diagnostykę obrazową.

Pytanie 12

Utwór muzyczny o tytule "Idzie Staś, idzie Jaś" ("Marsz dzieci") powinna opiekunka wykorzystać do zabawy muzyczno-ruchowej z elementami marszu oraz nauki śpiewu najwcześniej u dzieci w drugim półroczu

A. czwartego roku życia
B. pierwszego roku życia
C. trzeciego roku życia
D. drugiego roku życia
Wybór odpowiedzi dotyczących pierwszego, drugiego lub czwartego roku życia jako odpowiedniego okresu do wprowadzenia utworu "Idzie Staś, idzie Jaś" zawiera szereg nieporozumień związanych z rozwojem dziecięcym. W pierwszym roku życia dzieci są w fazie intensywnego rozwoju sensorycznego i motorycznego, ale nie mają jeszcze zdolności do uczestniczenia w skomplikowanych zabawach muzycznych, które wymagają synchronizacji ruchów oraz zrozumienia elementów rytmu. Doskonalenie umiejętności ruchowych, takich jak chodzenie, bieganie czy skakanie, ma miejsce w drugim roku życia, lecz również w tym okresie dzieci mają ograniczone zdolności do skupienia uwagi i koordynacji, co utrudnia im uczestnictwo w zorganizowanych formach zabaw. Z kolei w czwartej dekadzie życia dzieci rozwijają bardziej złożone umiejętności społeczne i emocjonalne, które już pozwalają na bardziej wyrafinowane interakcje z muzyką, ale sugerowanie, że utwór ten może być wprowadzany wcześniej, ignoruje rozwój psychomotoryczny i wymagania dotyczące aktywności ruchowej, które są kluczowe dla efektywnej nauki i zabawy. W związku z tym, aby skutecznie wprowadzać muzykę do zajęć dziecięcych, należy brać pod uwagę ich rozwój na różnych etapach życia i dostosowywać formy aktywności do ich możliwości fizycznych i psychicznych.

Pytanie 13

Zgodnie z Polskim Programem Szczepień Ochronnych na rok 2021, pierwszą dawkę obligatoryjnego szczepienia podstawowego przeciw pneumokokom powinno się podać zdrowemu dziecku

A. w pierwszej dobie po narodzinach
B. w drugiej dobie po narodzinach
C. po ukończeniu 14. tygodnia życia
D. po ukończeniu 6. tygodnia życia
Odpowiedzi wskazujące na podanie szczepienia w pierwszej lub drugiej dobie życia są nieprawidłowe, ponieważ plan szczepień nie przewiduje szczepienia przeciwko pneumokokom aż do momentu, kiedy dziecko osiągnie co najmniej 6. tydzień życia. Wnętrze macicy oraz pierwsze dni życia dziecka to okres, w którym układ odpornościowy jest wciąż bardzo niedojrzały, a jego odpowiedź na szczepionki jest ograniczona. Dlatego też szczepienia w tym czasie są z reguły odłożone, by dać organizmowi dziecka czas na rozwój i wzmocnienie mechanizmów immunologicznych. To podejście jest zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Programu Szczepień, które zalecają, aby szczepienia były przeprowadzane, gdy dziecko jest wystarczająco dojrzałe. Natomiast odpowiedzi sugerujące podanie szczepionki po ukończeniu 14. tygodnia życia również są niewłaściwe, ponieważ opóźnienie w szczepieniu w tym okresie może zwiększać ryzyko zachorowania na poważne infekcje pneumokokowe, które mogą prowadzić do ciężkich powikłań zdrowotnych. Właściwe zrozumienie czasu szczepień jest kluczowe dla ochrony zdrowia dzieci, a także dla efektywności całego programu szczepień.

Pytanie 14

Zabiegi resuscytacyjne podstawowe (Basic Life Support - BLS) u dziecka powinny zaczynać się od

A. 5 wdechów ratunkowych
B. uderzenia w klatkę piersiową
C. 2 wdechów ratunkowych
D. uciskania klatki piersiowej
Rozpoczęcie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS) u dziecka od 5 oddechów ratowniczych jest zgodne z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC). W przypadku dzieci, które nie oddychają, pierwszym krokiem jest zapewnienie drożności dróg oddechowych, a następnie wykonanie 5 oddechów ratowniczych, które mają na celu wprowadzenie tlenu do płuc. To kluczowe, ponieważ w przypadku nagłego zatrzymania krążenia, dostępność tlenu jest niezbędna dla minimalizacji uszkodzeń mózgu i innych narządów. Praktycznie, oddechy te powinny być wykonywane w sposób delikatny, aby uniknąć uszkodzenia płuc, a ich skuteczność można ocenić poprzez obserwację ruchów klatki piersiowej. Warto również pamiętać, że w przypadku noworodków i niemowląt, oddechy ratownicze powinny być dostosowane do ich anatomii, co oznacza, że należy używać mniejszej siły. Prawidłowe przeprowadzenie tych czynności zgodnie z aktualnymi standardami ma kluczowe znaczenie dla skuteczności resuscytacji.

Pytanie 15

Pierwszym sposobem, w jaki noworodek komunikuje się z otoczeniem, jest

A. gaworzenie.
B. głoszenie.
C. radość.
D. płacz.
Płacz jest pierwszą formą komunikacji noworodka z otoczeniem, ponieważ jest to naturalny i instynktowny sposób wyrażania potrzeb oraz emocji. Noworodki płaczą, aby zwrócić uwagę opiekunów na swoje podstawowe potrzeby, takie jak głód, ból czy potrzeba zmiany pieluchy. Płacz pełni kluczową funkcję w procesie interakcji rodzic-dziecko, będąc pierwszym sygnałem, który pozwala na nawiązanie więzi emocjonalnej. Badania wskazują, że różne rodzaje płaczu mogą sygnalizować różne potrzeby, co sprawia, że umiejętność ich rozróżniania przez opiekunów jest niezwykle istotna dla zdrowia i rozwoju dziecka. Zrozumienie komunikacji płaczowej oraz umiejętność odpowiedzi na te sygnały są fundamentem dobrego rodzicielstwa i mają wpływ na psychologiczny rozwój dziecka. Warto również zauważyć, że skuteczna komunikacja w pierwszych miesiącach życia może wpłynąć na późniejsze zdolności językowe i społeczne dziecka, co podkreśla znaczenie wsłuchiwania się w potrzeby noworodka.

Pytanie 16

Aby zmotywować dzieci, opiekunka powinna wykorzystać

A. prezentację
B. narrację
C. dramę
D. wykład
Stosowanie opowiadania, wykładu czy prelekcji jako form aktywizacji dzieci ma swoje ograniczenia, które należy wyraźnie zrozumieć. Opowiadanie, choć może być interesujące, często nie daje dzieciom wystarczającej okazji do aktywnego uczestnictwa w procesie nauczania. Dzieci w tym wieku potrzebują interakcji, a bierne słuchanie opowieści nie angażuje ich w sposób, który wspierałby rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych. Wykład z kolei, będący formą jednostronnej prezentacji wiedzy, jest mało efektywny w kontekście małych dzieci, które mają ograniczoną zdolność do długotrwałej koncentracji i przetwarzania informacji w takiej formie. Prelekcja, podobnie jak wykład, może wydawać się nowoczesnym podejściem do edukacji, jednak w praktyce rzadko angażuje dzieci w aktywne uczenie się, co jest kluczowe dla ich rozwoju. Warto zauważyć, że w naukach pedagogicznych, zwłaszcza w kontekście pracy z dziećmi, podkreśla się znaczenie interaktywnych metod nauczania, które sprzyjają aktywnemu uczestnictwu, kreatywności i współpracy. Dlatego te formy przekazu wiedzy są niewystarczające w kontekście efektywnej edukacji dzieci, co prowadzi do rozczarowania ich zaangażowaniem i chęcią do nauki.

Pytanie 17

Który z odruchów nie zalicza się do odruchów posturalnych u noworodków?

A. Bocznego podparcia
B. Błędnikowy
C. Asymetryczny toniczny szyjny
D. Spadochronowy
Odruch asymetrycznego tonicznego szyjnego (ATNR) jest uważany za odruch posturalny, jednak w kontekście noworodków nie jest to typowy odruch, który pojawia się w ich rozwoju. Odruch ten jest bardziej związany z rozwojem motorycznym i koordynacją ruchową niż z utrzymywaniem postawy. W przeciwieństwie do odruchów posturalnych, takich jak błędnikowy, boczne podparcie czy spadochronowy, ATNR nie jest kluczowy dla stabilizacji ciała w przestrzeni. Odruchy posturalne, które są istotne dla utrzymania równowagi i stabilności, zwykle rozwijają się i adaptują jako odpowiedź na bodźce zewnętrzne. Przykładem zastosowania wiedzy o ATNR jest terapia zajęciowa, gdzie terapeuci wykorzystują zrozumienie tych odruchów do wspierania dzieci w rozwoju ich zdolności motorycznych i koordynacyjnych. Znajomość tych odruchów jest istotna dla specjalistów pracujących z niemowlętami, aby skutecznie wspierać ich rozwój oraz monitorować ewentualne opóźnienia.

Pytanie 18

Waga niemowlęcia, które prawidłowo się rozwija, w dwunastym miesiącu życia w porównaniu do wagi przy urodzeniu wzrasta średnio

A. pięciokrotnie
B. dwukrotnie
C. trzykrotnie
D. czterokrotnie
Odpowiedzi sugerujące, że waga niemowlęcia w dwunastym miesiącu życia zwiększa się czterokrotnie lub pięciokrotnie, są całkowicie niezgodne z danymi statystycznymi dostarczonymi przez WHO oraz innymi normami medycznymi. Takie podejścia do rozwoju wagi niemowląt mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat zdrowia dziecka. Na przykład, waga czterokrotna w stosunku do wagi urodzeniowej mogłaby sugerować, że dziecko rośnie w tempie znacznie szybszym niż to, co jest uznawane za zdrowe. Z kolei pięciokrotna waga wskazywałaby na ekstremalny przyrost masy ciała, co może być niebezpieczne i prowadzić do otyłości, chorób metabolicznych oraz innych problemów zdrowotnych. Zrozumienie, że prawidłowy wzrost wagi w pierwszym roku życia to proces, który powinien być monitorowany w kontekście norm, jest kluczowe. Lekarze i pediatrzy używają wskaźników wzrostu do oceny stanu zdrowia dziecka, a odchylenie od normy może prowadzić do interwencji medycznych. Kwestie te są niezwykle istotne, ponieważ nieprawidłowe postrzeganie wzrostu może prowadzić do błędów diagnostycznych oraz pominięcia istotnych problemów zdrowotnych.

Pytanie 19

Dziecko cierpiące na hipotoniczne porażenie mózgowe, które ma niedowład nóg, może napotykać trudności przede wszystkim w samodzielnym zaspokojeniu potrzeby

A. wiązkowania
B. ruchu
C. odpoczynku
D. żywienia
Dziecko z hipotonicznym porażeniem mózgowym dziecięcym, które doświadcza niedowładu kończyn dolnych, ma trudności w zakresie ruchu z powodu osłabienia siły mięśniowej oraz ograniczonej kontroli nad ruchami. Hipotonia oznacza zmniejszone napięcie mięśniowe, co skutkuje trudnościami w wykonywaniu codziennych czynności, takich jak chodzenie, wspinanie się czy nawet siedzenie. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której dziecko chce się przemieszczać w obrębie swojego otoczenia - z uwagi na niedowład kończyn dolnych, może to być dla niego znacznie trudniejsze, co wpływa na ogólną niezależność i samodzielność. W codziennym wsparciu dziecka szczególnie ważne są interwencje terapeutyczne, takie jak fizjoterapia, która ma na celu poprawę mobilności oraz siły mięśniowej. Standardy w rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym wskazują na zaletę wczesnej interwencji oraz zindywidualizowanego podejścia, co może znacząco poprawić jakość życia tych dzieci oraz pomóc im w lepszym zaspokajaniu ich potrzeb ruchowych.

Pytanie 20

Według wytycznych Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci odpowiednio rozwijające się pięciomiesięczne niemowlę, przy braku przeciwwskazań do karmienia piersią, powinno być karmione mlekiem matki oraz

A. wprowadzać mleko modyfikowane z dodatkiem witamin
B. uzupełniać dietę warzywami
C. uzupełniać dietę owocami
D. otrzymywać zalecane przez pediatrę witaminy
Tak naprawdę podawanie mleka modyfikowanego z dodatkiem witamin, a także dokarmianie owocami czy warzywami, to nie najlepszy pomysł dla pięciomiesięcznego malucha, który rozwija się dobrze, jeśli jest karmiony piersią. Mleko modyfikowane, mimo że w niektórych sytuacjach ma sens, nie jest wskazane, gdy mama może karmić piersią, bo to mleko daje najlepsze składniki odżywcze w naturalnej postaci. Wprowadzanie owoców i warzyw za wcześnie może powodować problemy z brzuszkiem malucha, jak alergie czy trudności w trawieniu. Eksperci mówią, że lepiej to robić po 6. miesiącu. Wiele osób myśli, że jak trzeba suplementować witaminy, to można też dodawać inne pokarmy, co jest błędne. Dużym błędem jest też przekonanie, że niemowlęta mogą jeść stałe pokarmy, zanim ich organizm będzie gotowy, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami żywienia. Suplementacja powinna być kontrolowana przez pediatrę, żeby nie doszło do nadmiaru witamin, co również może zaszkodzić zdrowiu dziecka.

Pytanie 21

Zgodnie z hierarchią potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba związana z bezpieczeństwem

A. tworzy podstawę hierarchii.
B. jest zaliczana do potrzeb wyższego rzędu.
C. należy do potrzeb niższego rzędu.
D. stanowi wierzchołek hierarchii.
Odpowiedź 'należy do potrzeb niższego rzędu' jest poprawna, ponieważ w modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa potrzeby bezpieczeństwa są klasyfikowane jako podstawowe. Model ten podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów, w których potrzeby niższego rzędu, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, są zlokalizowane na drugim poziomie, tuż nad potrzebami fizjologicznymi. Potrzeby bezpieczeństwa obejmują pragnienie stabilności, ochrony przed niebezpieczeństwami oraz zapewnienia zdrowia. Przykładowo, w kontekście miejsca pracy pracownicy oczekują nie tylko wynagrodzenia, ale także zabezpieczeń socjalnych oraz warunków pracy, które minimalizują ryzyko urazów. W praktyce, organizacje powinny dążyć do tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy czują się bezpiecznie, co przekłada się na ich zaangażowanie i efektywność. Dlatego odpowiednie praktyki zarządzania, takie jak ocena ryzyka i wdrażanie procedur bezpieczeństwa, są kluczowe w utrzymywaniu potrzeby bezpieczeństwa na właściwym poziomie, co jest zgodne z najlepszymi standardami w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 22

Opiekunka może stworzyć stemple do działalności plastycznej z dziećmi, wycinając wzory nożykiem.

A. w surowym ziemniaku
B. w masie solnej
C. w talerzyku jednorazowym
D. w suchym chlebie
Choć wydaje się, że materiały takie jak suchy chleb, masa solna czy talerzyki jednorazowe mogą być alternatywą dla surowego ziemniaka, w praktyce każda z tych opcji przynosi szereg ograniczeń i problemów. Suchy chleb, z powodu swojej kruchości, nie nadaje się do wycinania skomplikowanych wzorów. Może łatwo się łamać i nie zapewnia stabilnej powierzchni do odciskania, co prowadzi do nieczytelnych i niewyraźnych odbić. Masa solna, z kolei, mimo że jest bardziej plastyczna, wymaga dłuższego czasu na schnięcie i utwardzenie, co wydłuża proces tworzenia stempli i czyni go mniej efektywnym w kontekście zajęć z dziećmi. Talelzyki jednorazowe, zrobione z tworzyw sztucznych, nie mają naturalnej struktury, która pozwoliłaby na efektywne stemplowanie. Mogą one jedynie posłużyć jako powierzchnia do malowania, ale nie będą w stanie stworzyć wyraźnych odbić. Wybór odpowiednich materiałów jest kluczowy w pracy z dziećmi, a niewłaściwe podejście może prowadzić do frustracji i zniechęcenia młodych artystów. Dlatego ważne jest, aby w praktykach edukacyjnych opierać się na sprawdzonych i skutecznych materiałach, które sprzyjają kreatywności i rozwojowi umiejętności manualnych.

Pytanie 23

Aby zagwarantować zdrowie dzieciom przebywającym w domu małego dziecka, opiekunka powinna

A. oddzielić dzieci chore od zdrowych
B. zapewnić temperaturę wyższą niż 25°C w pomieszczeniach, w których znajdują się dzieci
C. unikać sytuacji konfliktowych między dziećmi
D. organizować częste zmiany opiekunek w grupie
Każda z niepoprawnych odpowiedzi ma swoje ograniczenia, które mogą prowadzić do niewłaściwego zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym dzieci. Zapobieganie konfliktom między dziećmi, choć istotne dla ich rozwoju emocjonalnego, nie ma bezpośredniego wpływu na zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych. Konflikty są naturalną częścią interakcji w grupie rówieśniczej, a ich całkowite eliminowanie jest niemożliwe i może prowadzić do większego napięcia oraz stresu w grupie. Utrzymanie temperatury powyżej 25°C w pomieszczeniach z dziećmi również jest niewłaściwe, ponieważ zbyt wysoka temperatura może prowadzić do odwodnienia i przegrzania, co jest szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci. Z kolei częste zmiany opiekunek w grupie mogą destabilizować relacje między dziećmi a opiekunami, co wpływa na poczucie bezpieczeństwa dzieci. Stabilność osób opiekujących się dziećmi jest kluczowa dla ich rozwoju psychicznego. Warto zatem zauważyć, że odpowiednie działania prewencyjne w zakresie zdrowia dzieci powinny być pierwszorzędnym celem, a niekoniecznie eliminowanie konfliktów, utrzymanie wysokiej temperatury czy rotacja kadry.

Pytanie 24

W odpowiednio ułożonym dziennym menu dla zdrowego dziecka w wieku półtora roku powinno się zawrzeć co najmniej

A. 4 posiłki, w których obecne są warzywa i owoce w formie surowej
B. 4 posiłki, w których jest mięso
C. 3 posiłki, w których są produkty mleczne
D. 3 posiłki, w których znajdują się ryby
Dobrze, że zauważyłeś, jak ważne są produkty mleczne w diecie półtorarocznego malucha. Pamiętaj, żeby pojawiały się w co najmniej trzech posiłkach, bo dostarczają wapnia, białka i innych witamin, które są mega ważne dla rozwoju kości i zębów. W tym wieku dzieciaki potrzebują około 700 mg wapnia dziennie, a mleko, sery i jogurty to świetne źródła. Na przykład, szklanka mleka ma około 300 mg wapnia, a porcja jogurtu kolejne 150 mg. Fajnie jest też dbać o różnorodność, żeby maluch się nie nudził. Mleko nie tylko wspiera rozwój fizyczny, ale też pomaga w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. To ważne, żeby rodzice też wprowadzali te produkty do diety, na przykład w formie koktajli czy serowych smakołyków.

Pytanie 25

Dziecku na diecie eliminacyjnej bezglutenowejnie wolno podawać produktów wykonanych na bazie

A. ryżu i gryki
B. kukurydzy i soi
C. pszenicy i jęczmienia
D. fasoli i orzechów
Pszenica i jęczmień są kluczowymi źródłami glutenu, białka, które w przypadku osób z celiakią oraz nietolerancją glutenu wywołuje poważne reakcje. Dieta eliminacyjna bezglutenowa ma na celu całkowite wykluczenie produktów, które mogą zawierać gluten, aby zapobiec szkodliwym skutkom zdrowotnym. Przykładowo, pszenica jest składnikiem wielu popularnych produktów spożywczych, takich jak pieczywo, makaron czy wyroby cukiernicze, a jęczmień często występuje w piwach oraz jako dodatek do potraw. Osoby na diecie eliminacyjnej powinny zwracać uwagę na etykiety produktów, aby upewnić się, że nie zawierają one ukrytych źródeł glutenu. Zgodnie z zaleceniami dietetyków, istotne jest także, aby osoby z nietolerancją glutenu były świadome krzyżowego zanieczyszczenia, które może wystąpić podczas produkcji. Warto również znać alternatywy dla pszenicy i jęczmienia, takie jak produkty na bazie ryżu, kukurydzy czy gryki, które są bezpieczne w diecie bezglutenowej. Stosowanie się do tych zasad jest kluczowe dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Pytanie 26

Zabawy takie jak w sklep oraz w dom zaliczają się do kategorii zabaw

A. porządkowych
B. konstrukcyjnych
C. tematycznych
D. bieżnych
Zabawy takie jak 'w sklep' czy 'w dom' to świetne przykłady gier tematycznych, które fajnie odzwierciedlają sytuacje z życia codziennego i role, jakie odgrywają ludzie w społeczeństwie. Tego typu zabawy naprawdę rozwijają dziecięcą wyobraźnię, bo pozwalają na wcielenie się w dorosłych i interakcję w różnych kontekstach społecznych. W edukacji uznaje się, że zabawy tematyczne są zalecane przez specjalistów, bo pomagają w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci. Na przykład, gra w sklep uczy maluchy, jak liczyć pieniądze i wydawać resztę, a jednocześnie rozwija ich zdolności do negocjacji. Przez naśladowanie dorosłych, dzieci uczą się też ważnych norm społecznych i wartości, co jest zgodne z dobrymi praktykami w wychowaniu. Widać więc, że zabawy tematyczne są kluczowe dla rozwoju poznawczego i społecznego dzieci, a to ważny krok, by mogły lepiej funkcjonować w przyszłości.

Pytanie 27

Trzylatek wracając z przedszkola niespodziewanie zaczął używać przekleństw. Jak należy w tej sytuacji postąpić?

A. zabronić mu oglądania bajki za używanie przekleństw
B. nie reagować na jego używanie przekleństw
C. wytłumaczyć mu, dlaczego nie powinien używać przekleństw
D. kategorycznie zabronić używania przekleństw
Odpowiedź polegająca na wytłumaczeniu dziecku, dlaczego nie należy używać wulgaryzmów, jest trafna, ponieważ podejście to opiera się na edukacji i zrozumieniu. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez naśladowanie i eksplorację języka, a wulgaryzmy mogą być dla nich ciekawym, nowym słownictwem. Wyjaśnienie kontekstu ich użycia oraz skutków, jakie niesie za sobą używanie takich słów, pozwala na rozwijanie empatii oraz umiejętności społecznych. Na przykład, można pokazać, że wulgaryzmy mogą ranić uczucia innych i są nieodpowiednie w wielu sytuacjach. Dzięki temu dziecko zdobędzie nie tylko wiedzę o języku, ale także umiejętności skutecznej komunikacji. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami wychowawczymi, które kładą nacisk na dialog i otwartą komunikację z dziećmi oraz na promowanie wartości, takich jak szacunek i zrozumienie. Edukacja w zakresie języka i komunikacji jest kluczowa dla zdrowego rozwoju emocjonalnego dzieci.

Pytanie 28

Główne zamierzenie wykonywania obustronnych obrotów ciała noworodka w trakcie zabiegów pielęgnacyjnych to

A. usunięcie uciążliwej czkawki
B. wsparcie rozwoju mowy
C. eliminacja asymetrii pourodzeniowej
D. wspieranie procesów emocjonalnych
Niektóre z przedstawionych odpowiedzi mogą wydawać się logiczne, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do głównego celu wykonywania obustronnych obrotów ciała noworodka. Stymulowanie rozwoju mowy jest procesem, który zachodzi w późniejszym etapie rozwoju dziecka, kiedy rozwija się zdolność do komunikacji werbalnej. W przypadku noworodków skupienie się na ruchach ciała jest bardziej istotne dla ich rozwoju fizycznego. Czynniki takie jak czkawka są naturalnym odruchem organizmu i związane z funkcjonowaniem układu oddechowego, natomiast techniki obrotów ciała nie mają na celu ich eliminacji, co czyni tę odpowiedź nietrafioną. Z kolei stymulowanie procesów emocjonalnych jest kluczowe w kontekście kontaktu z opiekunem, ale nie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem obrotów ciała. Dzieci rozwijają swoje emocje poprzez interakcję, a nie przez mechaniczne ruchy. W związku z tym, poprawne podejście do pielęgnacji noworodka powinno opierać się na solidnej wiedzy na temat fizjologii i anatomii, a także na aktualnych standardach praktyki pielęgnacyjnej, które jasno określają, że celem obrotów jest przede wszystkim likwidowanie asymetrii pourodzeniowej.

Pytanie 29

Która z technik plastycznych będzie najodpowiedniejsza w pracy z maluchami w drugiej części drugiego roku życia?

A. Malowanie za pomocą pędzelka.
B. Wydzieranie form.
C. Kolorowanie za pomocą kredek.
D. Wycinanie przy pomocy nożyczek
Kolorowanie kredkami to naprawdę świetna technika dla maluchów w II półroczu drugiego roku życia. Chodzi o to, że pomaga im w rozwijaniu małej motoryki oraz koordynacji. W tym wieku dzieci zaczynają bawić się różnymi materiałami i technikami, a kredki dają im możliwość wyrażenia siebie w łatwy sposób. Jak dziecko trzyma kredkę, ćwiczy chwyt i kontrolę, co wpływa na silniejsze mięśnie rąk. Poza tym kolorowanie uczy ich rozpoznawać kolory i kształty, co jest super ważne na tym etapie ich rozwoju. Można to także połączyć z innymi aktywnościami, jak nazywanie kolorów, co wspiera rozwój językowy. Nauczyciele i rodzice mogą też zachęcać dzieci do używania różnych kolorów czy kolorowania obrazków z ulubionymi postaciami, co na pewno zwiększy ich zaangażowanie. W praktyce w przedszkolach widać, że dzieci się cieszą i są bardziej zainteresowane, gdy mogą twórczo się wyrażać poprzez kolorowanie.

Pytanie 30

Obecny schemat żywienia niemowlaków, stworzony przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, zaleca, aby dziecko w szóstym miesiącu życia przyjmowało

A. sześć posiłków dziennie, z czego trzy mleczne
B. siedem posiłków dziennie, z czego cztery mleczne
C. cztery posiłki dziennie, z czego trzy mleczne
D. pięć posiłków dziennie, z czego cztery mleczne
Odpowiedź, że dziecko w 5. miesiącu życia powinno spożywać pięć posiłków dziennie, w tym cztery mleczne, jest zgodna z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. W tym okresie życia niemowlęta wykazują znaczący wzrost i rozwój, co wymaga odpowiedniego dostosowania schematu żywienia. Mleko, szczególnie mleko matki lub mleko modyfikowane, stanowi podstawowe źródło składników odżywczych, a cztery posiłki mleczne zapewniają odpowiednią podaż kalorii, białka, tłuszczów oraz witamin i minerałów. Oprócz tego, wprowadzenie jednego lub dwóch posiłków stałych może rozpocząć się w tym okresie, ale nie powinno zastępować mleka jako głównego źródła pożywienia. Przykładem może być dodawanie puree z warzyw czy owoców do diety, co sprzyja przyzwyczajaniu dziecka do nowych smaków, ale należy pamiętać, aby nie ograniczać mlecznych posiłków. Warto również obserwować reakcje dziecka na nowe pokarmy i wprowadzać je stopniowo, co jest zgodne z aktualnymi standardami żywieniowymi.

Pytanie 31

Podany opis dotyczy prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

Zaczyna mówić krótkimi zdaniami i prowadzić krótką rozmowę. Większość tego, co mówi staje się zrozumiałe. Nabywa umiejętność przeliczania 2-3 rzeczy. Umie bawić się sam, zaczyna bawić się z innymi dziećmi.
A. pięciu lat.
B. czterech lat.
C. sześciu lat.
D. trzech lat.
Odpowiedź "trzech lat" jest poprawna, ponieważ opisane w pytaniu zachowania odpowiadają typowym umiejętnościom rozwojowym dzieci w tym wieku. Dzieci trzyletnie zazwyczaj potrafią mówić prostymi zdaniami, co jest kluczowe w ich zdolności komunikacyjnej. Umiejętność prowadzenia krótkiej rozmowy i zrozumiała mowa są oznakami rozwijającego się języka, a także wskazują na to, że dziecko zaczyna rozumieć zasady komunikacji interpersonalnej. Dodatkowo, umiejętność przeliczania 2-3 obiektów wskazuje na rozwój zdolności matematycznych, które w tym wieku zaczynają się kształtować. Samodzielna zabawa oraz interakcja z innymi dziećmi są również ważnymi aspektami rozwoju społecznego i emocjonalnego, które powinny być wspierane w tym okresie. Dzieci w tym wieku często eksplorują otoczenie i uczą się poprzez zabawę, co jest zgodne z teorią zabawy jako narzędzia edukacyjnego, promującą rozwój poznawczy oraz umiejętności społeczne. Warto zwrócić uwagę na to, że takie zachowania są zgodne z rozwojowymi kamieniami milowymi, które są określone w literaturze dotyczącej rozwoju dziecięcego. Znajomość tych etapów jest kluczowa dla rodziców i nauczycieli, aby mogli odpowiednio wspierać dzieci w ich rozwoju.

Pytanie 32

Zgodnie z wytycznymi WHO, kiedy należy rozpocząć higienę jamy ustnej u dziecka?

A. gdy pojawi się pierwszy ząb
B. już w pierwszych dniach życia dziecka
C. po zakończeniu drugiego roku życia przez dziecko
D. po ukończeniu przez dziecko pierwszego roku życia
Podejście do higieny jamy ustnej, które sugeruje rozpoczęcie toalety dopiero po ukończeniu pierwszego roku życia, jest niezgodne z zaleceniami specjalistów. Choć wielu rodziców uważa, że nie ma potrzeby dbania o jamę ustną przed pojawieniem się pierwszego zęba, jest to błędne myślenie. W rzeczywistości, już w pierwszych dniach życia, na powierzchni dziąseł gromadzą się bakterie, które mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Oczekiwanie na pojawienie się zębów, aby rozpocząć higienę, zwiększa ryzyko rozwoju próchnicy oraz chorób przyzębia. Zgodnie z wytycznymi WHO, higiena jamy ustnej powinna rozpocząć się od pierwszych dni życia, co umożliwia stworzenie odpowiednich nawyków zdrowotnych, które będą pielęgnowane w późniejszym okresie. Niewłaściwe podejście do tego tematu może skutkować nie tylko problemami zdrowotnymi, ale także kosztownymi zabiegami stomatologicznymi w przyszłości. Ważne jest, aby zrozumieć, że profilaktyka jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej, a wczesne dbanie o jamę ustną to inwestycja w przyszłe zdrowie dziecka.

Pytanie 33

Ćwiczenia techniczno-plastyczne umożliwiają dziecku między innymi rozwijanie pojęcia przestrzeni oraz czasu, co w szczególności prowadzi do

A. zapoznawania się z technikami plastycznymi oraz ich odczuwania
B. identyfikowania informacji docierających przez zmysły oraz ich analizy
C. układania i przemieszczenia obiektów i osób względem siebie oraz punktów odniesienia
D. doświadczania satysfakcji związanej z ukończeniem dzieła i jego rezultatów
Analizując inne odpowiedzi, można dostrzec, że nie dotyczą one bezpośrednio kształtowania pojęcia przestrzeni i czasu w kontekście techniczno-plastycznym. Na przykład, odczuwanie satysfakcji z ukończenia pracy i jej efektów, choć ważne, koncentruje się na emocjonalnym aspekcie tworzenia, a nie rozwijaniu zdolności przestrzennych. W praktyce, satysfakcja z wykonanej pracy może wynikać z różnych czynników, jednak nie jest to podstawowy cel ćwiczeń techniczno-plastycznych. Z kolei rozpoznawanie informacji docierającej przez zmysły i jej przetwarzanie, mimo że jest istotnym elementem rozwoju zmysłowego, nie odnosi się bezpośrednio do zrozumienia i używania pojęć przestrzennych. Kluczowym błędem myślowym jest zatem mylenie aspektów emocjonalnych czy sensorycznych z konstrukcją przestrzenną. Podobnie, poznawanie technik plastycznych i ich odczuwanie jest wartościowe, ale dotyczy głównie umiejętności artystycznych, a nie umiejętności przestrzennych, które są kluczowe w kontekście kształtowania pojęcia czasu i przestrzeni w edukacji wczesnoszkolnej. Tego typu pomyłki mogą prowadzić do zniekształcenia zrozumienia, jak różnorodne elementy edukacji artystycznej współdziałają w rozwijaniu umiejętności potrzebnych do efektywnego działania w rzeczywistości, gdzie pojęcia przestrzeni i czasu są kluczowe.

Pytanie 34

Noworodkowi z gorączką można podać lek przeciwgorączkowy, który ma w swoim składzie

A. glikokortykosteroidy
B. kwas acetylosalicylowy
C. paracetamol
D. ibuprofen
Paracetamol jest lekiem przeciwgorączkowym, który jest bezpieczny i skuteczny w stosowaniu u noworodków. Działa poprzez zmniejszenie produkcji prostaglandyn, które są substancjami chemicznymi w organizmie odpowiedzialnymi za wywoływanie gorączki i bólu. W praktyce, paracetamol jest często stosowany w pediatrii jako pierwsza linia leczenia gorączki u dzieci, w tym noworodków, co jest zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Zwykle podaje się go w postaci syropu, czopków lub roztworu doustnego, co ułatwia podanie leku. Ważne jest jednak, aby stosować się do zaleceń dotyczących dawkowania, które zależą od masy ciała dziecka, ponieważ nadmierne dawki mogą prowadzić do uszkodzenia wątroby. Dodatkowo, paracetamol można stosować jednocześnie z innymi środkami, takimi jak ibuprofen, pod warunkiem że stosowanie obu leków jest zgodne z zaleceniami lekarza. Prowadzenie monitorowania stanu zdrowia noworodka oraz regularne konsultacje z pediatrą są kluczowe w przypadku wystąpienia gorączki.

Pytanie 35

Okolice intymne ciała dziewczynki należy podmywać

A. od wzgórka łonowego w stronę odbytu
B. ruchami okrężnymi przeciwnie do wskazówek zegara
C. od odbytu w stronę wzgórka łonowego
D. ruchami okrężnymi zgodnie ze wskazówkami zegara
Podmywanie okolic intymnych w kierunku od odbytu do wzgórka łonowego jest nieprawidłowe i może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Takie podejście zwiększa ryzyko przenoszenia bakterii z obszaru odbytu do dróg moczowych, co jest jedną z najczęstszych przyczyn infekcji układu moczowego, zwłaszcza u dziewczynek. Wiele osób może błędnie myśleć, że ruchy okrężne, czy to zgodnie, czy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, są skuteczne w usuwaniu zanieczyszczeń, jednak takie techniki nie są zalecane w kontekście higieny intymnej. Ruchy te mogą nie tylko nie usunąć efektywnie zanieczyszczeń, ale mogą również podrażnić wrażliwą skórę, co w konsekwencji może prowadzić do stanów zapalnych. Kolejnym typowym błędem jest nieprawidłowe użycie środków czyszczących, które mogą zawierać szkodliwe substancje chemiczne. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie standardów higieny, które zalecają jasne i skoncentrowane podejście do podmywania, eliminując ryzyko infekcji i zapewniając bezpieczeństwo. Warto edukować zarówno dzieci, jak i ich opiekunów w zakresie prawidłowej higieny osobistej, aby zapobiec zdrowotnym komplikacjom w przyszłości.

Pytanie 36

Który wzorzec przywiązania dziecka do matki charakteryzuje opisana sytuacja?

Codziennie rano w żłobku dziecko nie chce rozstać się z matką, kurczowo trzyma ją za szyję, płacze, natomiast po południu okazuje matce złość, czasami nawet agresję.
A. Lękowo-unikający.
B. Lękowo-ambiwalentny.
C. Ufnie przywiązany.
D. Nieufnie przywiązany.
Wybór odpowiedzi lękowo-unikający, nieufnie przywiązany oraz ufnie przywiązany nie oddaje rzeczywistej dynamiki opisanej sytuacji. Lękowo-unikający wskazuje na dzieci, które unikają bliskiego kontaktu emocjonalnego oraz mają tendencję do izolacji w sytuacjach stresowych, co jest sprzeczne z opisanym kurczowym trzymaniem matki. Dzieci z tym wzorcem przywiązania często nie pragną bliskości, unikają emocjonalnych reakcji i mogą nie okazywać złości w odpowiedzi na powrót opiekuna. Z kolei odpowiedź określająca wzorzec nieufnie przywiązany sugeruje, że dziecko jest z natury nieufne wobec matki, co nie pasuje do sytuacji, w której dziecko wykazuje silne przywiązanie, choć ambiwalentne. Z kolei ufnie przywiązany opisuje dzieci, które potrafią się uspokoić po powrocie matki i są w stanie podjąć eksplorację otoczenia, co znów odbiega od sytuacji emocjonalnej lękowo-ambiwalentnego wzorca. Nieprzyjęcie poprawnej odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia różnic między wzorcami przywiązania, gdzie kluczowe jest rozróżnienie między silnym przywiązaniem a emocjonalnym dystansem, co jest istotne w pracy z dziećmi w kontekście ich wsparcia emocjonalnego oraz rozwoju psychologicznego.

Pytanie 37

Ciągłym objawem tej dolegliwości są zaburzenia w ruchu, które wynikają z niewłaściwego rozkładu i poziomu napięcia mięśniowego, paraliżu oraz osłabienia, a także dyskinezji.

A. dystrofii mięśniowej
B. mózgowego porażenia dziecięcego
C. rdzeniowego zaniku mięśni
D. zapalenia opon mózgowych
Zapalenie opon mózgowych to stan zapalny otoczek mózgowych, który może prowadzić do różnych objawów, w tym bólu głowy, sztywności karku i gorączki, ale nie jest bezpośrednio związane z długotrwałymi zaburzeniami ruchowymi. Objawy te mogą wynikać z uszkodzenia układu nerwowego, jednak nie są charakterystyczne dla zapalenia opon. Rdzeniowy zanik mięśni (SMA) to schorzenie genetyczne, które wpływa na neurony ruchowe w rdzeniu kręgowym, prowadząc do atrofii mięśni oraz osłabienia ich siły, jednak nie objawia się typowymi zaburzeniami napięcia mięśniowego, a raczej osłabieniem mięśni. Dystrofia mięśniowa, z kolei, to grupa chorób genetycznych, które prowadzą do postępującego osłabienia i zanik mięśni, co również nie odpowiada opisanym zaburzeniom ruchowym związanym z MPD. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest mylenie różnych schorzeń neurologicznych, które mogą mieć podobne objawy, lecz różnią się przyczynami i mechanizmami. Kluczowe jest zrozumienie, że każde z tych schorzeń wymaga innego podejścia terapeutycznego, co podkreśla znaczenie precyzyjnej diagnozy w neurologii. Znajomość różnic między tymi stanami jest istotna nie tylko dla lekarzy, ale również dla rodzin pacjentów, aby mogły prawidłowo wspierać ich w leczeniu.

Pytanie 38

Podczas dbania o właściwą mumifikację kikuta pępowinowego kluczowe jest staranne

A. oczyszczanie kikuta pępowiny nawilżonym gazikiem
B. osuszanie kikuta pępowiny suchym gazikiem
C. odkażanie kikuta pępowiny 70% alkoholem
D. pędzlowanie kikuta pępowiny roztworem gencjany
Pielęgnacja kikuta pępowinowego jest złożonym procesem, w którym kluczowe jest unikanie stosowania niezgodnych z zaleceniami metod. Pędzlowanie kikuta roztworem gencjany, mimo iż w przeszłości było stosowane, nie jest obecnie rekomendowane, ponieważ może prowadzić do chemicznych oparzeń oraz podrażnień skóry noworodka. Gencjana, będąca substancją barwiącą, nie ma dowodów na skuteczność w zapobieganiu infekcjom, a jej stosowanie może maskować objawy infekcji, co jest niebezpieczne. Oczyszczanie kikuta pępowiny nawilżonym gazikiem może wprowadzać nadmiar wilgoci, co sprzyja rozwojowi bakterii, w przeciwieństwie do suchego gazika, który wspiera proces gojenia. Odkażanie kikuta pępowiny 70% alkoholem również jest niezalecane; może on wysuszać skórę i prowadzić do podrażnień, a także wprowadzać ból i dyskomfort u noworodka. Kluczowym błędem jest przekonanie, że wszelkie substancje chemiczne zapewniają ochronę przed infekcją. W rzeczywistości, pielęgnacja kikuta powinna koncentrować się na jego suchości i czystości, aby stworzyć optymalne warunki do naturalnego gojenia się, zgodnie z aktualnymi wytycznymi medycznymi.

Pytanie 39

Zajęcia muzyczne dla przedszkolaków przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju ich osobowości oraz

A. uczą podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach
B. zapewniają fundamenty wiedzy o otaczającym świecie
C. stymulują procesy poznawcze
D. rozwijają naturalne talenty
Zajęcia umuzykalniające dla dzieci w wieku przedszkolnym mają kluczowe znaczenie dla wszechstronnego rozwoju osobowości, a ich wpływ na pobudzanie procesów poznawczych jest szczególnie istotny. Muzyka angażuje różne obszary mózgu, co przyczynia się do poprawy pamięci, uwagi oraz zdolności logicznego myślenia. Uczestnictwo w zajęciach muzycznych rozwija umiejętności takie jak rozpoznawanie rytmu, melodii i harmonii, co jest podstawą dla późniejszego przyswajania bardziej złożonych zagadnień muzycznych i nie tylko. Ponadto, poprzez interakcje w grupie, dzieci uczą się współpracy i komunikacji, co wzmacnia ich zdolności społeczne. Standardy edukacyjne w zakresie muzyki, takie jak te określone przez National Association for Music Education, podkreślają znaczenie edukacji muzycznej dla rozwoju kreatywności i zdolności krytycznego myślenia, co jest niezbędne w dzisiejszym świecie. Przykładowe zajęcia, które mogą pobudzać procesy poznawcze, to wspólne tworzenie muzyki, zabawy rytmiczne czy nauka piosenek, które wymagają koncentracji oraz aktywnego uczestnictwa.

Pytanie 40

Jaką metodę ochrony przed kleszczami powinno się zastosować podczas spaceru z 2-letnim dzieckiem?

A. Założyć ciemne ubrania
B. Transportować dziecko w wózku
C. Ubrać w krótkie spodenki
D. Ubierać w długi rękaw i długie spodnie
Odpowiedź polegająca na założeniu długiego rękawa i długich spodni jest najlepszym sposobem ochrony przed kleszczami, szczególnie u małych dzieci. Kleszcze najczęściej występują w wysokiej trawie oraz w zaroślach, a ich ukąszenia mogą prowadzić do poważnych chorób, takich jak borelioza czy odkleszczowe zapalenie mózgu. Długie rękawy i spodnie skutecznie ograniczają dostęp kleszczy do skóry dziecka, co jest kluczowe w zapobieganiu ich ukąszeniom. Warto również pamiętać, że ubrania powinny być wykonane z jasnych materiałów, co ułatwia zauważenie ewentualnych kleszczy. Ponadto, stosowanie preparatów odstraszających na odzież oraz regularna kontrola ciała dziecka po spacerze są zalecanymi praktykami, które zwiększają bezpieczeństwo. Zgodnie z zaleceniami ekspertów, odpowiednie przygotowanie się do aktywności na świeżym powietrzu jest niezbędne, aby minimalizować ryzyko związane z ukąszeniami kleszczy.