Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 10 grudnia 2025 05:29
  • Data zakończenia: 10 grudnia 2025 05:46

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Prezes firmy akcyjnej polecił swojej asystentce, aby przesłała faks do dyrektorów podległych mu jednostek organizacyjnych z informacją o planowanej odprawie, która ma się odbyć następnego dnia w jego biurze. Jaki charakter ma przepływ informacji wewnętrznej w tej sytuacji?

A. Pionowy w górę
B. Pionowy w dół
C. Równoległy
D. Poziomy
Odpowiedź 'pionowy w dół' jest prawidłowa, ponieważ opisuje relację komunikacyjną, która zachodzi w strukturze organizacyjnej. W tej sytuacji prezes zarządu, jako osoba na szczycie hierarchii, zleca zadanie swojej sekretarce, co implikuje, że przesyła informację do podległych mu dyrektorów. Przepływ informacji odbywa się z wyższej do niższej warstwy organizacyjnej, co jest charakterystyczne dla komunikacji pionowej w dół. W praktyce, takie podejście jest kluczowe w zarządzaniu, ponieważ pozwala na efektywne przekazywanie decyzji i istotnych informacji w organizacji. Dobrym przykładem mogą być regularne zebrania, podczas których menedżerowie przekazują swoim pracownikom aktualne cele, zmiany w strategii czy ważne daty. W standardach zarządzania projektami, takich jak PMBOK, podkreśla się znaczenie jednoznacznego przepływu informacji, co sprzyja lepszej koordynacji działań i minimalizuje ryzyko nieporozumień. Zrozumienie tego typu przepływu informacji jest niezbędne dla efektywnego działania organizacji oraz budowania odpowiednich relacji między jej członkami.

Pytanie 2

Jaką nazwę nosi spółka, w której udziałowcami są komplementariusze oraz akcjonariusze?

A. akcyjna
B. komandytowa
C. komandytowo-akcyjna
D. partnerska
Spółka komandytowo-akcyjna łączy cechy dwóch typów spółek: komandytowej oraz akcyjnej. Wspólnikami w takiej spółce są komplementariusze, którzy odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, oraz akcjonariusze, którzy ograniczają swoją odpowiedzialność do wysokości wniesionych wkładów. Taki model organizacyjny jest szczególnie korzystny dla inwestorów, którzy pragną zaangażować się w działalność spółki, nie przyjmując na siebie pełnej odpowiedzialności za jej zobowiązania. Przykładem zastosowania spółki komandytowo-akcyjnej mogą być firmy, które chcą pozyskać kapitał na rozwój, oferując akcje inwestorom, podczas gdy kluczowe decyzje są podejmowane przez komplementariuszy. Taki układ sprzyja elastyczności w zarządzaniu oraz zwiększa atrakcyjność spółki w oczach inwestorów, jako że zapewnia im bezpieczeństwo finansowe. Zgodnie z polskim Kodeksem spółek handlowych, spółka komandytowo-akcyjna jest również często wybierana przez przedsiębiorstwa rodzinne oraz startupy, które planują szybki rozwój przy zachowaniu ograniczonej odpowiedzialności.

Pytanie 3

Z zamieszczonego fragmentu umowy wynika, że strony zawarły

Umowa
zawarta 16 czerwca 2017 r. pomiędzy Zespołem Szkół nr 10 w Jeleniej Górze przy ul. Sudeckiej 23, reprezentowanym przez dyrektora Pana Marka Matysika, zwanym dalej Zamawiającym, a Panem Marianem Kowalczykiem, zamieszkałym w Jeleniej Górze przy ul. Górskiej 4, zwanym dalej Wykonawcą.
§ 1
Zamawiający zamawia, a Wykonawca zobowiązuje się do wykonania pracy polegającej na wykonaniu projektu modernizacji sali gimnastycznej.
(...)
A. umowę o roboty budowlane.
B. umowę o pracę.
C. umowę zlecenia.
D. umowę o dzieło.
Umowa o dzieło to taki typ umowy, gdzie jedna strona, zwana Wykonawcą, ma za zadanie coś stworzyć, a druga, czyli Zleceniodawca, płaci za to. W tym fragmencie umowy Zleceniodawca chce, żeby Wykonawca zmodernizował salę gimnastyczną, co jasno pokazuje, co dokładnie ma być zrobione. To ważne, bo w umowach o pracę pracownik działa pod okiem swojego szefa, a w umowie o dzieło liczy się głównie efekt końcowy, a nie sama praca. Fajnie jest szczegółowo opisać, jaki ma być rezultat, bo wtedy unikniemy nieporozumień co do tego, co trzeba wykonać. Umowy o dzieło są często spotykane w budownictwie, sztuce i innowacyjnych projektach, gdzie dobrze zdefiniowane cele są kluczowe. Moim zdaniem, takie podejście naprawdę pomaga w uniknięciu problemów.

Pytanie 4

Jaki stosunek prawny odznacza się równouprawnieniem stron?

A. proceduralno-administracyjny
B. administracyjnoprawny
C. cywilnoprawny
D. karnoprawny
Odpowiedzi, które wskazują na stosunki proceduralno-administracyjne, administracyjnoprawne czy karnoprawne, nie pokazują tej równorzędności stron. W tych przypadkach jedna strona, najczęściej organ administracji, ma przewagę, co zaburza tę równowagę. W takich relacjach władza publiczna podejmuje decyzje, które mogą wpływać na obywateli, przez co nie są sobie równi. W prawie administracyjnym też nie ma tej równorzędności, bo strony są często w innych pozycjach. A w karnym to już w ogóle nie ma mowy o równorzędności, bo oskarżony jest w trudnej sytuacji wobec prokuratora. Takie różnice prowadzą do pomyłek, bo myli się ludziom równorzędność z innymi rodzajami interakcji prawnych, co może wprowadzać w błąd w zrozumieniu zasad prawa cywilnego.

Pytanie 5

Jakim rodzajem sądu jest sąd powszechny?

A. sąd administracyjny
B. sąd wojskowy
C. sąd okręgowy
D. Trybunał Stanu
Sąd okręgowy jest rzeczywiście sądem powszechnym, co oznacza, że jest jednym z głównych organów sądownictwa w Polsce, zajmującym się rozpatrywaniem spraw cywilnych i karnych. Sąd okręgowy pełni kluczową rolę w systemie wymiaru sprawiedliwości, ponieważ rozpatruje sprawy odwoławcze od decyzji sądów rejonowych oraz prowadzi postępowania w sprawach o większej złożoności, takie jak sprawy o wysokie kary pozbawienia wolności czy znaczące roszczenia cywilne. Dzięki tej roli sądy okręgowe są miejscem, gdzie dochodzi do interpretacji prawa na poziomie, który ma istotne znaczenie dla praktyki sądowej. Przykładem zastosowania tej instytucji jest rozpatrywanie apelacji od wyroków sądów rejonowych, co pokazuje, jak istotne sądy te są w zapewnieniu sprawiedliwości i ochrony praw obywateli. Warto także zauważyć, że w ramach systemu sądownictwa powszechnego, do którego należy sąd okręgowy, istnieje również współpraca z innymi instytucjami prawnymi, co podkreśla jego znaczenie w zapewnieniu efektywnego i sprawiedliwego wymiaru sprawiedliwości.

Pytanie 6

Umowa pożyczki została zawarta 02.12.2021 r. Pożyczkobiorca zobowiązał się do jej zwrotu w ciągu tygodnia. Ostatnim dniem, w którym pożyczka powinna być zwrócona, był dzień

Kalendarz grudzień 2021
PN6132027
WT7142128
ŚR18152229
CZW29162330
PT310172431
SO4111825
N5121926
A. 8 grudnia 2021 r.
B. 7 grudnia 2021 r.
C. 9 grudnia 2021 r.
D. 10 grudnia 2021 r.
Odpowiedź 9 grudnia 2021 r. jest poprawna, ponieważ umowa pożyczki została zawarta 2 grudnia 2021 r., a termin zwrotu wynosił tydzień. Tydzień od 2 grudnia to 7 dni, więc ostatnim dniem, w którym pożyczkobiorca powinien zwrócić pożyczkę, jest 9 grudnia. W praktyce, przy ustalaniu terminów w umowach, istotne jest zrozumienie, jak liczyć dni robocze oraz weekendy, co jest szczególnie ważne w kontekście umów biznesowych oraz transakcji finansowych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że różne umowy mogą mieć różne zapisy dotyczące terminów zwrotu, dlatego zawsze należy dokładnie czytać ich treść oraz znać zasady liczenia dni w kontekście prawnych zobowiązań. Obliczanie terminów w umowach jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych problemów prawnych.

Pytanie 7

Na podstawie fragmentu klasyfikacji budżetowej ustal właściwą klasyfikację budżetową wydatku dotyczącego zakupu środków żywności przez sanatorium.

Według działówWedług rozdziałówWedług paragrafów
801Oświata i wychowanie80101  Szkoły podstawowe.
80130  Szkoły zawodowe
80110  Gimnazja
80120  Licea ogólnokształcące
80123  Licea profilowane
324 Stypendia dla uczniów
401 Wynagrodzenia osobowe
      pracowników
404 Dodatkowe wynagrodzenie
      roczne
411 Składki na ubezpieczenia
      społeczne.
851Ochrona zdrowia85111  Szpitale ogólne
85115  Sanatoria
85121  Lecznictwo
      ambulatoryjne
85132  Inspekcja sanitarna
85136  Narodowy Fundusz
      Zdrowia
421 Zakup materiałów
      i wyposażenia
422 Zakup środków żywności
423 Zakup leków i materiałów
      medycznych
426 Zakup energii
A. Dział 851, rozdział 85115, paragraf 422.
B. Dział 851, rozdział 85115, paragraf 426.
C. Dział 851, rozdział 85111, paragraf 422.
D. Dział 851, rozdział 85115, paragraf 423.
Zakup środków żywności przez sanatorium jest klasyfikowany jako wydatek w "Dział 851 Ochrona zdrowia", "rozdział 85115 Sanatoria" oraz "paragraf 422 Zakup środków żywności". Wybór tej klasyfikacji oparty jest na tym, że sanatoria są instytucjami zajmującymi się ochroną zdrowia, co znajduje odzwierciedlenie w odpowiednim dziale. Należy również pamiętać, że paragraf 422 jest specyficznie przeznaczony na zakupy związane z żywnością, co jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania budżetem w jednostkach ochrony zdrowia. W praktyce, aby uniknąć nieprawidłowości w klasyfikacji wydatków, ważne jest, aby pracownicy odpowiedzialni za finanse w sanatoriach byli dobrze zaznajomieni z klasyfikacją budżetową oraz jej zastosowaniem. Prawidłowa klasyfikacja pozwala na efektywne planowanie budżetu oraz rozliczanie wydatków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu finansami publicznymi.

Pytanie 8

Osoba, która ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji niejawnych, może być świadkiem w sprawach objętych tą tajemnicą, jeśli

A. zostanie ona w trybie określonym obowiązującymi przepisami zwolniona od obowiązku zachowania tej tajemnicy
B. organ prowadzący postępowanie zwolni ją z obowiązku zachowania tej tajemnicy
C. ujawnienie tej tajemnicy nie wpłynie negatywnie na realizację przez organy władzy publicznej ich zadań
D. uczestnicy postępowania zapewniają poszanowanie tej tajemnicy
Rozważając inne odpowiedzi, można zauważyć, że ich treści zawierają istotne nieścisłości dotyczące obowiązujących norm prawnych. Ujawnienie tajemnicy, które nie przyniesie szkodliwego wpływu na organy władzy publicznej, nie jest wystarczającym warunkiem do zeznawania jako świadek. Kluczowym czynnikiem pozostaje formalne zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy, co oznacza, że nawet brak negatywnego wpływu nie uprawnia do ujawnienia tajnych informacji. Kolejnym błędnym założeniem jest przekonanie, że sama rękojmia uczestników postępowania może zabezpieczyć przed ujawnieniem tajemnicy. Bezprawne ujawnienie informacji niejawnych, niezależnie od intencji stron, może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym odpowiedzialności karnej. Ponadto, twierdzenie, że uczestnicy mogą gwarantować zachowanie tajemnicy, ignoruje fakt, że zobowiązanie do tajemnicy jest regulowane przez prawo, a nie przez umowy ustne lub nieformalne porozumienia. Wreszcie, zwolnienie od obowiązku zachowania tajemnicy musi być przeprowadzone w sposób formalny i zgodny z odpowiednimi przepisami, co nie jest zapewnione w innych zaproponowanych odpowiedziach. Takie błędne interpretacje mogą wynikać z braku znajomości regulacji dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz ich znaczenia w kontekście działań organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.

Pytanie 9

Który z wymienionych rodzajów podatków stanowi źródło dochodów budżetu państwowego?

A. Podatek od środków transportowych
B. Podatek od spadków i darowizn
C. Podatek od nieruchomości
D. Podatek od towarów i usług
Podatek od towarów i usług (VAT) jest jednym z najważniejszych źródeł dochodów budżetu państwa, odpowiadającym za znaczną część wpływów do budżetu w wielu krajach. Jest to podatek pośredni, który obciąża konsumpcję towarów i usług, co oznacza, że jest płacony przez finalnego konsumenta, a jego wysokość jest uzależniona od wartości nabywanych produktów. Przykładem zastosowania VAT jest sprzedaż detaliczna w sklepach, gdzie sprzedawcy dodają podatek do ceny sprzedaży, a następnie odprowadzają go do urzędów skarbowych. VAT ma również swoje regulacje unijne, co sprawia, że jest jednolitą formą opodatkowania w krajach członkowskich, co ułatwia handel międzynarodowy oraz zmniejsza ryzyko oszustw podatkowych. Z tego powodu, studiując system podatkowy, warto zrozumieć mechanizmy działania VAT oraz jego wpływ na gospodarkę, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie planowania finansowego i zarządzania budżetem.

Pytanie 10

Maszyny oraz inne urządzenia techniczne, które są chwilowo niesprawne, uszkodzone lub w trakcie naprawy, powinny być

A. wyraźnie oznaczone i pomalowane na kolor czerwony
B. wyraźnie oznaczone i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie
C. zamknięte w osobnym pomieszczeniu
D. wyraźnie oznaczone i pomalowane na kolor żółty
Odpowiedź, która wskazuje na konieczność wyraźnego oznakowania i zabezpieczenia maszyn w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie, jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa pracy i zarządzania ryzykiem. W sytuacji, gdy maszyny są niesprawne lub wymagają naprawy, kluczowe jest zapewnienie, że nie mogą zostać uruchomione przez przypadkowe osoby. Oznakowanie powinno zawierać wyraźne informacje o statusie urządzenia oraz odpowiednie symbole graficzne, które wskazują na jego niesprawność. Przykładem mogą być stosowane w przemyśle etykiety z napisem "Niesprawne - nie uruchamiać" oraz dodatkowe zabezpieczenia, takie jak blokady mechaniczne, które uniemożliwiają włączenie maszyny. Zgodnie z normami BHP, takimi jak ISO 45001, kluczowe jest, aby pracownicy byli świadomi potencjalnych zagrożeń i aby odpowiednie środki bezpieczeństwa były wprowadzone we wszystkich sytuacjach, w których maszyny są uszkodzone. Takie podejście nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również zmniejsza ryzyko wypadków przy pracy, co jest priorytetem w każdym zakładzie produkcyjnym.

Pytanie 11

Konto wynikowe jest uruchamiane przez

A. wprowadzenie stanu końcowego z bilansu zamknięcia
B. zaksięgowanie pierwszej transakcji gospodarczej
C. wprowadzenie stanu początkowego z bilansu otwarcia
D. zaksięgowanie zdarzenia ekonomicznego
Odpowiedzi, które dotyczą wpisania stanu początkowego lub końcowego w bilansie, są rzeczywiście błędne. Bilans otwarcia to dokument, który pokazuje, jaki jest stan aktywów i pasywów na początku okresu. Wrzucenie stanu początkowego na konta wynikowe nie ma sensu, bo te konta są do rejestrowania przychodów i kosztów, a nie do pokazywania sald. A jak wpiszesz stan końcowy z bilansu zamknięcia, to też nie wyjdzie dobrze, bo to jest efekt działania firmy w danym okresie, a nie stan na początku. Konta wynikowe powinny rejestrować zdarzenia w czasie rzeczywistym, żeby móc na bieżąco śledzić wyniki finansowe. Warto o tym pamiętać, bo błędne podejście może zafałszować rzeczywisty obraz finansowy firmy.

Pytanie 12

Zgodnie z regulacjami Kodeksu spółek handlowych, organem spółki akcyjnej odpowiedzialnym za decyzję w sprawie podziału zysku na wypłatę dla akcjonariuszy jest

A. rada nadzorcza
B. walne zgromadzenie
C. komisja rewizyjna
D. zarząd
Zarząd, rada nadzorcza oraz komisja rewizyjna pełnią różne funkcje w strukturze spółki akcyjnej, jednak nie mają one kompetencji do podejmowania decyzji o przeznaczeniu zysku do wypłaty akcjonariuszom. Zarząd jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie spółką i wdrażanie strategii, ale to walne zgromadzenie decyduje o sposobie zagospodarowania zysku. Rada nadzorcza ma na celu nadzorowanie działalności zarządu oraz reprezentowanie interesów akcjonariuszy, lecz nie jest organem decyzyjnym w kwestii wypłaty dywidendy. Komisja rewizyjna natomiast ma charakter kontrolny, zajmując się audytem finansowym i zapewnieniem zgodności z przepisami prawa, ale również nie podejmuje decyzji dotyczących podziału zysku. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do mylnego wniosku, jest mylenie funkcji organów spółki oraz niewłaściwe postrzeganie ich rol w kontekście podejmowania kluczowych decyzji finansowych. Zrozumienie odpowiednich ról i kompetencji tych organów jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania spółki oraz ochrony interesów akcjonariuszy.

Pytanie 13

Adam Sowiński nie przyjął pisma od Wojskowej Komendy Uzupełnień w Toruniu, które zostało przesłane przez kuriera. W takim przypadku pismo uznaje się za dostarczone w dniu

A. odesłania pisma do nadawcy
B. odmowy jego przyjęcia
C. następnym dniu po odmowie jego przyjęcia
D. przyjęcia odesłanego pisma do siedziby nadawcy
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że pismo uważa się za doręczone w dniu wpływu odesłanego pisma do siedziby nadawcy, jest mylny, ponieważ nie uwzględnia podstawowych zasad związanych z doręczeniem pism. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, to moment odmowy przyjęcia pisma przez adresata jest decydujący dla uznania doręczenia, a nie czas, kiedy pismo wraca do nadawcy. Odesłanie pisma do nadawcy nie przesuwa momentu doręczenia i nie ma wpływu na sytuację prawną adresata w tym kontekście. Warto zauważyć, że wiele osób ma tendencję do myślenia, że doręczenie jest uzależnione od fizycznego zwrotu dokumentu, co jest błędne. Kolejna nieprawidłowa koncepcja to utożsamienie momentu doręczenia z dniem, w którym adresat złożył odmowę, co również nie znajduje oparcia w praktyce prawnej. W rzeczywistości, doręczenie jest uznawane za dokonane w momencie, gdy adresat mógł zapoznać się z treścią pisma, a fizyczne odesłanie dokumentu do nadawcy jest jedynie formalnością, która nie wpływa na prawa i obowiązki adresata. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, takich jak przegapienie terminów odwoławczych czy też niewłaściwe reagowanie na decyzje administracyjne.

Pytanie 14

Osoby sprawujące funkcje organu ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu w przypadku naruszenia ustawy, związku z zajmowanym stanowiskiem?

A. wojewody
B. starosty
C. wójta
D. ministra
Odpowiedź 'ministra' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim prawem, odpowiedzialność konstytucyjna przed Trybunałem Stanu dotyczy wyłącznie osób pełniących najwyższe funkcje w strukturze władzy wykonawczej, a ministrowie są kluczowymi członkami rządu. Zgodnie z Konstytucją RP, ministrowie odpowiadają za swoje działania oraz decyzje, które mogą naruszać przepisy prawa. Przykładowo, minister może być pociągnięty do odpowiedzialności w sytuacjach związanych z uchwałami lub decyzjami, które przynoszą szkodę publiczną lub są sprzeczne z ustawą. Takie mechanizmy mają na celu zapewnienie transparentności i odpowiedzialności w zarządzaniu sprawami publicznymi, co jest standardem w demokratycznych krajach. Przykładowe sytuacje, w których minister może ponieść odpowiedzialność, to niewłaściwe zarządzanie funduszami publicznymi lub naruszenie procedur prawnych w trakcie podejmowania decyzji administracyjnych.

Pytanie 15

Zgodnie z Kodeksem cywilnym umowa dotycząca zbycia przedsiębiorstwa powinna być sporządzona w postaci

A. ustnej
B. pisemnej pod rygorem nieważności
C. pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami
D. aktu notarialnego
Umowa zbycia przedsiębiorstwa zgodnie z Kodeksem cywilnym powinna być sporządzona w formie pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami. Taki wymóg wynika z art. 77 Kodeksu cywilnego, który wskazuje, że dla ważności umowy zbycia przedsiębiorstwa konieczne jest dochowanie formy pisemnej, a notarialne poświadczenie podpisów dodatkowo wzmacnia dowodową moc umowy. Przykładowo, w sytuacji, gdy dojdzie do sporu pomiędzy stronami, umowa sporządzona w tej formie stanowi mocny dowód przed sądem. Ponadto, notarialne poświadczenie podpisów zapewnia, że obie strony umowy są świadome jej treści oraz skutków prawnych. Praktyka notarialna wymaga także od notariusza sprawdzenia tożsamości stron, co dodatkowo chroni przed nadużyciami. W kontekście dobrych praktyk, zaleca się korzystanie z usług prawnika, aby upewnić się, że wszystkie aspekty prawne zostały uwzględnione, co minimalizuje ryzyko nieważności umowy.

Pytanie 16

Jak księgowane są miesięczne odpisy amortyzacyjne środków trwałych?

A. Amortyzacja Dt; Umorzenie środków trwałych Ct
B. Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt
C. Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt
D. Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi zawierają błędne założenia dotyczące księgowania amortyzacji. Kluczowym błędem w tych koncepcjach jest nieprawidłowe przypisanie kont, co prowadzi do zafałszowania danych finansowych. W przypadku odpowiedzi sugerujących zapis "Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt", następuje błędne przypisanie charakterystyki amortyzacji do konta kredytowego, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami księgowości, gdzie koszty są zawsze księgowane na debecie. Również zapis "Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct" błędnie umieszcza środkowe konto w kredycie, co narusza logikę bilansu, ponieważ środki trwałe powinny być księgowane jako aktywa, a nie na stronie kosztów. Ostatnia propozycja, "Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt", wskazuje na całkowite pomylenie ról kont, gdzie umorzenie nie jest kosztem operacyjnym, lecz zbieranym na koncie, które odzwierciedla wartość skumulowaną amortyzacji. Te nieprawidłowe koncepcje mogą prowadzić do istotnych błędów w raportowaniu finansowym, co może mieć poważne konsekwencje, w tym problemy z zgodnością z przepisami prawa oraz standardami rachunkowości. Zrozumienie właściwego księgowania kosztów amortyzacji jest kluczowe dla zachowania transparentności i rzetelności informacji finansowych.

Pytanie 17

W tytule aktu prawnego nie umieszcza się

A. daty aktu prawnego.
B. oznaczenia typu aktu.
C. ogólnego wskazania przedmiotu aktu.
D. nazwa organu, który wydaje akt.
W tytule ustawy błędnie sugerowane jest, że można zamieszczać oznaczenie rodzaju aktu, datę ustawy oraz ogólne określenie przedmiotu ustawy jako niezbędne elementy. Oznaczenie rodzaju aktu, takie jak 'ustawa', jest w rzeczywistości wymagane, co oznacza, że jest to element, który musi znaleźć się w tytule. Umożliwia to szybkie zidentyfikowanie charakteru dokumentu prawnego i jego funkcji w systemie prawnym. Z kolei ogólne określenie przedmiotu ustawy ma na celu wyjaśnienie, jakiego obszaru regulacji dotyczy dany akt. Na przykład, w przypadku ustawy o ochronie danych osobowych, tytuł bez tego odniesienia byłby zbyt ogólny i mógłby prowadzić do nieporozumień. W odniesieniu do daty, jest to kluczowy element każdego aktu prawnego, ponieważ pozwala na ustalenie, od którego momentu przepisy zaczynają obowiązywać. Typowym błędem myślowym jest mylenie kluczowych elementów tytułu ustawy z dodatkowymi informacjami, które nie są wymagane przez przepisy dotyczące legislacji. Rozumienie struktury tytułu aktu prawnego jest istotne, aby uniknąć nieporozumień w interpretacji prawa oraz zapewnić zgodność z obowiązującymi standardami i praktykami legislacyjnymi. Dlatego ważne jest, aby dokładnie znać zasady dotyczące konstruowania tytułów ustaw, aby nie wprowadzać w błąd zarówno obywateli, jak i organy odpowiedzialne za nadzór nad przestrzeganiem przepisów.

Pytanie 18

W tabeli przedstawiono wyniki, jakie uzyskała grupa słuchaczy z egzaminu ze statystyki. Na podstawie danych w niej zawartych, określ wartość mediany.

Słuchacz nr1234567891011
Uzyskane wyniki z egzaminu11621263461
A. 3
B. 1
C. 6
D. 2
Mediana jest miarą tendencji centralnej, która pozwala na określenie wartości środkowej w zestawie danych. W przypadku 11 wyników, aby obliczyć medianę, należy najpierw uporządkować dane rosnąco. W tym przypadku, wynik szóstego słuchacza jest wartością, która dzieli zestaw na dwie równe części. W praktyce, mediana jest szczególnie użyteczna w analizie statystycznej, ponieważ jest mniej wrażliwa na skrajne wartości niż średnia arytmetyczna. Na przykład, jeśli w grupie znajdą się wyniki bardzo wysokie lub bardzo niskie, średnia może być zniekształcona, podczas gdy mediana pozostaje stabilna. W zastosowaniach biznesowych, takich jak analiza danych dotyczących sprzedaży czy wyników finansowych, mediana bywa preferowaną miarą, gdyż lepiej odzwierciedla typowe wyniki w danych z odchyleniami. Przykładem może być analiza wynagrodzeń, gdzie mediana wynagrodzenia daje lepszy obraz sytuacji niż średnia, szczególnie w branżach z dużymi różnicami w płacach.

Pytanie 19

Części tekstu aktu prawnego mogą być oznaczone symbolami, z czego jeden nosi nazwę (-)

A. paragraf.
B. ustęp.
C. punkt.
D. tiret.
Tiret, jako termin stosowany w tekstach prawnych, odnosi się do oznaczenia, które jest używane do wydzielania i strukturalizacji treści przepisów. W polskim systemie prawnym tiret jest stosowane w celu wyodrębnienia szczególnych punktów w ramach ustępów lub paragrafów, co ułatwia czytelność oraz zrozumienie skomplikowanych regulacji. Przykładem zastosowania tiret może być ustawa, w której w ramach jednego artykułu przedstawione są różne prawa i obowiązki, a tirety dzielą te informacje na mniejsze, bardziej przystępne fragmenty. Użycie tiret jest zgodne z zasadami dobrego legislacyjnego stylu, który promuje przejrzystość i konsekwencję w pisaniu aktów prawnych. Dzięki temu, osoby zajmujące się interpretacją prawa mogą łatwiej odnaleźć i zrozumieć kluczowe informacje, co przekłada się na efektywne stosowanie przepisów w praktyce.

Pytanie 20

W przypadku, gdy umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, pracodawca ma obowiązek na piśmie potwierdzić pracownikowi ustalenia dotyczące stron umowy, jej rodzaju oraz warunków zatrudnienia?

A. przed dopuszczeniem pracownika do pracy
B. w dniu rozpoczęcia pracy
C. w terminie 14 dni od rozpoczęcia pracy
D. w terminie 7 dni od rozpoczęcia pracy
Wybór odpowiedzi sugerujących terminy po rozpoczęciu pracy jest niezgodny z zasadami Kodeksu pracy, które wyraźnie określają, że potwierdzenie warunków zatrudnienia powinno nastąpić przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania obowiązków. Odpowiedzi wskazujące na terminy takie jak 7 dni, 14 dni czy nawet dzień rozpoczęcia pracy pomijają kluczowy aspekt czasowy, który ma na celu zabezpieczenie interesów zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Nieprzestrzeganie wymogu potwierdzenia warunków umowy przed rozpoczęciem pracy może prowadzić do nieporozumień i sporów prawnych. Często zdarza się, że pracownicy rozpoczynają pracę na podstawie ustnych ustaleń, co może skutkować brakiem jasności co do wynagrodzenia, obowiązków czy innych warunków zatrudnienia. W sytuacji, gdy umowa nie jest potwierdzona na piśmie przed rozpoczęciem pracy, może być trudno udowodnić, jakie były pierwotne ustalenia. Pracodawcy powinni być świadomi potencjalnych ryzyk związanych z brakiem formalizacji umowy, a także wpływu takich działań na reputację firmy oraz jej relacje z pracownikami. Aby uniknąć takich sytuacji, zaleca się przyjęcie polityki zatrudnienia, która wymusza na pracodawcy obowiązek dokumentowania wszelkich umów przed rozpoczęciem pracy. Takie dobre praktyki zwiększają transparentność zatrudnienia oraz budują zaufanie w relacjach pracowniczych.

Pytanie 21

Jakie organy posiada przedsiębiorstwo państwowe?

A. dyrektor, zarząd oraz rada nadzorcza
B. dyrektor, rada pracownicza i ogólne zebranie pracowników
C. prezes, zarząd i rada nadzorcza
D. zarząd, komisja rewizyjna oraz ogólne zebranie pracowników
W odpowiedzi na pytanie dotyczące organów przedsiębiorstwa państwowego, wybór dyrektora, rady pracowniczej oraz ogólnego zebrania pracowników jest poprawny. W kontekście organizacyjnym przedsiębiorstw państwowych, dyrektor pełni kluczową rolę w zarządzaniu jednostką, odpowiadając za wykonanie strategii i bieżące operacje. Rada pracownicza, z kolei, jest platformą, która umożliwia pracownikom udział w podejmowaniu decyzji dotyczących ich pracy i warunków zatrudnienia, co jest kluczowe dla zapewnienia transparentności i partycypacji w zarządzaniu. Ogólne zebranie pracowników sprawia, że wszyscy zatrudnieni mają możliwość wpływania na decyzje strategiczne oraz monitorowania działań dyrekcji. Taki układ organów zarządzających jest zgodny z zasadami demokratycznego zarządzania oraz dobrymi praktykami w zakresie corporate governance, promując współpracę i komunikację między różnymi poziomami hierarchii w organizacji.

Pytanie 22

Jak długo należy przechowywać dokumenty osobowe pracowników?

A. 50 lat
B. 75 lat
C. 100 lat
D. 25 lat
Dokumenty osobowe pracowników powinny być przechowywane przez 50 lat, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Przechowywanie takich dokumentów przez tak długi okres jest kluczowe, ponieważ mogą być one niezbędne w przypadku sporów prawnych, weryfikacji uprawnień emerytalnych czy analizy historii zatrudnienia. Przykładem zastosowania tej zasady jest konieczność posiadania dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń i zatrudnienia w razie kontroli ze strony instytucji takich jak ZUS czy PIP. Organizacje powinny szczególnie zwracać uwagę na właściwe zabezpieczenie tych danych, aby zapewnić ich poufność i integralność, stosując odpowiednie procedury oraz technologiczne środki ochrony danych. Dodatkowo, warto zainwestować w szkolenia dla pracowników na temat prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, aby zwiększyć świadomość na temat obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji.

Pytanie 23

Czy w aktach osobowych powinien znajdować się kwestionariusz osobowy?

A. w sekcji D
B. w sekcji A
C. w sekcji B
D. w sekcji C
Umieszczanie kwestionariusza osobowego w nieodpowiednich częściach akt osobowych jest problematyczne i może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu informacjami o pracownikach. W części B akt osobowych gromadzone są dokumenty dotyczące przebiegu zatrudnienia, takie jak umowy, aneksy, czy zaświadczenia o zatrudnieniu. Umieszczając kwestionariusz osobowy tam, można utrudnić dostęp do kluczowych informacji dotyczących samego pracownika, co jest niezgodne z zasadą przejrzystości i łatwego dostępu do danych. Podobnie, umieściwszy dokument w części C, w której gromadzone są dokumenty dotyczące zakończenia stosunku pracy, zarządzający ryzykują utratę ważnych informacji, które powinny być dostępne w każdym momencie zatrudnienia. Ponadto, umieszczanie kwestionariusza w części D, gdzie zbierane są dokumenty dotyczące wynagrodzeń, może prowadzić do zamieszania i trudności w śledzeniu, czy wszystkie informacje o pracowniku są prawidłowo zarchiwizowane. Takie podejścia mogą wynikać z typowych błędów myślowych, takich jak mylenie celu dokumentacji z jej lokalizacją. Każda część akt osobowych ma swoje ściśle określone funkcje i nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do problemów z audytami lub kontrolami ze strony instytucji zewnętrznych, a także do nieprawidłowości w zarządzaniu danymi pracowników. Kwestie te podkreślają znaczenie przestrzegania standardów i dobrych praktyk w obszarze zarządzania kadrami.

Pytanie 24

Częścią prawa cywilnego jest prawo

A. budowlane
B. podatkowe
C. zobowiązań
D. wodne
Dział prawa cywilnego obejmuje wiele specjalistycznych obszarów, a każde z wymienionych podejść odnosi się do innego aspektu działalności prawnej. Prawo wodne reguluje kwestie związane z użytkowaniem wód, ich ochroną oraz korzystaniem z zasobów wodnych, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska. Natomiast prawo budowlane dotyczy zasad projektowania, budowy oraz użytkowania obiektów budowlanych, w tym również wymogów technicznych i administracyjnych. Z kolei prawo podatkowe z kolei reguluje zasady nakładania i pobierania podatków, co ma bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą i finanse publiczne. Odpowiedzi te mogą być mylące dla osób, które nie mają pełnego zrozumienia struktury prawa cywilnego. Warto zauważyć, że każdy z tych działów ma swoje specyficzne normy i procedury, które są istotne w praktyce prawniczej. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych dziedzin prawa cywilnego z jego ogólnymi zasadami. Wiedza na temat podziału prawa cywilnego oraz jego głównych działów, takich jak prawo zobowiązań, jest fundamentem dla zrozumienia bardziej skomplikowanych kwestii prawnych. Bez odpowiedniej znajomości tych podstawowych terminów i regulacji, trudno jest skutecznie funkcjonować w obrocie prawnym.

Pytanie 25

Który z wymienionych podatków uznaje się za podatek pośredni?

A. Podatek od nieruchomości
B. Podatek od czynności cywilnoprawnych
C. Podatek od towarów i usług
D. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Podatek od nieruchomości, podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek od czynności cywilnoprawnych to wszystkie podatki bezpośrednie, co oznacza, że są one naliczane w sposób bezpośredni od dochodów, majątku czy określonych czynności prawnych. Podatek od nieruchomości jest oparty na wartości nieruchomości i zakupie, co sprawia, że jego obciążenie dotyczy właścicieli nieruchomości, a nie konsumentów końcowych. Podatek dochodowy od osób fizycznych jest naliczany bezpośrednio od dochodu uzyskanego przez osobę, na co ma wpływ jej całkowity dochód oraz zastosowane ulgi podatkowe. Z kolei podatek od czynności cywilnoprawnych odnosi się do transakcji prawnych, takich jak umowy sprzedaży czy darowizny, gdzie obciążenie podatkowe dotyczy osób wykonujących te czynności. Często mylnie przyjmuje się, że każdy podatek powinien być traktowany w ten sam sposób, nie uwzględniając różnic w ich strukturze oraz sposobie naliczania. Kluczowym błędem jest brak zrozumienia, że podatki pośrednie są zasadniczo wliczane w ceny towarów i usług, natomiast podatki bezpośrednie obciążają dochody lub majątek jednostek. Właściwe rozróżnienie między tymi typami podatków jest niezbędne dla prawidłowego zrozumienia systemu podatkowego oraz jego wpływu na działalność gospodarczą i codzienne życie obywateli.

Pytanie 26

W jednostce samorządu terytorialnego organem wykonawczym jest

A. sejmik województwa
B. wójt
C. rada powiatu
D. rada miejska
Rada miejska, rada powiatu oraz sejmik województwa pełnią funkcje legislacyjne i kontrolne, a nie wykonawcze, co prowadzi do mylnego rozumienia ról w systemie samorządowym. Rada miejska zajmuje się uchwalaniem regulacji dotyczących gminy, jednak nie wykonuje tych uchwał; to wójt jest odpowiedzialny za ich realizację. Z kolei rada powiatu, podobnie jak rada gminy, skupia się na planowaniu rozwoju powiatu oraz nadzorze nad jego działalnością, ale nie zarządza sprawami codziennymi. Sejmik województwa także pełni funkcje ustawodawcze na poziomie województwa, z naciskiem na strategiczne decyzje dotyczące większych obszarów. Typowe błędy myślowe w tym kontekście polegają na myleniu kompetencji organów oraz nieznajomości struktury administracji samorządowej. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że władza wykonawcza w gminach przynależy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, co ma na celu efektywne zarządzanie lokalnymi sprawami publicznymi i bezpośrednie reagowanie na potrzeby społeczności. Opieranie się na niepoprawnych odpowiedziach może prowadzić do dezorientacji w zakresie funkcjonowania samorządu, co jest niezbędne dla efektywnego działania w obszarze administracji publicznej.

Pytanie 27

Która z poniższych czynności prawnych wykonanych przez osobę częściowo ubezwłasnowolnioną jest całkowicie nieważna?

A. Rozporządzenie swoim wynagrodzeniem
B. Sporządzenie testamentu
C. Zawarcie umowy o pracę
D. Rozporządzenie rzeczą przekazaną tej osobie przez przedstawiciela ustawowego do swobodnego użytku
Testament, który sporządza osoba ubezwłasnowolniona częściowo, jest po prostu nieważny. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, takie osoby nie mają pełnej zdolności do podejmowania decyzji związanych z ich majątkiem. Testament to ważny dokument, który wymaga, żeby osoba, która go pisze, była w stanie świadomie wyrazić swoją wolę. Jak jest w przypadku osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, nie można być pewnym, że jej decyzja była w pełni przemyślana, co sprawia, że taki testament traci moc. To z kolei ma konkretne skutki, szczególnie przy planowaniu majątku. Warto pamiętać, że tylko pełnoletni, zdolni do podejmowania decyzji, mogą skutecznie sporządzać testamenty. Dlatego każda osoba, która zajmuje się dziedziczeniem, powinna być świadoma tych ograniczeń związanych z osobami ubezwłasnowolnionymi, żeby później nie mieć problemów z ważnością takich dokumentów.

Pytanie 28

Kartki dokumentu nieelektronicznego, który został sporządzony w formie pisma i otrzymał klauzulę ściśle tajne, powinny być oznaczone symbolem

A. 0
B. Pf
C. Z
D. 00
Odpowiedź "00" jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi klasyfikacji informacji niejawnych, dokumenty oznaczone jako "ściśle tajne" wymagają szczególnej ochrony. Klauzula ta implikuje, że informacje zawarte w dokumencie mogą bezpośrednio wpływać na bezpieczeństwo państwa. Oznaczenie stron jako "00" jest standardem przyjętym w polskim systemie ochrony informacji niejawnych, co także znajduje potwierdzenie w odpowiednich aktach prawnych i regulacjach. Przykładowo, w praktyce, gdy instytucja rządowa opracowuje dokumenty dotyczące strategii obronnej, każda strona takiego dokumentu musi być oznaczona w sposób jednoznaczny, by zapewnić ich odpowiednie traktowanie przez pracowników oraz zabezpieczyć je przed nieuprawnionym dostępem. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego tak ważne jest stosowanie się do ustalonych norm i praktyk w zakresie ochrony informacji.

Pytanie 29

Dokument prawny wydany przez ministra na mocy ustawy, który nie stanowi źródła prawa ogólnie obowiązującego i zazwyczaj ma charakter wewnętrzny, to

A. uchwała
B. zarządzenie
C. rozporządzenie
D. okólnik
Okólnik nie jest tym samym, co zarządzenie, gdyż ma on charakter informacji kierowanej do podległych jednostek, a nie jest aktem normatywnym. Okólniki zazwyczaj zawierają wskazówki lub zalecenia dotyczące interpretacji przepisów, co może prowadzić do nieporozumień, jeśli są traktowane jako obowiązujące przepisy. Uchwała natomiast jest aktem prawnym podejmowanym przez organy kolegialne i ma charakter normatywny, co czyni ją źródłem prawa. Z kolei rozporządzenie to akt wydawany przez organy władzy wykonawczej, który ma moc prawną i jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego, co stawia je w zupełnie innym kontekście niż zarządzenie. Zrozumienie różnicy między tymi aktami prawnymi jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w systemie prawnym. Często mylenie tych pojęć wynika z nieznajomości struktury aktów prawnych oraz ich funkcji w administracji publicznej. W praktyce nieprawidłowe podejście do klasyfikacji aktów prawnych może prowadzić do niewłaściwego stosowania przepisów, co z kolei stawia w trudnej sytuacji zarówno administrację, jak i obywateli. Znajomość i umiejętność prawidłowego posługiwania się tymi pojęciami jest zatem niezbędna dla osób pracujących w obszarze prawa i administracji.

Pytanie 30

Aby realizować krajowy transport drogowy osób taksówką, należy uzyskać

A. koncesję
B. licencję
C. zgodę
D. zezwolenie
Wybór koncesji, licencji lub zezwolenia w kontekście krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką może prowadzić do nieporozumień dotyczących właściwych regulacji prawnych. Koncesja jest dokumentem wymaganym dla przedsiębiorstw, które planują działalność w zakresie transportu drogowego, ale przede wszystkim w kontekście transportu towarowego lub usług, które wiążą się z dużymi inwestycjami i ryzykiem. Licencja, z drugiej strony, odnosi się do uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, co w przypadku przewozu osób taksówką nie jest wymagane w takim samym stopniu jak zgoda. Także zezwolenie, mimo że jest terminem używanym w różnych kontekstach, nie jest adekwatne w tym przypadku, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do wymogów dotyczących transportu osób. Wszystkie te terminy mogą być mylone w kontekście regulacji transportowych, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat procesu uzyskiwania uprawnień do działalności. Kluczowym błędem jest mylenie zgody z innymi rodzajami dokumentów, które mogą nie obejmować specyficznych wymagań dotyczących transportu osób, co jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa oraz legalności świadczenia usług taksówkowych.

Pytanie 31

Robert Kowalczuk wynajął od Anety Marzec 10 hektarów ziemi na uprawę pszenicy. W tej sytuacji mamy do czynienia z zobowiązaniem powstałym

A. z konstytutywnego orzeczenia sądu
B. z aktu administracyjnego
C. z czynności prawnej
D. z bezpodstawnego wzbogacenia
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ dzierżawa ziemi jest umową cywilnoprawną, która jest jednym z typów czynności prawnych. W tym przypadku Robert Kowalczuk wydzierżawia od Anety Marzec 10 hektarów ziemi pod uprawę pszenicy, co stanowi klasyczny przykład zobowiązania wynikającego z umowy. Czynności prawne są podstawą prawa cywilnego, które regulują stosunki między osobami fizycznymi i prawnymi. W praktyce, umowy dzierżawy powinny być zawierane na piśmie, co zwiększa bezpieczeństwo prawne obu stron. Dobry praktyka w obrocie prawnym zaleca, aby takie umowy zawierały szczegółowe postanowienia dotyczące wysokości czynszu, terminów płatności oraz obowiązków stron. Zrozumienie, że dzierżawa jest czynnością prawną, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami i prawami w obszarze gospodarczym.

Pytanie 32

Który z poniższych podmiotów może brać udział w postępowaniu administracyjnym jako strona na prawach?

A. Biegły
B. Osoba wezwana do okazania przedmiotu oględzin
C. Rzecznik Praw Obywatelskich
D. Świadek
Świadek, osoba wezwana do okazania przedmiotu oględzin oraz biegły nie posiadają statusu stron w postępowaniu administracyjnym. Właściwe zrozumienie ich ról w tym kontekście jest kluczowe. Świadek to osoba, która może dostarczyć informacji dotyczących sprawy, ale nie jest stroną w sensie prawnym, co oznacza, że nie ma możliwości występowania z roszczeniami ani czynnego udziału w podejmowaniu decyzji administracyjnej. Z kolei osoba wezwana do okazania przedmiotu oględzin nie ma charakteru strony, lecz po prostu jest zobowiązana do współpracy z organem administracyjnym w celu dostarczenia niezbędnych dowodów. Biegły, natomiast, jest ekspertami, którzy sporządzają opinie na zlecenie organów administracyjnych, ale również nie mają statusu strony. Kluczowym błędem jest mylenie roli świadków oraz ekspertów z rolą podmiotów, które mają prawo do składania wniosków oraz odwołań. W postępowaniu administracyjnym status strony przysługuje tym, którzy posiadają interes prawny w sprawie, co nie dotyczy wymienionych podmiotów. Dlatego też, zrozumienie hierarchii i ról w postępowaniu administracyjnym jest niezbędne do poprawnej interpretacji przepisów i praktyk.

Pytanie 33

Pracownicy są zobowiązani do odbywania regularnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. To szkolenie pracownicy przeprowadzają

A. poza godzinami pracy, na koszt pracodawcy
B. w czasie pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
C. poza godzinami pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
D. w czasie pracy, na koszt pracodawcy
Jeżeli ktoś myśli, że szkolenia BHP mogą odbywać się poza godzinami pracy, to warto o tym pomyśleć z różnych stron. Po pierwsze, robienie takich szkoleń w czasie wolnym może sprawić, że pracownicy będą mniej zmotywowani i zaangażowani. Szkolenie w czasie wolnym może być traktowane jak dodatkowe zadanie, co może powodować, że nie będzie chęci do udziału, a to obniża efektywność. Ponadto, jeśli ktoś mówi, że koszty szkoleń pokrywa Inspekcja Pracy, to jest to błędne, bo to pracodawca płaci za takie szkolenia. Inspekcja nadzoruje przepisy dotyczące BHP, ale nie finansuje takich działań. Organizowanie szkoleń przez pracodawcę w czasie pracy to dobra praktyka w zarządzaniu kadrami, bo inwestuje się w rozwój pracowników bez obciążania ich obowiązkami po pracy. Dlatego pomysły na robienie szkoleń w czasie wolnym mogą pokazywać, że ktoś nie do końca rozumie przepisy prawa pracy i zasady bezpieczeństwa w firmie.

Pytanie 34

Strony planują zawrzeć umowę kupna-sprzedaży mieszkania. Właściciel, przebywający za granicą, nie może być obecny przy podpisywaniu umowy, więc udzielił pisemnego pełnomocnictwa sąsiadowi, który ukończył studia prawnicze. Czy zgodnie z przytoczonym przepisem Kodeksu cywilnego umowa kupna-sprzedaży zawarta przez pełnomocnika będzie ważna?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(...)
Art. 99. § 1. Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.
§2. Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.
(...)
A. Nie, ponieważ nie można zawrzeć umowy kupna-sprzedaży nieruchomości przez pełnomocnika.
B. Nie, ponieważ pełnomocnictwo powinno być udzielone w formie aktu notarialnego.
C. Tak, ponieważ pełnomocnik posiada pisemne pełnomocnictwo.
D. Tak, ponieważ pełnomocnik jest prawnikiem.
Wybór pełnomocnika oparty na jego wykształceniu prawniczym, czy też na posiadanym pisemnym pełnomocnictwie, nie jest wystarczającym uzasadnieniem dla ważności umowy kupna-sprzedaży nieruchomości. Warto zauważyć, że odpowiedzi sugerujące, że pełnomocnik jako prawnik mógłby bez przeszkód zawrzeć taką umowę, pomijają kluczowe przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące formy czynności prawnych. Uznanie, że pisemne pełnomocnictwo jest wystarczające, jest błędne, ponieważ Kodeks cywilny jasno określa, że jeżeli do danego czynu prawnego wymagana jest szczególna forma, to nawet osoba z wykształceniem prawniczym nie może z mocy prawa dokonać czynności w sposób niewłaściwy. Kolejnym błędem myślowym jest przekonanie, że umowa kupna-sprzedaży nieruchomości może być zawarta w jakiejkolwiek formie, co jest niezgodne z zasadami ochrony prawnej i stabilności obrotu prawnego. W praktyce, brak znajomości tych wymogów może prowadzić do sytuacji, w których umowa zostanie uznana za nieważną, co rodzi konsekwencje w postaci braku możliwości dochodzenia swoich praw przed sądem. Dlatego tak istotne jest, aby przed zawarciem umowy odpowiednio przygotować się, w tym zadbać o odpowiednią formę pełnomocnictwa.

Pytanie 35

Który z poniższych środków dowodowych stanowi wsparcie i może być wykorzystany, gdy inne metody zostały wyczerpane, a sprawa nie może być rozwiązana?

A. Oględziny.
B. Przesłuchanie strony.
C. Dokumenty.
D. Opinia biegłego.
Inne wymienione środki dowodowe, takie jak dokumenty, oględziny i opinie biegłych, pełnią różne funkcje w postępowaniu dowodowym, ale nie są uznawane za środki posiłkowe w takim samym sensie jak przesłuchanie strony. Dokumenty stanowią podstawowy dowód, który powinien być analizowany w pierwszej kolejności, ponieważ dostarczają obiektywnych informacji dotyczących sprawy. W przypadku braku odpowiednich dokumentów, ich wartość dowodowa maleje. Oględziny dotyczą bezpośredniego badania przedmiotów związanych z sprawą, co również powinno być przeprowadzane przed sięgnięciem po przesłuchanie stron. Oględziny są kluczowe, gdy istnieje potrzeba oceny fizycznych dowodów, takich jak miejsca zdarzeń czy przedmioty, które mogą wykazywać znaczenie dowodowe. Opinie biegłych mają charakter specjalistyczny, a ich wykorzystanie jest uzasadnione jedynie w sytuacjach, gdzie wymagana jest wiedza fachowa w określonej dziedzinie. Biegli są wzywani do przedstawienia ekspertyz, które mogą wpływać na ocenę sprawy, ale nie są one formą dowodu, która można by stosować, gdy inne dowody są już wyczerpane. W praktyce, mylenie charakteru każdego z tych środków dowodowych z posiłkowym prowadzi do niewłaściwych wniosków oraz może przyczynić się do nieprawidłowego prowadzenia sprawy. Kluczowe jest zrozumienie hierarchii i celów poszczególnych dowodów, aby efektywnie wspierać proces decyzyjny w ramach procedury prawnej.

Pytanie 36

Kierownik firmy polecił pracownikowi działu kadr sporządzenie listy zatrudnionych, którzy w tym roku korzystają z urlopu macierzyńskiego. Jaki rodzaj przepływu informacji wystąpił w tej sytuacji?

A. Pionowy w dół.
B. Równoległy.
C. Pionowy w górę.
D. Poziomy.
Odpowiedź 'pionowy w dół' jest prawidłowa, ponieważ w tej sytuacji mamy do czynienia z przepływem informacji z wyższej instancji (dyrektor) do niższej (pracownik działu kadr). Dyrektor w swoim zadaniu zleca konkretne działania, co skutkuje przesłaniem polecenia do podwładnego. W kontekście organizacyjnym taki przepływ jest typowy, gdy kierownictwo zleca zadania pracownikom. W praktyce, odpowiedni system komunikacji wewnętrznej, który uwzględnia hierarchię w przedsiębiorstwie, zapewnia efektywność w realizacji zadań. Na przykład, w firmach, gdzie struktura organizacyjna jest wyraźnie określona, dyrektorzy regularnie przekazują informacje dotyczące polityki kadrowej, narzędzi zarządzania lub wprowadzenia zmian w regulaminach. Takie działania wzmacniają komunikację w firmie oraz przyczyniają się do budowania kultury organizacyjnej opartej na jasności i przejrzystości w przepływie informacji.

Pytanie 37

Kto sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie procesu uchwalania budżetu oraz jego modyfikacji?

A. sądem administracyjnym.
B. samorządowym kolegium odwoławczym.
C. skarbnikiem jednostki.
D. regionalną izbą obrachunkową.
Regionalna izba obrachunkowa, czyli RIO, to ważna instytucja, która czuwa nad działaniami samorządów terytorialnych. Zajmuje się kontrolą tego, jak uchwalany jest budżet i jak się go później zmienia. RIO działa zgodnie z ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych, więc mają do odegrania kluczową rolę w tym, żeby wszystko było klarowne i zgodne z prawem. Przykładowo, mogą sprawdzić dokumenty przed uchwałą budżetową, co pomaga wyłapać ewentualne błędy. Dzięki ich pracy samorządy stają się bardziej odpowiedzialne za wydawanie pieniędzy publicznych, co z kolei jest na korzyść mieszkańców. Warto też wspomnieć, że RIO regularnie monitoruje wydatki, co ułatwia planowanie budżetu na przyszłość.

Pytanie 38

Kto powołuje wojewodę?

A. Rada Ministrów na wniosek ministra odpowiedzialnego za sprawy administracji publicznej
B. Prezes Rady Ministrów na podstawie wniosku ministra odpowiedzialnego za sprawy administracji publicznej
C. Prezydent RP na podstawie wniosku Prezesa Rady Ministrów
D. minister odpowiedzialny za sprawy administracji publicznej
Pojęcia związane z powołaniem wojewody często są mylone, co prowadzi do nieporozumień w zrozumieniu hierarchii administracyjnej w Polsce. Wiele osób może sądzić, że minister właściwy do spraw administracji publicznej ma autonomiczne prawo do powoływania wojewodów, co jest nieprawdą. Minister, mimo iż jest kluczową postacią w administracji rządowej, działa w ramach określonych procedur, gdzie jego wnioski dotyczące powołania wojewody są jedynie rekomendacjami dla Prezesa Rady Ministrów. Rada Ministrów z kolei, mimo że jest organem kolegialnym, nie pełni funkcji powołania wojewody w trybie indywidualnym, co może prowadzić do mylnego przekonania o jej roli. Ważnym aspektem jest zrozumienie, że powołanie wojewody jest elementem centralizacji władzy w Polsce oraz odzwierciedleniem struktury administracyjnej, gdzie kluczowe decyzje podejmowane są na najwyższym szczeblu wykonawczym. Często zdarza się, że odpowiedzi bazujące na zamienności ról w administracji publicznej prowadzą do błędnych wniosków, co może wynikać z niewłaściwego postrzegania kompetencji poszczególnych organów. Edukacja w zakresie struktury administracyjnej oraz jej funkcji jest niezbędna dla właściwego zrozumienia, jak działają instytucje państwowe i jakie są ich wzajemne relacje.

Pytanie 39

Zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy, z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy

Wyciąg z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Rozdział 2
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Art.6.1. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, (...), w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką". (...).
(...)
4. Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust.1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
  a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
(...)
A. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro.
B. prowadzą działalność gospodarczą w formie indywidualnej i w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
C. w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z działalności, prowadzonej w ramach spółki akcyjnej, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
D. w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Twoja odpowiedź jest całkiem trafna! Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to naprawdę fajna opcja dla przedsiębiorców, którzy działają na własny rachunek i nie przekraczają tych 2 milionów euro rocznie. Tak jak mówi ustawa, tylko osoby prowadzące działalność indywidualnie mogą z tego skorzystać. To właśnie freelancerzy, rzemieślnicy czy właściciele jednoosobowych firm mogą uprościć sobie sprawy podatkowe. Dzięki temu mają więcej luzu w zarządzaniu swoimi finansami. Warto pamiętać, że muszą spełniać te wymogi przychodowe, żeby wszystko było zgodnie z prawem. To kluczowe, żeby uniknąć kłopotów.

Pytanie 40

Zmiany w statucie spółdzielni są zastrzeżone wyłącznie dla

A. szefa zarządu
B. walnego zgromadzenia
C. komisji rewizyjnej
D. zarządu
Uchwalanie zmian statutu spółdzielni jest kluczowym procesem, który należy do wyłącznej właściwości walnego zgromadzenia. To zgromadzenie stanowi najwyższą władzę w spółdzielni i jest odpowiedzialne za podejmowanie najważniejszych decyzji, w tym również tych dotyczących zmian w statucie. Walne zgromadzenie składa się z członków spółdzielni, którzy mają prawo głosu i mogą aktywnie uczestniczyć w procesie decyzyjnym. Zmiany statutu są często konieczne, aby dostosować działalność spółdzielni do zmieniających się warunków rynkowych, prawnych czy organizacyjnych, dlatego ich uchwalanie wymaga demokratycznego podejścia, które gwarantuje przedstawicielstwo wszystkich członków. Przykładowo, jeśli spółdzielnia planuje rozszerzyć swoją działalność na nowe obszary, zmiany w statucie mogą być niezbędne, aby do tego dostosować struktury zarządzania i przepisy wewnętrzne. W praktyce, przeprowadzenie takiego zgromadzenia wiąże się z odpowiednim przygotowaniem dokumentów, ogłoszeniem terminu spotkania oraz zapewnieniem udziału członków, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania spółdzielniami.