Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 16:52
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 17:00

Egzamin zdany!

Wynik: 36/40 punktów (90,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jeśli wynagrodzenie nominalne Jana Nowaka w 2012 roku wzrosło o 5% w odniesieniu do 2011 roku, a inflacja w 2012 roku wyniosła 4,3%, to jaka była jego płaca realna

A. w 2011 roku była taka sama jak w 2012 roku
B. w 2012 roku była niższa niż w 2011 roku
C. w 2011 roku była wyższa niż w 2012 roku
D. w 2012 roku była wyższa niż w 2011 roku
Wzrost wynagrodzenia nominalnego Jana Nowaka o 5% w 2012 roku przy inflacji na poziomie 4,3% skutkuje rzeczywistym wzrostem jego płacy realnej. Płaca realna jest miarą siły nabywczej wynagrodzenia, która uwzględnia inflację. Aby obliczyć płacę realną, można użyć wzoru: płaca realna = płaca nominalna / (1 + stopa inflacji). W tym przypadku, wzrost wynagrodzenia nominalnego oznacza, że Jan Nowak zyskał więcej pieniędzy, ale po uwzględnieniu inflacji, jego siła nabywcza wzrosła. Przykładowo, jeśli jego wynagrodzenie w 2011 roku wynosiło 1000 zł, to w 2012 roku wyniosło 1050 zł. Uwzględniając inflację, siła nabywcza wynagrodzenia wynosiła 1050 zł / 1,043 ≈ 1006,78 zł, czyli wzrosła w porównaniu do 1000 zł w 2011 roku. Praktycznie oznacza to, że Jan Nowak może kupić więcej dóbr i usług niż rok wcześniej, co potwierdza, że jego płaca realna wzrosła.

Pytanie 2

Który z wymienionych organów sprawuje kontrolę nad gospodarką finansową powiatu?

A. Wojewoda
B. Regionalna Izba Obrachunkowa
C. Prezes Rady Ministrów
D. Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Regionalna Izba Obrachunkowa, czyli RIO, to taka instytucja, która ma na głowie nadzór nad finansami samorządów, w tym powiatami. W skrócie, zajmuje się kontrolowaniem, jak wydawane są publiczne pieniądze. To znaczy, że sprawdzają sprawozdania finansowe, patrzą, czy wszystko jest zgodne z przepisami i oceniają, jak skutecznie wydawane są fundusze. Funkcjonują na podstawie specjalnej ustawy, która mówi, co mogą robić. Na przykład, jeśli znajdą jakieś nieprawidłowości, mogą wprowadzić działania naprawcze. Warto też wiedzieć, że RIO musi stosować międzynarodowe standardy audytu i dobre praktyki, żeby zapewnić obywatelom dostęp do informacji o tym, jak wydawane są ich pieniądze.

Pytanie 3

Kto może być pełnomocnikiem w postępowaniu administracyjnym?

A. osoba fizyczna mająca zdolność do dokonywania czynności prawnych
B. każda osoba fizyczna
C. wyłącznie osoba prawna
D. tylko adwokat lub radca prawny
Pełnomocnikiem strony w postępowaniu administracyjnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych, co oznacza, że musi być osobą dorosłą oraz nie może być ubezwłasnowolniona. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (KPA), pełnomocnictwo może być udzielone w różnych sprawach administracyjnych, w tym w postępowaniach dotyczących uzyskania zezwoleń, decyzji administracyjnych oraz innych formalności. W praktyce, wiele osób korzysta z pełnomocników, aby skuteczniej reprezentować swoje interesy w skomplikowanych procedurach, zwłaszcza w sprawach dotyczących prawa budowlanego, ochrony środowiska czy regulacji związanych z działalnością gospodarczą. Przykładowo, osoba fizyczna, która nie ma doświadczenia w sprawach administracyjnych, może udzielić pełnomocnictwa bliskiej osobie, która zna procedury, co znacznie zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy. Ważne jest, aby pełnomocnictwo było sporządzone w formie pisemnej i zawierało dokładne określenie zakresu umocowania.

Pytanie 4

Który z poniższych podmiotów w obszarze finansów publicznych reguluje swoje zobowiązania w stosunku do budżetu państwowego, stosując metodę budżetowania brutto?

A. Jednostka budżetowa państwowa
B. Zakład budżetowy samorządowy
C. Fundusz celowy państwowy
D. Wykonawcza agencja
Państwowa jednostka budżetowa rozlicza się z budżetem państwa metodą budżetowania brutto, co oznacza, że wszystkie wpływy oraz wydatki są ujmowane w pełnej wysokości, bez pomniejszenia o zrealizowane przychody. Taki sposób rozliczania jest zgodny z zasadami budżetowania i kontroli finansowej w sektorze publicznym, gdzie jednostki te są zobowiązane do raportowania całkowitych kwot wydatków i przychodów. Przykładem mogą być szkoły publiczne, które otrzymują przydziały budżetowe pokrywające ich całkowite wydatki na funkcjonowanie. Zastosowanie budżetowania brutto ma na celu zapewnienie pełnej przejrzystości w zarządzaniu funduszami publicznymi oraz ułatwienie monitorowania wydatków i ich zgodności z przyjętymi planami budżetowymi. Warto zauważyć, że zgodnie z dobrą praktyką, takie jednostki muszą również dbać o efektywność wydatkowania środków publicznych, co jest istotnym elementem odpowiedzialności finansowej w sektorze publicznym.

Pytanie 5

W firmie zajmującej się produkcją obuwia pracuje czworo pracowników, z których każdy ma wynagrodzenie w wysokości 2 000 zł brutto. Od marca troje z nich zaczęło otrzymywać premię wynoszącą 10% wynagrodzenia podstawowego. Jakie było średnie wynagrodzenie w tym zakładzie w maju?

A. 2 000 zł
B. 2 075 zł
C. 2 150 zł
D. 2 400 zł
Aby obliczyć średnie wynagrodzenie w przedsiębiorstwie, należy najpierw ustalić wynagrodzenia pracowników w maju. Każdy z czworga pracowników otrzymuje pensję zasadniczą w wysokości 2 000 zł brutto. Z trójki pracowników, którzy otrzymali premię, ich wynagrodzenie wzrosło o 10% pensji zasadniczej, co wynosi 200 zł (10% z 2 000 zł). Zatem ich nowa pensja wynosi 2 200 zł. Czwarty pracownik, który nie otrzymał premii, zarabia 2 000 zł. Sumując wynagrodzenia wszystkich pracowników, otrzymujemy: 2 200 zł + 2 200 zł + 2 200 zł + 2 000 zł = 8 600 zł. Aby obliczyć średnie wynagrodzenie, należy podzielić całkowite wynagrodzenie przez liczbę pracowników: 8 600 zł / 4 = 2 150 zł. Znajomość takich obliczeń jest kluczowa w zarządzaniu zasobami ludzkimi, ponieważ umożliwia monitorowanie kosztów zatrudnienia oraz podejmowanie decyzji finansowych związanych z wynagrodzeniami. Warto również zauważyć, że umiejętność obliczania średnich wynagrodzeń jest przydatna w raportowaniu finanowym oraz w tworzeniu budżetu na wynagrodzenia.

Pytanie 6

Firma z ograniczoną odpowiedzialnością "Karo", zajmująca się wytwarzaniem tablic edukacyjnych, otrzymała fakturę VAT nr 15/2005 od Spółki z o.o. "Błysk" za usługi wywozu odpadów. Ta faktura stanowi dokument księgowy?

A. obcym
B. korygującym
C. własnym
D. wtórnym
Faktura VAT nr 15/2005, którą otrzymała spółka z o.o. "Karo" od spółki z o.o. "Błysk" za wywóz śmieci, jest przykładem dokumentu obcego. Dokumenty obce to wszystkie faktury, które są wystawiane przez innych podatników innego niż nasz podmiot oraz dotyczą usług lub towarów nabywanych przez naszą firmę. W praktyce oznacza to, że spółka "Karo" nie jest wystawcą tej faktury, więc nie może jej uznać za własną. W kontekście księgowości faktura obca służy do dokumentowania transakcji i należy ją odpowiednio zaksięgować w księgach rachunkowych, co stanowi dowód na poniesione wydatki i jest niezbędne do rozliczeń podatkowych. Dobre praktyki branżowe wskazują na konieczność zachowania staranności przy obiegu dokumentów, w tym obcych, aby zapewnić prawidłowe rozliczenia VAT oraz innych zobowiązań podatkowych. Warto również zauważyć, że dokumenty obce mogą być przedmiotem kontroli skarbowej, dlatego kluczowe jest ich właściwe klasyfikowanie oraz archiwizowanie.

Pytanie 7

Który z wymienionych wydatków w gminie można uznać za majątkowy?

A. Wydatek na pielęgnację zieleni
B. Wydatek na budowę obwodnicy
C. Wydatek na nabycie towarów i usług
D. Wydatek na oświetlenie ulic
Wydatek na budowę obwodnicy jest klasyfikowany jako wydatek majątkowy, ponieważ dotyczy inwestycji, która ma na celu zwiększenie wartości majątku gminy oraz poprawę infrastruktury komunikacyjnej. Wydatki majątkowe obejmują wydatki na nabycie lub budowę środków trwałych, takich jak drogi, mosty, budynki czy inne obiekty użyteczności publicznej. Budowa obwodnicy jest przykładem długoterminowej inwestycji, która przynosi korzyści w postaci zmniejszenia zatorów komunikacyjnych, poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz wpływu na rozwój lokalnej gospodarki. Dobre praktyki w zakresie planowania wydatków majątkowych sugerują, aby gminy regularnie weryfikowały potrzeby infrastrukturalne oraz podejmowały decyzje na podstawie analiz kosztów i korzyści. Inwestycje tego typu mają także znaczenie strategiczne, wpływając na atrakcyjność inwestycyjną regionu oraz jakość życia mieszkańców.

Pytanie 8

Organem wykonawczym i nadzorującym województwa jest

A. sejmik województwa
B. zarząd województwa
C. sekretarz województwa
D. samorząd województwa
Wybór zarządu województwa jako organu stanowiącego i kontrolnego jest błędny, ponieważ zarząd pełni zupełnie inną rolę w strukturze samorządu wojewódzkiego. Zarząd województwa, w skład którego wchodzą marszałek i członkowie zarządu, jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie i realizację uchwał sejmiku. To on wdraża politykę ustaloną przez sejmik i odpowiada za codzienne funkcjonowanie województwa. Sekretarz województwa jest natomiast osobą odpowiedzialną za organizację pracy urzędu wojewódzkiego, a nie organem stanowiącym. Z kolei pojęcie samorządu województwa jest szerokie i obejmuje zarówno sejmik, jak i zarząd, ale nie jest to organ stanowiący. Typowym błędem myślowym przy wyborze niewłaściwej odpowiedzi jest mylenie funkcji zarządu z funkcjami sejmiku. Ważne jest, aby zrozumieć, że organami stanowiącymi i kontrolnymi są te, które podejmują decyzje i uchwały, a nie te, które je implementują. Dlatego kluczowe jest rozróżnienie tych dwóch ról, co pozwala na lepsze zrozumienie struktury i funkcjonowania samorządu w Polsce. Zgodnie z przyjętymi standardami efektywnego zarządzania w samorządzie, ważne jest, aby znać i rozumieć kompetencje każdego z organów, co przekłada się na skuteczność działań i właściwe podejmowanie decyzji w interesie społeczności lokalnych.

Pytanie 9

Aby urzędowo potwierdzić pewne fakty lub stan prawny, organ wydaje

A. decyzję
B. licencję
C. postanowienie
D. zaświadczenie
Zaświadczenie jest dokumentem urzędowym, który poświadcza określone fakty lub stan prawny, a jego wydanie odbywa się na wniosek zainteresowanej strony. Przykładem może być zaświadczenie o niekaralności, które jest wymagane przy ubieganiu się o pracę w sektorze publicznym. Organy administracji publicznej, takie jak urzędy skarbowe, mogą wydawać zaświadczenia potwierdzające status podatkowy danej osoby lub firmy. Wydawanie zaświadczeń jest regulowane przepisami prawa, które nakładają na organy obowiązek potwierdzania faktów w sposób jasny i zrozumiały. Zastosowanie zaświadczeń w praktyce dla przedsiębiorców obejmuje również uzyskiwanie różnych certyfikatów, które są niezbędne w procesie ubiegania się o dotacje czy kredyty. Standardy te zapewniają przejrzystość i ułatwiają pracę zarówno obywatelom, jak i administracji publicznej, wpływając na efektywność działania systemu prawnego.

Pytanie 10

Zdarzenie, które nie prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania, to

A. niemożność świadczenia
B. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia majątkowego
C. rozwiązanie umowy
D. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia ściśle osobistego
Śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia ściśle osobistego prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania z uwagi na jego osobisty charakter. Ponadto rozwiązanie umowy jest sytuacją, gdzie strony dobrowolnie decydują o zakończeniu obowiązków wynikających z umowy, co również nie skutkuje automatycznym przejęciem zobowiązań przez inne osoby. Niemożność świadczenia, rozumiana jako brak możliwości wykonania zobowiązania z przyczyn niezależnych od dłużnika, również prowadzi do jego wygaśnięcia, ponieważ umowa nie może być zrealizowana. Często mylone są różnice pomiędzy zobowiązaniami majątkowymi a osobistymi. Użytkownicy mogą sądzić, że śmierć dłużnika automatycznie kończy wszystkie zobowiązania, co nie jest zgodne z prawem. Zobowiązania osobiste, takie jak umowy o pracę lub umowy zlecenia, wygasają w momencie śmierci dłużnika, ponieważ wiążą się z osobą dłużnika. Warto zrozumieć, że w przypadkach długów spadkowych, spadkobiercy są zobowiązani do regulowania długów zmarłego, co odzwierciedla zasady dziedziczenia obowiązków majątkowych. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla spadkobierców i osób mających do czynienia ze zobowiązaniami zmarłych dłużników.

Pytanie 11

Zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy odpis skrócony aktu małżeństwa nie zawiera informacji dotyczącej

Wyciąg z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego
(…)
Art. 48
(…)
3. Odpis skrócony aktu małżeństwa zawiera:
1)nazwiska i imiona oraz nazwiska rodowe małżonków, daty i miejsca ich urodzenia;
2)datę i miejsce zawarcia małżeństwa;
3)nazwiska rodowe i imiona rodziców osób, które zawarły małżeństwo;
4)nazwisko lub nazwiska małżonków, które będą nosić po zawarciu małżeństwa;
5)nazwisko małżonków, jeżeli jest inne niż w pkt 4;
6)nazwisko dzieci zrodzonych z tego małżeństwa;
7)adnotację o ustaniu małżeństwa, jego unieważnieniu, ustaleniu nieistnienia małżeństwa, separacji, zniesieniu separacji, oznaczenie sądu, sygnaturę akt sprawy, datę uprawomocnienia się orzeczenia oraz oznaczenie aktu zgonu.
A. miejsca zamieszkania małżonków.
B. daty i miejsca zawarcia małżeństwa.
C. nazwisk i imion oraz nazwisk rodowych małżonków.
D. nazwiska dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
Twoja odpowiedź na to pytanie jest trafna. Odpis skrócony aktu małżeństwa rzeczywiście nie zawiera miejsca zamieszkania małżonków. Zgodnie z przepisami prawnymi, w takim dokumencie znajdziemy tylko najważniejsze informacje, jak imiona i nazwiska małżonków, ich daty urodzenia oraz datę i miejsce zawarcia małżeństwa. Moim zdaniem, to dość ciekawe, że pomijane są szczegóły dotyczące miejsca zamieszkania, ale to wszystko jest zgodne z zasadą minimalizacji danych. To znaczy, że chodzi o ochronę prywatności. W praktyce, jeśli potrzebujemy takich informacji, można je znaleźć w innych dokumentach, takich jak akty urodzenia dzieci czy umowy. Pamiętaj, że odpis skrócony ma na celu przedstawienie tylko kluczowych danych, co ułatwia pracę urzędów. Zaufanie do instytucji publicznych w dużej mierze opiera się na tym, jak dokładne i rzetelne są te dokumenty.

Pytanie 12

Ciągłe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika, które prowadzi do obniżenia jego oceny przydatności zawodowej, mające na celu poniżenie, ośmieszenie, izolację lub wykluczenie go z grupy współpracowników, to

A. dyskryminacja bezpośrednia
B. dyskryminacja pośrednia
C. molestowanie
D. mobbing
Odpowiedź 'mobbing' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do systematycznego, uporczywego nękania pracownika, które prowadzi do jego izolacji i obniżenia oceny przydatności zawodowej. Mobbing to zjawisko, które ma poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego pracowników oraz atmosfery w zespole. Przykłady mobbingu obejmują nieuzasadnione krytykowanie, rozpowszechnianie plotek, ignorowanie pracownika podczas spotkań zespołowych oraz ekstremalne formy wykluczenia społecznego. W praktyce, organizacje powinny wdrażać polityki przeciwdziałania mobbingowi, takie jak szkolenia dla pracowników na temat rozpoznawania i reagowania na mobbing oraz procedury zgłaszania takich incydentów. Zgodnie z normami ISO 45001, które dotyczą zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem w pracy, organizacje są zobowiązane do stworzenia bezpiecznego środowiska pracy, co obejmuje również eliminację wszelkich form przemocy psychicznej, w tym mobbingu.

Pytanie 13

Dzieci państwa Nowaków odnalazły psa. Kolejnego dnia natrafiły na ogłoszenie, w którym jego właściciel zadeklarował nagrodę finansową za zwrócenie zwierzęcia. W opisanym przypadku źródłem powstania zobowiązania właściciela psa jest

A. przyrzeczenie publiczne
B. nienależne świadczenie
C. czyn niedozwolony
D. bezpodstawne wzbogacenie
W opisanej sytuacji źródłem zobowiązania właściciela psa jest przyrzeczenie publiczne, które jest instytucją prawną regulowaną przez Kodeks cywilny. Przyrzeczenie publiczne to oświadczenie woli, które kierowane jest do nieokreślonego kręgu osób i które staje się wiążące w momencie spełnienia określonego warunku, w tym przypadku odnalezienia psa. Właściciel psa, ogłaszając nagrodę, dokonuje swoistego zaproszenia do zawarcia umowy. Dzieci Nowaków, odnajdując psa, wykonują czyn, który spełnia przesłanki określone w ogłoszeniu, co oznacza, że mają prawo domagać się nagrody. Przykładem zastosowania przyrzeczenia publicznego mogą być przypadki ogłoszeń o nagrodę za informacje prowadzące do ujęcia przestępcy, gdzie spełnienie warunku (np. podanie informacji) skutkuje powstaniem zobowiązania. Dobrą praktyką jest zawsze precyzyjne sformułowanie warunków przyrzeczenia, aby uniknąć nieporozumień oraz nieścisłości.

Pytanie 14

Kadencja sejmiku województwa, liczona od daty wyborów, wynosi

A. 6 lat
B. 5 lat
C. 4 lata
D. 8 lat
Kadencja sejmiku województwa w Polsce wynosi 5 lat, co jest zgodne z zapisami Kodeksu wyborczego. Sejmiki wojewódzkie pełnią kluczową rolę w zarządzaniu jednostkami samorządu terytorialnego, podejmując decyzje dotyczące lokalnej polityki, finansów oraz rozwoju regionalnego. Długość kadencji umożliwia stabilność w zarządzaniu oraz efektywne planowanie długoterminowe, co jest istotne dla rozwoju województw. Przykładowo, planując inwestycje infrastrukturalne, sejmik korzysta z pięcioletnich strategii rozwoju, co pozwala na zharmonizowanie działań z potrzebami społeczności lokalnych oraz wykorzystanie dostępnych funduszy unijnych. Dodatkowo, pięcioletnia kadencja wzmacnia odpowiedzialność przedstawicieli sejmiku przed wyborcami, którzy mają możliwość oceny ich pracy na koniec kadencji. Takie mechanizmy są zgodne z dobrą praktyką zarządzania publicznego, w którym transparentność i odpowiedzialność odgrywają kluczową rolę.

Pytanie 15

Na podstawie zamieszczonej tabeli określ, jaki procent uczniów tego Technikum stanowią uczniowie, którzy uzyskali ze statystyki ocenę nie wyższa niż dobry (4).

Ocena ze statystykiLiczba uczniów
15
29
328
436
518
64
Razem100
A. 78%
B. 36%
C. 86%
D. 42%
Poprawna odpowiedź to 78%, co oznacza, że uczniowie, którzy uzyskali ocenę nie wyższą niż dobry (4), stanowią znaczną część społeczności uczniowskiej w Technikum X. Obliczenie to zakłada, że suma uczniów, którzy otrzymali oceny od 1 do 4, wynosi 78. W kontekście analizy danych edukacyjnych, ważne jest, aby umieć interpretować wyniki w odniesieniu do całkowitej liczby uczniów, co w tym przypadku wynosi 100. Umiejętność analizy wyników ocen jest kluczowa w ocenie efektywności nauczania oraz identyfikacji obszarów wymagających poprawy. Takie statystyki mogą być wykorzystywane do formułowania strategii edukacyjnych, które mają na celu zwiększenie liczby uczniów osiągających wysokie wyniki. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie postępów uczniów oraz wdrażanie odpowiednich programów wsparcia, co może przyczynić się do dalszego podnoszenia wyników. Warto również wspomnieć, że zrozumienie dynamiki wyników ocen pozwala na lepsze planowanie działań dydaktycznych, co jest zgodne z aktualnymi standardami edukacyjnymi.

Pytanie 16

Zgodnie z przytoczonym przepisem, umowa najmu pomieszczenia zawarta na okres dwóch lat w formie ustnej

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 660. Umowa najmu nieruchomości lub pomieszczenia na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. W razie niezachowania tej formy poczytuje się umowę za zawartą na czas nieoznaczony.
(…)
A. jest nieważna.
B. została zawarta na czas nieoznaczony.
C. została zawarta na czas oznaczony.
D. wymaga dla swojej ważności potwierdzenia w formie pisemnej.
Umowa najmu pomieszczenia zawarta na okres dwóch lat w formie ustnej jest traktowana jako umowa na czas nieoznaczony, co wynika z art. 660 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, umowa najmu nieruchomości, która ma obowiązywać dłużej niż rok, musi być zawarta na piśmie. Brak zachowania tej formy skutkuje tym, że umowa nie jest uznawana za ważną na określony czas. Praktycznie oznacza to, że strony mogą w każdej chwili wypowiedzieć umowę, co stawia je w mniej stabilnej sytuacji prawnej. Warto również pamiętać, że umowy długoterminowe wymagają formy pisemnej nie tylko dla ich ważności, ale także dla zabezpieczenia interesów obu stron. Sporządzając umowę najmu w formie pisemnej, strony mają możliwość dokładnego opisania warunków umowy, co zmniejsza ryzyko późniejszych sporów i nieporozumień. Przykład: wynajmując mieszkanie na dwa lata, warto spisać umowę, aby mieć zabezpieczenie w postaci dokumentu, który opisuje zobowiązania każdej ze stron. Dobrą praktyką jest także konsultacja z prawnikiem przed podpisaniem takiej umowy, aby upewnić się, że wszystkie wymogi prawne są spełnione.

Pytanie 17

Najwyższą pozycję w hierarchii aktów prawnych zajmuje

A. rozporządzenie ministra
B. ustawa budżetowa
C. zarządzenie wojewody
D. Konstytucja
Konstytucja jako najwyższy akt normatywny w Polsce jest fundamentem całego systemu prawnego. Zapewnia ona ramy dla wszystkich innych aktów prawnych, określając zasady funkcjonowania państwa, prawa i obowiązki obywateli oraz organizację władz. Na przykład, wszystkie ustawy, rozporządzenia oraz inne normy prawne muszą być zgodne z zapisami Konstytucji, co gwarantuje ochronę podstawowych praw człowieka oraz zasady demokratycznego państwa prawnego. W przypadku sprzeczności pomiędzy ustawą a Konstytucją, to Konstytucja ma pierwszeństwo, a na podstawie jej przepisów może dojść do unieważnienia niezgodnych aktów. Przykładowo, w 2010 roku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że pewne zapisy ustawy o ochronie przyrody naruszały zasady zawarte w Konstytucji, co skutkowało ich uchyleniem. W praktyce oznacza to, że każdy akt normatywny, który narusza zasady zapisane w Konstytucji, nie ma mocy prawnej i nie może być stosowany.

Pytanie 18

W przypadku sprawy zakończonej decyzją ostateczną, która została doręczona osobie niebędącej uczestnikiem sprawy?

A. z urzędu lub na wniosek strony organ administracji stwierdza nieważność tej decyzji
B. osoba będąca uczestnikiem sprawy ma prawo wnieść odwołanie od tej decyzji
C. z urzędu lub na wniosek strony może nastąpić wznowienie postępowania
D. osoba, do której decyzja została doręczona, ma prawo wnieść odwołanie od tej decyzji
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć, że nie uwzględniają one kluczowych zasad postępowania administracyjnego. W kontekście administracji, wznowienie postępowania, które zostało wspomniane, dotyczy sytuacji, gdy nowe okoliczności lub dowody mogą wpłynąć na rozstrzyganą sprawę, a nie samej decyzji skierowanej do osoby niebędącej stroną. Wznowienie postępowania nie prowadzi do automatycznego oceny nieważności wcześniejszej decyzji. Z kolei możliwość wniesienia odwołania przez osobę, do której decyzja została skierowana, jest również błędnym podejściem, ponieważ odwołanie przysługuje tylko stronom postępowania, co podkreśla istotę uczestnictwa w procesie decyzyjnym. Osoby, które nie są stroną, nie mają formalnych uprawnień do kwestionowania decyzji w drodze odwołania. Należy również zauważyć, że stwierdzenie nieważności decyzji może nastąpić tylko w określonych przypadkach, zgodnie z przepisami prawa. Często myślenie, że każdy może zaskarżyć decyzję administracyjną, prowadzi do nieporozumień dotyczących roli stron w postępowaniu oraz do lekceważenia procedur, które mają na celu zapewnienie sprawiedliwości i przejrzystości w działaniach administracji publicznej. Właściwa interpretacja przepisów oraz zrozumienie różnicy między możliwością wznowienia postępowania a stwierdzeniem nieważności są kluczowe dla prawidłowego działania w systemie prawa administracyjnego.

Pytanie 19

Mierniki, które nie są stosowane w badaniach rozproszenia, to

A. współczynnik natężenia
B. obszar zmienności
C. odchylenie przeciętne
D. odchylenie standardowe
Współczynnik natężenia nie jest miarą stosowaną w analizie rozproszenia, co czyni tę odpowiedź poprawną. Analiza rozproszenia skupia się na pomiarze zmienności danych oraz ich rozkładu, co jest kluczowe dla zrozumienia dynamiki zestawów danych w badaniach statystycznych. Typowe miary stosowane w tej analizie to odchylenie standardowe, odchylenie przeciętne oraz obszar zmienności, które dostarczają informacji o tym, jak bardzo dane są rozproszone wokół średniej. Przykładowo, w badaniach naukowych odchylenie standardowe jest kluczowe w analizach statystycznych, pomagając w interpretacji wyników eksperymentów. W praktyce, analizy rozproszenia są istotne w wielu dziedzinach, takich jak ekonomia, biostatystyka czy inżynieria, gdzie zrozumienie zmienności danych pozwala na podejmowanie lepszych decyzji na podstawie analizy statystycznej. Znajomość różnicy między miarami rozproszenia a innymi wskaźnikami, takimi jak współczynnik natężenia, jest kluczowa w profesjonalnym przetwarzaniu danych.

Pytanie 20

Wywłaszczenie nieruchomości może być przeprowadzone na korzyść

A. jednostki samorządu terytorialnego
B. spółki prawa handlowego
C. osoby fizycznej
D. stowarzyszenia
Wywłaszczenie nieruchomości na rzecz jednostek samorządu terytorialnego jest przewidziane w polskim prawie cywilnym oraz w Ustawie o gospodarce nieruchomościami. Tego rodzaju wywłaszczenie ma miejsce zazwyczaj w sytuacjach, gdy niemożliwe jest realizowanie celów publicznych, takich jak budowa dróg, szkół czy infrastruktury komunalnej. Przykładem może być sytuacja, w której gmina potrzebuje terenu na budowę nowej szkoły, co jest zgodne z jej planami zagospodarowania przestrzennego. W takich przypadkach, przeprowadza się procedurę wywłaszczeniową, która musi spełniać wymogi ustawowe dotyczące odszkodowania oraz zapewnienia interesów właścicieli nieruchomości. Warto również zauważyć, że wywłaszczenie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego odbywa się zawsze dla dobra publicznego, co jest kluczowe w kontekście ochrony prawa własności. Z tego powodu, jednostki te są jedynymi podmiotami, którym przysługuje prawo do wywłaszczenia nieruchomości w ramach realizacji zadań publicznych, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i dobrych praktyk w zakresie planowania przestrzennego.

Pytanie 21

Zjawisko niedoboru rynkowego występuje w sytuacji, gdy

A. podaż przewyższa popyt
B. popyt jest niższy od podaży
C. popyt jest większy od podaży
D. podaż równoważy popyt
Z niedoborem rynkowym mamy do czynienia, gdy popyt na dany towar lub usługę przekracza dostępność tego towaru na rynku, co prowadzi do sytuacji, w której konsumenci są gotowi kupić więcej, niż producenci są w stanie dostarczyć. Taka sytuacja może wystąpić w różnych kontekstach, np. podczas wprowadzenia nowego produktu, gdy zainteresowanie przekracza prognozy producenta, lub w sytuacji kryzysowej, gdy zasoby zostają ograniczone. Przykład zastosowania tej wiedzy można zaobserwować w przypadku popularnych produktów, takich jak elektronika, gdzie wprowadzenie nowego modelu telefonu może spowodować nagły wzrost popytu, tworząc niedobór. Rynki muszą reagować na takie sytuacje, co może prowadzić do podwyżek cen w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie, a także impulsów dla producentów do zwiększenia podaży. Dobre praktyki rynkowe polegają na dokładnym prognozowaniu popytu, co pozwala na lepsze dostosowanie podaży do realnych potrzeb konsumentów.

Pytanie 22

Przepisy, które obowiązkowo regulują nawiązywanie oraz wypowiadanie umowy o pracę, zawarte są w

A. Kodeksie cywilnym
B. Kodeksie pracy
C. regulaminie pracy
D. układzie zbiorowym pracy
Kodeks pracy jest podstawowym aktem prawnym regulującym zasady zawierania i rozwiązywania umów o pracę w Polsce. Zawiera szczegółowe przepisy dotyczące m.in. nawiązywania stosunku pracy, wynagrodzenia, czasu pracy, urlopów oraz procedur związanych z rozwiązaniem umowy. Przykładowo, Kodeks pracy określa, jakie elementy muszą znaleźć się w umowie o pracę, aby była ona ważna, oraz jakie są prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika. W praktyce, znajomość przepisów Kodeksu pracy jest kluczowa dla pracodawców, aby unikać potencjalnych sporów sądowych oraz dla pracowników, aby mogli dochodzić swoich praw. Kodeks ten stanowi również bazę do tworzenia regulaminów pracy czy układów zbiorowych, które mogą wprowadzać korzystniejsze dla pracowników warunki pracy, co odzwierciedla najlepsze praktyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 23

Osoby, które są w stanie wykonywać czynności prawne i planują rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, powinny posiadać kapitał zakładowy w wysokości przynajmniej

A. 500 000 zł
B. 5 000 zł
C. 100 000 zł
D. 50 000 zł
Prawidłowa odpowiedź to 5 000 zł, co jest minimalnym wymogiem kapitałowym do założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce. Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, kapitał zakładowy musi wynosić co najmniej tę kwotę, co umożliwia przedsiębiorcom rozpoczęcie działalności gospodarczej w formie spółki. Kapitał ten jest istotny, ponieważ stanowi zabezpieczenie dla wierzycieli spółki, a także pokazuje jej wiarygodność na rynku. Przykładowo, przedsiębiorcy planujący działalność w branży usługowej mogą zebrać wymagany kapitał od kilku wspólników, co pozwala na elastyczne podejście do rozwoju biznesu. Dobrą praktyką jest, aby kapitał zakładowy był zainwestowany w aktywa, które wspierają działalność spółki. Zmiany w przepisach prawa handlowego z ostatnich lat skłoniły niektóre przedsiębiorstwa do poszukiwania nowych modeli finansowania, jednak minimalny kapitał zakładowy pozostaje stałym punktem odniesienia przy zakładaniu spółek. Ponadto, spółka z o.o. staje się bardziej atrakcyjna dla inwestorów, co przyczynia się do jej rozwoju na rynku.

Pytanie 24

Na podstawie przedstawionych przepisów, ustal, jaki akt administracyjny powinien zostać wydany przez organ administracji, gdy w trakcie prowadzenia postępowania administracyjnego zmarł ustawowy reprezentant strony.

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(...)
Art. 97. § 1. Organ administracji publicznej zawiesza postępowanie:
1) w razie śmierci strony lub jednej ze stron, jeżeli wezwanie spadkobierców zmarłej strony
albo zarządcy sukcesyjnego do udziału w postępowaniu nie jest możliwe i nie zachodzą
okoliczności, o których mowa w art. 30 § 5, a postępowanie nie podlega umorzeniu jako
bezprzedmiotowe (...);
2) w razie śmierci przedstawiciela ustawowego strony;
3) w razie utraty przez stronę lub przez jej ustawowego przedstawiciela zdolności do
czynności prawnych;
(...)
4) gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia
zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd;
(...)
A. Decyzję o zawieszeniu postępowania.
B. Decyzję o umorzeniu postępowania.
C. Postanowienie o umorzeniu postępowania.
D. Postanowienie o zawieszeniu postępowania.
Decyzję o umorzeniu postępowania i decyzję o zawieszeniu często się myli, zwłaszcza jak przedstawiciel umrze. Umorzenie to koniec postępowania, a nie tylko wstrzymanie. Jakby wydać decyzję o umorzeniu w tej sytuacji, to może być niekorzystne dla strony i mogłoby prowadzić do utraty szans na dochodzenie roszczeń. Z kolei zawieszenie, mimo że jest poprawne w przypadku śmierci przedstawiciela, to jednak nie jest to to samo, bo organ administracji powinien wydać postanowienie. Tu trzeba zrozumieć, że różne decyzje administracyjne mają swoje konsekwencje. Postanowienia o zawieszeniu są bardziej elastyczne, można później wznowić sprawę, co jest kluczowe dla ochrony praw strony. Często popełnia się błąd utożsamiając umorzenie ze zawieszeniem, co wynika z braku wiedzy. Dlatego warto zrozumieć kontekst i przepisy prawne, żeby podejmować dobre decyzje.

Pytanie 25

W pomieszczeniach, w których pracuje się z monitorami ekranowymi, wilgotność względna powietrza powinna wynosić co najmniej

A. 55%
B. 70%
C. 50%
D. 40%
Wilgotność względna powietrza w pomieszczeniach, w których znajdują się monitory ekranowe, powinna wynosić co najmniej 40%. Utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności jest kluczowe dla komfortu pracy oraz zdrowia użytkowników. Zbyt niska wilgotność, poniżej 40%, może prowadzić do suchości błon śluzowych, podrażnień oczu oraz problemów z oddychaniem. Dobrą praktyką jest stosowanie nawilżaczy powietrza w miejscach pracy, szczególnie w sezonie grzewczym, gdy powietrze jest bardziej suche. Przykładem zastosowania tej zasady może być biuro, w którym zainstalowano system monitorowania wilgotności. Dzięki temu można na bieżąco kontrolować poziom wilgotności i w razie potrzeby dostosować parametry klimatyzacji lub używać nawilżaczy. Standardy branżowe, takie jak ISO 7730, zalecają utrzymanie wilgotności w zakresie 40-60%, co sprzyja zdrowiu i efektywności pracy. Dlatego kluczowe jest, aby nie tylko dążyć do minimalnego poziomu 40%, ale także monitorować i regulować wilgotność w celu zapewnienia optymalnego środowiska pracy.

Pytanie 26

Wezwany przez organ administracji publicznej do złożenia zeznań ma obowiązek stawić się osobiście, gdy mieszka

A. w gminie sąsiedniej z gminą, w której trwa postępowanie administracyjne.
B. w państwach spoza Unii Europejskiej.
C. w innej gminie niż ta, w której prowadzone jest postępowanie administracyjne i która ma sąsiedztwo z nią.
D. w państwach Unii Europejskiej.
Odpowiedź, że osoba wezwana przez organ administracji publicznej do złożenia zeznań jest zobowiązana do osobistego stawienia się, gdy zamieszkuje w gminie sąsiadującej z gminą, w której toczy się postępowanie administracyjne, jest poprawna. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, takie regulacje mają na celu zapewnienie efektywności postępowania oraz ułatwienie organom administracji dostępu do świadków, którzy mogą dostarczyć istotne informacje. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której osoba zamieszkująca gminę, która graniczy z inną gminą, jest wezwani do złożenia zeznań w sprawie dotyczącej lokalnych wydarzeń. W takim przypadku, aby nie utrudniać toku postępowania, prawo zobowiązuje tę osobę do osobistego stawienia się, co sprzyja lepszemu wyjaśnieniu sprawy. Z perspektywy praktycznej, dobrze jest znać swoje prawa oraz obowiązki w kontekście postępowań administracyjnych, ponieważ może to wpłynąć na sposób, w jaki będziemy się przygotowywać do takiego wezwania oraz jakie informacje będziemy musieli dostarczyć organom administracyjnym. Dobrą praktyką jest również, aby osoby wezwana do złożenia zeznania zapoznały się z przepisami obowiązującymi w ich gminie, co pozwoli uniknąć nieporozumień i niepotrzebnych komplikacji.

Pytanie 27

Minimalna temperatura w biurach podczas godzin pracy nie powinna wynosić mniej niż

A. 18 °C
B. 12 °C
C. 14 °C
D. 16 °C
Temperatura pomieszczeń biurowych w godzinach pracy nie może być niższa niż 18 °C, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz zaleceniami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy. Utrzymanie tej temperatury jest kluczowe dla zapewnienia komfortu pracowników oraz ich efektywności. Zbyt niska temperatura w biurze może prowadzić do obniżenia wydajności, a także zwiększenia ryzyka zachorowań, co w konsekwencji wpływa na atmosferę w miejscu pracy. Przykładowo, w międzynarodowych standardach, takich jak ISO 7730, zwraca się uwagę na znaczenie temperatury dla dobrostanu pracowników. Rekomendacje te opierają się na badaniach, które wykazały, że optymalna temperatura zwiększa koncentrację oraz motywację, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lepszych wyników organizacji. W praktyce, organizacje powinny regularnie monitorować temperaturę w biurach, aby zapewnić odpowiednie warunki pracy, inwestując w nowoczesne systemy klimatyzacji i wentylacji.

Pytanie 28

Która z poniższych jednostek organizacyjnych w obrębie sektora finansów publicznych może zostać założona przez jednostkę samorządu terytorialnego?

A. Urząd statystyczny
B. Straż pożarna
C. Urząd skarbowy
D. Straż miejska
Straż miejska jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych, która może być utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy. W praktyce oznacza to, że straż miejska ma prawo do podejmowania działań w zakresie ochrony mienia oraz rozwiązywania problemów związanych z łamaniem przepisów prawa lokalnego. Przykładem zastosowania straży miejskiej może być interwencja w przypadku nielegalnego parkowania, co wpływa na poprawę organizacji ruchu oraz estetyki przestrzeni publicznej. Warto również zaznaczyć, że straż miejska współpracuje z innymi instytucjami, takimi jak policja czy służby sanitarno-epidemiologiczne, co zwiększa skuteczność działań na rzecz społeczności lokalnej.

Pytanie 29

Osoba, która nie zrealizowała ciążącego na niej obowiązku wynikającego z podjętej decyzji administracyjnej i wobec której toczy się egzekucja administracyjna, to

A. zobowiązany
B. poborca skarbowy
C. wierzyciel
D. egzekutor
Odpowiedź 'zobowiązany' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do podmiotu, który jest obciążony obowiązkiem wykonania decyzji administracyjnej. W kontekście egzekucji administracyjnej, zobowiązany to osoba fizyczna lub prawna, która nie spełniła nałożonych na nią obowiązków i w związku z tym stała się przedmiotem działań egzekucyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której przedsiębiorca nie opłacił podatku dochodowego, co skutkuje wydaniem decyzji administracyjnej przez organ skarbowy. W sytuacji, gdy przedsiębiorca dalej uchyla się od zapłaty, organ może wszcząć egzekucję administracyjną. Zrozumienie roli zobowiązanego jest kluczowe w praktyce administracyjnej, gdyż pozwala na właściwe przygotowanie się do postępowania egzekucyjnego i minimalizowanie ryzyk związanych z niewykonaniem obowiązków. Dobrą praktyką jest również monitorowanie swoich zobowiązań wobec organów administracji, aby uniknąć skutków prawnych związanych z egzekucją. Jak widać, właściwe zrozumienie pojęcia 'zobowiązany' jest fundamentalne dla każdej osoby działającej w obrębie prawa administracyjnego.

Pytanie 30

W sytuacji, gdy w sprawie zakończonej decyzją ostateczną stwierdzi się, że decyzja wydana została w wyniku przestępstwa, stanowi to podstawę

A. stwierdzenia nieważności decyzji
B. odwołania
C. wznowienia postępowania
D. zażalenia
Wznowienie postępowania jest instytucją prawną, która umożliwia ponowne rozpatrzenie sprawy, w której zostało wydane orzeczenie kończące postępowanie, w sytuacji, gdy stwierdzono, że decyzja ta powstała na skutek przestępstwa. Przykładowo, jeżeli dowody wykazują, że decyzja administracyjna została podjęta w oparciu o fałszywe informacje, uzyskane w wyniku przestępczej działalności, strona zainteresowana ma prawo do wznowienia postępowania. Ważne jest, aby spełnione były konkretne przesłanki wznowienia, takie jak uprawdopodobnienie, że przestępstwo miało istotny wpływ na treść decyzji. W praktyce administracyjnej wznowienie postępowania opiera się na gwarancjach prawnych, które mają na celu ochronę jednostek przed skutkami działań niezgodnych z prawem. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, wznowienia można żądać w określonych terminach, co zabezpiecza stabilność wydanych decyzji, a jednocześnie umożliwia ich korektę w przypadku ujawnienia nieprawidłowości. Warto pamiętać, że wznowienie postępowania nie jest standardową procedurą, lecz narzędziem ochrony prawnej, które powinno być stosowane z rozwagą i w odpowiednich okolicznościach.

Pytanie 31

Kto sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego w obszarze finansów?

A. samorządowe kolegium odwoławcze
B. Rada Ministrów
C. wojewoda
D. regionalna izba obrachunkowa
Regionalna izba obrachunkowa (RIO) pełni kluczową rolę w nadzorze nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych. Jej zadaniem jest kontrola legalności i gospodarności wydatków oraz dochodów jednostek samorządowych, co ma na celu zapewnienie prawidłowego zarządzania publicznymi środkami. Przykładowo, RIO przeprowadza audyty finansowe oraz oceny sprawozdań budżetowych, co pozwala na identyfikację ewentualnych nieprawidłowości i wskazanie koniecznych działań naprawczych. Działania regionalnych izb obrachunkowych są zgodne z zapisami Ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych oraz Ustawy o finansach publicznych, które nakładają na nie obowiązek monitorowania i oceny gospodarki finansowej jednostek samorządowych. Dzięki temu, organy te przyczyniają się do zapewnienia transparentności i efektywności wydatkowania środków publicznych, co jest istotne dla utrzymania zaufania obywateli do instytucji publicznych oraz prawidłowego funkcjonowania demokracji lokalnej.

Pytanie 32

Która forma prawna firmy może zostać założona wyłącznie przez osoby fizyczne?

A. Spółka jawna
B. Spółka partnerska
C. Spółka akcyjna
D. Spółka komandytowa
Spółka partnerska jest formą spółki handlowej, która może być utworzona wyłącznie przez osoby fizyczne wykonujące wolne zawody, takie jak lekarze, prawnicy czy architekci. Tego rodzaju spółka ma na celu wspólne wykonywanie działalności przez jej partnerów, a jej podstawową cechą jest odpowiedzialność za zobowiązania spółki, która jest ograniczona do majątku spółki, co chroni osobisty majątek partnerów. Spółka partnerska cieszy się dużym uznaniem w zawodach regulowanych, gdzie kluczowa jest współpraca i wymiana doświadczeń między partnerami. Na przykład, zespół prawników może zdecydować się na utworzenie spółki partnerskiej, aby wspólnie reprezentować swoich klientów, co pozwala na elastyczność w podejmowaniu decyzji i podział obowiązków, a także korzystanie z efektu synergii. Warto zauważyć, że spółka partnerska musi być zarejestrowana i powinna posiadać umowę regulującą jej funkcjonowanie, co jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie działalności gospodarczej.

Pytanie 33

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż cenę równowagi 1 kilograma jabłek.

Zestawienie popytu i podaży na jabłka
Cena 1 kg jabłek w złWielkość podaży w kgWielkość popytu w kg
4,00500100
3,50400200
3,20300300
3,00200400
2,80100500
A. 3,50 zł
B. 3,00 zł
C. 3,20 zł
D. 2,80 zł
Tak, zgadzasz się, że cena równowagi dla 1 kilograma jabłek to 3,20 zł. To takie ważne pojęcie w ekonomii, bo oznacza moment, kiedy ilość jabłek, które sprzedawcy chcą sprzedać, jest równa temu, co ludzie chcą kupić. Akurat w przypadku jabłek, przy cenie 3,20 zł, sprzedawcy są w stanie dostarczyć 300 kg, co idealnie zgadza się z tym, co chcą kupić klienci. To jest korzystne dla wszystkich – sprzedawcy dostają dobrą cenę, a klienci mają tyle jabłek, ile chcą, bez obaw o braki. Zrozumienie, co to jest cena równowagi, jest naprawdę istotne, bo pomaga analizować rynki i podejmować dobre decyzje co do cen i zapasów, co jest mega ważne w handlu i marketingu.

Pytanie 34

Obroty debetowe na koncie wynoszą 7 000 zł, natomiast obroty kredytowe osiągają 3 000 zł. Jakie będzie saldo końcowe tego konta?

A. 3 000 zł saldo końcowe debetowe
B. 4 000 zł saldo końcowe kredytowe
C. 4 000 zł saldo końcowe debetowe
D. 7 000 zł saldo końcowe kredytowe
Saldo końcowe konta liczymy, odejmując obroty kredytowe od debetowych. W tym przypadku mamy obroty debetowe na poziomie 7000 zł i kredytowe 3000 zł. Czyli saldo końcowe wynosi 7000 zł minus 3000 zł, co daje nam 4000 zł. To saldo jest debetowe, co znaczy, że konto ma nadwyżkę debetową i jest dodatnie. W praktyce, jak robisz transakcje, które obciążają konto, to saldo wzrasta, a wpływy zmniejszają je. Warto ogarnąć, jak to wszystko działa, bo to ważna sprawa w zarządzaniu swoimi finansami, czy to osobistymi, czy firmowymi. No i pamiętaj, dobre zarządzanie tymi obrotami debetowymi i kredytowymi pozwala trzymać rękę na pulsie finansowego stanu konta oraz podejmować świadome decyzje związane z wydatkami i oszczędnościami. Takie obliczenia są szczególnie istotne, gdy ogarniasz budżet domowy albo masz małą firmę i musisz prowadzić księgowość.

Pytanie 35

Relacje prawne, które mają miejsce pomiędzy podmiotami z uwagi na dokonującą się wymianę towarów oraz świadczonych usług, regulowane są przez prawo

A. zobowiązań
B. rzeczowe
C. ustrojowe
D. spadkowe
Prawo zobowiązań reguluje stosunki prawne powstające między podmiotami w wyniku wymiany dóbr oraz świadczenia usług. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których jedna strona (wierzyciel) ma prawo do określonego świadczenia, a druga strona (dłużnik) jest zobowiązana do jego wykonania. Przykładami zastosowania prawa zobowiązań mogą być umowy sprzedaży, najmu, czy umowy o dzieło, które określają obowiązki i prawa stron. W praktyce, znajomość prawa zobowiązań jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy muszą ostrożnie formułować umowy, aby zabezpieczyć swoje interesy oraz uniknąć potencjalnych sporów sądowych. Ponadto, prawo zobowiązań jest zgodne z normami Kodeksu cywilnego, co zapewnia spójność w regulacjach dotyczących umów. Właściwe zastosowanie prawa zobowiązań może przyczynić się do efektywności gospodarczej oraz stabilności relacji handlowych.

Pytanie 36

Strona złożyła wniosek o wszczęcie postępowania oraz dołączyła wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których można rozwiązać daną sprawę. W jakim terminie organ administracji publicznej powinien zająć się sprawą, która nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego?

A. W ciągu trzech dni od daty wszczęcia postępowania
B. Niezwłocznie
C. Nie później niż w ciągu miesiąca od daty wszczęcia postępowania
D. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty wszczęcia postępowania
Wybór odpowiedzi 'Niezwłocznie' jest całkiem trafny, jeśli chodzi o administrację publiczną. Z przepisów wynika, że organ musi zająć się sprawą bez zbędnego czekania, jeśli wszystko jest w porządku z dokumentami. W praktyce oznacza to, że jeśli ktoś złożył wszystkie wymagane papiery, to organ powinien jak najszybciej podjąć decyzję. Na przykład, jeżeli obywatel wnosi o pozwolenie na budowę, mając do dyspozycji pełną dokumentację, to organ powinien działać od razu. Gdyby tego nie zrobił, mogłoby to skutkować problemami, a nawet skargami. Prawo kładzie nacisk na to, żeby administracja działała sprawnie i w terminie, bo to przekłada się na efektywność całego systemu.

Pytanie 37

W trwającym postępowaniu administracyjnym świadkowie mają stanowić dowód. Czy organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany poinformować stronę o dacie oraz miejscu przeprowadzenia tego dowodu?

A. Tak, co najmniej na 21 dni przed ustalonym terminem
B. Nie, ponieważ strona będzie mogła później zapoznać się zeznaniami i sporządzić notatki
C. Nie, bowiem nieobecność strony nie stanowi przeszkody do złożenia zeznań przez świadków
D. Tak, co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem
Organ prowadzący postępowanie administracyjne ma obowiązek zawiadomienia strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu w postaci przesłuchania świadków co najmniej na 7 dni przed tym terminem. Taki wymóg wynika z zasady zapewnienia stronom postępowania możliwości obrony swoich interesów i prowadzenia skutecznej strategii procesowej. Informując strony o dacie przesłuchania świadków, organ umożliwia im nie tylko osobiste stawiennictwo, ale także przygotowanie się do tego zdarzenia, co może obejmować opracowanie pytań do świadków czy zebranie dodatkowych dowodów. W praktyce oznacza to, że strona ma szansę skutecznie uczestniczyć w postępowaniu, co może pozytywnie wpłynąć na wynik sprawy. Standardy postępowania administracyjnego wskazują na konieczność transparentności działań organów, co zwiększa zaufanie do systemu prawnego. Przykładowo, jeśli strona zażąda przesłuchania konkretnego świadka, to brak wcześniejszego powiadomienia o dacie przesłuchania może być podstawą do zarzutu naruszenia prawa do obrony.

Pytanie 38

Odpowiedzialność regulowana przytoczonym przepisem jest odpowiedzialnością cywilną na zasadzie

Kodeks cywilny (fragment)
(…)
Art. 434.Za szkodę wyrządzoną przez zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części odpowiedzialny jest samoistny posiadacz budowli, chyba że zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części nie wynikło ani z braku utrzymania budowli w należytym stanie, ani z wady w budowie.
(…)
A. winy w nadzorze.
B. słuszności.
C. ryzyka.
D. winy w wyborze.
Odpowiedź "ryzyka" jest poprawna, ponieważ odnosi się do odpowiedzialności cywilnej reguluje art. 434 Kodeksu cywilnego, który wskazuje, że odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek zawalenia się budowli jest niezależna od winy właściciela. Oznacza to, że posiadacz budowli ponosi odpowiedzialność za szkody wyłącznie z tytułu samego posiadania obiektu, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa użytkowników i osób trzecich. Przykładowo, jeżeli budynek ulega zniszczeniu z powodu niewłaściwego stanu technicznego, osoba posiadająca nieruchomość może być zobowiązana do naprawienia szkód, nawet jeśli nie była bezpośrednio winna zaniedbania. Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka jest szczególnie istotna w branży budowlanej oraz inżynieryjnej, gdzie normy bezpieczeństwa oraz regulacje prawne nakładają obowiązki na właścicieli i inwestorów. Dobrą praktyką jest przeprowadzanie regularnych inspekcji stanu technicznego budowli oraz zabezpieczanie obiektów w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia szkód.

Pytanie 39

W toku postępowania dotyczącego stwierdzenia nieważności decyzji, wszczętego na wniosek strony, organ administracji uznaje decyzję za nieważną, jeżeli

A. decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa.
B. decyzja nie posiadała podpisu osoby uprawnionej do jej wydania.
C. strona, nie ponosząc winy, nie uczestniczyła w postępowaniu.
D. decyzja została podjęta przez pracownika, który powinien był być wyłączony.
Odpowiedź wskazująca, że decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, każdy akt administracyjny musi być zgodny z obowiązującym prawem. Rażące naruszenie prawa oznacza tak poważne uchybienie w stosowaniu przepisów, że prowadzi do nieważności decyzji z mocy prawa. Przykłady rażącego naruszenia mogą obejmować wydanie decyzji bez odpowiedniej podstawy prawnej, naruszenie procedur administracyjnych lub ignorowanie fundamentalnych zasad prawa administracyjnego, takich jak zasada równości stron. W praktyce, gdy strona składa skargę do organu wyższej instancji, na przykład do sądu administracyjnego, wykazanie rażącego naruszenia może prowadzić do uchwały stwierdzającej nieważność decyzji. Warto zauważyć, iż w polskim systemie prawnym sądy administracyjne mają obowiązek kontrolować legalność aktów administracyjnych, co stanowi ważny element ochrony praw obywateli oraz zapewnienia przestrzegania prawa przez administrację publiczną.

Pytanie 40

W trakcie sezonu grzewczego w biurach powinna być utrzymywana temperatura powietrza

A. powyżej 24 °C
B. od 18°C do 22°C
C. od 23 °C do 24 °C
D. od 15°C do 17°C
Odpowiedź, że w sezonie grzewczym w pomieszczeniach biurowych temperatura powietrza powinna wynosić od 18°C do 22°C jest zgodna z wytycznymi wielu organizacji zajmujących się normami budowlanymi i zdrowiem publicznym. Utrzymanie tej temperatury wpływa na komfort pracy oraz zdrowie pracowników. Zgodnie z normą PN-EN 15251, odpowiednia temperatura w pomieszczeniach biurowych jest kluczowa dla zapewnienia wydajności oraz dobrego samopoczucia osób pracujących w tych przestrzeniach. Przykładem zastosowania tych standardów jest organizacja pracy w biurach open space, gdzie odpowiedni mikroklimat w zakresie temperatury powietrza sprzyja koncentracji i efektywności. Pracodawcy, którzy dbają o odpowiednie warunki, mogą zwiększyć satysfakcję i wydajność swoich pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki całej firmy. Warto również zauważyć, że zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak przeziębienia, bóle głowy czy zmęczenie.